Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.295 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10 19:39
patrickkok schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:47:
[...]

Aah oke snap ik maar hoeveel ohm moet ik dan nemen zodat die precies goed zit want je zeg net 4700 is met 90% helemaal vol en daar boven ruis die zal dan bijv. Met 5000 ohm vol kunnen zonder ruis?
Dat weet je nooit, de ene telefoon/mp3-speler heeft een krachtiger signaal dan de andere. Dus de ene heeft maar 6000 Ohm nodig en de andere 4000 Ohm. Die 4700 Ohm is gewoon een goede keuze voor de meeste telefoons/mp3-spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
amarcus.ict schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:04:
[...]

Gebruikt zo'n LM1036 Tone board veel energie in verhouding met een TA2024? Of is dit te verwaarlozen?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:18
patrickkok schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:47:
[...]

Aah oke snap ik maar hoeveel ohm moet ik dan nemen zodat die precies goed zit want je zeg net 4700 is met 90% helemaal vol en daar boven ruis die zal dan bijv. Met 5000 ohm vol kunnen zonder ruis?
Lager dan 4700 zou ik niet gaan. Dat is voor zo goed als alle telefoons laag genoeg en voor de meeste zelfs te laag(Galaxy serie bv).

Het is niet zozeer dat je boven het maximum volume ruis krijgt, maar je bereikt dan het maximum waardoor de boel gaat vervormen. Hoe "sterker" je mod, hoe meer ruis er ten alle tijd aanwezig is, echter hoor je dat niet met een geluidsbron aangesloten dus daar heb je niet zo'n last van. Wel wanneer je de versterker aan hebt maar geen telefoon hebt aangesloten.
Volgens de datasheet is het typical 35mA. Dus zo rond die koers mag je vanuit gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 26-03-2014 08:56 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
wesleytjuh schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 08:54:
[...]

Volgens de datasheet is het typical 35mA. Dus zo rond die koers mag je vanuit gaan.
Oh dat is de moeite niet.
En moet de versterker nog gemod worden als ik zo'n lm1036 tone board koop? Of versterkt deze het signaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zo te zien is de output maar 0.8-1V, waar de TA2024 2V nodig heeft voor maximum volume. Krijg je hetzelfde resultaat als met een telefoon, ik zou hem dus modden.

[ Voor 42% gewijzigd door wesleytjuh op 26-03-2014 09:16 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
amarcus.ict schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 08:48:
[...]

Dat weet je nooit, de ene telefoon/mp3-speler heeft een krachtiger signaal dan de andere. Dus de ene heeft maar 6000 Ohm nodig en de andere 4000 Ohm. Die 4700 Ohm is gewoon een goede keuze voor de meeste telefoons/mp3-spelers.
Aah oke snap ik , 4700 is gewoon neutraal...
Maar maak de rendement nog uit dan bijv. 1 % of 5%
Want als ik de ta besteld moet ik er ook weerstanden bij bestellen, en ik zag 2 soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Oke top bedankt voor de info!,

Binnenkort ga ik maar eens beginnen met bouwen :)

De plannen:
Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/1-1.png
Past precies.
Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/2-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Specs :)?

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 26-03-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Woofers, tweeters en crossover komen uit 2 Wharfedale Delta 50 speakers
Accu is een lithium-ion pack (3 in series 2 parallel)

Snelle render:
Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/3.jpg

Hij wordt gewoon van MDF, wat ik met de kleur ga doen weet ik nog niet.

[ Voor 40% gewijzigd door A.M.H op 26-03-2014 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Ziet er mooi uit. Ik zou denk ik wel de tweeters aan de zijkanten zetten en de woofers in het midden. Verder, zijn die Wharfedale speakers ook gesloten? En hou je ongeveer hetzelfde volume aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Dan wordt hij te breed en minder mooi vind ik. Dat hij nu iets minder stereo klinkt maakt me niet zo veel uit.
Volume is gelijk aan 1 speakerbox van de originele wharfedale's. Dus eigenlijk wordt het volume 2x zo klein.

Originele waren ook gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
@ Amarcus: Ziet er goed uit, zoiets wil(de) ik ook maken. Weet je al welke versterker je gaat gebruiken? Zijn niet de meest gevoelige 8 inch speakers met 87dB en ze zijn 8Ohm, maar ze klinken wel goed. Ben je ook van plan om de baspoorten over te zetten? Oké laat maar, dit zijn de nieuwere 50-2 versies.

Ik ben nu van plan om de mini boominator te gaan maken. Ik zie dat er inmiddels al setjes speakers worden verkocht door accusafe, nice! Ben wel benieuwd naar de testresultaten, qua geluidsdruk,frequentiebereik en klank. Het lijkt echt iets aparts te worden met een totaal rendement van rond de 96dB....(voor4 x 4 inch speakers) 8)7 Ik begrijp het bipolaire versterkingsprincipe nog niet helemaal, maar het schijnt goed te werken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deejac op 26-03-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Gisteren TA2024 binnen gekregen en het lijkt erop dat dit op een prima volume kan spelen. Ik ga vanavond nog even testen ;)

De originele speaker waren gesloten en hadden ook geen baspoort, dus nee.

Edit: De 50-2 versie is naar mijn weten ook gesloten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door A.M.H op 26-03-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Deejac schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:05:
Ik ben nu van plan om de mini boominator te gaan maken. Ik zie dat er inmiddels al setjes speakers worden verkocht door accusafe, nice! Ben wel benieuwd naar de testresultaten, qua geluidsdruk,frequentiebereik en klank. Het lijkt echt iets aparts te worden met een totaal rendement van rond de 96dB....(voor4 x 4 inch speakers) 8)7 Ik begrijp het bipolaire versterkingsprincipe nog niet helemaal, maar het schijnt goed te werken. ;)
Bipolair wil zeggen dat je twee speakers aan weerszijden gebruikt. Een voordeel daarvan is dat de speakers elkaar helpen met het laag. Een speaker wordt namelijk omnidirectioneel onder een bepaalde frequentie (zeg ongeveer 500Hz voor een 4") waardoor er normaal gesproken wat te weinig laag uit een speaker komt (de baffle step). Alleen nu wordt dat deel geholpen door de speaker van de andere kant. Dus boven de 500Hz luister je alleen naar de voorkant, en onder de 500Hz luister je ook naar de achterkant.

Het rendement wordt hoog doordat je 4 woofers combineert. Twee woofers dicht bij elkaar geplaatst geeft namelijk een 6dB verhoging in geluidsdruk (in het laag) ipv 3dB. Vier woofers die hetzelfde weergeven en dichtbij elkaar zitten zelfs 12dB :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:14
Jag schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:21:
[...]
Bipolair wil zeggen dat je twee speakers aan weerszijden gebruikt. Een voordeel daarvan is dat de speakers elkaar helpen met het laag. Een speaker wordt namelijk omnidirectioneel onder een bepaalde frequentie (zeg ongeveer 500Hz voor een 4") waardoor er normaal gesproken wat te weinig laag uit een speaker komt (de baffle step). Alleen nu wordt dat deel geholpen door de speaker van de andere kant. Dus boven de 500Hz luister je alleen naar de voorkant, en onder de 500Hz luister je ook naar de achterkant.

Het rendement wordt hoog doordat je 4 woofers combineert. Twee woofers dicht bij elkaar geplaatst geeft namelijk een 6dB verhoging in geluidsdruk (in het laag) ipv 3dB. Vier woofers die hetzelfde weergeven en dichtbij elkaar zitten zelfs 12dB :7
gaat het dan om deze afmetingen van de mini boominator?
Afbeeldingslocatie: http://i478.photobucket.com/albums/rr145/Shortrope/BoominatorMINIV2Dimensions.jpg
Zelf wil ik rond de zomer (na me verbouwing thuis) weer gaan werken aan een nieuw projectje. Een boominator is wel interessant. Ik heb inmiddels een 7-cels LiFePO4 accu liggen van een E-bike deze leverd vol maximaal 29,4 volt en zat daardoor te denken aan een TK2050. Op ebay zag ik deze en deze Die laatste lijkt regelbare input dingen te hebben (dus hoef je niet te "modden") en er kan een potmeter op gesoldeerd worden volgens mij.
Wat ik me af vraag wat het RMS totaal is van 2 Monacor SP-60/4 en 2 Dayton ND16FA-6 zoals ze in de mini boominator kunnen zitten per kanaal.

Verder vroeg ik me af of de speakers nu in een gesloten kast zitten op de tekening zoals hierboven? En is dat 33mm gat dan voor de tweeters? en is het tussenstuk van 26mm nodig? of kan dat ook tegen elkaar aan? ik ga het accu pack eronder maken met de versterker enzo, ik weet alleen nog niet of ik een radio module toevoeg.

[ Voor 37% gewijzigd door boppos op 26-03-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Dan nog een klein vraagje.

Hoe kan ik een 14,6V accu krijgen? Ik heb er nu één met 12V, maar ik wil de maxAmp versterker gebruiken, waarbij je dus meer spanning nodig hebt dan de TA2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
K1pc0rn schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:02:

Hoe kan ik een 14,6V accu krijgen? Ik heb er nu één met 12V, maar ik wil de maxAmp versterker gebruiken, waarbij je dus meer spanning nodig hebt dan de TA2024.
Staat in de startpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
@ Boposs: Dat is volgens mij idd het laatste gesloten ontwerp. Alleen die 26mm in het middengebied mag volgens mij wel aangepast worden om een grotere accu/versterker/Mp3-module te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
K1pc0rn schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:02:

Met een Boost converter. Accu's voor 14.6V bestaan niet. Alhoewel, loodaccu's laad je op met een spanning tussen de 14.4 en 14.8V, maar dat zijn nog steeds 12V accu's. De TA2024 is daar eigenlijk ook helemaal niet voor geschikt. Met loodgelaccu's kun je een TA2024 prima gebruiken door de iets lagere laadspanning maar dan zit je al wel op de max spanning van een TA2024. De MaxAmp is dus wat beter geschikt voor allerlei laadspanningen. Je enige optie is een loodaccu/li-ion 3S accu + boost converter of een 4S LiFePO4 accu. LiFePO4 is namelijk 12.8V nominaal en 14.4V vol.

Je hebt trouwens niet persee een hogere spanning nodig hoor. Hij werkt vanaf 4.5V tot 14.5V, dus zelfs met een 5V usb accupack werkt ie al :).
boppos schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:43:
[...]

gaat het dan om deze afmetingen van de mini boominator?
[afbeelding]
Zelf wil ik rond de zomer (na me verbouwing thuis) weer gaan werken aan een nieuw projectje. Een boominator is wel interessant. Ik heb inmiddels een 7-cels LiFePO4 accu liggen van een E-bike deze leverd vol maximaal 29,4 volt en zat daardoor te denken aan een TK2050. Op ebay zag ik deze en deze Die laatste lijkt regelbare input dingen te hebben (dus hoef je niet te "modden") en er kan een potmeter op gesoldeerd worden volgens mij.
Wat ik me af vraag wat het RMS totaal is van 2 Monacor SP-60/4 en 2 Dayton ND16FA-6 zoals ze in de mini boominator kunnen zitten per kanaal.

Verder vroeg ik me af of de speakers nu in een gesloten kast zitten op de tekening zoals hierboven? En is dat 33mm gat dan voor de tweeters? en is het tussenstuk van 26mm nodig? of kan dat ook tegen elkaar aan? ik ga het accu pack eronder maken met de versterker enzo, ik weet alleen nog niet of ik een radio module toevoeg.
Is inderdaad een gesloten behuizing. Het gedeelte in het midden is voor de elektronica en is precies breed genoeg zodat er een 26650 LiFePO4 accu in past.

Met zo'n versterker ga je wel sowieso over het maximum van de Monacro en Dayton heen. Ik denk dat het design daar ook niet zo goed mee om kan gaan, omdat het echt gemaakt is voor "laag spanning", dus 15W per kanaal. Het 33mm gat is inderdaad voor de tweeters.
Bedenkt trouwens wel dat je ook een "bass boost" condensator nodig hebt in serie met de woofer.

[ Voor 50% gewijzigd door wesleytjuh op 26-03-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
wesleytjuh schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:27:
[...]
Je enige optie is een loodaccu/li-ion 3S accu + boost converter of een 4S LiFePO4 accu. LiFePO4 is namelijk 12.8V nominaal en 14.4V vol.
Of een 5S met stepdown zoals jij hebt.

@Boppos, jouw versterker en accu combinatie is wel wat voor een Boominator. Voor een micro is het echter overkill.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
wesleytjuh schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:27:
[...]
Is inderdaad een gesloten behuizing. Het gedeelte in het midden is voor de elektronica en is precies breed genoeg zodat er een 26650 LiFePO4 accu in past.

Met zo'n versterker ga je wel sowieso over het maximum van de Monacro en Dayton heen. Ik denk dat het design daar ook niet zo goed mee om kan gaan, omdat het echt gemaakt is voor "laag spanning", dus 15W per kanaal. Het 33mm gat is inderdaad voor de tweeters.
Bedenkt trouwens wel dat je ook een "bass boost" condensator nodig hebt in serie met de woofer.
Ja die heb je op je site staan ;-) ik ging al googlen om te kijken waar ik ze nog meer kon kopen maar het meeste is uitverkocht..

Dan ga ik van die e-bike accu met TK2050 maar wat anders maken (misschien grote boominator) en gebruik ik de TA2020 die ik hier nog wel ergens heb liggen voor een kleine boominator. Eerst nog maar eens meer verdiepen in het RMS, scheidingsfilters en Ohm verhaal als je speakers gaat combineren.

Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
boppos schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:55:
[...]
Ja die heb je op je site staan ;-)
Heb je het over de condensator? Degene die Wesley op z'n site heeft staan is voor het crossoveren van de tweeter, niet voor de woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
lutkeveld schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:57:
[...]
Heb je het over de condensator? Degene die Wesley op z'n site heeft staan is voor het crossoveren van de tweeter, niet voor de woofer.
Zie je ik moet me hier zeker nog even verder in gaan verdiepen! Komt na de zomer wel weer. Eerst nog even me schuur bouwen van de zomer (heb een nieuwbouw huis zonder schuur) dan kan ik komende winter weer lekker solderen in de schuur.

Om een lekker muziekje te hebben tijdens het klussen ben ik opzoek naar nieuwe 16,5 a 17cm 2weg speakers ik heb nu die van de conrad erin zitten maar die gaan bij lange na niet zo hard als de oude JBL's die ik had.

Iemand nog tips voor een leuk setje van ca. 50 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik zou gewoon wat kant en klare speakers halen van Markplaats en achter een Lepai LP2020A+ of een oude versterker hangen.

edit:
Ik heb zelf nog een paar vragen:
-Wat is beter voor buitengebruik: populier of berken triplex? Is een bepaalde lak/finish verstandig?
-Hoe kan je het beste de Monacor SP60 bevestigen: schroeven, bouten en moeren?

[ Voor 48% gewijzigd door lutkeveld op 26-03-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

heb hier een eonon autoradio waar een versterker bij zit.
Nu heb ik hem na 2 jaar weer aangesloten en het werkt niet op en top...

alleen de Rear outputs werken en de muziek hapert om de 1.5 a 2 seconden..

wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat voor voeding/accu heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Hij krijgt stroom van de radio dus gewoon 12v en 68 ah

[ Voor 28% gewijzigd door Webstarr op 26-03-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Lijkt op een slechte voeding, maar dat kan het dus niet zijn. Zou ook oververhitting of een probleem in je bekabeling kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Zou morgen ff paar pics posten,

Spul is werkend weggelegd, vind het apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Webstarr schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 21:07:
Zou morgen ff paar pics posten,

Spul is werkend weggelegd, vind het apart
Je bent niet de enigste..
Had autoradio ook werkend weggelegd en toen ik heb aan dee deet het scherm het niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:48

thijsco19

KTM 990 SMT

100% Zeker dat de accu vol geladen is? Goede staat verkeerd?

Vanmiddag ook weer eens me radiokist te voorschijn gehaald, radio wou ook niet meer aangaan.
Bleek dat me accu een voltage heeft van 5.6 volt (!), O-) . Och gewoon aan de lader gehangen, morgen zal die wel weer vol zijn.
Heb wel eens vaker gehad dat hij zover gezakt was, na een dagje of anderhalf 2 was hij weer vol en deed hij het weer.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaja de bouw van een boominator kan beginnen :9~
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/24eurmq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/k3orcw.jpg
alleen zoek ik nog de juiste weerstand voor de piezo's
heb gelezen dat dit 47 ohm 3 watt moet zijn en: Carbon Composite of metaal film,
zou deze weerstand dan goed zijn?:
http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=6402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hey vet, een onaangekondigde boominator bouwer :). Minimum order bedrag op die site is 6.50, ik heb hier nog 10 stuks 3 watt 47 ohm metal film weerstanden liggen. Stuur maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep je hebt wel metaalfilm nodig. Zie dat er al een oplossing is, anders had ik ze ook nog wel liggen ;). Wilde die eerst ook gebruiken voor mn Boominator.

Ben ook wel benieuwd hoe je de Piezo's gaat vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 26-03-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Metaalfilm? Shit, ik heb carbon genomen voor de ta2024 mod en voor het ingangssingaal van de sub - wist niet dat er verschil tussen zat. Kan het kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nee. Er word metal/carbon film aangeraden voor piezo tweeters omdat die minder schel klinken dan andere soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Metal film zal inderdaad wat minder ruis introduceren. Het kan dus wel met andere maar is minder optimaal.

Einde is in zicht :) :
Al het aluminium is binnen gekomen voor de electronica module
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/A3E7D7D7-5D88-4A89-814C-AF3F1C8CC748_zpsj7x8rwo9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/6A0759FE-6B7C-4D0E-869B-A67B7D81200B_zpsif0cgrnu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/2ED3C5AE-4287-42BF-A590-1BB397A6B796_zpslyigfyrl.jpg
Past perfect. De boutjes die je hier ziet gaan vervangen worden door verzonken boutjes, en over het plaatje wat je nu ziet komt nog een mooi gefreest en geannodiseerd afdekplaatje voor een strakke afwerking.

[ Voor 76% gewijzigd door wesleytjuh op 28-03-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moooi! graag meer van dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Beauty!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Briljant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb niet zo heel veel verstand van versterkers, maar is dit een goede versterker? voor 2x270 watt speakers en een 12v 7,2a accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nee, dan heb je je accu leeg binnen een paar uur. Waarschijnlijk kan je accu geeneens genoeg stroom leveren. Neem een TA2024 of een Maxamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Heeft een TA2024 een bepaalde temperatuur dat die uitgaat? Want als hij aanstaat valt hij wel eens af en toe uit, en na 20 sec is hij weer terug en dan een minuutje verder weer. Dit gebeurt bij mij voor het eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ja, probeer hem anders te heatsinken. Heb je wel >4 ohm speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op zondag 30 maart 2014 @ 16:28:
Ja, probeer hem anders te heatsinken. Heb je wel >4 ohm speakers?
Nou oke, ik zet muziek op via mn laptop en ik weet als je dan een TA2024 hebt die gemod is dat hij heel erg heet kan worden, maar heb nooit geweten of er een bepaalde temperatuur voor was dat hij uitging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
BiggyBossB schreef op zondag 30 maart 2014 @ 16:24:
Heeft een TA2024 een bepaalde temperatuur dat die uitgaat? Want als hij aanstaat valt hij wel eens af en toe uit, en na 20 sec is hij weer terug en dan een minuutje verder weer. Dit gebeurt bij mij voor het eerst.
Hoewel het thermisch ontwerp van een TA2024 echt waardeloos is, hoort dat nooit voor te komen. Gebruik je wel 4 ohm speakers?

Is overigens bij 125 graden pas geloof ik, interne temperatuur, in de chip dus.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 30-03-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skiephole
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-10 11:01
Hier is mijn kistradio die ik vorig jaar heb gebouwd:

http://nl.tinypic.com/r/2ynigcl/8

http://nl.tinypic.com/r/wjjhvc/8

http://nl.tinypic.com/r/qsqz4x/8

Mooie sokken :)

Ik heb deze kistradio gemaakt van een gereedschapskist. Er zitten 2 Pioneer speakers in en 2 Andere kleine speakers die ik er beter niet in had kunnen doen. Er komt redelijk mooi geluid uit maar als je hem te hard zet hoor je het plastic wel mee trillen. De bekabeling had wat minder rommelig mogen zijn maar het werkt!

[ Voor 7% gewijzigd door Skiephole op 30-03-2014 16:47 . Reden: Nog wat toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

vandaag mijn 2e draagbare radio afgemaakt.

de onderste radio is gebouwd met een 75w versterker hierin zit nu nog 1 accu maar er komen 2 accu's in. de onderste werkt alleen via bluetooth

de bovenste werkt met de klasse D versterker, hier in komt 1 accu. deze speelt met een DX.com mp3 module en kan via usb , sd of bluetooth spelen

bij beide radios werken de voorste draaiknoppen nog, hiermee kan je de radio aan zetten, en het volume regelen. de kleine knoppen zijn om de leds achter het glas aan te zetten. waardoor het net lijkt alsof de buizenradio aanstaat.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Bdri2GPN-Ec/UzhBeqhy3BI/AAAAAAAABZY/T3FpLzLvo1k/w324-h577-no/DSC_0455.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-w1fI4GUUEq8/UzhBfAtc7NI/AAAAAAAABZU/_3n4ltIVBwg/w324-h577-no/DSC_0456.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-ReFYA9J574g/UzhBehaQPoI/AAAAAAAABZQ/fBFjhh-WZPg/w1027-h577-no/DSC_0457.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-07mEOyrl61Q/UzhBg8Cy6QI/AAAAAAAABZk/ppD8Jv6_xDs/w1027-h577-no/DSC_0458.JPG

omdat ik nu in het bezit ben van 2 radio's vroeg ik mij af hoe jullie de radios opladen. nu heb ik in de onderste de oplader aan de accu gesoldeerd en kan deze intern blijven en de accu opladen.

ik vroeg mij af hoe jullie je accus opladen zonder de radio open te schroeven.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Ik raad je aan om de andere speakers (dan de sub) dicht te kiezen en/of te maken. In je setup nu kunnen de verschillende speakers elkaar beïnvloeden.

Het laden heb ik gedaan door een eurostekker op mijn kist te monteren waar ik vervolgens een gewone eurostekker kabel in steek die ik in het stopcontact steek. Aan de binnenkant van de kist wordt de 230V van het wandcontact omgezet door een voeding en lader in de benodigde voltages.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:01
BiggyBossB schreef op zondag 30 maart 2014 @ 16:31:
[...]

Nou oke, ik zet muziek op via mn laptop en ik weet als je dan een TA2024 hebt die gemod is dat hij heel erg heet kan worden, maar heb nooit geweten of er een bepaalde temperatuur voor was dat hij uitging.
Je hebt van die kleine koelblokjes, vergelijkbaar met geheugen koeling en die kan je er heel makkelijk op plakken. Zelf ook gedaan onder het mom van, waarom niet...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-04 17:40
Hallo heren, heb al aardig wat spullen binnen voor mijn kratradio maar is iets waar ik hulp bij nodig heb. Had laatst de speakers aangesloten op de versterker en versterker op accu etc. Ff om te testen dus. Alleen toen ik de muziek op mn mobiel aanzette ( via de aangesloten 3.5 mm plug) toen kwam er eerst een hele hoge piep (speakers stonden in bolle stand zeg maar , helemaal naar voren uitgerekt, en dit ging 1 seconde later weg). En als ik de muziek uitzet en de 3.5 plug aangesloten laat komt er een constante brom uit de speakers. Iemand hier ervaring mee? Versterker is een TA2024 gemod en mobiel is een Galaxy S4. Speakeds zijn de JVC CS-428.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
faabtweakertje schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:33:
Hallo heren, heb al aardig wat spullen binnen voor mijn kratradio maar is iets waar ik hulp bij nodig heb. Had laatst de speakers aangesloten op de versterker en versterker op accu etc. Ff om te testen dus. Alleen toen ik de muziek op mn mobiel aanzette ( via de aangesloten 3.5 mm plug) toen kwam er eerst een hele hoge piep (speakers stonden in bolle stand zeg maar , helemaal naar voren uitgerekt, en dit ging 1 seconde later weg). En als ik de muziek uitzet en de 3.5 plug aangesloten laat komt er een constante brom uit de speakers. Iemand hier ervaring mee? Versterker is een TA2024 gemod en mobiel is een Galaxy S4. Speakeds zijn de JVC CS-428.

Alvast bedankt
Continue naar voren betekent DC-spanning over de speakers, let op hiermee: dit is erg slecht voor je speakers! Een brom wordt vaak veroorzaakt door een slechte voeding of aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
espro schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:34:
[...]

Continue naar voren betekent DC-spanning over de speakers, let op hiermee: dit is erg slecht voor je speakers! Een brom wordt vaak veroorzaakt door een slechte voeding of aardlus.
Bedankt voor je snelle reactie! Wat houdt die DC spanning in? Verder heb ik een 12v 8 ah loodgel accu die nog steeds 12 v aangeeft bij het meten, kan de accu nog steeds slecht zijn dan? De accu is wel al gebruikt in een alarmsysteem bij een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
faabtweakertje schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:38:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Wat houdt die DC spanning in? Verder heb ik een 12v 8 ah loodgel accu die nog steeds 12 v aangeeft bij het meten, kan de accu nog steeds slecht zijn dan? De accu is wel al gebruikt in een alarmsysteem bij een bedrijf.
DC spanning is gelijkspanning. Je versterker geeft normaal een wisselspanning uit naar de speakers, waardoor deze heen en weer gaan (jip en janneke natuurkunde: de magneet die door de spoel wordt gemaakt draait steeds om, daardoor gaat de speaker naar voor en naar achter). Als er echter maar spanning in één richting is, zal de speaker dus ook maar één kant op gaan, totdat deze doorbrandt. Wat voor versterker gebruik je in je kist? Je zou er een DC beveiliging tussen kunnen zetten, deze zijn te vinden op zowel ebay als sites met zelfbouw circuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
espro schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:41:
[...]

DC spanning is gelijkspanning. Je versterker geeft normaal een wisselspanning uit naar de speakers, waardoor deze heen en weer gaan (jip en janneke natuurkunde: de magneet die door de spoel wordt gemaakt draait steeds om, daardoor gaat de speaker naar voor en naar achter). Als er echter maar spanning in één richting is, zal de speaker dus ook maar één kant op gaan, totdat deze doorbrandt. Wat voor versterker gebruik je in je kist? Je zou er een DC beveiliging tussen kunnen zetten, deze zijn te vinden op zowel ebay als sites met zelfbouw circuits.
Een Ta2024 modded besteld bij accusafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het gekke is, dat je speakers pas naar voren gaan zodra je je telefoon aansluit. Je zou dus zeggen dat er iets in het signaal verkeerd zit. Heb je de 3.5mm socket zelf gesoldeerd? Weet je zeker dat je kabel/telefoon goed werkt?

Ruis is vaak te wijten aan de voeding. De standaard 12V 2A blokjes hebben hier wat meer last van. Zeker wanneer er een lange kabel aan de input hangt, maar er geen telefoon/mp3 speler aangesloten zit. De lange signaalkabel werkt dan als antenne, wat de ruis versterkt.
Een "industriele" voeding heeft hier weinig to geen last van, maar ook daarbij zal het meer zijn wanneer er een lange 3.5mm kabel is aangesloten, doordat ie als antenne werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
3.5 mm socket is zelf gesoldeerd ja, hier zou de fout in kunnen zitten wat betreft de brom, maar niet de DC spanning lijkt me? De lengte van de kabel is niet meer dan een halve meter. Verder als ik op het gesoldeerde deel mijn vinger hield terwijl de 3.5 plug in mn mobiel zat maar geen muziek afspeelde hoorde je de brom soms harder en dan was die ineens weg.

Verder heb ik volgens mij pas de voeding aangesloten toen de plug al in me mobiel zat. Maar de speakers schoten alleen naar voren op het moment dat ik de muziek aanzette ja.

[ Voor 19% gewijzigd door faabtweakertje op 30-03-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zou dan daar inderdaad eerst eens naar kijken, dat de versterker reageert op je vinger is vrij normaal, zelf heb je namelijk ook een bepaalde lading en heb je ook een weerstand naar de aarde. Dit beïnvloedt een gevoelig apparaat als een versterker vrij gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
wesleytjuh schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:51:
Ik zou dan daar inderdaad eerst eens naar kijken, dat de versterker reageert op je vinger is vrij normaal, zelf heb je namelijk ook een bepaalde lading en heb je ook een weerstand naar de aarde. Dit beïnvloedt een gevoelig apparaat als een versterker vrij gemakkelijk.
Ik bedoelde het gesoldeerde deel van de 3.5 mm draad of begreep je dit al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Oke bedankt voor je antwoord. Ik ga nog ff testen met verschillende versterkers ( heb 2 ta2024s) , industriele voeding of loodgel accu en verschillende mobieltjes. Zodat ik het probleem kan uitsluiten. Bedankt iig voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Loodaccu's zouden inderdaad ook zo goed als niet moeten ruizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Ik neem aan dat dit probleem sowieso niet aan mijn speakers ligt? Anders kan ik testen wat ik wil zonder resultaat ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
boppos schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:43:
[...]

Op ebay zag ik deze en deze Die laatste lijkt regelbare input dingen te hebben (dus hoef je niet te "modden") en er kan een potmeter op gesoldeerd worden volgens mij.
Ik heb de laatst genoemde (klik) gisteren besteld.

De TA2024 had toch duidelijk moeite met de 8ohm speakers met 87dB efficientie.
Dus als iemand interrese heeft moet hij even een DM sturen. Het gaat om een Ta2024 gemod met 5k weerstanden en een condensator over de DC-input (z.g.a.n).

Als ik de TK2050 binnen heb zal ik hier laten weten wat mijn bevindingen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Waarmee ga je hem voeden? 24V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Ja waarschijnlijk wel (heb 2x een 6-cells 12v laptop accu liggen).

Maar ik heb ook meteen een step up converter besteld. Ga er niet van uit dat deze nodig is en als het niet nodig is ga ik hem ook niet gebruiken vanwege het rendement.

Ben afgelopen weekend begonnen met de bouw van de kist;
Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/IMG-20140327-WA0005.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/IMG-20140327-WA0007.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/IMG_20140327_173201.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door A.M.H op 31-03-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Hoe kun je 230v naar 12v omzetten, want ik wil een PC fan aansluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
BiggyBossB schreef op maandag 31 maart 2014 @ 14:33:
Hoe kun je 230v naar 12v omzetten, want ik wil een PC fan aansluiten..
Je moet van 230V AC (wisselspanning) naar 12V DC (gelijkspanning).

Ik neem aan dat je een kistradio aan het bouwen bent. Hoe krijgt je versterker stroom?
Als je een accu gebruikt kan je de PC fan gewoon op de accu aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
amarcus.ict schreef op maandag 31 maart 2014 @ 14:41:
[...]

Je moet van 230V AC (wisselspanning) naar 12V DC (gelijkspanning).

Ik neem aan dat je een kistradio aan het bouwen bent. Hoe krijgt je versterker stroom?
Als je een accu gebruikt kan je de PC fan gewoon op de accu aansluiten.
Het is niet echt voor de accu, I kwil mijn accu lader in een oude speaker kist zetten, maar dat deze goed kan koelen, en dan nog 2 externe stopcontacten... maar ik wil het dus zo hebben dat ik er een 120mm fan voor kan zetten die dan aangaat wanneer ik de acculader gebruik.. Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/4d8f82784f1d8ea4dcab9946e441ae81.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je zou hem gewoon op de uitgang van de acculader kunnen zetten, dat kan niet zo'n kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
wesleytjuh schreef op maandag 31 maart 2014 @ 17:08:
Je zou hem gewoon op de uitgang van de acculader kunnen zetten, dat kan niet zo'n kwaad.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
+ en - van de fan op de + en - van de lader. Is het echt nodig dan? Zo heet worden laders normaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
En die stopcontacten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Anders gewoon een 230 volt fan nemen ;).

Kan zo een pc fan wel tegen hogere voltages dan 12volt? In de pc is de 12 volt ook echt 12 volt. Geen 14 zoals een acculader.

@lutkeveld, denk wel dat hij 'echte' stopcontacten bedoelt aangezien hij het heeft over een acculader. Waarschijnlijk zullen deze pas 'aan' staan als hij de stekker erin stopt zodat zijn accu geladen kan worden.

[ Voor 99% gewijzigd door thijsco19 op 31-03-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik dacht hij daarmee een externe usb poorten bedoelde. Echte stopcontacten, 230v, zuigen je batterij binnen de kortste keren leeg. Plus dat een fatsoenlijke inverter behoorlijk wat kost.

@thijsco. Bij mij heeft een normale pc fan op een volle accu gewerkt.

[ Voor 36% gewijzigd door lutkeveld op 31-03-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik verwacht dat die stopcontacten dan gewoon als stekkerdoos ingezet worden, aangesloten op 230V, toch?

Mwah meeste fans kunnen wel tegen wat meer dan 12V hoor, hooguit draaien ze wat korter. Je hebt zelfs fans die op 24V nog aardig lang draaien zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even 2 vragen,
Lijdt de accu eraan als je hem tijdens het afspelen/ontladen oplaadt?

De ta2024 (gebrugt), hoe is die vergelijkbaar met een Phoenix gold qx2100
Korte gegevens van de versterker:
100 w mono @ 4 ohm
50 w x 2 @ 2 ohm
30 w x 2 @ 4 ohm

Mijn speakerkrat bestaat uit 1 speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik kan ook weer beginnen met bouwen :)

Donderdag komt het binnen:

Beyma 5mp60 x4 voor de tonen < 2kHz
P. audio PHT-409 x2 voor de tonen >2kHz

Ik ga denk ik twee van de vier beyma drivers gebruiken en de twee tweeters.

Ik wil dit met twee ta2024's aan sturen (met 1 potmeter voor het algemene volume, 1 potmeter voor het volume van de bass/mid en 1 voor de tweeters)

Voor de crossover ga ik denk ik een 1e orde butterworth gebruiken.

Wat denken jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 21:57:
Ik heb even 2 vragen,
Lijdt de accu eraan als je hem tijdens het afspelen/ontladen oplaadt?

De ta2024 (gebrugt), hoe is die vergelijkbaar met een Phoenix gold qx2100
Korte gegevens van de versterker:
100 w mono @ 4 ohm
50 w x 2 @ 2 ohm
30 w x 2 @ 4 ohm

Mijn speakerkrat bestaat uit 1 speaker.
Vraag 1:
Ik neem aan dat je een loodaccu gebruikt? Dan lijdt hij wel ja..

Vraag 2:
Een ta2024 is intern al gebridged. Dus volgens mij kan je die niet meer bridgen (correct me if im wrong)

is het 30w x2 @ 4 ohm RMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marijnsp schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 22:03:
[...]

Vraag 1:
Ik neem aan dat je een loodaccu gebruikt? Dan lijdt hij wel ja..

Vraag 2:
Een ta2024 is intern al gebridged. Dus volgens mij kan je die niet meer bridgen (correct me if im wrong)

is het 30w x2 @ 4 ohm RMS?
Het is een Loodgel accu (scooter accu) dus neem aan dat het geen kwaad kan. Als je op je scooter rijdt laadt die ook op?

Ja het is RMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
@marijnSP, waarom heb je die speakers gekozen?

@torinto, de Phoenix heeft meer vermogen maar zuigt binnen de kortste keren een 7.2ah accu leeg. Totaal niet vergelijkbaar met de TA2024. TA2024 is een BTL versterker en kan daarom niet meer gebrugd worden aangezien die al intern gebrugd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
@lutkeveld

De Beyma's heb ik gekozen omdat ze zijn ontworpen voor een kleine bassreflex behuizing (rond de 15 a 20 liter) Waardoor deze wel makkelijk zijn voor een kratradio (daarbij kon ik er redelijk goedkoop aan komen).
De tweeters heb ik gekozen omdat ze redelijk compact zijn en ze een redelijk goede frequentiecurve hebben van de 2kHz tot en met de 24 kHz. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ah, als je er goedkoop aan kan komen snap ik het wel. Ga je hem vooral buiten gebruiken? Overweeg dan een kleinere basreflex in bipolaire opstelling. Het past trouwens allemaal op 1 versterker. Sterker nog, de versterker zal slechts 8 ohm aan load zien. Het potmeter verhaal zal dan niet werken, een tone control bordje of EQ via de input kan wel.

[ Voor 9% gewijzigd door lutkeveld op 01-04-2014 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Klinkt goed!
Heb je een voorbeeldje bij een tone control board? :)
Dankuu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
zoek naar 'lm1036' op ebay.com, voorbeeld. Het zijn wel DIY kitjes, maar dat is in mijn ogen alleen maar handig omdat je zo de potmeters makkelijk in een paneeltje kan maken en 'verlengen' naar de pcb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 22:10:
@marijnSP, waarom heb je die speakers gekozen?

@torinto, de Phoenix heeft meer vermogen maar zuigt binnen de kortste keren een 7.2ah accu leeg. Totaal niet vergelijkbaar met de TA2024. TA2024 is een BTL versterker en kan daarom niet meer gebrugd worden aangezien die al intern gebrugd is.
Op max volume gaat me speaker nu 2 uur en een kwartier mee.
Maar dan staat die ook echt hard. (wel natuurlijk met nette kwaliteit)

Als ik op de versterker 2 speakers aansluit (dezelfde) dan kan die het niet meer aan (minder volume, sneller vervormen) en heeft die te weinig vermogen. Ik denk daarom dat als ik de TA2024 pak er helemaal te weinig volume uit komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar nogmaals.. ik wil het zeker weten.
Kan het geen kwaad voor de accu of versterker om de accu tijdens het afspelen ook op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
@lutkeveld
Thnx even eentje bestellen. DIY is geen probleem is idd wel zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:34:
[...]
Op een 7.2ah accu? En echt op max volume of 'redelijk hard'? Om even te vergelijken: waarschijnlijk verbruikt de Phoenix evenveel terwijl hij niks doet als twee TA2024 op vol vermogen. Welke speakers heb je?
Op
Als ik op de versterker 2 speakers aansluit (dezelfde) dan kan die het niet meer aan (minder volume, sneller vervormen) en heeft die te weinig vermogen. Ik denk daarom dat als ik de TA2024 pak er helemaal te weinig volume uit komt.
Met twee speakers, parallel aangesloten tenminste, zorgt juist voor een lagere belasting en dus meer vermogen. Dat hij sneller vervormt komt waarschijnlijk omdat hij niet stabiel is in lagere belastingen.
Kan het geen kwaad voor de accu of versterker om de accu tijdens het afspelen ook op te laden?
Voor de accu en de versterker kan het weinig kwaad. Het zal de lader zijn die de klappen vangt. Een lader is niet bedoeld voor een variabele belasting als een versterker tenzij anders vermeld (check de website van de fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:12:
Ah, als je er goedkoop aan kan komen snap ik het wel. Ga je hem vooral buiten gebruiken? Overweeg dan een kleinere basreflex in bipolaire opstelling. Het past trouwens allemaal op 1 versterker. Sterker nog, de versterker zal slechts 8 ohm aan load zien. Het potmeter verhaal zal dan niet werken, een tone control bordje of EQ via de input kan wel.
Hoezo ziet de versterker 8 ohm aan load? Je hebt per kanaal 2 speakers van 8 ohm in parallel, vervangende weerstand is dan 4 ohm. Tweeters worden gefilterd aangesloten dus heb je geen last van?
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:34:
[...]

Hoe sluit je dan die 2 speakers aan? Beide op een eigen kanaal?
Volgens de specs (maar ik weet niet hoe betrouwbaar in deze zijn) heb je ongeveer 2X zoveel vermogen als een TA2024. Dat is 3dB extra, wat vrijwel verwaarloosbaar is. Nu geloof ik wel dat meda door de hogere gain en alles zo'n versterkertje wat harder gaat dan een TA2024, maar verwacht niet meer dan een "merkbaar" verschil. De accuduur daarentegen zal wel een flink verschil geven, die zou zomaar eens verdriedubbelt kunnen worden.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:36:
Echt kwaad zal het niet kunnen, maar bedenk wel dat een loodaccu zeer traag geladen wordt. Doorgaans duurt het laad proces >10 uur. Je geeft zelf al aan dat je in 2 uur de accu leeg hebt. Als je dus laad terwijl je op vol vermogen speelt, zal je accu enkel leger raken en daardoor beschadigen. Verder raakt het regel circuit in je acculader van slag door de wisselende belasting van de versterker. Ten slotte is een acculader vaak niet zo'n "schone" voeding, waardoor je last van een brom/ruis zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:46:
[...]
Hoezo ziet de versterker 8 ohm aan load? Je hebt per kanaal 2 speakers van 8 ohm in parallel, vervangende weerstand is dan 4 ohm. Tweeters worden gefilterd aangesloten dus heb je geen last van?
Lees de post van marijn even opnieuw, ik zag het eerst ook over het hoofd :P Hij wil twee woofers en twee tweeters gaan gebruiken. Allebei 8 ohm, scheidingsfilter zorgt ervoor dat de frequenties verdeelt worden en de versterker dus gewoon 8 ohm ziet.
Echt kwaad zal het niet kunnen, maar bedenk wel dat een loodaccu zeer traag geladen wordt. Doorgaans duurt het laad proces >10 uur. Je geeft zelf al aan dat je in 2 uur de accu leeg hebt. Als je dus laad terwijl je op vol vermogen speelt, zal je accu enkel leger raken en daardoor beschadigen. Verder raakt het regel circuit in je acculader van slag door de wisselende belasting van de versterker. Ten slotte is een acculader vaak niet zo'n "schone" voeding, waardoor je last van een brom/ruis zou kunnen hebben.
Ik denk dat een standaard 1-2A lader behoorlijk zal tegenstribbelen met die dikke autoversterker op de output. Een TA2024 of vergelijkbaar zal minder problemen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:52:
[...]

Lees de post van marijn even opnieuw, ik zag het eerst ook over het hoofd :P Hij wil twee woofers en twee tweeters gaan gebruiken. Allebei 8 ohm, scheidingsfilter zorgt ervoor dat de frequenties verdeelt worden en de versterker dus gewoon 8 ohm ziet.

[...]

Ik denk dat een standaard 1-2A lader behoorlijk zal tegenstribbelen met die dikke autoversterker op de output. Een TA2024 of vergelijkbaar zal minder problemen vormen.
Ah, vond het al zo gek ;)

Yep dat is wat je krijgt, en de accu gaat dan de stroom die je als het ware tekort komt leveren, waardoor de accu enkel maar leger gaat. Gewoon niet zo'n wenselijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankjewel voor beide reacties, hier kan ik iets mee!

Op een 5Ah accu.

De speaker staat op zen hardst dan bedoel ik waarbij de bass, midden en hoge tonen nog zuiver klinken.
Hard bedoel ik met dat je in een kamer normale kamer van 4 bij 4 bijna tot niet elkaar kunt verstaan (kroegen roepen effect is nodig:p)

De speakers sluit ik dan inderdaad beide op een apart kanaal aan, getest bij een volle accu.
De speaker is een Gsound technology (Speaker heb ik in de behorende klankkast gelaten(6ohm)) heb de speaker verlengt met ruimte voor een accu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als je op elk kanaal 1 speaker aan sluit, zou hij daar eigenlijk geen last van mogen hebben, de belasting blijft dan ruim binnen de specs. Kan wel zijn dat je accu al wat slechter is, en daardoor de belasting niet goed meer aankan waardoor de spanning inzakt. Kan je toevallig de spanning meten tijdens het spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op woensdag 02 april 2014 @ 00:04:
Als je op elk kanaal 1 speaker aan sluit, zou hij daar eigenlijk geen last van mogen hebben, de belasting blijft dan ruim binnen de specs. Kan wel zijn dat je accu al wat slechter is, en daardoor de belasting niet goed meer aankan waardoor de spanning inzakt. Kan je toevallig de spanning meten tijdens het spelen?
Dat kan ik inderdaad meten, maar de accu is nog redelijk nieuw, half jaartje oud en niet veel gebruikt en wel regelmatig opladen ontladen.

Is het niet zo dat wanneer de versterker maar 1 kanaal gebruikt, het meer vermogen kan geven dan wanneer die het vermogen moet delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope, juist niet. Doordat je 2 speakers aansluit halveer(serie) je de belasting of verdubbel(parallel) je de belasting. Verdubbelen kan prima, zolang je versterker met de verhoogde belasting om kan gaan. De meeste klasse-D versterkers mogen maximaal een belasting van 4 ohm hebben, daar zit je al snel onder als je meerdere speakers parallel zet. Het beste kun je gewoon per kanaal 1 speaker aan sluiten, waarschijnlijk haal je dan meer uit je versterker in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op woensdag 02 april 2014 @ 00:09:
Nope, juist niet. Doordat je 2 speakers aansluit halveer(serie) je de belasting of verdubbel(parallel) je de belasting. Verdubbelen kan prima, zolang je versterker met de verhoogde belasting om kan gaan. De meeste klasse-D versterkers mogen maximaal een belasting van 4 ohm hebben, daar zit je al snel onder als je meerdere speakers parallel zet. Het beste kun je gewoon per kanaal 1 speaker aan sluiten, waarschijnlijk haal je dan meer uit je versterker in deze.
Ahaa, Dus als ik het goed begrijp als ik 2x mijn speaker erop aansluit moet die 2x 6 ohm aansturen wat voor hem teveel is gevraagd en dus teveel vermogen kost.

De ta2024 kan wel met een 6ohm speaker(s) omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Voor de filter zit er een condensator op de plus van de tweeter en een spoel op de plus van de woofer.

Condensator> hoge frequentie lage weerstand
Spoel> hoge frequentie hoge weerstand

Is het dan ook dat de load 8 ohm blijft en geen 4 ohm is?
Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink