Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.294 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

TBTL schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:03:
maar het is netter om het signaal eerst mono te maken met die weerstandjes.
Thanks, weerstandjes zijn onderweg, maar kan niet wachten om het systeem al even te testen een dezer dagen.

Wat betreft de subwoofer. Is inderdaad een dual coil. Moet ik die in serie schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als het 4 ohms spoelen zijn gewoon 1 signaal per spoel?
mochten het 2x2 ohms wezen dan moeten ze inderdaad in serie en had je net zo goed een speaker kunnen pakken met 1 spoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24
Nee, je hebt 2 spoelen. Dus 2 aansluitparen op de woofer(4 lipjes totaal dus). Elk paar sluit je op zijn eigen kanaal van je versterker aan. Je gebruikt dus beide kanalen, elk kanaal 1 spoel

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit dan een goede voeding voor mijn versterker?

http://www.enter247.nl/sh...oducts.view&product_id=98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Je kan ook even op MP kijken. Komt af en toe wel een 500 wattertje voor een tientje voorbij.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar met de verzendskosten erbij kom je al snel op €20... :p

Maar over het algemeen voldoet deze voeding wel voor mijn versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi, ik weer... ik heb een vraag. ik ga deze week naar een autosloop waar je nog alles uit de auto mag slopen, dus ga ik daar naar speakers op zoek. Maar moet ik ergens op letten, en kan ik überhaupt autospeakers op de TA2024 aansluiten?? Gr.

edit 1: OK dat was een domme vraag. maar zou ik bv 60w luidsprekers op de TA2024 kunnen aansluiten maw zou er dan nog geluid uit komen? vriendelijk bedankt

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 18:11
Hoi

Ook ik ben inmiddels begonnen aan een nieuwe kistradio.
maar heb nog wel een vraagje over de stroomvoorziening.

Inmiddels ben ik het bezit van een maxamp20 en die draaien het best en 14vdc
Welke optie zou nu de voorkeur hebben? De industriële voeding van 12v 3a verder opschroeven zodat ik in de buurt kom van de 14v of om mijn 24v 6,5a voeding doormiddel van een step down te verlagen tot de gewenste 14v? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De 12v voeding opschroeven. Het verschil tussen 12 en 14 volt is trouwens amper merkbaar.

@kratter, lees de topicstart eerst eens even ;p

[ Voor 22% gewijzigd door lutkeveld op 24-03-2014 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@weslytjuh,
ik weet dat dit niet op dit topic mag, maar ik wil je toch even met je verjaardag feliciteren :3
maak dr een mooie dag van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
heeft de Y148 versterker nog iets nodig om hem hard te laten gaan via een telefoon? Ik wil deze gaan gebruiken samen met een bluetooth module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10 19:39
BiggyBossB schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:11:
heeft de Y148 versterker nog iets nodig om hem hard te laten gaan via een telefoon? Ik wil deze gaan gebruiken samen met een bluetooth module?
Waarom gebruik je geen Ta2024? Is 2x zo goedkoop op ebay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
amarcus.ict schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:16:
[...]

Waarom gebruik je geen Ta2024? Is 2x zo goedkoop op ebay...
Omdat mijn vraag eigelijk was, of deze al hard gaat met telefoon zonder te modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 18:11
lutkeveld schreef op maandag 24 maart 2014 @ 08:16:
De 12v voeding opschroeven. Het verschil tussen 12 en 14 volt is trouwens amper merkbaar.

@kratter, lees de topicstart eerst eens even ;p
Oke bedankt dan ga ik de 12v opschroeven. Heeft dit verder geen gevolgen voor bijv de warmte of staibileit van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
BiggyBossB schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:37:
[...]

Omdat mijn vraag eigelijk was, of deze al hard gaat met telefoon zonder te modden.
Mijn ervaring is dat bijna alle versterkers nog gemod moeten worden om ook echt hard te spelen op de telefoon. Dit lijkt ook makkelijk te kunnen bij deze versterker. Waarschijnlijk moet je de 2 weerstanden naast de volume knop vervangen of een extra weerstand parallel zetten.

Welke weerstand je moet hebben weet je door eerst even te meten wat de waarde is van de huidige weerstand, en dan vervolgens vervangen voor een weerstand waarvan de waarde ongeveer 4x zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep bijna alle versterkers gebruiken een 20k input en 20 feedback weerstand. Die verhouding is dus 1:1. Met modden pas je die verhouding aan. Bijvoorbeeld de input weerstand 4x zo laag = 4x zo hard. Met 20K is dat 4K7. Andere manier is de feedback weerstand 4X zo hoog maken en de input 20K houden = 4x zo hard.
Sommige versterkers hebben geen feedback weerstanden maar gebruiken een fixed gain, selecteerbaar met jumpers bijvoorbeeld. Ik denk dat de Maxamp zowat de enige versterker is die standaard gemod(=hoge gain) is :p.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
wesleytjuh schreef op maandag 24 maart 2014 @ 11:02:
Yep bijna alle versterkers gebruiken een 20k input en 20 feedback weerstand. Die verhouding is dus 1:1. Met modden pas je die verhouding aan. Bijvoorbeeld de input weerstand 4x zo laag = 4x zo hard. Met 20K is dat 4K7. Andere manier is de feedback weerstand 4X zo hoog maken en de input 20K houden = 4x zo hard.
Sommige versterkers hebben geen feedback weerstanden maar gebruiken een fixed gain, selecteerbaar met jumpers bijvoorbeeld. Ik denk dat de Maxamp zowat de enige versterker is die standaard gemod(=hoge gain) is :p.
Waar zitten de feedback weerstanden bij de TA2024? Heb namelijk wel 100k weerstanden hier liggen maar geen 4K7.

Edit: Gefeliciteerd Wesley! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De r01 en r02 op een ta2020 mk2 moet je toch vervangen door 3K3 weerstanden ?of door 4K7 weerstanden? Heb beide weerstanden liggen maar weet niet zeker met welke weerstanden ik hem moet modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Kan het kwaad om deze weerstand te gebruiken ipv deze voor de hks? Omdat het pas 3 juni weer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh,
ik voel me niet zo fijn :(
eerst was 't zo dat als ik aan m'n potmeter draaide ging 't perfect als volume knop,
nu gaat ie meer als een treble knop

en m'n rechter speaker werkt niet zo fijn mee. hij produceert een geluid alsof ik hij in een lege loods met veel water staat. ook heb ik dat als ik nu aan een van de draadjes van m'n rechter speaker zit, (alleen maar aanraken) gaat er iets in m'n ta2024 roken :?
ook merk ik dat dat vierkante blokje tussen die 2 rooie buisjes op de versterker kei heet wordt.

war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh ik ben er net achter gekomen dat 't niet aan de speakers ligt :)
ik heb de speaker draden ff verwisseld in de versterker, en ben tot de conclusie gekomen dat de middelste 2 steentjes niet werken. wat moet ik doen? is er iets stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:05:
De r01 en r02 op een ta2020 mk2 moet je toch vervangen door 3K3 weerstanden ?of door 4K7 weerstanden? Heb beide weerstanden liggen maar weet niet zeker met welke weerstanden ik hem moet modden.
Vervangen door 3K9 of 4K7. 3K3 zou ik niet doen, dan ga je wellicht de gain wat te hoog zetten.
Mc55 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:10:
Kan het kwaad om [url="http://http://www.conrad.nl/ce/nl/product/418196/ "]deze[/url] weerstand te gebruiken ipv deze voor de hos? Omdat het pas 3 juni weer beschikbaar is.
Je eerste link werkt niet, wat wil je ermee gaan doen?
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:29:
oh,
ik voel me niet zo fijn :(
eerst was 't zo dat als ik aan m'n potmeter draaide ging 't perfect als volume knop,
nu gaat ie meer als een treble knop

en m'n rechter speaker werkt niet zo fijn mee. hij produceert een geluid alsof ik hij in een lege loods met veel water staat. ook heb ik dat als ik nu aan een van de draadjes van m'n rechter speaker zit, (alleen maar aanraken) gaat er iets in m'n ta2024 roken :?
ook merk ik dat dat vierkante blokje tussen die 2 rooie buisjes op de versterker kei heet wordt.

war
Geluid alsof iets onder water afspeelt is vrijwel altijd een kabel breuk of iets vergelijkbaars. Iets in het aansluiten lijkt dus niet goed te gaan.

Verder, elektronica werkt op rook. Als de rook eruit is, werkt het niet meer. Lijkt erop dat bij jou de magische rook dus inmiddels eruit is :P. Het warme blokje is de chip, de daadwerkelijke versterker. Als die stuk is, is de hele versterker eigenlijk stuk.

Bedankt voor de felicitaties trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Sorry ik ben geautocorrected, het is voor de hks. Het gaat om deze weerstand ipv deze. Het enige verschil is de tolerantie, maar ik weet niet of het wat uitmaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Mc55 op 24-03-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mc55 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:50:
Sorry ik ben geautocorrected, het is voor de hks. Het gaat om deze weerstand ipv deze. Het enige verschil is de tolerantie, maar ik weet niet of het wat uitmaakt.
Niet zo'n ramp, enkel 1% nauwkeurigheid ipv 0.1% maar daar merk je niet zoveel van en zo nauw komt dat nu ook weer niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
wesleytjuh schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:52:
[...]

Niet zo'n ramp, enkel 1% nauwkeurigheid ipv 0.1% maar daar merk je niet zoveel van en zo nauw komt dat nu ook weer niet :P.
Oké thanks! En Gefeliciteerd!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet ik nu eerst gewoon proberen of ie nog werkt met een koelblokje? of kan ik dat ding wegflikkeren en een nieuwe kopen? :/

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 16:07

Fordox

00101010

Gefeliciteerd Wesley :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm 't is gedeeltelijk opgelost :)
kheb beide speakers parallel in de ta2024 op 1 aansluiting gezet
is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ja, nu belast je 1 kanaal met 2 speaker waardoor de belasting verdubbeld, daar kan de TA2024 niet tegen, en dan zal ook dat kanaal in rook op gaan ben ik bang. Zit helaas niet veel anders op dan een nieuwe TA2024, maar ik zou eerst even goed bekijken waar het nu mis gegaan is, wellicht doe je iets fout en dat zou zonde zijn van een nieuwe TA2024 :P. Heb je een foto van het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/jpaia0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/206mte0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2vvtmwx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/10oedeq.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Kan iemand mij helpen?
Ik heb in mijn box 2 versterkers door jack splitter kan allebij worden afgespeeld.
Aleen als ik alle 2 versterker vol doet klink 1 luidspreker niet.
Ik heb 2 kleine aan 1 versterker en 1 groote speaker aan 1 versterker..
Maar die grote speaker heb ik gewoon met stroom draad aangesloten en ik heb bij de versterker aan alle 2 kanten een draad..(ik heb de tda7292

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-10 09:38
Deze ga ik zoeken op Defqon.1 :P Die van mij krijgt deze of volgende week een foto rapportage. (en natuurlijk mee naar defqon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Succes met naar binnen krijgen ;). Kan je ook vertellen dat je niet genoeg aan 2X 15W gaat hebben daar 8)

Of is dat tegenwoordig ook zo'n camping gebeuren eromheen?

[ Voor 74% gewijzigd door wesleytjuh op 24-03-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@weslytjuh,
zou je even naar mijn afbeeldingen kunnen kijken of ik wat verkeerd heb gedaan? :D
dr is nu echt iets mis
er zit een heel vervelend geluid door mijn geluid heen als ie gewoon op de accu staat.
als ik 'm op de netstroom zet, klinkt 't alsof m'n pa een gat in de muur aan 't boren is. zo hard.
ligt dit dan aan de stroom aansluiting? |:(

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan zo 123 niks vinden eigenlijk. Heb je wel op de potmeter op de linker 2 pootjes de zwarte kabel doorverbonden? Dus beide zitten op de ground?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo ver ik kan zien zit er geen doorverbinding in als ik naar de potmeter kijk...

dan nog iets over het solderen... daar zou ik toch meer tijd voor nemen en alles afkrimpen met krimpkous.. en netjes alles tyrappe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja er is een doorverbinding gemaakt met een beetje tin.
en solderen is zeker niet mijn sterkste punt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Zal deze LM1036 het ook doen op 11V DC (6-cells lithium-ion pack)? Er staat bij de specs dat hij 12-15v AC moet of 15V DC

http://www.aliexpress.com...ufacturer/1558998296.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
6 cells? Dat zou 22V (6*3.7) nominaal opleveren en 25.2V wanneer vol. Als je 3 cellen in serie bedoelt, zit je op 11.1V nominaal en 12.6V vol. Het gebruikte IC werkt vanaf 9V, dus ik verwacht wel dat het geheel op een 3S pack werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
@amarcus 3S2P neem ik aan. Dan werkt het wel. Wat voor een heb je?

@Patrickkok Heb je een foto? De tda7292 is trouwens niet erg geschikt voor kistradio gebruik aangezien hij vier keer zoveel stroom vraagt als bijvoorbeeld een TA2024.

@Oscar, 2 ohm is niet per sé een probleem als je het volume niet te hoog zet. Aangezien je dat toch (per ongeluk) doet is het verstandiger om een nieuwe te halen. Probeer trouwens je soldeertin langer te verhitten, dat maakt veel mooiere/betere verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben nieuw hier maar hou me al wel een aantal jaar bezig met kist/kratradios te maken.
Hieronder mijn laatste:
http://nl.tinypic.com/r/307w4r9/8
http://i62.tinypic.com/24l52lg.jpg
Zit een erg lekker geluid in, maar de geluidskast is natuurlijk ook gebleven hoe die was, hem de kast alleen verlengt en de accu onderin gezet.

Nu ben ik van plan om iets heel anders te maken. Maar hoewel ik 1 t/m 11 heb gelezen (dus wel de basis) is het voor mij niet gelukt om het helemaal te begrijpen.

http://i58.tinypic.com/swzebn.png
http://i58.tinypic.com/2qkpcvs.png

Tot zover ben ik met mijn ontwerp voor me nieuwe speaker.
Alleen geluidstechnisch weet ik niet veel en dat geld ook over elektrischiteit.

Versterker: rockford p400-4
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p400-4

Speakers: Ground zero gzrc 16
http://www.pimtensen.nl/c...d-ground-zero-gzrc-16xii/

Autoradio: Pioneer DEH-2200UB
http://www.pioneer.eu/nl/...hive/DEH-2200UB/page.html

Subwoofer: Rockford Punch 1
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p1s4-12

Dezelfde type nummer heb ik, alleen is de mijne 150 watt RMS en 300 Watt piek.

Dit is mijn idee, de subwoofer wil ik met een luidspreker terminal kunnen aansluiten, alleen als ik de speaker op 220-230V doe.
Ik zou het super vinden wanneer iemand mij hier, of prive uitleg kan geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik zou voor de speakers gaan kijken in de PA-hoek. Die hebben een veel hoger rendement. Ze gaan dus een stuk harder met dezelfde versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Erg grappige kistradio ;). Autoradio en autoversterker gaat erg veer energie slurpen. Een klasse D versterker met een PA-speaker zoals TBTL zegt of pro-grade drivers gaat stukken harder met stukken minder energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
wesleytjuh schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:16:
6 cells? Dat zou 22V (6*3.7) nominaal opleveren en 25.2V wanneer vol. Als je 3 cellen in serie bedoelt, zit je op 11.1V nominaal en 12.6V vol. Het gebruikte IC werkt vanaf 9V, dus ik verwacht wel dat het geheel op een 3S pack werkt.
Zoals Lutkeveld al zei, Het is inderdaad 3 cellen in serie met nog een rij parallel.

Gebruikt zo'n LM1036 Tone board veel energie in verhouding met een TA2024? Of is dit te verwaarlozen?

@lutkeveld
Ik gebruik een laptop accu uit een Acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:32:
@amarcus 3S2P neem ik aan. Dan werkt het wel. Wat voor een heb je?

@Patrickkok Heb je een foto? De tda7292 is trouwens niet erg geschikt voor kistradio gebruik aangezien hij vier keer zoveel stroom vraagt als bijvoorbeeld een TA2024.

@Oscar, 2 ohm is niet per sé een probleem als je het volume niet te hoog zet. Aangezien je dat toch (per ongeluk) doet is het verstandiger om een nieuwe te halen. Probeer trouwens je soldeertin langer te verhitten, dat maakt veel mooiere/betere verbindingen.
Ook met gebruik met laag volume moet je 2 ohm eigenlijk niet willen. De meeste klasse -D versterkers kunnen enkel 4-8 ohm, omdat de speaker ook deel uit maakt van het filter. Met een 2 ohm speaker verpest je dus als het ware dat filter waardoor het niet naar behoren werkt.

Soldeer tin wil je trouwens zo kort mogelijk verhitten ;). Het is de truc van het snel en geleidelijk op temperatuur krijgen van je te solderen onderdelen. Daarna tin toevoegen en geleiden. Tin weg, nog even 1 seconden de bout erop en de bout weg. Tin wil je juist zo kort mogelijk verhitten, omdat het anders "dood" gaat. Dan krijg je dit soort dingen, omdat het niet zo lekker meer vloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat is totaal niet mijn ervaring. Je moet natuurlijk niet je bout er 10 seconden op houden maar te kort geeft bij mij de resultaten die Oscar krijgt. Na 2-3 seconden blijft het meer aan het metaal 'plakken' en geeft het mooie glimmende verbindingen.

Daar had ik even niet aan gedacht. De filter van de TA2024 is eigenlijk bedoeld voor 8 ohm dus 4 ohm geeft ook al afwijkende resultaten al zullen die wel niet echt hoorbaar zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door lutkeveld op 24-03-2014 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Tja, maar dat is wel hoe IPC het voorschrijft ;)

Nu snap ik echt wel wat je bedoelt hoor. Door tin toe te voegen krijg je een betere thermische geleiding tussen je bout en het werkstuk. Daarna zal je werkstuk op temperatuur komen en je tin dus goed gaan vloeien. Zeker met een "normale" bout heb je daar gewoon last van. Ik soldeer (net als elk "assemblage" bedrijf) inductief. Met een goed vertinde punt is je werkstuk dan vrijwel instant warm. Kwestie dus van even je bout erop. Tin toevoegen. Tin weg. Bout weg.

[ Voor 83% gewijzigd door wesleytjuh op 24-03-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afentoe komen hier bak&braad werkstukken voorbij dan denk ik hoe kan dat ooit goed werken.. mischien moet iemand bij het intro een soort howto maken als het om solderen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Solderen is eigenlijk gewoon een kwestie van veel doen en oefenen. Verder ook wel deels het gebruik van goede materialen, een goede bout + goede tin doet veel. Maar zo'n kistradio is toch een perfect oefen projectje ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wil ik het zelf niet geloven,
maar deze versterker dus:
http://store.accusafe.nl/...050-4x100w-rms-versterker

Behaal ik beter volume dan met de rockford versterker?

Ik lees in het begintopic dat je met de tk2050 2x 50 watt hebt en 1x 100 watt met low pass filter.
dus ideaal voor een subwoofer.

Inderdaad zal dit een groot verschil maken qua stroomverbruik.
Zie ook dat dan de autoradio weggelaten kan worden i.v.m een mogelijkheid om een aux kabel eraan te maken.

Zit ik tot zover goed? Klasse D versterkers zijn voor mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
[quote]lutkeveld schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:32:

Hoebedoel je 4x zoveel?
Wat is dan het verschil want ze zijn allemaal zo klein dus ik zie geen verschillen kwa verbruik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
patrickkok schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:38:
[quote]lutkeveld schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:32:

Hoebedoel je 4x zoveel?
Wat is dan het verschil want ze zijn allemaal zo klein dus ik zie geen verschillen kwa verbruik.....
Dat verschil zie je ook niet. De TA2024 zet bijna alle energie om in geluid en word nauwelijks warm, De tda7292 is veel minder efficiënt en zet waarschijnlijk maar 30% van de energie om in geluid en de overige 70% in warmte.

Hoe groot of klein een versterker is zegt dus helemaal niks over het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
amarcus.ict schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:51:
[...]

Dat verschil zie je ook niet. De TA2024 zet bijna alle energie om in geluid en word nauwelijks warm, De tda7292 is veel minder efficiënt en zet waarschijnlijk maar 30% van de energie om in geluid en de overige 70% in warmte.

Hoe groot of klein een versterker is zegt dus helemaal niks over het verbruik.
Aah oke snap ik alleen de tda is wel makkelijker in gebrui dan de ta...
Alleen hoe kan ik bij de ta regelen voor audio inpug die 3 pinnetjet..
Kan ik dat geeoon aan jack solderen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
patrickkok schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:58:
[...]

Aah oke snap ik alleen de tda is wel makkelijker in gebrui dan de ta...
Alleen hoe kan ik bij de ta regelen voor audio inpug die 3 pinnetjet..
Kan ik dat geeoon aan jack solderen of?
Daar kan je inderdaad gewoon een 3,5mm audio jack aan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
amarcus.ict schreef op maandag 24 maart 2014 @ 23:00:
[...]

Daar kan je inderdaad gewoon een 3,5mm audio jack aan solderen.
Oke top zal keer vervangen...
Alleen mijn vraaf was hoe komt het dat mijn geluid zo bagger is?
Komtvdat door de stroom draad die ik gebruik als speaker draad of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb nu speakers van 270Watt, en één TA2024 versterker. Ik wil toch dat die harder kan, is het dan slim om twee TA2024 bij elkaar te doen? Of beter een andere versterker te kopen zoals de TA2020 of de Maxamp20 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
@patrick een foto zegt meer dan 1000 woorden :) De TA is veel zuiniger dan de TDA vanwege de crestfactor in muziek. Die is 10-12db dus 3-4x onder het maximale niveau. In dat gebied is klasse AB 20-30% efficient terwijl klasse D daar 75-90% efficient is.

@kipcorn efficientere speakers is een betere upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Over die soldeer tutorial: deze is wel leuk, voor kiddo's die engels kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:38:
@patrick een foto zegt meer dan 1000 woorden :) De TA is veel zuiniger dan de TDA vanwege de crestfactor in muziek. Die is 10-12db dus 3-4x onder het maximale niveau. In dat gebied is klasse AB 20-30% efficient terwijl klasse D daar 75-90% efficient is.

@kipcorn efficientere speakers is een betere upgrade
En zelfs dan is een TA2024 eigenlijk alweer wat achterhaalt. Een TA2024 haalt bij normaal muziek niveau (dus <1W) slechts 45-50% rendement. De MaxAmp zit in datzelfde gebied al op 75%. 1.5X zo zuinig dus :). Wat een groter nadeel van klasse AB nog is het idle verbruik. Ookal staat er niks te spelen willen die vaak toch nog best wat gebruiken. Dat doet een TA2024 of MaxAmp veel beter.
K1pc0rn schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:05:
Ik heb nu speakers van 270Watt, en één TA2024 versterker. Ik wil toch dat die harder kan, is het dan slim om twee TA2024 bij elkaar te doen? Of beter een andere versterker te kopen zoals de TA2020 of de Maxamp20 ?
Yep je gaat meer profijt hebben van betere speakers :)
Carneoleon schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:48:
Over die soldeer tutorial: deze is wel leuk, voor kiddo's die engels kunnen ;)
Een opmerking daarover, je wilt liever 37/63 soldeertin hebben, soldeert weer net wat beter :D. Geweldige guide wel :D

[ Voor 36% gewijzigd door wesleytjuh op 25-03-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
En om daar nog even wat aan toe te voegen. Als je iemand bent die niet alleen maar ragt met z'n kistradio, maar m ook op een normaal volume in de woonkamer luistert, komen zowel de maxAmp als de ta2024 niet/nauwelijks over hun idle stroom heen. En laat die bij de maxAmp nou net de helft van de 2024 zijn! Dus 2x zolang met je accu!

En over de tin: ik gebruik ook gewoon 60-40, gaat mij perfect af :P Is ook wat we standaard op school hebben. Zolang je maar geen lood-vrij gebruikt, want dat is wel een stuk naarder solderen.

[ Voor 22% gewijzigd door Carneoleon op 25-03-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ja bizar is dat eigenlijk. Ik merk dat nu ook met de Boominator. Ik kan via een programma op de pc realtime de status van het accupack uitlezen. Je moet het volume serieus hard zetten, wil je over die idle stroom heen komen. Tot 30-40% van het volume(en dat is al heel wat) blijft het verbruik EXACT hetzelfde. Pas daarboven gaat het langzaam omhoog.

Begin alsjeblieft niet over loodvrij :-( . Soldeer daar nu(bewust) alles mee, en als je goede hebt gaat het ook wel, maar geef mij inderdaad maar lekker loodhoudend..

[ Voor 19% gewijzigd door wesleytjuh op 25-03-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:28:
Ja bizar is dat eigenlijk. Ik merk dat nu ook met de Boominator. Ik kan via een programma op de pc realtime de status van het accupack uitlezen. Je moet het volume serieus hard zetten, wil je over die idle stroom heen komen. Tot 30-40% van het volume(en dat is al heel wat) blijft het verbruik EXACT hetzelfde. Pas daarboven gaat het langzaam omhoog.

Begin alsjeblieft niet over loodvrij :-( . Soldeer daar nu(bewust) alles mee, en als je goede hebt gaat het ook wel, maar geef mij inderdaad maar lekker loodhoudend..
Dat is goed te verklaren. Het benodigde vermogen neemt namelijk exponentieel toe met het volume. 10dB harder is 10x keer meer power, nog een keer 10dB erbij is al 100x zoveel power. Zachtjes kan gerust 50dB zachter zijn dan de max, dat is dus maar 1/100.000ste van het max vermogen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/35c4p4n.jpg
ik heb het over die groote speaker hier voor

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2wgi4ag.jpg
ik heb ze zo zitten en de linker werkt perfect aleen de rechter niet (sorry voor die duim)

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/juuxx4.jpg
hier zie je dat ik van elke kanaal 1 gebruik (dus zegma bridged)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2n1yjjm.jpg
dit is de draad van die speaker (gewoon stroom draad)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/346mjok.jpg
en zo verdeel ik het met een jack splitter

trouwens kan het zijn dat die jack kabels dat er 1 korter is daardoor de andere minder sterk is, want bij mij is de ene jack kabel groter dan de andere.....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Potentiometer wel volledig naar rechts gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:52:
Potentiometer wel volledig naar rechts gedraaid?
maar natuurlijk :) als die juist harder gaat klinkt het geluid steeds slechter....

edit: ben trouwens patrickkok maar op pc zit andere account van broer..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarschijnlijk kan je accu dan te weinig stroom leveren. Heb ik ook als ik mijn TDA aan een klein lipo accuutje hang. Probeer het eens met beide apart, zo kan je uitsluiten dat het aan de versterker ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 25-03-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:02:
Waarschijnlijk kan je accu dan te weinig stroom leveren. Heb ik ook als ik mijn TDA aan een klein lipo accuutje hang. Probeer het eens met beide apart, zo kan je uitsluiten dat het aan de versterker ligt.
ik het een 7ah accu die nu helemaal vol is dus dat zou geen probleem zijn..
maar ik heb het ook geprobeerd met 2 voeding 5AH zelfde.
zou het niet aan kunnen liggen dat 1 jack kabel langer dan de andere is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat is het bijna zeker niet, tenzij eentje een kabelbreuk heeft. Dat zou echter ook merkbaar moeten zijn op een laag volume. Hoeveel ohm is die grote speaker trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:10:
Dat is het bijna zeker niet, tenzij eentje een kabelbreuk heeft. Dat zou echter ook merkbaar moeten zijn op een laag volume. Hoeveel ohm is die grote speaker trouwens?
ook gewoon 4 ohm. moet ik hem misschien niet bruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De TDA heeft een limitatie van 4.5A en moet eigenlijk met 8 ohm speaker gebruikt worden wanneer gebrugt. Met jouw voltage lijkt het mij in de eerste instantie geen probleem. Misschien thermal shutdown en anders wil hij misschien wel helemaal geen 4R onafhankelijk van het voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:16:
m. Misschien thermal shutdown en anders wil hij misschien wel helemaal geen 4R onafhankelijk van het voltage.
en wat wordt daarmee bedoeld :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dan springt ie in protectie vanwege de temperatuur. Misschien wil hij liever helemaal geen 4 ohm speakers onafhankelijk voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:26:
Dan springt ie in protectie vanwege de temperatuur. Misschien wil hij liever helemaal geen 4 ohm speakers onafhankelijk voltage
maar dat vind ik raar want bij die andere word dat koel element veel warmer dan die dus daar zou het toch niet aan kunnen liggen?
en op de specs staat dat 4 ohm 15w x 2 en 8 ohm 10w x 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De specs zijn voor stereo gebruik. Probeer eens de speaker op een kanaal te doen, niet gebrugd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:32:
De specs zijn voor stereo gebruik. Probeer eens de speaker op een kanaal te doen, niet gebrugd dus.
helaas nog steeds hetzelfde probleem...
zou het dan toch aan kunnen liggen dat ik die speaker met stroom draad heb aangesloten en niet met speaker draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Maakt niet uit. Op de foto lijkt hij dik genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heb je al wel de speakers van versterker verwisseld en de 3.5mm kabels van versterker verwisseld? Waardoor je dus kunt uitsluiten dat een kabel of speaker of versterker defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:52:
Heb je al wel de speakers van versterker verwisseld en de 3.5mm kabels van versterker verwisseld? Waardoor je dus kunt uitsluiten dat een kabel of speaker of versterker defect is?
heb de speakers nog niet gewisseld maar wel de jack en daardoor klinkt die nog iets slechter |:(
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:47:
[...]

helaas nog steeds hetzelfde probleem...
zou het dan toch aan kunnen liggen dat ik die speaker met stroom draad heb aangesloten en niet met speaker draad?
maar de dikte moet toch niet te groot zijn, want bij die andere 2 zaten speaker draad bij geleverd en die zijn veeel dunner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ja dat is omdat bijgeleverde speakerkabels zo goedkoop mogelijk moeten zijn. Echt zo goedkoop als het maar zijn kan. De draad kan nooit te dik zijn, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ik zou eens beginnen met alles met elkaar uit te wisselen, zodat je weet waar het probleem in zit. Dat is eigenlijk altijd de methode bij dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:57:
Ja dat is omdat bijgeleverde speakerkabels zo goedkoop mogelijk moeten zijn. Echt zo goedkoop als het maar zijn kan. De draad kan nooit te dik zijn, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ik zou eens beginnen met alles met elkaar uit te wisselen, zodat je weet waar het probleem in zit. Dat is eigenlijk altijd de methode bij dit soort gevallen.
heb gewisseld en nu werkt die perfect behalve zon kleine speaker maar dat is heel moeilijk te horen...
lag dus toch aan de versterk, raar want ik heb er nooit mee geknutseld of rare dingen mee gedaan.

hartstikke bedankt!

edit: trouwens wat vinden jullie van mijn box? zodat ik misschien als nodig dingen kan veranderen voor mooiigheid :) dit is toch een topic voor kistradio enz....

edit 2 : kan ik trouwens de tda ook modden of is dat niet mogelijk?
want bij de ta moet je r2 en r4 een weerstand op en bij deze tda zit wel een r2 maar geen r4 maar wel r3

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 20:37
Is er hier misschien nog interesse voor 12V accubeveiligingen?
Deze kan in de kist tussen de 12v loodaccu en de belasting.
Ik heb hem ook in een kist zitten, maar heb er nog meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Als ik de maxAmp wil kopen moet ik dus wel een accu kopen met meer dan 12v? Anders kan ik net zo goed de TA2024 houden toch? Is dit handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wil je echt het maximale vermogen eruit halen wel. Maar dat scheelt maar erg weinig hoor. Grootste voordeel is de bouwkwaliteit en het veel hogere rendement bij lage volumes. En een potmeter aansluiten of modden is enorm simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje : zou ik de tdavan mij kunnen modden zit namelijk 2 weerstanden in van 47000 ohm...
en als ik daar nu 2 weerstanden parralel van beiden 47000 ohm soldeer gaat die dan harder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
De maxamp levert gewoon nog ietsje extra volume dan de TA2024 (hij is iets efficiënter). Ook zitten er leuke dingen als kortsluitingbeveiliging en luidsprekerbeveiliging op. Zeker een aanrader, hij kan toch wel wat luider dan de TA2024 met wat minder vervorming!

@mrzoekertje: ik zou je gewoon aanraden een TA2024 te kopen, die kosten maar 6€ (of een maxamp), gaat een stuk beter gaan dan je TDAs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alfaleader schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 18:43:
De maxamp levert gewoon nog ietsje extra volume dan de TA2024 (hij is iets efficiënter). Ook zitten er leuke dingen als kortsluitingbeveiliging en luidsprekerbeveiliging op. Zeker een aanrader, hij kan toch wel wat luider dan de TA2024 met wat minder vervorming!

@mrzoekertje: ik zou je gewoon aanraden een TA2024 te kopen, die kosten maar 6€ (of een maxamp), gaat een stuk beter gaan dan je TDAs
ja das was ik al verplan maar nu kan ik toch knutselen met deze TDAs.
maar zou dat kunnen of niet dat ik er een 2de weerstand op zet met die waarde (47000 + 47000)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trouwens nog een vraag
als ik een ta2024 koop en ik wil hem modden..
meeste zeggen dat er een 4700 ohm op moet maar als ik dan bijv. 3000 ohm er op doe gaat die dan harder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als je input een erg zwak signaal hebt helpt het wel. Zo niet dan levert het alleen maar een bult vervormd gebied op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:36:
trouwens nog een vraag
als ik een ta2024 koop en ik wil hem modden..
meeste zeggen dat er een 4700 ohm op moet maar als ik dan bijv. 3000 ohm er op doe gaat die dan harder?
Hij gaat harder met hetzelfde ingangsvolume. Dus een iPhone op 10% zal met de 3000 ohm versie harder gaan dan de 4700 ohm versie. Maar de 3000 ohm versie zal op zeg 60% al zijn maximum bereikt hebben waar de 4700ohm versie dat pas bereikt bij 90%. Wat je echter meer zal krijgen bij de 3000 ohm variant is meer ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is één van de betere klasse D versterker?

Heb er hier in dit topic deze gevonden.
http://doehetzelfaudio.nl...-d-audioversterker-tk2050

is het echt zo dat deze een betere hardere en mooiere volume weergeeft dan een autoversterker. Bijvoorbeeld de rockford p400-4
http://www.amazon.com/Roc...l-Amplifier/dp/B001AO4NUI

Graag hoor ik hier meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje; ik heb een druppellader met Amerikaanse stekker. Zou ik die aan een euroconnector kunnen aansluiten zodat die dient als omvormer naar de eurostekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:26

thijsco19

KTM 990 SMT

Aangezien het een amerikaanse stekker is zou ik eerst kijken of de accu(druppel)lader wel geschikt is voor 230. Meestal is het in amerika 110 volt.

Indien de lader inderdaad 230 volt kan hebben is het inderdaad een mogelijkheid.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zou dan eerst even controleren of hij wel met 230V overweg kan, amerika draait namelijk op 110-115VAC. Maar de meeste apparaten kunnen tegenwoordig met beide overweg. Als hij er inderdaad mee overweg kan kun je inderdaad een euroconnector eraan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit staat erbij:

Integrated circuit developed by the state of the art switching charger, which can charge the battery between the mains 180v-240v.

En

Input Voltage: 220V 50Hz

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zou moeten werken dan, en anders is de info incorrect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja... Chinese sites, je weet het maar nooit ;)

Bedankt voor de snelle reactie! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:26

thijsco19

KTM 990 SMT

Zoals wesley al zei, tegenwoordig kunnen vele apparaten met beide voltages overweg.
Ik verwacht dus wel dat het werkt (indien je het niet sloopt O-) ).

Dus als ik het goed begrijp wil jij de stekker die erop zit eraf knippen en de kabels aan een andere (euro) connector aansluiten?
Neem aan dat je dan wel weet wat je doet toch? Is allemaal niet zo moeilijk en anders just ask (but, search before you ask ;))

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar komt het eigelijk wel op neer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:18:
[...]

Hij gaat harder met hetzelfde ingangsvolume. Dus een iPhone op 10% zal met de 3000 ohm versie harder gaan dan de 4700 ohm versie. Maar de 3000 ohm versie zal op zeg 60% al zijn maximum bereikt hebben waar de 4700ohm versie dat pas bereikt bij 90%. Wat je echter meer zal krijgen bij de 3000 ohm variant is meer ruis.
Aah oke snap ik maar hoeveel ohm moet ik dan nemen zodat die precies goed zit want je zeg net 4700 is met 90% helemaal vol en daar boven ruis die zal dan bijv. Met 5000 ohm vol kunnen zonder ruis?
Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink