Tsja, dat is wel een open deur. Formaat / Rendement / Diepgang. Lever je op rendement, dan kan je met een heel klein formaat prima diepgang krijgen. Een 5mm speaker kan bv ook sublaag weergeven. Dat doen ze in in ear oortelefoons ook. Alleen doen ze het wel zo zacht, dat je het alleen echt kunt horen als je het oortje in je oor stopt of in elk geval op < 1cm luistert. En als je er meer vermogen in stopt, gaan ze over hun nek.lutkeveld schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:03:
[...]
Dat was niet mijn punt. Ik gebruikte jouw kist als vergelijking om te bewijzen dat je geen subwoofer nodig hebt om sublaag te hebben. Dat een SD215 daar beter voor geschikt is dan een setje 10cm speakers staat als een paal boven water.
Je eerste bericht suggereert dat je net zo goed SP60's kunt nemen. Dat is niet het geval.
Ehm, dan heb je het over een wisselfilter in een flink geoptimaliseerde hifi speaker. Die doet:Dark0z schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:59:
[...]
Niet? Maar een filter gaat toch over het hele frequentie gebied om het geheel beter te laten klinken. Om bepaalde correcties uit te voeren wat met een behuizing niet te behalen is? Dat heb ik begrepen althans.
- Hoge / lage tonen scheiden
- Baffelstep compensatie voor laagweergave (jn hifi speakers)
- Onhebbelijkheidjes van het systeem wegpoetsen (werkt als een vaste equalizer dan)
In dit soort toepassingen (en in 80% van de 'normale' toepassingen) wordt dat derde helemaal niet gedaan. Dat is echt finishing touch. Wij doen dat met de DSP (vrij heftig) en dat stuk "mis" je dus. Maar er is ongeveer niemand die dat in een kistradio gedaan heeft. Het is ook behoorlijk complex om dat te maken.
Het enige wat je wél zou kunnen doen is een klein correctienetwerkje gebruiken dat is ontwikkeld voor die specifieke fullrange speaker. Maar dat is niet echt nodig. Is meer een hifi dingetje
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 02-03-2014 18:31 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp