Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.289 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

lutkeveld schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:03:
[...]

Dat was niet mijn punt. Ik gebruikte jouw kist als vergelijking om te bewijzen dat je geen subwoofer nodig hebt om sublaag te hebben. Dat een SD215 daar beter voor geschikt is dan een setje 10cm speakers staat als een paal boven water.
Tsja, dat is wel een open deur. Formaat / Rendement / Diepgang. Lever je op rendement, dan kan je met een heel klein formaat prima diepgang krijgen. Een 5mm speaker kan bv ook sublaag weergeven. Dat doen ze in in ear oortelefoons ook. Alleen doen ze het wel zo zacht, dat je het alleen echt kunt horen als je het oortje in je oor stopt of in elk geval op < 1cm luistert. En als je er meer vermogen in stopt, gaan ze over hun nek.

Je eerste bericht suggereert dat je net zo goed SP60's kunt nemen. Dat is niet het geval.
Dark0z schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:59:
[...]

Niet? Maar een filter gaat toch over het hele frequentie gebied om het geheel beter te laten klinken. Om bepaalde correcties uit te voeren wat met een behuizing niet te behalen is? Dat heb ik begrepen althans.
Ehm, dan heb je het over een wisselfilter in een flink geoptimaliseerde hifi speaker. Die doet:

- Hoge / lage tonen scheiden
- Baffelstep compensatie voor laagweergave (jn hifi speakers)
- Onhebbelijkheidjes van het systeem wegpoetsen (werkt als een vaste equalizer dan)

In dit soort toepassingen (en in 80% van de 'normale' toepassingen) wordt dat derde helemaal niet gedaan. Dat is echt finishing touch. Wij doen dat met de DSP (vrij heftig) en dat stuk "mis" je dus. Maar er is ongeveer niemand die dat in een kistradio gedaan heeft. Het is ook behoorlijk complex om dat te maken.

Het enige wat je wél zou kunnen doen is een klein correctienetwerkje gebruiken dat is ontwikkeld voor die specifieke fullrange speaker. Maar dat is niet echt nodig. Is meer een hifi dingetje :).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 02-03-2014 18:31 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-10 09:27
Beste mensen,
ik werk samen met faabtweakertje, en ik vraag me af welk programma wij zouden kunnen gebruiken om een model te maken. Welke programma's gebruiken jullie en zijn niet al te moeilijk? (en gratis beschikbaar ofc ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Sketchup

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
Dan ga ik toch maar eens proberen of het daarmee wil lukken, tot nu toe niet zo veel succes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

NLGhost schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:24:
[...]

Dan ga ik toch maar eens proberen of het daarmee wil lukken, tot nu toe niet zo veel succes :p
Zelfs zonder hulp van internet is dat programma nog kinderlijk eenvoudig :+ Over sketchup is serieus heel (te) veel materiaal te vinden op Youtube. YouTube: How to make a good subwoofer enclosure in Google Sketchup 7/8

@ lutkeveld & JVS. Thanks voor uitleg. Is weer helemaal duidelijk!

[ Voor 6% gewijzigd door AOC op 02-03-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vind ik nu ook, toch zit er ergens een leerhobbeltje in het programma. Ik kan het nu ook wel, maar was blij dat een vriend van me even een half uurtje alles heeft uitgelegd (vooral dingen samenvoegen/mergen, hulplijnen gebruiken, textures, sneltoetsen enzo). Er zijn teveel tutorials hiervoor :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
Ik heb nu even snel wat geprobeerd (zonder tutorial :p), maar wij zouden het qua afmetingen mooi vinden als we zoiets kunnen maken. We vragen ons wel af of dit goed is voor de geluidskwaliteit?
https://www.dropbox.com/s...8gv8/Speakermodel%201.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-04 17:40
Ziet er goed uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
Kleur hebben we het nog over ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
NLGhost schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:03:
[...]

Kleur hebben we het nog over ^^
Goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Het is makkelijker om een rechthoekig model aan te houden tenzij jullie al wat ervaring hebben in het werken met hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
lutkeveld schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:23:
Het is makkelijker om een rechthoekig model aan te houden tenzij jullie al wat ervaring hebben in het werken met hout.
Het bewerken gaat wel lukken denk ik. Het is vooral geluidskwaliteit waar we onze twijfels over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
We hebben ook gekozen voor zo'n model zodat we een minder brede kist krijgen, en deze dus meer portable is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Is het handig om dit te gebruiken icm een ta2020/Maxamp? of is de rendement/winst te laag?

En hoe zit het met China acculaders? Of kan ik beter een tientje extra betalen?

[ Voor 39% gewijzigd door Mc55 op 03-03-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

NLGhost schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:02:
Ik heb nu even snel wat geprobeerd (zonder tutorial :p), maar wij zouden het qua afmetingen mooi vinden als we zoiets kunnen maken. We vragen ons wel af of dit goed is voor de geluidskwaliteit?
https://www.dropbox.com/s...8gv8/Speakermodel%201.PNG
Zit de subwoofer apart van de 2 speakers? En is die ruimt vierkant? Ik vraag me af in hoeverre dat goed gaat klinken omdat ik op diverse sites lees over verschillende verhoudingen. Zelf weet ik ook het fijne hier niet van, wellicht dat iemand hier op in kan haken, maar ben meerdere sites tegengekomen waarbij ze afraden om vierkant bekisting te gebruiken
"Kastvolume dimensies.
Bereken dmv de formules het gewenste volume of haal het uit een tabel. Volume is Breedte x Hoogte x Diepte.
Je grootste unit bepaald 'B' de breedte en probeer een balk dimensie te krijgen voor het gewenste volume. Er is een gulden snede die sinds de Egyptenaren bekend is: De verhouding: 1 : 1,6 : 2,6. Maar er zijn natuurlijk meer verhoudingen met een goed resultaat.
Waar je op moet letten is dat B, H, D niet gelijk of elkaars product zijn. Immers de verdeling 1 : 1,5 : 3 heeft ook 3 verschillende waardes maar zijn elkaars product/deel. Een andere uit de eerste afgeleid = 1 : 1,3 : 2,3 zal het ook prima doen al liggen de paneel-resonanties watt dichter bij elkaar. Bij basreflex speakers zonder schotten moet je zeker dit soort verhouding gebruiken. Andere methode om spaanplaat of MDF acoustisch dood te maken is gewoon heel dik materiaal gebruiken of Bitumenplaten gebruiken. Bron: http://loudmagnet.com/html/kast.htm "

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 03-03-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Dark0z schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:08:
[...]

Zit de subwoofer apart van de 2 speakers? En is die ruimt vierkant? Ik vraag me af in hoeverre dat goed gaat klinken omdat ik op diverse sites lees over verschillende verhoudingen. Zelf weet ik ook het fijne hier niet van, wellicht dat iemand hier op in kan haken, maar ben meerdere sites tegengekomen waarbij ze afraden om vierkant bekisting te gebruiken

[...]
Oke dank voor je info, dan moet het ontwerp toch iets aangepast worden denk ik :)
2 x de TA2024 icm een subwoofer en 2 fullrange speakers en een 12v 7.2 ah accu is goed? Of kan ik voor hetzelfde geld beter een andere versterker halen die net zo zuinig maar beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:26
Ja dat is prima. Als me langer wilt spelen moet je een accu nemen met meer ah.

Die ersterkers zijn een van de zuinigste die er zijn. Als je meer vermogen wilt kan je kijken naar een 4 kanaals TK2050 alleen dan moet je wel een 24v supply hebben.(accu of adapter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Roderiktweaker schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:52:
Ja dat is prima. Als me langer wilt spelen moet je een accu nemen met meer ah.

Die ersterkers zijn een van de zuinigste die er zijn. Als je meer vermogen wilt kan je kijken naar een 4 kanaals TK2050 alleen dan moet je wel een 24v supply hebben.(accu of adapter)
Oke zoiets dacht ik al ja. Hou het dan toch bij de 2x TA2024 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

faabtweakertje schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:13:
[...]

Oke dank voor je info, dan moet het ontwerp toch iets aangepast worden denk ik :)
Dat is niet nodig in dit geval. Waar darkoz op doelt, is het effect dat een kast kan hebben op akoestische resonanties. Dit soort staande golven zitten tussen de evenwijdige vlakken. Je hebt er dus drie in een speaker. Als die alledrie hetzelfde zijn, heb je er één die drie keer zo sterk is. Alleen is dat helemaal geen issue bj de sub. Als je kist 30x30x30cm is, is de staande golf (halve golflengte) ongeveer 500Hz. Pas vanaf 1m ga je in de buurt van de frequentie van je subwoofer komen (< 200Hz).

Voor de midhoog kastjes kan je dat wel doen. Maar ook dit gaat weer om hifi toepassingen / overwegingen. Met alle respect (ook naar mijn eigen kratradio), dit is simpelweg geen hifi... Echt nodig om hierop te letten is het niet. Doe dan liever dat correctiefilter wat eerder aan de orde is geweest (en wat ik ook niet echt 100% nodig vind in dit soort toepassingen :P).
2 x de TA2024 icm een subwoofer en 2 fullrange speakers en een 12v 7.2 ah accu is goed? Of kan ik voor hetzelfde geld beter een andere versterker halen die net zo zuinig maar beter is?
Kijk naar mijn model. Die onderdelen gebruik ik ook. Ik vind mijn speaker goed (en ik ben vrij kritisch :P).

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 03-03-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
JvS schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:18:
[...]

Dat is niet nodig in dit geval. Waar darkoz op doelt, is het effect dat een kast kan hebben op akoestische resonanties. Dit soort staande golven zit over het algemeen ver boven de weergave van de subwoofer (staande golf is halve golflengte, dus +/- 30cm is +/-500Hz).

Voor de midhoog kastjes kan je dat wel doen. Maar ook dit gaat weer om hifi toepassingen / overwegingen. Met alle respect (ook naar mijn eigen kratradio), dit is simpelweg geen hifi... Echt nodig om hierop te letten is het niet. Doe dan liever dat correctiefilter wat eerder aan de orde is geweest (en wat ik ook niet echt 100% nodig vind in dit soort toepassingen :P).

[...]
Kijk naar mijn model. Die onderdelen gebruik ik ook. Ik vind mijn speaker goed (en ik ben vrij kritisch :P).
Oke dan kijk ik even wat het beste uitkomt qua sub grootte. Kan je een linkje o.i.d. naar jouw model sturen, kan ik misschien wat inspiratie opdoen :). Maar je zegt dus eigenlijk ook dat ik niet per se een auto crossover nodig heb. Zou ik anders ook een low pass filter op mijn sub versterker aansluiten zodat mijn sub 60-200 Hz levert en de fullrange speakers gewoon de frequentie die ze standaard leveren? Is namelijk iets goedkoper :)

En waar kan ik de dayton sub het beste / goedkoopst bestellen? intertechnik.de?

[ Voor 3% gewijzigd door faabtweakertje op 03-03-2014 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die auto crossover heb je wel nodig, alles uit mijn eerdere lijstje is nodig. Die is ook niet zo duur toch (voor 20euro moet je die kunnen krijgen) Zoek in dit topic op mijn naam of die van Jag, dan vind je alle info.

Die Dayton wordt door Rumoh.eu voor onder de 45 euro geleverd in elk geval. Maar winkels ontlopen elkaar niet echt veel over het algemeen.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 03-03-2014 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
JvS schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:40:
Die auto crossover heb je wel nodig, alles uit mijn eerdere lijstje is nodig. Die is ook niet zo duur toch (voor 20euro moet je die kunnen krijgen) Zoek in dit topic op mijn naam of die van Jag, dan vind je alle info.

Die Dayton wordt door Rumoh.eu voor onder de 45 euro geleverd in elk geval. Maar winkels ontlopen elkaar niet echt veel over het algemeen.
Oke dank, voor 48 eu met verzendkosten wordt ie geleverd :D. En die auto crossover is alsnog nodig als ik een low pass filter op de sub zet?

Edit: denk dat een crossover makkelijker en beter is dus doe dat wel.

En is er een verschil tussen de A versie van de sub en de normale versie? Aangezien je in het zelfbouwaudio forum zegt dat het de normale versie is vroeg ik me af wat het verschil is

[ Voor 16% gewijzigd door faabtweakertje op 03-03-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ze zijn allebei normaal, alleen de "normale" is niet meer verkrijgbaar en opgevolgd door de A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
JvS schreef op maandag 03 maart 2014 @ 19:08:
Ze zijn allebei normaal, alleen de "normale" is niet meer verkrijgbaar en opgevolgd door de A
Oke dank ik weet voorlopig genoeg :) Hoop ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf topic jongens! Bizar groot... hier kan ik me wel even vermaken! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:39
Mc55 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 14:57:
Is het handig om dit te gebruiken icm een ta2020/Maxamp? of is de rendement/winst te laag?
+1

Zou dit ook graag willen weten.

Van 12V naar 14V heeft sowieso geen zin denk ik want dat verschil hoor je nauwelijks.

Ik denk dat dit alleen kan i.c.m. een loodaccu omdat een lithium-ion accu deze stroom niet kan leveren en in de beveiliging schiet.
12V 1A naar 24V krijg je 24V 0,5A. Dus om 24V 1A te krijgen moet je er 12V 2A in stoppen.

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja klopt. Mensen moeten gewoon die obsessie met hoog vermogen loslaten vind ik. Die 10 watt is echt genoeg. Zorg alleen wel voor een gemodde 2024 en dat speelt gewoon luid genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Ja inderdaad. Ik kon het zelf eerst ook niet geloven dat er zo veel geluid uit zo'n klein printplaatje kan komen. Sta nog altijd versteld van de hoeveelheid geluid die een TA2024 produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
10 watt is lang niet altijd genoeg. Ik heb Boschmann G4632 speakers gehad die zelfs met 80 watt niet hard gaan. Het probleem ligt vaak ergens anders: de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Ik heb een tijdje bij m'n wat grotere kistradio het zo gehad dat ik kon schakelen tussen direct van de accu (11,1V) en step up (28V) naar de versterker. Zo kon ik redelijk efficient spelen, en als ik ff wou pompen kon het ook! Ging fantastisch. Enige nadeel was dat ondanks dat ik 25 18650 batterijen parallel had, de spanning toch nog kon inzakken naar zo'n 7V, bij een redelijke portie clippen met diepe bas muziek. (batterijen waren volgens mij ook niet 100%)

Ik was vooral het extra vermogen nodig omdat de speakers niet mee konden komen met de Subwoofer die er in zat. subwoofer zat aan een mono tk2050 (wat echt een stuk harder gaat dan een 2024; 10dB)

Ik vind ook dat het voor een kistradio van normale formaat zonde van je geld en rug is om meer vermogen met dikke accu in je kistradio te stoppen, aangezien de winst weinig is..
Als je harder wil is het logisch om voor zowel gevoeligere (en dus grotere) speakers te gaan samen met meer vermogen. Aangezien je dan gewoon in een andere "categorie" kistradio komt. (denk aan kliko/bolderwagen radio's) Dus alles meeschalen met het formaat van je kistradio.

[ Voor 25% gewijzigd door Carneoleon op 05-03-2014 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even tussendoor ben nieuw hier op het forum maar heb al jaren een kratradio. Heb er vorig jaar ook nog 1 voor een kameraad gemaakt en nu binnenkort ga ik er weer 1 maken voor broederlief en kwam op deze site nog eens kijken wat anderen zoal maken.

En zodat jullie ook eens kunnen zien wat ik dan zoal maak post ik hierbij wat foto's...

Dit is mijn trusty radiootje... Heeft al enkele malen kennisgemaakt
met de harde asfalt tijdens het fietsen vandaar de afgebrokkelde hoek e.d.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1073x9z.jpg

Heb een RDS-voltmeter geïnstalleerd wat al zeer handig is gebleken om te weten of
de accu's (er zitten er 2 in van 12Ah) nog genoeg opgeladen zijn. En een usb voeding
nog van toen er nog een radio in zat met enkel een jack-aux aansluiting zodat ik de ipod toch kon
opladen. En die schakelaartjes zijn geel voor de usb-voeding en rood is het 'contactslot'. En kwam mooi uit als reggae fan om dan de rasta-kleuren ervan te maken...
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/30cxhzs.jpg

2 extra luidspreker aansluitingen. Zodat je er nog 2 externe speakers op kan aansluiten om een breder stereobeeld te kunnen creëren als de mogelijkheid zich bied. (Heb het al vaak gedaan met bv. 2 boekenkastspeakertjes en zelfs dan geeft het echt een veel breder geluid)
En dat opbouw-ding op de zijkant is een sigarettenaansteker aansluiting voor de koelbox!
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1z6wktc.jpg

En als laatste nog een foto van die dat ik voor men kameraad heb gebouwd.
Deze heeft ook extra speaker aansluitingen een 24Ah accu. En beiden hebben ze bluetooth autoradio's.
Altijd handig tegenwoordig met die smartphones heeft zo iedereen wel een deuntje dat hij/zij eens kan laten spelen.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2ex4pqc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:14
lutkeveld schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:36:
10 watt is lang niet altijd genoeg. Ik heb Boschmann G4632 speakers gehad die zelfs met 80 watt niet hard gaan. Het probleem ligt vaak ergens anders: de speakers.
Die boschmanns gaan niet zo hard... ik heb nu de 16,5cm in me "grote" kist zitten en had daarvoor JBL's maar die JBL's gingen toch echt veel harder. Jammer dat ik daarbij heel erg de bas miste (die goedkope serie JBL had een hele grote kist nodig). Toch maar eens zoeken naar betere speakers voor mijn kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Hoe zit het met modden van de TA2024 van sure? Ik kan alleen maar de mod van de groene bordje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:14
Mc55 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:56:
Hoe zit het met modden van de TA2024 van sure? Ik kan alleen maar de mod van de groene bordje vinden.
Ik weet niet welke versie je van het bordje hebt, maar gewoon zoeken naar de ingangs weerstanden. Ik heb mijn sure bordje extra weerstande gesoldeerd over de weerstanden zoals op dit plaatje: Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/34yckdv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Ik heb deze besteld. Ik ga er van uit dat hij er dan zo uit ziet. Jij hebt dus de R14 en R8 verlaagd, maar volgens mij komt dat niet overeen met deze bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Zijn er al mensen geweest die de speakers van oude hifi boxen hebben gebruikt in hun krat-/kistradio?

Van zulke dingen bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.junkmail.co.za/images/large_web/2013/9/16/13793255781397483917kenwood%20LSK%20300%20ll.png

Of is dat niet mogelijk vanwege te laag rendement of te hoge weerstand ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Ik heb Sony hifi speakers gebruikt en dat ging prima. Het zijn 6 ohm speakers maar gaan wel redelijk hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Oke, heb je toevallig foto's ervan? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
Collega van mij heeft ook een kistradio gemaakt van zijn HiFi speaker, werkte prima. Enkel wat minder hard. Had er zelfs een RPi in zitten om zo via airplay te kunnen spelen :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
amarcus.ict schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:18:
Oke, heb je toevallig foto's ervan? Ben wel benieuwd :)
De kistradio van plexiglas, staat in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mc55 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:56:
De twee 20k weerstanden (203) zijn de ingangsweerstanden. Ik heb hier zelf twee 3.9k weerstanden over gesoldeerd, zoals hier weergegeven. Dat bevalt mij wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Mc55 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:25:
[...]

De kistradio van plexiglas, staat in de topicstart.
De foto's zijn verwijderd en het filmpje heeft geen geluid :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:31:
[...]

De twee 20k weerstanden (203) zijn de ingangsweerstanden. Ik heb hier zelf twee 3.9k weerstanden over gesoldeerd, zoals hier weergegeven. Dat bevalt mij wel goed.
Thanks!
amarcus.ict schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:39:
[...]

De foto's zijn verwijderd en het filmpje heeft geen geluid :'(
Als ik thuis ben zal ik even kijken of ik van foto's kan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:31:
[...]

Dan heb je wel een erg hoge gain, zit je dan niet bij 70-80% al met vervorming?

Overigens zijn de feedback weerstanden doorgaans ook 20K (203), dat kan verwarrend zijn. Het beste is het dus om een schema erbij te pakken en de sporen te volgen naar de input weerstanden, of natuurlijk gewoon een plaatje te bekijken van iemand die het al gedaan heeft :).

[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 06-03-2014 15:50 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:44:
[...]

Dan heb je wel een erg hoge gain, zit je dan niet bij 70-80% al met vervorming?

Overigens zijn de feedback weerstanden doorgaans ook 20K (203), dat kan verwarrend zijn. Het beste is het dus om een schema erbij te pakken en de sporen te volgen naar de input weerstanden, of natuurlijk gewoon een plaatje te bekijken van iemand die het al gedaan heeft :).
Het is wel een redelijk heftige mod ja. Als ik mijn telefoon eraan hang op maximaal volume geeft dit wel wat vervorming. Ik had er eerst 4.7K weerstanden op zitten. Dat was voor mijn telefoon wel prima, maar het viel me op dat mijn Ipod minder volume gaf dan mijn telefoon. Daarom heb ik er 3.9K van gemaakt. Nu kan mijn kistradio met mijn Ipod ook over een menigte schreeuwende mensen heen komen. (de vervorming neem ik in zo'n geval ook voor lief :))

Als het goed is zijn dit bij deze versie de enige twee 20K weerstanden, maar wel verstandig om dat nog even te checken idd.

Ik zal binnenkort mijn kistradio ook wel eens posten. :) Ik heb hem een tijdje terug uit elkaar gehaald om er andere speakers in te zetten, maar ik liep een beetje vast op het ontwerpen van het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat ook wel een leuke is trouwens, is dat de meeste telefoons ansich, al vervormen bij ~90% volume. Dus ookal is je kistradio nog zo goed, je telefoon kan op maximum volume degene zijn die vervormd, waardoor alles vervormd. Erg stom eigenlijk, maar wel iets om rekening mee te houden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Kan voor een heel leuk prijsje 2 stuks Wharfedale Delta 50 speakers over nemen.

Specs:
Power Handling: 75W
Impedence: 8 ohms
Sensitivity: (2.83V @ 1m) 87db
Hand made in England

Dimensions:
Depth: 20cm
Width: 26.5cm
Height: 47.5cm

Gaat dit een beetje op fatsoenlijk volume spelen i.c.m. een gemodde ta2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
Hebben nu een eindmodel gemaakt, ff bestellen en dan kunnen we volgend weekend oid aan de slag :)
Speakermodel 3
Alles is van hout, nu ff doorzichtig gemaakt zodat het beter zichtbaar is.

Edit:
Speakers hebben zo'n 2.7 liter per stuk, sub heeft rond de 25 liter en dan zit er nog een plekje voor spullen als telefoons in. Totale afmetingen zijn 41,8 x 31,8 x 33.9 (blh)

[ Voor 25% gewijzigd door NLGhost op 06-03-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Nog een paar vraagjes echter, hoe kunnen we berekenen hoe groot de basreflex poort moet zijn? En hoe kunnen we de kast isoleren (noppenschuim o.i.d.?) en hoeveel hiervan moeten we dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Berekenen van de baspoort doe je met winisd. Maar je kunt ook even roepen welke diameter rioolpijp je gaat gebruiken, dan zal er vast wel iemand zo vriendelijk zijn het voor je te moddelen in winISD, dan hoef je dat programma niet te leren. Ik neem aan dat de nadruk op 60Hz komt te liggen (dat adviseer ik wel iig).

Welke autospeakers of fullrange speakers ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 19:49:
10.5 is wel wat aan de lage kant. Waarschijnlijk wordt dit ingesteld met een paar weerstandjes, als je die kunt achterhalen is het vrij gemakkelijk aanpasbaar naar 11.5V. Vergeet niet een relais aan te sluiten!
Alweer tijdje terug, maar het ging om dit item https://www.tindie.com/pr...ule-for-12v-acid-battery/. Ik kan slecht contact krijgen met de maker hiervan. Dus ik zit eraan te denk om 'm gewoon te bestellen. Maar hoe kan ik achterhalen welke weerstandjes gaan over het uitschakelen @ 10.5 volt? En hoe zou ik het kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarom niet deze? Hang hem aan een industriële voeding die afgesteld is op 11.5v en draai de potmeter totdat het rode ledje gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
Dit zijn de speakers: jvc v428
http://www.jvc.nl/product.php?id=CS-V428&catid=300

En die sub waar ik de naam van kwijt ben, maar degene die jvs ook heeft gebruikt ^^

[ Voor 34% gewijzigd door NLGhost op 06-03-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
JvS schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:50:
Berekenen van de baspoort doe je met winisd. Maar je kunt ook even roepen welke diameter rioolpijp je gaat gebruiken, dan zal er vast wel iemand zo vriendelijk zijn het voor je te moddelen in winISD, dan hoef je dat programma niet te leren. Ik neem aan dat de nadruk op 60Hz komt te liggen (dat adviseer ik wel iig).

Welke autospeakers of fullrange speakers ga je gebruiken?
Deze speakers:http://www.jvc.nl/product.php?id=CS-V428&catid=300 En. De sub is dan de Dayton SD215A. Weet nog niks qua diameter of lengte, en een rioolpijp werkt dus prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hifi-speakers gaan zeker... Kijk naar mijn post enkele posts trug die zijn beiden gemaakt van hifi speakers... En vooral die van men kameraad gaat écht hard en zeker als je nog 2 extra speakers extern aansluit... We hebben hem gebruikt om met nieuwjaar buiten een feesje te bouwen... En heeft zéér goed gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

faabtweakertje schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:31:
[...]

Deze speakers:http://www.jvc.nl/product.php?id=CS-V428&catid=300 En. De sub is dan de Dayton SD215A. Weet nog niks qua diameter of lengte, en een rioolpijp werkt dus prima?
De lengte hangt (onder andere) af van de diameter. 7cm is een prima verkrijgbare maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Let wel op dat je de binnendiameter moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:53:
Hifi-speakers gaan zeker... Kijk naar mijn post enkele posts trug die zijn beiden gemaakt van hifi speakers... En vooral die van men kameraad gaat écht hard en zeker als je nog 2 extra speakers extern aansluit... We hebben hem gebruikt om met nieuwjaar buiten een feesje te bouwen... En heeft zéér goed gewerkt...
Had gezien dat jij ook Hifi speakers gebruikt had, echter gebruik jij een autoradio als versterker en ik slechts een TA2024. De vraag is een of een TA2024 wel 2 woofers van 8" + 2 crossoverfilters en 2 tweeters kan aansturen. Met weerstand van 8 ohm en efficiëntie van 87db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

amarcus.ict schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:46:
[...]

Had gezien dat jij ook Hifi speakers gebruikt had, echter gebruik jij een autoradio als versterker en ik slechts een TA2024. De vraag is een of een TA2024 wel 2 woofers van 8" + 2 crossoverfilters en 2 tweeters kan aansturen. Met weerstand van 8 ohm en efficiëntie van 87db
Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Bedankt voor de bevestiging. Ben alleen erg bang dat het niet echt hard zal gaan spelen...

Zijn er ook nog mogelijk heden om bijvoorbeeld 2x een TA2024 aan te sluiten?

[ Voor 9% gewijzigd door A.M.H op 07-03-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind het raar dat jullie allemaal naar die kleine versterkertjes grijpen. Met een autoradio heb je veel meer aansluit mogelijkheden en afstelmogelijkheden qua geluid... Want jullie hebbe geen eq dan? (behalve diegene ingebouwd in de gsm of mp3)... I zou het niet kunnen missen die treble bass en mid regeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
En extra gratis 2A standby verbruik(in sommige gevallen) + 50% minder rendement. EQ en radio is allemaal wel fijn enzo, maar steeds meer daarvan komt ingebouwd mee in je telefoon tegenwoordig waardoor je een autoradio eigenlijk al niet meer nodig hebt. Met een Klasse-D versterker speel je zo 20 uur op een 7Ah accu, met een autoradio slechts een fractie daarvan. Klasse-D is ook nog eens een stuk goedkoper, en het vermogen is verder gelijk aan een autoradio.
amarcus.ict schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:00:
Bedankt voor de bevestiging. Ben alleen erg bang dat het niet echt hard zal gaan spelen...

Zijn er ook nog mogelijk heden om bijvoorbeeld 2x een TA2024 aan te sluiten?
Dat kan prima, maar enkel om meerdere speakers aan te sturen. Je kunt bijvoorbeeld niet 2 versterkers op 1 set speakers aansluiten om zo het dubbele vermogen te krijgen. Ik zou het gewoon eens proberen met 1 versterker en een HiFi speaker. Ookal is het vermogen vrijwel gehalveerd tov 4 ohm, je zult zien dat het nog steeds hard zat gaat. Een aantal Watt vermogen is echt al hard genoeg in de meeste gevallen.

[ Voor 44% gewijzigd door wesleytjuh op 07-03-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van dat rendement klopt maar dat van die eq vind ik een beetje zever eigenlijk iedereen die iets of wat weet van geluid weet dat de eq die je in je gsm of ipod kan instellen nooit even goed zen ding zal doen als die in de versterker zelf. Ik weet dat als ik mijn eq van men autoradio alles op 0 zet dus niets laat aanpassen (noem het 'source-direct) en men gsm of ipod op de instelling die met mijn hoofdtelefoon het beste klinkt. Dan zal het nog steeds zeer 'plat' en 'droog' door de speakers komen. Speel ik wat met men eq in de autoradio dan klinkt dit véél beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Hallo,

Even een klein verslag van de "kinderkoetsboominator" met Carnaval:
Het was een waar succes! Mensen kwamen spontaan vragen hoe of wat het was, of ze het ook konden maken enz.. altijd leuk 8). Het was verbazend hoeveel geluid uit een klein kinderkoetsje kon komen..

Daags voor de stoet hebben we een test gedaan tussen de JBL caramp en de TK2050 en het verschil was eigenlijk gewoon te groot.. de JBL amp ging volgens ons gevoel tot 4x luider. En ik kan je zeggen, het was echt énorm luid!! _/-\o_
We deden de test in een grote loods en de golfplaten op het dak bleven een seconde of 3 nagalmen toen we alles uitzetten.
Er zit zo veel verschil tussen de JBL amp en de TK2050 dat ik me eigenlijk afvraag of veel mensen die een boominator maken wel weten wat het potentieel is dat dit ding kan blazen? De TK2050 met 24v batterijen hadden we maar meegenomen als backup, maar bleek niet nodig.

Hoe het was in de stoet kan je hier zien en vooral horen :) :

De mensen waren ons mooi aan het volgen :-) en je moet weten dat de "geluidsconcurrentie" met carnaval énorm is.

We zijn met de kinderwagen ook twee maal een cafétje binnengegaan en twee maal legde de DJ de muziek 5 min stil omdat de boominator stevig weerwerk bood aan de huisinstallatie, daarna hebben ze ons vriendelijk de deur gewezen om terug hun eigen muziek te kunnen opzetten. (yup, vrienden gemaakt >:) )

De JBL amp stond op 40% gain. Tijdens de eerste dag volume op ong 80% gezet en dan bleef de 66AH batterij het praktisch eindeloos uithouden. Op de tweede dag het volume op 100% gezet en dan sprong de beveiliging op na ongeveer 4:30 non stop knallen. Gelukkig net toen we de boominator gingen opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ziet er goed uit! Geslaagd zo te zien :).

Toch gek dat je zo'n verschil ervaart zeg! Dat moet dan wel zitten in de ingangsgevoeligheid.. Blijkbaar is je voorversterkertje dan toch niet genoeg om de TK2050 volledig te benutten en moet je dan toch die weerstandsmod alsnog toepassen. Het verschil moet hem daar eigenlijk wel in zitten, want bij 24V heb je met een TK2050 ook zo'n 70W RMS per kanaal, en je autoversterker was 75W per kanaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Klopt, 75W rms idd.

Ik zal de aanpassing eens doorvoeren bij een volgende gelegenheid. Tijdens onze test leek het luid te gaan maar we waren duidelijk nog niet halfweg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
JvS schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:03:
[...]

De lengte hangt (onder andere) af van de diameter. 7cm is een prima verkrijgbare maat.
En stel dat we de diameter dan 7 cm hebben. Enig idee wat dan de lengte zou moeten zijn?

Ook nog een ander vraagje: We willen gebruik maken van 2 TA2024's, 1 voor de sub en 1 voor de autospeakers. Als we gebruik willen maken van een 3.5 mm plug dan moeten we eerst de 2 TA2024's aan elkaar aansluiten en dan een 3.5 mm plug hierop aansluiten zoals in de topicstart? Heeft iemand hier een duidelijk plaatje o.i.d. voor en tips?

[ Voor 36% gewijzigd door faabtweakertje op 07-03-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Een kratradio met HiFi speakers maken gaat prima alleen een hogere gevoeligheid betekend een hoger volume. Ik heb zelf een stel Jamo J71 speakers gebruikt en dat werkt heel goed, ook het volume is hard.
Zie net dat die speakers een gevoeligheid van 96 db bij 1,5 w hebben dat verklaard wel waarom ze zo hard gaan.

Met de wharfedale delta 50 zal het ook wel gaan. Heb deze zelf gehad en hier verkocht dus allicht is het mijn setje wel.... Zoals gezegd is de gevoeligheid van die speakers niet erg hoog.

Zelf ook een test gedaan met een Tk2050 alleen ook ik kreeg niet het maximale vermogen eruit met 24volt accu en Sony voorversterker (zou genoeg gain moeten hebben). Zou hij dan toch 30 volt nodig moeten hebben ? Vermogen hebben we gemeten, alleen dit was lang geen 70watt.

[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-03-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ookal sluit je dan de versterker op 30V aan, dan nog zal je niet het maximale eruit halen. Dit omdat je signaal simpel weg niet sterk genoeg is en dus niet genoeg door de versterker versterkt kan worden, ongeacht het hogere vermogen. De gain is namelijk fixed, en waarschijnlijk moet daar iets aangepast worden om meer uit de TK2050 te halen.
Dat je overigens geen 70W meet is heel normaal, het verbruik wat je meet bij een versterker ligt echt een flink stuk onder zijn theoretische vermogen doordat muziek doorgaans een crestfactor van ~10 heeft. Het gemiddelde verbruik door muziek ligt een stuk onder de pieken die in muziek voorkomen. Enkel die pieken zijn wellicht het maximale vermogen van je versterker, maar die zijn maar erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Ik had zelf getest op de PRE outs van een Sony DB940 dus die moet meer dan voldoende gain hebben. Het verhaal eronder klopt natuurlijk alleen we hadden de speakers op zo'n volume gedraaid dat het ging vervormen dus dan zou je bij het maximale vermogen moeten zitten (van de speakers zo-wie-zo). Waren goede celestion luidsprekers die zeker een watt of 50 kunnen weg stoken. Anyway het is te lang geleden, maar het viel mij op dat meer mensen dit opviel........

[ Voor 52% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-03-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hoe heb je het precies gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Met de multimeter volt en (x) ampère alleen het is een flink aantal jaar geleden dus weet niet of dat aan de speaker uitgang zijde is gebeurd of de voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat is niet de correcte manier. Kreeg je een stabiele getal op je multimeter? Dan was het aan de voedingskant. Sowieso is de gemiddelde stroom ongeveer drie keer zo laag als de piekstroom (crestfactor). Meten kan redelijk nauwkeurig met een dummyload en oscilloscoop aan de output kant.

Misschien kan je een schatting krijgen door piekvoltage van een sinus signaal af proberen te lezen met een multimeter, delen door de weerstand van de speaker keer het voltage. Dit weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:47:
Dat is niet de correcte manier. Kreeg je een stabiele getal op je multimeter? Dan was het aan de voedingskant. Sowieso is de gemiddelde stroom ongeveer drie keer zo laag als de piekstroom (crestfactor). Meten kan redelijk nauwkeurig met een dummyload en oscilloscoop aan de output kant.

Misschien kan je een schatting krijgen door piekvoltage van een sinus signaal af proberen te lezen met een multimeter, delen door de weerstand van de speaker keer het voltage. Dit weet ik niet zeker.
Aan de voeding stabiel met de multimeter? Als je swings van een aantal ampere heen en weer stabiel noemt misschien :P. Aan de voeding gaat dat ook gewoon alle kanten op hoor, tenzij je een trage multimeter hebt of de average stand gebruikt.

Edit:
Oh zo, true. Dat wappert ook wel wat heen en weer maar vergeleken met de output is dat stabiel te nomen ja.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 07-03-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik bedoelde het voltage ;), ook dat is niet compleet stabiel maar behoorlijk veel stabieler dan de output kant. Ook is de input DC, output AC.

[ Voor 12% gewijzigd door lutkeveld op 07-03-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Hoe monteren jullie je kist eigenlijk mbt het hout? Ik kreeg het advies om alleen houtlijm van een bepaald merk te gebruiken. Zal dit genoeg zijn?

En als ik wel schroeven wil gebruiken moet ik dan speciale nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Houtlijm zelf is al sterker dan het hout over het algemeen, dat is dus voldoende. Maar het kan zeer handig zijn om schroeven te gebruiken om alles op zijn plaats te zetten zodat je een stuk minder lijmklemmen nodig hebt. Daarvoor gebruik je het beste gewoon hout schroeven, die je netjes voorboort met een houtboortje. Zeker bij MDF zal je zien dat het hout gaat scheuren als je niet voorboort.

Gewoon witte standaard houtlijm is overigens in 95% van de gevallen sterk zat.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 08-03-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik ben totaal niet thuis in passieve radiatoren maar WinISD geeft een behoorlijk goede grafiek als je de Dayton SD215 met de SD215-PR combineert. Indrukwekkend aangezien de kist slechts 10 liter is, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Moet je PR niet altijd een x-factor groter zijn dan je subwoofer(ivm de x-max)? Waardoor je bijvoorbeeld 2X de SD215-PR nodig hebt. Hoe ziet zo'n grafiek eruit?

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 08-03-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De FR heb ik al gelinkt in mijn vorige post. Zowel de driver en de PR zitten veilig qua Xmax, lager dan BR zelfs, rond de 25hz gaan ze de grens pas over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazzycow1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:49
Hallo allemaal, het is weer tijd om mijn eigen boomcase zomer klaar te maken! Helaas is de laatste keer dat ik hem heb gebruik de accu gesneuveld. Dit was zon blauw li-ion blok.

Dus ik ben nu op zoek naar een betaalbare vervanging. Alleen loop ik steeds tegen een ding aan, de maten van de accu's. Het koffertje waar het in moet komen is niet heel groot, maar ik wil wel maximaal mn ruimte benutten met een accu met een zo groot mogelijke capaciteit.

De ruimte die ik heb is 75 mm diep, 160 mm hoog en 130 mm breed.
Bij 9 van die 10 accus die ik op t internet zie staan staan geen duidelijk maten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een standaard SLA accu is 150x65x93mm en zou dus passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnick91
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-07-2024
ik wil een nieuw project gaan beginnen met mijn kratradio!

mijn idee was om een kratradio te maken met een soort van mediapeler!

ik dacht zelf om een rappsberry-PI er in te bouwen met een klein lcd scherm met daaraan een grote usbstick/harddisk om je muziek zelf uit te zoeken en een klein toetsenbord met ingebouwe muis of zo iets dergelijks!

iemand een goed idee hiervoor!! en hoe ik dit moet gaan doen met accu en lader etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Dan is deze misschien wel leuk... 7" touchscreen...

Ook ben je iets van een USB DAC nodig, want de standaard audio uitgang van de raspberry pi is ruk... Vooral die "pop" als je een nummer wisselt...

Als het goed is heeft de RPI ook een I2S uitgang in de header, dus een I2S DAC zou ook een mogelijkheid zijn,

En als je helemaal los wil, de miniDSP heeft ook een I2S ingang, dus die kan je ook gebruiken...

Dit is een idee waar ik zelf al een tijdje mee speel... Als de instellingen plugins nou ook nog zouden werken op de mini dsp zou het helemaal perfect zijn...

Het gebruik van een raspberry pi (helemaal met scherm) is best watt :P Dus niet handig in een kistradio die erg portable moet zijn, aangezien je een behoorlijk grotere accu moet hebben voor vergelijkbare speeltijd.

Vervolgens ben je iets nodig die van 12V 5V maakt, en dan geen 7805 ofzo, het simpelst is zo'n ding voor in de auto te kopen waar je normaal je telefoon mee oplaadt...

[ Voor 20% gewijzigd door Carneoleon op 10-03-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep ik gebruik een RPi met een I2S dac, de HiFiBerry. Werkt echt perfect. Monteer je mooi op de RPi, even een config file aanpassen om hem in werking te stellen en daarna heb je vrijwel perfect geluid. Enkel hoor je af en toe nog zacht de processor load als er geen muziek speelt, daar ben ik nog een oplossing voor aan het zoeken.

Hm, maar van de RPi direct naar de MiniDSP, daar heb ik nog niet aan gedacht. Werkt dat zomaar dan ja? Kan me voorstellen dat je daarvoor ook drivers nodig hebt op de RPi?

Zie ook mijn blogpost over mijn RPi + DAC + media software:
http://www.accusafe.nl/bo...hifiberry-dac-en-volumio/

Ik heb overigens mijn RPi wel maximaal gemod voor low power. Momenteel gebruik ik een Model B, maar uiteindelijk wordt dat een A variant zonder de netwerk poort. Deze gebruikt slechts 1W oid ipv 3W. Verder heb ik alle lineare regulators van de Rpi af gehaald, en voed ik deze direct uit een schakelende voeding, met een rendement van 94%. Dat alleen zorgt al voor 30% minder stroomverbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 10-03-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Ik heb echt geeeeeen idee hoe de I2S standaard werkt... Is dat niet echt een standaard waar je geen drivers voor nodig bent? Ik dacht dat het behoorlijk gelijk is aan die glasvezel audio verbindingen (SPDIF)... Ik kan het zelf niet testen, mijn Rpi is de allereerste, toen ie net uitkwam... (helft ram, geen I2S, mooi balen dus)

Ik heb in iedergeval in de plugin van de miniDSP al gezien dat je z'n I2S input kan gebruiken...

Edit: ff op de wiki gekeken, op het eerste gezicht is het echt een vaste standaard? net als I2C? Ben je drivers nodig dan met je HIFI berry ding?

Nadeel is natuurlijk wel dat je een computer nodig bent om de miniDSP nodig bent om de input van dat ding naar analoog over te zetten als je bijv. je telefoon er aan wil hangen...

Ik had al gekeken, en die plugins worden nog niet ondersteund op de raspberry pi...

[ Voor 34% gewijzigd door Carneoleon op 10-03-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Moet zeggen dat ik voor de RPi ook nog nooit met I2S gewerkt heb, of uberhaubt van gehoord had. Wel weet ik dat je op de RaspberryPi soort van ondersteuning nodig had voor de HiFiBerry, en in mijn geval dus ook wat regels code moest aanpassen/toevoegen hier en daar. Ik ga eens googlen hoe dat zit met de MiniDSP, ookal is het geen oplossing voor in mijn Boominator, toch wel erg benieuwd of dat een beetje werkt :).

Edit: Hm, vooral dat laatste was ik al bang voor, geen makkelijke switch tussen analoog en I2S, vandaar dat ik ook vast zit aan mijn huidige opstelling. Overigens is het blijkbaar zeker een standaard protocool, maar absoluut niet uitwisselbaar met I2C. Niet net als met SMBus bijvoorbeeld wat veel dingen deelt met I2C

[ Voor 27% gewijzigd door wesleytjuh op 10-03-2014 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnick91
wesleytjuh schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:28:
Yep ik gebruik een RPi met een I2S dac, de HiFiBerry. Werkt echt perfect. Monteer je mooi op de RPi, even een config file aanpassen om hem in werking te stellen en daarna heb je vrijwel perfect geluid. Enkel hoor je af en toe nog zacht de processor load als er geen muziek speelt, daar ben ik nog een oplossing voor aan het zoeken.

Hm, maar van de RPi direct naar de MiniDSP, daar heb ik nog niet aan gedacht. Werkt dat zomaar dan ja? Kan me voorstellen dat je daarvoor ook drivers nodig hebt op de RPi?

Zie ook mijn blogpost over mijn RPi + DAC + media software:
http://www.accusafe.nl/bo...hifiberry-dac-en-volumio/

Ik heb overigens mijn RPi wel maximaal gemod voor low power. Momenteel gebruik ik een Model B, maar uiteindelijk wordt dat een A variant zonder de netwerk poort. Deze gebruikt slechts 1W oid ipv 3W. Verder heb ik alle lineare regulators van de Rpi af gehaald, en voed ik deze direct uit een schakelende voeding, met een rendement van 94%. Dat alleen zorgt al voor 30% minder stroomverbruik.
wat raad je aan om te kopen dan een A-model of B-model met I2S dac?? ik heb trouwens nog een beeldscherm van een vrij nieuwe laptop misschien kan ik deze wel gebruiken?? en iemand al een idee over de accu&lader ? of hoe kan ik dit zelf berekenen?

heb lichte dyslexie! dus excuus voor de soms verkeerde spelling of woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Ik zou gewoon meteen kiezen voor de Model-B, die heeft een extra usb-poort, en heeft meer RAM... Voor dat kleine beetje extra weet je meteen zeker dat t goed zit..

Een laptop beeldscherm werkt niet standaard, daar ben je een converter voor nodig, zoals deze... Ik weet alleen niet zeker of dat allemaal standaard is, maar ik dacht het wel.

Voor Accu en lader zou ik je willen verwijzen naar de TS..

[ Voor 7% gewijzigd door Carneoleon op 12-03-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Naja, het lijkt inderdaad de logische keuze. Maar voor een portable oplossing is het dat dus niet, zonder WiFi ligt het verbruik van model B tegen de 2.5W. Met een model A is dat maar 1W. De ethernet controller van de model B zorgt voor het meeste verbruik. Ik ga zelf waarschijnlijk dus voor de model A, met aangepaste spannigsregelaars voor 30% minder gebruik. Nadeel daarvan is dat je geen ethernet hebt waardoor je dus niks kunt programmeren via SSH, daardoor heb ik een usb <-> ethernet converter nodig, zodat ik mijn WiFi dongle kan programmeren. Daarna kan ik met WiFi via SSH de rest programmeren.
1 usb poort is voor mij geen probleem, omdat ik een usb hub gebruik.

Ter vergelijking, een TA2024 of maxamp gebruikt ~1W standby vermogen, muziek spelen op hoog volume gebruikt max 4-5W. Op laag volume slechts 1-2W. Met zo'n model B halveert je accu duur dus zowat zeker als je veel op laag volume speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnick91
ik heb nog even een berekening los gelaten op het verbruik! als ik ongveer 30watt verbruik heb met alles!

voorbeeld!!!

30watt delen door 12 volt = 2,5 ampere!

de accu moet ongveer 3 uur kunnen spelen!

3uur x 2,5 amepere = 7,5ampere uur!(aH)

klopt dit ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt, maar wat voor een versterker heb je dan dat je 30W verbruik heb? Dat is namelijk aardig wat ;)
Neem je accu overigens wel wat groter dan 7.5Ah, want die 7.5Ah is gebaseerd op een ontlaadduur van 20 uur, als je dezelfde accu in 3 uur ontlaad zal de capaciteit lager liggen. Ook ontlaad je een accu niet volledig omdat hij dan beschadigd, daardoor zal je ook iets minder capaciteit hebben. Het is dus verstandig om wat meer capaciteit te nemen.

[ Voor 63% gewijzigd door wesleytjuh op 12-03-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnick91
het was even een voorbeeld berekening :P

zat zelf te denken aan een 20 aH accu. wat voor type accu is dan goed voor dit type project? en wat voor lader? wat hier kom ik niet hellemaal uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gewoon een lood gel of agm accu pakken. Ik gebruik zelf de "groene" 20Ah accu's van CSB, omdat die speciaal gemaakt zijn voor elektrische machines zoals grasmaaiers en golfkarretjes enzo, die kunnen dus goed tegen diepontlading en cyclisch gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnick91
wesleytjuh schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:07:
Gewoon een lood gel of agm accu pakken. Ik gebruik zelf de "groene" 20Ah accu's van CSB, omdat die speciaal gemaakt zijn voor elektrische machines zoals grasmaaiers en golfkarretjes enzo, die kunnen dus goed tegen diepontlading en cyclisch gebruik.
oke bedankt voor je tip!!

en wat voor acculader raad jij aan om hier voor aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De vuistregel is laden met 1/10 van de capaciteit. Dus in dit geval 1/10ste van 20Ah = 2A laden. Minder mag altijd, maar bedenk wel dat met 2A laden je al 10 uur bezig bent, met minder duurt dat nog langer. Met meer dan 2A mag ook, zolang je maar nooit met meer dan 3/10(opgegeven door fabrikant) van de capaciteit laadt. Zelf houd ik altijd max 2/10 aan, omdat in de zomer in een dichtgetimmerde kistradio het best warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazzycow1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:49
wesleytjuh schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:07:
Wat zijn de exacte afmetingen van de 7.2Ah en de 20Ah accu ? Nevermind, al gevonden. In ieder geval bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door crazzycow1 op 12-03-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

lutkeveld schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:55:
Waarom niet deze? Hang hem aan een industriële voeding die afgesteld is op 11.5v en draai de potmeter totdat het rode ledje gaat branden.
Die gaat niet tot 11,5v. Zijn er nog andere alternatieven op eBay? Heb best veel zoek combinaties geprobeerd maar weinig soeps verder.

Heb btw een schema gevonden http://www.goodluckbuy.co...cfa967370af044fb7fd48.jpg is daaruit te bepalen welk weerstand vervangen moet worden en met wat?

[ Voor 15% gewijzigd door AOC op 12-03-2014 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dark0z schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:04:
[...]

Die gaat niet tot 11,5v. Zijn er nog andere alternatieven op eBay? Heb best veel zoek combinaties geprobeerd maar weinig soeps verder.

Heb btw een schema gevonden http://1.1.1.1/bmi/www.go...cfa967370af044fb7fd48.jpg is daaruit te bepalen welk weerstand vervangen moet worden en met wat?
Er zit zo te zien gewoon een potmeter op, waarmee het omslag punt wordt bepaald. Wat me verder ook opvalt, is dat deze schakeling altijd wat stroom van je accu zal vragen, ongeacht de stand waar hij in staat. Dat betekend dus dat je accu gewoon doodleuk verder zal leeglopen, en nog best rap ook. Een volle 7Ah accu is in is in 2-3 weken leeg. Lijkt kort, maar in de winter komen dat soort lange periodes bij de meeste mensen vaak voor.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink