Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.286 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jesperr, je ziet dat als je een gepoorte speaker wilt maken, je met die woofer een 70L behuizing nodig hebt (als je een beetje mooie vlakke respons wilt, en dat wil je als je hem binnen gebruikt, geen oplopend laag dan!). Dus in totaal heb je zo'n 85L nodig.

Met 6 x 4 x 4 dm heb je 96 liter bruto, dus dat gaat makkelijk. Neem 5L voor electronica, verlies door behuizing en de woofer en baspoort en je hebt dus precies de goede maat :). Moet je wel het aantal liters volgen dat uit je simulatie komt (en de lengte en doorsnede van je poort).

Je zou de visatonnetjes ook nog in een iets grotere behuizing kunnen stoppen, dan lopen ze ietsje dieper door, maar het is niet nodig. Je kunt dan de sub tot 200Hz door laten lopen (LPF op 200Hz) en de visatonnetjes vanaf 200Hz laten weergeven. En dan met de gain spelen om het goed samen te laten klinken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goedenavond,
Ik ben nieuw hier.
Ik heb ook een klein radiokistje gemaakt (7.3kg)
en dit is mijn probleem :

Ik heb een ta 2024 versterker gekocht en aangesloten hij deed het maar gister deed hij het opeens niet meer.ik heb hem even doorgemeten en hij krijgt geen min stroom (accu is opgeladen en min draad van accu heb ik al vervangen)

kan iemand helpen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Als hij geen 'min stroom' krijgt, krijgt hij helemaal geen stroom; in een onderbroken circuit stroomt niks. Hoeveel volt geeft je accu? Foto's helpen altijd.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:33

Fordox

00101010

Voor degenen die het interesseert: onze kistradio staat op display in het ROC van Twente in Hengelo tijdens de opendag (vandaag dus) tot 6 uur.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:36

thijsco19

KTM 990 SMT

Foto's!

Volgens mij had je nog geen foto's gepost toen ie klaar was? Niks kunnen vinden met de search functie.

P.S. Is het zo vervelen daar dan? :9

[ Voor 15% gewijzigd door thijsco19 op 28-01-2014 16:13 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 16:18:
Ik zie dat de totale lengte 808mm is. De oorspronkelijke lengte is 900mm, als je het midden compartiment weglaat + 1 wand win je daar 66+12 = 78mm mee, dan mis je nog 14mm eigenlijk. Ik zou wel voor een wand in het midden kiezen, zodat je een scheiding tussen links en rechts krijgt + heel wat extra stijfheid in je constructie. Als je een enkele wand maakt is een 12mm plaat wellicht niet voldoende, maar dat laat ik aan iemand anders hier over.
Het zal even wat puzzelen zijn, maar zolang je de speaker compartimenten maar goed namaakt en daarbij in ieder geval het volume en de symmetrie van de plaatsing van onderdelen in de gaten houdt moet het wel goed komen. Ik kan me voorstellen dat de diepte is dieper maken om zo het tekort in lengte te compenseren niet zo'n ramp is. Maar ook dit zal iemand anders moeten bevestigen.
De afmetingen op de afbeelding van de kinderkoets was niet goed leesbaar, de binnenafmetingen van de kinderwagen:
L: 800m (constraint)
B: 400mm (moet zo veel mogelijk benaderd worden)
H: 200m (geen constraint)

Heb alles eens goed berekend (tot in detail) en kom op deze afmetingen voor idem volume:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/25jdy7a.png
  • Inhoud van speakerdelen in de originele boominator is 58,17L (rekening houdend met handvaten en tussenshot)
  • Inhoud van speakerdelen in deze herschaalde boominator is 58,47L (rekening houdend met steunen tussen de woofers en tussenshot)
Het geheel is 48mm breder geworden, hierdoor lukt het het om in de lengte van 800mm te passen.
Gevolg => de speakers staan verder uit elkaar en worden vastgelijmd op 24mm steunen, is dat een probleem?
Het tussenshot met de cirkels eruit is zo veel mogelijk gelijk gebleven, blijkbaar dient dit om de kist van demping te voorzien (gek toch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:05
Netjes :)
Je mist nu enkel de geclaimde 0.5dB winst doordat de magneten elkaar versterken maar krijgt nu wel de gratis stijfheid doordat de magneten verlijmd zijn. Verder zie ik dat je voor bassreflex buizen gaat? Waarom niet de slot zoals bedoeld in het oorspronkelijke design? Dat zou beter moeten zijn icm dit design (iets met het resonantiepunt niet op 1 frequentie maar meerdere of iets dergelijks).
De gaten in de bracing zou ik inderdaad zoveel mogelijk hetzelfde proberen te laten, of in ieder geval eenzelfde afstand tot het hart van de woofers.
Overigens zitten de tweeters beter op gelijke hoogte met de woofers, volgens de designer van de Boominator.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 29-01-2014 18:23 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
wesleytjuh schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:22:
Je mist nu enkel de geclaimde 0.5dB winst doordat de magneten elkaar versterken
...
In de boominator staan ze 12mm uit elkaar, door dat te verhogen naar 60mm is het effect dus volledig weg? Nu, met m'n 75W (onzuinige) versterker zal het daar wel niet op aankomen ;)
...
Waarom niet de slot zoals bedoeld in het oorspronkelijke design? Dat zou beter moeten zijn icm dit design (iets met het resonantiepunt niet op 1 frequentie maar meerdere of iets dergelijks).
...
Ok, dan doen we dat zo: ik had gewoon het volume berekend van de opening. Aangezien het in de kinderkoets komt, doet het er niet toe wat de vorm is.
...
Overigens zitten de tweeters beter op gelijke hoogte met de woofers, volgens de designer van de Boominator.
...
Dat proberen we dan, maar het wordt krap in plaats.

Het valt mij meer en meer op dat echt niets toeval is aan het design, echt gek! "Verborgen" features van de boominator die mij al bekend geworden zijn:
  • tussenshot met cirkels zorgt voor demping (en uiteraard stijfheid)
  • Magneten op 12mm van elkaar zorgt voor 0,5db geluidswinst
  • Woofers op 180° van elkaar zorgt ervoor dat het volume van de kist klein kan blijven
  • Bassreflex in handvatvorm zorgt voor resonantiepunt op meerdere punten
mja, is die Saturnus de kleinzoon van Einstein of wat is dat? :)

Verder een tekening gemaakt van het aansluitschema voor één set (is niet echt te vinden online):
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/105e1ki.jpg

Klopt dit wat? Heb gelezen dat er een een weerstand nodig is om de tweeter wat "af te vlakken", wat voor een weerstand moet dit zijn? (ook niet echt te vinden...)

[ Voor 8% gewijzigd door elvee77 op 29-01-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die tweeter op een andere hoogte dan de woofer zorgt voor een piekje in de response. Niet het einde van de wereld, maar geen perfectie. Alle kleine tweaks bij elkaar zorgen voor een groot verschil.

Die weerstand is bij een piezo niet voor 'afvlakken'. Een piezo is een capacitieve belasting itt een woofer die een resistieve weerstand is. Zonder die weerstand ziet de versterker een kortsluiting, dat is slecht voor de stabiliteit. Ook vormt het samen met de piezo een RC high pass.

[ Voor 42% gewijzigd door lutkeveld op 29-01-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
lutkeveld schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:48:
Die tweeter op een andere hoogte dan de woofer zorgt voor een piekje in de response. Niet het einde van de wereld, maar geen perfectie. Alle kleine tweaks bij elkaar zorgen voor een groot verschil.

Die weerstand is bij een piezo niet voor 'afvlakken'. Een piezo is een capacitieve belasting itt een woofer die een resistieve weerstand is. Zonder die weerstand ziet de versterker een kortsluiting, dat is slecht voor de stabiliteit. Ook vormt het samen met de piezo een RC high pass.
De twee tweeters moeten dus op exact dezelfde as als het wooferpaar zitten.. want afzonderlijk per set van woofer en tweeter kan het er niet toe doen zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Klopt, de waarde voor de weerstand is 47 ohm 2-3 watt carbon of metal film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zonder die weerstand zal menig klasse-d versterker inderdaad een kortsluiting zien op bepaalde frequenties en daardoor uitschakelen op hoog volume.

Overigens moet je bedenken dat de tweeters achter het paneel vallen, daardoor zal je zien dat je weer wat extra ruim hebt en het dus wellicht wel zal passen. Heb vandaag een punt achter mijn eigen Boominator design gezet, nu wachten tot het hout gefreesd is..

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
lutkeveld schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:57:
Klopt, de waarde voor de weerstand is 47 ohm 2-3 watt carbon of metal film.
Deze dus!
http://www.gotron.be/comp...e-weerstand-5-47-ohm.html
wesleytjuh schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:13:
...
Heb vandaag een punt achter mijn eigen Boominator design gezet, nu wachten tot het hout gefreesd is..
Here comes perfection ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nope, carbon film of metal film, geen metaloxide. Het zal wel werken, maar metaloxide schijnt meer ruis te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep ik heb daar zelf een lading metal film voor laten komen. Carbon film is vrij lastig te krijgen in die vermogenswaarde, iig bij mijn gebruikelijke leveranciers. Uiteindelijk niet meer nodig nu ik de MiniDSP ga gebruiken maargoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Euh maar jij hebt toch geen piezo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope, maar op dat moment wilde ik nog voor de normale Boominator gaan, inmiddels heb ik inderdaad een MiniDSP.
Zo, even een preview dan:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/final_zpsbfcfe834.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zijn de handvatten van een verschillend formaat? Anders is het toch gewoon één massaveer die mogelijk een beetje bijzonder gevormd is? Dus ook gewoon werkt op 1 frequentie? ("Resonantiepunt")

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 29-01-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 23:21
Zou ik ook denken. Van de geclaimde winst met magneten tegen elkaar zou ik denken dat het misschien wel sensitivity winst geeft, maar dan minder diepgang, vergelijkbaar met een andere woofer kiezen die andere t/s parameters heeft.

Ziet er erg mooi uit Wesley! Super profi, erg vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Ben ik weer...

heb een nieuw idee! Een klein en compact kistradio(tje). Ik kwam op het idee vanwege dit kratje. zelf wil ik dit nu ook gaan maken. Mijn vraag is nu... Hoe kan ik bepaalen hoe groot mijn kistje moet zijn voor een beetje fatsoenlijke bass. Dat je hem nog wel hoort. De speakers die ik wil gebruiken zijn deze.

Iemand enig raad?

[ Voor 9% gewijzigd door BiggyBossB op 29-01-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
BiggyBossB schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:04:
Ben ik weer...

heb een nieuw idee! Een klein en compact kistradio(tje). Ik kwam op het idee vanwege dit kratje. zelf wil ik dit nu ook gaan maken. Mijn vraag is nu... Hoe kan ik bepaalen hoe groot mijn kistje moet zijn voor een beetje fatsoenlijke bass. Dat je hem nog wel hoort. De speakers die ik wil gebruiken zijn deze.

Iemand enig raad?
van die speakers zijn geen T/S parameters bekend, en je kan hem moeilijk meten met een mic ivm coaxciaal. Dus hier kan niemand antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 20:25
Al een aantal jaren bezig om met een krat / kist radio te beginnen. Heb ook al heel wat artikelen doorgenomen, en snap denk ik best wel hoe en wat allemaal precies. Maar als je zelf alles uit aan het zoeken bent kun je best wel eens iets over het hoofd zien.

Op dit moment heb ik aan onderdelen het volgende:

Een PA speaker van 150w rms. Deze heeft voor mijn gevoel een vrij hoog rendement. ( op 100w rms versterker getest.) Wel weinig bas helaas, maar dat was te verwachten.

Nu heb ik ook een 2e hands car amp gevonden die op 4 ohm 150w rms in bridge mode zou moeten leveren. Aangezien ik maar een speaker heb heb ik dus ook maar een mono amp nodig.

Dan kom je natuurlijk bij de accu, ik heb iets op internet gevonden http://www.awaccu.nl//pro...laten-glasvezel-separatie
Als ik er hier 2 van neem, kom ik op een redelijke gebruiksduur op vol vermogen.

Mijn vraag is: Zit ik hiermee in de juiste richting te denken, of sla ik de plank volledig mis?
Tips zijn welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door apollovenlo op 29-01-2014 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je slaat de plank behoorlijk mis, je focust op de verkeerde punten. Muziek heeft een crest factor van 10-12db dus je moet kijken hoe efficient je versterker is op ongeveer 20% van zijn maximale vermogen. Sowieso zijn auto versterkers erg slecht in efficientie, beter haal je een TA202x of Maxamp. Deze vragen +/-4 watt op vol vermogen. Met een 12v 7ah (84Wh) hou je het dus ongeveer 21 uur vol op vol vermogen.
Wil je het goedkoop en makkelijk houden dan blijf je bij loodzuur accu's. Deze hebben een laag wh/kg verhouding maar zijn goedkoop en makkelijk te laden. Heb je meer geld uit te geven dan is LiFePO4 misschien een optie. Compleet veilig en makkelijk op te laden met loodzuur laders.

Voor speakers zit je in de goede richting, PA speakers zijn vele malen beter dan auto speakers. Als je de T/S parameters hebt kan je een klankkast berekenen die zo veel mogelijk decibel geeft bij zo min mogelijk volume.

[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 30-01-2014 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
wesleytjuh schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:45:
Nope, maar op dat moment wilde ik nog voor de normale Boominator gaan, inmiddels heb ik inderdaad een MiniDSP.
Zo, even een preview dan:
[afbeelding]
Wow, nice!! Is dat een volumeknop rechtsboven?
lutkeveld schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:24:
Nope, carbon film of metal film, geen metaloxide. Het zal wel werken, maar metaloxide schijnt meer ruis te geven.
Volgende poging :) , deze dus! http://be.farnell.com/pan...-47ohm-5-axial/dp/2324578 (vorige link was van winkel om de hoek maar blijkbaar hebben ze daar geen metal film...)

[ Voor 5% gewijzigd door elvee77 op 30-01-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Exact die heb ik thuis nu ook liggen. Ook bij Farnell gehaald inderdaad :).

Yep dat is de volume knop. In het midden vond ik niet zo mooi staan dus dan maar eens iets heel anders :).
Vandaag ook de DAC binnen gekregen en gemonteerd/geprogrammeerd. Werkt geheel zoals geplanned, is al een heel stuk beter dan de kwaliteit van de standaard geluidsuitgang. Nu de behuizing van de elektronica nog bestellen en alles netjes bedraden. Gaat wel een aantal meter aan kabel in... Wordt nog een hele klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kun je maar 1 box aansluiten op een ta2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Maar 1 kanaal gebruiken ;)?

Andere kanaal kan je dan het beste het signaal wel met de ground verbinden. Zodat het signaal 0 is op dat kanaal.
Andere oplossing die ik laatst heb gelezen op DiyAudio is je versterker parallel gebruiken, dus niet bridgen, maar parallel gebruiken. Op de input dus links en rechts parallel met elkaar verbinden, maar ook bij de output. Zo zorg je ervoor dat 1 kanaal niet niks staat te doen en daardoor het uitgangsfilter onstabiel kan worden, wat uiteindelijk je chip zou kunnen slopen. Ik moet de 1e keer dat dit gebeurd door maar 1 kaneel te gebruiken overigens nog meemaken.

Ik zou dus gewoon maar 1 kanaal gebruiken van de 2, maar wel even het signaal van het ongebruikte kanaal met de ground verbinden.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 30-01-2014 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:59:
Maar 1 kanaal gebruiken ;)?

Andere kanaal kan je dan het beste het signaal wel met de ground verbinden. Zodat het signaal 0 is op dat kanaal.
Andere oplossing die ik laatst heb gelezen op DiyAudio is je versterker parallel gebruiken, dus niet bridgen, maar parallel gebruiken. Op de input dus links en rechts parallel met elkaar verbinden, maar ook bij de output. Zo zorg je ervoor dat 1 kanaal niet niks staat te doen en daardoor het uitgangsfilter onstabiel kan worden, wat uiteindelijk je chip zou kunnen slopen. Ik moet de 1e keer dat dit gebeurd door maar 1 kaneel te gebruiken overigens nog meemaken.

Ik zou dus gewoon maar 1 kanaal gebruiken van de 2, maar wel even het signaal van het ongebruikte kanaal met de ground verbinden.
Dus + en - van 1 speaker op de ground?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee van de input kant, dus het gele of rode draadje(degene die je niet gebruikt) van de JST kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Mooi klaar mee, m'n TA2020 is kapot.
Had tussen een computervoeding een buck-boost converter gezet, en deze netjes naar 14.6V. geschroefd. De TA2020 kan 15V hebben volgende de specsheet (Helder HiFi) en ik dacht, even op veilig spelen. Hij heeft gisteren een uurtje gespeeld zonder problemen. Sluit 'm zojuist weer aan, haal de dubbelpolige schakelaar over (eentje voor power op de buck-boost, eentje voor de stroom vanaf de buck-boost naar de TA2020) en hoor hetzelfde geluid als een LEDje wat kapot brandt op 12V, maar dan veel harder. Schroef m'n sub open, rookkwalm eruit.

Ik meet de buck-boost door, die geeft nog netjes 14.6V. Ik meet de voeding, netjes 12.06 volt.
Nu ik de TA2020 eruit heb geschroefd (m'n hele kamer stinkt nu naar electronica-ingewanden) zie ik dat 1 pootje van de versterkerchip verkleurd is. Okee, ik probeer de versterker wel gewoon op 12V dan. Alligatorclipje op de input terminals, andere kant aan de 12V voeding. Sparks. Oké!?

Direct daarna voel ik aan de chip zelf, wordt direct gloeiend heet. Ja, die's dood dus. De rest van het bordje ziet er nog gewoon perfect uit, geen enkel teken van verbrandde dingen of iets dergelijks. Ik ga er even van uit dat de versterker dus gewoon dood is. Raar, want de polariteit is gewoon altijd goed aangesloten geweest; sterker nog, hij heeft gisteravond nog gespeeld.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 20:25
lutkeveld schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 08:55:
Je slaat de plank behoorlijk mis, je focust op de verkeerde punten. Muziek heeft een crest factor van 10-12db dus je moet kijken hoe efficient je versterker is op ongeveer 20% van zijn maximale vermogen. Sowieso zijn auto versterkers erg slecht in efficientie, beter haal je een TA202x of Maxamp.
Heb nu op dit moment een JVC Radio, dacht dat die al 36W Rms heeft, lager dan dat wil ik echt niet gaan zitten. Heb hier even getest met een 10W amp, Maar daar komt de speaker helaas niet helemaal mee los.

Heb even op ebay gekeken, daar staan wel meer class d amps op met de TDA8920BTH
Zoals deze: http://www.ebay.com/itm/M...nents&hash=item2580c0ecee

Is het een idee om deze met 2 of meer (kleinere) accu's aan te sturen. Aangezien je een positieve en negative spanning nodig hebt voor deze boardjes.

Ps geheel mag best iets wegen, komen wielen onder. En stereo is ook helemaal zo gek nog niet. Kan ik er via de speakon connector die al in de box zit eventueel een extra sub aan zetten. Ook zou het natuurlijk mogelijk moeten zijn om deze amp in Mono BTL mode te draaien, dan heb je het complete vermogen voor de box beschikbaar!

[ Voor 7% gewijzigd door apollovenlo op 31-01-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een JVC radio, bedoel je dan een autoradio? Zoja, die hebben exact hetzelfde vermogen als een Klasse-D versterker op 12V. In een efficiënt/goed design is dat meer dan voldoende, kijk maar naar de Boominator bijvoorbeeld. Of de radio van JvS en Jag (al is die minder getuned op efficiency toch?) .

Ik zou dan inderdaad een versterker op 24V nemen, zodat je 2 accu's in serie kunt zetten. Dan zit je zo op 70W per kanaal, dat moet meer dan genoeg zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Vandaag de woofers en tweeters ontvangen.. coool!

Toch maar besloten om de breedte van de boominator op 300mm te houden.. dan blijft het geheel bijna exact gelijk aan de afmetingen van de originele boominator (zonder tussenvak dan), kwestie van geen risico te nemen rond efficiëntie en geluidskwaliteit. Alleen ontstaat er dan wel een afstand tussen de zijkant van de koets en de speakers:
Zo zal de boominator er dan gaan uitzien in de koets:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/10qaxx2.png

Kist erin en dan nog wat aankleden. Ik had gehoopt om de zijkant van de koets gewoon te perforeren om het geluid door te laten. Zou dat voldoende zijn of moet ik met de dremel er best gewoon ganse delen uitslijpen?

afstand van de zijkanten tot de boominator:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/34rdnpw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Geperforeerde plaat lijkt me persoonlijk wel erg cool. Ik zou persoonlijk denk ik gewoon 1 of 2 grote vlakken uit de zijkanten halen, maar wel nog genoeg ruimte rondom over laten voor de stevigheid, en dan geperforeerde RVS plaat pakken en dat erachter monteren. Dat zou best netjes kunnen worden denk ik zo :). Neem dan wel geperforeerde plaat wat lekker veel lucht doorlaat, met een lage dichtheid dus.

Overigens zou ik er wel even goed over na gaan denken hoe je de kist vast zet en dergelijke. Het zou kunnen natuurlijk dat de hele wagen mee gaat resoneren met bepaalde frequenties, dit kun je misschien dempen in de verbinding tussen Boominator - kar. Ook creer je een ruimte tussen de Boominator zelf, en de wagen, wat wellicht nadelig is. Hoe en wat kunnen JvS en Jag je waarschijnlijk beter vertellen maar dat is wel iets om even over na te denken. Eventueel heb je een soort ombouw nodig van hout of iets dergelijks.

[ Voor 39% gewijzigd door wesleytjuh op 01-02-2014 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:09:
Nee van de input kant, dus het gele of rode draadje(degene die je niet gebruikt) van de JST kabel.
Dan begrijp ik het niet. Wil ook nog wel mijn Mp3 speler kunnen aansluiten..
Maar ik zou het dus ook als gewoonlijk kunnen aansluiten maar dan met maar 1 speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:54
Misschien dat ik hier wat advies kan krijgen over het volgende. We willen met de carnaval wat muziek meenemen. Dit hoeft niet op zijn allerhardst te gaan maar rondom de wagen moet het toch wel ergens naar klinken.

Wij hadden het idee om Autoaccu's te gebruiken, omdat voor een aggregaat geen ruimte is plus het lawaai.

Wat gaat het langst volhouden op de accu's? Het zal ongeveer een uur of 4 a 5 moeten volhouden.

- accu met daaraan omvormer naar 230 v - versterker van 2x100 w RMS - twee boekplank speakers van 60 w RMS

- accu met daaraan jbl auto 4 kanaals versterker - autospeakers\boekplankspeakers met zelfde wattage?

Alvast bedankt voor het advies en antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Accu met JBL versterker. Eerst omvormer naar 230V om daarna weer in de versterker omlaag te converteren is natuurlijk niet echt gunstig voor het rendement van het hele systeem. De JBL versterker zal ook niet bijzonder zuinig zijn, maar in totaal zal je daar wel een stuk langer mee moeten kunnen spelen. Je bent best wel gelimiteerd door het vermogen/rendement van je boekenplank speakers, dus echt heel hard zal je de versterker niet kunnen zetten, op een beetje deftige autoaccu zal 4 a 5 uur makkelijk moeten lukken :).

Ik neem aan dat je alle spullen al in huis hebt, de autoradio/2x100W versterker? Mocht je de boel nog moeten kopen zijn er wellicht betere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
We hebben de auto versterker in huis en een 230v versterker plus de speakers. Vandaar de keuze dus :-)

Alleen een accu zullen we nog ergens gaan uithalen. Lijkt me dat gekeken moet worden naar 100ah om het die tijd vol te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Boekenplankspeakers zijn totaal niet geschikt voor buitengebruik. De beste oplossing lijkt mij de autospeakers in een een gesloten behuizing met de autoversterker. Let op bij de aanschaf van een accu dat je er een haalt die je kan diepladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Enig idee wat voor invloed het zou hebben om de handvaten bovenaan te plaatsen in de boominator?
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2bns5i.png

Anders zit de basreflex onder de rand van de koets.. Na wat opzoekingswerk lijkt het mij zelfs beter: blijkbaar mag een poort niet té dicht bij de woofer geplaatst worden. Omdat de poort nu iets verder weg staat van de woofer en aangezien ik de kist iets minder breed gemaakt heb zal de afstand tussen woofer en poort bijna overeen komen met de originele boominator.

PS. De tweeters zitten volgens jullie beter op één lijn met de woofers maar het alternatief is dat ze ook onder de rand van de koets vallen en meer dan de openingen voor de woofers wil ik niet wegzagen.

Dit is zowat het laatste wat ik wil weten en dan planken afwerken!

[ Voor 42% gewijzigd door elvee77 op 03-02-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi.

First sorry that I don't know how to write in Dutch. I can read most by my general knowledge of languages and with a little help from online translators I get by reasonably well.

Yes, I am the real Saturnus although that username was mysteriously already taken.

elvee77, there's a way you can avoid having to redesign as much. Flip the speaker compartments 90 degrees. Move the port/handle to the middle of the new ends which was before top or bottom. Keep the tweeter position in the "middle". Both the port and tweeters should now be safely above the rim of your pram. Although not completely optimal, it's better than the alternatives. At least in my opinion.

Happy building. And btw, love your circlotron design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:47:
Hi.

First sorry that I don't know how to write in Dutch. I can read most by my general knowledge of languages and with a little help from online translators I get by reasonably well.

Yes, I am the real Saturnus although that username was mysteriously already taken.

elvee77, there's a way you can avoid having to redesign as much. Flip the speaker compartments 90 degrees. Move the port/handle to the middle of the new ends which was before top or bottom. Keep the tweeter position in the "middle". Both the port and tweeters should now be safely above the rim of your pram. Although not completely optimal, it's better than the alternatives. At least in my opinion.

Happy building. And btw, love your circlotron design.
Ow boy... I have already started building :F. Euhmn, a bit sorry for messing up your design!

OK..... you made me doubt :)
Cutting wood was done and I was going to start assembly, but if you can confirm it's worth it, I'll go get myself some new 30€ plywood and start over!

When drawing your proposal I get stuck here:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qnwvh3.png

Is the bassreflexport not too close to the woofers?
Bit puzzled with where to cut circles now...

PS.
find a publisher and write "Building a Boominator for dummies"... get ritch!

[ Voor 32% gewijzigd door elvee77 op 05-02-2014 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar hebben jullie die 12volt aansluitingen (om bv. gsm op te laden) gekocht ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:17:
waar hebben jullie die 12volt aansluitingen (om bv. gsm op te laden) gekocht ??
Ik heb de mijne van www.dx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Welcome Saturnus, happy to have you here ;)
elvee77 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:05:
[...]
find a publisher and write "Building a Boominator for dummies"... get ritch!
De Boominator is een open-source design, dus dat gaat niet gebeuren. Als ik jou was zou ik hout gewoon gebruiken, tenzij je met deze lay-out tegen problemen aan zal lopen. 30 euro is trouwens niet veel, heb je wel goede kwaliteit multiplex gehaald? Bij de lokale Hubo bieden ze bijvoorbeeld erg goedkoop multiplex aan, maar dat is slechts drie-laags en redelijk slecht gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Triplex bedoel je? Bij de betere houthandel lukt het je wel voor €30 euro, als je precies genoeg hout koopt, een hele plaat 9 laags multiplex B/BB kost je zo'n €40.

Oh and, Welcome Saturnus!
As you can see there has been quite some talking about the Boominator in the last few pages, so it's good to have you onboard :).

[ Voor 32% gewijzigd door wesleytjuh op 05-02-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

If you've already started building then it's not such a huge issue. I'm just a perfectionist and the changes will have a few effects:

1) the bracing of the end will naturally not be as intended as the port/handle was part of that. This will be the least effect but generally the cabinet is designed to be as stiff as possible in order to maximize efficiency. A tiny bit less output particularly in the bass and a tiny bit less accurate midrange.

2a) the port is moved away from the absolute air pressure maximum at the resonance frequency which is right in front of the port (well, actually 1mm inside the port to be exact) so at tiny bit less deep bass output can be expected.

2b) the port is moved away from the air pressure center which can cause circular ripples to occur in the driver cones themselves at certain frequencies and amplitudes which can cause distortion in the midrange. It is highly unlikely that this will be a major issue though.

3) moving the tweeters into the corners cause the diffraction pattern to change which makes the baffle edge attenuation peak and dip to shift upwards in frequency so that the midrange between 3-4khz is no longer boosted by a tiny bit but instead that is moved to 4-5khz where the piezos already have a peak that was dampened by baffle edge attenuation dip before. That results in a less than optimal frequency response in the whole higher midrange low treble area, and something that is quite noticeable when you compare the two next to each other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elvee77 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:05:
When drawing your proposal I get stuck here:
[afbeelding]

Is the bassreflexport not too close to the woofers?
Bit puzzled with where to cut circles now...
You can shift it upward so it matches the holes. Basically just take the ends move on the sides. And instead of centering move towards the new end. Then the holes should align.

Just try to avoid putting the tweeters in the corners if possible. That will be the most negative effect.

It doesn't matter how close the port is to the driver, or at least it will have very little effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de FAQ gelezen, maar heb toch nog een vraagje. Ik zou in mijn kist radio graag een raspberry pi inbouwen én de radio voorzien van een aux minijack ingang voor mijn iphone. Het liefst zou ik willen schakelen tussen deze inputbronnen met een ouderwetse tuimelschakelaar. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jazeker, met een DPDT switch. Ground gewoon rechtstreeks doorschakelen maar het rechter en linkerkanaal via de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
lutkeveld schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:06:
...
30 euro is trouwens niet veel, heb je wel goede kwaliteit multiplex gehaald?
Rekening nog eens bekeken en het was wel degelijk 40€ (komt van Brico + daar laten verzaken: klopt perfect)

[ Voor 4% gewijzigd door elvee77 op 06-02-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:25:
...
Just try to avoid putting the tweeters in the corners if possible. That will be the most negative effect.
...
Thanks for the detailed info! An eye opener!

When trying to keep my current woodwork, there are two options to achieve this:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/npnz3r.png

The best one I think is to place the tweeters directly on the pram IF the distance of 60mm between the front of the tweeter and the cabinet is not an issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of those 3 options the "old" position will probably be the best.

Free standing that will be even worse as the round or square face plate of the piezo itself being either 75mmØ or 75mm square depending on version is actually the worst possible size and shape for this type of piezo.

The thing to avoid is to have equal distance from the center of the tweeter to the top and end, so just make sure it's further from the top than from the end. Preferably more than 1.414 times in relation but I don't think that's quite possible here. Just give as much offset as you can while still having the piezo clear of the pram side.

Here's the diffraction pattern for 3" Ø. The raw driver free standing. The next is for 6" square being equal to corner placement. and lastly 3"x12" which is roughly equal to the normal center position. Please note this not a plot for the piezo. It's for an otherwise perfectly flat response driver so it only gives you the effect of the edge diffraction.

Afbeeldingslocatie: http://www.linkwitzlab.com/images/photos/diffr-2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.linkwitzlab.com/images/photos/diffr-6.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.linkwitzlab.com/images/photos/diffr-9.gif

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed, het is wellicht een flinke zijstraat, maar toch zitten hier wellicht mensen die een goeie tip hebben:

Mijn vader heeft een oude auto, en met een oude auto hoort een oude radio.
Nu heeft ie er 1, maar die klinkt voor geen meter, terwijl er toch een prima setje pioneer speakes aan hangt. Ik kan de radio reviseren, na +/- 20 jaar zullen de elco's wellicht uitgedroogd zijn etc.
Maar er is ook een nieuwerwetse variant: http://www.google.nl/sear...cQ_AUoAA&biw=1280&bih=800
Alleen begint de pret bij zo,n 300€. En het product schijnt bij lange na niet perfect te zijn qua navigeren en afspelen.

Zelf heb ik in de auto gwoon een goedkope 4 kanaals versterker, met een jack er aan waar ik mijn telefoon op aansluit. Gaat prima. Alleen mijn vader is digibeet, dus in plaats van een telefoon zoek ik eigenlijk een soort mini autoradio of mp3 speler die ik kan inbouwen, en een simpele bediening. Die ik dan in de opening voor de radio (pakweg 4x10cm) kan plaatsen. Bestaat er zoiets?
Alternatief is om deze radio gewoon te laten zitten, en in het dashboad kastje een radio te plaatsen met een usb stick vol goeie muziek. Geen omkijken naar, en desnoods lus ik de volumeregeling door naar de radio die er voor de show in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkKole
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05-2023
Beste allemaal,

Heb sinds afgelopen week mijn 2.1 TDA2030A versterkertje binnen, maar nu blijkt dat het ding op 12v wisselstroom ipv gelijkstroom werkt. Hoe krijg ik AC via m'n 12v accu? Graag op de meest simpele manier.

Alvast bedankt!

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die fout heb ik ook gemaakt. Verkopen en een versterker halen die op DC werkt is de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yup een simpele manier gaat waarschijnlijk duurder zijn dan een geschikte versterker kopen. Is gewoon geen praktische oplossing ook.

Net terug van de Meubelmaker, nog 1 a 2 weken wachten :).

[ Voor 18% gewijzigd door wesleytjuh op 06-02-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkKole
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05-2023
Dan ga ik toch maar ergens een 2024 proberen te vergaren ;)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met een kistradio. In sketchup heb ik een 3d model gemaakt. Mijn grootste probleem is het plaatsen van de accu. Mijn idee zou zijn om een tussenwand te maken en de speakerruimte luchtdicht te maken. Mijn kist is 500x220x220, de speaker ruimte is dus ongeveer 500x100x220. Zie bijgevoegde schetsen. Is dit een goed idee?
Wat zouden jullie me adviseren?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/i1b705.png
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/dngks4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat voor een accu ga je gebruiken? Hij lijkt nu wat aan de grote kant, terwijl je misschien af kan met een kleiner formaatje. En wat voor speakers ga je gebruiken? Wellicht is er een optimale inhoud voor jouw speakers te berekenen, of in ieder geval een advies voor groter/kleiner/zo laten, afhankelijk van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:01:
Wat voor een accu ga je gebruiken? Hij lijkt nu wat aan de grote kant, terwijl je misschien af kan met een kleiner formaatje. En wat voor speakers ga je gebruiken? Wellicht is er een optimale inhoud voor jouw speakers te berekenen, of in ieder geval een advies voor groter/kleiner/zo laten, afhankelijk van de speakers.
Het gaat om een 12ah 12v accu van CSB GP12120. De speakers zijn van Pioneer (17cm): TS-G1722i.
Besteld bij Accusafe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

DirkKole schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:43:
Beste allemaal,

Heb sinds afgelopen week mijn 2.1 TDA2030A versterkertje binnen, maar nu blijkt dat het ding op 12v wisselstroom ipv gelijkstroom werkt. Hoe krijg ik AC via m'n 12v accu? Graag op de meest simpele manier.

Alvast bedankt!

Gr
mijn zelf ontworpen TDA2030 versterker werkt gewoon op DC. misschien valt hij wel te modden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik zie condensatoren en een bruggelijkrichter dus als je goed kijkt zul je waarschijnlijk wel een punt vinden waar je de versterker DC kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 16:56
DirkKole schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:43:
Beste allemaal,

Alvast bedankt!

Gr
Is een gelijkrichter geen oplossing?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Gelijkrichter is voor AC naar DC, niet andersom. De gelijkrichter op het pcb omzeilen lijkt mij wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, als er een gelijkrichter op zit is het geen enkel probleem. Kan je gewoon daarna inkoppelen. Heb je een linkje of foto van je versterker? Dan kunnen we je waarschijnlijk wel verder helpen :).
Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:25:
[...]

Het gaat om een 12ah 12v accu van CSB GP12120. De speakers zijn van Pioneer (17cm): TS-G1722i.
Besteld bij Accusafe ;)
Ahja, ik herken je username nu ;). Hm, het is wat aan de krappe kant verwacht ik, dus mocht je iets meer diepte kunnen creëren heb je daar waarschijnlijk wel baat bij. Verder zou ik hem helemaal dicht maken, dus geen poort erin maar lucht dicht. Dat werkt over het algemeen het beste met autospeakers. Zeker zomaar een random poort toevoegen is vaak geen goed idee.

[ Voor 61% gewijzigd door wesleytjuh op 07-02-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:00:
Ahja, ik herken je username nu ;). Hm, het is wat aan de krappe kant verwacht ik, dus mocht je iets meer diepte kunnen creëren heb je daar waarschijnlijk wel baat bij. Verder zou ik hem helemaal dicht maken, dus geen poort erin maar lucht dicht. Dat werkt over het algemeen het beste met autospeakers. Zeker zomaar een random poort toevoegen is vaak geen goed idee.
Ook niet als ik een basreflexbuis daarin plaats? Ik vind het uiterlijk mooier met een baspoort.

Ander vraagje, ik heb net ergens 2 JBL speakers op de kop getikt voor weinig. Het zijn echter 2Ohms 6x9 speakers. Kunnen deze ook gebruikt worden met een Maxamp, TA2020 of TK2050 versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee, een bassreflex poort hoor je nauwkeurig te berekenen samen met de gebruikte speakers en de inhoud van de kast. Aangezien van 99% van de autospeakers geen thiele/small parameters beschikbaar zijn kun je geen klankkast op maat berekenen. Bij HiFi/PA speakers is dit wel het geval, en dan kan je afhankelijk van de speaker/toepassing/voorkeur kiezen voor een gesloten kast of bassreflex kast. In het geval van een bassreflex kast kies je dan de diameter en lengte van de bassreflex poort nauwkeurig dmv simulaties.
Als je dus zomaar een bassreflex poort toevoegt in een kast waarvan geen parameters bekend zijn is de kans dus zeer groot dat je het geluid enkel maar slechter maakt. Zeker in het geval van autoluidsprekers, die liever een gesloten kast hebben, terwijl je met een bassreflex poort de kast lek maakt.

Hoewel je JBL speakers prima speakers voor in de auto(GTO serie? Super dingen :) ) zijn ben ik bang dat ze niet geschikt zijn voor de meeste klasse-D versterkers. Er zijn een aantal klasse-D versterkers die ermee overweg kunnen, maar ik zou geen van de 3 versterkers uit jouw rijtje aanraden om te gebruiken met 2 ohm speakers.

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 07-02-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je kan ze in serie zetten op een kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
ik heb ook een tijdje van die 2ohm jbl 6*4 inch speaker op een ta2020 gehad, nergens last van. maar wel op eigen risico!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zolang je het niet achterlijk hard zet moet dat wel lukken met een TA2020, door het grote koelblok. Een TA2024 knalt er vrij slecht uit door het slechte thermische design. Een MaxAmp heeft ook degelijke koeling via de printplaat voor 4 ohm, en zal het wellicht ook wel even uithouden met 2 ohm, maar heeft natuurlijk niet zoveel koeling als een TA2020. Koelblok wat daarop zit is eigenlijk ook overkill, waarschijnlijk gevalletje "we hadden niet kleiner"
lutkeveld schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:56:
Je kan ze in serie zetten op een kanaal
Yup, maarja, dan verlies je wel de helft van het vermogen en je stereo geluid.

[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 07-02-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
wesleytjuh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 18:51:
Zolang je het niet achterlijk hard zet moet dat wel lukken met een TA2020, door het grote koelblok. Een TA2024 knalt er vrij slecht uit door het slechte thermische design. Een MaxAmp heeft ook degelijke koeling via de printplaat voor 4 ohm, en zal het wellicht ook wel even uithouden met 2 ohm, maar heeft natuurlijk niet zoveel koeling als een TA2020. Koelblok wat daarop zit is eigenlijk ook overkill, waarschijnlijk gevalletje "we hadden niet kleiner"

[...]

Yup, maarja, dan verlies je wel de helft van het vermogen en je stereo geluid.
hmm, de speakers zaten aan hun max voordat de amp dat zat, dus dat geloof ik wel ja, warmte was niet echt een dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar staan ze niet meer op :'(
iemand een andere site :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:16:
[...]

Daar staan ze niet meer op :'(
iemand een andere site :?
http://dx.com/s/usb+car+charger

?

Die moet je wel open maken. Je zou ook een sigarettenaansteker aansluiting kunnen maken:
http://www.conrad.nl/ce/n...s-Max-stroombelasting20-A

Daar kan je dan zo'n standaard USB lader in prikken :).

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 09-02-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Leden

Het is weer een tijdje geleden dan ik actief was op het Krat- en Kistradioforum, maar ik het jullie hulp weer nodig. Ik zou graag mijn speakers willen upgraden. De speakers die ik nou heb zijn merkloos en ik beschik niet over informatie over de speakers bijvoorbeeld het aantal watts/geluidsdruk

Nou heb ik een paar speakers gevonden van het mer Kicker, wat bekend staat als een goed merk als het om autospeakers/subwoofers gaat.

Mijn kratradio:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/xmr61i.jpg

Mijn speakers:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29pufpg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/x209hf.jpg

(Toekomstige) speakers:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2njc1sm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/zwiatw.jpg

Het enigste verschil wat ik kon vinden is dat de magneet een stuk groter is, de diameter is gelijk.

Specificaties:

- 6.5" Freeair Woofer, Voice Coil (Kapton) 1.5", Magnet Weight (Oz.) 20
- Hole Cutout, in. 5-5/8", Mounting Depth, in. 2-7/8"
- Displacement, Culn 22.36, Vas, CuFt. 0.52, Fs 43.2, Qts 0.371, Xmax,mm 4.80
- Sensitivity 89.96 dB 1W/1m, Impedance: 8 ohms, Freq. Response (Hz) 30-600
- Power Handling Watts MAX: Pmax (Vented) 150, Pmax (Freeair) 100

Mijn vraag luid dus; is het waard om de speakers te upgraden en ga je dit merken in de geluidskwaliteit?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:36

thijsco19

KTM 990 SMT

_ferry_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 17:49:
Goed, het is wellicht een flinke zijstraat, maar toch zitten hier wellicht mensen die een goeie tip hebben:

Mijn vader heeft een oude auto, en met een oude auto hoort een oude radio.
Nu heeft ie er 1, maar die klinkt voor geen meter, terwijl er toch een prima setje pioneer speakes aan hangt. Ik kan de radio reviseren, na +/- 20 jaar zullen de elco's wellicht uitgedroogd zijn etc.
Maar er is ook een nieuwerwetse variant: http://www.google.nl/sear...cQ_AUoAA&biw=1280&bih=800
Alleen begint de pret bij zo,n 300€. En het product schijnt bij lange na niet perfect te zijn qua navigeren en afspelen.

Zelf heb ik in de auto gwoon een goedkope 4 kanaals versterker, met een jack er aan waar ik mijn telefoon op aansluit. Gaat prima. Alleen mijn vader is digibeet, dus in plaats van een telefoon zoek ik eigenlijk een soort mini autoradio of mp3 speler die ik kan inbouwen, en een simpele bediening. Die ik dan in de opening voor de radio (pakweg 4x10cm) kan plaatsen. Bestaat er zoiets?
Alternatief is om deze radio gewoon te laten zitten, en in het dashboad kastje een radio te plaatsen met een usb stick vol goeie muziek. Geen omkijken naar, en desnoods lus ik de volumeregeling door naar de radio die er voor de show in zit.
Zoiets, klik, met een ta2024/maxamp/random versterker erbij?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Steefmeister schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:31:
Misschien dat ik hier wat advies kan krijgen over het volgende. We willen met de carnaval wat muziek meenemen. Dit hoeft niet op zijn allerhardst te gaan maar rondom de wagen moet het toch wel ergens naar klinken.

Wij hadden het idee om Autoaccu's te gebruiken, omdat voor een aggregaat geen ruimte is plus het lawaai.

Wat gaat het langst volhouden op de accu's? Het zal ongeveer een uur of 4 a 5 moeten volhouden.

- accu met daaraan omvormer naar 230 v - versterker van 2x100 w RMS - twee boekplank speakers van 60 w RMS

- accu met daaraan jbl auto 4 kanaals versterker - autospeakers\boekplankspeakers met zelfde wattage?

Alvast bedankt voor het advies en antwoord.
Uiteindelijk hebben we dit
- ipod shuffle
- op jbl 4 kanaals versterker GT5-A604.
- 2 autoboxen 50 rms.

Ik ben aan het speuren op internet, maar ik kom er niet geheel uit over aan welke accu ik moet denken. De versterker gaat 2x ( of 4) 50rms leveren. In de handleiding staat max current draw <35AH. Begrijp ik dan goed dat ik een accu van 100ah nodig heb wil ik dit 3 uurtjes laten spelen?

of kan ik het volgende berekenen:
200:12= ongeveer 17ah per uur

Alvast bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
  • Laatst online: 03-03-2021
Hallo.
Ik zou graag voor de lente intreed mijn eerste kistradio willen maken, maar helaas heb ik bijna geen kennis van elektrotechniek.
Dit topic heeft hier veel bijgedragen voor mij waardoor ik nu enigszins denk te weten wat ik moet gaan doen.

Mijn setup zal er vrij standaard uit gaan zien, maar toch wil ik even het zekere voor het onzekere nemen voordat ik alles aan ga schaffen! :)

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2cr7bbr.jpg

Om geld te besparen kies ik voor een simpele voltmeter I.P.V. een Accusafe, daarom is een voeding overbodig (Correct me if i’m wrong)

Nu wil ik de kist wel goed afsluiten en deze dan ook zoveel mogelijk dichtlaten, dus niet elke keer de kist open moeten doen om de acculader aan te sluiten op de accu.
Kan ik dit simpelweg voorkomen door de klemmen van de acculader af te knippen en de draden op een DC jack te solderen, en een DC Socket in mijn kist aan te brengen?

Standaard wordt een schakelaar toch op de positieve draad aangesloten?
Is het nodig om de 2e schakelaar te plaatsen en allebei de schakelaren uit te zetten wanneer ik de Acculader aansluit?

Ik las dat het slecht is voor je versterker om de accu op te laden en hem te gebruiken op hetzelfde moment, klopt dit? Zoja, kan ik een 3e switch maken om de accu af te sluiten en de acculader de versterker direct te laten voeden? Of is de acculader hiervoor niet geschikt?
Moet ik hierbij enkel 1 schakelaar plaatsen in de positieve of wederom ook nog 1 op de negatieve draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Aan het aantal berichten te zien is het kistradio seizoen weer begonnen :)

@steefmeister. 35A is waarschijnlijk piekstroom, ga eerder uit van 10A constant bij max muziek output.

@Liquid-Datore Een voltmeter is om te zien hoe vol je accu is, hij moet handmatig uitgeschakeld worden bij een te laag voltage. Een accusafe is voor het automatisch uitschakelen bij een te laag voltage.

De voeding geeft het systeem stroom bij het laden aangezien een accu het inderdaad niet fijn vind om geladen en gebruikt te worden op het zelfde moment. Een acculader kan niet gebruikt worden voor dit doeleinde.

Je hebt maar één schakelaar nodig om een stroomkring te onderbreken (dus iets uit te schakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
@lutkeveld

Thanks. Met die link die ik geplaatst had kwam ik uit op 17ah. Beter wat ruimer nemen natuurlijk.
Ik ga op zoek naar een accu van ongeveer 55ah. Die zal het die drie uurtjes dan gaan uithouden.

Thanks nogmaals!

Accu - zekering - versterker - ipod

Zo gaat het worden dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Haal wel een deep-cycle batterij, geen normale autoaccu.

'Accu-zekering-versterker-ipod' klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Thanks. Aangezien het voor eenmalig drie uurtjes is moeten we ff zien wat we hebben liggen. Moet in ieder geval nog op zoek naar een wat dikkere plus kabel.

Misschien dat ik erna zulke lol erin krijg dat ik ook een kistje ga maken met zo een zuinig versterkertje :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
@ Lutkeveld

Thanks, 't is nu duidelijk!

(Bijna) alle spullen zijn binnengekomen, maar toen ik de gebruiksaanwijzing van de loodgelaccu even doorlas vond ik de regel dat de accu enkel geladen mag worden in geventileerde ruimtes...

maar mijn accu word nooit uit de kist gehaald nadat alles geplaatst is, en deze word goed afgesloten, hoe erg is dit punt omtrent ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Niet zo'n ramp. Het gaat bij ons vaak om kleine accu's met een lage laadstroom. Verder wordt een gemiddelde kistradio niet zo vaak opgeladen. Als je een loodgel accu verkeerd oplaad kan daardoor een gas vrij komen uit de accu, daar slaat de goed geventileerde ruimte waarschijnlijk op. Maar zolang je hem dus correct oplaadt, is er niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Klopt, bij grotere batterijen is het wel een probleem. Er kunnen veel gassen ophopen en ontstoken worden door een kleine vonk van een kortsluiting bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Steefmeister schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:25:
@lutkeveld

Thanks. Met die link die ik geplaatst had kwam ik uit op 17ah. Beter wat ruimer nemen natuurlijk.
Ik ga op zoek naar een accu van ongeveer 55ah. Die zal het die drie uurtjes dan gaan uithouden.

Thanks nogmaals!

Accu - zekering - versterker - ipod

Zo gaat het worden dan
Ik weet niet welke link jij bedoelt, maar je kunt gewoon rekenen. Je wilt 3u lang knetterhard spelen. Dat betekent dat je 3u lang met gemiddeld 2x10 watt, (varierend tussen 1 en 100) zult spelen. Geloof me, gemiddeld 10watt met muziekweergave is EXTREEM hard. (en het lijkt me sterk dat je dit zo lang zo hard zult gaan zetten)

Dat betekent dat je 20watt vermogen in je speakers nodig hebt. Je hebt een niet zo'n rendabele versterker, laten we lekker extreem zeggen met 25% rendement, dus die heeft 80 watt vermogen nodig om dat te leveren. Dat betekent dat-ie bijna 7ampere (bij 12V) gemiddeld trekt (7A*12V=84watt). Per uur dus 7AH (7 ampere-uur)

Een 55A accu zal dus minimaal een uur of 8 op dat waanzinnige volle vermogen spelen. Maar dan heb ik het ook over onprettig schreeuwend knetterhard spelen... Ik weet niet wat je precies van plan bent, maar ik denk dat niemand langer dan 15 minuten die kratradio zo hard wil hebben staan :P.

Je hebt "aan de veilige kant zitten" en je hebt jouw berekening. Sowieso haal je grootheden door elkaar (een versterker trekt amperes (A), geen ampere-uren (AH) :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
en één laatste onduidelijkheid, de Dc socket van accusafe heeft 3 pinnen, in de regel is de middelste toch voor positief? ze las ook dat de langste pin altijd positief moest zijn, maar de langste zit in dit geval aan de zijkant. welke van de 2 regels geld hier? :$
Er zijn dan nog 2 kleinere pinnetjes over in het midden en aan de zijkant, moet ik deze 2 dan aan elkaar lussen op de - ?

Bedankt voor de hulp tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De pin die naar het midden gaat is inderdaad de positieve pin. Dan heb je nog 2 pinnen over, 1 is de ground en de andere de schakel pin. Je kunt een DC socket namelijk zo gebruiken dat wanneer je er geen plug in hebt zitten de accu de stroom levert, en wanneer er een plug ingeplugged wordt de voeding de stroom levert ipv de accu. Mocht je hem niet als switch gebruiken kan je geloof ik 1 van de beide overgebleven pinnen gebruiken als ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster75
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:26
Niet al te portable maar desalniettemin een mobiele oplossing voor stevig
geluid op accu;

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1/969154_498487463554489_500525562_n.jpg

Bestaat uit Rockford Fosgate 200W subwoofer, Pioneer sidespeakers
en een Class FD Pioneer autoversterker.
Dit wordt aangedreven door een 17Ah 12v accu plus een 20Ah 2,8v NiCd
accu om zodoende tot 14,4v te komen. Een 1F condensator zit er op
om de accu's te beschermen en bij te staan wanneer de amp het nodig heeft.

Zeer mooi en vol geluid, voorzien van stekkers zodat ik hem binnen een
minuut vanuit werkende toestand uit de auto op een kinderwagen kan zetten
en net zo makkelijk weer terug.

Daarnaast heb ik nog een voorversterker gemaakt voorzin van een eigen 12v 9,8Ah
LiIon accu en equalizer aangezien sommige mobieltjes een erg zwak uitgangssignaal
hebben.

Ik ga graag in de mergelgroeves omgeving Maastricht lopen en dan is dit model
ideaal; sfeer is verzekerd!

Ik zal meer foto's posten binnenkort..

[ Voor 5% gewijzigd door Danster75 op 12-02-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Helaas werkt je foto niet!
Edit:
nu wel :). Ziet er goed uit! Geloof wel dat daar een flinke bak herie uit komt.

Verder creeer je een gevaarlijke situatie met je accu ben ik bang. Het is eigenlijke not done om 2 verschillende capaciteiten in serie aan te sluiten, laat staan 2 verschillende accu technieken. Dat is echt vragen om problemen. Op deze manier zal de belasting alles behalve verdeeld zijn over de accu's en krijgt 1 accu flink op zn dak, ik verwacht die NiCD accu in dit geval. Die kun je waarschijnlijk zo weggooien, of in het ergste geval kunnen ze zelfs vlam vatten.

Ik zou willen aanraden enkel op de loodaccu te werken. Die geeft wanneer vol 13.8V en zal in het grootste gedeelte van de tijd tussen de 12v en 13v zitten. Dat kleine spanningsverschil ga je amper tot niet(versterker zet het intern toch om naar een hogere spanning) merken in vermogen maar je creëert zo wel een veilig systeem met lange levensduur.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 12-02-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster75
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:26
Dat is mij bekend, de 20Ah 2,8V 'accu' heb ik zelf gemaakt uit
10 stuks NiCd cellen van 2Ah/2x1.2v elk. Deze komen uit de noodverlichtingen
van ons bedrijf en mogen best wel kapot gaan; ik heb ze gratis gekregen. Dat
ze vlam zouden vatten zou ook niet erg zijn in de omgeving waar ik deze gebruik
en zou waarschijnlijk zelfs bijdragen aan de feestvreugde na de nodige biertjes ;)

Ik heb reeds op een 12v/17Ah gewerkt en dit gaat al vrij hard maar wanneer echt
bas nodig is bij het zwaardere beukwerk valt de versterker een paar seconden uit
omdat hij te weinig vermogen krijgt. De condensator geeft ook een spanning van
12.x volt weer en dipt erg snel naar 9v bij veel bas op hoog volume.

Als mijn boosteraccu's goed bevallen ga ik van Scheider twee 10.5Ah/2v accu's
bestellen en parallel schakelen aan de 12v accu.
Wanneer het vermogen te vaak dipt zal dat een teken zjin dat de 17Ah accu
leeg begint te raken en overschakelen naar en andere set accu's.

Er komt inderdaad _hard_ geluid uit zonder te vervormen maar net zo belangrijk
is de geluidskwaliteit en die is ook bijzonder goed.

Ook zijn de sidespeakers makkelijk los te halen om ze breed uit elkaar te kunnen
zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is het dan niet een beter idee gewoon een 17Ah accu erbij te nemen en die parallel te zetten? Hoewel dit enkel kan als je 17Ah nog zo goed als nieuw is. Het blijft een slecht idee om 2 verschillende accu technieken/capaciteiten te combineren in serie. Je accu's lijden hieronder, zonde om ze sneller af te schrijven dan nodig toch? Sowieso is NiCd niet de beste accu techniek voor deze toepassing. 2 17Ah accu's met een flinke condensator moeten makkelijk de stroompieken aan kunnen, en dan heb je een echte degelijke oplossing.

Ideale autoversterker trouwens, met zijn klasse-D versterker :). Hoelang kun je nu spelen op het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik heb nog wel een hele zooi aan NiMH accu cellen. 1.35 volt de stuk, 10Ah. als je er hier 11 van in serie zet, en 11 parallel daar weer aan, heb je een 20Ah accu van iets minder dan 15V.

note:
mijn cellen komen uit fietsaccu's die zijn afgeschreven. 19/20keer is de laad computer kapot, en zijn de cellen nog prima bruikbaar. als je geintresseerd bent, doe me dan maar een DM. ik heb er zat :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WTNzDxIl.jpg
dit is het interne van mijn kistradio. boven zie je de cellen wel zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 12-02-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zijn die cellen 10Ah ja? Lijken vrij klein nog, wist niet dat NiMH zoveel capaciteit (al is het wel lage spanning) in zo'n kleine cel kon proppen. Of vertekend de foto gewoon zo erg :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, welke speakers zouden jullie aanraden voor een TK2050 versterker? Aangezien deze volgens mij niet zo lekker met 4Ohm speakers werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
JvS schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:28:
Sowieso haal je grootheden door elkaar (een versterker trekt amperes (A), geen ampere-uren (AH) :)).
Eenheden bedoel je? ;)
Danster75 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:28:
de 20Ah 2,8V 'accu' heb ik zelf gemaakt uit
10 stuks NiCd cellen van 2Ah/2x1.2v elk. D
Ik zou de NiCd's er uit halen vanwege de redenen die Wesley noemt. In 4S2P configuratie lijkt me het een leuk accuutje icm een zuinige 15 watt class-d versterker. Oeps, nominaal voltage verkeerd gelezen :X
wesleytjuh schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:45:
Zijn die cellen 10Ah ja? Lijken vrij klein nog, wist niet dat NiMH zoveel capaciteit (al is het wel lage spanning) in zo'n kleine cel kon proppen. Of vertekend de foto gewoon zo erg :P?
Deze cellen (12 Wh) zijn stukken groter dan jouw 18650 cellen (12.2 Wh). De capaciteit verbaast mij niet echt. Het aantal Wh/kg is veel lager bij NiMH dan bij Li-ion.

[ Voor 8% gewijzigd door lutkeveld op 12-02-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danster75, please note that since 2004 NiCd batteries have been illegal to own, sell, buy and dispose of through unapproved channels in all of the EU. Please, for your own safety, get rid of them as fast as possible through an approved collection site.

NiCd batteries if ignited and allowed to burn emits fumes that are toxic, and causes severe brain damage if inhaled, and in some cases even death. Cadmium in itself is also an environmental hazard as it is toxic to most living organisms.

Fordox, NiMH batteries might nominally list 10Ah but that is at extremely low discharge rates. The real capacity under heavy use can easily be only 1/4th or even 1/10th of the nominal value. NiMH batteries are generally not suited for high discharge rates.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Why does Conrad still sell them then? And why are they in devices such as a drill which requires a lot of current if they can't sustain their capacity at such loads?

[ Voor 63% gewijzigd door lutkeveld op 12-02-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik wil dus een bassreflex maken. Nu vroeg ik mij af welk dikte hout goed van pas komt. Voor een bandpass heb ik gelezen dat 9mm dikte prima is, maar daar zit dus een schot in. Zou 9mm ook kunnen voldoen voor enkel bassreflex of zou je dan het eea moeten gaan verstevigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I don't know but I have reported the danish branch of Conrad to the police now. Thanks for noticing.
Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink