Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.283 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Alle laders die ik tot nu toe in heb gehad hadden een 7805(m), maar dat waren allemaal <1 euro laders. Een duurdere (switch mode) step down module is inderdaad beter.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13
Ook de 1A laders? Ik kan me amper voorstellen dat zo'n 7805 lader zijn warmte kwijt kan in een kunststof behuizing zo klein dat ie helemaal vlak zit met het dashboard van je auto.

Degene die ik zelf in mijn shop aanbied zijn al erg cheap, en hebben intern een zeer simpele step down converter.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jep, ook die. Heb het circuit niet nagetrokken, dus het zou best een 500mA ladertje kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:24:
Ook de 1A laders? Ik kan me amper voorstellen dat zo'n 7805 lader zijn warmte kwijt kan in een kunststof behuizing zo klein dat ie helemaal vlak zit met het dashboard van je auto.

Degene die ik zelf in mijn shop aanbied zijn al erg cheap, en hebben intern een zeer simpele step down converter.
En deze kun je gewoon uit elkaar halen om het aan te sluiten aan een bestaande usb poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarom niet gewoon de usb module zelf gebruiken? Heel makkelijk te monteren. Welke bestaande usb poort wil je gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:07:
Waarom niet gewoon de usb module zelf gebruiken? Heel makkelijk te monteren. Welke bestaande usb poort wil je gebruiken dan?
Ik heb een usb wallplate, die je dus zeg maar inbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heeft iemand ervaring met deze accu bewaking van Conrad? kost niet veel en ziet er wel goed uit. Zou er nog nadelen aanzitten? Verbruik of iets dergelijks wat accuduur kan verkorten

[ Voor 45% gewijzigd door AOC op 14-01-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:53:
[...]

Ik heb een usb wallplate, die je dus zeg maar inbouwt.
Bewaar die dan voor een ander project, het zou zonde zijn om de behuizing van de usb module weg te gooien.
Dark0z schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:55:
Heeft iemand ervaring met deze accu bewaking van Conrad? kost niet veel en ziet er wel goed uit. Zou er nog nadelen aanzitten? Verbruik of iets dergelijks wat accuduur kan verkorten
Geen ervaring mee, hier nog wat extra specs. Maar waarom niet gewoon een accusafe? Die heeft handige knopjes, ledjes, een relais en is kleiner. Als prijs echt belangrijk is kan je ook de module gebruiken uit china die ik een tijdje geleden heb gepost (5 euro).

[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 14-01-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

lutkeveld schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:01:
[...]
Die heeft handige knopjes, ledjes, een relais en is kleiner.
Dacht aan less is more wat betreft de knoppen. Over een relais beschik ik al. Het relais kwam hier laatst voorbij iig en werkt prima :).

Heb even op ebay gezocht en kwam deze beveiliging tegen. Afgaande op het plaatje op ebay dien ik de beveiliging tussen relais 1 en 2 in te plaatsen voor intern/externe accu. Dat moet werken denk ik toch?

Edit: @ hieronder. IK had inmiddels mijn post alweer iets aangepast. Het schema is niet mijn schema en die knop op netstroom komt er niet te zitten. Anders springt de radio weer over op interne accu. Beter is algehele aan/uit knop

[ Voor 41% gewijzigd door AOC op 14-01-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarom die switch bij het 230v gedeelte? Bij mijn kistradio heb ik de knoppen ook minimaal gehouden om verwarring te voorkomen als anderen hem bedienen. Ik heb het beperkt gehouden tot:
-aan/uit schakelaar
-groene led
-rode led
-3.5mm
-potentiometer
-IEC

Veel meer kan je er denk ik niet afschaven zonder dat je iets essentieels mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:13
Dark0z schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:19:
[...]

Dacht aan less is more wat betreft de knoppen. Over een relais beschik ik al. Het relais kwam hier laatst voorbij iig en werkt prima :).

Heb even op ebay gezocht en kwam deze beveiliging tegen. Afgaande op het plaatje op ebay dien ik de beveiliging tussen relais 1 en 2 in te plaatsen voor intern/externe accu. Dat moet werken denk ik toch?

Edit: @ hieronder. IK had inmiddels mijn post alweer iets aangepast. Het schema is niet mijn schema en die knop op netstroom komt er niet te zitten. Anders springt de radio weer over op interne accu. Beter is algehele aan/uit knop
Hey! Mijn schema :D. Gaaf om te zien dat zoiets door anderen wordt gebruikt!
lutkeveld schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:35:
Waarom die switch bij het 230v gedeelte? Bij mijn kistradio heb ik de knoppen ook minimaal gehouden om verwarring te voorkomen als anderen hem bedienen. Ik heb het beperkt gehouden tot:
-aan/uit schakelaar
-groene led
-rode led
-3.5mm
-potentiometer
-IEC

Veel meer kan je er denk ik niet afschaven zonder dat je iets essentieels mist.
de aan/uit knop bij het 230V gedeelte heb ik weggelaten, deze staat nog wel in de tekening inderdaad.
Ik heb wel een aan/uit knop tussen de interne accu en relais 1, op deze manier trekt het relais mijn accu niet leeg als de kist twee maanden in de garage staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Is het verstandig om een bassreflex losjes te vullen met wol (zonder matten), waarbij de speaker en basspijp elkaar kunnen zien? En hoeveel extra volume zou ik dan kunnen rekenen. Lees her en der 20%, zou dat een redelijke benadering kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Dark0z schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:12:
Is het verstandig om een bassreflex losjes te vullen met wol (zonder matten), waarbij de speaker en basspijp elkaar kunnen zien? En hoeveel extra volume zou ik dan kunnen rekenen. Lees her en der 20%, zou dat een redelijke benadering kunnen zijn?
Geen wol gebruiken in bass reflex behuizingen. Heb je weinig aan, dat volume vergroot effect is minimaal. En het kost je alleen maar output van je poort als het verkeerd gaat zitten. Pritex wordt nog wel eens gebruikt, dat is een soort noppenschuim wat je tegen de wanden aanplakt. Maar of het iets doet? Laatst nog een meting gezien van voor en na noppenschuim in een bandpass behuizing (weliswaar niet precies hetzelfde kastje), maakte geen duidelijk verschil (ik zag nog net zo goed een 1KHz piek verschijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Voor zover ik weet heeft noppenschuim voor de bas-frequenties geen zin, maar voor de hoge tonen wel. Om te voorkomen dat de reflecterend tonen (achterwand) weer door de conus terug komen. Dit merk je met een bandpass niet, want die heeft geen (zichtbare) conus. Om deze reden doen ze vaak ook een scheve achterwand dacht ik.

En die 1kHz piek zal dan waarschijnlijk een van de poort resonanties zijn. Hier heb je vooral last van met lange poorten.. (dan komen deze pieken al bij lagere tonen tevoorschijn)

Uiteraard kun je dit allemaal afvangen door een stijl low-pass filter te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Carneoleon op 15-01-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Misschien beetje oftopic..

kan ik 2 subwoofer die beiden 8 ohm zijn aanslutien op een versterker van 8 ohm.. ik bedoel dat de 2 subwoofers zijn gekoppeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een versterker "Is" geen 8 ohm. Maar google eens op je vraag. Hij is niet echt offtopic maar wel inmiddels 15.000.000 keer gesteld ofzo.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 15-01-2014 18:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

BiggyBossB schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:53:
Misschien beetje oftopic..

kan ik 2 subwoofer die beiden 8 ohm zijn aanslutien op een versterker van 8 ohm.. ik bedoel dat de 2 subwoofers zijn gekoppeld...
Ja dat kan, in serie. Nee; niet aan te raden. Waarschijnlijk gaat 1 subwoofer net zo hard als beide samen.
Als je ze parallel zet krijg je een gezamelijke weerstand van 4 ohm, en aangezien je zelf aangaf dat je "versterker 8 ohm is", gaat deze dat niet héél erg leuk vinden en kan snel oververhit raken en beschadigen.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gisteren mijn batterypack laten puntlassen en vandaag het BMS helemaal verbonden. Resultaat mag er zijn vind ik zelf :) :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_2125Medium_zpsf0d1dced.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_2126Medium_zpsbfa22f2d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_2128Medium_zps713eb412.jpg

Samen met de 100W voeding die ik ga gebruiken om het geheel te laden/voeden
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_2131Medium_zpsad978275.jpg

Gehele pack is goed voor 18.5V nominaal en 6200mAh. Accu's worden geladen met 3A, dus in principe zit het geheel in een aantal uur vol. Uitgangsspanning wordt 14VDC.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20

thijsco19

KTM 990 SMT

Wow! Dat is een aardig mooi pakketje!
Wat is het gewicht ervan? (en de prijs? :P)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gewicht zal ik even moeten nameten, maar dat zal 10*0.045 + elektronica en wat plastic zijn. Zeg 600 gram totaal. Kosten zijn wel erg hoog hoor, eigenlijk niet zo praktisch verder maar het eindresultaat is wel ideaal. Ik heb hier zo'n €250 voor betaald, en dan heb ik nog erg veel geluk gehad met de accu's + puntlassen.
Maar ben er wel zeer teverden mee :). Overigens is maar 1 accupack voor mij, de 2e is voor iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-10 10:06
wesleytjuh schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:49:
Gewicht zal ik even moeten nameten, maar dat zal 10*0.045 + elektronica en wat plastic zijn. Zeg 600 gram totaal. Kosten zijn wel erg hoog hoor, eigenlijk niet zo praktisch verder maar het eindresultaat is wel ideaal. Ik heb hier zo'n €250 voor betaald, en dan heb ik nog erg veel geluk gehad met de accu's + puntlassen.
Maar ben er wel zeer teverden mee :). Overigens is maar 1 accupack voor mij, de 2e is voor iemand anders.
geen plannen voor massaproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Misschien build to order, dat kan altijd wel. Maar de prijzen zijn gewoon te hoog om echt massaproductie te doen voor dit soort dingen, hoe cool ik dat ook zou vinden.

Edit:
En de veiligheid is hier een issue natuurlijk. Hoewel deze li-ion's perfect beschermd zijn en gebalanceerd en al worden kan er altijd iets mis gaan met verkeerd gebruik. En dan heb je opeens een bom te pakken in plaats van een accu.

[ Voor 42% gewijzigd door wesleytjuh op 16-01-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
PSU ook custom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee, koopdeel. Wel erg compact en hoog rendement. 100W en 88% efficiency bij full load. Moest ook wel want anders wordt het veelte warm met al die elektronica in zo'n kleine ruimte. Alles is gekozen op rendement, zo is de voeding bijvoorbeeld 24VDC, omdat de BMS met die ingangsspanning het hoogste rendement heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:53:
Gisteren mijn batterypack laten puntlassen
Lijkt wel een knutsel bom uit een Hollywood film :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Die opmerking krijg ik continu, haha! Het is ook een bom, in de verkeerde handen ;). De douane zal ook niet blij zijn met dit soort dingen, terwijl elke li-ion eigenlijk zo opgebouwd is. Enige wat ik mis een temperatuur sensor tussen de cellen, maar daarentegen zit onboard wel weer een sensor en stroombegrenzer als het te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
wesleytjuh schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:46:
Die opmerking krijg ik continu, haha! Het is ook een bom, in de verkeerde handen ;). De douane zal ook niet blij zijn met dit soort dingen, terwijl elke li-ion eigenlijk zo opgebouwd is. Enige wat ik mis een temperatuur sensor tussen de cellen, maar daarentegen zit onboard wel weer een sensor en stroombegrenzer als het te warm wordt.
en anders is het een goed begin van een bbq! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 09:29
wesleytjuh schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:53:
Gisteren mijn batterypack laten puntlassen en vandaag het BMS helemaal verbonden. Resultaat mag er zijn vind ik zelf :) :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Samen met de 100W voeding die ik ga gebruiken om het geheel te laden/voeden
[afbeelding]

Gehele pack is goed voor 18.5V nominaal en 6200mAh. Accu's worden geladen met 3A, dus in principe zit het geheel in een aantal uur vol. Uitgangsspanning wordt 14VDC.
Ziet er weer netjes uit Wesley. Grappig dat ik op dit moment met een soortgelijk project bezig ben, maar dan 12V 5200mAh. Weet je al wat voor versterker je i.c.m. gaat gebruiken en hoeveel C de cellen zijn? Heb je nu een 5S2P pack gemaakt of niet? Dat kan nog een mooie radio worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dit is een 5S2P 18.5V 6200mAh pack. Cellen zijn niks bijzonders qua C-rating maar wel hoge kwaliteit Panasonic cellen. Het type dat je bijvoorbeeld terug vind in de Tesla Roadster, die gebruiken de 3400mAh variant edit: volgens google gebruiken ze momenteel EXACT dezelfde cellen als in mijn pack, cool :D. Dit pak zou prima met 10A te ontladen zijn, maar in de werkelijkheid verwacht zal het maximum verbruik zo'n 3-4A zijn, op vol volume en met 2 telefoons aan de lader. Gebeurd bijna nooit dus.
Een mooie radio is het streven, ik ben van plan om alles zo goed mogelijk aan te pakken bij dit project, inclusief een zeer duidelijk beschrijving van alles, zodat iedereen ervan kan leren en inspiratie kan opdoen.

Komen overigens 2 MaxAmps aan, accuspanning wordt gereduceerd naar een stabiele 14VDC, voor maximum vermogen.

Hoe staat het met jouw batterypack? Al wat info?

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 17-01-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik ben van plan om een MEGA Halfinator te maken (dus een halve boominator met 15" drivers.

Waarom? Ik heb deze zaken al reeds ter beschikking:
- nieuwe autoaccu
- krachtige (onzuinige) autoversterker met twee outputs die ik kan bridgen tot één mono output

Het idee is om twee P. Audio HP 15 W te gebruiken.
Welke tweeters gebruik ik hier best bij? Die van de standaard boominator (P.Audio PHT-407N)?
Hoe zit dat met de kastgrootte, ligt dat in lijn met hetzelfde aantal liter dan bij de P. Audio HP 10 W?

Ik wens alles zonder miniDSP of crossover ed te doen, veel te weinig budget of tijd voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De kasten voor de woofers kan je berekenen met WinISD. Een 15" woofer kan je beter niet boven de 2 kHz laten spelen, dus je zal een andere tweeter nodig hebben (die uit de boominator haalt geen 2 kHz).

Het is een behoorlijk ambitieus project, omdat je zelf een filter moet ontwerpen (ja die heb je nodig, anders klinkt het nergens naar en gaat je tweeter steeds stuk). Het wordt nog lastiger als je geen MiniDSP wilt gebruiken. Er zal ook flink wat tijd gaan zitten in het ontwerpen van het filter.

Wat je wel zou kunnen doen, is de 15" woofer als subwoofer gebruiken en twee autospeakers voor het midden / hoog gebruiken. Dan hoef je alleen een filter tussen de subwoofer en de autospeakers te maken. Dat is namelijk een stuk eenvoudiger. Wie weet zit dat zelfs al ingebouwd in de versterker. :)

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 17-01-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
elvee77 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:07:
Je realiseert je dat de klankkast op z'n minst 150 liter moet zijn? Het EBP zit halverwege closed en vented, dus welke kast je ook kiest het zal nooit optimaal zijn. Het zal ook een bakbeest worden aangezien een autoversterkers vaak meer dan 20 keer zoveel stroom verbruiken in vergelijking met een TA2020 of MaxAmp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Owkeej, voetjes terug op de grond dan maar... alle begin is moeilijk zeker? Daarom dat ik graag het boominator concept wil volgen, het is dummyproof zonder nood aan filters, corssovers of miniDSP.

Wat is de bedoeling: beste PA opzet zoeken met 12v autobatterij + autoversterker (hoe onzuinig hij ook mag zijn) om 8u aan één stuk keihard te knallen, budget is 200€ (all-in)
Ik heb ook wel nog 2 ovale drieweg autospeakers liggen en een knoert van een Pioneer subwoofer (40-500Hz) maar voor PA doeleinden buiten, lijken mij die minder geschikt...

Het komt er uiteindelijk op neer of het mogelijk is om met een 12V autobatterij die na 8u leeg mag zijn, luider te gaan dan de boominator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja hoor, als je maar krankzinnig grote kasten wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
elvee77 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:11:
Het komt er uiteindelijk op neer of het mogelijk is om met een 12V autobatterij die na 8u leeg mag zijn, luider te gaan dan de boominator?
Nee, maar wel om gewoon luid te gaan. Beste PA opzet is de Boominator, maar dat ga je hoe dan ook niet kunnen realiseren voor 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

lutkeveld schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:34:
[...]

Nee, maar wel om gewoon luid te gaan. Beste PA opzet is de Boominator, maar dat ga je hoe dan ook niet kunnen realiseren voor 200 euro.
Hoezo nee? een 44AH accu in 8u leeg, betekent dus dat er gemiddeld 60watt gebruikt mag worden. Daar kan je wel een 2x50 of 2x100watt versterker voor gebruiken. Combineer dat met hoge gevoeligheid 15" speakers in een grote kast, een hoge gevoeligheid tweeter (en laat die 15" wel lekker tot 3Khz spelen, is geen hifi, moet gewoon hard :P) en ik garandeer je dat dat harder gaat dan een boominator.

Zie dit soort apparaten: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=12795

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nja, bij nader inzien iets te snel gereageerd inderdaad. Als verbruik en ruimte geen groot probleem voeren is er inderdaad het een en ander mogelijk. Een dikke 12-15 inch hoorn met 100 watt er op gaat behoorlijk hard.

@elvee77, waar is het budget voor bedoeld. In andere woorden: wat is er al aanwezig en wat moet er aangeschaft worden.

[ Voor 2% gewijzigd door lutkeveld op 17-01-2014 19:06 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
elvee77 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:07:
Ik ben van plan om een MEGA Halfinator te maken (dus een halve boominator met 15" drivers.

Waarom? Ik heb deze zaken al reeds ter beschikking:
- nieuwe autoaccu
- krachtige (onzuinige) autoversterker met twee outputs die ik kan bridgen tot één mono output

Welke tweeters gebruik ik hier best bij? Die van de standaard boominator (P.Audio PHT-407N)?
Hoe zit dat met de kastgrootte, ligt dat in lijn met hetzelfde aantal liter dan bij de P. Audio HP 10 W?

Ik wens alles zonder miniDSP of crossover ed te doen, veel te weinig budget of tijd voor...
De standaard Boominator gebruikt Piezo tweeters, die gaan niet zo laag. De PHT-407N kunnen wel wat lager, maar hoe dan ook zal je een crossover nodig hebben met deze tweeters, al is een miniDSP hier nog handiger voor.

Is het niet een idee... Om je autoaccu en versterker op marktplaats te zetten en daarmee je budget omhoog te krikken?
Harder dan de Boominator en 8 uur spelen, prima. Maar met de onderdelen die je nu op het oog hebt wordt dat een gigantisch en lood zwaar apparaat. Stel dat je totale budget €300 zou worden, wellicht kan je dan al een heel eind komen met een Boominator als je erg veel zelf doet betreft het hout en dergelijke.
Neem dan de HP-10W's met piezo tweeters, dan hoef je enkel de tweeter wat te filteren en ben je klaar. Simpel en goedkoop. Ook maar 1 versterker nodig, daarvoor kan je er een van eBay trekken als je wat geduld hebt. Lijstje:
  • Speakers €165 incl shipping http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITa
  • 12V 7Ah accu €20
  • Versterker eBay €10 max
  • Acculader €16
  • Hout, Multiplex 12MM, liefste 9 laags. Je hebt iets meer dan een halve plaat nodig. Als je dat slim aanpakt moet dat wel lukken voor €30. Bv met een kortingbon en door te betalen per wat je meeneemt ipv de hele plaat, dat soort dingen.
Bovenstaand is wel het belangrijkste en is totaal €241. Daar komen nog wat schakelaars, connectors, lijm, schroeven, verf en ander spul bij, maar <300 is zeker te doen, en met de verkoop van je andere onderdelen zit je dan nog in de buurt van je oorspronkelijke budget.

Je krijgt dan iets wat loeihard gaat, en gemakkelijk 8 uur speelt, eerder een uur of 20 zelfs. En iets wat ook nog eens goed zou moeten klinken en behoorlijk hufterproof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
wesleytjuh schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:27:
Dit is een 5S2P 18.5V 6200mAh pack. Cellen zijn niks bijzonders qua C-rating maar wel hoge kwaliteit Panasonic cellen. Het type dat je bijvoorbeeld terug vind in de Tesla Roadster, die gebruiken de 3400mAh variant edit: volgens google gebruiken ze momenteel EXACT dezelfde cellen als in mijn pack, cool :D. Dit pak zou prima met 10A te ontladen zijn, maar in de werkelijkheid verwacht zal het maximum verbruik zo'n 3-4A zijn, op vol volume en met 2 telefoons aan de lader. Gebeurd bijna nooit dus.
Een mooie radio is het streven, ik ben van plan om alles zo goed mogelijk aan te pakken bij dit project, inclusief een zeer duidelijk beschrijving van alles, zodat iedereen ervan kan leren en inspiratie kan opdoen.

Komen overigens 2 MaxAmps aan, accuspanning wordt gereduceerd naar een stabiele 14VDC, voor maximum vermogen.

Hoe staat het met jouw batterypack? Al wat info?
Die wordt wel massaproductie :)
Na een jaar van zoeken zoeken zoeken en na nu een paar maand en een paar prototypes verder, heb ik ze voor mijzelf klaar, en vanaf volgende week ongeveer gaat de fabriek starten met produceren.
Het was nog een behoorlijk proces om alle functies in een kleine behuizing te krijgen die ook goed veilig is, maar die hebben we kunnen vinden.

Op mijn eigen compacte kistradio vind ik hem geweldig, aangezien ik door het ontbreken van een loodaccu nu ook flink meer ruimte voor bas heb gecreeërd (het is een kistje van 30 x 18 x 18 uit mijn hoofd dacht ik)
Op de grote kistradio (50 x 30 x 30) is het geluid niet hoorbaar verbeterd, maar ik draai op het accupack nu wel heel veel langer dan voorheen op een loodgelaccu. En het scheelt ook enorm dat ik de laadtijd gigantisch heb teruggebracht.

Ik heb berekend dat ik de pack met maximaal 65 Watt kan belasten, waarvan maximaal 15 watt (de ingebouwde converter is op 3A begrensd) via de ingebouwde USB-poorten.
Cellen zijn trouwens dezelfde als die ook in HP en Dell laptops, tablets en smartphones zitten en de totale capaciteit is 5200mAh.

Die USB-poorten bieden mogelijkheden: Ik ben nu bezig met het inventariseren hoe ik een Raspberry Pi ga integreren in de radio met een grote hoeveelheid opslag. Grote uitdaging daarin is het bedenken hoe ik een extern schijfje met alle gb's muziek schokbestendig ga monteren.
Daarnaast is het geluid van de RPi ook niet al te best, dus ik moet ook nog een geschikte (en goedkope, in de kistradio geen high-end apparatuur behalve de SMSL versterker dan) DAC vinden.
De compacte kistradio wordt namelijk nog wel eens mishandeld.

Ik ben nog aan het uitvinden hoe ik het met de software ga doen, maar dat wordt waarschijnlijk Raspbian met mpd, shairplay, etc.. En nog de zoektocht naar een geschikte dongle.
Ik loop eigenlijk nu met het idee om voor de raspbian een image te maken met alles erop, en dan zet ik dat ook op mijn server voor medekistradiogebruikers.
De eisen zijn namelijk iets anders dan normaal gesproken in een rpi die in een thuisomgeving wordt gebruikt met permanent een internetverbinding en een router waar telefoons via koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
HifiBerry en een 64gb sd kaart lijken mij de oplossingen voor je problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Cool! Ben benieuwd, mocht je iets hebben om te laten zien ben ik zeer nieuwsgierig ;). Wat ik me wel afvraag, is hoe het mogelijk is dat je de speelduur langer ervaart met een 5200mAh accu dan een loodaccu van 7000mAh.
Het is zo dat je een 7000mAh niet helemaal ontlaad, omdat ie dan beschadigd. Maar in een beetje radio ontlaad je de loodaccu wel volgens de specs, dus in 20 uur of langer, waardoor je de volledige capaciteit benut(op het niet helemaal ontladen na). Hetzelfde geldt voor de li-ion's overigens, die ontlaad je ook niet helemaal om exact dezelfde reden. In theorie zal een loodaccu dus langer mee moeten gaan.
Toevoeging:
Ik neem aan dat het om een 3S pack gaat? Dan converteer je de spanning omhoog neem ik aan? Of werk j gewoon op de uitgangsspanning van een 3S pack? In het 1e geval zou je bij converteren naar 12V wat speelduur verliezen omdat je naar een hogere spanning gaat, + wat rendement verlies. In 2e geval houd je uiteraard de speelduur, maar wel tegen een lagere spanning. Hoe dan ook, is de capaciteit lager en zou het dus minder lang mee moeten gaan. Nu is het wel zo dat 5200mAh ruim voldoende is voor 95% van de gebruikers, geen probleem daarmee verder!

Zijn de uitgangen van je converter isolated?

Ik zou een RPi met HDD eigenlijk vergeten, de enige optie daar is naar mijn mening een RPi met een grote SD kaart, dat bespaard je enorm veel gedoe, en kan meer dan genoeg muziek op voor mening persoon. Mocht er mee nodig zijn kan je altijd van het netwerk streamen. Het grootste probleem met een HDD beschrijf je zelf al, schokbestendig, dat gaat lastig zijn en duur.

Het geluid van de RPi is ronduit verschrikkelijk, hehe! Hier voor zou ik een HiFiberry nemen, click on DAC die best betaaldbaar is..

WiFi dongle's zijn niet zo'n probleem. Ik heb er laatst nog een voor €12 oid gehaald en die werkt perfect met een RPi. Is erg simpel te gebruiken in een thuis netwerk of via tethering/hotspot.

[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 17-01-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Hifiberry had ik nog niet gezien, wel musicbox, en nog zo een aantal en op basis daarvan besloot ik om maar zelf wat te configureren met raspbian. Ga er naar kijken.
Het pack is een 3S pack zonder converter erin.
Op de gewone goedkope, nieuwe loodgelaccu's haal ik i.c.m. een accusafe niet langer dan 15 uur met de SMSL op zacht volume.
Met de accupack haal ik met gemak 30 uur op zacht volume op dezelfde versterker. Misschien langer, dat weet ik niet precies, want ik heb hem om hem nu in de winter intensief te testen maar gewoon aan de versterker bij de pc gehangen. Op hogere volumes is 20-25 uur niet ongewoon.
Op vakantie is dat prima, want bijladen gaat vrij rap met de 15V 1,5A lader.
De converter is denk ik wel geïsoleerd, aangezien ik geluidsbronnen kan opladen en tegelijkertijd zonder aardlussen en andere ellende kan luisteren via een versterker die op dezelfde accu is aangesloten, ik krijg deze week als het goed is de schema's binnen. Laden e.d. kan ook tegelijk zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat is vrij gek, want uit ervaring weet ik dat een kistradio op 'standje bouwradio tijdens het eruit slopen van een aantal muren" gemengd met het "standje bouwradio tijdens het verven" zo'n 2 weekenden, 5 volle dagen en 7 avonden mee gaat. 28 december begonnen met klussen, en afgelopen dinsdag kapte hij ermee aan het einde van de avond, best een prestatie! Natuurlijk staat ie dan niet de hele dag aan, maar ik durf te zeggen dat hij minstens 30 uur aan heeft gestaan, waaronder een deel op maximaal volume.
Het kan zijn dat de SMSL een hoog standby verbruik heeft, maar daar zou je met een li-ion pack natuurlijk net zo goed last van moeten hebben. Bij een lagere spanning hoort een wat lager verbruik, dat zou er eventueel mee te maken kunnen hebben. Verder zou het kunnen zijn dat de li-ions wel tot hun maximum worden ontladen, al is daar niet veel capaciteit mee te winnen.
Ik zou eerder zeggen dat een 5200mAh gelijk staat aan een 7200mAh loodaccu, omdat een li-ion cel cyclisch gewoon beter is.

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd :)!

[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 17-01-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Die schattingen die ik net schrijf zijn ook nog echt ruwe schattingen, want ik heb hem pas een keer gedeeltelijk voor een paar uurtjes hard gehad, uitgebreide tests volgen in de lenten :D .En met de kistradio's is het sowieso zo dat je de ene keer nou veel harder speelt dan de andere keer.
Het standbyverbruik van de SMSL ligt niet hoger dan bij een standaard TA2024, gekeken naar de speelduur, dus daar zal het niet aan liggen. Ik weet wel dat de SMSL er toe in staat is op vol volume veel meer te verbruiken, maar dan produceert de kistradio ook zo'n bak herrie, dat het met de compacte zo is dat je er niet meer binnen twee drie meter bij wilt zitten, nog wel fors harder dan een standaard TA2024.
De Hifiberry DAC past trouwens niet op mijn RPi, aangezien ik nog de oude versie heb, dus dan moet ik ofwel een nieuwe RPi scoren, ofwel op zoek naar een andere energiezuinige goedkope oplossing. Ik zat ook al te denken aan zo'n USB geluidskaartje, maar ik vraag me toch sterk af of die beter zullen zijn dan de standaarduitgang.
Dat van die 64GB geheugenkaart is trouwens een goed en energiezuinig idee. Alleen moet ik dan wel de moeite gaan doen om niet al mijn films er ook op te dumpen, maar slechts een paar (ik had al ideeën met een beamer en de RPi voor op vakantie).
Wat trouwens wel fijn is aan de nieuwe pack, is dat ik hem als het goed is ook gewoon aan de autoaccu of aan de laadspoel van de buitenboordmotor met voldoende toeren op de boot kan hangen om hem op te laden, wat betreft spanning, ook al is het niet bepaald ideaal.

[ Voor 19% gewijzigd door ikke26 op 17-01-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Vergelijk je hem dan wel met een modded TA2024? Stroomverbruik zou min of meer hetzelfde moeten zijn, gezien nagenoeg dezelfde chip gebruikt is, bij een spanningsbereik waarbij het extra vermogen van de TA2020 geen voordeel biedt omdat de spanning daarvoor te laag is.

[ Voor 70% gewijzigd door wesleytjuh op 17-01-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een deep cycle SLA accu kan normaal tot 50-80% leeg getrokken worden voordat er permanente schade optreed. Afhankelijk van het merk SLA dat je hebt zal de nominale capaciteit ongeveer gelijk (of zelfs lager) zijn dan die van de li-ion pack. 18650 cellen, al helemaal van Panasonic, hebben erg weinig kwaliteitsschommeling omdat ze erg precies worden gemaakt met machines. Dat is lang niet altijd te zeggen van die platte lipo cellen en SLA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nah, het zal ongeveer gelijk liggen, maar in het voordeel van de loodaccu. Zoals ik in een post hierboven al zei. Vergeet ook niet dat een li-ion het ook absoluut niet leuk vind om leeg te zijn, in een laptop bijvoorbeeld wordt de accu net onder de nominale spanning al uitgeschakeld. Levert een aantal minuten extra op maar kost je vele cycles per keer.
De loodaccu's die ik zelf verkoop doen 7Ah wanneer de cellen tot 1.75V ontlaadt worden met 0.05C(20 uur dus). De rest spanning zou dan 10.5V zijn. Nu is het zo dat met een AccuSafe het geheel bij 11.5V ermee stopt om de accu te beschermen, maar tussen 11.5V en 10.5V zit niet zoveel capaciteit meer, dat zit grotendeels tussen 13V en 12V. De uiteindelijke capaciteit zal dus ongeveer gelijk zijn, maar zeker niet minder (de loodaccu). Overigens heb ik het hier wel over een A-merk. Edit: fabrikant geeft 260 cycles bij 100% cyclisch gebruik op, dat haalt geen enkele kistradio denk ik.

offtopic:
Hoe wilde je een 18650 zo met de hand maken dan :D !

Waar vooral het verschil in zit is werknemers en engineers die cababel zijn voor het werk wat ze doen, in bijzonder inspectie van de cellen met allerlei Vision technieken en daarbij horende QC.

[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 17-01-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:19:
offtopic:
Hoe wilde je een 18650 zo met de hand maken dan :D !
Niet ;p. Daarom zijn ze juist zo betrouwbaar. 18650 cellen zijn modern en worden voor doeleinden gebruikt waar kwaliteit hoog op het lijstje staat (bv de Roadstar die je al noemde). Alle 18650 cellen komen van een fatsoenlijke machine af en worden onderworpen aan QC. SLA's worden veel gebruikt voor knutselprojectjes en lipo's veel voor vliegtuigjes en quadcopters (waar kwaliteit ook wel belangrijk is maar in veel mindere mate). Op het gebied van 18650 word ook steeds meer ontwikkeld, zo bestaan de 3.4ah varianten nog niet zo lang. SLA is de rek een beetje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hm..
Je hebt veel verschil in kwaliteit bij een 18650 cell hoor, vergis je daar niet in. Goede cellen komen van Panasonic, Sanyo, LG en Samsung en zo nog een paar fabrikanten. De rest moet je eigenlijk mijden. Genoeg rotzooi op de markt wat dat betreft. 3400mAh zijn nu een ruim jaar op de markt, maar 4000mAh komt eraan.
En SLA, tuurlijk is daar de rek uit, maar dat wilt niet zeggen dat ze minder belangrijk zijn of betrouwbaar zijn. Dat ze niet "modern" zijn is juist wat de kracht in ligt, de accu's hebben hun kwaliteit bewezen over de jaren. Hobbyprojectjes is maar een heel erg klein deel van de markt waarin ze gebruikt worden. Het zal me verbazen als dat meer dan 5% is. SLA's worden volop toegepast in UPSen, alarmsystemen, campers, offgrid installaties wereldwijd. Preventief vervangen om de 2 jaar voor sommige toepassingen. Er worden er gigantisch veel van gemaakt. Juist omdat ze zo betrouwbaar zijn en zo simpel in gebruik. Er zijn genoeg toepassingen waar het helemaal niet uit maakt dat ze zwaar en groot zijn.
Veel onderzoek naar verbeterde SLA accu's zal er niet meer zijn, dat gaat allemaal naar Li-ion of de naar mijn mening SLA vervanger LiFePO4. Een wat recentere ontwikkeling op SLA gebied is overigens Lead Crystal. Beloofd veel goeds maar is nog te kort op de markt om de geclaimde beweringen waar te maken.
Lipo's voor RC heb je ook gigantisch veel verschil in, sowieso heb je dat met lipo wel, daar heb je wel zo gigantisch veel verschillende soorten en maten van, het is echt lastig om daar de kwalitatief goede uit te filteren. Dat is met li-ion wat minder, maar merken als ultrafire en dergelijke moet je ook met een grote boog omheen lopen.

Bovenstaand verhaal is dan ook exact de reden waarom een SLA vaak in een kistradio terecht komt. Simpel in gebruik, geen echte risico's en vooral, omdat er zoveel van gemaakt worden en dan in het bijzonder de 7Ah variant, de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 17-01-2014 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Klopt, en al helemaal de xxxxFire van Ebay. Dat zijn vaak hele slechte cellen met een andere wrap er om heen. Dat van die UPSen en alarmsystemen is zeker waar, als ik zie wat er alleen al binnen komt bij een klein beveiligingsbedrijfje in de buurt vanwege preventief vervangen... Het lijkt mij echter een kwestie van tijd voordat li-ion het overneemt van SLA. SLA is momenteel nog wel de beste keuze als gewicht geen probleem is.

Erg interessant dat lead-crystal, ze lijken erg ver te zijn in het ontwikkelingsproces. Sterker nog, ze produceren al sinds 1994, niet erg recent lijkt mij?

[ Voor 17% gewijzigd door lutkeveld op 17-01-2014 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo
Mijn accusafe slaat telkens af omdat het voltage niet constant blijft.
Dit komt omdat ik een wat zwaardere versterker heb http://www.conrad.nl/ce/nl/product/372439/
Deze versterker wordt gevoed door 2X7 ah accus.
Nu wil ik er een paar elcos tussen plaatsen zodat de spanning constanter daalt.
Hoeveel volt en uf raden jullie mij aan voor de elco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan zijn dat je accu's dan ook wat slechter aan het worden zijn. Loodaccu's kunnen onder belasting hun spanning best stabiel houden wanneer ze in goede staat zijn/vol zijn.

Hoe oud zijn ze? Nieuw gekocht of van alarminstallatie? Vol of leeg?
Elco's gaan wel hoe dan ook wel helpen, de vuistregel is 2000µF per A, dus stel, jouw versterker gebruikt 8A, dan neem je 16000µF. 16V kan maar is op het randje, ik zou voor 25V gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cluricauns
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06-2022
Is er ook een ander soort fm-module die beter radio-ontvangst heeft dan de standaar chinese modelletjes? (Digitaal oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Internet radio of DAB+. Beide hebben enkel weer hun eigen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Met een goede kwaliteit FM ontvanger kom je ook al een heel eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Maargoed, vind er maar eens een die en betaalbaar is, en makkelijk te integreren is in een kistradio. Auto radio's werken meestal best prima, maar die zijn nu niet bepaald zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Maarja een DAB+ ontvanger is al helemaal uit de 'betaalbaar' categorie voor kistradio's.

Weet iemand wat de cut-off voltage is voor de lipo packs uit china? En of het verstandig is om ze ook daadwerkelijk tot dat niveau leeg te laten lopen of dat die protectie alleen voor 'noodgevallen' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt, maar internet radio zit tegenwoordig gratis op elke telefoon, met als enige nadeel dat je telefoon in de buurt moet zijn.

De meeste hebben inderdaad zo'n printje wat enkel als noodgeval uit hoort te schakelen. Die schakelen vaak ergens tussen de 2.5 en 3v uit. Ik zou ze zelf bij iets van 3.3-3.4V uitschakelen, als je ze in een kistradio (met laag stroomverbruik dus) gaat gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 20-01-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Oke, het alarmprintje gaat af bij 3.3v, als niemand daar iets op uit doet zal de lipo print de boel maar bij 2.5-3v moeten uitschakelen.

Net ook even een testpoortje gemaakt om te oefenen voordat ik iets verkeerd doe bij mijn kistradio :) Pvc pijpje en kit, kost dus eigenlijk next to nothing.
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/14dfwux.jpg

Kan de BT module trouwens in serie met een versterker, of gaat dat problemen opleveren?

[ Voor 7% gewijzigd door lutkeveld op 20-01-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
In serie? Bedoel je parallel? Dat is geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nee ik bedoel serie, dat is handiger qua bedrading. Maar de vraag is of het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je wilt dus de voeding aansluiting van de versterker en de voeding aansluiting bluetooth module in serie zetten? Nee dat zal absoluut niet gaan werken. Enige manier om dat te doen is parallel.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 20-01-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
lutkeveld schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:25:
Nee ik bedoel serie, dat is handiger qua bedrading. Maar de vraag is of het werkt?
Bedoel je met in serie van de 0 van de bluetooth module naar de + van de amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
PSU -> BT -> versterker -> PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope, dat werkt niet. Belastingen zet je parallel aan een voeding. Een van de enige opties waarbij je met serie weg komt is met weerstanden (met leds erachter oid)

[ Voor 27% gewijzigd door wesleytjuh op 20-01-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik zie het voordeel qua bekabeling ook niet meteen. Als je 2 aderig naar de BT module gaat en dan doorlust naar de amp, kom je toch ook met 1 kabel weg? Of zit het ingewikkelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Inderdaad, als je alle kabels gewoon naast elkaar laat lopen hoef je zelfs 1 kabel minder te trekken. In plaats van een cirkel (+ - + - + -)heb je een kabel paar van de psu naar de versterker naar de BT module (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
mijn kabels zijn te dik om samen in de gaten van de BT module te prikken. Bedenk me net ook dat de twee power inputs parallel geschakeld zijn dus ik kan de ene gebruiken voor stroomtoevoer en de andere om door te lussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je kunt toch gewoon 2 kabels op die soldeerpads kwijt? Of je moet wel erg dikke kabels hebben. En inderdaad, die DC en kroonsteen pads zijn te gebruiken. Dus dan kan je daarlangs doorlussen. Overigens kan je ook dikke kabels pakken voor je versterker(al is 18AWG meer dan genoeg voor een 12V versterker) en vanaf daar dunnere kabels naar BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
lutkeveld schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:10:
mijn kabels zijn te dik om samen in de gaten van de BT module te prikken. Bedenk me net ook dat de twee power inputs parallel geschakeld zijn dus ik kan de ene gebruiken voor stroomtoevoer en de andere om door te lussen :)
Dik hoeft op zich niet, order grootte 5A max, dus met 1mm2 zit je dan veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Weet ik, maar 1.5mm2 was de enige grootte die ik had liggen. Toch maar wat nieuwe kabels halen voor de voorraad dan.

[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 20-01-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
lutkeveld schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:16:
Weet ik, maar 1.5mm2 was de enige grootte die ik had liggen. Toch maar wat nieuwe kabels halen voor de voorraad dan.
Ja bekend probleem. Eindeloze ladingen kabel op voorraad, maar toch elke keer nieuwe moeten halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05-2024
wesleytjuh schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:53:
Overigens heb ik nog een setje zo goed als ongebruikte Woofers "over". Moet nog even kijken wat ik daarmee ga doen, maar je mag altijd een DM sturen daarover.
PM gestuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste tweakers

ik heb een tip31 aan gesloten maar als ik mijn ta2024 op zijn hardst zet gat hij telkens uit
ik heb geen idee hoe het kan
kan dat komen omdat de ledjes parallel staan in plaats van serie

groeten niels

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Wat gaat uit; de versterker of de ledjes? De LEDjes zijn normaal in serie aangesloten, zie:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/F7J/0GZT/HH2VYB6L/F7J0GZTHH2VYB6L.MEDIUM.gif

@JvS
T zal toch niet :X

[ Voor 7% gewijzigd door lutkeveld op 21-01-2014 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 18:34:
beste tweakers

ik heb een tip31 aan gesloten maar als ik mijn ta2024 op zijn hardst zet gat hij telkens uit
ik heb geen idee hoe het kan
kan dat komen omdat de ledjes parallel staan in plaats van serie

groeten niels
paralel aan de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het geluid stopt er mee
de ledjes zijn parallel

ik heb twee speakerkapjes met ledjes op een tip31

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
wesleytjuh schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:10:
[...]

De standaard Boominator gebruikt Piezo tweeters, die gaan niet zo laag. De PHT-407N kunnen wel wat lager, maar hoe dan ook zal je een crossover nodig hebben met deze tweeters, al is een miniDSP hier nog handiger voor.

Is het niet een idee... Om je autoaccu en versterker op marktplaats te zetten en daarmee je budget omhoog te krikken?
Harder dan de Boominator en 8 uur spelen, prima. Maar met de onderdelen die je nu op het oog hebt wordt dat een gigantisch en lood zwaar apparaat. Stel dat je totale budget €300 zou worden, wellicht kan je dan al een heel eind komen met een Boominator als je erg veel zelf doet betreft het hout en dergelijke.
Neem dan de HP-10W's met piezo tweeters, dan hoef je enkel de tweeter wat te filteren en ben je klaar. Simpel en goedkoop. Ook maar 1 versterker nodig, daarvoor kan je er een van eBay trekken als je wat geduld hebt. Lijstje:
  • Speakers €165 incl shipping http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITa
  • 12V 7Ah accu €20
  • Versterker eBay €10 max
  • Acculader €16
  • Hout, Multiplex 12MM, liefste 9 laags. Je hebt iets meer dan een halve plaat nodig. Als je dat slim aanpakt moet dat wel lukken voor €30. Bv met een kortingbon en door te betalen per wat je meeneemt ipv de hele plaat, dat soort dingen.
Bovenstaand is wel het belangrijkste en is totaal €241. Daar komen nog wat schakelaars, connectors, lijm, schroeven, verf en ander spul bij, maar <300 is zeker te doen, en met de verkoop van je andere onderdelen zit je dan nog in de buurt van je oorspronkelijke budget.

Je krijgt dan iets wat loeihard gaat, en gemakkelijk 8 uur speelt, eerder een uur of 20 zelfs. En iets wat ook nog eens goed zou moeten klinken en behoorlijk hufterproof is.
De raad van een expert nemen we ten harte! Boominator pack is besteld... wordt wel een leuk avontuur!
Ik ga de boominator niet exact namaken: grootte van kist en magneten tegen elkaar blijft behouden, maar ga wel mijn huidige onzuinige autoversterker gebruiken en de 12V autobatterij. Dan is de enige kost de pack, hout en extratjes.

Wat ik me wel afvraag; in de originele boominator zijn er twee vakken met elk twee woofers. Mag dit één ruimte zijn voor de vier woofers? Is de vorm van de kist belangrijk of mag de hoogte en breedte wat schelen tov originele concept? De kist moet namelijk in een kinderwagen passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De behuizing moet dezelfde afmetingen hebben als het origineel, alleen het middenstuk mag verschillen van grootte. Uiteraard schaalt dan de totale grote gewoon mee.

Let wel op met die autoversterker dat de woofers bij +/-50watt over hun Xmax gaan. Aangezien je meestal onder de 50 watt blijft is de efficientie echt belachelijk laag. Maarja het is je eigen keus om die versterker te gebruiken. Zoals genoemd kan je het verkopen, een TA202x of Maxamp en 7.2ah accu halen en nog geld over houden.

[ Voor 33% gewijzigd door lutkeveld op 23-01-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
lutkeveld schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:48:
Let wel op met die autoversterker dat de woofers bij +/-50watt over hun Xmax gaan.
Snel wat zitten opzoeken, Bedoel je daarmee dat de versterker de woofers kan opblazen, dus dat de uitslag van de woofer te ver gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is een beetje een overbodige waarschuwing. Met genoeg gain kan je alle speakers met alle versterkers slopen. Als je het maar lang genoeg veel te hard zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Xmax is de maximale lineaire excursie van een speaker. Ga je over deze parameter heen dan verlaat de spreekspoel het magnetische veld. Niet goed voor de geluidskwaliteit en koeling van de speaker. Zodra je tegen Xmech aan zit treed er permanente schade op.

@JvS Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Clippende versterker is sowieso funest voor je speaker, dat bedoelt JvS denk ik. Elke versterker is schadelijk zodra je hem overbelast, ookal kan je niet over de xmax met een versterker.
elvee77 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:43:
[...]

De raad van een expert nemen we ten harte! Boominator pack is besteld... wordt wel een leuk avontuur!
Ik ga de boominator niet exact namaken: grootte van kist en magneten tegen elkaar blijft behouden, maar ga wel mijn huidige onzuinige autoversterker gebruiken en de 12V autobatterij. Dan is de enige kost de pack, hout en extratjes.

Wat ik me wel afvraag; in de originele boominator zijn er twee vakken met elk twee woofers. Mag dit één ruimte zijn voor de vier woofers? Is de vorm van de kist belangrijk of mag de hoogte en breedte wat schelen tov originele concept? De kist moet namelijk in een kinderwagen passen :)
Cool! Nog een Boominator erbij dan binnenkort :)

Inhoud van de kasten per speaker paar moet gelijk blijven, handvat moet gelijk blijven, lokatie van de tweeters moet gelijk blijven en zelfs de bracing mag niet veel van af geweken worden. Niet elke eis hierin is even belangrijk, maar ik zou willen adviseren om gewoon het gedeelte met de speakers exact te maken zoals bedoeld. Midden compartiment kan je best schalen. De totale lengte is standaard 900mm, met een 66mm binnenmaat breedte in het midden compartiment. Dat kan je prima 200mm breed maken, maar dan moet je totale lengte wel + 134mm.
Verder, ik zou het nog eens overwegen om toch voor een klasse-d versterker + kleinere accu te gaan, het is echt de moeite waard ;). Als het niet kan kan het niet natuurlijk, maar een goede verbetering is het wel.

[ Voor 84% gewijzigd door wesleytjuh op 24-01-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Correct me if i'm wrong: Op 15 watt is clippen niet echt schadelijk voor je speakers. Doordat je sinusfunctie langzaam in een blokgolf veranderd blijft de speaker een tijdje stil staan bij de toppen. Dit zorgt voor koelingsproblemen en bij hogere vermogens uitbranding van de speakers. Bij lagere vermogens hooguit een verkorting van de levensduur. Uiteraard is een complete blokgolf totaal niet wenselijk, maar zover krijg je de meeste versterkers niet.

Sorry als het al genoemd was:
Piezo tweeters behoeven een serie weerstand bij class D versterkers. Dit functioneert als een filter en zorgt ervoor dat hij minder 'scherp'/piezo achtig klinkt. Zonder weerstand in serie geven de meeste class D versterkers het snel op.

Edit:
Natuurlijk is muziek niet een perfecte sinusfunctie, maar you get the point ;)
En de bronnen: hier en hier

[ Voor 13% gewijzigd door lutkeveld op 24-01-2014 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik kan me voorstellen dat zo'n HP-10W of menig andere PA speakers net wat meer kan hebben dan een gemiddelde autospeaker. Maar zodra een versterker echt laat clippen schiet de stroom de lucht in. Tijdens de ontwikkeling van mijn MaxAmp heb ik deze een aantal dagen non stop laten spelen met een speaker dummy als belasting. Gemiddelde stroom was toen zo'n 2-3A, een speaker zou op dat moment dus zwaar aan het clippen zijn maar ik wilde graag een duurtest doen met een hogere belasting dan normaal. Als je zo'n stroom door je speakers laat lopen die eigenlijk amper nog bewegen doordat de pieken compleet afgevlakt zijn kan de spoel al snel beschadigd raken. Er hoeft maar een beetje isolatie door te smelten voordat de speaker afgeschreven is.
Toch, blijft wel lastig om met een simpele 12V klasse-D versterker een speaker op te blazen verwacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 24-01-2014 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Als een versterker clipt stopt de speaker niet met bewegen hoor. Door clippen gaat het van een sinus naar een blokgolf, en dat is een sinus van dezelfde frequentie plus nog heel veel hogere frequenties erbij. Dus je krijgt heel veel harmonische vervorming. En meer vermogen. Daarom wordt altijd het vervormingscijfer gegeven bij specs over versterker vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
"Amper bewegen" is misschien wat overdreven verwoord, maar het is toch wel zo dat de speaker minder ver zal uitslaan wanneer een versterker clipped? Vrms is hoger, maar de p-p ligt de spanning wat lager toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Clippen schijnt met name slecht te zijn voor de tweeter. Maar eigenlijk komt het neer op dit: Je kunt elke speaker met elke versterker slopen. te zwaar (thermisch of mechanisch), te licht (clipping bij hoog vermogen).

Ik zou me er kort gezegd niet specifiek drukker over maken in dit specifieke geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een schakelaartje waarmee ik m'n ta2024 kan laten voeden door of de netvoeding, of de accu, of helemaal niet. Is dit hier een geschikte schakelaar voor? Het lijkt me wel, maar ben er toch niet helemaal zeker van.

http://www.conrad.nl/ce/n...category&rt=category&rb=1

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:36
@ehrjer, die schakelaar kan je prima gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Mooie site met analyse hoe speakers kapot gaan. Behandelt ook clippen van versterkers oa:
2. The Clipping is Like DC Myth
Just as a woman cannot be a "little bit pregnant" - you cannot have little bits of DC. DC only comes in large and prolonged doses, anything else is AC.

The whole idea that clipped or flat topped waves have "little bits of DC" is complete nonsense, as is the even sillier idea that a cone is somehow rendered stationary whenever the drive wave is flat topped.

Clipping of an audio signal merely limits the peak amplitude and raises the average value - square shaped waves are just combinations of sine waves with many harmonics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04-2021
twee maand geleden kwam ik hier met een het idee van een 60x40x40 (boombox?) kist te maken met daarin één subwoofer en twee auto speakers, met het idee dat het toch behoorlijk geluid moet leveren. De kist komt op mijn slaapkamer te staan, daarom is een accu niet nodig.
Dit idee is te hele tijd blijven hangen, het is er toen niet van gekomen wegens tijd gebrek.

Omdat ik met het project wil beginnen ben ik alvast voorbereidingen aan het treffen.
Ik ga er voor kiezen om een 2de hands versterker te nemen omdat dit toch behoorlijk in prijs kan schelen. (correct me if i'm wrong)

Benodigdheden:
12V 8.5A industriële voeding
Dayton SD315-88 / Dayton SD270-88 (DVC)
2x Visaton RF10 speaker
2de hands versterker.

Ik ben nu een paar weken Marktplaats en andere sites aan het afzoeken naar een goede 4 kanaals versterker, daarbij heb ik twee gevonden.
  • JBL GTO75.4 +/- 65EUR
  • JBL GTO504 +/- 75EUR
Welke raden jullie aan?
Ik heb trouwens ook geen goed idee, of ik een hele goede versterker nodig heb, of dat een (nieuwe) budget versterker ook genoeg power levert.

Waarschijnlijk gaat het ontwerp er zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://img4host.net/upload/1215241352823a0d08820.png

Alvast bedankt! :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zorg er in elk geval voor dat de subwoofer niet fysiek in dezelfde behuzing zit als de auto speakertjes (maak om die laatste dus een extra kistje heen). En ik zie niet in wat er zo speciaal aan is dat je een hele goeie versterker nodig hebt :). Ik zou gewoon een vierkanaals auto versterker nemen.

Het is wel aan te raden er eentje te nemen die "high pass" en "low pass" filters heeft, maar dat hebben ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/iwyavzwzn/Screen_Shot_2014_01_25_at_13_01_26.png

Dus een goedkope versterker zoals : http://www.conrad.nl/ce/n...-x-120-W-XCA-400?ref=list levert genoeg vermogen voor deze speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat bedoel ik (al zou ik kleinere kastjes maken voor de normale speakers en grotere voor het sub. Die zou ik ook even simuleren in WinISD. Die FRS10 speakers kunnen wel in 3L denk ik, die sub wil liever iets van 30-50L hebben.

En ik zou niet weten waarom die versterker te weinig vermogen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
Ik heb zonet voor het eerst winISD gedownload (Heb een mac dus werkte eerst niet goed), hopelijk is het een beetje gelukt?
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/ekoo8t7ef/Screen_Shot_2014_01_25_at_15_25_44.png

En wat kan ik hiermee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
wesleytjuh schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:29:
Clippende versterker is sowieso funest voor je speaker, dat bedoelt JvS denk ik. Elke versterker is schadelijk zodra je hem overbelast, ookal kan je niet over de xmax met een versterker.

[...]

Cool! Nog een Boominator erbij dan binnenkort :)

Inhoud van de kasten per speaker paar moet gelijk blijven, handvat moet gelijk blijven, lokatie van de tweeters moet gelijk blijven en zelfs de bracing mag niet veel van af geweken worden. Niet elke eis hierin is even belangrijk, maar ik zou willen adviseren om gewoon het gedeelte met de speakers exact te maken zoals bedoeld. Midden compartiment kan je best schalen. De totale lengte is standaard 900mm, met een 66mm binnenmaat breedte in het midden compartiment. Dat kan je prima 200mm breed maken, maar dan moet je totale lengte wel + 134mm.
Verder, ik zou het nog eens overwegen om toch voor een klasse-d versterker + kleinere accu te gaan, het is echt de moeite waard ;). Als het niet kan kan het niet natuurlijk, maar een goede verbetering is het wel.
Wat meer detail over de plannen:

BOM:
* ongebruikte autobatterij (had ik reeds liggen) van 67Ah
* versterker die ik liggen heb is JBL GTO 2000, specs : Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2wgty7o.png
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2rdyq0g.png
* boominator speakerset besteld: Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/spcajs.png
* waar de boominator in gemonteerd zal worden (binnenkant van 60's kinderwagen): Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1zcl4hz.png

@wesleytjuh: je sprak om het middencompartiment aan te passen, maar ik zou het gewoon willen weglaten om het geheel kleiner te maken maar het volume voor de klankkast wel gelijk te houden op 59L:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/s6ue03.png
wat is de invloed van deze aanpassingen?

Om mooi in de kinderwagen te passen bij 59L zal alles ook wat hoger worden en komt de kist 110mm boven de rand van de kinderwagen uit (allemaal rekening houdend met 12mm multiplex). De kist wordt dus iets minder lang en iets hoger. De zijkanten van de kinderwagen zullen met een dremel ook openingen krijgen om de HP-10W's en tweeters door te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zie dat de totale lengte 808mm is. De oorspronkelijke lengte is 900mm, als je het midden compartiment weglaat + 1 wand win je daar 66+12 = 78mm mee, dan mis je nog 14mm eigenlijk. Ik zou wel voor een wand in het midden kiezen, zodat je een scheiding tussen links en rechts krijgt + heel wat extra stijfheid in je constructie. Als je een enkele wand maakt is een 12mm plaat wellicht niet voldoende, maar dat laat ik aan iemand anders hier over.
Het zal even wat puzzelen zijn, maar zolang je de speaker compartimenten maar goed namaakt en daarbij in ieder geval het volume en de symmetrie van de plaatsing van onderdelen in de gaten houdt moet het wel goed komen. Ik kan me voorstellen dat de diepte is dieper maken om zo het tekort in lengte te compenseren niet zo'n ramp is. Maar ook dit zal iemand anders moeten bevestigen.

[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 25-01-2014 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Normaal gesproken geen probleem, maar dan mis je de geclaimde rendementstoename omdat de magneten ruggelings tegen elkaar aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jesperrr schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 16:04:
Ik heb zonet voor het eerst winISD gedownload (Heb een mac dus werkte eerst niet goed), hopelijk is het een beetje gelukt?
[afbeelding]

En wat kan ik hiermee? :?
Deze grafiek is gebaseerd op de optimum volume volgens WinISD. Je kan het volume en tuning frequentie aanpassen om te zien wat er met de grafiek gebeurt. Kwestie van compromissen maken tussen vlakke respons en omvang behuizing.

En je kan de afmetingen van de boominator waarschijnlijk wel aanpassen zonder grote gevolgen. Als je maar hetzelfde volume behoud. Pas ook op dat je de poorten (handvaten) niet blokkeert.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink