Ik heb nu 2 accus van beide 28ah, 12v. het zal dan met zn goedkopen lader dus heel veel tijd in beslag nemen...wesleytjuh schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:43:
[...]
Er is niet iets zoals een snelle lader voor lood (gel) accu's. De vuistregel is 1/10x de capaciteit, de fabrikant geeft maximaal 3/10x de capaciteit aan. In het geval van een 7Ah accu kijk je dan dus tegen een laadstroom van maximaal 2.1A aan, maar dan zit je op het randje.
Zelf zou ik gewoon de bekende 600mA lader nemen, deze zijn wijd verkrijgbaar en goedkoop maar van goede kwaliteit. Ebay kan ook, de kwaliteit zal dan wel iets lager liggen en de levertijd langer. Ook is de garantie afhandeling wat minder gemakkelijk en alles kan natuurlijk kapot gaan.
Wil je snel laden kan je het beste niet voor een lood accu gaan maar een LiFePO4 accu. Die zijn alleen zeer duur, dan kijk je al snel naar prijzen over de €100 voor 7Ah, ex lader. Maar zo'n accu laad je makkelijk in een paar uur.
Je kunt beter met meerdere accu's werken dan. Dat doen wij ook.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik zou dan voor een lader van 2-5A gaan als je per accu wilt laden, of 5A-10A als je ze beide tegelijk wilt laden (enkel mogelijk wanneer ze even oud zijn en even veel gebruikt)BiggyBossB schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:12:
[...]
Ik heb nu 2 accus van beide 28ah, 12v. het zal dan met zn goedkopen lader dus heel veel tijd in beslag nemen...
Dan kom je op zoiets als dit uit:
5A:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/855978/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/630860/
http://store.accusafe.nl/...-loodgel-acculader-5a-341
10A:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857832/
http://store.accusafe.nl/...-loodgel-acculader-5a-341 (is er ook in 10A)
Zijn dus best aan de prijs, via eBay kun je natuurlijk ook wel wat vinden maar dan moet je wel zekerheid hebben dat je iets goed te pakken hebt, 28Ah accu's zijn aardig duur, en zou zonde zijn om ze niet goed te behandelen.
[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 02-01-2014 19:47 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
Ik ben zojuist weer even met WinISD begonnen, en heb al wel gezien dat ik substatieel meer volume krijg als ik er een BR in zou zetten. Als ik hem zou tunen op 35Hz, dan heb ik bij 35 tot 50Hz zo'n 5.5 dB winst. Als ik hem daarentegen zou tunen op 50 Hz, dan heb ik zo'n 7 dB winst van 50 tot 60 Hz maar dan is de lijn wel veel minder vlak.
Nou mijn vraag; ik heb namelijk wel eens gehoord dat onder 40~50 Hz niet echt haalbaar is voor zulke kistjes, en dat het dus niet echt zin zou hebben om bij 35Hz winst te hebben?
Verder snap ik de -3dB lijn ook niet helemaal, ook daarvan gehoord dat het geluid daaronder niet te horen is.
Ook heb ik wat nieuwe informatie over het ton speaker gevonden op andere fora, en daar stonden wel een aantal belangrijke tips. Zoals geen tonnen gebruiken die voor drank oid hebben gediend, daarvan droogt het hout namelijk en dan vallen de ringen er dan af. Daarnaast kunnen ze ook flink stinken
.
Verder had ik ook ergens gelezen dat cilindrische behuizingen minder goed geluid produceren. Weet een van jullie daar meer van?
Sjors
Nou mijn vraag; ik heb namelijk wel eens gehoord dat onder 40~50 Hz niet echt haalbaar is voor zulke kistjes, en dat het dus niet echt zin zou hebben om bij 35Hz winst te hebben?
Verder snap ik de -3dB lijn ook niet helemaal, ook daarvan gehoord dat het geluid daaronder niet te horen is.
Ook heb ik wat nieuwe informatie over het ton speaker gevonden op andere fora, en daar stonden wel een aantal belangrijke tips. Zoals geen tonnen gebruiken die voor drank oid hebben gediend, daarvan droogt het hout namelijk en dan vallen de ringen er dan af. Daarnaast kunnen ze ook flink stinken
Verder had ik ook ergens gelezen dat cilindrische behuizingen minder goed geluid produceren. Weet een van jullie daar meer van?
Sjors
@biggybossb; niet doen, kost veelsteveel stroom. Waarschijnlijk haal je daar ongeveer dezelfde accuduur mee op de 2x 28ah accu's als een classe-d versterker op één 7ah.
@skole. Het klopt dat je in de lagere frequenties een aantal decibel winst krijgt. Dat zorgt voor meer diepgang, niet meer volume. De -3db lijn is een halvering van het volume, het is dus wel te horen, maar niet zo goed als de frequenties boven deze lijn. Dit zorgt ervoor dat het afwezig lijkt.Ik heb een kleine tutorial voor het onder de knie krijgen van de basisfuncties van WinISD, misschien helpt het je. Voor een kistradio klinkt een cilindrische behuizing even goed als andere vormen.
@skole. Het klopt dat je in de lagere frequenties een aantal decibel winst krijgt. Dat zorgt voor meer diepgang, niet meer volume. De -3db lijn is een halvering van het volume, het is dus wel te horen, maar niet zo goed als de frequenties boven deze lijn. Dit zorgt ervoor dat het afwezig lijkt.Ik heb een kleine tutorial voor het onder de knie krijgen van de basisfuncties van WinISD, misschien helpt het je. Voor een kistradio klinkt een cilindrische behuizing even goed als andere vormen.
[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 03-01-2014 16:20 ]
druk en typefouten voorbehouden
Lager tunen dan 50hz zou ik niet doen. Wij tonen op 60 en wat te hard (piekje in weergave) en dat is binnen lelijk en bonkerig, maar buiten heb je de room gain niet . Ik zou voor de piek bij 50hz gaan. Maar je weet het pas als je het buiten hoort. Het hangt ook van het rendement van de fullrange speakers af.
Een speaker is een grote verzameling compromissen. De compromis diepgang / klein kastje / rendement is er ook een. Je kán een speaker maken die tot 30Hz gaat, maar die wordt dan enorm groot (formaat wasmachine) of hij heeft een laag rendement. Rendement en formaat van de kast kan je 1 op 1 tegen elkaar uitwisselen, maar om 2x zo diep te gaan moet je 2^3 = 8 keer zo groot zijn (of 1/8e van het rendement hebben).Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:50:
Ik ben zojuist weer even met WinISD begonnen, en heb al wel gezien dat ik substatieel meer volume krijg als ik er een BR in zou zetten. Als ik hem zou tunen op 35Hz, dan heb ik bij 35 tot 50Hz zo'n 5.5 dB winst. Als ik hem daarentegen zou tunen op 50 Hz, dan heb ik zo'n 7 dB winst van 50 tot 60 Hz maar dan is de lijn wel veel minder vlak.
Een kistradio is klein, en om hard genoeg te kunnen met maar 20W moet het rendement hoog zijn. Je kan dus niet diep gaan. Dus lager gaan dan 50Hz is sowieso zonde. Als je iets harder wilt knallen kan je stoppen bij 80Hz. Nu mis je een deel van de bas, maar je kan de speaker toch genoeg punch geven door iets boven de afsnijfrequentie een bult te maken in de respons. Dan lijkt het alsof er toch bas uit komt.
De -3dB lijn is omdat het -3dB punt onder hobbyisten gebruikelijk is om aan te geven hoe diep een speaker gaat. Bij -3dB is de output op die frequentie met 3dB afgenomen.
Wat TBTL beschrijft staat ook wel bekend als de 'Hoffman's Iron Law'. Staat veel info over online.
Onder de 100hz word het ook steeds moeilijker om het niveau gelijk te houden. Buiten 'verwaait' bas heel snel en je mist room gain.
Ohja: als je maar tot 80hz gaat is een sub totaal niet nodig. Mijn twee 4" woofertjes doen al 80hz op 87db/w/wm
Onder de 100hz word het ook steeds moeilijker om het niveau gelijk te houden. Buiten 'verwaait' bas heel snel en je mist room gain.
Ohja: als je maar tot 80hz gaat is een sub totaal niet nodig. Mijn twee 4" woofertjes doen al 80hz op 87db/w/wm
[ Voor 19% gewijzigd door lutkeveld op 03-01-2014 16:40 ]
Maar tot 50hz is met die dayton unit prima haalbaar hoor. En ook op stevig niveau. Dat bewijst onze kist wel.
Bandpass heeft ook niet een hoger rendement dan Bas reflex, dus ook met deze kist kan je prima op 50 of 60hz tunen.
Dit is de respons die we gemeten hebben bij onze kist :

De gele lijn is de totale respons. Die piek in bas mag buiten ook wel wat harder zijn.
Bandpass heeft ook niet een hoger rendement dan Bas reflex, dus ook met deze kist kan je prima op 50 of 60hz tunen.
Dit is de respons die we gemeten hebben bij onze kist :

De gele lijn is de totale respons. Die piek in bas mag buiten ook wel wat harder zijn.
[ Voor 66% gewijzigd door JvS op 03-01-2014 16:44 ]
Dus ik heb nu thuis een TA2024 liggen die is gemod, en ik wil er nog eentje halen die niet is gemod voor mijn subwoofer? Wanneer ik de niet gemodde versie aansluit aan mijn sub met een filter gaat hij dan nog steeds redelijk hard?
Waarom wil je een niet gemodde halen voor je sub dan? Je kan ook een MaxAmp halen, daar valt heel makkelijk een line level lowpass aan te brengen dacht ik
[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 03-01-2014 17:03 ]
Mijn budget ligt niet zo hoog, en via ebay zijn veel dingen goedkoper... alleen is de verzendtijd veel langer, maar die maakt mij nooit wat uit.....lutkeveld schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:03:
Waarom wil je een niet gemodde halen voor je sub dan? Je kan ook een MaxAmp halen, daar valt heel makkelijk een line level lowpass aan te brengen dacht ik
Dan haal je er toch direct 50 weerstanden bij twv 75 cent? Dan heb je een gemodde ta2024 voor onder de 5 euro!
okee, maar welke moet ik dan halen?lutkeveld schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:20:
Dan haal je er toch direct 50 weerstanden bij twv 75 cent? Dan heb je een gemodde ta2024 voor onder de 5 euro!
Okee, en deze heb ik nodig voor de sub? KLIK
Voor de stereo naar mono? Ja
Okee, hoe heet die connector die ookalweer op de ta2024 zit? voor je 3,5mm inputlutkeveld schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:30:
Voor de stereo naar mono? Ja
JST-PH, maar die krijg je er meestal wel bij.
Het zijn trouwens wel vragen die je allemaal zelf wel kan nagaan.
Het zijn trouwens wel vragen die je allemaal zelf wel kan nagaan.
JST-PH krijg je er soms bij, maar lang niet bij allemaal. Dat is wel iets waar je goed naar moet kijken, anders moet je weer los op zoek naar die kabels.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Als ik mijn TA2024 modded aan mn laptop plug, gaat hij harder, uiteraard, maar hij wordt ook warmer als ik hem hiermee op hoger volume zet, en dan bedoel ik echt heel heet. Waar kan dit aan liggen? Miss denk ik het al te weten maar wil een duidelijk antwoord als mogelijk is,
Heel simpel eigenlijk, een versterker heeft een bepaald rendement. Bij een TA2024 ligt dit op hoog volume zo op 80%. Als jij op een bepaald vermogen speelt, zeg 5W, dan zet je 1W om in warmte, dit zal resulteren in een warme chip. Speel je via je laptop op een veel hoger vermogen, zeg 10W, dan zet je al 2W om in warmte. Dit kan een stuk moeilijker weg via de chip, waardoor hij warmer zal worden.
Okee, bedankt dan weet ik dat ook. Heb trouwens net je Video op youtube gezien, ziet er goed uitwesleytjuh schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:00:
Heel simpel eigenlijk, een versterker heeft een bepaald rendement. Bij een TA2024 ligt dit op hoog volume zo op 80%. Als jij op een bepaald vermogen speelt, zeg 5W, dan zet je 1W om in warmte, dit zal resulteren in een warme chip. Speel je via je laptop op een veel hoger vermogen, zeg 10W, dan zet je al 2W om in warmte. Dit kan een stuk moeilijker weg via de chip, waardoor hij warmer zal worden.
EDIT
Ik heb een volt/amp meter gevonden op ebay, kun je hiermee zien hoeveel amp je nog over hebt of waar is dit voor?
[ Voor 9% gewijzigd door BiggyBossB op 04-01-2014 19:46 ]
Kan iemand oordeel geven over deze simulatie (gele lijn) van een Dayton 215A-88. Heb zelf niet veel ervaring met simuleren, maar heb gekeken naar hoe andere het deden, dus ben benieuwd 
Denk dat ik toch afstap van Bandpass (rode lijn) omdat de kratradio niet zo snel in contact zal komen met water
Denk dat ik toch afstap van Bandpass (rode lijn) omdat de kratradio niet zo snel in contact zal komen met water
Nee, dat is om te zien hoeeveel ampere je op dat moment gebruikt. Redelijk nutteloos voor in je kratradio.BiggyBossB schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:05:
[...]
EDIT
Ik heb een volt/amp meter gevonden op ebay, kun je hiermee zien hoeveel amp je nog over hebt of waar is dit voor?
Ziet er goed uit, hoe zien de andere grafieken er uit? En hoe zit je 'vents' tab eruit?Dark0z schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:08:
Kan iemand oordeel geven over deze simulatie (gele lijn) van een Dayton 215A-88. Heb zelf niet veel ervaring met simuleren, maar heb gekeken naar hoe andere het deden, dus ben benieuwd
Dat is inderdaad voor het stoomverbruik te meten. Als je ook de spanning meet kan je P (Power) = U(spanning) * I (stroom) doen en zo het totale vermogen dat je op dat moment gebruikt uitrekenen. Leuk om een keer te doen, maar wat minder nuttig om permanent aan te sluiten.BiggyBossB schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:05:
[...]
Okee, bedankt dan weet ik dat ook. Heb trouwens net je Video op youtube gezien, ziet er goed uit, ga zo door!
EDIT
Let trouwens wel op bij het aansluiten:
Een voltmeter sluit je parallel op de te meten spanning aan. In het geval van de accu de + van de multimeter dus op de + van de accu, en de - van de multimeter op de - van de accu.
Een stroommeter sluit je in SERIE aan. Wanneer je dit niet doet maar gewoon in parallel net als bij een voltmeter zal je kortsluiting maken en is waarschijnlijk je stroommeter of in ieder geval de zekering stuk. Een stroom meter sluit je dus in serie met de keten aan. Bijvoorbeeld van de + van de accu naar de - van de stroom meter en van de + van de stroom meter naar de + van de belasting(TA2024). Vanaf de - van de TA2024 dan weer naar de - van de accu.
32L getuned op 35Hz. Te groot en veel te diep getuned zou ik zeggen. Ik zou lekker voor 25L @ 50 of 60Hz gaan ofzo. Dan krijg je wel een piek in je weergave, maar (voor buitengebruik) wel op een nuttige plek. Dat laatste octaaf (onder de 60Hz) gebeurt er buiten toch niet zo heel veel meerDark0z schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:08:
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 05-01-2014 19:41 ]
dan kom ik op dit uit http://img703.imageshack.us/img703/6610/vxbd.jpg. Hou wel een korte vent over. Heb namelijk al een 5cm doorsnede pijp liggenJvS schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:40:
[...]
32L getuned op 35Hz. Te groot en veel te diep getuned zou ik zeggen. Ik zou lekker voor 25L @ 50 of 60Hz gaan ofzo. Dan krijg je wel een piek in je weergave, maar (voor buitengebruik) wel op een nuttige plek. Dat laatste octaaf (onder de 60Hz) gebeurt er buiten toch niet zo heel veel meer.
Zijn andere grafieken nog van belang naast SPL? Heb hier het eea over gelezen, maar waar trek je de grens om tevreden te zijn
Voor buitentuning kun je het beste de optimum waarden pakken die WinISD geeft en dit doen:
Vb(nieuw) = Vb / Pi
Fb(nieuw) = Fb * 1.414 (wortel van 2)
Vb(nieuw) = Vb / Pi
[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 05-01-2014 20:59 ]
Wat is Vb en Fp? Kon die waardes niet vinden in WinISD en/of in Googlelutkeveld schreef op zondag 05 januari 2014 @ 20:30:
Voor buitentuning kun je het beste de optimum waarden pakken die WinISD geeft en dit doen:
Vb(nieuw) = Vb / Pi
Fp(nieuw) = Fp * 1.414 (wortel van 2)
[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 05-01-2014 20:54 ]
Vb is het volume, Fp was een typfout en moest Fb zijn: tuning frequentie. Als je ooit een bepaalde term niet weet, dan is dit een heel handige lijst.
hoe kom je aan die getallen?lutkeveld schreef op zondag 05 januari 2014 @ 20:30:
Vb(nieuw) = Vb / Pi
aangezien een gesloten kast door winisd namelijk standaard op qtc=0,707 zit (eigenlijk een 1/wortel(2)). waarmee je op een -3dB punt uitkomt en vanuit de regeltechniek ook op een ideale demping versus "snelheid"waarmee de speaker vanuit het laag frequentionele gebied naar zijn nominaal gaat.
ik heb even geen duidelijk plaatje van een frequentieplot van een luidspreker, maar even voor een ander willekeurig systeem, welke net als een speaker een amplitude heeft(uitslag van de conus) en een fase verdraaiing die frequentie afhankelijk is.

en inhoud gedeeld door pi heeft best wel een grote invloed als ik in winisd kijk
Dat is de tuning die de Boominator gebruikt, met als doel buitengebruik. Binnenshuis zal het dus erg boomerig klinken en ongeschikt zijn maar buiten heb je daarentegen wel wat stevige bass.
Offtopic:
Erg mooi hoe je de stof van Systeemdynamica/regeltechniek overal kunt toepassen he
Offtopic:
Erg mooi hoe je de stof van Systeemdynamica/regeltechniek overal kunt toepassen he
[ Voor 22% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2014 11:33 ]
Ik zou de kastgrote niet zomaar door 3,14 willen delen, want dat kost je gewoon veel rendement. Hoger tunen ben ik wel voorstander van. Toevallig is 50Hz wortel 2 keer 35 Hz, dus daar ben ik het dan toevallig wel mee eens
. Maar als je de kast ook nog eens 3 keer kleiner maakt, gaat het niet werken. Ik geloof niet zo heel erg in de theorie van de boominator, zeker nieet omdat zij beweren dat onder de 100hz geen zin heeft.
Mijn ervaring is dat met één niet eens zo heel extreem exotische 8" woofer frequenties tot 60Hz prima en op hoog volume haalbaar zijn buiten.
Mijn ervaring is dat met één niet eens zo heel extreem exotische 8" woofer frequenties tot 60Hz prima en op hoog volume haalbaar zijn buiten.
Het is natuurlijk wel zo dat laagweergave buiten erg veel vermogen/klankkast kost, maar mij lijkt persoonlijk de grens op 100Hz zetten ook wat overdreven. De Boominator is overigens getuned op 82Hz. Verder worden er heel veel exotische trucjes toegepast als ik de ontwerper mag geloven, maar niemand weet nu echt welke trucjes dat zijn.
De radio van jullie is natuurlijk het perfecte voorbeeld van laagweergave in de openlucht. Waar ik zelf ook wel zeer benieuwd naar ben is het opgenomen vermogen van het systeem van jullie vs de Boominator. Dat moeten we tegen die tijd echt eens testen
De radio van jullie is natuurlijk het perfecte voorbeeld van laagweergave in de openlucht. Waar ik zelf ook wel zeer benieuwd naar ben is het opgenomen vermogen van het systeem van jullie vs de Boominator. Dat moeten we tegen die tijd echt eens testen
[ Voor 31% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2014 12:03 ]
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de uiteindelijke weergave van de boominator hoor. Ik vind die exotische trucjes die niemand kent een beetje vaag en dan geloof ik het wat minder snel.wesleytjuh schreef op maandag 06 januari 2014 @ 12:02:
Het is natuurlijk wel zo dat laagweergave buiten erg veel vermogen/klankkast kost, maar mij lijkt persoonlijk de grens op 100Hz zetten ook wat overdreven. De Boominator is overigens getuned op 82Hz. Verder worden er heel veel exotische trucjes toegepast als ik de ontwerper mag geloven, maar niemand weet nu echt welke trucjes dat zijn.
Er zijn wel vier dingen die ervoor zorgen dat jouw boominator flink wat efficienter is:
- 4 x 8" woofers Vs 1 x 8" woofer
- Grotere behuizing
- Efficiëntere versterkers
- Hogere afstemming van de behuizing (bassreflex frequentie)
Dat hele stuk van gevoelige drivers maakt voor basweergave volgens mij niet zoveel uit. In het gebied waarin hij echt moet gaan weergeven als zuiger (<150hz), doet die zogenaamde hoge gevoeligheid niet zoveel.
jep, maar heb het nu op de uni dus het gaat nog een flinke stap verder:Owesleytjuh schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:16:
Dat is de tuning die de Boominator gebruikt, met als doel buitengebruik. Binnenshuis zal het dus erg boomerig klinken en ongeschikt zijn maar buiten heb je daarentegen wel wat stevige bass.
Offtopic:
overigens is het de akoustiek die zorgt voor de "bassboost". dit heeft te maken met het afstraal gedrag, hoe lager de frequentie is , hoe meer deze als een bol gaat gedragen. En een hogere frequentie natuurlijk meer gebundeld. Op het moment dat je met hornresp je box gaat berekenen kun je gewoon instellen op hoeveel "pi" je wilt simuleren. Dit betekend eigenlijk dan als je een luidspreker gaat ontwerpen, je in je simulatie al kan kiezen of deze op een open veld komt te staan of in de hoek van de huiskamer.
daarom was ik benieuwd waar de regel door pi delen vandaan kwam, want dat leek me wel heel erg simpel voor iets wat best wel complex is.
gr n.
Het zijn 10" woofers, en ze zijn veeeeel efficienter dan die jij gebruikt. Dat lijkt mij de voornaamste reden dat hij harder gaat/efficiënter is. De grotere behuizing is natuurlijk omdat er 4 woofers worden gebruikt, de ruimte voor één woofer is namelijk behoorlijk klein. Saturnus is geadviseerd door zijn juridisch adviseur om niet te veel informatie vrij te geven omdat dit het aanvragen van patenten moeilijker zal maken.JvS schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:49:
[...]
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de uiteindelijke weergave van de boominator hoor. Ik vind die exotische trucjes die niemand kent een beetje vaag en dan geloof ik het wat minder snel.
Er zijn wel vier dingen die ervoor zorgen dat jouw boominator flink wat efficienter is:
- 4 x 8" woofers Vs 1 x 8" woofer
- Grotere behuizing
- Efficiëntere versterkers
- Hogere afstemming van de behuizing (bassreflex frequentie)
Dat hele stuk van gevoelige drivers maakt voor basweergave volgens mij niet zoveel uit. In het gebied waarin hij echt moet gaan weergeven als zuiger (<150hz), doet die zogenaamde hoge gevoeligheid niet zoveel.
Yep, de SNii-10MB woofers doen 98dB/W en werken zo vanaf 82Hz(naja, ik geloof dat je beneden 60Hz afkapt met de MiniDSP) tot ~2000Hz. Vanaf daar nemen de tweeters het over met 100dB/W. Dit wordt wel wat getemd met de MiniDSP natuurlijk. Ik geloof dat het inderdaad vooral te maken heeft met de voordelen van een dipool, wat wat boost in de bass moet geven + de tuning op een bepaalde frequentie waardoor ons gehoor meer bass ervaart. Verder staan de SNii-10MB woofers erom bekend dat ze een enorm goed midrange weergeven en zijn de tweeters ook van goede erg goede kwaliteit.
Saturnus geeft zelf aan dat hij een aantal gebruikte audiowetten/formules heeft herschreven om zo een optimale berekening voor buiten gebruik te kunnen doen. Er zit dus iets meer achter dan die 2 regels. Echter wordt dit verder nergens uitgelegd, of dit komt omdat hij hier een patent op wilt of omdat hij het ingewikkelder wilt laten lijken dan het is, geen idee.nelsch schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:08:
[...]
jep, maar heb het nu op de uni dus het gaat nog een flinke stap verder:O
overigens is het de akoustiek die zorgt voor de "bassboost". dit heeft te maken met het afstraal gedrag, hoe lager de frequentie is , hoe meer deze als een bol gaat gedragen. En een hogere frequentie natuurlijk meer gebundeld. Op het moment dat je met hornresp je box gaat berekenen kun je gewoon instellen op hoeveel "pi" je wilt simuleren. Dit betekend eigenlijk dan als je een luidspreker gaat ontwerpen, je in je simulatie al kan kiezen of deze op een open veld komt te staan of in de hoek van de huiskamer.
daarom was ik benieuwd waar de regel door pi delen vandaan kwam, want dat leek me wel heel erg simpel voor iets wat best wel complex is.
gr n.
[ Voor 55% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2014 17:18 ]
Ah 10" excuus. Dan is dat nog een reden voor meer efficiëntie. Niet die zogenaamde 98db gevoeligheid, dat haalt die speaker gewoonweg niet in het laag.
JvS, even uit nieuwsgierigheid:
Hoe moet je zo'n responsiecurve dan interpreteren? Ik geloof ook wel dat fabrikanten net een iets mooiere/andere curve neerzetten dan de werkelijkheid en dat er onderling ook verschil zit tussen speakers die op andere momenten van de band af zijn gerold. Maar tot hoe laag mag ik de grafiek aflezen wat betreft rendement? En hoe verschilt dit bijvoorbeeld als ik in WinISD een SPL grafiek doe of de curve uit de datasheet gebruik?
Hoe moet je zo'n responsiecurve dan interpreteren? Ik geloof ook wel dat fabrikanten net een iets mooiere/andere curve neerzetten dan de werkelijkheid en dat er onderling ook verschil zit tussen speakers die op andere momenten van de band af zijn gerold. Maar tot hoe laag mag ik de grafiek aflezen wat betreft rendement? En hoe verschilt dit bijvoorbeeld als ik in WinISD een SPL grafiek doe of de curve uit de datasheet gebruik?
[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2014 20:07 ]
volgens mij simuleert winISD wel goed. Die simuleert eigenlijk alleen echt het laag, de fysieke respns. Al simuleerde die bij onze speaker iets van 92db/watt bij 60Hz en dat geloof ik dan ook niet helemaal
.
[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 06-01-2014 20:09 ]
Wat bedoel je met fysieke respons?
Audio wetten herschrijven, delen door pi, er zit wel wat voodoo rondom die boominator heb ik het idee
. En dat idee van niet <100Hz buiten? Het is nou juist zo leuk om wel serieus sublaag buiten te hebben uit een klein kastje! Misschien moeten wij ook maar eens patenten gaan aanvragen
.
Vind het idee van de handvaten als BR poort wel slim. Het is verder ook maar hoe hard je wilt gaan natuurlijk, als het zo hard mogelijk moet, dan zijn hoog getunede pro drivers natuurlijk wel erg geschikt. Verder ook geen rocket sience.
Vind het idee van de handvaten als BR poort wel slim. Het is verder ook maar hoe hard je wilt gaan natuurlijk, als het zo hard mogelijk moet, dan zijn hoog getunede pro drivers natuurlijk wel erg geschikt. Verder ook geen rocket sience.
Die Saturnus weet echt wel waar hij het over heeft, de Boominator is niet voor niks zo'n bekend ontwerp geworden. Dat het leuk is om sublaag buiten te hebben snap ik, maar daar moet je flink wat efficiëntie voor in leveren en dat is juist waar het bij de Boominator allemaal om draait. Ik ben zeer benieuwd om jullie kist en de toekomstige van Wesley side by side te horen als er ooit een meeting komt in de zomer
.
Iedereen is daar altijd welkom voor, onder het genot van een espresso
.
Dan hoor je de onze niet hahalutkeveld schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:06:
Die Saturnus weet echt wel waar hij het over heeft, de Boominator is niet voor niks zo'n bekend ontwerp geworden. Dat het leuk is om sublaag buiten te hebben snap ik, maar daar moet je flink wat efficiëntie voor in leveren en dat is juist waar het bij de Boominator allemaal om draait. Ik ben zeer benieuwd om jullie kist en de toekomstige van Wesley side by side te horen als er ooit een meeting komt in de zomer.

Verder vind ik het allemaal maar beetje vaag gedoe, wat is er nou echt bijzonder aan

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 06-01-2014 23:17 ]
Doh, en toen was mijn hele post weg. Nog maar een keer dan:
Niks, eerlijk gezegd. Het is gewoon een erg goede allround oplossing voor een portable geluidssysteem op een festival. De eisen waren een systeem wat hard genoeg ging en mee naar Roskilde festival kon en daar het hele festival kon overleven op accu's + zonnepanelen. Dat is wat de Boominator doet, hard gaan, en dat efficiënt doen, ook redelijk compact. En natuurlijk ook nog een beetje fatsoenlijk klinken, zeker de Signature versie met de betere tweeters en woofers gefilterd met een MiniDSP. De Signature wordt zelfs "audiofiel" genoemd, maar ik besef me dat ik daarmee iets gevaarlijk zeg
.
Persoonlijk zou ik best wel wat rendement willen inleveren of wat geluidsniveau voor een wat dieper laag. Maar blijkbaar zit het wel goed met de bass, we zullen zien
.
Het is natuurlijk ook wel een soort van hype, zoals wij hier in Renesse bij elk tentje een kratradio hebben staan (zo was het bij mij jaren geleden in ieder geval) staan daar op Roskilde een hele lading Boominators. Combineer dat met een zeer goed lopende thread op een internationaal audio forum en je bent al een heel eind. Net zoals wij hier dit topic hebben, waar iedereen zijn eigen creatie bouwt, maar wel grotendeels met dezelfde componenten.
Iets waar ik wel benieuwd naar ben, is de voordelen van een Dipole, daar blijft Saturnus maar op hameren, dat een Dipole DE manier is, als je fatsoenlijk geluid in de buitenlucht wilt hebben. Dit heeft geloof ik iets met de resonantie frequentie van de speakers te maken?
Iets wat ik het design zonder gehoord te hebben wel mee moet geven is de slimme constructie. Zoals je zelf al aangeeft de poorten gebruiken als handvatten. Maar ook de speakers verlijmen met de bracing in het midden om zo gratis stijfheid te krijgen waardoor het multiplex uiteindelijk weer dunnen kan zijn gewoon slimme trucjes. Dat soort kleine dingen kan ik altijd zeer waarderen.
---
Het is jammer dat ik (wij) in een uithoek van Nederland zitten, het lijkt me echt cool om een soort van meeting te organiseren maar een meer centraal gelegen plek zal hier waarschijnlijk een stuk beter geschikt voor zijn.
---
Edit:
https://skydrive.live.com...uthkey=%21AMEgPTSFIBahGo0
Dat is wel een leuke "build" log, dat is exact de Boominator die ik aan bouwen ben, inclusief filmpje van hoge kwaliteit(maar verder niks zeggend) tegen het einde.
Niks, eerlijk gezegd. Het is gewoon een erg goede allround oplossing voor een portable geluidssysteem op een festival. De eisen waren een systeem wat hard genoeg ging en mee naar Roskilde festival kon en daar het hele festival kon overleven op accu's + zonnepanelen. Dat is wat de Boominator doet, hard gaan, en dat efficiënt doen, ook redelijk compact. En natuurlijk ook nog een beetje fatsoenlijk klinken, zeker de Signature versie met de betere tweeters en woofers gefilterd met een MiniDSP. De Signature wordt zelfs "audiofiel" genoemd, maar ik besef me dat ik daarmee iets gevaarlijk zeg
Persoonlijk zou ik best wel wat rendement willen inleveren of wat geluidsniveau voor een wat dieper laag. Maar blijkbaar zit het wel goed met de bass, we zullen zien
Het is natuurlijk ook wel een soort van hype, zoals wij hier in Renesse bij elk tentje een kratradio hebben staan (zo was het bij mij jaren geleden in ieder geval) staan daar op Roskilde een hele lading Boominators. Combineer dat met een zeer goed lopende thread op een internationaal audio forum en je bent al een heel eind. Net zoals wij hier dit topic hebben, waar iedereen zijn eigen creatie bouwt, maar wel grotendeels met dezelfde componenten.
Iets waar ik wel benieuwd naar ben, is de voordelen van een Dipole, daar blijft Saturnus maar op hameren, dat een Dipole DE manier is, als je fatsoenlijk geluid in de buitenlucht wilt hebben. Dit heeft geloof ik iets met de resonantie frequentie van de speakers te maken?
Iets wat ik het design zonder gehoord te hebben wel mee moet geven is de slimme constructie. Zoals je zelf al aangeeft de poorten gebruiken als handvatten. Maar ook de speakers verlijmen met de bracing in het midden om zo gratis stijfheid te krijgen waardoor het multiplex uiteindelijk weer dunnen kan zijn gewoon slimme trucjes. Dat soort kleine dingen kan ik altijd zeer waarderen.
---
Het is jammer dat ik (wij) in een uithoek van Nederland zitten, het lijkt me echt cool om een soort van meeting te organiseren maar een meer centraal gelegen plek zal hier waarschijnlijk een stuk beter geschikt voor zijn.
---
Edit:
https://skydrive.live.com...uthkey=%21AMEgPTSFIBahGo0
Dat is wel een leuke "build" log, dat is exact de Boominator die ik aan bouwen ben, inclusief filmpje van hoge kwaliteit(maar verder niks zeggend) tegen het einde.
[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 07-01-2014 00:28 ]
Klopt klopt, maar er zijn nog meer factoren en het is geen keuze, het is een compromis. Zo zorgt de dipoolopstelling dat het geluid verder draagt, betere verspreiding van het geluid, kleine boost in gevoeligheid en een kleinere behuizing. De middenplaat is ook op een bepaalde manier geperforeerd. Quote van Saturnus:Jag schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:15:
[...]
Het gaat of hard, of diep, of het is klein. En die eigenschappen zijn uitwisselbaar.
"The "middle wall" is the center brace. In the Boominator it serves a dual purpose. It braces the top, end, and electronic compartment cabinet walls so that cabinet vibrations are minimized and those vibrations remaining are shifted up in frequency where they are more effectively dampened by the plywood.
The second purpose is that the holes are spaced and sized so that upper mid bass/low treble is internally diffracted and not reflected directly out the opposite facing speaker. This makes it possible to have a midwoofer cabinet without dampening material as dampening material will have an adverse effect on bass performance."
En nog vele, vele andere dingen. Ik heb zelf elke post van de thread doorgelezen en vond het heel interessant. Kost wel wat tijd, maar je leert er behoorlijk wat van.
[kuch] Tapped Horn [/kuch]
Efficient en laag is heel goed mogelijk, vereist alleen wat meer ruimte, en wat "exotisere" (gepatenteerde) technieken. Ik zou jullie is willen wijzen op de tapped horn line van Danley Sound Labs, 100dB efficientie is ongeveer het minimum daar..
En dan nu een ontworpen door een N00b, voor een moeilijk goedkope woofer (40 euro op marktplaats).
Volume is 160 Liter, en dit geeft een gesimuleerde gevoeligheid van 97,5dB/1,73V (1W in Re). Daadwerkelijk opgenomen vermogen is dus meestal minder dan 1W! -3dB op 41Hz, bruikbaar tot 110.
Gesimuleerd in hornresp, in 2pi (zelfde als wat bassboxpro doet)
En dat is dan voor laag, voor full range zijn er ook genoeg mogelijkheden, nu meteen ff getest, monacor pro-line, http://www.monacor.de/en/...logy/pa-bass-speakers/12/
Eerste de beste in Bass Box Pro gesimuleerd, in 40 liter, gepoort op 82Hz. Dit geeft een gevoeligheid van 100,8dB/W rond de 110 Hz, dat is een half dB bultje... -3dB op 86Hz..
Edit:

Rood is 1x Monacor SP12-200, 40 liter, 82Hz
Geel is 2x P.Audio HP10W, 40 liter, 82Hz
Blauw is 2x P.Audio SN-10MB, 40 liter, 82Hz
Zoals je ziet, maakt het allemaal niet zoveel uit. Er is gewoon een maximum wat je uit een bepaald volume kan halen, en dan kan kun je kiezen wat je wil, hoge efficiency of diepgang? Als je die afweging hebt gemaakt, kies je een (of meerdere) woofer die dit voor je doet, klaar! En dan kan je nog los met leuke trucjes om de boel lichter of efficienter te maken.
@ hieronder: Dat is ook precies wat ik zeg! Het kan wel, maar kost je ruimte! En ik kan nou niet echt zeggen dat de boominator met 90*30*30 zo bijzonder klein is...
Efficient en laag is heel goed mogelijk, vereist alleen wat meer ruimte, en wat "exotisere" (gepatenteerde) technieken. Ik zou jullie is willen wijzen op de tapped horn line van Danley Sound Labs, 100dB efficientie is ongeveer het minimum daar..
En dan nu een ontworpen door een N00b, voor een moeilijk goedkope woofer (40 euro op marktplaats).
Volume is 160 Liter, en dit geeft een gesimuleerde gevoeligheid van 97,5dB/1,73V (1W in Re). Daadwerkelijk opgenomen vermogen is dus meestal minder dan 1W! -3dB op 41Hz, bruikbaar tot 110.
Gesimuleerd in hornresp, in 2pi (zelfde als wat bassboxpro doet)
En dat is dan voor laag, voor full range zijn er ook genoeg mogelijkheden, nu meteen ff getest, monacor pro-line, http://www.monacor.de/en/...logy/pa-bass-speakers/12/
Eerste de beste in Bass Box Pro gesimuleerd, in 40 liter, gepoort op 82Hz. Dit geeft een gevoeligheid van 100,8dB/W rond de 110 Hz, dat is een half dB bultje... -3dB op 86Hz..
Edit:
Rood is 1x Monacor SP12-200, 40 liter, 82Hz
Geel is 2x P.Audio HP10W, 40 liter, 82Hz
Blauw is 2x P.Audio SN-10MB, 40 liter, 82Hz
Zoals je ziet, maakt het allemaal niet zoveel uit. Er is gewoon een maximum wat je uit een bepaald volume kan halen, en dan kan kun je kiezen wat je wil, hoge efficiency of diepgang? Als je die afweging hebt gemaakt, kies je een (of meerdere) woofer die dit voor je doet, klaar! En dan kan je nog los met leuke trucjes om de boel lichter of efficienter te maken.
@ hieronder: Dat is ook precies wat ik zeg! Het kan wel, maar kost je ruimte! En ik kan nou niet echt zeggen dat de boominator met 90*30*30 zo bijzonder klein is...
[ Voor 26% gewijzigd door Carneoleon op 07-01-2014 09:57 ]
Maar dat was de keuze ook: klein, diep of efficient. Bij tapped horn kies je voor efficient en diep
[ Voor 12% gewijzigd door lutkeveld op 07-01-2014 09:30 ]
Oh ik geloof ook wel dat je met menig woofer even laag kunt met hetzelfde rendement, dat lijkt me niet zo'n probleem.
Maar je moet het wel even zien vanuit het standpunt waaruit dit ontwerp is gekomen. En dan zitten er gewoon een paar leuke trucjes in, sommige voor de hand liggend, sommige gewoon erg slim. Dan laat ik die voodoo formules nog even buiten beschouwing.
Het idee is dat het geheel op een festival een grote groep mensen van muziek moet voorzien. Dat moet hard, en lang en het moet veel mensen bereiken --> Radio smijt je dus in het midden op de grond. Mensen moeten eromheen staan.
Aan beide kanten komen dus woofers, met best wat voordelen:
Maar je moet het wel even zien vanuit het standpunt waaruit dit ontwerp is gekomen. En dan zitten er gewoon een paar leuke trucjes in, sommige voor de hand liggend, sommige gewoon erg slim. Dan laat ik die voodoo formules nog even buiten beschouwing.
Het idee is dat het geheel op een festival een grote groep mensen van muziek moet voorzien. Dat moet hard, en lang en het moet veel mensen bereiken --> Radio smijt je dus in het midden op de grond. Mensen moeten eromheen staan.
Aan beide kanten komen dus woofers, met best wat voordelen:
- HiFi/PA speakers zijn vaak 8 ohm, terwijl de meeste Class-D versterkers prima met 4 ohm overweg kunnen, zonde dus want dan haal je minder vermogen uit een 12V bron dan mogelijk. 2 woofers in parallel > 4 ohm. Nadeel hiervan is dat een versterker een hoger rendement heeft op 8 ohm.
- Door de magneten aan de centerbracing te verlijmen creeer je door middel van je woofers extra stijfheid. Helemaal gratis, hierdoor mag het gebruikte hout wat dunner, en dus lichter.
- "Voodoo truc" Door de magneten met de magneten aan elkaar te lijmen versterken ze elkaars veld, dit zou 1/2dB per zijde op moeten leveren. Moeilijk te bewijzen of dit waar is.
- Door deze setup krijg je een dipool, wat blijkbaar wat voordeeltjes heeft voor buiten gebruik, zeker als je een zeer breed afstraalgedrag wilt hebben.
- De gebruikte woofers zijn cheap, €35 per stuk. Daarmee haal je woofers in huis met een erg goede kwaliteit/prijs verhouding. Nadeel, je hebt er 4 nodig, wat alsnog prijzig is.
- Verder de genoemde praktische trucjes: basspoort = handvat, middenconsole passen exact 2 (of zelfs 3) 7Ah accu's in + versterker.
- Dan nog voodoo trucjes zoals het afstemmen op een bepaald frequentie die er weer voor zorgt dat het menselijke gehoor denkt dat er meer bass is en dan soort meuk. Moeilijk te bewijzen, maar wellicht wel te horen over een paar maandjes.
Het is gewoon een afweging maken van wat je wil, ikzelf zou het zonde vinden om zoveel geld en moeite te steken in een kistradio van dat formaat, zonder dat er een diepe bas in zit. Ik zou best een paar decibel gevoeligheid in willen leveren in ruil voor diepere bas.
Buiten mijn persoonlijke voorkeur is het inderdaad een zeer goed ontwerp! Zover uitgedacht dat er eigenlijk bijna geen ruimte is voor verbetering. Aan beide zijdes woofers is ook wel nodig als je 360 geluid wil! Vanaf 80Hz begint geluid directioneel te worden. IMHO zou een boominator mooi zijn om te gebruiken met de eerder genoemde subwoofer. Deze zou met 25/50W prima mee moeten kunnen komen.
En over het voodoo trucje met de afstemming, ik heb hier wel wat over gelezen, maar denk niet dat dit helemaal gaat werken. Een nummer als bijvoorbeeld thrift shop bevat een bijna constante 50Hz toon. Uit mijn vlugge simulatie is te zien dat deze frequentie zo'n 18dB lager is.. Dat gaat echt wegvallen..
Buiten mijn persoonlijke voorkeur is het inderdaad een zeer goed ontwerp! Zover uitgedacht dat er eigenlijk bijna geen ruimte is voor verbetering. Aan beide zijdes woofers is ook wel nodig als je 360 geluid wil! Vanaf 80Hz begint geluid directioneel te worden. IMHO zou een boominator mooi zijn om te gebruiken met de eerder genoemde subwoofer. Deze zou met 25/50W prima mee moeten kunnen komen.
En over het voodoo trucje met de afstemming, ik heb hier wel wat over gelezen, maar denk niet dat dit helemaal gaat werken. Een nummer als bijvoorbeeld thrift shop bevat een bijna constante 50Hz toon. Uit mijn vlugge simulatie is te zien dat deze frequentie zo'n 18dB lager is.. Dat gaat echt wegvallen..
[ Voor 18% gewijzigd door Carneoleon op 07-01-2014 13:39 ]
Hoe simuleer je zo'n dipool eigenlijk in WinISD of vergelijkbaar?
Gewoon een bassreflex behuizing met 2 woofers, 82Hz tuning, 22 liter inhoud en een poort van 30x120 en 36mm diep?
Gewoon een bassreflex behuizing met 2 woofers, 82Hz tuning, 22 liter inhoud en een poort van 30x120 en 36mm diep?
Ik heb hem niet als dipool gesimuleerd. Dat is het enige puntje waar ik geen rekening mee heb gehouden. Ik ben gewoon uit gegaan van een halve boominator, dat zijn 2 speakers in 40 liter, met 82Hz tuning. Alleen om ff snel de gevoeligheid te simuleren. Aangezien bas niet directioneel is zal vooral de bas van de andere kant ook meehelpen met diepere bas... Hierdoor zal je onder de 80Hz 3dB winst krijgen, en deze boost zakt langzaam af terwijl de frequentie hoger word.. Ik denk dat dat het voordeel van de dipool is waar hij over spreekt..
Ik wou dat ik dit trouwens met zekerheid zou kunnen zeggen. Het lijkt me wel interessant om een speaker te hebben die vlak is tot 50Hz, met alle speakers en poorten enz. aan 1 kant, en dan het verschil tussen voor en achterkant meten(met een sweep), op dezelfde afstand. Dan zou je moeten zien hoe directioneel bepaalde frequenties zijn.
Ik wou dat ik dit trouwens met zekerheid zou kunnen zeggen. Het lijkt me wel interessant om een speaker te hebben die vlak is tot 50Hz, met alle speakers en poorten enz. aan 1 kant, en dan het verschil tussen voor en achterkant meten(met een sweep), op dezelfde afstand. Dan zou je moeten zien hoe directioneel bepaalde frequenties zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door Carneoleon op 07-01-2014 14:06 ]
Maar in de Boominator hebben de 2 woofers samen enkel maar een 22 liter klankkast hè, bijna de helft.
ai, foutje van mijn kant... Dan zakt de response nog wat verder in tussen de 60 en 120Hz.. (3dB ongeveer) Er is dan ook geen bultje meer. Maar ik verwacht dat door dat dipool effect het er nog ongeveer hetzelfde uit zal zien als die simulaties, dan komt die 3dB er weer bij... Ik ben erg benieuwd naar het resultaat
Ik zou graag bij de eventuele meeting aanwezig zijn! Als ik dan de TH af heb, neem ik die ook mee 
Edit:
Als die meeting er komt moeten we wel iets van een monster-splitter/fm-zender regelen om alle kistradio's tegelijk hetzelfde te laten spelen!! Moeilijk veel lawaai maken.
Edit:
Als die meeting er komt moeten we wel iets van een monster-splitter/fm-zender regelen om alle kistradio's tegelijk hetzelfde te laten spelen!! Moeilijk veel lawaai maken.
[ Voor 17% gewijzigd door Carneoleon op 07-01-2014 14:19 ]
Ik ga alvast de vergunning aanvragen bij de gemeente Roosendaal en flyers printen voor de buurt hahahhaha.
Het lijkt me dus serieus wel heel erg cool om zoiets uit de grond de stampen, al is het maar enkelmalig. Je hebt geloof ik ook op sommige landen zo'n 12V meeting, waarbij mensen met allerlei portable creaties komen. Dat is natuurlijk geweldig om te zien, maar je moet dan inderdaad wel iets van een vergunning regelen voordat je een shitstorm over je heen krijgt.
En een centraal gelegen plek, dat is Roosendaal absoluut niet.
En een centraal gelegen plek, dat is Roosendaal absoluut niet.
[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 07-01-2014 14:29 ]
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Sony XEC crossover. Kwam toevallig een veiling tegen op ebay (bieden v.a. € 1). Wel even navragen of diegene naar Nederland wilt versturen
[ Voor 27% gewijzigd door AOC op 07-01-2014 14:48 ]
Over de basweergave ga ik geen uitspraken doen zonder hem te hebben gehoord, maar persoonlijk hou ik ook wel van diepe bas. Zou het wel vet vinden als er een versie komt die vanaf 35hz speelt met 'maar' 108db max. Idee voor een open-source design op tweakers?Carneoleon schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:33:
Het is gewoon een afweging maken van wat je wil, ikzelf zou het zonde vinden om zoveel geld en moeite te steken in een kistradio van dat formaat, zonder dat er een diepe bas in zit. Ik zou best een paar decibel gevoeligheid in willen leveren in ruil voor diepere bas.
Plus dat er vaak een -6db PLLXO word gebruikt.En over het voodoo trucje met de afstemming, ik heb hier wel wat over gelezen, maar denk niet dat dit helemaal gaat werken. Een nummer als bijvoorbeeld thrift shop bevat een bijna constante 50Hz toon. Uit mijn vlugge simulatie is te zien dat deze frequentie zo'n 18dB lager is.. Dat gaat echt wegvallen..
Dat is in ieder geval wel aan te raden om vermogen te besparen bij tonen die de Boominator toch amper kan weergeven. Ik ga het in ieder geval wel met de MiniDSP doen.
Haha, 35Hz is een beetje overdreven!!! Er is maar erg weinig muziek waar deze frequenties zich in bevinden!! -3dB van 45Hz is wat mij betreft diep zatlutkeveld schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:59:
Over de basweergave ga ik geen uitspraken doen zonder hem te hebben gehoord, maar persoonlijk hou ik ook wel van diepe bas. Zou het wel vet vinden als er een versie komt die vanaf 35hz speelt met 'maar' 108db max. Idee voor een open-source design op tweakers?
(weet iemand een 4ohm DVC, 10 inch, Fs rond de 60Hz, lage Vas, X-max van 5mm+???)
Dat is opzich zo'n slecht idee nog niet. Als je echt bij het oorspronkelijke Boominator design wilt blijven heb je dan eigenlijk niet eens een DVC nodig, want je gebruikt 1 kanaal voor de 2 woofers + 2 tweeters en houdt 1 kanaal over voor de subwoofer.
Maar ik kan me voorstellen dat voor zo'n systeem een MiniDSP zeer praktisch is, dan heb je in principe wel gewoon een versterker met 2 kanalen voor je subwoofer kant. Maar zo'n DVC ga je niet snel vinden ben ik bang.. Wellicht in de caraudio wereld.
Maar ik kan me voorstellen dat voor zo'n systeem een MiniDSP zeer praktisch is, dan heb je in principe wel gewoon een versterker met 2 kanalen voor je subwoofer kant. Maar zo'n DVC ga je niet snel vinden ben ik bang.. Wellicht in de caraudio wereld.
Ik dacht dat het heel moeilijk was om verschillende type behuizingen goed te combineren? Inderdaad is 35hz wel iets te laag, aangezien de meeste bas tegenwoordig rond de 50-80hz zit. Uit mijn hoofd weet ik niet een sub die aan alle voorwaarden voldoet, vooral DVC niet maar dat is niet zo'n belangrijke factor.
Precies, enkel hiphop/rap (iets wat ik toch niet luister) heeft echt diepe bass. De meeste elektronische muziek zit daar allemaal boven.
Dayton PA255-8?Carneoleon schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:18:
[...]
(weet iemand een 4ohm DVC, 10 inch, Fs rond de 60Hz, lage Vas, X-max van 5mm+???)
Da's wel een goede! alleen beetje lastig dat ie 8 ohm is. Daarnaast is het met 12W het wel lastig om over de boominator heen te gaan met minder dan 40 liter beschikbaar.. Ongeveer 30W zou je het mee kunnen redden, (dus komt in de buurt)
Ik denk niet dat er DVC 10" woofers bestaan met een fs van > 50Hz.
Zo'n hoge fs vind je alleen bij PA-speakers en die hebben vrijwel altijd een impedantie van 8 ohm. 4 ohm vind je eigenlijk alleen bij de goedkopere woofers. Bij goedkope woofers kloppen de specificaties vaak niet trouwens. Met name het rendement wordt overdreven. Maakt voor een kistradio verder niet uit, ik neem aan dat je niet meer dan 50 euro voor een woofer wilt betalen.
Bijvoorbeeld:
http://www.amazon.com/Sei...Replacement/dp/B006H063E4
http://www.mcmelectronics.com/product/55-3241
http://www.mcmelectronics...O-SELECT-55-3211-/55-3211
DVC vind je weer vooral bij autospeakers. Heel soms bij PA, bij passieve subwoofers zoals de Proel SW110P. Maar dan is de impedantie weer 8 ohm.
Zo'n hoge fs vind je alleen bij PA-speakers en die hebben vrijwel altijd een impedantie van 8 ohm. 4 ohm vind je eigenlijk alleen bij de goedkopere woofers. Bij goedkope woofers kloppen de specificaties vaak niet trouwens. Met name het rendement wordt overdreven. Maakt voor een kistradio verder niet uit, ik neem aan dat je niet meer dan 50 euro voor een woofer wilt betalen.
Bijvoorbeeld:
http://www.amazon.com/Sei...Replacement/dp/B006H063E4
http://www.mcmelectronics.com/product/55-3241
http://www.mcmelectronics...O-SELECT-55-3211-/55-3211
DVC vind je weer vooral bij autospeakers. Heel soms bij PA, bij passieve subwoofers zoals de Proel SW110P. Maar dan is de impedantie weer 8 ohm.
[ Voor 110% gewijzigd door TBTL op 08-01-2014 12:18 ]
Nou ben ik eigenlijk vrij nieuw op het gebied van elektronica en nu wilde ik een kratradio (of beter gezegd, een 2-kratten radio gaan maken met 4 speakers.
Nu heb ik al eens een radio in mijn scooter gebouwd en hierbij maakte ik gebruik van een 2 kanaals versterker, alleen hingen hier ook maar 2 speakers aan. Nu lees ik in het TS dat je prima de speakers in serie kan zetten en dat alleen het volume wat lager zal uitvallen (wat logisch is...)
Nu is dus mijn vraag, kan ik niet gewoon gebruik maken van 2 versterkers, bijvoorbeeld 2x een TA2024. Natuurlijk kan dat, maar mijn gevoel zegt dan, dat je nog steeds een lager volume hebt omdat je het ingangsignaal opsplitst, of zie ik dit nu verkeerd?
Nu heb ik al eens een radio in mijn scooter gebouwd en hierbij maakte ik gebruik van een 2 kanaals versterker, alleen hingen hier ook maar 2 speakers aan. Nu lees ik in het TS dat je prima de speakers in serie kan zetten en dat alleen het volume wat lager zal uitvallen (wat logisch is...)
Nu is dus mijn vraag, kan ik niet gewoon gebruik maken van 2 versterkers, bijvoorbeeld 2x een TA2024. Natuurlijk kan dat, maar mijn gevoel zegt dan, dat je nog steeds een lager volume hebt omdat je het ingangsignaal opsplitst, of zie ik dit nu verkeerd?
Dat maakt helemaal niks uit, je kan de input gewoon doorlussen zonder dat je daar merkbare nadelige gevolgen van hebt. Het volume zal dan gewoon hetzelfde blijven. Pas als je een hele lading gaat doorlussen kan je er problemen aan ondervinden.
Dus als ik het goed begrijp, dan zou ik prima 2x een TA2024 parallel kunnen aansluiten op de geluidsbron om zo 4 speakers aan te sluiten? En dus ook, met 1 potmeter beide TA2024's te regelen als ik het volume niet alleen op bijvoorbeeld de ipod wil regelen
[ Voor 30% gewijzigd door Liquid-Man op 07-01-2014 18:19 ]
Yup
!
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 07-01-2014 18:23 ]
Thx! Als ik daadwerkelijk aan de slag ga dan zal ik hier ook het e.e.a. posten.
Ik ga in ieder geval een 25 liter behuizing maken en experimenteren met de lengte van de bass pijp/tuning freq. Ben benieuwd :)!JvS schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:40:
[...]
32L getuned op 35Hz. Te groot en veel te diep getuned zou ik zeggen. Ik zou lekker voor 25L @ 50 of 60Hz gaan ofzo. Dan krijg je wel een piek in je weergave, maar (voor buitengebruik) wel op een nuttige plek. Dat laatste octaaf (onder de 60Hz) gebeurt er buiten toch niet zo heel veel meer.
Nog enkele vragen:
- Is er nog een minimum lengte van de basspoort (kom soms op 2cm uit)? En zou je dit anders op kunnen lussen door dikkere pijp (10cm diameter) te nemen, of is dat te gek?
- Hoor je veel verschil tussen het verschil in db onder de 50hz? Tussen het ene ontwerp/andere zit bijvoorbeeld 5db verschil op 50hz
- Een piek op 60a70hz, in hoeverre zal je dit binnenshuis merken?
[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 07-01-2014 23:00 ]
- geen minimum lengte, grotere poort betekent iets meer output (minder turbulentie)Dark0z schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:56:
Nog enkele vragen:
- zeker. Maar ik zou je ook niet blind staren op de respons onder de 50Hz,
- buitenshuis zeker, binnenhuis kan dat iets minder zijn, heeft kamer heel veel invloed
Er is wel een minimum voor de diameter van de poort. Met een te kleine diameter zal de poort bijgeluiden maken en meer verliezen hebben. Zie http://diysubwoofers.org/misc/portcal.htm
Verwijderd
Holy Smack!!!https://skydrive.live.com...uthkey=%21AMEgPTSFIBahGo0
Deze jongens eten Lakrisal tijdens de build!! Wat zijn dit voor keizers?? Ook hebben ze een of andere
greenroom voorzien in de boominator, een vegetarische variant. Ze rijden in een Volvo FL6 intercooler, ze
drinken Pepsi Max (OK, 2534 minpunten). Dit zijn niets minder dan goden!! Althans... dat waren ze.
Want de new Boomi is bigger, better, stronger, faster than it was before.
Wat een rotzooitje die aansluitpunten. En is dat ding ook draadloos aan te sturen? Nee, nou dan.

Wat is je punt?
Hallo Tweakers,
Ik heb een vraag.
Ik heb op de zolder nog een oud munitie kistje gevonden met de afmetingen van 28x14x18 en ik vraag mij af of ik daar ook een kistradio in kan bouwen met mp3+usb+bluetooth module + dat je de accu kan opladen door een stekker in de kist te pluggen. Past dat allemaal in dat kistje?
Ik heb een vraag.
Ik heb op de zolder nog een oud munitie kistje gevonden met de afmetingen van 28x14x18 en ik vraag mij af of ik daar ook een kistradio in kan bouwen met mp3+usb+bluetooth module + dat je de accu kan opladen door een stekker in de kist te pluggen. Past dat allemaal in dat kistje?
als het centimeters zijn, met een beetje passen en meten past dat waarschijnlijk welApplepiez schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:29:
Hallo Tweakers,
Ik heb een vraag.
Alles wat je wilt kan passen, 7 liter moet genoeg zijn. Gewoon alles klein maken. Kijk anders voor ideeën even naar portable speakers gebouwd door echte bedrijven zoals harman kardon, parrot, bose etc.Applepiez schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:29:
Hallo Tweakers,
Ik heb een vraag.
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Met een SLA gaat het wel krap worden, lipo/li-ion zou een betere optie zijn. Wel alles goed isoleren zodat je niks kort sluit tegen je munitieblikje.
Ik gooi mijn hele plan onderste boven.
Een kennis van mij zit in de polyester branche dus ga ik vragen of ie een polyester kist voor mij kan maken.
Ik kwam er achter dat het kistje te klein was om goed geluid te produceren en ik kwam ruimte tekort (speakers moesten verzinken in het kistje).
Buildlog komt misschien wel!
Een kennis van mij zit in de polyester branche dus ga ik vragen of ie een polyester kist voor mij kan maken.
Ik kwam er achter dat het kistje te klein was om goed geluid te produceren en ik kwam ruimte tekort (speakers moesten verzinken in het kistje).
Buildlog komt misschien wel!
Welke speakers ga je gebruiken dan? Gebruik eventueel kruis steunen om een resonerende kist te voorkomen.
2 Visaton FR10WP 10CM speakers denk ik
Dan zal de respons onder 120hz weinig soeps zijn. Er zijn vele betere kandidaten als waterdichtheid geen verplichting is (?)
Waterdichtheid is een van mijn streven bij deze kistradio en het moet ook niet te duur worden
Dan is dat op zich een prima type speaker. Hoe groot wordt de kist? Als hij iets van 10L is, kan je ook prima de 13 of 16cm variant nemen. Met de 16cm en een kistje van 15L of groter krijg je ook wel redelijk wat laag.
Laat het hele polyester gedeelte maar, kennis nog een keer gevraagd: heeft er het komende half jaar geen tijd voor en ik wil em wel eerder hebben dus het wordt alles een beetje meten en proppen bij dat munitiekistje.
Zit ook al een aantal jaar te denken over het bouwen van een Boominator. Heb in principe al de nodige spullen (41Hz AMP9, Sony XEC505, 4* 5Ah LiPo's), maar de drivers nog niet. Waar haal jij die vandaan Wesleytjuh? Kom ook uit Roosendaal trouwens, kom regelmatig langs je vitrinetje in de Molenstraat
.
Drivers kan je het beste uit Engeland halen, bij Blue-Aran.
Met Piezo tweeters:
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITa
Met PHT-407N tweeters:
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITb
Overigens heb ik nog een setje zo goed als ongebruikte Woofers "over". Moet nog even kijken wat ik daarmee ga doen, maar je mag altijd een DM sturen daarover.
Edit: Cool trouwens! De etalage is momenteel nog wat sipjes, er staat al een half jaar zo goed als niks interessants in, maar wellicht van de zomer
Met Piezo tweeters:
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITa
Met PHT-407N tweeters:
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITb
Overigens heb ik nog een setje zo goed als ongebruikte Woofers "over". Moet nog even kijken wat ik daarmee ga doen, maar je mag altijd een DM sturen daarover.
Edit: Cool trouwens! De etalage is momenteel nog wat sipjes, er staat al een half jaar zo goed als niks interessants in, maar wellicht van de zomer
[ Voor 29% gewijzigd door wesleytjuh op 12-01-2014 17:04 ]
Beetje jammer om dan restjes te gebruiken lijkt mij. Een maxamp met een passieve XO en 1 accu lijkt me een betere combinatie.
Voor een normale Boominator zou ik dat inderdaad wel aanraden, daarmee verleng je de accuduur ook aanzienlijk. In principe hoef je dan ook enkel de tweeters wat te dempen en heb je verder geen extra crossover nodig.
Verwijderd
Hoe kun je van 12V naar een 5V voor usb? Ik weet dat je een autolader kunt gebruiken maar ik wil een bestaande usb aansluiting gebruiken.
Blijft hetzelfde eigenlijk. Je kunt zo'n auto usb gebruiken om 5V te maken en deze aansluiten op je bestaande USB. Kwestie van de auto USB lader uit elkaar halen.
Wat Wesley zegt is inderdaad de beste oplossing. Sommige mobieltjes vereisen behalve 5v ook nog andere spanningen om te laden. Puur 12v naar 5v kan ook met een 7805 IC'tje met een stel condensatoren.
Maar als je 1A je mobiel in pompt zit je dan wel met 7W wat je mag koelen. + Dat zou eeuwig zonde zijn van je energie. Een mobiel heeft doorgaans een accu van zo'n 1500mAh, 3.7V dus 5.55Wh. 1 volle lading kost je dus 5.55Wh wat je telefoon in gaat, maar 13.32Wh uit je accu. Om die reden zou ik dus zeker een schakelende voeding zoals een auto oplader nemen, aangezien die toch minstens 80% rendement halen, en dus nog maar zo'n 1-1.5W aan warmte verstoken.
Edit: een andere reden om gewoon een bestaande lader te gebruiken is omdat deze vaak al de de benodigde weerstanden erin hebben zitten om de datalijnen de benodigde spanningen te geven zodat je mobiel het seintje krijgt om te gaan laden.
Edit: een andere reden om gewoon een bestaande lader te gebruiken is omdat deze vaak al de de benodigde weerstanden erin hebben zitten om de datalijnen de benodigde spanningen te geven zodat je mobiel het seintje krijgt om te gaan laden.
[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 13-01-2014 16:22 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink