AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Heeft een 4.2A voeding nog verdere voordelen of geeft dat verder geen verschil tov 3A?
Antwoord op je vraag: nee.
[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 28-10-2013 19:58 ]
druk en typefouten voorbehouden
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Plakzadels / PCB voetjes / Plakvoetjesespro schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:38:
@wesleytjuh Ik heb al enige tijd gezocht hiernaar, maar ik zie in dat filmpje dat jij je versterker en alle andere bordjes op van die mooie plastic pootjes hebt staan. Zou je mij kunnen vertellen hoe die heten ?
Waar wil je die tweeter voor gebruiken?
Verwijderd
voor mijn nieuwe kistradio, ik wil de tweeter samen gebruiken met de dayton audio nd105-4, ook van parts-express. Maarja als de kosten behoorlijk hoog worden vanwege shipping gaat het plan om een nieuwe kistradio te maken denk ik niet meer door.Jag schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:33:
Nee dat wordt niks. De (super)tweeter die je noemt is echt voor het hele hoge bereik (3KHz - 20KHz). Het high pass filter, zou bij 800Hz filteren (dat ligt iets complexer).
Waar wil je die tweeter voor gebruiken?
ow en rond de hoeveel Hz zou een tweeter dan moeten liggen?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2013 11:16 ]
Dit is iig geen gelukkige combinatie van tweeter en woofer. Ik zou denk ik op zoek gaan naar een bestaand ontwerp. Of anders breedbanders of auto speakers gebruiken.Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:13:
[...]
voor mijn nieuwe kistradio, ik wil de tweeter samen gebruiken met de dayton audio nd105-4, ook van parts-express. Maarja als de kosten behoorlijk hoog worden vanwege shipping gaat het plan om een nieuwe kistradio te maken denk ik niet meer door.
ow en rond de hoeveel Hz zou een tweeter dan moeten liggen?
Evt bestaande speakers gebruiken en de componenten inbouwen in kratradio en zelfde volumes aanhouden. Is de meest goedkope oplossing.
[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 30-10-2013 11:39 ]
Hier zijn de foto's:

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Dragon op 30-10-2013 12:47 ]
hmm, en die bouten scherm je niet af of ontkoppel je als je niet oplaad? die zou ik toch niet graag in mn kofferbak van mn auto zetten bijvoorbeeldMr.Dragon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:25:
Met die 2 bouten die aan de achterkant zitten, en er zit een versterker in van ongeveer 60 watt.
Dat, en nooit dat die versterker 60watt is. Dat is gewoon een el cheapo versterkertje van DX / Ebay, waarschijnlijk niet eens een klasse D versterker. Eerder maximaal 30 watt ofzo.. Maar dit punt is hier al vaak besproken.nelsch schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:56:
[...]
hmm, en die bouten scherm je niet af of ontkoppel je als je niet oplaad? die zou ik toch niet graag in mn kofferbak van mn auto zetten bijvoorbeeld

Even een update van mijn project. Ik heb het ontwerp nu af, hij zal alleen nog 40 mm hoger worden om op 20 liter uit te komen voor de subwoofer kist. Er zal nog een gat in komen voor de bassreflex poort, maar hier heb ik geen zin in gehad om dit op de computer in te voeren. De kist wordt van binnen beplakt met pritex, dikte nader te bepalen. Het hout van de zij-, boven-, en onderplaten is relatief dun (5mm), dus hier komen verstevigingen op. Ik hoop dat met het pritex en de verstevigingen het hout niet al te erg zal gaan trillen. Het hout waarin de speakers gemonteerd zitten zal 9mm dik worden. Alles om de kist zo licht mogelijk te houden.
Op het schuine stuk bovenop zal alle bediening komen te zitten. De bediening voor voeding en lader en de regeling voor de ventilator (welke op het schuine plankje bij de lader zal komen te zitten) zal in de gaten in de kist aan de zijkanten komen te zitten, om deze zo mooi weggewerkt te hebben. Verder zal er nog een handvat bovenop de kist komen te zitten.
Ik verwacht volgende week, na mijn tentamens, te beginnen met de bouw van de kist. Als het goed gaat, zal ik volgende week al een heel eind komen! Ik zal binnenkort weer een update geven over mijn kist. Inhoud van de kist zal zijn:
Visaton W170s sub, Blaupunkt GTx-542 autospeakers
Actieve crossover (zelf gebouwd), (2-weg, kantelfreq 310Hz)
Voltage booster (waarschijnlijk 12V > 24V)
12Ah Accu (HQ 12V, lekker budget)
SureElectronics 4x100W (@32V) amp (2x TK2050)
15.000uF ELCO als buffer op de 24V voor de versterker
Bluetooth decoder board (DX)
AccuSafe V3.1 (Bedankt wesleytjuh voor het ontwerpen van dit topding!)
En de rest van de inhoud spreekt voor zich.. (lader, voeding, fan etc.)
Edit: Je hoeft het geeneens per sé te berekenen, alhoewel het QTC aan de lage kant is voor buitengebruik:

[ Voor 115% gewijzigd door lutkeveld op 30-10-2013 18:45 . Reden: plaatje ]
Ziet er goed uit. Pas je wel op met de versterker dat je ook nog ruimte moet hebben voor de tulppluggen? Het lijkt namelijk op de render net of de versterker er precies in past.espro schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:08:
lang verhaal kistradio-ontwerp
Edit: Er bestaan trouwens ook haakse tulppluggen of je kunt gebruik maken van de kroonsteen voor het ingangssignaal (meestal niet voorgesoldeerd) op de versterker, maar daar heb je natuurlijk alsnog wel een paar mm ruimte nodig.
[ Voor 26% gewijzigd door ikke26 op 30-10-2013 18:48 . Reden: Uitbreiding post ]
de bovenste is mijn huidige

If water polo was easy, it would be called football
Ik heb met dezelfde setup al een keer eerder een kistradio gebouwd, deze was alleen veel te zwaar om mee te nemen. Hij klonk echter wel erg goed. Ik heb de 19.24 BR-pijp al liggen afgezaagd op 14 cmlutkeveld schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:37:
Je kan beter nu direct een poort berekenen dan later pas. 86 dB is trouwens wel aan de lage kant. Als je een gevoelige woofer pakt kan je op 12v nog harder dan je nu zou kunnen gaan.
Edit: Je hoeft het geeneens per sé te berekenen, alhoewel het QTC aan de lage kant is voor buitengebruik:
[afbeelding]
Bedankt voor je input! Op de versterker zitten ook nog schroefterminals waar ik mijn speakers op aan kan sluiten, deze heb ik alleen weg gelaten toen ik de versterker in solidworks gezet hebikke26 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:45:
[...]
Ziet er goed uit. Pas je wel op met de versterker dat je ook nog ruimte moet hebben voor de tulppluggen? Het lijkt namelijk op de render net of de versterker er precies in past.
Edit: Er bestaan trouwens ook haakse tulppluggen of je kunt gebruik maken van de kroonsteen voor het ingangssignaal (meestal niet voorgesoldeerd) op de versterker, maar daar heb je natuurlijk alsnog wel een paar mm ruimte nodig.
Ik had nog wel 1 vraag die te maken heeft met de accu op zijn kop alleen dan voor mijn ELCO. Zou deze gewoon op zijn kop gebruikt kunnen worden? Ik neem aan van wel, maar ik kon het nergens op internet vinden.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen!
[ Voor 5% gewijzigd door espro op 30-10-2013 19:59 ]
Elco's kun je gewoon op de kop gebruiken. Onderhoudsvrije loodaccu's over het algemeen ook, alleen niet bij laden en bij voorkeur dien je die wel rechtop te gebruiken. Laden mag niet op de kop.
Heb je dit systeem al in je bezet, de onderdelen bedoel ik dan?
Wat wellicht beter is als 24V systeem is gewoon 2 accu's in serie gebruiken. Door de boost converter te gebruiken zorg je namelijk voor best wat verlies in het systeem. De boost converter zelf heeft opzich een best hoog rendement, zo rond de 80% dacht ik. Echter gebruikt een TK2050 op 24V zo'n 4A met 2 speakers op vol volume, 8A dus met 4 speakers. Omdat de boostconverter dit moet converteren van 12V naar 24V, trekt de boost converter aan de 12V kant het dubbele + het verlies.Dan heb je het dus over bijna 20A. Dat gaat de AccuSafe zeer waarschijnlijk niet leuk vinden, en ook zul je voor dikke stroomkabels (anders valt ook daarover aardig wat spanning) moeten zorgen. Het is ook een beetje afhankelijk van het type accu hoe goed deze de stroom kan leveren.
Een 24V systeem daarentegen is vrij simpel. 2 nieuwe 12V accu's van dezelfde capaciteit in serie, met eventueel (wel aan te raden) een 24V accusafe. Er vind dan geen conversie plaats, dus dat verlies heb je niet. Verder blijft de maximale stroom onder de 10A, waar een stuk makkelijker mee te werken is. Doordat de boostconverter wegvalt is het systeem waarschijnlijk ook wat goedkoper, en lichter.
Coole renders trouwens!
[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 30-10-2013 20:55 ]
[ Voor 10% gewijzigd door lutkeveld op 30-10-2013 21:41 ]
mijn eerste kistje is klaar alhoewel ik wel nog 1 en ander ga veranderen, daar ik de kist wil gaan gebruiken met 2 satellieten.
de 2 kisten zijn gemaakt, alleen moeten deze nog worden voorzien van speaker versterker etc etc.
Ik heb nu echter nog een klein tussen projectje voor in mijn caravan

Ik heb deze jukebox gekocht

Maar wil er een andere versterker in hebben.
Ik zat te denken aan de ta2020, alhoewel ik hier niet al te goede ervaringen mee heb gehad.
In mijn kist zit een ta2020.
Wat adviseren jullie?
Deze "kist" wil ik beter geluid krijgen + een aansluiting voor ipod/iphone etc.
Tevens moeten er nieuwe box(en) inkomen.
En hier wil ik nu een beetje hulp krijgen.
Wat zouden goede kleine speakers zijn om in te bouwen.
Of er 1 in zit weet ik nu nog niet
Of er plek is voor 2 weet ik ook nog niet.
LETOP DIT MOET EEN LOW BUDGETPROJECT BLIJVEN
THANKS SOFAR,
Blefke
waldpyk: Gaaf ik vind die dingen er altijd lekker retro uitzien! Als je er dan nog mooi geluid uit krijgt: super!
Wesley: Leuk filmpje op tweakers!
Mijn eigen kistradio is eindelijk af! Het enige wat ik nu nog moet doen is de cross-over goed instellen met de miniDSP (nog geen idee hoe ik dit het beste doe) en de speakers filteren.
Wat zit er in?
6x Panasonic ncr18650a li-ion cellen
li-ion protectie circuit
li-ion lader
Voltmeter
4.2A industriële voeding
Relais voor automatisch schakelen voeding/accu
Stereo > Mono circuit
MiniDSP
MaxAmp versterker
2x FaitalPRO 8FE200 8ohm (parallel)
2x P.audio PHT407 8ohm (parallel)

Prachtig eindresultaat! Ben blij dat ik je ermee heb kunnen helpen, het resultaat mag er echt zijn!
Algemene vraag: als je 2 weg-speakers gebruikt, is het dan ook nodig om met WinISD volume ed te bepalen, of is dat alleen voor een sub noodzakelijk? Moeten de speakers nog van elkaar gescheiden worden voor betere geluidskwaliteit?
Ik wil mijn kist van 9mm multiplex maken ivm gewicht (heb geen accu erin). Moet ik dan nog op dingen letten?
Een kist met volume werkt tot ongeveer 200/300Hz gok ik. Wanneer je dus je 2-weg speakers tot 100Hz wil laten spelen zou je inderdaad WinISD moeten gebruiken. De vraag is dan of je voor deze speakers alle parameters hebt, aangezien 2-weg speakers vaak auto speakers zijn.
De speakers hoeven niet gescheiden als je het signaal mono maakt, dan kan alles mooi samen spelen. Heb je echter een stereo signaal dan kan je er vaak mee wegkomen om de woofers in één ruimte te laten spelen omdat het meeste stereo in de hoge tonen zit. Dan moeten je woofers niet te hoog spelen.
9mm multiplex heb ik zelf ook gebruikt en werkt prima. Houd er rekening mee dat je voldoende bracing/versteviging aanbrengt op de grote overhangende delen. Als je dit niet doet dan trilt het hout mee en dit gaat ten koste van je bass.
Bedankt voor je reactie! Ik heb alle onderdelen op het moment al in bezit, omdat mijn vorige kist uit dezelfde onderdelen bestond alleen dan zonder de voltage booster. Ik ga waarschijnlijk even kijken naar een ampèremeter op ebay en deze na de AccuSafe bouwen. Mocht het hele systeem te veel amp trekken op hoog volume, gaat de voltage booster er waarschijnlijk weer uit. Misschien in de toekomst nog upgrade naar 2x 7Ah 12V accu's, maar dit is voor nu een investering die ik even niet kan doen..
Wow! Een van de mooist afgewerkte kisten tot nu toe hier op het forum! Klinkt het systeem ook goed? Mooie volle bassen? Ben wel benieuwd naar een filmpje.
Ik wilde in eerste instantie met houtschroeven gaan werken om de kist in elkaar te zetten, maar ik bedenk me nu dat 9 mm niet zo dik is. Bij jouw kist zie ik ook geen schroeven, is lijmen dan toch handiger?SgtCaffran schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:33:
9mm multiplex heb ik zelf ook gebruikt en werkt prima.
Wow, prachtige afwerking, daar word ik een beetje jaloers van!
Ik zou het instellen met de mini dsp als volgt aanpakken (ervan uitgaande dat je ook kan meten):
- kratradio neerzetten op de manier waarop je hem gaat gebruiken, microfoon dichtbij driver die je gaat meten
- opzoeken vanaf welke frequentie de hoog driver veilig te gebruiken is. Alles muten, alleen 1 hoogdriver laten spelen, 4e orde high pass octaaf onder frequentie waarop je wilt crossen zetten, meten, kijken wat akoestische respons is van driver. Belangrijk is dat het gaat om akoestische respons, niet electrische respons van filters. Dus als het uit zichtzelf al afvalt kan je evt iets lager crossen of minder steil filter. Eind resultaat moet in principe zijn dat je een 4e orde afval krijgt op de frequentie die je kiest.
- EQ filters op output instellen van tweeter om onregelmatigheden in respons te corrigeren. Door hoorn werking krijg je waarschijnlijk dat ie in zijn lagere bereik (zeg 3-6KHz) wat meer output geeft, daar moet je wat cutten (ip nooit boosten)
- Zelfde doen voor de woofer, alleen daar kan je full range mee beginnen te meten. Als bonus kan je nog een high pass filter op de woofer zetten, dient als bescherming tegen over excursie en tevens verhoog je je de max output. Dit kan je overigens ook prima op gehoor doen!
- Evt kan je zelfs nog delays meten, kijken of er verschil tussen woofer en HF drivers zit, maar zal niet, zitten allebei redelijk gelijk zo te zien
- Dan meten met microfoon in centrum tussen woofer en tweeter. En dan met beide aan (1 kant) meten, kijken hoe de repons optelt. Als je een dip krijgt op het crossover punt polariateit omdraaien
- output levels instellen met microfoon op dezelfde plek
- Dan beide kanten aanzetten, wellicht dat je dan woofer output level iets moet verlagen omdat dat gaat optellen
- Als laatste input EQ filters gebruiken om op gehoor te corrigeren als het ergens onrustig klinkt
En klaar
[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 31-10-2013 11:32 ]
Netjes, ziet er goed uit. Hoe ben je aan dat metalen onderdeel gekomen waar je aansluitingen zitten?
[ Voor 5% gewijzigd door n8n op 31-10-2013 12:55 ]
Mijn abbo loopt over niet al te lange tijd af en om weer eens een beetje te klussen ga ik ook zoiets maken.
Het hoeft niet hard te kunnen, niet op een accu. De kast maakt ik van plexiglas. De versterker + speakers + sub komen uit een creative FPS 1500 set. De voeding en aluminium heb ik ook nog wel liggen.
Voor zo ver heb ik begrepen kan je het plexiglas (10mm) zagen met een zaagje met fijne vertanding. Maar met welke lijm kan je het makkelijk plakken? En bij het verfen zal er eerst een hechtprimer op moeten komen.
Bedanktwesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:01:
Die kan je vinden onder de naam inbouw schotel, zijn in vele maten te vinden en in zwart of blank.
Al het plexiwesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:22:
Plexiglas lijmen met chloroform is veruit het beste, maar daar is wel wat lastig aan te komen. Bedenk wel dat plexiglas flink gaat meetrillen zonder de juiste bracing hier en daar. Welk gedeelte wil je gaan verven, al het plexiglas?
Er komen idd schotjes in de binnenkant, iedere speaker heeft op die manier zijn eigen compartiment. De afmetingen worden ook bescheiden bxhxd 35cmx14x19 (iig in die richting).
Chloroform kan je overigens bij de apotheek halen als ik me niet vergis.
Waarom plexiglas als het het daarna gaat schilderen? Lijkt me onnodig veel moeiteslopert schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:33:
[...]
Al het plexi, niemand hoet mijn kunsten te zien. Hij wordt ook niet portable. Chloroform zal ik denk ik ook niet aan kunnen komen. Gewone PVC lijm gaat niet werken?
Er komen idd schotjes in de binnenkant, iedere speaker heeft op die manier zijn eigen compartiment. De afmetingen worden ook bescheiden bxhxd 35cmx14x19 (iig in die richting).
https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021055510wesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:34:
MDF is zelfs nog erg duur, en kan indien je het juist bewerkt buiten gebruikt worden
6 euro valt wel mee, of zie ik nu iets over het hoofd? Als je bij Gamma een klantkaart hebt zijn de eerste 10 zaagsneden zelfs gratis, kan je ruwe onderdelen vast op maat krijgen
[ Voor 8% gewijzigd door n8n op 31-10-2013 15:40 ]
MDF:
- Makkelijker te bewerken en te verven
- Cheap
- Kan wat minder goed tegen water, moet daartegen beschermd worden bv dmv speciale lak
- Sterk
- Lichter
- Kan beter tegen water indien verlijmd met watervaste lijm
- Duurder
- Klink beter
[ Voor 71% gewijzigd door wesleytjuh op 31-10-2013 15:41 ]
Ik heb het geluk dat ik op school alleen de lengte betaal die ik van een 122x244 plaat af zaagwesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:40:
Ehm, dat had goedkoop moeten zijn natuurlijk! Multiplex is wel wat duurder.
MDF is volgens mij duidelijk de slechtere keus. Zo duur is hout voor een kistje niet. Met multiplex kan je 9mm gebruiken, zelfs dat is sterk genoeg, met een of twee dwarsplankjes en houtlijm zelfs sterk genoeg om erop te gaan zitten.wesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:40:
MDF:Multiplex
- Cheap
- Kan wat minder goed tegen water, moet daartegen beschermd worden bv dmv speciale lak
- Sterk
- Lichter
- Duurder
- Klink beter
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 31-10-2013 15:56 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hoe denk je over 18mm MDF met een omhulsel van hardhout? Zie mijn ontwerp eerder in dit topic, of kan ik dan ook beter de binnenkant van multiplex maken?wesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:58:
Ik geef zelf ook zeker de voorkeur aan multiplex, maar ik kan me voorstellen dat sommige low budget bouwers wel schrikken van het prijsverschil tussen MDF en multiplex als ze in de bouwmarkt voor het rek staan te kijken. Maar inderdaad, als het kan multiplex.
edit: link n8n in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
[ Voor 7% gewijzigd door n8n op 31-10-2013 16:20 ]
dat multiplex beter klinkt is dus niet waar, mdf heeft een veel betere demping dan multiplex. dit komt door de hogere dichtheid en de uniformere dichtheid. daarbij ligt het resonantie bereik van mdf tussen de 120 en 400 hz bij normale kast afmetingen. Ook een beetje raar dat als dit materiaal uberhaupt beter zou zijn, dat bijna ALLE zelfbouw speakers van mdf gemaakt worden...wesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:40:
MDF:Multiplex
- Cheap
- Sterk
- Lichter
- Duurder
- Klink beter

bron1
bron2
bron3
Wat wel sowieso een voordeel van multiplex is is de hogere stijfheid. Met minder hout bereik je dezelfde stijfheid, maar dan wel met minder demping dan met MDF, waardoor je wel meer dempings materiaal nodig hebt.
Edit:
Ik denk dat het wel zo is dat in de meeste gevallen MDF de betere houtsoort is, en ik het in mijn post hierboven door elkaar heb gehaald. Maar het is niet zo dat MDF altijd de betere keuze is.
[ Voor 35% gewijzigd door wesleytjuh op 31-10-2013 17:00 ]
Dat klopt. Alleen heb ik het over portable speakers in dit geval. Dan is multiplex wat mij betreft altijd te prefereren. Het is gewoon (veel!) sterker per kilogramnelsch schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:24:
[...]
dat multiplex beter klinkt is dus niet waar, mdf heeft een veel betere demping dan multiplex. dit komt door de hogere dichtheid en de uniformere dichtheid. daarbij ligt het resonantie bereik van mdf tussen de 120 en 400 hz bij normale kast afmetingen. Ook een beetje raar dat als dit materiaal uberhaupt beter zou zijn, dat bijna ALLE zelfbouw speakers van mdf gemaakt worden...
En dat mdf beter klinkt is in dit soort systemen echt totaal irrelevant. Ik heb 100% van de keren liever een goed doordachte kist met multiplex wandjes dan een kist met autospeakers die van MDF gemaakt is. De klank van het hout is echt een non-discussie op dit level

Verwijderd
Verwijderd
Mijne helemaal laten zagen bij de Gamma, was ook zon zaterdagkracht geloof ik, maar wel helemaal gratis (was zon hele grote underlayment plaat helemaal), en helemaal keurig en recht.JvS schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:09:
Ow en als je het laat zagen, ga dan alsjeblieft langs bij de HUBO. Met een beetje geluk staat daar een vakliefhebber en geen gamma-zaterdagkracht. Mijn speaker voor 40 euro helemaal laten zagen. Niet gratis, wel goed!
Dat zagen stelt niks voor, kan elke harryJvS schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:09:
Ow en als je het laat zagen, ga dan alsjeblieft langs bij de HUBO. Met een beetje geluk staat daar een vakliefhebber en geen gamma-zaterdagkracht. Mijn speaker voor 40 euro helemaal laten zagen. Niet gratis, wel goed!
dit komt inderdaad om dat DUN multiplex sterker is dan DUN mdf. Zeker per kilo en mdf kan niet tegen water. ECHTER om te stellen, multiplex klink beter, no way. De resonantie frequentie van multiplex ligt hoger, in een groter bereik en de demping is lager. Voor een kratradio is sterkte ivm gewicht belangrijker.wesleytjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:47:
Ligt eraan, ik ben nu zelf met de Boominator bezig, welke iedereen wel kent, en daarbij kan de ontwerper niet vaak genoeg erop hameren dat je 12mm 9 laags multiplex moet hebben, en dan nog het liefste een bepaalde soort. Ik heb het dus wel over kwaliteits multiplex, wat een stuk beter presteert dan goedkoop spul. Ik zie wel eens vaker bronnen voorbij komen waarbij verteld wordt dat multiplex een betere keuze is, zal vanavond eens een paar linkjes posten. Het zal vast ook afhankelijk zijn van het type kast en type luidspreker, maar daar heb ik te weinig kaas van gegeten.
Wat wel sowieso een voordeel van multiplex is is de hogere stijfheid. Met minder hout bereik je dezelfde stijfheid, maar dan wel met minder demping dan met MDF, waardoor je wel meer dempings materiaal nodig hebt.
Edit:
Ik denk dat het wel zo is dat in de meeste gevallen MDF de betere houtsoort is, en ik het in mijn post hierboven door elkaar heb gehaald. Maar het is niet zo dat MDF altijd de betere keuze is.
De demping van het materiaal is hoelang het na trilt ivm met ander materiaal. wat je met dempingsmateriaal in een speaker kast doet is het virtueel vergroter van de behuizing
echter om terug te gaan naar de realiteit, zolang je een onberekende behuizing hebt, zal de invloed van materiaal kleiner zijn dan de grilligheid in de frequentie verloop door de verkeerde kast afstemming.
Verwijderd
Ik wil niet vervelend doen ofzo, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik werk zelf op een houtverwerkingsbedrijf, en wij hebben o.a. een hele grote zaagtafel staan, en ik zeg je zo eenvoudig is het niet om even een enorme plaat EXACT recht te zagen.... Geleiding maakt het wel al iets simpeler..
Met een bandzaagmachine kan het op de millimeter nauwkeurig als de dikte van het zaagblad goed is ingesteld. Kan naar mijn ervaring weinig mis mee gaan. Met een zaagtafel is het moeilijker maar die hebben ze niet waar ik komVerwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:18:
[...]
Ik wil niet vervelend doen ofzo, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik werk zelf op een houtverwerkingsbedrijf, en wij hebben o.a. een hele grote zaagtafel staan, en ik zeg je zo eenvoudig is het niet om even een enorme plaat EXACT recht te zagen.... Geleiding maakt het wel al iets simpeler..
[ Voor 6% gewijzigd door n8n op 31-10-2013 17:26 ]
Omdat het kan...Het is materiaal dat ik in overvloed heb en kan/mag gebruiken. De moeite die ik erin steek is meer therapuitisch dan dat een show piece moet woerden.n8n schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:35:
[...]
Waarom plexiglas als het het daarna gaat schilderen? Lijkt me onnodig veel moeite
Ik begrijp ook wel dat dat de kast met andere materialeren makkelijker te maken is, maar voor mij is het budget €0.
Waarom ik dit dus doe is voor mijzelf om even met iets bezig te zijn met andere dingen dan wat ik elke dag mee maak.
Blijft dus wel de vraag over het lijmen.
Verwijderd
Ik zou toch maar voor een houten kist kiezen. Kost misschien een tientje i.p.v 0 euro, maar is makkelijker te bewerken, zet je sneller in elkaar en ik denk ook dat als je het gaat verven dat de verf veel mooier uitkomt op een houten kist dan op een kist van plexiglas.slopert schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:48:
[...]
Omdat het kan...Het is materiaal dat ik in overvloed heb en kan/mag gebruiken. De moeite die ik erin steek is meer therapuitisch dan dat een show piece moet woerden.
Ik begrijp ook wel dat dat de kast met andere materialeren makkelijker te maken is, maar voor mij is het budget €0.
Waarom ik dit dus doe is voor mijzelf om even met iets bezig te zijn met andere dingen dan wat ik elke dag mee maak.
Na eens rond gespeurd te hebben op het forum en de site zit ik met een vraagje over de accu’s van mijn radiotje
Even voorstellen, ik ben Alex en kijk hier al een aantal jaartjes rond het forum en de site. Ik heb een aantal jaar terug een kratradio gebouwd en had de spullen al gekocht voor een verbeterd model.
Mijn eerste kratradio:

Ik heb al 2 jaar een hele set liggen om in elkaar gezet te worden maar het is er nooit van gekomen. Na het filmpje op de homepage over kratradio’s begon het weer te kriebelen
Ik heb alles al die tijd bewaard in deze koffer, en heb besloten hier alles dus ook in te bouwen.
Hier dus mijn kofferradio:

Nu zit ik echter met een vraagje over mijn accu’s, ik heb 2 accu’s van 7,2 ampère (welke dus al 2 jaar stil staan). Deze staan parallel geschakeld en zou dus 14,4 AH hebben. Nu heb ik even de tijd genomen om de accuduur te testen en ga in voltage van 12,9V naar 11,44V (als de radio aan is). Mijn andere meting is met iedere keer de radio uitzetten stroom eraf en dan de accu’s meten (bij deze is tijdstip 0 niet meegenomen in grafiek) van 12,86V naar 12,12V. Hier kom ik dus niet tot een minimale spanning van 11,4V en zou dus gemakkelijk doorkunnen (denk ik dan).
Hier het Excel tabelletje met een grafiekje:

Na de test hadden de accu’s maar 5 uur nodig om volledig op te laden met een lader van 1A uitgang dus 5 AH, dit vind ik vreemd omdat mijn accu’s 14,4 AH hebben maar kan misschien doordat ze lui zijn na 2 jaar? Hier ontbreekt mijn kennis over accu's een beetje...
En nu vraag ik mij af of ik uit moet gaan van het gemeten voltage tijdens spelen (dit lijkt me het meest logisch), of moet ik uit moet gaan van het gemeten voltage als ik hem volledig uit heb staan (aangezien je het eerst bekijkt voor je de radio gebruikt en dan gemakkelijk nog even door kan)?
Mijn voltmeter is onderweg en moet ik ook nog inbouwen in de koffer
Ik hoop dat jullie mij hierbij verder kunnen helpen!
Groetjes,
Alex
[ Voor 3% gewijzigd door Bont93 op 01-11-2013 01:33 . Reden: Nu doen de plaatjes het wel... ]
Het liefst bij verschillende stroomsterktes. Je kan hiervoor bv een lamp gebruiken, 12V 60W geeft je ontlading van 5A en je accu zou dus ongeveer 1uur en 20 minuten de lamp aan moeten houden. Let wel op dat je niet te ver gaat met ontladen, dat zou je accu kapot kunnen maken. Tot 11V ontladen zal geen probleem vormen.
1x TA2024
1x mini amplifier 2 3W (om wat te testen of het wat is)
1x dockconnector met audio voor iphone en ipad
schakelaars (1 dubbele on/off/on en 1x enkele)
kabels + toebehoren (connectors, krimpkousen e.d.)
adapter 12v , 5A
Wat nog aanschaffen:
1x speakerset
1x potmeter
weerstanden en jackbus 3,5 mm
accu + lader (in de toekomst wellicht eerst alleen op netstroom testen)
mp3 module met bluetooth (later)
Nu heb ik even jullie ervaring nodig mbt de speakers. Ik kan een 3 tal speakers krijgen maar weet niet heel goed welke de beste kwaliteit heeft.
1. Alpine SXE-1350S http://www.kieskeurig.nl/...50s/specificaties/1029557
2-Weg systeem
Vermogen (RMS): 40 Watt
Maximaal vermogen: 250 Watt
Impedantie: 4 Ohm
Frequentiebereik: 60 Hz - 20 kHz
2. VDO Dayton QM 1020
Impedantie 4 Ohm.
Maximum Power 90 Watt.
Frequency Response: 45hZ - 30KhZ.
Gevoeligheid: 90 dB/w/m.
Edge Steepness: 12dB/octaaf
Inbouwdiepte: 5 cm.
Externe Diameter grill: 13,4 cm
Gatmaat schroefgaten: 11,7 cm
Doorsnede speaker: 10 cm
Nominaal vermogen: 25 watt.
3. Philips 2x 50 Watt
2 weg systeem
doorsnede 140 mm
2x 50W
Graag jullie bevindingen van bovenstaande speakers.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Bedankt! Ik heb er ook genoeg werk in zitten en alle credit gaat naar mijn meubelmaker vriend want zonder hem en zonder zijn werkplaats had de kist nooit zo strak geworden. Het systeem klinkt goed en kan enorm hard. Er zit een volle bas in maar dit is geen sub bass, je mist dus bij sommige nummers die rommelende bas helaas. Dit is een bewuste keuze voor efficiëntie. Ik moet echter wel nog wat laatste afstemmingen doen met de miniDSP want op dit moment klinkt het mid een beetje schel.espro schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:58:Wow! Een van de mooist afgewerkte kisten tot nu toe hier op het forum! Klinkt het systeem ook goed? Mooie volle bassen? Ben wel benieuwd naar een filmpje.
Danku!Jag schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:31:
[...]Wow, prachtige afwerking, daar word ik een beetje jaloers van!
Bedankt! Ik heb deze zelf besteld bij Blue Arran, een webwinkel uit de UK met allemaal speakers, kabels, flightcase onderdelen etc. Toevallig moest ik daar ook mijn tweeters bestellen dus als je alleen dat plaatje wil is Wesley's shop makkelijker.n8n schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:54:
[...]Netjes, ziet er goed uit. Hoe ben je aan dat metalen onderdeel gekomen waar je aansluitingen zitten?
Ja dat is waar. Ideaal crossoverpunt kiezen is lastig en een afweging van verschillende belangen. Ik moet zeggen dat ik daar zelf ook geen uitgebreide ervaring mee heb, want alles wat ik zelf gemaakt had ik niet zo heel veel te kiezen.SgtCaffran schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:47:
[...]
Bedankt! Ik heb er ook genoeg werk in zitten en alle credit gaat naar mijn meubelmaker vriend want zonder hem en zonder zijn werkplaats had de kist nooit zo strak geworden. Het systeem klinkt goed en kan enorm hard. Er zit een volle bas in maar dit is geen sub bass, je mist dus bij sommige nummers die rommelende bas helaas. Dit is een bewuste keuze voor efficiëntie. Ik moet echter wel nog wat laatste afstemmingen doen met de miniDSP want op dit moment klinkt het mid een beetje schel.
[...]
Danku!En jij bedankt voor je uitleg, het enige wat ik me dan nog afvraag is hoe ik aan het ideale crossover punt kom voor mijn woofer/tweeter combinatie. Ik heb wel eens ergens gelezen dat het belangrijk is dat het afstraalgedrag (off axis response) gelijk moet zijn op het punt van crossover anders krijg je een sprongetje in de response als jij off axis luistert.
In zijn algemeenheid is het zo een woofer enorm gaan bundelen en bovendien (lelijke) cone break up modes krijgt in zijn hogere bereik. Voor goede off axis respons dus niet te hoog crossen. Echter gaat de belastbaarheid afnemen en vervorming oplopen onder een bepaalde frequentie voor een tweeter. Dit kan je enigzins opvangen door steile filters te gebruiken.
Meestal wordt bij een tweeter ook wel een aanbevolen cross frequentie gegeven, daar kan je gewoon niet te ver onder gaan zitten. Voordeel van de mini dsp is natuurlijk wel dat je het gewoon allemaal heel makkelijk kan veranderen en proberen zonder dat je hoeft te solderen
Wat betreft rollende bas, sja is ontwerp keuze natuurlijk deels. Het zal nu wel enorm hard gaan
Wat bedoel je met upper bass cutten?
slopert schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:48:
[...]
Omdat het kan...Het is materiaal dat ik in overvloed heb en kan/mag gebruiken. De moeite die ik erin steek is meer therapuitisch dan dat een show piece moet woerden.
Dat laatste hoeft niet persé! volgens mij heb ik een keer ergens gezien dat het er heel mooi uit komt als je de binnenkant van een laagje verf voorziet. Dit moet dan wel meteen de eerste laag goed, want dat is de laag die je ziet!! En als er toch genoeg plexiglas beschikbaar is zou je nog kunnen kijken naar de boel buigen dmv een hitte. Als je geduld hebt, en precies kan werken zie ik het probleem niet! dan kun je nog leuk experimenteren met mooie ronde vormen bijvoorbeeld. En voor de onderkant bijvoorbeeld een dit stuk multiplex pakken om het geheel bij elkaar te houden ofzo..Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:23:
[...]
Ik zou toch maar voor een houten kist kiezen. Kost misschien een tientje i.p.v 0 euro, maar is makkelijker te bewerken, zet je sneller in elkaar en ik denk ook dat als je het gaat verven dat de verf veel mooier uitkomt op een houten kist dan op een kist van plexiglas.
Verwijderd
je kan ook gewoon kabels solderenikke26 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:45:
[...]
Ziet er goed uit. Pas je wel op met de versterker dat je ook nog ruimte moet hebben voor de tulppluggen? Het lijkt namelijk op de render net of de versterker er precies in past.
Hoe weet je dat ze volledig vol geladen zijn? Zit er een indicator op de lader? Meet je na het laden een even hoog voltage als je de accu's los van elkaar meet? 7 uur spelen op twee accu's met een autoradio is opzich geen slechte score. Is volume 25 een normaal niveau of luid? De ervaring leert dat autoradio's op zacht volume nog redelijk efficient zijn (+- 1 A), maar dat het verbruik snel omhoog gaat als je het volume hoger zet (>2A).Bont93 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 01:28:
Beste mede Tweakers,
Na eens rond gespeurd te hebben op het forum en de site zit ik met een vraagje over de accu’s van mijn radiotje![]()
Even voorstellen, ik ben Alex en kijk hier al een aantal jaartjes rond het forum en de site. Ik heb een aantal jaar terug een kratradio gebouwd en had de spullen al gekocht voor een verbeterd model.
Mijn eerste kratradio:
[afbeelding]
Ik heb al 2 jaar een hele set liggen om in elkaar gezet te worden maar het is er nooit van gekomen. Na het filmpje op de homepage over kratradio’s begon het weer te kriebelen
Ik heb alles al die tijd bewaard in deze koffer, en heb besloten hier alles dus ook in te bouwen.
Hier dus mijn kofferradio:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu zit ik echter met een vraagje over mijn accu’s, ik heb 2 accu’s van 7,2 ampère (welke dus al 2 jaar stil staan). Deze staan parallel geschakeld en zou dus 14,4 AH hebben. Nu heb ik even de tijd genomen om de accuduur te testen en ga in voltage van 12,9V naar 11,44V (als de radio aan is). Mijn andere meting is met iedere keer de radio uitzetten stroom eraf en dan de accu’s meten (bij deze is tijdstip 0 niet meegenomen in grafiek) van 12,86V naar 12,12V. Hier kom ik dus niet tot een minimale spanning van 11,4V en zou dus gemakkelijk doorkunnen (denk ik dan).
Hier het Excel tabelletje met een grafiekje:
[afbeelding]
Na de test hadden de accu’s maar 5 uur nodig om volledig op te laden met een lader van 1A uitgang dus 5 AH, dit vind ik vreemd omdat mijn accu’s 14,4 AH hebben maar kan misschien doordat ze lui zijn na 2 jaar? Hier ontbreekt mijn kennis over accu's een beetje...
En nu vraag ik mij af of ik uit moet gaan van het gemeten voltage tijdens spelen (dit lijkt me het meest logisch), of moet ik uit moet gaan van het gemeten voltage als ik hem volledig uit heb staan (aangezien je het eerst bekijkt voor je de radio gebruikt en dan gemakkelijk nog even door kan)?
Mijn voltmeter is onderweg en moet ik ook nog inbouwen in de koffer![]()
Ik hoop dat jullie mij hierbij verder kunnen helpen!
Groetjes,
Alex
Wat je zou kunnen doen is een meting per accu, dan kun je kijken of de ene meer versleten is dan de andere. Als je de tijd meet en met een ampèremeter de stroom die de radio vraagt dan kun je de capaciteit simpel uitrekenen (Ampère * uur = Ah). Beter nog is meten met een constante verbruiker, zoals een lampje.
Geraamte van MDF, gedeeltelijk 8-9mm dik, steunbalken (ook om te boren/pluggen) 18-20mm. Heb ook al een offerte gemaakt voor het messing dat ik wil gebruiken, €75. Ben uiteindelijk al met al zo'n €320 armer. Door het gewicht en de kostbaarheid laat ik de accu-optie maar varenwesleytjuh schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:10:
Maar wel mooi. Ga je daar de hele radio uit optrekken? Wordt wel best zwaar dan denk ik?
[ Voor 24% gewijzigd door n8n op 02-11-2013 14:14 ]
Dat wil ik ook nog een keer gaan doen, mooie techniek maar ik snap er geen reet van, ziet er netjes uitFordox schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:33:
[afbeelding]
de versterker is afhij klinkt prima al heeft hij wel een beetje whitenoise.
trekt 0,33A max van wat we er even snel van konden testen, met onze 9Ah accu kan ie dan zeker een volle dag draaien.
ook lekker compact, grofweg een printje van 10x12 cm
hmmm de chips zelf niet. het is een voorversterkertje, de transistoren zijn het AB gedeelte.lutkeveld schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:45:
Geen heatsinks? 't waren toch TDA2030 klasse AB chips?
een zware heatsink hebben ze niet nodig. voor onze kleine testdoeleinden (in open lucht) viel de temperatuur 100% mee. de TDA2030 wordt warmer dan de transistoren, maar de transistoren die wel hebben gebruikt zijn eigenlijk voor gebruik met hogere amperages dan dat we nu willen. ze zijn dus simpelweg overkill waardoor ze niet snel warm worden (ze kunnen meer hitte aan/kwijt).
op de tda 2030 komt nog wel een koelplaatje als deze uiteindelijk in een geisoleerde kist komt. maar het wordt geen enorm blok oid.
het circuit kan je zo ergens van internet af toveren (de TDA2030 datasheet en circuitsonline bijvoorbeeld). wij hebben hem nog lichtelijk aangepast door er grotere condensatoren op te gooien e.d.n8n schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:37:
[...]
Dat wil ik ook nog een keer gaan doen, mooie techniek maar ik snap er geen reet van, ziet er netjes uit
voor het maken van de printplaat moet je wel speciaal apparatuur/chemicalien voor hebben.
[ Voor 24% gewijzigd door Fordox op 02-11-2013 17:15 ]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een stukje eilandbord kopen, dan hoef je niet te etsen.Fordox schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:14:
[...]
het circuit kan je zo ergens van internet af toveren (de TDA2030 datasheet en circuitsonline bijvoorbeeld). wij hebben hem nog lichtelijk aangepast door er grotere condensatoren op te gooien e.d.
voor het maken van de printplaat moet je wel speciaal apparatuur/chemicalien voor hebben.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Heel de onderkant zit vol met losse pads met gaten erdoor heen. Aan de bovenkant doe je dus de componenten erin hoe je ze wilt hebben, en daarna verbind je ze aan de onderkant door middel van de soldeerpads.
Dit is er 1 met enkel losse soldeerpads maar je hebt ook andere soorten waarbij je bijvoorbeeld per 3 gaten een verbinding standaard hebt.
[ Voor 52% gewijzigd door wesleytjuh op 02-11-2013 22:11 ]
Verwijderd

De ta2024 met een schakelmod, ik heb de kabels zo kort mogelijk gehouden voor zo min mogelijk ruis.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 00:10 ]
Aha, onder die term ken ik het wel. Gebruik ze zelf bij kleine through-hole componenten circuits.wesleytjuh schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:09:
Oftewel gaatjesprint/experimenteerprint:
Leuk kistje! Mooi afgeschuurd en geverfd!Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 00:09:
Laat ik maar eens mij kist uploaden.
.........
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden
Verwijderd
Heb je de inputs al gecontroleerd?
Meest waarschijnlijk is er iets bij de lijningang niet goed.
Ik weet niet welke versie van de TA2024 je hebt, de groene print of bijvoorbeeld een Sure Electronics, maar bij de groene kan het probleem dan hoogstwaarschijnlijk bij de kabel die je gebruikt of de groen/geel/zwarte kabel met jst-connector of de solderingen aan de andere kant.
Bij een Sure Electronics kan het zijn dat de kabel die je gebruikt voor het ingangssignaal stuk is.
Ik zou dus eerst kijken of er ook iets mogelijk slecht contact maakt.
@maarten 14: mooi kistje. Ziet er netjes afgewerkt uit.
[ Voor 6% gewijzigd door ikke26 op 03-11-2013 11:00 ]
Verwijderd
Verwijderd

EDITEDIT: het heeft dus niet gewerkt...
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 11:43 ]
[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 03-11-2013 15:39 ]
Klopt dit ongeveer?
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink