Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.279 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 00:35
Ja, zo heb ik het ook in mijn kist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Fantastisch, welk relais heb je precies? Gaat de muziek gewoon door met spelen als je stekker er uit trekt?

Hoe werkt jou laadcircuit trouwens? Ik ben bezig met een 3s2p 4.4ah pack en dacht dat ik een balanceerlader nodig had, maar ik zie dat jij een CMB hebt die aangesloten is via de PCM (?). Gooi jij dan gewoon 12.6v op je circuit, eerst CC en daarna CV? En word dat dan gebalanceerd door de PCM?, de cellen zijn namelijk niet nieuw en ik heb geen idee in wat voor staat ze technisch zijn. Zijn er ook nog alternatieven voor de CMB van Besttech, 40 usd vind ik nml aan de hoge kant.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
lutkeveld schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:47:
In plaats van een DPDT switch wou ik een relais voor het schakelen tussen PSU en accu. Nou heb ik nog nooit een relais aangeraakt, dus heb maar even een zoektocht gedaan naar informatie. Ik kwam hier op uit: Als ik een SPDT relais pak gaat de plus van de accu aan de NC pin en de plus van de PSU aan de NO pin. COM gaat dan aan de versterker en de ground gaat terug naar accu en PSU. COIL gaat aan de psu zodat als er stroom gaat lopen (dus de IEC stekker word ingeplugd) de elektromagneet aan gaat en de relais van NC naar NO schakelt.

Klopt dit ongeveer?
Ik heb zelf twee relais in mijn kist zitten om te schakelen tussen: netstroom, interne accu en externe accu (voor op festivals :P). Werkt uit de kunst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
lutkeveld schreef op maandag 04 november 2013 @ 01:22:
Fantastisch, welk relais heb je precies? Gaat de muziek gewoon door met spelen als je stekker er uit trekt?

Hoe werkt jou laadcircuit trouwens? Ik ben bezig met een 3s2p 4.4ah pack en dacht dat ik een balanceerlader nodig had, maar ik zie dat jij een CMB hebt die aangesloten is via de PCM (?). Gooi jij dan gewoon 12.6v op je circuit, eerst CC en daarna CV? En word dat dan gebalanceerd door de PCM?, de cellen zijn namelijk niet nieuw en ik heb geen idee in wat voor staat ze technisch zijn. Zijn er ook nog alternatieven voor de CMB van Besttech, 40 usd vind ik nml aan de hoge kant.
Als het goed is wel, bekrachtigd zorgt het relais ervoor dat de voeding verbonden is met de versterker. Als de voeding dan uitvalt, valt het relais af, en wordt deze automatisch verbonden met de accu.

Over het algemeen sluit je li-ion cellen op de volgende manier aan:

Li-ion cellen -> PCM -> BMS -> Voeding

PCM is hierbij een beveilingsprint, hierop wordt tussen elke cel de spanning gemeten, en wordt de totale stroom gemeten. De output gaat automatisch uit zodra de stroom te hoog is (kortsluiting) of wanneer er bij 1 van de cellen een hoge of een te lage spanning gemeten wordt. Hiervoor moet het PCM niet alleen op de + en - van de hele keten li-ion cellen aangesloten worden, maar ook op elk "knooppunt". Een 3S (3 cellen) li-ion pack heeft dus verbindingen van de + en - naar het PCB, maar ook tussen cel1 en cel2 en cel2 en cel3. 4 verbindingen totaal dus.

Het PCM wordt dan weer met de (door het PCM beveiligde)+ en - aangesloten op de BMS. Deze BMS krijgt zijn spanning via een voeding (met een hogere spanning dan de spanning van het li-ion pack wanneer vol). De BMS regelt de juiste laadstroom en laadspanning (CC en CV zoals je zelf aangaf). Op de BMS kan ook de belasting aangesloten worden. Afhankelijk van hoe intelligent het BMS is kan deze ook zelf de load af en aan koppelen aan de hand van de spanning. Sommige hebben ook led indicatie waarmee de lading is af te lezen.

Edit:
Met loodaccu's is het gebruik van accu's waarvan de levensduur/slijtage niet bekend is het niet aan te raden om deze te combineren. Maar met li-ion is dit een dikke no-go. Altijd cellen combineren waarvan je zeker weet dat ze op hetzelfde moment geproduceerd zijn. Nooit cellen die apart van elkaar gebruikt zijn combineren.

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 04-11-2013 15:06 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als het goed is wel, bekrachtigd zorgt het relais ervoor dat de voeding verbonden is met de versterker. Als de voeding dan uitvalt, valt het relais af, en wordt deze automatisch verbonden met de accu.
Mooi, ik wist niet zeker of ie snel genoeg zou schakelen om de versterker door te laten spelen
Het PCM wordt dan weer met de (door het PCM beveiligde)+ en - aangesloten op de BMS. Deze BMS krijgt zijn spanning via een voeding (met een hogere spanning dan de spanning van het li-ion pack wanneer vol). De BMS regelt de juiste laadstroom en laadspanning (CC en CV zoals je zelf aangaf).
Kan je dan gewoon je industrieële voeding wat opschroeven zodat hij boven de 12.6v uit komt?
Op de BMS kan ook de belasting aangesloten worden. Afhankelijk van hoe intelligent het BMS is kan deze ook zelf de load af en aan koppelen aan de hand van de spanning. Sommige hebben ook led indicatie waarmee de lading is af te lezen.
Load af en aan koppelen? Zodra de accu leeg/vol is bedoel je? Ik neem aan dat de belasting dan parallel aan de PCM gaat? Dat zou alleen betekenen dat als je de load afkoppelt de PCM en alle cellen ook afgekoppelt worden?
Edit:
Met loodaccu's is het gebruik van accu's waarvan de levensduur/slijtage niet bekend is het niet aan te raden om deze te combineren. Maar met li-ion is dit een dikke no-go. Altijd cellen combineren waarvan je zeker weet dat ze op hetzelfde moment geproduceerd zijn. Nooit cellen die apart van elkaar gebruikt zijn combineren.
Het zijn Moli ICR18650H cellen uit een accu van een laptop uit 2006. De zekerheid dat ze op hetzelfde moment geproduceerd zijn en niet apart van elkaar gebruikt zijn heb ik dus wel. Volledig opgeladen geven ze wel 4.2v.

Kan je 3s2p trouwens aan 1 PCM hangen? De print kan dan nml niet meer individueel het voltage van de cellen controleren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
lutkeveld schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:59:
[...]

Mooi, ik wist niet zeker of ie snel genoeg zou schakelen om de versterker door te laten spelen

[...]

Kan je dan gewoon je industrieële voeding wat opschroeven zodat hij boven de 12.6v uit komt?

[...]

Load af en aan koppelen? Zodra de accu leeg/vol is bedoel je? Ik neem aan dat de belasting dan parallel aan de PCM gaat? Dat zou alleen betekenen dat als je de load afkoppelt de PCM en alle cellen ook afgekoppelt worden?

[...]

Het zijn Moli ICR18650H cellen uit een accu van een laptop uit 2006. De zekerheid dat ze op hetzelfde moment geproduceerd zijn en niet apart van elkaar gebruikt zijn heb ik dus wel. Volledig opgeladen geven ze wel 4.2v.

Kan je 3s2p trouwens aan 1 PCM hangen? De print kan dan nml niet meer individueel het voltage van de cellen controleren toch?
De condensator op de versterker, en die je eventueel als buffer op de ingang hebt zal bij het inschakelen de spanning lang genoeg vast kunnen houden. Wanneer je de voeding uitschakeld daarentegen zullen deze condensatoren door het relays heen het relays bekrachtigen. Pas wanneer deze ver genoeg zijn ontladen zal het relays uitschakelen. Als deze spanning te ver in zakt kan je versterker even uit gaan, heel kort..

Of dit ook echt gebeurd is afhankelijk van het gebruikte relays en de versterker... Ik heb op school wel 12V relays gehad die inschakelden bij 8 volt, en pas uit gingen bij 4 á 5 volt.. Een ta2024 zal wel al uit zijn bij die spanning. De maxim versterker als het goed is niet, mijne bleef het nog prima doen tot 4,5 Volt.

Eventueel kun je de spanning wat omhoog schroeven door een weerstand in serie te zetten, dan schakelt ie pas bij een hogere spanning in, en bij een hogere spanning uit.

Een iets wat riskiere oplossing is een relays gebruiken met een 230V spoel, wanneer je dan de stekker er uit trekt zal het relays echt meteen overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt dat is inderdaad wel een punt, de meeste relais blijven werken tot zo'n 5V na ingeschakeld te zijn. Een 230V relais is wat dat betreft een betere keuze.

Industriele voeding kan je opschroeven tot hoger dan 12.6V, of dat genoeg is ligt aan het BMS, vaak staat er vermeld wat de minimale spanning moet zijn voor X-aantal cellen. Bijvoorbeeld minimaal 14V bij 3S li-ion.

Het is li-ion -> PCM -> BMS -> load. Als de BMS dus de load afkoppelt, is alles wat voor de BMS zit gewoon nog aangesloten, zoals het hoort.

Parallel is mogelijk, zolang het maar betrouwbare cellen zijn. De parallel geschakelde cellen houden elkaar in balans totdat er 1tje dusdanig slecht wordt dat ze elkaar niet meer in balans kunnen houden.

Cellen uit 2006? Oef, die zullen niet zo goed meer zijn ben ik bang, zijn al 7 jaar oud dan. Het beste kan je toch even een aantal nieuwe kopen, je zal merken dat de capaciteit van jouw huidige cellen bij lange na niet meer zijn wat ze geweest zijn als je ze zou gebruiken. Verder is de techniek FLINK vooruit gegaan, in dezelfde cel past tegenwoordig 3400mAh, in plaats van 2200mAh of iets dergelijks wat het toentertijd geweest zal zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door wesleytjuh op 04-11-2013 16:48 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Mijn systeem werkt inderdaad zoals Wesley beschrijft. Het protectiebordje voegt daarbij ook nog eens load balancing toe: wanneer de cellen geladen zijn dan gaat dit bordje proberen de voltages gelijk te krijgen.

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat er geen betere electronica te krijgen is voor li-ion packs. De bordjes uit China doen het wel maar zijn vrij prijzig en niet ideaal. Ik zou liever iets hebben wat op één bordje zit, protectie en laden en waarbij je zelf alles kan instellen: laadstroom, overspanning, onderspanning, etc.

Wesley? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Uhm, ja, zo'n project ligt hier ergens in de vrieskist, tussen alle andere projecten, flink diep ingevroren... 50% klaar of iets dergelijks.

Het zou inderdaad ideaal zijn, eens! Alleen vrij duur, zeker in lage oplages. Weet niet in hoevere zoiets betaalbaar genoeg kan zijn, waardoor het vaak genoeg gemaakt kan worden om enigsins rendebel te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 04-11-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Kan je ze niet bedraden als die RC accu's met een JST plug? Die laders zijn echt belachelijk goedkoop te krijgen op eBay. Ze ondersteunen alleen geen CV, dus je zult niet het maximale uit je cellen halen. Maar als ik daardoor geen dure CMB hoef te halen vind ik het goed.

Of zeg ik nou iets heel doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Whut? Elke li-ion lader moet CV ondersteunen, anders overlaad je doodleuk je accu, en dat is echt iets wat je absoluut wilt voorkomen met li-ion. Je hebt inderdaad erg cheape RC laders, en hoewel de goedkopere de toleranties niet zo nauw nemen waardoor de levensduur wat korter wordt werken die prima voor deze toepassing. Het is ook zeker mogelijk om een leuk systeempje te bouwen met een RC li-ion pack + een goedkope lader, maar ik zou wel kijken naar een lader die ook balanceert + een low voltage alarm/cutoff. Als je dat laatste niet neemt en je ontlaad je li-ion te ver zijn ze net als bij loodaccu's direct beschadigd. Een ander ding datje mist is protectie op je accu, eigenlijk is dat wel een must.. In de RC wereld heb je dat ook niet, maar daar gebeuren dit soort dingen dan ook doodleuk:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/ERevo/Fire/IMG_8597Medium_zps0846eb38.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/ERevo/Fire/IMG_9019Medium_zpsc0472867.jpg
Eigen foto's helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Alle goede li-ion laders hebben inderdaad wel CV, maar als je direct na CC kapt heb je alsnog 80 tot hooguit 90 procent van je cel vol. Een RC li-ion/lipo pack gaat hem sowieso niet worden voor mij vanwege het feit dat ze half opgeladen opgeborgen moeten worden. Anders zouden het wel mooie dingen zijn, Best aggresieve dingen, vaak 20-50C aan output, dat is nog eens wat anders dan die blauwe li-ion packs uit china.

Ik doelde dus op 18650 cellen bedraad als een RC pack. Niet een RC pack zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt na 80% ga je over het algemeen over op CV, maar dat komt ook omdat de stroom automatisch afneemt. Je blijft dan net zo lang doorladen tot de spanning 4.2V is en de laadstroom 0A nadert.
Het beste is ze inderdaad niet geheel vol op te slaan, maar dat geldt net zo goed voor de accu in je laptop bijvoorbeeld. Wanneer je die niet lang gebruikt sla je die het beste koel op, met 60-70% lading. Maar om terug te komen op je vraag:

18650 cellen + een protectie PCB gesealed met krimpkous en een JST kabeltje eraan is nog niet eens zo'n slecht idee.
Bedenk wel dat die protectie PCB's beschermen tegen diepontlading, maar wel als uiterste noodoplossing. Als je tot zo diep ontlaad is er al schade, doe je dat elke keer, kan je de li-ion zo weggooien. Het liefste ga je tot 3.2 of 3.3V dat kan wel in onze toepassing. 3V zou ook nog kunnen, maar zoveel winst heb je niet als je tot 3V gaat ipv 3.3V maar wel een kortere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Klopt, daarom wou ik er een alarmpje bij maken. Zodra je cellen onder de 3.3v gaan, gaat de zoemer aan. Veel handiger dan de voltmeter in de gaten te moeten te houden. Ook is het veel makkelijker te begrijpen voor anderen die jouw kistradio bedienen. De LED'tjes kun je desolderen en in je paneeltje maken zodat de hele voltmeter overbodig word.

[ Voor 9% gewijzigd door lutkeveld op 04-11-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yup ik ken ze, je hebt ze zelfs met digitale uitlezing voor niet eens zoveel geld. Ideaal voor RC spul maar kan je inderdaad ook hier toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
gevallentje toeval:

ik heb net een email van boonbook gekregen met dit boek erin. Gezien de titel is het misschien handig ivm de accu bescherming.

gr niels

[ Voor 28% gewijzigd door nelsch op 05-11-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Dag tweakers, ik volg de site al een tijdje maar tot nu heb ik geen reden gehad om mij te registreren. Bij deze dus de allereerste post!

Even kaderen waarom jullie advies en ervaring nodig is:
Ik ben afkomstig uit Aalst (België) en daar is carnaval een heel serieuze bedoening. Carnaval is daar ook Unesco werelderfgoed. Het duurt drie dagen en de laatste dag is de dag van de "voil janetten" met een stoet (mannen die zich in vrouwen verkleden). Een traditie die tot de middeleeuwen teruggaat. Het voornaamste attribuut is dat er met een kinderkoets wordt rondgereden en in moderne tijden zit er in die koetsjes meer high-tec dan ooit te voren... waaronder een kistradio!

Concreet:
Het voornaamste verschil lijkt me dat de batterij niet in de kist zit maar extern en met stroomkabel verbonden wordt, de batterij plaatsen we onderaan de koets om het zwaartepunt lager te leggen. Een voorbeeld van een koets, voordien en tijdens installatie van een kistradio:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2prb2p0.png
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/25inmme.png

Nu is het zo dat we die kistradio geplaatst hebben zonder kennis te hebben van dit topic. Met enkel overschotten aan materiaal. Resultaat: stil, slechte kwaliteit, onzuinig.

We gaan dus volledig opnieuw beginnen, mét de kennis opgedaan in dit topic. De kist die te zien is in de foto hierboven is voor de vuilbak. De bedoeling is in elk geval dat de nieuwe kist zo luid mogelijk gaat en zuinig is. Aangezien de batterij buiten de kist zit kan die tijdens een stoet vervangen worden. Volume primeert dus licht tov zuinigheid.

In de kist wil ik het volgende kwijt: versterker, 1of2 mid-tonen, 1of2 tweater, 1 bas. De kist moet heel luid gaan maar ook een mooie "kick" geven bij de bas (ik weet het, wie wil dat niet? :) ).

Een schets die ik in gedachten had:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/sor0xd.png

Zouden jullie zelf elk eens één configuratie kunnen doorgeven van componenten die samen goed werken? Ikzelf heb alvast hetvolgende:

1. versterker
Sure tk2050-4x100w
Boost converter

2. mid toon box
geen idee

3. hoge toon box
geen idee

4. bas box
geen idee

5. filtering
hier heb ik ook veel over gelezen in dit topic maar zie door de bomen het bos niet meer. Zouden jullie hier actief filteren? Passief?

Alvast bedankt voor de info! Dat het resultaat moge knallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Een belangrijke vraag: wat is je budget?

Eventueel zou je ook kunnen zoeken naar een classe D auto versterker op marktplaats. Ik heb laatst voor 80 euro een subwoofer versterker gekocht, 600Wrms in 1 ohm, tijdje op 4 ohm gebruikt (200Wrms) en dan krijg je een auto accu in 1 dag niet leeg! En dit maakte een hele bak lawaai! Eventueel zou je een leuke auto subwoofer kunnen kopen op marktplaats, simuleren voordat je hem koopt uiteraard, en dan zou je zeker een hele hoop lawaai kunnen maken!! Die kar is groot genoeg voor een stevige subwoofer.
nelsch schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:12:
gevallentje toeval:

ik heb net een email van boonbook gekregen met dit boek erin. Gezien de titel is het misschien handig ivm de accu bescherming.

gr niels
Volgens mij staat daar niks in over accu beveiliging e.d.!!!

[ Voor 84% gewijzigd door Carneoleon op 07-11-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
elvee77 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:27:
In de kist wil ik het volgende kwijt: versterker, 1of2 mid-tonen, 1of2 tweater, 1 bas. De kist moet heel luid gaan maar ook een mooie "kick" geven bij de bas (ik weet het, wie wil dat niet? :) ).
Met een aparte woofer, mid en tweeter wordt het een behoorlijk ambitieus project, want je zal ze ook moeten filteren. Zelfs voor mensen die al een tijdje luidsprekers bouwen is dat een van de lastigste delen.

Met carnaval is je enige keus PA-speakers, hifi en car-audio zal niet hard genoeg gaan. Om met PA-speakers een beetje bas te krijgen, moet de woofer minstens 15" zijn.

Je zou tweedehands een 15" topkast kunnen kopen, die uit elkaar halen en in in de kinderwagen inbouwen. Het filter hoef je dan niet meer te ontwerpen. Het is belangrijk dat het volume van de kast en de basreflexpoorten (oppervlakte en lengte) hetzelfde worden in de nieuwe kast. Je kan bijvoorbeeld de DAP MC-15 nemen, die is niet zo duur.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 07-11-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Carneoleon schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:44:
[...]
Een belangrijke vraag: wat is je budget?

Eventueel zou je ook kunnen zoeken naar een classe D auto versterker op marktplaats. Ik heb laatst voor 80 euro een subwoofer versterker gekocht, 600Wrms in 1 ohm, tijdje op 4 ohm gebruikt (200Wrms) en dan krijg je een auto accu in 1 dag niet leeg! En dit maakte een hele bak lawaai! Eventueel zou je een leuke auto subwoofer kunnen kopen op marktplaats, simuleren voordat je hem koopt uiteraard, en dan zou je zeker een hele hoop lawaai kunnen maken!! Die kar is groot genoeg voor een stevige subwoofer.
Budget zal rond de 200€ liggen. Met dat simuleren ben ik wel nog niet mee...
TBTL schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:56:
[...]
Met een aparte woofer, mid en tweeter wordt het een behoorlijk ambitieus project, want je zal ze ook moeten filteren. Zelfs voor mensen die al een tijdje luidsprekers bouwen is dat een van de lastigste delen.

Met carnaval is je enige keus PA-speakers, hifi en car-audio zal niet hard genoeg gaan. Om met PA-speakers een beetje bas te krijgen, moet de woofer 15" zijn.

Je zou tweedehands een 15" topkast kunnen kopen, die uit elkaar halen en in in de kinderwagen inbouwen. Het filter hoef je dan niet meer te ontwerpen. Het is belangrijk dat het volume van de kast en de basreflexpoorten (oppervlakte en lengte) hetzelfde worden in de nieuwe kast. Je kan bijvoorbeeld de DAP MC-15 nemen, die is niet zo duur.
Zal een autobatterij dit een aantal uur volhouden? Naar welke versterer zou ik dan moeten gaan (12v voor 8ohm speakers)? Het mooie aan dit topic leek me het rendement dat gehaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
TBTL schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:56:
[...]

Met carnaval is je enige keus PA-speakers, hifi en car-audio zal niet hard genoeg gaan. Om met PA-speakers een beetje bas te krijgen, moet de woofer minstens 15" zijn.

[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens! Wat ik nu gebruik (12" jbl GT122 met 200Wrms versterker) gaat hard genoeg om degene die met dat ding loopt van een serieuze piep te voorzien na een paar uur lopen! (50-100Hz)

Uiteraard kun je met PA-spul harder, maar dan lever je wel in op diepgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Het begint al ergens op te lijken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bZMu60Ql.jpg
het zijn relatief oude speakers, en de gaatjes bovenin zijn voor leds. die geven aan hoe vol de accu is.

er komen wat extra knoppen en gaten, en hij krijgt nog een leuk kleurtje :)

wat er verder nog mist is: schakelen tussen accu en voeding, voeding zelf (mini print wordt dat) en een klein FM zendertje. dan kun je meerdere kistradios gebruiken om hetzelfde af te spelen :D

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:29
Tijdje geleden een radiootje gehad van een kennis. Deed het nog prima alleen de cd-speler was kapot.

Nu kwam ik dus dit topic ik tegen en ik dacht misschien weet iemand of ik hier wat mee kan.

Het gaat om een sony setje (maak even nieuwe foto was mislukt)

Maar nu blijken er actieve luidsprekers in te zitten. Dat betekend dat de versterker in de luidsprekers zit?
En ik die dan zou kunnen gebruiken in een kratje? De vraag is dan hoe sluit ik het aan.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2u6o713.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2lsjf28.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/o6liyt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/15pnzfa.jpg

Dit dus X2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 08:47
P.E.T.E.R. schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:42:

Peetz0r's Minikratjes

Zoals je hiervoor kunt lezen heb ik bij elkaar verzameld:
  • Twee groene Heineken cd-houder kratjes
  • Versterker: Denon DCA-3120 (ongeveer 2x15 watt RMS)
  • Luidsprekers: twee Kenwood KFC-1674's
  • Accu: DC 12V '9800mAh' li-ion (met lader) van de chinees
  • 1m2 Noppenschuim (ik heb 0,9m2 over!)
  • Dubbelzijdige tape
  • Twee houten plankjes die netjes op de bodem passen
  • Alle nodige kabels
  • Een vrije zaterdagmiddag
[...]
Voor Halloween heeft de lokale scoutingvereniging een o.a. tijdmachine gebouwd. Hiervoor heb ik o.a. bovenstaand setje uit elkaar gehaald.
Foto's van de tijdmachine, inclusief luidsprekers en versterker:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u6jx7vJs.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FoHgIFZs.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LuwPjbZs.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BGYCsiWs.jpg

Na dit geweldig mooie Halloween-event heb ik besloten om mijn setje opnieuw op te bouwen, maar deze keer niet uit plastic minikratjes maar uit MDF. Ik heb van het bouwen geen foto's gemaakt, maar wel van het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3Zq3rNus.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sDNYQNSs.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CNh3ObFs.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lXrhDmos.jpg

Het totaalgewicht is nu iets meer dan 5 kg, de afmetingen zijn 33(l) x 25(b) x 21(h).

Ondertussen heb ik de accu (zie P.E.T.E.R. in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 17]") deels uit elkaar gesloopt, en zoals je kunt zien gebruik ik nu een andere schakelaar (en geen ledje). De female jackplug is nu zo aangesloten dat het opladen ook lukt als de shakelaar uit staat. Dat was eerst niet zo. Foto's van de binnenkant van de accu:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NbH64sbs.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5rbq3SYs.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Peetz0r op 08-11-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:01
Ik heb nu een 12v led strip (Aldi). Ik heb geen idee of deze ook een hogere ingangsspanning aankan, ik durf namelijk deze strip niet op een accu of in de auto te proberen. Dus mijn vraag is: kan deze strip (ingangspanning 12v, meer weet ik ook niet) zo gebruikt worden in de auto of heb ik daar nog een soort step-down converter voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04-2021
Heey,

Iets meer dan een jaar geleden heb ik mij eerst kistradio gemaakt, met behulp van dit forum.
Nu ben ik van plan om binnenkort een nieuwe te maken, met betere componenten erin.

Het idee is dat ik mijn nachtkastje (IKEA PS), vervang door een KASTradio....
In Google Sketchup heb ik een 3d model ervan gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/ra47qt.png

In het midden een Subwoofer, aan de zijkanten normale speakers, en daar onder tweeters.

De binnenkant van de kist,
groen: TA2024 (2x)
roze: industriele voeding 12V 8,5A
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/k9xst2.png

Ik heb er ook een schema bij gemaakt, met behulp van wat er op accusafe.nl staat:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2ughpc5.png

producten:

MDF 1220x610 12mm
Kenwood subwoofer KFCW 112S
Mac Audio luidspreker APM Fire 10.2
Renkforce Tweeters F37
industriële voeding 12v 8,5A
10ohm weerstand 2x
TA2024

Uit mijn oude kistradio haal ik ook een TA2024.
Graag zou ik willen weten, wat ik mis aan producten, of het schema klopt en of iemand ervaring heeft met een grotere kistradio (60*40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die tweeters heb je niet nodig. Die zitten al in die auto speakers.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
En over het algemeen is het hoe groter hoe beter met auto speakers. Gewoon zorgen dat de behuizing gesloten is en je zit goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
lutkeveld schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:51:
En over het algemeen is het hoe groter hoe beter met auto speakers. Gewoon zorgen dat de behuizing gesloten is en je zit goed
Is het dan handiger om grote speakers te nemen, of is dit al een goed formaat, is het niet nodig om bijvoorbeeld gaten te maken voor basspoorten?
JvS schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:49:
Die tweeters heb je niet nodig. Die zitten al in die auto speakers.
Oke bedankt, dus die laat ik er dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 20:10

n8n

Kan ik bij een gesloten speakerkast gewoon 2 schroeven door het mdf boren om de speakerkabels op aan te solderen? Dit leek me makkelijk om het luchtdicht te laten. In dezelfde richting; is het handig om een rubber ring te snijden en deze tussen het speakerchassis en de MDF voorplaat te doen? weer met het oog op luchtdichtheid. En wat voor materiaal kan ik daarvoor gebruiken? Last but not least, ik ben op zoek naar fijn zwart metaalgaas waar speaker-grilles vaak van gemaakt worden, wil alleen een (kleine) plaat ipv ronde roosters, iemand een tip voor een (web)shop?

kusjes, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jesperrr schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:55:
[...]

Is het dan handiger om grote speakers te nemen, of is dit al een goed formaat, is het niet nodig om bijvoorbeeld gaten te maken voor basspoorten?
Vergeet die 'baspoorten'. Die moet je berekenen, anders heb je gewoon een stel gaten in je kist zitten. Gewoon een dikke sub pakken en in een gesloten behuizing gooien. Je zult je sub alleen nog moeten low passen, nu voer je hem ook de hoge tonen.
n8n schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:56:
Kan ik bij een gesloten speakerkast gewoon 2 schroeven door het mdf boren om de speakerkabels op aan te solderen? Dit leek me makkelijk om het luchtdicht te laten.
Kan, je kan ook een speaker terminal gebruiken. Dan kan je de draden makkelijker aansluiten.
In dezelfde richting; is het handig om een rubber ring te snijden en deze tussen het speakerchassis en de MDF voorplaat te doen? weer met het oog op luchtdichtheid. En wat voor materiaal kan ik daarvoor gebruiken?
Tochtstrip. Je kan ook gaan kitten, maar dat is iets permanenter.
Last but not least, ik ben op zoek naar fijn zwart metaalgaas waar speaker-grilles vaak van gemaakt worden, wil alleen een (kleine) plaat ipv ronde roosters, iemand een tip voor een (web)shop?
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

lutkeveld schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:41:
[...]

Kan, je kan ook een speaker terminal gebruiken. Dan kan je de draden makkelijker aansluiten.

[...]
Ja die heb ik maar het mdf is 18mm dik en het schroefdraad maar 5mm lang, vandaar
Tochtstrip. Je kan ook gaan kitten, maar dat is iets permanenter.
cool
[...]

Klik
Top, enorm bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Fordox schreef op donderdag 07 november 2013 @ 17:46:
Het begint al ergens op te lijken:
[afbeelding]
het zijn relatief oude speakers, en de gaatjes bovenin zijn voor leds. die geven aan hoe vol de accu is.

er komen wat extra knoppen en gaten, en hij krijgt nog een leuk kleurtje :)

wat er verder nog mist is: schakelen tussen accu en voeding, voeding zelf (mini print wordt dat) en een klein FM zendertje. dan kun je meerdere kistradios gebruiken om hetzelfde af te spelen :D
Die leds met die aangeven hoe vol de accu is zijn best leuk! Heb je daar een schematje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
n8n schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:56:
Kan ik bij een gesloten speakerkast gewoon 2 schroeven door het mdf boren om de speakerkabels op aan te solderen? Dit leek me makkelijk om het luchtdicht te laten. In dezelfde richting; is het handig om een rubber ring te snijden en deze tussen het speakerchassis en de MDF voorplaat te doen? weer met het oog op luchtdichtheid. En wat voor materiaal kan ik daarvoor gebruiken? Last but not least, ik ben op zoek naar fijn zwart metaalgaas waar speaker-grilles vaak van gemaakt worden, wil alleen een (kleine) plaat ipv ronde roosters, iemand een tip voor een (web)shop?

kusjes, bedankt
Zal helaas niet werken, tin hecht niet aan staal, beter kan je een banaanstekker met bijhorende bus gebruiken dan. Die kan je wel solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

wesleytjuh schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:54:
[...]

Zal helaas niet werken, tin hecht niet aan staal, beter kan je een banaanstekker met bijhorende bus gebruiken dan. Die kan je wel solderen.
en met een koperen schroef oid? hoeft er niet mooi uit te zien want toch onzichtbaar, of een moer waar ik het tussen wring. Verbinden lukt wel, vroeg me meer af of het niet het geluid helemaal vercracked/volume lager maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Met een moer met een ringtong zou het kunnen, maar dan heb je wel koper nodig inderdaad. Een stalen schroef geleidt amper namelijk. Met een koperen bout kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
het gaat toch om een kabel ven de ta2024 naar de luidsprekers(dus niet naar de sub)?
waarom dan niet gewoon een gaatje in het mdf maken, de kabel er doorheen en dan het restgaatje dichtkitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan ook lijkt me, alleen dat hangen er altijd kabels aan je kast, hoeft geen probleem te zijn natuurlijk!

Onderdelen voor mijn nieuwe project beginnen langzaam binnen te komen :) :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/null_zpsaa3a3dbb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
HP10W _/-\o_ . Dat word dan de eerste boominator in dit forum voor zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jesperrr schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:55:
[...]

[...]

Oke bedankt, dus die laat ik er dan uit.
Heb je de speakers al gekocht BTW? Want als je 50 euro voor een sub gaat uitgeven, zal ik je van harte de Dayton SD215 DVC aan willen raden. Die kost ook ~ 50 euro en dan kan je wél een basreflex sub maken (kan je berekenen, kunnen wij mee helpen, heb ik zelfs al een aantal voorbeelden van gepost met ~15-20L kastjes).
lutkeveld schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:00:
HP10W _/-\o_ . Dat word dan de eerste boominator in dit forum voor zo ver ik weet.
Er is al wel een halve boominator gemaalt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Ben heel benieuwd Wesley! Vooral omdat ik zelf natuurlijk heel veel heb gekeken naar de boominator!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
@ laatste 3 posts

Weet iemand mij nou het precieze verschil te vertellen tussen een boominator en een standaard kistradio? Van die intro in het boominator-topic word ik niet heel erg veel wijzer. Ben wel benieuwd, want zijn mooie dingetjes die ze daar maken:)

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Eigenlijk simpel, de boominator is ook gewoon een kistradio, enkel dan eentje waarvan de luidsprekers en klankkast zeer doordacht zijn. Net als de kist van Woytek en JvS bijvoorbeeld. Dit in tegenstelling tot veel andere kist- en kratradio's, waarbij er gewoon gebruik gemaakt wordt van autospeakers in een behuizing waarvan de maat maar toevallig zo uitkwam.

Wat "speciaal" aan de boominator is, is bijna 360 graden geluid, doordat er zowel voor als achter speakers zitten. Verder wordt gebruik gemaakt van hoog rendements-speakers, tegen de 100dB/W, en dan ook realistisch in tegen stelling tot veel autospeakers. Verder worden de woofers met de magneet tegen de magneet van de woofer aan de andere zijde gemonteerd, dit zorgt voor 3dB meer winst. Al met al kan een Boominator dus ERG hard, en klinkt dat schijnbaar nog eens erg goed ook ;). Ik hoop er over een aantal maanden achter te komen hoe het klinkt :) . Verder wil ik deze keer ook all-in gaan wat betreft de elektronica, Mini DSP erin, li-ion erin, Airplay erin etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarom heb je voor Airplay gekozen itt Bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Veel groter bereik, indien WiFi aanwezig is uiteraard, daar moet ik nog iets op verzinnen.
Verder kwaliteit is natuurlijk wat beter, en vind het net wat strakker werken over het algemeen. Veder heb ik niet echt een reden buiten dat ik weer eens wat anders wil proberen om te kijken wat ik ervan vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

wesleytjuh schreef op zondag 10 november 2013 @ 16:33:
Veel groter bereik, indien WiFi aanwezig is uiteraard, daar moet ik nog iets op verzinnen.
Verder kwaliteit is natuurlijk wat beter, en vind het net wat strakker werken over het algemeen. Veder heb ik niet echt een reden buiten dat ik weer eens wat anders wil proberen om te kijken wat ik ervan vind.
met een airport kan je een eigen netwerk aanmaken, enige is dat je dan niet online kan met je mobiel als je streamed als de airport niet aan een wifi-netwerk zit. Wellicht kan je met je mobiel een netwerk maken en daar je airport aan toevoegen

[ Voor 6% gewijzigd door n8n op 10-11-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Punt is dat ik een Raspberry Pi met een Wifi Dongle en XBMC wil gaan gebruiken. Ik weet dat dat perfect werkt, zolang je een WiFi netwerk hebt. Maar eigenlijk wil je het natuurlijk altijd kunnen gebruiken. ik had al gezien dat je een Raspberry Pi als acces point kan instellen, dus wellicht is dat wel de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

wesleytjuh schreef op zondag 10 november 2013 @ 16:58:
Punt is dat ik een Raspberry Pi met een Wifi Dongle en XBMC wil gaan gebruiken. Ik weet dat dat perfect werkt, zolang je een WiFi netwerk hebt. Maar eigenlijk wil je het natuurlijk altijd kunnen gebruiken. ik had al gezien dat je een Raspberry Pi als acces point kan instellen, dus wellicht is dat wel de oplossing.
voor 30e heb je een tweedehands express

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
JvS schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:13:
[...]

Heb je de speakers al gekocht BTW? Want als je 50 euro voor een sub gaat uitgeven, zal ik je van harte de Dayton SD215 DVC aan willen raden. Die kost ook ~ 50 euro en dan kan je wél een basreflex sub maken (kan je berekenen, kunnen wij mee helpen, heb ik zelfs al een aantal voorbeelden van gepost met ~15-20L kastjes).
Waarom zou je de Dayton SD215 DVC aanraden, en wat is het verschil precies tussen een DVC & SVC subwoofer? Ik heb de spullen nog niet gekocht.
Het zou inderdaad fijn zijn als iemand kan helpen met het bereken van bassreflex indien dat nodig is.
Ik ga denk ik liever voor de Dayton SD270-88, omdat die waarschijnlijk toch net wat beter is en ook qua formaat goed past.(Er zijn trouwens bijna geen sites waar ze die subwoofers verkopen behalve http://www.zelfbouwhobby.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een DVC is Dual voice coil subwoofer, er zitten dus 2 spoelen in de subwoofer. Zo kan je een DVC subwoofer gewoon op een 2 kanaals versterker gebruiken en beide kanalen benutten. Dat heeft als voordeel dat je dus ~30W in plaats van ~15W tot je beschikking hebt omdat je beide kanalen benut, zelfs op 12V heb je dan dus nog best een krachtige subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
Is het misschien niet beter om een betere versterker te kopen dan de TA2024, voor de subwoofer om het maximale eruit te halen?
Is het verstandiger wanneer ik twee TA2024's heb waarvan 1 gemod is om de gemodde op de subwoofer aan te sluiten of juist andersom?

De Pioneer TS-W310D4 (70,-) spreekt mij toch wat meer aan dan de Dayton, iemand ervaring met die subwoofer? Welke auto speakers raden jullie aan naast de subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je zou dan een duurdere versterker moeten nemen, + een omvormer om een hogere spanning te halen of accu's in serie moeten zetten. Duur en ingewikkeld. Allemaal om een beetje vermogens winst te halen. Veel slimmer is het dan om ene simpele 12V klasse-D versterker te nemen met een dubbelspoels subwoofer.

Die Pioneer ziet er ook leuk uit, zal nog iets harder gaan omdat de spoelen 4 ohm zijn ipv 8 ohm, maar ik heb geen idee wat voor behuizing deze nodig heeft om goed te klinken, dat laat ik aan de audio experts hier over ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik redeneer vanuit technische kwaliteit en specificaties. Daarnaast heb ik ervaring met die dvc. Je moet uiteindelijk zelf weten wat je koopt, maar weet dat wanneer het om goed geluid gaat goede specs belangrijker zijn dan een aansprekend uiterlijk of merk.

In die prijsklasse zijn de daytons in elk geval heer en meester. Pioneer en kenwood zijn geen partij. Sowieso een stuk duurder en qua frequentie verloop meer bedoeld voor gebruik in een hele kleine ruimte, een auto. In auto hifi land is het devies "stop het maar in een willekeurig 10-15L kistje en zet er maar veel vermogen op". Omdat een auto zo klein is, heb je enorm veel room gain voor de laagste tonen. Die mis je in een normale ruimte en al helemaal buiten. Auto subwoofers zouden niet mijn eerste keus zijn. Nog los van het feit dat ik niets geloof van die thiele / small parameters die erbij staan (rendement van 95db/watt, Vas van 10L en een Fs van 37Hz klinkt fantastisch, maar is niet heel realistisch. Ik vermoed dat vooral die 95db wat fantasie nodig gehad heeft :o).

Waarop wil je je keus en ontwerp baseren? Als je een technisch mooi apparaat wilt maken dat doorgerekend is en daardoor echt goed klinkt en wanneer je open staat voor advies, wil ik je wel helpen. Ik heb daar wel veel ervaring mee, maar dan moet je denk ik een paar ideeën loslaten :).

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 10-11-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
JvS schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:17:
Ik redeneer vanuit technische kwaliteit en specificaties. Daarnaast heb ik ervaring met die dvc. Je moet uiteindelijk zelf weten wat je koopt, maar weet dat wanneer het om goed geluid gaat goede specs belangrijker zijn dan een aansprekend uiterlijk of merk.

In die prijsklasse zijn de daytons in elk geval heer en meester. Pioneer en kenwood zijn geen partij. Sowieso een stuk duurder en qua frequentie verloop meer bedoeld voor gebruik in een hele kleine ruimte, een auto. In auto hifi land is het devies "stop het maar in een willekeurig 10-15L kistje en zet er maar veel vermogen op". Omdat een auto zo klein is, heb je enorm veel room gain voor de laagste tonen. Die mis je in een normale ruimte en al helemaal buiten. Auto subwoofers zouden niet mijn eerste keus zijn. Nog los van het feit dat ik niets geloof van die thiele / small parameters die erbij staan (rendement van 95db/watt, Vas van 10L en een Fs van 37Hz klinkt fantastisch, maar is niet heel realistisch. Ik vermoed dat vooral die 95db wat fantasie nodig gehad heeft :o).

Waarop wil je je keus en ontwerp baseren? Als je een technisch mooi apparaat wilt maken dat doorgerekend is en daardoor echt goed klinkt en wanneer je open staat voor advies, wil ik je wel helpen. Ik heb daar wel veel ervaring mee, maar dan moet je denk ik een paar ideeën loslaten :).
Ik ben zeker bereid om ideeën los te laten en wil natuurlijk voor het beste geluid gaan, maar de kist komt wel in mijn kamer te staan als nachtkastje, zoals in een aantal posts geleden te lezen is. Dus het moet er wel enigszins mooi uit komen te zien.
Ik vind de Daytons er op foto's een beetje goedkoop uitzien, dat kan natuurlijk wel anders zijn in het echt...

Als het verschil zo groot is als jij aangeeft dat pioneer en kenwood daar geen partij voor zijn. Dan ga ik wel voor de Daytons waarschijnlijk, met een TA2024 erbij. Is het verstandiger om de gemodde TA2024 aan te sluiten op subwoofer en de normale op de auto speakers? Ik ben al een tijdje bezig met het forum door aan het kijken naar mooie creaties van andere, hierbij zie ik dat de meeste mooi radiokisten niet zelf gezaagd zijn maar door een bedrijf. Hoeveel gaat dat ongeveer kosten om, moet ik dan denken aan 5-10,- of 30,-?

Is een formaat van 60*40*40, een goed formaat voor een subwoofer als een Daytons met nog 2 andere speakers erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja zat ruimte. Dat is meer dan 90 liter.

Waarom ga je niet voor een 2.1 plate-amp? Of wil je ook zonder stroom kunnen spelen?

Zie ook deze build : http://m.flickr.com/#/pho...n/sets/72157631357830688/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
Wat bedoel je precies met een 2.1 platte amp?
Dat is een hele mooie kist een mooi voorbeeld, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zoiets:
https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3139
Al is dat wel duur spul, maar erg goed. Je hebt ze ook velen malen goedkoper, ideaal voor jouw geval denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 10-11-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
@JVS Met auto subwoofers word vaak de in car 1W SPL aangegeven. Dus met cabin gain erbij kom je dan inderdaad op 95 dB, ik weet dat het niet helemaal correct is, maar dat betekend niet dat het een slechte subwoofer is. Helaas is die markt zo. Je moet gewoon de T/S parameters zien te vinden (die bij deze subwoofer erg karig zijn) en vervolgens simuleren om te kijken of hij doet wat je wil, zet een aantal geschikte woofers op een rij, vergelijk de simulaties, en dan kan je erachter komen dat auto subwoofers helemaal niet slecht hoeven te zijn.

Voordeel van subwoofers voor in auto's is in mijn ogen dat je ze spotgoedkoop 2e hands van marktplaats kan halen.

Nadeel is natuurlijk dat ze niet altijd geschikt zijn, en dat van een aantal de T/S parameters moeilijk of niet te vinden zijn.

Dat is dan algemeen, voor zijn toepassing denk ik dat zo'n dayton wel een nette oplossing is, als je de dayton niet mooi vind, kun je er altijd nog een grill voor plaatsen, of een 4e orde band-pass maken, En dan bijvoorbeeld een poort naar beneden, dan blijft het een behoorlijk clean geheel. vervolgens mooie speakertjes er in, en het leuke is dan dat niemand verwacht dat er zo'n diep geluid uit zulke kleine speakers komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
Plate versterker zijn inderdaad wel handig om te gebruiken, maar ze zijn wel prijzig.
Ik heb bijna geen goedkope plaat versterkers kunnen vinden binnen Nederland behalve deze http://www.rumoh.eu/nl/detonation/3887-detonation-dt50.html. In het buitenland is er meer keuze zoals de http://www.parts-express....artnumber=300-771&scqty=1 (+40,- verzendkosten)

Hoe komt een plaat versterker er uit te zien?, ik zie namelijk uitgangen aan de achterkant van een plaat versterker voor de andere speakers..
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/agursrb29/Screen_Shot_2013_11_11_at_09_52_09.png
Carneoleon schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:56:

Dat is dan algemeen, voor zijn toepassing denk ik dat zo'n dayton wel een nette oplossing is, als je de dayton niet mooi vind, kun je er altijd nog een grill voor plaatsen, of een 4e orde band-pass maken, En dan bijvoorbeeld een poort naar beneden, dan blijft het een behoorlijk clean geheel. vervolgens mooie speakertjes er in, en het leuke is dan dat niemand verwacht dat er zo'n diep geluid uit zulke kleine speakers komen ;)
Bedoel je daarmee dat de speaker uit het zicht komt?
(ik snap de meeste termen nog niet :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Jesperrr schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:07:
Plate versterker zijn inderdaad wel handig om te gebruiken, maar ze zijn wel prijzig.
Ik heb bijna geen goedkope plaat versterkers kunnen vinden binnen Nederland behalve deze http://www.rumoh.eu/nl/detonation/3887-detonation-dt50.html. In het buitenland is er meer keuze zoals de http://www.parts-express....artnumber=300-771&scqty=1 (+40,- verzendkosten)

Hoe komt een plaat versterker er uit te zien?, ik zie namelijk uitgangen aan de achterkant van een plaat versterker voor de andere speakers..
[afbeelding]

[...]

Een hoop plate amps hebben de aansluitingen voor de subwoofer aan de binnenkant zitten (zoals op je 1e afbeelding) en de aansluiting voor de speakers erbuiten (2e).

Ja klopt! 4e orde heeft aan voor en achterkant een kist, met in een van de 2 een poort naar buiten! Hierdoor word al het geluid door de poort gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPPvbpUtnTbJHS3T54Of634rDMe7OLRLCrGGBvC2IZeFb2LFEl8Q

Als je je wat meer wil inlezen op het gebied van subwoofers: http://www.diysubwoofers.org/

[ Voor 3% gewijzigd door Carneoleon op 11-11-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De plate-amp opties zijn inderdaad flink duur. Dan is een voeding + 2 x TA2024 wellicht gewoon wel goedkoper. Maar wat misschien nog wel beter is, is een vierkanaals autoversterker. Normaal gesproken ben ik daar geen fan van (veel te onzuinig voor op batterijen), maar met jouw toepassing (op netstroom) heb je dat nadeel niet.

Wat je met een vierkanaals versterker wel hebt is:
- Instelbare ingangsgevoeligheid (handig/een must, kan je ervoor zorgen dat de bas evenhard speelt als de 'front' speakers)
- Crossover (een must om ervoor te zorgen dat de sub alles < 120Hz krijgt en de frontspeakers alles > 120 Hz
- Goedkoop
- Zit in een behuizing, met grote klemmen eraan

Normaal gesproken vind ik dat niet opwegen tegen de nadelen (accu snel leeg), maar in jouw geval zou ik denk ik gerust bijvoorbeeld een van deze versterkers aanraden:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373515/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/457075/
Jesperrr schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:07:

Bandpass betekent inderdaad dat de woofer in de behuizing komt. Wij hebben dat met een SD215-DVC gedaan. Je zou dit met een SD270 ook kunnen doen. Al zou ik zelf de voorkeur geven aan "normaal" basreflex.

Scroll mijn berichten in dit topic maar eens door tot je plaatjes ziet, dan zie je mijn kist met de bandpass:

Hier is de speaker in aanbouw. De subwoofer komt achterin echt in de behuizing. Aan de buitenkant zie je alleen de reflex poort.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5LuYHyENu12C63aNuVQ7q6NJ/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 11-11-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn nieuwe project heb ik deze woofer en tweeters,
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2w1vcoy.jpg

Ik wil deze versterker gebruiken, of kan ik beter twee ta2024 gebruiken :?
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
JvS schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:01:
De plate-amp opties zijn inderdaad flink duur. Dan is een voeding + 2 x TA2024 wellicht gewoon wel goedkoper. Maar wat misschien nog wel beter is, is een vierkanaals autoversterker. Normaal gesproken ben ik daar geen fan van (veel te onzuinig voor op batterijen), maar met jouw toepassing (op netstroom) heb je dat nadeel niet.

Wat je met een vierkanaals versterker wel hebt is:
- Instelbare ingangsgevoeligheid (handig/een must, kan je ervoor zorgen dat de bas evenhard speelt als de 'front' speakers)
- Crossover (een must om ervoor te zorgen dat de sub alles < 120Hz krijgt en de frontspeakers alles > 120 Hz
- Goedkoop
- Zit in een behuizing, met grote klemmen eraan

Normaal gesproken vind ik dat niet opwegen tegen de nadelen (accu snel leeg), maar in jouw geval zou ik denk ik gerust bijvoorbeeld een van deze versterkers aanraden:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373515/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/457075/
Dat is inderdaad ook een goede oplossing, en ook makkelijker anders moet je met een plate amp de kabels van buiten naar binnen lijden, terwijl het geheel ook weer luchtdicht moet zijn.
Wanneer ik de kist toch een keer wil ombouwen naar een portable kist met accu, hoelang gaat een accu dan mee met die versterker?
JvS schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:01:
Bandpass betekent inderdaad dat de woofer in de behuizing komt. Wij hebben dat met een SD215-DVC gedaan. Je zou dit met een SD270 ook kunnen doen. Al zou ik zelf de voorkeur geven aan "normaal" basreflex.
Waarom zal je de voorkeur geven aan normaal basreflex?, bedoel je daarmee een basreflex poort inbouwen?

Waarschijnlijk ga ik wel mijn speakers gebruiken van mij 'oude' radiokist. Dat zijn 2 15cm Mid low speakers, dus dan neem ik er ook nog 2 tweeters bij.
Ik neem aan dat deze kist toch een behoorlijk lawaai kan maken maar ook mooi geluid uit stoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jesperrr schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:13:
[...]

Dat is inderdaad ook een goede oplossing, en ook makkelijker anders moet je met een plate amp de kabels van buiten naar binnen lijden, terwijl het geheel ook weer luchtdicht moet zijn.
Wanneer ik de kist toch een keer wil ombouwen naar een portable kist met accu, hoelang gaat een accu dan mee met die versterker?
Hangt van de grote van de accu af en hoe hard je gaat spelen :P. Maar op normaal volume met een standaard 7AH accu moet het dan zeker nog wel een uurtje of 3 kunnen draaien. Denk dat 6 ook nog wel zou kunnen. Mijne met 2 TA2024's draait rustig 10u op 1 accu en speelt dan behoorlijk stevig (in de buitenlucht).
Waarom zal je de voorkeur geven aan normaal basreflex?, bedoel je daarmee een basreflex poort inbouwen?
Omdat het meer rendement heeft en je een mooiere weergave krijgt dan met een bandpass ontwerp. Ik vergelijk dus bandpass met basreflex.
Waarschijnlijk ga ik wel mijn speakers gebruiken van mij 'oude' radiokist. Dat zijn 2 15cm Mid low speakers, dus dan neem ik er ook nog 2 tweeters bij.
Ik neem aan dat deze kist toch een behoorlijk lawaai kan maken maar ook mooi geluid uit stoot.
Dat moet je zelf weten, maar je maakt het jezelf hier heel moeilijk mee. Je moet die tweeters weer gaan filteren en die moeten op de een of andere manier ook qua geluid level maar goed matchen met de woofers. Dat moet je dus gaan filteren en dat kost ook geld (en kennis en veel moeite!).

Koop voor dat geld liever gewoon een setje fullrange speakers van visaton. De FRS8 of FRS10 van Visaton kost geen moer en is VEEEEL makkelijker aan te sturen en te ontwerpen dan wat jij nu in je hoofd hebt.

Je kunt ook wat mooiere fullrange speakers van bijvoorbeeld tangband of markaudio kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
JvS schreef op maandag 11 november 2013 @ 17:12:

Dat moet je zelf weten, maar je maakt het jezelf hier heel moeilijk mee. Je moet die tweeters weer gaan filteren en die moeten op de een of andere manier ook qua geluid level maar goed matchen met de woofers. Dat moet je dus gaan filteren en dat kost ook geld (en kennis en veel moeite!).

Koop voor dat geld liever gewoon een setje fullrange speakers van visaton. De FRS8 of FRS10 van Visaton kost geen moer en is VEEEEL makkelijker aan te sturen en te ontwerpen dan wat jij nu in je hoofd hebt.

Je kunt ook wat mooiere fullrange speakers van bijvoorbeeld tangband of markaudio kopen.
Dan hou ik het wel bij een full range speaker van Visaton, omdat het anders gewoon veel te moeilijk word.

MDF 1220x610 12mm
Dayton SD270-88
Raveland 4 kanaals versterker
Visaton RF10s speaker (2x)
voeding 12V

200,- :/

Komt het schema er dan zo uit te zien?
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/fp63lblrv/Screen_Shot_2013_11_11_at_19_44_25.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje ik heb deze schakelaar in mijn kist zitten maar ik zou ook graag willen dat het lampje ook werkt.
Nu heb ik al veel op internet gezocht, maar kom er maar niet achter hoe ik deze moet aansluiten.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/v7uwc9.jpg
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Lijkt erop deze schakelaar een indicatielampje voor 230V heeft, zal dus helaas niet werken in een 12V radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
Ik ben bezig met een krat radiootje (klein kratje van Brand).

Nu heb ik nog een accu nodig en vond ik deze op dx.com 12v Li-po 6800mAh
http://dx.com/p/1268-12v-...ery-blue-black-12v-227733

Kan ik deze gewoon gebruiken icm de Sure TA2024? Zitten er nog nadelen aan ten opzichte van een
lood/gel accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nadelen zijn dat hij geen 6800mah is en soms uitvalt op vol volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
lutkeveld schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:54:
Nadelen zijn dat hij geen 6800mah is en soms uitvalt op vol volume
Daar was ik al bang voor als hij de helft van die capaciteit haalt mag je al blij zijn zeker?

Ze hebben ook nog deze variant http://dx.com/p/1298a-12-...plug-power-adapter-227814

Ik heb overigens wel goede ervaring met Li-Po accu's voor mijn rc-helikopters dus ik dacht deze moeten er ook wel mee door kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Lipo's van Hobbyking zijn wat dat betreft een stuk betrouwbaarder inderdaad, die halen over het algemeen hun capaciteit wel :).

De iets zwaardere blauwe li-on uitvoering heeft ongeveer 5000mAh, en kan ook wat meer stroom leveren doordat er cellen parallel staan. De kleinere uitvoering heeft zo'n 2500mAh, maar kan ook erg weinig stroom leveren waardoor bij sommige pieken de interne beveiliging ervoor kan zorgen dat het gehele pack uitgeschakeld wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 11-11-2013 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
Afbeeldingslocatie: http://img4host.net/upload/1215241352823a0d08820.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hoe kan ik groundloop voorkomen met de bluetoothmodule van Sure/Accusafe?

En kan je bluetooth en 3.5mm jack tegelijkertijd op je versterker aansluiten? Het signaal van de ene word dan in de andere gevoerd als ze allebei aangesloten zijn, of is dat niet schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb zelf eigenlijk nooit een probleem met een groundloop gehad met een bluetooth module en elke versterker die ik ermee gebruikt heb. Hoe heb je het geheel aangesloten?

Ik zet zelf altijd een DPDT schakelaar ertussen, zodat je gewoon kan schakelen tussen de bronnen. Is toch wat netter.

Ook maar eens een render neerzetten:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/tweakerspreview_zps72693742.jpg
Zo gaat mijn variant van de Boominator er waarschijnlijk uit zien. Alles wordt CNC gefreest, dus ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat :).

[ Voor 33% gewijzigd door wesleytjuh op 12-11-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik had last van een lichte brom, kan ook komen door de voeding die ik gebruikte voor het testen. Arjen Helder heeft een versterker die overschakelt op bluetooth zodra je de 3.5mm plug er uit trekt. Zoiets wou ik ook, maar kon nog niks vinden. Ik wil zo min mogelijk knoppen en zo veel mogelijk automatisch en foolproof.

Render ziet er goed uit! Welk hout ga je gebruiken voor de boominator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan zeer zeker door de voeding komen, voedingen zijn echt een ramp wat dat betreft. Normale 12V adaptertjes produceren bijna altijd een brom, zelfs bij voedingen van goede merken. Industriële zijn vaak muisstil, maar ook weer niet allemaal. Ik heb hier denk ik een doos vol liggen met adapters die ik ooit gekocht heb om te testen maar allemaal een brom produceren..

Arjen helder doet dat heel simpel, naja, de 3.5mm socket doet dat heel simpel. Wanneer er geen plug in zit, zorgen de contactjes in de socket ervoor dat het signaal door gelust wordt naar bluetooth. Zodra jij je plug erin steekt, druk je die contactjes uit elkaar en zorg je ervoor dat de 3.5mm plug verbinding maakt met het IC.

9 laags 12mm berken multiplex, ben alleen nog niet over de toplaag uit. Vind het standaard berken niet zo mooi, ook na behandeling met allerlei spul. Dus ik ben nog even met een meubelmaker naar de afwerking aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ja zoiets wil ik ook, hoe doe je dat?

Laat je het hout schuin afsnijden dan? Anders is de zijkant zichtbaar, is ook zo jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zorgen voor een 3.5mm socket met meerdere contactjes. Is hetzelfde als een DC socket met meerdere contacten. Die koppelen accuspanning door aan de load wanneer er geen plug in zit. Zodra de plug erin gestoken wordt wordt de plug verbonden met de load en de accu losgekoppeld. Zeer simpel maar doeltreffend. Zelfde heb je dus met 3.5mm sockets, de 5 pins variant vaak.

Nog geen idee, ben er al weken over aan het nadenken :P . Opzich vind ik het ook weer wel wat hebben om de laagjes van het multiplex te zien. Als ik alles onder verstek laat maken heb je wel een erg strak geheel, maar de handvatten en speakergaten wil je eigenlijk een ronding geven, waardoor je toch weer die laagjes terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
zoiets toch?. Hoe sluit je het dan aan? Ik zoek op '3.5mm 5pin wiring' of '3.5mm jack sensing' '3.5mm input detection switch' maar vind bar weinig.

Vooral die handvaten wil je een ronding geven, anders krijg je behoorlijk last van je handen bij het dragen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yup! Ookal gaat er li-ion in, het is toch ruim 20KG wat je draagt, dat wil je niet met scherpe randen!

In principe is het dat ding uit je link ja, je ziet daar ook de veertjes en alles zitten. Aansluiten is simpel, 1 pin is de ground, die deel je met je 3.5mm socket, bluetooth, en versterker. Dan heb je 2 pinnen voor links, en 2 pinnen voor rechts. 1 van de 2 pinnen gaat naar de bluetooth module, en 1 van de 2 pinnen gaat naar de versterker. Degene die contact maken met de 3.5mm plug zodra deze erin zit, hoort met de versterker verbonden te zijn. Zodra je de plug weer uithaalt veren de andere contactjes terug(waar de bluetooth module op zit) en wordt de bluetooth module met de versterker gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee welke weerstand op welke plek moet komen?
als ik de how to bekijk zie ik andere weerstanden en kan ik de kleuren niet echt goed onderscheiden.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/23k51qo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2hxceip.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb je een DM gestuurd, de laatste handleiding die op de site staat moet je hebben. Het kan zijn dat de How-To over een eerdere versie gaat. Site is overigens dood momenteel, foutje met de DNS records geloof ik, wordt binnen een aantal uur automatisch weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 17:50:
Iemand enig idee welke weerstand op welke plek moet komen?
als ik de how to bekijk zie ik andere weerstanden en kan ik de kleuren niet echt goed onderscheiden.
[afbeelding]

[afbeelding]
hier nou precies hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Deze handleiding dus:
http://www.accusafe.nl/handleidingen/accusafev3-5kit.pdf
Mocht je nog vragen hebben, mail of DM even, maar liever niet via dit topic ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:26:
Voor mijn nieuwe project heb ik deze woofer en tweeters,
[afbeelding]

Ik wil deze versterker gebruiken, of kan ik beter twee ta2024 gebruiken :?
Bedankt
Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Datasheet bekeken.

Speakers moeten 4 of 8 ohm zijn, subwoofer moet minimaal 8 ohm zijn.
Op 12V kan ie maar 5W in 4 ohm, 3W in 8 ohm en 10W in de 8 ohms subwoofer (bij een hoop vervorming)
Op 24V kan ie 20W in 4 ohm, 11W in 8 ohm en 40W in de 8 ohms subwoofer.

Als je hem op 12V wil gebruiken, sterke afrader, niet doen.
Op 24V is hij wel ok. Maar 24V is lastig. (2 accu's, of een step-up)

De TA2024 stopt evenveel vermogen in de speakers op 12V als deze versterker op 24V.
De voordelen zijn het extra vermogen in de subwoofer (op 24V) en dat het betaalbaar is met volume knopjes + filtering er al op.

Dus nu weet je de voor en nadelen iets beter, aan jou om een keuze te maken!

En nu ik je originele post zie, zie ik dat je 2 tweeters hebt, die zullen het niet zo goed doen full-range. Ik persoonlijk zou die combinatie van speakers gewoon niet gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Carneoleon op 13-11-2013 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je kan beter gewoon een stel coaxiale speakers halen. Je zou het jezelf onnodig moeilijk maken als je die speakers zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een bierkrat radio maken.

Dit met ong. 100W RMS speaker

Weet iemand wat voor versterker en accu ik hiervoor nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 15:39:
Ik wil graag een bierkrat radio maken.

Dit met ong. 100W RMS speaker

Weet iemand wat voor versterker en accu ik hiervoor nodig heb?
Ik zou je willen aanraden de TS te lezen...
Uit de "Let op":
Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Inderdaad, je zult zien dat jouw vraag met even zoeken zo beantwoord is :) . In de 19 delen die dit topic kent hebben we inmiddels een flinke lading kennis opgebouwd, en mocht je vraag niet vindbaar zijn helpen we je natuurlijk graag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus jullie vragen mij 160 pagina's door te lezen, waar ik absoluut geen tijd voor heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry allemaal voor deze vraag kom er nu pas achter hoe dit forum in elkaar zit. Zal het namelijk nu even doorlezen.

Mijn excuses alsnog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:46:
Dus jullie vragen mij 160 pagina's door te lezen, waar ik absoluut geen tijd voor heb...
We vragen je in ieder geval de Topic Start te lezen, 1e pagina, bovenaan, kost je mss kwartiertje van je tijd.

Dan had je de vorige vraag al niet hoeven stellen. Als je vervolgens nog vragen hebt gebruik je de zoek functie.

Eerst doe je zelf je research, als je vervolgens nog vragen hebt stel je ze hier!
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:06:
sorry allemaal voor deze vraag kom er nu pas achter hoe dit forum in elkaar zit. Zal het namelijk nu even doorlezen.

Mijn excuses alsnog
Is niet erg! Nog een kleine hint, ipv 2 keer te posten kun je je post ook wijzigen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Carneoleon op 13-11-2013 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:46:
Als je daar geen tijd voor hebt moet je ook geen kistradio bouwen. Koop dan lekker een ION Block Rocker :+
160 pagina's is echt niks voor alle informatie die je er door krijgt. Er zijn 19 delen, maar niet alle informatie uit de oudere delen is recent, dus hou het maar bij alleen deze. Even kort: watt zegt weinig, kwaliteit kost tijd, goed begin is het halve werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperrr
Zou ik deze module http://www.aliexpress.com...-Component/746426882.html kunnen aansluiten op een 12V voeding, om een USB poort te creëren waarmee ik een telefoon oplaad?

Is het ook mogelijk om een een autolader aan te sluiten op een 12v voeding? http://www.conrad.nl/ce/n...g1200-mA?ref=searchDetail

[ Voor 25% gewijzigd door Jesperrr op 13-11-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Het kan allebei maar ik zou een autolader aanraden. Die zijn veel makkelijker te monteren en het ziet er veel netter uit. Nadeel is dat het aansluiten moeilijker is dan optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Opzich ziet optie 1 er ook wel degelijk uit, maar zoals lutkeveld zegt is het wat moeilijk monteren. Kan wel netjes, maar kost wat meer moeite. Andere nadeel van de 1e dat je niet weet of de datalijnen goed ingesteld zijn, dit is nodig voor oa iPhones en andere smartphones om te beginnen met laden. Bij de 2e optie kan je ervan uitgaan dat dat goed zit.

Aansluiten van optie 2 is een kwestie van de + aan het puntje aan het uiteinde solderen, en de - aan 1 van de 2 lipjes aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
Jesperrr schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:27:
Zou ik deze module http://www.aliexpress.com...-Component/746426882.html kunnen aansluiten op een 12V voeding, om een USB poort te creëren waarmee ik een telefoon oplaad?

Is het ook mogelijk om een een autolader aan te sluiten op een 12v voeding? http://www.conrad.nl/ce/n...g1200-mA?ref=searchDetail
Ik heb toevallig bij de action vandaag een 12v naar 5 volt usb gehaald. Voor wel 2,50 ofzo. Is wel voor sigaretten aansteker auto maar heel makkelijk open te maken en 2 draadjes aan te solddren. En hij is 2100mAh dus dat is ruim voldoende neem ik aan.

Ik ga het zelf gebruiken icm een usb bluetooth ontvanger van dx.com van een euro of 4.

http://www.action.nl/prod...8/-p/favoritelistid/10298

[ Voor 3% gewijzigd door Wazzup! op 13-11-2013 23:58 ]

• roelke
  • Laatst online: 23:33
Het is alweer een tijdje geleden dat ik versie 2 van mijn Box heb gebouwd.
Tijd voor versie 3 dus.

Doel :
-Lichtgewicht
-Stevig

Het is uiteindelijk dit geworden :

Afbeeldingslocatie: http://roelke.nl/Boxv31.jpg

Afbeeldingslocatie: http://roelke.nl/Boxv32.jpg

Inside the box :

Afbeeldingslocatie: http://roelke.nl/Boxv33.JPG
Wat zit erin :
TA2024 + mod
2,6Ah LiPo accu
3 cels LiPo lader
LiPo accubeveiliger + custom printje dat de versterker uitschakelt
Verder zit er een 3 polige schakelaar om te zorgen dat echt alle cellen worden afgeschakeld als de box uit staat.

Behuizing is lasergesneden door Fablab Maastricht en gemaakt met een online Boxmaker.

I've GoT a solution

• wesleytjuh
Netjes hoor :). Lekker klein en handzaam. Klinkt het nog een beetje met zo'n klein formaat?

Heb je wat meer specs over je elektronica? Zo'n RC lipo is inderdaad ook wel ideaal, zeer betaalbaar en komt zijn capaciteit over het algemeen prima na. Enige waar je eigenlijk wel rekening mee moet houden is dat deze cellen het niet leuk vinden om helemaal vol (of leeg, maar dat geldt voor alle li-ion) opgeslagen te worden. Het beste kun je de radio met 60-70% (of 3.8V per cel) capaciteit wegzetten als je hem een tijdje niet gaat gebruiken. Vooral dit soort lipos zijn daar gevoelig voor.

Wat voor hout gebruik je trouwens?

[ Voor 63% gewijzigd door wesleytjuh op 14-11-2013 09:13 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink