Ik dacht voor dit projectlutkeveld schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:50:
Hij vroeg het voor een volgend project toch? Voor dit project zou het inderdaad een goede toevoeging zijn. Over het sublaag: ik had ergens gelezen dat buiten andere frequenties als bas worden geinterpreteerd als binnen (iets met psycho acoustics). Ik heb Saturnus, het brein achter de boominator, er nog een PM over gestuurd voor wat meer details.
Ik kan je vertellen dat mn grootste kistradio met subwoofer heel erg vet effect geeft met sublaag(subwoofer geeft 45-80hz weer), en is nou niet echt groter is dan de boominator, je hebt dan welliswaar geen 360° geluid.. Maar spl levels komen zo uit mn hoofd wel goed in de buurt!!
Ja het is een ontwerpkeuze. Als extreem hard volume en/of een groot bereik (denk aan een heel plein van hard geluid voorzien, of iets voor een groep van > 20 man bij een groot kampvuur ofzo) belangrijk is, dan is de boominator denk ik een betere keus.
Als het om vet, lekker stevig laag gaat voor een groep < 15 man en het hoeft niet op oorlogsniveau, maar wel op 'lekker feestje voor de tent bij lowlands, de buren vinden het eigenlijk wel net te hard' niveau, dan kan je beter voor een ontwerp als de onze (Jag en ik bouwen samen) gaan.
Als het om vet, lekker stevig laag gaat voor een groep < 15 man en het hoeft niet op oorlogsniveau, maar wel op 'lekker feestje voor de tent bij lowlands, de buren vinden het eigenlijk wel net te hard' niveau, dan kan je beter voor een ontwerp als de onze (Jag en ik bouwen samen) gaan.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Wouw, je kijkt 1 dag niet en het staat vol reacties.
Ik moet heel eerlijk zijn, ik weet dat subs meer ruimte nodig hebben dan midden/hoog, maar daar houd het redelijk op. Heb geen spullen voor het afstellen en derelijke, maar was gewoon een kistje om te kijken hoe het zou lukken
Goed, het is dan wel niet helemaal professioneel, maar het gaat goed hard, ook buiten, en de laag is goed te horen, zelfs al is dit niet berekend en in 8mm mdf geplaatst. heb de ruimte voor hoog/midden ook niet berekend, de electronica in de woofer ruimte heeft bepaald waar het schot kwam te zitten, omdat ik wel zo klein mogelijk wilde blijven
Ik zal er in de toekomst dus een miniDSP aan toevogen, en een anti-plop relais, ben bang dat ik de zooi anders om zeep help met een plop
Mochten mensen mijn nieuwe project idee willen weten:
Oude aktekoffer als behuizing
Versterker en voeding
accu en acculader
connectiemogelijkheden (komen wel 2 tulpjes naaast)
speakers
en natuurlijk een accusafe van Wesley, tenzij iemand zo gaat vertellen dat dit bij Lithium-ion niet nodig is.....
de koffer wordt in 2 delen gedeeld door een houten plaat, 1 kant is dan stereo, de andere kant opslag. de opslag ruimte staat wel in verbinding met de stereo ruimte om de speakers wat meer lucht te geven(denk zelf aan een gat met een gaasje of aluminiumprofiel ervoor)
Ik moet heel eerlijk zijn, ik weet dat subs meer ruimte nodig hebben dan midden/hoog, maar daar houd het redelijk op. Heb geen spullen voor het afstellen en derelijke, maar was gewoon een kistje om te kijken hoe het zou lukken
Goed, het is dan wel niet helemaal professioneel, maar het gaat goed hard, ook buiten, en de laag is goed te horen, zelfs al is dit niet berekend en in 8mm mdf geplaatst. heb de ruimte voor hoog/midden ook niet berekend, de electronica in de woofer ruimte heeft bepaald waar het schot kwam te zitten, omdat ik wel zo klein mogelijk wilde blijven
Ik zal er in de toekomst dus een miniDSP aan toevogen, en een anti-plop relais, ben bang dat ik de zooi anders om zeep help met een plop
Mochten mensen mijn nieuwe project idee willen weten:
Oude aktekoffer als behuizing
Versterker en voeding
accu en acculader
connectiemogelijkheden (komen wel 2 tulpjes naaast)
speakers
en natuurlijk een accusafe van Wesley, tenzij iemand zo gaat vertellen dat dit bij Lithium-ion niet nodig is.....
de koffer wordt in 2 delen gedeeld door een houten plaat, 1 kant is dan stereo, de andere kant opslag. de opslag ruimte staat wel in verbinding met de stereo ruimte om de speakers wat meer lucht te geven(denk zelf aan een gat met een gaasje of aluminiumprofiel ervoor)
Ja, ik heb zojuist nog ff gecheckt, en aldus bassbox pro kom ik uit op zo'n 113dB met 50watt, dat is tot zo'n 65 hz vlak, op 40hz is daar nog 100dB van over. Feestjes van 20+ man hoeft geen probleem te zijn, weet ik inmiddels...
Dat ga ik je dan vertellendjrednas schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:45:
Ik heb zelf ook een 'kofferradio' gemaakt. Leuk en compact. Die bluetooth module raad ik zelf niet aan, maar het kan zijn dat ik net een defecte heb binnen gekregen. Sure-Hifi (die ook die ta2024 aanbiedt) heeft een leuk bluetooth bordje die native 12v, 3.5mm en RCA ondersteunt. Die is wel aan te raden en word ook door accusafe verkocht.
[ Voor 10% gewijzigd door lutkeveld op 08-10-2013 21:15 ]
druk en typefouten voorbehouden
ik denk dat ik het hier even mis, want in de webshop van accusafe zie ik geen vergelijkbaar product, of ben ik nu zo blind?lutkeveld schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:13:
[...]
Die bluetooth module raad ik zelf niet aan, maar het kan zijn dat ik net een defecte heb binnen gekregen. Sure-Hifi (die ook die ta2024 aanbiedt) heeft een leuk bluetooth bordje die native 12v, 3.5mm en RCA ondersteunt. Die is wel aan te raden en word ook door accusafe verkocht.

En dan kan ik dus eigenlijk beter geen accusafe gebruiken, dan heb ik meer speeltijd
Accusafe en Ebay
En dan zou je eventueel nog apart een mp3 module kunnen kopen. Denk wel na of je het gaat gebruiken, het bied namelijk veel functies maar die kunnen overbodig zijn. FM radio kan bijvoorbeeld via je mobiel en hoe vaak gebruik je nou een SD kaart of USB stick? Het is ook een ramp om luchtdicht te maken, of je moet er een houten kistje aan de achterkant omheen bouwen en die luchtdicht maken.
En dan zou je eventueel nog apart een mp3 module kunnen kopen. Denk wel na of je het gaat gebruiken, het bied namelijk veel functies maar die kunnen overbodig zijn. FM radio kan bijvoorbeeld via je mobiel en hoe vaak gebruik je nou een SD kaart of USB stick? Het is ook een ramp om luchtdicht te maken, of je moet er een houten kistje aan de achterkant omheen bouwen en die luchtdicht maken.
[ Voor 47% gewijzigd door lutkeveld op 08-10-2013 22:11 ]
Ik dacht dat je iets vergelijkbaars bedoelde, dus ook een zichtbaar pannel ofzolutkeveld schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:08:
Accusafe en Ebay
Maar dat is zeker waar, ik ga hier nog eens goed over na denken. zo moet ik bijv gaan uitzoeken hoe je met die chip verbind (code, kan iedereen er mee verbinden zonder iets te moeten toestaan enz). het duurt toch nog wel even voor ik er aan ga beginnen omdat mijn ouders het er niet zo erg mee eens zijn dat er nog zo'n "herrieapparaat" komt
en daarbij komt: welke is beter?
deze of deze?
[ Voor 13% gewijzigd door djrednas op 08-10-2013 22:57 ]
Die van de Sure heeft geen wachtwoord. Zodra je verbind word de naam verborgen en kunnen anderen niet verbinden. Alle andere bluetooth modules die ik in handen heb gehad hadden wachtwoord 0000.
De bluetooth 4.0 is beter dan het 2.1 bordje. Of je mobiel het ondersteunt is punt 1, of je het verschil hoort is punt 2.
En zeg je ouders maar dat je er toch maar 1 tegelijk gebruikt, dus 2 is geen probleem
De bluetooth 4.0 is beter dan het 2.1 bordje. Of je mobiel het ondersteunt is punt 1, of je het verschil hoort is punt 2.
En zeg je ouders maar dat je er toch maar 1 tegelijk gebruikt, dus 2 is geen probleem
Ik heb ze beide liggen, moet de bluetooth 4.0 module nog eens testen, of dat hoorbare verbetering oplevert. Opzich klinken die bluetooth modules al best goed, je verliest wel iets van kwaliteit maar het is zeker heel erg bruikbaar
. Ik doe wel even een post zodra ik de 4.0 getest heb. Zie overigens in de link van lutkeveld dat de prijs in mijn shop verkeerd staat, met de komst van de 4.0 module zijn de prijzen van sure veranderd 
Ik verwacht overigens wel hoorbare verschillen tussen de 2.
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 08-10-2013 23:20 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
De vraag is of dat verschil meer dan 5 euro waard iswesleytjuh schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:19:
ik heb mijn idee voor de kofferspeaker in elk geval aangepast, ik wil alleen een 230 aansluiting en 2 schakelaars aan de buitenkant zien, verder een glad gaaf kistje.
*haakt in
Ik heb onlangs deze module bij DX aangeschaft, en ik moet zeggen; dikke prima. Ik heb 'm nog niet goed kunnen ampen ná de bluetooth ontvanger (ruis etc.) maar de eerste indruk is hoopvol. Pairing zonder code, dus nauwlijks beveiligd. Vraag is echter; waarom zou je dat willen. Het is alleen maar grappig als iemand op het strand je radio kaapt.
http://dx.com/p/bluetooth...o-male-cable-black-163694
Ik heb onlangs deze module bij DX aangeschaft, en ik moet zeggen; dikke prima. Ik heb 'm nog niet goed kunnen ampen ná de bluetooth ontvanger (ruis etc.) maar de eerste indruk is hoopvol. Pairing zonder code, dus nauwlijks beveiligd. Vraag is echter; waarom zou je dat willen. Het is alleen maar grappig als iemand op het strand je radio kaapt.
http://dx.com/p/bluetooth...o-male-cable-black-163694
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
Daarbij komt, dat als jij verbonden bent, niemand anders verbinding kan maken. Zo'n wachtwoord zit meer in de weg dat het meerwaarde biedt
. Enige wat je met die DX modules hebt is dat het echt hit and miss is. Van het handjevol ervaringen wat hier gepost is over die module lijkt het erop dat hij bij de helft prima werkt, maar bij de andere helft simpelweg niet werkt. Maar wat wil je met zo'n prijs 
De Bluetooth dongle uit jouw link is weer wat anders, wellicht dat daarvan de kwaliteit hoger ligt. Jammer alleen dat je voor een usb poort met 5V moet zorgen, vaak gooien die 5V omvormers een hoop zooi op de voedingslijn.
De Bluetooth dongle uit jouw link is weer wat anders, wellicht dat daarvan de kwaliteit hoger ligt. Jammer alleen dat je voor een usb poort met 5V moet zorgen, vaak gooien die 5V omvormers een hoop zooi op de voedingslijn.
[ Voor 21% gewijzigd door wesleytjuh op 09-10-2013 00:53 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik heb als oplossing een usb-dongel op batterij besteld, heeft 8 uur speeltijd, en anders hang ik hem aan mijn 11000mah reservelader
ik weet namelijk 100% zeker dat als ik hem aan de kist USB poort hang dat het signaal verstooord wordt.en daarbij kan ik hem ook in andere toepassingen gebruiken, hij zit niet ingebouwd
Luitjes,
Afgelopen week dan eindelijk al mn spulletjes binnen gehad. Dit betekend natuurlijk dat ik nu direct aan de slag wil
Ik heb alleen nog wel even een vraagje; Ik heb een TA2024 liggen en deze wil ik graag modden zodat ik hier een sub op aan kan sluiten. Hoe doe ik dit precies? En kan ik ook een dubbele mod uitvoeren? (De 'normale TA2024 mod + een mod zodat ik hier een sub op aan kan sluiten?)
Afgelopen week dan eindelijk al mn spulletjes binnen gehad. Dit betekend natuurlijk dat ik nu direct aan de slag wil
Ik heb alleen nog wel even een vraagje; Ik heb een TA2024 liggen en deze wil ik graag modden zodat ik hier een sub op aan kan sluiten. Hoe doe ik dit precies? En kan ik ook een dubbele mod uitvoeren? (De 'normale TA2024 mod + een mod zodat ik hier een sub op aan kan sluiten?)
Techjunk & gadgetfreak
de normale mod is al zo vaak naar voren gekomen dat je die wel kan vinden via de zoek functie..
wat bedoel je met 2e mod? vaak word er voor een sub gewoon een extra versterker gepakt met een (actief )filter(zoals minidsp) voor de versterker
wat bedoel je met 2e mod? vaak word er voor een sub gewoon een extra versterker gepakt met een (actief )filter(zoals minidsp) voor de versterker
ik denk toch echt dat (kliklik) dit de beste manier is, want anders heb je een probleem met het aantal Ohm dat je speakers in totaal hebben, tenzij je 2 hoog/midden van 2 ohm hebt, en 2 laag van 2 ohm en dan in serie, of alles 8 ohm en dan parallel aansluiten.Piet bel schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:52:
Luitjes,
Je kunt iig een condensator of de feedback weerstand plaatsen om daarmee een lowpass filter te maken. Die versterker gebruik je dan voor de subwoofer. Wat heb je nog meer in je setup zitten? Wat voor speakers? Eigenlijk kun je het beste 1 stereo versterker voor 2 speakers gebruiken en een aparte (mono) versterker voor de (dubbel kanaals) subwoofer.
Sorry dat ik alleen wat foto's dump ik heb helaas niet zoveel tijd! Wil wel even wat zeggen over de MiniDSP, ik heb namelijk nog geen last gehad van een plop! Wel heb ik de volumeknop met schakelaar gepakt zodat bij het in en uitschakelen het volume altijd laag staat uit voorzorg.
Elektronica is in deze foto's af. De kist schakelt vloeiend over van accu naar voeding wanneer je netstroom aansluit en laadt dan vervolgens de accu op. Werkt super. Ik moet nu nog de voorkant lijmen en dan de kist afwerken en de miniDSP filters instellen.

Elektronica is in deze foto's af. De kist schakelt vloeiend over van accu naar voeding wanneer je netstroom aansluit en laadt dan vervolgens de accu op. Werkt super. Ik moet nu nog de voorkant lijmen en dan de kist afwerken en de miniDSP filters instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtCaffran op 10-10-2013 23:41 ]
Ziet er super uit! Lekker high-tech zo
.
Heb je nu die fabrikant expres zo'n acculaad print even groot als de MaxAmp laten maken
. Je zou het bijna zeggen!
Heb je nu die fabrikant expres zo'n acculaad print even groot als de MaxAmp laten maken
Verwijderd
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben ook begonnen met een kistradio te maken ik heb alleen een paar vraagjes. Ik wil dat mijn kistradio op accu kan en op een voeding. Nu is mijn vraag hoe kan ik simpel tussen deze 2 schakelen. Ik heb ook een snelle tekening gemaakt op paint hoe ik het wil gaan aansluiten. Zouden jullie mij hiermee verder kunnen helpen en zeggen of dit goed is?

Als ik jou was zou ik toch eens kijken op de volgende site: accusafeVerwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 23:55:
Nu is mijn vraag hoe kan ik simpel tussen deze 2 schakelen. Ik heb ook een snelle tekening gemaakt op paint hoe ik het wil gaan aansluiten. Zouden jullie mij hiermee verder kunnen helpen en zeggen of dit goed is?
Hier verkopen ze een apparaatje genaamd de "accusafe".
Deze heeft meerdere handige functies, staat daar allemaal beschreven, maar in het kort:
1. schakelen tussen voeding en accu's
2. aan en uit schakelen van de accu's
3. schakelen van de lader naar de accu's
4. het beveiligen van de accu's tegen onderspanning (dit kan je accu's beschadigen)
Meer info kan je op die site vinden
Verwijderd
Ja daar had ik ookal op het forum over gelezen. Dit wou ik eigenlijk later gaan toepassen als het budget weer een beetje is gegroeid. Ik wou het voor nu eigenlijk even op een andere manier oplossen.djrednas schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 00:18:
[...]
Als ik jou was zou ik toch eens kijken op de volgende site: accusafe
Hier verkopen ze een apparaatje genaamd de "accusafe".
Deze heeft meerdere handige functies, staat daar allemaal beschreven, maar in het kort:
1. schakelen tussen voeding en accu's
2. aan en uit schakelen van de accu's
3. schakelen van de lader naar de accu's
4. het beveiligen van de accu's tegen onderspanning (dit kan je accu's beschadigen)
Meer info kan je op die site vinden
Dan zou ik gaan voor een 3 standenschakelaar. de voeding op de ene stand, de accu's op de andere, en de 0 stand doet niets.Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 01:28:
[...]
Ja daar had ik ookal op het forum over gelezen. Dit wou ik eigenlijk later gaan toepassen als het budget weer een beetje is gegroeid. Ik wou het voor nu eigenlijk even op een andere manier oplossen.

Hallo tweakers,
Na zo’n 4 maanden is dan eindelijk mijn kist radio af, ik had er soms gewoon de tijd niet voor. Maar het eind resultaat mag er wezen het aansluiten van de speakers was totaal geen probleem.
Alleen het aansluiten van de lampjes was behoorlijk lastig. Omdat je die niet zomaar kan aansluiten daar heb je een aparte versterker voor nodig anders krijg je ruis. Maar toen ik het Velleman mk114 kitje had ontdekt was het zo gebeurd. Hij kan echt super hard met de nieuwe MaxAmp, hij blijft ook loep zuiver als je hem harder zet.
Er zit alleen nog geen accu in ik ga er waarschijnlijk 3 lipo accu’s gebruiken zodat ik als nog aan de 6 ampère kom. De kleur van de kist radio is trouwens een beetje mislukt het was de bedoeling dat hij mooi grijs zou worden, maar de verf was nog al van goedkope kwaliteit. Vandaar dat we er maar een beetje robuuste uiterlijk aan hebben gegeven
Vooral nummers met een goede bas zijn leuk
Dit is het eindresultaat:
View My Video
Na zo’n 4 maanden is dan eindelijk mijn kist radio af, ik had er soms gewoon de tijd niet voor. Maar het eind resultaat mag er wezen het aansluiten van de speakers was totaal geen probleem.
Alleen het aansluiten van de lampjes was behoorlijk lastig. Omdat je die niet zomaar kan aansluiten daar heb je een aparte versterker voor nodig anders krijg je ruis. Maar toen ik het Velleman mk114 kitje had ontdekt was het zo gebeurd. Hij kan echt super hard met de nieuwe MaxAmp, hij blijft ook loep zuiver als je hem harder zet.
Er zit alleen nog geen accu in ik ga er waarschijnlijk 3 lipo accu’s gebruiken zodat ik als nog aan de 6 ampère kom. De kleur van de kist radio is trouwens een beetje mislukt het was de bedoeling dat hij mooi grijs zou worden, maar de verf was nog al van goedkope kwaliteit. Vandaar dat we er maar een beetje robuuste uiterlijk aan hebben gegeven
Vooral nummers met een goede bas zijn leuk
Dit is het eindresultaat:
View My Video
Zoals wesley zegt, een condensator parallel op de feedback weerstand. Ik weet niet direct uit m'n hoofd welke dat zijn bij de ta2024, maar dat is al is genoemd in dit topic, even zoekenPiet bel schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:52:
Luitjes,
De weerstand is als het goed is 20k ohm, (Wesley mod ze als het goed is niet bij de ingangsweerstand, maar met de feedback, dus een gemodde zou daar een waarde van 50/100k kunnen hebben, ff checken dus) de frequentie mag je zelf bedenken (80 tot 150Hz is normaal).
20k met een 100nF condensator zorgt bijvoorbeeld voor een -3dB van 80Hz.
Aangezien de ta2024 2 kanalen heeft zou je de mod voor allebij kunnen doen, en dan 2 subwoofers, of 1 dubbelspoels woofer.
Of je mod slechts een kanaal naar low-pass subwoofer, en maakt een compacte kistradio met 1 speaker en 1 woofer
Feedback weerstanden zijn R5 en R6, standaard zijn deze 20K, modded zijn deze 100K bij een TA2024. Bij een maxamp is er ruimte op de PCB voor de condensatoren om deze te plaatsen. Standaard is de maxamp "modded" met een feedback weerstand van 47K, als je hem "unmod" wordt de weerstand 15K.
TA2024 low pass filter:
Standaard: 100nF over R5 en R6 voor -3dB bij 80Hz
Modded: 22nF over R5 en R6 voor -3dB bij 72Hz
Maat van condensators is 0805
Maxamp low pass filter
Standaard: 150nF op de lege plaats naast de feedback weerstanden (links van de chip) voor -3dB bij 70Hz
Modded: 47nF op de lege plaats naast de feedback weerstanden (links van de chip voor -3dB bij 72Hz
Maat van condensators is 0603
TA2024 low pass filter:
Maxamp low pass filter
Standaard: 150nF op de lege plaats naast de feedback weerstanden (links van de chip) voor -3dB bij 70Hz
Modded: 47nF op de lege plaats naast de feedback weerstanden (links van de chip voor -3dB bij 72Hz
Verwijderd
Oke bedankt ga ik even op internet rond zoeken voor die schakelaar.djrednas schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:56:
[...]
Dan zou ik gaan voor een 3 standenschakelaar. de voeding op de ene stand, de accu's op de andere, en de 0 stand doet niets.
[afbeelding]
Oke thanks! Dus nog even voor de duidelijkheid voor mezelf, Als ik van een TA2024 een Lowpass filter wil maken moet ik een 100K Ohm weerstand parallel op R5 en R6 solderen. Right? En ik kan de TA2024 beter normaal houden, dus niet modden (door geen weerstand op R2 en R4 te solderen)?wesleytjuh schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:02:
Feedback weerstanden zijn R5 en R6, standaard zijn deze 20K, modded zijn deze 100K bij een TA2024. Bij een maxamp is er ruimte op de PCB voor de condensatoren om deze te plaatsen. Standaard is de maxamp "modded" met een feedback weerstand van 47K, als je hem "unmod" wordt de weerstand 15K.
TA2024 low pass filter:
Maxamp low pass filter
Ik wou trouwens nog wel weten, Wat is beter om te gaan gebruiken als versterker voor mn sub, een TA2024 als lowpassfilter gemod, of een minidsp, of nog iets anders?
Ik heb trouwens de allround speakers op een andere, modded TA2024 staan. Daar komt straks nog een versterker voor mn SUB bij én een bleutooth reciever. Deze wil ik alle 3 aansluiten op een voeding, deze moeten dan gewoon parallel aangesloten worden toch?
Techjunk & gadgetfreak
Ik heb een 9800 mah li-ion accu. Deze werkte aantal keren goed alleen gister viel die zomaar uit dus dacht dat ie leeg was. Echter laat ie niet meer op hij staat op 5,5 volt. Ik dacht dat een li-ion accu niet te ver ontladen kon worden. Is deze accu nu stuk en hoe kan ik dat eventueel volgende keer voorkomen?
Een Li-ion batterij kan je weldegelijk te ver ontladen, alleen zit er meestal electronica op dat hem beschermt.vinxion schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:50:
Ik heb een 9800 mah li-ion accu. Deze werkte aantal keren goed alleen gister viel die zomaar uit dus dacht dat ie leeg was. Echter laat ie niet meer op hij staat op 5,5 volt. Ik dacht dat een li-ion accu niet te ver ontladen kon worden. Is deze accu nu stuk en hoe kan ik dat eventueel volgende keer voorkomen?
NopePiet bel schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 19:06:
[...]
Oke thanks! Dus nog even voor de duidelijkheid voor mezelf, Als ik van een TA2024 een Lowpass filter wil maken moet ik een 100K Ohm weerstand parallel op R5 en R6 solderen. Right? En ik kan de TA2024 beter normaal houden, dus niet modden (door geen weerstand op R2 en R4 te solderen)?
Ik wou trouwens nog wel weten, Wat is beter om te gaan gebruiken als versterker voor mn sub, een TA2024 als lowpassfilter gemod, of een minidsp, of nog iets anders?
Ik heb trouwens de allround speakers op een andere, modded TA2024 staan. Daar komt straks nog een versterker voor mn SUB bij én een bleutooth reciever. Deze wil ik alle 3 aansluiten op een voeding, deze moeten dan gewoon parallel aangesloten worden toch?
Om een low pass filter te maken moet je een condensator plaatsen over R5 en R6, parallel. De waarde van die condensator is afhankelijk van de TA2024 die je hebt. Simpelgezegd: Als je geen modded TA2024 van AccuSafe hebt (dus een normale TA2024 mag wel) geldt dit:
TA2024 low pass filter:
Dit geldt zowel voor de standaard TA2024, als een TA2024 die modded is door middel van een weerstand over R3 en R4 te plaatsen.
Pas als je een modded bij AccuSafe koopt, of op dezelfde manier als ons mod (R5 en R6 vervangen door 100K) geldt dit:
Klinkt als een gevalletje dode li-ionvinxion schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:50:
[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 13-10-2013 13:20 ]
Oke en dit zit niet in die normale blauwe van ebay?JvS schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 13:02:
[...]
Een Li-ion batterij kan je weldegelijk te ver ontladen, alleen zit er meestal electronica op dat hem beschermt.
ja zeker wel, maar ook die kunnen falen als je pech hebt. Alles gaat een keer stuk.vinxion schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 13:34:
[...]
Oke en dit zit niet in die normale blauwe van ebay?
Beste mede-bouwers,
Ik heb na ruim 2 jaar met de Marquant MCR-1254 rondgelopen in mijn radio rondgelopen een klein ongelukje gehad waardoor het scherm het niet altijd meer doet. Voor mij is dit altijd een top radiotje geweest, omdat als ik de massaschakelaar om zetten, en weer aanzetten de radio altijd alle stations en de actieve zender die ik de laatste keer luisterden onthield. Ook had ik altijd de radio achter op de fiets aan naar scouting, met over het algemeen goed bereik, zelfs als het even een klein beetje minder werd, ging het volume een zeer klein beetje omlaag voor 0.5 sec, en dan weer volop aan met goed bereik, je merkte het amper.
Maar ik zoek nu een nieuwe radio met ongeveer dezelfde eissen, ik ben al 2 keer naar de kijkshop gegaan, maar de nieuwere versie van de MCR-1254 had nooit goed ontvangst, en de MCR-1257 onthield nooit de zenders en liet ongeveer gemiddeld iedere 30 sec het geluid ff wegvallen, maar nooit bij een nummer met veel bas en dus een hoge piek.
Daarom dus, weten jullie nog goede autoradio's die AUX en USB ondersteunen (ev. ook bluetooth) waarvan de zenders wel bewaard blijven als ik de massa omzet van mijn krat? Als prijsrange alles beneden de €70.
Alvast hartelijk bedankt
Ik heb na ruim 2 jaar met de Marquant MCR-1254 rondgelopen in mijn radio rondgelopen een klein ongelukje gehad waardoor het scherm het niet altijd meer doet. Voor mij is dit altijd een top radiotje geweest, omdat als ik de massaschakelaar om zetten, en weer aanzetten de radio altijd alle stations en de actieve zender die ik de laatste keer luisterden onthield. Ook had ik altijd de radio achter op de fiets aan naar scouting, met over het algemeen goed bereik, zelfs als het even een klein beetje minder werd, ging het volume een zeer klein beetje omlaag voor 0.5 sec, en dan weer volop aan met goed bereik, je merkte het amper.
Maar ik zoek nu een nieuwe radio met ongeveer dezelfde eissen, ik ben al 2 keer naar de kijkshop gegaan, maar de nieuwere versie van de MCR-1254 had nooit goed ontvangst, en de MCR-1257 onthield nooit de zenders en liet ongeveer gemiddeld iedere 30 sec het geluid ff wegvallen, maar nooit bij een nummer met veel bas en dus een hoge piek.
Daarom dus, weten jullie nog goede autoradio's die AUX en USB ondersteunen (ev. ook bluetooth) waarvan de zenders wel bewaard blijven als ik de massa omzet van mijn krat? Als prijsrange alles beneden de €70.
Alvast hartelijk bedankt
Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)
Hallo,
Is het mogelijk om 2.1 speakers (Philips SPA5300, pricewatch: Philips SPA5300) aan te sluiten op een accu? Zo ja, wat heb ik dan nodig?
Is het mogelijk om 2.1 speakers (Philips SPA5300, pricewatch: Philips SPA5300) aan te sluiten op een accu? Zo ja, wat heb ik dan nodig?
Dat weet je pas als je de set hebt opengemaakt. Als er een 12V trafo in zit, werkt de set intern op 15Vdc. Dan zou het kunnen. De accu sluit je dan aan ná de gelijkrichter (4 dioden).
[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 13-10-2013 20:11 ]
Die logica snap ik niet, als er een 12v trafo in zit werkt ie toch op 12v?
Wisselspanning / gelijkspanning, scheelt factor 1,4 geloof ik.
Ik ga binnenkort de speakers openmaken om te kijken of er een trafo inzit.
Nog een vraagje, is het ook mogelijk om een 12V Accu aan te sluiten op een 12V/230V omvormer en zo de speakers voorzien van stroom?
Nog een vraagje, is het ook mogelijk om een 12V Accu aan te sluiten op een 12V/230V omvormer en zo de speakers voorzien van stroom?
Het kan, maar het is niet de beste optie
[ Voor 71% gewijzigd door lutkeveld op 13-10-2013 20:43 ]
Bedankt voor de snelle feedback,
Ik heb zojuist de speaker opengemaakt en er staat:
I/P: ~230V/50Hz RED-RED
O/P: ~17V/3A BLU-BLU
Dus het is niet mogelijk om hem aan te sluiten op accu?
Ik heb zojuist de speaker opengemaakt en er staat:
I/P: ~230V/50Hz RED-RED
O/P: ~17V/3A BLU-BLU
Dus het is niet mogelijk om hem aan te sluiten op accu?
Die versterker werkt volgens mij op 24V (17 * 1,4142) gelijkspanning. Je zou hiervoor nog twee 12V 7AH accu's in serie kunnen zetten, maar dat is wel altijd een gedoe met opladen vrees ik.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 13-10-2013 21:01 ]
Verwijderd
er zitten meestal 2 + kabels aan een autoradio, de 1 is de memory en die moet altijd op de accu zijn aangesloten wil je de zenders onthoudenTopTon schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 19:25:
Beste mede-bouwers,
Alvast hartelijk bedankt
@MarvinWijnand, dat is precies wat ik juist heb gecombineert, want de accu die ik heb wil ik juist liever niet alsnog belasten als de radio uit staat, daarom hoopte ik erop dat alle mede tweakers nog een radio weten die ook zonder beide kabels niet aangesloten zijn ook alsnog de zenders onthouden, zoals de Marquant MCR-1254
Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)
Hallo,
Ik ben van plan om een amplifier te kopen en deze aan te sluiten op een adapter. Alleen weet ik niet zeker of dit kan.
Het betreft deze amplifier (12V 5A):
http://dx.com/p/160w-hi-f...-blue-silver-sd-usb-90330
Dit is de adapter:
http://dx.com/p/12v-5a-ac...k-eu-plug-100-240v-152373
Is het mogelijk om deze aan te sluiten zonder dat ik de boel opblaas?
Alvast bedankt
Ik ben van plan om een amplifier te kopen en deze aan te sluiten op een adapter. Alleen weet ik niet zeker of dit kan.
Het betreft deze amplifier (12V 5A):
http://dx.com/p/160w-hi-f...-blue-silver-sd-usb-90330
Dit is de adapter:
http://dx.com/p/12v-5a-ac...k-eu-plug-100-240v-152373
Is het mogelijk om deze aan te sluiten zonder dat ik de boel opblaas?
Alvast bedankt
Het kan, maar die versterkers zijn redelijk crappy. Haal dan een Lepai LP2020A+. Werkt ook met je gelinkte voeding.
Gaat inderdaad werken, maar laat je niet gek maken. Het daadwerkelijk vermogen zal in de werkelijkheid rond de 15W per kanaal liggen. Ook is de kans groot dat de radio niet werkt, die hebben vaak maar in een aantal plaatsen in Nederland ontvangst.
Wat de voeding betreft zou je met 3A ook nog wel toekomen dus zit je met 5A zeker goed. Waarom niet gewoon een standaard klasse-d versterker zoals de TA2024?
Wat de voeding betreft zou je met 3A ook nog wel toekomen dus zit je met 5A zeker goed. Waarom niet gewoon een standaard klasse-d versterker zoals de TA2024?
Ik wil graag een versterker met de bediening in één. Tevens wil ik voorlopig nog even zonder accu.wesleytjuh schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:32:
Gaat inderdaad werken, maar laat je niet gek maken. Het daadwerkelijk vermogen zal in de werkelijkheid rond de 15W per kanaal liggen. Ook is de kans groot dat de radio niet werkt, die hebben vaak maar in een aantal plaatsen in Nederland ontvangst.
Wat is er beter aan die Lepai? Zou het verschil goed hoorbaar zijn? Op DX staat ook een Lepai (ander type) http://dx.com/p/lepai-alu...e-amplifier-silver-247768 , is deze ook beter dan mijn eerst genoemde amplifier van DX?
De versterker chip (ta2020) is stukken beter dan die in de versterkers van DX zit. De LP2020A+ is (een van de) beste voor jou doeleinde.
Hmm, lastig. Op DX heb ik nog een kortingscode die ik moet verzilveren. Jammer dat de Lepai niet alle opties heeft die de amplifier van DX wel heeft. Er zijn vrij veel positieve reacties op de amplifier van DX... Zou ik het verschil echt goed kunnen horen? Anders is de Lepai natuurlijk een betere keus.lutkeveld schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:07:
De versterker chip (ta2020) is stukken beter dan die in de versterkers van DX zit. De LP2020A+ is (een van de) beste voor jou doeleinde.
Goed is relatief. Als je ze side by side zou vergelijken zou bijna iedereen voor de lepai gaan.
ik heb gister een leuk setje mid woofers gekocht van een kennis in amerika.
Ascendant Audio Carbon mids, worden niet meer gemaakt en zijn behoorlijk zeldzaam omdat bijna niemand ze weg doet

en ga ze in combinatie doen met deze tweeters,
http://store.crescendoaud...le-silk-dome-tweeter-kit/
nu kan ik aan nog een setje van die mids komen dus als iemand interesse heeft laat het me dan weten dan kan ik ze mee laten komen.
Ascendant Audio Carbon mids, worden niet meer gemaakt en zijn behoorlijk zeldzaam omdat bijna niemand ze weg doet

en ga ze in combinatie doen met deze tweeters,
http://store.crescendoaud...le-silk-dome-tweeter-kit/
nu kan ik aan nog een setje van die mids komen dus als iemand interesse heeft laat het me dan weten dan kan ik ze mee laten komen.
Een kistradio met dit:
Pioneer TS-G1722I speakers
TA-2024 Versterker
en een 12 volt 12 ah Yuasa accu
Zal dat een beetje hard gaan voor in kleedkamer en op voetbalveld?
Hier nog een elektrische schema (val stroming)
TA-2024 Versterker

Prima zorealpower schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:37:
Een kistradio met dit:
TA-2024 Versterker
[afbeelding]
In een kleedkamer zal het wellicht zelfs te hard gaan, op een voetbal veld zal het meer een normaal volume zijn wat in de uithoeken van het veld meer een achtergrondgeluid zal zijn. Over het algemeen prima.
Ja, de + en de - zijn voor de acculader.wesleytjuh schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:23:
[...]
Prima zo. Neem aan dat die + en - aansluitingen voor je acculader zijn?
In een kleedkamer zal het wellicht zelfs te hard gaan, op een voetbal veld zal het meer een normaal volume zijn wat in de uithoeken van het veld meer een achtergrondgeluid zal zijn. Over het algemeen prima.
Verder bedankt voor je informatie, hier zal ik zeker wat aan hebben.
(Dus dat word zo snel mogelijk de kistradio bouwen)
Vandaag bezig geweest met de flightcase. de 16cm qm quart 160TX zijn aardige mid woofers. De flightcase met reeds aanweizg schuim werkt goed. de bass komt in de buurt van mij klipsch KSW-10. Alles wat in mijn hobbyruimte staat gaat spontaan mee trillen.
De mp3/radio/BT module is redelijk te noemen.
mp3 klinkt goed - heeft EQ settings via de remote
radio redelijk - radio via s3 via line is veeel beter
BT is crapp met al dat gepiep/ruis gekraak.
line in is het beste
Het begin is er maar er is nog genoeg te doen.
- sluitingen aanpassen want ze trillen soms aardig mee
- testen met compartimentering per speakers
- 4 tweeters toevoegen
- bassreflexpoort maken -testen wat bass verbeterd
- mini dsp wellicht
- 2 amps vervangen door TK2050
De mp3/radio/BT module is redelijk te noemen.
mp3 klinkt goed - heeft EQ settings via de remote
radio redelijk - radio via s3 via line is veeel beter
BT is crapp met al dat gepiep/ruis gekraak.
line in is het beste
Het begin is er maar er is nog genoeg te doen.
- sluitingen aanpassen want ze trillen soms aardig mee
- testen met compartimentering per speakers
- 4 tweeters toevoegen
- bassreflexpoort maken -testen wat bass verbeterd
- mini dsp wellicht
- 2 amps vervangen door TK2050
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Verwijderd
Zo, bezig met nieuw ontwerp voor en kistradio. Ik wil hem ongeveer even groot maken als de Beolit 12.
Momenteel heb ik al een kistradio, maar waarschijnlijk ga ik deze dan uitelkaar halen voor de
-accusafe
-accu
-accu lader
-voltmeter
-ta2024
-voeding
Wat ik wil toevoegen is het volgende:
- Apt-x bluetooth 4.0
- 4" subwoofer
- ta2020
- DC DC converter
Ik ben dan van plan de subwofer te benutten met de ta2020 en me oude ta2024 aan te sluiten op 2 kleine speakertjes. Misschien vervang ik de accu die ik nu gebruik (12v 7.2 ah) voor een kleinere accu, omdat hij best veel weegt en ik meer ruimte overhoud.
Ik hoor graag wat jullie van het idee vinden!
alvast bedankt
Momenteel heb ik al een kistradio, maar waarschijnlijk ga ik deze dan uitelkaar halen voor de
-accusafe
-accu
-accu lader
-voltmeter
-ta2024
-voeding
Wat ik wil toevoegen is het volgende:
- Apt-x bluetooth 4.0
- 4" subwoofer
- ta2020
- DC DC converter
Ik ben dan van plan de subwofer te benutten met de ta2020 en me oude ta2024 aan te sluiten op 2 kleine speakertjes. Misschien vervang ik de accu die ik nu gebruik (12v 7.2 ah) voor een kleinere accu, omdat hij best veel weegt en ik meer ruimte overhoud.
Ik hoor graag wat jullie van het idee vinden!
alvast bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 10:12 ]
Ok, EDIT: opnieuw.
Ten eerste moet je weten dat de gevoeligheid van deze woofer wat aan de lage kant is. Hierdoor heb je wel als voordeel dat ie een stuk dieper gaat. Om het meeste er uit te halen zul je hem moeten poorten. Dan moet je bedenken of je liever diep en vlak gaat (behuizing van een liter of 8 ), of dat je liever hebt dat ie piekt rond de 80/90Hz waardoor die wat harder gaat (en wat kleiner is).
Ook zou je kunnen overwegen om een extra woofer toe te voegen. Dit zou je een 6dB winst kunnen opleveren.
Ik zou je willen afraden om een ta2020 te kopen met dc-dc omvormer, dit omdat de winst aan vermogen zo weinig is. Dit zal zo'n 2dB zijn, en is nauwelijks merkbaar.
Verder hoef je geen extra speakers toe te voegen. Deze speakers gaan al behoorlijk hoog. Wat je wel kan doen is tweeters toe voegen. (1 of net als de beolit 2) Aangezien tweeters normaal vele malen gevoeliger zijn dan die woofer, (minimaal 10dB) hoef je maar 1/10e van het vermogen er in te stoppen. Dus je zou met zo'n klein 3W versterkertje al uit de voeten kunnen. Ook kun je er een passief filter in stoppen.
@ hieronder, met een -3db op 40Hz zou ik het best wel een subwoofer willen noemen hoor!
Ten eerste moet je weten dat de gevoeligheid van deze woofer wat aan de lage kant is. Hierdoor heb je wel als voordeel dat ie een stuk dieper gaat. Om het meeste er uit te halen zul je hem moeten poorten. Dan moet je bedenken of je liever diep en vlak gaat (behuizing van een liter of 8 ), of dat je liever hebt dat ie piekt rond de 80/90Hz waardoor die wat harder gaat (en wat kleiner is).
Ook zou je kunnen overwegen om een extra woofer toe te voegen. Dit zou je een 6dB winst kunnen opleveren.
Ik zou je willen afraden om een ta2020 te kopen met dc-dc omvormer, dit omdat de winst aan vermogen zo weinig is. Dit zal zo'n 2dB zijn, en is nauwelijks merkbaar.
Verder hoef je geen extra speakers toe te voegen. Deze speakers gaan al behoorlijk hoog. Wat je wel kan doen is tweeters toe voegen. (1 of net als de beolit 2) Aangezien tweeters normaal vele malen gevoeliger zijn dan die woofer, (minimaal 10dB) hoef je maar 1/10e van het vermogen er in te stoppen. Dus je zou met zo'n klein 3W versterkertje al uit de voeten kunnen. Ook kun je er een passief filter in stoppen.
@ hieronder, met een -3db op 40Hz zou ik het best wel een subwoofer willen noemen hoor!
[ Voor 80% gewijzigd door Carneoleon op 22-10-2013 12:46 ]
Een echt subwoofer is het niet, wel lage Fs voor zon kleine driver. Maar een aluminium driver kan je in de regel beter steil of op lage frequentie filteren. Actief filteren is wat mij betreft altijd goed, is ook makkelijker mo dan een steil filter te maken. Als je handig bent met electronica kan je het zelf maken, makkelijk is een crossover bedoeld voor in de auto te gebruiken (is het meteen instelbaar, inc output levels) en no compromise oplossing is mini dsp. Ik zou denk ik gewoon 2x TA2024 doen. Wil je 2 woofers gebruiken?
Volume voor woofer moet je gewoon even simuleren. Kan je ook meteen bepalen of het beter in bass reflex kan of gesloten, of bijvoorbeeld een bandpass ontwerp. Dat is weer praktisch omdat de driver dan meteen beschermd is.
Volume voor woofer moet je gewoon even simuleren. Kan je ook meteen bepalen of het beter in bass reflex kan of gesloten, of bijvoorbeeld een bandpass ontwerp. Dat is weer praktisch omdat de driver dan meteen beschermd is.
zooo, had toch even niks te doen...

Rood: hifi suggestie, 8,7 Liter, gepoort op 41 Hz, -3dB op 38Hz
Oranje: klein piekje, 4,7 Liter, gepoort op 53Hz, -3dB op 50Hz, piek van 2,5dB rond de 100Hz
Geel: Gesloten hifi suggestie, 2 Liter, -3dB op 92 Hz
Blauw: 6e Orde Bandpass (dubbel gepoort), totaal 9 liter, gepoort op 49 en 100Hz, -3dB bij 56Hz en 135Hz, winst van ongeveer 4,5dB. (bij de -3dB punten gaat ie uiteraard nog altijd harder dan de rest)
Oranje: klein piekje, 4,7 Liter, gepoort op 53Hz, -3dB op 50Hz, piek van 2,5dB rond de 100Hz
Blauw: 6e Orde Bandpass (dubbel gepoort), totaal 9 liter, gepoort op 49 en 100Hz, -3dB bij 56Hz en 135Hz, winst van ongeveer 4,5dB. (bij de -3dB punten gaat ie uiteraard nog altijd harder dan de rest)
ik heb even je simulaties ook gerund en wat mij opvalt:Carneoleon schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:06:
zooo, had toch even niks te doen...
[afbeelding]
rood: geeft een gigantische smerige groupdelay van 22! maximaal vermogen voordat deze aan zn x-max zit: ~7 watt
oranje is een beetje gulden midden weg, de poort afstemming is ook dichter bij de fs van de speaker. maximale vermogen voordat deze aan zijn x-max zit:~12 watt
geel: die heeft een kast afstemming van 0,964! dit gaat heel erg boenkerig en smerig klinken. maximale vermogen tot aan de x-max: ~13watt. tevens zakt het rendement goed in bij
even concluderend, als je deze speaker gebruikt zou ik voor optie oranje gaan aangezien deze met maximale vermogen het hardste zal gaan binnen het normale gebruikt van die speaker:

gr niels
de transer function phase heb ik even niet bekeken.
Verwijderd
Bedankt allemaal! vooral voor de moeite om grafieken te maken.
@Jag ik wil 1 woofer gebruiken, dus ik denk dat ik 1 ta2024 dan maar ga gebruiken met een filter voor een tweeter.
Ik heb wel nog een vraag: wat voor soort filternaam moet ik zoeken/ wat voor soort filter moet ik gebruiken? Me verstand van filters is namelijk 0
Ik heb ze nog nooit gebruikt.
@Jag ik wil 1 woofer gebruiken, dus ik denk dat ik 1 ta2024 dan maar ga gebruiken met een filter voor een tweeter.
Ik heb wel nog een vraag: wat voor soort filternaam moet ik zoeken/ wat voor soort filter moet ik gebruiken? Me verstand van filters is namelijk 0
Ik heb ze nog nooit gebruikt.
hou deze tabel maar aan:
http://www.diyaudioandvideo.com/Tables/XOver/2ndOrder.aspx
http://www.diyaudioandvideo.com/Tables/XOver/2ndOrder.aspx
Die group delay is idd erg vies. Oranje leek mij persoonlijk ook de beste oplossing, ook om de grote van de kist. Geel is bij mij anders 0,707! En inderdaad, efficientie is waardeloos. Lijkt mij geen goede oplossing. Nu moet ik wel zeggen dat bass-box automatisch hem stevig vult met wol oid, zonder moet je bijna 4 liter hebben.nelsch schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:20:
[...]
ik heb even je simulaties ook gerund en wat mij opvalt:
rood: geeft een gigantische smerige groupdelay van 22! maximaal vermogen voordat deze aan zn x-max zit: ~7 watt
oranje is een beetje gulden midden weg, de poort afstemming is ook dichter bij de fs van de speaker. maximale vermogen voordat deze aan zijn x-max zit:~12 watt
geel: die heeft een kast afstemming van 0,964! dit gaat heel erg boenkerig en smerig klinken. maximale vermogen tot aan de x-max: ~13watt. tevens zakt het rendement goed in bij
even concluderend, als je deze speaker gebruikt zou ik voor optie oranje gaan aangezien deze met maximale vermogen het hardste zal gaan binnen het normale gebruikt van die speaker:
[afbeelding]
gr niels
de transer function phase heb ik even niet bekeken.
Nu moet je uiteraard wel bedenken dat de x-max het lineare gebied is. Dus ja, ga je daarbuiten krijg je vervorming de x-mech zit op 20mm p-p en dus 10mm 1 kant op. Dat geeft weer wat meer ruimte. Bij mij komen alle gepoorte behuizingen op die waarde bij 12W onder de 25Hz. En de x-max haalt hij al bij 2W (onder 25Hz). Dus dit vraagt sterk om een subsonisch filter. Bij geen van de behuizing zal hij er stuk aan gaan als je een 2024 gebruikt.
[ Voor 15% gewijzigd door Carneoleon op 22-10-2013 15:35 ]
binnen het lineare gebied zou je ook moeten willen blijven. hierin is het magnetisch veld "het beste". de x-mech is zijn mechanische slag en bij die 10mm one way gaat die dus al bijna of al tegen zn poolplaat(of was het de poolkern?) aan aka schade. maar ik vermoed dat je met een ta2024 inderdaad neit zo ver kan komen. echter bij een echte subwoofer is 25 hertz natuurlijk wel iets wat je wiltCarneoleon schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:27:
[...]
Die group delay is idd erg vies. Oranje leek mij persoonlijk ook de beste oplossing, ook om de grote van de kist. Geel is bij mij anders 0,707! En inderdaad, efficientie is waardeloos. Lijkt mij geen goede oplossing. Nu moet ik wel zeggen dat bass-box automatisch hem stevig vult met wol oid, zonder moet je bijna 4 liter hebben.
Nu moet je uiteraard wel bedenken dat de x-max het lineare gebied is. Dus ja, ga je daarbuiten krijg je vervorming de x-mech zit op 20mm p-p en dus 10mm 1 kant op. Dat geeft weer wat meer ruimte. Bij mij komen alle gepoorte behuizingen op die waarde bij 12W onder de 25Hz. En de x-max haalt hij al bij 2W (onder 25Hz). Dus dit vraagt sterk om een subsonisch filter. Bij geen van de behuizing zal hij er stuk aan gaan als je een 2024 gebruikt.
gezien de prijs is deze misschien ook nog een optie
spec;s
uit de opgegeven freq. verloop is een bereik van 80-200 hertz goed te doen, en 80hertz in een een kratradio als je deze vlak krijgt, mwa vind ik niet eens zo heel slecht voor een 5inch. kan het toch nog redelijk draagbaar en compact blijven
Ik kan Pioneer TS-A1703i speakers krijgen voor 25 euro.
Zijn dit goede speakers voor een kistradio en is dit een redelijke prijs?
(speakers zien er helemaal netjes uit(dus conus enzo helemaal heel))
Laat maar niet meer van toepassing
Zijn dit goede speakers voor een kistradio en is dit een redelijke prijs?
(speakers zien er helemaal netjes uit(dus conus enzo helemaal heel))
Laat maar niet meer van toepassing
[ Voor 9% gewijzigd door realpower op 25-10-2013 13:56 ]
Verwijderd
...
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 28-10-2013 20:47 . Reden: Geen vraag en aanbod op het forum ]
Hi, groentje hier
Ben net begonnen met een (dock) speaker, portable is nog de vraag. Ik heb dusver de volgende onderdelen:
versterker, FIIO A1 mini (Class D, 12v)
speakers, Denon M-37 (6Ω, 86dB)
Hier mijn laatste schets

Mdf frame met aparte kamers voor de speakers, afmetingen (ongeveer) 70b x 24d x 16h.

Speakers individueel gesealed voor toegang in het middencompartiment, komt nog een (dunne) backplate overheen met RCA en eurosnoer aansluiting.

Voorkant, uiteindelijke case wil ik bekleden met op maat gefreesd hardhout, de draaiknoppen, handvat (niet zichtbaar) en pootjes (idem) wil ik uit messing frezen (als dat betaalbaar is).
Ben hier mee bezig om een industrieel ontwerp-kant van mezelf te ontdekken en ik vind audio interessant. Analoge knoppen zijn voor mij belangrijk en wil er tegelijk zo min mogelijk, 2 in mijn geval. Mijn versterker heb ik mede uitgekozen omdat er een potentiometer met een switch in zit, volume helemaal omlaag en hij gaat uit. De andere knop wordt input-control met RCA in, BT USB DAC en een Apple Dock connector (nog niet zeker).
Ben alleen niet zo technisch aangelegd (heb de OP gelezen waarvoor hulde) dus ik zal af en toe langskomen met een vraag (en een update).
Kom meteen met een vraag de deur in vallen
Ik wil de optie open houden om een afstandsbediening te implementeren waarvoor een potentiometer met een motor nodig is (en remote hardware). Nu kan ik alleen geen gemotoriseerde potentiometers vinden met een switch, is dit onmogelijk of heeft simpelweg vrijwel niemand dit nodig waardoor het onvindbaar is? Als B het geval is, weet iemand hoe ik hier aan kom?
Bedankt
Ben net begonnen met een (dock) speaker, portable is nog de vraag. Ik heb dusver de volgende onderdelen:
versterker, FIIO A1 mini (Class D, 12v)
speakers, Denon M-37 (6Ω, 86dB)
Hier mijn laatste schets

Mdf frame met aparte kamers voor de speakers, afmetingen (ongeveer) 70b x 24d x 16h.

Speakers individueel gesealed voor toegang in het middencompartiment, komt nog een (dunne) backplate overheen met RCA en eurosnoer aansluiting.

Voorkant, uiteindelijke case wil ik bekleden met op maat gefreesd hardhout, de draaiknoppen, handvat (niet zichtbaar) en pootjes (idem) wil ik uit messing frezen (als dat betaalbaar is).
Ben hier mee bezig om een industrieel ontwerp-kant van mezelf te ontdekken en ik vind audio interessant. Analoge knoppen zijn voor mij belangrijk en wil er tegelijk zo min mogelijk, 2 in mijn geval. Mijn versterker heb ik mede uitgekozen omdat er een potentiometer met een switch in zit, volume helemaal omlaag en hij gaat uit. De andere knop wordt input-control met RCA in, BT USB DAC en een Apple Dock connector (nog niet zeker).
Ben alleen niet zo technisch aangelegd (heb de OP gelezen waarvoor hulde) dus ik zal af en toe langskomen met een vraag (en een update).
Kom meteen met een vraag de deur in vallen
Bedankt
Als ik het goed heb mag je een loodaccu in elke positie gebruiken, echter dient het opladen rechtop te gebeuren.Nikr schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:24:
kan een loodgel accu altijd op ze zij blijven staan?
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Het antwoord had je ook wel op google kunnen vinden als je heel even gezocht had. Je zou misschien kunnen overwegen om twee accu's boven of naast elkaar te monteren, dan kan je alsnog een goede capaciteit krijgen en heb je meer mogelijkheden voor de indeling.Nikr schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:41:
dat is jammer dat hij niet op zij geladen kan worden.
Over het algemeen is laden inderdaad rechtop, echter, de accu's die ik zelf momenteel gebruik (CSB) kunnen volgens mijn leverancier ook op zijn zij geladen worden, zolang er maar een goede lader gebruikt wordt.
@n8n,
Ziet er goed uit!
@n8n,
Ziet er goed uit!
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 25-10-2013 17:40 ]
Verwijderd
Bij die Mp3 decoders zit altijd een fm radio functie op.
Maar moet je daar nog een draadje aan solderen zodat het werkt oid?
Want als je hem nu op die functie zet krijg je niks te horen.
Als je even op google had gezocht had je het wel gevondenVerwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:45:
Bij die Mp3 decoders zit altijd een fm radio functie op.
Het hele idee van een gelaccu is toch dat je hem in elke positie kan gebruiken? En bij normaal gebruik wordt zo'n ding ergens ingebouwd om er het liefst nooit uitgehaald te worden.
Als je zo'n accu laadt met een lader voor een loodaccu (en dus te snel oplaadt), kunnen er gasbelletjes ontstaan. Het overdrukventiel zorgt ervoor dat de accu niet bol gaat staan of ontploft. Volgens mij blijven die belletjes ergens in de gel steken, maar misschien dat veel gasbelletjes en een ventiel dat niet aan de bovenkant zit door én met verkeerde sneleheid laden én liggend laden ervoor kan zorgen dat niet de lucht, maar de gel uit het ventiel ontsnapt ofzo.
Als je gewoon een goede lader gebruikt, is er niets aan de hand volgens mij. Maar ik kan me voorstellen dat een fabrikant in de specs aan de veilige kant gaat zitten en dus zegt "alleen maar recht overeind laden".
Als je zo'n accu laadt met een lader voor een loodaccu (en dus te snel oplaadt), kunnen er gasbelletjes ontstaan. Het overdrukventiel zorgt ervoor dat de accu niet bol gaat staan of ontploft. Volgens mij blijven die belletjes ergens in de gel steken, maar misschien dat veel gasbelletjes en een ventiel dat niet aan de bovenkant zit door én met verkeerde sneleheid laden én liggend laden ervoor kan zorgen dat niet de lucht, maar de gel uit het ventiel ontsnapt ofzo.
Als je gewoon een goede lader gebruikt, is er niets aan de hand volgens mij. Maar ik kan me voorstellen dat een fabrikant in de specs aan de veilige kant gaat zitten en dus zegt "alleen maar recht overeind laden".
[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 26-10-2013 20:03 ]
Het is inderdaad precies wat je zegt, het ventiel zit aan de bovenkant. ALS je dan de accu verkeerd oplaad, en het ventiel zit aan de onderkant omdat de accu op zijn kop zit, kan het gas niet ontsnappen krijg je een niet wenselijke situatie. Maar dat zijn een hoop voorwaarden voordat het fout gaat, en dan nog, zal het wellicht enkel je accu om zeep helpen (wat je al doet door te snel laden).
Goede morgen!
Set-up:
12V Auto batterij (€25)
radio: JVC KDR301 4 x 50W (€100)
Ovale speaker van Hertz (2 voor €160)
ronde speakers van Pioneer (2 voor €60)
2 aansluitpunten om op te laden
in combo met autobatterijlader
kostprijs nieuw: €260 / betaald: €120 (alles is recup materiaal)
Momenteel knalt het beestje als een bom en gaan +/-15u mee (kan langer zijn). Helemaal plat heb ik hem nog niet gespeeld en echt uitmeten om de precieze speelduur te bepalen heb ik niet echt veel verstand van.
Probleem is dat deze combinatie loodzwaar is en dat het hele concept "kratradio" eigenlijk zijn doel gemist heeft...
Batterij even uit de R6 gevezen en klaargemaakt.
Iemand een idee hoe lang deze het zal uithouden in dit ontwerp?
Advies voor aanpassingen/verbeteringen zijn absoluut welkom. Dit kan het beestje enkel "beter" maken...

Set-up:
12V Auto batterij (€25)
radio: JVC KDR301 4 x 50W (€100)
Ovale speaker van Hertz (2 voor €160)
ronde speakers van Pioneer (2 voor €60)
2 aansluitpunten om op te laden
in combo met autobatterijlader
kostprijs nieuw: €260 / betaald: €120 (alles is recup materiaal)
Momenteel knalt het beestje als een bom en gaan +/-15u mee (kan langer zijn). Helemaal plat heb ik hem nog niet gespeeld en echt uitmeten om de precieze speelduur te bepalen heb ik niet echt veel verstand van.
Probleem is dat deze combinatie loodzwaar is en dat het hele concept "kratradio" eigenlijk zijn doel gemist heeft...

Batterij even uit de R6 gevezen en klaargemaakt.
Iemand een idee hoe lang deze het zal uithouden in dit ontwerp?
Advies voor aanpassingen/verbeteringen zijn absoluut welkom. Dit kan het beestje enkel "beter" maken...

[ Voor 113% gewijzigd door Akrapovic58 op 27-10-2013 12:01 ]
Ik heb HQ oplader. Redelijke budget oplader die 600 mA laadt, is dat langzaam genoeg?wesleytjuh schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:52:
Het is inderdaad precies wat je zegt, het ventiel zit aan de bovenkant. ALS je dan de accu verkeerd oplaad, en het ventiel zit aan de onderkant omdat de accu op zijn kop zit, kan het gas niet ontsnappen krijg je een niet wenselijke situatie. Maar dat zijn een hoop voorwaarden voordat het fout gaat, en dan nog, zal het wellicht enkel je accu om zeep helpen (wat je al doet door te snel laden).
Nog een vraag, ik heb deze bluetoothmodule http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-2-1-module maar als ik hem aanzet klinkt het net als me oude inbel modem. Is dat op te lossen? of is dat het signaal zelf ofzo?
Verwijderd
Ik ben nu dus bezig met het ontwerpen van een nieuwe kistradio, ik heb voor de Dayton nd105-4 een ruimte van 1,8 liter. Welke frequentie voor de poort is gunstig bij deze speaker? Ik wil het liefst zo diep mogelijke bass uit de speaker halen.
Ik ben van plan deze speaker te combineren met een tweater.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2013 17:19 ]
Erg leuk en informatief filmpje! Toppie Wesley! (en tweakers crew
Leuk om het verhaal te horen van 'vroeger' en waar je naar toe wilt! (wat trouwens een erg goed idee is

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
je kan niet zomaar een inhoud aan een speaker geven, dit moet andersom! de speaker bepaald hoegroot de behuizing zal zijn. Ik heb even gekeken en ik zou hem gesloten laten, echter heb je dan wel een hele hoge kast afstemming van 0,9xx. Bij een poort krijg je een ranzige frequentie verloop en groupdelay. Lees je anders even in wat thiele small paramters zijn en hoe winisd werkt.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:18:
Ik ben nu dus bezig met het ontwerpen van een nieuwe kistradio, ik heb voor de Dayton nd105-4 een ruimte van 1,8 liter. Welke frequentie voor de poort is gunstig bij deze speaker? Ik wil het liefst zo diep mogelijke bass uit de speaker halen.
gr niels
ps. super toch dat filmpje!
Verwijderd
Bedankt, maar blijft ingewikkeld voor mijnelsch schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:54:
[...]
je kan niet zomaar een inhoud aan een speaker geven, dit moet andersom! de speaker bepaald hoegroot de behuizing zal zijn. Ik heb even gekeken en ik zou hem gesloten laten, echter heb je dan wel een hele hoge kast afstemming van 0,9xx. Bij een poort krijg je een ranzige frequentie verloop en groupdelay. Lees je anders even in wat thiele small paramters zijn en hoe winisd werkt.
gr niels
Ik gebruikt momenteel bassbox pro 6, daar kan ik aardig mee overweg
nelsch schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:54:
[...]
je kan niet zomaar een inhoud aan een speaker geven, dit moet andersom! de speaker bepaald hoegroot de behuizing zal zijn. Ik heb even gekeken en ik zou hem gesloten laten, echter heb je dan wel een hele hoge kast afstemming van 0,9xx. Bij een poort krijg je een ranzige frequentie verloop en groupdelay. Lees je anders even in wat thiele small paramters zijn en hoe winisd werkt.
gr niels
thijsco19 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:50:
[...]
Erg leuk en informatief filmpje! Toppie Wesley! (en tweakers crew)
Leuk om het verhaal te horen van 'vroeger' en waar je naar toe wilt! (wat trouwens een erg goed idee is)
Bedankt voor alle reacties
Dat horen we weleens vaker inderdaad, stuur me even een DM of een mail en ik zal je een spoeltje opsturen. Deze kan je dan in de + van de voeding van de bluetooth module aansluiten, wij gebruiken dit zelf ook regelmatig en daarmee is 95% van het "inbelmodem" wegNikr schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:56:
[...]
Ik heb HQ oplader. Redelijke budget oplader die 600 mA laadt, is dat langzaam genoeg?
Nog een vraag, ik heb deze bluetoothmodule http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-2-1-module maar als ik hem aanzet klinkt het net als me oude inbel modem. Is dat op te lossen? of is dat het signaal zelf ofzo?
Die lader is prima voor een standaard loodgelaccu!
Ik ben een Logitech z2300 aan het ombouwen zodat alles in één behuizing zit. Nu vindt ik de topjes niet geweldig. Weet iemand goede speakertjes (3/4 inch) die beter klinken dan de logitechjes. Ze moeten rond 120 hz - 18khz aankunnen.
dat is een groot bereik! je zou naar een breedbander van tangband of visaton kunnen kijken. al past bijna iedere 13cm coaxciale speaker er ook wel bij, maar dan kun je vaak niet de behuizing van berekenen.sweebee schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:12:
Ik ben een Logitech z2300 aan het ombouwen zodat alles in één behuizing zit. Nu vindt ik de topjes niet geweldig. Weet iemand goede speakertjes (3/4 inch) die beter klinken dan de logitechjes. Ze moeten rond 120 hz - 18khz aankunnen.
Volgens mij zitten in die logitech speakers van tangband.
Hoe maakt iedereen van die grote gaten in mdf? Ik zie daar helemaal niks over staan in de OP (hint
). Je schijnt het met een doupeerzaag te kunnen doen of frezen. De rest van het kluswerk lijkt me niet zo'n probleem, op die gaten na!
[ Voor 7% gewijzigd door Morphs op 28-10-2013 18:44 ]
Originele vraag
. Meeste mensen doen het met een decoupeerzaag: je boort een gat waar je zaagje in past, zet het zaagje er in en gaat een rondje. Rondje kan je aftekenen met een passer. Frezen is het mooist maar een freesapparaat is vaak duurder dan een decoupeerzaag.
Voor sommige speakers zijn gatenzagen ook groot genoeg, dat is ook een zeer goede optie
.
Ik wil een kistradio maken met zeer waarschijnlijk 16.5cm speakers (iets als dit?). Met als versterker de TA2024. Ik ga 'm voor m'n werk gebruiken (danslessen).
Verder geen accu, alleen voeding aangezien ik hem alleen in lokalen e.d. zal gebruiken en dat maakt de radio een stuk lichter. Is dan iets als een oude laptopvoeding een idee?
Overigens ben ik een totale noob, dus het wordt wel een leuk projectje. Wel tof dat er zoveel enhousiastelingen zijn hier die hun kennis delen
Verder geen accu, alleen voeding aangezien ik hem alleen in lokalen e.d. zal gebruiken en dat maakt de radio een stuk lichter. Is dan iets als een oude laptopvoeding een idee?
Overigens ben ik een totale noob, dus het wordt wel een leuk projectje. Wel tof dat er zoveel enhousiastelingen zijn hier die hun kennis delen
Laptopvoedingen werken meestal op 19v. Check de specs op je adapter voor de zekerheid.
[ Voor 33% gewijzigd door lutkeveld op 28-10-2013 19:18 ]
Je hebt gelijk, dat blijkt 19v.
http://www.rc-addict.nl/w...0240v-voedingpower-supply
Deze voeding is 12v en 5a, dat lijkt me dan helemaal in orde. Alleen bestaat er ook iets als piekspanning, moet je daar ook nog rekening mee houden of zal bovenstaande voeding werken?
http://www.rc-addict.nl/w...0240v-voedingpower-supply
Deze voeding is 12v en 5a, dat lijkt me dan helemaal in orde. Alleen bestaat er ook iets als piekspanning, moet je daar ook nog rekening mee houden of zal bovenstaande voeding werken?
Die voldoet opzich wel. Als ik jou was zou ik voor een industrieële voeding gaan, die is opzich makkelijker aan te sluiten en geeft minder ruis. 2A voldoet in de meeste gevallen wel, maar voor de zekerheid kan je beter een voeding halen van 3A of hoger.
Dit topic is gesloten.
Let op:
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink