Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.279 views

Onderwerpen

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
wesleytjuh schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 17:45:
Ik zou eigenlijk geen TA2024 gebruiken in een auto, je kan dan niet uit gaan van een lange levensduur. Ookal zit er blijkbaar een stabilisator in, de spanning uit een auto is zeer smerig en zelfs met een stabilisator zal je nog spikes krijgen, dat zal de TA2024 waarschijnlijk niet al te lang overleven.
Als je die gewoon goed stabiliseert met 12 V bijvoorbeeld en niet te zuinig bent op de hf ontkoppelingscondensators die er parallel over moeten staan, zal er vrij weinig kunnen gebeuren hoor! Zeker als er een gezonde autoaccu is aangesloten op de dynamo van de auto, die vlakt de sterkste pieken gewoon af. Zonder autoaccu of enige vorm van demping zou ik het inderdaad zelf ook niet willen proberen. Omdat dan je spanningsstabilisatie naar de knoppen kan gaan en daarmee ook je TA2024.
Ontstoren van ruis kan met een hf ontkoppelingsfilter voor DC.
Ik laadt mijn accu van de 2024 in mijn kleine radiokist echt op de meest smerige manier op: Via de klemmen op de accu van mijn draaiende auto tijdens festivals. De kist staat daar gewoon bij aan en het laadcircuit is niet gescheiden van het voedingscircuit (oftewel: Ze zijn het zelfde). Alle elektronica wetten ongeveer overtreden die er zijn, maar 1 ding goed opgelet. De temperatuur: Die nam niet noemenswaardig toe op de TA2024.
Oh ja. Ik heb die nu al ruim een jaar. het belangrijkste blijft: Zorg voor demping en demping is een goede auto accu die gezond is, 12 volt stabilisatie van voldoende vermogen (2-3 amp?), hf ontkoppeling en eventueel een varistor als je echt bang bent voor misselijke spikes :)

-edit- Een autoradio gaat ook niet zomaar naar de knoppen en daar zit nou ook niet echt de meest dure scheidingsfiltering in.
Misschien trouwens een makkelijk oplossing voor de vraagsteller:
Regel een oude autoradio. Haal daar het gedeelte uit voor de spanningsstabilisatie en gebruik dat. Wel alles even testen en doormeten natuurlijk, heb je ook gelijk een behuizing voor je TA2024 :)

[ Voor 11% gewijzigd door alexandersamson op 21-09-2013 19:23 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:32
Uiteraard, het is zeker werkbaar te maken, maar dan moet je wel even hobbyen.

Autoradio filtert zeker alles wel netjes eruit, dat kan vrij simpel als je maar weet hoe. Daar zijn niet echt dure componenten voor nodig verder. Alles wat voor een auto ontwikkeld wordt moet gewoon eerst flink wat zooi van de voedingslijn af filteren, en goed bestand zijn tegen spikes.

Goed idee inderdaad, een oude auto radio als doner gebruiken :D

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• alexandersamson
Haha, ik ga er van uit dat ik altijd al moet gaan hobbyen en opzoeken. Misschien draaf ik iets te ver door voor mensen die graag een werkende oplossing willen zonder te veel uitzoek- en soldeerwerk.;)
We zijn het er over eens dat het mogelijk is, maar inderdaad niet zomaar, lijkt me.

Ik ga dat trouwens zelf eens bekijken, want ik kwam zomaar ineens met dit idee net. Ik heb nog oude autoradio's en als ik het versterkergedeelte kan vervangen voor een TA2024 of iets dergelijks, kan ik mijn grote kist energiezuiniger maken... want die werkt wel met een autoradio.
Ideeën worden geboren hier zeg... Wat te doen voor het volgende weekend :)
Mijn grootste probleem is de warmte. Die laat mijn accu te snel slijten denk ik. En die mosfets stoken nogal wat ben ik achter gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door alexandersamson op 21-09-2013 20:06 ]

• wesleytjuh
Kan je niet een autoradio met pre outs nemen? Dus je gebruikt het multimedia gedeelte van je autoradio, en sluit dan een class-d versterker op de pre out aan? Dat is iets wat gewoon werkt en zuinig is!

Betere mosfets dan! Je hebt ze al met een weerstand van <1mOhm. Daar ga jij geen warmte problemen meer mee krijgen :P

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 20:10:
Kan je niet een autoradio met pre outs nemen? Dus je gebruikt het multimedia gedeelte van je autoradio, en sluit dan een class-d versterker op de pre out aan? Dat is iets wat gewoon werkt en zuinig is!

Betere mosfets dan! Je hebt ze al met een weerstand van <1mOhm. Daar ga jij geen warmte problemen meer mee krijgen :P
Ik moet dan sowieso iets gaan doorsnijden in die radio, want als hij alleen al aanstaat en niet speelt begint hij al te stoken. Ik denk dat het een biaser is met diodes die bepaalde transistors/mosfets op een basisspanning laten (AB versterkerprincipe zoals ik het begreep). Of een heel erg onzuinige stabilisator.
Ander probleem is ruimtegebrek in de kist. Het klinkt raar voor die enorme kist (http://www.gm7.nl/blackbox/), maar er is weinig ruimte voor nog een versterker.
Maar ook omdat ik een echte hobbyer ben en de dingen liever moeilijker maakt dan makkelijk, lijkt het me wel tof om een class D in een autoradio te proppen. >:)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo, langzaamaan stapjes. We hebben vandaag het kistje in elkaar gelijmd en een accuhouder gelijmd. De stukjes hout en de stukjes in elkaar gelijmd. Omdat het vrij complex is gebruiken we schroeven in plaats van lijmklemmen (naast dat we daarvan niet genoeg hebben :P).

Mooie is dat het een erg stevig kistje wordt. Ik was een beetje bang dat 9mm multiplex niet sterk genoege verbindingen zou maken, maar het valt mee. In geval van nood kunnen we nog beslissen om wat hoekjes te versterken.

Gaten voor handgrepen, voltmeter en alles zijn ook gemaakt. En we hebben de achterkant afneembaar gemaakt en daar een 'compartimentje' voor de accu gemaakt. Die werkt prima, alle accu's passen er prima in en liggen tegen een rubberen tochtstrip aan. Dat gaat niet trillen :).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gcSiqdgHtrYjem4qImoJayMz/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5LuYHyENu12C63aNuVQ7q6NJ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lq0hUUo65xWwlA6WZWurGm8L/full.jpg

Nu de zooi weer opruimen. Relaxed, klussen in je woonkamer :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• alexandersamson
Klussen in de woonkamer is het leukst. Zeker omdat de andere helft weer lekker kan zeuren op je... :P
Maar begint er sjiek uit te zien, die kist. Dat model komt me bekend voor van ergens anders, alsof ik het eerder gezien heb. Klopt dat? Ik doel daarmee op de manier waarop de sub wordt weggewerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door alexandersamson op 21-09-2013 20:56 ]

• wesleytjuh
Yep, een soortgelijke creatie van JVS! Zijn vorige model, toch :)? Ziet er goed uit al!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja het principe is volledig hetzelfde, alleen hebben de frontspeakers nu wat meer ademruimte in hun kistjes en zijn de behuizingen van de sub iets groter en asymmetrisch geworden. Dat is allemaal om meer rendement te halen (met name rond de 120-180Hz scheelt dit zo 8 tot 10db wat niet meer zo extreem gecorrigeerd hoef te worden, zodat het geheel meer rendement kan hebben).

• alexandersamson
Ik hoop dat het resultaat er mag zijn :). 8 tot 10dB rendementswinst is wel heel veel zeg. Scheelt dat echt zo veel door een degelijkere constructie te nemen?

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Wat is dat plankje hout onder het speakergat

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Dark0z schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:04:
Wat is dat plankje hout onder het speakergat
JvS schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 20:39:
We hebben vandaag het kistje in elkaar gelijmd en een accuhouder gelijmd.

druk en typefouten voorbehouden

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

alexandersamson schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 21:21:
Ik hoop dat het resultaat er mag zijn :). 8 tot 10dB rendementswinst is wel heel veel zeg. Scheelt dat echt zo veel door een degelijkere constructie te nemen?
Niet voor de hele speaker hoor, alleen die range. Doordat de frontspeakers in een veel te kleine kast zaten, stopten ze onder de 200Hz ongeveer met geluid weergeven (en piekten ze extreem bij 350Hz). De sub begint pas bij 120Hz en lager een beetje fatsoenlijk mee te doen, dus dat stuk daartussen moesten we extreem omhoog corrigeren. En dat betekent simpelweg dat je er meer vermogen in moet stoppen voor die frequentie. We konden het wel vlak trekken overigens, we hebben immers een miniDSP :)

In plaatjes. Oude situatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ef1Nc2iJIlTVyyRmhCGr1xLh/full.png

Nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xZJYgBAyo7UBsiQVWpD044Om/full.png

Die nieuwe moet ook nog flink gecorrigeerd worden (speakers zitten nog steeds in een te kleine behuizing). Maar dat is niet erg, zolang er maar niet 10db bij verzonnen hoeft te worden (Dat deden we overigens niet, er zat daar na correctie nog steeds relatief een 'gat' in de weergave). Ik vermoed dat we er in totaal 2-3db rendement bij krijgen, maar vooral een betere en rustigere weergave met naast dik sublaag (wat we zeker hadden), ook wat beter normaal laag :).

• alexandersamson
Het ziet er nog steeds ingewikkeld uit voor mij, maar toch begin ik te snappen wat je bedoelt. Bedankt voor de uitleg! Ik heb mij daar gewoon echt nooit mee bezig gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35
Om maar weer wat leven in dit topic te blazen, hier foto's van het werken aan de kist vandaag. Kabels getrokken naar woofers en tweeters. Boven, onder, linker en rechter schotten verlijmd, volgende stap is één voorpaneel. Het andere paneel laat ik open zodat ik nog kan testen met lining.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img6/9998/2w72.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img853/897/fppp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img203/8504/7i40.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img854/6301/mt2k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img841/8762/v0g9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img196/5665/qt3f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Lekker bezig! Ziet er goed uit die verzonken tweeter en baspoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
SgtCaffran schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 01:18:
Om maar weer wat leven in dit topic te blazen, hier foto's van het werken aan de kist vandaag. Kabels getrokken naar woofers en tweeters. Boven, onder, linker en rechter schotten verlijmd, volgende stap is één voorpaneel. Het andere paneel laat ik open zodat ik nog kan testen met lining.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
waar heb jij die speakers gehaald, en het ziet er al goed uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Woofers komen bij conrad vandaan, zijn Faital PRO 8FE200 8ohm. Tweeters komen bij blue arran vandaan en zijn P.Audio PHT-407. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:24
Hoi allen!
Ik heb een oldtimer zonder autoradio en wil toch wel graag wat muziek zonder oordopjes zonder zo'n lelijke autoradio in te bouwen.
Dus ik heb een vraagje;
Ik wil een kist maken die ik op de middenconsole kan zetten (en meteen als armsteun kan gebruiken), die makkelijk te verwijderen is.
Ik hoef geen AM/FM, alleen wat de iphone afspeelt. Ik wil dus een kleine versterker en een iphone-dock erin bouwen (die ook meteen oplaad).
Er hoef geen fantstisch geluid uit te komen.
Ik zag al het een en ander over de TA2024 gelezen en leek me prima maar iemand had het over een hf ontkoppelingsfilter voor DC. Helaas ben ik een noob en heb ik geen idee wat dat is.
Maar als ik het goed begrepen heb wordt het afgeraden om een TA2024 te gebruiken in een auto wegens spanningsverschillen.
Hebben jullie dan misschien een tip voor me welke versterker ik dan wel zou kunnen gebruiken? (een normale autoradio is dus te groot)

Ik ben niet zo handig met elektra dus onderdelen uit een autoradio halen zit er voor mij niet in.
Er hoeft geen rekening gehouden te worden met budget.

Graag hoor ik van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als ik jou was zou ik de TDA7297F nemen. Mooi compact en accepteert 9-18V. Heeft al een 3.5mm jack en potentiometer aan boord en kost geen drol. De ipod dock sluit je aan op de accu via zo'n usb oplader voor de sigaretten plug.

Onderdelen:
-TDA7297F
-12v naar usb
-Iphone 4 of iphone 5 dock

3.5mm en usb kabel kan je bij de action wel halen. Dan heb je voor minder dan 10 euro een complete docking station audiosysteem in je auto :)

• SgtCaffran
@DW2005 Is het nog een optie om kant een klaar een dock te kopen in de winkel?

Helaas geen foto's deze keer maar ben vandaag weer een stapje verder met de kist. De voorkant (of achterkant) is gelijmd. Nu rest alleen nog het binnenschot en de achterkant. Voordat ik deze vastlijm wil ik zeker weten dat alles in orde is.

Vanavond heb ik de miniDSP en versterker aan de voeding gehangen en het geheel voor de eerste keer in de kist laten spelen. Spannend moment, iets waar ik een flinke tijd op heb moeten wachten!

In twee woorden: waanzinnig hard! Al heb ik nog geen meting uitgevoerd en was dit puur om te kijken of alles naar behoren werkt, het klinkt nu al super. De nummers die we speelden klonken eigenlijk zoals ze moeten klinken, iets wat ik niet direct had verwacht. Op vol volume moet je echt schreeuwen als je naast elkaar staat wil je praten binnen 3 meter van de speaker.

De komende tijd ga ik beslissen of er demping in moet, als ik het resultaat zo hoor dan twijfel ik of dat nodig is. Verder ga ik meten met mijn microfoon en de cross over en filters goed instellen.

Verwijderd

waar heb je die miniDSP gekocht?

• wesleytjuh
SgtCaffran schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:31:
@DW2005 Is het nog een optie om kant een klaar een dock te kopen in de winkel?

Helaas geen foto's deze keer maar ben vandaag weer een stapje verder met de kist. De voorkant (of achterkant) is gelijmd. Nu rest alleen nog het binnenschot en de achterkant. Voordat ik deze vastlijm wil ik zeker weten dat alles in orde is.

Vanavond heb ik de miniDSP en versterker aan de voeding gehangen en het geheel voor de eerste keer in de kist laten spelen. Spannend moment, iets waar ik een flinke tijd op heb moeten wachten!

In twee woorden: waanzinnig hard! Al heb ik nog geen meting uitgevoerd en was dit puur om te kijken of alles naar behoren werkt, het klinkt nu al super. De nummers die we speelden klonken eigenlijk zoals ze moeten klinken, iets wat ik niet direct had verwacht. Op vol volume moet je echt schreeuwen als je naast elkaar staat wil je praten binnen 3 meter van de speaker.

De komende tijd ga ik beslissen of er demping in moet, als ik het resultaat zo hoor dan twijfel ik of dat nodig is. Verder ga ik meten met mijn microfoon en de cross over en filters goed instellen.
:) Klinkt goed! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

• DW2005
Thanks Lutke!
Hoe/wat bedoel je Woytek?

• wesleytjuh
Gewoon een kant en klare iPod dock? Die je gewoon aansluit op je Sigarettenplug, dat is wellicht helemaal simpel. In een auto, zeker een oudere auto, ga je gewoon zeer waarschijnlijk last krijgen van de slechte kwaliteit van de spanning. Dock kan je dan wellicht weer uit elkaar halen en in je eigen vorm gieten zodat het mooi in je auto past.

• DW2005
Dat klinkt inderdaad logisch! Thanks :)
Wacht eens even! Die dingen zijn 220V
Dan moet ik wel iets doen om om te zetten naar 12V
Kan ik er dan een onderdeel uit halen? Of moet ik een omvormer ertussen zetten? Zijn nogal grote lompe dingen...

[ Voor 72% gewijzigd door DW2005 op 25-09-2013 11:25 ]

• BiggyBossB
iemand een link naar een ijzere schotel op ebay?

• lutkeveld
Op ebay kan ik ze niet vinden, en waarom zou je? In Nederland zijn ze ook te vinden voor weinig geld.
-Klein
-Groot

@DW2005,
Het beste kan je zoeken naar een dock met een externe 12v/5v voeding. Over inverters heb ik nog weinig goeds gehoord.

[ Voor 19% gewijzigd door lutkeveld op 25-09-2013 12:33 ]

• alexandersamson
DW2005 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:04:
Dat klinkt inderdaad logisch! Thanks :)
Wacht eens even! Die dingen zijn 220V
Dan moet ik wel iets doen om om te zetten naar 12V
Kan ik er dan een onderdeel uit halen? Of moet ik een omvormer ertussen zetten? Zijn nogal grote lompe dingen...
Je hebt ze ook met een sigarettenaansluiting. Vaak staat er bij de omschrijving iets van '12 volt via sigaretten aansluiting'.
Een 230 Volt versie zou ik jou niet aanraden omdat je wat mindere kennis van elektronica zegt te hebben. Er moet namelijk nog wat gebeuren en gesoldeerd worden om dat werkend te krijgen. Wil je persee toch een 230 Volt versie gebruiken, dan kan je er inderdaad nog een laagvermogen (100 Watt?) Omvormer tussen zetten. Ik gebruik een 150 Watt omvormer voor mijn grote kist op feestjes en festivals. Die moet ik laden met 230 zonder hem helemaal open te hoeven maken. Voor mij ging dat goed.
voor de geluidskwaliteit moet je er wel op letten dat je een omvormer neemt die een zogenaamde 'real sinus' uitstuurt. Die bootst het 230 Volt signaal bij je thuis uit het stopcontact het beste na.

[ Voor 19% gewijzigd door alexandersamson op 25-09-2013 14:14 ]

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:31:
Op ebay kan ik ze niet vinden, en waarom zou je? In Nederland zijn ze ook te vinden voor weinig geld.
-Klein
-Groot

@DW2005,
Het beste kan je zoeken naar een dock met een externe 12v/5v voeding. Over inverters heb ik nog weinig goeds gehoord.
omdat de meeste nog zn 6 euro verzendkoste willen...

• wesleytjuh
Kan door de brievenbus toch ;)? Dan moet het wel meevallen.

• BiggyBossB
wesleytjuh schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:47:
Kan door de brievenbus toch ;)? Dan moet het wel meevallen.
ik kan echt niks vinden, kan echt aan mij liggen..... :?

• lutkeveld
Die shop die ik linkte vraagt maar 3.95 verzendkosten. Bestel anders direct wat handvaten, hoeken, wieltjes en ander spul mee dan kan je de verzendkosten verdelen over een aantal producten.

• alexandersamson
Thanks voor die links, lutkeveld, ik ben ook iemand die daar wat aan ga hebben binnenkort :)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

pfff en toen deed onze versterker het heel raar :\

we hadden de voltage omgedraaid (heel domme fout) en de TDA2030 chip klapte eruit. naja ach maakt niet uit, hebben we dat onderdeel vervangen. nu gaat ie opeens een heel klap harder (yeey... nja eigenlijk zo erg nog niet) maar hij verstoort nu wel enorm en hij trekt nu 1,5 ampere op 13 volt. misschien is dit ook de origineele bedoeling van deze versterker en hebben we er nu een 'fout' uitgewerkt, maar ik vond het vorige toch leuker (0,2A max zonder verstoring)...

we proberen de 'fout' er weer in te stoppen, al weten we niet wat die 'fout' was :9
ik denk dat we ergens de transistoren niet gebruikten of dat de tda2030 anders was aangesloten. alle componenten die kapot konden gaan door polariteit wisseling (zoals elco's) zijn vervangen.

mocht u niet weten waar het over ging, hier een link:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40896593

[ Voor 23% gewijzigd door Fordox op 25-09-2013 14:33 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• lutkeveld
@alexandersamson Het is best een mooie site inderdaad voor kistradio onderdelen. Officieel bedoeld voor flightcases maar er staat veel goed(koop) spul tussen en de verzendkosten zijn laag.

@fordox De TDA2030 is toch een klasse AB chip? Dan is het verbruik wel normaal

• Fordox

Fordox

00101010

ja klopt dat weet ik en dat zeg ik dus ook. maar eerder deed ie het beter door een fout die we niet weten en die fout willen we weer terug hebben :P

• wesleytjuh
Ook de Chip vervangen? Heb je een schematje van het geheel?

• BiggyBossB
Off topic --

Ik kan toch het besten deze bestellen,
Klik
dan inplaats van deze:
Klik

• wesleytjuh
Waar wil je het mee gaan aansturen?

• Fordox

Fordox

00101010

wesleytjuh schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:14:
Ook de Chip vervangen? Heb je een schematje van het geheel?
schematje van het geheel staat in mn oude post die ik heb gelinkt.
de chip is zeer zeker vervangen ja, er kwam een hele dikke rook vanaf :P

• wesleytjuh
Tja als je alle elco's, transistoren, diodes en de chip vervangen hebt. Kan het eigenlijk niet anders zijn dan dat het geheel toch verkeerd is aangesloten, of dat door de layout er een flinke storing gegenereerd wordt, maar dat is erg moeilijk te zeggen natuurlijk.
Vreemd is het wel ;)

Al verschillende geluidsbronnen geprobeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 25-09-2013 16:23 ]

• Fordox

Fordox

00101010

wesleytjuh schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:22:
Tja als je alle elco's, transistoren, diodes en de chip vervangen hebt. Kan het eigenlijk niet anders zijn dan dat het geheel toch verkeerd is aangesloten, of dat door de layout er een flinke storing gegenereerd wordt, maar dat is erg moeilijk te zeggen natuurlijk.
Vreemd is het wel ;)

Al verschillende geluidsbronnen geprobeerd?
shit, diodes vergeten te vervangen :P dat kan m wel wwezen. maar ik denk dat een 1n4007 wel tegen 13 volt kan in sper...
de layout klopt want deze is op het prikbordje niets veranderd. en ja, verschillende geluidsbronnen zijn getest.

Verwijderd

WOOOOWWWWW, ik kom opeens toch zulk donders mooi speelgoed tegen, die wil ik wel in een kissie!! :D :P :D :P

http://www.bax-shop.nl/21...ofer/product-details.html

• Fordox

Fordox

00101010

die TA2024 kan geen 3KW leveren denk ik :P

Verwijderd

Fordox schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:42:
die TA2024 kan geen 3KW leveren denk ik :P
Das dan wel weer waar, maar daar verzinnen we wel wat op ;)

• lutkeveld
Omdat het de grootste woofer is? Er zijn veel betere woofers voor in een kistradio voor veel minder geld.

• alexandersamson
12,1 Kilo... Komt je accu nog bij, welke ook een flinke mag zijn, want deze woofer zal een flinke versterker willen. Dan het hout... Moet dik en stevig zijn, omdat die woofer hem anders gewoon simpelweg sloopt bij een enkele uitslag. (Bij wijze van)
Ik zou er maar gelijk een paar luchtbanden bij bestellen als je daar een kist van wil maken :')

[ Voor 24% gewijzigd door alexandersamson op 25-09-2013 16:51 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Komt je accu nog bij, welke ook een flinke mag zijn, want deze woofer zal een flinke versterker willen.
Mooi misverstand, juist grote woofers in grote behuizingen hebben weinig nodig qua versterking.

Ze kunnen vaak wel mer vermogen hebben, maar ze hebben het zeker niet nodig

Juist met een TA2024 is het gebruik van grote speakers sterk aan te raden, als je puur naar output kijkt en de rest negeert.

• alexandersamson
Aha! Zegt die 98,zoveel dB daar ook iets over?

• lutkeveld
Jup, 1w=98db, dat is ook afhankelijk van de behuizing waar de speaker in zit.

In theorie:
Stel je wil met je kistradio de 109db halen:
-driver van 91db/w/m: 64 watt
-driver van 97db/w/m: 16 watt

+3db behoeft een verdubbeling in watt

[ Voor 56% gewijzigd door lutkeveld op 25-09-2013 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
@Lutkeveld, precies de reden waarom ik PA spul heb gekocht!

Overigens ben ik gisteren nog even in de weer geweest met demping. Bij gebrek aan beter heb ik Gamma noppenschuim toegepast op de voor- en achterplaat van de kist. Dus het schuim zit om de woofer, tweeter en poort heen. Idee is dat het de reflecties van de woofers beperkt.

Eerste resultaat is niet goed, het geluid klinkt veel doffer en minder strak. Het verschil is op het oor duidelijk minder goed. Vervolgens even het schuim er weer uit en nogmaals geluisterd, klinkt goed!

Maar toevallig speelden we flink wat nummers en bij een aantal klonk de bass echt heel slecht. Het was niet strak, rommelig, teveel. Let wel, dit was zonder demping. Het gekke is dat vooral stukken met veel verschillende instrumenten voor problemen lijken te zorgen, dus drukke stukken qua bass. De rustige stukken klonken wel goed, bijvoorbeeld als er een rustig drum ritme speelt.

Nummers die slecht waren:
The Killers - When you were young (drukke begin klonk heel slecht, rustige stuk daarna goed)
Kings of Leon - use somebody (zelfde verhaal, drukke begin klinkt heel rommelig en dof/muf/etc)

Iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken? Ik wil nog wat metingen doen met mijn microfoon, misschien dat daar wat uit te halen is. Ook heb ik nog Visaton 20mm dempings vilt, lijkt een beetje op het spul wat in goedkope dekens zit. Volgens mij gewoven polyester en het is een stuk luchtiger dan het noppenschuim. Dat ga ik vandaag of van het weekend nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20
Binnen geluisterd? Kan dan goed de ruimte zijn.

Wat betreft pa speakers. Gaat natuurlijk harder idd, lever je natuurlijk wel diepgang voor in. Er is geen wonder formule. Ikoet zeggen dat ik onze katradio met Dayton sd215 wel een prima compromis vindt tussen hard en sublaag. Hoeft niet nog harder wat mij betreft. Veel vet sublaag ook wat waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Okee een vraagje, heb mn nieuwe versterker binnen, de lepai lp-838, maar weet niet hoe ik hem moet aansluiten via stroom. Het teken wat op de versterker staat is deze: Afbeeldingslocatie: http://www.popschoolmaastricht.nl/images/adapter_plusminus.gif, maar dan precies andersom, met de min bij het grote boogje, en de plus bij dat kleine... hoe maat ik dat aansluiten want heb hier een draad met een bruine en een blauw kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blauw is nul en bruin is plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Waarom kraakt de lepai lp 838 zo, als hij op laag volume staat? waar kan dat aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet er een aarde aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
waar zou ik die moete aansluite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gebruik je een voeding? Zoja, is het een beetje kwalitatief goede voeding? Een slechte voeding ga je terug horen in je geluid. Verder wellicht het signaal niet goed aangesloten?

Of gewoon een defecte versterker, waarbij intern het een en ander niet helemaal lekker zit. Sowieso zullen de potmeters voor volume en tone control niet van al te beste kwaliteit zijn, en dat zit precies in je signaal weg, niet zo handig. Alles wat in je signaal weg zit wil je zo goed mogelijk hebben, en goede potmeters en dergelijke zijn nu eenmaal duur.

[ Voor 32% gewijzigd door wesleytjuh op 27-09-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmie80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-08-2023
Hey,
Ik heb hier thuis 3Ohm speakers liggen, Kan ik deze gewoon op de ta2024 aansluiten zonder dat die oververhit raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je kan dan beter de ta2020 halen. De ta2024 heeft al moeite met sommige 4 ohm speakers, laat staan 3 ohm speakers. Zolang je niet op vol volume speelt zal het echter weinig problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
Ik ben een beetje aan eht beunen met mijn TA2024 en ik heb hier nog een oude boormachine accu liggen. 12V met 1300mAh, kan ik die gebruiken omde versterker daar mee te voeden? Hij zal vast snel leeg zijn maar dat maakt me opzich niet heel veel uit. Kan het kwaad om deze te gebruiken? of moet er nog een schakelingetje tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Weet iemand hoe de bass klinkt op de pam8403, want ik wil hem gaan hale, maar weet niet of mijn speakers dat zo leuk vinden... wil namelijk een kubes maken van ca 12x12cm
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1209351_689276637767204_2078710105_n.jpg
er is geen informatie over de speakers, alleen dat er staat 8 ohm?..
kan de PAM8403 dat aan? of hoe kan ik erachter komen hoeveel watt deze speakers zijn?

EDIT:
Wat voor accu moet ikd an hebben? heoveel volt? want een PAM hoeft maar 5v?

[ Voor 8% gewijzigd door BiggyBossB op 30-09-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
PAM8403 kan 8 ohm aan maar kan meer watts leveren op 4 ohm. Je kan de pam8403 modden voor gebruik met je mobieltje. Het is wel een leuk project, maar het zal niet beter zijn dan een standaard speakerdoosje wat je in een webshop kan halen zoals een XMI X-mini II. Een kratradio levert pas echt meer op dan een standaard draagbare speaker als je er 2x 13-16cm speakers inpassen. Heb zelf in het verleden ook wel gedacht een leuk klein kistje te maken maar daar was het geluid dan ook naar. Als je iets kleins wilt maken kan je beter een pro audio driver als de monacor SP-60 halen en in een doos van 15x15x15 stoppen met een ta2024 en li-ion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:00:
PAM8403 kan 8 ohm aan maar kan meer watts leveren op 4 ohm. Je kan de pam8403 modden voor gebruik met je mobieltje. Het is wel een leuk project, maar het zal niet beter zijn dan een standaard speakerdoosje wat je in een webshop kan halen zoals een XMI X-mini II. Een kratradio levert pas echt meer op dan een standaard draagbare speaker als je er 2x 13-16cm speakers inpassen. Heb zelf in het verleden ook wel gedacht een leuk klein kistje te maken maar daar was het geluid dan ook naar. Als je iets kleins wilt maken kan je beter een pro audio driver als de monacor SP-60 halen en in een doos van 15x15x15 stoppen met een ta2024 en li-ion
okee, maar hoe kan ik hem modden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
klik

[ Voor 13% gewijzigd door lutkeveld op 30-09-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Fordox schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:31:
pfff en toen deed onze versterker het heel raar :\

we hadden de voltage omgedraaid (heel domme fout) en de TDA2030 chip klapte eruit. naja ach maakt niet uit, hebben we dat onderdeel vervangen. nu gaat ie opeens een heel klap harder (yeey... nja eigenlijk zo erg nog niet) maar hij verstoort nu wel enorm en hij trekt nu 1,5 ampere op 13 volt. misschien is dit ook de origineele bedoeling van deze versterker en hebben we er nu een 'fout' uitgewerkt, maar ik vond het vorige toch leuker (0,2A max zonder verstoring)...

we proberen de 'fout' er weer in te stoppen, al weten we niet wat die 'fout' was :9
ik denk dat we ergens de transistoren niet gebruikten of dat de tda2030 anders was aangesloten. alle componenten die kapot konden gaan door polariteit wisseling (zoals elco's) zijn vervangen.

mocht u niet weten waar het over ging, hier een link:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40896593
Het probleem is gevonden. er is zeer waarschijnlijk een weerstand doorgesmolten waardoor hij 1M Ohm ipv 1,4Ohm was. nu deze is vervangen en nog een condensator die het niet deed, werkt de versterker weer.
momenteel zijn de lay-outs (versterker, acculader en accu indicator) van de printplaten in de maak en bijna klaar voor het ontwikkelen wat vrijdag gebeurd :) ik heb er zin in.

wesley, je hoort binnenkort nog van me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Fordox schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:33:
[...]
wesley, je hoort binnenkort nog van me ;)
Hu wat? Gaan ze de verkoop in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

nee hij gaat me helpen met de lay-out zodat ik zo weinig mogelijk storing opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

op een paar kleine dinge na zoals de aansluiting voor de lader, antenne en de afwerking aan de binnenkant is mijn Small boomcase klaar.

ingredienten:
5,- koffertje
5,- TA2024
6,- BT/MP3/radio module
13,- 6800mah lithium ion accu
10,- 8 cm pioneer speakers
5,- diverse kabels, stekkers, etc

[ Voor 31% gewijzigd door Zuluman op 02-10-2013 21:45 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 22:01
Zuluman schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 21:39:
op een paar kleine dinge na zoals de aansluiting voor de lader, antenne en de afwerking aan de binnenkant is mijn Small boomcase klaar.

ingredienten:
5,- koffertje
5,- TA2024
6,- BT/MP3/radio module
13,- 6800mah lithium ion accu
10,- 8 cm pioneer speakers
5,- diverse kabels, stekkers, etc

[video]
Netjes ... hééééél netjes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
toch leuk dat elke keer mijn uitleg gelinkt wordt hoe je de pam kan modden... je kan het vaak zelf in de data sheets vinden... verder blijft het een kwestie van testen en proberen... andere weerstand waarden kunnen bij de gebruikte speaker ook best wel goed klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ondertussen ben ik zelf ook wat bekender geworden met datasheets en kan ik ook zelf de weerstanden vinden die aangepast moeten worden. Maar aangezien er al een kant en klare uitleg online staat zie ik geen reden om het zelf opnieuw uit te leggen.

Ik kwam er door de datasheets ook achter dat de standaard HPF van de ta2024 op ong 8 hz zit. Dit is wel erg laag en kan makkelijk worden verhoogd naar 50-80hz door de condensatoren te verplaatsen. Waarom de speakers signalen voeren die je toch niet kan horen? HPF cutoff freq is te bereken met: 1/(2pi*condensator*weerstand). Waar weerstand standaard 20k ohm is en de condensator 1uf op de groene borjdes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het is niet zo simpel als dat. Wanneer je de grens op 80Hz legt, is het niet zo dat enkel alles onder de 80Hz weggekaapt wordt, ook boven de 80Hz zal je een vermindering krijgen. Dat is iets wat zeker wel hoorbaar in sommige systemen. Ik zou hem lekker laten zoals ie is, geen reden om hem aan te passen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik dacht dat het hier gewoon om een 1st order filter ging die alles onder de cutoff freq met -3db wegfiltert. Maar zo simpel is het dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Je krijgt inderdaad zeker vermindering. Een 1e orde filter is niet echt ideaal te noemen. Je zou hem kunnen verschuiven naar 30/40 Hz. Daar zul je (zga) niks van merken met een normale kistradio. Ga je hoger denk ik dat je het effect wel gaat horen. Een voordeel is ook dat je kistradio er (iets) zuiniger van word. Je stopt niet zinloos vermogen in je speakers.

Volgens mij zitten die elco's naast de signaal ingang parallel aan de rode condensatoren. Die moet je dan ook weg halen. Maar dat weet ik niet helemaal zeker, moet je ff controleren ;)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Butterworth_Filter_Orders.svg/800px-Butterworth_Filter_Orders.svg.png

Hier zie je duidelijk verschil tussen verschillende orde filters. Zoals je ziet filtert het 1e orde filter ook nog behoorlijk voor het -3dB punt. Het gaat hier natuurlijk om minder dan 3dB, dus heel erg merkbaar zal het niet zijn. Maar 80Hz is nog wel een toon die redelijk goed hoorbaar is met de meeste kistradio's.

[ Voor 30% gewijzigd door Carneoleon op 04-10-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Carneoleon schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:33:
Je krijgt inderdaad zeker vermindering. Een 1e orde filter is niet echt ideaal te noemen. Je zou hem kunnen verschuiven naar 30/40 Hz. Daar zul je (zga) niks van merken met een normale kistradio. Ga je hoger denk ik dat je het effect wel gaat horen. Een voordeel is ook dat je kistradio er (iets) zuiniger van word. Je stopt niet zinloos vermogen in je speakers.

Volgens mij zitten die elco's naast de signaal ingang parallel aan de rode condensatoren. Die moet je dan ook weg halen. Maar dat weet ik niet helemaal zeker, moet je ff controleren ;)

edit:
[afbeelding]

Hier zie je duidelijk verschil tussen verschillende orde filters. Zoals je ziet filtert het 1e orde filter ook nog behoorlijk voor het -3dB punt. Het gaat hier natuurlijk om minder dan 3dB, dus heel erg merkbaar zal het niet zijn. Maar 80Hz is nog wel een toon die redelijk goed hoorbaar is met de meeste kistradio's.
Ze doen inderdaad iets raars met die elektrolytische elco aan die folie cap, maargoed, er is ook een hele tijd geleden een batch geweest waarbij de rode folie cap niks anders dan een elco was + rode folie eromheen gewikkeld, het blijven chinezen ;) . Jouw plaatje is inderdaad precies wat ik bedoel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Bedankt voor de uitleg. Ik kwam op 50hz uit zonder hoorbaar verschil. Dr zijn boeken onderweg om het hele luidsprekerbouwen beter te begrijpen :).

Vandaag de Monacor SP60/8's binnen gekregen. Wat heb ik mij daar vies op verkeken zeg die auto speakers. Deze speakers zijn echt top tot teen kwaliteit. Dr komt beter geluid zonder tweeters en in een kartonnen doos dan ik ooit uit mijn Hertz DCX165's heb horen komen in een houten behuizing. Morgen maar eens met tweeters proberen, al hoewel het ook al fantastisch klinkt zonder tweeter.

[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 05-10-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yup, zo ongeveer de enige reden voor autospeakers is dat ze makkelijk zijn, en wellicht een iets hoger rendement hebben. Je bent veel beter af met HiFi + een goede behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
90 'monacor' DB's zijn in ieder geval een behoorlijke bult meer dan 90 'boschmann' DB'. Waarschijnlijk geeft boschmann gewoon een piekwaarde op, wat bij Monacor uberhaupt bijna niet mogelijk is vanwege de lineare respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik denk dat de meeste (vooral goedkopere) autospeakers vooral een uit de lucht gegrepen waarde aanhouden, afhankelijk van de maanstand en dergelijke ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
lutkeveld schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 19:42:
90 'monacor' DB's zijn in ieder geval een behoorlijke bult meer dan 90 'boschmann' DB'. Waarschijnlijk geeft boschmann gewoon een piekwaarde op, wat bij Monacor uberhaupt bijna niet mogelijk is vanwege de lineare respons.
op het moment dat je hobo hifi en klang und tone er op na slaat zie je dat redelekijk veel van hun cheap tricks uit monacor bestaan. Dit is een redelijk ondergewardeerd merk gezien de prijs die ze er voor vragen. nou helpt het ook niet dat ze er uit zien als een cheap ass crappy caliber, fusion, etc merk...
maar hun t/s parameters liegen er niet om!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Monacor heeft wel mooie drivers met kevlar cone en rubber surround maar die hebben over het algemeen mindere t/s parameters. De meeste goede drivers zien er niet uit (HP-10W, SPH170, SP60). Ze gaan bij mij toch meestal achter een grill of doek, de SP60 past in dit geval mooi achter een 120mm fan grill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Zo, na 2 maandjes dan eindelijk mijn kratspeaker klaar. Lijkt aan het einde toch meer op mijn ontwerp dan ik dacht, ben er super blij mee. Even wat gegevens op een rijtje:

Power: 4x77watt (tk2050 op 24V)
speakers laag: 2x 300 watt subbs uit sony active subwoofers
speakers midden/hoog: 2x 220watt piek JVC DRVN
accus's: 4x 12V 7AH accu's , 2 in serie, 2 parralel
kast: helemaal gemaakt van 8mm MDF, alleen de deksel van dubbel materiaal wegens scharnier met gasveer. Daarna volledig gelakt en de totale buitenkant van warnex voorzien (mooi spul!)
Gewicht: 28,2 kilo
electro overig:
1. accusafe 24V (hier komt een nieuwe van binnen wegens problemen, geweldige support van accusafe!)
2. dual usb lader 3.1Amp (xenos, 24V)
3. Acculader: een electrische fiets 24V lader van Ebay (1,6Amp max)
4. Voeding (24V, 14Amp max)
5. TK2050 van sure electronics
6. 4 digit voltmeter (30v max, ebay)
7. 2 vliegtuigschakelaars (ofwel, flip cover switch, ebay)
8. 230V aansluiting met schakelaar (tevens ebay)

Voor de rest nog 2 handvatten, berg schroeven, 7 meter tocht-strip en wat overig klein materiaal.

Voor de foto's heb ik een picasa album gemaakt: klik hier

Reacties? Graag! Het is mijn 1e kastje, en was niet als licht iets bedoeld, maar moest wel geluid leveren van hoge qualiteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Netjes voor je 1e kistradio!. 8mm mdf moet 18mm zijn neem ik aan? Die lader is toch bedoeld voor lifepo4, of kan je daar ook loodgel mee opladen?

[ Voor 17% gewijzigd door lutkeveld op 06-10-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
Nou, nee, het is echt 8 mm mdf :p ik heb al niet een al te beste rug, dus 18 zou echt te zwaar worden (en groter wegens ruimtetekort zoals je wel kan zien...)
nee, het zijn gewoon loodaccu's, en als het de verkeerde lader is merk ik dat snel zat denk ik... gaat tot nu toe prima :) en anders bestel ik een keer een andere :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hehe als je niet zo'n goede rug hebt kan je beter niet zo'n beest van een kistradio bouwen ;). Doe anders eens een linkje van de lader? Want als het een verkeerde lader is zullen de accu's dat ook niet zo leuk vinden.

edit: kan uit de advertentie niet opmaken of hij geschikt is. Nja je komt er wel achter maar ik weet niet wat de gevolgen zullen zijn als het een verkeerde lader was.

[ Voor 28% gewijzigd door lutkeveld op 06-10-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
heb gelukkig nog 12 accu's liggen naast deze 4, maar wil eigenlijk niet dat er iets fout gaat.
hierbij de link van de lader: klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Nou, vandaag eindelijk de tijd gehad om de Tang Band W3-1876S even gauw te testen. En WOW wat klinkt ie goed! Gaat onverwacht diep. Uiteraard lever je behoorlijk in qua efficiëntie en dus ook volume, maar het gaat zeker hard genoeg voor zijn formaat! Ik heb hem in een dikke kartonnen buis geschroefd met een inhoud van 0,6 liter, achterkant dicht gemaakt met stukje multiplex wat nog over was, en vervolgens gepoort op 70Hz met een 16mm pvc buis. Dit zorg voor een mooie bultje tussen de 120 en 70Hz.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21389585/2013-10-06%2015.18.52.jpg
Hier is ie nog getuned op 50Hz. (hieronder rood, blauw is 70Hz)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21389585/3inchSub.JPG

Dit gaat gecombineerd worden met de tweeter die in dat kleine doosje zit. De crossover zal ik ten eerste actief op de input stage van m'n Maxim versterkertje doen, hier zal ik ook het efficiëntie verschil compenseren. Daarna word iig voor de tweeter nog een condensator toegoevoegd als extra passief filter. De X-over komt op ongeveer 1,5KHz.

[ Voor 20% gewijzigd door Carneoleon op 06-10-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Mooi project! Hoe heb je de filtering gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
Jag schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:37:
[...]

Mooi project! Hoe heb je de filtering gedaan?
Daarvoor wil ik als het saldo weer aangevuld is een MiniDSP aanschaffen, op dit moment vind er niet echt filtering plaats, heb wel een potmeter onder de plaat zitten waarmee ik de mid/hoog zachter kan zetten tegenover de subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Welk gedeelte wil je dan gaan filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
lutkeveld schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:55:
Welk gedeelte wil je dan gaan filteren?
Wat bedoel je met welk gedeelte? ik ga gewoon voor de versterker het signaal splitsen op ongeveer 100HZ. heb hier verder geen ervaring mee, nooit eerder gedaan 8)7 , dus eventueel nog tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dacht dat de tk2050 een sub channel had, maar dat klopte dus niet. Dat splitsen word ook wel een twee wegs filter genoemd, meer kan ik je er niet over vertellen :)

[ Voor 96% gewijzigd door lutkeveld op 07-10-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
lutkeveld schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:16:
Dacht dat de tk2050 een sub channel had, maar dat klopte dus niet. Dat splitsen word ook wel een twee wegs filter genoemd, meer kan ik je er niet over vertellen :)
weet je toevallig wel een versterker zo te noemen die een sub channel heeft? ben hier best in geintresseerd voor mijn volgende project ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
djrednas schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:08:
[...]

Daarvoor wil ik als het saldo weer aangevuld is een MiniDSP aanschaffen, op dit moment vind er niet echt filtering plaats, heb wel een potmeter onder de plaat zitten waarmee ik de mid/hoog zachter kan zetten tegenover de subs.
Enorm goed idee :). Ik zie dat je aparte behuizing hebt voor de JVC speakers. Heb je nog gesimuleerd of de inhoud voldoende is voor de subs en jvc speakers?

Waarschijnlijk valt er veel voor je te verbeteren met slim filteren/EQ-en met een minidsp. Het beste is wel om een meting als uitgangspunt te nemen, maar daar moet je wel de spullen voor hebben. Op gehoor is ook redelijk goed te doen. Je zult het iig al een stuk beter krijgen als je een high pass filter voor de jvc speakers instelt. Maar met name ook low pass filter voor de subs. Dan output levels goed instellen zodat de subs op hetzelfde niveau zit als full range speakers en dan is het al een heel stuk beter. En dan valt er vaak verder nog heel veel aan de tweaken :). Maar daarvoor is of wat ervaring of meetspullen wel een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
djrednas schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:35:
[...]

weet je toevallig wel een versterker zo te noemen die een sub channel heeft? ben hier best in geintresseerd voor mijn volgende project ;)
Op 24v niet, op 12v wel: lepai lp-838 en basetech AP-2100. Ik kan echter geen daar van aanraden. Er valt trouwens (voor een volgend project) meer te winnen op het gebied van speakerkeuze en omhuizing. Autospeakers met een minidsp is net gepolijste poep: het blijft poep. Met een slim design kan je op 12 volt harder gaan dan je huidige kist. Lees dit maar eens door als je meer wilt weten over slim design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
lutkeveld schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:17:
[...]

Op 24v niet, op 12v wel: lepai lp-838 en basetech AP-2100. Ik kan echter geen daar van aanraden. Er valt trouwens (voor een volgend project) meer te winnen op het gebied van speakerkeuze en omhuizing. Autospeakers met een minidsp is net gepolijste poep: het blijft poep. Met een slim design kan je op 12 volt harder gaan dan je huidige kist. Lees dit maar eens door als je meer wilt weten over slim design.
Alle auto amps zo ongeveer hebben meestal crossover filter mogelijkheid. Maar zou ik ook niet aanraden. 4 versterker kanalen en minidsp is meest elegante oplossing. Je krijgt overigens wel een plop bij aanschakelen met de minidsp, om dat te voorkomen moet je nog relais gaan inbouwen icm deze.

Maar poep krijg je wmb van niet filteren. Zomaar speakers in een gesloten doos stoppen is misschien niet de beste manier om er de max uit te krijgen. Aan de andere kant lijkt er een redelijk volume voor de woofers en kunnen car audio speakers (de jvc speakers) meestal ook wel met een klein volume toe. Ik denk dat een minidsp zijn geld wel waard is voor het project van djrednas.

Wat betreft de boominator uit je link:

Trying to go belong 100 Hz in free-field is nonsense if you keep the other design parameters in mind. It's better to have a good middle bass performance to compensate for the lack of real sub-bass.

Dit onderwerp is al eerder langsgekomen in dit topic. Onder de 100Hz is prima mogelijk. Het ligt er maar aan wat je wil. Als je alleen maar tetter hard wil kan je het beter niet doen. Maar je kan ook in free field echt wel stevig sublaag creëren met een bescheiden volume en een TA2024. Moet wel zeggen dat een gesloten behuizing daarvoor niet helpt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hij vroeg het voor een volgend project toch? Voor dit project zou het inderdaad een goede toevoeging zijn. Over het sublaag: ik had ergens gelezen dat buiten andere frequenties als bas worden geinterpreteerd als binnen (iets met psycho acoustics).

[ Voor 16% gewijzigd door lutkeveld op 09-10-2013 22:21 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink