Waar heb jij dan de nieuwe Lp 838 vandaan? ik zie namelijk niet het verschil op ebay met die nieuwe en die oude versie?lutkeveld schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:54:
Mobieltjes met li-ion komen ook door de douane... Enige probleem kan gewicht zijn lijkt mij bij loodgel accu's.
--------------------------------------------------------
Volgensmij heeft Lepai stilletjes een nieuwe versie van de lp-838 2.1 versterker op de markt gebracht. Links is oud, rechts is nieuw.
[afbeelding]
Verbeteringen:
-Knoppen draaien soepel
-ledjes steken niet meer uit
-de belachelijke gain op het subwooferkanaal is gefixt
-hij kan harder zonder te vervormen
Door de gefixte gain kan je nu je subwoofer afstellen ipv uit/aan/vervorming. De amp is van behoorlijk slecht naar behoorlijk goed gegaan. V2 is te herkennen aan de gladde bassknop
druk en typefouten voorbehouden
okee die tweede link is die nieuwe versie?lutkeveld schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:47:
Van verkoper "tinxi-english" op ebay. Link naar de specifieke advertentie hier, de revised versie hier. Hij kwam ook in een zwart met rode doos ipv groen met zwart. Als je hem wilt bestellen zou ik het voor de zekerheid even na vragen, het zou kunnen dat ze gemixt sturen omdat ze nog niet van de oude voorraad af zijn.
Dit is een antwoord op een vraag die ik een paar weken geleden gesteld heb. Ik heb de theorie en de tabel bekeken, maar eerlijk gezegd begrijp ik er niks van. Wat voor soort filter moet ik kopen en waar kan ik deze krijgen?
Iets "kant en klaar" kopen kan ook, maar geeft waarschijnlijk niet zulke goede resultaten.
Je kan eens op marktplaats kijken of iemand filters van zijn auto setje wegdoet bijv. Conrad verkoopt ook wel kant en klaar spul.
Wise enough to play the fool
Bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 18-08-2013 17:22 ]
Even een andere vraag:
De ta2024 heeft een redelijk lage bass output, hoe valt dit te verbeteren? In de eerste instantie wou ik dan maar voor de Lepai LP2020A+ gaan met bass en treble control ingebouwd maar heb er behoorlijk slechte verhalen over gelezen. Op ebay heb ik wel wat 'tone control' bordjes gevonden met een lm1036 ic. Dit heb ik liever niet aangezien het actieve modules zijn, meer stroomgebruik dus. Hoeveel stroomgebruik extra kan ik alleen nergens vinden.
Vond dit trouwens op DIY audio over de ta2024 (quote van Saturnus, ontwerper boominator)
Zou dit ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn van de lage bassoutput in verhouding met de treble?The chip isn't designed for a 4 ohm load (or really for higher current draw than 3A) so efficiency drops significantly as a result.
The output filter on this amp is designed for 8 ohm loads so they will have nasty peaking in the high end with a 4 ohm load.
[ Voor 60% gewijzigd door lutkeveld op 18-08-2013 18:28 ]

Mijn geluidswall. Ben der eindelijk 'klaar' mee na 3 jaar

hahaha... ja vandaar ook de verschillende kleurtjesVerwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:40:
NICE!!!! En kun je onthouden voor wat welk knopje is??
Rood zijn de lampjes
Geel de audio componenten
Groen is de accu
Blauw is de mic voorversterker
Wit is de auto aanstekerplug
Zwart de schakelaar tussen DC 12v ingang en acculader
En nog 1 zwart schakelaartje ongebruikt.
en verder ook de druk knopjes van de accusafe en 1 voor de voltmeter en 1 voor verlichting achter het klepje zodat je kan zien wat erin ligt (bijvoorbeeld de afstandsbedieningen, de microfoon of een kabeltje).
Ik zal ooit wel hier een keertje plaatsen wat er allemaal in zit. Tis een beetje veel om allemaal even te beschrijven hier.
Hierbij nog wat foto's
Achter kant van de Knopjes:

Kabel zooi:

Aanstekerplug en nog meer kabels:

Alarm:

En nog een foto van de binnenkant voordat het schuim erin ging en de speaker ruimte werd afgesloten:

[ Voor 26% gewijzigd door lutkeveld op 19-08-2013 12:02 ]
Had minder gekund door alle negatieve kabels te combineren, maar dan raakte ik het overzicht helemaal kwijt. Er zit iets meer in dan een accu, speakers, versterker en jackplugje.lutkeveld schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:01:
dammnn dat zijn me veel kabels. Had dat niet wat minder kunnen zijn of is dat nou echt nodig?
Ik zou helemaal gek worden van die kabelzooi!
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl
Mijn TA2024 wordt na 5 minuten al erg warm, dit komt ook doordat ik het geluid dan voluit heb staan?
Is dit normaal bij deze versterker?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Het is inderdaad erg afhankelijk van je speakers als je <4Ohm speakers hebt wordt hij te warm. Ook met 4Ohm speakers wil een TA2024 wel eens warm worden. Ik heb daarom een koelblokje in me kleine kistje gedaan. En hoe warm is warm? Slaat hij in de beveiliging?K1pc0rn schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:48:
Ik heb een klein probleem.
Mijn TA2024 wordt na 5 minuten al erg warm, dit komt ook doordat ik het geluid dan voluit heb staan?
Is dit normaal bij deze versterker?
Hahaha vandaar ook dat alarm! Als dat af gaat wil je er echt niet naast staan!alexandersamson schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:51:
Ik zou die kist niet te lang alleen laten, voor je het weet zit er een koperdief in te vissen xD
Vanaf zaterdag ga ik het eerste week kamp mee maken met die kist. Ben heel benieuwd na hoeveel uur de kist weer aan de 220v moet. Er zit een TA2020 met een stepup converter in, maar als hij echt heel hard staat zijn er pieken van 5A à 6A. Die lampjes (led snoer) vreten ook 1,5A als ze op wit staan. Gelukkig hebben we wel ergens stroom
[ Voor 29% gewijzigd door boppos op 19-08-2013 23:14 ]
Maar even OT: Ik had dus mijn zelfbouw bak in combinatie mee met een auto accu waarvan ik de capaciteit niet precies weet. Er staat 55AH op maar dat heeft ie niet meer, aangezien de accu op meerdere festivals wel eens te diep ontladen is geweest. Maar hij heeft het van donderdagmiddag tot maandag ochtend uitgehouden met iedere dag/nacht/ochtend (hoe je het op die tijdstippen ook noemt
Ontzettend veel positieve reacties en complimenten gekregen over de kist en de speelduur aangezien veel mensen hun accu's en batterij-tjes na 1 dag leeg hadden
De interne accu heb ik eigenlijk niet gebruikt, behalve maandagochtend van 5:00 tot 7:00. Toen hebben we er een beetje mee rondgelopen.
actiefoto-tje:

Onze krat gaat echt heel lelijk kraken als de accu's leeg gaan. Niet alleen het laag, maar echt heel lelijk digitaal clippen van het hele geluid. Dat komt misschien doordat wij een miniDSP gebruiken die niet zo lekker met spanningsdippen omgaat als de versterkers ineens 20w trekken bij een hard stukje muziek.
Maar als de batterijen het doen, is het echt een groot feest. Volgens mij zijn wij de enige die een radio bij zich hadden waar daadwerkelijk diep laag op goed volume uit komt
Grappig om te zien is dat uit de poort van de subwoofer zoveel luchtverplaatsing komt dat het gras letterlijk heen en weer staat te wapperen

We gaan hem deze winter misschien wel opnieuw bouwen. En dan met iets kleinere fullrange speakers (16cm is niet nodig met een sub) en niet zo'n ingewikkelde klep met daarin weer een klepje (dat volloopt met water op een zeilboot, tot zover het waterbestendige aspect
[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 20-08-2013 12:01 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Mooi man! Ik heb een interne 7ah accu, maar zoals eerder gezegd heb ik deze bijna niet gebruikt. De externe accu is makkelijk aan te sluiten via een XLR aansluiting (stekker gesoldeerd naar twee accuklemmen). Zo kunnen de 12V en 230V aansluiting nooit verkeerd om aangesloten wordenJvS schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:58:
AH ja lowlands. Ik was er ook en de kist was met ons mee! Wij hebben 7AH accu's en we spelen vierkanaals met 2 TA2024's (2 x 10w voor het sublaag en 2 x 10w voor de fullrange speakers). De eerste accu heeft het de hele donderdag, vrijdagochtend en zaterdag een stukje uitgehouden (denk 12u ofzo) maar de 2e accu was slecht, die heeft maar 3 uurtjes gespeeld ofzo
. Toen de eerste er weer in en wat zachter gespeeld.
Onze krat gaat echt heel lelijk kraken als de accu's leeg gaan. Niet alleen het laag, maar echt heel lelijk digitaal clippen van het hele geluid. Dat komt misschien doordat wij een miniDSP gebruiken die niet zo lekker met spanningsdippen omgaat als de versterkers ineens 20w trekken bij een hard stukje muziek.
Maar als de batterijen het doen, is het echt een groot feest. Volgens mij zijn wij de enige die een radio bij zich hadden waar daadwerkelijk diep laag op goed volume uit komt. Heerlijk beuken met dat ding.
Grappig om te zien is dat uit de poort van de subwoofer zoveel luchtverplaatsing komt dat het gras letterlijk heen en weer staat te wapperen.
[afbeelding]
We gaan hem deze winter misschien wel opnieuw bouwen. En dan met iets kleinere fullrange speakers (16cm is niet nodig met een sub) en niet zo'n ingewikkelde klep met daarin weer een klepje (dat volloopt met water op een zeilboot, tot zover het waterbestendige aspect), maar iets met een uitneembare module waar de electronica op bevestigd is en waar de accu ook op zit, zodat de speaker zelf echt nagelvast dicht blijft,
Jij hebt een extre sub naast je gewone speakers, hoe heb je dat berekend qua inhoud etc? 6x9 speakers zouden in preciepe ook voldoende laag moeten kunnen leveren. Of denk je dat een extra geport subje voor versie 2.0 van de kist een toevoeging zou zijn?
"kaal" ziet dat er dus zo uit:

En met alles ingebouwd ziet de binnenkant er zo uit. Twee keer TA2024 en een MiniDSP dus:

En hier zie je de sub zitten (beetje matig belicht), een Dayton SD215 DVC (die je stereo kunt aansturen, zodat je de TA2024 maximaal nuttig gebruikt).

Het aspect portable is wel een beetje verloren gegaan. Hij is mobiel, maar ik neem hem niet graag op de fiets mee (weleens gedaan natuurlijk
Dat is dus het nadeel van auto speakers. Er valt niets aan te berekenen. Van deze "sub" (het is eigenlijk een lagetonen speaker) zijn de speaker parameters bekend en daarmee kun je dus een kist berekenen met een daadwerkelijk effectieve basreflex-kamer erin. Dat scheelt zoveel in efficiency en diepgang. Één 6x9" speaker heeft theoretisch al bijna dezelfde laagweergave mogelijkheden als onze 8" woofer, maar de kwaliteit van autospeakers op het gebied van laagweergave is op z'n zachtst gezegd discutabel.Jij hebt een extre sub naast je gewone speakers, hoe heb je dat berekend qua inhoud etc? 6x9 speakers zouden in preciepe ook voldoende laag moeten kunnen leveren. Of denk je dat een extra geport subje voor versie 2.0 van de kist een toevoeging zou zijn?
Daarnaast zijn alle car-audio speakers afgestemd op gebruik in een hele kleine ruimte (een auto) met een hele grote kist (de kofferbak). Zo'n kleine ruimte versterkt het laag onder de 100Hz enorm sterk, dus de speakers hoeven daar hun best niet zo te doen. In de open lucht in deze kistjes heb je eigenlijk het tegenovergestelde nodig. Laag onder de 100Hz "waait" alle kanten op, je kunt het niet richten dus je hebt er meer van nodig en daarnaast wil je dat het in een klein kistje werkt.
Kratradio met autospeakers doen in de open lucht ook eigenlijk effectief niets onder de 90Hz. Onze kist heeft een voor hifi termen gezien een overdreven bult bij 50Hz (40 tot 110Hz is het hele bereik van de sub) en dat is prima voor buiten. Onder de 40Hz doet-ie trouwens ook niets (hebben we weggefilterd), want dat kost teveel vermogen en voegt bijna niets toe.
[ Voor 42% gewijzigd door JvS op 20-08-2013 14:12 ]
Dus geen response onder de 100Hz maar wel een bult bij 150Hz.
Ik heb de FU 69 http://www.fliaudio.co.uk/fu-coax-speakers/ .wesleytjuh schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:57:
Wat voor speakers heb je?
Ik kan nergens zien hoeveel Ohm ze zijn
Hij wordt wel erg warm, maar hij is nog niet in de beveiliging gegaan.boppos schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:11:
[...]
Het is inderdaad erg afhankelijk van je speakers als je <4Ohm speakers hebt wordt hij te warm. Ook met 4Ohm speakers wil een TA2024 wel eens warm worden. Ik heb daarom een koelblokje in me kleine kistje gedaan. En hoe warm is warm? Slaat hij in de beveiliging?
Mijn idee is om er een computerventilator naast te bouwen? Is dit slim?
Dan is het toch goed... als het goed is heeft de chip van de versterker (de TA2024 chip dus) ingebouwde beveiliging tegen oververhitting. Correct me if i'm wrong.K1pc0rn schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:26:
[...]
Hij wordt wel erg warm, maar hij is nog niet in de beveiliging gegaan.
Mijn idee is om er een computerventilator naast te bouwen? Is dit slim?
En zoals andere al melde één koelblokje is meer dan genoeg! Werkt perfect!
JvS schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:58:
Nee natuurlijk geen actieve koeling inbouwen.... Het is geen processor.
lutkeveld schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:21:
En een ventilator gebruikt relatief best veel stroom. Gewoon een dikke heatsink op de boven- en onderkant van de IC plakken
en kipcorn: je speakers zijn 4 ohm zoals hier is te zien
Oke!, dan weet ik dat ook weer. Had al een schakelaar + een led lampje voor de ventilator gemonteerdboppos schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:12:
[...]
Dan is het toch goed... als het goed is heeft de chip van de versterker (de TA2024 chip dus) ingebouwde beveiliging tegen oververhitting. Correct me if i'm wrong.
En zoals andere al melde één koelblokje is meer dan genoeg! Werkt perfect!

Iemand een idee wat ik daarvoor in de plaats kan doen? (een leuke accessoire?)
[ Voor 16% gewijzigd door K1pc0rn op 20-08-2013 17:28 ]
Na hulp van lutkeveld ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een low-pass filter ga aanschaffen, en wel deze: http://www.conrad.nl/ce/n...KT-folie-condensator-68-F , omdat na behulp van deze calculator: http://www.2pif.com/high-low-pass-filter.php op 6.64 µF uitkom, met de waardes 4 ohm subwoofer en een cutoff frequency van 6000 hz.lutkeveld schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 22:03:
Even voor de duidelijkheid: Je wilt een w-170 gaan gebruiken icm de tweeters van de wharfedales met je eigen filter? Het zijn wel heel specifieke vragen, ik stuur wel een DM om het topic schoon te houden. Een uitleg over filters en hoe ze te maken zou wel handig zijn in de startpost
Als ik dus deze condensator aanschaf, en voor de rest dit aansluitschema aanhoud: http://www.accusafe.nl/faq/#hoepasikeensubwoofertoe , gaat het dan goed komen?
[ Voor 18% gewijzigd door lutkeveld op 20-08-2013 21:04 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Yep, meeste electronica kan ruim 80 graden aan en soms zelfs meer dan 100. Bij halfgeleiders (waar de chip van de TA2024) uit bestaat spreek je over een zogenaamde 'junction temperature'. Die mag vaak erg hoog zijn.wesleytjuh schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:32:
Het is natuurlijk ook maar net wat je warm vind. Ik kan me voorstellen dat een elektronica leek vindt dat elektronica "warm" is als je bijvoorbeeld na 3 seconden je vinger weg moet trekken, zeg bijvoorbeeld 50C. Terwijl dat voor elektronica een heel normale temperatuur is. Veel elektronica kan intern prima een graadje of 100 worden zonder dat dat problemen oplevert. Dus zolang je TA2024 ergens daaronder zit, is het al meer dan prima.
wel neemt het rendement vaak iets af bij hoge temperaturen.
Waar je wel erg op moet letten, zeker als je Li-Ion of Li-Poly batterijen gebruikt, is dat deze vrijwel kwadratisch snel slijten met de temperatuur boven de standaard opgegeven werktemperatuur (vaak 25 graden). Bij 50 graden kan zo'n batterij al helemaal versleten zijn binnen een maand.
Als je dus een goed gesloten kist hebt waar de warmte niet goed weg kan, zorg er dan voor dat je de batterij wat op afstand monteert van de warmtebron (versterker in dit geval). Ook loodaccus kunnen problemen krijgen met warmte, zeker als je een lader gebruikt die geen temperatuurcompensatie toepast. Bij te hoge temperaturen kan je de accu helemaal droog laden (waterstofgas ontsnapt) omdat de lader denkt dat de accu nog niet vol zit en niet naar druppellaad stand schakelt en er 14,zoveel volt er op blijft zetten. Je batterijen onder de 25-30 graden weten te houden loont dus heel erg, want daarmee gaan ze gewoon veel langer mee
Kan iemand misschien antwoord geven?sybeandringa schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:21:
[...]
Na hulp van lutkeveld ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een low-pass filter ga aanschaffen, en wel deze: http://www.conrad.nl/ce/n...KT-folie-condensator-68-F , omdat na behulp van deze calculator: http://www.2pif.com/high-low-pass-filter.php op 6.64 µF uitkom, met de waardes 4 ohm subwoofer en een cutoff frequency van 6000 hz.
Als ik dus deze condensator aanschaf, en voor de rest dit aansluitschema aanhoud: http://www.accusafe.nl/faq/#hoepasikeensubwoofertoe , gaat het dan goed komen?
Bedankt!
ander vraagje:
De boominator heeft de speakers magneet tegen magneet gemonteerd. Als ik dat doe met mijn speakers (boschmann g4632s) willen ze elkaar afstoten. Gewoon forceren?
met een minidsp.Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:19:
@JvS hoe heb jij die sub gefilterd?
Ik maak ook gebruik van twee ta's. Heb voor de twee visaton speakers e wel een filter gemaakt om het goed te laten klinken. Is dat niet goed dus? Of is een wissel filter weer wat andersJvS schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:46:
Is er sprake van twee TA2024's dan? Ik zie allerlei zaken over passieve wisselfilters. Dat moet je dan ook zeker niet doen! (zonde van het rendement om geluid passief weg te filteren).
Is minder erg. Je midhoog heeft sowieso waarschijnlijker minder vermogen nodig dan het laag. Voor de sub zou ik het zeker niet doen, omdat je dan met dikke spoelen in de weer moet gaan. Dat zou ik zeker voor de TA2024 doen (in het lijnsignaal, kan eventueel ook met een klein spoeltje). Of niet filteren, dat kan je ook proberenDark0z schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:11:
[...]
Ik maak ook gebruik van twee ta's. Heb voor de twee visaton speakers e wel een filter gemaakt om het goed te laten klinken. Is dat niet goed dus? Of is een wissel filter weer wat anders?
Anyway, wij hebben op lowlands ontdekt dat er wat nadelen aan onze krat kleven. Zo rammelt het deksel bij enorm hard en diep laag (irritant). En er zit eigenlijk net te weinig normaal laag (100-140Hz) in het signaal. We gebruiken wel 16cm speakers, maar die zitten in een behuizing van 0,8 liter elk en dat is echt veel te klein. Ongefilterd ziet dat er zo uit:

Dat krijg je als je een speaker in een veel te kleine kast stopt, een enorme piek bij 350Hz en onder de 220Hz komt er eigenlijk geen geluid meer uit. Nu hebben we een DSP dus we kunnen er iets mee doen. Die piek is gek genoeg geen probleem, die filter je wel netjes weg, maar dat gebrek aan signaal onder de 200Hz is wel op te krikken, maar dan kost dat gewoon 10keer zoveel vermogen (rendement gaat feitelijk met 10db omlaag door dat stuk). We hebben een enigszins middenweg genomen, een flinke equalizing (kost vermogen) maar ook nog steeds een beetje een gat in het frequentiebereik...
Ook de sub is niet optimaal afgestemd (hier hadden we eigelijk voor het gemak twee even grote compartimenten genomen).
Wat we nu doen is:
- Geen klep, geen scharneren, geen rammelende elementen.
- Electronica op afneembare achterplaat monteren (die met inbussen / inslagmoeren + tochstrip vast zetten)
- De frontspeakers krijgen elk een riante 5L behuizing
- De sub krijgt 14L (gesloten) en 22L (reflex) kamers en wordt getuned op 65Hz
Het resultaat is een speaker die zo'n 3db gevoeliger zal zijn in het laag (die dus wat harder gaat met hetzelfde lage vermogen) en die het volledige frequentiebereik (ook tussen de 100 en 200Hz) goed kan weergeven, zonder al te extreme vermogenslurpende equalizing toe te moeten passen. Zoals je ziet, nog wel een piek bij 180Hz die we weg moeten filteren, maar dat is niet zo erg. We hoeven in elk geval niet waanzinnig veel vermogen toe te voegen om hem fatsoenlijk tot 120Hz te laten spelen.

Bestellingen zijn geplaatst en de kist zit al voor een deel in elkaar. Wegens succes gewoon weer voor 9mm multiplex gekozen, laten zagen bij de lokale Hubo (wat een helden).

Ik had zelf het idee dat 9mm prima is, maar toch van een aantal mensen gehoord dat het misschien aan de dunne kant is. Als jullie met subwoofer zelfs geen problemen ondervinden dan weet ik zeker dat mijn box ook stijf genoeg zal zijn!
Edit: weet je trouwens zeker dat je voor de visaton alles goed in WinISD hebt ingevuld? Ik had eerst ook een woofer die zo'n gekke aflopende grafiek gaf maar daar had ik per ongluk ergens een extra nul toegevoegd bij één van de parameters. Toen ik dit verbeterd had was de grafiek mooi recht vanaf 300Hz.
[ Voor 25% gewijzigd door SgtCaffran op 22-08-2013 10:42 ]
Juist bij een sub is een dunne, maar stijve kast echt prima te doen. Voor audiofiel midhoog is een trillingsvrije kast belangrijk. Maar laten deze projectjes nu net niet onder de kop audiofiel vallen (alles wat je in een auto zet vind ik niet audiofiel
Ja die is goed ingevuld. Een 16cm speaker in een kast van < 1Liter is gewoon geen goed idee, maar wij moesten wel omdat de kist een beetje rondom de subwoofer ontworpen was (wilde we zo weinig mogelijk van inleveren).Edit: weet je trouwens zeker dat je voor de visaton alles goed in WinISD hebt ingevuld? Ik had eerst ook een woofer die zo'n gekke aflopende grafiek gaf maar daar had ik per ongluk ergens een extra nul toegevoegd bij één van de parameters. Toen ik dit verbeterd had was de grafiek mooi recht vanaf 300Hz.
[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 22-08-2013 10:45 ]

Overigens ben ik wel van plan om het geheel netjes te laten klinken! Het zal misschien niet audiofiel zijn maar ik doe mijn best om in de buurt te komen!
Ik denk dat jullie met de nieuwe kist ook een stuk beter geluid zullen krijgen! Het is jammer dat ik niet kan luisteren hoe de verschillende kisten klinken.
edit: nog even over die visaton in WinISD. In mijn ervaring veranderd het programma alleen de grafiek van 0-300Hz ongeveer, daarna zou deze gewoon vlak moeten zijn. Ik had dus precies dezelfde grafiek met een woofer die verkeerd was ingevuld, misschien toch nog even nakijken?
[ Voor 29% gewijzigd door SgtCaffran op 22-08-2013 11:06 ]
[ Voor 46% gewijzigd door JvS op 22-08-2013 15:19 ]
Interresant! Ik ben ook bezig met een kist V2, en wil er ook wel een geport woofertje in hebben. Welke woofer heb jij? En is het een goed idee om een op de woofer goed afgestelde kist te bouwen en daar mijn pioneer ovaaltjes weer bij te gebruiken voor midden en hoge tonen? De met de woofer wil ik dus de echte lekker knallende bas weergeven die we toch wel iet-wat misten op lowlands. Volgende kist wil ook weer rechthoekig maken, maar dan misschien iets dieper/hoger en wat dunner tri-plex (18mm MDF is toch wel zwaar).JvS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:32:
[...]
Is minder erg. Je midhoog heeft sowieso waarschijnlijker minder vermogen nodig dan het laag. Voor de sub zou ik het zeker niet doen, omdat je dan met dikke spoelen in de weer moet gaan. Dat zou ik zeker voor de TA2024 doen (in het lijnsignaal, kan eventueel ook met een klein spoeltje). Of niet filteren, dat kan je ook proberen.
Anyway, wij hebben op lowlands ontdekt dat er wat nadelen aan onze krat kleven. Zo rammelt het deksel bij enorm hard en diep laag (irritant). En er zit eigenlijk net te weinig normaal laag (100-140Hz) in het signaal. We gebruiken wel 16cm speakers, maar die zitten in een behuizing van 0,8 liter elk en dat is echt veel te klein. Ongefilterd ziet dat er zo uit:
[afbeelding]
Dat krijg je als je een speaker in een veel te kleine kast stopt, een enorme piek bij 350Hz en onder de 220Hz komt er eigenlijk geen geluid meer uit. Nu hebben we een DSP dus we kunnen er iets mee doen. Die piek is gek genoeg geen probleem, die filter je wel netjes weg, maar dat gebrek aan signaal onder de 200Hz is wel op te krikken, maar dan kost dat gewoon 10keer zoveel vermogen (rendement gaat feitelijk met 10db omlaag door dat stuk). We hebben een enigszins middenweg genomen, een flinke equalizing (kost vermogen) maar ook nog steeds een beetje een gat in het frequentiebereik...
Ook de sub is niet optimaal afgestemd (hier hadden we eigelijk voor het gemak twee even grote compartimenten genomen).
Wat we nu doen is:
- Geen klep, geen scharneren, geen rammelende elementen.
- Electronica op afneembare achterplaat monteren (die met inbussen / inslagmoeren + tochstrip vast zetten)
- De frontspeakers krijgen elk een riante 5L behuizing
- De sub krijgt 14L (gesloten) en 22L (reflex) kamers en wordt getuned op 65Hz
Het resultaat is een speaker die zo'n 3db gevoeliger zal zijn in het laag (die dus wat harder gaat met hetzelfde lage vermogen) en die het volledige frequentiebereik (ook tussen de 100 en 200Hz) goed kan weergeven, zonder al te extreme vermogenslurpende equalizing toe te moeten passen. Zoals je ziet, nog wel een piek bij 180Hz die we weg moeten filteren, maar dat is niet zo erg. We hoeven in elk geval niet waanzinnig veel vermogen toe te voegen om hem fatsoenlijk tot 120Hz te laten spelen.
[afbeelding]
Bestellingen zijn geplaatst en de kist zit al voor een deel in elkaar. Wegens succes gewoon weer voor 9mm multiplex gekozen, laten zagen bij de lokale Hubo (wat een helden).
[afbeelding]
Ik lees veel over jou "miniDSP", maar het wordt mij niet helemaal duidelijk wat dat ding nou precies doet. Het filtert frequenties, maar hoe meet je dat en hoe stel je dat in? Is zoiets ook goedkoop uit china te bestellen?
Je filtert de woofer op 65hz, dat is ongeveer de frequentie voor een "lekkere bas" ?
Wat je gewoonweg niet hebt, is het echt ultrasublaag. De aanzet van een explosie, de onderwaterbommen in films, van dat laag wat je echt hard in je maag voelt zegmaar. Dat doet mijn 12" sub thuis wel, maar dat doet een 8" subje op batterijen niet
Hogere frequentie tunen betekent meer rendement, in ons geval is rond de 65Hz een mooi optimum van een kist die nog redelijk draagbaar is, veel rendement heeft (dus hard kan met 2x TA 2024) rond de 60Hz (je hebt veel laag nodig in de buitenlucht) en die gewoon vet klinkt.
Wij gebruiken de Dayton SD215-88 DVC, die kan ik echt van harte aanraden, omdat je die stereo kan aansluiten op een TA2024 en daarmee gebruik je het vermogen van beide kanalen optimaal. Je hoeft ook niet zo'n complexe kast te maken als wij doen. Dat is puur vanwege het feit dat deze kist ook op een open zeilboot mee moet kunnen en dan is een papieren conus aan de buitenkant van de speaker niet echt aan te raden
In een 20L basreflex kistje getuned op 50Hz heb je iets meer rendement dan ons ontwerp en iets minder diep laag (maar weinig minder). En als je daar dan de ovale speakers bij gaat gebruiken, zorg er dan voor dat die in een afzonderlijke (en ik denk ook een lekke) behuizing zitten. Niet samen met de subwoofer in elk geval, anders gaat de subwoofer niet werken
De miniDSP kost je gewoon 125 euro. Of je hem nu voor 99 dollar uit de VS of Hongkong laat komen of dat je hem in nederland koopt. Instellen met DSP is nog wel een kunst. Wij hebben er een meetmicrofoon en gehoor bij gebruikt, zodat je ziet wat de speaker weergeeft. Maar je kunt het ook op gehoor doen. Zeker het hoog/laagdoorlaat filteren van de speakers kan je op gehoor doen (kan ik op de bank zelfs wel redelijk voorspellen voor deze toepassing
Maar als je echt de speakers beter wilt laten klinken (dus schelle midhoge plekjes aanpakken, kermit de kikker toetergeluid corrigeren, lelijke bonken in het laag tussen de 80 en 200Hz aanpakken), dan moet je echt meten. Dat kán dus ook met een Minidsp, maar dat hoef je niet perse te doen.
[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 22-08-2013 16:01 ]
Wat info! Krijg meteen weer zin om te bouwenJvS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:54:
Ja zo rond de 40Hz is echt diep (laagste snaar basgitaar is 41Hz), 50Hz is ook gewoon lekker vol en rond, 60Hz is nog steeds prima voor dubstep drops enzo en onder de 80Hz is allemaal nog steeds redelijk 'sublaag' te noemen. Lage tonen in muziek zijn vaak een mix en veel 60Hz met daaronder nog redelijk wat 45-60Hz klinkt gewoon enorm vet. In de woonkamer vind ik onze kist trouwen een enorm bonkding. (niet mooi dus
).
Wat je gewoonweg niet hebt, is het echt ultrasublaag. De aanzet van een explosie, de onderwaterbommen in films, van dat laag wat je echt hard in je maag voelt zegmaar. Dat doet mijn 12" sub thuis wel, maar dat doet een 8" subje op batterijen niet. Maar dat moet je ook niet verwachten.
Hogere frequentie tunen betekent meer rendement, in ons geval is rond de 65Hz een mooi optimum van een kist die nog redelijk draagbaar is, veel rendement heeft (dus hard kan met 2x TA 2024) rond de 60Hz (je hebt veel laag nodig in de buitenlucht) en die gewoon vet klinkt.
Wij gebruiken de Dayton SD215-88 DVC, die kan ik echt van harte aanraden, omdat je die stereo kan aansluiten op een TA2024 en daarmee gebruik je het vermogen van beide kanalen optimaal. Je hoeft ook niet zo'n complexe kast te maken als wij doen. Dat is puur vanwege het feit dat deze kist ook op een open zeilboot mee moet kunnen en dan is een papieren conus aan de buitenkant van de speaker niet echt aan te raden.
In een 20L basreflex kistje getuned op 50Hz heb je iets meer rendement dan ons ontwerp en iets minder diep laag (maar weinig minder). En als je daar dan de ovale speakers bij gaat gebruiken, zorg er dan voor dat die in een afzonderlijke (en ik denk ook een lekke) behuizing zitten. Niet samen met de subwoofer in elk geval, anders gaat de subwoofer niet werken. Been there, done that.
De miniDSP kost je gewoon 125 euro. Of je hem nu voor 99 dollar uit de VS of Hongkong laat komen of dat je hem in nederland koopt. Instellen met DSP is nog wel een kunst. Wij hebben er een meetmicrofoon en gehoor bij gebruikt, zodat je ziet wat de speaker weergeeft. Maar je kunt het ook op gehoor doen. Zeker het hoog/laagdoorlaat filteren van de speakers kan je op gehoor doen (kan ik op de bank zelfs wel redelijk voorspellen voor deze toepassing) en je kunt het niveau van de sub prima afregelen op gehoor (luister dan wel elke keer even buiten) en je kunt nog wat equalizers bij 55Hz toepassen om het allemaal wat dikker te laten klinken (ten koste van rendement van het geheel).
Maar als je echt de speakers beter wilt laten klinken (dus schelle midhoge plekjes aanpakken, kermit de kikker toetergeluid corrigeren, lelijke bonken in het laag tussen de 80 en 200Hz aanpakken), dan moet je echt meten. Dat kán dus ook met een Minidsp, maar dat hoef je niet perse te doen.
125 Euro is wel een boel geld voor een "lowbudget" kist, maar ik begrijp dat je dus eventueel wel zonder zou kunnen? die 4 tientjes voor de woofer zijn nog te overzien
Mijn huidige kist is ongeveer 50 x 30 x 30 (cm). van de inhoud gaan dan nog de wanden ( 18mm mdf), de handvaten, omvormer, accu en nog wat kleinere zaken af. Eigenlijk wil ik em dus niet veel breder maken dan dit, enkel wat dieper en wat hoger.
Verwijderd
hoe zit dat dan met die miniDSP? ik wil namelijk ook zon ding als ik een nieuwe kist ga maken voor school, sluit je de 2 ta2024's aan op die dsp? en wat zit er aan die andere kant? aux? hoe doe je die 2 kanalen aan 1 aux? en hoe sluit je een DSP aan op je computer?
1 maal stereo aux "in" (voor de mp3 speler) en 2 maal stereo aux uit (naar 2 maal de TA2024's). Kijk anders gewoon hoe dat ding eruit ziet, dat beantwoordt al je vragen.Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:14:
[...]
hoe zit dat dan met die miniDSP? ik wil namelijk ook zon ding als ik een nieuwe kist ga maken voor school, sluit je de 2 ta2024's aan op die dsp? en wat zit er aan die andere kant? aux? hoe doe je die 2 kanalen aan 1 aux? en hoe sluit je een DSP aan op je computer?
Liters gecombineerd met lengte/dikte basreflexpijp. Gebruik daarvoor WinISD pro en voer (nadat ik de parameters van de speaker heb ingevoerd) zelf een hanteerbaar aantal liters in (stelregel: meer = beter, maar minder draagbaar) en kies of ik een of twee 70mm poorten (standaard maat rioolpijp / gatenzaagen kist tunen op 50hz, hoe doe je dat? Met de vorm en liters? Of met de lengte/dikte van een basreflex pijp?
Je kunt hem ook zelf een optimale kist laten berekenen (sterker nog, daar begint ie altijd mee), maar dan komt-ie met 68 liter getuned bij 30Hz ofzo en dan heb je een grote kist die heel diep gaat, maar niet zoveel rendement en al helemaal niet meer portable
Nee zeker niet! Dat probeerde ik al te zeggen. Wij hebben een "Bandpass" (subwoofer In de behuizing weggewerkt), speaker aan de buitenkant heet gewoon "basrelflex". Lees mijn bericht nog maar eens, ik zeg juist dat je die complexe kast niet perse nodig hebtMoet de woofer binnen in de kist zitten, of kan deze ook aan de voorkant (buitenkant) zitten? Of is dan het hele effect van het " tunen" en "basreflex" weg?
Moet makkelijk kunnen. Onze nieuwe kist is 42 * 36 * 36 cm (en dat vind ik al lomp grootMijn huidige kist is ongeveer 50 x 30 x 30 (cm). van de inhoud gaan dan nog de wanden ( 18mm mdf), de handvaten, omvormer, accu en nog wat kleinere zaken af. Eigenlijk wil ik em dus niet veel breder maken dan dit, enkel wat dieper en wat hoger.
[ Voor 63% gewijzigd door JvS op 22-08-2013 16:31 ]
Verwijderd
waar koop je dieJvS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:23:
[...]
1 maal stereo aux "in" (voor de mp3 speler) en 2 maal stereo aux uit (naar 2 maal de TA2024's). Kijk anders gewoon hoe dat ding eruit ziet, dat beantwoordt al je vragen.
Verwijderd
Ehm... lees mijn berichten eens rustig door. Heb ik allemaal al gezegd. En een microscoop is geen soort oscilloscoop. Heb er een boel aan toegevoegd na jullie reacties.Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:28:
kun je op die DSP een microfoon aansluiten? dus een soort oscilloscoop? en wat zijn de afmetingen van je nieuwe kist
Maar Marvin, ik denk dat jij gewoon even rustig moet gaan googlen en lezen. Ik wil je best helpen hoor, maar probeer zelf ook een beetje dingen te gaan lezen en kijk naar projecten waarin de MiniDSP is gebruikt. Lees mijn bouwverslag eens door. Lees je een beetje in zegmaar.
[ Voor 44% gewijzigd door JvS op 22-08-2013 16:36 ]
Zeer benieuwd hoe dit eruit komt te zien :)! hoe maak jij je bandpass volledig luchtdicht? Gezien je speaker binnenin zit zou je één kant schroefbaar moeten maken en dan tochtstrip tussen het hout oid?JvS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:32:
[...]
[ Voor 46% gewijzigd door AOC op 22-08-2013 17:01 ]
Verwijderd
laatmaar dit is de dual 8 ohm, of is die van jou dat ook? anders kun je beter een dual 4 ohm hebben
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 17:05 ]
Overigens zou je ook zo'n caraudio filter kunnen gebruiken om hoge en lage tonen te scheiden. Hier staat iets voor 10 euro te koop: http://forum.zelfbouwaudi...4&hilit=low+pass#p1648274
Caliber cx-2 18db crossover. Gebruikt misschien wel wat meer stroom dan een minidsp, maar zal niet heel veel zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 22-08-2013 17:10 ]
Verwijderd
ik wil juist een miniDSP omdat dit een school project word, anders word het te simpelJvS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:10:
Ja dat is hem.
Overigens zou je ook zo'n caraudio filter kunnen gebruiken. Hier staat iets voor 10 euro te koop: http://forum.zelfbouwaudi...4&hilit=low+pass#p1648274
Caliber cx-2 18db crossover. Gebruikt misschien wel wat meer stroom dan een minidsp, maar zal niet heel veel zijn.
[ Voor 100% gewijzigd door JvS op 22-08-2013 17:31 ]
Als je vervolgens de microfoon die je ook bij hen kunt kopen gebruikt om metingen te doen dan heb je echt iets wat je in je verslag kunt gebruiken.
Wat misschien ook nog een leuk idee is: gebruik voor je project de miniDSP als tool om een geschikt analoog filter te bouwen. Dus je gebruikt de DSP om te kijken op welke frequentie je je cross-over wilt hebben en gaat deze vervolgens nabouwen in een electrisch filter.
------------------------------------------
Ik heb ook even een tijdelijke highpass van 88.42 hz op mijn speakers gezet. Klinkt bijna exact hetzelfde maar de speakers hoeven veel minder moeite te doen. Ben nog aan het experimenteren in Audacity met het wegfilteren van bepaalde frequenties (highpass in de muziek branden) om te kijken wat de hoogste frequentie is zonder het verliezen van al te veel tonen. Uit mijn 6x4 inch speakers komt toch geen diepe bass dus waarom zou je ze het toch laten proberen? Ze swieberen alleen maar bij lage frequenties.
[ Voor 83% gewijzigd door lutkeveld op 22-08-2013 21:02 ]
De kleuren zijn namelijk verschillend (er staat dat je bruin, zwart, oranje nodig hebt en dat is deze niet) , en ik vraag me af of het wattage wel genoeg (of niet teveel) is.
Kunnen jullie me daar zekerheid over geven?
Dank
Edit: verkeerde conrad link ingevoerd..
[ Voor 8% gewijzigd door sybeandringa op 23-08-2013 13:36 ]
Wattage is gewoon goed.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Verwijderd
Wat deze kratradio allemaal kan zal ik vertellen.
Uiteraard kan deze muziek afspelen via een MP3 module waarop USB en Aux op aangesloten kan worden.
De krat is voorzien van allerlei (overbodige) features zoals:
- Bluetooth om met telefoon te verbinden
- Text to speech module
- Alcohol sensor
- Bluetooth om muziek te streamen
- Ledstrips.
- VU-meter
- 2 USB oplaadpunten voor telefoon opladen
Hoe het werkt:
De VU-meter danst op de maat van de muziek en is aan de beide zijkanten van de MasterKrat gemaakt. Dit geeft een vet effect in het donker als er een goede bass is de muziek zit.
De zelf ontwikkelde besturingsprint (blauwe) bevat voeding (5volt, 3.3volt), bluetooth chip, microcontroller, veel connectors, relais om te schakelen tussen muziek/T2S en wat rest schakel materiaal voor de ledstrips en VU-meter..
De "text to speech module " (T2S) kan tekst oplezen die via bluetooth met je telefoon verstuurd wordt. Via de 'uConnectHex" app kan er via bluetooth verbonden worden met de krat, zodat er tekst na toe gestuurd kan worden. Dit wordt dan in het engels opgelezen, wat bijvoorbeeld erg grappig is voor op het strand als er een mooi meisje voorbij loopt.
De alcohol sensor geeft ongeveer weer (verre van nauwkeurig) wat je gedronken hebt. Dit wordt door de T2S module opgelezen. Wanneer de accuspanning onder de 11 volt komt wordt dit automatisch 2x per minuut verteld door de MasterKrat zodat je nooit zelf in de gaten hoef te houden hoe vol de accu is.
Via de 'Blucontrol' Android/Iphone app is het mogelijk om verschillende kleuren van de ledstrip aan/uit te zetten en te dimmen. Ook is het mogelijk om te kiezen tussen 3 voorgeprogrammeerde patroontjes. De VU-meters zijn ook via de app aan en uit te zetten wanneer is geen behoefte is aan licht effecten.
Op de printplaat is 1 drukknopje aanwezig waarmee ook de VU-meters en ledstrips aan/uit te zetten zijn zodat je niet perse je telefoon nodig hebt.
Een Bluetooth module van Logitech is ook bevestigd in de krat. Nu kan er draadloos muziek afgespeeld worden. De aux uitgang van deze module stop je in de aux ingang van de MP3 module en spelen maar.
Op de printplaat zijn nog een temperatuur sensor en geheugen element ( EEPROM) bevestigd. Deze zijn nog niet geprogrammeerd. Doel van de EEPROM is om de laatste instellingen op te slaan zoals de stand van ledstrip en VU-meters, om deze te laden wanneer de krat radio uit en aan gaat.

YouTube: Kratradio MasterKrat Bluetooth
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2013 16:13 . Reden: Plaatjes aanpassen ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2013 23:57 ]
Ik vind het een mooi concept en de lichtshow mag er zeker wezen, maar waarom heb je gekozen om zulke sjieke technologie in een Heineken krat te doen? Dit verdient op zijn minst iets als Duvel of Grimbergen... Zonder gekte, ik zie een potentieel 3x zo vette kist als je deze zelf nog een keer van hout/plexiglas maakt.
Ik weet niet of je de handgrepen hebt dichtgemaakt, maar ze lijken open. Als je die nog dicht maakt, dan wordt je bass nog wat dieper
De A versie is toch ietsje anders dan mijne. Hij is ietsje beter geschikt voor kleine behuizingen, heeft een iets lagere Fs, ten koste van een klein beetje rendement. Let op dat je de juiste datasheet gebruikt. Europe audio heeft de verkeerde gelinkt. Zal ze ff een mail sturen.Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:01:
is dit de dayton woofer? er staat wel een A achter http://zelfbouwhobby.nl/media/docs/SD215A-88.pdf
laatmaar dit is de dual 8 ohm, of is die van jou dat ook? anders kun je beter een dual 4 ohm hebben
Misschien bedoelde hij de AMP 5? of een opvolger daar van (die ik niet kan vinden)Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 11:58:
wat is een AMP6? beter dan een ta2024?
Link naar AMP 5
Het is een D versterker gebaseerd op de TA2022. Niet superboeiend dus.
Wat wel opvalt is dat je volgens mij een synchrone spanning van -24 en +24 Volt moet aansluiten om de beloofde 2x 100 Watt te halen. Er kan wisselspanning (18-24V) of gelijkspanning op (22-35V). Iets dat voor een standaard 12 Volt applicatie zoals dit radiokrat, voegt deze versterker NIETS, of anders vrij weinig, toe aan de geluidsbeleving naar mijn inziens. Een normale ta2024 of 2020 is meer dan voldoende.
Het dichtmaken van zijn handgrepen zal in ieder geval voor zover ik mij kan bedenken een veel grotere boost zijn in de kwaliteit van het geluid
[ Voor 12% gewijzigd door alexandersamson op 26-08-2013 12:31 ]
PA speakers weet ik ook zo net niet. Volgens mij voegen die in het lagetonengebied ook niet zoveel toe. Of bestaan er 8" PA speakers die in een 15L kistje bij 80-120Hz significant meer output geven bij 1watt dan een normale speaker?
Ik ga voor mijn kist 8" Faital PRO speakers gebruiken en deze geven in een gepoorte kist van 9.8 liter (per speaker) een response van +3dB bij 140Hz en f0 100Hz, f3 85Hz. SPL is dan maximaal iets van 92/93 dB/w/m (exacte waarde weet ik niet meer uit mijn hoofd en dit is ook theoretisch en niet gemeten).JvS schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:46:
PA speakers weet ik ook zo net niet. Volgens mij voegen die in het lagetonengebied ook niet zoveel toe. Of bestaan er 8" PA speakers die in een 15L kistje bij 80-120Hz significant meer output geven bij 1watt dan een normale speaker?
PA speakers hebben dus wel degelijk waarde alleen moet je je bewust zijn van het feit dat ze geen sublaag kunnen spelen. Nu is het zo dat je hier buiten toch niet zoveel aan hebt dus is dat nadeel eigenlijk weg.
Ik heb me de laatste dagen verdiept in de "boominator" en zal eerdaags eens een berichtje hier plaatsen met uitleg hoe dat ding nou precies werkt en waarom het zo goed werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door SgtCaffran op 26-08-2013 13:13 ]
Kan je die Faital wel DVC aansluiten?
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 26-08-2013 13:34 ]
Verder heb je ook nog de Wikipedia: Equal-loudness contour problemen. Dit houdt in dat mensen meer vermogen in de lage tonen nodig hebben om hetzelfde geluidsniveau te ervaren.
Laatste probleempunt is dat door de grote golflengte 6dB aan bas verloren gaat in andere richting omdat de speaker in dit gebied werkt in full-space.
edit@JvS: Nee de Faitals hebben geen dual voice coil maar je kan ze wel parallel aansluiten voor 3dB winst vanwege het grotere oppervlakte en nog eens 3dB winst omdat je versterker meer vermogen kwijt kan in 4ohm. Als je daarnaast dus ook een bipool opstelling gebruikt waarbij de speakers met de magneten tegen elkaar aanzitten dan krijg je (schijnbaar) een kleine efficiëntie verbetering omdat de magneten elkaar helpen en je bent ook gelijk je baffle step kwijt van 6dB op je bas.
edit@Martijn: PA speakers zijn niet hetzelfde als full range speakers. PA staat voor Pro Audio en betekent vaak dat de speaker (zowel woofers als tweeters) een hoge efficiëntie heeft. Deze worden veelal gebruikt voor café's, festivals and live muziek. Bij deze applicaties is anders zoveel vermogen nodig om genoeg geluidsdruk te produceren dat de versterkers en stroomvoorziening tekort komen. Daarom efficiënte speakers zodat je met minder vermogen ook veel volume creërt.
Full range:
http://www.monacor.co.uk/...lding-hifi4-5/vnr/100730/ (mist alleen een klein beetje response bij 20k)
http://faitalpro.com/prod...ls/index.php?id=401000100
[ Voor 47% gewijzigd door SgtCaffran op 26-08-2013 16:10 ]
Verwijderd
zijn er trouwens betere fullrange speakers dan FRS-8?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 15:54 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 26-08-2013 16:30 ]
Verwijderd
Maat nu heb ik een probleem.
Ik heb wel 6 ta2024's liggen en geen enkele gaat bijna meer. hoe dit komt weet ik echt niet.
3 ervan zijn gewoon kapot en doen niets meer.
en bij 3 andere werkt er slechts 1 kanaal en kan ik er dus maar slecht 1 speaker op aan sluiten.
Ik gebruik 1tje hiervan om een kistradio met maar 1 box aan te sluiten maar dan heb ik er nog 2 waar ik niets mee ben...
Hoe komt dit en kan ik dit repareren?
Alvast bedankt!
@robbejan Waren ze DOA of heb je er zelf rook uit zien komen?
Verwijderd
Bij 1 heb ik rook zien uitkomen toen ik perongeluk een schakelaar tegen de accu zat, deze is helemaal kapot.lutkeveld schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:43:
@marvin Full range zal altijd compromissen moeten sluiten. Bij 2/3 wegs speakers worden de taken verdeelt over de tweeter en de woofer.
@robbejan Waren ze DOA of heb je er zelf rook uit zien komen?
Bij de andere waar 1 kanaal slechts van werkt heb ik nooit iets gezien.
Het was nu wel lang geleden dat ik een kistradio had gemaakt.
2 die ik uit de verpakking haalde werkten niet meer, ik heb ze wel 2 jaar geleden ofzo besteld...
In de datasheet zit de speaker niet in een gepoorte behuizing he? Wat mijn punt is, is dat het voor wat dieper laag niet zinvol is om met pa speakers te werken. De extreem hoge rendementen helden alleen voor de hogere frequenties. Onder de 100hz krijg je de driehoek kastgrote - diepgang - rendement, wil je de een, dan lever je het ander in. PA doet gewoon mee aan die wet. De woofer heeft alleen invloed op welke optimalisatie hij heeft. Wil je diepgang en rendement, dan lever je in op de kleine kant. Wil je harder in een kleinere kast? Dan lever je in in diepgang (jouw keuze). Ik wil een mix en redelijk diep en heb dat bereikt.SgtCaffran schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:47:
Sorry maar die SD215 gaat dat dus echt niet halen, heb je dat gemeten? De SPL is 86.4 tegenover 95 van de Faital (datasheet getallen, is dit trouwens al met parallel schakelen van de dubbele voice coil?). Als je dan nog even in de datasheet kijkt dan zie je dat die dat alleen haalt bij een piek rond de 150/200Hz. Bij 65Hz is deze nog maar 83dB/w/m. De Faital heeft op 100Hz nog 90dB/w/m.
Dit is een ruwe meting van de speaker, maar zonder te weten hoeveel vermogen. Je kan hem vergelijken met de visaton die ernaast zit:

[q]
Verder heb je ook nog de Wikipedia: Equal-loudness contour problemen. Dit houdt in dat mensen meer vermogen in de lage tonen nodig hebben om hetzelfde geluidsniveau te ervaren.
Laatste probleempunt is dat door de grote golflengte 6dB aan bas verloren gaat in andere richting omdat de speaker in dit gebied werkt in full-space.
[q]
Ik weet er alles van
Een pa speaker gaat dat niet overtreffen. Alleen als je er andere design keuze maakt (meer rendement ten Opzichte van diepgang), heeft een andere woofer kiezen zin.
Extreem groot voordeel is dat je de dayton op twee kanalen kunt aansluiten. Al met al ben ik er img zeer tevreden over en vind ik het het beste maatje voor een ta2024 op een accu.
Pa stond trouwens toch voor "public adress"?
@marvin
Hee joh wat zijn dat voor een vragen. Je bent al langer actief in het forum en zou dus moeten weten dat de ta2020 weinig tot niks toevoegd op 12 volt.
[ Voor 23% gewijzigd door lutkeveld op 26-08-2013 18:34 ]
Verwijderd
Ik heb enkel een brom van het kanaal dat wel werkt...lutkeveld schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:55:
Ook geen brom? Heb je de input er wel goed aan gemaakt? Het kan zijn dat een kanaal 'niet werkt' omdat hij geen input ontvangt voor dat kanaal.
Kan ik het met een multimeter controleren welke weerstand niet werkt en deze vervangen of zou dit niet werken?
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink