Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.277 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het ook mogelijk om in plaats van een 4700 een 4600 te doen? ik wil gewoon even zeker weten dat ik het niet verpruts en een hele nieuwe moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08
Zoals Boppos een aantal posts boven je uitlegt, geen enkel probleem. Hij zal *iets* harder gaan, maar het verschil is zo marginaal dat je het absoluut niet gaat horen. Verder is het ook geen enkel probleem, je sloopt er niks mee.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutSnl
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik ben al een tijdje bezig met deze materie. Ik heb een kist radio gemaakt in een koffertje met:
. mp3 module
. potentiometer
. gelaccu
. antenne
. simpele compospeakers

Hij gaat zo,n tien uur mee.

Zie hier het resultaat:
https://www.dropbox.com/s...2013-02-10%2015.29.52.jpg

Omdat ik een shock prof versie wilde maken ben ik een tweede project begonnen. Mp3\bluetooth decoder met ta2024 erachter. Accusafe set besteld incl. accu lader en voeding.

Heel de boel is aangesloten alleen ik heb een probleem met het geluid. Als de audio alleen op de versterker is aangesloten hoor ik al een kleine brom. Maar als ik de mp3\bluetooth module aansluit gaat dit over in een hoge piep, soort van gegil. Met een soort van digitale geluidjes erdoor. Als ik de muziek aanzet en het volume steeds harder draai gaat het op een gegeven moment weg.

Hoe zou dit kunnen komen? Ik heb de ta 2024 van ebay. Zit er verschil in de kwaliteit van deze dingen?

Zie onderstaande afbeeldingen voor de aansluiting.
https://www.dropbox.com/s...2013-08-05%2007.10.02.jpg
https://www.dropbox.com/s...2013-08-05%2007.10.11.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door WoutSnl op 05-08-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zie dat je ook een USB lader hebt, heb je deze aangesloten wanneer het probleem zich voordoet? Te zien aan je foto's niet, maar mocht je het wel hebben kan het probleem hierin zitten. Een ander oorzaak kan heel goed de MP3 module/bluetooth module zijn. Deze zijn helaas niet erg consistent in kwaliteit, de ene werkt een stuk beter dan de andere. Je zou eens kunnen proberen je voedings kabels van je TA2024 en bluetooth module wat dikker te nemen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutSnl
Ik heb nu alleen de decoder, ta2024 en potmeter aangesloten. Op de (Samsung) voeding van de accusafe set. Ik heb de kabels van de voeding verwisseld in dikkere maar dit maakt geen verschil.

Geeft en ta2024 altijd en kleine brom wanneer er niks op aangesloten zit? Het is er een van 4,80 of zo van eBay zijn deze van mindere kwaliteit of maakt dit geen verschil?

Anders bestel ik wel een andere decoder en probeer ik het daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2rly92v.jpg

Kan iemand mij helpen mbt bovenstaande schakeling :)? Bovenstaande schakeling moet ervoor zorgen dat de zekering klapt wanneer ik de polen omdraai.

Ik heb een 17ah accu die naar mijn weten nog perfect werkt. Echter wanneer ik bovenstaande ompoolbeveiling in werking stel met de de volgende diode http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7955 en een 5a snelzekering gebeurt er niks wanneer ik de polen omdraai.

Met een 74ah accu werkt die beveiliging wel. Zou ik een verkeerde diode gebruikt hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 05-08-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een diode die 6A is wel wat mager als je een 5A zekering wilt opblazen. Maar ik meen me te herinneren dat een diode meestal kortsluit als hij kapot gaat, dus dat zou niet het probleem moeten zijn.

Dit, gecombineerd met dat het wel lukt met een andere accu, wijst erop dat je 17Ah accu geen 5A kan leveren. Normaalgesproken zou zo'n accu dat wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Die 6A is inderdaad aan de lage kant, maar, die piekstroom van een diode ligt vele malen hoger(voor een korte tijd). Dit zou genoeg moeten zijn om de zekering te triggeren. Lijkt er dus inderdaad op dat je accu de stroom niet kan leveren, vreemd.. Ik zou wel sowieso een wat zwaardere diode gebruiken eigenlijk, en zorgen dat je met een multimeter de stroom kunt meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

TBTL schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:28:
Dit, gecombineerd met dat het wel lukt met een andere accu, wijst erop dat je 17Ah accu geen 5A kan leveren. Normaalgesproken zou zo'n accu dat wel moeten kunnen.
Zou ik die 17ah accu kunnen testen door een 5a zekering tussen de polen te zetten? Als die zekering stuk gaat dan zou het aan de diode kunnen liggen toch?
wesleytjuh schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:35:
Ik zou wel sowieso een wat zwaardere diode gebruiken eigenlijk, en zorgen dat je met een multimeter de stroom kunt meten!
Welk/waar zou ik de stroom moeten meten :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
Dark0z schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:39:
[...]

Zou ik die 17ah accu kunnen testen door een 5a zekering tussen de polen te zetten? Als die zekering stuk gaat dan zou het aan de diode kunnen liggen toch?

[...]

Welk stroom zou ik moeten meten :)?
de elektrische stroom 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Hij bedoelt natuurlijk waar. (denk ik)

Stroom over de zekering? Of stroom over de diode? Meet maar wat op zou ik zeggen.
Meten is weten.

Ah, natuurlijk. Stroom meet je in serie. |:(

[ Voor 22% gewijzigd door thijsco19 op 06-08-2013 14:05 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35
Spanning meet je parallel (over), stroom meet je in serie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als je geen versterker o.i.d. hebt aangesloten maakt het niet uit waar je de stroomsterkte meet, die is overal hetzelfde. Dus meet wat het handigst is. :)

Meet niet te lang, want met deze beveiligingsschakeling sluit je de accu kort als je de accu omgepoold aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
thijsco19 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:54:
Hij bedoelt natuurlijk waar. (denk ik)

Stroom over de zekering? Of stroom over de diode? Meet maar wat op zou ik zeggen.
Meten is weten.

Ah, natuurlijk. Stroom meet je in serie. |:(
:P beetje basis elektronica en voor ik begon te hobbyen wist ik er ook niks van hoor... moet soms nog wel eens googlen wat nou wat doet bij parallel en serie.
TBTL schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:13:
Als je geen versterker o.i.d. hebt aangesloten maakt het niet uit waar je de stroomsterkte meet, die is overal hetzelfde. Dus meet wat het handigst is. :)

Meet niet te lang, want met deze beveiligingsschakeling sluit je de accu kort als je de accu omgepoold aansluit.
Meet zeker niet te lang want ik heb al eens een setje multimeterkabels afgefikt met stroom meten :F

Ben erg benieuwd of de accu waar het hier om gaat werkelijk minder dan 5A aan stroom kan leveren als er geen begrenzing is.

[ Voor 27% gewijzigd door boppos op 06-08-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Precies, een accu als deze moet zonder problemen tientallen amperes kunnen leveren. Het is dus erg vreemd dat de zekering bij deze accu niet doorsmelt, maar bij de grotere accu wel. Let wel op, een multimeter kan maximaal 10A meten, daarboven smelt de zekering in de multimeter door. Als je dus de stroom gaat meten (in serie inderdaad, dus gewoon tussen de + van de accu en de + van de stroombeveiliging) en de stroom schiet over de 10A, gelijk stoppen met meten. De accu is dan in ieder geval het probleem niet dus je kunt stoppen met meten voordat de zekering in de multimeter doorsmelt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Dus meten op deze manier :)? waarbij versterker de ompoolbeveiliging is

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gzJ1PtMtk8oOdhFWCXR65bz7/full.png

[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 06-08-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Nee je hebt eigenlijk de versterker helemaal niet nodig. Je kan twee dingen doen.

Je sluit met je multimeter de accu kort zodat je kan meten hoeveel stroom deze onbelast kan geven. Als de stroom hoger is dan de zekering aan kan zou je beveiling moeten werken en zit er misschien ergens anders iets mis

Je sluit je stroom beveiliging aan zoals je bedacht hebt en sluit de multimeter aan tussen de + van de accu en de + van je beveiliging. Vervolgens kan je de stroom meten die door de beveiliging gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn kistradio is bijna af, alleen nog het gat voor de voltmeter wat groter maken & de voeding nog aansluiten op een switch. De + van de voeding en accu konden blijkbaar achteraf niet aan elkaar, wss wegens een diode in de voeding. Dus nog even een switch erbij maken en de draden aansluiten.
Nu speelt hij alleen op accu.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/11ipiir.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/xol89z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

SgtCaffran schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 15:21:
Je sluit met je multimeter de accu kort zodat je kan meten hoeveel stroom deze onbelast kan geven. Als de stroom hoger is dan de zekering aan kan zou je beveiling moeten werken en zit er misschien ergens anders iets mis
Je brandt dan wel een zekering door. Of als je die niet mee aansluit, fik je je bedrading af. Een accu kort sluiten is een mooie test, maar als de test succesvol is, gaat het wel een spetterend resultaat geven :P.

En daarna doet mogelijk je accu het niet zo goed meer :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik ben na lang lurken op dit topic begonnen met een kratradio. Nu ben ik er redelijk uit maar er is nog een vraag die ik heb. wellicht dat iemand m kan beantwoorden.

Klopt het dat je bij het gebruik van een industriele 12v voeding je geen druppellader nodig hebt zoals in dit schema is weergegeven? en is er een dergelijke oplossing voor een li-ion accu? Afbeeldingslocatie: http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2012/08/testopstelling2.png

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sangre
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 14:17
In de TS staat dat loodgel-accu's wel op hun zijkant mogen liggen, maar niet tijdens het laden.

Echter in de APC BackUPS-350 waar mijn accu uitkomt heeft hij altijd op zijn korte kant gelegen, hij past niet anders in de UPS.

Kan je de accu's dus wel gewoon op hun zij laden? Of hebben de mannen van APC het fout :)

Looks like someone booted up on the wrong side of the bios this morning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De accu's die ik tegenwoordig gebruik kunnen volgens mijn leverancier prima op zijn kant opgeladen worden :). Het is enkel dat het ontluchtingsventiel dan niet meer op de bovenkant zit, maar bij normaal gebruik heb je het ontluchtingsventiel niet nodig. Gewoon op zijn zij laden dus, als je er zeker van bent dat alles goed aangesloten zit.

[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 06-08-2013 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-10 07:35

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
Zuluman schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:20:
Ik ben na lang lurken op dit topic begonnen met een kratradio. Nu ben ik er redelijk uit maar er is nog een vraag die ik heb. wellicht dat iemand m kan beantwoorden.

Klopt het dat je bij het gebruik van een industriele 12v voeding je geen druppellader nodig hebt zoals in dit schema is weergegeven? en is er een dergelijke oplossing voor een li-ion accu? [afbeelding]
Deze is voor het gemak niet in het schema getekend, anders werd het te groot. Wil je en laden en de voeding gebruiken heb je wel een druppellader nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Van het weekend met het mooie weer lekker wezen varen met de boot.

De ene keer had ik de radiokist van mijn zus mee genomen, veel lichter en meer ruimte erin dan mijn eigen.
7 Ah lood gel accu
Marquant MCA-200 (gek genoeg wil ze geen TA2024 :? )
En een soort van merkloze set speakers :P.
Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a500/thijsco19/th_3c6c6fe2-e22b-4555-aa15-d5210380f1eb_zps835df77e.jpg

Andere keer de mijne meegenomen, die van mijn zus was de accu leeg en deze kan stukje harder.
44 Ah auto accu
Autoradio gespecificeerd als 4x50 watt
Set Fusion speakers (ovale vorm)(zijkant)
Set MTX speakers (voor)
Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a500/thijsco19/th_0aee4b68-2f4c-43de-a24b-4bed0e31cd0e_zpsa69d2835.jpg

in mijn handtekening vind je meer informatie

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 07-08-2013 09:47 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand die mij kan helpen?

Ik heb een TA2024 modded versterker. Als ik mijn mp3 aansluit en een muziekje afspeel, komt er alleen geluid uit 1 speaker. Er zitten er dan 2 speakers op de TA2024 aangesloten. Ik dacht eerst dat het aan de aux kabel lag, maar daar lag het niet aan. Waar zou het aan kunnen aanliggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Maakt het uit of je Ovale of ronde speakers in je kistradio doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Nee, maar de afmetingen maken wel uit.

[ Voor 70% gewijzigd door TBTL op 07-08-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ovale speakers geven toch iets beter de bass weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Nee, de enige eigenschap van 'reasonably priced' autospeakers die iets over de basweergave zegt is het formaat: groter = meer bas.

Bij de wat duurdere speakers krijg je T/S-parameters, daarmee kan je de basweergave prima voorspellen.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 07-08-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Maakt verder ook niet uit voor mij, ik kan op me autoradio toch de bass instellen/aanpassen :P.
Waarom ik ze toen genomen heb vraag ik me af, misschien klonken ze gewoon mooi.

Hier nog een filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Zerm81aqQSs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
Hallo mensen,

ik heb vandaag mijn pas bestelde ta2024 ook maar is aangesloten, zodat ik deze kan testen voor ik hem in mijn zelfgemaakte kist bouw. Op de versterker zitten 2 pioneer TS-1613 speakers van 60 Watt aangesloten en een 2A samsung adapter van accusafe.nl.

Wanneer ik het geheel test met mijn mobiel aangesloten hoor ik een enorm harde ruis, tot het moment dat ik mijn volume open en muziek ga afspelen. Ik heb vervolgens getest met een kleine accu afkomstig van een brommer, hiermee is de ruis plotseling acceptabel zacht (je moet je oor tegen de speakers aanhouden wil je het horen).

Hiermee concludeer ik (correct me if i'm wrong) dat mijn adapter de ruis veroorzaakt. Ik ga echter op vakantie naar spanje (hopelijk nog met mijn werkende radiokist), waarbij ik geen accu wil meeslepen. Wat kan ik doen om de ruis van de adapter de voorkomen? Ik heb gelezen dat de duurdere "industriële" adapters minder ruis veroorzaken, maar ik heb geen tijd meer om een andere te bestellen. Dus welke mogelijkheden heb ik nog over? Ik zou namelijk nog graag vóór zaterdag het geheel goed werkend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijsco19 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:56:
Maakt verder ook niet uit voor mij, ik kan op me autoradio toch de bass instellen/aanpassen :P.

Hier nog een filmpje:
[video]
behoorlijke clipping bij 0:25 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:01:
iemand die mij kan helpen?

Ik heb een TA2024 modded versterker. Als ik mijn mp3 aansluit en een muziekje afspeel, komt er alleen geluid uit 1 speaker. Er zitten er dan 2 speakers op de TA2024 aangesloten. Ik dacht eerst dat het aan de aux kabel lag, maar daar lag het niet aan. Waar zou het aan kunnen aanliggen ?
check je kabels, en probeer anders je vinger (terwijl hij aanstaat en speelt) op de onderkant van de TA2024 een van de soldeerpunten aanraken, zo heb ik mijne gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:22:
[...]

behoorlijke clipping bij 0:25 :X
Ik hoor niks?
Kan je het precies uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
miniplaat schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:14:
Hallo mensen,

ik heb vandaag mijn pas bestelde ta2024 ook maar is aangesloten, zodat ik deze kan testen voor ik hem in mijn zelfgemaakte kist bouw. Op de versterker zitten 2 pioneer TS-1613 speakers van 60 Watt aangesloten en een 2A samsung adapter van accusafe.nl.

Wanneer ik het geheel test met mijn mobiel aangesloten hoor ik een enorm harde ruis, tot het moment dat ik mijn volume open en muziek ga afspelen. Ik heb vervolgens getest met een kleine accu afkomstig van een brommer, hiermee is de ruis plotseling acceptabel zacht (je moet je oor tegen de speakers aanhouden wil je het horen).

Hiermee concludeer ik (correct me if i'm wrong) dat mijn adapter de ruis veroorzaakt. Ik ga echter op vakantie naar spanje (hopelijk nog met mijn werkende radiokist), waarbij ik geen accu wil meeslepen. Wat kan ik doen om de ruis van de adapter de voorkomen? Ik heb gelezen dat de duurdere "industriële" adapters minder ruis veroorzaken, maar ik heb geen tijd meer om een andere te bestellen. Dus welke mogelijkheden heb ik nog over? Ik zou namelijk nog graag vóór zaterdag het geheel goed werkend hebben.
Je oren tegen de speakers aan houden klinkt inderdaad beter, zo hoort het te zijn. Heb je toevallig nog anders 12V gelijkstroom voedingen liggen? Het zou wellicht je voeding kunnen zijn. Het is inderdaad zo dat deze "goedkopere" voedingen wat meer ruis opleveren dan een duurdere "industriele" voeding, maar het hoort nog wel acceptabel te zijn. Hoe is de ruis als je de 3.5mm naar 3.5mm kabel niet aangesloten hebt? Die zou dan ook aardig moeten meevallen.
thijsco19 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:36:
[...]

Ik hoor niks?
Je hoort vanaf 0.25 inderdaad of de speakers/versterker tegen hun eind lopen, of dat je microfoon het niet meer aan kan. Luister maar eens goed naar de klank van je "bass" rond 0.25 sec en je zult het wel horen. Maar of het in de werkelijkheid ook zo is kan alleen jij iets zinnigs over zeggen natuurlijk ;).

[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 07-08-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijsco19 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:36:
[...]

Ik hoor niks?
als ik t zo zie clippen ze echt behoorlijk, maar kan ook aan de camera liggen, alhoewel ze wel erg ver naar buiten komen. zo wel dan is t erg slecht voor je speakers ze zo hard te zetten met die bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ wesleytjuh ik weet t wel zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Ik heb mijn accu doorgemeten met de multimeter. Rode draad op 10a en kortsluiting gemaakt. Ik meet 1,65 tot 1,20 ampere. Ik heb de volgende accu http://www.power-sonic.co.uk/files/PS-12170.pdf wat zou er mis kunnen zijn? Voltage die momenteel op de accu staat is 12,9. Na weken van niet opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark0z schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 22:11:
Ik heb mijn accu doorgemeten met de multimeter. Rode draad op 10a en kortsluiting gemaakt. Ik meet 1,65 tot 1,20 ampere. Ik heb de volgende accu http://www.power-sonic.co.uk/files/PS-12170.pdf wat zou er mis kunnen zijn? Voltage die momenteel op de accu staat is 12,9. Na weken van niet opladen.
ampere op een accu meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 16:14
Zijn er ook 4 kanaals tripath versterkers op 12 volt? Of gewoon twee TA2024 gebruiken?

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dark0z schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 22:11:
Met kortsluiten gaat er maar 1,65 ampere lopen? Dat lijkt me waanzinnig weinig. Normaal gaat er zoveel stroom lopen dat er vanalles gaat roken :o.
LamSchaap schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 22:16:
Zijn er ook 4 kanaals tripath versterkers op 12 volt? Of gewoon twee TA2024 gebruiken?
Twee gebruiken. Zo heb ik het ook gedaan. Verreweg het zuinigst. Daarmee kan je met hard spelen nog steeds prima minimaal 12 uur spelen.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 07-08-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

JvS schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 22:24:
[...]

Met kortsluiten gaat er maar 1,65 ampere lopen? Dat lijkt me waanzinnig weinig. Normaal gaat er zoveel stroom lopen dat er vanalles gaat roken :o.
[...]

Twee gebruiken. Zo heb ik het ook gedaan. Verreweg het zuinigst. Daarmee kan je met hard spelen nog steeds prima minimaal 12 uur spelen.
Als ik even wacht en dan weer aansluit dan 2,nogwat. Vreemde is, als ik nu een lader op die accu sluit, dan zie ik geen lampje van laden, maar het voltage loopt wel op van 12,75 naar 13v.

offtopic: in de garage staat een 74ah accu en ik zette per ongeluk een fietswiel aan de kant en die viel om. Precies op de polen van accu met kortsluiting tot gevolg en twee spaken doormidden gelast ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

wesleytjuh schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:45:
[...]

Je hoort vanaf 0.25 inderdaad of de speakers/versterker tegen hun eind lopen, of dat je microfoon het niet meer aan kan. Luister maar eens goed naar de klank van je "bass" rond 0.25 sec en je zult het wel horen. Maar of het in de werkelijkheid ook zo is kan alleen jij iets zinnigs over zeggen natuurlijk ;).
Ik zal er op letten, en nog wel een keer testen. Kan inderdaad aan me mic liggen van me telefoon, in het echt ervaar ik het als goed/normaal. Maarja ik let nooit echt op dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Mijn kist(je): (afbeeldingen klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/wp-content/uploads/2013/08/DSC_00181.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/wp-content/uploads/2013/08/DSC_00191.jpg

Algemene stats:
Materiaal kist: 18mm hardhout multiplex, met 2 lagen matte zwarte lak
Materiaal 'venster': 4mm dik polycarbonaat
Versterker: 4x50W mosfet Pioneer DEH-3300UD autoradio
Audio inputs: via autoradio; USB-poort, CD-speler, FM-radio
Speakers: Pioneer TS-1701i (Kijkshop)
Batterij: Vision 18AH AGM loodvliesaccu (Conrad productlink)
Voeding: Cotek DN 100-12 DIN-railvoeding (Conrad productlink)
Oplader: IVT Loodacculader 6/12 V 1 - 2,5 A (Conrad productlink)
Gewicht: 37 Kilo...
Volumeinhoud per speaker: 16 liter, gescheiden van elkaar, geen bassreflex, geen schuim
Gemiddeld speeltijd op accu: 5 uur bij 80% volume (net onder vervormen) 8 uur bij 50% volume, 10 uur bij 25% volume (huiskamerniveau)

Werkspanning: (en sensatie)
Werkspanning 1: 110-230VAC 50-60Hz (Netspanning)
Werkspanning 2: 10.8-13.8VDC (Accu)
Features: Wanneer Werkspanning 1 wordt aangeboden, wordt Werkspanning 2 automatisch afgeschakeld. De accu wordt dan automatisch opgeladen. Wanneer Werkspanning 1 wegvalt, neemt Werkspanning 2 de taak als voeding automatisch en naadloos over. Dit wordt gestuurd door een simpele schakeling met relais en een skottky-diode als hoofdcomponenten.

Microcontroller (uC):
Soort: ATmega328 (Datasheet, PDF)

Taken uC:
Accubewaking met automatische uitschakeling en inschakelpreventie,
Batterijniveau-indicator,
Bijna-leeg waarschuwingen,
Temperatuur waarschuwingen,
RGB-interrieur-LED-verlichting aansturing (PWM, 24 Bits kleuren mogelijk),
soft-aan/uit schakelaar (1 momentary knop i.p.v. 2 zoals bij accusafe bijvoorbeeld),
statusweergaven,
verbinding met PC voor statusrapporten

Inputs uC:
1 NTC temperatuursensor,
3 momentary drukknoppen,
Directe spanning van de accu(met spanningsdeler, voor voltmeting)

Outputs uC:
3 witte LED's (in de drukknoppen) met ieder met 8 bits PWM aansturing (voor dimeffecten en statussen),
2 RGB-LEDS parallel (3x8=24 bits aansturing via PWM),
1 SPST relais

Ik heb m al ruim anderhalf jaar, maar de microcontroller en het likje verf zijn er pas afgelopen maand op gegaan. Ondertussen is er ook al een accu vervangen, de oude begon capaciteit te verliezen door het vele gebruik :*) Morgen (straks eigenlijk al) gaat ie mee naar de festivalcamping van antilliaanse feesten :)

[ Voor 8% gewijzigd door alexandersamson op 08-08-2013 03:53 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 16:14
Heeft iemand ervaring maet TDA7388?
http://www.ebay.nl/itm/DI...-board-kits-/221047112730
http://dx.com/p/tda-7388-...ue-black-dc-12-15v-220645
Datasheet: 4 x 25W/4Ω@ 14.4V, 1KHz, 10%

of de TDA7850?
http://www.ebay.nl/itm/TD...Y-AMP-Board-/111102131351
Datasheet: 4 x 30W/4Ω@ 14.4V, 1KHz, 10%

Ik wil ze wel is gaan testen. Wat het vebruik is en hoevel true RMS er uit komt bij 14,4volt met 4ohm speakers! :9

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Het geleverde vermogen is hetzelfde als bij een TA2024, want bij 12-13V is het gewoon niet mogelijk om meer watten uit een versterker te krijgen. 14,4V heb je alleen als je de accu aan het opladen bent. Het energieverbruik is onder normale omstandigheden 2x zo hoog als bij een TA2024.

Er lijkt geen heat sink bij te zitten, die heb je zeker nodig.

[ Voor 57% gewijzigd door TBTL op 08-08-2013 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 00:12
LamSchaap schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 05:32:
Heeft iemand ervaring maet TDA7388?

of de TDA7850?
Beide klasse AB, niet efficient en een heatsink is nodig. Gewoon bij de TA2024 blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TBTL schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 09:04:
Het geleverde vermogen is hetzelfde als bij een TA2024, want bij 12-13V is het gewoon niet mogelijk om meer watten uit een versterker te krijgen. 14,4V heb je alleen als je de accu aan het opladen bent. Het energieverbruik is onder normale omstandigheden 2x zo hoog als bij een TA2024.

Er lijkt geen heat sink bij te zitten, die heb je zeker nodig.
En al had je twee keer zoveel vermogen, dan krijg je er netto in geluid -whooptiedoo- een staggering 3db bij (zet je versterker maar eens 3db harder, of een mp3'tje, dan weet je hoeveel dat is).

Dat enorme gefocus op vermogen is echt nonsense en puur wattage-geilheid zonder te weten welk effect het heeft. Pas vanaf 100 watt per kanaal gaat in geluidsdruk signidficant zin hebben om meer vermogen toe te voegen dan een TA2024 (dan gaat het 10db harder, dat is wel een goeie slok harder).

Het blijft grappig. De kenners weten dat de TA2024 gewoon het perfecte apparaat is. Zuinig en ruim voldoende vermogen om ook hard te kunnen spelen. En toch wil iedereen perse iets wat "meer" vermogen heeft. (en dan gaat het vaak om 20-30 watt in plaats van 10, wat dus geen zoden aan de dijk zet :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
thijsco19 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:56:

Hier nog een filmpje:
[video]
Welke speakers gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
TBTL schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:27:
Nee, de enige eigenschap van 'reasonably priced' autospeakers die iets over de basweergave zegt is het formaat: groter = meer bas.

Bij de wat duurdere speakers krijg je T/S-parameters, daarmee kan je de basweergave prima voorspellen.
Dus qua bass maakt ronde of ovale speakers niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
K1pc0rn schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:23:
[...]

Dus qua bass maakt ronde of ovale speakers niet uit?
neen, maar ovale speakers (ook wel 6x9 speakers genoemd) hebben een groter oppervlak dan 16cm ronde speakers. Dus geven ze ook meer bas :)

Edit:
Gister alles ingebouwd in mijn kist, en alles werkt! Gaat al al luid op standje 5 (van de 15 op mijn telefoon). Alleen hoor je een erg luid kort gekraak als ik de 3,5mm stekker in mijn telefoon doe (en de kist al aan staat), is hier wat tegen te doen? Meende ergens eens iets gelezen te hebben dat het te maken had met aarding van de 3,5mm aansluiting. Eenmaal aangesloten zijn er geen rare geluiden meer waarneembaar.

to-do's:
- Alles weer uitbouwen en kist schilderen
- handvaten bevestigen
- sluiting + scharnieren deksel bevestigen
- Alles weer inbouwen en eventuele kieren dichtkitten

[ Voor 51% gewijzigd door Terrz op 08-08-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zoek een mooie bass speaker en lowpassfilter set met een max van 40 euro heeft iemand enig idee wat een mooi setje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Terrz schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:26:
Alleen hoor je een erg luid kort gekraak als ik de 3,5mm stekker in mijn telefoon doe (en de kist al aan staat), is hier wat tegen te doen? Meende ergens eens iets gelezen te hebben dat het te maken had met aarding van de 3,5mm aansluiting. Eenmaal aangesloten zijn er geen rare geluiden meer waarneembaar.
Nee, dat is relatief normaal.
Enige wat je kan doen is eerst je telefoon erin pluggen dan je kist aanzetten. Misschien help het ook als je het volume van je telefoon laag/uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
alexandersamson schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 02:38:
Mijn kist(je): (afbeeldingen klikbaar)
[afbeelding]
[afbeelding]
...
Werkspanning 2: 10.8-13.8VDC (Accu)
...
Ik heb m al ruim anderhalf jaar, maar de microcontroller en het likje verf zijn er pas afgelopen maand op gegaan. Ondertussen is er ook al een accu vervangen, de oude begon capaciteit te verliezen door het vele gebruik :*)
Heel erg tof zo'n micro controller... mijn grote kist is net af en ik zal ook eens een foto reportage posten. Waar heb je al die informatie over micro controllers vandaan (of is het werk/studie)?
Verder vroeg ik me af is de 10,8v niet te weinig en is daar je vorige accu niet van overleden. 10,8v is eerder de uitschakel spanning van een li-ion en niet van een lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:23:
[...]

check je kabels, en probeer anders je vinger (terwijl hij aanstaat en speelt) op de onderkant van de TA2024 een van de soldeerpunten aanraken, zo heb ik mijne gefixed :)
Ik heb nog maals mijn kabels gecheckt. Was toch nog blijkbaar een foutive kabel. (eerst deed hij het nog)
Nu is het gefixt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutSnl
Ik heb mijn ta2024 aangesloten op een accusafe voeding en een paar speakers. Als ik hem aanzet komt er een zachte maar duidelijk te horen brom uit de speakers. Als ik met mijn hand dichterbij de ta2024 kom wordt de brom steeds luider. Hoe kan dit?

Zoals ik al eerder aangaf is dit een van de goedkoopste ta2024 van ebay, zit er verschil in kwaliteit in die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heb je daarbij de signaal kabel aangesloten (jackplug naar jackplug)? Of beter nog, hoe heb je het signaal op de versterker aangesloten? Dat maakt vaak al een hele hoop uit. Verder is het zo dat je altijd een brom zal horen met de wat goedkopere voedingen, maar opzich dusdanig weinig dat het niet storend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutSnl
Ik heb er dan niks op aangesloten (want als ik die bluetooth decoder aansluot gaat ie een soort van gillen)

Als accu heb ik de voeding uit de accusafe set, is dat een goedkope voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Zozo behoorlijk wat gemist op vakantie...

@Alexandersamson
Dat is letterlijk en figuurlijk een beest van een kist. Wel valt de accuduur wat tegen, maar dat zal ook wel met zo'n geavanceerde kist.

@woutsnl
De voeding van accusafe is niks mis mee. Het is een industrieële voeding die juist voor minder ruis zou moeten zorgen ALS hij zijn werk goed uitvoerd. Ik heb recent zo'n voedinkje van ebay gehaald, maar die gaf erg veel ruis. Nu heb ik een andere (van het zelfde soort) binnen gekregen en alle ruis is verdwenen.

-----------------------------------------------------------------

Ik ben overgestapt van de ta2024 naar de TDA7297 ivm kosten/features.
TDA7297 (4 euro): potentiometer, 3.5mm socket en heatsink inbegrepen.
TA2024 (5 euro): +potentiometer (0,80), 3.5mm socket (1,20) en heatsink (1,00) = 8 euro totaal

Dubbel zo duur dus. Ook heeft hij een ruimer voltage bereik en kan op wisselstroom werken. Hij kan harder dan een ta2024 -met een hoger voltage- wat hem meer een tegenstander van de ta2020 maakt.

Hij kan behoorlijk hard zonder enige aanpassing, alleen hij kan waarschijnlijk nog harder. Waar/hoe kan je de input weerstand vinden in de datasheet?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
@Lutkeveld,

De voeding uit de starterset is (meestal) een Samsung 2A zwart voedingsblokje, en hoewel het zijn werk prima doet, leveren deze in vergelijking met bijvoorbeeld een industriele voeding meer ruis. Echter, vrijwel altijd is er iets anders in het systeem fout wat voor de hevige ruis zorgt, pas als het systeem verder helemaal in orde is komt de ruis van de voeding naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Owh dat had ik niet gecheckt. Ik dacht dat accusafe alleen die industrieële dingetjes verkocht. Wat is trouwens de reden dat je de ta2024 boven de TDA7297 kiest om te verkopen op accusafe?

[ Voor 7% gewijzigd door lutkeveld op 09-08-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Tja, de TA2024 op dit specifieke bordje heeft zich in de afgelopen jaren op meerdere vlakken simpelweg bewezen als een ideale kistradio versterker. Klein, duidelijk aan te sluiten, ook voor de leek, zuinig, goedkoop . Verder wordt hij ook geroemd om zijn geluidskwaliteit/prijs factor.

Ik check net de datasheet, en de TDA7297 is helemaal geen klasse-d versterker zie ik. Dan kan ik mijn antwoord kort houden ;) :
  • Rendement
Dat samen met bovengenoemde "voordelen" zorgen ervoor dat je voor een leuke prijs een simpele doch zuinig en goede versterker in huis haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Misschien handig om die JST kabels een keer met z'n allen te bestellen en dan vanuit iemand zijn adres te verzenden naar iedereen die wilt. Ik heb nu 10 keer de 3-pins kabel gekocht en 5 keer de 2-pins kabel, maar er staan hele goede deals op ebay wanneer je er meer tegelijk koopt.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris98
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 13:19
Hallo iedereen

Ik wou hier even mijn kratradio voorstellen.

Ik ben begonnen met een Westmalle krat waarin ik een mdf kist heb gebouwd. De luidsprekers zijn van Artsound (http://artsound.be/nl/producten/luidsprekers/p/detail/mdc64) en zijn aangesloten op een eBay vesterker. De voeding is een 9800 mAh Li-ion batterij. Deze gaat ongeveer een 10-tal uur mee. In de toekomst ben ik van plan om er nog een Bluetooth module in te bouwen.

Tips om het te verbeteren zijn altijd welkom!

Foto's:

https://www.dropbox.com/sc/1uy8edhl1ewl7bk/xRWDQlITZC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als ik de iec stekker in de iec socket van mijn kist stopt gaan de speakers van mijn computer kraken. Ook valt hij soms uit om dat de stekker en socket niet goed contact maken. Zou dit aan de stekker of de socket liggen, hoe kan ik het fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Ben de afgelopen tijd druk bezig geweest met lezen, ontwerpen, tekenen, bestellen, etc. Inmiddels heb ik voor mijn kistradio bijna alles binnen. Ik wacht alleen nog op de nieuwe versterker van wesley. Gebruik woofers van Faital PRO en tweeters van P.Audio. Voor inspiratie gekeken naar de boominator, een bekend boombox ontwerp dat erg goed werkt op het forum van DIYaudio.com. Volume voor de woofers is 19.8 liter, gemodelleerd in WinISD.

Verder heb ik alles zelf bij elkaar gezocht. Ik gebruik bijvoorbeeld een custom li-ion accu pack met zes cellen voor een capaciteit van 5 a 6 Ah. Hiervoor heb ik circuits uit China besteld. Ook ga ik een miniDSP gebruiken om de crossover actief in te stellen en om te kunnen filteren.

Hieronder twee plaatjes van mijn 3D model waarin ik geprobeerd heb ook alle electronica te modelleren.
Afbeeldingslocatie: http://www.woytek.nl/downloads/boombox_v10.pngAfbeeldingslocatie: http://www.woytek.nl/downloads/boombox_v10_2.png

[ Voor 3% gewijzigd door SgtCaffran op 11-08-2013 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Even opgezocht:
voorkant: MTX RTC502
RMS Power : 50W
Impedance : 4Ohm
Frequency response : 54Hz - 25kHz
Sensitivity : 91,5dB/2,83V/1m
Diameter : 13cm (5"1/4)

Zijkanten: Fusion EN-FR693
RMS Power Rating (Watts): 75
Impedance (Nominal): 4
Sensitivity (dB) (1W/1M): 86
Frequency Response: 47Hz - 22kHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Maar nog even een vraag. Als het aantal ampere in mijn accu lager dan 5a is, betekent dit dan dat mijn accu stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark0z schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 15:42:
Maar nog even een vraag. Als het aantal ampere in mijn accu lager dan 5a is, betekent dit dan dat mijn accu stuk is?
meestal meet je voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
En als dat lager dan 5v is zal hij redelijk dood zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Is het gebruik van een condensator nodig bij het omzetten van 12v accu naar 5v dongle met een 7805 IC? Google levert gemixte antwoorden op.

[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 11-08-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Spanning is een goede eerste indicatie van de staat van een accu. Ver onder de 10V betekend een dode accu. Echter kan een slechte accu ook gewoon een spanning van 12V hebben, maar deze erg slecht vast houden. Dan is de stroom degene die verraad dat de staat van de accu slecht is. Als de accu maar een aantal ampere kan leveren en de spanning daarbij ver inzakt is de accu ook ver aan zijn eind.
Een 17Ah die niet eens 5A kan leveren duidt dan ook op een accu de ver aan zijn eind is. Was het een nieuwere of had je hem al een tijd?

@Lutkeveld,

Sowieso 100nF op de input en output en een buffer elco van x000µF kan nooit kwaad.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 11-08-2013 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 17:25:
Spanning is een goede eerste indicatie van de staat van een accu. Ver onder de 10V betekend een dode accu. Echter kan een slechte accu ook gewoon een spanning van 12V hebben, maar deze erg slecht vast houden. Dan is de stroom degene die verraad dat de staat van de accu slecht is. Als de accu maar een aantal ampere kan leveren en de spanning daarbij ver inzakt is de accu ook ver aan zijn eind.
Een 17Ah die niet eens 5A kan leveren duidt dan ook op een accu de ver aan zijn eind is. Was het een nieuwere of had je hem al een tijd?

@Lutkeveld,

Sowieso 100nF op de input en output en een buffer elco van x000µF kan nooit kwaad.
Heb de accu tweedehands gekocht. Zojuist heb ik een ventilator 40minuten lang aan de accu gezet. De ventilator trekt 0,28A. Startpunt was 12,54v en elke 10 minuten zakte de voltage met 0,05volt. Na 40 minuten is de accu geëindigd op 12,34v. Na een tijdje de accu te laten rusten stond er weer 12,94 volt op 8)7 .

Kon niet zo gauw een formule vinden. Maar is dit niet erg snel ontladen voor een Accu waarop een ventilator dat max 0,28A trekt aangesloten wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

mijn eerste (mini) boomcase

mini boomcase

koffertje van 28x18x9cm
muse audio TA 2024 met volumeknop tevens aan/uit
8cm pioneer TS-876 2x50watt 2x10 RMS 4 ohm
via 6800mah lion accu of externe 2a adapter.

weet alleen niet of ik hem zo hou of een basreflexpoort toevoeg.

volgende project is iets groter

boomcase XXL
boomcase XXL layout

flightcase gebruikt 135x45x23 cm
4x TA2024
1x industriele voeding 10A
2,5m RGB 5050 ledstrips

ik lees dat de accusafe max 8 ampere aan kan. nu wil ik 4x TA2024 aansluiten. theoretisch kan dat dus. nu heb ik een 10A industriele voeding liggen. wel of niet doen?

[ Voor 67% gewijzigd door Zuluman op 11-08-2013 20:36 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
2x ta2024 kan ik nog begrijpen maar waarom 4? De ta2024 gebruikt bij sommige nummers meer dan 2A, zou het dus niet doen. Een 10A voeding kan wel, zolang hij maar niet 10A hoeft te leveren ivm limiet accusafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

lutkeveld schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 20:34:
2x ta2024 kan ik nog begrijpen maar waarom 4? De ta2024 gebruikt bij sommige nummers meer dan 2A, zou het dus niet doen. Een 10A voeding kan wel, zolang hij maar niet 10A hoeft te leveren ivm limiet accusafe.
tja waarom 4? zie mijn gewijzigde post hierboven. ik denk zelf 5 maar wellicht dat ik de 8cm en 10cm op een amp zet tegen 8 ohm.

maar dan maar geen accusafe en doe ik het wel met alleen een accumeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Zuluman schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 20:40:
[...]

tja waarom 4? zie mijn gewijzigde post hierboven. ik denk zelf 5 maar wellicht dat ik de 8cm en 10cm op een amp zet tegen 8 ohm.

maar dan maar geen accusafe en doe ik het wel met alleen een accumeter.
Heb je wel goed nagedacht over welke speakers je bij elkaar zet of heb je gewoon speakers die je had liggen bij elkaar gegooid? Wellicht klinken de tweaters zelfs bij weinig vermogen al hard en kan je de hoge-tonenspeakers gewoon met meerdere op een versterker aansluiten. Je kan er ook variabele weerstanden tussen hangen (moet je even opzoeken dat je het op de goede manier doet) waarmee je de speakers allemaal kan regelen. Waarom kies je trouwens bij zo'n grote kist niet voor een vooraf berekende woofer van een goede fabrikant? Daar komt vaak veel meer laag uit wanneer je de kist een beetje goed gebouwd hebt en je hebt er hier de ruimte voor. Dan zou ik zelfs gewoon 1 woofer doen ipv meerdere, aangezien het lage-tonengebied toch weinig verschilt op de verschillende kanalen en je daarom niet veel zal verliezen. Kan je er evt. een woofer met dubbele spoel aangangen.

Heb je al een idee welk filter je gaat gebruiken? Lijkt mij dat dit een actieve wordt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

espro schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:13:
[...]

Heb je wel goed nagedacht over welke speakers je bij elkaar zet of heb je gewoon speakers die je had liggen bij elkaar gegooid? Wellicht klinken de tweaters zelfs bij weinig vermogen al hard en kan je de hoge-tonenspeakers gewoon met meerdere op een versterker aansluiten. Je kan er ook variabele weerstanden tussen hangen (moet je even opzoeken dat je het op de goede manier doet) waarmee je de speakers allemaal kan regelen. Waarom kies je trouwens bij zo'n grote kist niet voor een vooraf berekende woofer van een goede fabrikant? Daar komt vaak veel meer laag uit wanneer je de kist een beetje goed gebouwd hebt en je hebt er hier de ruimte voor. Dan zou ik zelfs gewoon 1 woofer doen ipv meerdere, aangezien het lage-tonengebied toch weinig verschilt op de verschillende kanalen en je daarom niet veel zal verliezen. Kan je er evt. een woofer met dubbele spoel aangangen.

Heb je al een idee welk filter je gaat gebruiken? Lijkt mij dat dit een actieve wordt toch?
ik gebruik de volgende speakers:
8 cm JBL GTO 327 2x25watt 2-weg
10cm Fusion RE-FR4020 2x55 watt 2-weg
13cm Ultra drive UDS 2/138 2x40watt 2-weg
16cm Kenwood kfc-e1764c 2x35watt 3 weg
16cm qm quart 160TX midwooofers + tweeters en passieve crossover

en ja speakers die ik had liggen bij elkaar gegooid. het moet er bij elkaar gegooid uit zien. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Zuluman schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:25:
[...]

ik gebruik de volgende speakers:
8 cm JBL GTO 327 2x25watt 2-weg
10cm Fusion RE-FR4020 2x55 watt 2-weg
13cm Ultra drive UDS 2/138 2x40watt 2-weg
16cm Kenwood kfc-e1764c 2x35watt 3 weg
16cm qm quart 160TX midwooofers + tweeters en passieve crossover

en ja speakers die ik had liggen bij elkaar gegooid. het moet er bij elkaar gegooid uit zien. :-)
Ik heb eigenlijk erg het gevoel dat je met een opstelling van zoveel speakers die elkaar zo veel overlappen qua frequentiebereik vooral een energieslurper gaat maken. Dezelfde kwaliteit (en geluidssterkte) kan denk ik bereikt worden met de helft van de hoeveelheid speakers.. HI-fi-systemen hebben vaak juist zoveel speakers, omdat iedere speaker slechts een klein stuk van het spectrum echt goed weergeeft. Door verschillende speakers te combineren wordt er vervolgens een zo vlak mogelijke frequentieweergave gemaakt en kan het gehele spectrum worden weergegeven.

Wat ik denk is dat je dus óf beter de helft van de speakers weg kan laten (de autospeakers kunnen het gebied van 500 Hz - 20 kHz wel weergeven en de woofer het stukje daaronder wat mogelijk is), óf meer speakers uit kan zoeken die een korter bereik hebben, maar daarentegen dan wel weer een vlakkere frequentiecurve hebben. (of je kan het natuurlijk ook nog allemaal met een DSP vlak trekken..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

espro schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:50:
[...]

Ik heb eigenlijk erg het gevoel dat je met een opstelling van zoveel speakers die elkaar zo veel overlappen qua frequentiebereik vooral een energieslurper gaat maken. Dezelfde kwaliteit (en geluidssterkte) kan denk ik bereikt worden met de helft van de hoeveelheid speakers.. HI-fi-systemen hebben vaak juist zoveel speakers, omdat iedere speaker slechts een klein stuk van het spectrum echt goed weergeeft. Door verschillende speakers te combineren wordt er vervolgens een zo vlak mogelijke frequentieweergave gemaakt en kan het gehele spectrum worden weergegeven.

Wat ik denk is dat je dus óf beter de helft van de speakers weg kan laten (de autospeakers kunnen het gebied van 500 Hz - 20 kHz wel weergeven en de woofer het stukje daaronder wat mogelijk is), óf meer speakers uit kan zoeken die een korter bereik hebben, maar daarentegen dan wel weer een vlakkere frequentiecurve hebben. (of je kan het natuurlijk ook nog allemaal met een DSP vlak trekken..)
het is ook een estetisch aspect. ik zit idd nog te spelen met de gedachte welke config ik zou maken. een subwoofer in het midden en daarnaast een 2x2 3-weg speakers. of toch de huidige config met 2 versterkers en 8 speakers. dus 8ohm per kanaal. zat zelfs te wijfelen mijn TK2050 4x100 te gebruiken. maar dat is overkill volgens mij voor de speakers die ik heb liggen en ik wil er niks bij gaan kopen naast een eventuele 2e hands subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Opzich is 10A niet zo'n probleem voor de AccuSafe, je kan dan enkel nog maar 30.000x schakelen ipv 100.000x :+. En dat zou bij een continue belasting van 10A zijn, met 4 TA2024s is je gemiddelde belasting eerder 4A of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realpower
  • Laatst online: 06-06-2022
Hallo,

Ik wil een kistradio maken en ik heb een 12 volt 12 ah accu.

Maar kan ik die accu gebruiken op een TA2024 zonder enige weerstanden er tussen?

Groeten Gijs,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Waarom niet?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik denk dat je twijfelt vanwege de 12ah tegen de gebruiklijke 7ah. Het is gewoon extra capaciteit waarmee je langer mee zult kunnen spelen op een lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Ik zet toch even vraagtekens bij het werken met electronica terwijl dit soort vmbo natuurkunde kennis niet aanwezig is...

Snap best dat niet iedereen voor zijn opleiding bijvoorbeeld electro techniek beheerst en af en toe wat navragen voor de zekerheid is altijd goed, maar dit is toch wel erg basic.

Edit@hieronder: Tuurlijk! Helpen altijd, maar dit is het krat- en kistradio topic en niet het basis electronica topic. Sowieso wordt er hier op tweakers verwacht dat je zelf ook wat onderzoek doet en dit lijkt me een mooi geval van het tegenovergestelde.

[ Voor 29% gewijzigd door SgtCaffran op 12-08-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
SgtCaffran schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:23:
Ik zet toch even vraagtekens bij het werken met electronica terwijl dit soort vmbo natuurkunde kennis niet aanwezig is...

Snap best dat niet iedereen voor zijn opleiding bijvoorbeeld electro techniek beheerst en af en toe wat navragen voor de zekerheid is altijd goed, maar dit is toch wel erg basic.
Daarvoor is er dus een topic waar iedereen zijn vragen kan stellen en waar je elkaar kunt helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Better safe then sorry he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Eens met woytek, er word gewoon te veel basis dingen gevraagd. Zowat alles kan je op internet opzoeken, zelfs veel staat in de TS.

Overigens geen directe aanval op jouw realpower ;), meer in het algemeen.

Maar we gaan offtopic.

Weer verder ONtopic, kom op met die kistjes!

[ Voor 15% gewijzigd door thijsco19 op 12-08-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
thijsco19 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:31:
Weer verder ONtopic, kom op met die kistjes!
Goed plan :9

Hier een filmpje van mijn kist voor de vriendengroep. Bijna af, hij mist alleen nog een accu, die had het beveiligingsbedrijf momenteel even niet liggen. Maarja er zit een 12v 3A psu in, die voldoet ook wel aangezien er meestal wel een stopcontact in de buurt is. Rechts zie je een ander projectje gewoon voor de verkoop. Een keer en nooit weer, want ik vond het een ramp om te werken met al dat plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realpower
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik stelde deze vraag, omdat op accusafe.nl alleen 7 ah stond bij de TA2024

Aangezien ik hem nog niet besteld had, wil ik hem natuurlijk niet meteen opblazen ofso.

Maar nog een vraagje ik heb dan 2x 50 watt speakers, moet ik dan voor de modded TA2024 gaan of niet?

Aangezien ik alleen me mobiel er mee ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
die drivers schijnen daar heel goedkoop te zijn (8 dollar dacht ik ergens gelezen te hebben). Was dat in nederland maar zo, dan had ik dr ook zo een gebouwd voor de fun. Ik heb hier de Conrad DYH810 van een tientje maar die kan ik nog niet eerlijk beoordelen. Hij zit in een open krat met een random volume en hangt achter de lepai lp-838 die een achterlijke gain heeft op het subwooferkanaal. 4x DYH810 met 4x piezo tweeter zou ong 55 euro kosten.

[ Voor 45% gewijzigd door lutkeveld op 12-08-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Dat ding (een boominator heet het) is mijn inspiratie bron! Degene achter het ontwerp heeft veel nuttige dingen in het ontwerp gestopt om het geheel zo efficiënt mogelijk te maken. Dat probeer ik ook te bereiken maar dan met een eigen ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
boppos schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:52:
[...]

Heel erg tof zo'n micro controller... mijn grote kist is net af en ik zal ook eens een foto reportage posten. Waar heb je al die informatie over micro controllers vandaan (of is het werk/studie)?
Verder vroeg ik me af is de 10,8v niet te weinig en is daar je vorige accu niet van overleden. 10,8v is eerder de uitschakel spanning van een li-ion en niet van een lood.
Hier zit een klein nuanceverschil in. Een standaardloodaccu is zonder belasting inderdaad leeg rondom 11.5 Volt. Bij belasting kan dat al 10.8-11.1 volt zijn. (Een accu loopt altijd iets op in voltage na het afschakelen van de belasting). Ik gebruik voltractie AGM accu's die tot 10.8 Volt ontladen kunnen worden bij volle belasting, bij ontlasting loopt ie op naar ongeveer 11.4 volt bij dit niveau. Aangezien de microcontroller een spanningsmeting doet van een accu die ook belast wordt zijn er 2 stukken code geschreven door mij ervoor; een stuk voor wanneer de accu wordt belast en een stuk voor wanneer de accu niet is belast.
Het eerste stuk schakelt het apparaat bij 10.8Volt uit en het 2e stuk voorkomt dat het apparaat ingeschakeld kan worden onder de 11.5 Volt.
Er is ook nog een derde stuk die de hele microcontroller uitschakelt als hij onder de 11.0 Volt komt (enkel belast met uC a 100mA).
lutkeveld schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:04:
Zozo behoorlijk wat gemist op vakantie...

@Alexandersamson
Dat is letterlijk en figuurlijk een beest van een kist. Wel valt de accuduur wat tegen, maar dat zal ook wel met zo'n geavanceerde kist.

...
Ja, de accuduur is inderdaad een downside van de keuze voor een autoradio. Ik heb ook een kleine kist, waarin een TA2024 zit en een 7Ah loodaccu, die houdt het langer vol. Hij gaat alleen niet zo hard als de grote.
Ik ben al bezig met plannen voor een box die bestaat uit LiPo cellen en 2x 100 Watt (T2050 ofzo). Maar omdat ik weet dat het prijzig wordt moet ik daar nog eens goed over nadenken. Zeker de LiPo cellen en de laad- en monitorelectronica die daar voor nodig zijn, zijn niet goedkoop. Ook een stukje veiligheid wordt dan belangrijk, want met zoveel LiPo in je kist is het niet zonder risicos natuurlijk.
Voordelen zijn gewicht (door enorme energiedichtheid per kilo) en het snel kunnen opladen er van. LiPo zit 100% vol na 3 uur laden als een goede lader wordt gebruik.

[ Voor 46% gewijzigd door alexandersamson op 12-08-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Enorm gaaf ding inderdaad! Er is ook een mini variant van. Maar ook daarvan zijn de drivers enorm moeilijk te vinden maar wel erg cheap als je in de VS woont. Helaas zijn zowel de normale als mini nog steeds erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
alexandersamson schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:30:
Ik ben al bezig met plannen voor een box die bestaat uit LiPo cellen en 2x 100 Watt (T2050 ofzo). Maar omdat ik weet dat het prijzig wordt moet ik daar nog eens goed over nadenken. Zeker de LiPo cellen en de laad- en monitorelectronica die daar voor nodig zijn, zijn niet goedkoop.
Als ik jou was zou ik me minder focussen op vermogen voor je volgende box. Ik zou eerder zoeken naar speakers met een hoge sensitivity. De woofers die ik gebruik bijvoorbeeld, Faital PRO 8FE200 8ohm, zijn 95dB/W/m. Dit betekent dat ik heel weinig vermogen nodig heb om veel geluid te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
En een goede kist kan ook al een paar DB'en schelen. Komt er trouwens nog een kistradio dag? Ik heb nog maar twee weken vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
SgtCaffran schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:40:
[...]

Als ik jou was zou ik me minder focussen op vermogen voor je volgende box. Ik zou eerder zoeken naar speakers met een hoge sensitivity. De woofers die ik gebruik bijvoorbeeld, Faital PRO 8FE200 8ohm, zijn 95dB/W/m. Dit betekent dat ik heel weinig vermogen nodig heb om veel geluid te produceren.
Daar kom je nog bij het stuk waar ik het nog niet over heb gehad. De speakers die nu op de grote box zitten wil ik uiteindelijk een keer gaan vervangen voor zeer gevoelige coaxiale PA speakers van een inch of 8 (ergens van 96dBm of meer), maar die zijn best duur en ik heb ook geen enkele ervaring in speakers van welke goed zijn en welke niet. Ik heb nu die pioneers natuurlijk met 92dBm en die gaan al lekker, maar de versterker in de autoradio vervormt al vrij snel vind ik.
Misschien onlogisch van mij om zo te denken, maar de beperkende factor leg ik dan gauw daar neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexandersamson schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:48:
[...]

Daar kom je nog bij het stuk waar ik het nog niet over heb gehad. De speakers die nu op de grote box zitten wil ik uiteindelijk een keer gaan vervangen voor zeer gevoelige coaxiale PA speakers van een inch of 8 (ergens van 96dBm of meer), maar die zijn best duur en ik heb ook geen enkele ervaring in speakers van welke goed zijn en welke niet. Ik heb nu die pioneers natuurlijk met 92dBm en die gaan al lekker, maar de versterker in de autoradio vervormt al vrij snel vind ik.
Misschien onlogisch van mij om zo te denken, maar de beperkende factor leg ik dan gauw daar neer.
vervormt al snel? kan ook aan je ingangs signaal liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ hierboven, ik zeg ja voor kistradio dag
Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink