Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.273 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 15:47
Michel5128 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:21:
[...]

Dat mag wel, alleen heeft deze voltmeter een aparte voedingsbron van 9v nodig om de meter te laten functioneren. (dit is dus niet dezelfde bron als degene die je wilt meten) Lijkt me een beetje onhandig dus tenzij je er een 9v blokbatterij voor wilt gebruiken.

Op Ebay zijn ze wel te vinden hoor, bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.nl/itm/gi...ain_2&hash=item2a2c34e089
Dat is niet duur zeg! Ik wil hem net gaan bestellen. Maar heb 4 cent te weinig op me paypal rekenening :( Dan gaat er weer een week overheen ofzo om geld op te zetten, omdat dat me nooit lukt via direct overschrijving :P

Edit: hij staat er ook nog iets goedkoper op :D
Maar moet deze voltmeter niet een aparte spanningsbron hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door fifa4ever op 01-07-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
fifa4ever schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:39:
[...]

Dat is niet duur zeg! Ik wil hem net gaan bestellen. Maar heb 4 cent te weinig op me paypal rekenening :( Dan gaat er weer een week overheen ofzo om geld op te zetten, omdat dat me nooit lukt via direct overschrijving :P

Edit: hij staat er ook nog iets goedkoper op :D
Maar moet deze voltmeter niet een aparte spanningsbron hebben?
Nee hij snoept alleen 12v 20ma van de accu af

@hieronder, idd (een momentary switch)

Wat voor een diode moet ik tussen mijn ta2024 en de accu doen om ompoling te voorkomen?

[ Voor 10% gewijzigd door lutkeveld op 01-07-2013 15:13 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:15

thijsco19

KTM 990 SMT

Natuurlijk kan je er een schakelaar tussen zetten zodat je wanneer je wilt even kan kijken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom word er gebruik gemaakt van glaszekeringen en niet gewone automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe kan ik het beste 2 speakers op mijn 4 kanaals autoradio aansluiten? gewoon maar 2 kanalen gebruiken of 2 kanalen voor 1 speaker gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:02:
hoe kan ik het beste 2 speakers op mijn 4 kanaals autoradio aansluiten? gewoon maar 2 kanalen gebruiken of 2 kanalen voor 1 speaker gebruiken?
Als de kanalen gebridged kunnen worden zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:05:
[...]

Als de kanalen gebridged kunnen worden zou ik dat zeker doen.
en dat is?? en wanneer weet je of dat kan?? :$ #amateur

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:46:
[...]

en dat is?? en wanneer weet je of dat kan?? :$ #amateur
Amateur beginnende expert :P

Bridgen is het combineren (een brug maken tussen) van kanalen om zo het volledige vermogen van je autoradio kunt benutten. Of het ondersteund is staat meestal in de gebruikershandleiding van je autoradio. Welk type heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 09:10
Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:58:
Zekeringen zijn klein, kun je mooi in een paneel wegwerken, zijn simpel en het belangrijkste van alles, goedkoop :). Een automaat is best wel overkill voor in een kistradio, voor veel dingen overigens, je zult ze vrijwel nooit in een consumenten product vergelijkbaar met een kistradio tegenkomen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:58:
zo iets? http://www.dickbest.nl/in...=viewProd&productId=10460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zoiets is inderdaad wel leuk ja :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:16:
[...]

Zekeringen zijn klein, kun je mooi in een paneel wegwerken, zijn simpel en het belangrijkste van alles, goedkoop :). Een automaat is best wel overkill voor in een kistradio, voor veel dingen overigens, je zult ze vrijwel nooit in een consumenten product vergelijkbaar met een kistradio tegenkomen.
Maar kan wel toch? ik heb toevallig nog wat automaten liggen, en dat is handig om de apparatuur volledig af te sluiten van stroom als het niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 23:01

Bas90

Addicted2bass

Tweakers! Ik volg het topic nu al enige tijd en heb al aaaaardig wat research gedaan op het wereld wijde web. Ik zit met de volgende vraag;

Ik heb al mijn materiaal bij elkaar gesprokkeld (versterker van lepai, speakers, kabelwerk etc). Nu vraag ik mij af, hoeveel volume mijn bekisting moet worden. De speaker die er inkomen zijn 2x Pioneer TS-A6903i Speakers.

Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:13
Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit, maar ik denk dat het toch wel gerelateerd is aan.

Ik ben bezig om voor vrienden op hun bootje, een geluidsset samen te stellen. Mijn kistradio bleek niet voldoende geluid te produceren, dus ik ben echt op zoek naar iets wat hard kan. Boot wordt gebruikt voor feesten, op afgelegen plaatsen waar niemand door het niveau gestoord gaat worden.

Wat ik in gedachten heb:

- 4 6*9 inch speakers
- 1 subwoofer
- 1 4-kanaals versterker
- 1 monoversterker

Nu is mijn vraag, gaat dit werken op een fatsoenlijke autoaccu(55ah?). Hoe lang zou dit mee kunnen gaan op een hoog volume? Ik begrijp dat het e.a. afhankelijk is van de versterker, maar ik denk niet dat een t-amp voldoende vermogen kan produceren.

Iemand hulp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zou dan eens kijken naar TK2050 icm een boost converter(heb er nu een aantal liggen om mee te testen, werkt prima :) ) of een 24V accu systeem. Je kunt dan simpelweg 2x zolang spelen dan wanneer je een normale auto versterker gebruikt en 4x100W is een hoop. Wel zorgen dat je een voorversterker of iets dergelijks gebruikt want bijvoorbeeld een iPhone haalt bij lange na niet het maximale uit een TK2050. Op vol volume trok bij mij de TK2050 zo'n 8-10A, dan zou je dus een uurtje of 6 erop moeten kunnen spelen, exclusief het verlies van de eventuele boost converter nog.
4 6*9 speakers zijn een erg goede keuze in ieder geval :)! Komt een flinke bak herrie uit in combinatie met een beetje flinkere kist, misschien wel genoeg om de subwoofer compleet weg te laten in het geheel. Je zou kunnen overwegen eerst enkel 6*9 speakers te gebruiken, en te kijken of die genoeg laag produceren. Mocht dat toch niet genoeg zijn kun je dan nog apart een monoblok + subwoofer erbij nemen. Bedenk wel dat je dat weer flink wat speelduur zal kosten. Zeker op zo'n boot ergens midden op het water heb je enorm veel vermogen nodig wil je een beetje echt laag produceren.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 02-07-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Volgens mij is dit ook en handig linkje; http://loudmagnet.com/html/tune.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:13
wesleytjuh schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:19:
Ik zou dan eens kijken naar TK2050 icm een boost converter(heb er nu een aantal liggen om mee te testen, werkt prima :) ) of een 24V accu systeem. Je kunt dan simpelweg 2x zolang spelen dan wanneer je een normale auto versterker gebruikt en 4x100W is een hoop. Wel zorgen dat je een voorversterker of iets dergelijks gebruikt want bijvoorbeeld een iPhone haalt bij lange na niet het maximale uit een TK2050. Op vol volume trok bij mij de TK2050 zo'n 8-10A, dan zou je dus een uurtje of 6 erop moeten kunnen spelen, exclusief het verlies van de eventuele boost converter nog.
4 6*9 speakers zijn een erg goede keuze in ieder geval :)! Komt een flinke bak herrie uit in combinatie met een beetje flinkere kist, misschien wel genoeg om de subwoofer compleet weg te laten in het geheel. Je zou kunnen overwegen eerst enkel 6*9 speakers te gebruiken, en te kijken of die genoeg laag produceren. Mocht dat toch niet genoeg zijn kun je dan nog apart een monoblok + subwoofer erbij nemen. Bedenk wel dat je dat weer flink wat speelduur zal kosten. Zeker op zo'n boot ergens midden op het water heb je enorm veel vermogen nodig wil je een beetje echt laag produceren.
Dank voor je snelle reactie, dat is inderdaad een goede oplossing!

Ik heb dan wel een aantal vragen:

- Hoe ga ik bij 24V om met de accubewaking? Ik neem aan dat twee 12V-accu's de 24V kunnen genereren, maar hoe zit ik dan met de bewaking?
- Ik begrijp het principe van de voorversterker, maar heb jij die in je webshop?

Resume:

2 12V accu's
1 TK2050 versterker
1 Bluetooth module
4 6*9 speakers

En dan dus nog een voorversterker en iets van accubewaking, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Net de mp3 module met bluetooth van DX binnen gekregen
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5500/9189321873_230af308c6_z.jpg

"all shiny and shit", maar mijn camera pakt het niet zo goed op. De knopjes voorop klikken wel lekker en de afstandsbediening is kleurrijk en duidelijk. Zo maar eens uit testen. Zal de antenne uitgang ook voor bluetooth zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:01:
Net de mp3 module met bluetooth van DX binnen gekregen
[afbeelding]

"all shiny and shit", maar mijn camera pakt het niet zo goed op. De knopjes voorop klikken wel lekker en de afstandsbediening is kleurrijk en duidelijk. Zo maar eens uit testen. Zal de antenne uitgang ook voor bluetooth zijn?
Denk het niet, bluetooth is bij dit soort modules meestal gewoon een kant en klare module die ze erop solderen, met daarop weer een printspoor dat als antenne dient. Zou het eerst zo proberen, is het niet goed genoeg kun je later nog dat printspoor modificeren met een wifi antenne.
Llewy schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:38:
[...]

Dank voor je snelle reactie, dat is inderdaad een goede oplossing!

Ik heb dan wel een aantal vragen:

- Hoe ga ik bij 24V om met de accubewaking? Ik neem aan dat twee 12V-accu's de 24V kunnen genereren, maar hoe zit ik dan met de bewaking?
- Ik begrijp het principe van de voorversterker, maar heb jij die in je webshop?

Resume:

2 12V accu's
1 TK2050 versterker
1 Bluetooth module
4 6*9 speakers

En dan dus nog een voorversterker en iets van accubewaking, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.
Ik ben nog druk op zoek naar een geschikte voorversterker voor dit soort dingen. Je hebt er erg veel keuze in, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nu het beste kan gebruiken hiervoor.

Accubewaking, tja, dat kun je met een AccuSafe doen, die maak ik ook in 24V versies met enige regelmaat, juist voor dit soort systemen :).

12V loodaccu's kun je prima in serie zetten, sterker nog, veel liever in serie dan parallel. De ene accu is hier wel wat beter voor geschikt dan de andere. Accu's die ik zelf gebruik zijn hier gelukkig in het bijzonder voor geschikt, worden ook in UPSen toegepast, dat is vrijwel altijd 2 12V accu's in serie om 24V te genereren.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 02-07-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:13:
[...]

Amateur beginnende expert :P

Bridgen is het combineren (een brug maken tussen) van kanalen om zo het volledige vermogen van je autoradio kunt benutten. Of het ondersteund is staat meestal in de gebruikershandleiding van je autoradio. Welk type heb je?
ik heb een pioneer DEH-3000MP, hoe bridge je eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Bas90 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:16:
Tweakers! Ik volg het topic nu al enige tijd en heb al aaaaardig wat research gedaan op het wereld wijde web. Ik zit met de volgende vraag;

Ik heb al mijn materiaal bij elkaar gesprokkeld (versterker van lepai, speakers, kabelwerk etc). Nu vraag ik mij af, hoeveel volume mijn bekisting moet worden. De speaker die er inkomen zijn 2x Pioneer TS-A6903i Speakers.

Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Excuses voor de zelfquote. Ik heb nogal haast met de bekisting daar ik hem 19juli mee wil nemen op vakantie. Ik zou hulp mbt het volume van de bekisting erg op prijs stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik kan geen T/S-parameters van deze speakers vinden, dus er valt niks te berekenen. Er geldt alleen: groter = meer bas.

Eventueel kan je een poort(en) toevoegen die afgestemd is op 45Hz. Stel dat je de kast 40L maakt, dan krijg je dus twee poorten van 7,7 cm binnendiameter en elk 28 cm lang. Bij een kast van 30L worden de lengtes 39 cm. Voor de poorten kan je pvc-buis van 8 cm diameter nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 02-07-2013 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Ik wou het graag simpel houden. Door het volume te weten kan ik de multimate een aantal maten doorgeven waarna zij het zagen.

Heb je een suggestie voor de afmetingen van de kist? (ben een échte newby in het audio gebeuren......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
TBTL schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:19:
Ik kan geen T/S-parameters van deze speakers vinden, dus er valt niks te berekenen. Er geldt alleen: groter = meer bas.

Eventueel kan je een poort(en) toevoegen die afgestemd is op 45Hz. Stel dat je de kast 40L maakt, dan krijg je dus twee poorten van 7,7 cm binnendiameter en elk 28 cm lang. Bij een kast van 30L worden de lengtes 39 cm. Voor de poorten kan je pvc-buis van 8 cm diameter nemen.
Lijkt me dat je hem beter rond de 80 hz kan tunen, 45hz is wel erg laag voor een kistradio

@bas90, je kan zelf toch een leuke kast verzinnen als je het volume weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Das de ellende juist, ik weet het volume niet!:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat blijft ook gewoon een grote gok, omdat je geen parameters van je speakers hebt. Zonder parameters valt er niks te berekenen en kun je enkel een aanname doen en daar de kist op baseren zoals TBTL doet.

Zelfs al heb je de parameters zijn er nog steeds legio manieren om de behuizing te designen, allemaal met hun eigen afmetingen/poorten enzovoort. Er is niet zomaar een passend antwoord op je vraag, helaas :P

Maar zoals TBTL zegt, groter = beter voor de bass. Dus daar zou ik mee beginnen, kijken hoe groot je hem wilt hebben zonder dat het onpraktisch wordt, en daarna zou je kunnen overwegen een poort te maken, en die steeds een stukje in te korten totdat het voor jouw gehoor goed klinkt. Maar bij een poort geld eigenlijk ook, je hebt de parameters nodig voordat je deze kunt berekenen, en het verkeerd toepassen van zo'n poort zal het geluid juist slechter maken.

Verder nog een klein puntje als je een wat grotere kist maakt, zorg voor voldoende dik hout of in ieder geval voor goede bracing (=versteviging). Dus ook aan de binnenkant stukken hout welke de panelen verstevigen zodat ze niet gaan trillen. Zoek maar op google op speaker enclosure bracing of iets dergelijks en je ziet precies wat ik bedoel.

[ Voor 51% gewijzigd door wesleytjuh op 02-07-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Bas90 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:04:
Das de ellende juist, ik weet het volume niet!:p
Sjongejonge wat moeilijk doen :X . Je hebt de parameters niet dus er valt niks te berekenen. Groter is over het algemeen beter, maar heel veel verschil maakt het niet tenzij je een klankkast van 3 liter oid maakt. Maak gewoon iets wat handig mee te nemen is en er goed uit ziet.

Ik ben vandaag wezen klussen aan een kistradio van een vriend, die word 450x250x150

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2849/9191273271_1c6113b8a9_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Oke, duidelijk. Aantal liters is dus alleen voor de ekte ekte audiofiel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Bas90 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:18:
Oke, duidelijk. Aantal liters is dus alleen voor de ekte ekte audiofiel belangrijk.
Nja, als ik de parameters van mijn speakers had zou ik ze wel even door WinISD hebben gehaald. Er valt hier alleen niks te berekenen. Stel er viel iets te berekenen dan had het wel degelijk uitgemaakt en kan elke non-audiofiel het verschil in geluid horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bas90 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:18:
Nee, speakers presteren een stuk beter in een behuizing die op maat gemaakt is, daar hoef je geen echte audiofiel voor te zijn. Maar zonder eigenschappen van de speaker kun je ook geen behuizing ontwerpen, want je weet niet hoe de speaker zich gedraagt. Dat is net zoiets als een motor voor auto ontwerpen zonder te weten wat voor een auto je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
LOL, een vriend van mij wou in de eerste instantie alleen maar een paar ledstrips kopen die ik ook in mijn kistradio had maar na wat praten heb ik mooi wat klussen voor in de zomervakantie: ledstrips installeren, zittingradio in zijn scooter maken en accu verwisselen.

Die zittingradio lijkt mij niet veel verschillen met een kistradio. Zijn er nog special dingen waar ik op moet letten tov een kistradio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:22:
[...]

Nja, als ik de parameters van mijn speakers had zou ik ze wel even door WinISD hebben gehaald. Er valt hier alleen niks te berekenen. Stel er viel iets te berekenen dan had het wel degelijk uitgemaakt en kan elke non-audiofiel het verschil in geluid horen.
ik heb parameters van mijn speakers en toch maakt winISD het mij onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:44:
[...]

Was dat niet gefixt? Lijkt mij dat het wel kan, maar dat je het op de een of andere manier verkeerd doet.

Miss is de non-pro een beta?

[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 02-07-2013 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:46:
[...]

Was dat niet gefixt? Lijkt mij dat het wel kan, maar dat je het op de een of andere manier verkeerd doet.
ik heb alles geprobeerd, ook zegt hij dat gepoorte kisten alleen voor de niet-beta versie is maar de niet-beta versie is NERGENS te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

wesleytjuh schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:26:
[...]

Nee, speakers presteren een stuk beter in een behuizing die op maat gemaakt is, daar hoef je geen echte audiofiel voor te zijn. Maar zonder eigenschappen van de speaker kun je ook geen behuizing ontwerpen, want je weet niet hoe de speaker zich gedraagt. Dat is net zoiets als een motor voor auto ontwerpen zonder te weten wat voor een auto je hebt.
Argh, ben ik dus nog niks verder :(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Bas90 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:10:
[...]

Argh, ben ik dus nog niks verder :(..
Sorry hoor, is het nou egt zo moeilijk om gewoon een kist te maken waar je jouw spullen inbouwt?
wesleytjuh schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:11:
Maar zoals TBTL zegt, groter = beter voor de bass. Dus daar zou ik mee beginnen, kijken hoe groot je hem wilt hebben zonder dat het onpraktisch wordt, en daarna zou je kunnen overwegen een poort te maken, en die steeds een stukje in te korten totdat het voor jouw gehoor goed klinkt. Maar bij een poort geld eigenlijk ook, je hebt de parameters nodig voordat je deze kunt berekenen, en het verkeerd toepassen van zo'n poort zal het geluid juist slechter maken.

Verder nog een klein puntje als je een wat grotere kist maakt, zorg voor voldoende dik hout of in ieder geval voor goede bracing (=versteviging). Dus ook aan de binnenkant stukken hout welke de panelen verstevigen zodat ze niet gaan trillen. Zoek maar op google op speaker enclosure bracing of iets dergelijks en je ziet precies wat ik bedoel.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik snap het probleem niet echt, volgensmij moeten we het je voorschotelen:

40x30x30cm met een stel 165mm speakers, ga maar bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

LOL. Bas90, volgens mij is er op twee of drie uitzonderingen na niemand die zijn kist berekend heeft.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Laatste keer een speakers vraag :)

kan deze speaker een subwoofer overbodig maken? http://www.conrad.nl/ce/n...cer-320-3wegs-luidspreker .Denk dat het toch te omslachtig gaat worden om en speakers en een subwoofer in één kist te gaan bouwen (of lost van elkaar). Of is er in die prijsklasse nog iets beters te vinden. Laag vind ik wel belangrijk

En kan een ta2024 voor deze speakers alles uit de kast halen?

@ hieronder. kan alleen geen paramters vinden voor deze speaker :/

[ Voor 30% gewijzigd door AOC op 02-07-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark0z schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:16:
Laatste keer een speakers vraag :)

zou deze speaker een subwoofer overbodig maken? http://www.conrad.nl/ce/n...cer-320-3wegs-luidspreker Denk dat het toch te omslachtig gaat worden om en speakers en een subwoofer in één kist te gaan bouwen (of lost van elkaar). Of is er in die prijsklasse nog iets beters te vinden. Laag vind ik wel belangrijk

En kan een ta2024 voor deze speakers alles uit de kast halen?
ligt aan de kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik denk dat marvin op de inhoud van de kist doelt. Dus geen inimini kist maken voor die beesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:44:
[...]

ik heb al aangeboden om je hierbij te helpen... nogmaals t aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

JvS schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:15:
LOL. Bas90, volgens mij is er op twee of drie uitzonderingen na niemand die zijn kist berekend heeft.
Grappig, terwijl er toch op geattendeerd wordt dat een goede bekisting veel verschil maakt.

Jonegns, ik weet genoeg! Ik ga een redelijk ruime bekisting maken en zal het resultaat op den duur posten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bas90 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:39:
[...]

Grappig, terwijl er toch op geattendeerd wordt dat een goede bekisting veel verschil maakt.

Jonegns, ik weet genoeg! Ik ga een redelijk ruime bekisting maken en zal het resultaat op den duur posten ;).
Yep, voor normale(HiFi) speakers is het wel belangrijk dat deze in de juiste behuizing gemonteerd worden. Maar auto speakers zijn echt niet zo kritisch, ze worden tenslotte in een deur of hoedenplank gemonteerd. Daar geldt gewoon voor, groter is over het algemeen meer bas, en zorg voor een stevige luchtdichte kist. Een poort erin kan, ook, maar zoals eerder gezegd, je kan hem niet berekenen dus je moet goed experimenteren wil je goed resultaat krijgen.

Dus, een kist berekenen voor autospeakers is vaak lastig, omdat van de goedkopere speakers er geen parameters aanwezig zijn, dus er valt niks te berekenen. Daarom gewoon een kist maken, niet te klein, lekker stevig. Bij voorbaat luchtdicht, of proefondervindelijk met een poort(lastig om goed te krijgen). Net als 95% van dit topic kom je dan uit bij een simpele houten kist, met maten die toevallig zo uitkwamen. En dat klinkt gewoon prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Thanks Wesleytjuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Besloten om de volgende afmetingen te gebebruiken; 70x35x35 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
Ben benieuwd wat voor geluid ik nu krijg met mijn 12 fles bavariakratje met 8 mm mdf tegen de wanden.
Aangezien het best klein is in vergelijking met wat jullie maken. Maarja hij is wel lekker portable.

Deze speakers zitten erin:

http://www.pioneer.eu/uk/products/archive/TS-G1755/page.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Zo'n inbouwschoteltje is best snel gefixt met een digitale schuifmaat, decoupeerzaag en een stel metaalboren. Heb een malletje gemaakt en zo kan je alles uittekenen op de achterkant. Best wel clean al zeg ik het zelf:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3705/9202360104_e3327ca675_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ziet er netjes uit, alleen hier en daar nog een beetje recht vijlen en... })
Maar serieus, als je rustig aan doet en goed meet + je hebt goed gereedschap dan kan het heel netjes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
thijsco19 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:12:
Ziet er netjes uit, alleen hier en daar nog een beetje recht vijlen en... })
Maar serieus, als je rustig aan doet en goed meet + je hebt goed gereedschap dan kan het heel netjes worden.
De hoeken van de voltmeter zijn 90 graden, maar misschien is dat niet zo goed te zien op de foto. Het enige wat niet helemaal perfect is is het middelste gat. Die had 1,5mm lager moeten zitten. Omdat het de middelste is maakt het alleen niet zoveel uit omdat het ook zou bedoeld zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelsch schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:59:
[...]

ik heb al aangeboden om je hierbij te helpen... nogmaals t aanbod.
probeer maar.. speakers zijn hertz ecx 165.5 bij voorbaat een kist van om en nabij de 30x30x50 (met poort dan natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:04:
Zo'n inbouwschoteltje is best snel gefixt met een digitale schuifmaat, decoupeerzaag en een stel metaalboren. Heb een malletje gemaakt en zo kan je alles uittekenen op de achterkant. Best wel clean al zeg ik het zelf:
[afbeelding]
Waren je boren bot ;)? Of heb je een driehoekige boor }:O ?

Ik heb mijn laatste schotel laten laseren :) :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/IMG_0076_zpsd8446b9f.jpg

Maar ook zonder een laserbank kan het prima inderdaad. Goed de tijd nemen om alles af te tekenen, met een centerpunt alle gaten mooi centereren, daarna met een klein boortje rustig beginnen, iets van 700-800 toeren. Daarna met het juiste boortje en iets van 500-600 toeren afhankelijk van de diameter het gat opboren. Dan nog even een soevereinboor gebruiken om mooi de scherpe randen eraf te halen.

[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 03-07-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:02:
[...]

Ik heb mijn laatste schotel laten laseren :) :
[afbeelding]

Maar ook zonder een laserbank kan het prima inderdaad. Goed de tijd nemen om alles af te tekenen, met een centerpunt alle gaten mooi centereren, daarna met een klein boortje rustig beginnen, iets van 700-800 toeren. Daarna met het juiste boortje en iets van 500-600 toeren afhankelijk van de diameter het gat opboren. Dan nog even een soevereinboor gebruiken om mooi de scherpe randen eraf te halen.
Met zo'n laser krijg je zo te zien wel hele mooie gaten, maar volgens mij kost dat ook wel weer wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:34:
[...]

Met zo'n laser krijg je zo te zien wel hele mooie gaten, maar volgens mij kost dat ook wel weer wat ;)
en volledig onnodig, met scherpe boren en een vaste hand kom je evenver, de gaten zijn wel strakker van de laser maar omdat er toch een schakelaar in komt zie je dat nooit weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mwah, niet mee eens. Onnodig voor 1 enkele keer is het zeker. Maar maak maar eens 20 van die paneeltjes, dan praat je wel anders. Ik vond het leuk om het eens een keer te laten laseren, en het resultaat mag er zijn. Alles zit nu kaars recht, waar het met boren nog weleens net een aantal tiende millimeter uit het midden wilt zitten, en dat zie je wel. Ook vierkante gaten voor een schakelaar of voltmeter blijven lastig, die heb je niet zomaar gemaakt(niet zo snel als een gat iig) en daar komt eigenlijk altijd een vijl bij aan de pas. Voordeel nu is ook dat het gat voor de schakelaar precies op maat is, volgens de specs van de leverancier van de schakelaar, daardoor zit deze echt mooi vast, zonder dat hij nog beweegt. En zo duur is laseren nou ook weer niet.

Maar als je 1 enkel paneeltje maakt kun je gewoon mijn bovenstaande methode gebruiken, gewoon met goed aftekenen, centereren, voorboren en vooral beleid. Het gat voor de schakelaar maak ik altijd door 4 gaten in de hoek te maken en met een dremel het materiaal tussen deze gaat weer weg te slijpen, daarna even een vijltje voor de hoekjes en je bent klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 03-07-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
[...]

Met een driehoekige boor maak je ook ronde gaten :X Ik heb het een beetje uitgeveild omdat het ene boortje net te klein is en de andere te groot. Zoals marvin zei: er komt toch een schakelaartje of knopje op, dus je ziet het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hehe, was maar om te dollen natuurlijk ;).

Met een ronde maar zeer botte boor krijg je namelijk driehoekige gaten, en dat is serieus bedoeld. Maar zolang het center maar in het midden zit, dan vang je eventueel "lelijke" gaten gewoon met het schakelaartje of knopje inderdaad op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allen,

Ik ben hier nieuw, volg dit al een tijdje en zal binnenkort ook een uitgebreide post plaatsen met mijn idee en een aantal vragen, maar daar heb ik nu eem geen tijd voor.

Maaaarrr, ik wil even iets zeggen over het bovenstaande. Laseren is dus een duur grapje, met de accuboor kan onnauwkeurig zijn. Ikzelf heb niet bepaald twee linkerhanden zeg maar ;) en los dat soort dingen met een ander piece of equipment op. Ik heb thuis in de werkplaats gewoon een kolomboor staan welke ideaal voor dit soort klusjes is. Hier kun je ook gewoon je ijzerboor instoppen en je hebt er helemaal geen vaste hand voor nodig. En je kunt heel gemakkelijk het tempo bepalen door het rad heel langzaam te draaien. En wat sowieso vast staat is dat de kolomboor sterker is dan je accuboortje en dus met veel meer gemak door het metaal of hout komt. Voornamelijk metaal, aangezien een kolomboor op een heel laag toerental draait. Maar toch een vrij grote sterke motor erop zitten.

Hierbij mijn tip/idee om dit soort dingen op te lossen/maken op het gebied van dit soort paneeltjes.

Grt, Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:46:
Dag allen,

Ik ben hier nieuw, volg dit al een tijdje en zal binnenkort ook een uitgebreide post plaatsen met mijn idee en een aantal vragen, maar daar heb ik nu eem geen tijd voor.

Maaaarrr, ik wil even iets zeggen over het bovenstaande. Laseren is dus een duur grapje, met de accuboor kan onnauwkeurig zijn. Ikzelf heb niet bepaald twee linkerhanden zeg maar ;) en los dat soort dingen met een ander piece of equipment op. Ik heb thuis in de werkplaats gewoon een kolomboor staan welke ideaal voor dit soort klusjes is. Hier kun je ook gewoon je ijzerboor instoppen en je hebt er helemaal geen vaste hand voor nodig. En je kunt heel gemakkelijk het tempo bepalen door het rad heel langzaam te draaien. En wat sowieso vast staat is dat de kolomboor sterker is dan je accuboortje en dus met veel meer gemak door het metaal of hout komt. Voornamelijk metaal, aangezien een kolomboor op een heel laag toerental draait. Maar toch een vrij grote sterke motor erop zitten.

Hierbij mijn tip/idee om dit soort dingen op te lossen/maken op het gebied van dit soort paneeltjes.

Grt, Stijn
met een accuboor in staal boren is sowieso slecht voor je accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Dag allen,

Grt, Stijn
Er zijn in Nederland verscheidene FabLab's, waar je zelf gebruik kan maken van een lasersnijder en/of andere apparaten. Het gebruik hiervan maken kan al vanaf iets van 30 euro per uur. Het enige dat je dan nog hoeft te betalen, zijn de materiaalkosten en je moet het achteraf weer opruimen. Wanneer je van tevoren met (bijvoorbeeld) SolidWorks een ontwerp maakt en die als .dxf oid opslaat, kan je je gehele ontwerp binnen korte tijd snijden onder de lasersnijder. Met een uur ben je dan zeker klaar met alles snijden en opruimen. Een lasersnijder (die die wij op de uni hebben dan) kan tot ongeveer 12mm triplex snijden. Dik genoeg dus voor een speakerkist. Enige nadeel is dat metalen bijna niet gelaserd kunnen worden (omdat deze de straal reflecteren).

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat hoeft niet perse, ik zou niet weten waarom?? Alleen je accu gaat mis sneller leeg... En ligt er ook aan wat voor kwaliteit accuboor je hebt. Die van ons kan het gewoon allemaal aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:56:
dat hoeft niet perse, ik zou niet weten waarom?? Alleen je accu gaat mis sneller leeg... En ligt er ook aan wat voor kwaliteit accuboor je hebt. Die van ons kan het gewoon allemaal aan...
ik neem aan dat de meesten hier niet met dewalt of makita met liion accus werken, de meeste accuboren vinden dit namelijk niet leuk op den duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:49:
[...]

Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom dat zo zou zijn, zeker met de huidige li-ion techniek?
espro schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:55:
[...]

Er zijn in Nederland verscheidene FabLab's, waar je zelf gebruik kan maken van een lasersnijder en/of andere apparaten. Het gebruik hiervan maken kan al vanaf iets van 30 euro per uur. Het enige dat je dan nog hoeft te betalen, zijn de materiaalkosten en je moet het achteraf weer opruimen. Wanneer je van tevoren met (bijvoorbeeld) SolidWorks een ontwerp maakt en die als .dxf oid opslaat, kan je je gehele ontwerp binnen korte tijd snijden onder de lasersnijder. Met een uur ben je dan zeker klaar met alles snijden en opruimen. Een lasersnijder (die die wij op de uni hebben dan) kan tot ongeveer 12mm triplex snijden. Dik genoeg dus voor een speakerkist. Enige nadeel is dat metalen bijna niet gelaserd kunnen worden (omdat deze de straal reflecteren).
Precies :). Het nadeel van deze schotels is wel dat je hiervoor een mal nodig hebt, om ze goed te kunnen inklemmen. Zonder mal kost dat even wat meer tijd maar voor een enkel paneel is dat niet zo'n probleem.

Er zit inderdaad een groot verschil in lasers voor hout/kunststof en metaal. Voor metaal heb je in 1x een veel grotere lasersnijder nodig. Mede door reflectie en bij aluminium de goede geleiding van warmte.
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:59:
[...]

ik neem aan dat de meesten hier niet met dewalt of makita met liion accus werken, de meeste accuboren vinden dit namelijk niet leuk op den duur
Hoezo dan? Met goed voorboren, wat olie en door de boormachine gewoon zijn werk te laten doen is er niks aan de hand. Het is natuurlijk wel zo dat een zwaardere belasting een zwaardere slijtage oplevert, koolborstels slijten harder en een accu slijt ook harder bij een hogere stroom. Maar of je hierdoor echt een zeer lage levensduur hebt, nah.

[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 03-07-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

lutkeveld schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:15:
[...]

De hoeken van de voltmeter zijn 90 graden, maar misschien is dat niet zo goed te zien op de foto. Het enige wat niet helemaal perfect is is het middelste gat. Die had 1,5mm lager moeten zitten. Omdat het de middelste is maakt het alleen niet zoveel uit omdat het ook zou bedoeld zou kunnen zijn.
Dan heb ik niks gezegd! :)

[bedwetermodus]
lutkeveld schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:22:
[...]

Met een driehoekige boor maak je ook ronde gaten :X Ik heb het een beetje uitgeveild omdat het ene boortje net te klein is en de andere te groot. Zoals marvin zei: er komt toch een schakelaartje of knopje op, dus je ziet het toch niet.
Met een driehoekige boor maak je vierkante gaten. ;) Link.
Maaaarrr, ik wil even iets zeggen over het bovenstaande. Laseren is dus een duur grapje, met de accuboor kan onnauwkeurig zijn.
Dat hoeft zeker niet, met een accuboor kan je ook heel precies boren zolang je maar voor een goede center zorgt en het niet te dik materiaal is. Uiteraard ook heb je ook een goede boor nodig maar dat spreekt voor zich ;)
Ikzelf heb niet bepaald twee linkerhanden zeg maar ;) en los dat soort dingen met een ander piece of equipment op. Ik heb thuis in de werkplaats gewoon een kolomboor staan welke ideaal voor dit soort klusjes is. Hier kun je ook gewoon je ijzerboor instoppen en je hebt er helemaal geen vaste hand voor nodig. En je kunt heel gemakkelijk het tempo bepalen door het rad heel langzaam te draaien.
Wacht effe 'rad'? Bedoel je de voeding? Op school hebben we ze met tandwielen lekkere machientjes. Maar inderdaad een kolomboor is heel handig voor dit soort dingen je moet dan wel weer uitkijken met de machineklem (als je die überhaupt hebt).
En wat sowieso vast staat is dat de kolomboor sterker is dan je accuboortje en dus met veel meer gemak door het metaal of hout komt. Voornamelijk metaal, aangezien een kolomboor op een heel laag toerental draait. Maar toch een vrij grote sterke motor erop zitten.
Een laag toerental kan juist slecht zijn, hoe kleiner de diameter van een boor hoe sneller de toerental moet zijn (iets met snijsnelheid en diameter in een formule*).
Maar als de boor vast slaat in het materiaal dan zal de accuboor zelf draaien (soort slaan tegen je hand aan). Bij een kolomboor dan slipt het boortje door in boorkop (of breekt het boortje) maar hij kan ook opeens de machineklem pakken die dan keihard tegen je aan kan slingeren. In het ergste geval heb je dat plaatje met de hand beet en snijd het plaatje zo door je hand heen (en ja dat kan gebeuren**). Dus nog een wijze tip van mij zorg dat je een plaat nooit met je blote hand vast houd, gebruik of een griptang of een machineklem die je dan aan je linkerkant houd. Zorg er dan wel voor dat de machineklem niet door kan draaien of je moet hem vast kunnen zetten.
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:49:
[...]
Onzin met de dikte van een paneeltje, als je het over dikke stukke staal praat dan heb je wel gelijk.
[...]
Dan nog even een soevereinboor gebruiken om mooi de scherpe randen eraf te halen.
Let wel op dat je met een soevereinboor/verzinkboer een laag toerental moet hebben anders krijg je rare 8-hoek achtige gaten.

* n= V / π x d.
n= toerental
V= snijsnelheid in mm/min
π= 3,14 (pi)
d= diameter van de boor in mm.

Voorbeeld (5mm boortje):
1000 ≈ 15.000 / 3,14 x 5 ;)

** Zelf een keer gehad dat het boortje vast sloeg en het materiaal ging meedraaien gelukkig niet in me hand gesneden, kan wel zeggen dat er behoorlijk wat snelheid en kracht achter stond.
[/bedwetermodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dit
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7389/9201512827_d8a7c9da0c_z.jpg

Komt als voorkant op dit
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3817/9204300044_aacab52db5_z.jpg

leuk compact kistje

Edit;
Hoeveel ampere trekt zo'n industrieel voeding uit de muur? Als ik wil schakelen tussen laden en spelen en heb ik een dpdt die dit in de beschrijving heeft:
Current Rating: 6A @ 125Vac, 3A @ 250Vac

Dan zit ik veilig toch? Want als mijn kistradio 2A trekt is dat op 12v (dus 24 watt) waar je bij 230vac veel minder ampere nodig hebt om 24 watt te halen.

[ Voor 34% gewijzigd door lutkeveld op 04-07-2013 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
Heb vanavond in me krat alle elektra klaar gemaakt. Wanneer ik de radio aanzet joor ik uit beide speakers een duidelijke brom. Wanneer ik de mp3 module op laag volume zet hoor ik hem nog steeds. Als hij harder staat wordt de brom overstemt door de muziek. Waar komt die brom vandaan en hoe kan ik het verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
fifa4ever schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 01:34:
Heb vanavond in me krat alle elektra klaar gemaakt. Wanneer ik de radio aanzet joor ik uit beide speakers een duidelijke brom. Wanneer ik de mp3 module op laag volume zet hoor ik hem nog steeds. Als hij harder staat wordt de brom overstemt door de muziek. Waar komt die brom vandaan en hoe kan ik het verhelpen?
Ik heb dit ook gehad bij een klein kistje. Mijn oplossing was de audio kabletjes omwikkelen met Shielding Tape. Het koper heb ik vast gesoldeerd aan de aarde van kabel waar het om heen zit. Als laatste heb ik er nog krimpkous omheen gedaan om te voorkomen dat het tegen andere electrische componenten aan komt in je kist.

Vraagje aan jullie allemaal.... Waarmee laden jullie de lood/gel accu's van jullie kistjes/kratjes op en waar heb je de lader vandaan? Ik ben namelijk opzoek naar een lader die 13,8v en ergens tussen de 2A en 3A geeft voor 2 van deze accu's parallel. Ik heb nu 1 chinees ladertje van 1,2A waarbij het laden dus erg lang duurt.

p.s. Als je een li-ion hebt hoef je niet te reageren, want die zit er meestal bij. En daar heb ik er al 5 van ofzo.

[ Voor 45% gewijzigd door boppos op 04-07-2013 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
boppos schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:52:
[...]

Ik heb dit ook gehad bij een klein kistje. Mijn oplossing was de audio kabletjes omwikkelen met Shielding Tape. Het koper heb ik vast gesoldeerd aan de aarde van kabel waar het om heen zit. Als laatste heb ik er nog krimpkous omheen gedaan om te voorkomen dat het tegen andere electrische componenten aan komt in je kist.

Vraagje aan jullie allemaal.... Waarmee laden jullie de lood/gel accu's van jullie kistjes/kratjes op en waar heb je de lader vandaan? Ik ben namelijk opzoek naar een lader die 13,8v en ergens tussen de 2A en 3A geeft voor 2 van deze accu's parallel. Ik heb nu 1 chinees ladertje van 1,2A waarbij het laden dus erg lang duurt.

p.s. Als je een li-ion hebt hoef je niet te reageren, want die zit er meestal bij. En daar heb ik er al 5 van ofzo.
Is inderdaad gewoon ruis die opgepikt wordt door de signaal kabel, oplossing is de signaal kabel zo kort mogelijk houden en uit de buurt van stoorbronnen. Maar jouw oplossing klinkt zeker als een uitkomst :). Netjes!

Waarom trouwens niet 1 20Ah accu ipv 2 12Ah? Heb je iets minder capaciteit maar is wel een stuk goedkoper in €/wh en een stuk beter dan accu's parallel zetten. Parallel kan wel, maar als je het kunt voorkomen is het aan te raden om dat ook te doen.

Ik ben ook nog opzoek naar een stevigere acculader, lastig een goede en goedkope te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 04-07-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
wesleytjuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:35:
[...]
Waarom trouwens niet 1 20Ah accu ipv 2 12Ah? Heb je iets minder capaciteit maar is wel een stuk goedkoper in €/wh en een stuk beter dan accu's parallel zetten. Parallel kan wel, maar als je het kunt voorkomen is het aan te raden om dat ook te doen.

Ik ben ook nog opzoek naar een stevigere acculader, lastig een goede en goedkope te vinden.
2 accu's nieuw gekregen 3 jaar terug wilde 2 kistjes maken maar wordt nu 1 grotere (naast 2 kleine draagbare met li-ions)

De accu's staan toch wel vaker parallel in beveligings situaties? of is dat toch niet zo goed?

Maar hoe en waarmee laden jullie de lood/gel accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

3 Jaar terug al? Ze zijn nog wel goed?

Een stevige acculaden zal je denk ik niet goedkoop kunnen krijgen, je praat dan al gouw over 50 euro.
Hier eentje die met max 4 ampere kan laden.
Verder staan er op conrad nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
thijsco19 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:53:
3 Jaar terug al? Ze zijn nog wel goed?

Een stevige acculaden zal je denk ik niet goedkoop kunnen krijgen, je praat dan al gouw over 50 euro.
Hier eentje die met max 4 ampere kan laden.
Verder staan er op conrad nog wel meer.
Waarom niet? Gewoon zorgen dat ze niet met een te heftige lader worden geladen en even in de gaten houden hoe het staat met ontlading als je ze gebruikt (accusafe _/-\o_ )

Ik gebruik deze lader die geeft niet meer dan 13,8v en dat is goed voor de accu's. 2,5A is dan weer net te veel voor een gel accu volgens "de ongeschreven" regel van 1/10e van de capaciteit. Maar op de zijkant staat dat hij max 3.6A kan hebben (even uit me hoofd). De accu's zijn ook nog nooit "leeg" geweest.

In de kist die ik nu aan het bouwen ben heb ik een 1,2A 13,8v ladertje wat dus inhoud dat hij bijna 2 dagen aan de lader moet om weer vol te worden. vandaar dat ik een iets grotere wil ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/6025/dpdthy0.jpg

Ik wou schakelen tussen 'lader+voeding' en 'accu'. Hoe doe ik dat nu? Als ik het goed uit het plaatje haal sluit je midden 230vac aan en kan je beslissen of je het aan circuit 1 of circuit 2 kan geven. Ik wil eigenlijk dat het twee circuits onderbreekt. Dus als je naar links schakelt het linkercircuit word aangeschakeld en naar rechts het rechtercircuit aan gaat.

[ Voor 30% gewijzigd door lutkeveld op 04-07-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Als je een 3-standen schakelaar gebruik dan is dat inderdaad mogelijk, door gebruik te maken van een drie standen schakelaar heb je een middenstand 'uit'.
Natuurlijk wel opletten dat de schakelaar de benodigde spanning en stroom mag hebben.
(zoiets dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik heb een on/off/on dpdt. Hoe moet ik die dan aansluiten? Heb wel een vermoeden maar weet het liever zeker voordat ik kortsluiting op 230v veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Nu ik jouw verhaal nog een keer lees denk ik dat ik het verkeerd begrepen hebt?
Je wilt dus schakelen tussen (stand '1') voeding op versterker en acculader op accu en (stand '2') ??? Accu op versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
thijsco19 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:24:
Nu ik jouw verhaal nog een keer lees denk ik dat ik het verkeerd begrepen hebt?
Je wilt dus schakelen tussen (stand '1') voeding op versterker en acculader op accu en (stand '2') ??? Accu op versterker?
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan al met een spdt. Nul sluit je gewoon op beide apparaten aan en de fase schakel je met een schakelaar zoals in je schema (maar dan een spdt dus). Dpdt werkt natuurlijk ook maar dan gebruik je maar 3 pinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:45:
Kan al met een spdt. Nul sluit je gewoon op beide apparaten aan en de fase schakel je met een schakelaar zoals in je schema (maar dan een spdt dus). Dpdt werkt natuurlijk ook maar dan gebruik je maar 3 pinnen
Fixed

[ Voor 38% gewijzigd door lutkeveld op 04-07-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
boppos schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:10:
[...]

Waarom niet? Gewoon zorgen dat ze niet met een te heftige lader worden geladen en even in de gaten houden hoe het staat met ontlading als je ze gebruikt (accusafe _/-\o_ )

Ik gebruik deze lader die geeft niet meer dan 13,8v en dat is goed voor de accu's. 2,5A is dan weer net te veel voor een gel accu volgens "de ongeschreven" regel van 1/10e van de capaciteit. Maar op de zijkant staat dat hij max 3.6A kan hebben (even uit me hoofd). De accu's zijn ook nog nooit "leeg" geweest.

In de kist die ik nu aan het bouwen ben heb ik een 1,2A 13,8v ladertje wat dus inhoud dat hij bijna 2 dagen aan de lader moet om weer vol te worden. vandaar dat ik een iets grotere wil ;) .
Oh wacht, je hebt geen voeding? Dan blijft het in principe het zelfde maar gebruik je de laagspanningskant:
Weer een SPDT nodig, middelste pin gaat de + accu, linker pin de + acculader, rechterpin de + versterker.
De - is overal doorverbonden. Met de schakelaar verbindt je dan of de accu aan de acculader, of de accu aan de versterker.
boppos schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:10:
[...]

Een loodaccu die met beleid behandeld wordt gaat zo 5 jaar mee :). Dus inderdaad, als je accu's 3 jaar geleden nieuw waren zou ik me niet zo druk maken :). Zoals je zegt, niet te diep ontladen en niet te snel willen opladen.

Parallel is eigenlijk niet aan te raden, maar kan wel, bij 2 accu's die allebei nieuw zijn, en identiek in capaciteit, merk en type zijn. Staan ze bij jou al sinds het begin in parallel?

UPSen en al dat soort systemen gebruiken de 2 accu's in serie, dat is dan weer geen probleem, de accu's die ik zelf aanbied zijn hier zelfs uitermate geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Ik heb voor een subwoofer een berekening gevonden

Kistje van 65 liter met een poort dia van 10 cm en lengte 18,5 cm. Dit is voor een normale kist waarbij je de subwoofer ziet zitten. Eigenlijk wil ik er een bandpass van maken. Kan ik dezelfde aantal liters + poort aanhouden? Dat ik aan de 65 liter nog een stuk aanplak zodat het in waren 2 kisten tegen elkaar wordt zoals dit

[ Voor 49% gewijzigd door AOC op 04-07-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cluricauns
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06-2022
Whats up met mijn potmeter? Hij geeft een heel zwak signaal door > heel laag volume. Zonder potmeter doet hij het wel gewoon goed. Ik heb deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/445559/ van Conrad afgeplukt. Dit is toch zeker wel de goede?:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dark0z schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:21:

Kistje van 65 liter met een poort dia van 10 cm en lengte 18,5 cm. Dit is voor een normale kist waarbij je de subwoofer ziet zitten. Eigenlijk wil ik er een bandpass van maken. Kan ik dezelfde aantal liters + poort aanhouden? Dat ik aan de 65 liter nog een stuk aanplak zodat het in waren 2 kisten tegen elkaar wordt zoals dit
In WinISD kan je verschillende soorten omhuizingen kiezen waaronder Vented/Ported en Bandpass. Het lijkt mij dat daar verschillende resultaten uitkomen, anders waren de verschillende opties er waarschijnlijk niet geweest.
Cluricauns schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:48:
Whats up met mijn potmeter? Hij geeft een heel zwak signaal door > heel laag volume. Zonder potmeter doet hij het wel gewoon goed. Ik heb deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/445559/ van Conrad afgeplukt. Dit is toch zeker wel de goede?:$
Lijkt mij wel een goede. Stereo en 47k ohm. Waarschijnlijk heeft je huidge potentiometer een te hoge weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 20:31
Dark0z schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:21:

Als je de twee kisten strikt gescheiden houdt kan dan gewoon. Feitelijk is er dan geen verschil tussen een losse subwoofer behalve dat het geheel aan elkaar vast zit. :)
Cluricauns schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:48:
Is zeker de goede. Ik vermoed dat je hem dan toch niet goed aangesloten hebt. Heb je de massa's doorverbonden zoals links onder in dit plaatje te zien is?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FgMhlq6efujGNLLGdim81fh0/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Mooie kistradio gemaakt....
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3723/9213787377_313af18281_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5512/9216560360_617e3ba15f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7359/9216556708_9245db087b_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2847/9216554584_317bf88dc7_z.jpg

Aaand it's gone..... (hij was voor een vriend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Mooi, netjes gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:51:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

hoe is t geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Zeer mooi. Het zijn de Magnat Edition 216's. De ta2024 kan vol open zonder dat de speakers tegenstribbelen. De tweeters wijzen allebei naar boven waardoor ook het hoge gedeelte mooi helder aan komt. Enige nadeel is de dunne bedrading, maar het voldoet opzich wel. Het voelt alleen zo iel en goedkoop aan.

Het enige wat ik niet goed kreeg was de potentiometer. Die had de standen hard en harder. Volledig naar links gedraait kwam er alsnog behoorlijk wat geluid uit.

[ Voor 15% gewijzigd door lutkeveld op 05-07-2013 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gewoon een standaard potmeter (stereo 50k logaritmisch) aangesloten op de standaard manier? Dat moet gewoon werken eigenlijk. De 2 ground pinnetjes doorgelust naar beide kanalen? Zit de rode en gele kabel van de versterker op de middelste pinnen van de potmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik heb het volgens deze manier gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2012/04/logaritmische_stereo_potmeter_ta2024.png

Maar zie net dat de grounds verbonden zijn? Ik heb ze apart aangesloten. Is dat het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:50:
Ik heb het volgens deze manier gedaan:
[afbeelding]

Maar zie net dat de grounds verbonden zijn? Ik heb ze apart aangesloten. Is dat het probleem?
Die moet je wel door verbinden ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-10 23:41
Worden de kistradio's hier over het algemeen in stereo of in mono gebruikt?
(maw: kun je het stereo-effect wel horen als je beide kanalen zo dicht bij elkaar zitten?)

Indien ik voor mono zou gaan: kan ik dan 2 woofers combineren met 1 tweeter? Het rendement vd tweeter die ik heb, is nl. hoger dan die van de woofer. (90dB vs 88dB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

lutkeveld schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:51:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nice, hoe sluit je die tweeters aan icm de speakres op een ta2024 eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.navishop.nl/he...-coax-3weg-6x9-p-672.html

hebben deze speakers een beetje goede bas en geluid want wil een kistradio bouwen met top geluid en heb hier de naam hertz al een paar keer voorbij zien komen?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dark0z schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 00:22:
[...]

Nice, hoe sluit je die tweeters aan icm de speakres op een ta2024 eigenlijk?
Dit speakerset word standaard geleverd met ingebouwde crossover. Dus gewoon: ta2024 -> woofer -> tweeter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 10:46:
http://www.navishop.nl/he...-coax-3weg-6x9-p-672.html

hebben deze speakers een beetje goede bas en geluid want wil een kistradio bouwen met top geluid en heb hier de naam hertz al een paar keer voorbij zien komen?
Alle Hertz speakers uit de ECX (energy) serie zijn allemaal goed, met een bijbehorende prijs. Zelf zou ik voor de ECX165 gaan omdat ze rond zijn. Klinkt raar, maar bij 6x9 speakers vind ik ze naast elkaar te breed en verticaal te hoog. Ook zijn ronde gaten veel makkelijker te maken imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt vind ik persoonlijk ook. Maar het is wel zo dat 6x9 vaak beter presteren, hebben nu eenmaal een grotere oppervlakte, maar je moet er wel de kist en ruimte voor hebben inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 11:46:
Klopt vind ik persoonlijk ook. Maar het is wel zo dat 6x9 vaak beter presteren, hebben nu eenmaal een grotere oppervlakte, maar je moet er wel de kist en ruimte voor hebben inderdaad.
En meestal hebben ze meer power omdat ze in de hoedenplank worden ingebouwd, wat verder weg is dan je front speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
lutkeveld schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 11:49:
[...]

En meestal hebben ze meer power omdat ze in de hoedenplank worden ingebouwd, wat verder weg is dan je front speakers.
Bedoel je met power het maximaal opgenomen vermogen of bedoel je een rendement van een speaker?

op het moment dat een speaker verder weg staat kost dit ruwweg 3dB/m. maar dit betekend niet dat een speaker gelijk meer power hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
nelsch schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 13:25:
[...]

Bedoel je met power het maximaal opgenomen vermogen of bedoel je een rendement van een speaker?

op het moment dat een speaker verder weg staat kost dit ruwweg 3dB/m. maar dit betekend niet dat een speaker gelijk meer power hebben?
Over het algemeen zijn het meestal de ovalen die het meeste geluid/bass produceren. Dat heeft natuurlijk ook te maken met wat wesley zei: groter oppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hoger rendement vaak en doordat de speaker in het algemeen ook wat groter is dus een grotere magneet. Beetje hetzelfde waarom 16.5CM > 13CM en dus ook 20CM en 6X9 > 16.5CM. Bigger is better :D (vaak in dit geval)

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink