lutkeveld schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:15:
[...]
De hoeken van de voltmeter zijn 90 graden, maar misschien is dat niet zo goed te zien op de foto. Het enige wat niet helemaal perfect is is het middelste gat. Die had 1,5mm lager moeten zitten. Omdat het de middelste is maakt het alleen niet zoveel uit omdat het ook zou bedoeld zou kunnen zijn.
Dan heb ik niks gezegd!
[bedwetermodus]
lutkeveld schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:22:
[...]
Met een driehoekige boor maak je ook ronde gaten

Ik heb het een beetje uitgeveild omdat het ene boortje net te klein is en de andere te groot. Zoals marvin zei: er komt toch een schakelaartje of knopje op, dus je ziet het toch niet.
Met een driehoekige boor maak je vierkante gaten.
Link.
Dat hoeft zeker niet, met een accuboor kan je ook heel precies boren zolang je maar voor een goede center zorgt en het niet te dik materiaal is. Uiteraard ook heb je ook een goede boor nodig maar dat spreekt voor zich

Ikzelf heb niet bepaald twee linkerhanden zeg maar

en los dat soort dingen met een ander piece of equipment op. Ik heb thuis in de werkplaats gewoon een kolomboor staan welke ideaal voor dit soort klusjes is. Hier kun je ook gewoon je ijzerboor instoppen en je hebt er helemaal geen vaste hand voor nodig. En je kunt heel gemakkelijk het tempo bepalen door het rad heel langzaam te draaien.
Wacht effe 'rad'? Bedoel je de voeding? Op school hebben we ze met tandwielen lekkere machientjes. Maar inderdaad een kolomboor is heel handig voor dit soort dingen je moet dan wel weer uitkijken met de machineklem (als je die überhaupt hebt).
En wat sowieso vast staat is dat de kolomboor sterker is dan je accuboortje en dus met veel meer gemak door het metaal of hout komt. Voornamelijk metaal, aangezien een kolomboor op een heel laag toerental draait. Maar toch een vrij grote sterke motor erop zitten.
Een laag toerental kan juist slecht zijn, hoe kleiner de diameter van een boor hoe sneller de toerental moet zijn (iets met snijsnelheid en diameter in een formule*).
Maar als de boor vast slaat in het materiaal dan zal de accuboor zelf draaien (soort slaan tegen je hand aan). Bij een kolomboor dan slipt het boortje door in boorkop (of breekt het boortje) maar hij kan ook opeens de machineklem pakken die dan keihard tegen je aan kan slingeren. In het ergste geval heb je dat plaatje met de hand beet en snijd het plaatje zo door je hand heen (en ja dat kan gebeuren**). Dus nog een wijze tip van mij zorg dat je een plaat nooit met je blote hand vast houd, gebruik of een griptang of een machineklem die je dan aan je linkerkant houd. Zorg er dan wel voor dat de machineklem niet door kan draaien of je moet hem vast kunnen zetten.
Onzin met de dikte van een paneeltje, als je het over dikke stukke staal praat dan heb je wel gelijk.
Let wel op dat je met een soevereinboor/verzinkboer een laag toerental moet hebben anders krijg je rare 8-hoek achtige gaten.
* n= V / π x d.
n= toerental
V= snijsnelheid in mm/min
π= 3,14 (pi)
d= diameter van de boor in mm.
Voorbeeld (5mm boortje):
1000 ≈ 15.000 / 3,14 x 5
** Zelf een keer gehad dat het boortje vast sloeg en het materiaal ging meedraaien gelukkig niet in me hand gesneden, kan wel zeggen dat er behoorlijk wat snelheid en kracht achter stond.
[/bedwetermodus]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.