Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
[ Voor 98% gewijzigd door ericst op 04-07-2013 22:38 ]
Heb er 2 nodig voor een UPS, en vroeger toen ik nog een kratradio had kon ik zo twee gebruikte accu's meekrijgen. Nu bij datzelfde bedrijf geweest, en nu zeggen ze dat alle accu's die ze vervangen defect zijn en ik er dus niks aan heb. Probeerde nog om er alsnog eentje mee te krijgen door te zeggen dat het niet uitmaakte als hij nog maar de helft van de capaciteit ofzo had... Maar dat maakte helaas geen verschil. Ze raadden mij aan om gewoon een nieuwe te kopen
Verwijderd
ze liegenThinkPadd schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:32:
Iemand onlangs ervaring met het verkrijgen van accu's bij beveilingsbedrijven?
Heb er 2 nodig voor een UPS, en vroeger toen ik nog een kratradio had kon ik zo twee gebruikte accu's meekrijgen. Nu bij datzelfde bedrijf geweest, en nu zeggen ze dat alle accu's die ze vervangen defect zijn en ik er dus niks aan heb. Probeerde nog om er alsnog eentje mee te krijgen door te zeggen dat het niet uitmaakte als hij nog maar de helft van de capaciteit ofzo had... Maar dat maakte helaas geen verschil. Ze raadden mij aan om gewoon een nieuwe te kopen
Maar zouden de regels veranderd zijn ofzo, of dat ze nu (meer) geld krijgen voor de gebruikte accu's ?
Verwijderd
gebruikte accu's leveren altijd nog wel wat op, denk dat ze dat nu doen maar dat liever niet zeggenThinkPadd schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:41:
Ja, dat weet ik. De accu's die ik er toen heb weggehaald werkten namelijk nog uitstekend.
Maar zouden de regels veranderd zijn ofzo, of dat ze nu (meer) geld krijgen voor de gebruikte accu's ?
Nu geeft de voltmeter 2,3V aan.... ik kan hierbij dus zeggen dat ik de accu kan weggooien?
Als laatste redmiddel zou je nog kunnen proberen je accu op te laden. Sommige laders kunnen licht kapotte accu's weer maken. Echter vrees ik dat je je accu naar het KCA kan brengen.BiggyBossB schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:48:
Euhmm, ik had mijn kratradio een weekje of 2 weggezed, maar hij bleek dus de heletijd aan te hebben gestaan ben ik net achtergekomen, weet niet hoe, maar de schakelaar stond op standje aan,
Nu geeft de voltmeter 2,3V aan.... ik kan hierbij dus zeggen dat ik de accu kan weggooien?
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Weggooien ben ik bang. 2.3 is niet licht defect maar gewoon harstikke doodBiggyBossB schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:48:
Euhmm, ik had mijn kratradio een weekje of 2 weggezed, maar hij bleek dus de heletijd aan te hebben gestaan ben ik net achtergekomen, weet niet hoe, maar de schakelaar stond op standje aan,
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
okee, ik heb trouwens hier nog z'n adapter liggen die op de ta2024 kan, 2,4A dacht ik.. kan ik daar een schakeling tussen bouwen? dat ik hem dan, want ik heb nog z;n accu liggen die niet ontlade is.. tussen de accu en adapter gewoon een schakeling bouw?wesleytjuh schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:37:
[...]
Weggooien ben ik bang. 2.3 is niet licht defect maar gewoon harstikke dood.

EDIT;
Kan ik op die adapter ook nog een mp3 module bevestigen, of hij dat kan hebben?
[ Voor 33% gewijzigd door BiggyBossB op 24-06-2013 15:51 ]
Verwijderd
Als er 1 kanaal vaag klinkt is er eigenlijk gewoon iets niet goed. Deze bordjes horen inderdaad gewoon goed te klinken! Onder water zonder zang doet me eigenlijk gelijk denken aan een fout ergens in het signaal, bijvoorbeeld een slechte soldering in de signaal kabel of een kabelbreuk. Hetzelfde heb je met oordopjes wanneer er een kabelbreuk in zit, 1 kanaal kan dan klinken alsof het onder water is opgenomen.ericst schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:17:
Beste tweakers,
Een lange tijd geleden heb ik een Helder Audio TA2020 mk3 gekocht. Nou ben ik niet echt tevreden over de geluidskwaliteit van dit bordje. Velen zeiden dat het een goede geluidskwaliteit weergeeft, maar ik merkte op dat één kanaal "vaag" klinkt. Als ik het rechterkanaal aansluit op een speaker (een Sony Xplod) dan komt er een vaag geluid uit, alsof het onder water is opgenomen en zonder zang(karaoke stand).
Het linkerkanaal werkt verder prima. De conus van linkerspeaker swingt goed heen en weer maar de rechter blijft (bijna) stilstaan. Als ik de speakers van aansluiting verwissel dan werken ze goed, het ligt dus niet aan de speakers.
Ik ben erachter gekomen dat wanneer de rechterspeaker op (+) ingang is aangesloten van het rechterkanaal en de rechterspeaker' (-) ingang op de (-) van het linkerkanaal aansluit beide boxen goed geluid weergeven. Een prima en vol geluid.
Nu vraag ik mij af of dit goed is voor als een lange termijn oplossing. Wordt op deze manier geen stereo geluid meer mogelijk en is de impedantie van de speakers nu 2Ω ohm? Veelal is het niet bedoeling de versterker met 2 ohm te belasten, toch?
In de datasheet van de TA2020 heb ik niet kunnen vinden over 2 ohm speakers.
Dankjewel.
Klopt, 2 ohm is te laag. Daar kunnen klasse-d versterkers niet goed mee overweg en ze worden er ook te warm van. Hoe heb je het geheel aangesloten, en dan vooral de input? Heb je toevallig een andere audio kabel liggen van je audio apparaat <-> TA2020?
Ik denk niet dat iemand hier zomaar zijn kistradio zal uitlenen, de meeste zijn te trots op hun creatie (en terecht) en zullen er dan ook zuinig op zijnIbidem schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:01:
Wellicht een apart vraagje maar is er iemand die zijn kratradio wilt uitlenen cq. verhuren aan mij zodat ik deze aanstaande Lowlands zou kunnen gebruiken? Heb niet bijster veel wensen echter zou ik graag wel een beetje volume in het ding willen hebben plus een fijne accuduur. Aansluiting van een MP3 speler/iPhone via een 3.5mm plug is ook een must
[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 25-06-2013 11:47 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Geld inzamelen is het probleem niet, wel het zelf bouwen. Dat wordt 'm gewoon nietwesleytjuh schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:46:
[...]
Ik denk niet dat iemand hier zomaar zijn kistradio zal uitlenen, de meeste zijn te trots op hun creatie (en terecht) en zullen er dan ook zuinig op zijn. Waarom leg je niet met een groep wat geld in, en bouw je er gewoon niet zelf een? Hoeft echt niet veel te kosten pp
.
Je zou al heel simpel gewoon een autoradio in een bierkrat kunnen bouwen en dan twee speakers en een accu eraan. Voltmetertje erbij en klaar ben je. Is natuurlijk niet de allerbeste kwaliteit, maar ook zeker niet slecht en je hebt meteen ondersteuning voor alles wat je wilt (usb, bluetooth etc.). Zo was mijn eerste kratje ook, zonder beveiliging, maar gewoon aflezen wanneer de accu bijna op is.Ibidem schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:10:
[...]
Geld inzamelen is het probleem niet, wel het zelf bouwen. Dat wordt 'm gewoon niet
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Je schakeling klopt, daarmee switch je inderdaad tussen voeding en accu.BiggyBossB schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:49:
Zou iemand even kunnen kijken of het kan wat ik een paar posten terug had gestuurd?
en zou de adapter eventueel ook de mp3 module erbij kunnen houde?wesleytjuh schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:03:
[...]
Je schakeling klopt, daarmee switch je inderdaad tussen voeding en accu.
[ Voor 25% gewijzigd door lutkeveld op 25-06-2013 14:56 ]
druk en typefouten voorbehouden
Verwijderd
ik heb deze laatst nog gekocht, zien er goed uit, goed merk, en 4 ohm:lutkeveld schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:55:
Bestaan er 12v Class-d versterkers die 2 ohm speakers kunnen aansturen (jbl GTO938) of zijn er mensen die speakers van vergelijkbare kwaliteit weten in de prijsklasse (50 euro) en wel 4 ohm zijn. Ik zat zelf aan de Mac Audio MPE 69.3 te denken
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373505/
Heb je toevallig ook ervaring met Mac Audio? De speaker die ik in mijn vorige post noemde leek mij wel een goede, maar heb nog nooit een Mac audio speakers gekocht/gehoord. Ik haal de speaker het liefst vandaag nog bij conrad ivm 10% kortingVerwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:58:
[...]
ik heb deze laatst nog gekocht, zien er goed uit, goed merk, en 4 ohm:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373505/
Ik ben van plan een simpele "kistradio" te maken.
Het is de bedoeling dat op het moment dat er stroom op staat, hij niks anders doet dan Bluetooth ontvangen en de audio hiervan afspelen.
Hiervoor heb ik een USB Bluetooth receiver (http://r.ebay.com/AXaBl8) en een TA2024 besteld.
Het bereik van de receiver is standaard maar enkele meter, dit is mij een beetje aan de krappe kant. Ik heb de antenne van een oude WiFi ontvanger aan de "stick" gesoldeerd en bereik is vergroot naar enkele tientallen meters.
Vervolgens heb ik de Bluetooth receiver gestript om alle overbodige spullen er vanaf te halen. Ik heb de behuizing en de USB-stekker verwijderd. Het printbordje heb ik op een grotere printbord geplakt waarop de rest van de elektronica ook wordt bevestigd.
Aangezien de TA2024 12v vraagt en de stick 5v, heb ik een voltage regulator (LM7805) gebruikt om het voltage naar beneden te schroeven (zie foto).
Zo, een hoop tekst. Ik ben van plan binnenkort meer foto's te plaatsen, uiteraard ook van het eindresultaat.
De bedoeling is om alles in een plastic "serveerbak" te plaatsen die gratis bij een kratje zat.
Wordt vervolgd!
Fotootje van de Bluetooth-receiver.

Edit: Ik kon al niet vinden hoe het hete, maar het blijkt een Heineken Ice Bucket te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MissileHugger op 25-06-2013 16:38 ]
Verwijderd
daar heb ik ook ervaring mee,lutkeveld schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 15:43:
[...]
Heb je toevallig ook ervaring met Mac Audio? De speaker die ik in mijn vorige post noemde leek mij wel een goede, maar heb nog nooit een Mac audio speakers gekocht/gehoord. Ik haal de speaker het liefst vandaag nog bij conrad ivm 10% korting
heb namelijk deze 2 (paar maanden geleden al)
Macaudio APM 20.3 luidspreker
Macaudio APM 13.2 luidspreker
zijn gewoon goeie luidsprekers niks op aan te merken, vooral die APM 20.3 is nice, is namelijk 20 cm en zit een goede bas in.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2013 16:37 . Reden: spelfouten, nederlands is mijn goedste vak ]
Hoe heb je die anti ruis oplossing opgebouwd? Ziet er goed uitMissileHugger schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:32:
Het begin is er...
Ik ben van plan een simpele "kistradio" te maken.
Het is de bedoeling dat op het moment dat er stroom op staat, hij niks anders doet dan Bluetooth ontvangen en de audio hiervan afspelen.
Hiervoor heb ik een USB Bluetooth receiver (http://r.ebay.com/AXaBl8) en een TA2024 besteld.
Het bereik van de receiver is standaard maar enkele meter, dit is mij een beetje aan de krappe kant. Ik heb de antenne van een oude WiFi ontvanger aan de "stick" gesoldeerd en bereik is vergroot naar enkele tientallen meters.
Vervolgens heb ik de Bluetooth receiver gestript om alle overbodige spullen er vanaf te halen. Ik heb de behuizing en de USB-stekker verwijderd. Het printbordje heb ik op een grotere printbord geplakt waarop de rest van de elektronica ook wordt bevestigd.
Aangezien de TA2024 12v vraagt en de stick 5v, heb ik een voltage regulator (LM7805) gebruikt om het voltage naar beneden te schroeven (zie foto).
Zo, een hoop tekst. Ik ben van plan binnenkort meer foto's te plaatsen, uiteraard ook van het eindresultaat.
De bedoeling is om alles in een plastic "serveerbak" te plaatsen die gratis bij een kratje zat.
Wordt vervolgd!
Fotootje van de Bluetooth-receiver.
[afbeelding]
Slim ook op een Wifi antenne te gebruiken om het bereik te vergroten, zit toch zowat op dezelfde frequentie
Leuk electronica-knutsel projectje!MissileHugger schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:32:
Het begin is er...
Edit: Ik kon al niet vinden hoe het hete, maar het blijkt een Heineken Ice Bucket te zijn.
[afbeelding]
Tussen de voeding van de Bluetooth receiver zit een 10Ω weerstand, een 470uF condensator en een keramische condensator (parallel).wesleytjuh schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:38:
[...]
Hoe heb je die anti ruis oplossing opgebouwd? Ziet er goed uit.
Slim ook op een Wifi antenne te gebruiken om het bereik te vergroten, zit toch zowat op dezelfde frequentie
Zoiets dacht ik al te zien, werkt naar behoren? Was het echt een noodzaak omdat er te veel ruis was of is het een voorzorgsmaatregel geweest? Mooie oplossing in ieder geval.MissileHugger schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:50:
[...]
Tussen de voeding van de Bluetooth receiver zit een 10Ω weerstand, een 470uF condensator en een keramische condensator (parallel).
Dankje. Als het geluid zacht stond was de ruis redelijk goed te horen, nu niet. Bij normaal volume was het nauwelijks te horen.wesleytjuh schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:53:
[...]
Zoiets dacht ik al te zien, werkt naar behoren? Was het echt een noodzaak omdat er te veel ruis was of is het een voorzorgsmaatregel geweest? Mooie oplossing in ieder geval.
Verwijderd
is HeideHifi nogsteeds gesloten?lutkeveld schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 19:18:
Kan iemand mij een voltmeter sturen voor de kostprijs plus verzendkosten? Zo'n eentje van ebay. Vrijdag over een week wou ik een kratradio voor een vriend gaan maken alleen kom er net achter dat de voltmeters op zijn. Graag via DM.
Overigens zijn er zat plaatsen om er snel een te bemachtigen, maar niet voor eBay prijzen uiteraard.
Ik zit zelf te denken aan deze http://www.conrad.nl/ce/n...-luidspreker-APM-Fire-693 is zoiets wat, of is een ander merk/type voordeliger of beter?
En op DealExtreme/ebay vind je ook veel TA2020/TA2024 en voedingen van 12 5a. Zit hier veel kwaliteitsverschil tussen, of is het prima? De TA2024 is op DX bijvoorbeeld van sure electronics
[ Voor 47% gewijzigd door AOC op 25-06-2013 23:35 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat kan, maar gelukkig hoef ik er niet naar te luisterenBiggyBossB schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:59:
Even een beetje van het topic af gezien..
Kan ik deze gewoon bestellen?
Klik
Ohja: iemand nog een alternatief voor de tip31(c), die heeft liever het ingangsvoltage van de laptop dan van de mobiel terwijl ik de mobiel veel vaker gebruikt. Hij knippert nu alleen bij zware bas, terwijl ik het ook wel bij kicks en wat zachtere bassen wil.
[ Voor 21% gewijzigd door lutkeveld op 25-06-2013 23:05 ]
Mhua, kheb nog z'n oud stereo setje, die ik nog moet opknappe, maar kzocht niet veel geld te gaan spenderenlutkeveld schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 23:04:
[...]
Dat kan, maar gelukkig hoef ik er niet naar te luisterenVoor een tientje meer haal je al mooie boxen bij conrad.
Ohja: iemand nog een alternatief voor de tip31(c), die heeft liever het ingangsvoltage van de laptop dan van de mobiel terwijl ik de mobiel veel vaker gebruikt. Hij knippert nu alleen bij zware bas, terwijl ik het ook wel bij kicks en wat zachtere bassen wil.
Conrad heeft ook huismerkwoofers voor een tientje, DIY-810 uit mijn hoofd. Je kan voor 15 volgensmij zelfs de 12 inch versie halenBiggyBossB schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 23:06:
[...]
Mhua, kheb nog z'n oud stereo setje, die ik nog moet opknappe, maar kzocht niet veel geld te gaan spenderen
[ Voor 8% gewijzigd door lutkeveld op 25-06-2013 23:08 ]
maar het moet geen grote zijn, mag max 6,5"zijn...lutkeveld schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 23:07:
[...]
Conrad heeft ook huismerkwoofers voor een tientje, DIY-810 uit mijn hoofd. Je kan voor 15 volgensmij zelfs de 12 inch versie halen
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 23:29:
Ja, maar dan maar van 1 kanaal. Voor stereo heb je een stereo potmeter nodig, dus 2x3 pinnen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
iemand zegt dati k moet oppassen dat hij miss kan afbranden vanwege het te veel vermogen?
is dit mogelijk?
[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 26-06-2013 07:27 ]
Ik zag hier 26Ah staan en toen dacht ik meteen wat voor lader heb je. Ik heb namelijk 2x 12Ah Parallel staan en dus 24Ah met maar een lader van 0,8A. Wat dus inhoud dat het 30uur duurd voordat de accu's vol zijn. Heeft iemand enig idee van een betaalbare lader tussen de 2Ah en 3Ah?JvS schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 07:26:
In principe wel, maar niet omdat het teveel vermogen is omdat het 26AH is. Dat kan met een 7AH accu ook als je die kortsluit. Er gaat dan gewoon onnoemelijk veel stroom lopen en de bedrading vliegt dan denk ik wel in de fik door de hitte. Ik zou er ook altijd een zekering tussen zetten. Ook met de 7AH accu...
Wat voor zekering is dan goed?JvS schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 07:26:
In principe wel, maar niet omdat het teveel vermogen is omdat het 26AH is. Dat kan met een 7AH accu ook als je die kortsluit. Er gaat dan gewoon onnoemelijk veel stroom lopen en de bedrading vliegt dan denk ik wel in de fik door de hitte. Ik zou er ook altijd een zekering tussen zetten. Ook met de 7AH accu...
nu rest mij nog de vraag wat betreft kwaliteit via DealExtreme/ebay. Is een TA2020/TA2024 of voeding van deze shops ook prima qua kwaliteit? De TA2024 is op DealeXtreme is bijvoorbeeld van sure electronics, zou toch goed moeten zijn neem ik aan?
En wat als ik ooit een subwoofer wilt nemen. Is het dan beter alvast om een versterker te nemen die naast 2 speakers ook een subwoofer kan aansturen? En welke zou dan in de buurt komen van de TA2024. Die in de topicstart kan ik namelijk niet meer vindne
Ik heb zelf goede ervaring met Elec-mall van ebay. Stukken sneller dan DX. En sure zou alleen voor de looks en input zijn. Het gaat niet harder ofzo.Dark0z schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:12:
Eerste onderdeel is binnen. 12v 17ah accu voor €15. Nu de rest nog binnen harken :)!
nu rest mij nog de vraag wat betreft kwaliteit via DealExtreme/ebay. Is een TA2020/TA2024 of voeding van deze shops ook prima qua kwaliteit? De TA2024 is op DealeXtreme is bijvoorbeeld van sure electronics, zou toch goed moeten zijn neem ik aan?
En wat als ik ooit een subwoofer wilt nemen. Is het dan beter alvast om een versterker te nemen die naast 2 speakers ook een subwoofer kan aansturen? En welke zou dan in de buurt komen van de TA2024. Die in de topicstart kan ik namelijk niet meer vindne
De lepai lp-838 is wel een leuke 2.1 versterker maar gaat bij lange na niet zo hard als de ta2024, wel heeft hij subwoofer, bass, volume en treble control. En een aan/uit knop met daarnaast een ledje dat knippert op de maat. Het beste blijft 2x de ta2024 (een voor je speakers, de ander voor de subwoofer) maar de lepai is wel mooi kant en klaar.
Edit:
en ik zie dat die sure van DX ongeveer drie keer zo duur is als een standaard ta2024 bordje van ebay
[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 26-06-2013 11:35 ]
Waarom zou je een zekering willen kopen via eBay? Lokale electronicaboer (of zelfs bouwmarkt) heeft glaszekeringen en/of autozekeringen. Kortsluiting is oneindig veel stroom, TA2024 = 30W/12V=2.5A. Meer dan 2.5A constant uit een TA2024 is foute boel. Opstartspanning zal iets hoger liggen misschien, maar ik vermoed dat je met een 5A zekering (zo eentje uit je auto dus) prima zit. Zekering beschermt alleen tegen kortsluiting in dit geval, en dat is wat je wilde toch?BiggyBossB schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:59:
weet iemand op ebay ofzo een goedkope zekering? voor een ta2024?
Dell Studio XPS 16
In een oude post van je zag ik dat je een TDA2030A bordje gekocht hebt met een NE5532 op-amp. Was dit succesvol i.c.m. een subwoofer, of bleek hieruit juist dat 2 ta2024's beter presteert?lutkeveld schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:31:
[...]
Ik heb zelf goede ervaring met Elec-mall van ebay. Stukken sneller dan DX. En sure zou alleen voor de looks en input zijn. Het gaat niet harder ofzo.
De lepai lp-838 is wel een leuke 2.1 versterker maar gaat bij lange na niet zo hard als de ta2024, wel heeft hij subwoofer, bass, volume en treble control. En een aan/uit knop met daarnaast een ledje dat knippert op de maat. Het beste blijft 2x de ta2024 (een voor je speakers, de ander voor de subwoofer) maar de lepai is wel mooi kant en klaar.
Edit:
en ik zie dat die sure van DX ongeveer drie keer zo duur is als een standaard ta2024 bordje van ebay
Die werkte op AC, dus dat is niet geschikt voor een kistradio. Maar opzich wel een leuk bordje hoor, het is alleen de stroomvoorziening die een beetje raar is.Dark0z schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:24:
[...]
In een oude post van je zag ik dat je een TDA2030A bordje gekocht hebt met een NE5532 op-amp. Was dit succesvol i.c.m. een subwoofer, of bleek hieruit juist dat 2 ta2024's beter presteert?
Het systeem werkt nu prima. Stroom erop en gewoon simpel Bluetooth naar de audio van de TA2024. Nu alleen het geheel nog even inbouwen.
Ik heb hier een boombox van vroegah met 2 keer 6watt mid speakers en 2 keer 4watt tweeters.
Natuurlijk gaat dat wel werken. maar blaas ik die dingen niet kapot?
Verwijderd
hoezo wil je speakers met minder dan 15watt, tot 100watt RMS werkt nogsteeds prima. je moet kijken naar het aantal Decibels inplaats van wattageNikr schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:22:
Ik kan weinig vinden als je speakers van minder watt aansluit dan 15watt icm TA2024
Ik heb hier een boombox van vroegah met 2 keer 6watt mid speakers en 2 keer 4watt tweeters.
Natuurlijk gaat dat wel werken. maar blaas ik die dingen niet kapot?
Ja, ik wil een zekering voor het geval dat miss mijn ta2024 wordt belast, heb namelijk een nieuwe accu erin gezet, een 12v 26ah, en ze zeggen dat er het beste een zekering kan ik plaatse want dat anders miss de boel in de brand vliegt?Scyth schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:16:
[...]
Waarom zou je een zekering willen kopen via eBay? Lokale electronicaboer (of zelfs bouwmarkt) heeft glaszekeringen en/of autozekeringen. Kortsluiting is oneindig veel stroom, TA2024 = 30W/12V=2.5A. Meer dan 2.5A constant uit een TA2024 is foute boel. Opstartspanning zal iets hoger liggen misschien, maar ik vermoed dat je met een 5A zekering (zo eentje uit je auto dus) prima zit. Zekering beschermt alleen tegen kortsluiting in dit geval, en dat is wat je wilde toch?
[Jip en Janneke Taal]fifa4ever schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:15:
Ik snap nog steeds niet veel van speakers. Ik dacht altijd hoe meer Watts, hoe harder de luidspreker kon (zonder te kraken). Klopt dit dus niet? En geeft het aantal DBs aan het hard de speaker kan? Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan iemand het een en ander verduidelijken (in jip en janneke taal)?
dB is wat je hoort watt is het vermogen wat een speaker opneemt. Voor elke 3 db meer geluid is er 2 keer zoveel vermogen nodig.
Stel je hebt een speaker en in de specificaties daarvan staat sensitivity:86db. Dat betekend dat de speaker bij 1 watt 86dB aan geluid produceert. Stop je er dan 2 watt in krijg je 89dB en bij 4 watt is dat al 92dB. Zo merk je dat als je bijvoorbeeld een TA2024 aansluit met 15watt/ch je uit de genoemde speaker dus ongeveer 98dB gaat krijgen.
Het is veelal niet nodig om meer dan 1-2 watt te gebruiken om een goed volume uit je speakers te halen. En gezien de verdubbeling van het vermogen voor slechts 3dB meer is het niet handig en logisch om een versterker van bijvoorbeeld 150 watt te kopen, want met 10x zoveel vermogen als de TA2024 heb je maar 6-7dB meer en dat is amper hoorbaar maar het verbruik ligt wel dermate hoog.
Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je.
[/Jip en Janneke Taal]
Verwijderd
het aantal watt RMS dat een speaker kan hebben geeft voor een kistradio niet zoveel aan, bij een kist gaat het meer om de efficientie van de luidspreker en de kast zelf, dus het aantal dB's en het aantal liters (afgesloten of gepoorte) kist. omdat wattage een logaritmische schaal is, Een voorbeeld: een luidspreker van 100 Watt gaat twee keer zo hard als een luidspreker van 10 Watt; een luidspreker van 1000 Watt, twee keer zo luid als een van 100 Watt. zegt dit bijna niksfifa4ever schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:15:
Ik snap nog steeds niet veel van speakers. Ik dacht altijd hoe meer Watts, hoe harder de luidspreker kon (zonder te kraken). Klopt dit dus niet? En geeft het aantal DBs aan het hard de speaker kan? Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan iemand het een en ander verduidelijken (in jip en janneke taal)?
Wattage bestaat niet. Veel mensen hebben de gewoonte om overal "age" achter te plakken terwijl dat simpelweg fout is. Een 100W lamp heeft een vermogen van 100 Watt. Geen wattage van 100W. Het verbruik druk je uit in Wh. Als je een lamp bijvoorbeeld 30 minuten (0.5h) aan laat staan is het verbruik 0.5h * 100W = 50Wh.
Vermogen heeft helemaal geen logaritmische schaal, decibell wel. Een verdubbeling van het vermogen levert 3dB extra op. Ons gehoor ervaart een verhoging van 10dB extra pas als een verdubbeling van het geluid. Daar heb je dus ongeveer een factor 2^3 = 8x zoveel vermogen voor nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 26-06-2013 20:33 ]
Verwijderd
http://www.besteproduct.n...en___de_zin_en_onzin.htmlwesleytjuh schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:31:
Even muggenziften:
Wattage bestaat niet. Veel mensen hebben de gewoonte om overal "age" achter te plakken terwijl dat simpelweg fout is. Een 100W lamp heeft een vermogen van 100 Watt. Geen wattage van 100W. Het verbruik druk je uit in Wh. Als je een lamp bijvoorbeeld 30 minuten (0.5h) aan laat staan is het verbruik 0.5h * 100W = 50Wh.
Vermogen heeft helemaal geen logaritmische schaal, deciBell wel. Een verdubbeling van het vermogen levert 3dB extra op. Ons gehoor ervaart een verhoging van 10dB extra pas als een verdubbeling van het geluid. Daar heb je dus ongeveer een factor 2^3 = 8x zoveel vermogen voor nodig.
hier staat van wel
Wat staat er wel? Over welk gedeelte heb je het?Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:33:
[...]
http://www.besteproduct.n...en___de_zin_en_onzin.html
hier staat van wel
Edit: oh, wattage. Tja wordt overal gebruikt, is ingeburgerd, terwijl je gewoon over vermogen spreekt.
Zelfde geldt voor eenheid Ampere, mensen hebben het dan over een Amperage, terwijl stroom daar het juiste woord is. Ook bij spanning: Voltage, terwijl je het over spanning hebt uitgedrukt in Volt.
Maar genoeg offtopic gemuggenzift
[ Voor 39% gewijzigd door wesleytjuh op 26-06-2013 20:37 ]
Verwijderd
dat het aantal watts logaritmisch iswesleytjuh schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:34:
[...]
Wat staat er wel? Over welk gedeelte heb je het?
Edit: oh, wattage. Tja wordt overal gebruikt, is ingeburgerd, terwijl je gewoon over vermogen spreekt.
Zelfde geldt voor eenheid Ampere, mensen hebben het dan over een Amperage, terwijl stroom daar het juiste woord is. Ook bij spanning: Voltage, terwijl je het over spanning hebt uitgedrukt in Volt.
Maar genoeg offtopic gemuggenzift
Het artikel is ook niet helemaal correct. Vermogen is niet logaritmisch, decibel zijn logaritmisch
"een luidspreker van 100 Watt gaat twee keer zo hard als een luidspreker van 10 Watt; een luidspreker van 1000 Watt, twee keer zo luid als een van 100 Watt."
Wat hier staat klopt niet. Het klopt wel als de speakers hetzelfde zijn, en dat het vermogen is wat er in word gepompt.
@ wesley, 10dB is niet 8x maar 10x zoveel, da's t hele idee van de logaritmische schaal, de 3dB/verdubbeling is afgerond.
Verder is WattAGE, AmperAGE, VoltAGE inderdaard hardstikke fout. Ik heb zelfs al Ohmage voorbij horen komen. In je eerste weken van elektrotechniek word dat al keihard afgestraft, zijn leraren allergisch voor
Even iets praktischer:
Voor een kistradio is een versterker als de TA2024 het meest praktisch en betaalbaar. Je hebt dan maximaal 15Wrms beschikbaar. Om zoveel mogelijk lawaai uit die versterker te halen moet je dus een heel efficiënte speakers hebben. (word ook omschreven als gevoeligheid of SPL, uitgedrukt in dB/W/m.)
Het enige wat dat vermogen dat op de speakers staat betekend het vermogen dat de speaker kan hebben voordat ie in de fik vliegt/doorbrand.
Aangezien vrijwel alle speakers 15Wrms kunnen hebben, is dit een waarde die je volledig kan negeren.
Daarnaast heb je ook nog is het probleem dat als je werkelijk 200W in je 6,5" speakers gaat stoppen, dat de conus echt ENORM heen en weer gaat klappen op de lage frequenties. Dat overleeft hij niet. Dus ondanks dat hij elektrisch dat vermogen aan kan, wil nog niet zeggen dat de speaker dat ook aan kan. (vooral afhankelijk van de kist waar hij in zit, een hele kleine, luchtdichte kist voorkomt dit probleem, met als nadeel minder bas.)
Aah, check, klopt helemaal! Die 3dB is inderdaad afgerond, en ik ronde op mijn beurt weer 9dB af naar 10dB. Maar uiteraard is 10dB natuurlijk 10x zo hard.Carneoleon schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 21:27:
[...]
Het artikel is ook niet helemaal correct. Vermogen is niet logaritmisch, decibel zijn logaritmisch
"een luidspreker van 100 Watt gaat twee keer zo hard als een luidspreker van 10 Watt; een luidspreker van 1000 Watt, twee keer zo luid als een van 100 Watt."
Wat hier staat klopt niet. Het klopt wel als de speakers hetzelfde zijn, en dat het vermogen is wat er in word gepompt.
@ wesley, 10dB is niet 8x maar 10x zoveel, da's t hele idee van de logaritmische schaal, de 3dB/verdubbeling is afgerond.
Verder is WattAGE, AmperAGE, VoltAGE inderdaard hardstikke fout. Ik heb zelfs al Ohmage voorbij horen komen. In je eerste weken van elektrotechniek word dat al keihard afgestraft, zijn leraren allergisch voor
Even iets praktischer:
Voor een kistradio is een versterker als de TA2024 het meest praktisch en betaalbaar. Je hebt dan maximaal 15Wrms beschikbaar. Om zoveel mogelijk lawaai uit die versterker te halen moet je dus een heel efficiënte speakers hebben. (word ook omschreven als gevoeligheid of SPL, uitgedrukt in dB/W/m.)
Het enige wat dat vermogen dat op de speakers staat betekend het vermogen dat de speaker kan hebben voordat ie in de fik vliegt/doorbrand.
Aangezien vrijwel alle speakers 15Wrms kunnen hebben, is dit een waarde die je volledig kan negeren.
Daarnaast heb je ook nog is het probleem dat als je werkelijk 200W in je 6,5" speakers gaat stoppen, dat de conus echt ENORM heen en weer gaat klappen op de lage frequenties. Dat overleeft hij niet. Dus ondanks dat hij elektrisch dat vermogen aan kan, wil nog niet zeggen dat de speaker dat ook aan kan. (vooral afhankelijk van de kist waar hij in zit, een hele kleine, luchtdichte kist voorkomt dit probleem, met als nadeel minder bas.)
Dubbele conus? Je bedoelt een 2 of 3 weg systeem? Daarbij is er een scheiding gemaakt in woofers/tweeters voor hoog en laag.Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:15:
Wat is het verschil met speakers met dubble conus van pioneer?
[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 26-06-2013 22:33 ]
Dit maakt het helemaal duidelijk! Bedankt. De rest ook bedankt voor de overige toelichting.tweakG5 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:21:
[...]
[Jip en Janneke Taal]
dB is wat je hoort watt is het vermogen wat een speaker opneemt. Voor elke 3 db meer geluid is er 2 keer zoveel vermogen nodig.
Stel je hebt een speaker en in de specificaties daarvan staat sensitivity:86db. Dat betekend dat de speaker bij 1 watt 86dB aan geluid produceert. Stop je er dan 2 watt in krijg je 89dB en bij 4 watt is dat al 92dB. Zo merk je dat als je bijvoorbeeld een TA2024 aansluit met 15watt/ch je uit de genoemde speaker dus ongeveer 98dB gaat krijgen.
Het is veelal niet nodig om meer dan 1-2 watt te gebruiken om een goed volume uit je speakers te halen. En gezien de verdubbeling van het vermogen voor slechts 3dB meer is het niet handig en logisch om een versterker van bijvoorbeeld 150 watt te kopen, want met 10x zoveel vermogen als de TA2024 heb je maar 6-7dB meer en dat is amper hoorbaar maar het verbruik ligt wel dermate hoog.
Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je.
\[/Jip en Janneke Taal]
Is het trouwens nog van belang om rekening te houden met de amplitude van de speaker met betrekking tot de plaats van de achterwand van de klankkast? Ik bedoel stel je hebt een amplitude van 4 cm. Moet je dan de achterwand op 4, 8, 12, 16, 20 etc cm afstand hebben? Of is dit te diepgaand op een kratradio?
Edit: Het was namelijk mijn bedoeling om 2 speakers te plaatsen op de korte zijde van een 12-fles bierkrat (met binnenkant mdf). Ik dacht dat het misschien nuttig was om beide speakers een eigen klankkast te geven door een scheiding in het midden te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door fifa4ever op 26-06-2013 23:08 ]
Een speaker heeft toch geen amplitude? Dat heeft een signaal toch? Of heb ik dat verkeerd?fifa4ever schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:07:
[...]
Dit maakt het helemaal duidelijk! Bedankt. De rest ook bedankt voor de overige toelichting.
Is het trouwens nog van belang om rekening te houden met de amplitude van de speaker met betrekking tot de plaats van de achterwand van de klankkast? Ik bedoel stel je hebt een amplitude van 4 cm. Moet je dan de achterwand op 4, 8, 12, 16, 20 etc cm afstand hebben? Of is dit te diepgaand op een kratradio?
Edit: Het was namelijk mijn bedoeling om 2 speakers te plaatsen op de korte zijde van een 12-fles bierkrat (met binnenkant mdf). Ik dacht dat het misschien nuttig was om beide speakers een eigen klankkast te geven door een scheiding in het midden te maken.
Ik ben in principe een leek op dit gebied. Alleen ik dacht dat ik dit op het vwo had geleerd bij natuurkunde, maar ik kan het mis hebben. Kan ook zijn dat dit vooral geldt voor de trillingen die van de speaker af gaan (dus naar buiten toe).lutkeveld schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:21:
[...]
Een speaker heeft toch geen amplitude? Dat heeft een signaal toch? Of heb ik dat verkeerd?
Nu het duidelijk is dat je vooral naar het aantal dB's moet kijken, is mijn oog op deze speaker gevallen:
http://www.pioneer.eu/uk/products/archive/TS-G1755/page.html
Ik kan helaas geen adviesprijs op het internet vinden, maar de speaker is mij wel aangeboden. Wat is zoiets waard?
Ik zie jullie adviezen tegemoet.
Een amplitude van een signaal bepaald het volume. De hoeveelheid verplaatsing in mm van de conus kan oa in Xmax worden uitgedrukt. Die speakers zou ik tweedehands niet meer dan 30 euro voor geven.fifa4ever schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:49:
[...]
Ik ben in principe een leek op dit gebied. Alleen ik dacht dat ik dit op het vwo had geleerd bij natuurkunde, maar ik kan het mis hebben. Kan ook zijn dat dit vooral geldt voor de trillingen die van de speaker af gaan (dus naar buiten toe).
Nu het duidelijk is dat je vooral naar het aantal dB's moet kijken, is mijn oog op deze speaker gevallen:
Ik kan helaas geen adviesprijs op het internet vinden, maar de speaker is mij wel aangeboden. Wat is zoiets waard?
Verwijderd
ik heb nog wel een setje liggenfifa4ever schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:49:
[...]
Ik ben in principe een leek op dit gebied. Alleen ik dacht dat ik dit op het vwo had geleerd bij natuurkunde, maar ik kan het mis hebben. Kan ook zijn dat dit vooral geldt voor de trillingen die van de speaker af gaan (dus naar buiten toe).
Wat wil je er voor hebben? Of vallen ze erg tegen?

Op de foto zagen ze er z.g.a.n. uit dus waarschijnlijk is dit een hele goede deal.
Verwijderd
ik heb de TS-G1723i, deze vallen niet tegen, 30 euro.fifa4ever schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:42:
[...]
Wat wil je er voor hebben? Of vallen ze erg tegen?
Verwijderd
opgeblazen?lutkeveld schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:59:
Ik mag morgen de Pioneer TS-a9600 komen ophalen voor 10 euro![]()
[afbeelding]
Op de foto zagen ze er z.g.a.n. uit dus waarschijnlijk is dit een hele goede deal.
Wat raden jullie aan 5a, of iets hoger (8a10)
Ik wil later namelijk een subwoofer aan mijn krat toevoegen en iig alle elektronica daar al klaar voor hebben.
Nog een kort vraagje: zijn deze speakers goed voor redelijk geluid http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=30038.0
[ Voor 42% gewijzigd door AOC op 27-06-2013 15:42 ]
Dell Studio XPS 16
Verwijderd
speakers zullen vast wel goed zijn, alleen ze zien er niet uitDark0z schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:49:
Zal een 5A voeding voor twee TA2024's genoeg zijn? Volgens een kleine berekening zullen twee tk's precie 5a trekken. Of wordt dit krappe sokken met 2 speakers en 1 sub i.v.m. piekspanningen.
Ik wil later namelijk een subwoofer aan mijn krat toevoegen en iig alle elektronica daar al klaar voor hebben.
Nog een kort vraagje: zijn deze speakers goed voor redelijk geluid http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=30038.0
5A gaat prima werken.Dark0z schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:49:
Zal een 5A voeding voor twee TA2024's genoeg zijn? Volgens een kleine berekening zullen twee tk's precie 5a trekken. Of wordt dit krappe sokken met 2 speakers en 1 sub i.v.m. piekspanningen.
De meeste gebruiken een 2A voeding voor 1 TA2024, en dat is enkel bij sommige nummers en een modded TA2024 op maximum volume soms te weinig. 5A is prima
Speakers zullen wel ok zijn, wel wat ouder alweer en geen high-end maar waarschijnlijk prima genoeg. Maar voor €50 euro is er wellicht beter, moeilijk te zeggen.
[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 27-06-2013 15:58 ]
10db erbij is subjectief wat mensen als "twee keer zo hard" beschrijven. Eigenlijk tussen 6 en 10db zeggen de meeste mensen dat iets twee keer zo hard is.wesleytjuh schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:32:
[...]
Aah, check, klopt helemaal! Die 3dB is inderdaad afgerond, en ik ronde op mijn beurt weer 9dB af naar 10dB. Maar uiteraard is 10dB natuurlijk 10x zo hard.
Zeker geen tien keer zo hard. Daarvoor heb je 30db erbij nodig. En daarvoor heb je duizend keer zoveel vermogen nodig
Welk type antenne heb je gebruikt? En wat doen die caps? Zou je anders een klein schemaatje willen maken van hoe die in elkaar zit?MissileHugger schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:32:
Post over de custom bluetooth module
Die caps zijn op de ruis weg te filteren, is een 470µF elco, 10 ohm weerstand, en een keramische condensator als ik het me goed herinner.
Ik doel meer op de aansluiting van de antennewesleytjuh schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 22:10:
Dat is gewoon een WiFi antenne, bluetooth werkt vrijwel op dezelfde frequentie, dus de WiFi antenne zal daarvoor ook werken.
Die caps zijn op de ruis weg te filteren, is een 470µF elco, 10 ohm weerstand, en een keramische condensator als ik het me goed herinner.
Edit: @ hieronder
Hartelijk dank, dan ga ik zo maar eens mijn bestelling plaatsen. En wat is de zoekterm voor dat connectortje op de pcb? SMA PCB levert wel resultaten op maar weet niet of dat de goede zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door lutkeveld op 27-06-2013 22:35 ]
Dat is inderdaad gewoon een standaard SMA connector. Deze komt uit een oude WiFi router. Het kabeltje is direct aan de antenne output van de Bluetooth ontvanger gesoldeerd.wesleytjuh schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 22:12:
Dat zal een standaard SMA connector zijn.
Schemaatje

U1 is de 7805
C1, 2 en 3 zijn 470uF condensators
C4 is een 100nF (0.1uF) ceramic condensator
R1 is een 10Ω of 100Ω weerstand.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Mijn idee is namelijk een stel JBL GTO 938's te kopen, maar weet niet of ik veel inlever door ze op 1 kanaal te zetten. Ik weet dat er zat 4 ohm speakers zijn, maar die klinken in demo videos op youtube lang niet zo goed als de hierboven genoemde JBL's. Die GTO's blazen alsof er een sub aanwezig is in de auto.
edit: net deze pagina gevonden waarin ohm word beschreven als 'Ohm, de weerstand (vergelijk met de dikte van de waterbuis)'. Betekend dit dan dat het 'water' wel de ruimte 'ohm' heeft om te kunnen stromen maar dat elke speaker maar de helft van het vermogen krijgt? Dat zou betekenen dat elke speaker 7,5w krijg? Klinkt veel minder maar dat lijkt mij hetzelfde verhaal als die paar extra watts van de ta2020 tov de ta2024 die in de praktijk amper te merken zijn.
__________________________________________________________________________________
Gister deze leuke pioneer speakers (ts-a6900) opgehaald voor 15 euro

En vandaag even wezen klussen aan mijn speaker kist in wording:

De tweeter opening word ook gebruikt om de ledstrip naar buiten te brengen zodat hij tussen de tweeter en de speakerstof komt te zitten:

En de infrarood sensor naar voren brengen bij de ledstrip, want de rest van de module zit aan de achterkant. Je kan hem gewoon halverwege afknippen en dan een 3pins kabel over de pinnen heen schuiven. Zo kan je de IR sensor op de plaats zetten waar je normaal naar toe zou wijzen met je afstandsbediening.

En dan klikt de voorkant er later weer op met de ledstrip en IR sensor in

En dan gaat deze

In deze

De aansluitingen (dpdt, 3.5mm en dc in) liggen er nu los op, evenals de decoder en de baspoort.
Als je dan de ta2024 achterop de plaat schroeft met de li-ion erbij hoef je alleen de speakers aan te sluiten en kan je hem zo in de achterkant schuiven. Dan nog wat kit er over heen, schuren en matzwart maken.

Heb de li-ion opengemaakt zodat ik hem aan/uit kan schakelen met de dpdt en hij niet aan hoeft te staan bij het laden.

[ Voor 86% gewijzigd door lutkeveld op 30-06-2013 13:57 ]
Je zet de speakers dan in serie, dus elke speaker krijgt letterlijk de helft, elke speaker krijgt de helft van de uitgangsspanning. 7.5W per speaker dus. 2 ohm rechstreeks op de TA2024 gaat inderdaad niet, klasse-d versterkers kunnen niet goed met een 2 ohm belasting overweg (is vrijwel kortsluiting), de uitgang/uitgangsfilter wordt dan onstabiel. Ook zal de versterker regelmatig in thermische beveiliging gaan als je 2 ohm speakers gebruikt.lutkeveld schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:13:
Kan iemand mij uitleggen waarom een TA2024 geen 2 ohm speakers kan aandrijven verdeeld over twee kanalen, maar wel gecombineerd op 1 kanaal in serie? Ja dat de impedantie dan samen 4 ohm is snap ik, maar waarom? En hoeveel dB's neemt het geluid af als je ze in serie schakelt?
Mijn idee is namelijk een stel JBL GTO 938's te kopen, maar weet niet of ik veel inlever door ze op 1 kanaal te zetten. Ik weet dat er zat 4 ohm speakers zijn, maar die klinken in demo videos op youtube lang niet zo goed als de hierboven genoemde JBL's. Die GTO's blazen alsof er een sub aanwezig is in de auto.
edit: net deze pagina gevonden waarin ohm word beschreven als 'Ohm, de weerstand (vergelijk met de dikte van de waterbuis)'. Betekend dit dan dat het 'water' wel de ruimte 'ohm' heeft om te kunnen stromen maar dat elke speaker maar de helft van het vermogen krijgt? Dat zou betekenen dat elke speaker 7,5w krijg? Klinkt veel minder maar dat lijkt mij hetzelfde verhaal als die paar extra watts van de ta2020 tov de ta2024 die in de praktijk amper te merken zijn.
Overigens lijkt mij 7.5W wel wat aan de lage kant voor JBL GTO speakers, deze speakers presteren inderdaad heel erg goed wat betreft het laag, maar daar heb je wel wat vermogen voor nodig. Vergeet ook niet dat omdat het 2 ohm speakers zijn ze snel een stuk meer vragen van je versterker, er gaat dus een stuk meer vermogen in zitten. Sowieso is die 15W per kanaal bij een TA2024 gespecificeerd bij de maximale vervorming, iets waar je in de werkelijkheid een stuk onder wilt zitten om het nog een beetje prettig te laten klinken.
[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 30-06-2013 16:30 ]
Hoezo klinkt het dan wel goed op autoradio's? Die zijn qua RMS vermogen toch even capabel als de TA2024? Het enige verschil is dat sommige wel stabiel zijn op 2 ohm, of is dat juist hét verschil?wesleytjuh schreef op zondag 30 juni 2013 @ 16:29:
[...]
Je zet de speakers dan in serie, dus elke speaker krijgt letterlijk de helft, elke speaker krijgt de helft van de uitgangsspanning. 7.5W per speaker dus. 2 ohm rechstreeks op de TA2024 gaat inderdaad niet, klasse-d versterkers kunnen niet goed met een 2 ohm belasting overweg (is vrijwel kortsluiting), de uitgang/uitgangsfilter wordt dan onstabiel. Ook zal de versterker regelmatig in thermische beveiliging gaan als je 2 ohm speakers gebruikt.
Overigens lijkt mij 7.5W wel wat aan de lage kant voor JBL GTO speakers, deze speakers presteren inderdaad heel erg goed wat betreft het laag, maar daar heb je wel wat vermogen voor nodig. Vergeet ook niet dat omdat het 2 ohm speakers zijn ze snel een stuk meer vragen van je versterker, er gaat dus een stuk meer vermogen in zitten. Sowieso is die 15W per kanaal bij een TA2024 gespecificeerd bij de maximale vervorming, iets waar je in de werkelijkheid een stuk onder wilt zitten om het nog een beetje prettig te laten klinken.
Moet wel zeggen dat ik het me wel echt afvraag, hoe zo'n GTO938 nu presteerd in een kistradio. Schroef 2 van deze speakers in je hoedenplank en je hebt echt een enorm goed geluid(naja, vooral veel laag
[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 30-06-2013 16:57 ]
Als je hem grote baspoorten geeft en bekleed van de binnenkant? Dat komt dichter in de buurt van zijn 'natuurlijke omgeving' tov de normale dichte kistradio. Of neemt het geluidsniveau zo drastisch af dat je beter andere speakers kan nemen/?wesleytjuh schreef op zondag 30 juni 2013 @ 16:56:
Autoradio's kunnen dat net wat beter hebben inderdaad. Niet alle fabrikanten raden het overigens aan! Maar ik heb zat voorbeelden gezien van deze speakers op headunits wat prima werkte.
Moet wel zeggen dat ik het me wel echt afvraag, hoe zo'n GTO938 nu presteerd in een kistradio. Schroef 2 van deze speakers in je hoedenplank en je hebt echt een enorm goed geluid(naja, vooral veel laag) in je auto. Ben benieuwd of dat in een kleinere kistradio ook zo goed werkt.
Dat mag wel, alleen heeft deze voltmeter een aparte voedingsbron van 9v nodig om de meter te laten functioneren. (dit is dus niet dezelfde bron als degene die je wilt meten) Lijkt me een beetje onhandig dus tenzij je er een 9v blokbatterij voor wilt gebruiken.Cluricauns schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:51:
Iemand een idee waar ik een rode voltmeter kan vinden? Op conrad vond ik deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/126564/, maar daar staat dat de ingangsspanning mag variëren tussen 7 en 11 V, ik weet niet of hij dan wel mag worden gebruikt op een 12v accu.
Op Ebay zijn ze wel te vinden hoor, bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.nl/itm/gi...ain_2&hash=item2a2c34e089
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink