Hallo Tweakers,
Dit is de radiokoffer die ik de afgelopen meivakantie heb gemaakt.
Ik heb lang gezocht en nagedacht in welke behuizing ik de radio zou bouwen. Een krat leek me wat te groot, een kleinere kist heb ik ook niet gevonden. Tijdens het zoeken kwam ik de Samsonite koffer van m'n vader tegen. Maar die mocht ik helaas niet gebruiken

. Nieuw kosten die koffers al gauw 100 euro, aangezien dat niet in het budget paste ging dat ook niet door. Toen ben ik gaan kijken bij de lokale kringloopwinkel en erg toevallig stond daar een Samsonite koffer te koop voor maarliefst € 5,-!! Eenmaal bij de kassa aangekomen was het zelfs € 2,50. Na een goede schoonmaak een ideale koffer om de radio in te gaan bouwen.
De onderdelen:
- De Samsonite koffer.
- Een gemodde TA2024
- Pioneer 13CM autospeakers model: TS-G1321i
- HQ 12V 7Ah loodaccu
- Een digitale voltmeter
- Een aan/uit knopje
- Een 3,5mm jackaansluiting
Ik wou de radio uitrusten met een Bluetooth-ontvanger alleen dat ging uiteindelijk niet werken omdat ik last had van (wat ze op internet volgensmij) een "Aardlus" (noemen). Zodra de Bluetooth-ontvanger gevoed was door de zelfde spanningsbron als de versterker kwam er in plaats van muziek een vreselijk gekraak uit de speakers. Hetzelfde gebeurde wanneer ik mijn iPod aan het opladen was via de accu en tegelijkertijd muziek speelde.
De Bluetooth-ontvanger en de USB-lader heb ik dus helaas moeten weglaten. Mocht iemand de oplossing voor dit probleem hebben dan hoor ik het graag
Ik heb de TA2024 vastgeschroefd op een stukje hout die tussen de speakers zit. Het stukje hout zit weer vastgeschroefd op dezelfde schroeven als waar de speakers ook mee zijn vastgeschroefd. Zo hoefde ik geen extra schroeven in de koffer te boren waardoor het er zo clean mogelijk uit ziet.
Het gat maken voor de aan/uit knop en de volt meter was het moeilijkst. De koffer is gemaakt van vrij sterk kunstof en ik had niet de juiste gereedschappen. Als je goed naar de foto's kijkt zie je bij de voltmeter een klein slordigheidje.
De koffer is vrijwel af, alleen de accu zit nog niet vast. Dit is niet een heel groot probleem want de accu blijft wel zitten. Maar in de toekomst doe ik daar misschien nog wat aan.
Naast de muziekfunctie is er ook nog redelijk wat ruimte over om andere dingen in te doen.