Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.155 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2022
kan ik mijn versterker op 16,6V zetten?
bij specificaties staat namelijk alleen dat alle specificaties voor 14,3V gelden maar verder niet tot hoever de versterker belast kan worden.
Gaat om een Crunch MXB4200i
Als dit niet zo is voor welke oplossing kan ik dan het beste kiezen om van 12V naar 14,3-14,5 te gaan of om van 16,6 naar 14,3-,14,5 te gaan.
En hoe kan ik dit dan het beste aanpakken volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:34

thijsco19

KTM 990 SMT

weasel schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:56:
[...]

Die kistradio met wat tweaker gehalte komt eraan, moet alleen nog een beetje nette manier vinden om m'n krat open en dicht te kunnen doen.
Ik zat zelf te denken aan scharnier aan achterkant en zo'n klem geval aan de voorkant en ik vroeg of jullie ook suggesties hadden en wisten waar ik die scharnieren enz. kan halen.
Loop de eerste en beste doe-het-zelf zaak binnen en ga kijken bij de scharnieren en slotjes/'klem geval'.
Een scharnier is inderdaad wel de beste oplossing om een deksel of klep open en dicht te doen.
freakk schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:17:
kan ik mijn versterker op 16,6V zetten?
bij specificaties staat namelijk alleen dat alle specificaties voor 14,3V gelden maar verder niet tot hoever de versterker belast kan worden.
Gaat om een Crunch MXB4200i
Als dit niet zo is voor welke oplossing kan ik dan het beste kiezen om van 12V naar 14,3-14,5 te gaan of om van 16,6 naar 14,3-,14,5 te gaan.
En hoe kan ik dit dan het beste aanpakken volgens jullie?
Staat er bij die specificaties ook wat de maximale voedingsspanning is?
Uiteraard zal je versterker ook op 12volt werken, dus verhogen is niet noodzakelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door thijsco19 op 11-10-2012 21:10 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Dat staat er dus niet bij dat is het probleem.
Als ik dat doe knalt die er vet snel uit. op de amp zijn 2 subs aangesloten samen goed voor 800RMS.
Dit wou ik dus oplossen met hogere voltage

[ Voor 69% gewijzigd door freakk op 11-10-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Dat ga je daar niet mee oplossen, waarschijnlijk kan je niet genoeg stroom leveren of knalt ie in thermische beveiliging. Hoge spanning is hier in ieder geval geen oplossing voor. Ik zou max tot 14-15V gaan, dit is de maximum spanning die je in een auto tegenkomt, hoger is zeer waarschijnlijk slecht voor je versterker omdat deze hiervoor niet gemaakt is.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Wat zou je dan als oplossing hiervoor suggereren?
Daarbij zal die op 14,3V wel meer RMS produceren dus zal hij harder klinken op zelfde volume bij 12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
freakk schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:51:
Wat zou je dan als oplossing hiervoor suggereren?
Daarbij zal die op 14,3V wel meer RMS produceren dus zal hij harder klinken op zelfde volume bij 12V
Deze versterker gooit sowieso intern de spanning flink omhoog om het vermogen te behalen dus met een hogere spanning verwacht ik geen hoger vermogen. Dat geldt alleen voor versterkers die niks met de voedingsspanning doen en dus met een hogere spanning meer vermogen hebben.

Wat trekt je versterker nu van je voeding, en wat voor voeding heb je? Ik ben bang dat je voeding het simpelweg niet trekt. Eigenlijk moet je eens testen met een flinke auto accu die goed vol is.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 11-10-2012 23:32 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
wesleytjuh schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:31:
[...]

Deze versterker gooit sowieso intern de spanning flink omhoog om het vermogen te behalen dus met een hogere spanning verwacht ik geen hoger vermogen. Dat geldt alleen voor versterkers die niks met de voedingsspanning doen en dus met een hogere spanning meer vermogen hebben.

Wat trekt je versterker nu van je voeding, en wat voor voeding heb je? Ik ben bang dat je voeding het simpelweg niet trekt. Eigenlijk moet je eens testen met een flinke auto accu die goed vol is.
en niet geheel onbelangrijk, hoeveel ohm zijn je subwoofers, want als er dingen komen, ze zijn 800 watt zijn dat meestal car audio woofers met een lange slag. uit je verhaal maak ik op dat je versterker gebrugd staat aangezien er 2 speakers op een 4 kanaals amp zitten. je amp kan dan max 4ohm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Het gaat inderdaad om 4ohm subwoofers.

@ wesleytjuh
Ik heb alle 12v draadjes samen gevoegd(wist niet zeker of dat wat uitmaakte voor aantal A namelijk)
Verder staat er op de voeding bij 12V 13A.

Ja het probleem is dat ik geen autoaccu heb staan.
Verder maakt het bij zwaardere auto amps vaak wel degelijk wat uit hoeveel V die binnenkrijgt.
Gaat misschien niet voor de mijne op maar er zijn er wel degelijk genoeh die daar onderscheid in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
freakk schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 00:16:
Het gaat inderdaad om 4ohm subwoofers.

@ wesleytjuh
Ik heb alle 12v draadjes samen gevoegd(wist niet zeker of dat wat uitmaakte voor aantal A namelijk)
Verder staat er op de voeding bij 12V 13A.

Ja het probleem is dat ik geen autoaccu heb staan.
Verder maakt het bij zwaardere auto amps vaak wel degelijk wat uit hoeveel V die binnenkrijgt.
Gaat misschien niet voor de mijne op maar er zijn er wel degelijk genoeh die daar onderscheid in maken.
12V en 13A is zo'n 156W wat je voeding kan leveren, ik ben bang dat dat bij lange na niet genoeg is. Alle draden samen binden is goed inderdaad, dan verdeel je de stroom over alle draden, waardoor je minder hitte in je draden hebt en dus ook minder spanningsval over je draden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Oke dus eigenlijk zoek ik nu een oplossing hiervoor.
De voeding moet dus uiteindelijk 14,5A worden en zo'n 70A.
Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan gaan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:20
Ah, je bent op zoek naar een elektrische kachel! ;) Van een 150watt voeding kun je natuurlijk nooit een 800watt voeding maken. Het beste wat ik je kan aanraden is op zoek te gaan naar een dikkere voeding zoals deze: http://www.baco-army-good...g-12-13-4-volt-32amp.html. Dan heb je al een behoorlijke en deze is dan ook nog vrij goedkoop. Nog wel even zelf wat aansluitpunten erop klussen.

Het voltage verhogen zal misschien iets helpen maar met de huidige opstelling ga je effectief nooit meer dan 150watt er uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey kist/kratradio liefhebbers,

Ik volg jullie forum al een tijdje en maak ze zelf.
Ik ga er nu nog een maken en die wou ik als een soort project hier neer zetten, met de
update`s erbij. Omdat ik daar bij anderen ook veel aan heb gehad.

Foto`s volgen snel heeft iemand tips voor een : project pagina?
Mvg Mountainboarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Michel5128 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:59:
Ah, je bent op zoek naar een elektrische kachel! ;) Van een 150watt voeding kun je natuurlijk nooit een 800watt voeding maken. Het beste wat ik je kan aanraden is op zoek te gaan naar een dikkere voeding zoals deze: http://www.baco-army-good...g-12-13-4-volt-32amp.html. Dan heb je al een behoorlijke en deze is dan ook nog vrij goedkoop. Nog wel even zelf wat aansluitpunten erop klussen.

Het voltage verhogen zal misschien iets helpen maar met de huidige opstelling ga je effectief nooit meer dan 150watt er uit halen.
elektrische kachel? haha
ik zou er dan het beste 2 van die kunnen kopen en die parallel op de amp aansluiten ofniet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:17
freakk schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:31:
Oke dus eigenlijk zoek ik nu een oplossing hiervoor.
De voeding moet dus uiteindelijk 14,5A worden en zo'n 70A.
Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan gaan bereiken?
is het niet een idee om je versterker eens uit elkaar te halen en dan een schakeling voor maken die de de step-up convertor in de versterker uitzet als je op je voeding speelt, zodat je een hogere voltage voeding kan gebruiken,
als je dan op accu's gaat spelen zet je de schakeling weer om.
Of is dit niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Ik ben persoonlijk geen genie in dat soort dingen heb er echt totaal geen verstand van dus..
En ik ga hem sowieso uit elkaar halen omdat ik van de heatsink afwil en hier zelf iets voor ga maken.'
Oahja voor iedereen die benieuwd is hoe mijn kist er dan uitziet:

neem hier maar eens een kijkje dan
http://www.stevemeadedesi...system-build/page__st__20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

wolter. schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:13:
[...]

is het niet een idee om je versterker eens uit elkaar te halen en dan een schakeling voor maken die de de step-up convertor in de versterker uitzet als je op je voeding speelt, zodat je een hogere voltage voeding kan gebruiken,
als je dan op accu's gaat spelen zet je de schakeling weer om.
Of is dit niet mogelijk?
Dan kan je denk beter kijken wat de uiteindelijke spanning word na de step up convertor, dan kan je een voeding zoeken met die spanning. Heb je minder stroom nodig om het benodigde watt te halen.
Alleen dan kan je of niet meer op accu spelen of alsnog een step up converter gebruiken voor op de accu.
Is dat uberhaupt mogenlijk?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik verwacht dat deze versterker iets gecompliceerder in elkaar zit dan een TA2024, ik zou dit soort dingen eigenlijk niet proberen, grote kans dat je eindigt met een stukke versterker als je niet weet waarmee je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
dus het beste is om 2 van die 13,4V te kopen en ze parrelel aan te sluiten waardoor ze samen 64A worden of is dit ook niet verstandig om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

weasel schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:56:
[...]

Die kistradio met wat tweaker gehalte komt eraan, moet alleen nog een beetje nette manier vinden om m'n krat open en dicht te kunnen doen.
Ik zat zelf te denken aan scharnier aan achterkant en zo'n klem geval aan de voorkant en ik vroeg of jullie ook suggesties hadden en wisten waar ik die scharnieren enz. kan halen.
Je praat hier over een echt (bier)krat neem ik aan?
bij mij vorige had ik een geweldig oplossing omdat ik mn deksel in mijn krat wou laten vallen ipv. daarop. Er zijn bij de gemiddelde kluswinkel genoeg (kast)schanieren te vinden die van binnenuit kunnen openklappen. Bevestigen in je krat kan, maar ik zou er persoonlijk voor gaan om een stukje hout te monteren IN je krat en daarop de scharnieren te bevestigen. Dit vergt wel weer meer werk, maar ik zou je wel tekst en uitleg willen geven als je dit doet.

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

wesleytjuh schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:54:
[...]

Geen probleem, de gouden ringen zijn zoals je zelf al aangeeft de ground, dit is bij beide ringen dus hetzelfde dus kan je gewoon op het staal monteren. Je hebt hier wel van die isolerende ringetjes voor, maar deze zijn dus niet nodig. In de punt soldeer je dan inderdaad rood en geel.

Ledjes kan gewoon zonder houder, maar dit is niet erg gemakkelijk, een led houder is vele male makkelijker :).
Ayy, Thanks! kan ik nu gelukkig weer verder. Project verloopt gelukkig soepel nu. Alleen de tijd die ik er voor moet vrijmaken nog niet haha.
Bedankt voor de info!

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
freakk schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:18:
dus het beste is om 2 van die 13,4V te kopen en ze parrelel aan te sluiten waardoor ze samen 64A worden of is dit ook niet verstandig om te doen?
Even navraag doen bij de winkel of dat bij deze voedingen kan (verwacht van wel) en dan is dat inderdaad een goede optie :). Daarmee heb je wel genoeg vermogen denk ik wel zo.

Zou wel stevige siliconen draden pakken trouwens, je wilt echt zo dik mogelijk om spanningsval en eventueel brandgevaar te voorkomen. Met wat googlen kan je zo calculators vinden waarmee je de minimum draaddikte kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
ja ik heb hier speakerkabels van 4mm doorsnede liggen en stroomkabels van 6mm daarmee moet het wel lukken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
freakk schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:34:
ja ik heb hier speakerkabels van 4mm doorsnede liggen en stroomkabels van 6mm daarmee moet het wel lukken denk ik
6mm2 of 6mm doorsnede? Dat is nogal een verschil namelijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft iets meer verstand van WinISD en kan mij helpen om de schade te beperken?

WinISD geeft een box van 40 liter in combinatie met JBL CS-5

Technische gegevens:
(http://www.jbl.com/resour...nersManual/CS-5_OM_EN.pdf)

Ik heb hierbij een simulatie gemaakt met de omvang van de kist die ik zelf voor ogen heb (+-7 liter). 7 liter is meer dan vijf keer zo klein als de 'ideale' waarde die WinISD opgeeft. Wat kan ik dan als best doen als ik de inhoud van de kast niet wil veranderen, een gesloten kast of open kast met basreflex?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/landing/17/winisd.jpg

Is de 'bult' in de open versie juist positief of verstoord dit het hele klankbeeld? Wat is ongeveer het hoorbare verschil tussen de twee opties?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
wesleytjuh schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:08:
[...]

6mm2 of 6mm doorsnede? Dat is nogal een verschil namelijk :P.
sorry moest ten eerste al 16 zijn en het is 16mm2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

freakk schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:44:
[...]

Dat is een flinke kabel... Moet genoeg zijn :P

@Termic, Plaatje werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
freakk schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:44:
[...]

Dan verlies je zo'n 0.14V per meter bij 70A, valt wel mee dus :). Is prima daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:34:
Wie heeft iets meer verstand van WinISD en kan mij helpen om de schade te beperken?

WinISD geeft een box van 40 liter in combinatie met JBL CS-5

Technische gegevens:
(http://www.jbl.com/resour...nersManual/CS-5_OM_EN.pdf)

Ik heb hierbij een simulatie gemaakt met de omvang van de kist die ik zelf voor ogen heb (+-7 liter). 7 liter is meer dan vijf keer zo klein als de 'ideale' waarde die WinISD opgeeft. Wat kan ik dan als best doen als ik de inhoud van de kast niet wil veranderen, een gesloten kast of open kast met basreflex?

[afbeelding]

Is de 'bult' in de open versie juist positief of verstoord dit het hele klankbeeld? Wat is ongeveer het hoorbare verschil tussen de twee opties?
WinISD berekent niet de ideale kast, hij gaat voor zo vlak mogelijk. Je kan de poort wel wat hoger afstemmen als je voor basreflex gaat, 45 - 50Hz. Hoger dan dat heb je een subsonic filter nodig. De bult die je bij allebei hebt (rond 170Hz) is bij hifi ongewenst maar bij een kratradio kan hij het idee geven dat er nog iets van bas uit de kist komt. Uit deze luidsprekers gaat namelijk vrij weinig bas komen. De skischans bij de basreflex kast (rond 30Hz) zit zo ver onder de 0dB dat je die niet meer gaat horen.

Zoals je ziet is er qua geluid bijna geen verschil tussen gesloten en basreflex. Basreflex heeft nog wel het voordeel dat de conus minder ver heen en weer wappert in het gebied waarin de luidspreker gebruikt wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 13-10-2012 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Piet bel schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:48:
[...]

Je praat hier over een echt (bier)krat neem ik aan?
bij mij vorige had ik een geweldig oplossing omdat ik mn deksel in mijn krat wou laten vallen ipv. daarop. Er zijn bij de gemiddelde kluswinkel genoeg (kast)schanieren te vinden die van binnenuit kunnen openklappen. Bevestigen in je krat kan, maar ik zou er persoonlijk voor gaan om een stukje hout te monteren IN je krat en daarop de scharnieren te bevestigen. Dit vergt wel weer meer werk, maar ik zou je wel tekst en uitleg willen geven als je dit doet.
Ik ga een krat maken van 9mm MDF en het leek mij het makkelijkst om de scharnieren aan de buitenkant te doen.
Wat zijn trouwens de voordelen van aan de binnenkant monteren?
Als je tekst en uitleg zou willen geven Graag! d:)b

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het ziet er vooral een stuk netter uit. Als je trouwens zulk dun materiaal neemt, ga dan niet met MDF werken, maar met multiplex. Dat is wat sterker dan MDF denk ik. En kan ook wat beter tegen 'buiten'.

Mijn kistje heb ik ook gemaakt met multiplex.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had dus de tk2050 binnengekregen maar nu gaat hij niet veel harder op 24 volt?
ligt dat dan aan de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je zin klopt niet helemaal. Ik neem aan dat hij *niet* veel harder gaat op 24V?

Dan zou ik eens kritisch kijken naar je bron. Als dat een ipod is ofzo, dan is dat signaal misschien wel eens veel te zacht. Probeer het eens met je PC aangesloten, of een losse CD speler ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:47:
Je zin klopt niet helemaal. Ik neem aan dat hij *niet* veel harder gaat op 24V?

Dan zou ik eens kritisch kijken naar je bron. Als dat een ipod is ofzo, dan is dat signaal misschien wel eens veel te zacht. Probeer het eens met je PC aangesloten, of een losse CD speler ofzo.
aangezien die uiteindelijk op me ipod moet kunne spelen lijkt dat me geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
JvS schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:21:
Het ziet er vooral een stuk netter uit. Als je trouwens zulk dun materiaal neemt, ga dan niet met MDF werken, maar met multiplex. Dat is wat sterker dan MDF denk ik. En kan ook wat beter tegen 'buiten'.

Mijn kistje heb ik ook gemaakt met multiplex.
Ga mijn kist ook in grondverf en verf zetten dan kan ie wel tegen buiten en mijn kist wordt toch niet zo groot dus of ik nou mdf of multiplex neem maakt ook niet zo veel uit.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, behalve als het makkelijk te bewerken moet zijn (afgeronde kanten enzo) zou ik geen MDF nemen voor iets dat vooral licht en stevig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:50:
[...]

aangezien die uiteindelijk op me ipod moet kunne spelen lijkt dat me geen optie
Nee, maar je kunt het ermee testen. Het verschil tussen 10watt en 50 watt is zo'n 7db. Dat zou ongeveer 2x zo hard moeten zijn. Maar 10watt is al onaangenaam hard met een normaal rendement speaker. Boven de 10 watt boeien de verschillen niet zo. Tenzij je een subwoofer gaat aansturen of feestjes gaat geven met 20+ man :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:55:
[...]
WinISD berekent niet de ideale kast, hij gaat voor zo vlak mogelijk. Je kan de poort wel wat hoger afstemmen als je voor basreflex gaat, 45 - 50Hz. Hoger dan dat heb je een subsonic filter nodig. De bult die je bij allebei hebt (rond 170Hz) is bij hifi ongewenst maar bij een kratradio kan hij het idee geven dat er nog iets van bas uit de kist komt. Uit deze luidsprekers gaat namelijk vrij weinig bas komen. De skischans bij de basreflex kast (rond 30Hz) zit zo ver onder de 0dB dat je die niet meer gaat horen.

Zoals je ziet is er qua geluid bijna geen verschil tussen gesloten en basreflex. Basreflex heeft nog wel het voordeel dat de conus minder ver heen en weer wappert in het gebied waarin de luidspreker gebruikt wordt.
Heldere uitleg, dankjewel!

De combinatie van kleine speakers (13cm) en een zeer compact kistje (7L) zal inderdaad geen diepe bassen weergeven, echter wil ik het geluid wat er wel uit komt zo zuiver mogelijk krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Ik wil een versterkertje maken op basis van de T2024 voor thuis, maar heb even wat advies nodig:

Situatie:
  • Ik heb 2 sets speakers (A en B ), waarvan set A 4Ohm is, en set B 8Ohm. Deze wil ik beide kunnen aansturen en onafhankelijk aan en uit kunnen zetten (zoals op elke normale versterker een knop "speakers A, B, A&B" zit).
  • Ik wil minimaal 2 ingangsbronnen kunnen gebruiken.
  • En een volume knop (eventueel per set speakers)
Vraagjes:
  1. Nu las ik dat de T2024 speaker met een weerstand lager dan 4Ohm niet prettig vindt. Zet ik een set 4 en 8Ohm parallel, dan is de weerstand 3/8Ohm (0,375Ohm). Zou dat nog wel lukken, denken jullie? Dan kan ik namelijk 1 T2024 gebruiken.
  2. Of zou het een leuke optie zijn om 2 T2024's te gebruiken. de ene op speakerset A, de ander op speakerset B?
  3. Zou het dan mogelijk zijn de ingangsbronnen onderling te delen, zodat ik 2 bronnen kan gebruiken en te schakelen met één knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

2 ta2024's is inderdaad de beste oplossing. En die gewoon apart uit en aanzetten ofzo. Ik weet alleen niet zeker of je zomaar het line signaal kan splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

weasel schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:10:
[...]

Ik ga een krat maken van 9mm MDF en het leek mij het makkelijkst om de scharnieren aan de buitenkant te doen.
Wat zijn trouwens de voordelen van aan de binnenkant monteren?
Als je tekst en uitleg zou willen geven Graag! d:)b
De voordelen.. Tjah, Ik vind het veel mooier! ik hou persoonlijk niet van onafgewerkt hout, en dit gebeurt helaas maar al te vaak. Als je bijvoorbeeld Multiplex gebruikt zie je altijd hoe de laagjes op elkaar geplakt zijn. Vandaar ook dat ikzelf altijd in verstek zaag. Als je vervolgens je deksel in verstek zaagt zou ik de scharnieren ook binnenin plaatsen.

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ik ben bezig met een kleine kistradio. ik ga de volgende componenten gebruiken

-2x visaton frs8 30w rms
-ta2024 modded
-8 AA batterijen als voeding

nu heb ik alles aangesloten en alles werkt alleen komt er vanaf ongeveer 70% volume gigantisch veel ruis uit. ik ben benieuwd of jullie weten waar dit door zou kunnen komen. vooral omdat ik eerder in het forum al een andere kistradio heb gezien met precies dezelfde componenten en deze werkte op het filmpje prima.

(dat de batterijen te weinig stroom geven is al uitgesloten want ik heb alles ook al aangesloten op een 24AH accu van een andere kistradio en dat gaf hetzelfde resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat versta je onder ruis? Echt ruis (ssssssss) of meer gekraak? Wat je zegt klinkt alsof de versterker clipt of dat de luidsprekers te ver heen en weer moeten wapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 19:22:
hallo,

ik ben bezig met een kleine kistradio. ik ga de volgende componenten gebruiken

-2x visaton frs8 30w rms
-ta2024 modded
-8 AA batterijen als voeding

nu heb ik alles aangesloten en alles werkt alleen komt er vanaf ongeveer 70% volume gigantisch veel ruis uit. ik ben benieuwd of jullie weten waar dit door zou kunnen komen. vooral omdat ik eerder in het forum al een andere kistradio heb gezien met precies dezelfde componenten en deze werkte op het filmpje prima.

(dat de batterijen te weinig stroom geven is al uitgesloten want ik heb alles ook al aangesloten op een 24AH accu van een andere kistradio en dat gaf hetzelfde resultaat)
Maak eens een filmpje dan?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 07:01
Deze week mijn eerste kistradio in elkaar gezet (kofferradio om precies te zijn).

Alles goed en wel, tot ik muziek met een flinke bas opzette. Bij heftige bassen hoor ik in 1 speaker iets 'meetrillen'.

- Als ik de slechte speaker uit de kist haal blijft het trillen hoorbaar, dus het ligt niet aan de kast.
- Wanneer beide speakers gemonteerd zijn en ik sluit alleen de goede speaker aan, hoor ik het trillen nog steeds uit de slechte speaker komen.
- Speakers van kanaal wisselen helpt niet
- Andere geluidsbron en kabel helpt niet
- Het trillen verdwijnt grotendeels wanneer ik op de conus van de slechte speaker druk.

Heb ik te maken met een onherstelbaar defecte speaker of kan ik hier iets aan doen?

Specs:
1x HelderHifi TA2024, modded
2x Pioneer TS-A6958 6x9" 200w
1x Li-ion 6800mAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik ben bang dat er dan toch iets mis is met je speaker. Aan speakers valt vaak niet veel te repareren, al zijn hier wel specialisten voor, maar dat zijn auto speakers het waarschijnlijk niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 07:01
Dankjewel, daar was ik al bang voor. Ik heb de speaker (weliswaar tweedehands) twee weken geleden gekocht van een hier goed bekend staande Nederlandse webshop, dus ik ga de verkoper even vragen wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ruis probleem met mijn visaton frs8 speakers is al opgelost. ik vergeleek ze namelijk in een open lucht test met andere autospeakers en bij deze was er pas ruis bij ongeveer 90% volume maar toen ik de frs8 tegen de muur hield om een afgesloten behuizing te simuleren kon het volume ineens een stuk hoger. dus ik denk dat de frs8 daar veel gevoeliger voor is en dat de speaker in open lucht veel meer heen en weer wappert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:20
Purn0 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:46:
Ik wil een versterkertje maken op basis van de T2024 voor thuis, maar heb even wat advies nodig:

Situatie:
  • Ik heb 2 sets speakers (A en B ), waarvan set A 4Ohm is, en set B 8Ohm. Deze wil ik beide kunnen aansturen en onafhankelijk aan en uit kunnen zetten (zoals op elke normale versterker een knop "speakers A, B, A&B" zit).
  • Ik wil minimaal 2 ingangsbronnen kunnen gebruiken.
  • En een volume knop (eventueel per set speakers)
Vraagjes:
  1. Nu las ik dat de T2024 speaker met een weerstand lager dan 4Ohm niet prettig vindt. Zet ik een set 4 en 8Ohm parallel, dan is de weerstand 3/8Ohm (0,375Ohm). Zou dat nog wel lukken, denken jullie? Dan kan ik namelijk 1 T2024 gebruiken.
  2. Of zou het een leuke optie zijn om 2 T2024's te gebruiken. de ene op speakerset A, de ander op speakerset B?
  3. Zou het dan mogelijk zijn de ingangsbronnen onderling te delen, zodat ik 2 bronnen kan gebruiken en te schakelen met één knop?
Antwoorden:
1: bijna goed, je moet het nog tot de macht -1 nemen dus 1/8 +1/4 = 1/R = 0,375 -> R = 2,67Ohm. Dit zou ik niet doen, niet echt lekker voor je versterker.
2: Dit lijkt mij het handigt. Zo kun je eenvoudig het volume regelen voor beide of apart, net wat je wil. Ook kun je beide versterkers (en dus speakersets) makkelijk apart aan/uit schakelen.
3: Signaalkabel van 1 bron naar 2 verterkers mag je gewoon splitsen. Je kan dan kiezen of je 1 volumeknop voor de splitsing zet of twee er achter. Of natuurlijk beide.

Voor meerdere bronnen ligt het er aan wat je precies wil:
1: Je wil vanaf 1 bron tegelijk spelen. Dan gebruik je een inputswitch. Zie ook de Faq Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19].
2: Je wil geluid van twee bronnen tegelijk horen. Dan moet je de signaalkabels koppelen met weerstanden zoals je ook bij de stereo->mono converter doet. In plaats van links en rechts samen, neem je dan links van bron 1 en links van bron 2 samen. Equivalent voor rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weer een ander krat gemaakt..
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img705/6720/noordenveld201209060040.jpghallo,

dit komt uit een oude speaker. geen idee wat het is maar het werkt wel redelijk maar niet echt harde muziek.
licht t aan de speakers? dit systeem? mijn blackberry torch? ik heb geen idee kan iemand mij verder helpen?

Kan ik het printplaatje er ook tussen uit halen maar dat ik wel de trafo, 2 speaker uitgang en aux houd?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:07:
Ik heb weer een ander krat gemaakt..
[afbeelding]hallo,

dit komt uit een oude speaker. geen idee wat het is maar het werkt wel redelijk maar niet echt harde muziek.
licht t aan de speakers? dit systeem? mijn blackberry torch? ik heb geen idee kan iemand mij verder helpen?

Kan ik het printplaatje er ook tussen uit halen maar dat ik wel de trafo, 2 speaker uitgang en aux houd?
Gebruik je eigenlijk wel een versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezig met het bouwen van mijn kistradio, omdat het mijn eerste kist is en ik nog niet zoveel over kistradio's wist heb ik sommige onderdelen opnieuw gekocht omdat anderen me toch handiger leken. Hierdoor zijn de kosten redelijk opgelopen. Tot nu toe gemaakte kosten:

- Sony 3-weg luidspreker XS-F1037SE 42,99
- Sony 3-weg luidspreker XS-F6937 62,99
- Pioneer, weet niet welk model het is maar heb er ongeveer 70 euro voor betaald
- JBL 4 kanaals eindversterker GTO 504E 205,99
- Sony autoradio MEX-BT4000U 185,00
- Acculader 15,99
- Accusafe 27,99
- 2x 7,2A accu 39,98
- Industrieele 12VDC 8.5A 102W voeding 29,95
- Overig afwerkingsmateriaal en hout ongeveer 100 euro

Totale kosten tot nu toe: Ongeveer 780 euro. Ik hoop dat ik het hiermee red en dat ik er veel plezier van zal hebben. Als hij helemaal in elkaar zit zal ik foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
wil je met die voeding je krat op volle sjas op het stopcontact laten spelen? gaat hem denk niet worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
102 watt is niet genoeg voor een auto radio en een 4 kanaals versterker lijkt me.
beetje 4 kanaals versterker verbruikt al een paar keer dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat raad je me dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nu ik deze lijst zo zie wordt het inderdaad wel twijfelachtig (in ons telefoongesprek vanmiddag ging ik er vanuit dat het om een standaard autoradio ging toen je het over een 4 kanaals autoradio had). Hiervoor is de 8.5A voeding wel perfect :).

Ik heb even de datasheet doorgelezen van je versterker en deze is 4x55W RMS als ik het niet verkeerd heb. Dit komt dus overeen met zo'n 220W RMS, en daarbij komt het lage rendement van dit soort versterkers (50%) je hebt dus zo'n 400W afgaande op deze specs. Echter zie ik dat de versterker gezekerd is op 20A, dus dit is 240W maximaal bij 12V.
In totaal zou je dus een voeding van de om en nabij 20A nodig hebben. Het zal vast prima werken met de 8.5A voeding, maar wil je echt het maximale vermogen dan heb je helaas meer nodig. Dit kan in de vorm van een 2e 8.5A voeding extra, je hebt dan 17A, of een andere voeding. Ik verwacht dat een 2e voeding extra wel voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de informatie! Ik zal het even zo uitproberen maar mocht het niet goed werken probeer ik het met een tweede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:57:
[...]

Gebruik je eigenlijk wel een versterker?
nee ik gebruik geen versterker, alleen dat systeempje met aux en 2 speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Michel5128 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:28:
[...]

Antwoorden:
1: bijna goed, je moet het nog tot de macht -1 nemen dus 1/8 +1/4 = 1/R = 0,375 -> R = 2,67Ohm. Dit zou ik niet doen, niet echt lekker voor je versterker.
2: Dit lijkt mij het handigt. Zo kun je eenvoudig het volume regelen voor beide of apart, net wat je wil. Ook kun je beide versterkers (en dus speakersets) makkelijk apart aan/uit schakelen.
3: Signaalkabel van 1 bron naar 2 verterkers mag je gewoon splitsen. Je kan dan kiezen of je 1 volumeknop voor de splitsing zet of twee er achter. Of natuurlijk beide.

Voor meerdere bronnen ligt het er aan wat je precies wil:
1: Je wil vanaf 1 bron tegelijk spelen. Dan gebruik je een inputswitch. Zie ook de Faq Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19].
2: Je wil geluid van twee bronnen tegelijk horen. Dan moet je de signaalkabels koppelen met weerstanden zoals je ook bij de stereo->mono converter doet. In plaats van links en rechts samen, neem je dan links van bron 1 en links van bron 2 samen. Equivalent voor rechts.
:$ Juist: 2,7Ohm.. Stom foutje, niet doorvertellen 8)7
Dus sowiezo 2 versterkers, Eén voor speakerset A (4Ohm), en één voor speakerset B (8Ohm). Hoewel minder praktisch, denk ik dat 2 volumeknoppen wel mooier is, dan kan namelijk de verhouding geregeld worden.

De input schakelaar kan ik natuurlijk voor de volumeknoppen zetten, waardoor ik beide versterkers schakel met één knop. Echter is dat het enige dat dan gedeeld is. Als ik op beide versterkers een input schakelaar maak, heb ik in feite 2 compleet losse versterkers, toch?

Kan ik een bron gewoon doorlussen naar een 2e versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraagje, hoe kan ik in een inbouwschotel (Accusafe) het best openingen maken voor aansluitingen? Met name rechthoekige voor een aan/uit knop lijkt me lastig. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb dat bij gebrek aan een dremel eens gedaan door gaten te boren voor de aan/uit knop, en daarna met een decoupeerzaag het gat rechthoekig te maken. Maar dit is absoluut niet aan te raden omdat een decoupeerzaag enorm hapt in het dunne metaal. Het beste is dit gewoon te doen met een dremel, ondertussen heb ik er ook 1 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ooh, dat is lastig ik heb zelf geen dremel, zou ik een decoupeerzaag kunnen gebruiken met een heel klein zaagje? Of misschien een andere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:58:
Ik heb dat bij gebrek aan een dremel eens gedaan door gaten te boren voor de aan/uit knop, en daarna met een decoupeerzaag het gat rechthoekig te maken. Maar dit is absoluut niet aan te raden omdat een decoupeerzaag enorm hapt in het dunne metaal. Het beste is dit gewoon te doen met een dremel, ondertussen heb ik er ook 1 :).
Gaten boren en vervolgens met een (metaal) handzaagje afwerken is redelijk te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt, neem aan dat ik dan een ander soort handzaamheid nodig heb? Niet zo een met sen ijzeren beugel er overheen want dat past niet lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:23

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:14:
Oke bedankt, neem aan dat ik dan een ander soort handzaamheid nodig heb? Niet zo een met sen ijzeren beugel er overheen want dat past niet lijkt me?
Je hebt van die kleine vijl setjes waarmee je erg netjes complexe vormen kan maken! Kost wat werk maar is wel secuur en geeft een beter resultaat dan een decoupeerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
Stekeltje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 00:23:
[...]

Je hebt van die kleine vijl setjes waarmee je erg netjes complexe vormen kan maken! Kost wat werk maar is wel secuur en geeft een beter resultaat dan een decoupeerzaag.
Dat heb ik ook gedaan, boormachine erin met de grootste diameter die binnen de afmetingen van het uit te zagen stuk valt. Vervolgens met vijltjes de boel uitvijlen en klaar!

Kost inderdaad wat werk, maar m.i. wel de mooiste en strakste oplossing.

(tip, plak afplaktape over het geheel heen, en maak daar je tekening op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-06 09:28
Hoi,

Ik heb nu ook zo'n 12v li-ion accupack uit china van 9800mah.
Ik heb hem al een tijdje aan de lader hangen maar als ik hem eraf haal en de spanning meet dan meet ik nog steeds 11.45 volt.

Moet je dit accupack opladen met de schakelaar op 0 of op 1?

En werkt de beveiliging een beetje goed?
Schakelt hij altijd af op 10.8 volt?, of moet ik daar zelf nog een beveiliging voor maken?

Groeten,
thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:48
Hier wat foto´s van mijn kissie, zoals elk kunstwerk is hij nooit af. Zo zijn er nog toekomstwensen zoals een losse accu en een nieuwe deksel zonder gaten maar met sticker van de bovenkant toen het krat nog vol zat.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/7965497/KISSIE/IMG_20121017_163519.jpg
Ja dat is karton
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/7965497/KISSIE/IMG_20121017_163541.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/7965497/KISSIE/IMG_20121017_163607.jpg
Bij gebrek aan AUX in heb ik de twee tulpstekkers op de achterkant gebruikt, helaas bij stilte in de muziek is er ruis en heb ik geen equalizer op de AUX
Radio: sony cdx-l400x
Speakers:
De 2 grote zijn verschillende pioneer's en de kleine van clarion.
Voeding: 12v 4A AC

Kosten, geen statiegeld op kratje en 15euro voor wat speakers en beschermkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klein maar fijn :). Hoeveel speakers heb je nu aangesloten?
tysie1 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:48:
Hoi,

Ik heb nu ook zo'n 12v li-ion accupack uit china van 9800mah.
Ik heb hem al een tijdje aan de lader hangen maar als ik hem eraf haal en de spanning meet dan meet ik nog steeds 11.45 volt.

Moet je dit accupack opladen met de schakelaar op 0 of op 1?

En werkt de beveiliging een beetje goed?
Schakelt hij altijd af op 10.8 volt?, of moet ik daar zelf nog een beveiliging voor maken?

Groeten,
thijs
Gaat er iets van een lampje branden ter indicatie van het laadproces? Misschien moet je eens met de aan knop aan proberen te laden, of even de info pagina doorlezen van de site waar je ze vandaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:48
Ik heb ze alle 4 aangesloten, aan elke kant een kleine als voor en een grote als achterspeaker. De radio zegt op de voorkant 4x45w te kunnen leveren. In eerste instantie sloeg de radio af zodra er bas in de muziek kwam maar dat kwam door de 2A voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
wesleytjuh schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:50:
Klein maar fijn :). Hoeveel speakers heb je nu aangesloten?

[...]

Gaat er iets van een lampje branden ter indicatie van het laadproces? Misschien moet je eens met de aan knop aan proberen te laden, of even de info pagina doorlezen van de site waar je ze vandaan hebt.
Ik ben even gaan meten als de accu aan de lader hangt.
Als de schakelaar op 0 staat liep er dus een stroom van 0 A.
Alleen het ledje op de accu ging rood branden. ( daarom dacht ik dat er geladen werd.)
Nu zet ik de schakelaar op 1 en gaat er een stroom van 0.290A lopen en gaat het groene ledje op de lader ook aan.

Het is wel een beetje raar dat er helemaal geen beschrijving of handleiding bijzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:53:
[...]

nee ik gebruik geen versterker, alleen dat systeempje met aux en 2 speakers
Omdat je geen versterker gebruikt is het geluid zo zacht, dat systeempje maakt het geluid niet harder maar daarmee kan je alleen de tonen regelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
Ik heb een ontwerp gemaakt in sketchup.
Hebben jullie nog ideeen?
Het wordt een mini kist met een 9800mah(chinese) 12v li-ion accu, een ta2024 versterker, een bluetooth module, een aux poort, en 2 speakers van mcgee.
Voor de speakers komt nog een plaat geperforeerd aluminium, maar dit kon ik nog niet in sketchup krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://img3.uploadhouse.com/fileuploads/16768/167683665a1051db2f867e563571d9455cbe2679.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img8.uploadhouse.com/fileuploads/16768/167683682b97cceb2e280edbe32330cc5d95361b.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door tysie1 op 17-10-2012 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tysie1 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:24:
Het wordt een mini kist met een 9800mah(chinese) 12v li-ion accu, een ta2024 versterker, een bluetooth module, een aux poort, en 2 speakers van mcgee.
Voor de speakers komt nog een plaat geperforeerd aluminium, maar dit kon ik nog niet in sketchup krijgen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Het is niet heel duidelijk te zien waar en hoe je componenten naar buiten toe worden bevestigd maar heb je al overwogen om een inbouwplaatje (inbouwschotel op accusafe.nl) te gebruiken? Dat maakt het inbouwen van je schakelaar, ledjes en overige aansluitingen een stuk eenvoudiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
Nee ik ga geen schotel gebruiken.
Ik vind het mooier zonder.

Er komen 2 aansluitingen op de box. 1 voor voeding en 1 voor aux.
Deze komen links en rechts van het gat achterin bij de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Oke, Gisteren weer even bezig geweest met mn nieuwe kistje.
Eerste testopstelling gemaakt, en ik moet zeggen ik ben er behoorlijk tevreden over! Vooral op het maximale volume zijn de tonen geweldig! En helemaal geen gekraak of clipping of whatever.
Er moet nog wel het een en ander getweaked worden, maar dat is van latere zorg.

Hierbij ook gelijk even een fotootje van de testopstelling.
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/20pauco.jpg

Nou had ik nog wel een vraagje, ik was even aan het proberen om mn munitiekist uit te zagen, of uit te dremelen, maar dit heeft me 1 zaag, en 3 dremelschijven gekost. Niet meer doen dus.
Iemand enig idee hoe ik de speakergaten uit de munitiekist kan halen?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Ik denk erover om een versterkertje te bouwen van 2 TA2020 bordjes met één ingebouwde voeding.
Dat zouden deze bordjes zijn en deze voeding.

Zie ik iets over het hoofd, of gaat dit zo heerlijk spelen als ik hoop? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:33
tysie1 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:24:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zie dat je een BT-module gebruikt. Deze hebben vaak maar een ingeboude accu die weinig meer dan 4 uur meegaat. Het probleem dat ik heb met mijn module is dat als ik hem met dezelfde accu als die van de versterker oplaad (dmv. DX auto-usbstekker) ik een vrij irritant statisch geluid krijg. Met bijvoorbeeld een telefoon krijg ik dit echter niet. De oplossing die ik nu gebruik is de module opladen met een USB-accu die ik nog had liggen, maar ik zou het graag eleganter willen oplossen. Ik heb nu een ground loop isolator besteld. Heeft iemand hier ervaring mee of is het probleem veel simpeler op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Piet bel schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 12:34:
Oke, Gisteren weer even bezig geweest met mn nieuwe kistje.
Eerste testopstelling gemaakt, en ik moet zeggen ik ben er behoorlijk tevreden over! Vooral op het maximale volume zijn de tonen geweldig! En helemaal geen gekraak of clipping of whatever.
Er moet nog wel het een en ander getweaked worden, maar dat is van latere zorg.

Hierbij ook gelijk even een fotootje van de testopstelling.
[afbeelding]

Nou had ik nog wel een vraagje, ik was even aan het proberen om mn munitiekist uit te zagen, of uit te dremelen, maar dit heeft me 1 zaag, en 3 dremelschijven gekost. Niet meer doen dus.
Iemand enig idee hoe ik de speakergaten uit de munitiekist kan halen?
Een 120mm gatenzaag misschien?
Wat voor een zaagje heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 21:14
Goedenavond,

Ik heb mijn speakerkist (eindelijk) bijna af. Alleen heb ik nu nog een aantal problemen.. Ik maak in mijn kist gebruik van de AccuSafe V3.0. Het aansluitschema is nog grotendeels gelijk aan dit ontwerp. Het enige verschil is dat ik de bass/treble regeling heb weggelaten.

Nu heb ik nog de volgende problemen:

- Wanneer ik mijn netvoeding aansluit, gaat de kistradio uit zichzelf aan. Ik denk dat dit aan de AccuSafe ligt, aangezien ik verder niks kan bedenken?
- Als ik mijn kistradio uitschakel (via de AccuSafe of met een schakelaar) hoor ik een harde plop. Zou dit misschien komen door mijn condensator oid? (15.000uF, 40V ELCO)
- Mijn volumeknop werkt nauwelijks. Wanneer ik de weerstand op de hoogste stand gedraait heb, komt er nogsteeds geluid uit mijn speakers. Dit volume blijft (nagenoeg) gelijk totdat ik de knop bijna rond heb. Daarna gaat het volume in een kleine beweging van minimaal naar maximaal volume. (potmeter is 100k log) Zou dit aan mijn scheidingsfilter kunnen liggen? Dit is namelijk een actief scheidingsfilter, dus met versterkers (Schema)

Hier een video van mijn krat met weergave van de laatste twee problemen.

Video

Bedankt alvast voor jullie antwoorden :)

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
svenvv2 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:41:
[...]

Ik zie dat je een BT-module gebruikt. Deze hebben vaak maar een ingeboude accu die weinig meer dan 4 uur meegaat. Het probleem dat ik heb met mijn module is dat als ik hem met dezelfde accu als die van de versterker oplaad (dmv. DX auto-usbstekker) ik een vrij irritant statisch geluid krijg. Met bijvoorbeeld een telefoon krijg ik dit echter niet. De oplossing die ik nu gebruik is de module opladen met een USB-accu die ik nog had liggen, maar ik zou het graag eleganter willen oplossen. Ik heb nu een ground loop isolator besteld. Heeft iemand hier ervaring mee of is het probleem veel simpeler op te lossen?
Hoi,

Ik heb een bluetooth module met gewoon een 5v input. Dus geen last van een accu erbij ofzo.

Ik heb ze nog niet getest op de zelfde accu. Maar als deze gaat piepen of storen dan heb je last van een ground loop.
Vaak helpt het als ik de ground tussen de input van ta2024 en de output van de bron verwijder.
De ground komt dan via de voedingskabel.

Dit is mij al vaak gelukt en vaak ook noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag accusafe en voeding ingebouwd en de versterker even aangesloten. Er gebeurde alleen vrij weinig. Het lampje op de voeding ging branden maar de versterker ging niet aan. Ook de accusafe gebeurt niks mee en als je op de knopjes druk schiet het lampje vaag aan en gaat dan weer uit. Hoe kan dit komen? En hoe krijg ik m'n versterker aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben bezig om voor op mijn werkplek een soort minikistje te maken met daarin een regelbare voeding (tot 13.5V en 5A), twee (eigenlijk te grote) luidsprekers en een TA2024, niet aangepast. Nu kwam ik tijdens het scharrelen tussen de onderdelen nog een autoradio tegen. In principe werken die in een auto op 14V, ivm de laadspanning van de alternator. Is het voor die radio schadelijk om op een lagere spanning te werken?

Ik ben van plan om de voeding in te stellen op 12.8V omdat er in het kistje ook nog wat andere electronica komt die op die spanning moet werken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Laatst online: 20:23

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
espro schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:05:
- Wanneer ik mijn netvoeding aansluit, gaat de kistradio uit zichzelf aan. Ik denk dat dit aan de AccuSafe ligt, aangezien ik verder niks kan bedenken? De AccuSafe heeft 2 standen, waarbij stand 1 de accu koppeld aan je versterker en stand 2 de voeding koppelt aan de versterker. Tevens schakelt de AccuSafe automatisch de voeding in bij het aansluiten bij een voeding. Linkje
- Als ik mijn kistradio uitschakel (via de AccuSafe of met een schakelaar) hoor ik een harde plop. Zou dit misschien komen door mijn condensator oid? (15.000uF, 40V ELCO). Dat zou erg goed kunnen, een condensator bevat (afhankelijk van de grootte) nog vermogen, deze zal bij het uitzetten zo snel mogelijk uit de condensator komen.
- Mijn volumeknop werkt nauwelijks. Wanneer ik de weerstand op de hoogste stand gedraait heb, komt er nogsteeds geluid uit mijn speakers. Dit volume blijft (nagenoeg) gelijk totdat ik de knop bijna rond heb. Daarna gaat het volume in een kleine beweging van minimaal naar maximaal volume. (potmeter is 100k log) Zou dit aan mijn scheidingsfilter kunnen liggen? Dit is namelijk een actief scheidingsfilter, dus met versterkers (Schema) Dit zou ik niet weten, ik heb vaker een volume regeling aan een TA2024 gemaakt en hierbij werkte de volume regeling met een logaritmische potmeter uitstekend, weet je zeker dat het een logaritmische is?
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 01:12:
Vandaag accusafe en voeding ingebouwd en de versterker even aangesloten. Er gebeurde alleen vrij weinig. Het lampje op de voeding ging branden maar de versterker ging niet aan. Ook de accusafe gebeurt niks mee en als je op de knopjes druk schiet het lampje vaag aan en gaat dan weer uit. Hoe kan dit komen? En hoe krijg ik m'n versterker aan?
Goed op de polariteit gelet? Dit wil nog wel eens fout gaan.
Pixeltje schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:48:
Ik ben bezig om voor op mijn werkplek een soort minikistje te maken met daarin een regelbare voeding (tot 13.5V en 5A), twee (eigenlijk te grote) luidsprekers en een TA2024, niet aangepast. Nu kwam ik tijdens het scharrelen tussen de onderdelen nog een autoradio tegen. In principe werken die in een auto op 14V, ivm de laadspanning van de alternator. Is het voor die radio schadelijk om op een lagere spanning te werken?

Ik ben van plan om de voeding in te stellen op 12.8V omdat er in het kistje ook nog wat andere electronica komt die op die spanning moet werken.
Nee hoor, kan gewoon goed werken. Laatst bij iemand een autoradio voor in de achtertuin ingebouwd en ingesteld op 12V. Werkt fantastisch!

[ Voor 58% gewijzigd door Stekeltje op 19-10-2012 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Ik zou het volume graag met een knop bedienen, welke indien helemaal naar links gedraaid, de versterker uitschakeld. Ik zie en hoor vaak de ALPS potmeters voorbij komen, maar die zijn er voor zover ik kan vinden niet met "switch"
Heeft iemand een sugestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 21:14
Purn0 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:21:
Ik zou het volume graag met een knop bedienen, welke indien helemaal naar links gedraaid, de versterker uitschakeld. Ik zie en hoor vaak de ALPS potmeters voorbij komen, maar die zijn er voor zover ik kan vinden niet met "switch"
Heeft iemand een sugestie?
Volgens mij kan dit bordje ongeveer wat jij wilt hebben.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Deze doet dat ook. Heb er zelf ook een hele tijd naar gezocht en dit is de enigste die ik gevonden heb tot nu toe. Maar is wel een prima potmeter ervoor, enigste probleem zou kunnen zijn dat de schakelaar maaar een lage stroom aan kan, maar dit is altijd nog anders op te lossen.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 01:12:
Als je alleen een versterker en voeding op de AccuSafe aangesloten hebt zou de AccuSafe ook uit moeten blijven. De AccuSafe doet dan niks anders dan de voeding doorlussen naar de versterker. Pas al er een accu aangesloten is kan de AccuSafe aan. Werkt de versterker wel als je de voeding direct op de versterker aansluit? Is de REM aangesloten?

[ Voor 38% gewijzigd door wesleytjuh op 19-10-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Die van Sure is een digitale volumeknop, toch? Valt dat omwille van de (geluids)kwaliteit nog aan of af te raden? En is het verloop logartimisch?

En dit zou dus een goede zijn van ALPS? Er staat bij dat het een lineaire is. Als ik het goed begrepen heb, verloopt dan het volume niet volgens je verwachting, omdat volume ook "logaritmisch" verloopt... ? (Inderdaad, ik heb de klok wel horen luiden, maar..... ;) )

Kunnen zulke potmeters eigenlijk een ander circuit aa/uit schakelen dan waarop ze weerstand bieden? Ik wil namelijk dat op de input het volume wordt geregeld, maar dat de schakelaar de ingangsstroom van de versterker schakeld...

In de tussentijd vond ik deze nog. Zou dat wat zijn, of is de kwaliteit daarvan zo belabberd, dat ik gegarandeerd spijt krijg?

Thanks voor de adviesen iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu gebeurt er helemaal niks meer. Eerst zaten de versterker en autoradio gewoon op een accu, nu heb ik alles op de accusafe aangesloten (ook de accu) maar er gebeurt niet. Het vreemde alleen is dat helemaal niks meer aan gaat. Ook niet als ik de accu direct op de versterker of autoradio aansluit. Hoe kan dit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Upload anders eens een foto van je opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

thijsco19 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:04:
[...]

Een 120mm gatenzaag misschien?
Wat voor een zaagje heb je gebruikt?
Jup, Dat zou super handig zijn! Maar waar vind ik een 120MM gatenzaag voor alu materiaal?
Nu gewoon een heel fijn zaagje gebruikt, maar zal nog even langs een speciaalzaak, kijken of ze misschien een ijzerzaagje hebben..

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb daarvoor een 122 mm gatenzaag van bahco gebruikt. Was voor staal geloof ik maar ik heb hem gewoon voor hout gebruikt, werkte prima als zou een houtzaag beter gewerkt hebben. Maar voor in aluminium had die zaag prima geweest :). Ik had hem van Akkermans techniek vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Piet bel schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:00:
[...]

Jup, Dat zou super handig zijn! Maar waar vind ik een 120MM gatenzaag voor alu materiaal?
Nu gewoon een heel fijn zaagje gebruikt, maar zal nog even langs een speciaalzaak, kijken of ze misschien een ijzerzaagje hebben..
Ik denk dat de plaatselijke gamma/praxis/karwei/etc. wel een 120 mm gaten zaag heeft. Anders opzoek naar een speciaal zaak. En als je het niet kunt vinden er is altijd nog internet :).

Toevallig een reactie tegengekomen betreft gatenzaag, klik.

[ Voor 11% gewijzigd door thijsco19 op 19-10-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:18:
[...]

Omdat je geen versterker gebruikt is het geluid zo zacht, dat systeempje maakt het geluid niet harder maar daarmee kan je alleen de tonen regelen. :P
Oke en wat voor versterker zou ik dan moeten kopen?
dat ik zowel trafo als accu kan gebruiken. en aux voor mn telefoon.

zoiets? TA2024 versterker is dit geen goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De TA2024 is prima hiervoor juist :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:17:
De TA2024 is prima hiervoor juist :)!
oke en als ik dan via kistradio bestel staat bij input opties de jackbus voorgesoldeerd dan is ie gewoon kant en klaar? alleen paar draadjes aansluiten, stekker in de telefoon en hij doet het?
en moet je ook die weerstandsmod aanvinken? of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:22:
[...]

oke en als ik dan via kistradio bestel staat bij input opties de jackbus voorgesoldeerd dan is ie gewoon kant en klaar? alleen paar draadjes aansluiten, stekker in de telefoon en hij doet het?
en moet je ook die weerstandsmod aanvinken? of niet?
Er is hier genoeg info over te vinden. Zoek even in de voorgaande topics (en deze uiteraard) en op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kistradio.nl neemt momenteel geen orders meer aan zoals op de hoofdsite staat.
Jackbus is een 3.5mm socket waar je dus zo'n standaard 3.5mm jack naar 3.5mm jack kabel op aan kunt sluiten die weer in je MP3 speler gaat.
Modded heb je alleen nodig bij MP3 spelers met een laag uitgangssignaal zoals alle Apple producten.

Dit kan je ook allemaal vinden in de startpost en diverse sites en natuurlijk alle topicreeksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:08:
Kistradio.nl neemt momenteel geen orders meer aan zoals op de hoofdsite staat.
Jackbus is een 3.5mm socket waar je dus zo'n standaard 3.5mm jack naar 3.5mm jack kabel op aan kunt sluiten die weer in je MP3 speler gaat.
Modded heb je alleen nodig bij MP3 spelers met een laag uitgangssignaal zoals alle Apple producten.

Dit kan je ook allemaal vinden in de startpost en diverse sites en natuurlijk alle topicreeksen.
oke dankje dan ga ik ff opzoek naar een andere site waar ik die versterker kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de fout al. Ik denk dat via de voeding er te veel stroom is gegaan, want de zekering van de versterker en van de autoradio zijn doorgebrand. Zometeen even nieuwe halen, maar hoe zorg ik er voor dat dit niet weer gebeurd? Volgensmij kan je met de 'schroef' op de voeding hem lager maken maar hoeveel lager moet dat?
Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink