hmm de li-ion accu blijft bij mij maar in de beveiliging schieten. Nu schiet hij in de beveiliging als ik de mobiel aansluit en daardoor een knal door de speakers gaat. Ook schiet de accu in de beveiliging als ik een elco op de versterker aansluit. Heeft iemand anders een li-ion accu die dezelfde problemen heeft gehad, en deze misschien ook opgelost heeft?
Yep, bekend probleem. Ze kunnen maar een kleine stroom leveren dus wanneer er een piekstroom gevraagd wordt (plop van aansluiten mobiel) of een elco(volladen van de elco) schiet hij in beveiliging. Je hebt eigenlijk iets nodig wat de "inrush current" beperkt, als je daarop googled vind je wellicht wat je nodig hebt.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Eerst je mobiel aansluiten, dan de versterker aan.multifive schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:12:
hmm de li-ion accu blijft bij mij maar in de beveiliging schieten. Nu schiet hij in de beveiliging als ik de mobiel aansluit en daardoor een knal door de speakers gaat. Ook schiet de accu in de beveiliging als ik een elco op de versterker aansluit. Heeft iemand anders een li-ion accu die dezelfde problemen heeft gehad, en deze misschien ook opgelost heeft?
niet echt kratradio gerelateerd, maar waarom moet je voor conrad de directe product link gebruiken?
[ Voor 72% gewijzigd door lutkeveld op 15-05-2013 11:00 ]
druk en typefouten voorbehouden
Omdat Conrad met cookies werkt, een link die je uit de adres balk kopieerd werkt dus alleen voor jou persoonlijk. De directe productlink is wel voor iedereen hetzelfde.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
ik had het over een laptop accu idd.
nou ik heb het werkend hoor! idd 3 cellen in serie en dan nog 3 parralel.
voordeel is dat de cellen op elkaar geplakt maar 5 x 4 cm groot zijn.
en niet zwaarder is dan mn telefoon.
zit geen beveiliging tussen niks, maar werkt boven verwachtingen!
vandaag een lader bestellen en bouwen maar.
nou ik heb het werkend hoor! idd 3 cellen in serie en dan nog 3 parralel.
voordeel is dat de cellen op elkaar geplakt maar 5 x 4 cm groot zijn.
en niet zwaarder is dan mn telefoon.
zit geen beveiliging tussen niks, maar werkt boven verwachtingen!
vandaag een lader bestellen en bouwen maar.
Bedankt! ik heb nu iets gelezen over een NTC, maar geen idee welke waarde die NTC dan zou moeten hebben. Ook las ik dat een weerstand achter de elco misschien zou kunnen helpen, maar ook geen idee welke waarden die moet hebben. Een paar topic terug stond dat iemand het had opgelost door een potmeter aan te sluiten en deze maximaal open te zetten waardoor het probleem ook niet meer voor zou komen. hoe zou die potmeter daar voor kunnen zorgen dan als deze maximaal openstaat, dan doet hij toch niets?wesleytjuh schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:16:
Yep, bekend probleem. Ze kunnen maar een kleine stroom leveren dus wanneer er een piekstroom gevraagd wordt (plop van aansluiten mobiel) of een elco(volladen van de elco) schiet hij in beveiliging. Je hebt eigenlijk iets nodig wat de "inrush current" beperkt, als je daarop googled vind je wellicht wat je nodig hebt.
Hoe moet ik dit nou weer aansluiten? Bij dual 12v input had ik gedacht aan 2x ground. Kan ik gewoon ground aansluiten en de + splitsen naar de twee ingangen?

kreeg hem niet in focus

kreeg hem niet in focus

[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 15-05-2013 17:21 ]
Er staat AC 12V, dit is dus wisselstroom en kan je niet aansluiten op een batterij (die enkelstroom geeft, dus DC)
mag toch hopen dat ik de goede adapter heb gehaald? klik Zeg alsjeblieft niet dat ik de verkeerde heb gehaaldalfaleader schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:22:
Er staat AC 12V, dit is dus wisselstroom en kan je niet aansluiten op een batterij (die enkelstroom geeft, dus DC)
Verwijderd
nopee denk als je deze gaat gebruiken dat er iets boem doet beter kan je een AC adapter gebruikenlutkeveld schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:28:
[...]
mag toch hopen dat ik de goede adapter heb gehaald? klik Zeg alsjeblieft niet dat ik de verkeerde heb gehaald
Gadverrepielekes daar gaat me geld in de prullenbakVerwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:30:
[...]
nopee denk als je deze gaat gebruiken dat er iets boem doet beter kan je een AC adapter gebruiken
AC input of output? Welke zoekterm moet ik dan hebben?
Verwijderd
240 v AC to 12 v AC converterlutkeveld schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:33:
[...]
Gadverrepielekes daar gaat me geld in de prullenbak![]()
AC input of output? Welke zoekterm moet ik dan hebben?
of zoiets
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2013 17:37 ]
Wat is het verschil?
Input voltage:AC 90V~240V 50/60HZ
Output voltage:DC 12V
Output Current Range:2A Max,Adaptive
Output power: 24W
tegen
Input Voltage: 100V-240VAC (50-60Hz)
Output Voltage: 12Volts DC
Amperage: 2Amps
Het verschil is waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het gewoon niet

edit: of zit het hem in dat 'switch power supply"?
[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 15-05-2013 17:43 ]
Zo.. na een tijdje in stilte het topic gevolgd te hebben zelf ook maar aan de slag gegaan
Via MP een oude munitiekist op de kop getikt,
Voor nu nog de budget opties genomen met een Ta2024, 12v 7,2ah accu en een setje speakers...
Aan de binnenkant moet alles nog afgewerkt worden maar de buitenkant ziet er volgens mij prima uit:
Voor nu nog de budget opties genomen met een Ta2024, 12v 7,2ah accu en een setje speakers...
Aan de binnenkant moet alles nog afgewerkt worden maar de buitenkant ziet er volgens mij prima uit:

Zit er gaaf uit die kist!ErnstMid schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:56:
Zo.. na een tijdje in stilte het topic gevolgd te hebben zelf ook maar aan de slag gegaan
[afbeelding]
Wat weegt het en is die een beetje lucht dicht?
[ Voor 5% gewijzigd door mathy_ op 15-05-2013 18:31 ]
Vet hengselErnstMid schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:56:
[afbeelding]
De kist is van binnen helemaal dichtgekit en dus helemaal luchtdicht. Bij de 'deksel' ontsnapt er nog wat lucht maar dat zou goed moeten komen als ik er wat bekleding op doe
Kist weegt iets van 6 a 7 kilo denk ik
Kist weegt iets van 6 a 7 kilo denk ik
Dit soort versterkers zijn geschikt voor gebruik in combinatie met een ringkerntransforamtor of vergelijkbaar. Waarbij je dus een nul hebt, en 2 wisselspanningen, bv +15V en -15V. Je hebt wel voedingen die dit leveren, maar het overgrootte gedeelte zijn DC, of AC (asymmetrisch dus bijvoorbeeld enkel 12VAC, niet +12V en -12V.lutkeveld schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:40:
[...]
Wat is het verschil?
Input voltage:AC 90V~240V 50/60HZ
Output voltage:DC 12V
Output Current Range:2A Max,Adaptive
Output power: 24W
tegen
Input Voltage: 100V-240VAC (50-60Hz)
Output Voltage: 12Volts DC
Amperage: 2Amps
Het verschil is waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het gewoon niet
edit: of zit het hem in dat 'switch power supply"?
Ik zie er niet écht veel nuttige dingen tussen staanlutkeveld schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:23:
DX heeft morgen 50% off sale event. Flink inkopen doen dus voor kratradio onderdelen![]()
Dat bridgen met die weerstandjes zoals in de startpost beschreven, kan dat bij alle versterkers?
En dat verwijderen van cellen, hoe moet dat? Heb nml een onbruikbare liion accu ontvangen die op 16 volt (4cell dus) zit

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
kan je beter per speaker een klankkast maken, of maakt het niet uit als je 2 speakers in 1 klankkast heb zitten?
Verwijderd
nee maakt niet uitNikr schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:07:
kan je beter per speaker een klankkast maken, of maakt het niet uit als je 2 speakers in 1 klankkast heb zitten?
Klopt, met als uitzondering als je speakers die verschillende zaken weergeven (zoals een subwoofer en normale speakers). Dan moet de sub bijvoorbeeld wel echt in een aparte behuizing.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Heeft niemand het antwoord op mijn vraag? Hij verdween nogal snel tussen de andere comments. (Brute kist Ernstmid!)
casefan in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
oh en @lutkeveld, die versterker die je hebt heeft dus idd AC ingangen, dus daar ga je zonder een DC --> AC converter/voeding nooit een accu aan kunnen hangen.
casefan in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
oh en @lutkeveld, die versterker die je hebt heeft dus idd AC ingangen, dus daar ga je zonder een DC --> AC converter/voeding nooit een accu aan kunnen hangen.
Verwijderd
Ik heb bijna alles binnen, ik wacht alleen nog op de lader.

Alles past precies
.
Ik heb een vraag, de mp3 module en de ta2024 moeten toch beide op de uitgang van de accusafe? (ik vraag het maar even voor de zekerheid)
Badankt

Alles past precies
Ik heb een vraag, de mp3 module en de ta2024 moeten toch beide op de uitgang van de accusafe? (ik vraag het maar even voor de zekerheid)
Badankt
Dit is inderdaad niet een heel zuinige versterker, je accu zal niet heel lang meegaan hiermee. Ik wil je sowieso aanraden om een zuinige TA2024 erbij te kopen en hier de speakertjes op aan te sluiten.casefan schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:53:
Ik heb het volgende
1x Excalibur 300.2 versterker (2x 60W RMS 4Ω óf 1x 150W RMS 4Ω (bridged))
2x Pioneer TS-E1002i (25W RMS 4Ω) (2weg, 1 aansluiting)(40 – 40,000 Hz)
1x JBL GT5-10 (250W RMS 4Ω) (Single Coil)(30Hz – 500Hz)
Wat is het beste? Een extra versterker kopen om alles aan te sluiten?
Want het lijkt me onverstandig om de sub op deze versterker aan te sluiten. (Zelfs in bridge-mode denk ik dat 'ie niet heel hard kan zonder alles op te blazen.)
Aan de andere kant is de versterker redelijk overkill voor de Pioneer speakertjes, ik had zelf in gedachte om het volgende te proberen: de Pioneers in serie (8Ω) op 1 kanaal, en de sub (4Ω) op de andere. En dan kijken of er vervorming / clipping optreed bij hogere volumes.
Het moet dus uiteindelijk een kistradio worden, dus ik zat al te kijken naar zuinige versterkers, maar dat wordt niks met deze sub.
(Er staat sowieso een accusafe op de bestellijst nog)(een 12V accu + druppellader hebben we al.)
De sub kun je eventueel op een eigen TA2024 zetten, je moet dan nog wel een filter gebruiken om de lage tonen te scheiden. Een andere mogelijkheid is de Exclibur te bridgen. Voordeel is dat deze versterker waarschijnlijk al een low-pass filter ingebouwd heeft die je met een schakelaartje kunt activeren. Qua wattages is dit geen probleem, opblazen zul je het niet.
Alles op de Excalibur aansluiten zou ik niet aanraden. Je kunt het filter dan niet gebruiken en het is jammer dat je je stereo signaal verliest.
Hoewel de mp3module een aan/uit schakelaartje heeft moet je deze inderdaad ook op de versterker aansluiting van de accusafe zetten. Mocht dit niet goed passen dan kun je hem ook verlengen vanaf de TA2024.Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:43:
Ik heb bijna alles binnen, ik wacht alleen nog op de lader.
[afbeelding]
Alles past precies.
Badankt
Verwijderd
Even een korte vraag: iemand enig idee waar ik het beste mijn hoofdzekering kan plaatsen?
In de krat zit een lader, accu, en acculader, ik maak gebruik van de dubbelpolige wisseschakelaar, zodat de accu nooit in verbinding kan staan met de voeding.
In de krat zit een lader, accu, en acculader, ik maak gebruik van de dubbelpolige wisseschakelaar, zodat de accu nooit in verbinding kan staan met de voeding.
Een zekering zet je het best zo dicht mogelijk bij de accu.
Vorig jaar op Lowlands had ik (heel stom, I know) de + en - van de accu verkeerdom gedraaid. Gevolg, TA2024's dood
. Nu bestaat onze kratradio uit een subwoofertje met twee fullrange waterdichte speakers, een MiniDSP om schiedingsfiltering actief te doen en om fllink te equalizen / corrigeren. Die was godzijdank nog in leven
. Vanavond een van de vervangeners van een TA2024 opnieuw vervangen. Deze viel uit als er veel vermogen gevraagd werd. Gek was dat. Die ene die er los voor hangt doet het weer prima
Wel leuk om onze binnenkant weer eens te laten zien:

Nu nog even alles weer netjes aansluiten.
Ik heb ook de Sure Bluetooth module binnen, maar ben eigenlijk niet zo tevreden over de kwaliteit. Ik heb het gevoel dat het geluid heel erg scherp en schel is.

Ik heb ook de Sure Bluetooth module binnen, maar ben eigenlijk niet zo tevreden over de kwaliteit. Ik heb het gevoel dat het geluid heel erg scherp en schel is.
[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 17-05-2013 20:10 ]
Ik ben zelf aan het nadenken over een kleinere kistradio. Daarvoor lijkt me het 5v 2x3W versterkertje dat eerder is genoemd leuk. Voor dit project heb ik wat componenten bij elkaar gezocht en mijn vraag is eigenlijk of iemand met wat meer achtergrond in de electrotechniek mijn schema kan beoordelen.
Hier kan je zip downloaden met schema en datasheets. Het zou super zijn of iemand kan zeggen of dit zo goed zal gaan werken. Ik heb ook met name interesse in wat opmerkingen over het lithium ion laad gedeelte.
Hier nog wat linkjes naar de productpagina's:
http://dx.com/p/pam8403-5...ital-products-blue-207215
http://bestechpower.com/1...batterypack/PCM-D143.html
http://bestechpower.com/cmbforbatteries/CMB-H269.html
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2981
Hier kan je zip downloaden met schema en datasheets. Het zou super zijn of iemand kan zeggen of dit zo goed zal gaan werken. Ik heb ook met name interesse in wat opmerkingen over het lithium ion laad gedeelte.
[ Voor 23% gewijzigd door SgtCaffran op 17-05-2013 21:23 ]
Ik heb daar ook een aantal(30+) van getest en ben eigenlijk wel meer dan tevreden over deze modulesJvS schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 20:03:
Vorig jaar op Lowlands had ik (heel stom, I know) de + en - van de accu verkeerdom gedraaid. Gevolg, TA2024's dood. Nu bestaat onze kratradio uit een subwoofertje met twee fullrange waterdichte speakers, een MiniDSP om schiedingsfiltering actief te doen en om fllink te equalizen / corrigeren. Die was godzijdank nog in leven
. Vanavond een van de vervangeners van een TA2024 opnieuw vervangen. Deze viel uit als er veel vermogen gevraagd werd. Gek was dat. Die ene die er los voor hangt doet het weer prima
[afbeelding]
[afbeelding]
Blijft en erg coole kist, wel 1 van de kisten die ik weleens in het echt wil horen.
Je zip werkt helaas niet!SgtCaffran schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:18:
Ik ben zelf aan het nadenken over een kleinere kistradio. Daarvoor lijkt me het 5v 2x3W versterkertje dat eerder is genoemd leuk. Voor dit project heb ik wat componenten bij elkaar gezocht en mijn vraag is eigenlijk of iemand met wat meer achtergrond in de electrotechniek mijn schema kan beoordelen.
Zipje werkt nu.SgtCaffran schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:18:
Ik ben geen elektro technicus maar ik vraag me af waarom de HCX-H269V1 er eigenlijk tussen zit? Van wat ik begrijp uit te datasheet is het een lader voor 2s-4s Li-Ion/Li-Poly accu's. Maar de HCX-D143 doet eigenlijk het zelfde?
Verder een erg mooi en interessant schema!
[ Voor 22% gewijzigd door thijsco19 op 17-05-2013 23:32 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Verwijderd
zie ik het nou verkeerd, of gebruik jij 3 ta2024's ?? en zo ja waarvoor dan? ( 1tje voor de speakers 1tje voor de subwoofer en 1tje voor..?
Die linksachter is inderdaad dood
. Of viel uit bij hoge volumes in elk geval. Ik weet overigens niet zeker of het door de versterker komt, of doordat de draadverbindingen gewoon erg brak waren en de sub trillingen ervoor zorgden dat de power gewoon vaak los trilde, waardoor dat ding elke keer uit/aan doet ofzo.
Anyway, werkt nu goed.
Anyway, werkt nu goed.
Wat voor sub heb je op de TA2024 aangesloten?
Dayton SD215-88 in een bandpass behuizing die is afgestemd op 65Hz. Lijkt hoog, maar er komt moddervet laag uit. Krijgt trouwens maar 2x8 watt ofzo van de TA2024 (want 8ohm, niet ideaal), maar speelt prima en gaat dus voldoende "lowlands hard" voor een groep met 15 man.
Je ziet mij hier weleens een beetje ageren tegen de "ik moet veel watts hebben" fetisjisten, komt eigenlijk omdat er volgens mij gewoon maar 1 goede keus is: Een TA2024 (mogelijk met mod, als je er rechtstreeks een iPhone ofzo aan hangt). Die van ons is niet gemod, komt omdat de minidsp een prima stevig uitgangsignaal geeft
.
Je ziet mij hier weleens een beetje ageren tegen de "ik moet veel watts hebben" fetisjisten, komt eigenlijk omdat er volgens mij gewoon maar 1 goede keus is: Een TA2024 (mogelijk met mod, als je er rechtstreeks een iPhone ofzo aan hangt). Die van ons is niet gemod, komt omdat de minidsp een prima stevig uitgangsignaal geeft
[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 18-05-2013 09:27 ]
Heb mooi setje speakers ergens uit gesloopt.
In de specificaties heb ik dit weten te vinden:
- Long-term max. output power: 2 x 40 W / 8 ohms
Het zijn twee paren met elk een tweeter en een woofer (dus 4 speakers totaal van elk 8 ohm) met een filter per paar. Binnen een paar zijn de tweeter en woofer parallel aangesloten.
Voor de duidelijkheid:
https://dl.dropboxusercon...17800241/cross%20over.jpg
Mijn vragen:
- Door het filter komt de impedantie boven de 4 ohm (van de parallele speakers) te liggen. Wordt dit heel veel hoger, of valt dit wel mee?
- Gaat dit werken door één paar op de ene uitgang van de TA2024 aan te sluiten en één paar op de andere?
In de specificaties heb ik dit weten te vinden:
- Long-term max. output power: 2 x 40 W / 8 ohms
Het zijn twee paren met elk een tweeter en een woofer (dus 4 speakers totaal van elk 8 ohm) met een filter per paar. Binnen een paar zijn de tweeter en woofer parallel aangesloten.
Voor de duidelijkheid:
https://dl.dropboxusercon...17800241/cross%20over.jpg
Mijn vragen:
- Door het filter komt de impedantie boven de 4 ohm (van de parallele speakers) te liggen. Wordt dit heel veel hoger, of valt dit wel mee?
- Gaat dit werken door één paar op de ene uitgang van de TA2024 aan te sluiten en één paar op de andere?
[ Voor 7% gewijzigd door Mauritssvt op 18-05-2013 12:27 ]
Het zijn dus gewoon 4ohm speakers. Waarom zou het niet werken?
Je moet het filter er wel tussen houden. Dus je gebruikt gewoon 1 TA2024 voor beide speakers. De units en het filter is gewoon 1 speaker en die sluit je op 1 kanaal aan. Dat werkt gewoon prima.
Elk apart aansluitgen kan, maar doen moet je het fiter omsolderen. Dat is niet echt beginnerswerk.
Je moet het filter er wel tussen houden. Dus je gebruikt gewoon 1 TA2024 voor beide speakers. De units en het filter is gewoon 1 speaker en die sluit je op 1 kanaal aan. Dat werkt gewoon prima.
Elk apart aansluitgen kan, maar doen moet je het fiter omsolderen. Dat is niet echt beginnerswerk.
[ Voor 70% gewijzigd door JvS op 18-05-2013 12:38 ]
Verwijderd
Ik heb ondertussen mijn kist bijna helemaal in elkaar gezet.
Ik heb nu alleen een vraag over mijn subwoofer.
Zoals JvS had aangeraden, gebruik ik de Dayton DVC sub met een aparte TA2024.
Maar is het noodzakelijk om hier een filter bij te maken/kopen?
Een miniDSP is buiten mijn budget, maar een filter kan er makkelijk in.
Nou heb ik gelezen dat het heel makkelijk te maken is, zo'n filter. Een 1e orde kan al met 1 weerstand en 1 condensator. Maar daarbij komt een faseverschil van 90 graden. (?)
Betekent dit dat je Bass dan iets te laat komt vergeleken met het geluid van de andere speakers?
Een 4e orde filter heeft dan weer geen faseverschil.
Dus:
1) Is een low-pass filter noodzakelijk voor een sub.
2) Is een faseverschil slecht voor het geluid?
Alvast hartelijk bedankt!
En als ik klaar ben zal ik natuurlijk fotootjes plaatsen
Sjors
Ik heb nu alleen een vraag over mijn subwoofer.
Zoals JvS had aangeraden, gebruik ik de Dayton DVC sub met een aparte TA2024.
Maar is het noodzakelijk om hier een filter bij te maken/kopen?
Een miniDSP is buiten mijn budget, maar een filter kan er makkelijk in.
Nou heb ik gelezen dat het heel makkelijk te maken is, zo'n filter. Een 1e orde kan al met 1 weerstand en 1 condensator. Maar daarbij komt een faseverschil van 90 graden. (?)
Betekent dit dat je Bass dan iets te laat komt vergeleken met het geluid van de andere speakers?
Een 4e orde filter heeft dan weer geen faseverschil.
Dus:
1) Is een low-pass filter noodzakelijk voor een sub.
2) Is een faseverschil slecht voor het geluid?
Alvast hartelijk bedankt!
En als ik klaar ben zal ik natuurlijk fotootjes plaatsen
Sjors
Ja je moet lowpass filteren. Anders werkt het niet. Maar ook de volumes van de sub en fullrange speakers moeten aansluiten. Fase is op zich wel belangrijk. Als die verkeerd is, gaan de speakers elkaar uitdoven in het gebied waar de frequentie overlapt.
Maarja, dat is een kwestie van vier draadjes ompluggen.
Wat voor sub behuizing ga je maken?
Maarja, dat is een kwestie van vier draadjes ompluggen.
Wat voor sub behuizing ga je maken?
Verwijderd
Oke, dankjewel. Dan moet ik er even eentje berekenen en gaan maken.
Ik heb met winISD het benodigde volume voor de sub berekend en met die grootte een kist gemaakt
Over de andere speakers komt een kleine aparte behuizing. Als het laag tegenvalt was ik van plan om met winISD verder te gaan berekenen voor een bas poort.
Het is trouwens gemaakt van 9mm multiplex.

Ik heb met winISD het benodigde volume voor de sub berekend en met die grootte een kist gemaakt
Over de andere speakers komt een kleine aparte behuizing. Als het laag tegenvalt was ik van plan om met winISD verder te gaan berekenen voor een bas poort.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2013 13:29 . Reden: foto's ]
De vier speakers zijn allemaal 8 ohm, maar door het parallel schakelen wordt dit 4 ohm per kanaal.JvS schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 12:35:
Het zijn dus gewoon 4ohm speakers. Waarom zou het niet werken?
Mijn punt was: door een filter (dat na de TA2024 komt) neemt de impedantie van "één unit" (die je op één kanaal wilt aansluiten) toe. Aangezien de TA2024 op 8 ohm (per kanaal) al een stukje minder vermogen kan leveren, zou ik me kunnen voorstellen dat als de impedantie dusdanig toeneemt, dat de TA2024 nauwelijks meer vermogen kan leveren. Als ik de vervangingsweerstand van de hele schakeling bepaal met een frequentie van 60Hz, kom ik op een impedantie van 127.8 ohm. Dit bracht mij aan het twijfelen. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Nee, ik was ook niet van plan het filter om te gaan solderen. Gewoon TA2024 -> filter -> speakers.
Ik zou voor iets dikker materiaal gaan, zeker als je niets van bracing binnenin aanbrengt.Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:24:
Oke, dankjewel. Dan moet ik er even eentje berekenen en gaan maken.
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
Ik had een vraag voor alle mensen die hier een eigen kist hebben gebouwd. Ik wil dit ook gaan doen en was me aan het afvragen hoe ik MDF verstek kan zagen. Ik heb wel een verstek zaag voor plintjes maar dat gaat niet lukken met een grote plank MDF natuurlijk. hoe hebben jullie dat gedaan en wat werkt het beste?
Groetjes
Groetjes
don't mind me
Kunnen ze dat niet bij de doehetzelf zaak doen voor je?
Anders is het lastig/moeilijk.
Je zou het met een decoupeerzaag kunnen doen die je in een hoek kan instellen, zo ook met een cirkelzaag en een tafelzaag (sommige cirkelzagen kan je op een tafel monteren hiermee dus ook mogenlijk).
Simpel gezegd, je kan het met elke zaag die je in de gewenste hoek zet in verstek zagen.
Anders is het lastig/moeilijk.
Je zou het met een decoupeerzaag kunnen doen die je in een hoek kan instellen, zo ook met een cirkelzaag en een tafelzaag (sommige cirkelzagen kan je op een tafel monteren hiermee dus ook mogenlijk).
Simpel gezegd, je kan het met elke zaag die je in de gewenste hoek zet in verstek zagen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
9mm triplex is prima. Dit is geen hifi. Een beetje resonantie is minder erg dan een totaal ontilbaar kistje.Scyth schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:06:
[...]
Ik zou voor iets dikker materiaal gaan, zeker als je niets van bracing binnenin aanbrengt.
Je kan erg goedkoop op marktplaats een decoupeerzaagje op de kop tikken. Daarna kan je zelf een geleide balk maken zodat je rechte lijnen zaagt, wat uit de losse hand erg moeilijk is. Als je het een beetje eyeballt ziet het er vaak recht uit, maar dat is het niet helemaal in de meeste gevallen.JeroenF schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:40:
Ik had een vraag voor alle mensen die hier een eigen kist hebben gebouwd. Ik wil dit ook gaan doen en was me aan het afvragen hoe ik MDF verstek kan zagen. Ik heb wel een verstek zaag voor plintjes maar dat gaat niet lukken met een grote plank MDF natuurlijk. hoe hebben jullie dat gedaan en wat werkt het beste?
Groetjes
iemand nog behoefte aan een 5v mp3 module? heb er een over
[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 18-05-2013 19:53 ]
dm!lutkeveld schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:53:
iemand nog behoefte aan een 5v mp3 module? heb er een over
Verwijderd
HELP
Ik ging net mijn accusafe testen en hij werkt met de lader, de accu en de ta2024. Toen sloot ik ook mijn voeding aan (dus ik had alles aangesloten op de accusafe) en toen ik deed ik weer de accusafe aan maar hij begon heel snel te schakelen.
Me accusafe blijf niet aanstaan want als ik op het zwarte aan knopje druk begint hij dus heel snel te schakelen en als ik het knopje niet meer in druk gaat de groen led uit.
Weet iemand wat eer aan de hand is
Het enigste dat ik zou kunnen bedenken waarom hij zoemt is omdat de lader niet helemaal leeg was, ik hoop dat het hierdoor komt.
EDIT:
Ik weet al wat er mis is: een kapotte voeding. Ik heb het getest met een voeding die het wel doet en alles werk perfect ik hoef dan niet eens het aan knopje in te drukken. Wel balen dat ik een kapotte voeding heb, hij is net nieuw.
Ik ging net mijn accusafe testen en hij werkt met de lader, de accu en de ta2024. Toen sloot ik ook mijn voeding aan (dus ik had alles aangesloten op de accusafe) en toen ik deed ik weer de accusafe aan maar hij begon heel snel te schakelen.
Me accusafe blijf niet aanstaan want als ik op het zwarte aan knopje druk begint hij dus heel snel te schakelen en als ik het knopje niet meer in druk gaat de groen led uit.
Weet iemand wat eer aan de hand is
Het enigste dat ik zou kunnen bedenken waarom hij zoemt is omdat de lader niet helemaal leeg was, ik hoop dat het hierdoor komt.
EDIT:
Ik weet al wat er mis is: een kapotte voeding. Ik heb het getest met een voeding die het wel doet en alles werk perfect ik hoef dan niet eens het aan knopje in te drukken. Wel balen dat ik een kapotte voeding heb, hij is net nieuw.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2013 22:06 ]
Iemand enig idee hoe ik aan zo'n voedingskabeltje van een fm module/lcd voltmeter kom? Die van mij is namelijk kapot:(
Ik vind het schandalig dat ze niet bij de bordjes geleverd worden, heb ze zelf apart gekocht op ebay: 2pins en 3pinsCluricauns schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 21:24:
Iemand enig idee hoe ik aan zo'n voedingskabeltje van een fm module/lcd voltmeter kom? Die van mij is namelijk kapot:(
Het was toch slecht voor de geluidskwaliteit om sub en speakers in dezelfde behuizing te hebben?JvS schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 20:03:
Vorig jaar op Lowlands had ik (heel stom, I know) de + en - van de accu verkeerdom gedraaid. Gevolg, TA2024's dood. Nu bestaat onze kratradio uit een subwoofertje met twee fullrange waterdichte speakers, een MiniDSP om schiedingsfiltering actief te doen en om fllink te equalizen / corrigeren. Die was godzijdank nog in leven
[afbeelding]
[afbeelding]
@nelsch de dm is niet van belang voor anderen, volgende keer dus geen apart bericht om het topic schoon te houden
[ Voor 50% gewijzigd door lutkeveld op 18-05-2013 21:47 ]
Verwijderd
De voeding doet het welVerwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 21:08:
HELP
Weet iemand wat eer aan de hand is![]()
EDIT:

Zou kunnen dat die 11.3V wat te laag was, al hoort elke voeding vanaf zo'n 10V te werken (als ik het me goed herinner, is inmiddels alweer een tijd geledenVerwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:29:
[...]
De voeding doet het wel, maar hij gaf 11.3 volt af door het potmetertje. Nu kan ik via de poter een voltage aflaten staan van tussen de 11.3 volt en 13 volt. Wat is het beste voltage?
Ik zou je voeding op 13V zetten, kan de TA2024 prima aan, en heb je net dat beetje meer vermogen waardoor de TA2024 is minder geknepen klinkt.
Verwijderd
Bedankt!wesleytjuh schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:36:
[...]
Zou kunnen dat die 11.3V wat te laag was, al hoort elke voeding vanaf zo'n 10V te werken (als ik het me goed herinner, is inmiddels alweer een tijd geleden. Met voeding aangesloten en draaiende kun je hem overigens nooit "aan" zetten he. Zodra de voeding actief is zorgt de accusafe ervoor dat die gebruikt wordt, de accu zit dan op de acculader aangesloten, het is dan niet mogelijk om vanaf de accu te spelen.
Ik zou je voeding op 13V zetten, kan de TA2024 prima aan, en heb je net dat beetje meer vermogen waardoor de TA2024 is minder geknepen klinkt.
Zeker, dan werkt de sub totaal niet meer.lutkeveld schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 21:27:
[...]
Ik vind het schandalig dat ze niet bij de bordjes geleverd worden, heb ze zelf apart gekocht op ebay: 2pins en 3pins
[...]
Het was toch slecht voor de geluidskwaliteit om sub en speakers in dezelfde behuizing te hebben?
Laat maar, had niet gezien dat je de fullranger had afgeschermd.
Er is over nagedacht
. De kastjes zijn wel een stuk te klein, dus de woofers pieken nogal bij 350 hz en het laag onder de 200hz houdt een beetje op. De sub begint pas bij 110Hz fatsoenlijk te spelen, dus we moesten de DSP stevig aan het werk zetten om het allemaal een beetje recht te breien
.
Een soort "Linkwitz Transform" eigenlijk, die je ook doet als je een hele kleine sub wilt maken met een woofer die veel meer kan. Die moet je dan ook corrigeren (gebeurt in veel moderne DSP subwoofers al).
De kist is ongeveer 1,5 jaar in ontwikkeling geweest. De doelstellingen (in 2009) waren:
- Redelijk draagbaar
- Stevig en vet geluid (voor gebruik op festivals)
- Bruikbaar op een zeilboot, zo watervast mogelijk
- Uurtje of 10 op de accu kunnen doen
We hebben daarom gekozen voor Visaton FW16 waterdichte speakers en een systeem waarbij de subwoofer In de kast komt (een bandpass), zodat die minimaal met spetterend water in aanraking komt.

Het eerste ontwerp:

Omdat het geheel behoorlijk groot werd (twee ruimtes van elk zon 22 liter), wilden we zo dun mogelijk materiaal gebruiken. Dat is dus dus dun (6 of 9mm) multiplex geworden. De baspoorten hebben we uiteindelijk laag gezet met een bocht naar boven. Uiteindelijk zijn we toch gaan afslanken (compromis). En met een bandpass kast van netoo 18 (reflexkast) en 14L (gesloten deel met alle electronica) konden we met twee korte poortjes de zaak op rond de 50-60Hz afstemmen.
Omdat de kist watervast moest zijn, hebben we het geheel ingesmeerd met Epoxyhars. Een enorm kliederwerk en smerig spul, maar wel hard en stevig. We hadden het met een kleurstof door-en-door wit gemaakt. Dit is een WIP. Na veel schuren werd het geheel wel glad.

Verder een voltmetertje gesoldeerd

Uiteindelijk hebben we in de eerste versie dus geen DSP en zaten de woofer en fullrange speakers dus nog in de zelfde behuizing. En dit werkte me toch een part slecht! De subwoofer gaf hooguit een beetje gerommel in het 1-3Khz gebied en er kwam amper laag uit. En de fullrange speakers zijn eigenlijk ook slechte plastic dingen (Want ja, watervast)... Dus die klonken alsof kermit de kikker alles nazong... Al met al met wat groffe equalizing van een telefoon enigszins te verhelpen en als we de sub uitzetten, gaf het wel acceptabel geluid (vergelijkbaar met autospeakers en de meeste normale kratradio's, maar wat meer laag dan degene die echt in een krat zitten).
Open kist met alles in dezelfde ruimte:

Kist zag er wel cool uit al:

Maar we waren dus totaal niet tevreden over het geluid. We wilden dit actief gaan filteren en printplaatjes laten maken en dan met componentjes corrigeren en filteren. Dit was vrij complex om te doen. We hebben dat opgegeven en een andere richting in gegaan. DSP. Wij gingen voor de meest over-engineerd kistradio die er was
. Na een jaar hebben we dus de volgende verbeteringen doorgevoerd:
- Fullrange speakers in mini kistje gezet
- Installatie miniDSP
- Het meten van het ongefilterde geluid per speaker en als totaal systeem
- Subwoofer van 30Hz tot 150Hz laten spelen, bij 80Hz een resonantie wegfilteren
- Fullrange speakers van 110Hz - 20Khz laten spelen, vrij extreme correcties om 'toeter effect' en allerlei andere ranzigheden van die speaker weg te filteren
- Niveau en fase van sub en fullrange op elkaar aan laten sluiten, en woofer wat harder laten spelen dan je nodig zou denken (dat is buiten wel prettig om te horen).
Dit heeft echt een wereld van verschil gemaakt. We waren echt behoorlijk teleurgesteld in de subwoofer in eerste instantie en hadden niet de ilusie dat er ooit nog fatsoenlijk geluid uit de speaker zou komen. Little did we know, dit ding is echt fantastisch geworden. En overal waar-ie gebruikt wordt oogst-ie lof. Alle vriendinnen van mijn ex vonden hem ook geweldig toen we hem bij een tuinfeest van mijn ex gebruikten, op lowlands steelt-ie de show altijd, met zeilen. We zijn er erg blij mee.
Plaatjes:
Deze kistjes hebben we over de fullranges geplakt (veel te kleine behuizing, maar we vonden behoud van zoveel mogelijk van de sub behuizing belangrijker)

Lijmklemmen gaat niet meer. Dus dan maar bier en een accu erop zetten en flink dicht kitten:

De miniDSP die alles gered heeft!

En de correcties die de miniDSP onder andere gedaan heeft:

(lijkt niet zo heftig, maar het loopt van +5db voor het laag en hoog tot -6db in het midden en nog wat piekjes, zoals -13db bij 350Hz, dat is een vrij extreem bereik voor correcties).
Dit is de uiteindelijke meting van de speaker (hier moet je even op klikken om te zien). Hier zie je ook hoe diep het laag echt doorloopt en hoeveel het geluid nog 'zwabbert'. Dit is als hifi speaker dus niet acceptabel. Maar voor een camping speaker is vooral het oplopende en vette laag, gecombineerd met best wel goed mid/hoog echt perfect.
De sub is hier trouwens nog niet gefilterd, ik zie er nog een piek geluid van 800-1500hz van de blauwe lijn (de sub). Daar zie je dus dat je een bandpass ook altijd nog moet low-pass filteren, anders kriijg je dat geluid cadeau en dat is echt heel erg lelijk)
En zo staat-ie er meestal bij:

En nu doet-ie het dus weer
. Was gelijk gemotiveerd een groot verhaal te schrijven
.
Een soort "Linkwitz Transform" eigenlijk, die je ook doet als je een hele kleine sub wilt maken met een woofer die veel meer kan. Die moet je dan ook corrigeren (gebeurt in veel moderne DSP subwoofers al).
De kist is ongeveer 1,5 jaar in ontwikkeling geweest. De doelstellingen (in 2009) waren:
- Redelijk draagbaar
- Stevig en vet geluid (voor gebruik op festivals)
- Bruikbaar op een zeilboot, zo watervast mogelijk
- Uurtje of 10 op de accu kunnen doen
We hebben daarom gekozen voor Visaton FW16 waterdichte speakers en een systeem waarbij de subwoofer In de kast komt (een bandpass), zodat die minimaal met spetterend water in aanraking komt.

Het eerste ontwerp:

Omdat het geheel behoorlijk groot werd (twee ruimtes van elk zon 22 liter), wilden we zo dun mogelijk materiaal gebruiken. Dat is dus dus dun (6 of 9mm) multiplex geworden. De baspoorten hebben we uiteindelijk laag gezet met een bocht naar boven. Uiteindelijk zijn we toch gaan afslanken (compromis). En met een bandpass kast van netoo 18 (reflexkast) en 14L (gesloten deel met alle electronica) konden we met twee korte poortjes de zaak op rond de 50-60Hz afstemmen.
Omdat de kist watervast moest zijn, hebben we het geheel ingesmeerd met Epoxyhars. Een enorm kliederwerk en smerig spul, maar wel hard en stevig. We hadden het met een kleurstof door-en-door wit gemaakt. Dit is een WIP. Na veel schuren werd het geheel wel glad.

Verder een voltmetertje gesoldeerd

Uiteindelijk hebben we in de eerste versie dus geen DSP en zaten de woofer en fullrange speakers dus nog in de zelfde behuizing. En dit werkte me toch een part slecht! De subwoofer gaf hooguit een beetje gerommel in het 1-3Khz gebied en er kwam amper laag uit. En de fullrange speakers zijn eigenlijk ook slechte plastic dingen (Want ja, watervast)... Dus die klonken alsof kermit de kikker alles nazong... Al met al met wat groffe equalizing van een telefoon enigszins te verhelpen en als we de sub uitzetten, gaf het wel acceptabel geluid (vergelijkbaar met autospeakers en de meeste normale kratradio's, maar wat meer laag dan degene die echt in een krat zitten).
Open kist met alles in dezelfde ruimte:

Kist zag er wel cool uit al:

Maar we waren dus totaal niet tevreden over het geluid. We wilden dit actief gaan filteren en printplaatjes laten maken en dan met componentjes corrigeren en filteren. Dit was vrij complex om te doen. We hebben dat opgegeven en een andere richting in gegaan. DSP. Wij gingen voor de meest over-engineerd kistradio die er was
- Fullrange speakers in mini kistje gezet
- Installatie miniDSP
- Het meten van het ongefilterde geluid per speaker en als totaal systeem
- Subwoofer van 30Hz tot 150Hz laten spelen, bij 80Hz een resonantie wegfilteren
- Fullrange speakers van 110Hz - 20Khz laten spelen, vrij extreme correcties om 'toeter effect' en allerlei andere ranzigheden van die speaker weg te filteren
- Niveau en fase van sub en fullrange op elkaar aan laten sluiten, en woofer wat harder laten spelen dan je nodig zou denken (dat is buiten wel prettig om te horen).
Dit heeft echt een wereld van verschil gemaakt. We waren echt behoorlijk teleurgesteld in de subwoofer in eerste instantie en hadden niet de ilusie dat er ooit nog fatsoenlijk geluid uit de speaker zou komen. Little did we know, dit ding is echt fantastisch geworden. En overal waar-ie gebruikt wordt oogst-ie lof. Alle vriendinnen van mijn ex vonden hem ook geweldig toen we hem bij een tuinfeest van mijn ex gebruikten, op lowlands steelt-ie de show altijd, met zeilen. We zijn er erg blij mee.
Plaatjes:
Deze kistjes hebben we over de fullranges geplakt (veel te kleine behuizing, maar we vonden behoud van zoveel mogelijk van de sub behuizing belangrijker)

Lijmklemmen gaat niet meer. Dus dan maar bier en een accu erop zetten en flink dicht kitten:

De miniDSP die alles gered heeft!

En de correcties die de miniDSP onder andere gedaan heeft:

(lijkt niet zo heftig, maar het loopt van +5db voor het laag en hoog tot -6db in het midden en nog wat piekjes, zoals -13db bij 350Hz, dat is een vrij extreem bereik voor correcties).
Dit is de uiteindelijke meting van de speaker (hier moet je even op klikken om te zien). Hier zie je ook hoe diep het laag echt doorloopt en hoeveel het geluid nog 'zwabbert'. Dit is als hifi speaker dus niet acceptabel. Maar voor een camping speaker is vooral het oplopende en vette laag, gecombineerd met best wel goed mid/hoog echt perfect.

De sub is hier trouwens nog niet gefilterd, ik zie er nog een piek geluid van 800-1500hz van de blauwe lijn (de sub). Daar zie je dus dat je een bandpass ook altijd nog moet low-pass filteren, anders kriijg je dat geluid cadeau en dat is echt heel erg lelijk)
En zo staat-ie er meestal bij:

En nu doet-ie het dus weer
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 19-05-2013 13:07 ]
Waar heb je die minidsp vandaan?
edit;
@hieronder awwwh shiitt dat is veelste duur. Is er niet een 'ebay versie' voor een paar tientjes?
edit;
@hieronder awwwh shiitt dat is veelste duur. Is er niet een 'ebay versie' voor een paar tientjes?
[ Voor 62% gewijzigd door lutkeveld op 19-05-2013 13:11 ]
Besteld bij miniDSP.com. Maar je kunt ze ook krijgen in Nederland bij http://www.juoiga.eu/
(is trouwens niet erg goedkoop, wij houden maar niet meer bij wat het kistje gekost heeft aan onderdelen die we niet gebruiken, defecten, kist-epoxy-verf-materiaal en allerlei dure componenten
).
(is trouwens niet erg goedkoop, wij houden maar niet meer bij wat het kistje gekost heeft aan onderdelen die we niet gebruiken, defecten, kist-epoxy-verf-materiaal en allerlei dure componenten
[ Voor 113% gewijzigd door JvS op 19-05-2013 13:10 ]
Verwijderd
Ik heb mijn kratradio bijna helemaal af. Zit alleen nog met een probleem: FM ontvangst. Ik heb in mn radio een mp3 module zitten (de welbekende van accusafe) en de TA2024 versterker. Als ik de mp3 module op de radiostand zet krijg ik direct een flinke bromtoon te horen. Ik heb een beetje gespeeld met 2 koperdraden als antenne en een staafantenne. De ontvangst wordt hier niet echt beter van (ik ontvang alleen een lokaal radiostation die ik zonder antenne ook al kan ontvangen) en de bromtoon is nog steeds even hard. Het probleem is denk ik dat de ruis in het signaal mee wordt versterkt door de versterker waardoor er in het eindsignaal flinke ruis zit. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om toch goede FM ontvangst te krijgen (het liefst via de mp3 module, via mobiel kan natuurlijk ook maar wil het eigenlijk ingebouwd hebben). Wie gebruikt er hier nog meer de FM mode op de mp3 module en heeft wel goede ontvangst?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Een echte antenne proberen? Zoiets?Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:39:
Ik heb mijn kratradio bijna helemaal af. Zit alleen nog met een probleem: FM ontvangst. Ik heb in mn radio een mp3 module zitten (de welbekende van accusafe) en de TA2024 versterker. Als ik de mp3 module op de radiostand zet krijg ik direct een flinke bromtoon te horen. Ik heb een beetje gespeeld met 2 koperdraden als antenne en een staafantenne. De ontvangst wordt hier niet echt beter van (ik ontvang alleen een lokaal radiostation die ik zonder antenne ook al kan ontvangen) en de bromtoon is nog steeds even hard. Het probleem is denk ik dat de ruis in het signaal mee wordt versterkt door de versterker waardoor er in het eindsignaal flinke ruis zit. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om toch goede FM ontvangst te krijgen (het liefst via de mp3 module, via mobiel kan natuurlijk ook maar wil het eigenlijk ingebouwd hebben). Wie gebruikt er hier nog meer de FM mode op de mp3 module en heeft wel goede ontvangst?
Alvast bedankt
Of je mobiel aansluiten via 3.5mm jack en dan fm radio op je mobiel selecteren.
Of als je wifi hebt, mobiel aansluiten en internetradio station laden
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe laden jullie je accu op? Ben van plan een speakerterminal in te bouwen waar ik de uiteinden van mijn lader (zonder krokodillenbekken uiteraard) in wil doen. Heb alleen liever iets waar je de klemmetjes op kan zetten en wat niet onder stroom staat bij gebruik
Of de acculader inbouwen, maar ik heb geen idee hoe ik de stekker doorlink naar een iec contact
[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 19-05-2013 17:04 ]
@Codbash - een antenne heeft ook een tegenpool nodig om goed te kunnen werken (zoek maar eens op dipool) dus ik denk dat je ergens een aarde mist (wat niet raar is bij een krat radio).
Je zou dus een dipool kunnen maken, met de lengte van de 'aarde' kant eventueel los gewikkeld om een stukje PVC buis.
Heb je dan nog steeds brom - ook zonder voeding/lader?
edit:// en een antenne voor de driemeter band (FM dus) is idealiter bij een kwartgolf dipool dus 75 cm per pool.
Je zou dus een dipool kunnen maken, met de lengte van de 'aarde' kant eventueel los gewikkeld om een stukje PVC buis.
edit:// en een antenne voor de driemeter band (FM dus) is idealiter bij een kwartgolf dipool dus 75 cm per pool.
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 19-05-2013 16:49 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
zoals ik al zei heb ik een staafantenne geprobeerd. Mobiel aansluiten is een optie maar zoals ik ook al zei heb ik liever een werkende fm ontvanger ingebouwd!lutkeveld schreef op zondag 19 mei 2013 @ 16:26:
[...]
Een echte antenne proberen? Zoiets?
Of je mobiel aansluiten via 3.5mm jack en dan fm radio op je mobiel selecteren.
Of als je wifi hebt, mobiel aansluiten en internetradio station laden
Heb is even zitten zoeken naar een dipool antenne. Ik heb nu het volgende gemaakt:franssie schreef op zondag 19 mei 2013 @ 16:35:
@Codbash - een antenne heeft ook een tegenpool nodig om goed te kunnen werken (zoek maar eens op dipool) dus ik denk dat je ergens een aarde mist (wat niet raar is bij een krat radio).
http://nathan.chantrell.n...009/07/dipole_antenna.gif
(lengte polen zijn in mijn geval dan 75 cm per pool). De koper draad van de coax kabel moet ik nu op de mp3 module aansluiten? wat moet ik dan doen met de "shield"? Ik gebruik btw een accu en geen voeding!
Waarom kan ik eigenlijk geen staafantenne zoals deze gebruiken: http://www.shopetoncorp.com/imagesEdp/p115297b.jpg
Die zitten toch ook op zo;n draagbare radiootjes etc.
danku!
De kern van de coax idd op de antenne ingang, de shield (die mesh van zilver waarschijnlijk) op een aarde punt in de buurt van die antenneingang. Dan zijn ze beiden actief.
Natuurlijk kan je ook een telescoop antenne gebruiken ipv de actiefste (=antenneingang) draad. De andere draad werk je wat uit zicht weg.
Natuurlijk kan je ook een telescoop antenne gebruiken ipv de actiefste (=antenneingang) draad. De andere draad werk je wat uit zicht weg.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Als eerste: bedankt voor de snelle reacties!franssie schreef op zondag 19 mei 2013 @ 18:06:
De kern van de coax idd op de antenne ingang, de shield (die mesh van zilver waarschijnlijk) op een aarde punt in de buurt van die antenneingang. Dan zijn ze beiden actief.
Als ik het goed begrijp komt het er dus als volgt uit te zien:

Nu geef je aan dat de shield op een aarde punt moet komen. Volgens mij heb ik geen aarde in de krat (of waar zal dat kunnen zijn dan?). Moet ik dan bijvoorbeeld de shield op mn deksel van traanplaat bevestigen?
dankjewel!
Dat vraagteken ergens vastmaken, kan op traanplaat als die geaard is. In elk elektrisch systeem is er toch een soort aarde (zeg de min van een accu). Spanning is namelijk relatief, je kan prima aan een draad van 10 kilovolt hangen, zolang je maar weg blijft van de grond.
Beste is denk ik traanplaat en mantel van de coax beide aan de min van de accu schroeven/solderen. Heb je dan nog steeds veel ruis (ook even buiten testen, een modern huis is een ramp vwb radio storing) dan is denk ik de FM ontvanger van bedenkelijke kwaliteit.
Beste is denk ik traanplaat en mantel van de coax beide aan de min van de accu schroeven/solderen. Heb je dan nog steeds veel ruis (ook even buiten testen, een modern huis is een ramp vwb radio storing) dan is denk ik de FM ontvanger van bedenkelijke kwaliteit.
Verwijderd
Ik denk dat ik inderdaad toch tot de conclusie kom dat de FM ontvanger niet van beste kwaliteit is. Heb de antenne aangesloten zoals beschreven. Krijg er wel iets beter geluid uit maar ontvang nog steeds alleen lokale radiostations. Wat me trouwens ook opvalt is dat bij het laagste volume het geluid bij de FM mode al vrij hard is (heb geen extra potmeter ertussen zitten).franssie schreef op zondag 19 mei 2013 @ 18:33:
Dat vraagteken ergens vastmaken, kan op traanplaat als die geaard is. In elk elektrisch systeem is er toch een soort aarde (zeg de min van een accu). Spanning is namelijk relatief, je kan prima aan een draad van 10 kilovolt hangen, zolang je maar weg blijft van de grond.
Maar ik geef het voor nu even op met deze FM ontvanger en ga opzoek naar een alternatief! Wellicht een externe FM ontvanger die ik in de krat kan verwerken en deze dan aan kan sluiten op de aux aansluiting.
in ieder geval, toch bedankt voor de hulp! Zijn er trouwens hier nog andere mensen die de FM functie wel gebruiken van de mp3 module? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
hallo,
Ik heb het hele forum door gelezen, maar niemand gezien die leds goeds op het ritme van de muziek kan laten knipperen bij lage volumes. Zodat je ook een mp3 kan aansluiten bij normaal volume.
Nu ben ik zelf ook even bezig geweest vanmiddag, ik ben er achter gekomen dat je leds gewoon kan aansluiten rechtstreeks op je TA2024 dan gaan ze ook knipperen. Het probleem is dat ze het dan ook alleen goed doen bij hoog volume. Dus ging ik even googelen toen kwam ik dit tegen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/072637/
Ik zit te denken om deze te kopen en die aan te sluiten op de TA2024 volgens mij doet hij het dan goed ook bij lage volumes.
Als iemand anders ook een andere mogelijkheid weet laat het maar weten.
Ik heb het hele forum door gelezen, maar niemand gezien die leds goeds op het ritme van de muziek kan laten knipperen bij lage volumes. Zodat je ook een mp3 kan aansluiten bij normaal volume.
Nu ben ik zelf ook even bezig geweest vanmiddag, ik ben er achter gekomen dat je leds gewoon kan aansluiten rechtstreeks op je TA2024 dan gaan ze ook knipperen. Het probleem is dat ze het dan ook alleen goed doen bij hoog volume. Dus ging ik even googelen toen kwam ik dit tegen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/072637/
Ik zit te denken om deze te kopen en die aan te sluiten op de TA2024 volgens mij doet hij het dan goed ook bij lage volumes.
Als iemand anders ook een andere mogelijkheid weet laat het maar weten.
Hallohallo!
Na jaren met het idee in mijn hoofd is het na de verhuizing toch tijd om ook een speaker te bouwen. Vroeger kon ik op de begane grond mijn raam open zetten en hard blazen maar nu op de bovenste verdieping word dat toch lastig! Binnenkort zal ik ook even wat fototjes plaatsen hier voor de leuk. Ik heb walnoot placplastic gekocht dus het word een luxe portable monitor speaker. Rugtas binding eraan. Met autoradio.
Nou ben ik inmiddels al aardig ver maar heb ik wat specifieke vragen:
Wat is het verschil tussen kratsafe (diy) en accusafe.nl versie? Deze units zijn met een momentaan schakelaar ontworpen, en zeker niet te gebruiken met een normale (aan/uit-)schakelaar?
- Er zit een 7,2Ah accu in, en heb een 13,8V 1A lader besteld op dx (supercheap). Is het erg als deze overlaadt? (kratsafe/accusafe hebben geen lader cutoff als ik het goed begrijp) Ik ben tevens van plan de accu op zijn zij te plaatsen omdat dit gewoon beter uitkomt (wil hem compact houden)
Zit er zelfs nog aan te denken eventueel wat leuks met arduino ofzo te doen. Maar eerst maar eens afbouwen!
Na jaren met het idee in mijn hoofd is het na de verhuizing toch tijd om ook een speaker te bouwen. Vroeger kon ik op de begane grond mijn raam open zetten en hard blazen maar nu op de bovenste verdieping word dat toch lastig! Binnenkort zal ik ook even wat fototjes plaatsen hier voor de leuk. Ik heb walnoot placplastic gekocht dus het word een luxe portable monitor speaker. Rugtas binding eraan. Met autoradio.
Wat is het verschil tussen kratsafe (diy) en accusafe.nl versie? Deze units zijn met een momentaan schakelaar ontworpen, en zeker niet te gebruiken met een normale (aan/uit-)schakelaar?
- Er zit een 7,2Ah accu in, en heb een 13,8V 1A lader besteld op dx (supercheap). Is het erg als deze overlaadt? (kratsafe/accusafe hebben geen lader cutoff als ik het goed begrijp) Ik ben tevens van plan de accu op zijn zij te plaatsen omdat dit gewoon beter uitkomt (wil hem compact houden)
Zit er zelfs nog aan te denken eventueel wat leuks met arduino ofzo te doen. Maar eerst maar eens afbouwen!
boatfreak schreef op maandag 20 mei 2013 @ 00:06:
Hallohallo!
De AccuSafe.nl is gebaseerd op de Kratsafe, hiervoor is een professionele printplaat ontwikkeld. Hierdoor hoef je niet meer aan de slag met een gaatjesprint aan de slag om alle verbindingen te maken wat vrij fout gevoelig is. Ook is het geheel wat kleiner hierdoor. Je kunt de AccuSafe zelf solderen (kit), of geassembleerd nemen. Verder heeft de AccuSafes een aantal kleine verbeteringen, zoals automatisch vanaf de voeding beginnen te spelen zodra deze aangesloten wordt.
Als het een druppellader is hoef je je nergens zorgen over te maken, de acculader zal dan op tijd stoppen. Er is sowieso weinig om zorgen over te maken zolang je maar met maximaal 13.8V laadt, de loodaccu zal zelf de rem erop gooien als de spanning hoog genoeg is, hij accepteert dan simpel weg bijna geen stoom meer. Toch is een druppellader wel een betere oplossing om de levensduur van je accu te behouden.
Cool, hou ons op de hoogte!
Ik heb precies hetzelfde probleem, als je iets nieuws/een oplossing hebt gevonden zie ik het hier graag!:)Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 19:07:
[...]
Ik denk dat ik inderdaad toch tot de conclusie kom dat de FM ontvanger niet van beste kwaliteit is. Heb de antenne aangesloten zoals beschreven. Krijg er wel iets beter geluid uit maar ontvang nog steeds alleen lokale radiostations. Wat me trouwens ook opvalt is dat bij het laagste volume het geluid bij de FM mode al vrij hard is (heb geen extra potmeter ertussen zitten).
Maar ik geef het voor nu even op met deze FM ontvanger en ga opzoek naar een alternatief! Wellicht een externe FM ontvanger die ik in de krat kan verwerken en deze dan aan kan sluiten op de aux aansluiting.
in ieder geval, toch bedankt voor de hulp! Zijn er trouwens hier nog andere mensen die de FM functie wel gebruiken van de mp3 module? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
Bedankt voor je reactie! In dat geval ga ik die accusafe gewoon bestellen puur omdat ik (buiten tweaker) gewoon ook lui ben. Maar kan ik de momentschakelaars vervangen door wipschakelaars? (past beter bij mijn design vind ik)
en in het geval van de accu, ik zal ook een switch direct na een plus of minpool zetten zodat ik de accu kan afsluiten van het systeem.
Edit:
Iemand nog een tip hoe ik van stereo input naar mono output kan gaan? Mijn versterker heeft hier geen functies voor dus zou hardwarematig moeten. Stereo is niet nodig in een kratradio namelijk, zo kan ik hem compact houden zonder geluid te missen
[ Voor 20% gewijzigd door boatfreak op 20-05-2013 03:18 ]
Wipschakelaars zou je dan heel even op 1 moeten zetten en daarna weer op 0. Lijkt me niet ideaal, maar misschien zijn er ook 'moment wipschakelaars'.boatfreak schreef op maandag 20 mei 2013 @ 02:40:
[...]
Bedankt voor je reactie! In dat geval ga ik die accusafe gewoon bestellen puur omdat ik (buiten tweaker) gewoon ook lui ben. Maar kan ik de momentschakelaars vervangen door wipschakelaars? (past beter bij mijn design vind ik)
en in het geval van de accu, ik zal ook een switch direct na een plus of minpool zetten zodat ik de accu kan afsluiten van het systeem.
Edit:
Iemand nog een tip hoe ik van stereo input naar mono output kan gaan? Mijn versterker heeft hier geen functies voor dus zou hardwarematig moeten. Stereo is niet nodig in een kratradio namelijk, zo kan ik hem compact houden zonder geluid te missen
Je kan niet bridgen, maar de 10k ohm weerstand manier werkt toch wel neem ik aan? Welke amp praten we over?
Verwijderd
Ik heb ook problemen met de fm van de mp3 module, ik heb een draad aan de mp3 module gesoldeerd van 75cm en ik ontvang alleen radio als ik het draad in de lucht houd. (zoals ik het van de post hierboven heb begrepn) kan ik dus het best deze antenne kopen en die uitschuiven zodat ik wel de radio goed ontvang? of zijn er nog andere mogelijkheden?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 12:26 ]
Je kunt gaan voor een DPDT wipschakelaar die terugveert naar de middenstand. Bij Conrad kan je zien of een schakelaar terugverend is als er staat (aan)/uit/(aan). Tussenhaakjes betekend dat het terugverend is. Je hebt wel een DPDT schakelaar nodig (dus 2 polen) en omdat je absoluut niet de 2 zwarte draden met elkaar verbinden, het zijn namelijk niet allebij grounds.boatfreak schreef op maandag 20 mei 2013 @ 02:40:
[...]
Edit:
Een schakelaar in de + pool direct na de accu is zeer zeker aan te raden! Als je namelijk een acculader gebruikt zal deze (met de accusafe in de uit stand) altijd aan de accu gekoppeld zijn. De meeste acculaders trekken echter een zeer kleine stroom van de accu wanneer ze wel op de accu aangesloten zijn maar niet op het stopcontact. Dit kan na een hele tijd je accu om zeep helpen. Vandaar dus een hoofdschakelaar, waarmee je er zeker van kunt zijn dat je accu compleet losgekoppeld is. Zie ook:

Wat betreft stereo --> mono: Daarvoor kun je gewoon het schema uit de startpost gebruiken met de 2 10K weerstanden in de rode en gele signaal kabel.
FM radio is inderdaad erg, erg, heel, heel erg afhankelijk van waar je woont. Hier in Roosendaal (Noord-Brabant) is het bereik (ook binnenshuis) over het algemeen bruikbaar tot goed. Echter, krijg ik met toch enige regelmaat mailtjes van klanten die inderdaad amper tot geen bereik hebben. Erg jammer en nog niet echt een oplossing voor aanwezig.
[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 20-05-2013 13:11 ]
Verwijderd
Halloo tweakerts
Ik ben ook maar weer is begonnen met een nieuw kistje. En vandaar ook meteen weer de nodige vragen! hieronder de foto's

Ik ben van plan te gebruiken:
- ta 2024
- g4532s Boschmann speakers
- Li-ion batterij
- Bluetooth adapter voor draadloos muziek.
- (eventueel) een i-pod dock
Nou is mijn eerste vraag. De batterij is 12v en de bluetooth adapter een mini usb stekker van dus 5v weet iemand toevallig een (betaalbare) omvormer/oplossing?
vraag 2 is, nou wil ik misschien boven op mijn kist een dock zetten waar men een i-pod/ i-phone in kan zetten. Maar kan ik dan een soort van schakelaar maken waarmee ik kan switchen tussen de adapter en de dock?
en ook nog: heeft het zin om tussen de beide speaker een soort tussenwand te maken? ik zie meerdere tweakers dit doen. Maar maakt het veel uit als het om de geluids kwaliteit gaat? of het volume? En heeft het anders zin om in zo'n klein kistje als de mijne een bassreflex poort te maken?
Groet,
Maarten
Ik ben ook maar weer is begonnen met een nieuw kistje. En vandaar ook meteen weer de nodige vragen! hieronder de foto's

- ta 2024
- Li-ion batterij
Nou is mijn eerste vraag. De batterij is 12v en de bluetooth adapter een mini usb stekker van dus 5v weet iemand toevallig een (betaalbare) omvormer/oplossing?
vraag 2 is, nou wil ik misschien boven op mijn kist een dock zetten waar men een i-pod/ i-phone in kan zetten. Maar kan ik dan een soort van schakelaar maken waarmee ik kan switchen tussen de adapter en de dock?
en ook nog: heeft het zin om tussen de beide speaker een soort tussenwand te maken? ik zie meerdere tweakers dit doen. Maar maakt het veel uit als het om de geluids kwaliteit gaat? of het volume? En heeft het anders zin om in zo'n klein kistje als de mijne een bassreflex poort te maken?
Groet,
Maarten
-De omvormerVerwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:28:
Halloo tweakerts
[afbeelding]
[afbeelding]
- ta 2024
- Li-ion batterij
Groet,
Maarten
-Ipod dock
Je kan ook deze bluetooth adapter gebruiken. Dan zet je die op de dock als je bluetooth wilt gebruiken, en als je je ipod wilt gebruiken berg je de adapter op en zet je je ipod op de dock. Behoeft geen extra schakelaars, bedrading en omvormers. Gewoon plug gen play
Als beide speakers hetzelfde afspelen is het niet nodig om een tussenwand te maken. Basreflexpoort werkt alleen als je het uitrekent met small/thiele parameters die je normaal niet hebt van autospeakers.
[ Voor 19% gewijzigd door lutkeveld op 20-05-2013 16:54 ]
Verwijderd
Voor de bluetooth adapter kan je heel makkelijk zo'n ding gebruiken: http://goo.gl/OMhEFVerwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:28:
Halloo tweakerts
[afbeelding]
[afbeelding]
- ta 2024
- Li-ion batterij
Groet,
Maarten
Kosten niks en gemakkelijk aan te sluiten. De input is 12 volt dus kan je op de accu aansluiten en de output is 5 Volt.
Om te switchen tussen de adapter en een ipod dock, kan je een SPDT (Single pole, double throw) schakelaar gebruiken.
Als je speakers gebruikt met dezelfde karakteristieken, is een tussenwand niet nodig. Een bassreflex poortje zou ik ook nog even achterwegen laten en het eerst zonder proberen!
Verwijderd
Als je goede ontvangst hebt wanneer je de draad in de lucht houdt, zou je inderdaad kunnen proberen om zo'n telescopische antenne erop aan te sluiten. Echter, ik hoor al van een aantal tweakers hier dat ze, net als ik, problemen hebben met de FM ontvangst op de mp3 module dus ik verwacht dat je hier helaas geen mooie ruisvrije radio mee kan ontvangen.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:24:
Ik heb ook problemen met de fm van de mp3 module, ik heb een draad aan de mp3 module gesoldeerd van 75cm en ik ontvang alleen radio als ik het draad in de lucht houd. (zoals ik het van de post hierboven heb begrepn) kan ik dus het best deze antenne kopen en die uitschuiven zodat ik wel de radio goed ontvang? of zijn er nog andere mogelijkheden?
Vandaag mijn tweede kistradio gemaakt met wat meuk die ik nog had liggen. Het is een theekistradiotje geworden.

Hier zit in:
2x Velleman 7W mono versterkers
2 drivers uit een Logitech X-530 set
Hoe klinkt dit? Nou zoals een theekistje van 15 bij 9 cm met twee simpele drivers zou moeten klinken, niet bijzonder maar voldoende als achtergrondmuziek. Gaat wel hard.
Dan op naar mijn pronkstuk waar ik al veel te lang mee bezig ben. Eigenlijk was hij vorig jaar al zo goed als af alleen heb ik hem afgelopen maand afgewerkt. Dat wil zeggen, in de olie zetten, voetjes eronder, bedrading netter, versterkers netter, zwarte schroefjes etc. De speaker is gemaakt van multiplex en in lijnzaadolie met pigment afgewerkt. (hier is nog een link naar vorig jaar)

Wat zit hier dan precies in? Nou:
- 2x TA2024, eentje is voor de tweeters en de andere is mono aangesloten met een lagere ingangsweerstand voor de bas driver. Heb hier ook een heel kanaal van af gesoldeerd. Daarnaast zit er een dikke elco over de stroomingang van de basversterker om de pieken van de woofer op te vangen.
- Bas driver uit een Logitech X530 subwoofer, ongefilterd want dat was hij ook niet in de originele set. Hij rolt zelf heel mooi af bij hogere frequenties.
- Tweeters zijn Visaton SC5. Deze zijn wel gefilterd met hetzelfde type elco als die gebruikt werd in de tweeters van de X530. Hierdoor sluiten ze weer mooi aan op de woofer. Ik heb deze verzonken in de behuizing.
- Baspoort en woofergrill zijn van de X530 overgenomen.
- Aansluitingspaneel is gemaakt van een stukje trespa wat in de behuizing verzonken ligt.
- De tweeters zijn luchtdicht gescheiden van de woofer behuizing.
- De behuizing van de woofer is bekleed met akoestisch foam en klinkt ook behoorlijk dood als je er op klopt.
De afmetingen zijn 26cm diep 26cm hoog en 22cm breed en past nog in een rugtas. De behuizing van de woofer heb ik net zo groot gehouden als dat hij was in de X530 set. Het verschil is alleen wel dat die behuizing een paar mm dik is en deze 18mm. Het geluid is echt prachtig en gebalanceerd, de woofer komt nog met gemak tot 40/45Hz en begint dan redelijk vlot af te rollen. Verder zitten er geen rare pieken of dalen in het frequentieverloop naar boven toe. De tweeters klinken soms wellicht een heel klein beetje schel maar ik ben dan ook verwend met een set MC M3's met Esotec tweeters in de woonkamer. De accu neem ik extern mee om zo het gewicht te beperken en ook omdat ik hem regelmatig aan een adapter gebruik. Wellicht dat ik dit handvat er nog op schroef ooit.
Ik heb een hoop foto's van het bouwproces en de binnenkant dus als daar interesse voor is kan ik wel een kleine build log schrijven.

Hier zit in:
Hoe klinkt dit? Nou zoals een theekistje van 15 bij 9 cm met twee simpele drivers zou moeten klinken, niet bijzonder maar voldoende als achtergrondmuziek. Gaat wel hard.
Dan op naar mijn pronkstuk waar ik al veel te lang mee bezig ben. Eigenlijk was hij vorig jaar al zo goed als af alleen heb ik hem afgelopen maand afgewerkt. Dat wil zeggen, in de olie zetten, voetjes eronder, bedrading netter, versterkers netter, zwarte schroefjes etc. De speaker is gemaakt van multiplex en in lijnzaadolie met pigment afgewerkt. (hier is nog een link naar vorig jaar)

- 2x TA2024, eentje is voor de tweeters en de andere is mono aangesloten met een lagere ingangsweerstand voor de bas driver. Heb hier ook een heel kanaal van af gesoldeerd. Daarnaast zit er een dikke elco over de stroomingang van de basversterker om de pieken van de woofer op te vangen.
- Bas driver uit een Logitech X530 subwoofer, ongefilterd want dat was hij ook niet in de originele set. Hij rolt zelf heel mooi af bij hogere frequenties.
- Tweeters zijn Visaton SC5. Deze zijn wel gefilterd met hetzelfde type elco als die gebruikt werd in de tweeters van de X530. Hierdoor sluiten ze weer mooi aan op de woofer. Ik heb deze verzonken in de behuizing.
- Aansluitingspaneel is gemaakt van een stukje trespa wat in de behuizing verzonken ligt.
- De behuizing van de woofer is bekleed met akoestisch foam en klinkt ook behoorlijk dood als je er op klopt.
De afmetingen zijn 26cm diep 26cm hoog en 22cm breed en past nog in een rugtas. De behuizing van de woofer heb ik net zo groot gehouden als dat hij was in de X530 set. Het verschil is alleen wel dat die behuizing een paar mm dik is en deze 18mm. Het geluid is echt prachtig en gebalanceerd, de woofer komt nog met gemak tot 40/45Hz en begint dan redelijk vlot af te rollen. Verder zitten er geen rare pieken of dalen in het frequentieverloop naar boven toe. De tweeters klinken soms wellicht een heel klein beetje schel maar ik ben dan ook verwend met een set MC M3's met Esotec tweeters in de woonkamer. De accu neem ik extern mee om zo het gewicht te beperken en ook omdat ik hem regelmatig aan een adapter gebruik. Wellicht dat ik dit handvat er nog op schroef ooit.
Ik heb een hoop foto's van het bouwproces en de binnenkant dus als daar interesse voor is kan ik wel een kleine build log schrijven.
[ Voor 3% gewijzigd door pauldegroot op 20-05-2013 17:45 ]
Verwijderd
Ik wil een kistradio gaan maken en via Apple Airport Express gaan verbinden zodat ik er muziek naartoe kan streamen. Er is 220v in de buurt dus een accu is niet nodig. Wat is de beste voeding die ik kan gebruiken om de TA2024 op 220v aan te sluiten? Zijn er voorbeelden beschikbaar met dezelfde config?
Maakt in principe niks uit. Elke 12v dc adapter werkt.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:50:
Ik wil een kistradio gaan maken en via Apple Airport Express gaan verbinden zodat ik er muziek naartoe kan streamen. Er is 220v in de buurt dus een accu is niet nodig. Wat is de beste voeding die ik kan gebruiken om de TA2024 op 220v aan te sluiten? Zijn er voorbeelden beschikbaar met dezelfde config?
Ik ben iig geinteresseerd, zeer verzonken die subwooferpoort in een hexagonale behuizing.pauldegroot schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:43:
Inderdaad, wel zit er wat verschil in ruis tussen de verschillende voedingen. Zo'n 2A zwart voedingsblokje in combinatie met een modded TA2024 kan bijvoorbeeld best wat ruis veroorzaken wanneer er geen bron aanwezig is. Zo'n "industrieele" voeding heeft hier een stuk minder last van.lutkeveld schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:57:
[...]
Maakt in principe niks uit. Elke 12v dc adapter werkt.

Zoals dit, maar dan zonder accusafe/accu natuurlijk.
Kun je ook de spanning iets hoger zetten om een net iets minder geknepen TA2024 te krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 20-05-2013 18:11 ]
Verwijderd
Hallo,
Kunnen jullie mij zeggen of het een goed idee is om een pa speaker (slechts een) op een ta2024 aan te sluiten en een SLA-batterij, zoals in deze instructable http://www.instructables....em-Basic-Rear-Rack-Style/ ? Ik ken namelijk zo goed als niets van elektronica en kan niet solderen ^^
Kunnen jullie mij zeggen of het een goed idee is om een pa speaker (slechts een) op een ta2024 aan te sluiten en een SLA-batterij, zoals in deze instructable http://www.instructables....em-Basic-Rear-Rack-Style/ ? Ik ken namelijk zo goed als niets van elektronica en kan niet solderen ^^
PA speakers hebben een hoge efficentie maar hebben veel meer power nodig om ze aan te drijven. Als je autospeakers, een ta2024 en een stel fastons koopt hoef je ook niet te solderen.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 18:55:
Hallo,
De instructable gebruikt een vergelijkbare versterker als de TA2024, hoewel je inderdaad wat meer vermogen nodig hebt om een PA speaker echt tot zijn recht te laten komen moet je met 15W ook al heel wat bereiken, zie ook de boominator, die maakt ook gebruik van PA speakers en kan met slim gebruik van zijn speakers een gigantisch volume produceren.
Verwijderd
Ik zou in dat geval ook slechts 1 PA speaker gebruiken uiteraard. Zou de TA2021 (Indeed bijvoorbeeld) wel geschikter zijn? Raden jullie in mijn geval een SURE TA-2024 aan? De zwaardere boards van SURE (25w of 50w) hebben denk ik meer dan 12v nodig en kan ik niet gebruiken, of wel? Toevallig link naar boominator? (sorry ben hier nieuw en vind het niet via zoekfunctie.) Alvast bedankt!!
PA speakers hebben helemaal niet veel meer power nodig om ze aan te drijven. Ze zijn heel gevoelig (veel DB's per watt) en hebben daarom juist minder power nodig om even hard te spelen. Ze kunnen wel veel meer vermogen hebben (honderden watts vaak), dus er zit nog veel meer volume in, als je een grotere versterker gebruikt. Maar die speakers hebben het niet nodig (juist niet eigenlijklutkeveld schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:03:
[...]
PA speakers hebben een hoge efficentie maar hebben veel meer power nodig om ze aan te drijven. Als je autospeakers, een ta2024 en een stel fastons koopt hoef je ook niet te solderen.
Een 15" DVC fullrange speaker en een TA2024 in een grote kist gaat echt behoorlijk hard kunnen spelen (110db moet wel lukken). Nogmaals, diep laag zal het niet hard gaan, maar gewoon (erg) hard wel. Veel harder dan mijn kistje bijvoorbeeld (die al lakker hard gaat, maar niet skate-parade met 150 skaters hard zegmaar
Adriaan: Wat ik zou doen als maximaal volume en zo weinig mogelijk gewicht het doel is (en het mag wel wat grote worden), is zoeken naar een 12 of 15" breedband speaker, die mono aansturen en in een hoorn-kast doen en een TA2024 gebruiken (eventueel maar 1 kanaal, dat maakt niet zoveel uit. TA2024 is goedkoop, dus het is ook niet 'zonde' ofzo
[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 20-05-2013 19:43 ]
P R A C H T I G !!!pauldegroot schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:43:
Vandaag mijn tweede kistradio gemaakt met wat meuk die ik nog had liggen. Het is een theekistradiotje geworden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier zit in:
Hoe klinkt dit? Nou zoals een theekistje van 15 bij 9 cm met twee simpele drivers zou moeten klinken, niet bijzonder maar voldoende als achtergrondmuziek. Gaat wel hard.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja, als je wat meer foto's hebt, zou ik die gráág willen hebben!
Ik heb nog een berg losse speakers (uit pc setjes, losse auto speakers), meerderde Bose accoustimass subwoofer woofers ... ik wil nog wat leuks maken, met een filter voor hoog en laag ... maar weet nog niet hoe ik het ga aanpakken. (met name het filteren, hoe heb je dat gedaan)???
Hij heeft volgensmij gewoon de filters uit het logitech speakerset gepakt en daar zijn eigen tweeters op aangesloten.maurits82 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:51:
[...]
P R A C H T I G !!!
Ja, als je wat meer foto's hebt, zou ik die gráág willen hebben!
Ik heb nog een berg losse speakers (uit pc setjes, losse auto speakers), meerderde Bose accoustimass subwoofer woofers ... ik wil nog wat leuks maken, met een filter voor hoog en laag ... maar weet nog niet hoe ik het ga aanpakken. (met name het filteren, hoe heb je dat gedaan)???
Verwijderd
Is dat niet moeilijk om te maken, een hoorn-kast? Wel een leuk idee... Heb je daar misschien ervaring mee en kan je zeggen of het doenbaar is voor iemand zonder ervaring in zulke dingen?JvS schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:37:
Adriaan: Wat ik zou doen als maximaal volume en zo weinig mogelijk gewicht het doel is (en het mag wel wat grote worden), is zoeken naar een 12 of 15" breedband speaker, die mono aansturen en in een hoorn-kast doen en een TA2024 gebruiken (eventueel maar 1 kanaal, dat maakt niet zoveel uit. TA2024 is goedkoop, dus het is ook niet 'zonde' ofzo). Je krijgt wel een grote kist op die manier, maar het gaat wel hard. En met een wat grotere accu gaat het ook rustig een uur of 20-30 mee denk ik
.
Andere versterkers hebben niet meer power. Meer dan die TA2024 uit de 12V bij 4ohm maakt, maakt geen enkele andere versteker ervan. Tenzij ze de voeding spanning opschroeven (en daarmee veel onzuiniger zijn).
Een versterker die op papier sterker is dan de TA2024, is dat alleen op papier. Er is geen enkele reden om niet de TA2024 te kiezen
.
Ik heb overigens geen ervaring met hoornkasten, maar dat zin de PA systemen meestal.
Een versterker die op papier sterker is dan de TA2024, is dat alleen op papier. Er is geen enkele reden om niet de TA2024 te kiezen
Ik heb overigens geen ervaring met hoornkasten, maar dat zin de PA systemen meestal.
Verwijderd
Ok, dus mijn idee was eigenlijk goed?... Gewoon TA2024 versterkertje kopen van SURE, SLA-batterij 12v 7,2Ah, 96 of meer SPL 1w/1m SPL PA speaker en deze verbinden met speakon to bare wire. Heb nog twee vraagjes dan.
1) Wat is het gemakkelijkste om de batterij met de TA dc power ingang te verbinden? Een female cigarette lighter socket? Vind je reeds goedkoop op Ebay met draad eraan. Deze heeft reeds ook een fuse, dus dan is die zorg ook al weg. Hier dan een male cigarette adapter to dc in steken. Voor $ 5 heb ik deze twee al. 2) Twijfel wel nog tussen de grootte van de PA speaker, 8" 10" of 12"... Kan bijvoorbeeld op bax-shop.nl goedkope (€ 67...) Skytec speakers kopen met een gevoeligheid van minstens 96 dB, maar de kwaliteit zal waarschijnlijk wel brol zijn?... Of kan gaan voor bijvoorbeeld de kleine en lichte Wharfedale titan 8" 96 SPL 1w/1m. Zouden de goedkope speakers goed dienst doen of raden jullie dit af? Sorry voor de misschien domme vragen, maar ik heb nog nergens echt antwoorden kunnen vinden of kunnen krijgen en dit is precies echt wel een fijn forum!
Alvast bedankt!
Kijk even op zelfbouwaudio.nl forum. Daar kunnen ze je beter over die keus adviseren. In elk geval is een grote driver en een grote kast gunstig voor het rendement als stelregel . Open op hun forum eens een topic met je vraag zou ik zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 20-05-2013 22:38 ]
Wat een prachtig ding zeg!Ik heb een hoop foto's van het bouwproces en de binnenkant dus als daar interesse voor is kan ik wel een kleine build log schrijven.
Ik heb hier ook wel interesse in.
Heel erg mooi gebouwd! Origineel ontwerp en ziet er goed uit.
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Net met mijn domme kop een verlichte schakelaar getest op mijn accu, maar + naar schakelaar naar - betekend gewoon kortsluiting. Dus heel even wat vonken, maar bijna direct de switch op uit gezet. Nu meet mijn accu ineens 14.14 ipv 13.8, hoe kan dat?
Die vonkies heb ik ook is een keer gehad, zelfde situatie
.
Waarmee meet je de spanning?
Waarmee meet je de spanning?
Dit topic is gesloten.
Let op:
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink