4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
ik heb een klein probleem met mijn accu(12v lion)
het lampje gaat nog wel aan op de accu zelf maar als ik hem in mijn kist aansluit hoor ik geen ruis of whatever meer door de speakers komen wat ik voorheen wel eerst hoorde, en als ik muziek afspeel blijft het net zo stil als dat het was, ofterwijl mijn accu is kapot, of is er wat anders aan de hand.
als ik mijn accu oplaad geeft hij wel de hele tijd groen licht op de lader
kan iemand mij helpen?
gr joop
Verwijderd
VoltmeterVerwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:47:
hallo iedereen, ik ben een tijdje weg geweest, maar daar ben ik weer
ik heb een klein probleem met mijn accu(12v lion)
het lampje gaat nog wel aan op de accu zelf maar als ik hem in mijn kist aansluit hoor ik geen ruis of whatever meer door de speakers komen wat ik voorheen wel eerst hoorde, en als ik muziek afspeel blijft het net zo stil als dat het was, ofterwijl mijn accu is kapot, of is er wat anders aan de hand.
als ik mijn accu oplaad geeft hij wel de hele tijd groen licht op de lader
kan iemand mij helpen?
gr joop
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

druk en typefouten voorbehouden
Verwijderd
alvast bedankt
Hier meld de zoveelste knutselaar zich die een mobiele radio wil gaan maken.
Jammer dat alle informatie zo onoverzichtelijk op internet staat, verdeeld door talloze topics etc.
Mijn vraag is of het handig is om een Lithium ion batterij te gebruiken als voeding voor je radio.
(dit omdat ze lekker ligt zijn)
ik had deze producten in gedachte:
- TDA2030A Power Audio Amplifier Amp board DIY kit 18Wx2
- YSD-12450 12V 4500mAh Rechargeable Lithium Battery (of soortgelijk)
zo ja, heeft dit nog een beveiliging nodig ? mag dit helemaal leeglopen?
iemand een idee?
Hoe betrouwbaar zijn deze Li-ion accus eigenlijk? Heb verschillende verhalen gelezen dat ze niet de gewenste capaciteit leveren of vanzelf ontladen. Zit al een tijdje te twijvelen mn lood-gel accu te vervangen voor een wat lichtere Li-ion accu.Dentechr schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:19:
of deze :
9800mAh 12.6V Rechargeable Emergency Power Li-ion Battery for CCTV Devices
Misschien is een lijstje met betrouwbare sites voor dit soort accus handig aangezien ik vaker mensen over dit probleem hoor
Ik heb hier bijvoorbeeld een aantal RC li-poly batterijen liggen. 3S (11.1V, net als de DX accu) en 5000mAh.
Deze accu weegt 412 gram, en is 146x50x25mm groot. Totale inhoud is dus 0.18 liter.
De DX accu met 4500mAh weegt slechts 268 gram en is 88x51x19mm groot. Totale inhoud 0.08liter.
Samengevat:
Standaard RC accu:
- 3 Cellen 11.1V
- Capaciteit 5000mAh
- 11.1*5 = 55.5Wh
- Gewicht 412gr
- Inhoud 0.18 liter
- Energie per kg = 55.5/0.412 = 134Wh/kg
- Energie per inhoud = 55.5/0.18 = 303Wh/L
DX accu:
- 3 Cellen 11.1V
- Capaciteit 4500mAh
- 11.1*5 = 49.95Wh
- Gewicht 268gr
- Inhoud 0.08 liter
- Energie per kg = 55.5/0.412 = 186Wh/kg
- Energie per inhoud = 55.5/0.18 = 624Wh/L
Wat dus opvalt is dat de energie/kg en energie/liter een enorm stuk hoger ligt bij de "goedkopere" accu's. En dat terwijl bij RC accu's je juiste de maximale capaciteit in de kleinste behuizing/massa wilt. Daar komt ook nog eens bij dat deze blauwe li-ions ingebouwde protectie hebben én een lader. Het is zeer onwaarschijnlijk dat deze goedkope blauwe accu's dus zo goed zouden presteren voor zo'n lage prijs
Edit: ander klein nadeel van li-ion is dat de spanning wat lager ligt, hierdoor heb je wat minder vermogen. Het verschil is wel nihil (aantal watt) en hoor je waarschijnlijk niet. Echter wel iets om rekening mee te houden.
Ik ben zelf nog steeds bezig met het kijken naar het toepassen van li-ion accu's echter is het lastig om een goed systeem hieromheen te bouwen dat ook nog eens veilig is.
[ Voor 32% gewijzigd door wesleytjuh op 07-05-2013 12:06 ]
Ik begrijp het verhaal en ga er idd van uit dat ze geen 4500 zijn maar een 2/3e daarvan.
maar dit is voor mij geen enkel probleem.
Ik wil gewoon naar Li-ion toe omdat die poly batterijen zoveel zorg vragen.
wat bedoel je met lastig om een veilig systeem te bouwen?
de baterij schakeld zelf uit onder een bepaald niveau.
Wat moet ik verder aan beveiliging bouwen ?
Ik denk dat je eerder uit kan gaan van nog minder. Ik heb meerdere van die blauwe gevallen en als je uit gaat van 1000 mah/100g zit je aardig aan de werkelijke capaciteit.Dentechr schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:19:
Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik begrijp het verhaal en ga er idd van uit dat ze geen 4500 zijn maar een 2/3e daarvan.
maar dit is voor mij geen enkel probleem.
Ik wil gewoon naar Li-ion toe omdat die poly batterijen zoveel zorg vragen.
wat bedoel je met lastig om een veilig systeem te bouwen?
de baterij schakeld zelf uit onder een bepaald niveau.
Wat moet ik verder aan beveiliging bouwen ?
de bekende 6800mA weegt maar 295g en heeft ook ca. 3000mA in werkelijkheid.
de 9800mA versie weegt 447g en heeft ca. 5000mA in werkelijkheid.
Ik heb ook een 7800mA die is opgebouwd uit 9 18650 cellen. 3 in serie en 3 paralel dus 2600mA per cel en dat kan wel aardig kloppen, want dat is een gangbare cel.
Bijna alle Li-ion china crap moet je met een korrel zout nemen en de capaciteiten delen door 2. Leuke site om wat te weten te komen over capaciteiten van 18650 en andere li-ion cellen is: http://lygte-info.dk/
Momenteel heeft panasonic geloof ik 3400mAh 18650 cellen. Daar heb je het dus over de beste cellen van de markt, met een erg hoge prijs per cell. Momenteel is 2600mAh per cel wat gangbaarder, en redelijk geprijsd.
Overigens zeg je dat je naar li-ion wilt, omdat li-poly zoveel zorg vraagt. Dit is deels waar, beide zijn bijna net zo gevaarlijk en behoeven evenveel zorg. Enkel li-ion zit meestal in een cilindrische buis opgesloten, met een ontluchting ventiel voor wanneer het echt fout gaat, maar zover mag het eigenlijk al nooit komen. Door de behuizing kan het wel wat beter tegen klappen van buitenaf. Verder kan lipoly over het algemeen een wat hogere stroom leveren, wat verhoogd risico met zich mee brengt. De blauwe li-ions waar je overigens over schrijft, zijn geen li-ion, maar lipoly cellen
[ Voor 59% gewijzigd door wesleytjuh op 07-05-2013 13:02 ]
ik heb net een test gelezen over die chineze batterijen en het is idd minimaal \ 2
http://ve2zaz.net/blog/in...Ion-12V-battery-pack.html
maar stel ik ben eigenwijs en neem een:
dat wil zeggen circa 4000mah.
dan moet ik een adapter bestellen die rond de 2a zit om de oplaadtijd wat te verkorten.
maar wat moet ik nog maken qua beveiliging?
of kan ik dit zonder problemen op mn TA2024 aansluiten?
Soms vraagt de ta2024 modded teveel power, bij mij gaat de normale niet gemodde ta2024 zonder problemen icm deze battery pack. Je kan wel een adapter pakken die ietsjes hoger zit dan de bijgeleverde, maar 2a vind ie echt niet leukDentechr schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:51:
Ik hoor het al, zelfs na het lezen van het hele topic kom ik kennis tekort
ik heb net een test gelezen over die chineze batterijen en het is idd minimaal \ 2
dan moet ik een adapter bestellen die rond de 2a zit om de oplaadtijd wat te verkorten.
3 in serie maakt (3 x 4.2* = 12.6), 2 x parallel = 6000mAh. *volledig opgeladen.
Goede 18650 cellen kan je ongeveer ontladen tot 3.5V, 3 x 3.5 = 10.5V. In de datasheet van de Ta2024 chip staat dat hij een minimale spanning van 8.5V nodig heeft om te werken.
Afgaande van een prijs van 5 euro per cell is het dan, 6 x 5 = €30.-.
Een protectie PCB voor 3 cells, klik.
Nu alleen de vraag zou dit realistisch zijn?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Je kunt niet zomaar een li-ion laden door er een voeding aan te hangen, dat is vragen om problemen, stukke accus en brandgevaar. Om li-ions te laden heb je een heel circuit nodig dat de accuspanning bijhoudt, de laadstroom, en diverse beveiligingen heeft. Het liefste ook tegen temperatuur. Bij deze accu's heb je eigenlijk geen andere keuze dan gewoon de bijgeleverde te gebruiken, helaas is die erg langzaam.Dentechr schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:51:
Ik hoor het al, zelfs na het lezen van het hele topic kom ik kennis tekort
[ Voor 68% gewijzigd door wesleytjuh op 07-05-2013 15:42 ]
Het zal uiteindelijk wel wat duurder worden maar als je eenmaal met meerdere gaat maken zal het uiteindelijk wel de prijs drukken denk?
Die lader zal wel iets ingewikkelder worden...
[ Voor 8% gewijzigd door thijsco19 op 07-05-2013 15:58 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Zou je met de onderdelen op bovenstaande pagina niets moois kunnen maken?
4x cellen a 4,50€
1x lader a 7,25€
1x discharge control a 6,50€
Totaal van 31,75..
Schakelt ook nog eens automatisch af bij een te laag voltage..
[ Voor 12% gewijzigd door Llewy op 07-05-2013 15:58 ]
jij doelt op een lader als dit? :
VOLTCRAFT-lader-B5-voor-NiCd-NiMH-Li-poly-Li-ion-Lood-accupacks
dus dan ga ik al met al toch over de 100 euro heen..
maar de adapter die erbij zit is stelt denk ik niet veel voor. zie afbeelding:
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_100098_4.jpg
in serie, dus aan elkaar gelinkt aan 1 kanaaljochem92 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:17:
Hoe sluit ik mijn 2 2 Ohms speakers aan op mijn modded TA2024 zonder dat deze oververhit raakt? Ik kon het nergens vinden in de topicstart of in het topic zelf.

En wat is dat dan? een 5v 3w versterker!

Dan is natuurlijk de vraag: komt daar acceptabel geluid uit.
En het antwoord is: dat weet ik niet, eerst dunner speakerdraad kopen, want mijn huidige speakerdraad is te groot voor de gaatjes
--------------------------------------------------------------------------------------------------
vandaag is er ook nog een li-ion batterij binnengekomen die ik 3 uurtjes aan de oplader heb gelegd, met de schakelaar op 1. Nu stop ik de rode prikker binnenin de plug, de zwarte tegen de buitenkant en hij meet 16 volt!, ik wou toch even navragen of ik iets verkeerd doe, voordat ik weer een ta2024 in de rook zie opgaan
[ Voor 29% gewijzigd door lutkeveld op 07-05-2013 21:13 ]
Die bekende blauwe, 6800mahwesleytjuh schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:20:
Wat voor een li-ion heb je?
Verwijderd
Welke speakers wil je op het 3W versterkertje aansluiten en waar ga je het inbouwen? Ik ben van plan om ook zo'n versterktje te bestellen met 2 5W speakers: http://dx.com/p/2-5w-bass...-unit-black-silver-109342 en icm een powerbank van 2600mAh. Deze wil ik dan in een klein kistje of iets inbouwen zodat ik deze mee kan nemen naar het strand ofzo als ik een keer geen zin heb om mn kratradio van 10+ kilo mee te schouwenlutkeveld schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 19:37:
Dacht vandaag voor het eerst opgelicht te zijn via Ebay, maar na flink schudden kwam er alsnog een klein dingetje uit de envelop rollen:
[afbeelding]
[afbeelding]
En het antwoord is: dat weet ik niet, eerst dunner speakerdraad kopen, want mijn huidige speakerdraad is te groot voor de gaatjes
--------------------------------------------------------------------------------------------------
vandaag is er ook nog een li-ion batterij binnengekomen die ik 3 uurtjes aan de oplader heb gelegd, met de schakelaar op 1. Nu stop ik de rode prikker binnenin de plug, de zwarte tegen de buitenkant en hij meet 16 volt!, ik wou toch even navragen of ik iets verkeerd doe, voordat ik weer een ta2024 in de rook zie opgaan
Wow dat ding is echt klein! Ben benieuwd ik zie hier wel iets in.lutkeveld schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 19:37:
Dacht vandaag voor het eerst opgelicht te zijn via Ebay, maar na flink schudden kwam er alsnog een klein dingetje uit de envelop rollen:
[afbeelding]
[afbeelding]
En ik ben ook wel benieuwd naar welke speakers je gaat gebruiken.
Ik ben er ook zeer geïnteresseerd in, maar moet eerst de kabels door de opening krijgenthijsco19 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:02:
[...]
Wow dat ding is echt klein! Ben benieuwd ik zie hier wel iets in.
En ik ben ook wel benieuwd naar welke speakers je gaat gebruiken.
Nee, hij is net nieuw en meet mijn accu's gewoon goed. Heb bij een bedrijf een stel accu's opgehaald, die ik daar heb getest met een Fluke, en thuis gaf hij bijna exact hetzelfde aan als met mijn voltcraft multimeter. Volgensmij doe ik iets verkeerd, maar weet niet wat.wesleytjuh schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:24:
Die zou maximaal 4.2V per cel mogen leveren ~12.6V. Hoe meet je het? Met een lege multimeter?
phieuww gelukkig dat ik even gewacht heb, anders had ik weer en ta2024 naar de kloten geholpen. Heeft de ta2024 geen overvoltage protection?wesleytjuh schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 00:05:
Lijkt wel een 4 cell li ion pack. Die beginnen bij 16.8V met een volle lading. En dat is funest voor je ta2024.
Alleen in serie, de ta2024 trekt op papier alleen >4 ohm speakers op vol niveau.Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:55:
Hey kan je op de ta2024 3 ohm speakers aansluiten?
@hieronder, ja dat klopt, maar idd dus niet op vol niveau. Als je de speakers nog niet hebt kan je beter voor 4 ohm speakers gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door lutkeveld op 08-05-2013 13:36 ]

eerst het krat leeg gemaakt,
en gaten er in gemaakt voor onder andere de speakers en radio.

Zit een MT-logic (aldi radio) in met Sharp 120watt boxen.
Radio is voornamelijk om mee genomen te worden dus er komt een accu in. was over de bodem van het krat niet helemaal tevreden dus besloten de hele onderkant te verwijderen en er een houten bodem van te maken.

Ook een oplaad punt gemaakt omdat het anders elke x weer prutsen wordt om de accu op te laden. zit trouwens een 12v 7,2 A accu in las dat deze geschikt was dus.
De 2 speakers die er al in zitten. Komen nog kapjes over heen dus;)

En de binnenkant.

Komen dus nog 2 pioneer speakers bij in. En een traanplaat deksel!
Momenteel ook nog opzoek naar een Kenwood/pioneer radio met aux en of usb!
Iemand?Llewy schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:55:
http://www.samenkopen.net/action_products/927767/584967
Zou je met de onderdelen op bovenstaande pagina niets moois kunnen maken?
4x cellen a 4,50€
1x lader a 7,25€
1x discharge control a 6,50€
Totaal van 31,75..
Schakelt ook nog eens automatisch af bij een te laag voltage..
Verwijderd
Daar is niks mis mee, je zou ook gewoon dempingsmateriaal aan de zijkanten kunnen plakkenVerwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 20:34:
wat is slimmer om te doen ik wil of in mijn kistradio 9mm mdf doen zodat het geluid beter word of gewoon hellemaal een nieuwe kist maken ?
Accu -> schakelaar -> voltmeter lijkt me redelijk logisch. Als ik de rest in serie set kom ik er sowieso niet uit: of de ta2024 krijgt snel te weinig voltage, of de fan begint niet de draaien ivm te weinig voltage. Nu wil ik het zo gaan aansluiten:
-> ventilator ------------------>
accu plus -> schakelaar -> voltmeter -> ta2024 -> accu min
En al dit niet kan:
-> ventilator ->
accu plus -> schakelaar -> voltmeter -> accu min
-> ta2024 ->
1. Accu met een schakelaar in de + naar de TA2024 en fan. - wordt gewoon doorgelust.
De + van de accu gaat dan op de schakelaar, en de + van de TA2024 als de fan gaan op de andere kant van de schakelaar.
2. Voltmeter gaat ook met een aparte schakelaar op de accu. Ook weer met een schakelaar in de +. Zo kun je de voltmeter aanzetten wanneer je wilt, en staat hij niet altijd aan en stroom te verbruiken.
Verwijderd

zo ziet er dan uit met alle schakelaars en de tulp aansluitingen

Wat is het voordeel van tulp aansluitingen? Uiteindelijk sluit je hem toch meestal aan op je mobieltje of mp3 speler met 3.5mm jack, dus heb je weer een converterkabeltje van 2xtulp naar 3.5mm nodigVerwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 20:28:
Vandaag het schakel paneel ingebouwd.
[afbeelding]
zo ziet er dan uit met alle schakelaars en de tulp aansluitingen
[afbeelding]
Verwijderd
Het gaat niet om een voordeellutkeveld schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 21:19:
[...]
Wat is het voordeel van tulp aansluitingen? Uiteindelijk sluit je hem toch meestal aan op je mobieltje of mp3 speler met 3.5mm jack, dus heb je weer een converterkabeltje van 2xtulp naar 3.5mm nodig

en de jack gaat in mijn telefoon
Ik had ook een 3,5mm jack bus kunnen kopen maar dit werkt ook
Dus gewoon voor de looks? Of te kunnen zeggen dat je RCA-aansluitmogelijkheden op je kratradio hebtVerwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 22:04:
[...]
Het gaat niet om een voordeelop de tulp aansluitingen sluit ik zo'n kabeltje aan.[afbeelding]
en de jack gaat in mijn telefoon
Ik had ook een 3,5mm jack bus kunnen kopen maar dit werkt ook
al enige ervaringen om te delen?lutkeveld schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 19:37:
[afbeelding]
[afbeelding]
Jaaa, 5v usb battery pack is binnen en heeft handige aan/uitknop bovenop drie blauwe statusled's. Natuurlijk direct opgeladen en aangesloten op het pcbjte. De amp is redelijk baas voor zijn afmetingen. Hij maakt gehakt van mijn mobieltje op een kwart van zijn niveau icm philips speakers (db/w/m onbekend). Het probleem is dat ik de draden niet permanent aan de printplaat vast krijg, omdat het zo'n enorm gepriegel is. Zodra je het ene draadje erin hebt schiet het andere draadje er al weer uit. Ik heb nu wat pinnetjes besteld om aan de draden vast te solderen, en dan de pinnen door de gaatjes te drukken en vast te solderen. Zouden er ook ergens 'voorgestripte' usbkabels beschikbaar zijn, want dat strippen is ook een crime (tenzij je een goede kabel stripper hebt, maar ik heb zo'n klote ding van ebay waar je alleen dikkere kabels mee kan strippen)
Er is er nog een onderweg die op een meer variabel voltage (DC2.5-5.5 V) werkt. Deze ga ik bridgen en in een klein kratradio stoppen icm een Visaton FRS8.
Ohja de bluetoothmodule heb ik maar niet besteld, omdat het een BT2.1+EDR variant was, en mij jiayu maar 2.0 heeft. Of kan dit toch wel? Voorlopig moet het dus nog via 3.5mm jack.

[ Voor 30% gewijzigd door lutkeveld op 11-05-2013 18:12 . Reden: plaatje ]
RCA is een stuk steviger dan mini-jack, als iemand een keer per ongeluk aan de kabel trekt blijft de connector in ieder geval heel.lutkeveld schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 22:20:
Dus gewoon voor de looks? Of te kunnen zeggen dat je RCA-aansluitmogelijkheden op je kratradio hebt
Ik wou een paar ta2024's bestellen op ebay.
Maar ik hoorde dat er ook fakes in omloop zijn.
Weet iemand hoe je deze kan herkennen, of wat een goede verkoper is op ebay?
ja heheTBTL schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 19:09:
Kan je de draadjes niet solderen?
[...]
RCA is een stuk steviger dan mini-jack, als iemand een keer per ongeluk aan de kabel trekt blijft de connector in ieder geval heel.
Voor zover ik weet is bluetooth altijd backwards compatible, zie Wikipedia.lutkeveld schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:56:
[...]
KNIP
Ohja de bluetoothmodule heb ik maar niet besteld, omdat het een BT2.1+EDR variant was, en mij jiayu maar 2.0 heeft. Of kan dit toch wel? Voorlopig moet het dus nog via 3.5mm jack.
[afbeelding]
Het enige verschil is vaak een toevoeging om het stabieler of zuiniger te maken. Al helemaal bij zo'n kleine update(2.0 naar 2.1) lijkt dit me allemaal geen probleem.
Ik heb ooit gekeken om een bluetooth oortje om te bouwen maar toen was het lastigste dat de oortjes niet aangaan wanneer je er stroom op zet(en dat veel van die dingen geen muziek ondersteunen).
Je kan ook kijken naar speciale audio modules, oa op Samenkopen.net.
Ik heb BTW ook zo'n kleine versterker besteld om mee te testen, hopen dat de kwaliteit voldoende is.
Kun je voor het solderen niet beter wat langer strippen en na het doorhalen de draad om zichzelf draaien?
EDIT:
-Creative
[ Voor 9% gewijzigd door erik23 op 11-05-2013 20:04 ]
Verwijderd
Verder zijn het: 3ohm, 13 cm ,60 watt RMS ,180 watt peak speakers, hoe groot moet ik me kistje maken per speaker (liter), voor een optimaal volume?
Ik zit te dubben
Ben eigenlijk wel tevreden over de geluidskwaliteit van mijn setje, maar wil het gewoon voor de fun maken in dezelfde stijl als de reeds bestaande kist.
De kist vorige week een weekend laten knallen op de camping van een bluesfestival, pff wat komt daar een geluid uit, had ik nooit gedacht........
Heb deze vraag ook aan Wesley gesteld en natuurlijk ook antwoord gekregen
Alleen wil graag ook nog van jullie wat meningen horen
Nu de vraag...
Een speaker met dubbele spreekspoel of 2 subwoofers.
De sub wordt 39 cm breed ( zelfde als andere kist) hoogte en diepte zo klein mogelijk.
Wat zou een goede speaker(s) kunnen zijn (merk, grote, prijs,volume kist, etc).
Maak nu gebruik van een TA2020, nu wil ik er nog 1 kopen voor de sub, maar wel de 2 kanalen gebruiken vandaar mijn vraag 2 speakers of dubbele sspreekspoel.
De Sub wil ik koppelen aan de andere kist.
Stroom d.m.v. een aparte voeding en indien mogelijk op de accu v.d. andere kist.
OF
Beter nog 2 losse speakers bouwen, met 2 aparte volume regelingen voor kanaal L+R zodat alles goed afgeregeld kan worden.
Speakers een maatje groter (indien nodig) dan in mijn kist --> +/- 16 cm, deze vervolgens koppelen aan een extra TA2020.
Graag jullie advies????????
Blefke
Verwijderd
Ben hier ook bezig met een kratradio, ik gebruik een mca 200 en 2x 120 watt speakers, nu was mijn vraag: kan ik deze:http://dx.com/p/ysd-12450-12v-4500ma-rechargeable-lithium-battery-80405 accu gebruiken?
Hoor het graag
Verwijderd
Ik heb een korte vraag aan jullie. Ik heb al een aantal kistradio's gemaakt en ben altijd aan het dubben hoe ik mijn accu stevig vastzet in een kale kist, evenals de lader en voeding
Ik ben op zoek naar een zo clean mogelijk eindresultaat, hoe lossen jullie dit probleem op? Tapijttape? Lijmen? Klittenband?
Je kan beter zoeken op '12v lithium-ion' op ebay en dan die blauwe pakketjes. Meer capaciteit, minder prijs.Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 11:10:
Hallo,
Ben hier ook bezig met een kratradio, ik gebruik een mca 200 en 2x 120 watt speakers, nu was mijn vraag: kan ik deze:http://dx.com/p/ysd-12450-12v-4500ma-rechargeable-lithium-battery-80405 accu gebruiken?
Hoor het graag
Sowieso lijkt lijmen met geen goed idee. Klittenband en tapijttape lijkt me niet zo stevig. Het beste kan je er gewoon wat plankjes om heen maken, gaat ie geen kant op, en is ie ook makkelijk te verwijderen.Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 11:13:
Beste mede -hobbyers
Ik heb een korte vraag aan jullie. Ik heb al een aantal kistradio's gemaakt en ben altijd aan het dubben hoe ik mijn accu stevig vastzet in een kale kist, evenals de lader en voeding
Ik ben op zoek naar een zo clean mogelijk eindresultaat, hoe lossen jullie dit probleem op? Tapijttape? Lijmen? Klittenband?
Ben bang dat deze li-ion packs niet gaan werken met een MCA200. Met een TA2024 hebben ze soms al moeite met de stroom te leveren, met een MCA200 die tot 2x zoveel stroom kan trekken schiet hij waarschijnlijk in protectie als het volume vol open staat.Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 11:10:
Hallo,
Hoor het graag
Ik hou eigenlijk helemaal niet van oplossingen zoals dubbelzijdige tape enzo, maar in onze laatste kistradio hebben wij gewoon dubbelzijdige tape van de bouwmarkt gebruikt, en dat houdt zelfs de loodaccu's muurvast op hun plaats. Sindsdien ben ik een beetje overtuigd ervanlutkeveld schreef op zondag 12 mei 2013 @ 11:38:
[...]
Je kan beter zoeken op '12v lithium-ion' op ebay en dan die blauwe pakketjes. Meer capaciteit, minder prijs.
[...]
Sowieso lijkt lijmen met geen goed idee. Klittenband en tapijttape lijkt me niet zo stevig. Het beste kan je er gewoon wat plankjes om heen maken, gaat ie geen kant op, en is ie ook makkelijk te verwijderen.
[ Voor 38% gewijzigd door wesleytjuh op 12-05-2013 11:51 ]
Verwijderd
Dus ik denk dat de dubbelzijdige tape of klittenband het beste is, welke dubbelzijdige tape gebruiken jullie?
Nou, je moet er redelijk aan trekken om het los te krijgen. Vallen zou ik niet willen proberen, schudden zou prima moeten werken.wesleytjuh schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:08:
Ook wanneer de kistradio in een auto door elkaar schudt, of per ongeluk valt? Zoja dan is dat inderdaad helemaal mooi! Het nadeel van de dubbelzijdige tape is dat je het bijna niet meer los kan krijgen.
Verwijderd
Verder zijn het: 3ohm, 13 cm ,60 watt RMS ,180 watt peak speakers, hoe groot moet ik me kistje maken per speaker (liter), voor een optimaal volume?
Ik heb destijds dubbelzijdige tape gebruikt die speciaal gemaakt is voor het ophangen van schilderijen. Heb dit er niet speciaal voor gekocht maar het werkt echt super.Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:11:
Los hoeven ze niet meer, houten ombouw is lastig omdat de kist zelf van redelijk dus materiaal is, ik kan het dus niet vastschroeven.
Dus ik denk dat de dubbelzijdige tape of klittenband het beste is, welke dubbelzijdige tape gebruiken jullie?
Verwijderd
3,3A volstaat ruim, alleen je voltage is niet hoog genoeg. De TA2024 heeft 12 volt nodig.Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 18:25:
Ik heb net een autoradio gekocht voor mijn kratradio en ik heb nog 2 accu's van mijn oude rc autootje liggen, 2 7,2 volt 3,3 Ampere die ik in serie wil schakelen. Hoeveel volt kan een autoradio maximaal hebben? En is 3,3 Ampere genoeg?
3.3Ah bedoel je neem ik aan? Dat is in combinatie met een autoradio wat aan de lage kant, op hoog volume zal je daar hooguit een uur of 2 op kunnen spelen.
Verwijderd
het zijn NiMH batterijen. Bij een autoradio hoef ik toch geen extra versterker erbij te nemen zoals de TA2024 toch?wesleytjuh schreef op zondag 12 mei 2013 @ 19:50:
In serie maakt dat 14.4V, enkel is dat dan de nominale spanning. Is het een NiMH pack of li-ion? Wanneer het een li-ion pack is zou deze 16.8V afgeven wanneer vol, dat is aan de hoge kant, en zou zomaar eens teveel kunnen zijn voor een autoradio. Een TA2024 kan er sowieso niet tegen in ieder geval.
3.3Ah bedoel je neem ik aan? Dat is in combinatie met een autoradio wat aan de lage kant, op hoog volume zal je daar hooguit een uur of 2 op kunnen spelen.
[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 12-05-2013 20:42 ]
Verwijderd
Dan zal ik denk ik deze aanschaffen http://www.conrad.nl/ce/n...-x-h-x-d-151-x-95-x-65-mm , maar eerst maar eens zo proberen. Het voordeel van de NiMH is wel dat ze snel opladenwesleytjuh schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:37:
Nope, Bij NiMH is het niet zo'n probleem. Dan heb je dus 6 cellen en met beide in serie 12 cellen. Dat is 14.4V en 12V leeg. Daar kan je net wel/net niet TA2024 of gewoon een autoradio op aansluiten. De TA2024 mag eigenlijk maximaal 13.5V hebben namelijk, maar zo'n nimh accupack zakt wel snel in spanning. Als je voor een autoradio kiest heb je inderdaad geen losse TA2024 meer nodig, de versterker zit dan al in de autoradio. 3.3Ah is wel wat weinig met een autoradio, dat is vrij rap leeg zoals ik al zei.
pleaseeeeeee
Blefke schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 22:42:
Hi Folks,
Ik zit te dubbeneen sub bouwen of nog 2 losse extra speakers toevoegen aan mijn kist.
Ben eigenlijk wel tevreden over de geluidskwaliteit van mijn setje, maar wil het gewoon voor de fun maken in dezelfde stijl als de reeds bestaande kist.
De kist vorige week een weekend laten knallen op de camping van een bluesfestival, pff wat komt daar een geluid uit, had ik nooit gedacht........
Heb deze vraag ook aan Wesley gesteld en natuurlijk ook antwoord gekregen![]()
Alleen wil graag ook nog van jullie wat meningen horen![]()
Nu de vraag...
Een speaker met dubbele spreekspoel of 2 subwoofers.
De sub wordt 39 cm breed ( zelfde als andere kist) hoogte en diepte zo klein mogelijk.
Wat zou een goede speaker(s) kunnen zijn (merk, grote, prijs,volume kist, etc).
Maak nu gebruik van een TA2020, nu wil ik er nog 1 kopen voor de sub, maar wel de 2 kanalen gebruiken vandaar mijn vraag 2 speakers of dubbele sspreekspoel.
De Sub wil ik koppelen aan de andere kist.
Stroom d.m.v. een aparte voeding en indien mogelijk op de accu v.d. andere kist.
OF
Beter nog 2 losse speakers bouwen, met 2 aparte volume regelingen voor kanaal L+R zodat alles goed afgeregeld kan worden.
Speakers een maatje groter (indien nodig) dan in mijn kist --> +/- 16 cm, deze vervolgens koppelen aan een extra TA2020.
Graag jullie advies????????
Blefke
alvast bedankt.

Na alle regen en rotzooi:

Hij doet het nog steeds dus hij kan tegen een stootje
331 of 301 maakt niet zoveel uit, dat is 330 ohm of 300 ohm, klein verschil maar.

Zoals je kunt zien zit de led-strip met niet zoals hij hoort te zitten, maar omgedraaid in de bevestiging. Dus de 12v van de ledstrip gaat niet naar de 12v van de controller, dan deed hij helemaal niks

Als ik 4 pinnetjes in de connector steek krijg ik blauw, 3 = rood, 2 = groen.
Ik neem aan dat de dingetjes, tussen de leds door de weerstanden zijn waar ik het over had...
Ik hoop dat je hier wat mee kan want anders heb ik helemaal niks aan 5 meter rgb 5050(de duurste).
[ Voor 4% gewijzigd door tomhuigen op 13-05-2013 18:35 ]
Ik heb er nog 1 liggen die uit 8 cells bestaat ieder van 3,75 volt.
als ik nou 2 rijen van 3 cellen neem. zit ik op 11.75 v.
dit kost me dan helemaal niks.
Alleen daar gaan we weer, wat is de snelste/goedkoopste manier om deze op te laden?
Sinds mijn kratje die ik ten tijde van deel 7 heb gebouwd (die nog altijd naar volle tevredenheid werkt) heb ik nu een nieuw projectje op het oog in een stoffen koffer. Nu moet ik alle zijden gaan verstevigen met hout en loop eigenlijk tegen de houtkeuze aan:
Wat is de minimale dikte om goed geluid uit het kistje te krijgen? (ivm gewicht)
Mdf / multiplex? wat zijn de voordelen ten opzichte van elkaar?
Hoe krijg ik de kist zo licht mogelijk zonder al te veel aan kwaliteit in te boeten?
Iemand hier die veel ervaring met houtkeuze voor een dergelijk project heeft?
Verwijderd
Ik ben in mijn kratradio een ingebouwde accu/voeding en lader, deze worden met een dpdt witch apart geschakeld, nu heb ik het idee dat mijn lader toch wat spanning vreet, ook al staat de kistradio uit. (de lader is namelijk direct verbonden met de accu).
Hoe kan ik dit probleem oplossen? Naar mijn idee met een diode, tussen de lader en de accu?? Zijn daar verschillende waardes in? Normaliter werk ik met 1 of twee 7ah yuasa accu's
Heeft iemand een link voor me?
thanks
Een diode tussen lader en accu moet je niet doen, omdat deze een spanningsval heeft kan de lader dan de accu niet meer helemaal volladen. Wat je kan doen is een extra shakelaar gebruiken om de lader handmatig los te koppelen van de accu.Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 20:38:
nog een vraagje vanuit mijn kant,
Ik ben in mijn kratradio een ingebouwde accu/voeding en lader, deze worden met een dpdt witch apart geschakeld, nu heb ik het idee dat mijn lader toch wat spanning vreet, ook al staat de kistradio uit. (de lader is namelijk direct verbonden met de accu).
Hoe kan ik dit probleem oplossen? Naar mijn idee met een diode, tussen de lader en de accu?? Zijn daar verschillende waardes in? Normaliter werk ik met 1 of twee 7ah yuasa accu's
Heeft iemand een link voor me?
thanks
Als je alleen autospeakers gebruikt, kan je best wel dun hout gebruiken. 5 mm is volgens mij heel goed te doen. Wanneer het hout dan toch gaat trillen kan je nog verstevigende latjes aan de binnenkant van de kist maken. Volgens mij is MDF heel licht en goed te bewerken voor een kist. Zelf gebruik ik meestal triplex (multiplex), omdat dit lekker stevig is.DionysuZ schreef op maandag 13 mei 2013 @ 20:17:
Hallo luitjes
Sinds mijn kratje die ik ten tijde van deel 7 heb gebouwd (die nog altijd naar volle tevredenheid werkt) heb ik nu een nieuw projectje op het oog in een stoffen koffer. Nu moet ik alle zijden gaan verstevigen met hout en loop eigenlijk tegen de houtkeuze aan:
Wat is de minimale dikte om goed geluid uit het kistje te krijgen? (ivm gewicht)
Mdf / multiplex? wat zijn de voordelen ten opzichte van elkaar?
Hoe krijg ik de kist zo licht mogelijk zonder al te veel aan kwaliteit in te boeten?
Iemand hier die veel ervaring met houtkeuze voor een dergelijk project heeft?
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Deze vraag is al herhaaldelijk beantwoord in dit forum. Dit ligt helemaal aan welke speakers je hebt. Denk dat je het niet kan vinden aangezien het autospeakers zullen zijn, maar je zult moeten zoeken naar de TS-parameters van de speakers. Je kan ook gewoon wat proberen en dan kijken wat het leukst klinkt.Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 21:21:
en hoe groot moet de inhoud per speaker zijn(liter)?
alvast bedankt
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
1x Excalibur 300.2 versterker (2x 60W RMS 4Ω óf 1x 150W RMS 4Ω (bridged))
2x Pioneer TS-E1002i (25W RMS 4Ω) (2weg, 1 aansluiting)(40 – 40,000 Hz)
1x JBL GT5-10 (250W RMS 4Ω) (Single Coil)(30Hz – 500Hz)
Wat is het beste? Een extra versterker kopen om alles aan te sluiten?
Want het lijkt me onverstandig om de sub op deze versterker aan te sluiten. (Zelfs in bridge-mode denk ik dat 'ie niet heel hard kan zonder alles op te blazen.)
Aan de andere kant is de versterker redelijk overkill voor de Pioneer speakertjes, ik had zelf in gedachte om het volgende te proberen: de Pioneers in serie (8Ω) op 1 kanaal, en de sub (4Ω) op de andere. En dan kijken of er vervorming / clipping optreed bij hogere volumes.
Het moet dus uiteindelijk een kistradio worden, dus ik zat al te kijken naar zuinige versterkers, maar dat wordt niks met deze sub.
(Er staat sowieso een accusafe op de bestellijst nog)(een 12V accu + druppellader hebben we al.)
[ Voor 5% gewijzigd door casefan op 14-05-2013 15:54 ]
Dat bridgen met die weerstandjes zoals in de startpost beschreven, kan dat bij alle versterkers?
En dat verwijderen van cellen, hoe moet dat? Heb nml een onbruikbare liion accu ontvangen die op 16 volt (4cell dus) zit
[ Voor 36% gewijzigd door lutkeveld op 14-05-2013 16:31 . Reden: binnenkort -> morgen ]
het klikt zo uit elkaar.
let op dat je geen sluiting maakt als de batterijen open liggen.
let er even op dat de cellen soms kaal zijn, tape ze dan even in met isolatietape.
ik heb 8 cellen uit een oude hp laptop voeding gehaald en gebruik er nu 6.
waarmee je op 12v uit komt.
ben alleen nog op zoek naar een veilige goedkope lader.
denk dat ik voor deze ga:
http://www.batteryspace.c...rgeable-Battery-Pack.aspx
Sinds wanneer zitten er cellen in een voeding?Dentechr schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:26:
je kan heel eenvoudig je oude laptop voeding openen door op het randje bij de connector een bijtel te zetten en een beetje vrikken.
het klikt zo uit elkaar.
let op dat je geen sluiting maakt als de batterijen open liggen.
let er even op dat de cellen soms kaal zijn, tape ze dan even in met isolatietape.
Hoe verwijder je cellen bij die blauwe li-ion packs?
Ahja common anode of common kathode. Dat past inderdaad niet op elkaar, jammer!tomhuigen schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:49:
Het probleem met de led-strip is opgelost. Ik heb een RGB + controller en blijkbaar een RGB - led strip. Dit schijnt niet met elkaar te werken volgens de leverancier. Ik heb nu dus 5 m led strip over. Iemand interesse? Bij mijn volgende order wordt er gratis een controller mee gestuurd dus is hij helemaal compleet.
Hehe, ging waarschijnlijk om een accupack denk ik zo.lutkeveld schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:55:
[...]
Sinds wanneer zitten er cellen in een voeding?
Hoe verwijder je cellen bij die blauwe li-ion packs?
Je kunt de blauwe heatshrink eraf halen, en daarna erg voorzichtig de cellen loshalen. Zou er wel erg goed mee uitkijken, best veel ligt gewoon bloot zodra je de heatshrink eraf haalt, en kan makkelijk kortsluiten. Het zijn overigens ook platte cellen, geen cilindrische cellen die een stuk meer mishandeling kunnen hebben.
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink