Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.254 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

lutkeveld schreef op zondag 28 april 2013 @ 00:32:
Yess de 6800mah li-ion is binnen. Ik had ergens gelezen dat een elco verstandig kon zijn omdat de accu niet genoeg ampere kan leveren op vol vermogen voor een ta2024. Nou ben ik een 15 jarige 4havo N&T maar elco's hebben we nog nooit gehad :), naar mijn begrijpen vangt een elco een ampere-drop op? Heb wat afgegoogeld en het word beschreven als 'stabiliseren van de voedingsspanning rondom verbruikers'. Kan iemand mij een kleine simpele beschrijving geven van wat een elco doet, wat μF is en hoe je μF meet?
http://www.ibiblio.org/ku...ricCircuits/DC/DC_13.html

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:30
lutkeveld schreef op zondag 28 april 2013 @ 00:32:
Yess de 6800mah li-ion is binnen. Ik had ergens gelezen dat een elco verstandig kon zijn omdat de accu niet genoeg ampere kan leveren op vol vermogen voor een ta2024. Nou ben ik een 15 jarige 4havo N&T maar elco's hebben we nog nooit gehad :), naar mijn begrijpen vangt een elco een ampere-drop op? Heb wat afgegoogeld en het word beschreven als 'stabiliseren van de voedingsspanning rondom verbruikers'. Kan iemand mij een kleine simpele beschrijving geven van wat een elco doet, wat μF is en hoe je μF meet?
Zoiets als een ampere drop bestaat eigenlijk niet.
Je kunt een elco zien als een super accu. Je kunt hem erg snel laden, ook erg snel ontladen, sneller dan een normale batterij dat kan. Omdat de batterij de gemiddelde stroom van de versterker prima kan leveren, maar niet de pieken kan leveren wordt er een elco toegepast in dit geval. De gemiddelde stroom is geen probleem voor de batterij, dus de elco is altijd vol, omdat deze constant geladen wordt. Wanneer er in de muziek een piek in de vorm van een lage toon voorkomt, trekt de versterker een stroompiek, die de batterij normaal gesproken niet kan leveren (in het geval van deze li-ion). Als gevolg daarvan zakt de spanning in, en schakelt de batterij uit om de accu te sparen. Maar omdat er nu een elco tussen zit, hoeft de batterij deze piekstroom niet te leveren, maar zal de elco deze leveren omdat deze een lagere weerstand heeft, en dicht bij de voeding connectoren van de versterker geplaatst wordt. Met als resultaat dat je spanning constanter blijft :).

1 Nadeel van een elco op deze accu's. Wanneer de elco leeg is, en je zet de accu aan, dan zal de elco ook een flinke stroompiek vragen om zichzelf te vullen. Hierdoor zakt de spanning weer in, en schakelt de batterij zichzelf weer uit. Daarmee moet je dus wel even oppassen.

µF is microfahrad. De vuistregel is 2000µF per A aan capaciteit. Iets als 4700µF dus. Capaciteit kan je meten met de meeste multimeters.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 28-04-2013 11:47 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
wesleytjuh schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:43:
[...]

Zoiets als een ampere drop bestaat eigenlijk niet.
Je kunt een elco zien als een super accu. Je kunt hem erg snel laden, ook erg snel ontladen, sneller dan een normale batterij dat kan. Omdat de batterij de gemiddelde stroom van de versterker prima kan leveren, maar niet de pieken kan leveren wordt er een elco toegepast in dit geval. De gemiddelde stroom is geen probleem voor de batterij, dus de elco is altijd vol, omdat deze constant geladen wordt. Wanneer er in de muziek een piek in de vorm van een lage toon voorkomt, trekt de versterker een stroompiek, die de batterij normaal gesproken niet kan leveren (in het geval van deze li-ion). Als gevolg daarvan zakt de spanning in, en schakelt de batterij uit om de accu te sparen. Maar omdat er nu een elco tussen zit, hoeft de batterij deze piekstroom niet te leveren, maar zal de elco deze leveren omdat deze een lagere weerstand heeft, en dicht bij de voeding connectoren van de versterker geplaatst wordt. Met als resultaat dat je spanning constanter blijft :).

1 Nadeel van een elco op deze accu's. Wanneer de elco leeg is, en je zet de accu aan, dan zal de elco ook een flinke stroompiek vragen om zichzelf te vullen. Hierdoor zakt de spanning weer in, en schakelt de batterij zichzelf weer uit. Daarmee moet je dus wel even oppassen.

µF is microfahrad. De vuistregel is 2000µF per A aan capaciteit. Iets als 4700µF dus. Capaciteit kan je meten met de meeste multimeters.
Zeer bedankt! Dan zal ik vandaag eens een paar bestellen.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik had een vraag over de aansluiting van mijn jvc kd-s7r autoradio.
er verschillende kabels uit alleen ik zou niet weten welke op de accu aangesloten moeten worden en welke op de speakers (2).

zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/35li4g2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1ru5cp.jpg

groeten Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heb je hier wat aan?
Afbeeldingslocatie: http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2012/04/kistradio-en-autoradio-schema.png

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helpt al een beetje, maar hoeft iso A en iso B niet aan elkaar gekoppelt te worden?
en hoeven de rode en de witte stekker op de eerste foto niet gebruikt te worden of is dat om een iPod oid aan te sluiten?
en wat is het apparaat onder de voeding?(kan accu direct op iso A aangesloten worden?)

groeten Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gek1009
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09-2024
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 13:10:
Hallo,

ik had een vraag over de aansluiting van mijn jvc kd-s7r autoradio.
er verschillende kabels uit alleen ik zou niet weten welke op de accu aangesloten moeten worden en welke op de speakers (2).

zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
[afbeelding]
[afbeelding]

groeten Luc
De bovenste 8 draden zijn voor je speaker. de bovenste 4 zijn de plus en de onderste 4 de min.
de 3 draden daar onder zijn voor de stroom de bruine voor de min de rood/geel draad is voor je memory en de rode voor de plus. het vreemde is dat ik op de foto geen remote kabel kan herkennen.

de rood wit tulp kabels is (meestal) een uitgang voor geluid voor naar je versterker.

die apparaat onder de voeding is een accusafe. deze kun je aan sluiten maar je kunt de draden ook meteen naar je accu doen met een schakelaar er tussen. maar zet hem dan wel vroeg tijdig uit ander ontlaad je je accu te diep.

Hopelijk snap je het nu een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik snap het nu, maar de autoradio werkt nog steeds niet, zal eens een 3e accu proberen.
in dit geval heb ik toch geen remote kabel nodig? (corrigeer me als ik het verkeerd heb).

groeten Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Jawel, die koppel je aan je +, daarmee zet je de radio aan.

Edit: zie post hieronder, dat geldt enkel voor versterkers.

[ Voor 37% gewijzigd door wesleytjuh op 28-04-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
lutkeveld schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 11:34:
Ik heb hier 50 4k7 weerstandjes voor als je je ta2024 wil modden. Voor een euro wil ik ze per 2 stuks wel versturen naar mensen die ze nodig hebben, ik gebruik ze zelf toch niet. Stuur maar een DM. Betaling via paypal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb nog wel iets leuks gevonden voor mensen die een klein, compact kistradiotje willen hebben:
-5000mah 2 USB Power Bank [€9]
-USB Bluetooth 3.5mm Music Receiver [€5]
-Mini AMP 3W+3W 5V [€2]

Schema:
[afbeelding]

Lange speelduur, beschermd tegen diepontladen, koppelen via bluetooth, compact.
Dat alles voor 16 euro op ebay _/-\o_

De amp gaat nog best wel hard, voor binnengebruik zeer goed lijkt mij. Te zien in oa dit en dit filmpje
je powerbank heeft 2 outputs waarvan 1 0,5Ah is en de ander 1Ah. dan kan je beter http://dx.com/p/portable-...battery-pack-white-134331 zoiets nemen. maar is het niet intressanter om hier een mono versterker bij te stoppen? en middschien de functie om ook jhe telefoon po te laden van die powerbank

ik zie hier sirieuze mogelijkheden in! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
nelsch schreef op zondag 28 april 2013 @ 16:17:
[...]

je powerbank heeft 2 outputs waarvan 1 0,5Ah is en de ander 1Ah. dan kan je beter http://dx.com/p/portable-...battery-pack-white-134331 zoiets nemen. maar is het niet intressanter om hier een mono versterker bij te stoppen? en middschien de functie om ook jhe telefoon po te laden van die powerbank

ik zie hier sirieuze mogelijkheden in! :*)
Die is wel een hele klap duurder. Ik denk trouwens niet dat die bluetooth receiver >0.5a trekt ;) Tis wel verstandig om je versterker op de 1a uitgang zet om het vermogen volledig te benutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gek1009
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09-2024
wesleytjuh schreef op zondag 28 april 2013 @ 15:22:
Jawel, die koppel je aan je +, daarmee zet je de radio aan.
de remote kabel gaat naar je versterker en als je radio aan gaat gaat de versterker ook aan. je radio gaat zonder aangeslote remotekabel zelf wel aan.
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:34:
ik snap het nu, maar de autoradio werkt nog steeds niet, zal eens een 3e accu proberen.
in dit geval heb ik toch geen remote kabel nodig? (corrigeer me als ik het verkeerd heb).

groeten Luc
kan het zijn dat de accu leeg is? anders kun je ook even de zekering controleren of kijken of de iso stekkers goed aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gek1009 schreef op zondag 28 april 2013 @ 17:34:
[...]

de remote kabel gaat naar je versterker en als je radio aan gaat gaat de versterker ook aan. je radio gaat zonder aangeslote remotekabel zelf wel aan.

[...]

kan het zijn dat de accu leeg is? anders kun je ook even de zekering controleren of kijken of de iso stekkers goed aansluiten.
klopt wat je zegt. het lag aan de autoradio een andere geprobeert en hij doet het.
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
mijn vader ging vandaag voor de 'veiligheid' 'kijken' hoe ik de multiplex voor mijn kistradio ging zagen :+ Hij wou een begin maken aan de cutout voor mijn 6x9 speakers, houd hij de decoupeerzaag in de lucht met het zaagblad op het hout 8)7 doei zaagblad ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op zondag 28 april 2013 @ 19:32:
mijn vader ging vandaag voor de 'veiligheid' 'kijken' hoe ik de multiplex voor mijn kistradio ging zagen :+ Hij wou een begin maken aan de cutout voor mijn 6x9 speakers, houd hij de decoupeerzaag in de lucht met het zaagblad op het hout 8)7 doei zaagblad ;w
Ja, dan moet je eerst een gat boren :9 , je kan die zaagjes al voor een paar euro bij de action kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 21:47:
[...]

Ja, dan moet je eerst een gat boren :9 , je kan die zaagjes al voor een paar euro bij de action kopen. ;)
Hij dacht dus door 12mm multiplex heen te kunnen rammen :+ En als hoogtepunt een gat zagen in hout met een met de hand vastgedraaid metaalboorje. Flink hard drukken voordat je een gat krijgt.

Sinds wanneer heeft de action decoupeerzaagje trouwens? Ik heb nu piranhazaagjes van de hubo á €5 p/stuk. Nou is dit niet het einde van de wereld, maar het kan goedkoper O-)

[ Voor 12% gewijzigd door lutkeveld op 28-04-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van het weekend de mp3 module in de krat gebouwd en aangesloten. Werkt perfect, zeker een aanrader! Nu heb ik alleen een probleem. Als ik de mp3 module op FM zet, krijg ik op volume 1 een harde bromtoon. Als ik het volume dan hoger zet, krijg ik een bromtoon met een harde ruis. Deze bromtoon is altijd aanwezig. Als ik dan bijvoorbeeld het volume verzet, komt op het display het volume te staan. Als het volume wordt weergegeven op het display is de bromtoon tijdelijk minder, totdat het display weer terugspringt naar op welk kanaal ik zit, dan wordt de bromtoon weer harder. Iemand een idee wat ik hiermee moet doen? Radio luisteren is nu nog geen optie met die bromtoon in het geluid! :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 09:28:
Ik heb van het weekend de mp3 module in de krat gebouwd en aangesloten. Werkt perfect, zeker een aanrader! Nu heb ik alleen een probleem. Als ik de mp3 module op FM zet, krijg ik op volume 1 een harde bromtoon. Als ik het volume dan hoger zet, krijg ik een bromtoon met een harde ruis. Deze bromtoon is altijd aanwezig. Als ik dan bijvoorbeeld het volume verzet, komt op het display het volume te staan. Als het volume wordt weergegeven op het display is de bromtoon tijdelijk minder, totdat het display weer terugspringt naar op welk kanaal ik zit, dan wordt de bromtoon weer harder. Iemand een idee wat ik hiermee moet doen? Radio luisteren is nu nog geen optie met die bromtoon in het geluid! :-(
Misschien een klein kopere draadje bevestige aan de ingang van de antenne,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 14:04
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 09:28:
Heb je een gemodde versterker? Het probleem is nu waarschijnlijk dat je de ruis (niet te voorkomen bij dit soort goedkope apparaatjes) heel erg versterkt bij de versterker. Een oplossing kan zijn om een volumeknop voor de versterker te maken die je dan laag zet, zodat je op de mp3-module het volume niet helemaal omlaag hoeft te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op zondag 28 april 2013 @ 22:05:
[...]

Hij dacht dus door 12mm multiplex heen te kunnen rammen :+ En als hoogtepunt een gat zagen in hout met een met de hand vastgedraaid metaalboorje. Flink hard drukken voordat je een gat krijgt.

Sinds wanneer heeft de action decoupeerzaagje trouwens? Ik heb nu piranhazaagjes van de hubo á €5 p/stuk. Nou is dit niet het einde van de wereld, maar het kan goedkoper O-)
dat is vrij onneuzel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Heeft iemand hier ervaring met Kinter versterkers? Heel de car amplifier afdeling van ebay staat er vol mee. De beweerde 500watt mag uiteraard met een flinke bak zout genomen worden. Maar alsnog de rms waarde is 25watt, wat op zich niet verkeerd is als dit klopt.

Kijk nou bijvoorbeeld eens naar deze versterker, die heeft USB-poort met oplaad en afspeelfunctie, AUX input, FM radio en bass, treble en volume knoppen. Mooie is dat er ook nog een afstandsbedieninkje bij zit. Ook de benodigde kabels zijn aanwezig.

Als je dat een beetje DIY zou moeten doen:
-ta2024 (die miss dan nog minder krachtig is)
-usb autooplader
-zo'n frontje met remote

Dan zit je ongeveer op het zelfde bedrag als die kinter amp, terwijl je wel met draadjes mag liggen gaan klooien en het lang niet zo compact is.

Het enige wat ik dan nog kan bedenken is energieverbruik, maar dat is bij mij geen probleem aangezien hij een 12v 5a psu krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 03:20:
Heeft iemand hier ervaring met Kinter versterkers? Heel de car amplifier afdeling van ebay staat er vol mee. De beweerde 500watt mag uiteraard met een flinke bak zout genomen worden. Maar alsnog de rms waarde is 25watt, wat op zich niet verkeerd is als dit klopt.

Kijk nou bijvoorbeeld eens naar deze versterker, die heeft USB-poort met oplaad en afspeelfunctie, AUX input, FM radio en bass, treble en volume knoppen. Mooie is dat er ook nog een afstandsbedieninkje bij zit. Ook de benodigde kabels zijn aanwezig.

-usb autooplader
-zo'n frontje met remote

Dan zit je ongeveer op het zelfde bedrag als die kinter amp, terwijl je wel met draadjes mag liggen gaan klooien en het lang niet zo compact is.

Het enige wat ik dan nog kan bedenken is energieverbruik, maar dat is bij mij geen probleem aangezien hij een 12v 5a psu krijgt.
denk niet dat die versterkers zo efficient zijn, en bij 12-14volt is het maximale ommedebij de 15watt RMS,
conclusie een ta2024 is beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 03:20:

-usb autooplader
-zo'n frontje met remote

Maximum vermogen wordt bepaald door de spanning, op 12V zal dus zowel de TA2024 en de kinter versterker om en nabij het zelfde produceren. Verder geldt vaak bij deze bedragen less is more. Al die tone control en dergelijke is leuk, maar tone control is erg gevoellig voor ruis en andere gebrekken. De kwaliteit van de onderdelen speelt hij bij een grote rol, en voor de prijs kun je niet al te veel verwachten.

Als all in one oplossing is het een leuk ding, maar wat kwaliteit betreft kun je waarschijnlijk beter voor een TA2024 gaan + losse oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een TA2024 versterker die ik wil gaan gebruiken in mijn krat. Nu ben ik op zoek naar speakers om erop aan te sluiten. Ik heb een setje speakers op het oog: 220 Watt max, 50 Watt RMS van Sony. Wat ik mij afvraag is of deze speakers niet te zwaar zijn voor de versterker? Kan ik beter voor speakers gaan met een vermogen van rond de 160 Watt, 40 Watt RMS of zal ik toch meer geluid kunnen krijgen uit die van 220 Watt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 16:43:
Ik heb een TA2024 versterker die ik wil gaan gebruiken in mijn krat. Nu ben ik op zoek naar speakers om erop aan te sluiten. Ik heb een setje speakers op het oog: 220 Watt max, 50 Watt RMS van Sony. Wat ik mij afvraag is of deze speakers niet te zwaar zijn voor de versterker? Kan ik beter voor speakers gaan met een vermogen van rond de 160 Watt, 40 Watt RMS of zal ik toch meer geluid kunnen krijgen uit die van 220 Watt?

Alvast bedankt!
Een speaker is nooit te zwaar, hij word gewoon niet volledig benut. Bij kratradio's ben je beter af te kijken naar db/w/1m dan naar vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Wat zou er aan de hand kunnen zijn, als ik op mijn mp3 module naar fm schakel, dan gaat alles shake en doet de voltmeter gek, net of er gewoon 12v op de speakers wordt gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door BiggyBossB op 02-05-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:43
Vandaag eindelijk tijd vrij gemaakt om me kist af te maken.
Heerlijk geluid komt er uit.
Morgen zou ik nog even wat betere foto's maken

Afbeeldingslocatie: http://img854.imageshack.us/img854/8273/20130502210039.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
mathy_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:07:
Vandaag eindelijk tijd vrij gemaakt om me kist af te maken.
Heerlijk geluid komt er uit.
Morgen zou ik nog even wat betere foto's maken

[afbeelding]
Hoeveel lagen verf gaan daar nou in? Ziet er mooi egaal uit. Heb ooit een klein kratje geverfd, eerst primer daarna 2x zwarte action spray. Paar keer tegen aan gestoten en er zaten al krassen op. Daarom heeft mijn huidige kratje geen verf.

Wat mij wel ultiem lijkt is van die warnex verf, maar dat is zo duur :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cluricauns
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06-2022
Ik gebruik nu al een tijd een modded TA2024, maar ben eigenlijk nog niet echt tevreden over het geluid (en het ligt niet aan de speakers). Ik heb hier en daar gelezen dat de TA2020 betere bass en zuiverder is in de hoge tonen, hoewel de TS zegt dat je het verschil tussen de TA2024 en TA2020 pas merkt als je een hoger voltage gebruikt bij de TA2020.
Wie heeft er ervaring met de beide en wat raden jullie aan? En hebben jullie de TA2020 gewoon op 12 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
lutkeveld schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:00:
[...]

Hoeveel lagen verf gaan daar nou in? Ziet er mooi egaal uit. Heb ooit een klein kratje geverfd, eerst primer daarna 2x zwarte action spray. Paar keer tegen aan gestoten en er zaten al krassen op. Daarom heeft mijn huidige kratje geen verf.

Wat mij wel ultiem lijkt is van die warnex verf, maar dat is zo duur :-(
3 lagen primer, en 5 lagen verf op de buitenkant.
Totaal 2 bussen primer en 3 bussen zwarteverf

Tot nu toe houd het zich goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Cluricauns schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 23:30:
Ik gebruik nu al een tijd een modded TA2024, maar ben eigenlijk nog niet echt tevreden over het geluid (en het licht niet aan de speakers). Ik heb hier en daar gelezen dat de TA2020 betere bass en zuiverder is in de hoge tonen, hoewel de TS zegt dat je het verschil tussen de TA2024 en TA2020 pas merkt als je een hoger voltage gebruikt bij de TA2020.
Wie heeft er ervaring met de beide en wat raden jullie aan? En hebben jullie de TA2020 gewoon op 12 volt?
Waar jij niet tevreden over bent, ligt niet aan de TA2024. Tenzij die stuk is. Dat ding geeft gewoon 1 op 1 een versterkt signaal door. De vervorming die hij doet, ligt volledig buiten de gehoorgrens en is al helemaal niet waarneembaar in toepassingen als een radiokist.

De TA2020 zal op 12V dus precies hetzelfde doen en exact hetzelfde klinken. Overigens werkt het menselijk gehoor ook met een psychische compontent. Dus het kan voor jou best wel verbetering opleveren, maar dan kan je er ook een gouden kabel tussen hangen. Dat zal een vergelijkbare verbetering opleveren.

Ik weet niet wat er mis mee is met het geluid, maar het wordt voor 80% bepaald door de speakers en de behuizing (mits een goede bron gebruikt) en 19,99% door de omgeving en 0,01% door de versterker. Hoe weet je zo zeker dat het niet aan de speakers ligt? Want dan ligt het aan de behuizing of de plek waar je luistert (een auto is nogal anders dan een open ruimte, om maar wat te noemen) ...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cluricauns
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06-2022
Oke, ik dacht dat het wel aan de versterker kon liggen. Ik vond namelijk zelf dat bij volume ver open het geluid niet mooi was en ik dacht dat dat misschien aan de versterker kon liggen.
Ik heb nu zelf twee keer Pioneer TSG1712I die eerst ook werden aangeraden, dus ik dacht dat het daaraan niet zou kunnen liggen. Het zou inderdaad ook wel aan de behuizing kunnen liggen.
In ieder geval bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat is "niet goed"? Gaat het heel hard kraken? Met name met harde bastonen? Dan kan het wel zo zijn dat je op de limiet van de versterker aan het spelen bent. Maar het kan ook dat de voeding (de accu) een te lage spanning geeft.

Ik gebruik 2x een TA2024. Een voor de normale speakers en een voor de subwoofer. Dat klinkt echt prima, ook op hoog volume, maar als ik op een te hoog volume ga spelen, gaat de sub kraken (versterker clippen). Dat is overigens al bij een bijzonder hoog, bijna onprettig hoog volume. Dat halen we alleen als we buiten spelen en er 15 man meeluisteren (feest niveau zegmaar),.

Ook als bij ons de accuspanning onder de 11,5V zakt, gaat de versterker kraken bij spelen op hoge volumes. Meet anders eens de spanning van je accu. (En verstel eens wat je hoort).

Een TA2020 gaat dat probleem trouwens niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door JvS op 03-05-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze week ben ik aan mijn kistje begonnen, het is een erg klein kistje waar alles precies in past. Zo wordt het kistje
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/34nmtg7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/20gjpmb.jpg
dit komt erin:
-ta2024 modded
-12v 7.2ah accu
-accu lader
-accusafe
-bluetooth
-3.5ah voeding
-10 cm sony xplod speakers
-voltmeter

Als ik verder ben met de bouw zal ik het uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
Afbeeldingslocatie: http://img803.imageshack.us/img803/919/20130503141753.jpg
Vandaag lekker in het zonnetje in het Vondelpark me kist getest.

Geluid is echt fijn en er zit ook buiten een mooie bass in.
Hij had misschien nog net iets kleiner gemogen maar hij past mee in de tram;)
Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/5089/20130503161019.jpg

Wat ik heb gebruikt:
Boschmann Titan 2-Weg Luidspreker G-6532
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/378216/

TA2024
http://www.buyincoins.com...-2x15w-product-11608.html

Mp3 module
http://dx.com/p/1-0-led-c...ntroller-black-12v-126115

Loodgel accu 12V 7Ah
http://www.accusafe.nl/shop/voeding/15-loodaccu-12v-7ah.html

Handgrepen
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/304451/

Wipschakelaar
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/700847/

Akoestisch noppenschuim
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/342840/

Voltmeter.
Via ebay weet de link niet meer

Momentschakelaar rood
http://www.accusafe.nl/shop/19-drukschakelaar-rood.html

Kabels
http://dx.com/p/2-0ph-2p-...d-black-10pcs-20cm-186609

8x Geïsoleerde plattestekkerhuls
Had ik nog liggen.

MDF plaat 61x122 cm
Praxis

Rubberen pootjes
http://r.ebay.com/zkB8kn

Schroeven
Van alles wat me pa had liggen >:)

2x spuitbus primer
Action

3x spuitbus mat zwart
Action

Dit is het lijstje denk ik zo.

[ Voor 15% gewijzigd door mathy_ op 03-05-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de mensen die ook bluetooth in hun kist willen dit is best wel makkelijk
http://dx.com/p/bluetooth...remote-black-white-202155
een mp3 decoder met bluetooth
ik heb er iniedergeval al 2 besteld
ik laat wel weten hoe het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 21:31:
voor de mensen die ook bluetooth in hun kist willen dit is best wel makkelijk
http://dx.com/p/bluetooth...remote-black-white-202155
een mp3 decoder met bluetooth
ik heb er iniedergeval al 2 besteld
ik laat wel weten hoe het werkt :)
He die heb ik gister ook besteld. Kek hebbedingetje voor dat geld. Heb nu ook zo'n vergelijkbaar bordje en heb toevallig een paar oude kabels gevonden om het aan te sluiten. Aangezien ik het in een paar oude kabels had (van oude ide-dvd drive naar mobo) zal het vast een bepaalde standaard zijn die een naam heeft. Maarja, die naam die weet ik niet. Als je die naam hebt kan je een hele zak vol bestellen met 2,3 en 4pins kabels ipv oude kabels te demonteren, want dat raakt wel een keer op.

Ohja voor een stereo naar mono converter, kan je daar niet gewoon een mono 3.5mm jack voor gebruiken of denk ik nou te simpel?

[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 04-05-2013 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Daarmee sluit je de uitgangen naar elkaar kort, sommige apparaten vinden dat niet zo fijn. Twee weerstandjes van 10k gebruiken werkt beter.

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 04-05-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
nogmaals, iemand enig idee, als ik mijn mp3 module op radio zet, dat alles dan helemaal gek gaat doen, de speakers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
BiggyBossB schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:05:
nogmaals, iemand enig idee, als ik mijn mp3 module op radio zet, dat alles dan helemaal gek gaat doen, de speakers etc
viezigheid in de usbpoort?, slecht soldeerwerk bij de kabels? Antenne niet goed aangesloten?

Kan ook zijn dat je een defect product hebt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vandaag weer wezen klussen op mijn super overzichtelijke werkbank/pingpongtafel
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8116/8706591827_19bb6f15bf.jpg

Voorpaneel:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8399/8707710624_80af6518a7.jpg

Waarom een lepai of een muse ta2024 als je het zelf ook kan maken?
Aan de voorkant komen speaker terminals voor een quick disconnect voor het opladen (later meer daar over)
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8118/8707708530_09184b52cf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8257/8707707476_33d3e809d1.jpg

Waarschijnlijk draai ik de 'DIY lepai' en de accu om, en maak dan een stukje tussen de twee zodat de fan wel lucht aan kan zuigen. De draden gaan dan via het scharnierpunt naar de mp3 module zodat je ze niet perongeluk kapot kan trekken als je het paneel open doet. Via speaker terminals aan de voorkant van mijn DIY lepai wil ik een soort quick disconnect maken zodat ik de accu makkelijk kan afkoppelen en uit de behuizing schuiven om op te laden. Langs de rand komt nog tochtstrip zodat hij aansluit aan de rest van de toekomstige behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8536/8706587051_31fc187ffd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8272/8707706230_a40d3d52ec.jpg

Ik twijfel nog heel erg of ik de ta2024 ga modden want ik ben een held op sokken met de soldeerbout.

[ Voor 7% gewijzigd door lutkeveld op 04-05-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk zo'n ventilator erbij :) Ik kan niet goed zien hoe de luchtstroom gaat, gaat die onder de TA2024 door? Het grootste deel van de 'koelplaat' zit namelijk aan de onderkant van de print.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 04-05-2013 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
TBTL schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:57:
Leuk zo'n ventilator erbij :) Ik kan niet goed zien hoe de luchtstroom gaat, gaat die onder de TA2024 door? Het grootste deel van de 'koelplaat' zit namelijk aan de onderkant van de print.
Oh ik heb hem op de bovenkant gericht, op die chip. Is het niet zo dat de chip heet word waardoor de onderkant ook heet word? Dat betekend dat als ik de bovenkant koel, de onderkant indirect ook koeler word. Nu worden direct ook de capacitors gekoeld, al weet ik niet of die dat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:03:
[...]

Oh ik heb hem op de bovenkant gericht, op die chip. Is het niet zo dat de chip heet word waardoor de onderkant ook heet word? Dat betekend dat als ik de bovenkant koel, de onderkant indirect ook koeler word. Nu worden direct ook de capacitors gekoeld, al weet ik niet of die dat nodig hebben.
Dit soort ICs koelen via een thermal pad aan de onderkant. Echter... Deze zit vaak niet goed gesoldeerd aan de PCB bij een ta2024. Waardoor het IC alsnog veel koelt via de bovenkant. Hierdoor wordt de TA2024 ook best warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo, ik ben bezig met een nieuwe kratradio
welke versterker zal ik aanschaffen:
ta2024 of een scooter versterker: http://www.maxiaxi.com/au...or-scooter-of-auto-blauw/
welke zal meer geluid geven de ta2024 of de scooter versterker
en is deze scooter versterker van goede kwaliteit en hoeveel stroom gebruikt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:55:
[...]

viezigheid in de usbpoort?, slecht soldeerwerk bij de kabels? Antenne niet goed aangesloten?

Kan ook zijn dat je een defect product hebt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vandaag weer wezen klussen op mijn super overzichtelijke werkbank/pingpongtafel
[afbeelding]

Voorpaneel:
[afbeelding]

Waarom een lepai of een muse ta2024 als je het zelf ook kan maken?
Aan de voorkant komen speaker terminals voor een quick disconnect voor het opladen (later meer daar over)
[afbeelding]

[afbeelding]

Waarschijnlijk draai ik de 'DIY lepai' en de accu om, en maak dan een stukje tussen de twee zodat de fan wel lucht aan kan zuigen. De draden gaan dan via het scharnierpunt naar de mp3 module zodat je ze niet perongeluk kapot kan trekken als je het paneel open doet. Via speaker terminals aan de voorkant van mijn DIY lepai wil ik een soort quick disconnect maken zodat ik de accu makkelijk kan afkoppelen en uit de behuizing schuiven om op te laden. Langs de rand komt nog tochtstrip zodat hij aansluit aan de rest van de toekomstige behuizing.
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik twijfel nog heel erg of ik de ta2024 ga modden want ik ben een held op sokken met de soldeerbout.
hoezo viezigheid bij de usb poort?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:59:
hallo, ik ben bezig met een nieuwe kratradio
welke versterker zal ik aanschaffen:
ta2024 of een scooter versterker: http://www.maxiaxi.com/au...or-scooter-of-auto-blauw/
welke zal meer geluid geven de ta2024 of de scooter versterker
en is deze scooter versterker van goede kwaliteit en hoeveel stroom gebruikt die?
Ta2024.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de scooter versterker heeft 30 watt rms per kanaal en de ta2024 heeft 15 watt rms per kanaal
hoe kan de ta2024 dan harder gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
BiggyBossB schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 20:11:
[...]

hoezo viezigheid bij de usb poort?>
slechte connectie tussen de usb stick en de usbstick kan kraken veroorzaken. Had ik bij mijn sdkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:11:
[...]

slechte connectie tussen de usb stick en de usbstick kan kraken veroorzaken. Had ik bij mijn sdkaart
maar het gaat over de radio functie? kan dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
BiggyBossB schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:11:
[...]

maar het gaat over de radio functie? kan dat ook?
Dat lijkt mij niet, dat is maar 1 kabeltje. Die zit of wel, of niet aangesloten. Wel kan het zijn dat je het verkeerde materiaal gebruikt. Het beste is koper dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:14:
[...]

Dat lijkt mij niet, dat is maar 1 kabeltje. Die zit of wel, of niet aangesloten. Wel kan het zijn dat je het verkeerde materiaal gebruikt. Het beste is koper dacht ik.
hmm das gek, want eerst deed hij het, tot ik bij de ta2024 een schakelaar tusse voegde, vanaf toen deed de radio functie gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
BiggyBossB schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:16:
[...]

hmm das gek, want eerst deed hij het, tot ik bij de ta2024 een schakelaar tusse voegde, vanaf toen deed de radio functie gek...
Waartussen deed je een schakelaar? Hang anders eens een voltmeter aan de schakelaar en kijk of het voltage schommelt. Wel apart hoor, want een schakelaar hoort niks te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:23:
[...]

Waartussen deed je een schakelaar? Hang anders eens een voltmeter aan de schakelaar en kijk of het voltage schommelt. Wel apart hoor, want een schakelaar hoort niks te veranderen.
Ja, vond ik ook al, dat doe ik dan morgen wel even, alvast bedankt! Vertel morgen wel, wat ik heb gemete etc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 21:52:
Maar de scooter versterker heeft 30 watt rms per kanaal en de ta2024 heeft 15 watt rms per kanaal
15 Watt rms is het max haalbare op 12 volt. De ta2024 is waarschijnlijk ook veel zuiniger.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 21:52:
Alleen autoversterkers die de 12V eerst verhogen naar 24V of meer, kunnen hogere vermogens dan 15Watt bij 4ohm leveren. 12V kan simpelweg niet meer dan 15watt leveren bij 4ohm.

Alleen de wat stevigere autoradioversterkers doen dat. Maar die wil je niet in een kratradio hebben, want die zuipen je accu te snel leeg (en zijn te groot/zwaar). Een TA2024 gaat ook meer dan hard genoeg.

Die 2x30w rms is in die kleine versterker gewoon uit de duim gezogen (net als alle autoradio's, die hebben gewoon 4x15watt vermogen maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Net een TDA2030A bordje gekocht met een NE5532 op-amp. Deze gaat in een stationaire kistradio, dus met gewone adapter.Moet ik twee adapters kopen of kan ik gewoon 1 krachtige halen en splitten? Weet iemand ook hoeveel een tda2030a verbruikt? power draw tda2030a op google levert weinig op. Denk dat als ik een 12v 5a ac adapter haal dat ik sowieso wel veilig zit.

En dat ik een subwoofer aan de subwoofer poort moet hangen snap ik nog wel. Maar wat is het beste om aan die andere uitgangen te hangen? Gewoon coaxiale speakers? En als ik de bass dan omhoog draai is het natuurlijk de bedoeling dat de sub voor de bass gaat zorgen, maar krijgen die coax speakers dan geen bas signaal? Anders blaas ik die op natuurlijk

[ Voor 32% gewijzigd door lutkeveld op 05-05-2013 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Laatst online: 05-10 19:11
Tip: http://www.samenkopen.net/action_product/919445/657489
Bij deze actie staan nog veel meer leuke dingen, zoals: step up converters, versterkers en LED strips.

(Ik ben niet de starter van deze actie, dit is dus niet reclame te maken voor eigen belang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multifive
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 17:29
Ik ben momenteel bezig met een kist en heb daarvoor deze schakelaar http://dx.com/p/car-switc...-led-indicator-12v-102125
Als ik de versterker niet aangesloten heb gaat de led van de schakelaar normaal aan en uit.
Alleen wanneer ik mijn versterker aansluit gaat het ledje eerst een klein beetje aan en brand hij pas helemaal als ik de schakelaar opnieuw uit en aan zet. Als ik hem daarna weer uit zet dooft hij langzaam.
Dat de led langzaam dooft na het uitzetten komt denk ik door de elco die ik vlakbij de versterker heb gesoldeerd (ik heb een li-ion accu), maar zou die elco er ook voor kunnen zorgen dat de led niet voluit brand bij het inschakelen maar na nog een keer klikken wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ik had een vraag, ik ben een bierkratradio aan het maken met autoradio, bij deze autoradio moet persee de linkse plug aangesloten zijn(niet op foto te zien maar links naast de rood en witte aansluiting).
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/35li4g2.jpg
in de auto werkt deze plug direct naar de antenne (volgensmij...), heeft iemand een oplossing hoe ik de autoradio toch kan laten werken?

groeten Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Je bedoelt gewoon de antenne aansluiting?

Je kan gewoon een (auto)antenne kopen bij een autozaak. Groote kans dat ze ook bij de garage wel eentje hebben (wel met de plug/stekker eraan!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijsco19 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:44:
Je bedoelt gewoon de antenne aansluiting?

Je kan gewoon een (auto)antenne kopen bij een autozaak. Groote kans dat ze ook bij de garage wel eentje hebben (wel met de plug/stekker eraan!).
ja dat snap ik, maar is er geen oplissing zodat het niet uit hoeft te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhuigen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-01-2022
hoe zou het kunnen komen dat mijn versterker het geluid nog maar naar één box stuurt? betekent dit dat een OUT-kanaal kapot is? of heeft het met de aansluiting te maken?

Mijn amstel bierkratradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
ja hoor ta2024 nummer 2 in de rook opgegaan. Is dit ook schadelijk voor je speakers vraag ik me af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:45:
[...]

ja dat snap ik, maar is er geen oplissing zodat het niet uit hoeft te steken?
Wat bedoel je precies hiermee? Maak anders een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vandaag (wegens verveling :P ) op het idee gekomen om een klein speakerboxje in een halve liter blik bier te maken. Ik weet niet of ik hiervoor op het juiste forum ben maar ik vind het hier eigenlijk wel bij passen. Mijn idee was om 2 speakers van 5W, 4ohm (http://dx.com/p/2-5w-bass...-unit-black-silver-109342) in beide kanten van het blik in te bouwen. Deze speakers wil ik via een SZX1301 versterker (http://dx.com/p/szx1301-5...r-board-blue-green-197161) aansluiten. Je mobiel of mp3 speler kan dan worden aangesloten met behulp van een 3.5mm jack aansluiting. Is dit volgens deze manier mogelijk?

Als power supply wil ik een 5 Volt accu inbouwen die kan worden opgeladen middels een usb aansluiting. Deze heb ik alleen nog geen gevonden dus iemand een idee hiervoor?

Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 17:44:
Ik ben vandaag (wegens verveling :P ) op het idee gekomen om een klein speakerboxje in een halve liter blik bier te maken. Ik weet niet of ik hiervoor op het juiste forum ben maar ik vind het hier eigenlijk wel bij passen. Mijn idee was om 2 speakers van 5W, 4ohm (http://dx.com/p/2-5w-bass...-unit-black-silver-109342) in beide kanten van het blik in te bouwen. Deze speakers wil ik via een SZX1301 versterker (http://dx.com/p/szx1301-5...r-board-blue-green-197161) aansluiten. Je mobiel of mp3 speler kan dan worden aangesloten met behulp van een 3.5mm jack aansluiting. Is dit volgens deze manier mogelijk?

Als power supply wil ik een 5 Volt accu inbouwen die kan worden opgeladen middels een usb aansluiting. Deze heb ik alleen nog geen gevonden dus iemand een idee hiervoor?

Danku!
zoiets? of gewoon zoeken op usb battery pack/charger en daar de usb kabel van strippen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijsco19 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 17:29:
[...]

Wat bedoel je precies hiermee? Maak anders een foto.
ik maak alleen maar gebruik van de cd speler die erin zit, maar de plug van de antenne moet persee aangesloten zijn anders gaat de autoradio niet aan.
en aangezien ik een kratradio heb wil ik niet met zo'n grote antenne liggen frotten.
dus misschien is er een ander alternatief zodat het netjes in de krat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:01:
[...]

zoiets? of gewoon zoeken op usb battery pack/charger en daar de usb kabel van strippen en aansluiten.
Zoiets zoek ik inderdaad. Weet eigenlijk alleen totaal niet hoeveel (m)Ah ik moet hebben om een paar uur te kunnen spelen. Kan ik dit berekenen? of kan iemand een schatting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:24:
[...]

Zoiets zoek ik inderdaad. Weet eigenlijk alleen totaal niet hoeveel (m)Ah ik moet hebben om een paar uur te kunnen spelen. Kan ik dit berekenen? of kan iemand een schatting geven?
Zo'n klein classe D versterkertje verbruikt gemiddeld denk ik zo'n 100 mA, dus voor 5 uur speeltijd heb je 350ma nodig. Dat is denk ik zo'n 1000 chinese ma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wou deze versterker aanschaffen http://www.ebay.com/itm/T...D3%26sd%3D261199490671%26
zodat ik op accu(12 volt) kon spelen, en als voeding 15 volt zodat ik op voeding een wat hoger vermogen krijg, is dit correct? en trekt deze versterker op 12 volt evenveel stroom als de ta2024?

verder, kan een mp3 decoder 15 volt aan? vanwege die voeding.
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:06:
[...]

ik maak alleen maar gebruik van de cd speler die erin zit, maar de plug van de antenne moet persee aangesloten zijn anders gaat de autoradio niet aan.
en aangezien ik een kratradio heb wil ik niet met zo'n grote antenne liggen frotten.
En een losse antenne stekker? Zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:59:
ik wou deze versterker aanschaffen http://www.ebay.com/itm/T...D3%26sd%3D261199490671%26
zodat ik op accu(12 volt) kon spelen, en als voeding 15 volt zodat ik op voeding een wat hoger vermogen krijg, is dit correct? en trekt deze versterker op 12 volt evenveel stroom als de ta2024?

alvast bedankt
Nee, tenzij je een speciaal bordje hebt. Er zijn wel bordjes die op 5v werken, dus miss kan je een klein doosje met batterijen bij dat bordje hangen die hem onafhankelijk van de accu of de voeding stroom geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijsco19 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:05:
[...]

En een losse antenne stekker? Zou dat werken?
nope, al geprobeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:59:

alvast bedankt
Waarom zoveel moeite voor zo'n klein beetje extra vermogen? Het verschil tussen 15 en 25 watt in decibellen is ongeveer 4-5db... Niet echt de moeite om zo ingewikkeld te doen. (zet je versterker maar eens 4db harder en beoordeel of dat al je moeite waard is). Iedereen is hier zo gefascineerd door hoge vermogens, maar het is echt totaal niet nodig om meer dan 2x15 watt vermogen te hebben. Hooguit als je een grote subwoofer aansluit en hard en diep laag uit een 10" of grotere woofer wilt hebben.

Wij hebben nota bene een TA2024 als subwoofer versterker gebruikt in onze kist en dat gaat in een omgeving als lowlands bij de tent met een man of 10 erbij nog meer dan riant hard genoeg...

Laat toch die watts fetisjisme los, want het is gewoon niet nodig (sorry, kan me er een beetje aan ergeren. Elke 10 posts weer dezelfde vraag of je toch niet beter een andere versterker kan kopen). Alleen als je een Caranvalwagen wilt maken heb je veel vermogen nodig (en PA speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
JvS schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:16:
[...]

Waarom zoveel moeite voor zo'n klein beetje extra vermogen? Het verschil tussen 15 en 25 watt in decibellen is ongeveer 4-5db... Niet echt de moeite om zo ingewikkeld te doen. (zet je versterker maar eens 4db harder en beoordeel of dat al je moeite waard is). Iedereen is hier zo gefascineerd door hoge vermogens, maar het is echt totaal niet nodig om meer dan 2x15 watt vermogen te hebben. Hooguit als je een grote subwoofer aansluit en hard en diep laag uit een 10" of grotere woofer wilt hebben.

Wij hebben nota bene een TA2024 als subwoofer versterker gebruikt in onze kist en dat gaat in een omgeving als lowlands bij de tent met een man of 10 erbij nog meer dan riant hard genoeg...

Laat toch die watts fetisjisme los, want het is gewoon niet nodig (sorry, kan me er een beetje aan ergeren. Elke 10 posts weer dezelfde vraag of je toch niet beter een andere versterker kan kopen). Alleen als je een Caranvalwagen wilt maken heb je veel vermogen nodig (en PA speakers).
Zou jij mij kunnen uitleggen hoe dat met die decibels werkt? Als je een speaker hebt met een gevoeligheid van 90 db/w/m icm een ta2024 van 15w, heb je dan op vol vermogen 90+(3x15)=135db? Nee toch, dat is toch abnormaal hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is een logaritmische schaal. Elke verdubbeling in in vermogen levert 3db extra geluidsdruk op. En elke vertienvoudiging in vermogen levert 10db extra op. 6 - 10db erbij wordt subjectief als 'twee keer zo hard' ervaren (ikzelf vind 10db erbij ongeveer '2x zo hard'). Dus om 2 x zo hard te kunnen spelen, heb je in plaats van 2 x 15 watt, 2 x 150 watt nodig. Dat loopt echt veeeel harder op dan mensen zich realiseren. Geneuzel met 15 en 25 watt is echt gerommel in de marge.

Terug naar je speaker met 90db/watt gevoeligheid en (rekent makkelijker :)) 16 watt vermogen. Dat is 4x een verdubbeling (2, 4, 8, 16), dus 4 x 3db erbij, dus 102db geluid (wat overigens ook vrij onaangenaam hard is).

Alleen met lage tonen zijn speakers vaak veel ongevoeliger. Zeker in kleine of suboptimale kastjes of met bepaalde subwoofers die makkelijk laag gaan in een kleine kast. Vaak zijn die subwoofers maar 83db gevoelig bij 30Hz ofzo. Daarnaast is het met laag ook niet heel vervelend om 105db geluid te hebben. Dus dan moet je van 82 naar 105, dat is 27db, oftwel 9 keer 3db, oftwel 9 keer een verdubbeling van het vermogen van 1 watt. Dan heb je het over 512 watt. Dat is de enige reden dat je echt veel vermogen nodig hebt, omdat je een feestje met veel sublaag wilt geven. Maar dan heb je niet 25 of 50 watt nodig, dan gaat het al snel richting de kilowatts.

Daartussen is eigenlijk (zeker in deze toepassing) alles maar een beetje geneuzel in de marge. Alleen omdat watts zo belangrijk worden gevonden, wil iedereen altijd perse zoveel mogelijk. En van 15 naar 25 klinkt als een hele verbetering, maar maakt in de praktijk erg weinig uit...

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 05-05-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
JvS schreef op zondag 05 mei 2013 @ 22:11:
Het is een logaritmische schaal. Elke verdubbeling in in vermogen levert 3db extra geluidsdruk op. En elke vertienvoudiging in vermogen levert 10db extra op. 6 - 10db erbij wordt subjectief als 'twee keer zo hard' ervaren (ikzelf vind 10db erbij ongeveer '2x zo hard'). Dus om 2 x zo hard te kunnen spelen, heb je in plaats van 2 x 15 watt, 2 x 150 watt nodig. Dat loopt echt veeeel harder op dan mensen zich realiseren. Geneuzel met 15 en 25 watt is echt gerommel in de marge.

Terug naar je speaker met 90db/watt gevoeligheid en (rekent makkelijker :)) 16 watt vermogen. Dat is 4x een verdubbeling (2, 4, 8, 16), dus 4 x 3db erbij, dus 102db geluid (wat overigens ook vrij onaangenaam hard is).

Alleen met lage tonen zijn speakers vaak veel ongevoeliger. Zeker in kleine of suboptimale kastjes of met bepaalde subwoofers die makkelijk laag gaan in een kleine kast. Vaak zijn die subwoofers maar 83db gevoelig bij 30Hz ofzo. Daarnaast is het met laag ook niet heel vervelend om 105db geluid te hebben. Dus dan moet je van 82 naar 105, dat is 27db, oftwel 9 keer 3db, oftwel 9 keer een verdubbeling van het vermogen van 1 watt. Dan heb je het over 512 watt. Dat is de enige reden dat je echt veel vermogen nodig hebt, omdat je een feestje met veel sublaag wilt geven. Maar dan heb je niet 25 of 50 watt nodig, dan gaat het al snel richting de kilowatts.

Daartussen is eigenlijk (zeker in deze toepassing) alles maar een beetje geneuzel in de marge. Alleen omdat watts zo belangrijk worden gevonden, wil iedereen altijd perse zoveel mogelijk. En van 15 naar 25 klinkt als een hele verbetering, maar maakt in de praktijk erg weinig uit...
Duidelijke uitleg, misschien iets voor in de TS bij hoeveel watt heb ik nodig om hard te spelen? Ik denk dat veel mensen dit niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zal dit eens aan Stekeltje (mede topic start beheerder) doorgeven.

Echter blijft deze vraag gewoon regelmatig terug komen. 15W lijkt niet veel maar is meer dan genoeg, en een mooi compromis tussen geluidsniveau en speeltijd in een portable systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op zondag 05 mei 2013 @ 23:31:
Zal dit eens aan Stekeltje (mede topic start beheerder) doorgeven.

Echter blijft deze vraag gewoon regelmatig terug komen. 15W lijkt niet veel maar is meer dan genoeg, en een mooi compromis tussen geluidsniveau en speeltijd in een portable systeem.
inderdaad. Snap niet dat sommige mensen '1000 watt' autoversterkers gebruiken voor hun kratradio.

Zat eens rond te snuffelen op MP voor speakers voor in een kratradio, maar kwam ook wat centerspeakers tegen. Zou dat niet interessant zijn voor een luxe kratradio? Je maakt de achterkant open, drukt je ta2024 met stereo naar mono converter en je adapter erin, maakt er een handvat op en voila een hifi 'kratradio'. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het idee is inderdaad leuk, en zeker goed uitvoerbaar. Echter buiten een hoog rendement versterker, wil je graag ook een hoog rendement speaker in je radio om het maximale volume en de maximale speelduur te behalen. HiFi speakers gebruiken doorgaans 8 ohm speakers, met een wat lager rendement, in tegenstelling tot de veel gebruikte autospeakers van 4 ohm, met een hoger rendement. Het resultaat is dat het geheel dus een stuk minder hard gaat, of meer stroom gebruikt voor hetzelfde volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhuigen
tomhuigen schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:19:
hoe zou het kunnen komen dat mijn versterker het geluid nog maar naar één box stuurt? betekent dit dat een OUT-kanaal kapot is? of heeft het met de aansluiting te maken?
Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan je toch zelf troubleshooten. Ik heb hier geen glazen bol en kan geen draadjes omwisselen. Het kan alles zijn. De bron, de versterker, de bedrading, de speaker zelf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhuigen
Het zit hem in de versterker. Heb je draadjes al eens omgewisseld en dan stuurt hij het signaal door naar de andere speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dan is 1 kanaal stuk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Of een aansluiting :P. Maakt niet echt uit. Voor jou is-ie gewoon stuk. Dus tenzij je het echt kan troubleshooten, kan je het niet repareren. Niet heel erg. Nieuwe TA2024 kost niet veel op ebay :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Inderdaad wel eerst goed troubleshooten of het nu om de muziekdrager, signaal kabel, signaal input van ta2024 of TA2024 zelf gaat. TA2024 willen weleens zomaar stuk gaan dus heel onwaarschijnlijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 15:55
Beste Tweakers,

ik heb een tijdje geleden een kistradio gemaakt maar die klonk voor geen meter dus vandaar dat ik het ga proberen over te doen. Daarom ben ik hier, om wat informatie in te winnen.

Ik ga de onderdelen gebruiken van mijn oude kist. dus de TA2024, voltmeter, aan-uit-knopje, pioneer speakers etc. Maar dan in een nieuwe kist. Tenminste dat was het idee, totdat ik er achter kwam dat ik nog een wharfdale subwoofer in mijn garage had liggen die misschien wel van pas kon komen. Alleen weet ik zelf niet helemaal hoe ik die aan moet sluiten.

dit is de subwoofer:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8279/8714122854_264f92e38f.jpg
IMG_8526 by jeroenfeith, on Flickr

het plan is om mijn pioneer speakers gewoon in de bovenkant van de subwoofer er in te maken en de voltmeter en dergelijke aan de zijkant er in te maken. Maar dan komt het probleem natuurlijk. Alle snoertjes aansluiten. In de beginpost las ik dat als je een subwoofer wil gebruiken dat je dan een filter nodig hebt zodat de woofer alleen de lage tonen afspeelt. (correct me if i'm wrong.) Maar mijn subwoofer is volgens mij anders. Deze moet normaal gesproken tussen de speakers in aangesloten worden:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8139/8712994075_9fb0b17906.jpg
IMG_8525 by jeroenfeith, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8115/8714117810_a32db70322.jpg
IMG_8523 by jeroenfeith, on Flickr

Mijn gedachte was dus dat deze subwoofer al een filter er in heeft. Maar omdat mijn audio kennis niet zo ver rijkt als de meeste mensen hier heb ik wat hulp nodig hiermee. Heeft iemand enig idee hoe ik een TA2024 kan aansluiten op 2 normale speakers en dan ook nog op deze subwoofer. Kan ik gewoon de uitgangen van de ta2024 naar de subwoofer naar de speakers verbinden zoals dat normaal werkt of gaat dat niet werken?

Groetjes Jeroen

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je speakers in de kast van de subwoofer gaat doen, gaat de subwoofer niet meer goed werken. Speakers zijn namelijk resonerende "lekken" van de kast, die (op de reflexpoort na) helemaal gesloten moet blijven. Je kunt wel een kastje bovenop het subkastje doen en daar de speakers, electronica en accu doen.

En qua aansluiten inderdaad gewoon de output van de TA2024 op de input van de versterker en die output weer op de sattelietjes aansluiten. Maar dan moet je wel "hopen" dat dit prima samen gaat klinken. Het best zou het zijn als je de originele sattelieten hebt en die zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Aan de binnenkant zien 2 maal een filter zitten. Ik zou inderdaad gewoon de input opnde terminals aansluiten en dan op de 2 output terminals je speakers aansluiten. Bedenk wel dat dit waarschijnlijk 8 ohm speakers zijn, dat gaat wat minder hard dan 4 ohm auto speakers. Overigens zou ik er voor kiezen om de speakers niet in je subwoofer te monteren, dit is funest voor zowel de klank van de subwoofer als de speakers. Het beste kan je dus nog een extra boxje maken voor de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
JeroenF schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:16:
Heeft iemand enig idee hoe ik een TA2024 kan aansluiten op 2 normale speakers en dan ook nog op deze subwoofer. Kan ik gewoon de uitgangen van de ta2024 naar de subwoofer naar de speakers verbinden zoals dat normaal werkt of gaat dat niet werken?

Groetjes Jeroen
Dat kan niet, je zult 1 ta2024 voor de speakers, en nog eentje waarvan je rechts en links combineert naar je sub, zie startpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Waar gaan die groen bruine draden naast de woofer eigenlijk heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multifive
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 17:29
multifive schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:08:
Ik ben momenteel bezig met een kist en heb daarvoor deze schakelaar http://dx.com/p/car-switc...-led-indicator-12v-102125
Als ik de versterker niet aangesloten heb gaat de led van de schakelaar normaal aan en uit.
Alleen wanneer ik mijn versterker aansluit gaat het ledje eerst een klein beetje aan en brand hij pas helemaal als ik de schakelaar opnieuw uit en aan zet. Als ik hem daarna weer uit zet dooft hij langzaam.
Dat de led langzaam dooft na het uitzetten komt denk ik door de elco die ik vlakbij de versterker heb gesoldeerd (ik heb een li-ion accu), maar zou die elco er ook voor kunnen zorgen dat de led niet voluit brand bij het inschakelen maar na nog een keer klikken wel?
Oke ik ben er nu achter dat de elco ervoor zorgt dat de li-ion accu in de beveiliging schiet. Nu heb ik een aantal topics terug iets gelezen over een inschakelvertraging maar dat ik denk niet dat het me lukt zoiets te maken. Kan ik niet 2 kleinere elco's gebruiken die gezamenlijk hetzelfde vermogen hebben al de grote die ik nu gebruik, waarbij bij het inschakelen eerst elco 1 volloopt en daarna elco 2? Of werkt dat zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

lutkeveld schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:22:
[...]

Dat kan niet, je zult 1 ta2024 voor de speakers, en nog eentje waarvan je rechts en links combineert naar je sub, zie startpost
Dat kan wel. Maar zie mijn en weslytjuhs commentaar.
wesleytjuh schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:29:
Die gaan naar de 2e woofer die er recht tegenover zit gok ik zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
JvS schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:21:
Als je speakers in de kast van de subwoofer gaat doen, gaat de subwoofer niet meer goed werken. Speakers zijn namelijk resonerende "lekken" van de kast, die (op de reflexpoort na) helemaal gesloten moet blijven. Je kunt wel een kastje bovenop het subkastje doen en daar de speakers, electronica en accu doen.
Ok duidelijk, dan ga ik een doosje erboven op maken. (maar eerst even alles aansluiten om te kijken of het uberhaubt werkt)
lutkeveld schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:22:
[...]

Deze subwoofer kan er gewoon tussen gezet worden zoals je met een normale versterker ook zou doen? Schijnbaar haalt deze subwoofer daar zijn signaal vandaan en hoeft dan toch niet meer apart versterkt te worden lijkt me.
EDIT: laat maar, is al duidelijk.
wesleytjuh schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:29:
Geen idee waar die draden heen gaan. De andere kant van de woofer kan ik niet open maken zonder de hele kist te vernielen. De groene en zwarte draad van filter 1 gaan naar de woofer toe en de groene en zwarte draad van filter 2 gaan dus naar de andere kant.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
net even getest en alles werkt (nog) inclusief de subwoofer. Goed nieuws dus!
Hartstikke bedankt voor de hulp. Nu maar even kijken hoe ik de kist ga maken.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:06:
[...]

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ander vraagje tussendoor; ik moet van twee stereokanalen, mono maken. Nu is dat geen probleem; in de TS staat een oplossing hiervoor en er zijn ook genoeg circuits te vinden op het internet.

Het verschil is echter; dat ik twee mono-kanalen als output moet krijgen; dwz, de impedantie én het aantal aansluitingen moet hetzelfde blijven. Alle schakelingen die ik kon vinden maken van 2 stereo line-signalen 1 mono-line signaal, met de helft van de gecombineerde impedantie.

tldr; Hoe zorg ik ervoor dat ik uit de speakeruitgangen van een Helder HiFi TA2020-based versterker een identiek monosignaal krijg vanuit twee line-level signaal inputs?

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik koop nooit meer accu's! Vandaag langs beveiligingsbedrijf gegaan en 5 accu's meegenomen, allemaal boven de 13 volt! Ook nog eens 7ah. Als ik nog wat nodig had kon ik gewoon langs komen :0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wilt natuurlijk niks zeggen he ;). Een echte test kun je pas doen zodra je hem gaat belasten. Al kun je inderdaad prima accu's weghalen bij een beveiligingsbedrijf. Zijn 2 jaar oud over het algemeen maar is wel netjes mee omgegaan :)!

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink