Update van de BavBierSub 2, hij zit inmiddels in elkaar en werkt. Het is mooi om te zien dat tóch niet alle resultaten te voorspellen zijn met een paar grafiekjes. Mijn bevindingen hieronder:
Allereerst was het zaak om het geheel samen te voegen, om te kijken of alles pastte.
Het kratje was mooi gevuld, met een ruimte van exact 3mm rondom vrij, om een mogelijkheid open te laten om trillingen te kunnen dempen in een later stadium. De isobarische kamer was als volgt aan de beurt, en was binnen no-time in elkaar gezet.
Omdat dit kleine kamerte luchtdicht moet zijn, moet alles permanent vastzitten. Geen draadschoenen; maar gewoon solderen is dus de enige oplossing.
Daarna was het de beurt aan de vents. Volgens de tekeningen zouden deze precies 1cm vooruit de basbox steken, omdat er een centimeter dik foam voor het geheel langs komt. De basreflexpoorten liggen op die manier vlak met de voorkant van de subwoofer; waarbij de speaker volledig bedekt is.
Door het geheel op 1cm risers te leggen, kon ik de poorten op de tafel laten rusten, en vastzetten met een kleine dot hotglue.
Een kleine handmatige correctie is op zo'n moment dan nog goed te doen; en zo geschiedde
Volgens de grafieken moesten er twee poort van ca. 20cm, bij 3,45cm (binnen) in komen om de box te tunen op ongeveer 50Hz. Dit kon alleen door de poorten aan de kopse kanten van de kast te maken, of de poorten te buigen. Ik heb logischerwijze voor het laatste gekozen.
Ik ben geschrokken door de hoeveelheid lucht die het monstertje verplaatst, en dus hebben de poorten het zwaar. Dit bleek echter niet uit de simulaties. Zeker met de 90-graden bochten hoor je het poortgeruis boven de muziek uit; erg irritant. Na wat pogingen bleek echter, dat mijn gok -om de rechte stukken op 15cm af te zagen- een goede gok was. De bochten konden er af, en het geruis is zo goed als weg. Misschien dat ik nog probeer om donuts om de pijpen te maken aan de binnenkant, om in- en uitstroom te vergemakkelijken.
Het kleine beetje isolatie dat meegenomen was de berekeningen maakte het geluid prima af. Het 'holle' geluid was weg en er kwam een warm wollig sub-geluid voor terug. Om reflectie in de kist tegen te gaan zijn zowel de voor- als de achterkant én de kleine oppervlakken voorzien van geluidsdempende isolatiematten (de bekende noppenschuim).
... En nu komt het volgende probleem. De kleine rakker vreet watts. Volgens de specs van de drivers zijn deze 30W. per stuk. 60W. total dus. Precies mooi om aan te sturen met de TA2020. Ik heb 'm echter zojuist aangesloten op m'n SR5500, en kan de versterker vrolijk op 0dB zetten. Ik hou m'n hart vast wat deze jongen gaat doen met de TA2020 in z'n rugzak.
... tot de volgende update!