hydrargyrum schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:32:
Ik heb vandaag mijn 770 afgehaald, alleen jammer genoeg nog niet kunnen testen doordat sommige andere componenten er nog niet zijn. Wat ik me wel afvroeg: heeft nVidia niet ongelofelijk veel geluk gehad met de gk104? Ik heb gelezen dat deze gpu eigenlijk bedoeld was als een concurrent voor de 7850, en beter bleek dan de 7970. Zou nVidia de kleine voorsprong die ze nu hebben dan niet gehad hebben zonder dat gelukje met die gk104?
Was helemaal niet bedoeld als concurrent voor de 7850, waar heb je dat gelezen? Wel is het zo dat Nvidia nu beter met de kleine chips kan concurreren. De afgelopen 5-6 jaar hebben ze telkens gigantische chips gebouwd voor de high-end kaarten en deed AMD grotendeels hetzelfde met zo'n 30-50% minder chip. Kijk maar naar R700 (4870) tegenover GT200-100 (GTX 260); iets meer prestaties van die kleine 256mm
2 chip dan die gigantische én gecastreerde 576mm
2 chip. Zelfde met Cypress vs Fermi (334 vs 529) en zelfs nog met GF110 (389 vs 520). En in die laatste twee gevallen zat de top chip aan AMD's kant tussen de twee top chips van Nvidia in; alleen met veel minder compute kracht (of althans, makkelijk benutbaar, want Cypress was weldegelijk een krachtpatsertje).
Met de 460 en vooral ook 560 heeft Nvidia vervolgens gemerkt dat de balans verschuiving die ze daar uitvoerden richting rendering performance goed uitpakte, want GF1(0/1)4 was hun populairste reeks en ook de reeks met de beste performance/$ in games (aan hun zijde in elk geval). En dat is wat ze met GK104 hebben gedaan, die verschuiving nog eens wat sterker doorgevoerd. Dat is geen geluk, dat is gewoon goed bedacht; ze zitten nu eindelijk op AMD's niveau en dat is ook een hele bewuste keuze geweest. Daarnaast hebben ze nog steeds de grote chip (GK110) om de kroon te mee vast te houden; ze weten dat AMD toch geen grote chip gaat bouwen.
Het heeft ze alleen wel erg veel compute kracht gekost. Doet er voor gamers toch niet toe, maar AMD lijkt hier de perfecte belans gevonden te hebben. Ze zitten nog steeds op grofweg dezelfde chip grootte als de afgelopen paar generaties, maar met veel meer compute kracht zónder daarbij aan rendering kracht in te hebben geleverd.
Hadden ze niet zo veel ingeleverd aan compute kracht en hadden ze Tahiti bijgebeend, dan was het "geluk" geweest. Maar dit is gewoon een uitgekookt product