Cool topic! Ben altijd al enigszins geïnteresseerd geweest in astronomie.. kom op Wikipedia tijdens wat in het rond lezen altijd uit op pagina's over het universum en haar inhoud. Als kind¹ een lezing van André Kuipers bijgewoond, net na zijn eerste verblijf in het ISS. Razend interessant! Verder alleen af en toe wat gelezen over de ruimte.
Een aantal weken geleden heb ik Interstellar² gezien. Sindsdien elke dag gelezen over de relativiteitstheorie en aanverwante zaken en uiteindelijk weer bij astronomie uitgekomen.
Op 19 december zag ik toevallig een tweet voorbijkomen over het ISS dat over een minuut zichtbaar voorbij zou vliegen. Snel samen met mijn moeder³ naar buiten gesprint met de verrekijker en inderdaad het station met eigen ogen gezien! Op mijn mobieltje de app
ISS Detector geïnstalleerd om dat vaker te kunnen zien. Die app bleek ook te kunnen aangeven wanneer planeten met het blote oog zichtbaar zijn. Ik wist überhaupt niet dat dat mogelijk was. Diverse avonden daarna vol verwondering met de verrekijker naar de maan en een klein stipje genaamd Jupiter zitten kijken (verrekijker: 8x40, kon de manen er niet mee zien).

Met een fotocamera met 40x-vergroting-lens geprobeerd de maan op de foto te zetten:
De kraters in beeld, hoe cool is dat? Thuis bleken we dit boek te hebben:
Na daar wat in te hebben gebladerd voorin begonnen te lezen. Nu precies op de helft, maar het interessantste gedeelte (planeten en deep sky objecten) komt nog, dus dat zal wat langzamer gaan. Kleine teleurstelling bij het hoofdstuk telescopen overigens: "in 2013 zal de Webb-telescoop in gebruik genomen worden" zegt het boek uit 2008. Helaas blijkt dat uitgesteld
Na research vorige week een Celestron NexStar 4SE gekocht, een telescoop inclusief statief met volgmotor en GoTo-systeem, 25mm oculair voor 53x vergroting en red dot finder:
Afgelopen zaterdag allereerst de maan bekeken. Ontzettend fel, zo zonder filter, maar wat zijn de kraters en lichtvlekken mooi zichtbaar. Snel een (crappy

) plaatje geschoten met mobieltje boven oculair:
Vervolgens Jupiter in het vizier bewogen.. wauw! Voor het eerst vier manen zichtbaar en ik kon zelfs de twee grootste banden die over de planeet lopen onderscheiden!

Daarna geprobeerd het GoTo-systeem uit te lijnen⁴. Eerste drie pogingen gaven "match failed", maar bij twee daarvan had ik zomertijd aanstaan

. De laatste poging lukte uiteindelijk, maar toen waren we al een uur verder en was de lucht bewolkt.
Gisteren was de lucht wat helderder. SkyAlignen ging in één keer goed, hoewel ik het lastig vind te bepalen wanneer zo'n klein stipje zich nu precies in het midden van het oculair bevindt. Jupiter bekeken, blijft dankzij de volgmotor mooi stabiel in beeld. Geprobeerd het Andromeda-sterrenstelsel te bekijken, zonder succes.. kan iemand die volle maan even dimmen? Wel het
Double Cluster en
Pleiades⁵. Ook telescoop aan laptop gekoppeld, om 'm middels Stellarium aan te sturen. Koppelen en handmatig besturen lukte, maar Stellarium kreeg niet de positie binnen van de scope. Nog even uitzoeken.
Langere post geworden dan gepland.. maar ach. What's next? Me verdiepen in astrofotografie. Wil heel graag nevels en planeten proberen vast te leggen, dus ben me daar nu over aan het inlezen.
¹ Was 12 jaar, gok ik. Ben nu 22, bereken ik.
² Toffe film, prachtige muziek. Hans Zimmer. 
³ Die vindt dit ook best interessant, zij nam me destijds mee naar de lezing van Kuipers.
⁴ SkyAlign: je voert GPS-locatie + tijd in, mikt drie verschillende sterren in beeld en het systeem rekent uit waar-ie exact op gemikt staat.
⁵ Niet de nevel, slechts de sterren. Alsnog erg mooi om te zien.
[
Voor 4% gewijzigd door
jacobras op 05-01-2015 14:30
]