Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Yannickzz schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:37:
[afbeelding]

Hele gave foto van de ster HL Tau in IR, op zo'n 450 lichtjaar hiervandaan. Je kunt goed de schijf zien om de ster heen, waar zich waarschijnlijk planeten vormen. Best een gekke gedachte dat dat we dat allemaal kunnen fotograferen.. Hieronder zie je ons zonnestelsel vergeleken met dat van HL Tau. Foto is van het ALMA in Chili.

[afbeelding]
Ik kan nergens vinden dat 't een IR—opname is? Met de quote die 't over millimeters heeft, lijkt 't me eerder microwave :) En 't originele artikel zit achter een login/embargo :? :/ :X

Nou ja, wel gaaf iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-08 21:21
Osiris schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:54:
[...]

Ik kan nergens vinden dat 't een IR—opname is? Met de quote die 't over millimeters heeft, lijkt 't me eerder microwave :) En 't originele artikel zit achter een login/embargo :? :/ :X

Nou ja, wel gaaf iig :)
Woops. Mijn schuld. Het is geen kleurweergave in infraroodlicht voor zover ik weet, maar de ALMA kijkt in het spectrum van IR tot aan radiogolven. Dan zal het wel een mengelmoes zijn van meerdere golflengtes.

@stefijn hieronder
stefijn schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:26:
Dan mag je nog een keer rectificeren :) Een radiotelescoop kan helemaal geen IR zien, daar heb je een optische (IR)-telescoop voor nodig
Wikipedia: Atacama Large Millimeter Array

Dat beeld is dus alleen uit radiogolven "opgebouwd" (en per definitie van allerlei golflengtes) ;)
Wat ingewikkeld allemaal. De zin 'ALMA looks in the part of the spectrum between long radio waves and shorter infrared light.' op Slate bracht me nogal in verwarring. Bedankt voor de opheldering. :)

[ Voor 36% gewijzigd door yannickzz op 06-11-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Dan mag je nog een keer rectificeren :) Een radiotelescoop kan helemaal geen IR zien, daar heb je een optische (IR)-telescoop voor nodig
Wikipedia: Atacama Large Millimeter Array

Dat beeld is dus alleen uit radiogolven "opgebouwd" (en per definitie van allerlei golflengtes) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 06-11-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik zag van de week dit op Imgur:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xADlyN4rUR5lqPm6MRO2VfHN/full.png

Kan iemand me uitleggen wat die twee ''wolken'' voor en achter Jupiter zijn en waarom er geen derde ''wolk'' is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:41:
Ik zag van de week dit op Imgur:
[afbeelding]

Kan iemand me uitleggen wat die twee ''wolken'' voor en achter Jupiter zijn en waarom er geen derde ''wolk'' is ?
Dat zijn Trojanen en zweven daar vanwege de Lagrangepunten. Dan weet je ook gelijk waarom er geen derde wolk is. Daarbij mag vermeld worden dat niet alle Lagrangepunten even stabiel zijn, dus in theorie zijn er meer dan je in de praktijk terugziet in de objecten.

Die animatie laat overigens ook mooi zien hoe Jupiter de vorming van een grotere planeet uit die broktukken verstoord. Alleen Ceres heeft een dappere poging gedaan. Let wel op dat je hier slechts de Trojanen (groen) en de Hilda-objecten (rood) ziet, maar er in werkelijkheid ook nog een ring asteroïden (wit) tussen Mars en Jupiter te vinden is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2014 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hey thanks voor de link en info, en de snelheid van de reactie.
Dus het is onmogelijk om daar te ''hangen'' door de dubbele aantrekkingskracht op L3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op donderdag 06 november 2014 @ 23:00:
Hey thanks voor de link en info, en de snelheid van de reactie.
Dus het is onmogelijk om daar te ''hangen'' door de dubbele aantrekkingskracht op L3 ?
Theoretisch niet echt onmogelijk, maar L1, L2 en L3 zijn stabiel in één richting en instabiel in de andere en daardoor een stuk instabieler dan L4 en L5. Dat zie je dan ook op het kaartje. L2 van de Aarde wordt bijvoorbeeld gebruikt voor ruimtevoertuigen, onder andere omdat de Aarde dan de Zon afdekt. Daarvoor is dan wel regelmatig periodiek onderhoud aan de baan nodig, want anders drijft het ding weg.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Lagrange_points.jpg/250px-Lagrange_points.jpg

Zie het als een labiel evenwicht, zoals bijvoorbeeld een knikker op de punt van een kegel of een curve; stabiel is dat niet. L3 kan je je dan voorstellen als een soort zadel. De kans dat een knikker lang blijft liggen is dan ook erg klein en omdat er nog meer krachten op uitgeoefend worden in een zonnestelsel eigenlijk nihil.

Afbeeldingslocatie: http://d32ogoqmya1dw8.cloudfront.net/images/introgeo/models/Stability.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2014 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Philae is losgelaten van Rosetta en gaat over een uurtje of 6 landen. *O* Nu maar hopen dat alles goed gaat.. Spannend! xkcd heeft er ook over :)

fingers crossed..

[ Voor 60% gewijzigd door Standeman op 12-11-2014 10:42 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-08 21:21
Touchdown! https://twitter.com/Philae2014/status/532564514051735552 :) Kan niet wachten tot er meer informatie bescihkbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Maar laten we de discussie tot Ontwikkelingen in de ruimtevaart beperken :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Leuk weetje :) :

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/q86/p720x720/1799917_953522921342192_8921617578684896494_o.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Eerder vanavond in De wereld draait door: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/329675

Morgenavond 'Heel Nederland kijkt sterren' om 21:25 op NPO 1. http://www.omroepmax.nl/t...-nederland-kijkt-sterren/

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Interessante vondst:
Martian meteorite may contain evidence of extraterrestrial life

A meteorite from Mars that landed on Earth in 2011 contains a carbon compound that is biological in origin.
http://www.cnet.com/news/...of-extraterrestrial-life/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 22:48

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ik heb even rondgekeken in dit topic, heeft iemand iets aan Universe Sandbox (en binnenkort deel 2)?

leuke software voor als je geinterreseerd bent in dit soort dingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heeft iemand een idee welke richting je het beste uit kunt kijken om de vallende sterren te zien? Ik ben vanavond meerdere keren naar buiten gegaan en heb alle richtingen op gekeken die bij mij vanuit de tuin te zien zijn. Eventueel twee keer een vaag streepje - maar zeker was dat ook niet. Eigenlijk dus na 20 minuten nog niks noemenswaardigs gezien.
Djesse8999 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 17:10:
Ik heb even rondgekeken in dit topic, heeft iemand iets aan Universe Sandbox (en binnenkort deel 2)?

leuke software voor als je geinterreseerd bent in dit soort dingen :D
Dat lijkt me een grappig programma. Ik kende het nog niet. Kan me voorstellen dat het wel leuk is om mee te rommelen. Ben zelf altijd meer bezig geweest met Stellarium en Nightshade.

[ Voor 40% gewijzigd door Jorgen op 13-12-2014 23:25 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het westen:

Afbeeldingslocatie: http://hemel.waarnemen.com/meteoorzwermen/kaarten/Geminiden_2014.png

Bron

(gevonden dmv een simpele google search, ahum)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@hierboven: had ik in de andere verhalen niet gelezen/over het hoofd gezien.

Vanavond stonden er 2 "planeten" zeer helder aan de hemel. Tenminste dat dacht ik in eerste instantie. Ik vond het alleen vreemd dat ik bij geen van beide de karakteristieke rode gloed van Mars kon opmerken. Blijkt het dat ik Sirius zag. Die is vannacht dus zo ontzettend helder dat hij minstens even goed te zien is als Jupiter. Dit schijnt ook de tijd te zijn om het asterisme Winterzeshoek goed te zien. Opvallend is het in elk geval zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djesse8999 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 17:10:
Ik heb ze allebei :) Samen met SpaceEngine en, minder relevant voor dit topic, KSP zijn zijn dat toch wel de programma's die een veel grondiger begrip van de materie mogelijk maken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 21:13

jacobras

Developer

Cool topic! Ben altijd al enigszins geïnteresseerd geweest in astronomie.. kom op Wikipedia tijdens wat in het rond lezen altijd uit op pagina's over het universum en haar inhoud. Als kind¹ een lezing van André Kuipers bijgewoond, net na zijn eerste verblijf in het ISS. Razend interessant! Verder alleen af en toe wat gelezen over de ruimte.

Een aantal weken geleden heb ik Interstellar² gezien. Sindsdien elke dag gelezen over de relativiteitstheorie en aanverwante zaken en uiteindelijk weer bij astronomie uitgekomen.

Op 19 december zag ik toevallig een tweet voorbijkomen over het ISS dat over een minuut zichtbaar voorbij zou vliegen. Snel samen met mijn moeder³ naar buiten gesprint met de verrekijker en inderdaad het station met eigen ogen gezien! Op mijn mobieltje de app ISS Detector geïnstalleerd om dat vaker te kunnen zien. Die app bleek ook te kunnen aangeven wanneer planeten met het blote oog zichtbaar zijn. Ik wist überhaupt niet dat dat mogelijk was. Diverse avonden daarna vol verwondering met de verrekijker naar de maan en een klein stipje genaamd Jupiter zitten kijken (verrekijker: 8x40, kon de manen er niet mee zien). :) Met een fotocamera met 40x-vergroting-lens geprobeerd de maan op de foto te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/Moon%2026-12-2014%20GoT%20thumb.jpg

De kraters in beeld, hoe cool is dat? Thuis bleken we dit boek te hebben:

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/1/5/4/6/1001004001996451.jpg

Na daar wat in te hebben gebladerd voorin begonnen te lezen. Nu precies op de helft, maar het interessantste gedeelte (planeten en deep sky objecten) komt nog, dus dat zal wat langzamer gaan. Kleine teleurstelling bij het hoofdstuk telescopen overigens: "in 2013 zal de Webb-telescoop in gebruik genomen worden" zegt het boek uit 2008. Helaas blijkt dat uitgesteld ;)

Na research vorige week een Celestron NexStar 4SE gekocht, een telescoop inclusief statief met volgmotor en GoTo-systeem, 25mm oculair voor 53x vergroting en red dot finder:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/Celestron%20NexStar%204SE%20GoT%20thumb.jpg

Afgelopen zaterdag allereerst de maan bekeken. Ontzettend fel, zo zonder filter, maar wat zijn de kraters en lichtvlekken mooi zichtbaar. Snel een (crappy O-)) plaatje geschoten met mobieltje boven oculair:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/Moon%20through%20scope%20using%20smartphone%20GoT%20thumb.jpg

Vervolgens Jupiter in het vizier bewogen.. wauw! Voor het eerst vier manen zichtbaar en ik kon zelfs de twee grootste banden die over de planeet lopen onderscheiden! <3 Daarna geprobeerd het GoTo-systeem uit te lijnen⁴. Eerste drie pogingen gaven "match failed", maar bij twee daarvan had ik zomertijd aanstaan O-). De laatste poging lukte uiteindelijk, maar toen waren we al een uur verder en was de lucht bewolkt.

Gisteren was de lucht wat helderder. SkyAlignen ging in één keer goed, hoewel ik het lastig vind te bepalen wanneer zo'n klein stipje zich nu precies in het midden van het oculair bevindt. Jupiter bekeken, blijft dankzij de volgmotor mooi stabiel in beeld. Geprobeerd het Andromeda-sterrenstelsel te bekijken, zonder succes.. kan iemand die volle maan even dimmen? Wel het Double Cluster en Pleiades⁵. Ook telescoop aan laptop gekoppeld, om 'm middels Stellarium aan te sturen. Koppelen en handmatig besturen lukte, maar Stellarium kreeg niet de positie binnen van de scope. Nog even uitzoeken.

Langere post geworden dan gepland.. maar ach. What's next? Me verdiepen in astrofotografie. Wil heel graag nevels en planeten proberen vast te leggen, dus ben me daar nu over aan het inlezen.

¹ Was 12 jaar, gok ik. Ben nu 22, bereken ik.
² Toffe film, prachtige muziek. Hans Zimmer. O+
³ Die vindt dit ook best interessant, zij nam me destijds mee naar de lezing van Kuipers. _/-\o_
⁴ SkyAlign: je voert GPS-locatie + tijd in, mikt drie verschillende sterren in beeld en het systeem rekent uit waar-ie exact op gemikt staat.
⁵ Niet de nevel, slechts de sterren. Alsnog erg mooi om te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door jacobras op 05-01-2015 14:30 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Leuk he die astronomie hobby :) Ben zelf nooit verder gekomen dan de aanschaf van een 7x50 verrekijker. Waarmee je overigens prima de manen van Jupiter kunt zien.

Stellarium is een leuk programma om te simuleren wat je kunt zien.

Als het goed is moet je in de buurt van het sterrenbeeld Orion de komeet C/2014 Q2 Lovejoy kunnen zien.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@jacobras: wat een leuk verhaal! Ik verdwaal ook altijd op wikipedia en in Stellarium. Kan soms tijden naar boven staren als ik 's avonds nog even met de hond naar buiten ga. Het blijft een fantastische hobby. Ik wil eerst mijn huis verkopen, maar daarna toch ook wel weer geld opzij zetten voor een mooie nieuwe telescoop met volgmotor en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

CAP-Team schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:32:
Stellarium is een leuk programma om te simuleren wat je kunt zien.

Als het goed is moet je in de buurt van het sterrenbeeld Orion de komeet C/2014 Q2 Lovejoy kunnen zien.
Stellarium is heel tof inderdaad. Had het gekoppeld aan mijn telescoop, maar kreeg het niet werkend. Ontdekte gister dat ik een instelling verkeerd had staan, dus hopelijk gauw opnieuw proberen. Heb nu ook mijn telescoop + oculair ingevoerd, zodat ik precies kan zijn hoe het beeld door mijn scoop er uit zou moeten zien. Handig!

Lovejoy wilde ik bekijken. Kon 'm alleen in de bedieningscomputer van de telescoop zelf niet vinden en voordat ik eraan dacht om 'm gewoon zelf op te zoeken was-ie "alweer" uit zicht. Heb de komeet nu in Stellarium toegevoegd, hopelijk binnenkort te zien. De vooruitzichten zijn goed:

Scientas.nl: Komeet Lovejoy binnenkort wellicht met het blote oog te zien

Afgelopen zondag heb ik ook even een video van de maan geschoten, 30 seconden lang op een statief ingezoomd. Vervolgens de losse videoframes met enkele tooltjes aligned en gestacked om noise-reduction toe te passen. Dat gaat nog best goed, vind ik zelf.

Links het beste originele frame uit de video, rechts het resultaat van stacking:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/Moon%2004-01-2015%20-%20stacked%20side-by-side%20GoT%20thumb.jpg
(Dit is zonder telescoop).

[ Voor 11% gewijzigd door jacobras op 06-01-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Amerikaanse sterrenkundigen hebben acht exoplaneten ontdekt die binnen de 'bewoonbare zone' van hun ster bestaan.

Dat heeft nieuwszender CNN dinsdag gemeld.

Van de acht exoplaneten zijn er twee die van alle bekende planeten het meest op de aarde lijken. Exoplaneten zijn planeten die om andere sterren dan de zon draaien.

De astronomen van de Universiteit van Harvard meldden hun ontdekking tijdens een bijeenkomst van de Amerikaanse vereniging van sterrenkundigen. Om als 'bewoonbaar' te worden beschouwd moeten planeten op zo'n afstand van hun ster staan dat er vloeibaar water op het oppervlak van de planeet kan voorkomen.

In ons zonnestelsel vallen alleen de aarde en Mars in de 'bewoonbare zone'. Volgens astronoom Guillermo Torres is er een behoorlijke kans dat de meeste nieuwe exoplaneten net als de aarde rotsachtig zijn.

De twee exoplaneten die het meest op de aarde lijken, zijn Kepler-438b en Kepler-442b. Zij bewegen rond dwergsterren die kleiner en koeler zijn dan de zon. De eerste is 12 procent groter dan de aarde en de astronomen schatten dat er 70 procent kans is dat hij in de 'bewoonbare zone' van zijn ster ronddraait.

De tweede is een derde groter dan de aarde en de sterrenkundigen achten het vrijwel zeker dat hij zich in de 'bewoonbare zone'' bevindt. Het is overigens zeer moeilijk beide exoplaneten grondig te bestuderen. Kepler-438b is 470 lichtjaren van de aarde verwijderd, Kepler-0442b zelfs 1100 lichtjaren.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...woonbare-exoplaneten.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heeft iemand Lovejoy al gespot? Ik wil een dezer avonden eens met een verrekijker proberen of ik hem kan zien. Er zijn verschillende kaartjes waarop je kan zien waar hij zich de komende tijd bevindt. Momenteel is dat in de buurt van Orion en Stier/Taurus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:08
Welk boek raden jullie aan voor iemand die de sterrenbeelden (+ de namen van de sterren & evt achterliggende/bijbehorende verhalen) wil leren kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden (volgens mij) Jupiter op de foto gezet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lJTacv8l.jpg
Geschoten met een Nikon D3000 en een 300mm lens (f/5.6)

Viel me mee dat je met een 300mm lens nog zoveel kon zien. Helaas geen ringen zichtbaar - ik kreeg de belichting maar niet correct. Ik heb verder nog wat pogingen gedaan Andromeda te fotograferen maar dat lukte gewoon niet. Ik wist ongeveer waar ik op moest mikken maar ik kreeg het niet voor elkaar zonder liveview en een fatsoenlijk statief.
Dit lijkt mij dan ook waanzinnig leuk! Ik heb er zelf helaas het budget niet voor en ik weet ook niet of ik vanaf mn balkon in Amsterdam iets kan zien, maar het kriebelt enorm om ook een telescoop te kopen. Ik zou dan wel een volgmontering nodig hebben denk ik, om er foto's mee te maken. Nouja ik blijf marktplaats in de gaten houden en hopelijk kan ik voor minder dan 300 euro een fatsoenlijk ding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
FranticDJ schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:57:
Welk boek raden jullie aan voor iemand die de sterrenbeelden (+ de namen van de sterren & evt achterliggende/bijbehorende verhalen) wil leren kennen?
Een boek weet ik zo niet (ik ben al een tijdje uit de amateurastronomie - alhoewel het je nooit écht loslaat :) ), maar ik raad je aan om deze 88 links eens allemaal te volgen: http://en.wikipedia.org/wiki/88_modern_constellations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Laatst online: 20:08
JeroenH schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:44:
[...]

Een boek weet ik zo niet (ik ben al een tijdje uit de amateurastronomie - alhoewel het je nooit écht loslaat :) ), maar ik raad je aan om deze 88 links eens allemaal te volgen: http://en.wikipedia.org/wiki/88_modern_constellations
Thanks, maar is niet voor mezelf ;) is bedoelt als cadeau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
De ringen van Jupiter zijn zelfs met de Hubble Telescoop nauwelijks te zien.

Dan kun je beter je telescoop op Saturnus richten, als je 'ringen' wilt zien. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik doelde meer op die banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb vandaag en gisteren geprobeerd om C/2014 Q2 (Lovejoy) te zien met mijn verrekijker. Goed gemikt op de plek waar Stellarium hem aangaf en ik denk dat ik hem nu gezien heb! :) Met een verrekijker wordt het niet veel meer dan een wazig blobje, maar toch...Vanaf het Zevengesternte (Plejades) naar beneden lukt het uiteindelijk om "wat" waar te nemen. Daarna nog een paar keer geprobeerd, maar de bewolking gooide roet in het eten. Het Zevengesternte is trouwens ook leuk om eens wat dichterbij te bekijken. Gisteren heb ik ook nog even gekeken naar Jupiter. Dat wordt een helder rondje, maar ook niet veel meer dan dat. Heel misschien heb ik heel even nog één of 2 ministipjes eromheen gezien, maar dat kan ook mijn hoop/verbeelding geweest zijn. Anyway, met een gewone verrekijker is het nog best leuk om naar de hemel te turen. Of het goed voor je nek is, is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik heb gisteren ook met de verrekijker naar Lovejoy gekeken, was idd niet zo moeilijk te vinden (eindelijk een heldere avond!).

Gisteravond rond zonsondergang ook Mercurius weer eens gezien, staat vlak naast Venus. Dus als je tussen 17:00 en 17:30 kijkt of je Venus kunt vinden dan staat Mercurius er redelijk vlak naast aan de rechterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een asteroïde met een doorsnee van zo'n 500 meter scheert later deze maand voor ruimtebegrippen vrij dicht langs de aarde.

Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA zal de 2004 BL86 op 26 januari de aarde op ongeveer 1,2 miljoen kilometer passeren, ongeveer drie keer zo ver als de afstand met de maan.

Het enorme stuk steen zal met krachtige verrekijkers te zien zijn, aldus NASA. Asteroïden zijn brokken steen die rond de aarde draaien en dateren uit de begintijd van ons zonnestelsel.

Het is voor het eerst dat een asteroïde met dergelijke afmetingen zo dicht langs de aarde vliegt. Vorig jaar scheerde de 2012 DA14 op een afstand van 'slechts' 27.800 kilometer langs de aarde, maar die had maar een doorsnee van 45 meter.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...-langs-de-aarde-1.4715989

Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/%28357439%29_2004_BL86

[ Voor 28% gewijzigd door wildhagen op 15-01-2015 16:27 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nieuwe plaatjes van Ceres door Dawn:

Afbeeldingslocatie: http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia19168.gif

Ik vraag me af wat dat witte vlekje is dat linksboven van links naar rechts beweegt?
IJs in de bodem van een krater misschien?

http://www.nasa.gov/jpl/d...ge-of-ceres/#.VL0xAorF-JO

[ Voor 24% gewijzigd door Snowwie op 20-01-2015 13:59 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 21:16
Vlekje is ook te zien op de Hubble foto's. Geen idee. Lijkt op een krater met een hoog albedo. Men beweert dat er onder de korst van Ceres een enorme hoeveelheid waterijs ligt, dus het lijkt me voor de hand liggend dat dan ijs moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vlek is op de Hubble-foto's wel een stuk groter, wat mogelijk een actief oppervlak suggereert. Erg spannend allemaal :)

Afbeeldingslocatie: http://imgsrc.hubblesite.org/hu/db/images/hs-2005-27-a-web.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:57:
De vlek is op de Hubble-foto's wel een stuk groter, wat mogelijk een actief oppervlak suggereert. Erg spannend allemaal :)

[afbeelding]
Hubble heeft waarschijnlijk een langere belichtingstijd gebruikt dan DAWN waardoor de vlek groter lijkt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:07:
Hubble heeft waarschijnlijk een langere belichtingstijd gebruikt dan DAWN waardoor de vlek groter lijkt.
Dan zou de rest ook lichter moeten zijn, maar dat is het niet. Buiten dat dergelijke dingen doorgaans al gecompenseerd zijn tegen de tijd dat wij de foto zien. Meestal zijn vrijgegeven plaatjes een samenraapsel van sensorgegevens of filters, geen foto's die zo uit de camera komen rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 15:01
Relevante (en toevallig ook nieuwste) xkcd.

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/ceres.png
Title-tag: Earth clearly hasn't been inspected, since it's definitely contaminated with salmonella.

[ Voor 32% gewijzigd door Snoz Lombardo op 21-01-2015 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik weet het al, het zijn marsmannetjes die hun deathstar aan het opladen zijn. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Wauw, dit is blijkbaar het idee achter de Falcon Heavy-raket. Indrukwekkend!

YouTube-video werkt embedded niet te werken? Hier de link: https://www.youtube.com/w...6x4QbpoM&feature=youtu.be

Zal binnenkort met wat tijd over even een update van mijn bezigheden plaatsen in dit topic.. vorige week voor het eerst Jupiter vastgelegd! :)

[ Voor 48% gewijzigd door jacobras op 27-01-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

FTFY

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Is dit niet meer iets voor Ontwikkelingen in de ruimtevaart? :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacobras schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:20:
Wauw, dit is blijkbaar het idee achter de Falcon Heavy-raket. Indrukwekkend!
Modulair en herbruikbaar, dat is het idee :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wetenschappers hebben vijf planeten ontdekt die bijna even oud zijn als het heelal.

Het gaat om een groepje planeten dat rond de ster Kepler 444 draait. Deze ster, een zogenoemde oranje dwerg, is 25 procent kleiner dan de zon en bevindt zich op 117 lichtjaar afstand van de aarde.

Kepler 444 ontstond ongeveer 11,5 miljard jaar geleden, en de planeten zijn vermoedelijk net zo oud. Dat melden de onderzoekers is het wetenschappelijk tijdschrift The Astrophysical Journal.

De ster en de vijf planeten zijn opgespoord met behulp van de ruimtetelescoop Kepler.

De leeftijd van de ster waar de planeten omheen draaien, hebben de wetenschappers bepaald door de natuurlijke trillingen van het hemellichaam te meten. De ster en de planeten zijn waarschijnlijk 'slechts' 2 miljard jaar jonger dan het heelal.

De planeten zijn relatief klein. Op het oppervlak van de rotsachtige ruimteobjecten is het zo heet dat er onmogelijk leven kan bestaan.

Toch biedt de ontdekking van de 11,5 miljard jaar oude planeten volgens de onderzoekers hoop op het bestaan van buitenaardse levensvormen.

"Het feit dat er planeten bestaan die twee keer zo oud zijn als de aarde, maakt het waarschijnlijker dat er al heel lang geleden leven is ontstaan in het heelal", verklaart hoofdonderzoeker Tiago Campante van de Universiteit van Birmingham op nieuwssite New Scientist.

Ook zonder een telescoop zijn de vijf planeten en de nieuw ontdekte ster te bekijken. De wetenschappers hebben een animatie laten maken.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...jf-stokoude-planeten.html

Wikipedia: Kepler-444

De genoemde animatie:

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

:Y Vond het inderdaad niet helemaal in dit topic passen. Dat topic ook maar volgen, daar is-ie al door iemand gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12
Heh, dit topic waren we begonnen omdat er telkens astronomie gerelateerde zaken in het ruimtevaart topic terecht kwamen... gaat men het nu ineens andersom doen :P

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daarnet weer even met de verrekijker naar buiten, net zoals eerder deze week. Toen hebben mijn vrouw en ik ons vergaapt aan de volle maan; vandaag heb ik mijn verrekijker gericht op Mars en Venus.

Op de één of andere manier was Venus me nog nooit zo opgevallen, maar toen ik net met de hond buiten liep in de laatste avondschemering, was het echt het helderste licht wat ik - bezijdens de zon en maan natuurlijk - aan de avondhemel had gezien. Dat wist ik vanzelfsprekend wel, maar nu was ik me er ook bewust van. :)

Een verrekijker en een donkere plek kunnen al voor een hoop lol zorgen. :)

Tijdens mijn laatste ronde met de hond zag ik op de plaats waar eerst Venus was waar te nemen, nu een helder rood licht. Volgens mij was dit geen licht van de stad zelf, maar echt aan de hemel. Het knipperde niet, dus geen vliegtuig of helicopter. Een wensballon was het zover ik kon zien ook niet. Globaal was het beneden Orion en Stier, als je een lijn trekt van Betelgeuze naar Rigel en dan verder gaat naar beneden. Volgens Stellarium waren Mars en Venus rond deze tijd niet meer te zien. Zover ik weet stond verder alleen Uranus nog in de buurt, maar die is niet zodanig helder met het blote oog waar te nemen en zou bovendien ook al onder de horizon moeten zitten.. Kijkende in Stellarium gok ik dat het in de buurt van Zaurak (Eri) was. Iemand een idee?

Ik las net nog iets over Zodiakaal licht. Met zoveel lichtvervuiling zou ik dat in elk geval niet moeten kunnen zien en bovendien openbaart zich dat volgens Wikipedia meer als een "witte piramide" en eventueel als lichte strepen. Het door mij waargenomen "iets" bevond zich wel rond die positie.

Het blijft dus een raadsel voor mij. Wie het weet, mag het zeggen. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Jorgen op 05-02-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jorgen schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 18:55:
Daarnet weer even met de verrekijker naar buiten, net zoals eerder deze week. Toen hebben mijn vrouw en ik ons vergaapt aan de volle maan; vandaag heb ik mijn verrekijker gericht op Mars en Venus.
Niet-volle (en niet-nieuwe) maan zijn veel interessanter om te bekijken! Omdat de terminator (de schaduwlijn) dan over de kraters loopt kun je veel meer details zien.
Op de één of andere manier was Venus me nog nooit zo opgevallen, maar toen ik net met de hond buiten liep in de laatste avondschemering, was het echt het helderste licht wat ik - bezijdens de zon en maan natuurlijk - aan de avondhemel had gezien. Dat wist ik vanzelfsprekend wel, maar nu was ik me er ook bewust van. :)

Een verrekijker en een donkere plek kunnen al voor een hoop lol zorgen. :)
Ja, bij amateurastronomie denken veel mensen al gelijk aan (dure) telescopen. Niet veel mensen realiseren zich hoeveel lol je al kunt hebben met een goede verrekijker. Heb vroeger als jong nerdje :P veel tijd gespendeerd met de verrekijker in de achtertuin van mijn ouders. En niet te vergeten: in augustus vanaf een luchtbed Persïden kijken op de camping! Het laat je ook nooit meer los, ik weet nu, 25 jaar later nog vrijwel alle sterrenbeelden te herkennen en ik hoop mijn enthousiasme hiervoor ook over te kunnen brengen op mijn zoons. Een beetje kennis van dit soort zaken heeft mij ook een gezonde dosis respect gegeven voor de schaal van het universum, en hoe nietig ons planeetje eigenlijk is - en daarmee hoe belangrijk dingen zijn.
Het blijft dus een raadsel voor mij. Wie het weet, mag het zeggen. :)
Nope, geen idee. Misschien een vliegtuig wat op je afvloog en dus heel lang op ogenschijnlijk dezelfde positie bleef.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 09-02-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Leuke reactie! :)
Ja, ik vermaak me prima met mijn verrekijker. Mijn telescoop heb ik een tijdje terug verkocht, omdat ik hem te weinig gebruikte en ik de ruimte op zolder beter kon gebruiken. Toch blijft het kriebelen en zie ik het nog wel gebeuren dat er weer eentje in huis komt. Tot die tijd heb ik veel plezier met de verrekijker.

Ik zal ook nog eens kijken naar de niet-volle en niet-nieuwe maan. Bedankt voor je tip!

Het kan inderdaad toch een vliegtuig geweest zijn, maar het zag er niet zo uit op dat moment. Wat het dan ook geweest is, het was in elk geval weer een reden om nog eens extra naar de avondhemel te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lichten van vliegtuigen knipperen meestal (altijd?). Als je een (snel-)bewegend, niet-knipperend lichtstipje ziet is het daarom ook meestal een satelliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cool:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

jacobras schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:20:
Zal binnenkort met wat tijd over even een update van mijn bezigheden plaatsen in dit topic.. vorige week voor het eerst Jupiter vastgelegd! :)
"binnenkort" O-)

Sinds mijn laatste update heb ik een DSLR en een nieuwe verrekijker (10x50 ipv. 8x40 omdat de oude niet valbestendig bleek te zijn) gekocht. Met de nieuwe (tweedehands, twee tientjes) kijker lukt het me de manen van Jupiter te zien, dus nu kan ik nog vaker sterrenkijken zonder telescoop. Eergisteren voor het eerst Mars gespot! Die is met blote oog zichtbaar als je Venus weet te vinden, ietsje naar links en een stukje naar boven bevindt zich een zwak lichtpuntje. Met de verrekijker was de rode kleur zelfs zichtbaar, helaas was de planeet te ver gezakt toen ik mijn telescoop eenmaal had staan.

10 januari heb ik een poging gedaan om de Orionnevel (M42) vast te leggen. Mislukte omdat ik mijn telescoop niet goed had gemikt (had geen idee of ik goed zat, was op de gok dus) maar lukte tevens omdat een gedeelte van de De Mairans nevel (M43) nevel op de foto zichtbaar is (rechts onderin)!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/GoT%20thumbs/M43%20%26%20NGC%201977.jpg

Op latere avonden nog diverse pogingen gedaan tot het fotograferen van deepskyobjecten, maar ik kreeg niet meer een nevel vastgelegd ;( Uiteindelijk bleek dat ik "simpelweg" de telescoop niet goed mikte. Kreeg als tip eerst eens het object zelf te vinden in plaats van te vertrouwen op de GoTo-functionaliteit van de scope. En inderdaad: met een verrekijker is de Orionnevel al zichtbaar als een licht vlekje! Net onder de Orionriem, welke heel eenvoudig te vinden is (drie sterren diagonaal naast elkaar).

Verder een foto van Sirius gemaakt, resultaat van vier foto's (10 seconden belichting op ISO 6400) gestapeld met DeepSkyStacker:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/GoT%20thumbs/Sirius%2010-01-2015.jpg

24 januari was één van de avonden dat het niet lukte een deepskyobject vast te leggen. Wel toffe foto's van Jupiter kunnen schieten, welke ik middels PIPP, AutoStakkert en Photoshop heb samengevoegd tot dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/GoT%20thumbs/Jupiter%2024-01-2015.jpg

En afgelopen vrijdag (13 februari), nadat ik eindelijk de Orionnevel zelf wist te spotten aan de hemel lukte het dan toch! Het resultaat van 20 foto's met een belichtingstijd van 15 seconden op ISO 6400:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16890458/SkyPics/GoT%20thumbs/M42.jpg

Prachtig! O+ Heb ook nog wat niet-verwerkte foto's van Andromeda en Pleiades, maar die leken op het eerste oog niet goed gelukt. Ik ga nog wel kijken of er nog wat uit te halen valt. So far mijn update!

Gisteren nam mijn vriendin me overigens voor Valentijnsdag mee naar Infoversum Groningen voor de voorstelling "WIJ EN DE KOSMOS: DE STERREN". Een reis door de melkweg in 3D, was leuk en mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Compizfox schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:00:
Lichten van vliegtuigen knipperen meestal (altijd?). Als je een (snel-)bewegend, niet-knipperend lichtstipje ziet is het daarom ook meestal een satelliet.
Het was rood-achtig, formaat Venus. Ik weet niet wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Inderdaad. Prachtig. Ik zou dit kunnen googlen, maar ik zou het toch graag van een tweaker horen. Hoe komen die kleuren zo in die foto? Je ziet dit niet zo door je telescoop. Later toegevoegd? En waarom? Naar smaak? Of? Toch zo benieuwd waar al die kleuren op al die mooie fotos vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relative schreef op maandag 16 februari 2015 @ 01:21:
Inderdaad. Prachtig. Ik zou dit kunnen googlen, maar ik zou het toch graag van een tweaker horen. Hoe komen die kleuren zo in die foto? Je ziet dit niet zo door je telescoop. Later toegevoegd? En waarom? Naar smaak? Of? Toch zo benieuwd waar al die kleuren op al die mooie fotos vandaan komen.
Het zijn 20 foto's met een langere belichtingstijd van 15 seconden bij elkaar gevoegd, dan komen er opeens details tevoorschijn die je met het blote oog niet ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Relative schreef op maandag 16 februari 2015 @ 01:21:
[...]

De kleuren zijn er, maar je ziet ze niet door de telescoop inderdaad. Heeft te maken met het menselijk oog dat in het donker niet veel met kleur kan (staafjes en kegeltjes in oog, staafjes zijn lichtgevoelig maar kunnen geen/niet goed kleur onderscheiden). Door de telescoop ziet het er dus uit als een grijze mist.

Dit plaatje, gemaakt door Bas Wientjes, maakt ongeveer duidelijk wat je met je oog ziet: http://netvis.nl/M42-met-...-blote-oog-benadering.jpg. In de praktijk is de nevel iets duidelijker zichtbaar, maar het blijft lichtzwak. Het is hoe dan ook mooi om te zien.
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 01:32:
[...]

Het zijn 20 foto's met een langere belichtingstijd van 15 seconden bij elkaar gevoegd, dan komen er opeens details tevoorschijn die je met het blote oog niet ziet :)
Het stapelen (stacken) zorgt inderdaad ervoor dat details beter naar voren komen, maar vooral doordat de signaal/ruis-ratio afneemt. De kleuren zijn op elke van de 20 foto's ook al zichtbaar.

Volgens mij is het trouwens zo dat blauw en rood veel voorkomen in de ruimte, en groen heel weinig. Op Lovejoy na :9

Gisteravond met verrekijker geprobeerd Lovejoy te vinden, niet gelukt. Orion en Pleiades vind ik direct, maar zelfs met een kaartje die aangeeft waar de komeet "uithangt" krijg ik 'm nog niet in beeld.

[ Voor 12% gewijzigd door jacobras op 16-02-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
jacobras schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:44:
[...]

De kleuren zijn er, maar je ziet ze niet door de telescoop inderdaad. Heeft te maken met het menselijk oog dat in het donker niet veel met kleur kan (staafjes en kegeltjes in oog, staafjes zijn lichtgevoelig maar kunnen geen/niet goed kleur onderscheiden). Door de telescoop ziet het er dus uit als een grijze mist.

Dit plaatje, gemaakt door Bas Wientjes, maakt ongeveer duidelijk wat je met je oog ziet: http://netvis.nl/M42-met-...-blote-oog-benadering.jpg. In de praktijk is de nevel iets duidelijker zichtbaar, maar het blijft lichtzwak. Het is hoe dan ook mooi om te zien.
Oke, iets duidelijker. Maar waar zijn die kleuren op gebaseerd. Op smaak? Of is het zo dat het zwart op de 'normale oog foto' uit allemaal soorten zwart bestaat. En de maker aan elke 'soort' zwart een bepaalde kleur koppelt? Ik ga toch maar eens googlen :P Hoewel ik het misschien beter zelf kan ervaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Relative op 17-02-2015 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
...

[ Voor 97% gewijzigd door Snowwie op 16-02-2015 20:58 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 15:01
Relative schreef op maandag 16 februari 2015 @ 20:43:
[...]

Oke, iets duidelijker. Maar waar zijn die kleuren op gebaseerd. Op smaak? Of is het zo dat het zwart op de 'normale oog foto' uit allemaal soorten zwart bestaat. En de maker aan elke 'soort' zwart een bepaalde kleur koppelt? Ik ga toch maar eens googlen :P Hoewel ik het misschien beter zelf kan ervaren.
De kleuren zijn er gewoon echt, niemand verzint die er zelf bij. :P Het is alleen zo ver weg en zo verzaaid dat je het met je blote oog, of zelfs met een telescoop, niet ziet. Pas wanneer je meerdere foto's maakt met een lange sluitertijd (waarbij dus veel meer licht wordt opgenomen), en die foto's leg je over elkaar, dan komen de kleuren vanzelf naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik moet ook nog eens met stacking aan de gang. Mijn Casio EX-F1 heeft een lens die tot 380mm (equiv.) gaat, maar door de kleine sensor nogal wat ruis. Juist stacking kan die tekortkoming compenseren. Het enige jammere is is dat de camera geen instelling heeft om bv. een minuut lang lang elke seconde een foto te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:02:
Ik moet ook nog eens met stacking aan de gang. Mijn Casio EX-F1 heeft een lens die tot 380mm (equiv.) gaat, maar door de kleine sensor nogal wat ruis. Juist stacking kan die tekortkoming compenseren. Het enige jammere is is dat de camera geen instelling heeft om bv. een minuut lang lang elke seconde een foto te nemen.
Je kan 'm wellicht aan je laptop hangen. Ik heb zelf overigens positieve ervaringen met het rammen van een tandenstoker in het sluiterknopje van mn DSLR. Mijn D3000 ondersteunt geen remote control (ja, IR...) dus dat scheelde. Zo heb ik ook filmpjes kunnen schieten van het noorderlicht. Ik weet alleen niet in hoeverre je echt iets gaat zien met belichtingstijden van pak 'm beet een seconde.

Ik ben er wel heel benieuwd naar. Tevens heb ik zelf nu een hobbyprojectje waarmee ik een tracking mount wil bouwen met een arduino. Ik verwacht er geen wonderen van maar we zien wel waar het schip strandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb er geen USB-kabel bij (ik heb de camera gekregen van mijn schoonvader die nogal makkelijk is met zijn gadgets), maar die moet ik denk ik maar eens bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Gezien de (vage) Hubble foto's die wat meer kleur tonen had ik eigenlijk hogere verwachtingen ten aanzien van Ceres. Ceres lijkt op deze foto's niet meer dan een wat groot uitgevallen stuk steen met kraters te zijn. Maar goed misschien dat het nog interessanter wordt als Dawn eenmaal in een baan om Ceres zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Afbeelding is in greyscale ;) Kan me voorstellen dat ze pas als dawn in een baan om ceres draait andere filters dan gewoon het clear-filter gaan gebruiken. Effe wachten dus op de kleurenfoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Op de rechter foto lijkt Ceres op een ei.

De dwergplaneet is toch cirkelvormig?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:41:
Op de rechter foto lijkt Ceres op een ei.

De dwergplaneet is toch cirkelvormig?
Vrijwel geen hemellichaam is echt cirkelvormig, of beter, bolvormig. Zelfs de zon is niet rond, al komt die wel erg dicht in de buurt, afhankelijk van het deel van de cyclus waarin hij zich bevindt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een rode dwergster vloog 70.000 jaar geleden vlak langs ons zonnestelsel, zo blijkt uit een nieuwe studie van Amerikaanse astronomen.

De rode dwerg met de naam 'ster van Scholz' passeerde de zon op een afstand van ongeveer 0,8 lichtjaar.

Daarmee kwam de ster vijf keer zo dicht bij ons zonnestelsel als Proxima Centauri, de ster die op dit moment het dichtst bij de zon staat.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Rochester in het wetenschappelijk tijdschrift Astrophysical Journal Letters.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen op basis van metingen van telescopen in Chili en Zuid-Afrika waarbij onder meer de snelheid van de ster van Scholz in kaart werd gebracht.

Op basis van de baan die de ster in het verleden moet hebben afgelegd, is volgens de wetenschappers met '98 procent zekerheid' te stellen dat de rode dwerg ongeveer 70.000 jaar geleden door de Oortwolk is gevlogen.

De Oortwolk is een wolk van vele miljarden kometen die zich vermoedelijk aan de buitenkant van ons zonnestelsel bevindt.

Veel gevolgen had de passage van de ster van Scholz waarschijnlijk niet voor de mensen die destijds op aarde leefden.

"Sommige kometen in de Oortwolk raakten waarschijnlijk uit hun baan door dit object", verklaart hoofdonderzoeker Eric Mamajek op BBC News. "Maar het is niet aannemelijk dat de passerende ster voor een kometenregen op aarde heeft gezorgd."

Gemiddeld gebeurt het waarschijnlijk eens in de 100.000 jaar dat een ster vlak langs ons zonnestelsel vliegt.

In theorie zou een langsvliegende ster zelfs in botsing kunnen komen met de zon of de aarde, maar die kans is volgens astronomen verwaarloosbaar.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...torie-vlak-langs-zon.html

Wikipedia: Scholz's star

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Naar aanleiding van deze post SmauG in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart" even deze link.

YouTube: HUGE Solar Blast - 'Killshot' will Miss Earth | S0 News February 22, 2015

We zijn weer aan een ramp ontsnapt omdat het net aan de achterzijde van de zon gebeurde.
+Stephen P. Shaw That was the monster filament that just turned away from us. Sheesh...
De plasma golf gaat met meer dan 2.000Km/sec. De CASTus satelliet kan geen hogere snelheden meten.

Voor de dagelijkse berichten deze link en dan achter de video-tab.
YouTube: Suspicious0bservers

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Die naam alleen al :D Alu-hoedjes-groepering ofzo?

Denk dat dat plasma alleen een mooie Aurora Boralis en Australis tot gevolg heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Cool: Astroquizzical: What happens when Betelgeuse explodes?

[ Voor 22% gewijzigd door BtM909 op 25-02-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Osiris schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:31:
Die naam alleen al :D Alu-hoedjes-groepering ofzo?

Denk dat dat plasma alleen een mooie Aurora Boralis en Australis tot gevolg heeft :P
Jup, altijd als er een grote CME is hoop ik dat die de Aarde eens een keer goed raakt. Hebben we misschien eindelijk eens kans op noorderlicht in Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En vallende sterren satellieten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Compizfox schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:57:
Jup, altijd als er een grote CME is hoop ik dat die de Aarde eens een keer goed raakt. Hebben we misschien eindelijk eens kans op noorderlicht in Nederland ;)
Ik heb het noorderlicht wel eens gezien vanuit Nederland. Het is alleen lastig te zien omdat het zwak is, en we hier zo'n sterke lichtvervuiling hebben. het moet wel prachtig zijn om het eens "echt" te zien vanuit het hoge noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nieuwe foto van Ceres.

De heldere witte stip blijkt nu uit twee delen te bestaan.

Maar zelfs van deze afstand, 46.000km, is nog steeds niet helemaal duidelijk wat het precies is.

Afbeeldingslocatie: http://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/images/mediumsize/PIA19185_ip.jpg

Mijn YouTube Channel

• Joep
Vette shit. Recente inslag die het stof met laag albedo heeft weggeblazen? Of een soort van ijs?

Verwijderd

Heel gaaf om de kleinste planeet van het zonnestelsel eindelijk van dichtbij te zien :Y

In before een eindeloze discussie over definities :+

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12
Mjah, boeiend. Of het nou 'de grootste astroide' is of 'een dwergplaneet'. Het is in ieder geval massief genoeg om een bol te worden onder zijn eigen zwaartekracht!

Ik hou het op een dwergplaneet :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet vergeten, 20 maart is het tijd je laatste floppy te offeren aan de zonnegod :Y Dan kunnen we genieten van een gedeeltelijke eclips.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/SE2015Mar20T.gif
Een dwergplaneet is het sowieso (want officieel gelist), maar of je het daarmee ook een planeet mag noemen is een eindeloze discussie. Zelf beschouw ik kleine planeten ook als planeten, maar dat is vooral voor mijn persoonlijke beleving. Het zonnestelsel wordt een stuk interessanter met het idee van honderden planeten :Y

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De totaliteitsgordel komt bijna nergens over land, alleen over een stukje Spitsbergen zo te zien.

Massaal met z'n allen naar Spitsbergen dan. :)
Joep schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:29:
Vette shit. Recente inslag die het stof met laag albedo heeft weggeblazen? Of een soort van ijs?
Stel nu eens voor dat het om een oud neergestort ruimteschip gaat van buitenaardsen.

Wat een tumult zou dat geven over de wereld.

Alhoewel ik betwijfel of NASA die kennis naar de buitenwereld brengt...

[ Voor 58% gewijzigd door Snowwie op 28-02-2015 23:53 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 23:52:
De totaliteitsgordel komt bijna nergens over land, alleen over een stukje Spitsbergen zo te zien.
Wat eilandjes, inderdaad, maar dat betekent niet dat er vanuit je luie stoel niets te zien is ;)
Snowwie schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 23:52:
Alhoewel ik betwijfel of NASA die kennis naar de buitenwereld brengt...
Los van dat ik denk dat ze dat prima zouden doen kan het signaal van de sonde door iedereen op Aarde opgevangen worden. Bovendien wil je er met zo'n ontdekking graag heen en zo'n missie valt toch al snel op.

Openbare zou de VS opeens een enorm aanzien geven, terwijl verbergen juist het tegenovergestelde effect zou hebben wanneer het uitkomt. Misschien dat men even wacht tot er zelf een missie die kant op op touw is gezet, maar dat is niet onlogisch.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2015 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

JeroenH schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:54:
[...]

Ik heb het noorderlicht wel eens gezien vanuit Nederland. Het is alleen lastig te zien omdat het zwak is, en we hier zo'n sterke lichtvervuiling hebben. het moet wel prachtig zijn om het eens "echt" te zien vanuit het hoge noorden.
Was dat toevallig tijdens de geomagnetische storm van 1989?

Ik ben helaas te jong om dat meegemaakt te kunnen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Leuk artikel inclusief linkjes naar andere interessante artikelen over Ceres: http://www.planetary.org/...-deepening-mysteries.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Compizfox schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:10:
Was dat toevallig tijdens de geomagnetische storm van 1989?

Ik ben helaas te jong om dat meegemaakt te kunnen hebben ;)
Ik weet het niet meer precies, ik dacht dat ik ouder was, maar het zou kunnen. Volgens mij is het noorderlicht daarna nog wel een paar keer hier (net) zichtbaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wetenschappers hebben een planeet met vier sterren ontdekt. De ontdekking werd gedaan door een team van de universiteit van Hawaï.

De planeet, 30 Ari geheten, staat op 136 lichtjaren verwijderd van de aarde in het sterrenbeeld Ram.

Bekend was al dat 30 Ari drie sterren had zoals de aarde de zon heeft. Onlangs werd vastgesteld dat er een vierde in het spel is. De planeet zelf is van enorme omvang en heeft een massa die tien keer zo groot is als Jupiter, de grootste planeet in ons zonnestelsel.

Het zou voor de tweede keer zijn dat een planeet met vier sterren is ontdekt. Hemellichamen met twee of drie sterren komen geregeld voor. Door de jongste ontdekking verwachten wetenschappers meer viersterrige planeten te traceren
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...vier-sterren-ontdekt.html

Wikipedia: 30 Arietis

Moet een aardig druk zootje zijn in dat sterrenstelsel met een primary, 3 secondaries, deze mega-planeet en wie weet wat er nog meer aan onroerend goed ronddwaalt...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Meest recente opname van Ceres.

De dwergplaneet lijkt echt wel op een verkleinde versie van de maan of Mercurius. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/673xvariable_height/public/thumbnails/image/15-027-ceres-gif-650.gif?itok=J6_29Jv8

[ Voor 29% gewijzigd door Snowwie op 05-03-2015 19:36 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:35:
De dwergplaneet lijkt echt wel op een verkleinde versie van de maan of Mercurius. :)
Let wel op dat we misschien nog wat kleur missen :) Volgens mij wordt dit nog steeds als navigatiebeeld gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wat zo vreemd is is dat de twee heldere stippen gewoon helder blijven terwijl het zonlicht van links komt, totdat ze helemaal in het donker verdwijnen.

Het zou me niets verbazen als het een centrale piek is van de krater waarin ze liggen, met bovenop deze piek (of twee pieken) een laag ijs. IJs dat er misschien via een andere inslag terecht is gekomen. Wie weet, we zullen nog even geduld moeten hebben voordat Dawn in een definitieve omloopbaan komt. Dawn vliegt niet rechtstreeks naar Ceres maar via een draaikolk beweging.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Snowwie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:51:
Wat zo vreemd is is dat de twee heldere stippen gewoon helder blijven terwijl het zonlicht van links komt, totdat ze helemaal in het donker verdwijnen.

Het zou me niets verbazen als het een centrale piek is van de krater waarin ze liggen, met bovenop deze piek (of twee pieken) een laag ijs. IJs dat er misschien via een andere inslag terecht is gekomen. Wie weet, we zullen nog even geduld moeten hebben voordat Dawn in een definitieve omloopbaan komt. Dawn vliegt niet rechtstreeks naar Ceres maar via een draaikolk beweging.
Obligatory repost image:

Earth clearly hasn't been inspected, since it's definitely contaminated with salmonella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
Het nieuws is al van vorige week, maar helaas heb ik de vraag die in mijn hoofd zit nog niet beantwoord gekregen.

Onze definitie van planeet is dat hij/zij/het draait om onze zon, waarom heeft deze planeet dan 4 zonnen? Ik kan me niet voorstellen dat de planeet ook om 4 zonnen heen draait. Ik kan me wel voorstellen dat je vanaf de planeet 4 zonnen ziet.

Is er een andere definitie van de term planeet buiten ons zonnestelsel?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bregweb schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:55:
Onze definitie van planeet is dat hij/zij/het draait om onze zon, waarom heeft deze planeet dan 4 zonnen? Ik kan me niet voorstellen dat de planeet ook om 4 zonnen heen draait. Ik kan me wel voorstellen dat je vanaf de planeet 4 zonnen ziet.

Is er een andere definitie van de term planeet buiten ons zonnestelsel?
Meerdere zonnen is geen probleem, want er is vaak sprake van geneste systemen (een dubbelster die samen met een andere ster nog een dubbelsysteem vormt bijvoorbeeld). Maar zelfs als dat niet het geval is is het geen probleem - de sterren maken allemaal deel uit van hetzelfde stelsel. De definitie stelt dat de planeet om de/een ster draait, niet dat hij om alle sterren draait.

Maar goed, zoals we weten is de definitie van een planeet sowieso aan stevige discussie onderhevig, dus ik zou er niet al te veel waarde aan hechten of sticker X of Y op een object zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 18:55:
Zover ik weet stond verder alleen Uranus nog in de buurt, maar die is niet zodanig helder met het blote oog waar te nemen ...
Net zag ik Uranus met mijn kijkertje.
Volgens mij voor het eerst dat ik hem zag.
Uranus staat in het westen. Ontzettend zichtbaar is Venus. Een stukje onder Venus staat Mars. Vlak bij Mars staat Uranus.
Morgen staat Uranus nog dichter bij Mars en zou makkelijker te vinden moeten zijn.
Vanaf ongeveer zeven uur 's avonds komen de planeten te voorschijn.
Dit is de situatie morgen om twintig over zeven:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2vk0m88.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Melkweg is waarschijnlijk de helft groter dan gedacht

Als dit inderdaad zo is, zal dit dan ook effect hebben op de massa bepaling van de Melkweg?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

If a dwarf galaxy goes through the disk, it would gravitationally pull the disk up as it comes in, and pull the disk down as it goes through, and this will set up a wave pattern that propagates outward.
Is het niet een beetje heel erg toevallig dat een of andere dwarf galaxy precies axiaal precies door het midden van onze melkweg vliegt, aan de plaatjes te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Morgenochtend is er een gedeeltelijke zonsverduistering.
Is er een manier om het goed te bekijken, met huis-, tuin, en keukenartikelen, zonder dat ik mijn retina doorbrandt? :P

Ik meen mij vaag te herinneren dat een CD werkt?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik meen mij ook vaag te herinneren dat iedereen een CD afraadt.. :P Of dat nou alleen door de eclipsbrilverkopers is zonder enige wetenschappelijke onderbouwing weet ik niet :+
Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste