Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Ik denk het wel.... Je kunt het centrum van de melkweg zien (en ook de spiralen), maar alleen maar als een vage witte band. De sterren kun je niet onderscheiden. Dus in die zin klopt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:16
Klopt niet helemaal. Melkweg is 100.000-120.000 lichtjaar groot, dus dat cirkeltje heeft een radius van ongeveer 1500 lichtjaar. Er zijn genoeg cepheïden/hyper- of superreuzen die je 's nachts met het blote oog kunt zien en sommige daarvan staan op duizenden lichtjaren afstand. 6 Cassiopeiae (16kly), Mu Cephei (6kly) en Deneb (2.6kly) bijvoorbeeld. Ik weet zeker dat er nog tientallen te zien zijn buiten dat cirkeltje, zonder dat je bovenop de mauna kea hoeft te staan en ja, je zult ze echt als sterren zien.

Edit: Chi2 Orionis, 32.000 lichtjaar :P

[ Voor 5% gewijzigd door Joep op 18-07-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dan klopt het qua radius inderdaad niet :) maar dan zou de cirkel een paar keer zo groot moeten zijn en heeft het wel ongeveer hetzelfde effect (nl. dat we maar een klein deel van het helaal kunnen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vooral naar boven en onder, vanuit het plaatje gezien, heb je waarschijnlijk meer dan genoeg mogelijkheden om zéér ver te kijken.. Volgens mij heb je veel minder last van intergalactic dust dan interstellar dust.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Je hebt wel meer de mogelijkheid om sterren te zien die heel ver weg staan, maar de verste sterren zul je juist daar niet zien. Dat komt omdat de verste sterren die je nog met het blote kan zien sterren zijn met een enorme massa en die sterren leven nu eenmaal niet veel langer dan een paar miljoen jaar. Als ze dus geboren worden in één van de grote stervormingsgebieden van de melkweg krijgen ze niet de tijd om te migreren naar een ander gebied, want voor die tijd ontploffen ze al. Zulke zware sterren worden nu eenmaal in de gasrijke armen van een sterrenstelsel geboren en zullen dus vanaf de aarde gezien altijd te zien zijn in het vlak van de melkweg en niet loodrecht op het galactisch vlak.

Edit: Nova's e.d. buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Joep op 19-07-2014 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:17
Zucht... *droomt van een tijd dat het allemaal bereikbaar zou zijn*
Misschien maar weer eens in Mass Effect duiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Joep schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 00:15:
Je hebt wel meer de mogelijkheid om sterren te zien die heel ver weg staan, maar de verste sterren zul je juist daar niet zien. Dat komt omdat de verste sterren die je nog met het blote kan zien sterren zijn met een enorme massa en die sterren leven nu eenmaal niet veel langer dan een paar miljoen jaar. Als ze dus geboren worden in één van de grote stervormingsgebieden van de melkweg krijgen ze niet de tijd om te migreren naar een ander gebied, want voor die tijd ontploffen ze al. Zulke zware sterren worden nu eenmaal in de gasrijke armen van een sterrenstelsel geboren en zullen dus vanaf de aarde gezien altijd te zien zijn in het vlak van de melkweg en niet loodrecht op het galactisch vlak.

Edit: Nova's e.d. buiten beschouwing gelaten.
Maar nu beperk je je alleen tot de melkwegstelsel? :? Waarom? :P

Toegegeven, hij is alleen zichtbaar vanaf het Zuidelijk halfrond, maar als je de Grote Magelhaense Wolk kunt zien, dan zie je toch ook sterren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Maar zie je ze als geheel, of apart? Waarschijnlijk het eerste. Je ziet dus wel sterren, maar kunt ze niet meer afzonderlijk van elkaar onderscheiden. Je hebt natuurlijk wel gelijk "dat je sterren ziet". :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
In this new model, the gravitational field still increases as you near the black hole's core. But unlike previous models, this doesn't end in a singularity. Instead gravity eventually reduces, as if you've come out the other end of the black hole and landed either in another region of our universe, or another universe altogether. Despite only holding for a simple model of a black hole, the researchers – and Ashtekar – believe the theory may banish singularities from real black holes too.
Ik zou er niet raar van opkijken als ooit bewezen kan worden dat ons heelal uit het zwarte gat van een ander heelal ontstaan is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Who knows, maar ik vind die theorie van die "witte gaten" wel mooi. Vooral met dat zo'n ding in een fractie van een oogwenk ontstaat maar door de invloed van het zwarte gat die wij nog steeds ervaren als buitenstaanders voor ons enorm lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
Jammer dat het niet mogelijk is om een foto te maken van onze eigen melkweg.

Computermodellen op basis van positiebepaling van miljarden sterren geven ons wel een idee hoe de melkweg er ongeveer uit moet zien, maar een echte foto van onze melkweg zal er wel nooit komen.

Althans ik zie ons niet snel een sonde de melkweg uit sturen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou...die is al onderweg. Duurt alleen nog effe, hij is net het zonnestelsel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefijn schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 22:29:
Nou...die is al onderweg. Duurt alleen nog effe, hij is net het zonnestelsel uit ;)
Jammer alleen dat die lang en breed dood gaat zijn tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Bestla

Kvinne

stefijn schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 22:29:
Nou...die is zijn al onderweg. Duurt alleen nog effe, hij isZe zijn net het zonnestelsel uit ;)
Fixed :)
http://voyager.jpl.nasa.gov/where/

[ Voor 74% gewijzigd door Bestla op 23-07-2014 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
tnx
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 02:48:
[...]

Jammer alleen dat die lang en breed dood gaat zijn tegen die tijd.
De vraag is of er dan uberhaupt nog wel mensen zijn >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 23-07-2014 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
De Voyagers zijn al een keer of tien het zonnestelsel uitgeweest als je de nieuwsberichten mag geloven ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maar nu echt :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ondertussen toch allang voorbij de Oortwolk en de Heliopauze, dus dan inderdaad nu echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De camera's van beide Voyagers werken allang niet meer.

Bovendien gaan ze ook niet onder een hoek van 90 graden omhoog ten opzichte van het galactisch vlak.

Nee, zelfs al zou je een sonde bouwen die met de lichtsnelheid de melkweg kan verlaten dan duurt het nog minstens 500 jaar om de bovenste (of onderste) rand te bereiken, en nog eens tienduizenden jaren om fatsoenlijk afstand te nemen voor het maken van zo'n foto.

Maar wat zou zo'n foto er majestueus uitzien.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me ook efficiënter om te blijven werken aan detectiemethodes en -apparatuur die zaken in andere stelsels kunnen zien. Daarvan weten we prachtig hoe ze er op afstand uitzien en daar hebben we 'lokaal' ook veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Snowwie schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:40:
Nee, zelfs al zou je een sonde bouwen die met de lichtsnelheid de melkweg kan verlaten dan duurt het nog minstens 500 jaar om de bovenste (of onderste) rand te bereiken, en nog eens tienduizenden jaren om fatsoenlijk afstand te nemen voor het maken van zo'n foto.
En dan nog eens dezelfde tijd om de foto aan te laten komen op aarde 8)7

En dan hebben we het over ons eigen sterrenstelsel, er zijn nog een paar anderen ...

Best groot, het heelal.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/skur5y.jpg

Fascinerend, er verschijnt en verdwijnt gewoon een eiland op Titan:

http://www.universetoday....ears-disappears-on-titan/

Wat zou dit kunnen zijn? Als het een vulkaan zou zijn zou deze later er ook nog moeten zijn. Het moet dus iets zijn dat naar de oppervlakte is gedreven en vervolgens weer is afgezonken. Misschien een ijsberg?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Hmmm, oppassen dus als we er ooit een sonde heen sturen met een drijvende lander. Straks botst hij op een ijsberg en zinkt hij. Op een hemellichaam genaamd Titan is dat helemaal niet ondenkbaar ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Europese ruimtesonde Rosetta heeft voor het eerst de temperatuur van de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko gemeten.

De temperatuur op het oppervlak van de komeet bedraagt -70 graden Celsius.

Dat lijkt koud, maar gezien de afstand van de komeet tot de zon (555 miljoen kilometer) kan de komeet bij die temperatuur niet volledig met ijs bedekt zijn.

Dat meldt de Europese ruimtevaartorganisatie ESA op het weblog van de kometenjager Rosetta.

De schatting van de temperatuur is gebaseerd op infraroodstraling van de komeet. De meting werd verricht tussen 13 en 21 juli toen de ruimtesonde zijn doelkomeet naderde tot op 5.000 kilometer. Pas nu zijn de resultaten bekendgemaakt.

Inmiddels is Rosetta de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko genaderd tot op 500 meter. De ruimtesonde is al vaart aan het minderen.

Woensdag zal Rosetta zich in een baan rond de doelkomeet plaatsen, zodat het hemellichaam van dichtbij kan worden bestudeerd.

Na meer dan 6 miljard kilometer vliegen, tien jaar na het vertrek vanaf de aarde, komt de ruimtesonde dan aan op de plaats van bestemming.

In november staat het hoogtepunt van de missie gepland. Rosetta zal dan een onbemande verkenner met de naam Philae op het oppervlak van de komeet afzetten.

Met behulp van de lander kan op de komeet onder meer informatie worden verzameld over het ontstaan van het zonnestelsel.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...te-temperatuurmeting.html

Wikipedia: 67P/Churyumov–Gerasimenko
Wikipedia: Rosetta (spacecraft)
Wikipedia: Philae (spacecraft)

En, uit het andere topic, een plaatje van de komeet zoals Rosetta hem op dit moment ziet:

Afbeeldingslocatie: http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/08/ESA_ROSETTA_NAVCAM_20140803_full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 05-08-2014 07:27 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het lijkt wel een paddenstoel. Of met een beetje fantasie een nucleaire explosie. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dit is vrij cool:
Using NASA’s Hubble Space Telescope, a team of astronomers has spotted a star system that could have left behind a “zombie star” after an unusually weak supernova explosion.
http://www.nasa.gov/press...zombie-star/#.U-Jsp9x_tKY

Afbeeldingslocatie: http://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/673xvariable_height/public/14-212_0.jpg?itok=8rqRL4Cd

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*bump wegens Perseïden-reminder*

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met beter weer en weekeinde wilde ik nog wel eens met wat vrienden en een kist wijn buiten slapen, en dan liefst in noord Friesland, om ze goed te kunnen zien, Ik blijf denk ik de komende twee nachten maar binnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar het hoogtepunt is vandaag om 7:00 toch? Is aan het einde van de week de boel niet al lang weer voorbij?

Ik ga zelf zo nog wel ff naar buiten denk ik, maar ik ben bang dat het te bewolkt is.

[ Voor 29% gewijzigd door Compizfox op 13-08-2014 00:42 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Holographic universe experiment begins
The Holometer experiment will test whether our universe is coded into 2-D packets many trillion times smaller than an atom.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BtM909 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 23:50:
The Holometer experiment will test whether our universe is coded into 2-D packets many trillion times smaller than an atom.
Als daar bevestigende resultaten uitkomen wordt het geheel wel een heel bizar verhaal. Voor zover dat het nog niet was natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
BtM909 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 23:50:
Creepy gedachte als de resultaten positief zijn. :/

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers onder ons: de alpha van Universe Sandbox2 is te koop! Er moet nog het nodige aan geslepen worden, maar het is al een behoorlijk indrukwekkende simulator.

Ik heb uiteraard net de mazzel dat ik drie dagen geleden versie één gekocht heb, maar deel twee is ook zeker zijn geld waard :Y

Verwijderd

Ik wilde even wat materiaal zien van binaire sterren(stelsels) op Youtube. Het eerste filmpje dat ik tegenkomt is van één of andere Hindoebeweging die gelooft dat dubbelsterren een bepaalde relevantie hebben en dat de zon een dubbelster is, onder het tweede (wel wetenschappelijke) filmpje vind ik iemand die gelooft dat de aarde hol(!) is en een derde vindt de hele notie dat we op een rots die door de ruimte zweeft leven totale onzin en het allemaal één groot bedrog is om geld los te troggelen van overheden.

Waar komen die mensen in vredesnaam vandaan en, vooral, waarom overheerst dit een toch vrij brede site als Youtube? 8)7

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Omdat iedereen kan uploaden en schrijven wat hij wil op het internet. En er goedgelovig gepeupel rondloopt wat maar al te ontvankelijk is voor dat soort pertinente onzin.

Verwijderd

Jorgen schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:53:
Omdat iedereen kan uploaden en schrijven wat hij wil op het internet.
offtopic:
Klopt, maar normaal gesproken valt dat wel weg tussen het wat meer rationele spul. Dat ik zo'n gammel filmpje als eerste te zien kreeg van Youtube baart toch enige zorgen.

People, what a bunch of bastards!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2014 09:59 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 03:21:
Voor de liefhebbers onder ons: de alpha van Universe Sandbox2 is te koop! Er moet nog het nodige aan geslepen worden, maar het is al een behoorlijk indrukwekkende simulator.

Ik heb uiteraard net de mazzel dat ik drie dagen geleden versie één gekocht heb, maar deel twee is ook zeker zijn geld waard :Y
ziet er leuk uit, ik heb ook wel eens wat zitten frobelen met de eerste versie. Kijken wat er gebeurt als je een paar extra Jupiters in het zonnestelsel zet. Of de massa van de aarde enorm ophogen en zien hoe de maan het zonnestelsel uitvliegt :D

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde jullie deze niet ontzeggen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Die hele site is het wel waard om naar te linken: http://www.avertedimagination.com/best_1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wel vreemd eigenlijk dat zo'n bol van gas alsnog zo scherp begrensd kan zijn..? (Of op z'n minst lijkt te zijn in dat spectrum.) Of maak ik nu een stomme denkfout? :P

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 29-08-2014 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Osiris schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:54:
Wel vreemd eigenlijk dat zo'n bol van gas alsnog zo scherp begrensd kan zijn..? (Of op z'n minst lijkt te zijn in dat spectrum.) Of maak ik nu een stomme denkfout? :P
The Sun is a star made of hot plasma, so it does not have a 'surface' in the planetary sense. To the human eye, the Sun appears to have a well-defined outline. This is because the radiation to which our eyes react, ordinary visible light, is emitted in a layer only about 500 kilometres (300 miles) thick, which is called the photosphere. Relative to the Sun's entire radius of around 700,000 kilometres (400,000 miles), this is a very small distance so it appears as a sharp edge.
http://www.astronomy-education.com/index.php?page=59

(na een redelijk simpele zoekactie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:54:
Je ziet het eigenlijke oppervlak niet eens, maar de fotosfeer :) Dat verandert verder niets aan jouw vraag overigens, maar ik denk dat het simpele antwoord is dat het een dusdanige grote schaal heeft (en ver weg is) dat hele grote grensgebieden daardoor verradelijk scherp lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dan nog blijft de vraag, waarom is die fotosfeer dan zo bizar scherp afgegrensd danwel dun :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:01:
Dan nog blijft de vraag, waarom is die fotosfeer dan zo bizar scherp afgegrensd danwel dun :P
Dat is hij dus niet, dat lijkt alleen maar zo door de afstanden en schaal.

Zie onze eigen atmosfeer:

Afbeeldingslocatie: http://www.uh.edu/engines/airspaceboundary.jpg

Vervolgens maar iets verder weg:

Afbeeldingslocatie: http://static.freepik.com/free-photo/globe-sky-shuttle-earth-atmosphere-clouds-space_121-11084.jpg

Et voila, je wazige overgang is opeens een harde lijn geworden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:02:
[...]

Dat is hij dus niet, dat lijkt alleen maar zo door de afstanden en schaal.

Zie onze eigen atmosfeer:

[afbeelding]
... In die quote hierboven staat dat de fotosfeer maar 500 km dik is..? T.o.v. de gehele diameter van de zon vind ik dat vrij bizar dun en scherp afgegrensd.

Jij mag 500 km misschien niet dun vinden, ík vind dat wel dun. Why the hell is er slechts een zone van 500 km in de zon die zichtbaar licht uitzend? :o

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 29-08-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:03:
... In die quote hierboven staat dat de fotosfeer maar 500 km dik is..? T.o.v. de gehele diameter van de zon vind ik dat vrij bizar dun en scherp afgegrensd.
Begrijp ik jou nou niet of begrijp jij het niet? Die scherpe afgrenzing komt toch juist van die 500 kilometer ten opzichte van de grootte van de zon vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:04:
[...]

Begrijp ik jou nou niet of begrijp jij het niet? Die scherpe afgrenzing komt toch juist van die 500 kilometer ten opzichte van de grootte van de zon vandaan?
Ik denk dat jij me inderdaad niet begrijpt inderdaad... Want waar komt die 500 vandaan? Waarom is dat niet 50 000 km? Maar slechts 500?

Wat je nu doet mijns inziens is bij een moordzaak vragen naar de doodsoorzaak en dan steevast als antwoord krijgen "ja euh, een bloeding in z'n hoofd", terwijl je als antwoord op zoek bent naar het moordwapen.. ;) Dan neem je toch ook geen genoegen met "Ok, een bloeding in z'n hoofd *trekt schouders op* case closed ondanks die bebloede honkbalknuppel in de bosjes" Fijn dat 't komt door die 500 km, OK, leuk en aardig, maar dan willen we natuurlijk verder hè? Wáárom is die fotosfeer dan beperkt tot 500 km.. :o

[ Voor 37% gewijzigd door Osiris op 29-08-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:05:
Ik denk dat jij me inderdaad niet begrijpt inderdaad... Want waar komt die 500 vandaan? Waarom is dat niet 50 000 km? Maar slechts 500?

Wat je nu doet mijns inziens is bij een moordzaak vragen naar de doodsoorzaak en dan steevast als antwoord krijgen "ja euh, een bloeding in z'n hoofd", terwijl je als antwoord op zoek bent naar het moordwapen.. ;) Dan neem je toch ook geen genoegen met "Ok, een bloeding in z'n hoofd *trekt schouders op* case closed ondanks die bebloede honkbalknuppel in de bosjes" Fijn dat 't komt door die 500 km, OK, leuk en aardig, maar dan willen we natuurlijk verder hè? Wáárom is die fotosfeer dan beperkt tot 500 km.. :o
Ik weet dat de fotosferen van andere sterren verschillende diktes kunnen hebben en dat het gegroepeerd is per type ster, maar welke factoren daarop van invloed zijn is lastig te zeggen. De samenstelling en grootte van een ster is dus het korte antwoord.

Als ik er wat dingen over opzoek lijkt het lange antwoord te zijn dat de granules snel afkoelen en terugzakken, dit alles in de vorm van convectiestromen. Dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer, maar geeft wat meer detail:
The photosphere is the lowest of the three layers of the atmosphere. It is the optical `surface' of the sun, but it isn't actually a solid surface, it is a shallow shell of gas about 400km deep. The fact that you can only see 400km into the layer suggests it is surprisingly opaque to visible light despite it being such a thin gas. All visible light is emitted from the photosphere akin to a black body (i.e. peak of the black body spectrum is in the visible waveband). Therefore, the temperature is found to be about 5800K using Wien's displacement law. This, as well as the `limb darkening' around the edge of the Sun, also confirms that the temperature decreases as you go deeper into the photosphere (towards the chromosphere).
Granulation at the photosphere

Granulation occurs at the photosphere. It represents the top of convection currents operating just below the photosphere, transporting heat from below to the surface. This convection produces columns of rising gas (granules) to the upper levels, which then cools off and plunges back down into the interior. This is done at a rate of a few kilometres per second, so not very rapid, but noticeable. In the above figure, you can see the granulation taking place. The brighter, central regions show hotter gas rising upwards and the darker, narrower parts correspond to cooler gas sinking back down into the interior of the Sun.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dat verklaart nog geenszins waarom er zo'n duidelijke scheiding tussen de fotosfeer en de chronosfeer is en waarom dat niet meer een continuüm is wat langzaam in elkaar overloopt.

Welke processen er zich afspelen naast die convectie-shizzle e.d. of waarom eventueel die convectie-zaken de beperkende factor zouden zijn voor de grootte van de diverse sferen wordt totaal niet uitgelegd.. Wellicht is 't ook helemaal niet duidelijk hoor.. :+ Had gehoopt dat iemand 't zou weten. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Osiris op 29-08-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:54:
Dat verklaart nog geenszins waarom er zo'n duidelijke scheiding tussen de fotosfeer en de chronosfeer is en waarom dat niet meer een continuüm is wat langzaam in elkaar overloopt.
Wat mij betreft wel heel aardig, je ziet immers ook bijvoorbeeld bij wolken een heel expliciete laag waar ze een collectieve grens aanhouden. Dat zijn ook convectiestromen, zij het in een iets andere vorm. Ik zou de vraag eerder andersom stellen: waarom verwacht je een geleidelijke schaal?
of waarom eventueel die convectie-zaken de beperkende factor zouden zijn voor de grootte van de diverse sferen wordt totaal niet uitgelegd..
Als ik mijn fantasie gebruik kan ik dat zelf wel invullen - die grootte wordt bepaald door de warmteafgifte van de gassen in de convectiestromen. Op een gegeven moment is de koek op, neemt de dichtheid toe en zakt het spul terug en daar kom je dan die grens tegen. Daarmee kan je de convectiezone en fotosfeer al heel aardig uitleggen. Waar dat precies is hangt van de dichtheid, het aanwezige materiaal en eigenschappen van het materiaal af - en dus de samenstelling van de ster.

Uiteraard kan je veel dieper op die dynamiek ingaan, waarom is een vraag die we al jong tot in den treure leren stellen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2014 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thx! Ik heb er een 16/9-versie van gebakken: https://srv.tuxplace.nl/hosted/sun082414_copy.jpg

EDIT: Wacht even, ik zie nu de obvious banding. Ik ga hem even overdoen en dan exporten in een hogere JPEG quality.

EDIT: Betere versie: https://srv.tuxplace.nl/hosted/sun082414_copy_v2.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Compizfox op 29-08-2014 23:58 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het vooral zo bizar dat de fotosfeer ervoor zorgt dat het ding er echt als een balletje uitziet. Je zou zeggen dat de zon aan alle kanten even fel is en daardoor geen zichtbare bolvorm heeft, maar door de semi-doorzichtige laag is dat toch het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik snap dit soort dingen ook niet helemaal goed en ben er toch nieuwsgierig naar :D

Dit soort artikelen voegen ook niet toe aan mijn wetenschap: http://www.theguardian.co...sun-perfect-sphere-nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een redelijk compleet en leesbaar beeld van de zon (en een hoop andere zaken) kan ik deze site aanraden. Best wat diepgang zonder droog te worden en niet zo overversimpeld als de gangbare stukjes die Google uitspuugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

We krijgen visite van een asteroïde morgenavond.
Een pas ontdekte asteroïde ter grootte van een huis passeert zondagavond de aarde op relatief korte afstand.

De asteroïde, 2014 RC, scheert voorbij op 40.000 kilometer, een tiende van de afstand van de maan tot de aarde. Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gemeld.

De asteroïde levert volgens NASA geen gevaar op voor weer- en communicatiesatellieten, die doorgaans op een hoogte van 36.000 kilometer met de aarde meedraaien. De ruimtesteen heeft een doorsnee van zo'n achttien meter. Hij zal niet met het blote oog te zien zijn, maar waarschijnlijk wel met de relatief kleine telescopen van amateur-sterrenkijkers.

2014 RC is een fractie kleiner dan de asteroïde die vorig jaar ontplofte boven het Russische Tsjeljabinsk. Door de bijbehorende drukgolf sneuvelden talloze ruiten en raakten gebouwen beschadigd. Er vielen rond de duizend gewonden.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...akelings-langs-aarde.html

Wikipedia: 2014 RC

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er is een nieuwe maan bij Pluto ontdekt:

http://www.universetoday....aces-toward-dwarf-planet/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Nope! Beter lezen. Hydra was al eerder ontdekt in 2005, maar is nu voor het eerst door New Horizons gefotografeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Waar staat dat dan? Er staat dat Hydra in juli door New Horizons gefotografeerd werd, maar ik kan uit de tekst niet opmaken dat hij al in 2005 ontdekt was.

CTRL + F5 op "2005" in de tekst levert niks op.

Er staat wel dit:
Most of Pluto’s moons were discovered while New Horizons was under development, or already on its way.
Maar dat kan ook impliceren dat sommige manen later ontdekt zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:08:
Maar dat kan ook impliceren dat sommige manen later ontdekt zijn.
Of eerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Met een béééétje begrijpend lezen maak je uit de tekst op dat ze hun camera soort van 'getest' hebben op één van Pluto's reeds bekende manen.

Het feit dat ze van een andere maan weten, die rond hetzelfde moment als Hydra is ontdekt, namelijk Nix maar dat ze die nog níet kunnen zien, omdat ze nog te ver weg zijn, impliceert dat beide eerder ontdekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Philae lander locatie bepaald:

Afbeeldingslocatie: http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2014/09/philae_s_primary_landing_site/14819791-1-eng-GB/Philae_s_primary_landing_site_large.jpg

http://www.esa.int/Our_Ac...spot_for_Rosetta_s_lander

Tja, wat moet je hier nu van zeggen. Wat een vreemde plaats om te gaan landen. Ik zou zeggen, landt hier:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/1ykg94.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 16-09-2014 18:33 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Gelukkig heb jij al 20 jaar ervaring in 't landen van ruimtevaartuigen op astroïden tijdens je 35-jarige carrière bij NASA, vandaar dat je 't beter weet..!

Als je op 't bovenste artikel klikt in de linkjes onderaan dat artikel, dan kun je al wat argumenten lezen waarom 'Site B' minder geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Vanavond major announcement door Nasa ivm manned spaceflight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Morgen wordt SpaceX aan ISS gekoppeld :)

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een internationaal team van astronomen heeft een planeet ontdekt met een heldere hemel en water in de atmosfeer.

Het is de kleinste exoplaneet tot nu toe waar wetenschappers water aantroffen. De planeet is ongeveer zo groot als Neptunus, zo'n vier keer de grootte van de aarde, en staat 124 lichtjaar van de aarde vandaan.

De planeet, HAT-P-11b genaamd, heeft een heldere hemel, wat het voor de onderzoekers mogelijk maakte om de atmosfeer goed te onderzoeken. Bij alle andere ontdekte exoplaneten van deze grootte werd het zicht beperkt door wolken.

Om de planeet waar te nemen maakten de wetenschappers gebruik van de zogeheten transitmethode. Op het moment dat de planeet vanaf de aarde gezien voor zijn ster schuift, verduistert de planeet een heel klein stukje van die ster.

De astronomen maakten gebruik van de ruimtetelescopen Hubble, Spitzer en Kepler. Ze keken naar het licht dat vanuit de ster door de dampkring van HAT-P-11b in de telescopen viel.

Uit de waargenomen golflengtes concludeerden de onderzoekers dat de atmosfeer waterdamp bevat. Omdat het licht dat de dampkring doorlaat relatief intens is, moet de planeet een heldere hemel hebben. In elk geval tot vlakbij het oppervlak is HAT-P-11b wolkeloos.

Wetenschappers doen verslag van hun ontdekking in het wetenschappelijk tijdschrift Nature dat donderdag verschijnt.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...-hemel-met-waterdamp.html

Wikipedia: HAT-P-11b

Vergelijking qua formaat tussen Neptunus (links) en HAT-P-11b:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Exoplanet_Comparison_HAT-P-11_b.png

Ik zou de koffers overigens nog even niet inpakken, hij staat namelijk niet alleen vrij ver van ons vandaan, maar het is er ook nog eens vrij warm (verwachting is rond de 600 graden).

Virussen? Scan ze hier!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Water in combinatie met 600 graden lijkt me niet echt een geweldige combinatie. Dan krijg je toch juist stoom? En dus wolken?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 15:01
CAP-Team schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:45:
Water in combinatie met 600 graden lijkt me niet echt een geweldige combinatie. Dan krijg je toch juist stoom? En dus wolken?
Een internationaal team van astronomen heeft een planeet ontdekt met een heldere hemel en water in de atmosfeer.
[...]
Water in de atmosfeer == wolken?

• Osiris
  • Niet online
Ik denk eerder dat 't zal gaan om waterdamp.

Wolken bestaan uit vloeibare waterdruppeltjes en da's bij 600 °C nogal knap op te bereiken.. Dan heb je drukken nodig van meer dan 20 MPa ('t fase-diagram op Wikipedia gaat niet verder dan 350 à 400 °C qua temperatuur :+), ik schat zelfs wel zo'n 200 MPa (logaritmische schaal). Al zit je dan wel vér voorbij het kritische punt, dus in de supercritische fase van water te spelen.. :+

Dan daarbij, hoe de (…) wilde je in een dampkring een druk van zoveel MPa gaan bereiken? Niet... Dus da's gewoon gasvormig bij 600 °C ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Afbeeldingslocatie: http://www.jpl.nasa.gov/images/cassini/20140926/pia18430-640.jpg

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2014-327

Wetenschappers staan nog steeds voor een raadsel wat bovenstaande radar echo kan zijn.

Ik zou ook niet weten wat het kan zijn, aangezien ik me niet eens een voorstelling kan maken van hoe een zee van ethaan er uit ziet. Het is waarschijnlijk geen stromend ethaan dat van het land de zee in loopt, omdat op de tweede foto er geen verbinding is tussen het object en het vaste land. Misschien is het toch een activiteit op de zeebodem dat deze echo geeft, of misschien vulkanische activiteit dat een stukje land omhoog gedrukt heeft, en op de 3e foto weer langzaam aan het wegzakken is.

Het is elk geval fascinerend. Wat mij betreft mogen ze zo snel mogelijk een rover/ballon/vliegtuig/boot whatever naar Titan sturen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is dan of het een aanzet tot leven is/kan zijn of juist een opgeblazen beschaving :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft me verbazen te bedenken dat de atmosfeer van Aarde maar zo'n dun laagje gas is dat een beetje aan de zijkant van een bal harder materiaal blijft kleven. Voor ons is het zo'n onmiskenbaar gegeven dat ik me toch moeilijk kan voorstellen dat het eigenlijk zo weinig voorstelt.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Thin_Line_of_Earth%27s_Atmosphere_and_the_Setting_Sun.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Mooi he :)
Earth’s atmosphere is only 1/1,200,000 the mass of Earth itself. So it is a very thin skin surrounding our planet.
edit:

Door jouw post kom ik er net ook achter dat http://physics.stackexcha...tate-along-with-the-earth

[ Voor 36% gewijzigd door BtM909 op 13-10-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Er zouden meer mensen zich over moeten verbazen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:Y

Hoe lang ik me ook met astronomie bezighoudt, de meest simpele aspecten blijven me nog verbazen. Ons menselijke referentiekader blijkt steeds maar weer totaal arbitrair te zijn en wat mij normaal vinden dus ook. Apen die tegen de zijkant van een klont gesmolten steen en ijzer met een korstje erop plakken en zo een beetje door de onbevattelijk grote ruimte dobberen - en we vinden het doodnormaal.
Door jouw post kom ik er net ook achter dat http://physics.stackexcha...tate-along-with-the-earth
Dat wat?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:01:
Het blijft me verbazen te bedenken dat de atmosfeer van Aarde maar zo'n dun laagje gas is dat een beetje aan de zijkant van een bal harder materiaal blijft kleven. Voor ons is het zo'n onmiskenbaar gegeven dat ik me toch moeilijk kan voorstellen dat het eigenlijk zo weinig voorstelt.

[afbeelding]
En daar zitten we dan, gevangen met zo'n 7 miljard mensen in dat dunne laagje.

En dat kleine beetje lucht dat we hebben, verontreinigingen we ook nog eens in hoop tempo.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je wel geklikt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het lijkt erop dat NASA snel zal weten waar New Horizons heen gaat wanneer hij voorbij Pluto gevlogen is.
Scientists using the powerful Hubble Space Telescopes have identified three tiny objects at the frontier of the solar system that NASA's New Horizons spacecraft could visit after making an historic flyby of Pluto next summer.
http://www.spaceflightnow.com/newhorizons/141019kbos/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard, maar het precieze onderwerp is nogal diffuus.

Bedoel je waarom de atmosfeer meedraait? Dat antwoord is simpel - hoekmoment. Wat dat betreft is de Aarde met zijn atmosfeer niet veel anders dan het Zonnestelsel en de planeten, al kent de atmosfeer natuurlijk frictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:28:
[...]

Uiteraard, maar het precieze onderwerp is nogal diffuus.

Bedoel je waarom de atmosfeer meedraait?
Ja idd (dat was ook de vraag / titel van dat linkje :P) en dat wist ik niet goed te verklaren. Nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

Ik kwam toevallig dit topic tegen en dacht "hey, hier kan ik ook wel mijn resultaten posten :)". Bij deze dus :D .

Afgelopen zaterdag op zondag heb ik 's nachts buiten gestaan om te fotograferen en ben met onderstaand resultaat gekomen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7ufSA0L.jpg

Wat we hier zien is M45, ofwel de Pleiades. Dit zijn 19 frames van 10 minuten. Ik heb alle frames gebruikt, dus ook die met wolken :P . Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van darks, darkflats en flats om de meeste oneffenheden eruit te halen. Dit is slechts een stack en een simpele stretch verder geen enkele bewerking gedaan. Het was puur om even te kijken hoeveel data erin zat ;) . Dit is een dus voornamelijk een WIP.

Verdere details;
Mount: NEQ 6 Pro
OTA: GSO 6" Newton
Camera: gemodificeerde Canon 600D
Volgcamera: Lodestar
Processing: PixInsight

Mochten er nog meer vragen zijn dan stel ze maar gerust!

[ Voor 4% gewijzigd door zwik op 22-10-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
nice :) Maar dat is met eoa roterende standaard dan? Ik krijg al "getrokken" sterren bij een sluitertijd van >30sec

Overigens was ik een paar weken terug op rondreis door scandinavie en daar waren deze sterren elke nacht heuuul duidelijk te zien aan de horizon. Erg mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Dat is inderdaad met een roterende standaard ;) . Zoek maar naar NEQ 6 Pro, dan zie je wat ik gebruikt heb. De frames die ik schoot zijn 10 minuten lang op ISO 400.

Deze open sterrencluster is overigens ook goed in Nederland met het blote oog te zien! Deze staat rechtsboven het sterrenbeeld Orion. Met een beetje zoeken zie je dan een vlekje, dat is wat hierboven is afgebeeld :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik had m al gevonden ;) vakantiefoto uit Noorwegen met rechts de verdachte
Afbeeldingslocatie: http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=65498&d=1412793952

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 22-10-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Dat is 'm inderdaad! Gave foto ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Jaloers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb er nog veel meer :)

Die Pleiades waren daar zoals je ziet heel erg fel. Was me in Nederland eigenlijk nog nooit opgevallen maar daarginds kon je er een boek bij lezen ( ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:01:

[afbeelding]
Dat gas is relatief zelfs nog veel dunner dan het op de foto lijkt. Op de foto lijkt het iets van 30+km

1 van de dingen waar ik me licht geschrokken van verbaasd heb is dat als je alle functionele lucht (met leefbare samenstelling) opstapelt, je maar iets van 8.5 km lucht overhoudt.
Maw als je de stikstof/zuurstof/koolstofdioxide dichtheid over de hele hoogte precies voor elke kuub lucht hetzelfde maakt, als op zeeniveau.

Met de huidige distributie is zijn de goed leefbare hoogtes zelfs maar tussen de 0 en 2,5 km daarboven woont in Europa gewoon bijna niemand meer. (ook bijna geen dieren/planten btw)

Dus als ik van huis naar werk fiets ga ik met gemak over die afstand heen.

[ Voor 10% gewijzigd door enchion op 24-10-2014 01:34 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
YouTube: Ambition the film

Short film over Rosetta

Erg tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-08 21:21
Ik ben van plan om binnenkort de boeken 'Mars Up Close' van Marc Kaufman en 'Hubble' van David H. Devorkin te kopen. Is er iemand hier die een van die boeken heeft en mij deze aan kan raden? Of is er iemand die nog andere gave boeken kent die over astronomie gaan :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Weer Titan nieuws:
De ruimtesonde Cassini heeft een grote reflectie opgevangen, komend van Kraken Mare, de grootste methaanzee op Titan. De foto is gemaakt in het nabij infrarood dus met het blote oog zou je waarschijnlijk niets zien. In elk geval overduidelijk bewijs dat er vloeistoffen in deze zeeën voor komen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/kbf2u0.jpg

http://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA18432

Hoe zou dat er toch uit zien? Als je op één van die 'stranden' zou staan, uitkijkend over een methaanzee? Wat voor kleur zou het hebben? Kun je tot aan de bodem kijken, of is het juist erg troebel?

Fas-ci-ne-rend..... :Y :Y

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Bestla

Kvinne

Met ^^

In September zijn we om half 4 uur 's ochtends opgestaan om bij Dante's View ( 6000ft ) in Death Valley te zijn als de zon zou opkomen. Onderweg viel de sterrenhemel al op, de Mustang convertible was heerlijk, en hebben we de auto stilgezet in volmaakte duisternis. Zoiets moois zie je zelden, en al helemaal niet zo vaak in NL.

Helaas geen apparatuur mee voor dit soort fotografie. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 01-11-2014 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BtM909 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:47:
Ja idd (dat was ook de vraag / titel van dat linkje :P) en dat wist ik niet goed te verklaren. Nu wel :)
Ik snap niet zo goed waarom dat zo'n raadsel is, het zou juist wat vreemd zijn als het spul niet meedraait. Lang verhaal kort is de aarde ontstaan uit een draaiende schijf materie - lucht incluis. Dat is waarom de aarde draait en dus ook waarom de lucht draait.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2014 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-08 21:21
Afbeeldingslocatie: http://i.space.com/images/i/000/043/468/original/young-star-hl-tau-alma.jpg?1415225536

Hele gave foto van de ster HL Tau in IR, op zo'n 450 lichtjaar hiervandaan. Je kunt goed de schijf zien om de ster heen, waar zich waarschijnlijk planeten vormen. Best een gekke gedachte dat dat we dat allemaal kunnen fotograferen.. Hieronder zie je ons zonnestelsel vergeleken met dat van HL Tau. Foto is van het ALMA in Chili.

Afbeeldingslocatie: http://i.space.com/images/i/000/043/475/original/hl-tauri-solar-system.jpg?1415230725

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
VLT interferometer?

Edit: ALMA dus. Knap dat ze zo'n resolutie weten te behalen in dat frequentie-gebied. Nooit verwacht.

[ Voor 72% gewijzigd door Joep op 06-11-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Dat systeem zit overduidelijk nog vol met stof, gas en gruis anders zou de schijf niet zo oplichten.

Een erg jong stelsel zo te zien.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:59:
Dat systeem zit overduidelijk nog vol met stof, gas en gruis anders zou de schijf niet zo oplichten.

Een erg jong stelsel zo te zien.
Let wel dat dit met radioschotels is gedaan, de kleuren zijn dus vals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Korte analyse van het plaatje door de badastronomer:

http://www.slate.com/blog...ung_planetary_system.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens ook nog een interessante opmerking die ik tegenkwam in relatie tot Rosetta:
Real color of a comet is black. It's blacker than a blackest T-shirt you can buy in a shop, reflecting only 2% of light. Images on a web are overexposed to show it in a black and white.
Pagina: 1 ... 7 ... 21 Laatste