Edit:
Onderstaande stukje gaat over wat ik zelf wil observeren. Het gaat niet over fotograferen/astrofotografie. Dat zou puur een bonus zjin. Mijn vraag richt zich op wat ik zelf kan zien door een amateurtelescoop. Zeg maar
in de prijsrange tot € 2000.
Wat ik me nu al jaren afvraag - en nog niet echt een goed antwoord op heb kunnen vinden - is wat je nu daadwerkelijk met een amateurtelescoop zien kunt. De plaatjes die je online ziet, komen vaak van NASA, ESA e.d, of zijn gemaakt door universiteitsmedewerkers of gefortuneerde amateurs met een ongelimiteerd budget. Ik zou de komende jaren wel willen sparen voor een mooie amateurtelescoop, maar wil ook waken voor de teleurstelling.
Ik zou bijv. heel graag de planeten van dichtbij willen bekijken en dan meer dan alleen wat speldenpuntjes, of lichtgekleurde blobjes. Nu begrijp ik heel goed dat de bodem van Valles Marineris, of dat ene steentje op de Olympus Mons aan professionele sterrenwachten of ruimtetelescopen voorbehouden is, maar wat kan ik dan wel zien?
Zijn deze afbeeldingen wel mogelijk om zelf te zien?
Jupiter met Io:

Saturnus' maan Titan:

Valles Marineris op Mars:
Wat valt er bijv. zelf te zien van Venus, Uranus en Neptunes?
Kan ik dit soort dingen (met de juiste filters) ook zelf zien?
Orionnevel:
/f/image/MV63VdSkWclLHM8fqwcd6xbD.jpg?f=fotoalbum_large)
Andromeda:
Of verkijk ik me hierop en is dit gewoon sowieso voor iemand zonder de beschikking over een sterrenwacht, of een directe verbinding naar Hubble, gewoon nooit te zien?
Als dit soort dingen wel tot de mogelijkheden voor de thuis-astronoom kunnen behoren; aan welke budgetten moeten we dan denken? € 500, € 1000, € 1500, € 2000?
tl;dr Om na jaren sparen en de daaropvolgende aanschaf een grote teleurstelling te voorkomen, wil ik heel graag weten wat de amateur, thuisastronoom nu daadwerkelijk kan zien met "normale" apparatuur.
[
Voor 5% gewijzigd door
Jorgen op 08-03-2020 23:34
]