ISS transit filmen
Scott Manley - altijd goed voor interessante video's - postte gisteren deze video, waarin hij filmt hoe het ISS voorbij de zon vliegt:
Met de
website waar hij naar verwijst zoek je heel gemakkelijk voor een maand vooruit op waar voor een gegeven lokatie overgangen (van zowel zon als maan) in de buurt zijn. Ik heb een Nikon 5300, een statief, een 70-300 lens en zelfs een 500mm spiegellens, dus volgens mij heb ik alle spullen om eens te proberen zo'n overgang te filmen.
Ik denk dat ik mik op de transit van 29 juli, afhankelijk van het weer natuurlijk. Het is in de nacht van zaterdag op zondag, rond 01:00, dus ik kan dan uitslapen. Qua lokatie overweeg ik twee dingen:
Optie 1
Ik kan, lekker dicht bij huis, op
Anna's Berg in mijn woonplaats Hilversum gaan zitten en het vanaf daar proberen:
Voordelen: dicht bij huis, vrij letterlijk om de hoek. Ik fiets er zo heen en lig daarna zo weer in mijn bed. Het is een berg(je), dus ondanks dat de maan laag aan de hemel staat (17,3 graden) zou hij goed zichtbaar moeten zijn.
Nadelen: deze lokatie ligt aan de rand van de overgangstrook, dus de overgang duurt maar 0,63 sec. Met een opnamesnelheid van 50fps zou dat op zich alsnog zichtbaar moeten zijn, maar is natuurlijk niet optimaal.
Optie 2
Naar de zuidrand van Flevoland rijden:
Voordelen: precies in het midden van de overgangsstrook, dus maximale mogelijkheid om de overgang te filmen (1,85 sec).
Nadelen: Wat verder van huis, ik moet in de auto stappen, half uurtje rijden enz.
Ik zet het in mijn agenda, en als ik aan zie komen dat het helder is wil ik het echt wel proberen. Zou cool zijn als het lukt!
Heeft iemand hier dit al wel eens gedaan? Tips? Belangstelling om dit ook te proberen?
[
Voor 5% gewijzigd door
JeroenH op 11-07-2018 11:53
. Reden: Afbeeldingen geupload naar tweakers fotoalbum ]