Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
franssie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 03:51:
mwah - het hangt er wel vanaf wie als eerste ging zenden. Dat waren wij niet per definitie.
Ja, dat is wel een punt, vreemd dat ze dat er niet bij zeggen.

The enemy within

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:05
quote:
Salvatron schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 05:41:
[...]

Ja, dat is wel een punt, vreemd dat ze dat er niet bij zeggen.
Uitgangspunt was toch wanneer wij begonnen met uitzenden en dat dat signaal over 1500 jaar zover is gekomen dat je statistisch gezien wel een intelligente beschaving tegengekomen moet hebben?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
DappereDodo schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 05:58:
[...]

Uitgangspunt was toch wanneer wij begonnen met uitzenden en dat dat signaal over 1500 jaar zover is gekomen dat je statistisch gezien wel een intelligente beschaving tegengekomen moet hebben?
ze hebben het daar over first contact oid

The enemy within

• Bonswah85
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 08:10

Bonswah85

Koffie!

quote:
JeroenH schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:19:
De grootste radiotelescoop ter wereld in Arecibo loopt risico gesloten te worden.

Nu heb ik geen idee van het belang van het onderzoek wat met dat ding gedaan wordt, en of dat geld beter besteed zou kunnen worden niet. Maar ik hoop wel dat zelfs als hij gesloten wordt het apparaat in ieder geval als monument wordt behouden.
Copy-paste van de wiki in jouw post:

The observatory has appeared in film and television productions, gaining more recognition in 1999 when it began to collect data for the SETI@home project.It has been listed on the American National Register of Historic Places starting in 2008..[1][5] It was the featured listing in the National Park Service's weekly list of October 3, 2008.[6] The center was named in IEEE Milestone in 2001.[7] It has a visitor center that is open part-time.

Misschien betekent dit dat het een beschermd/monumentaal complex is?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

BtM909

Moderator Devschuur®

Watch out Guys...

quote:
franssie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 03:51:
mwah - het hangt er wel vanaf wie als eerste ging zenden. Dat waren wij niet per definitie.
Als het wel gaat om wat wij uitzenden:

Interstellar Memes

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:50
De Chinese 500m radiotelescoop is voltooid, first light komt in september. 200m groter an Arecibo!

http://www.aljazeera.com/mritems/imagecache/mbdxxlarge/mritems/Images/2016/7/3/ae3adc76d4be4cc383a8bfd01f44e489_18.jpg

Illusion is the ultimate weapon

• JeroenH
Komende dagen als het goed is steeds meer activiteit richting het maximum (11 augustus) van de Perseïden. Ik ben echter bang dat er in Nederland niet veel van te zien zal zijn, als ik de weersverwachting zo zie hebben we allemaal bewolkte nachten...

JeroenH wijzigde deze reactie 08-08-2016 15:51 (9%)

• Herr Roedy
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-09-2017

Herr Roedy

Jawohl!

Vannacht zou het om 2:00 even helder moeten zijn:
https://www.meteoblue.com...netherlands_2750415?day=2
Maar meteoblue heeft er vaker naast gezeten. Welke site gebruik jij om te kijken of het helder wordt?

That's one small step for FSB, one giant leap for clockspeed || You will receive the Order of Lenin for this Captain!

• JeroenH
quote:
Herr Roedy schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:37:
Vannacht zou het om 2:00 even helder moeten zijn:
https://www.meteoblue.com...netherlands_2750415?day=2
Maar meteoblue heeft er vaker naast gezeten. Welke site gebruik jij om te kijken of het helder wordt?
Ik keek voornamelijk naar de algemene weersverwachtingen op knmi.nl/weer.nl. Ik houd het de komende dagen echt wel in de gaten (ik zal af en toe ook eens echt naar de lucht kijken ;) ). Als ik een wat helder stuk aan zie komen dan fiets ik met mijn camera wel even naar de hei. Maar ik reken er niet op.

• JeroenH
Het is vanavond helder! Ik heb dus net een uur op de hei gezeten (ik woon in Hilversum), Perseïden kijken. Toen ik aan kwam fietsen zag ik een heel heldere waar ook nog stukjes van af vielen, dus dat was een goed begin. Helaas bleef het bij dat goede begin, want ik heb er in een uur tijd maar 3 of 4 echt gezien. Ik heb 80 foto's, en met even vluchtig scannen staat in ieder geval geen heel duidelijke meteoor op. Morgenavond even goed kijken.

Verder zag ik dat Saturnus zichtbaar was, dus ik baalde een beetje dat ik mijn 500mm spiegellens niet meegenomen had. Misschien dat ik daar nét de ringen mee kan fotograferen. Nou ja, volgende keer beter.

Hopelijk vind ik een paar Perseïden op de foto's, die post ik dan wel.

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-04 15:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
JeroenH schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:53:
Het is vanavond helder! Ik heb dus net een uur op de hei gezeten (ik woon in Hilversum), Perseïden kijken. Toen ik aan kwam fietsen zag ik een heel heldere waar ook nog stukjes van af vielen, dus dat was een goed begin. Helaas bleef het bij dat goede begin, want ik heb er in een uur tijd maar 3 of 4 echt gezien. Ik heb 80 foto's, en met even vluchtig scannen staat in ieder geval geen heel duidelijke meteoor op. Morgenavond even goed kijken.

Verder zag ik dat Saturnus zichtbaar was, dus ik baalde een beetje dat ik mijn 500mm spiegellens niet meegenomen had. Misschien dat ik daar nét de ringen mee kan fotograferen. Nou ja, volgende keer beter.

Hopelijk vind ik een paar Perseïden op de foto's, die post ik dan wel.
Gisteravond was 't goed helder ja, ik heb de afgelopen jaren getrachts iets waar te nemen, maar nooit echt succes gehad. Dit jaar wordt een piek dus ik heb me voorgenomen m'n best doen. Ik wil vanavond naar flevoland gaan want daar is minder vervuiling. Ik neem ook m'n camera mee en hoop dat 't helder blijft.

Ik gebruik de skyview app om de perseiden te lokaliseren, maar ik weet nog niet zeker of ik dan goed kijk. Geen ervaring. Ik zoek daarnaast de steelpan op en kijk ergens rechts of ik iets zie.

...en waarom?

• JeroenH
Ik heb even beter gekeken naar mijn foto's, en maar één foto kunnen vinden met een meteoor (linksboven):

Als het vanavond weer helder is probeer ik het denk ik weer.

-edit-

Trouwens, helemaal vergeten, de foto is hiermee gemaakt:
  • Nikon D5300
  • 18-70mm kitlens
  • 18mm, f3.5, 30 sec, ISO 800, focus vastgezet op oneindig
  • Android app "DSLR Remote" gebruikt om elke 34 seconden een foto te maken
  • Statief
  • Foto's gemaakt in kleur, maar uiteindelijk omgezet naar grijswaarden omdat na levelen nogal onnatuurlijke kleuren overbleven.
  • Geschoten in jpg (ik weet het, ik weet het) because I'm a busy man ;)
Ik heb overwogen om mijn 35mm 1.8 lens mee te nemen. Die is lichtsterker, maar heeft een veel kleiner beeldveld. Afwegingen... Sowieso neem ik volgende keer al mijn lenzen mee om te kunnen experimenteren. Al doende leert men.

JeroenH wijzigde deze reactie 11-08-2016 14:26 (61%)

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
JeroenH schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:38:
Ik heb even beter gekeken naar mijn foto's, en maar één foto kunnen vinden met een meteoor (linksboven):

[afbeelding]

Als het vanavond weer helder is probeer ik het denk ik weer.

-edit-

Trouwens, helemaal vergeten, de foto is hiermee gemaakt:
  • Nikon D5300
  • 18-70mm kitlens
  • 18mm, f3.5, 30 sec, ISO 800, focus vastgezet op oneindig
  • Android app "DSLR Remote" gebruikt om elke 34 seconden een foto te maken
  • Statief
  • Foto's gemaakt in kleur, maar uiteindelijk omgezet naar grijswaarden omdat na levelen nogal onnatuurlijke kleuren overbleven.
  • Geschoten in jpg (ik weet het, ik weet het) because I'm a busy man ;)
Ik heb overwogen om mijn 35mm 1.8 lens mee te nemen. Die is lichtsterker, maar heeft een veel kleiner beeldveld. Afwegingen... Sowieso neem ik volgende keer al mijn lenzen mee om te kunnen experimenteren. Al doende leert men.
volgens wolkenradar wordt 't pas morgen om 07.00 weer helder :'(

...en waarom?

• JeroenH
Ja ik geloof er inmiddels ook niet meer in. Jammer hoor. Misschien morgenavond, we zien wel. op tijd naar bed zou ook niet slecht voor mij zijn ;) maar dit komt ook weer niet zo vaak voor.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
JeroenH schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:09:
Ja ik geloof er inmiddels ook niet meer in. Jammer hoor. Misschien morgenavond, we zien wel. op tijd naar bed zou ook niet slecht voor mij zijn ;) maar dit komt ook weer niet zo vaak voor.
Volgens de voorspellingen zou 't morgen goed weer worden. Perfecte timing! We blijven hopen :)

Edit: Yes, het klaart momenteel op. Das een goed teken!

Younes wijzigde deze reactie 12-08-2016 16:09 (7%)

...en waarom?

• JeroenH
Gisteravond was het weer hier (Hilversum) slecht, met een dik wolkendek. Nu is het echter strakblauw. oOo

Als er niets tussenkomt zit ik vanavond weer op de hei, kijken of ik wat meer geluk heb dan van de week. In ieder geval ben ik de camera + smartphone (nodig als IR intervalometer) al aan het opladen :)

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:09:
Gisteravond was het weer hier (Hilversum) slecht, met een dik wolkendek. Nu is het echter strakblauw. oOo

Als er niets tussenkomt zit ik vanavond weer op de hei, kijken of ik wat meer geluk heb dan van de week. In ieder geval ben ik de camera + smartphone (nodig als IR intervalometer) al aan het opladen :)
Lijkt alsof wij de enigen zijn die het ook maar iets kan schelen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar je foto's straks.

...en waarom?

• JeroenH
Ja, het is kennelijk nogal een niche hobby, zelfs in het astronomietopic op Tweakers :)

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:07
Zijn er toevallig tweakers die vannacht omgeving Venlo Perseïden willen gaan kijken en of fotograferen?
Ik ben geen hobbyastronoom, maar het lijkt me wel interessant om eens mee te kijken.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02-04 15:38
Hier in Maastricht is het 100% helder, zo maar ff naar buiten na 0000!

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:01
Ik ga zo een timelapse maken van de hele avond. Ben benieuwd

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02-04 15:38
Nou wat een tegenvaller... Had beetje onderschat hoeveel lichtvervuiling er is. Heb er 4 gezien in 35min denk ik

• JeroenH
Ik heb wel een paar vette gezien, maar ook mij viel het totale aantal meteoren per uur wel tegen. Volgens mij zijn mijn foto's weer niet veel soeps. Er lijkt vanavond een hoge laag dunne bewolking te zijn, welke het gele licht van natriumkwikdamplampen terugkaatst.

Morgen maar eens goed kijken of er ergens op die 107 foto's meteoren staan.

• Joep
Nou, die timelapse is best leuk geworden :) Er staat vanalles op en de lens is pas gaan aandauwen na zonsopgang. Nu nog een filmpje van maken. Ik heb wel amper een oog dicht gedaan met om de 14 seconden klak, klik van m'n D3200 :P

Joep wijzigde deze reactie 13-08-2016 07:07 (23%)

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
quote:
Joep schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 07:05:
Nou, die timelapse is best leuk geworden :) Er staat vanalles op en de lens is pas gaan aandauwen na zonsopgang. Nu nog een filmpje van maken. Ik heb wel amper een oog dicht gedaan met om de 14 seconden klak, klik van m'n D3200 :P
Post je hem ook op Tweakers?

Afgelopen nacht heb ik bijna 2 uur in de tuin gelegen, zo'n 25 meteoren gezien. Eén ervan is mogelijk satelliet (was felste, het langzaamste en de kortste staart)

• Joep
Ja hoor! Voorproefje: ;)

Joep wijzigde deze reactie 13-08-2016 11:39 (33%)

• Joep
Ben nog steeds bezig om batch-processing fatsoenlijk te laten werken in photoshop. Omdat dit nog niet fatsoenlijk werkt (No shit, 500 Raw bestanden :P) Bridge gebruikt en een gif gemaakt van de eerste 100 frames:

http://imgur.com/a/ZWz2y

Ben nog niet tevreden btw. Misschien maar eens 10 fps proberen

Joep wijzigde deze reactie 14-08-2016 17:47 (12%)

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
't Mooiste zou wellicht zijn om die páááár frame-pjes met een meteoor somehow uit te smeren over meer frames.. Maar zonder je sterrenhemel te verpesten :+

• Joep
Dat gaat niet echt. Perseïden zijn te snel. Ze staan vrijwel altijd maar op 1 frame. Zelfs als ik maar 2 seconden zou belichten. Je zou een peltiergekoelde D810a en een hele goede f/1.4-lens moeten hebben om dat echt te kunnen.

Edit: Ik kan natuurlijk ook een fotostack maken, maar da's geen filmpje

Joep wijzigde deze reactie 14-08-2016 21:13 (14%)

• Herr Roedy

Herr Roedy

Jawohl!

quote:
Joep schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:46:
Ben nog steeds bezig om batch-processing fatsoenlijk te laten werken in photoshop. Omdat dit nog niet fatsoenlijk werkt (No shit, 500 Raw bestanden :P) Bridge gebruikt en een gif gemaakt van de eerste 100 frames:

http://imgur.com/a/ZWz2y

Ben nog niet tevreden btw. Misschien maar eens 10 fps proberen
Mooi gedaan! Waar heb je deze genomen? Gewoon in NL of ergens waar weinig lichtvervuiling is? En is dat Andromeda wat daar linksboven die meteoor te zien is?

That's one small step for FSB, one giant leap for clockspeed || You will receive the Order of Lenin for this Captain!

• JeroenH
Het weekend een beetje druk geweest, daarom nu pas verslag van mijn avonturen vrijdagnacht. Ik heb een uurtje op de hei tussen Hilversum en Laren gezeten. Mijn stekkie van een paar dagen eerder was bezet door een stel hippies met gitaar en mondharmonica, dus ik ben een paar honderd meter verder gaan zitten. Ook zij keken naar de Perseïden want elke keer als er een mooie verscheen werd er luidkeels gejoeld. Dat was op zich wel grappig :)

Ik heb zelf wat meer meteoren gezien dan toen ik woensdag ben gaan kijken, ook een paar hele mooie felle. Helaas waren er op maar twee van mijn 106 foto's meteoren te zien. De meeste waren gewoon buiten het frame, maar eentje verscheen perfect in het frame - maar wel in de seconde tussen twee foto's :(

Foto 1, een kleintje:

Foto 2, een wat grotere, maar zonder dat ik het doorhad was de lens flink vochtig geworden, dus alles is een beetje wazig:

Hoe dan ook, het is toch elke keer een aparte ervaring om een uurtje in het donker naar de sterren te kijken. Het heeft wel een beetje een meditatief effect. Omdat mijn telefoon bezig was intervalometer te spelen was er echt niets anders te doen van sterren en meteoren kijken (en luisteren naar de hippies), en het komt niet zo vaak voor dat ik écht niets doe.

Ik had mijn 500mm spiegellens meegenomen in de hoop wat foto's van Saturnus te kunnen maken, maar omdat ik later arriveerde dan een paar dagen eerder was die al achter de bomen verdwenen. Jammer, volgende keer beter.

De zwerm op zich vond ik qua aantal meteoren althans wel een beetje tegenvallen, maar dat is onderdeel van het spelletje. Ook wat geleerd, volgende keer moet ik wat doen tegen de ontwikkeling van dauw op de lens, en het liefst moet ik op zoek naar een groothoeklens. Toch was het, ook door de apart soort rust die het geeft, een leuke ervaring.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Heb je de lens laten acclimatiseren? Ruim voor gebruik al in de buitenlucht laten wennen.
Anders wellicht van die handen hot packs met elastiek oid om de lens maken.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Joep
quote:
Herr Roedy schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 22:04:
[...]

Mooi gedaan! Waar heb je deze genomen? Gewoon in NL of ergens waar weinig lichtvervuiling is? En is dat Andromeda wat daar linksboven die meteoor te zien is?
Gewoon in Zuid-Limburg. De maan was nog op tijdens de eerste 100 frames. Lichtvervuiling valt mee, maar het kan veel beter. Ik denk SQM 20.0 ofzo. En dat is inderdaad M31. Binnenkort eens met een maat naar de Ardennen met nieuwe maan :)

• JeroenH
quote:
ToyotaMR2 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 23:30:
Heb je de lens laten acclimatiseren? Ruim voor gebruik al in de buitenlucht laten wennen.
Anders wellicht van die handen hot packs met elastiek oid om de lens maken.
Nee, daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Dat van die hotpacks is een goed idee, daar hebben we er een paar van, dat zal ik een volgende keer doen. Maar dat zal wel volgend jaar worden denk ik. Van de winter hebben we nog de Leoniden en de Geminiden, maar om nou in de vrieskou op de hei te gaan zitten...

Ondanks de wat tegenvallende resultaten van mijn twee sessies vind ik het toch een leuke tak van amateurastronomie.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-04 19:43

Compizfox

I use Arch, btw

Ik had hem al gepost in Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II (wegens een discussie over astrofotografie daar), maar vorige week heb ik in Zweden deze weten te schieten:

Wide-field at the Swedish shore by Lars Veldscholte, on Flickr

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• JeroenH
Dat is een prachtige foto zeg. Ik moet toch echt nog eens aan de gang met stacking, maar mijn eerste pogingen daartoe waren niet succesvol. Voornamelijk omdat ik niet de tijd heb genomen om te weten te komen wat ik aan het doen was, denk ik.

• Herr Roedy

Herr Roedy

Jawohl!

Ja stacking is echt bijzonder krachtig. Ik raad ook aan om Pixinsight te proberen (trial). Die automatic background extraction tool doet wonderen voor onze lichtvervuilde luchten hier in NL!

Ik ga trouwens volgende week naar Frankrijk en ik heb een tracking mount + 200mm lens. Ik ga voor Pleiades, Andromeda en volgens mij kan ik net wel-net niet Orion mee pakken. Verder wil ik misschien ook een melkweg panorama maken met mijn D3300. Heeft iemand suggesties wat je kan doen met niet-lichtvervuilde luchten en weinig maanlicht?

• ToyotaMR2
  • Nu online
Er staan nu, ruwweg op het Noorden, 3 sterren(?) boven elkaar.
Best laag boven de horizon, denk in een stad zou je ze niet kunnen zien.
Iemand een idee wat deze zijn?

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 24-08-2016 22:20 (27%)

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:09
Ze waren vrij helder.
Je kunt natuurlijk altijd hier kijken: http://hemel.waarnemen.co...700&actie=Maak+deze+kaart

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• ToyotaMR2
  • Nu online
Uhm, kun je uitleggen hoe deze kaart werkt of aangeven wat het nou precies is?

• Osiris
  • Niet online
't Is een kaart.. Van de hemel.. Wat meer valt er over uit te leggen? :+ Hooguit dat je hem moet visualiseren alsof je hem boven je hoofd houdt.

• ScrooLoose
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
ToyotaMR2 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:19:
Er staan nu, ruwweg op het Noorden, 3 sterren(?) boven elkaar.
Best laag boven de horizon, denk in een stad zou je ze niet kunnen zien.
Iemand een idee wat deze zijn?
Star Chart (android)

Star Chart (apple)

• ToyotaMR2
  • Nu online
3 reacties en niemand die antwoord geeft of kan geven.
Ik heb zelf al op Google gekeken en heb Skymap Free (Windows Phone), maar kom er zelf niet wijs uit.
Ik weet niet wat ik moet zien en/of hoe het heet.
Daarom vroeg ik het hier.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-04 19:43

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
ToyotaMR2 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:49:
3 reacties en niemand die antwoord geeft of kan geven.
Ik heb zelf al op Google gekeken en heb Skymap Free (Windows Phone), maar kom er zelf niet wijs uit.
Ik weet niet wat ik moet zien en/of hoe het heet.
Daarom vroeg ik het hier.
Ja goh, met de beschrijving die je geeft is het nogal lastig voor iemand die niet op precies datzelfde moment naar de lucht keek als jij om te weten wat je bedoelt. ;)

Je zou eens met Stellarium kunnen kijken of je het kunt vinden? Je kunt de tijd terugspoelen naar de tijd waarop je die sterren zag.

Ik heb net zelf ook even gekeken in Stellarium maar ik zou niet weten wat je bedoelt. Ik zie niet echt drie sterren op een rij die er duidelijk uitspringen.

Compizfox wijzigde deze reactie 25-08-2016 00:38 (10%)

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-04 12:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Capella is vrij helder en staat rond 22:20 vrij laag boven de noordelijke horizon. De komende maanden zal deze steeds hoger komen te staan.

Samsung Galaxy S8 | XBOX ONE

• ToyotaMR2
  • Nu online
Ik ben een ezel.
Weet bij God niet hoe ik bij het Noorden kwam |:( |:( |:(

Het waren Saturnus, Mars en Antares.

En hier zelf geprobeerd vast te leggen, zeer amateuristisch:

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 25-08-2016 13:00 (33%)

• Onbekend
  • Laatst online: 11:09
Het zijn inderdaad die planeten. Je kunt ze met dit heldere weer erg goed zien. :)

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Ik kwam dit artikel tegen op CNN over een vermeend donker sterrenstelsel:

http://edition.cnn.com/20...y-44-milky-way/index.html

A huge amount of gravity was working to hold those stars in place, and once researchers used star velocity to measure how much mass the galaxy contained, they realized that the other 99.9% is dark matter.

"It's very exciting because we thought we had sort of figured out what the relationship is between galaxies and dark matter," van Dokkum said. "This discovery turns that on its head. Now, you can have a hundred times fewer stars in the galaxy with the same amount of dark matter as the Milky Way. That was entirely unexpected, and that means that there is something missing in our description of galaxy formations, and there are physics that we don't yet understand in that process."

"But dark matter is one of the biggest mysteries in science. We don't even know if it is a particle or not. It's a bunch of steps from where we are now."

The enemy within

• skauwnmokker
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 29-03 15:56
quote:
ToyotaMR2 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:44:
...

En hier zelf geprobeerd vast te leggen, zeer amateuristisch:

[afbeelding]
Prima vastgelegd toch?

En als je dan je compact-camera tegen het oculair van een telescoop schroeft krijg je na filmen en stacken dit te zien!

Canon SX220 HS door een 17mm Plossl in een Celestar8

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Persuader of bytes.

• Joep
quote:
Joep schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:46:
Dat gaat niet echt. Perseïden zijn te snel. Ze staan vrijwel altijd maar op 1 frame. Zelfs als ik maar 2 seconden zou belichten. Je zou een peltiergekoelde D810a en een hele goede f/1.4-lens moeten hebben om dat echt te kunnen.
Dit is natuurlijk ook een optie ;)

• JeroenH
quote:
Joep schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:16:
[...]

Holy cow, de melkweg zo helder op video?!? We leven daadwerkelijk in de toekomst...

(Ook de prijs is astronomisch, zie ik nu ;) Maar dat maakt het niet minder cool.)

• Joep
Bijbehorend item:
nieuws: Canon introduceert videocamera die kleurenbeelden schiet bij bijna-du...

Ik vind het net wat te ruizig, maargoed. Ik denk dat je soortgelijke resultaten met een Sony A7S(II) kunt behalen. Als je dan ook nog het standaardfilter vervangt door een UV/IR-cut filter en peltier-koeling inbouwt... :9~

• Joep
Gisteravond met een vriend in hartje Eindhoven gefotografeerd. Ik sta best te kijken van wat er mogelijk is :P

Telescoop: Meade SN-8
Montering: EQ6
Camera: Nikon D600

97x40 seconden ISO 800 = 1 uur, 4 minuten en 40 seconden
50 flats
Geen darks of bias-frames.

Gestacked in DSS
Bewerkt (snel en simpel) in Photoshop

Ik heb maar niet geprobeerd de kleuren naar voren te halen, want dat was zo goed als onmogelijk door de lichtvervuiling. Volgende keer naar de Ardennen, langer belichten, beter focussen, beter uitlijnen op de pool en de telescoop beter afstellen. Ook maar een D5100 of 1100D gebruiken, want deze telescoop is niet gebouwd voor kleinbeeld. Teveel vignettering.

• 92946
  • Laatst online: 19-01-2018
Dat is een mooie Joep. Die kan zo een astronomie boek in.

Wat veel mensen niet beseffen is dat zowat alle lichtpuntjes op een foto als deze voorgrondsterren zijn van onze eigen Melkweg. Het is een waas van sterren waar wij door heen moeten kijken om iets buiten onze Melkweg te kunnen zien. Alleen de twee (grotere) vlekken op resp. "half twaalf" en "vier uur" zijn individuele dwerg sterrenstelsels die Andromeda als satelliet begeleiden.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Snowwie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 22:20:
Dat is een mooie Joep. Die kan zo een astronomie boek in.

Wat veel mensen niet beseffen is dat zowat alle lichtpuntjes op een foto als deze voorgrondsterren zijn van onze eigen Melkweg. Het is een waas van sterren waar wij door heen moeten kijken om iets buiten onze Melkweg te kunnen zien. Alleen de twee (grotere) vlekken op resp. "half twaalf" en "vier uur" zijn individuele dwerg sterrenstelsels die Andromeda als satelliet begeleiden.
In andere stelsels zijn individuele sterren eigenlijk niet te zien, dus logica dicteert dat (vrijwel) alle losse sterren bij de Melkweg horen.

Persuader of bytes.

• Joep
Met een 40-60cm telescoop kun je toch aardig wat losse sterren zien in de meeste stelsels van de lokale groep ;) En dan bedoel ik visueel. Het zou me niet verbazen als ik nu al een paar losse cepheïden van M31 kan vinden op m'n foto.

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-04 22:39

stefijn

DBlogic

quote:
Joep schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:16:
[...]

Dat is mooi zeg :)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• 92946
quote:
Camacha schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 04:23:
[...]

In andere stelsels zijn individuele sterren eigenlijk niet te zien, dus logica dicteert dat (vrijwel) alle losse sterren bij de Melkweg horen.
Niet altijd want 'voorgrond' objecten die op zwakke sterren lijken kunnen ook verafgelegen sterrenstelsels zijn.

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:17
Ben toevallig op dit topic gestuiterd en zie het niet vermeld, maar Artis heeft een cursus Sterrenkunde van 5 avonden. Ik heb hem twee jaar geleden gedaan, als iemand met weinig voorkennis vond ik het zeer de moeite waard. Het is in het planetarium, welke ze goed gebruiken.
Full disclosure: ik heb geen aandelen Artis.

• JeroenH
Komende week de Geminiden-meteorenzwerm, en het zou dinsdag goed weer moeten zijn:

http://www.ad.nl/bizar/st...uk-goed-te-zien~a97cf51a/

Helaas wel volle maan, maar als het knap weer is ga ik toch proberen er foto's van te nemen. De eerste meteorenzwerm sinds ik mijn f/2.8 ultra-groothoeklens heb!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-04 23:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

>>> AWM

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JeroenH
Hmmm, het lijkt er niet op dat het eerder voorspelde goede weer werkelijkheid gaat worden... Maar we gaan het zien morgenavond.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Weet niet of het in dit topic mag maar weet iemand of een van die twee telescopen van € 99 iets is, of is dat zonde van het geld:
http://www.ibood.com/extr...lescopen-en-verrekijkers/

Die van € 25 zal wel niets zijn denk ik.

• Joep
Zonde van het geld. Dit is oude voorraad van Bresser die weg moet. Wil je een telescoop kopen? Wat is je budget? Ik wil wel ff zoeken voor je.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
Joep schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:11:
Zonde van het geld. Dit is oude voorraad van Bresser die weg moet. Wil je een telescoop kopen? Wat is je budget? Ik wil wel ff zoeken voor je.
Ik dacht zo rond de 100-200 maar kan je daar dan überhaupt wat zinnigs voor kopen of moet ik gewoon door sparen?

• Joep
Daar kun je zeker wel iets zinnigs voor kopen. Ik raad je aan een account aan te maken op astroforum.nl en daar om advies te vragen.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik was daar al aan het lezen. Ik ga daar eens verder, dank je wel.

• Herr Roedy

Herr Roedy

Jawohl!

Aanpalend op het aankoopadvies, als dat hier mag, ik heb een tracking mount die op 6 volt loopt. Ik wil deze graag op een USB powerbank aansluiten. Weet iemand of, en waar, ik een converter hiervoor kan kopen? Ik sluit hem nu aan met een DC jack met positieve polariteit aan de binnenkant en een outer diameter van 5.5MM. Echter wil ik af van de noodzaak bij het stopcontact te zijn. Op ebay vind ik alleen maar meuk waar ik nog aan moet solderen en ik wil een plug-and-play oplossing.

• ToyotaMR2
  • Nu online
Ik ben ook wel benieuwd wat voor leuks er koop is binnen dat budget.

Wat is trouwens die heldere planeet op het zuiden momenteel.

Neptunus, Mars of gewoon Venus?

• Osiris
  • Niet online
Heldere planeet & Neptunus? Dat lijkt me sowieso sterk :P

Check anders heavens-above.com ff :)

• ToyotaMR2
  • Nu online
Ik heb al gericht met een app, en die 3 kwamen tevoorschijn rond die locatie.

Ik weet verder ook niet in hoeverre die allemaal zichtbaar zijn voor het blote oog, behalve dat er eentje al een tijdje vrij helder aan de hemel staat.

• Joep
Venus

• funxiun
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-03 19:32
Hoi

Nooit aan gedacht, maar dit forum lijkt het me ook leuk om ff te posten:

De hemelkalender van januari 2017!
http://astroland.info/2016/12/31/de-sterrenhemel-van-januari-2017/

• Chaot
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06:57
Voor als er iemand Spaans kan ga ik hier een beetje reclame maken voor mijn laboratorium:
http://www.elmundo.es/cie...8045e5fdea704d8b459d.html

Kort samengevat werk ik mee aan een Europees gefinancierd project waarin we op aarde de processen willen simuleren die het ruimtestof genereren. Dit stof zal dan in een later stadium samenklonteren en meteoren en planeten vormen...

• kevin303
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-04 07:18
http://www.hln.be/hln/nl/...t-wel-al-1-800-jaar.dhtml

Hoe kan men dit weten ? De gebeurtenis van de botsing met daarmee de lichtexplosie komt toch tegen lichtsnelheid naar ons toe .Hoe kan men voorspellen dat men dit in 2022 pas kan zien. Of heb ik het mis ?

• Osiris
  • Niet online
Waarschijnlijk een extrapolatie van de tot nog toe bekende gegevens: de sterren draaien zo en zo snel om elkaar heen, die snelheid neemt zus en zo toe, dus dan en dan zullen ze tegen mekaar knallen.

Zie ook: http://news.nationalgeogr...kywatching-space-science/

• BtM909
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

BtM909

Moderator Devschuur®

Watch out Guys...

quote:
kevin303 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:01:

Hoe kan men dit weten ? De gebeurtenis van de botsing met daarmee de lichtexplosie komt toch tegen lichtsnelheid naar ons toe .Hoe kan men voorspellen dat men dit in 2022 pas kan zien. Of heb ik het mis ?
Is het niet een combinatie van extrapolatie en weten wat de afstand is (en dus ook de "achterstand" kunnen bepalen)?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• funxiun
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-03 19:32
Een komeet, een maansverduistering in de bijschaduw, samenstanden & meer!
De hemelkalender van februari 2017 is online!

http://astroland.info/201...nhemel-van-februari-2017/

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

quote:
kevin303 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:01:

De data lijkt erg op een soortgelijke gebeurtenis uit 2008, kwestie van vergelijken en doorrekenen wanneer deze gaat klappen :) :

"In 2013 Professor Larry Molnar and his team at Calvin College noticed that the orbital speed was decreasing. And doing so faster and faster.It matched the data from another binary star which exploded in 2008 without warning and was picked up by astronomers. When experts went back over data from previous years they discovered that the crash could have been predicted because of the increasing orbital speeds.
“Observations of KIC9832227 show its orbital period has been getting faster since 1999 in the same distinctive way. We arrive at our predicted date by assuming the same process is happening here," said Prof Molnar, who is professor in astronomy."The star is around 1800 light years. Hence if we are right about the upcoming outburst, it actually occurred 1795 years ago, and the light from the outburst has been travelling toward us ever since.""

Bron:
http://www.telegraph.co.u...-new-star-night-sky-2022/

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20-04 11:08
Ik kan het volgende niet vinden op het internet :) We hebben nu wat heldere nachten gehad en er zullen er vast spoedig wat volgen. Nu zie ik s'ochtends vroeg (half zeven) kijkende naar het zuiden - of de planeet Neptunus of de ster Spica. Ze staan nogal dicht bij elkaar. Nu is die Spica behoorlijk fel dus waarschijnlijk zie ik die. Klopt dat?

• Osiris
  • Niet online
Da's Jupiter: http://heavens-above.com/...loc=Utrecht&alt=13&tz=CET

En als je met je muis over de planeet & ster "hoovert", dan geeft 'ie ook de magnitude aan. Lager = feller :)

Joost mag weten waar Neptunus zich bevindt actually :+ Zoooo niet-zichtbaar met 't blote oog (zoeken naar "apparent magnitude"), dat ze 't blijkbaar niet relevant vonden voor de Sky chart :P

Osiris wijzigde deze reactie 15-02-2017 23:18 (36%)

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20-04 11:08
Ah, dan zal het Jupiter zijn geweest. Ik zal morgenochtend of wanneer het helder is nog eens kijken, vanochtend was het wat bewolkt.

• 92946
quote:
cbr600f4i schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:59:
Ik kan het volgende niet vinden op het internet :) We hebben nu wat heldere nachten gehad en er zullen er vast spoedig wat volgen. Nu zie ik s'ochtends vroeg (half zeven) kijkende naar het zuiden - of de planeet Neptunus of de ster Spica. Ze staan nogal dicht bij elkaar. Nu is die Spica behoorlijk fel dus waarschijnlijk zie ik die. Klopt dat?
De planeet Neptunus is onder normale omstandigheden met het blote oog niet zichtbaar, dus zal het Spica zijn geweest.

Verder kun je altijd opmaken of een object een ster of een planeet is:
Een ster twinkelt, een planeet niet. Dit komt omdat een ster zover weg staat dat zijn licht, eenmaal bij de aarde is aangekomen bestaat uit ''puntlicht". Dit puntlicht wordt door de atmosfeer van de aarde verstrooid waardoor de ster lijkt te twinkelen. Planeetlicht zijn schijfjes, op Venus en Mercurius na, want die vertonen schijngestalten, maar desondanks zijn die groot en fel genoeg (incl. het licht van de andere planeten) om niet te twinkelen door de atmosfeer van de aarde.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

De twee helderste objecten buiten de Maan zijn doorgaans Jupiter en Venus. Mocht je geen kaartje of app bij de hand hebben dan valt de boel vaak redelijk te deduceren. Venus en Mercurius zijn de enige twee planeten die binnendoor draaien en daarom zal je Venus optisch in de buurt van de zon terugvinden. Praktisch gezien betekent dat dat je de planeet 's ochtends en 's avonds vaak aan de horizon ziet.

Het andere heldere object is daarmee Jupiter, welke echt onwaarschijnlijk helder kan zijn. Een leuk weetje is dat, omdat Jupiter juist weer buitenom draait en de zon uiteraard van binnenuit tegen de planeet straalt, we de planeet continu bijna volledig verlicht zien. Dat, samen met de enorme maat en relatieve nabijheid, is de reden dat Jupiter zo helder is.

De overgebleven goed zichtbare planeten, Mars en Saturnus, zijn soms lastiger te identificeren. Mars is vaak overduidelijk en soms ongeloofwaardig roze. Saturnus is een beetje waterig en gelig, maar kan soms net een ster lijken.

Het helpt overigens ook ontzettend om je een beeld te vormen van het vlak waarin alle planeten en ook onze maan zich bevinden. Als je daar eenmaal een beetje een beeld van hebt, kan je aan de hand van één of twee objecten vaak de rest ook makkelijker vinden. De Maan, Venus of Jupiter zijn vaak wel goed te zien.
quote:
Snowwie schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:30:
Verder kun je altijd opmaken of een object een ster of een planeet is:
Een ster twinkelt, een planeet niet. Dit komt omdat een ster zover weg staat dat zijn licht, eenmaal bij de aarde is aangekomen bestaat uit ''puntlicht". Dit puntlicht wordt door de atmosfeer van de aarde verstrooid waardoor de ster lijkt te twinkelen. Planeetlicht zijn schijfjes, op Venus en Mercurius na, want die vertonen schijngestalten, maar desondanks zijn die groot en fel genoeg (incl. het licht van de andere planeten) om niet te twinkelen door de atmosfeer van de aarde.
Dat is wel een vrij grove vuistregel. Sterren twinkelen lang niet altijd en planeten willen dat regelmatig wel doen, zeker de zwakkere die laag aan de hemel staan. Daarnaast heb je te maken met atmosferische omstandigheden die sterk kunnen verschillen en soms een bijzonder turbulente atmosfeer tot gevolg hebben. Daarmee is het meer een ezelsbruggetje om kinderen op weg te helpen. Ga je het als stelregel gebruiken, dan ga je geheid onderuit.

Persuader of bytes.

• Osiris
  • Niet online
quote:
Camacha schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:52:
De Maan (…) [is] vaak wel goed te zien.
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/666/_57c8a1a431a592af806925e57258202f.png

;)

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Niet iedereen zal zich beseffen dat de Maan zich op hetzelfde vlak bevindt als de planeten en dat die dus ook meetelt als referentiepunt. Daarnaast zie je de Maan ook niet altijd (goed), zoals tijdens nieuwe Maan en als hij aan de verkeerde kant van de Aarde staat.

Samen maakt dat een expliciete opmerking meer dan de moeite waard ;)

Persuader of bytes.

• Osiris
  • Niet online
:P Vond 't gewoon grappig hoe het er stond ;)

• 92946
quote:
Camacha schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:52:
Dat is wel een vrij grove vuistregel. Sterren twinkelen lang niet altijd en planeten willen dat regelmatig wel doen, zeker de zwakkere die laag aan de hemel staan. Daarnaast heb je te maken met atmosferische omstandigheden die sterk kunnen verschillen en soms een bijzonder turbulente atmosfeer tot gevolg hebben. Daarmee is het meer een ezelsbruggetje om kinderen op weg te helpen. Ga je het als stelregel gebruiken, dan ga je geheid onderuit.
Laten we wel aannemen dat als je sterren en planeten wilt gaan bekijken dat je dat alleen gaat doen op een heldere nacht met weinig winden, zonder maan en uit de buurt van grote steden of andere lichtbronnen.

De logica achter de stelregel waarom planeten niet twinkelen klopt overigens wel.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

💻 🔧

NASA to Host News Conference on Discovery Beyond Our Solar System

NASA will hold a news conference at 1 p.m. EST Wednesday, Feb. 22, to present new findings on planets that orbit stars other than our sun, known as exoplanets. The event will air live on NASA Television and the agency's website.

Details of these findings are embargoed by the journal Nature until 1 p.m.

Limited seating is available in the NASA TV studio for media who would like to attend in person at the agency’s Headquarters at 300 E Street SW in Washington. Media unable to attend in person may ask questions by telephone. To attend in person or participate by phone, media must send an email with their name, affiliation and telephone number to Dwayne Brown at dwayne.c.brown@nasa.gov by noon Feb. 22.

Media and the public also may ask questions during the briefing on Twitter using the hashtag #askNASA.
Woensdag om 19:00 dus. Waarschijnlijk niets wereldschokkends, maar we zullen zien. :)

Nothing in life is to be feared, it is only to be understood.

• 92946
NASA kennende hebben ze een aardachtige planeet ontdekt rondom een rode dwerg in een zeer nauwe baan, waarbij de planeet 'tidal locked' is, maar zich toch in de levenszone bevind en waar er wellicht leven mogelijk is op de terminator van de planeet, daar waar dag en nacht in elkaar over gaan.

Dat zou typisch NASA zijn.

• Danielson
  • Laatst online: 20-04 11:41
quote:
Rone schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Woensdag om 19:00 dus. Waarschijnlijk niets wereldschokkends, maar we zullen zien. :)
Weinig te zien op Nasa TV? :?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

💻 🔧

quote:
Het is ook geen woensdag vandaag.

• Danielson
  • Laatst online: 20-04 11:41
8)7

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

💻 🔧

• shoombak
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
Zou wel mooi zijn als het eerste buitenaardse leven op Trappist gevonden wordt :+

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Kunnen we gelijk een biertje ruilen :9

It takes two fools to argue.

• 147126
  • Laatst online: 24-03-2018

• 92946
Snowwie in "Astronomie - Studie van de sterren en planeten"
quote:
Zat er niet ver naast. Kleine planeetjes, natuurlijk een rode dwergster. Maar ZOVEEL planeten in 1x. Dan zeg ik wel even WOW. Waarvan 3 in de bewoonbare zone. Ik zeg, bouw een gigantische vuurpijl en laten we er heen gaan. Hoever was het ook alweer?

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:07
"Slechts" 39 lichtjaar :)
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True