Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:50
Even gecheckt in Stellarium: hoewel de schijnbare afstand tussen de planeten komende zaterdag wat groter is dan vandaag (Jupiter is een graad of drie weggelopen) staan ze nog altijd dicht bij elkaar. Als het helder is, vast waard om te kijken :)

Illusion is the ultimate weapon

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-04 23:07
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:23:
...de schijnbare afstand tussen de planeten...
Dat 'schijnbare' is wat mij ineens realiseerde toen ik ze zo vlak bij elkaar zag. Ze staan gewoon op een min of meer rechte lijn (met de aarde als vierde punt op die lijn). Natuurlijk weet je, alle banen liggen min of meer in hetzelfde vlak. De banen van Mars en Jupiter liggen verder van de zon af en de baan van venus wat dichter bij de zon.
Niets nieuws maar toen ik ze zo bij elkaar zag, kreeg ik ineens dat ruimtelijke idee erbij, drie planeten achter elkaar. En venus staat dichter bij de zon dus als die in lijn met jupiter en mars staat, wordt ie vast meer van de zijkant belicht dan die achterste twee. Een aha momentje, voor mij althans.
En idd zo zie je het ook in stellarium als je de planet orbits aanzet of als je inzoomt op venus. Echt gaaf programma btw..

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• fommes
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 29-03 07:32
Kwam dit topic tegen, erg leuk die sterrenkubussen, ga ik zeker een keer doen!

ik heb een paar dagen geleden de oude telescoop van zolder gehaald bij m'n ouders (bresser 45-46000 f= 1000, D= 114, geen idee wat dat betekent, maar staat er op :) ) helaas heb ik geen columineer laser, ik weet niet of dat het probleem was / is, maar alle foto's van venus / mars / jupiter waren totaal mislukt :( ook met een oculair kreeg ik ze niet scherp in beeld.

Zou dit goed zichtbaar moeten zijn met een gemiddelde telescoop?

foto's van de maan lukken wel aardig, maar ik zou graag ook eens wat anders proberen :)

Ik fotografeer met een d3200 in prime focus met T2-ring en adapter

Maan & Aldebaran gisteren gemaakt

edit: na wat nieuwe maanshots ben ik wat aan het testen geweest met shutterspeed testen in het niets schieten, en kwam ik dit tegen, iemand enig idee wat het is? (dit is redelijk uitvergroot op m'n viewfinder zag ik een blauwig stipje meer niet)

ik kijk uit m´n raam richting het zuiden, kan niet meer dan 30 graden rechts van de maan zitten, wel een stukje lager maar ik kan in stellarium niks vinden wat er enigzins op lijkt, misschien is iemand het al eens tegengekomen..

fommes wijzigde deze reactie 01-02-2018 18:33 (43%)
Reden: url niet meer geldig

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Phobos lijkt stervende te zijn!
quote:
De planeet Mars is een van zijn manen in stukken aan het scheuren. Op het oppervlak van Phobos staan lange breuklijnen. Die vormen het begin van het einde.

Waarschijnlijk heeft de maan nog dertig tot vijftig miljoen jaar te leven, voor ruimtebegrippen vrij kort.

Phobos staat maar 6.000 kilometer van Mars. Ter vergelijking: onze maan staat ruim 360.000 kilometer van de aarde, zestig keer zo ver.

Mars trekt Phobos naar zich toe, met ongeveer twee meter per eeuw. "We denken dat Phobos al uit elkaar valt. Het eerste teken daarvan zijn deze scheuren", verklaarde de ruimtevaartorganisatie NASA dinsdag.

Phobos is ongeveer elf kilometer in doorsnee. De maan bestaat van binnen uit rotsblokken, omgeven door een laag poeder van ongeveer honderd meter dik.

Triton, een van de manen van Neptunus, heeft dezelfde scheuren en wordt ook langzaam naar zijn planeet getrokken. Over een paar miljard jaar zal ook die maan vergaan, verwachten wetenschappers.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...rscheurt-maan-phobos.html

De scheuren in kwestie:

Het NASA-artikel: https://www.nasa.gov/feature/goddard/phobos-is-falling-apart

Virussen? Scan ze hier!

• 92946
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-01-2018
Dat lijken me eerder scheuren door een andere asteroide veroorzaakt die over het oppervlak van Phobos is gegleden. In dezelfde scheuren zie je ook parallel lopende krater rijen.

92946 wijzigde deze reactie 11-11-2015 06:27 (21%)

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-04 22:39

stefijn

DBlogic

Ja, ziet er uit als een stuiterend object dat een spoor trekt? Zoiets krijg je ook te zien bij een sneeuwbal die een helling afrolt

Maar goed, er zal wel een reden zijn dat ze denken dat het scheuren zijn. Wel een mooie plaat!

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-04 23:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Grappige is dat ik dat artikel las en toen meer info ging zoeken. In 2008 is dit ook al in het nieuws geweest. :P http://apod.nasa.gov/apod/ap080414.html en http://www.universetoday....10-million-years-to-live/

Señor Sjon wijzigde deze reactie 11-11-2015 12:13 (22%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ach, op een nog resterende levenstijd van 30.000.000 tot 50.000.000 jaar maakt die 7 jaar ook niks meer uit gok ik zo :P

Virussen? Scan ze hier!

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-04 12:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Als de verwachting was dat Phobos binnen nu en 20 jaar zou neerstorten op Mars dan zou dat wel nieuws zijn denk ik ;)

Samsung Galaxy S8 | XBOX ONE

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-04 23:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
wildhagen schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:16:
Ach, op een nog resterende levenstijd van 30.000.000 tot 50.000.000 jaar maakt die 7 jaar ook niks meer uit gok ik zo :P
Ik hou het in de gaten voor het volgende nieuwsbericht in 2022. Dan zijn ze weer een paar miljoen jaar nauwkeuriger. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• 92946
Wat is jullie gedachte over onderstaand plaatje?

En dan met name deze steen:

Ik zie gewoon meerdere (uitgeslepen) rechte lijnen en rechte hoeken. Hoe kan zoiets zich vormen op Mars?
Het lijkt bijna onnatuurlijk. Maar de foto komt gewoon vanaf de site van NASA zelf, dus geen schimmige bronnen oid.

• witeken
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-09-2016

witeken

nieuwsgierig

Pareidolia. Mensen zien makkelijk dingen die er zijn. Mensen zijn goed in herkennen van patronen. Daar zijn dieren zelfs zo goed in dat er onvermijdelijk false positives zullen zijn (daar zijn goede biologische argumenten voor).

Neem bijvoorbeeld je avatar. Wat zie je? Een kat?

- Waar heb je het in hemelsnaam over? Ik zie alleen een onregelmatig zwart vlak.

=> Hersenen proberen automatisch betekenis te geven aan zaken. En niet zomaar betekenis, maar vaak ook een intentionele betekenis: de reden waarom xyz. Mensen zagen vroeger bv. de sterren, en dachten dat de plaats van die sterren een bepaalde betekenis had én dat die betekenis sloeg op mensen en hun lot.

witeken wijzigde deze reactie 12-11-2015 23:01 (30%)

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• 92946
quote:
witeken schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:00:
Pareidolia. Mensen zien makkelijk dingen die er zijn. Mensen zijn goed in herkennen van patronen. Daar zijn dieren zelfs zo goed in dat er onvermijdelijk false positives zullen zijn (daar zijn goede biologische argumenten voor).
Dat treedt meestal op als de beelden niet al te duidelijk zijn. Vroeger dacht men ook een gezicht op Mars te zien in de eerste Viking beelden van de tafelberg "Cydonia Mensa".

Echter deze foto is stukken duidelijker en de bovengenoemde steen wijkt gewoon af ten opzichte van de rest. Het is niet alsof je rechte hoeken en lijnen ziet, die lijnen en die rechte hoeken zijn er ook. Of zie jij ze niet?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
witeken schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:00:
Klopt inderdaad.

Kijk bijvoorbeeld naar de 'man op mars' van een tijdje geleden:

Bleek achteraf ook 'gewoon' een normale rots te zijn met een enigszins aparte/suggestieve vorm :)

Virussen? Scan ze hier!

• 92946
Nou ik blijf de door mij bovengenoemde rots maar raar vinden. Alsof de binnenkant van dat ding uitgesleten is, in rechte lijnen en in rechte hoeken.

• Mutatie
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 06:23
quote:
Snowwie schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:48:
Wat is jullie gedachte over onderstaand plaatje?
Je hebt Noah's ark gevonden??
It all happened on Mars! :+

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
Snowwie schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 05:09:
Nou ik blijf de door mij bovengenoemde rots maar raar vinden. Alsof de binnenkant van dat ding uitgesleten is, in rechte lijnen en in rechte hoeken.
En dan zíjn ze "raar".. So what?

Je doet nu alsnog enórm suggereren alsof er groene mannetjes achter verborgen zitten die proberen te voorkomen op de foto te komen.. 8)7

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
Osiris schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:40:
[...]

Je doet nu alsnog enórm suggereren alsof er groene mannetjes achter verborgen zitten die proberen te voorkomen op de foto te komen.. 8)7
Kijk. Als er een rots ligt met kaarsrechte lijnen erin dan kan dit bijna niet op een natuurlijke wijze zijn ontstaan. Het is immers bijna onmogelijk dat er rechte lijnen in de natuur voorkomen? Alles is immers krom en imperfect? Ik heb dan ook zo'n vermoeden dat buitenaardse wezens een zaag hebben gebruikt om die strepen in die rotsen te zagen. Maar het zou misschien ook nog kunnen dat de NASA die foto heeft genomen in een studio om de wereld wijs te maken dat ze op Mars zijn geweest wat handig is als ze extra fondsen moeten werven in het congres. Dit zijn de 2 meest voor de hand liggende verklaren imo, het lijkt me in ieder geval duidelijk dat die rechte lijnen in dat rotsblok niet op een natuurlijke wijze kunnen zijn ontstaan. >:) :P :w /3 <+:)

The enemy within

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 11:12
Reeks van Fibonacci? Terug te vinden in de gehele natuur, zo ook bij de mens?

Zandtekeningen door een "puffer fish"
http://www.creativescoops...-patterns-under-sea-9.jpg

Zo is natoer.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Tafelberg is toch ook kaarsrecht boven? Is gewoon combinatie van toeval en perspectief :)

• 92946
quote:
Osiris schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:40:

Dat suggereer ik helemaal niet, ik vraag me enkel af welk natuurlijk proces deze steen z'n vorm heeft gegeven?
quote:
Mutatie schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:15:
Je hebt Noah's ark gevonden??
It all happened on Mars! :+
Leuk, die HK reacties :/
Ik stel een serieuze vraag over de mogelijke oorsprong van deze vreemd uitziende steen.

92946 wijzigde deze reactie 13-11-2015 16:17 (26%)

• Osiris
  • Niet online
Je post deed mij anders niet geheel richting dat "natuurlijke proces" overkomen :)

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:00

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Snowwie schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 05:09:
Rotsformaties met rechte lijnen hebben we hier ook. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
quote:
Had Mars kunnen zijn

Hoewel meeste formaties die jij en ik posten of door veel water en/of door veel druk en hitte door tectonische factoren tot stand zijn gekomen.
Waar Mars erg weinig van heeft.

enchion wijzigde deze reactie 13-11-2015 17:29 (6%)

How do you save a random generator ?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Ook wat dichter bij huis in Turkije (Capadocië), heb je dat soort leuke formaties :P

Ook mooi in Capadocië :P

wildhagen wijzigde deze reactie 13-11-2015 17:31 (9%)

Virussen? Scan ze hier!

• enchion
  • Niet online
quote:
wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:28:
[...]

Ook wat dichter bij huis in Turkije (Capadocië), heb je dat soort leuke formaties :P
Sorry maar met mijn bril op zie ik de gelijkenis wat rechtheid/bewust gemaakt/"computer-gegenereerd-look" niet.

Ah je laatste plaatje wel een beetje. 8)

enchion wijzigde deze reactie 13-11-2015 17:34 (4%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het ging er dan ook om dat 'rare' vormen, niet alleen recht, maar ook andere vormen, best van nature voor kunnen komen. Overal in het heelal.

Daar hoeft dan niet meteen een soort van complot oid achter gezocht te worden, zoals Snowie doet.

wildhagen wijzigde deze reactie 13-11-2015 17:34 (4%)

Virussen? Scan ze hier!

• enchion
  • Niet online
quote:
wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:33:
Het ging er dan ook om dat 'rare' vormen, niet alleen recht, maar ook andere vormen, best van nature voor kunnen komen. Overal in het heelal.
In die zin ziet de volgende link er ook erg "onnatuurlijk" uit aangezien het gebied zo`n extreme "regelmaat" heeft.
Heb het altijd een prachtig stukje sattelietbeeld gevonden.

https://www.google.com/ma...0764,12507m/data=!3m1!1e3

• ToyotaMR2
quote:
wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:33:

Daar hoeft dan niet meteen een soort van complot oid achter gezocht te worden, zoals Snowie doet.
Was het dat wel? Een complot?
Was het niet gewoon een 'hoe zou dit mogelijk zijn met de atmosfeer en omstandigheden op Mars' vraag?

Zoals Enchion inderdaad zei: hier op aarde kunnen we het wel verklaren.

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 13-11-2015 17:59 (7%)

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Het is één ding om een "raar" (a.d.h.v. welk criterium?) iets aan te halen, maar het is iets helemaal anders om

een alternatieve hypothese op te stellen.

Als het niet natuurlijk ontstaan is, hoe dan wel :?.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

De ideale planeet voor kitesurfing, of andere wind-sporten, is gevonden (als je van warmte en lange reizen houdt dan) :P
quote:
Op planeet HD 189733b zijn stormen waargenomen van bijna 8.700 kilometer per uur. Dat is meer dan 2 kilometer per seconde en zeven keer de snelheid van het geluid op aarde.

Dat blijkt uit metingen van Britse wetenschappers. De hoogste windsnelheid die ooit op aarde is geregistreerd, is 484 kilometer per uur.

De planeet HD 189733b is iets groter dan Jupiter. De temperatuur aan de oppervlakte bedraagt ongeveer 1.800 graden. Omdat hij heel dicht bij zijn ster staat, is hij goed te zien met telescopen.

Een andere groep wetenschappers had enkele jaren geleden voor het eerst de kleur van HD 189733b gezien: azuurblauw, net als de aarde. Dat kwam niet door oceanen en de lucht, maar door silicaten in zijn dampkring.

De wetenschappers kwamen tot de conclusie dat het er horizontaal glas regende. Die stormen zouden 7.000 kilometer per uur halen, maar de Britse onderzoekers hebben nu dus ontdekt dat het nog harder waait.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...enomen-verre-planeet.html

Wikipedia: HD 189733 b

Lekker windje.... :P

Virussen? Scan ze hier!

• Mutatie
  • Laatst online: 06:23
quote:
Snowwie schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:13:
[...]

Leuk, die HK reacties :/
Ik stel een serieuze vraag over de mogelijke oorsprong van deze vreemd uitziende steen.
Ach joh, kon het niet laten :P Ziet er wel vaag uit ja, als versteende planken bv.
Ik ben ook wel benieuwd maar ik verwacht geen rare conclusies, vast een aparte vorm met wat optische illusies/bedrog oid.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 18:46:
De ideale planeet voor kitesurfing, of andere wind-sporten, is gevonden (als je van warmte en lange reizen houdt dan) :P

[...]

Bron: http://www.nu.nl/wetensch...enomen-verre-planeet.html

Wikipedia: HD 189733 b

Lekker windje.... :P
Moet je niet vergeten om je paraplu mee te nemen.........

The enemy within

• 92946
quote:
Maar ook rotsen die uitgeslepen rechte lijnen vertonen en samen met andere rechte lijnen een hoek van 90 graden vormen, en aan de onderkant mooi rond lijken?

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:00

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Snowwie schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 21:05:
[...]

Maar ook rotsen die uitgeslepen rechte lijnen vertonen en samen met andere rechte lijnen een hoek van 90 graden vormen, en aan de onderkant mooi rond lijken?
"Lijken" is het sleutelwoord hier. ;) Google eens op "rock formations" en verbaas je over wat moeder natuur voor elkaar kan krijgen. Op Mars, waar ooit ook gewoon een atmosfeer was en waar ook water was/is lukt dat soort dingen ook wel.

Je wil graag patronen zien omdat dat evolutionair een enorm voordeel was. Als een aap elke keer dat hij iets gestreepts ziet meteen "tijger!" denkt en de boom in schiet dan is dat gunstig voor zijn overlevingskansen. Een aap die dat niet doet evolueert niet. Miljoenen jaren later zijn wij er, en guess what: we zijn nog steeds meesters in het zien van patronen in natuurlijke verschijnselen zoals wolken en bomen of minder natuurlijke verschijnselen zoals broodjes. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

quote:
Weinig van heeft, maar meer van heeft gehad.

Persuader of bytes.

• JeroenH
quote:
NMe schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 21:21:
en guess what: we zijn nog steeds meesters in het zien van patronen
Scroll de posts van Twitter-account @FacesPics maar eens door :)

• witeken

witeken

nieuwsgierig

quote:
NMe schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 21:21:
"Lijken" is het sleutelwoord hier. ;) Google eens op "rock formations" en verbaas je over wat moeder natuur voor elkaar kan krijgen. Op Mars, waar ooit ook gewoon een atmosfeer was en waar ook water was/is lukt dat soort dingen ook wel.

Je wil graag patronen zien omdat dat evolutionair een enorm voordeel was. Als een aap elke keer dat hij iets gestreepts ziet meteen "tijger!" denkt en de boom in schiet dan is dat gunstig voor zijn overlevingskansen. Een aap die dat niet doet evolueert niet. Miljoenen jaren later zijn wij er, en guess what: we zijn nog steeds meesters in het zien van patronen in natuurlijke verschijnselen zoals wolken en bomen of minder natuurlijke verschijnselen zoals broodjes. ;)
Om nog even op die patronen terug te komen.
quote:
And the Eiffel Tower was apparently "turned dark" in respect for the victims, when in fact the lights are turn off every night to save electricity.
http://www.bbc.com/news/technology-34819181

Mensen zien wat ze willen zien.

Tweakblog van de maand

• zwik
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-04 12:14

zwik

randomized

quote:
fommes schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:57:
Kwam dit topic tegen, erg leuk die sterrenkubussen, ga ik zeker een keer doen!

ik heb een paar dagen geleden de oude telescoop van zolder gehaald bij m'n ouders (bresser 45-46000 f= 1000, D= 114, geen idee wat dat betekent, maar staat er op :) ) helaas heb ik geen columineer laser, ik weet niet of dat het probleem was / is, maar alle foto's van venus / mars / jupiter waren totaal mislukt :( ook met een oculair kreeg ik ze niet scherp in beeld.

Zou dit goed zichtbaar moeten zijn met een gemiddelde telescoop?

foto's van de maan lukken wel aardig, maar ik zou graag ook eens wat anders proberen :)

Ik fotografeer met een d3200 in prime focus met T2-ring en adapter

Maan & Aldebaran gisteren gemaakt
[afbeelding]

edit: na wat nieuwe maanshots ben ik wat aan het testen geweest met shutterspeed testen in het niets schieten, en kwam ik dit tegen, iemand enig idee wat het is? (dit is redelijk uitvergroot op m'n viewfinder zag ik een blauwig stipje meer niet)

ik kijk uit m´n raam richting het zuiden, kan niet meer dan 30 graden rechts van de maan zitten, wel een stukje lager maar ik kan in stellarium niks vinden wat er enigzins op lijkt, misschien is iemand het al eens tegengekomen..

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Die getalletjes op je telescoop geven je brandpunt van je telescoop en de diameter van de hoofdspiegel aan. je brandpunt is in dit geval dus 1000mm, ofwel een 1 meter en die spiegel is 114mm groot. Dit zijn de beroemde 'elfjes' :) . Erg leuk om mee te beginnen!

De foto van de maan is leuk maar je ziet dat deze nog niet echt scherp is en dat kan komen door scherpstelling niet goed, turbulentie in de lucht maar ook door collimatie.

Wat collimatie betreft, dat zie je denk ik ik terug in je 'wat is het plaatjes'. Normaal zou je geen tot weinig groen in hemelobjecten zien. Omdat de spiegels niet recht tegenover elkaar staan krijg je diffractie waardoor dit kan optreden. Het kan ook zijn dat er toevallig iets in je optiek stond te schijnen, bijvoorbeeld tuinverlichting.

De plaatjes die je laat zien zijn neem ik aan een crop, om te achterhalen waar je precies op gericht staat zou je je plaatjes eens kunnen platesolven. Dit betekend grofweg dat je gaat identificeren wat er nou precies op de plaat staat, dit kan gelukkig geheel automagisch :) . Dit kan je hier doen: http://nova.astrometry.net/upload

Ik ben benieuwd naar je resultaat!

• fommes
quote:
zwik schreef op donderdag 03 december 2015 @ 07:32:
[...]

Die getalletjes op je telescoop geven je brandpunt van je telescoop en de diameter van de hoofdspiegel aan. je brandpunt is in dit geval dus 1000mm, ofwel een 1 meter en die spiegel is 114mm groot. Dit zijn de beroemde 'elfjes' :) . Erg leuk om mee te beginnen!

De foto van de maan is leuk maar je ziet dat deze nog niet echt scherp is en dat kan komen door scherpstelling niet goed, turbulentie in de lucht maar ook door collimatie.

Wat collimatie betreft, dat zie je denk ik ik terug in je 'wat is het plaatjes'. Normaal zou je geen tot weinig groen in hemelobjecten zien. Omdat de spiegels niet recht tegenover elkaar staan krijg je diffractie waardoor dit kan optreden. Het kan ook zijn dat er toevallig iets in je optiek stond te schijnen, bijvoorbeeld tuinverlichting.

De plaatjes die je laat zien zijn neem ik aan een crop, om te achterhalen waar je precies op gericht staat zou je je plaatjes eens kunnen platesolven. Dit betekend grofweg dat je gaat identificeren wat er nou precies op de plaat staat, dit kan gelukkig geheel automagisch :) . Dit kan je hier doen: http://nova.astrometry.net/upload

Ik ben benieuwd naar je resultaat!
Bedankt voor je reactie :) ik ben nog wat aan het proberen geweest met het schieten van de maan, een klein deel lijkt redelijk scherp, maar het overgrote deel blijft blurry..

Ik heb hem geprobeerd te collimeren door een stip in het midden van m'n spiegel te zetten en de secundaire spiegel hierop te centreren (de primaire kan ik niet verstellen die zit gewoon vast aan de dop zeg maar), maar het valt me niet mee om dit juist te krijgen (beeldkwaliteit blijft tegenvallen).

Ik heb de foto's gemaakt vanuit m'n raam soms met raam open soms met raam dicht, nu viel het me vorige week op toen het erg koud was dat gelijk m'n spiegel besloeg, dus misschien heeft dit ook wel meegespeeld.

Ik ga er van het weekend nog eens mee aan de slag, mocht het niet beter worden kan ik miisschien beter de telescoop eens bij een winkel laten collimeren (als dit kan).

• rachez
  • Laatst online: 20-04 19:38
quote:
Snowwie schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 21:05:
[...]

Ik vind hem toch wel bijzonder. Die andere voorbeelden van rechte formaties van hierboven op de aarde zijn grote formaties, dan zie je veel eerder rechte lijnen, dus dat vind ik niet echt vergelijkbaar. Ik kan de afstanden weliswaar niet goed inschatten, maar mijn indruk is dat het redelijk dichtbij is.

Ik zou die robot toch eens extra daar langs laten rijden en eens wat beter kijken. 8) .

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Het was al bekend dat stormen woeden op planeten, maar nu blijkt dat ook sterren kunnen worden getroffen door wervelstormen. Op een kleine ster in een ander stelsel woedt een gigantische storm. Die is drie keer zo groot als de aarde.

Amerikaanse en Canadese wetenschappers hebben dat ontdekt.

Ze zagen een plekje op de dwergster W1906+40. Eerst dachten ze dat het een zonnevlek was, zoals onze zon die ook heeft. Maar toen ze twee ruimtetelescopen op verschillende manieren naar de ster lieten kijken, zagen ze dat het ging om een enorme storm.

Het is niet bekend hoelang die al woedt, maar op oudere beelden van de ster zagen de onderzoekers dezelfde plek.

De onderzoekers vergelijken de ster met de planeet Jupiter, die ongeveer even groot is. Daar woedt al eeuwenlang een enorme storm, de Grote Rode Vlek. Ook die is drie keer zo groot als de aarde.

De temperatuur op W1906+40 is ruim 1900 graden. Dat is voor een ster vrij koud. Het is er zo koud dat er wolken kunnen ontstaan in de atmosfeer van de ster.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...che-storm-treft-ster.html

Interessant, wist niet eens dat dit kon :)

Virussen? Scan ze hier!

• zwik

zwik

randomized

Gisteren had ik eindelijk eens tijd om de data te bewerken die ik al een paar maanden op de kast had liggen. Let op, dit is nog een work in progress. Even een snelle bewerking gedaan om te kijken wat ik heb :) .

Je ziet hier IC1795 (vissenkopnevel) rechtsboven en Melotte 15. Beide objecten zijn deel van de hartnevel welke ook bekend staat als IC1805 of sh2-190. Ik heb 26 frames van 10 minuten op elkaar gestapeld wat dus een integratietijd van ruim 4 uur oplevert. Ik maak gebruik van van een gemodificeerde Canon 600D en mijn telescoop heeft een brandpunt afstand van 750mm op f5.

Bedankt voor het kijken :) .

• fommes
quote:
zwik schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:02:
Gisteren had ik eindelijk eens tijd om de data te bewerken die ik al een paar maanden op de kast had liggen. Let op, dit is nog een work in progress. Even een snelle bewerking gedaan om te kijken wat ik heb :) .

Je ziet hier IC1795 (vissenkopnevel) rechtsboven en Melotte 15. Beide objecten zijn deel van de hartnevel welke ook bekend staat als IC1805 of sh2-190. Ik heb 26 frames van 10 minuten op elkaar gestapeld wat dus een integratietijd van ruim 4 uur oplevert. Ik maak gebruik van van een gemodificeerde Canon 600D en mijn telescoop heeft een brandpunt afstand van 750mm op f5.

Bedankt voor het kijken :) .

[afbeelding]
Prachtige foto hoor!, ik neem aan dat je een motor op je telescoop hebt dat hij automatisch meedraait?

• zwik

zwik

randomized

Ik heb inderdaad een volgend statief, een SkyWatcher NEQ6. Plaatje:

zwik wijzigde deze reactie 18-12-2015 10:45 (14%)

• JeroenH
Net even te duur om voor de gein te kopen, maar dit tshirt is cool :)

• Herr Roedy
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-09-2017

Herr Roedy

Jawohl!

Vrijdag was het helder en ik heb de kans gegrepen om een foto te maken van de Orionnevel met mijn nieuwe camera :)
D3300 en een 200mm f/3.5 lens, geschoten op iets van f4.5. Ik kon het niet goed zien op de ring en de informatie zit ook niet in de exif.

Stacking gedaan in DSS en post processing in Pixinsight. De laatste beetjes, vooral saturation, heb ik gedaan in lightroom. Had denk ik ook wel in Pixinsight gekund. in totaal 330 frames met verschillende ISOs tussen 6400 en 12800. 1.6 seconde per frame. Ik vind de hoge ISOs makkelijker omdat het dan beter te zien is of het hemellichaam nog in je foto zit. Elke 50 foto's oid moet ik namelijk weer de lens opnieuw richten.

Het verbaasde me hoeveel detail je er uit kon halen met zulke lichtvervuilde luchten (Amsterdam) en geen tracking mount. Losse frames lieten ook echt bar weinig zien.

Vanavond om 20:00 is het weer helder dus probeer ik Andromeda te doen.

Orion Nebula by Rudy, on Flickr

Herr Roedy wijzigde deze reactie 10-01-2016 13:16 (34%)

That's one small step for FSB, one giant leap for clockspeed || You will receive the Order of Lenin for this Captain!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Ver voorbij Pluto, aan de buitenkant van ons zonnestelsel, staat mogelijk nog een planeet. Daar wordt al langer over gesproken, maar twee Amerikaanse wetenschappers zeggen nieuw bewijs te hebben.

Ze leggen het uit in de nieuwste editie van het belangrijke wetenschapsblad The Astronomical Journal, dat woensdag is uitgekomen.

Ons zonnestelsel telt acht planeten: Mercurius, Venus, de aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Pluto gold tot 2006 ook als planeet, maar wordt tegenwoordig een dwergplaneet genoemd. Achter Pluto is de zogeheten Kuipergordel, vernoemd naar de Nederlandse astronoom Gerard Kuiper.

De gordel bestaat uit miljarden rotsblokken. Die rotsblokken blijken in groepjes rond de zon te draaien. Die groepen kunnen worden verklaard door de krachten van de mysterieuze planeet, zeggen Konstantin Batygin en Mike Brown van de universiteit Caltech.

'Planeet Negen' zou ongeveer tien keer zo zwaar als de aarde moeten zijn, iets lichter dan Uranus en Neptunus. Hij zou ongeveer twintig keer zo ver van de zon moeten staan als Neptunus. Een jaar duurt er dan 10.000 tot 20.000 jaar. De potentiële planeet zelf is nog niet gezien en er is nog meer onderzoek nodig, zeggen de wetenschappers.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...planeet-achter-pluto.html

Nou is dit geen nieuwe theorie natuurlijk, want al sinds 1846 (toen Neptunus ontdekt werd) gaan er theorien rond oer Planet X, maar toch :)

Virussen? Scan ze hier!

• BtM909
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

BtM909

Moderator Devschuur®

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Dat is een planeet die we met huidige technologie wellicht nooit zullen bereiken.

XWB wijzigde deze reactie 21-01-2016 11:13 (3%)

It takes two fools to argue.

• bobsquad
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Wat ik mij vanaf de ontdekking zit te bedenken is eigenlijk dat het wel een jonge planeet is met asteroïden uit de kuiper beld en ook nog wel zal groeien en dus eigenlijk wel een schild is voor de aarde en andere planeten,

• Osiris
  • Niet online
Een schild? Hoe zie je dat precies voor je?

Kans is denk ik groter dat z'n zwaartekrachtinvloed op een astroïde die astroïde kan "dislodgen" en juist richting 't centrum van het zonnestelsel kan sturen…

• bobsquad
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Of juist richting planeet 9 trekken. Vandaar dat ik er ook uitga dat deze planeet nog wel groeit. Is wel een onderbuik gevoel maar niemand weet exact wat zich in de kuiper belt afspeelt.

• ToyotaMR2
Ik zag net in het oosten een zeer heldere ster (zeg ik ster?) die best wel een oranje gloed had.
Kan dat of zou dat een 'reflectie' van de maan of zo zijn.
En welk naam draagt dat hemellichaam?

• enchion
  • Niet online
quote:
ToyotaMR2 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 00:51:
Ik zag net in het oosten een zeer heldere ster (zeg ik ster?) die best wel een oranje gloed had.
http://www.stellarium.org/

• ToyotaMR2
Heb alleen een Windows telefoon.
Maar zal vast Jupiter zijn.

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-04 12:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Voor Windows Phone is er ook een app Skymap. Maar die heldere ster die je rond middernacht in het oosten ziet is idd Jupiter. Vroeg in de ochtend zijn nu Jupiter, Mars, Saturnus, Venus en Mercurius te zien.

Samsung Galaxy S8 | XBOX ONE

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
ToyotaMR2 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 00:51:
Met een oranje gloed heb je een redelijke kans dat het Mars was. Zelf gebruik ik Star Chart (Android) voor dit soort zaken. Het is tot nu toe de beste app die ik op dat vlak ben tegenkomen.
quote:
Osiris schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:33:
Een schild? Hoe zie je dat precies voor je?
Zoals Jupiter dat ook is, gok ik.

Persuader of bytes.

• Osiris
  • Niet online
quote:
Camacha schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:33:
[...]

Zoals Jupiter dat ook is, gok ik.
It was thought that the planet served to partially shield the inner system from cometary bombardment.[28] Recent computer simulations suggest that Jupiter does not cause a net decrease in the number of comets that pass through the inner Solar System, as its gravity perturbs their orbits inward in roughly the same numbers that it accretes or ejects them.[124] This topic remains controversial among scientists, as some think it draws comets towards Earth from the Kuiper belt while others think that Jupiter protects Earth from the alleged Oort cloud.[125]
Niet zo eenduidig en duidelijk dus ;)

En Planet X/9/whatever hangt achterlijk ver buiten de orbits van de "echte" planeten met een omlooptijd van ergens in de 400 jaar AFAIK.. Totaal niet te vergelijken met de huge massa van Jupiter die ook nog eens relatief rete-dichtbij de aarde staat. Ik denk niet dat dat kleine stukkie massa veel doet ter bescherming, hooguit meuQ juist vanuit de Oort cloud naar het interne zonnestelsel slingeren..

Osiris wijzigde deze reactie 29-01-2016 12:03 (16%)

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Osiris schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:00:
Niet zo eenduidig en duidelijk dus ;)
Er is geen theorie waar geen discussie over is bij de astronomie. Ik gok dat dat goeddeels veroorzaakt wordt door het gegeven dat we eigenlijk vrijwel niets weten.
quote:
En Planet X/9/whatever hangt achterlijk ver buiten de orbits van de "echte" planeten met een omlooptijd van ergens in de 400 jaar AFAIK.. Totaal niet te vergelijken met de huge massa van Jupiter die ook nog eens relatief rete-dichtbij de aarde staat.
De omlooptijd is groter en de massa is kleiner, maar gezien de objecten zelf daar ook veel langzamer zijn en een betrekkelijke kleine massa hebben durf ik de invloed van zo'n lichaam zeker niet uit te sluiten. Even los van of het een positieve of negatieve invloed is.

Persuader of bytes.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
De aarde is, toen hij nog piepjong was, frontaal op de oerplaneet Theia geknald en bevat mogelijk nog resten van die botsing.

Bij de botsing met de aarde spatte de planeet Theia uiteen. Uit de brokstukken ontstond de maan, maar de resten zijn ook opgezogen door de aarde.

Met andere woorden: de aarde bevat nog resten van de oerplaneet.

Dat concludeert een groep Amerikaanse wetenschappers in het gezaghebbende wetenschappelijk tijdschrift Science.

Het was al langer bekend dat er een botsing tussen de aarde en Theia moet zijn geweest. Dat zou ongeveer 4,5 miljard jaar geleden moeten zijn gebeurd, toen de aarde 100 miljoen jaar oud was. Maar het was nog niet duidelijk hoe de botsing in zijn werk ging en wat de gevolgen waren.

De onderzoekers van de Universiteit van Californië keken naar de chemische 'vingerafdruk' van zeven stenen die astronauten eerder hebben verzameld op de maan. Die vergeleken ze met zes vulkanische stenen uit het binnenste van de aarde. De stenen waren qua chemische samenstelling gelijk aan elkaar, wat betekent dat ze dezelfde afkomst moeten hebben.

Uit deze bevindingen leiden de onderzoekers af dat de botsing tussen de aarde en Theia frontaal moet zijn geweest. Het gesteente van Theia is bij de knal waarschijnlijk gemengd met dat van de aarde. Dat zou verklaren waarom gesteentes van beide hemellichamen geen verschillende 'vingerafdrukken' hebben.

"De botsing was zo krachtig en zo rijk aan energie dat het hele systeem door elkaar werd gemixt", verklaart hoofdonderzoeker Edward Donald Young op nieuwssite Popular Mechanics

Tot nu toe was de heersende theorie dat Theia langs de aarde is gescheerd. Daarbij zou de planeet in stukken zijn gescheurd. De resten zouden in een baan rond de aarde zijn gekomen en zouden uiteindelijk de maan hebben gevormd.

Maar in dat geval zouden de stenen op de maan moeten verschillen van de stenen op aarde, omdat ze een andere afkomst zouden hebben. Volgens hoofdonderzoeker Young kan deze theorie dan ook definitief worden afgeschreven.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...ntaal-andere-planeet.html

Wikipedia: Theia (planet)

wildhagen wijzigde deze reactie 29-01-2016 17:01 (3%)

Virussen? Scan ze hier!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Moderator Devschuur®

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Mrs Redhair
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:03
Yes, de zwaartekracht golven. Next to discover : Dark Matter.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-04 17:07

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

quote:
Ik zag het net ook en wilde het hier posten. Het zou weer een grote stap voorwaarts zijn als ze inderdaad waargenomen zijn!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Moderator Devschuur®

Watch out Guys...

Bizar eigenlijk en dat allemaal vanaf die ene zwevende planeet :Y

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Moderator Devschuur®

Watch out Guys...

Hier nog een achtergrondstukje ter voorbereiding op de persconferentie (iemand al een linkje waar het te volgen zal zijn?):

The Telegraph - Gravitational waves: Einstein was right - and this announcement is the scientific highlight of the decade

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een 500mm spiegellens gekocht voor mijn Nikon D5300. Het is een beetje een rare lens met vele beperkingen (vast, klein, f8 diafragma, geen autofocus, niet bijster scherp, rare bokeh) maar vanwege de onverslaanbare goede brandpuntsafstand/prijs verhouding heb ik er na een tijdje zoeken op marktplaats toch eentje gekocht (€60 voor 500mm - of eigenlijk 800mm op mijn APS-C camera).

Eigenlijk het enige waar deze lenzen een beetje goed in zijn is astrofotografie, en dan specifiek de maan. Een voorbeeld van vanavond:

De handmatige focus is ontzettend precies, maar dit is voor nu het scherpste wat ik er uit krijg. Mogelijk is er met wat oefening nog meer van te maken. Niet gek voor slechts € 60 dacht ik zo.

Ik zag dat Jupiter ook aan de hemel stond, dus ik dacht, laten we het gewoon eens proberen. In de ingezoomde live view zag ik al de manen! Snel een paar foto's genomen met diverse belichtings- en focussettings, en dit is degene die het beste uit deze sessie kwam:

(Bovenste is mijn foto, onderste is een screenshot uit een planetariumprogramma)

Niet scherp, de manen nauwelijks zichtbaar, Jupiter overbelicht, maar toch ben ik trots op mijn eerste interplanetaire astrofotografieprobeersel :P Vooral omdat het met nogal bescheiden middelen gebeurt.

Volgende slachtoffer: Saturnus, maar die is nu onder de horizon en die blijft laag aan de horizon. Ik ga er niet voor wakker liggen :) Maar komt zeker een keer!

• zwik

zwik

randomized

Hey leuk! Mooi resultaat heb je daar!

Voor scherpstellen zou je een Hartmann masker kunnen maken, daarmee kan je heel precies scherpstellen. Uitleg hoe je zelf zo een masker hier: http://www.cloudynights.c...make-a-hartmann-mask-r507

• JeroenH
Dat is een goede tip, dank je wel! Daar ga ik zeker mee aan de gang.

Ook ga ik uit zwart karton nog een "extern diafragma" bouwen. Daarmee zou het focussen wat makkelijker moeten worden, en de maan is toch helder zat. Die foto hierboven is genomen op iets van 1/400 meen ik, dus daar zit nog ruimte zat.

• JeroenH
Vanavond was ik bij mijn schoonouders en mijn schoonvader heeft mooi fotografiespul, o.a. een 5D (of zoiets) met een 100-400 f5.6 L lens. De set is bij elkaar denk ik ongeveer net zoveel waard als onze auto ;)

Anyway, dat is natuurlijk een mooie set om eens te vergelijken met mijn 500mm spiegellens op mijn bescheiden Nikon D5300:

De foto met de Canon is (te) haastig genomen, ik moest weg, de kids moesten naar bed. Daarom verkeerd belicht en de focus had waarschijnlijk nog iets beter gekund. De foto met de Tokina is denk ik het beste wat er uit te halen valt. Duidelijk is dat de Canon-set er zelfs in deze oneerlijke vergelijking meer van weet te maken dan mijn set. Maar voor een verschil in prijs waar je een leuke gebruikte auto van koopt kan ik daar niet zo mee zitten :) Ik hoop het van de week 's avonds nog eens met de Canon te kunnen proberen.

Overigens heb ik het idee dat er in mijn foto's van bewegingsonscherpte zit door de spiegel die opklapt. Helaas heeft mijn camera geen mirror lockup, dus daar is niet zo veel aan te doen ben ik bang. Misschien eens experimenteren met wat ballast (zakje zand?) aan de camera.

• zwik

zwik

randomized

Naast het scherpstellen zou je eventueel, mits mogelijk de collimatie van je objectief aan kunnen pakken. Dit betekend zoveel als de spiegel(s) recht tegenover elkaar zetten zodat je een scherp beeld hebt. Heeft dit objectief ergens stelschroefjes zitten? Deze zou ik aan de achterkant van de spiegel verwacht en eventueel aan de voorkant waar de stip zit.

• JeroenH
Nee, zo'n fancy objectief is het niet... Je leest in alle reviews dat de scherpte sowieso beneden de maat is, en dat is ook terug te zien in normale foto's bij daglicht.

Overigens mag ik van een collega een 2x teleconverter lenen. Dat is mooi, en dat aanbod neem ik zeker aan, maar ik verwacht er niet veel van. Sowieso worden alle beeldfouten van de lens 2x verergerd, maar als er daadwerkelijk bewegingsonscherpte in het spel is dan wordt ook die verergerd. Het enige voordeel is ik van een groter deel van de resolutie van de sensor gebruik kan maken, maar ik denk dat dat de twee bovenstaande negatieve effecten niet opheft.

• zwik

zwik

randomized

Jammer dat dat niet gaat. Zou extra mooi geweest zijn als het wel kon!

Nadeel van zo'n 2x teleconverter is dat je brandpunt dus ook twee keer zo lang gaat worden, 1000mm met een klein chip leverd een klein beeldveld op wat een uitdaging kan zijn :) .

• JeroenH
Yep, klopt, dat wordt wel even zoeken naar de maan en zeker Jupiter. Ik zie het vooral als experiment.

Hij wordt ook nog eens twee keer zo weinig lichtsterk (f8 -> f16), maar dat maakt zeker voor de maan dan weer niet zo veel uit.

Resultaten volgen als ik hem heb.

• zwik

zwik

randomized

Planeten zijn ook prima te doen op f16 waarschijnlijk. Wil je echt deepsky gaan fotograferen zou ik de teleconverter zeker weglaten. 500mm is dan bijna het perfecte brandpunt! Vooral hele grote nevels passen dan prima in je beeldveld.

• JeroenH
Deepsky ga ik voorlopig niet aan beginnen. Ik woon in stedelijk gebied met grote lichtvervuiling, dus voor het fotograferen van zwakke objecten zou ik een stuk moeten reizen. Daarbij heb ik geen volgmechanisme, maar als dit leuk blijft zit ik wel aan te denken zoiets te kopen of maken.

• zwik

zwik

randomized

Mocht je deepsky willen gaan kan je een volgplankje maken (barn door tracker op google) of als je niet iets wil bouwen maar toch goed en goedkoop wil kunnen volgen met je spiegelreflex raad ik een Skywatcher Star Adventurer aan. Dit is een kleine montering welke je bovenop je fotostatief kan schroeven welke je spiegelreflex kan dragen. Een kleine telescoop kan ie zelfs ook hebben! Is goedkoop en klein en eenvoudig in gebruik!

• JeroenH
Gisteravond weer een uurtje buiten gezeten met de 500mm:

1/100 - f8 - ISO 100

Ik denk dat dit het scherpste is wat mogelijk met de lens zoals hij is. Ik heb vandaag echter wel een kartonnen "lensdop" gemaakt met een gat van 1½cm doorsnede, waarmee misschien nog net iets meer scherpte te behalen zou kunnen zijn. Sowieso wordt het scherpstellen er minder kritisch van.

Hopelijk vanavond weer een poging. Ik heb niet vaak zoveel lol gehad voor € 60 zeg. :P

-edit-

Ik heb trouwens zojuist ook geprobeerd de zon te fotograferen door de lens te stoppen met een héél klein gaatje, maar ik krijg het niet voldoende verduisterd. Ook op de snelste sluitertijd van mijn camera (1/4000) en de laagste ISO (100) is de zon een ernstig overbelichte schijf. Ik zal dus op zoek moeten naar iets van eclips-folie. Dat is ook nog wel een experiment wat ik aan wil gaan.

-edit2-

Vergeten te vermelden: ik heb een plastic zakje met zand gevuld, en dat drapeer ik over de camera bij het nemen van foto's van de maan. Dit lijkt de bewegingsonscherpte a.g.v. de spiegelbeweging grotendeels op te heffen. We experimenteren lekker verder :)

JeroenH wijzigde deze reactie 17-03-2016 10:35 (12%)

• Ossi
  • Laatst online: 09:37
quote:
JeroenH schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:16:

-edit-

Ik heb trouwens zojuist ook geprobeerd de zon te fotograferen door de lens te stoppen met een héél klein gaatje, maar ik krijg het niet voldoende verduisterd. Ook op de snelste sluitertijd van mijn camera (1/4000) en de laagste ISO (100) is de zon een ernstig overbelichte schijf. Ik zal dus op zoek moeten naar iets van eclips-folie. Dat is ook nog wel een experiment wat ik aan wil gaan.
Dat moet je dus echt niet willen, tenzij je je sensor wilt slopen :)
Dit heb je nodig:
http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=1339
quote:
Vergeten te vermelden: ik heb een plastic zakje met zand gevuld, en dat drapeer ik over de camera bij het nemen van foto's van de maan. Dit lijkt de bewegingsonscherpte a.g.v. de spiegelbeweging grotendeels op te heffen. We experimenteren lekker verder :)
Zoek eens op internet naar combinatie van jouw camera en mirror lockup. Dan hoef je niet te klooien met zandzakken :)
Het zorgt er voor dat alleen nog de shutter voor je sensor bedient wordt en niet de spiegel. :)

• zwik

zwik

randomized

Wat je ook nog zou kunnen proberen om toch nog meer scherpte te behalen is meerdere foto's maken en deze stacken met bijvoorbeeld AutoStakkert. Geen idee hoe die software precies werkt maar volgens mij moet het daarmee mogelijk zijn om scherpere foto's te krijgen nog.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-04 08:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zelf klooien met Photoshop of the Gimp levert mij soms ook aardige resultaten op. Juist omdat je de bewogen beelden eruit kunt halen, of dat ene beeld waarbij een vliegtuig zo'n mooi spoor trekt.

Let wel op dat je zonder volgen vast zit aan korte sluitertijden (een paar seconden kan al teveel zijn bij zeg 200 mm)
Desnogwelteplus, gewoon doen :)

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• JeroenH
quote:
Ossi schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:48:
Dat moet je dus echt niet willen, tenzij je je sensor wilt slopen :)
Dit heb je nodig:
http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=1339
Bedankt voor de tip, die gaat in de favorieten.
quote:
Zoek eens op internet naar combinatie van jouw camera en mirror lockup. Dan hoef je niet te klooien met zandzakken :)
Het zorgt er voor dat alleen nog de shutter voor je sensor bedient wordt en niet de spiegel. :)
Helaas... mijn Nikon D5300 heeft die functie niet. De D7x00-serie heeft het wel. Ik had meer geld uit moeten geven :) Wat mijn camera wel heeft is een functie genaamd "exposure delay mode", waar de camera de spiegel omhoog klapt, één seconde (niet instelbaar) wacht, en dan de foto neemt met de sluiter. Helaas is één seconde niet genoeg om de beweging helemaal te laten dempen, en ik die periode dus niet instellen.

Vanavond weer lekker in de kou buiten gezeten:

1/20s - f? (ik schat f32-f64) - ISO 100

Niet onaardig (zeker met de prijs van de lens in het achterhoofd), maar ik denk dus dat ik de grenzen van scherpte wel bereikt heb. Deze foto is genomen met een karton voor de lens met daarin een gat van ongeveer 2cm. Het focussen wordt hiermee duidelijk minder kritisch, maar de belichtingstijd wordt langer zodat de bewegingsonscherpte weer groter wordt. Dat lijkt elkaar precies te compenseren :') Dat is dus in eerste instantie een doodlopende weg.

Ik ga nog twee experimenten uitvoeren zo:

* De lens zover afstoppen dat de belichtingstijd dusdanig lang wordt dat ik het met een kartonnetje of zwarte doek kan doen. Dus: camera op een belichtingstijd van 10s of zoiets zetten; foto nemen, 5s wachten zodat de camera geheel tot rust gekomen is, doek omhoog voor een halve seconde oid, doek weer terug, en wachten tot de sluiter en spiegel weer dichtgaan.
* De ISO wat hoger zetten (1600 is voor gewone foto's nog acceptabel, misschien voor de maan ook wel) in de hoop dat dit icm met de exposure delay de camerabewegingen verhult.

Ik ben gek op experimenteren, en onderwijl steeds beter begrijpen hoe iets werkt.

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:01
Download Backyard Nikon eens. Superfijn programma! En stacken is een must bij maan- en planeetfoto's.

• Ossi
  • Laatst online: 09:37
quote:
JeroenH schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 20:59:
[...]

Bedankt voor de tip, die gaat in de favorieten.

[...]

Helaas... mijn Nikon D5300 heeft die functie niet. De D7x00-serie heeft het wel. Ik had meer geld uit moeten geven :) Wat mijn camera wel heeft is een functie genaamd "exposure delay mode", waar de camera de spiegel omhoog klapt, één seconde (niet instelbaar) wacht, en dan de foto neemt met de sluiter. Helaas is één seconde niet genoeg om de beweging helemaal te laten dempen, en ik die periode dus niet instellen.

Vanavond weer lekker in de kou buiten gezeten:

[afbeelding]

1/20s - f? (ik schat f32-f64) - ISO 100

Niet onaardig (zeker met de prijs van de lens in het achterhoofd), maar ik denk dus dat ik de grenzen van scherpte wel bereikt heb. Deze foto is genomen met een karton voor de lens met daarin een gat van ongeveer 2cm. Het focussen wordt hiermee duidelijk minder kritisch, maar de belichtingstijd wordt langer zodat de bewegingsonscherpte weer groter wordt. Dat lijkt elkaar precies te compenseren :') Dat is dus in eerste instantie een doodlopende weg.

Ik ga nog twee experimenten uitvoeren zo:

* De lens zover afstoppen dat de belichtingstijd dusdanig lang wordt dat ik het met een kartonnetje of zwarte doek kan doen. Dus: camera op een belichtingstijd van 10s of zoiets zetten; foto nemen, 5s wachten zodat de camera geheel tot rust gekomen is, doek omhoog voor een halve seconde oid, doek weer terug, en wachten tot de sluiter en spiegel weer dichtgaan.
* De ISO wat hoger zetten (1600 is voor gewone foto's nog acceptabel, misschien voor de maan ook wel) in de hoop dat dit icm met de exposure delay de camerabewegingen verhult.

Ik ben gek op experimenteren, en onderwijl steeds beter begrijpen hoe iets werkt.
5 seconden belichten op die focale lengte en een relatief snel bewegend object als de maan betwijfel ik of dat het gewenste resultaat op zal leveren. Maar aangezien het goedkoop is om te doen valt het te proberen :)

Mogelijk dat je statief niet stabiel genoeg is om de trillingen op te vangen. Waarschijnlijk gewoon een driepoot? Mogelijk kun je proberen om de driepoot te verzwaren, door bijvoorbeeld een zand er aan te hangen of neer te leggen op de spreaders die in het midden bij elkaar komen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

@JeroenH Je plaatjes geven een 404?

• JeroenH
quote:
XWB schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:04:
@JeroenH Je plaatjes geven een 404?
Oeps, de plaatjes georganiseerd (verplaatst) in mijn dropbox, waardoor de links niet meer kloppen. Ik zal kijken of ik ze weer terug kan zetten.

Ik heb vanavond een geleende 2x teleconverter tussen de Nikon D5300 en de 500mm spiegellens gezet, voor een totale brandpuntsafstand van 1000mm (effectief 1600mm door APS-C sensor). Dit plaatje van Jupiter rolde eruit:

(bovenste helft = foto, onderste helft is screenshot)

Helaas niet veel beter dan zonder de teleconverter, maar dat had ik ook niet echt verwacht. De teleconverter vergoot de beeldfouten van de 500mm gewoon uit.

Toch ben ik nog steeds erg blij dat een gewone consumentencamera en een lens van € 60 een herkenbaar beeld kunnen vormen van een set objecten op bijna 700 miljoen kilometer afstand. Als ik het goed begrijp zou Galileo ongeveer eenzelfde beeld van Jupiter en zijn manen gehad hebben.

De (vrijwel volle) maan is op, maar staat nog niet erg hoog aan de hemel. Als hij straks hoger staat ga ik dat natuurlijk ook nog even proberen op 1000mm, kijken of dat wel verschil maakt met 500mm (ik verwacht dat niet, maar je weet nooit).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02-04 15:38
Leuk en informatief stuk o er de James Webb telescoop
http://arstechnica.com/sc...the-james-webb-telescope/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

New Horizons / Pluto update:

- Pluto’s Interaction with the Solar Wind is Unique, Study Finds
quote:
Pluto behaves less like a comet than expected and somewhat more like a planet like Mars or Venus in the way it interacts with the solar wind, a continuous stream of charged particles from the sun.

This is according to the first analysis of Pluto’s interaction with the solar wind, funded by NASA’s New Horizons mission and published today in the Journal of Geophysical Research – Space Physics by the American Geophysical Union (AGU).

Using data from the Solar Wind Around Pluto (SWAP) instrument from the New Horizons July 2015 flyby, scientists have for the first time observed the material coming off of Pluto’s atmosphere and studied how it interacts with the solar wind, leading to yet another “Pluto surprise.”

“This is a type of interaction we’ve never seen before anywhere in our solar system,”
http://www.nasa.gov/featu...ind-is-unique-study-finds

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Morgen een in NL en BE goed waarneembare Mercuriusovergang:

http://hemel.waarnemen.co...riustransit_20160509.html

Ik moet nog steeds eens een zonnefilter kopen voor mijn 500mm lens, nu ga ik de overgang niet kunnen zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 92946
Over Pluto gesproken, kunnen we nog hogere resolutie foto's verwachten of is alles inmiddels binnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Er komt nog meer hi-res spul:
quote:
A major challenge for the New Horizons mission is the relatively low "downlink" rate at which data can be transmitted to Earth, especially when you compare it to rates now common for high-speed Internet surfers.

During the Jupiter flyby in February 2007, New Horizons sent data home at about 38 kilobits per second (kbps), which is slightly slower than the transmission speed for most computer modems. The average downlink rate after New Horizons passes Pluto (and sends the bulk of its encounter data back to Earth) is approximately 2,000 bits per second, a rate the spacecraft achieves by downlinking with both of its transmitters through NASA's largest antennas. Even then, it will take until late 2016 to bring down all the encounter data stored on the spacecraft's recorders.
Bron

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funxiun
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-03 19:32
quote:
Vanmiddag nog wat opnames hier van gemaakt:

Later in de middag nogmaals gekeken met wat buren.
Het blijft een indrukwekkend schouwspel. In 2032 ben ik er weer bij...als het aan mij ligt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-04 22:39

stefijn

DBlogic

Gaaf hoor. Ik vind t er altijd zo apart uitzien als je zo expliciet kunt zien dat er gewoon van die "balletjes" rondzweven?

Was je nerveus? ;)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Ook cool, het ISS en een vliegtuig die langskomen tijdens de Mercuriusovergang:

Bron
quote:
funxiun schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:37:
[...]

Vanmiddag nog wat opnames hier van gemaakt:
[video]

Later in de middag nogmaals gekeken met wat buren.
Het blijft een indrukwekkend schouwspel. In 2032 ben ik er weer bij...als het aan mij ligt :)
Tof stukje video! Kun je iets vertellen over hoe je dat gemaakt hebt? Wat voor camera, wat voor telescoop, wat voor mount, etc.?

JeroenH wijzigde deze reactie 10-05-2016 14:18 (54%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funxiun
quote:
Nee :)
Er stond een flinke wind in de tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funxiun
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:46:
Tof stukje video! Kun je iets vertellen over hoe je dat gemaakt hebt? Wat voor camera, wat voor telescoop, wat voor mount, etc.?
Thanks!

Opname is gemaakt met een Celestron C6 Schmidt-Cassegrain telescoop op een EQ3-2 mount met GoTo.
Gebruikt filter is een Baader zonnefolie en zelf hiermee een filter gemaakt.
De camera is een oude webcam, een Philips ToUcam 840 met SPC900 firmware.

Wellicht dat ik de AVI nog ga stacken om wat details in het zon oppervlak te voorschijn te krijgen.

• JeroenH
De grootste radiotelescoop ter wereld in Arecibo loopt risico gesloten te worden.

Nu heb ik geen idee van het belang van het onderzoek wat met dat ding gedaan wordt, en of dat geld beter besteed zou kunnen worden niet. Maar ik hoop wel dat zelfs als hij gesloten wordt het apparaat in ieder geval als monument wordt behouden.

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:53
quote:
JeroenH schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:19:
De grootste radiotelescoop ter wereld in Arecibo loopt risico gesloten te worden.

Nu heb ik geen idee van het belang van het onderzoek wat met dat ding gedaan wordt, en of dat geld beter besteed zou kunnen worden niet. Maar ik hoop wel dat zelfs als hij gesloten wordt het apparaat in ieder geval als monument wordt behouden.
Als monument te behouden kost misschien evenveel als de kosten om te gebruiken :)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Voor de optimistjes onder ons die denken dat we spoedig intelligente buitenaardse beschavingen zullen ontdekken:

Is there anybody out there? Alien contact is possible -- in about 1,500 years

http://edition.cnn.com/20...tact-1500-trnd/index.html

De radiogolven doen er zolang over om andere beschavingen te bereiken.

The enemy within

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:46

franssie

Save the albatross

mwah - het hangt er wel vanaf wie als eerste ging zenden. Dat waren wij niet per definitie.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True