Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Onze Skoda Fabia uit 2004 wordt te klein (tweede kleine op komst). Ondanks dat een haat jegens alles Frans en Italiaans dat rijdt mij met de paplepel is ingegoten (don't ask) ben ik gecharmeerd van de huidige Renaults.
Op onze vakantie reden we een (huur)Mégane 1.5 dCi Bose edition met automaat (edc). Woei, wat een fijne auto! Alles erop-en-eraan, smaakvol exterieur en interieur, prima comfort, maar nog wel een beetje krap (vooral achterin). Terugkeren in onze Skoda (die tot dan toe altijd goed beviel) was toch wel een beetje een koude kermis
Op basis van deze ervaring ben ik op zoek gegaan naar wat voor mij het grote broertje van de Megane is, de (Grand) Scenic. De normale vind ik niet zo mooi (beetje gekke verhoudingen, en lelijke kont) dus what the heck, dan maar een Grand Scenic. Eerst gekeken naar een 1.4-benzine maar deze is in de praktijk niet zuinig (heb een orienterende proefrit gemaakt en kwam niet onder de 8l/100km) en op basis van wat Excel-berekeningen zitten we precies op het break-even-punt waarop een diesel gunstiger wordt (het scheelt met de huidige prijzen ca €20 per jaar in het voordeel van diesel).
TL;DR: Morgen ga ik een serieuze proefrit maken in een 2011 Grand Scenic 1.5 dCI automaat (Celsium-uitvoering, 78k op de teller). Naast gebruikelijke dingen als uiterlijke staat, onderhoudshistorie, banden, etc.: adviezen waar ik modelspecifiek op moet letten? Zijn er bekende aandachtspunten voor deze dieselmotor of automaat, of de (Grand) Scenic i.h.a.?