Het enige wat koper in dit verhaal kan spelen is als extra geleider tussen ijzer (klauw, ophanging) en aluminium (velg). Het heeft geen part in het galvanische corrosieproces of de (galvansche) versnelling daarvan.
Galvanische corrosie werkt volgens de spanningsreeks cq reactiviteitsreeks (ook wel galvanische tabel etc genoemd, er is geen goede eenduidige naam voor). Het idee erachter is dat in de reeks van metalen het ene metaal reactiever is dan het andere metaal, en indien er een elektrische geleiding bestaat tussen deze 2, het meest reactieve metaal zich zal opofferen voor het minder reactieve metaal indien zich een vrije radicaal zich aanbiedt voor een redoxreactie.
Wat we hier dan hebben aan verzameling van metalen zijn ijzer, aluminium en koper.
Koper is verreweg de edelste van de 3, dus die zal het minst snel willen reageren. Het aluminium is het onedelst en zal zich opofferen voor zowel koper als ijzer. Het enige wat kopervet in deze toestand doet is bedekken van ijzer, en zal het ijzer daar alleen maar meer beschermen (want minder reactief).
En dat kopervet dus theoretisch meer geleiding kan geven tussen de ijzeren ophanging/carosserie en de stalen velg.
Maar als je daartussen de weerstand meet merk je dat de wielbouten al voldoende geleiding geven, en dat her en der een likje kopervet weinig zullen veranderen aan de ohmse weerstand.
Het zou wat anders geweest zijn als het op RVS wordt toegepast omdat koper lager in de galvanische tabel staat dan rvs. Dat is 1 van de redenen dat je bij RVS het beste keramisch vet gebruikt.
Persoonlijk vind ik kopervet wel een betere bescherming geven tegen fretting, omdat koper als metaal ook een smeermiddel is. De keramiek in keramisch metaal heeft als smerende werking (het is eigenlijk een anti seize) dat het een korst vormt wat weer los kan breken (onder hitte), en datgene wat als poeder losbreekt als kleine balletjes fungeert. Maar ik zie dat niet als een langdurig smeermiddel (dus even puur het keramische poeder tov het koperpoeder, dus zonder het vet waar het inzit).
Ik zie in mijn professionele werkomgeving (met name bij defensie) selectief zowel kopervet als keramisch vet (en nog veel andere hele specifieke vetten) toegepast worden op specifieke onderdelen, dus elk van beide vetten zal wel zo z'n specifieke toepassingsbereik hebben.
Elektrolytische corrosie is overigens corrosie onder invloed van een externe elektrische spanningsbron.
Meestal wordt elektrolytische corrosiebescherming gebruikt, wat inhoudt dat de stroom de andere richting oploopt, maar dat hoeft natuurlijk niet.