Het is een heel knap stukje engineering, van zo'n grote zware auto zoiets sportiefs weten te maken. Met FWD! Dat was in die tijd in de regel vrij catastrofaal in combinatie met een geblazen motor.GerardVanAfoort schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:10:
[...]
Net even wat hardcover Volvo boeken en de Youngtimer over T-5R er op nageslagen..En ik kon het idd niet terug vinden..
Ik meen het ooit gekezen te hebben, maar waarschijnlijk naar nu blijkt dat ie bij een behoorlijk rappe in de buurt kwam bij 80-120 (en ik in mijn T-5 maar lekker dromen, ach ik ben bijna net zo snel als een 911 hihi)
Maar goed fabrieks opgave voor de T-5R van 6.9 sedan handgeschakeld, en 7.0 estate handgeschakeld, hoeft de Volvo zich niet voor te schamen! Ik rol!
Gevoelsmatig deed mijn T5 (handgeschakeld) de 80-120 ook bizar snel. 0-100 nooit geprobeerd, ik rij altijd rustig weg. Maar zodra ik vanaf 50-60 gas gaf bleef ie sleuren echt bizar. Heel mooi lineair ook boven de 200!
Ik heb er recentelijk ook weer wat meer over gelezen omdat ik de T-5R onderschat heb. Dat blijkt een gerespecteerde klassieker te zijn.
Je moet het uiteraard niet los zien van de periode waarin hij uit kwam. Mid jaren 90. Toen waren auto's gemiddeld een stuk minder snel dan 20 jaar later. Ook schijnt de handgeschakelde versie veel sneller te zijn dan de versie met automaat.
Verrassend zuinig. 1:16.5 volgens de boordcomputer of heb je het uitgerekend? Daar zit zo 5-8% afwijking in bij de gemiddelde auto. Die van ons rijdt volgens de boordcomputer meestal 1:19, maar na uitrekenen blijkt het 1:17 te zijn.Overigens een tijdje met een S60 D5 gereden (leen) ex-klpd auto. Wat rijd zo'n D5 lekker, ook het zelfde lineaire acceleratie gevoel tot op hoge snelheden. Ik heb zo'n 13.000 km met die auto gereden. 1:16,5 gemiddeld. Auto was toen 5 jaar oud met 260.000 op de teller.
Ja, die vijf cilinder (maar ook de 4 en 6 uit die tijd) mede door Porsche ontwikkelt, echt hele fijne motoren!
De roffel...
Voor mij zijn de 5-cilinder motoren echt een belangrijk onderdeel van de Volvo charme. Eeuwig zonde dat ook Volvo gaat downsizen en ze definitief de deur uit doet.
Mjah, misschien over een paar jaar maar een V60 D6 uit Duitsland halen. Dat zal de 5-cilinder diesel zijn die het langst verkrijgbaar blijft.