wouterve schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:48:
Dat is dan ook meteen de reden dat Volvo de stop-neutraal functionaliteit heeft uitgeschakeld in de modeljaren na 2002, en er een software-update beschikbaar is voor de jaren daarvoor die die optie ook uitzet. Men constateerde in de VS (waar vrijwel alle auto’s automaat zijn en ze dus een redelijke sample size hadden) namelijk dat de stop-neutraal optie bijdroeg aan het voortijdig falen van een hoop automatische versnellingsbakken. In deze contreien wordt daarom ook vaak geroepen dat je om die reden (en het elektronische gasklephuis) de modeljaren 2001 en 2002 van de S60/V70 zou moeten vermijden.
ik weet niet precies wat de 'stopneutraal' is. M.a.w. of het juist bevestigd of juist ontkracht wat ik beweerde. Wat hebben ze precies eruit gehaald? Dat je hem niet meer in zijn N kunt zetten? of juist dat de koppelomvormer juist stil komt te staan bij stationair toerental?
interessant namelijk!
Het kost zeker wel energie. Als ik m'n motormanagement bekijk gaat m'n verbruikt motorvermogen van 1,6% naar 2,4% als ik 'm van N in D zet met de rem er op. Bij mij gaat hij dus ook altijd in N, maar dat is vooral omdat ik er een hekel aan heb dat m'n remlichten branden en het 'trekkende' gevoel van de auto. En het is natuurlijk veiliger als per ongeluk je voet van de rem schiet
ik beweer ook niet dat het geen energie kost; immers is het stationair rondpompen van de olie in de koppelomvormer genoeg kracht om de auto te laten rollen, maar te laag om door je remmen te trekken en ja dat kost brandstof.
Er gaat inderdaad energie verloren, en inderdaad die wordt niet om gezet in (nuttige) arbeid en dus wordt dit omgezet in warmte. ECHTER, waar het om ging is dat er onderdelen zouden slijten en dat is niet waar; zie het als een hydraulische pomp die lineaire actuatoren voedt (zoals een graafmachine); op het moment dat je geen kracht nodig hebt; wordt de olie via een overdruk ventiel weer terug de olie tank in gepompt; het is dus niet zo dat er platen of tandwielen met elkaar wrijven (een slippende koppeling o.i.d.) omdat dit een vloeibare koppeling is, geen mechanische.
Daarnaast is de olie die hij rondpompt ook meteen zijn koelingsvloeistof, en de toename van de temperatuur in stationair is verwaarloosbaar t.o.v. de olie temp stijging bij 120km/u tegen de wind in rijden.
M.a.w. de olie zal zelfs afkoelen ipv warmer worden en dus geen onnodige thermische stress op de bak.
Het is geen scooter koppling waarbij de rolletjes en vliegwiel koppeling half tegen elkaar aan zitten en dus onnodig slijten/wrijven.
Ja, uiteraard is je koppelomvormer onnodig olie aan het pompen en zou je dit als onnodige slijtage kunnen zien, maar die pompt sowieso wel, ook als je hem in N zet. De tegenkracht van de D zorgt niet voor extra slijtage omdat het, nogmaals, een vloeibare koppeling is (liquid clutch) die toch wel rond draait; die zit namelijk op de ingaande as van de automaat, niet de uitgaande.
De discussie begon met de vraag of een automaat in zijn D laten slijtage veroorzaakt in je remmen of je automaat. Dat er andere voordelen zijn om hem in zijn N te zetten geloof ik graag.
Maar andere voordelen kunnen wel zijn: geen remlichten, minder brandstof verbruik.
Maar goed, als je echt wil weten hoe een automaat werkt, kijk op dit filmpje; dan zie je dat het een compleet andere insteek is dan de conventionele schakelbak:
koppelomvormers (torque converters):
YouTube: EXEDY Tech - Torque Converter Function Explained
YouTube: Torque Converters Explained -EricTheCarGuy
het 'schakelen' van versnellingen:
YouTube: How Automatic Transmissions Work! (Animation)
[
Voor 61% gewijzigd door
Seesar op 13-05-2014 22:14
]