@ mphilipp & -tom-562
Ik begrijp dat het allemaal te fixen is en dat het ook te verwachten is bij een auto van 2002/2003, maar uiteindelijk begon de 'discussie' over aandachtspunten die bij een S60 horen.
Daarnaast zijn sommige dingen wellicht goedkoop, zoals de motorsteun, maar de vraag is dan, hoe lang heeft de vorige eigenaar er zo mee rond gereden want uiteindelijk zijn daarmee de andere steunen extra belast en wellicht ook aan vervangen toe. Datzelfde geld voor de veerpoot rubbers; als je daar te lang mee blijft rijden, gaan de wishbone rubbers er ook sneller aan.
Ik vind zelf, maar uiteraard moet je dat zelf weten, dat ik al deze punten met extra aandacht wil nalopen. Het mag in jullie ogen dan wel normale slijtage zijn, je zult op andere auto's deze specifieke punten niet zo snel tegenkomen en leg ik de focus op andere punten.
Ook al gaat het om slechts 30 euro gasveren in de achterklep; het is toch stom dat als je had kunnen weten dat het een zwak punt is dat je hier dan niet specifiek op let (je bent immers meer gefocussed op grotere problemen bij een auto) en je hier op kunt afdingen. het is ook een tell-tale of iemand zijn auto netjes heeft onderhouden of uberhaupt eerlijk is wat er mis is met de auto.
Mijn golfje 3 uit 1995 heeft geen problemen met afgebroken gasveren maar zowel ik als mijn pa's s60 en zowel alle S60's van de sloop (ik heb er inmiddels 20 gezien voor aantal reserve onderdelen) hebben uitgedroogde/afgebroken gasveren. Zou zonde zijn als niemand je er ff op attent maakt om dat ook ff in je checklistje mee te nemen.
Bij andere auto's horen andere zwakke punten waar ik specifiek op zou letten zoals roest (op specifieke plekken), lekke koppaking, specifieke elektronica, uitlaat, lagerslijtage, versnellingsbak etc. Ik kan je hetzelfde soort lijstje opnoemen voor een Fiat Punto omdat mijn vriendin op zoek was naar een Punto, en die ziet er heel anders uit dan voor een S60.
Hetzelfde lijstje heb ik gemaakt voor de V/S40, en ook die ziet er heel anders uit. Tijdens mijn zoektocht (ik twijfelde tussen V/S40 en S60) ben ik ook vele S40's tegen gekomen die bekende 'fora problemen', welke op mijn lijstje stond, hadden zoals de VVT die vast zit, luie mitsubishi motoren (volgekoolde intake door hercirculatie circuit) etc etc.
I.i.g mijn intentie was om deze punten extra aandacht geven voor iemand die op zoek is naar een S60 omdat ze makkelijk over het hoofd gezien worden, terwijl ze (naar mijn mening) vaker voorkomen (wat ook mijn persoonlijke ervaring is uit mijn zoektocht) dan bij een andere auto. Als je een simpel rondje rijd, keer olie checkt en ff snel met een zaklamp onder de auto schijnt zul je niet snel opmerken dat rubbers gescheurd zijn, injectors lekken onder de afdekplaat etc etc; als je gerichte hints krijgt, kun je ook gericht zoeken naar veel voorkomende gebreken.
En nogmaals ik ben het eens dat alles te fixen is, maar juist als je naar een auto van 2k kijkt is elke 200 euro aan onverwachte reparatie kosten terwijl je daar op had kunnen afdingen onnodig. Beter goed voorbereid op pad dan achteraf voor verrassingen?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een S60 gekocht met meerdere bekende aandachtspunten in gebreke, maar ik heb ook maar de helft van de marktwaarde betaald; juist omdat ik op die punten afgedongen heb

. Ook kan ik met die informatie dan van te voren inschatten hoeveel ik nog moet investerein de auto om hem weer helemaal in orde te krijgen, want ik wil wél graag weten welke dingen aan vervanging toe zijn en niet rond blijven rijden zonder te weten of er iets versleten is; wat al veel te veel mensen doen.
Over de kwaliteit van revisie van de ABS computer door Thuurbo, ik heb daar geen mening over, mijn vraag was ook geen ironisch wantrouwen, ik ben gewoon benieuwd eigenlijk. Ik heb die van mij zelf open gedremeld en het is moeilijk om het netjes te doen en al helemaal om hem weer (netjes) te sealen. Bij mij werkt ie weer, maar ik snap dat anderen wellicht liever het geld uitgeven dan zelf aan de slag te gaan

.
Maar goed point taken, je mag de punten meenemen die je wilt meenemen of juist niet, voor mijn part vertrouw je in de bovag garantie en ga je er niet eens in proefrijden

.
het statement dat een S60 te duur zou zijn als je geen geld aan onderhoud wilt/kunt uitgeven ben ik het niet mee eens.
Een 2k/3k euro s60, mits goed onderhouden zou weinig moeten kosten (wegenbelasting daargelaten natuurlijk, dat zit niet in de kwaliteit/duurzaamheid van de auto); mijn golfje 3 heeft meer gekost aan onderhoud tot nu toe. En ik rij liever in een 2002 S60 van 3k dan een 2008/2009 polo van 8/9k euro , dan heb ik nog voor 6k te sleutelen voordat ik economisch erop achteruit ga
een kanttekening die ik wil maken om hand in eigen boezem te steken; ik ben heel bewust op zoek geweest naar een volvo van 2/3k max, en liever rond de 1500-1700 GPB.
Ik ging er dan ook vanuit ie niet in perfecte staat is want dat had ik in het segment 4-5k moeten kijken. Mijn situatie (tijd, ruimte en kennis) laat toe, dat ik beter wat goedkoper koop en e.e.a. zelf fixen/laten fixen dan alles (misschien) perfect in orde, en het dubbele betalen. Daarnaast garandeert 5k voor een S60 betalen natuurlijk niet dat die beter is dan een auto met vraagprijs van 3k.
Maar we dwalen af, ik wou alleen maar helpen, het heeft mij i.i.g. geholpen en kijk maar wat je ermee doet!
S60 mooie bak, goeie bak, veelzijdige wagen met respectabele motoren!
FYI,
de CC problemen:
https://www.google.nl/?gf...se+control+doesn%27t+work
de remschoen in de trommelrem die loslaat van zijn beugel (dus het remmateriaal laat los van de schoen/metalen kraag) en vast knaait waardoor complete achterhub losgeslepen moet worden (reparatie van 4-500+ euro) en daarnaast ook nog levens gevaarlijk kan zijn bij snelheid is geen normale slijtage, dat is een zwak punt bij de V70/S60 lijn. Dit komt omdat de handremkabel blijkbaar roest en dus niet goed terugkomt in de rust positie bij ontgrendelen van de handrem. Dus blijft de schoen slepen, schaaft ie meer materiaal af en wordt het geheel zo heet dat de remvoering van de kraag afschiet.
hier een linkje:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=911147
ik quote
Er zullen nog de eerste handrem-remschoenen op zitten. Die willen nog al eens los laten en komen dan klem te zitten.
of deze link:
http://www.volvoforum.nl/....php?p=1019932&highlight=De voeringen van de remschoenen laat los en komt los in de trommel te liggen. Kun je soms ook de hendel van de handrem ineens veel hoger optrekken?
Ik heb ff gegoogled en over de ETM (gasklephuis) lijk je inderdaad gelijk te hebben dat na 2001 het niet meer zou moeten voorkomen, echter kan het zijn dat je wel een 2001 S60 tegenkomt om te kopen natuurlijk! Dat wist ik niet, goed om te weten!
[
Voor 13% gewijzigd door
Seesar op 02-03-2014 17:14
]