Helaas is de afgelopen week een week geweest waarin het mij niet meezat, zo ook met de nieuwe V40.
De off-topicjes eerst...
Eerst begon het woensdag; ik moest naar Gent en was gewend om bij de Liefkenshoektunnel mijn pas (BP Plus tankpas) in de automaat te stoppen en vervolgens lekker door te rijden... Helaas bleek het zo te zijn dat (door verandering van werkgever) mijn nieuwe Multi Tank Card diezelfde functie dus NIET had. Gezien ik mijn CC voor de verandering thuis had gelaten, kon ik achteruit de tolpoort uit en op zoek naar een tolpoort inclusief beambte. Normaliter vloek ik mensen die staan te kutten bij de tolpoortjes helemaal stijf (in gedachten uiteraard), maar ik heb mezelf gratie verleend in deze...

. Er stonden zeker al 3 auto's achter me en die moesten dus ook allemaal opzij of achteruit...
Na veel te laat te zijn gearriveerd in Gent, kom ik tegelijk binnen met een Belgische collega (zo tegen 9:30). Dus ik zeg tegen hem; "Lekkere tijd om te beginnen Bart, uitgeslapen?" Antwoord hij: "Nee, mijn moeder is gisteravond gestorven." Een pijnlijke stilte volgde, de tranen begonnen te rollen en veel meer dan mijn excuses en een condoleance kon ik hem niet geven... Zucht.
Dan on-topic
Mijn vorige V40 D2 had een wat zenuwachtige brandstofmeter. In het begin dus een aantal keer aan de pomp gestaan toen het laatste balkje rood was geworden. Dan ging er nog geen 42 liter in (en de tank is 52 liter (minimaal)). Dus na een aantal wat onterechte bil-knijp-momentjes in het begin, wist ik waar ik aan toe was en tankte ik altijd vrij laat. Zelfs met het rode balkje durfde ik nog wel een eindje te rijden. Dus afgelopen vrijdag ging ik weg in mijn 3 weken oude V40 D2 PowerShift en ik had nog 75 km te gaan volgens de BC en mijn rit was ook 75 km. Gezien de eerdere ervaringen, geen probleem om in 1x naar huis te rijden en daar te tanken. Helaas begon zo'n 10km voor het thuis zijn de power meter (die je hebt in de Performance stand) in te zaken en de auto te bokken. Dus nog 4/5 km op de vluchtstrook gereden (60 km/u, alarmlichten aan) en uiteindelijk de auto aan het einde van de
A29 stilgezet (was niet meer te rijden). Dus mijn vader laten aanrukken met 5 liter diesel via de ventweg en daarmee was de kous af... Dacht ik... Eerst was het bijvullen een drama (mijn vader had een trechter meegenomen, maar die krijg je dus niet gewoon in je vulopening gestopt). Dus na het boekje bestudeerd te hebben, de trechter uit de kofferbak (die gewoon in het reservewiel ligt) gebruikt. Vervolgens de ontluchtingsprocedure gedaan (contact aan, 1 minuut wachten, geen pedalen aanraken, etc) en weer gestart. Na weer 30 meter gereden te hebben, sloeg de auto af en startte hij enkel nog om vervolgens direct weer af te slaan. Vervolgens Volvo Assistance gebeld en gevraagd om advies. Ze gingen de Wegenwacht sturen... Na een half uurtje werd ik gebeld door de Wegenwacht dat het te druk was in onze regio, dat ze me gingen laten afslepen naar huis en vervolgens de volgende dag een monteur gingen inplannen. Maar... het stuk weg is pasgeleden hernoemd, van A29 naar A4. Daarnaast is ook de nummering gewijzigd en dat alles stond nog niet in de systemen bij de ANWB. Vervolgens wordt ik gebeld door een berger uit een dorp verder met de vraag waar ik nu precies sta. Hij was nl onderweg naar Antwerpen, want ik zou tussen Bergen op Zoom en Antwerpen op de A4 moeten staan... Dus na hem uitgelegd te hebben waar ik nou echt stond, was hij er nog binnen een redelijke tijd. Zijn tip was om de auto van nog meer diesel te gaan voorzien. Na de auto (die op de vrachtwagen stond) voor de pomp te hebben gemanoeuvreerd, kon ik mijn portemonnee niet vinden (die had ik om de een of andere reden in de deur gestopt, doe ik normaal nooit). Ik kon er op dat moment al niet eens meer boos om worden, het was het lot denk ik

. Dus uiteindelijk heeft de beste man mij voor de deur afgezet met de auto.
Na mijn portemonnee weer gevonden te hebben even met de auto van mijn vrouw naar de pomp gereden en daar de jerrycan weer opnieuw voorzien van nogmaals 5 liter diesel. Eenmaal weer thuis bleek de jerrycan te lekken, dus de auto van mijn vrouw rook nu aan de binnenkant heerlijk naar diesel (zucht...). Enfin, 5 liter erbij gedaan en de auto deed het weer. Vervolgens direct naar de pomp gereden en volgegooid. Na het optellen der liters, kwam ik maar aan 48,32 liter. En dat frustreert mij nu dus een beetje... Ergens moet er dan nog 3,5 liter hebben gezeten, want ik heb hem echt tot de nok afgevuld.
Voorheen in een S40 die ik gehad heb, kwam er nog de melding "motorvermogen beperkt". Dan had je in ieder geval nog 5 - 7 km te gaan (en dan weet je in ieder geval precies waar je aan toe bent)(en ja, ik weet dat je dan eigenlijk ook al lang had moeten tanken

).
Al met al, ik ga vanaf heden het noodlot minder tarten

. Ergste was nog dat ik gecarpoold had met mijn vrouw, dus ik heb naast alle ergernissen ook nog eens mijn vrouw moeten aanhoren!