Het grote Volvo topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 92 Laatste
Acties:
  • 470.466 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag een nieuw zuinigheidsrecord gevestigd: 90km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 3,4l per 100 km met de V40 D2! Ik ging thuis weg en ik kon volgens de BC kon ik nog maar 65km rijden, maar voordat de BC op --- ging, kon ik nog 35km rijden (terwijl het nog 40 was). Gezien ik de hele weg net iets harder dan 90 heb gereden (af en toe iets vlotter bij inhalen) is het toch erg netjes dacht ik zo!

Vandaag overigens de "oude" V40 D2 inleveren voor een "nieuwe" V40 D2 (dus vandaar dat ik ook geen zin meer had nog even 2l diesel te gaan tanken :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 08:32
fredkroket schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:12:
Vandaag een nieuw zuinigheidsrecord gevestigd: 90km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 3,4l per 100 km met de V40 D2! Ik ging thuis weg en ik kon volgens de BC kon ik nog maar 65km rijden, maar voordat de BC op --- ging, kon ik nog 35km rijden (terwijl het nog 40 was). Gezien ik de hele weg net iets harder dan 90 heb gereden (af en toe iets vlotter bij inhalen) is het toch erg netjes dacht ik zo!

Vandaag overigens de "oude" V40 D2 inleveren voor een "nieuwe" V40 D2 (dus vandaar dat ik ook geen zin meer had nog even 2l diesel te gaan tanken :)).
De actieradius die de boordcomputer aangeeft is niet erg betrouwbaar is mijn ervaring. Als je een stukje file hebt zakt hij erg snel met tientallen kilometers tegelijk, als je daarna op de CC kan rijden (met normale snelheid..) dan stijgt hij weer met tientallen kilometers :')

Toen ik vanochtend weg reed bij huis stond hij op 770 km. Ik moet +/- 8km binnendoor rijden met veel scherpe bochten, elke keer remmen en optrekken met koude motor. Zodra ik bij de snelweg was stond hij op 710 km. Daarna snelweg met 103 km/h op de CC (je mag er max 100) en hij zat binnen korte tijd weer op 770 km :+

Ik zit nu na 12.000km op gemiddeld 5,2L/100km. Dat moet wel zuiniger kunnen, maar onder de 4L ga ik niet halen geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

Cheezus

Luiaard

Tankiej schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:24:
[...]

De actieradius die de boordcomputer aangeeft is niet erg betrouwbaar is mijn ervaring. Als je een stukje file hebt zakt hij erg snel met tientallen kilometers tegelijk, als je daarna op de CC kan rijden (met normale snelheid..) dan stijgt hij weer met tientallen kilometers :')
Het is toch logisch dat hij naar het verbruik van afgelopen periode (bijvoorbeeld 15 minuten) kijkt? Met je huidige situatie kun je nog xxx kilometer rijden, ga je vervolgens zuiniger rijden veranderd je situatie, en dus je range. Hij kan natuurlijk niet voorspellen wanneer de file is opgelost en wat jouw rijstijl daarna gaat zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:35

knakworst

Get more sats!

Bij de hybrid heeft de actieradius ook geen flauw idee wat die moet doen. Je kan er beter niet naar kijken en gewoon gaan tanken bij één streepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Cheezus schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:35:
[...]

Het is toch logisch dat hij naar het verbruik van afgelopen periode (bijvoorbeeld 15 minuten) kijkt? Met je huidige situatie kun je nog xxx kilometer rijden, ga je vervolgens zuiniger rijden veranderd je situatie, en dus je range. Hij kan natuurlijk niet voorspellen wanneer de file is opgelost en wat jouw rijstijl daarna gaat zijn..
Natuurlijk is dat logisch dat hij naar het verbruik van de afgelopen periode kijkt. Maar in de V40 past hij het wel érg snel aan en ook gelijk met behoorlijke aantallen. In andere auto's waar ik in heb gereden ging dat iets minder snel en bleef de actieradius dus ook iets realistischer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Een tijdje terug heb ik mijn V40 D2 laten chiptunen door Rica. Als iemand nog twijfelt om het te doen, zal ik je zeker aanraden het gewoon te doen! Hij is lekker pittig (je trekt natuurlijk niet de straatstenen uit de straat), en heb afgelopen week zelfs de 205 aangetikt op de autobahn, met een volle kofferbak!

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:01

mphilipp

Romanes eunt domus

knakworst schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:35:
Bij de hybrid heeft de actieradius ook geen flauw idee wat die moet doen. Je kan er beter niet naar kijken en gewoon gaan tanken bij één streepje.
Het is gewoon een indicatie. Ik tank gewoon nét voordat ik stil val. Een Kramer dus...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Bloemstukje schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:20:
Een tijdje terug heb ik mijn V40 D2 laten chiptunen door Rica. Als iemand nog twijfelt om het te doen, zal ik je zeker aanraden het gewoon te doen! Hij is lekker pittig (je trekt natuurlijk niet de straatstenen uit de straat), en heb afgelopen week zelfs de 205 aangetikt op de autobahn, met een volle kofferbak!
Ik heb er ook naar geïnformeerd, maar mag niet van de leasemij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Misschien een domme vraag, maar klopt het nou echt dat je t/m trede 5 weer naar trede 1 gaat bij één ongeluk? Dus bijvoorbeeld ook als je een nieuwe ruit in je auto hebt laten zetten, omdat het sterretje te groot was om te herstellen?

Zie ook afbeelding (weet niet hoe ik de afbeelding hier kan uploaden, zodat je het meteen als plaatje ziet): http://www.freebits.nl/view.php?filename=844Bonus_Malus.jpg

Zit zelf in trede 2, maar vraag me nu dus af of het wel slim is om nog schades door te geven t/m trede 5.... Of zijn dit gewoon hele slechte voorwaarden en krijg je bij een andere verzekeraar een betere bonus/malus ladder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Als ik mij niet vergis ga je een trede terug per schadegeval. Laat maar.

[ Voor 12% gewijzigd door Vinnienerd op 18-01-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Vinnienerd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:31:
Als ik mij niet vergis ga je een trede terug per schadegeval. Laat maar.
Ja dat leek mij ook, maar als je de afbeelding bekijkt (zie URL), dan lijkt dat niet zo toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54

Tomatoman

Fulltime prutser

Je gaat onderdaad terug naar trede 1, dat blijkt duidelijk uit de tabel. Eigenlijk is dat ook niet zo gek, want als je 100 jaar schadevrij hebt gereden en vervolgens dit jaar schade hebt gehad, rijd je op dit moment precies 0 jaren schadevrij. Ik snap best dat dat heel vervelend is, maar dat is nu eenmaal bij alle verzekeraars het systeem. Overigens zie je in de tabel ook dat je niet in alle gevallen terugvalt naar trede 1. Vanaf trede 6 val je hooguit terug naar trede 2, wat overigens nog steeds zeer onaantrekkelijk is.

Afhankelijk van het schadebedrag liggen 2 opties voor de hand:
• bij een klein schadebedrag betaal je het liefst zelf de schade, zodat je niet terugvalt in no-claimkorting;
• bij een groter schadebedrag laat je de verzekeraar uitkeren en stap je aan het eind van het jaar over naar een andere verzekeraar, waar je opnieuw begint met 0 schadevrije jaren. Dat is altijd nog voordeliger dan trede 1 bij je huidige verzekeraar.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bedankt voor de duidelijke uitleg Tomatoman. Wist niet dat het zo erg was! Zie het nu pas, nu ik een nieuwe autoverzekering heb afgesloten en mijzelf afvroeg hoe het bonus/malus systeem in elkaar zit.

Ik snap dat je een trede omlaag gaat na een schade, maar metéén naar 0 vind ik echt belachelijk! Maarja, zo is het met de meeste verzekeringen. Vraag bij de meeste verzekeringen waarom ik ze heb, je wordt toch altijd genaaid door die lui :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YinYang schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:06:
Zit zelf in trede 2, maar vraag me nu dus af of het wel slim is om nog schades door te geven t/m trede 5.... Of zijn dit gewoon hele slechte voorwaarden en krijg je bij een andere verzekeraar een betere bonus/malus ladder?
Dat hele bonus-malus systeem moeten ze afschaffen. Het is de nr.1 oorzaak dat mensen geen briefje achterlaten bij parkeerschade bv. En de verzekeraars weten dit; nee, ze rékenen erop dat je dat doet. Zolang je hen maar niet laat betalen. Het is een klotesysteem.

Dat brengt mij op een vraag. Meer een dilemma waar ik mee zit. Ik zal straks die 850 moeten verzekeren. Dat wordt natuurlijk geen all-risks (kan niet eens) maar ik twijfel tussen WA en WA+. Het verschil is de helft: WA zou me €15/mnd kosten en WA+ €30 (grofweg). WA+ is handig voor inbraak, of ruitschade. Nou heb ik nog nooit inbraak gehad in de (lease)auto's waar ik mee reed. Ik verwacht ook niet dat ze in die Volvo zouden willen inbreken, tenzij het een oldskool Volvo radio fetisjist is. Blijft ruitschade over. Het gratis ruit laten repareren als je steenslag hebt oid. Maar ja, het kost €180/jr en als ik een keer wat claim, val ik meteen terug in mijn no-claim korting (zie je dat het een kutsysteem is?) En bij Carglass kost een reparatie €78. Zie ik nou iets over het hoofd of kan ik beter mijn geld in mijn zak houden?
Als ik in 1 jaar geen ruitschade heb, 'verdien' in €180.
Ja, WA+ is ook voor diefstal en vernietiging van de auto, maar ik acht de kans daarop vrij laag en de uitkering is natuurlijk dagwaarde.

Wat is wijsheid?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Het antwoord is vrij eenvoudig te beredeneren , of het nou all-risk, WA+ of WA betreft. Kun je het je veroorloven om een bepaald risico niet te verzekeren? Als dat het geval is, verzeker je het niet. Kun je het je bijvoorbeeld veroorloven dat je huidige auto gestolen wordt, dan verzeker je diefstal niet. Mocht diefstal problematisch zijn (omdat je op dit moment geen geld beschikbaar hebt om een vervangende auto te kopen of omdat het je flink wat waard is om dat risico af te kopen), dan verzeker je diefstal wel. Niet alleen de leeftijd van de auto en de premie die je moet betalen zijn dus van belang, maar vooral ook hoeveel spaargeld je vrij beschikbaar hebt voor eventuele schade aan je auto.

Verder ben ik het oneens met je stelling dat het bonus-malus-systeem op basis van schadevrije jaren niet deugt. Waarom zou ik met meer dan 10 schadevrije jaren evenveel premie moeten betalen als iemand die net zijn eerste auto heeft gekocht? Het is statistisch bewezen dat mensen zoals ik veel minder vaak schade veroorzaken dan mensen die net hun eerste auto hebben. Als ik minder verzekeringsrisico oplever, wil ik natuurlijk ook minder premie betalen. Omgekeerd betekent meer risico (= minder schadevrije jaren) ook meer verzekeringspremie. Iedereen hetzelfde laten betalen - dat zou pas écht oneerlijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 19-01-2014 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tomatoman schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:54:
Verder ben ik het oneens met je stelling dat het bonus-malus-systeem op basis van schadevrije jaren niet deugt.
Heel simpel: geen hond stopt om een briefje tussen de ruitenwissers te stoppen bij parkeerschade om maar wat te noemen. Ik chargeer, maar de mensen die eerlijk opbiechten dat ze je geraakt hebben en voor de schade instaan zijn op de vingers van één hand te tellen.
Het lijkt een eerlijk systeem om de door jou aangehaalde redenen, maar het is tegelijkertijd nét zo fout om de reden die ik aangeef. Het systeem werkt oneerlijkheid in de hand, zoals zoveel bonussystemen.

Ik heb bv aan die WA+ dus eigenlijk vrij weinig, behalve als mijn auto gestolen zou worden. Een kans die ik graag neem. Ruitschade is een lachertje, tenzij je elk jaar 3x een ruitschade hebt. Maar dan nog...je wilt het niet claimen, want je gaat zo 5 treden terug en je bent weer 5 jaar aan het dokken voordat je weer op nivo bent met je korting. Het is dus een onzindekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mphilipp schreef op zondag 19 januari 2014 @ 01:46:
[...]

Heel simpel: geen hond stopt om een briefje tussen de ruitenwissers te stoppen bij parkeerschade om maar wat te noemen. Ik chargeer, maar de mensen die eerlijk opbiechten dat ze je geraakt hebben en voor de schade instaan zijn op de vingers van één hand te tellen.
Ik snap dat die hufterigheid _deels_ in de hand wordt gewerkt door het feit dat verzekeringen de schade die je veroorzaakt deels bij de veroorzaker in rekening in de vorm van een hogere verzekeringspremie. Maar het zou naïef zijn om daar een één op één verband tussen te veronderstellen. Een hoop mensen met een WA-autoverzekering laten bij parkeerschade ook geen briefje achter, terwijl dat helemaal geen gevolgen zou hebben voor hun verzekering - ze zouden immers hoe dan ook zelf voor de schade opdraaien. Meer in het algemeen hebben veel mensen gewoon lak aan de schade die ze anderen berokkenen.
Het lijkt een eerlijk systeem om de door jou aangehaalde redenen, maar het is tegelijkertijd nét zo fout om de reden die ik aangeef. Het systeem werkt oneerlijkheid in de hand, zoals zoveel bonussystemen.

Ik heb bv aan die WA+ dus eigenlijk vrij weinig, behalve als mijn auto gestolen zou worden. Een kans die ik graag neem. Ruitschade is een lachertje, tenzij je elk jaar 3x een ruitschade hebt. Maar dan nog...je wilt het niet claimen, want je gaat zo 5 treden terug en je bent weer 5 jaar aan het dokken voordat je weer op nivo bent met je korting. Het is dus een onzindekking.
Als verzekeringen iedere schade volledig zouden vergoeden zonder dat daar een hogere premie tegenover zou staan, zou het geen bonus-malussysteem zijn, maar een bonus-bonussysteem. Dat zou alleen kunnen als alle premies een veelvoud hoger zouden zijn dan nu. En als Als WA+ je niet aanstaat, neem je toch gewoon WA? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik moet mij officieel afmelden als mede Volvo rijder, vanaf aankomende vrijdag ga ik weer Suzuki rijden, meer info en het hele verhaal hier: Joopieboy in "Het grote Suzuki topic" :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ja zeg, ho ho ho, hoor eens even, dan kan zo niet! Aangezien jij de startpost bijhoudt, moet je tot sint juttemis in een Volvo blijven rijden! Natuurlijk mag je wel een Suzuki erbij hebben, zeker als hij in zo'n conditie is als het exemplaar dat je nu gekocht hebt :).

Gefeliciteerd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Joopieboy, wat doe je?! Jij overloperT!

:+

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Is dat laatste een hint naar een grammaticale blunder aan mijn kant? :+

Maar dankjewel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tomatoman schreef op zondag 19 januari 2014 @ 08:16:
[...]
Als verzekeringen iedere schade volledig zouden vergoeden zonder dat daar een hogere premie tegenover zou staan, zou het geen bonus-malussysteem zijn, maar een bonus-bonussysteem. Dat zou alleen kunnen als alle premies een veelvoud hoger zouden zijn dan nu. En als Als WA+ je niet aanstaat, neem je toch gewoon WA? :)
Dat in ieder geval. Ik denk dat in mijn geval die WA+ niet zoveel toevoegt. Ik hoef niet elk risicootje in mijn leven afgedekt te hebben. Dat ze die bak een keer stelen acht ik een klein en acceptabel risico en de ruitschade is een makkelijk te dragen risico.

Dat ik het systeem zoals het nu is niet helemaal ok vindt, wil niet zeggen dat ik dan exact het tegenovergesteld wil. Hoe het dan wél geregeld zou moeten worden weet ik ook niet. Maar ik ga er gewoon vanuit dat verzekeraars er niet zijn om mij te helpen maar om geld te verdienen en in eerste instantie elke claim af te wijzen als ze dat kunnen. Misschien een tè cynisch beeld, maar zo denk ik er nu eenmaal over. En bij elke gelegenheid bewijzen de verzekeraars die stelling, dus ik twijfel er zelf niet aan.
En dat bonussysteem werkt de oneerlijkheid gewoon in de hand, dat is toch duidelijk? En dat is heel erg voordelig voor de verzekeraars, want elke niet geclaimde schade is weer winst. Het is net het bonussysteem bij salesmensen: heel vaak is dat systeem zo dat het alleen maar stimuleert om heel veel te verkopen, ongeacht de manier waarop. Keer op keer wordt weer duidelijk dat ze vaak de verleiding niet kunnen weerstaan om de kantjes eraf te lopen. Zo'n systeem geeft dus een verkeerde impuls. Tragisch genoeg weten ook die bedrijven dat en vinden ze het wel best. Zolang er genoeg centjes binnen komen is het goed, toch? Iedereen blij.

Maar goed, ik weet ook niet hoe het dan wel moet, maar heel eerlijk is het niet. Gelukkig heb ik nog nooit ongelukken gemaakt. Ja, een keer heeeeel zachtjes bij iemand achterop gereden 15 jaar geleden, maar toen was er geen schade. Ik ben wel een paar keer aangereden door anderen. Hopelijk bieden in het verleden behaalde resultaten enige garantie voor de toekomst... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zondag 19 januari 2014 @ 09:00:
Ik moet mij officieel afmelden als mede Volvo rijder, vanaf aankomende vrijdag ga ik weer Suzuki rijden, meer info en het hele verhaal hier: Joopieboy in "Het grote Suzuki topic" :)
Wat is dit nou weer dan? Hoe kan jij als Joopieboy nou een Suzuki kopen? :+

Ga je dan nog door met de startpost of ga je met pensioen als onderhouder hiervan 7(8)7

Maar toch gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49

Reinier

\o/

Joopieboy schreef op zondag 19 januari 2014 @ 09:00:
Jammer, maar die Suzuki is wel een erg leuk ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Leuke 850 crash test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Reinier schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:42:
[...]

Jammer, maar die Suzuki is wel een erg leuk ding!
Brr, ik vind t echt een gedrocht... :P

Maar goed, Joopieboy komt toch wel weer terug als ie genoeg centjes heeft voor een S60 ofzo ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Meer 'Freude am Fahren' in een Soes? Hmmm...daar moet ik nog een nachtje over slapen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Precies hoe ik het omschreef, daar zit voor mij rijplezier in. Volvo reed ook goed, comfortabel en toch ook wel snel. Maar bied voor mij niet het plezier wat ik zoek. S80 al helemaal niet, echt een luxe cruiser maar niks van een sportieve en scherp sturende auto. :P En dat is allemaal persoonlijk, zelfde als er mensen zijn die het ook helemaal niks vinden. :+
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:39:
[...]

Wat is dit nou weer dan? Hoe kan jij als Joopieboy nou een Suzuki kopen? :+

Ga je dan nog door met de startpost of ga je met pensioen als onderhouder hiervan 7(8)7

Maar toch gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ;)
Heb een Suzuki gehad, goeie herinneringen aan dit model, mam rijd weer een Suzuki en nu ik ook weer.
Qua kosten en alles lach je je eigen kapot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik herinner me alleen de 'Freude am Fahren' van de Suzuki Swift van mijn moeder (heel oud model, jaren geleden). Als ik die een keer had, stond ik altijd doodsangsten uit. Je moest bijna een verzoek in 3voud indienen om de bocht om te gaan. Aan het stuur draaien hielp niet veel. Pas 10 seconden later kwam de reactie... Wát een hok was dat. En ook nog een hele nare automaat. Reed helemaal niet fijn dat ding.
Nu heeft ze een Toyota Yaris. Ook een hok, maar rijdt 10x beter.

Maar het gaat om je eigen gevoel natuurlijk. Ik zat maar een beetje te narren. Veel plezier in de Soes! ;)

Judas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Tsja mijn Swift uit 2000 was ook niet heel veel soeps, drama van een wegligging en gebrek aan vermogen.
Dus ik herken en snap het ook wel. :P Maar goed dit is 'iets' anders dan een standaard Suzuki. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
@Joopiboy: Wat heb je eigenlijk met je V40 gedaan. Het was een mooie auto, je hebt je toch niet laten afschepen ermee hè? Overigens, vind het persoonlijk beter bij je passen: je bent jong en hebt verder geen kinderen.

[ Voor 10% gewijzigd door fredkroket op 19-01-2014 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Eerlijk gezegd zou ik dan een andere auto verwachten als een Suzuki Ignis :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

fredkroket schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:29:
@Joopiboy: Wat heb je eigenlijk met je V40 gedaan. Het was een mooie auto, je hebt je toch niet laten afschepen ermee hè?
Als 'ie al begint met "met de huidige tijd diesels blabla" klinkt dat alsof er ver onder de handelswaarde voor gegeven is. Nu is dat niet erg als die Ignis ook de handelswaarde gekost heeft (verkoop zou zo'n auto volgens Autoweek 3100 Euro mogen kosten met die km-stand en in goede staat, ANWB beweert dat zoiets geen zak waard is maar roept dat bij iedere auto ouder dan 5 jaar wel). Een V40 Phase 3 diesel geven de meeste handelaren die ik ken zo 2500 Euro voor mits in nette staat (en die van Joopieboy was in uitmuntende staat en dat zou voor een hogere inruilprijs moeten zorgen), een standaard handelaar zou rond de 2200 Euro moeten zitten. Alles wat onder de 2000 Euro inruilprijs ligt zou in ieder geval een afscheep-prijsje geweest zijn.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@Joopiboy: Wat heb je eigenlijk met je V40 gedaan. Het was een mooie auto, je hebt je toch niet laten afschepen ermee hè?
Nee joh, hij gaat van een Volvo naar een Suzuki, daar kun je toch alleen maar op vooruitgaan? _O-

Sorry Joopieboy, maar daar blijf ik je nog een tijdje mee plagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat mag, jij wel, maar bij sommigen zit er een aardige ondertoon in. :D
@Joopiboy: Wat heb je eigenlijk met je V40 gedaan. Het was een mooie auto, je hebt je toch niet laten afschepen ermee hè? Overigens, vind het persoonlijk beter bij je passen: je bent jong en hebt verder geen kinderen.
Heb ik ingeruild. :) En dankje, V40 is leuk als je thuis woont en geld niet uitmaakt en je toch een dikke bak onder je kont wilt hebben. weet nog dat ik al 21 jarige ineens een modale middenklasser had. :P
Bart-Willem schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:53:
[...]

Als 'ie al begint met "met de huidige tijd diesels blabla" klinkt dat alsof er ver onder de handelswaarde voor gegeven is. Nu is dat niet erg als die Ignis ook de handelswaarde gekost heeft (verkoop zou zo'n auto volgens Autoweek 3100 Euro mogen kosten met die km-stand en in goede staat, ANWB beweert dat zoiets geen zak waard is maar roept dat bij iedere auto ouder dan 5 jaar wel). Een V40 Phase 3 diesel geven de meeste handelaren die ik ken zo 2500 Euro voor mits in nette staat (en die van Joopieboy was in uitmuntende staat en dat zou voor een hogere inruilprijs moeten zorgen), een standaard handelaar zou rond de 2200 Euro moeten zitten. Alles wat onder de 2000 Euro inruilprijs ligt zou in ieder geval een afscheep-prijsje geweest zijn.
Niet zo zeiken jij. :P Ik heb een goed bedrag gehad maar niet dat ik bang ben voor dat diesel gebeuren, maar aan de rest van het land krijg je een diesel van deze leeftijd en km stand niet weg. Dealer had ook door dat er kosten aan kwamen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Een diesel van nog geen 10 jaar oud is voor de handel nog niet oud hoor. En zolang V70 Classic TDI's met 4 ton of meer nog makkelijk verkocht worden zal dat voor een nette V40 met iets meer dan 3 ton ook gelden. Als de dealer doorhad dat jij diesel nu te duur vindt en dat er kosten aan zitten te komen (die volgens jouw zeggen nog ruim onder de 400 Euro bleven ook) dan heb je jezelf behoorlijk in de voet geschoten bij het onderhandelen. :P Als je inruilt moet je gewoon blufpoker spelen, dat doet de dealer namelijk ook. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

zo heb ik bij het inruilen van m'n vorige auto op m'n huidige C70 het storingslampje ('check engine') maar even vakkundig gesaboteerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Tsja ik heb het onderhoudslampje ook gereset. ;) En ik heb mijzelf helemaal niet in de voet geschoten met onderhandelen. Hij zag ook wel dat dat eraan zat te komen, hij was ook niet op zijn achterhoofd gevallen.

En een V70 classic heeft geen Renault blok erin liggen. ;)

En feli tozzke! *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 19-01-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-tom-562 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:38:
[...]
(volvo 760 crash test filmpje)
:P
De 7xx serie loopt inmiddel wel een beetje achter in het veiligheidsgebeuren. Check deze test maar eens:

Hier legt een 740 het af tegen een Renault Modus. In die tijd deed men nog niet zo aan offset crash tests. Voor die tijd was de 740 helemaal top, maar tegenwoordig niet meer. Had ook geen airbags, dus je bent fucked bij een frontale botsing.

Ook de 850 legt het wat dat betreft af tegen modernere auto's. Goed, de 850 heeft airbags en SIPS, maar de nieuwe generatie Volvo's is ook echt gebouwd op die small offset crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:53:
[...]

De 7xx serie loopt inmiddel wel een beetje achter in het veiligheidsgebeuren. Check deze test maar eens:
[video]
Hier legt een 740 het af tegen een Renault Modus. In die tijd deed men nog niet zo aan offset crash tests. Voor die tijd was de 740 helemaal top, maar tegenwoordig niet meer. Had ook geen airbags, dus je bent fucked bij een frontale botsing.

Ook de 850 legt het wat dat betreft af tegen modernere auto's. Goed, de 850 heeft airbags en SIPS, maar de nieuwe generatie Volvo's is ook echt gebouwd op die small offset crashes.
Zit er wel eens een motor in die 740?
(de reacties op het filmpje zeggen van niet 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maar ja, als je een Volvo 740 tegen een Kadett uit die tijd laat rijden, krijg je dit:

De crash tegen de Modus laat zien dat de veiligheid van de kleine auto enorm vooruit is gegaan en dat Volvo eigenlijk altijd al zijn tijd ver vooruit was. De 740 was in zijn tijd waarschijnlijk een van de veiligste die er was.

Maar als ik dat filmpje bekijk ben ik maar wát blij met airbags en gordelspanners. En ook al is die 850 wat minder dan laten we zeggen een nieuwe V40, het is nog altijd beter dan een Polootje van een paar jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Die test is gemanipuleerd, in die 740 zat geen motor :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:01:
[...]
Zit er wel eens een motor in die 740?
(de reacties op het filmpje zeggen van niet 8)7 )
Dat zijn de reacties van de Volvo Fanboys die het doel van de test niet snappen. Die zien het als Volvo bashing, terwijl heel erg duidelijk is dat ze willen laten zien dat er heel wat gebeurt is in de loop der jaren. De motor ligt denk ik inderdaad op schoot bij de bestuurder. Had Volvo niet zo'n systeem dat de motor schuin naar onderen wegglijdt om zo botsenergie te absorberen en de inzittenden te sparen?
Wij (niet deskundigen) kunnen ons aardig vergissen in de krachten die er bij een crash optreden en wat er dan van bepaalde dingen overblijft.
Voorbeeldje (van een hele andere orde, maar het gaat om het idee)
[YouTube: http://youtu.be/RZjhxuhTmGk]
Wie verwacht dat zo'n jet compleet verdampt bij impact? Er is geen scherfje meer van over... Dus een klap met 80kmh doet ook niet veel goeds voor een motor van aluminium of weet ik waar zo'n ding van gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mphilipp schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:02:
Maar als ik dat filmpje bekijk ben ik maar wát blij met airbags en gordelspanners. En ook al is die 850 wat minder dan laten we zeggen een nieuwe V40, het is nog altijd beter dan een Polootje van een paar jaar oud...
Dat dacht ik aanvankelijk ook, totdat ik verschillende filmpjes van telkens een oude en een recente auto die met elkaar in botsing kwamen. Wat bleek unaniem uit al die filmpjes uit verschillende bronnen? De recente auto's zijn veel veiliger, ook als ze veel kleiner en lichter zijn dan de oudere auto. Als je dus een 740 laat botsen met een Polootje van een paar jaar oud, zit je in de Polo veel veiliger dan in de Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:14:
[...]

Dat dacht ik aanvankelijk ook, totdat ik verschillende filmpjes van telkens een oude en een recente auto die met elkaar in botsing kwamen. Wat bleek unaniem uit al die filmpjes uit verschillende bronnen? De recente auto's zijn veel veiliger, ook als ze veel kleiner en lichter zijn dan de oudere auto. Als je dus een 740 laat botsen met een Polootje van een paar jaar oud, zit je in de Polo veel veiliger dan in de Volvo.
In een oude 740 zal je dan overlijden omdat je bekneld zit tussen al het interieur, in het Polotje zal je overlijden omdat je aorta waarschijnlijk af zal scheuren. De Polo zal behoorlijk in takt blijven, maar de afstand waarin je tot stoppen wordt gebracht is gewoon weer een stuk korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Joopieboy schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:48:

En een V70 classic heeft geen Renault blok erin liggen. ;)
Nee, een Audi-blok. Dat vele malen duurder is in onderhoud dan die Renault-diesel van de V40. Overigens weten doorsnee consumenten dat niet en zien alleen dat "Volvo's tonnen meegaan, dus ook de diesels van Volvo". Ik denk dat 95% van de V40-dieselrijders (de oude V40 dan) niet weten dat ze met een Renault-blok op pad zijn, idem bij de XC90/S80 V8's waar een Yamaha-blok in ligt of de V70 Classic TDI's met een Audi-blok. :P

@ Veiligheids-discussie: in Zweden hebben alle verzekeringsmaatschappijen afgelopen jaren hun krachten gebundeld in 1 groot allesomvattend onderzoek waarbij álle verkeersongevallen geanalyseerd werden. Wat bleek: een simpele Volvo 240 bleek iets veiliger te zijn dan de "gemiddelde auto" in Zweden. Nu ga je natuurlijk gauw denken dat in dat land een gemiddelde auto een Volvo zou zijn, maar het gaat dan om een middenklasser als een VW Golf/Opel Astra/etc (er rijden ook zat kleinere auto's rond daar, het is echt niet zo dat 90% daar in een Volvo rondrijdt). Let wel: de conclusie was dus dat men in een 240 minder verwondingen en (blijvend) letsel had dan veel modernere auto's. EuroNCAP-meuk is leuk en aardig, maar dat een auto op 73cm hoogte veilig voor de knie van een gemiddelde lengte voetganger is en op 74cm niet meer (maar dat wordt niet gemeten) en daardoor goed scoort op papier zegt in de praktijk een stuk minder. :P Daarnaast heb je ook een hoop massa en kreukelzone nodig om een klap goed op te kunnen vangen. En dan kan je beter in een 850 zitten dan in een moderne Polo waar je maar een kleine kreukelzone hebt. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

fredkroket schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:24:
[...]
In een oude 740 zal je dan overlijden omdat je bekneld zit tussen al het interieur, in het Polotje zal je overlijden omdat je aorta waarschijnlijk af zal scheuren. De Polo zal behoorlijk in takt blijven, maar de afstand waarin je tot stoppen wordt gebracht is gewoon weer een stuk korter.
Dat weet ik niet. Je hebt airbags en gordelspanners. Je lichaam kan heel erg veel hebben. Check F1 coureurs die met 300 de muur in klappen. Je kunt meer dan 100g overleven (record is 179g voor een F1 coureur, 214g uit een onofficiële bron) zolang je maar niets raakt. Daarom zitten coureurs ook met een 6punts gordel vast en hebben ze HANS. In je auto heb je een airbag en gordelspanners, en zolang je overlevingscapsule heel blijft en niet vervormt, en ook de stoelen op hun plek blijven, zou je het gewoon moeten kunnen overleven. Het is niet prettig en je zult een paar dagen stijfjes zijn (kuch). Uiteraard is eea afhankelijk van de snelheid. Frontaal met een Smart met 80 tegen een andere auto die ook 80 rijdt is misschien wel einde oefening, tenzij de ander een hele oude Kadett is. Dan is het gewoon een extra kreukelzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:29:
[...]
@ Veiligheids-discussie: in Zweden hebben alle verzekeringsmaatschappijen afgelopen jaren hun krachten gebundeld in 1 groot allesomvattend onderzoek waarbij álle verkeersongevallen geanalyseerd werden. Wat bleek: een simpele Volvo 240 bleek iets veiliger te zijn dan de "gemiddelde auto" in Zweden.
Die uitkomst zegt eigenlijk ook weer alles en helemaal niets. Zweden is een groot land en ik vermoed dat de meeste ongelukken in de steden gebeuren. Eenzijdige ongevallen buiten de stad zijn weer heel anders denk ik. Maar in de stad rij je gemiddeld 30. Want wat het onderzoek ook zegt, een 240 heeft helemaal geen airbags, dus als je een flinke frontale crash hebt op snelheid, mag die baksteen wel goed zijn, maar je zit nog altijd met je giechel in het stuur te happen.

Dus: definiëer (gemiddeld) ongeval en wat zijn exact de gegevens waarmee ze hebben gerekend. Aan alleen een uitkomst heb je niets. Net als die crashtest van 5th gear. Leuke test, maar hun doelstelling was iets anders dan de crashtests van nieuwe auto's. Dat hebben ze erbij gezegd, dus dat is het punt niet, maar het is wél belangrijk dat de uitgangspunten van het onderzoek bekend zijn. Crashtests als NCAP zijn een leuke graadmeter, maar we weten natuurlijk allemaal wel dat autofabrikanten de auto's zo maken dat ze goed door de tests komen. Volvo is daar iets maniakaler in en verzamelt al jaren gecrashde Volvo's om te kijken of ze iets kunnen verbeteren. Een labtest is slechts een labtest onder reproduceerbare omstandigheden. Een echte crash is nooit 2x hetzelfde. Dus daar ga je al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

@byebyeVolvoJoopie:
Op zich is Joopie er niet echt veel op achteruit op voor of achteruit, enige wattie mist is 2 deuren. Ik heb de V40 nooit een echte Volvo gevonden en sloot mooi aan bij de 340,440 etc. De uiteindelijke looks van zijn V40 vond ik voor dat model V40 wel het mooist, het zorgde er bijna voor dat ik een x40 mooi ging vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

mphilipp schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:48:
[...]

Die uitkomst zegt eigenlijk ook weer alles en helemaal niets. Zweden is een groot land en ik vermoed dat de meeste ongelukken in de steden gebeuren. Eenzijdige ongevallen buiten de stad zijn weer heel anders denk ik. Maar in de stad rij je gemiddeld 30. Want wat het onderzoek ook zegt, een 240 heeft helemaal geen airbags, dus als je een flinke frontale crash hebt op snelheid, mag die baksteen wel goed zijn, maar je zit nog altijd met je giechel in het stuur te happen.

Dus: definiëer (gemiddeld) ongeval en wat zijn exact de gegevens waarmee ze hebben gerekend. Aan alleen een uitkomst heb je niets. Net als die crashtest van 5th gear. Leuke test, maar hun doelstelling was iets anders dan de crashtests van nieuwe auto's. Dat hebben ze erbij gezegd, dus dat is het punt niet, maar het is wél belangrijk dat de uitgangspunten van het onderzoek bekend zijn. Crashtests als NCAP zijn een leuke graadmeter, maar we weten natuurlijk allemaal wel dat autofabrikanten de auto's zo maken dat ze goed door de tests komen. Volvo is daar iets maniakaler in en verzamelt al jaren gecrashde Volvo's om te kijken of ze iets kunnen verbeteren. Een labtest is slechts een labtest onder reproduceerbare omstandigheden. Een echte crash is nooit 2x hetzelfde. Dus daar ga je al...
Ehm leuk en aardig, maar behalve Stockholm en Goteborg stellen de steden in Zweden relatief weinig voor. :P Het gros van de ongelukken daar zijn gewoon botsingen, eenzijdige ongevallen op onverlichte wegen (volgens mij stond die op 1), aanrijdingen met elanden en andere kul. :P
DopdeDouwer schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:59:
Ik heb de V40 nooit een echte Volvo gevonden en sloot mooi aan bij de 340,440 etc.
Daar ben ik het eigenlijk helemaal niet mee eens: de V40 deelt echt énorm veel met de 850 en S70/V70. Zo komen, met uitzondering van de diesel en het 1.8 GDI-blok (behalve Volvo's eigen 1.8 blok) de motoren gewoon overeen behalve dat er een cilinder minder op zit. Ook een aantal interieur-onderdelen komen overeen (zo is het ontwerp van de stoel gewoon een ietsjes gekrompen versie van de stoelen van de S70/V70) en hetzelfde geldt voor bepaalde delen van de ophanging. Sterker nog: die S40/V40 deelt meer met de 850 dan met de Carisma. :P Alleen de bouwkwaliteit van het eerste productiejaar is een stuk minder, maar een S40/V40 van 1998 of later is gewoon net zo goed als een 850.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
mphilipp schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:41:
[...]

Dat weet ik niet. Je hebt airbags en gordelspanners. Je lichaam kan heel erg veel hebben. Check F1 coureurs die met 300 de muur in klappen. Je kunt meer dan 100g overleven (record is 179g voor een F1 coureur, 214g uit een onofficiële bron) zolang je maar niets raakt.
plaats richting en tijdsduur zeggen naast g krachten ook heelveel over de overlevingskansen. 150G overleef je misschien voor 0,0001 seconden. Maar 25G overleef je al nieteens voor 0,5 seconde.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Een F1-coureur heeft natuurlijk ook wel een iets betere conditie dan de gemiddelde mens. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Hieronder vind je een goed becommentarieerd Youtube-filmpje van 4 minuten, waarin je aan het einde als ultieme test ziet dat een testpiloot op een raketaangedreven slee op rails in een seconde afremt van 1000 km/h naar stilstand. Dat ging met een remvertraging van maximaal 47 G. Hoewel hij hier geen permanent letsel aan overhield, krijg je wel een duidelijk beeld bij wat zoiets voor het menselijk lichaam betekent. Onder minder dan optimale condities en met een normale passagier (die niet topfit is zoals de testpiloot in het filmpje) zal een remvertraging van 47 G zeker blijvend letsel veroorzaken en in veel gevallen zelfs dodelijk zijn.

[YouTube: http://youtu.be/s4tuvOer_GI]

[edit]

Het viel me zojuist op dat die kerel zo'n zwart-witte marker op zijn wang heeft zitten :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IsUAn9ShwFZIXJmpDMA08IQP/full.jpg

En kijk vooral even bij de remactie tussen 1:15 en 1:30 - dat is echt alsof hij tegen een muur aanrijdt :o 7(8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Tomatoman op 20-01-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:39:
[...]
Ehm leuk en aardig, maar behalve Stockholm en Goteborg stellen de steden in Zweden relatief weinig voor. :P Het gros van de ongelukken daar zijn gewoon botsingen, eenzijdige ongevallen op onverlichte wegen (volgens mij stond die op 1), aanrijdingen met elanden en andere kul. :P
Ja, maar dat weet ik dus niet. Dat zeg ik ook. Alleen een conclusie heeft niemand wat aan. Een onderzoek is zoveel waard als de uitgangspunten, aannames en doelstellingen. Pas als je dat weet, kun je iets met de uitkomsten. Vandaar dus mijn opmerking. Ook de opdrachtgever/sponsor van een onderzoek zijn wel handig om te weten. Soms blijken onderzoeken min of meer gestuurd te worden om naar een bepaalde conclusie toe te werken. Niet heel erg wetenschappelijk natuurlijk, maar helaas komt het voor.

Dat was dus ook de hele grap van die 5th Gear botsproef: daar was het uitgangspunt helemaal duidelijk: laten zien dat een moderne auto, ook al is ie kleiner, best veilliger kan zijn dan een oudere auto. Helaas missen een hoop mensen de point van dat verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:03:
Een F1-coureur heeft natuurlijk ook wel een iets betere conditie dan de gemiddelde mens. :P
Dus hun organen scheuren minder makkelijk dan bij mij? Dat lijkt me niet. Ik denk dat zij iets minder last zullen hebben van de na-effecten. En natuurlijk is het vastzitten in een 6punts gordel die door iemand heel strak wordt aangetrokken een belangrijk verschil, net als het HANS systeem. Wij kunnen redelijk vrij bewegen in onze 3punter, ondanks de gordelspanner. De krachten bij een botsting zijn enorm. Je ziet in de F1 al dat de rijder bij acceleratie en deceleratie toch nog omhoog en omlaag gaat, ondanks dat ie strak in de gordels zit.

Dus ja, een F1 coureur zal meer kunnen overleven omdat ie beter op zijn plek blijft zitten. En HANS helpt enorm in het voorkomen van nek-ellende. Maar of het overleven heel veel te maken heeft met conditie betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:37
mphilipp schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:32:
[...]

Dat was dus ook de hele grap van die 5th Gear botsproef: daar was het uitgangspunt helemaal duidelijk: laten zien dat een moderne auto, ook al is ie kleiner, best veilliger kan zijn dan een oudere auto. Helaas missen een hoop mensen de point van dat verhaal.
Toch kun je vraagtekens zetten bij het filmpje, sowieso is het lastig om conclusies te trekken na zo'n kleine steekproef. Misschien had de volvo wel schade en was het een opgelapte bak, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Bart-Willem schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:39:

[...]

Daar ben ik het eigenlijk helemaal niet mee eens: de V40 deelt echt énorm veel met de 850 en S70/V70. Zo komen, met uitzondering van de diesel en het 1.8 GDI-blok (behalve Volvo's eigen 1.8 blok) de motoren gewoon overeen behalve dat er een cilinder minder op zit. Ook een aantal interieur-onderdelen komen overeen (zo is het ontwerp van de stoel gewoon een ietsjes gekrompen versie van de stoelen van de S70/V70) en hetzelfde geldt voor bepaalde delen van de ophanging. Sterker nog: die S40/V40 deelt meer met de 850 dan met de Carisma. :P Alleen de bouwkwaliteit van het eerste productiejaar is een stuk minder, maar een S40/V40 van 1998 of later is gewoon net zo goed als een 850.
Geloof je graag, maar "auto is emotie". En mijn emotie bij de x40, met name de vroege, is hetzelfde als die van de 340 440... dan heb ik het dus niet over de techniek, maar over het imago en de looks.
Desalniettemin hoop ik dat een volgende gebruiker van deze V40 er veel plezier mee gaat hebben. Na wat gewenning vond ik deze qua looks best te pruimen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:32

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

DopdeDouwer schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:15:
[...]

Geloof je graag, maar "auto is emotie". En mijn emotie bij de x40, met name de vroege, is hetzelfde als die van de 340 440... dan heb ik het dus niet over de techniek, maar over het imago en de looks.
Desalniettemin hoop ik dat een volgende gebruiker van deze V40 er veel plezier mee gaat hebben. Na wat gewenning vond ik deze qua looks best te pruimen :D.
Niets mis met een 360 ja 8)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

God krijgen we dat weer, tuurlijk zijn die oude auto's van die tijd niet meer te vergelijken met huidige standaards. Maar toen dr tijd waren deze auto's hun tijd ver vooruit. De 7 serie werd eind jaren 70 ontwikkeld, stond in 82 op de markt. Meeste mensen droegen toen nog geen gordels of hadden van ABS of airbag gehoord. Veel auto's hadden amper kreukelzones, dit was samen met mercedes het enige merk wat aan veiligheid uberhaupt deed.

Ook voor kinderen. Standaard gordels achterin, werd pas verplicht in 1990. Ze leverde zelfs kinderstoeltjes, al zou je daar tegenwoordig je kind niet meer in durven te stoppen. Maar toen dr tijd werden de meeste los in de auto gegooid of met buggy en al. Ken niemand meer die kinderfeestjes dat men met zn 3en in de achterbak van de station zaten. Ik wel, maar tegenwoordig zou niemand dat meer durven. Je wordt gezien als onverantwoord, toen was t normaalste zaak van de wereld. Tijden veranderen gelukkig.

Welk automerk zou zo zijn auto nog durven te adverteren.

Toen wel, omdat deze auto's je nog echt direct wegcontact gaven en of dat nu de 1,2,3,7 serie is. Dat waren nog auto's. Tegenwoordig zou dit niet eens mogen, want dan heb je meteen VVN op je dak of de flora en fauna bescherming omdat iedereen opeens op t strand gaat scheuren met zn auto. Of de ANWB omdat ze iedereen eruit moeten trekken omdat die pisbakken geen normale versnellingsbakken meer hebben en bij een bietje overbelasting t al begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Red devil schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:51:
[...]
Toch kun je vraagtekens zetten bij het filmpje, sowieso is het lastig om conclusies te trekken na zo'n kleine steekproef. Misschien had de volvo wel schade en was het een opgelapte bak, etc etc.
Is het nou werkelijk zo moeilijk om te geloven dat een moderne auto verder is geëvolueerd dan een auto van 20 jaar terug? Ik geloof dat meteen. Volvo was toendertijd zijn tijd ver vooruit, kijk maar naar dat andere filmpje, waar een Volvo een Kadett verfrommeld. Dát filmpje geloven de Volvo freaks dan weer wél meteen... :+ Niemand die dáár dan vraagtekens bij zet.
Die Modus is gebouwd volgens de laatste inzichten, en dat is ook aan Volvo te danken. Door op de juiste plaats balken te plaatsen die de krachten beter verdelen, betere constuctiemethoden, betere materialen e.d. Zo ingewikkeld is dat niet. Tegenwoordig doen de autofabrikanten eerst een botsproef in de computer. Dat zegt je niet alles, maar wel een hele hoop. Zo kun je jezelf heel veel nodeloze wrakken besparen. En je krijgt zo ook een auto die uiteindelijk veel stijver is dan een andere. Want dát is het toverwoord. Oude auto's, zoals een oude Clio vervormden compleet bij een botsing. Maar bij de nieuwste modellen is dat niet meer. En waarschijnlijk hebben ze die Modus heel zorgvuldig uitgezocht en is dat er een die bijzonder stevig is. Misschien niet totaal representatief voor die generatie kleine auto's. Mensen moeten nu niet denken dat elk modern hok veiliger is/kan zijn dan een oude Volvo. Het blijft nog steeds een groot blok staal.

Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar het vorige model Clio was nog behoorlijk gevaarlijk. De koets vervormde, stoel bleef niet goed zitten en de pop kwam met een pootje uit het raam zetten. Allemaal dingen die je niet wil. Bij de laatste series is er echt een hoop verandert. Helaas bij sommige auto's alleen om de NCAP test te volbrengen, dus in een real life situatie kun je alsnog voor nare verrassingen komen te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En in deze Real Life Accident test komt die ouwe troep er nog als 'atleast 20% safer as average car' uit en dat is na moderne maatstaven. Dus zo slecht doen ze t niet.

http://www.folksam.se/pol.../webbversioneng_R6546.pdf

In dit totaal niet gebaseerd op echte ongelukken commerciele filmpje van Volvo laat toch echt zien dat de motor cruciaal is in complete stevigheid van de auto. En de 740 in dat filmpje van 5th Gear is motorloos.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=elTEOKTdkDU]

Dit is de langere versie met zelfs uitleg dat dit niet hun normale manier van testen is en dit vergelijkbaar is met een head on a 50mph

En dit blijven meesterlijke foto's van een eigenaar van een 940 die zonder kleerscheuren uit zn auto stapt en nog even zn boodschappentasje red nadat die net eerder half door een vrachtwagen is overreden.

Afbeeldingslocatie: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12316305/1000/normal/5976a50d778a5/alf5

Afbeeldingslocatie: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12316307/1000/normal/ffab17323d8a5/alf3

Vooral die grijns op zijn gezicht en de verbazing bij de hulpverleners op de achtergrond :D

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Heb zojuist een Volvo S60 2.4D gekocht uit bouwjaar 2005 en daar zit een Volvo navigatie (Navteq) in. Weet iemand hoe ik deze kan updaten? Kan ik daar ergens een CD/DVD voor bestellen? En is er misschien ook een optie om flitspalen in de navigatie mee te nemen? In de huidige configuratie geeft de navigatie namelijk geen flitspalen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:07

Aight!

'A toy robot...'

DopdeDouwer schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:15:
[...]

Of met een 440 ;-), doet het na 2 jaar nog steeds :P. Over 1000 km mag hij weer naar de garage voor een beurt!

Ik reed vandaag een heel stuk achter een S90, wat een bazenbak is dat pas zeg. Maar ik denk toch een stapje te groot en duur in onderhoud en verbruik. Dan is een S70 of 850 iets kleiner en goedkoper...

Al kwam ik wel deze tegen; http://www.autoscout24.nl...aspx?id=239286878&asrc=st|sr

Maar dat lijkt me een beetje onwaarschijnlijk dat die ineens zo goedkoop zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door Aight! op 20-01-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:43:
En in deze Real Life Accident test komt die ouwe troep er nog als 'atleast 20% safer as average car' uit en dat is na moderne maatstaven. Dus zo slecht doen ze t niet.

[...]

Afbeeldingslocatie: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12316305/1000/normal/5976a50d778a5/alf5

Afbeeldingslocatie: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12316307/1000/normal/ffab17323d8a5/alf3

Vooral die grijns op zijn gezicht en de verbazing bij de hulpverleners op de achtergrond :D
Toen mijn vader jaren geleden op een beijzelde provinciale weg viermaal over de kop ging in zijn Opel Rekord, kwam er een omwonende kijken wat er was gebeurd. Terwijl mijn vader zijn weggeslingerde spullen van het wegdek aan oprapen was, maakte de omwonende de opmerking dat de bestuurder van die auto zeker dood was :o

Toen hij kort daarna een nieuwe auto uitzocht, was de keuze niet zo moeilijk: voor het eerst van zijn leven ging hij in een Volvo rijden. Te beginnen met een 740, niet in zijn laatste plaats vanwege zijn reputatie als zeer veilige auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 20-01-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

YinYang schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:10:
Heb zojuist een Volvo S60 2.4D gekocht uit bouwjaar 2005 en daar zit een Volvo navigatie (Navteq) in. Weet iemand hoe ik deze kan updaten? Kan ik daar ergens een CD/DVD voor bestellen? En is er misschien ook een optie om flitspalen in de navigatie mee te nemen? In de huidige configuratie geeft de navigatie namelijk geen flitspalen aan.
Welk systeem heb je? In je radio of met scherm uit je dashboard? En heb je een dvd of cd systeem? RTI DVD is nog te krijgen, ik heb zelf nu een DVD uit 2012. Een beetje tweaker heeft hem ook zo ;) (je hebt wel dual layer DVD's nodig)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:43:

http://www.folksam.se/pol.../webbversioneng_R6546.pdf

In dit totaal niet gebaseerd op echte ongelukken commerciele filmpje van Volvo laat toch echt zien dat de motor cruciaal is in complete stevigheid van de auto. En de 740 in dat filmpje van 5th Gear is motorloos.

[video]

Dit is de langere versie met zelfs uitleg dat dit niet hun normale manier van testen is en dit vergelijkbaar is met een head on a 50mph
Moeilijk hè, iets accepteren... ;)

Dat zijn 100% coverage head on crashes. Dat is heeeeeeeeeel wat anders dan een small overlap die ze in die 5th gear test laten zien.

Je blijft doen alsof ze bij 5th gear aan Volvo bashing doen of beweren dat een Volvo niet veilig zou zijn.

Heel wat jaren geleden is er een keer een Panda hier bij de Merwedebrug tussen 2 trucks verfrommeld. Tenminste....nét niet hard genoeg, want de Panda stond een beetje bol, en de bestuurder/ster kwam er zonder kleerscheuren uit. Als de achterste truck 10kmh harder had gereden was ie waarschijnlijk helemaal plat geweest, maar toch...de Panda is een vreselijk stevige auto...toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
-tom-562 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:35:
[...]

Welk systeem heb je? In je radio of met scherm uit je dashboard? En heb je een dvd of cd systeem? RTI DVD is nog te krijgen, ik heb zelf nu een DVD uit 2012. Een beetje tweaker heeft hem ook zo ;) (je hebt wel dual layer DVD's nodig)
Ik heb een scherm die uit mijn dashboard komt en in de kofferbak zit zo'n CD/DVD speler waar ik een CD/DVD in kan doen (om te updaten lijkt me?).

Iemand die mij aan zo'n update kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De dealer, of in het minder legale circuit. In voorkomend geval hoop ik dat dat kan omdat je mogelijk met hardware ID's zit (maar ik ken de navi van de Volvo's daar niet goed genoeg voor) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

YinYang schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:54:
[...]

Ik heb een scherm die uit mijn dashboard komt en in de kofferbak zit zo'n CD/DVD speler waar ik een CD/DVD in kan doen (om te updaten lijkt me?).

Iemand die mij aan zo'n update kan helpen?
Daar zit verschil in.. Heb je een CD of DVD er in zitten! Ik vermoed DVD, maar kijk het ff na. Het is bij de dealer te krijgen, en nog op wat andere manieren die je zelf lekker mag uitzoeken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Heb je nieuwsgroepen dan heb je die update zo gevonden, maar wellicht zeg ik al teveel nu omdat het eigenlijk illegaal is. :P Ben je niet zo bekend met downloaden dan vrees ik dat je gewoon @ dealer een dvd'tje mag gaan kopen. :)

Pics van die S60! :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:43:
[...]

Moeilijk hè, iets accepteren... ;)

Dat zijn 100% coverage head on crashes. Dat is heeeeeeeeeel wat anders dan een small overlap die ze in die 5th gear test laten zien.

Je blijft doen alsof ze bij 5th gear aan Volvo bashing doen of beweren dat een Volvo niet veilig zou zijn.

Heel wat jaren geleden is er een keer een Panda hier bij de Merwedebrug tussen 2 trucks verfrommeld. Tenminste....nét niet hard genoeg, want de Panda stond een beetje bol, en de bestuurder/ster kwam er zonder kleerscheuren uit. Als de achterste truck 10kmh harder had gereden was ie waarschijnlijk helemaal plat geweest, maar toch...de Panda is een vreselijk stevige auto...toch? :+
Ik accepteer alles mits ze auto's in hun oorspronkelijke staat laten, dus met motor. Dat dan de test negatief blijkt te zijn, prima. Is te verwachten bij een auto van die leeftijd uit een tijd dat small overlap crashes nog weinig getest werden. Maar zonder motor verwijder je de complete stevigheid in de voor compartiment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 16:14
En voor wat betreft updates:

Het RTI CD systeem is sinds 2010 niet meer voorzien van een update
Het MMM/P2001 DVD systeem heeft de laatste update in 2012 gehad
Het MMM2 systeem is nog actueel met een 2013 DVD en de MMM+ (die zal niet in jouw auto zitten want is pas bij de XC90 MY2007 geïntroduceerd) is ook nog actueel.

Het zal voor jou gaan tussen MMM en MMM2.. :) overigens is via Navigation.com te bekijken welk systeem je hebt, hier zijn de kaarten eventueel ook te bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door RadioAir op 21-01-2014 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 11-10 09:59
mphilipp schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:43:
[...]
Wáárom was die motor verwijderd dan? Ze konden geen gebruikte 7-serie meer vinden mét motor? De meeste mensen die zich op de weg bevinden in een rijdende auto hebben ook in dat voertuig een motor zitten.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:55
Dat was 'ie volgens mij helemaal niet. De motor ligt bij die Volvo in de lengte en bij de Renault in de breedte. De Renault gebruikt de motor als buffer terwijl de Volvo alleen 'plaatwerk' heeft om de botsing op te vangen, simpelweg omdat de botsing náást de motor plaatsvindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat die motor weg zou zijn, is a. een mooie internetwijsheid (waar staat dat dan), b. waarom zou een motor onderdeel uitmaken van de kreukelzone (gevaarlijk!).
Als je weet hoe zon redblok in een 240, 740 etc hang weet je ook dat die vrij weinig doet qua stevigheid, niets. Hij steunt op een 2 snotterige rubberblokjes en hangt er aan eentje bij de versnellingsbak. Die moet bij een ongeluk ook uitvliegen, of onder de auto schuiven. Anders komt hij door je schutbord naar binnen.
Aight! schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:14:
[...]
Dan is een S70 of 850 iets kleiner en goedkoper...

Al kwam ik wel deze tegen; http://www.autoscout24.nl...aspx?id=239286878&asrc=st|sr

Maar dat lijkt me een beetje onwaarschijnlijk dat die ineens zo goedkoop zijn...
Goedkoop? Die is nog relatief duur... een van de eerste 850's... veel km's... gedateerde achterlichten... hoge vaste lasten... duur onderhoud... niet zo onwaarschijnlijk die prijs.

[ Voor 35% gewijzigd door DopdeDouwer op 21-01-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Veel km's? Bij een 850 gaat bij de 200K net de inloop olie eraf. :P

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Kak! Verkoopt die floeperd die 850 nota bene aan de APK keurmeneer... :(

Terwijl ik had toegezegd dat ik 'm wilde hebben na een keuring bij mijn garage. Ik moest juist op HEM wachten want hij wilde zo nodig eerst de APK hebben voor ie 'm verkocht. Nu de keurmeester 'm nog een keer gezien heeft (hij zal wel geweten hebben dat ie te koop stond en er over na hebben kunnen denken) deed ie een bod op de auto. Apart dat ie mij dan niet effe belt, dat er iemand met geld in z'n handen staat.

Maar ik denk wel dat ik het snap. Hij zei al voorzichtig in zijn berichtje dat er wel wat puntjes waren (geen APK afkeur, want hij is goedgekeurd) die wel te verwachten waren bij een auto van die leeftijd. Hij zal wel bang zijn geweest dat mijn monteur zou waarschuwen voor reparaties binnen afzienbare tijd en dat dat de prijs zou drukken.
En ik zei precies dat nog tegen 'm: jullie handige sleutelaars vinden bepaalde zaken geen probleem omdat je het zelf met een weekendje knutselen op kunt lossen. Maar ik moet naar de garage. En daarom wilde ik ook mijn eigen monteur laten kijken. Maar ja, laat 'm dat dan eerlijk zeggen en niet laf dat ding achter mij om aan iemand anders verkopen. Dan had ik er geen 2 weken wachten aan verspild.

Goed, misschien een teken van boven :+
Dergelijke oude auto's zijn misschien toch niets voor mij. Ik richt mijn pijlen maar weer op waar ik in eerste instantie naar keek: een leuke S60 of C70. Die zijn er zat, soms zelfs nog uit deze eeuw met alles erop en eraan. Ook leuk rijden. Zo'n classic lijkt me op zich wel leuk, maar is misschien meer iets voor een thuisknutselaar of iemand die graag de lokale garage te vriend houdt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als je voor een S60 gaat kijken, zou ik ook de S80's in de gaten houden, die zitten meestal in dezelfde gewichtsklasse (MRB), en zijn vaker luxer uitgerust

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 14:44
-tom-562 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:49:
Als je voor een S60 gaat kijken, zou ik ook de S80's in de gaten houden, die zitten meestal in dezelfde gewichtsklasse (MRB), en zijn vaker luxer uitgerust
Alleen zijn die wel weer een stuk groter dus moeilijker te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 23:28:
Maar, was het nou die R die dan nu verkocht is of de gewone nette 850 die je elders had gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

LightStar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:29:
[...]

Alleen zijn die wel weer een stuk groter dus moeilijker te parkeren.
Tja, dat is IMO niet echt een argument om een auto te laten staan :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:58
-tom-562 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:22:
[...]

Tja, dat is IMO niet echt een argument om een auto te laten staan :+
Voor mijn vrouw wel, dat is de reden dat we weer een V40 hebben en geen V70 (achteraf ben ik er zelf toch ook wel heel blij mee rijdt toch net wat strakker allemaal :+ ).

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Iemand hier die kan vinden welk partnummer het onderdeel in onderstaand plaatje heeft waar de rode pijlen naartoe wijzen?
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/bumpers.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 11:00

itsalwaysme

Graast voor DB

Bedoel je nu de diffuser of de bumper zelf? Want de meeste pijltjes wijzen naar de diffuser, maar 1 weer niet :P

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik kan mss vanavond wel even in VIDA kijken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Misschien is het met onderstaand plaatje (paint skills) duidelijker, dus alleen het stuk wat nu nog zichtbaar is, dit is een geheel.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/bumpers2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door FabiandJ op 22-01-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Terwijl ik had toegezegd dat ik 'm wilde hebben na een keuring bij mijn garage. Ik moest juist op HEM wachten want hij wilde zo nodig eerst de APK hebben voor ie 'm verkocht. Nu de keurmeester 'm nog een keer gezien heeft (hij zal wel geweten hebben dat ie te koop stond en er over na hebben kunnen denken) deed ie een bod op de auto. Apart dat ie mij dan niet effe belt, dat er iemand met geld in z'n handen staat.

Maar ik denk wel dat ik het snap. Hij zei al voorzichtig in zijn berichtje dat er wel wat puntjes waren (geen APK afkeur, want hij is goedgekeurd) die wel te verwachten waren bij een auto van die leeftijd. Hij zal wel bang zijn geweest dat mijn monteur zou waarschuwen voor reparaties binnen afzienbare tijd en dat dat de prijs zou drukken.
En ik zei precies dat nog tegen 'm: jullie handige sleutelaars vinden bepaalde zaken geen probleem omdat je het zelf met een weekendje knutselen op kunt lossen. Maar ik moet naar de garage. En daarom wilde ik ook mijn eigen monteur laten kijken. Maar ja, laat 'm dat dan eerlijk zeggen en niet laf dat ding achter mij om aan iemand anders verkopen. Dan had ik er geen 2 weken wachten aan verspild.

Dergelijke oude auto's zijn misschien toch niets voor mij. Ik richt mijn pijlen maar weer op waar ik in eerste instantie naar keek: een leuke S60 of C70. Die zijn er zat, soms zelfs nog uit deze eeuw met alles erop en eraan. Ook leuk rijden. Zo'n classic lijkt me op zich wel leuk, maar is misschien meer iets voor een thuisknutselaar of iemand die graag de lokale garage te vriend houdt... ;)
Beetje vreemd verhaal van die verkoper. Ik vermoed dat 'ie gewoon niet zo'n zin had in een aankoopkeuring en toch verwacht dat er meer gebreken waren. :P Of meneer is bang en/of weet 'ie dat 'ie te maken heeft met een koper die erg precies en oplettend te werk gaat en dus ook zal weten van informatieplicht en onderzoeksplicht. Om eventueel gezeur achteraf te voorkomen is die auto "ineens" verkocht. :P

De leeftijd van een auto zegt lang niet alles. Alles valt en staat met goed onderhoud (maar dat geldt voor alles). Een 850 die goed onderhouden is kan een betere aankoop zijn dan een S60 die aanzienlijk jonger is en waar soms wat bezuinigd is op onderhoud of gewoon over drempels geknald is (vinden beide auto's niet zo leuk, maar een S60 is daar nóg gevoeliger voor). :P Wel is het zo dat in de S60/V70N/S80 hetzelfde blok ligt maar beter doorontwikkeld is. De onderhoudskosten van de 850 zijn echter wel ietsjes lager (verschil is wel vrij klein) omdat die minder gevoelig is voor electrische storingen om de simpele reden dat er iets minder electronica op zit. :P

Als je trouwens voor een automaat gaat dan moet je wel goed erop letten dat de olie van de bak regelmatig ververst is. Volvo heeft ooit de fout gemaakt om te roepen dat de bakolie van de S60/V70/S80 nooit vervangen hoeft te worden omdat er longlife-olie in zit (enkel taxi's en auto's die voornamelijk in de bergen rijden zouden wel oliewissels nodig hebben). Toyota en Lexus monteerden exact dezelfde automaatbakken maar schreven wel reguliere oliewissels voor. :P U raadt het al: veel automaatbakken van Volvo vertoonden bovenmatige slijtage en sommigen gingen zelfs kapot, terwijl die bij Lexus/Toyota geen centje pijn vertoonden. Na alle klachten een paar jaar later veranderde Volvo meteen het onderhoudsverhaal van die bakken en ging men wel de olie wisselen om de 80.000km. Nu is er niet perse een man overboord als een automaat 2 ton lang voornamelijk lange afstanden heeft gereden met de olie maar het is natuurlijk vele malen beter om eentje te vinden die wel op tijd nieuwe olie gehad heeft. Nog beter werkt het flushen, waarbij echt alle olie (dus ook in de leidingen en oliekoeler) vervangen wordt en het systeem gewoon goed doorgespoeld wordt. Let er echter wel op dat je niet een auto koopt die geflushed is omdat de bak bijzonder veel kuren vertoonde (dan kan het wel eens te laat zijn namelijk).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
FabiandJ schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:53:
Iemand hier die kan vinden welk partnummer het onderdeel in onderstaand plaatje heeft waar de rode pijlen naartoe wijzen?
[afbeelding]
Dat is de R Design kit, beetje dealer weet dan wel wat ie moet bestellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:24:
[...]
Beetje vreemd verhaal van die verkoper. Ik vermoed dat 'ie gewoon niet zo'n zin had in een aankoopkeuring en toch verwacht dat er meer gebreken waren. :P Of meneer is bang en/of weet 'ie dat 'ie te maken heeft met een koper die erg precies en oplettend te werk gaat en dus ook zal weten van informatieplicht en onderzoeksplicht. Om eventueel gezeur achteraf te voorkomen is die auto "ineens" verkocht. :P
Whatever...ik zal het nooit weten. Hij zegt dat de keurmeester 'm wilde. En ik denk ook dat ie bang was dat mijn keuring meer aan het licht zou brengen waardoor ik zou afzien van de koop. Daarmee hoeft de auto nog niet slecht te zijn geweest. Ik heb 'm nadrukkelijk gezegd dat ik zelf niet kan sleutelen dus voor alles naar de garage moet. Voor iemand die zelf van alles kan doen hoeft dus een bepaald mankement/slijtage geen punt te zijn.
Maar goed, het is klaar, op naar de volgende. Het ging om de 850 T-5R. Die andere die er als nieuw uit zag (sedan model) wil er gewoon teveel voor hebben vind ik. Voor dat geld heb ik een S60 all singing, all dancing uit een recenter jaar met dezelfde kmstand.

En ja, elke 2de hands auto is een risico, en zelfs een nieuwe. Een nieuwe Audi TFSI is ook kut, dus wat dat betreft is het allemaal een lot uit de loterij. Maar feit blijft dat je met een oudere auto meer kans op reparaties hebt omdat het nu eenmaal ouder is en er dan slijtagedingen aan de beurt komen. Ik denk dat het voor mij misschien niet zo handig is om dan zo'n oudje te nemen. Er zal van alles tegenin te brengen zijn, maar uiteindelijk moet ik de rekeningen betalen, want niemand gaat voor de auto die ik koop instaan.

Ik heb een paar leuke C70's gezien die er an sich betrouwbaar uitzien (1ste of 2de eigenaar) en volledige onderhoudshistorie hebben. De prijzen variëren alleen zo erg. Er is geen pijl op te trekken. De een is uit 1998 en kost €2200 en een ander is weer uit 2002 en kost €3500 en dan is er weer een die €4500 wil voor een uit 2001. Die uit 2002 heeft de gunstigste kmstand en is ook van de eerste eigenaar.
En dan nog een '98er van het forum. Ziet er ook netjes uit, maar die wil weer €3500 (onderhandelbaar).

Valt niet mee... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noh :(

Hopelijk staat ie binnenkort aan de kant van de weg })

Maar gelukkig rijden er nog genoeg Volvo's rond in ons landje, zat met een T5 erin :P

Moet je nu dan nog voor 1 februari een auto hebben? (de V40 gaat dan toch weg?)

Maar succes met je zoektocht naar een (T5 hé ;) )Volvo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Joopieboy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:54:
[...]

Dat is de R Design kit, beetje dealer weet dan wel wat ie moet bestellen. :P
Dat weet ik, maar de R-Design kit bestaat uit meerdere onderdelen om nou de hele kit te kopen terwijl ik meer één stukje nodig heb is zonde van het geld ;)

Maar ik weet het nummer ondertussen al: 31290497

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-tom-562 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:49:
Voor de gein even gekeken, zie ik meteen een V6 T6 staan...maar is een uit de VS zo te zien met miles. Wel retecool om met een V6 te knallen. Maak ik een leuk indruk bij de nieuwe werkgever :+

Deze C70 lijkt me trouwens de 'beste' qua kmstand, leeftijd, uitrusting én van de eerste eigenaar. Eens kijken wat er allemaal aan zo'n ding kan mankeren... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mphilipp op 22-01-2014 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat is geen V6, maar een 6-in-lijn, jij hebt dat ding bij Jet-Cars in Rotterdam gezien denk ik. Als je opgelicht wilt worden moet je daar een auto kopen :P
Zo'n T6 is wel tof, alleen zijn dat auto's waar je echt financieel leeg op kan lopen. Biturbo model, plus dat de automaat niet al te best is die daar in ligt (en ze zuipen natuurlijk :P)

Overigens heb ik net ff (voor het eerst) m'n standkachel geprogrammeerd op 7:00 morgenvroeg, ik ben benieuwd of ik morgenvroeg een warme auto heb :D

[ Voor 18% gewijzigd door -tom-562 op 22-01-2014 22:01 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-tom-562 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 21:48:
Dat is geen V6, maar een 6-in-lijn, jij hebt dat ding bij Jet-Cars in Rotterdam gezien denk ik. Als je opgelicht wilt worden moet je daar een auto kopen :P
Oh, er stond V6, maar ik koop 'm toch niet. Hoefde ik niet over na te denken.

Autodealers passen in hetzelfde rijtje als makelaars, belastingambtenaren en politici...er zijn er maar weinig die te vertrouwen zijn en ze hebben massa's verhalen om zich achter te verschuilen. Misschien moet ik Dikke Leo maar meenemen als ik ergens ga kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nou, Jet Cars is wel de láátste toko waar je een auto wilt kopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

-tom-562 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:13:
Nou, Jet Cars is wel de láátste toko waar je een auto wilt kopen
Ik wil er nog wel eens een auto vandaan halen. Gewoon omdat het kan 8)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Als je van je geld af wilt mag je het mij ook wel gewoon geven hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Joopieboy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:16:
Als je van je geld af wilt mag je het mij ook wel gewoon geven hoor. :P
Auto halen? Carbagerun doen en daarna wegdoen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik denk dat je de start van de Carbagerun niet eens haalt met zo'n Jet Cars-auto. :P

Volvotips.com

Pagina: 1 ... 50 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.