Het grote Volvo topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 92 Laatste
Acties:
  • 470.466 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Wat bedoel je precies met flushen? Motorolie laat ik altijd op tijd vervangen, ongeveer elke 15.000-20.000 km.

Wil er een kopen met ongeveer 200.000-250.000 km op de teller.. Ken een aantal mensen die met gemak 400.000 - 500.000km hebben gemaakt met een S60 of V70, dus moet er dan wel een aantal jaartjes mee kunnen rijden lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Flushen van de bak is het volledig doorspoelen van het systeem tot er geen vuil meer inzit en uitkomt en het dan opnieuw vullen met automaatbak olie (ATF olie).

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 13:55
Waar je (ik was ook in de markt voor een 2.4D) ook op moet letten zijn de draagarmen en de verstuivers.

Vooral die laatste kunnen wel eens prijzig zijn.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Spoortstangetjes is ook iets, en die moet je origineel kopen of versterkt. Draagarmen van Mahle waren dat geloof ik. Verstuivers zijn idd ook een bekend probleem, merk je als die minder gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Oké, maar veel van die dingen zie je niet als koper, dus moet er maar op gokken dat die dingen goed zijn lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Versleten rubbers in draagarmen merk je welt ijdens het rijden. Het kan klapperen (geluid) en vaag aanvoelen met sturen. Nieuwe draagarmen incl. rubbers kosten rond de 150 euro per stuk

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Over het algemeen kun je wel zo'n 400.000-500.000 km maken toch, zonder al teveel problemen? Ik onderhoud mijn auto's altijd behoorlijk goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Mja er kan altijd iets stuk gaan of versleten zijn. Niet zo heel spannend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ja inderdaad. Ik ga gewoon maar voor een 2.4 of D5 automaat kijken dan :) Als ik met het proefritje geen vreemde dingen zie/hoor, dan zou het goed moeten zijn lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 15:56

MrN

Ik ben ook nog aan het kijken naar een mooie D5, ( S60,80 of V70)
Mocht iemand hier wat tegenkomen dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Morgen ga ik naar een S60 kijken! Specficaties:
Uitvoering: 2.4D automaat
bouwjaar: 2004
km-stand: 250.000

Waar moet ik allemaal op gaan letten bij o.a. de proefrit? Ik wil voor mezelf een soort van checklist maken. Heb nu de volgende punten, misschien dat jullie nog aanvullingen/tips hebben:

- Controleren lak
- Controleren knopjes etc
- Auto stationair laten draaien en voet op uitlaat om te horen of deze lek is
- Auto stationar en onder de motorkap luisteren of er geen getik/vreemde geluiden te horen zijn
- Een keer goed hard optrekken tijdens proefrit
- Kijken of de auto niet een bepaalde kant op trekt tijdens het rijden
- Kijken of de auto recht vooruit blijft rijden bij hard remmen
- Profiel banden controleren
- Onderhoudsboekje controleren
- Vragen wanneer distributieriem is vervangen
- Vragen of het een schadeauto is
- APK controleren
- Kijken of de auto goed schakelt
- Staat van het interieur
- Loopt de motor soepel?
- Radiateur op groene uitslag controleren
- Motor niet vettig?
- Alle spullen aanwezig in kofferbak (reserveband etc)?
- Aangrijping koppeling (moet niet te hoog zijn)
- Verlichting controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:53
Even de oliedop van de motor afdraaien en kijken of er geen 'mayonaise' onder te vinden is. :)
Niet dat het alles zegt, maar je kan in overleg met de verkoper ook een aankoopkeuring laten doen..

[ Voor 34% gewijzigd door GermanPivo op 13-01-2014 10:16 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

YinYang schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:04:
Morgen ga ik naar een S60 kijken! Specficaties:
Uitvoering: 2.4D automaat
bouwjaar: 2004
km-stand: 250.000

Waar moet ik allemaal op gaan letten bij o.a. de proefrit? Ik wil voor mezelf een soort van checklist maken. Heb nu de volgende punten, misschien dat jullie nog aanvullingen/tips hebben:

- Controleren lak
- Controleren knopjes etc
- Auto stationair laten draaien en voet op uitlaat om te horen of deze lek is
- Auto stationar en onder de motorkap luisteren of er geen getik/vreemde geluiden te horen zijn
- Een keer goed hard optrekken tijdens proefrit
- Kijken of de auto niet een bepaalde kant op trekt tijdens het rijden
- Kijken of de auto recht vooruit blijft rijden bij hard remmen
- Profiel banden controleren
- Onderhoudsboekje controleren
- Vragen wanneer distributieriem is vervangen
- Vragen of het een schadeauto is
- APK controleren
- Kijken of de auto goed schakelt
- Staat van het interieur
- Loopt de motor soepel?
- Radiateur op groene uitslag controleren
- Motor niet vettig?
- Alle spullen aanwezig in kofferbak (reserveband etc)?
- Aangrijping koppeling (moet niet te hoog zijn)
- Verlichting controleren
:D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
GermanPivo schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:16:
Even de oliedop van de motor afdraaien en kijken of er geen 'mayonaise' onder te vinden is. :)
Niet dat het alles zegt, maar je kan in overleg met de verkoper ook een aankoopkeuring laten doen..
Dat is ook een goed punt inderdaad! :)
Haha klopt toch? Als je koppeling op laat komen moet ie em vrij snel pakken toch? Niet pas als je de koppeling al bijna helemaal omhoog hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Hoe doe je dat bij een automaat dan?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Owja hahahah! Ben het zo erg gewend om handschakel te rijden! Punt kan dus van de lijst af! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Kijken of hij binnen de opgegeven specificaties op de 100 is en of hij zijn topsnelheid nog een beetje wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Haha dat meen je niet serieus denk ik? :P

Ik ga denk ik sowieso voor een 2.4/D5 automaat geartronic. Hoor daar veel goede verhalen over, dat het ook niet snel kapot gaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

wellicht hier iemand die een idee heeft....

situatie:

Volvo XC60 D5 MY2010 met nauwelijks 20k miles (36k KM) op de klok.
Krijgt ineens nauwelijks power en t is like onmogelijk om meer dan 80km p/u te rijden. Boordcomputer geeft geen enkele fout en bij handmatig schakelen (t is een automaat), gaat ie prima in alle versnellingen, ook kan ie wel gewoon flink toeren maken.....

Dacht zelf aan verstopt benzinefilter oid, nog andere ideen wat t kan zijn?

Hij staat al bij de garage, dus ben benieuwd wat er uit komt, maar speculeren is altijd leuk :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:37
kamstra schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:21:

situatie:

Als er uberhaupt een benzinefilter inzit, gelijk stoppen en niet verder rijden! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Red devil schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:23:
[...]

Als er uberhaupt een benzinefilter inzit, gelijk stoppen en niet verder rijden! :+
Ow eeuh :D

Een dieselfilter? :P

Dat bestaat toch neem ik aan ook wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 11:00

itsalwaysme

Graast voor DB

Maak er dan brandstof-filter van ;)
Maar het lijkt er meer op dat je software in een saftey state staat. Maar dan is het wel vreemd dat het op handschakelen niet is.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

itsalwaysme schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:57:
Maak er dan brandstof-filter van ;)
Maar het lijkt er meer op dat je software in een saftey state staat. Maar dan is het wel vreemd dat het op handschakelen niet is.
Hmmja, + dat als de software in een noodloop zou springen dan zou ik verwachten dat de boordcomputer wel een paar alarmbellen af laat gaan, maar niks van dat alles.

edit:

Bijna goed, het was 't roetfilter...

Oftewel, af en toe flink gas geven "to clean the pipes" :)

Wikipedia: Diesel particulate filter

174 pond voor een nieuwe (+arbeidsloon).

[ Voor 24% gewijzigd door kamstra op 13-01-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Hoe zit het eigenlijk met het betalen van een auto? Betaal je eerst (contant of internetbankieren?) of schrijf je de auto eerst over op naam van de koper???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Euhm, als ik de verkoper was zette ik de auto pas op naam van de nieuwe eigenaar zodra ik het geld heb ;) en in het geval van internet bankieren; dan pas als ik zie dat de betalingsopdracht door de bank van de nieuwe eigenaar geaccepteerd en verwerkt is...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Oké, dat snap ik. Maar voor de koper zit er een risico aan dat je geld overmaakt en de verkopende partij in het ergste geval niks laat overschrijven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, en zie het van de andere kant, voor de verkoper zit er anders een risico aan dat de koper er vandoor gaat zonder te betalen...
Het is een vertrouwenskwestie..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Oké, komt wel goed :) Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 05:26

ppFreddy

gewoon Frederik

situatie:

Krijgt ineens nauwelijks power en t is like onmogelijk om meer dan 80km p/u te rijden. Boordcomputer geeft geen enkele fout en bij handmatig schakelen (t is een automaat), gaat ie prima in alle versnellingen, ook kan ie wel gewoon flink toeren maken.....

Hij staat al bij de garage, dus ben benieuwd wat er uit komt, maar speculeren is altijd leuk :P
Voorste uitlaatgas temperatuur sensor kapot.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:07

mphilipp

Romanes eunt domus

Net nog even wezen kijken en babbelen bij de meneer van de 850 T-5R. Verschillende mensen (oa hier) hadden me nl verteld dat een beetje olie lekken niet heel dramatisch hoeft te zijn. Dus was ik even benieuwd naar zijn verhaal erbij, temeer omdat aanvankelijk niet helemaal duidelijk was waar het vandaan kwam.

Het gaat om een héél klein beetje, druppeltjeswerk. Dus geen plas onder de auto elke ochtend. De 'keuringsarts' zei dat het ook een kwestie van de 'verkeerde' olie kan zijn. Hij heeft er nl 5w40 in en de consensus onder de liefhebbers is dat 10w40 (zeker bij een automaat) beter is. Het zou zomaar kunnen dat ie dan ineens niet meer druppelt, of nóg minder. Maar het blijft een aandachtspuntje. Oliepeil in de gaten blijven houden dus. Mocht het gaan toenemen, is actie noodzakelijk.

De puntjes van de APK worden momenteel gefixed, was wat klein spul: lampje, rubbertje e.d. Worden allemaal vervangen/gerepareerd en dan aangeboden voor herkeuring. Daaroverheen gaat mijn eigen aankoopkeuring door een Volvo dealer. Ik wil eigenlijk graag een compressiemeting laten doen. Hij zei dat dat mag, maar het zou vrij kostbaar zijn bij een dealer. Ik ga dat even navragen, want het is niet heel veel werk volgens mij. Maar ja, dealers werken met lijstjes met standaardprijzen en dat kost het je dan ook, ook al zijn ze met een kwartiertje klaar.

Ik zal eens bij de garage hier in Gorinchem (geen Volvo dealer) waar ik 'm in onderhoud zou willen doen vragen wat hij ervan kan maken. De huidige eigenaar is ook bereid om naar Gorinchem te komen, dus wie weet is het een idee om die kerel de aankoopkeuring te laten doen. Eens vragen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb een compressiemetertje in Rotterdam. Maar de bougies zitten net een beetje weggewerkt en je hebt een lange smalle sleutel nodig voor een 850, weet niet of ik die bij de hand heb. Anders kan je zo langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
zou ook een gescheurde of losgesvhoten turbo slang kunnen zijn.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lekken van olie kan zeker door de olie komen, maar hoe dat bij modernere motoren is, zoals ook al in de 850 zaten durf ik niet te zeggen.

Wel kan ik uit eigen ervaring spreken, heb een 740 gekocht met 340.000 op de teller en lekken en zweten dat dat ding deed. Maar dat interesseert mij nooit zoveel, olie bijvullen en gaan met de banaan. Ging om een redblock b230e

Maar blijkbaar gooide de vorige eigenaar full synthetisch spul voor een modernere motor erin 5w50. Nu gooi ik er al weer 4 jaar 15w40. Zweten en lekken is nagenoeg weg.

Wel kijken wat er lekt, of het niet de versnellingsbak olie is die op de straat ligt, die lekken veel vaker dan de motor ooit zal lekken. Waar de homokneet zit, is het vaak nat. Maarja dan praat je over druppels in lange tijd. Zo lekt onze V70 lichtjes bij de automaat, dure reparatie. Laat ik niet doen bij een auto van 410.000 op de teller. Vul ieder jaar de automaat netjes bij en dan valt nog mee wat er bij gegoten moet worden.

Je moet vooral de leeftijd van de auto in de gaten houden, veel mensen kijken eroverheen dat een 850 of een 740,940 etc. toch alweer bijna 20 jaar of ouder zijn en zo zijn gebreken gaan tonen. Geen negatieve gebreken, maar een beetje lekkende motor is niks mis mee. Een goede monteur heeft mij eens verteld een niet zwetende motor is een motor die of nooit heeft gelopen of schoon gespoten is door de vorige eigenaar. Ik koop ook nooit 2e hands auto's die een motorruimte reiniging ondergaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:18:
Wel kijken wat er lekt, of het niet de versnellingsbak olie is die op de straat ligt
Het is iig niet de versnellingsbak. Die rode automatenolie verraadt zich wat dat betreft makkelijk. Fijn om van zoveel mensen hetzelfde verhaal te horen. Dat geeft me iets meer vertrouwen.

Ik ga er zoals ik al zei ook al mee naar een garage die ik ken en vertrouw. Zoiets moet je wel hebben. De Volvo dealer heeft lekkere koffie, maar is gewoon erg duur en heeft standaard prijzen voor alle reparaties enzo. Ik heb liever een monteur die een beetje met me meedenkt, maar wél de noodzakelijke dingen doet. Geen verkeerde zuinigheid.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mijn 940 zweette ook olie, ik vond het wel prima. Je moet maar zo denken, waar vettigheid zit, zit geen roest :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Waar een redblock gerust olie mag lekken en zweten, is dat bij een whiteblock (zoals in de 850 etc zit) dit niet het geval. Slechts 1 keerring mag wel wat zweten en af en toe een druppeltje verliezen en dat kan je inderdaad voorkomen met dikkere olie, maar het is natuurlijk wel een schijnoplossing. In geval van een turboblok komt de olie wel een stuk nauwer en zou ik dus liever geen 10w40 olie erin gooien maar 5w40 volsynthetisch. Maar ja: dan heb je in het geval van die T-5R wel een lekkage dus. :P

@ Mrphilip: is het al bekend welke keerring er lekt?

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Waarom zou dat niet mogen? Als jij lekker overal een oliespoor wil achterlaten, er meer olie onder je auto zit dan in je carterpan, dan mag dat toch gewoon? Als je er maar op let dat je carter vol met (de juiste) olie zit kan het weinig kwaad imho.

PS bij een 850 heeft het weinig zin om hem voor meer dan de helft te vullen, binnen no time wordt die bovenste heft eruit geblazen. Gewoon t midden aanhouden en je verliest amper iets.

Ik heb zelf ook zon motorruim dat helemaal goor is van de olie (242). Ik heb de vorige keer de nokkenaskering niet goed gemonteerd (of het komt door de scantec meuq), die lekt als een gieter. Heb er denk ik ruim een half jaar mee gereden. Tot aan de achteras is alles voorzien van een oliefilm :+ . Wel handig tegen de winterse weersinvoeden :P Maar nu ben ik er wel klaar mee, binnenkort ff een nieuwe (originele) monteren.

[ Voor 34% gewijzigd door DopdeDouwer op 14-01-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:49:
[...]
Ik ga er zoals ik al zei ook al mee naar een garage die ik ken en vertrouw. Zoiets moet je wel hebben. De Volvo dealer heeft lekkere koffie, maar is gewoon erg duur en heeft standaard prijzen voor alle reparaties enzo. Ik heb liever een monteur die een beetje met me meedenkt, maar wél de noodzakelijke dingen doet. Geen verkeerde zuinigheid.
Daarnaast, met alle respect naar de jonge monteurs, veel monteurs bij de Volvo dealer hebben niet veel meer gezien dan moderne Volvo's die ze oplappen met Vida en een litertje olie (misschien een beetje gebagitaliseerd dit :)). Specifieke zaken van een ouder model kennen ze waarschijnlijk al niet.

Ik zou inderdaad naar een garage gaan waar je echt vertrouwen in hebt of een échte Volvo specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

kamstra schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:58:
[...]

Hmmja, + dat als de software in een noodloop zou springen dan zou ik verwachten dat de boordcomputer wel een paar alarmbellen af laat gaan, maar niks van dat alles.

edit:

Bijna goed, het was 't roetfilter...

Oftewel, af en toe flink gas geven "to clean the pipes" :)

Wikipedia: Diesel particulate filter

174 pond voor een nieuwe (+arbeidsloon).
ik heb mijn D5 ook wel eens in een soort van noodloop gehad nadat ik eens flink gas gaf na lange tijd alleen stads verkeer.
Geen alarmbellen maar hij reed alsof de turbo gewoon niet meer mee deed.. motor uit en aan verhielp het.
Als ik code's uitlees via ODBI dan geeft hij wel dat er een emisions test gedaan moet worden maar dat is alles..
moraal van verhaal regelmatig even door gassen zodat er geen roet opbouwd..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:02:
@ Mrphilip: is het al bekend welke keerring er lekt?
Het zou die aan de bakkant zijn. Als het de andere was, had reparatie wel gemoeten ivm distributietoestand.
We zien het wel. Voorlopig zit deze olie erin en is nét ververst. Ik hou het gewoon in de gaten en als het binnen de perken blijft, komt er 10W40 in bij de volgende wissel. Dit zou voor automatenbakken de olie zijn die 'men' de voorkeur geeft. Ik ga ervan uit dat al die liefhebbers ondertussen wel weten wat ze moeten gebruiken. En als het verbruik meevalt, hou ik gewoon die dunnere olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whiteblocks mogen ook zweten en een beetje lekken. Niet alsof die motoren zo heilig zijn. Heb een 960 en V70 met whiteblock en die hebben beide 4 ton gelopen. En geloof me die zweten en lekken een beetje en daar is helemaal niks mis mee. Uiteraard bij een nieuwe auto met nog geen ton op de teller is het een ander verhaal. Maar bij auto's van 13 of 20 jaar oud waarmee 50.000 op jaarbasis mee wordt gereden is dat zeer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

mphilipp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:18:
[...]

Het zou die aan de bakkant zijn. Als het de andere was, had reparatie wel gemoeten ivm distributietoestand.
We zien het wel. Voorlopig zit deze olie erin en is nét ververst. Ik hou het gewoon in de gaten en als het binnen de perken blijft, komt er 10W40 in bij de volgende wissel. Dit zou voor automatenbakken de olie zijn die 'men' de voorkeur geeft. Ik ga ervan uit dat al die liefhebbers ondertussen wel weten wat ze moeten gebruiken. En als het verbruik meevalt, hou ik gewoon die dunnere olie.
Dat van automaatbakken is natuurlijk absolute onzin: het maakt voor de motor namelijk totaal niet uit of er een handbak of automaatbak aan hangt. Dus wie dat verhaal verzonnen heeft weet ik niet, maar het slaat totaal nergens op. :P De versnellingsbak is namelijk een los onderdeel met zijn eigen olie en bepaalt nooit wat voor olie er in de motor zelf moet. :)

@ Danielik: vergeet niet dat het hier een turboblok betreft. Daar is een te laag oliepeil en wegvallende oliedruk echt een dikke no-go. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Bart-Willem op 14-01-2014 17:08 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:07:
[...]
Dat van automaatbakken is natuurlijk absolute onzin: het maakt voor de motor namelijk totaal niet uit of er een handbak of automaatbak aan hangt. Dus wie dat verhaal verzonnen heeft weet ik niet, maar het slaat totaal nergens op. :P De versnellingsbak is namelijk een los onderdeel met zijn eigen olie en bepaalt nooit wat voor olie er in de motor zelf moet. :)
Ik weet het, maar dat is wat 'hunnie' zeggen. En ik weet ook wel dat men elkaar soms helemaal gek kan maken op die fora, dus sommige dingen moet je met een korrel zout nemen. Op de BMW fora willen ze me ook laten geloven dat ik hele dure bougies moet hebben. Die heb ik een keer gekocht, maar ook een keer omgewisseld met de oude en totaal geen verschil kunnen merken. Maar hele volksstammen kopen die dure Iridiums.

Maar goed, zoals ik al zei: als het verbuik meevalt, hou ik die dunne olie erin. Men beweert iig dat de dikkere olie het lekken minder maakt. Wat de relatie met de automaat is weet ik ook niet. Ook niet wat zij denken dat die relatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

In principe maakt het geen zak uit of het een automaat is, of een handbak, wat betreft motorblok olie :P Ik zie die relatie ook niet echt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 05:26

ppFreddy

gewoon Frederik

ToolkiT schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:06:
moraal van verhaal regelmatig even door gassen zodat er geen roet opbouwd..
het roetfilter reinigt niet door een of meerdere keren door te gassen. Wel door genoeg langere ritten te rijden. Het regeneratieproces start pas als de motor goed warm is (min 15km rijden) en kan gemakkelijk een kwartier duren. Tijdens het regeneren wordt extra diesel ingespoten na de ontbranding van het gewone mengsel. Op die manier wordt de uitlaatgastemperatuur heel hoog gebracht. Het maakt niet uit of je op dat moment 60 rijdt of 200, de software zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft. Als je tijdens het regenereren echter voor een stoplicht ofzo staat gaat de temperatuur terug pijlsnel naar beneden en kan het natuurlijk veel langer duren. En als tijdens het proces de motor wordt uitgezet is de cyclus dus afgebroken zonder volledige reiniging.

Moraal van het verhaal: een moderne diesel is niet geschikt om hoofdzakelijk korte afstanden te rijden. Het af en toe "doorgassen" is geen substituut voor langdurige ritten en is vaak niet voldoende om het filter in goede conditie te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door ppFreddy op 14-01-2014 17:55 ]

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Zojuist onder voorbehoud een auto gekocht bij Schuurman auto's (http://www.schuurmanautos.nl/)

Betreft: Volvo S60 2.4D 163PK Aut. Edition - Mobility - Xenon - Navi - Diesel - 07-2005

Vandaag een proefritje gemaakt en reed perfect! Onderhoudsboekje was ook aanwezig, auto heeft netjes een beurt gehad om de 20.000-25.000 km. Verder weinig op de auto aan te merken!

Heb de auto nu onder voorbehoud gekocht. Ga vóór zaterdag het geld overmaken en zaterdag terug om nogmaals te kijken/rijden. Mocht ik nog vervelende dingen tegenkomen, dan kan de aankoop nog geannuleerd worden en krijg ik mijn geld terug.

Iemand nog tips waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Weet je toevallig of de verstuivers etc al vervangen zijn? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mooi ding, zo te zien ook met fatsoenlijke audio, alleen geen stoelverwarming :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:01:
Weet je toevallig of de verstuivers etc al vervangen zijn? :P
Of de verstuivers vervangen zijn weet ik niet... Is dat kostbaar om te laten vervangen? Bij mijn vorige S60 heb ik dat ook nooit laten vervangen en stond toch al 430.000km op de teller :)

En wat bedoel je met etc??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Gaat er 5w40 in die 5 cilinder diesels?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:23:
Gaat er 5w40 in die 5 cilinder diesels?
Dat hangt van het klimaat af. Het eerste cijfer in 5w50 geeft de vloeobaarheid bij een koude motor aan, het laatste cijfer de vloeibaarheid bij warme motor. Dit zegt niets over de samenstelling of kwaliteit van de auto.
Als je in Zweden woont en korte ritjes maakt zal je meer succes hebben met 0w30 dan een Spanjaard die 1000KM per dag rijdt.
Kijk naar de oliekwaliteit en kies vervolgens een olie die bij jouw klimaat en rijstijl past.
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/biuhlj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ergo: 10W40 is voor ons milde Nederlandse klimaat prima. 5W40 is eigenlijk onzin, want het komt hier nooit onder de -20. Misschien dat het 3-4 dagen per jaar flink kan vriezen en dat dan de temperatuur als je rijdt wel flink kan dalen, maar ik kan me ook weer niet voorstellen dat je motor daar schade van krijgt. 10W40 is meer dan zat. En over een paar jaar is het hier toch subtropisch; misschien dat we dan beter met 10W50 moeten gaan rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
YinYang schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:47:
Zojuist onder voorbehoud een auto gekocht bij Schuurman auto's (http://www.schuurmanautos.nl/)

Betreft: Volvo S60 2.4D 163PK Aut. Edition - Mobility - Xenon - Navi - Diesel - 07-2005

Vandaag een proefritje gemaakt en reed perfect! Onderhoudsboekje was ook aanwezig, auto heeft netjes een beurt gehad om de 20.000-25.000 km. Verder weinig op de auto aan te merken!

Heb de auto nu onder voorbehoud gekocht. Ga vóór zaterdag het geld overmaken en zaterdag terug om nogmaals te kijken/rijden. Mocht ik nog vervelende dingen tegenkomen, dan kan de aankoop nog geannuleerd worden en krijg ik mijn geld terug.

Iemand nog tips???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

mphilipp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:09:
Ergo: 10W40 is voor ons milde Nederlandse klimaat prima. 5W40 is eigenlijk onzin, want het komt hier nooit onder de -20. Misschien dat het 3-4 dagen per jaar flink kan vriezen en dat dan de temperatuur als je rijdt wel flink kan dalen, maar ik kan me ook weer niet voorstellen dat je motor daar schade van krijgt. 10W40 is meer dan zat. En over een paar jaar is het hier toch subtropisch; misschien dat we dan beter met 10W50 moeten gaan rijden :+
In het instructieboekje van m'n S80 staat wel expliciet vermeld dat turbo-modellen wel volsynthetisch nodig hebben (of ja: aangeraden). Was bij 't instructieboekje van m'n V70 trouwens ook. Bij het boekje van m'n T-5R stond het er nog niet in geloof ik. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

YinYang schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:21:
[...]

Of de verstuivers vervangen zijn weet ik niet... Is dat kostbaar om te laten vervangen? Bij mijn vorige S60 heb ik dat ook nooit laten vervangen en stond toch al 430.000km op de teller :)

En wat bedoel je met etc??
Etc als in: andere dure componenten van de diesels. :P Meestal gaat er bij 250k-300k e.e.a. kapot aan inspuitmeuk bij de D5's (wat Joopieboy al diverse keren aangekaart heeft in dit topic), dus je moet even zien te achterhalen dat dat niet de reden is waarom die auto gauw ingeruild is. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
valt moeilijk te achterhalen lijkt me.. Heb wel de dealer gebeld waar de auto is onderhouden en gevraagd wanneer distributieriem is vervangen en of er verder nog bijzonderheden waren etc. Ze hebben mij netjes doorgegeven wanneer de distributieriem is vervangen en nog een paar kleine puntjes die ze hadden. Die waren alleen niet zo spannend verder :)

Het is denk ik gewoon maar duimen dat er niets kapot gaat op snelle termijn. Het komt toch altijd op de momenten dat het niet goed uitkomt...

Met mijn oude S60 nooit echt "grote" problemen gehad tot de 430.000km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:07:
[...]
Nou... "nooit" is wel wat sterk gezegd. Ik heb in het verleden een "oude" Mini gereden en daar was de motorolie ook gelijk de bakolie, dat was een gekoppeld systeem.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:06:
[...]
Nou... "nooit" is wel wat sterk gezegd. Ik heb in het verleden een "oude" Mini gereden en daar was de motorolie ook gelijk de bakolie, dat was een gekoppeld systeem.
Ja...maar het gaat hier niet om een Mini. Bij de onderhevige auto is het 'nooit' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
jadjong schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:48:
[...]

Dat hangt van het klimaat af. Het eerste cijfer in 5w50 geeft de vloeobaarheid bij een koude motor aan, het laatste cijfer de vloeibaarheid bij warme motor. Dit zegt niets over de samenstelling of kwaliteit van de auto.
Als je in Zweden woont en korte ritjes maakt zal je meer succes hebben met 0w30 dan een Spanjaard die 1000KM per dag rijdt.
Kijk naar de oliekwaliteit en kies vervolgens een olie die bij jouw klimaat en rijstijl past.
[afbeelding]
I know :+ was meer de vraag waarom je in NL volsyntheet in een D5 zou gooien. ;-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

heren, iemand ervaring met vervangen van de timingbelt van een D5 blok? Ik heb wat tutorials bekijken online en wat fora bezocht, maar iedereen haalt de krukaspoelie eraf.............maar zonder nog een enkele schroef losgedraait te hebben om de timing belt te vervangen, vraag ik me af of dat wel nodig is; ik bedoel, je kunt de belt toch gewoon om de poelie op de krukas-tand wiel leggen?

Ik heb namelijk geen impact geweer en ik heb geen zin om voor 30 pond zo'n locking tool te kopen als het niet nodig is.

De timing marks zouden (althans voorzover ik dat uit de tutorials haal) van boven te zien zijn, dus je kijkt gewoon achter de poelie langs.

Iemand ervaring met dit? of ben ik heel dom bezig en ff een impact wrench huren? (a 30 pond :( ).

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn nieuwe aanwinst, een 960 2.5 24v van MY1995 met alles er op en eraan. Toch wel net iets anders dan de 2 740's die ik bezit :D

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/s14j1qtd9/001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/y75z8hnal/002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/561mz32ul/003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/ld7xf59v1/004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/bh6ufi431/006.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/3lwb0ougd/007.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/x8pm679yl/008.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

evol

hello world

Ziet er nog netjes uit! Wel een slagschip zeg :)

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Die dingen rijden echt geweldig. :) Maar ze zuipen wel enorm. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 15:41

Joostk

Barkrukprofeet

Is die klok nou net zo groot als je toerenteller?
Wat een bak zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ik heb nooit beter geweten. Mijn 360's en 240's die ik heb gehad met carb waren minder zuinig. Met netjes rijden 1 op 10. Wat meer voet op pedaal 1 op 9. Maar huiver verhalen van sommige die nog geen 1 op 7 halen heb ik gelukkig geen last van. Als je zuinig wilt moet je uberhaupt geen ouder type Volvo rijden. Het is de beleving die telt in mijn ogen en zolang je t kunt betalen why not.

De V70 die we ook hebben, een 5 cilinder 2.4 van 2001 doet t wel iets beter, 1 op 13. Maar eenmaal in Duitsland als ik naar familie ga in Saarbrucken en door de eiffel moet. Is die helemaal kansloos met zn 1 op 8. Tja heb dan wel 180 gereden en plank gas de heuvels omhoog.
Is die klok nou net zo groot als je toerenteller?
Wat een bak zeg.
Ja dat was toen normaal, mn 740 heeft dat ook en de 240 en 360 die ik heb gehad ook. Pas met boordcomputers verdween dat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:56:
Mijn nieuwe aanwinst, een 960 2.5 24v van MY1995 met alles er op en eraan. Toch wel net iets anders dan de 2 740's die ik bezit :D

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie bak :P

Je snapt nu wel dat (ik tenminste) een foto verwacht van de 3 auto's samen :9

Maar veilige kilometers kilometers gewenst d:)b

Ondanks ik nu weinig post volg ik de boel allemaal nog wel, maar aangezien ik met het huidige onderwerp (aanschaf van auto) weinig te zeggen heb zwijg ik maar mooi :+

het enige dat ik kwijt wil

@mphilipp, als je die 850 T-5R koopt of een soortgelijk iets, dan ben je verplicht om hier wat foto's te posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha ja dat zal ik dit weekend eens proberen te doen, alle 3 op 1 foto.

Oh en ben vergeten de km stand te vermelden, 406.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Seesar schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:14:
heren, iemand ervaring met vervangen van de timingbelt van een D5 blok? Ik heb wat tutorials bekijken online en wat fora bezocht, maar iedereen haalt de krukaspoelie eraf.............maar zonder nog een enkele schroef losgedraait te hebben om de timing belt te vervangen, vraag ik me af of dat wel nodig is; ik bedoel, je kunt de belt toch gewoon om de poelie op de krukas-tand wiel leggen?

Ik heb namelijk geen impact geweer en ik heb geen zin om voor 30 pond zo'n locking tool te kopen als het niet nodig is.

De timing marks zouden (althans voorzover ik dat uit de tutorials haal) van boven te zien zijn, dus je kijkt gewoon achter de poelie langs.

Iemand ervaring met dit? of ben ik heel dom bezig en ff een impact wrench huren? (a 30 pond :( ).
Voor het gemak zou ik de krukaspoelie eraf halen.
Ohja, een tip die je niet van mij hebt (maar wel heel goed werkt kan ik uit ervaring vertellen ;)), bout van de krukaspoelie krijg je er ook af zonder blokkersleutel of slagmoersleutel, namelijk als volgt;
Zoek een passende dop, zet daar een verlengstuk op van je doppenset, met zo'n dop-adapter (zodat je een soort van wringijzer hebt), zoals het derde verlengstuk op het plaatje hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/verlengstukken-ratel-smoos.jpg
Monteer deze op de bout van je krukaspoelie, en laat het verlengstuk ergens rusten op de carroserie of een draagarm o.i.d. (er is vast wel plek). Geef dan ff 1 of 2 korte tikken met de startmotor, zodat het verlengstuk tegen de carroserie/draagarm slaat (het is natuurlijk wel belangrijk dat je zo min mogelijk speling tussen het verlengstuk en carroserie/draagarm hebt).
99% van de tijd krijg je hem hiermee los ;) ik heb deze truuk al 3x toegepast bij krukaspoelie bouten die echt knoepertje vast zaten (respectievelijk een Volvo 360, m'n oude Mazda 626 en m'n oude Volvo 940 :P), en die we zelfs met een hele dikke luchtsleutel niet los kregen

@Danielik, wat een bazenbak 8) Ik mis de klok uit m'n 940 wel, dat was best makkelijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 15-01-2014 16:06 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 16:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

Meldt!

Ik ben (inmiddels een ruim jaar geleden al :$ ) in het bezit gekomen van deze unit:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/5z7g05vs3/IMAG0002.jpg
Excuus voor de brakke phone-pic.

740 GL uit 1988, B200E, 202.000km
Met airco en zo'n uitschuifantenne 8)
Ik heb er wat aan geklust en nu zo'n 15.000km in gereden, bevalt prima.
Naar mijn mening de ideale studentenbak.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Feli beiden met jullie Volvo's! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
YinYang schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:47:

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:00:
[...]
@mphilipp, als je die 850 T-5R koopt of een soortgelijk iets, dan ben je verplicht om hier wat foto's te posten ;)
Wat dacht jij dan? Dat ik een kans om te patsen met die hoerensloep voorbij laat gaan? :+
Ik poets 'm netjes op en dan gaat ie op de foto.

Semi-grappig detail: ik vroeg aan de verkoper of bij deze ook de bijrijdersstoel op kan klappen om nóg meer mee te nemen. Ik had dat nl ergens gelezen. Ja, zei hij, en toen volgde een verhaal over een of ander bestuurslid van de Volvo club die overleed en in zijn 850 Estate begraven wilde worden. En de man was 2.05m dus da's best een grote kist. Maar die ging er gewoon in... ;)

Ik hou wel van die oldskool vierkante Volvo's. De V40 die ik nu rij is ook mooi, maar het wordt nooit een klassieker. Over 10 jaar is ie ouderwets en is het geen opvallende wagen meer. Maar zo'n 850, 240 of 9xx, dát zijn de klassieke, kenmerkende modellen voor Volvo. Iedereen herkent ze. Mooi is een persoonlijke kwestie, maar ik vind het wel wat hebben. Karakter. En dat is iets dat een moderne auto in mindere mate heeft. Een heel enkel model zal in de toekomst klassiek blijken.

En de luxe is natuurlijk ook wat waard. Die 850 die ik (99%) ga kopen heeft alles erop en eraan. Ik moet alleen even kijken hoe die premium audio uit die tijd is. Er zit een wisselaar in, maar je kunt een iPod interface kopen en ik heb een 170Gb iPod classic. Je moet 'm dan wel vanaf de iPod bedienen (met de V70 audio kun je 'm via die interface ook via de knoppen op het stuur bedienen), maar dat is niet zo erg vind ik. Als de geluidskwaliteit ok is, hou ik die klassieke radio erin. Want een moderne radio staat op zich niet zo mooi natuurlijk. Even testen met een CD en dan kan ik beslissen. En dan ga ik een paar cassettebandjes in de auto leggen voor de sier... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:08

mr_petit

opperprutser

interessant vergelijk tussen de s60 t6 AWD en de audi S4 (awd):
YouTube: 2013 Audi S4 AWD vs 2013 Volvo S60 T6 AWD R-Design! - Head 2 Head Ep. 34

saillant detail is dat de s60 T6 AWD in nederland net zo duur is als een audi S4 :X
Hier zou de nieuwe S60 T6 getest worden, maar die is niet in AWD leverbaar (maar wel 26 mille(!!!) goedkoper vanwege lagere c02 uitstoot 8)7).

De reporter geeft wel aan dat de s60 wendbaarder is in de bochten (niet zo verrassend tov een audi ;)), en daardoor wellicht leuker te rijden is. Maar vooral de automaat laat het afweten. Ook dat is een pluspuntje van de nieuwe S60T6 (8 traps)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:02:
[...]

Wat dacht jij dan? Dat ik een kans om te patsen met die hoerensloep voorbij laat gaan? :+
Ik poets 'm netjes op en dan gaat ie op de foto.
is die Rood dan? :9~

Probeer je V40 (als je die D2 nog hebt) en de 850 samen op de foto te zetten, hoerensloep en een ecohok samen :+
Semi-grappig detail: ik vroeg aan de verkoper of bij deze ook de bijrijdersstoel op kan klappen om nóg meer mee te nemen. Ik had dat nl ergens gelezen. Ja, zei hij, en toen volgde een verhaal over een of ander bestuurslid van de Volvo club die overleed en in zijn 850 Estate begraven wilde worden. En de man was 2.05m dus da's best een grote kist. Maar die ging er gewoon in... ;)
Voor eeuwig met je Volvo :')
Ik hou wel van die oldskool vierkante Volvo's. De V40 die ik nu rij is ook mooi, maar het wordt nooit een klassieker. Over 10 jaar is ie ouderwets en is het geen opvallende wagen meer. Maar zo'n 850, 240 of 9xx,
Niet iedereen houd van de 850 ben ik achter, toen ik vandeweek ergens was zag ik een 1e generatie V70 staan, en toen ik hem ging bewonderen zag ik dat die de neus van een 850 had, dus toen keek ik goed naar het "V70 Embleem" op de kofferbak....en zag dat de eigenaar de V van de tekst "Volvo" ergens vandaan had getoverd (niet van zijn eigen bak) en achterop heeft geplakt met -70 erachter

Dus een 850 met een geïmproviseerd V70 logo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aub niet met de startmotor, moet ieder zelf weten. Maar het blijft huiverig. Iedereen kent toch wel iemand die in de metaalbewerking zit of bij philips werkt oid waar ze met titanium werken. Laat ze een blokkeerder voor je maken, even opmeten. Daarna zo'n sleutel als hierboven op de foto erop en verlengpijp van 3 meter erop en los draaien maar.

Ja is geen grap een verlengpijp van 3 meter, oude verwarmingsbuizen werken goed. Vooral bij Toyota's kunnen die dingen knijter hard vast zitten. Als die los komen lijkt t net of er iets breekt, maar dat is niet het geval hoor.

Geluid in een 960 is uitstekend, niet zo goed als in een V70 nieuw type, maar nog steeds top. Volgens mij zijn dezelfde speakers ook in de 8 serie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zou voor de zekerheid een aankoopkeuring bij de Volvo dealer kunnen doen, die checken de auto behoorlijk en dan weet je waarschijnlijk waar je aan toe bent. Kost je net geen € 100 en het zou je een miskoop kunnen besparen (je moet er toch ook geluk mee hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
@fredkroket: Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, maar ik heb al kunnen regelen dat er een monteur mee gaat kijken. Hopelijk dat hij de auto goed kan bekijken.

Ik denk dat het vooral ook geluk is met een auto. Je weet nooit wanneer er iets kapot gaat.

Hoe zit het trouwens met de verzekering? Kan ik vóór zaterdag al een verzekering bellen dat ik misschien een auto ga kopen en me op de een of andere manier wil gaan verzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:49:
Aub niet met de startmotor, moet ieder zelf weten. Maar het blijft huiverig. Iedereen kent toch wel iemand die in de metaalbewerking zit of bij philips werkt oid waar ze met titanium werken. Laat ze een blokkeerder voor je maken, even opmeten. Daarna zo'n sleutel als hierboven op de foto erop en verlengpijp van 3 meter erop en los draaien maar.

Ja is geen grap een verlengpijp van 3 meter, oude verwarmingsbuizen werken goed. Vooral bij Toyota's kunnen die dingen knijter hard vast zitten. Als die los komen lijkt t net of er iets breekt, maar dat is niet het geval hoor.

Geluid in een 960 is uitstekend, niet zo goed als in een V70 nieuw type, maar nog steeds top. Volgens mij zijn dezelfde speakers ook in de 8 serie gebruikt.
Ik adviseer het ook alleen als je weet waar je mee bezig bent, en het liefst met 2 man. 1 man moet starten, en de ander houdt in de gaten of de dop+verlengstuk er niet afvalt. Ohja, die 2e man moet NIET in de vliegbaan van de dop+verlengstuk gaan staan natuurlijk :+
Ik had het eerst ook met een wringijzer van bijna 1,5 meter geprobeerd, maar dat lukte niet,1 tik met de startmotor en hij was los

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

YinYang schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:12:

Hoe zit het trouwens met de verzekering? Kan ik vóór zaterdag al een verzekering bellen dat ik misschien een auto ga kopen en me op de een of andere manier wil gaan verzekeren?
Dat kan, en ook even aangeven dat als de koop toch niet doorgaat je het maandag ook meteen weer kan opzeggen. :P Een beetje verzekeraar doet daar niet moeilijk over. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:18:
[...]

Ik adviseer het ook alleen als je weet waar je mee bezig bent, en het liefst met 2 man. 1 man moet starten, en de ander houdt in de gaten of de dop+verlengstuk er niet afvalt. Ohja, die 2e man moet NIET in de vliegbaan van de dop+verlengstuk gaan staan natuurlijk :+
Ik had het eerst ook met een wringijzer van bijna 1,5 meter geprobeerd, maar dat lukte niet,1 tik met de startmotor en hij was los
Ja precies, daar wil je niet staan. Heb ooit een foto gezien van een dak van iemand zn garage. Die dacht even met spanbanden de veren te kunnen vervangen. Nou die schoot los en de veer ging zo door het dak heen. Haha ik blijf er bij, gebruik het bijbehorende gereedschap. Maar wens iedereen succes die het op die manier wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Klopt, ben het 100% met je eens, maar je moet wat als je op zaterdagmiddag je distributieriem gaat vervangen (met de gedachte dat het zo gepiept is) en je komt er om 17:00 achter dat de bout met geen mogelijkheid los komt :P
Bart-Willem schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:29:
[...]

Dat kan, en ook even aangeven dat als de koop toch niet doorgaat je het maandag ook meteen weer kan opzeggen. :P Een beetje verzekeraar doet daar niet moeilijk over. ;)
Ik kan mijn verzekeringsagent gewoon bellen op zaterdag, en z'n antwoordapparaat inspreken met de mededeling dat ik auto X of motor Y heb gekocht, met kenteken Z en meldcode Alpha, dan is hij in principe meteen verzekerd :P

[ Voor 53% gewijzigd door -tom-562 op 15-01-2014 21:42 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

-tom-562 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:41:
Klopt, ben het 100% met je eens, maar je moet wat als je op zaterdagmiddag je distributieriem gaat vervangen (met de gedachte dat het zo gepiept is) en je komt er om 17:00 achter dat de bout met geen mogelijkheid los komt :P
Ik zou die truc alleen doen als je van plan bent je distributie riem te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nee, maar wel groot...
Probeer je V40 (als je die D2 nog hebt) en de 850 samen op de foto te zetten, hoerensloep en een ecohok samen :+
Leuk idee. Kijken hoe ik dat ga doen.
Voor eeuwig met je Volvo :')
Inderdaad. Het was overigens het transport naar de laatste rustplaats. De auto is niet met hem begraven. Zal in Nederland weer op allerlei vergunninkies stuiten ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Even wat advies inwinnen...

Ik kan van een collega een Volvo Amazon (meen ik te herinneren) overkopen. As we speak ben ik bezig om wat meer info te krijgen over exact modelnummer, motor en versnellingsbak en wat foto's. Wat ik wel alvast erover kan vertellen: er zijn problemen met de motor waardoor die niet lekker loopt, wat sierstrips op de motorkap ontbreken alsmede de naam VOLVO op de voorkant en er zitten wat krassen op (hem bij mij in de kinderrijke wijk met een voetbalveldje zetten, zou wat dat betreft niet erg zijn, is mij verteld). Ding loopt op LPG en is meer dan 40 jaar oud, waardoor hij als het goed is nog steeds in de oldtimerregeling zou moeten vallen en dus geen wegenbelasting. Verzekering zou iets van 50 euro per jaar zijn als het een tweede auto betreft. Vraagprijs is momenteel 1500 euro vanwege die motor; als die wel goed zou zijn zou die collega er 2000 voor willen hebben. Motor kan ik hoogstwaarschijnlijk bij een andere collega nog wel laten repareren voor een leuk bedrag. Mijn vraag: is die vraagprijs eigenlijk wel een beetje redelijk? Ik heb echt werkelijk geen idee wat die auto's waard zijn...

edit: alvast wat meer info gevonden:
Volvo Amazon P130 uit 1966. B18A motorblok (75pk) waar wat aan gesleuteld is in combinatie met een B20 blok waardoor er theoretisch iets van 100pk uit geperst zou moeten kunnen worden. Verder viel het kwa roest heel erg mee (geen roest aan chassis). En een pica:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NYT6C6WqTMrkAiPcAFPVULSk/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Bubbles op 16-01-2014 15:40 ]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kwa waarde durf ik zo niks te zeggen, maar dat zal vallen of staan met de staat van de auto, d.w.z. technisch en hoe origineel die is.
Verder zou ik zo'n auto alleen kopen als je zelf ook kunt (en wilt) sleutelen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:58
Vind m wel gaaf, beetje 'Rat-Rod' look. Hoort er niet op de zijkant ook nog wat meer chroom normaal? En het kan door de foto komen maar volgens mij is dat ook niet de originele rijhoogte (lager).

Ik zou m wel willen hebben als sleutelproject, en dan nog wat lager, fijne (andere) motor erin (T-5?) en hobbelen ermee.

Ik heb zelf ook nog n beetje geklust vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20134558/IMAG1039.jpg

Originele Volvo Xenon Koplampen erin gezet (lampunits uitgwisseld).

Aargh stomme resolutie, ff kijken of ik t kan fixen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ed-oorklep op 16-01-2014 16:46 ]

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Hij is inderdaad ook wat verlaagd, goed gezien!

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Dat is niet zo moeilijk. In de sixties stonden auto's gewoon hoog :+ Volgens mij is 1500 euro voor zo'n ding niet veel, maar goed: hij heeft geen originele (of mooie) lak meer (wel coole trouwens ;) ) en hij loopt slecht. Dat doet een hoop aan de prijs. Ik kan het je alleen aanraden als je, zoals hierboven genoemd, zelf kunt sleutelen of die andere collega van je zo gek krijgt om overal voor op te komen draven ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 11:09
Ik kan uit de topicstart. Heb mijn Volvo verkocht en een Skoda teruggekocht.

Heb nog 5 liter klepsmering voor LPG, voor wie geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ed-oorklep schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:45:
Vind m wel gaaf, beetje 'Rat-Rod' look. Hoort er niet op de zijkant ook nog wat meer chroom normaal? En het kan door de foto komen maar volgens mij is dat ook niet de originele rijhoogte (lager).

Ik zou m wel willen hebben als sleutelproject, en dan nog wat lager, fijne (andere) motor erin (T-5?) en hobbelen ermee.

[afbeelding]

T5 wordt heel lastig, je kunt het bij een redblock houden, b.v. uit een 940 (een turbo blok), maar voor zover ik weet moet je dan ook het schutbord aanpassen, want anders kom je in de knel met je versnellingsbak en carrosserie.
Ik denk dat Bart-Willem daar wel het e.e.a. over kan vertellen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Ik denk dat bubbles voorlopig eerst maar eens wil weten of het wel verstandig is hem te kopen en dat te zorgen dat hij fatsoenlijk rijdt :+

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:21:

Leuk idee. Kijken hoe ik dat ga doen.
Gewoon een fotosessie, met mooi weer ergens buiten de stad, met een vriend ofz (die met de V40 rijd) en dan verschillende foto's maken van de V40 en 850, met neus tegen elkaar, met achterste tegen elkaar, van de zijkant enz.. moet vast wel ergens een goede camera te regelen zijn, want hoe geavanceerder de cam. hoe beter de Foto's :P
Bubbles schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:59:

Ik kan van een collega een Volvo Amazon (meen ik te herinneren) overkopen. As we speak ben ik bezig om wat meer info te krijgen over exact modelnummer, motor en versnellingsbak en wat foto's. Wat ik wel alvast erover kan vertellen: er zijn problemen met de motor waardoor die niet lekker loopt, wat sierstrips op de motorkap ontbreken alsmede de naam VOLVO op de voorkant en er zitten wat krassen op (hem bij mij in de kinderrijke wijk met een voetbalveldje zetten, zou wat dat betreft niet erg zijn, is mij verteld). Ding loopt op LPG en is meer dan 40 jaar oud, waardoor hij als het goed is nog steeds in de oldtimerregeling zou moeten vallen en dus geen wegenbelasting. Verzekering zou iets van 50 euro per jaar zijn als het een tweede auto betreft. Vraagprijs is momenteel 1500 euro vanwege die motor; als die wel goed zou zijn zou die collega er 2000 voor willen hebben. Motor kan ik hoogstwaarschijnlijk bij een andere collega nog wel laten repareren voor een leuk bedrag. Mijn vraag: is die vraagprijs eigenlijk wel een beetje redelijk? Ik heb echt werkelijk geen idee wat die auto's waard zijn...

Volvo Amazon P130 uit 1966. B18A motorblok (75pk) waar wat aan gesleuteld is in combinatie met een B20 blok waardoor er theoretisch iets van 100pk uit geperst zou moeten kunnen worden. Verder viel het kwa roest heel erg mee (geen roest aan chassis). En een pica:
[afbeelding]
Ik vind hem er wel grappig uitzien (op een positieve manier) :P

[afbeelding]

Ziet er goed uit :P

Maar waarom zou je een T-5 in die Amazone willen plaatsen?

Zet hem dan meteen in die V40 van je 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter

[afbeelding]

En dan zet ie ook zijn grootlicht aan, of zit daar ook xenon in? :P Maar spul idd. Bij jouw de spiegels nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:58
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:04:

Ziet er goed uit :P

Maar waarom zou je een T-5 in die Amazone willen plaatsen?

Zet hem dan meteen in die V40 van je 7(8)7
Zou wel willen maar ja, ook de vrouw moet ermee rijden :*)
Joopieboy schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:10:
[...]

En dan zet ie ook zijn grootlicht aan, of zit daar ook xenon in? :P Maar spul idd. Bij jouw de spiegels nog goed?
Groot licht zit idd geen Xenon in, maar dat gebruik ik toch zelden. De reflectors waren/zijn als nieuw dus daar ben ik wel blij mee :)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bubbles schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:59:

[afbeelding]
Persoonlijk zou ik nooit meer dan 1000 Euro ervoor geven, want met een beetje pech kan het iets duurs zijn wat aan de motor stuk is. Ook het feit dat je een hoop sierlijsten mist (en die zijn in goede staat best wat waard) zal de prijs wat drukken. Verder is het natuurlijk de vraag hoe de carrosserie echt eraan toe is onder de laklaag want vaak kiest men voor dat soort lak om roest te verbergen (met name aan deuren, het ribbeldeel achter en de wielranden). Het sleutelen aan Amazons heb je wel redelijk snel onder de knie, tenzij je echt twee linkerhanden hebt. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:04:
[...]
Gewoon een fotosessie, met mooi weer ergens buiten de stad, met een vriend ofz (die met de V40 rijd) en dan verschillende foto's maken van de V40 en 850, met neus tegen elkaar, met achterste tegen elkaar, van de zijkant enz.. moet vast wel ergens een goede camera te regelen zijn, want hoe geavanceerder de cam. hoe beter de Foto's :P
Ik heb een goede camera, maar ik heb niet veel tijd meer. 1 feb moet de V40 weer terug, dus wachten op mooi weer kun je wel schudden, tenzij het toevallig zo uitkomt. Maar ik ga mijn best doen om ze er een beetje leuk op te zetten saampjes als het lukt.

Wat betreft die Amazone: er moet haast wel een Amazone forum zijn. Ik zou dat checken en bij die mannen vragen hoe of wat. Dat heb ik ook gedaan met de 850. Een paar dagen lezen en kijken wat zoal de bekende dingen zijn en de vraag stellen. Met zo'n auto moet je ook haast wel lid worden van het clubje en die hebben sleuteldagen en er zijn zat gekken die bakken onderdelen hebben liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door mphilipp op 16-01-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dan kom je op de Volvo Klassieker Vereniging uit, als 'ie daar de foto neerzet is het meteen van "OEI! Niet origineel!!!" etc. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:10:
Dan kom je op de Volvo Klassieker Vereniging uit, als 'ie daar de foto neerzet is het meteen van "OEI! Niet origineel!!!" etc. :P
Puristen heb je overal. Da's bij de 850 club natuurlijk ook. Er zijn lui die er een pimp-mobile van maken en lui die daar weer niets aan vinden en 'm origineel willen houden. Feit blijft dat die mensen wél alle info hebben die je nodig hebt. En weten hoe je aan onderdelen komt. Dus linksom of rechtsom kom je bij die lui uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nou geloof me: er zitten meer lui die er totaal geen verstand van hebben dan die er wél verstand van hebben. :+ Zeker bij de VolvoKV waar men graag liegt over allerlei kennis maar vervolgens niet weet hoe een schroevendraaier eruit ziet. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Vind het eigenlijk wel een tof ding die Amazon. €1500 euro is niet heel veel...als t een rijdende opknapper zou zijn. Maar je heb niet echt een fijne uitgangspositie. Ik vind het zelf wel tof zonder die sierstrips, maar mocht je die willen kopen ben je weer een hoop geld verder en als je niet kan sleutelen kan die motor ook erg vervelend zijn.

Het sleutelen aan de B18 en B20 is overigens wel erg makkelijk, maar (als) het onderblok gaar is (zuigerveren, lagers, gewooon versleten) kan je sleutelen wat je wil maar dan kan je beter een andere zoeken. Olieverbruik (via uitlaat) en druk uit de olievuldop en peilstok zijn goede indicatororen of het onderblok versleten is. Ik zou een compressiemeterje meenemen of een compressietest laten doen. Aangezien de motoren erg oud zijn, is de kans op een goede tweedehans klein. De prijzen variëren van 50euro tot 300 euro. Een echt goede van een oldtimerzaak met garantie tegen de 1000. Maar misschien heb je geluk en hoef je alleen de kleppen te stellen (zelf makkelijk te doen), en de carburateur en verdamper af te stellen ofzo...
Een B20 past er zo in, die hebben standaard tegen de 90PK. Dus dat je B18 nu 100PK heeft lijkt me sterk (zeker op LPG). Ik zou sowieso een B20 als vervanger willen.
De overige redblocks (die normaal schuin staan) is wat meer sleutel werk qua motorsteunen en versnellingsbak oplossing.
Dus ik zou proberen m voor 1500 met goed werkende motor over te nemen of niet meer dan 1000 zo.

Ow enne... eigenlijk is de motor peanuts, het gaat er vooral om of de carrosserie goed is. Wielbakken, kriksteunen, dorpels, a-stijl, die rand waar de voorspatborden aan vast zitten, etc etc. Aan de spatborden is zo te zien al een keer geschilderd, de chrome ringen rond de koplampen zijn al een keer meegenomen. oppassen dus.

De laatste tijd zijn er wat meer jongeren actief op het V44.nl forum (Volvo KV) die zullen wat minder origineel-fundementalist zijn. Anders op volvolvo.nl* zitten wat meer jongeren en sleutelaars.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.

(*ben niet helemaal onafhankelijk wat dat betreft ;))

[ Voor 6% gewijzigd door DopdeDouwer op 17-01-2014 07:50 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.