Het komt allemaal neer op de prijs. Als ze zo'n polestar voor 55 à 60 mille op de markt kunnen zetten, dan is het een prima concurrent.
Maar de polestar die aan het publiek werd voorgesteld had 6 pots brembo klauwen en big ass 380mm carbon-keramische semi floating schijven. En een meervoudig instelbare öhlins set met extra reservoir (je ziet ze op de persfoto's zitten bij de veerpoten)....
Dat gaat zo'n auto echt niet krijgen. Dat is spul wat je alleen maar ziet op auto's van 200k+.
Dus àls die polestar op de markt komt, en àls die moet gaan concurreren met een s4 of 335i, dan is het nog maar amper een schim van de auto die ze voorheen voorstelden. Ik kan me iig niet voorstellen dat ze voor max 60 mille (het bedrag wat concurrentie biedt aan audi/bmw) een auto met dergelijke überhightech onderdelen op de markt kunnen brengen. Daar durf ik me hand voor in het vuur te leggen.
Bij porsche rekenen ze voor carbon remmen gewoon 20.000 euro extra. Dus dat gaat volvo niet gratis weggeven.... En Ohlins dempers zijn waarschijnlijk nog veel duurder als je die als fabrieksoptie zou kunnen krijgen (lamborghini (alléén aventador) en koenigsegg (uiteraard) zijn afnemers van ohlins voor hun systemen)
En niemand gaat een auto bestellen die in de basis 60 mille kost en dan met racegoodies opplussen tot ver boven de 100k. (ik baseer m'n uitspraken even op nederlands belastingpeil)
Ik denk dus dat het gewoon een s60t6 wordt met een chiptune, verlagingssetje (misschien andere stabi), bumperpakketje en kek kleurtje. Wellicht wat extra stiksels in het interieur. Kost ook geen drol.
Sorry hoor, maar zoiets ga je toch niet met poeha voorstellen aan de wereldpers? Dat dat het beste is wat je kan neerzetten qua performance? Dat 'jouw' huistuner 'jouw' racetechnologie in een speciaal model heeft samengevat en dan in de praktijk niet veel meer voorsteld dan een 335i met /m spoilerpakketje en /m onderstel (bij bmw kost dat optiepakketje ca 4000 euro).
Ik ben trouwens benieuwd welke motor polestar nu voor hun avontuur gaan gebruiken. De oude 6pitter of die nieuwe 4 pitter. (waarschijnlijk die laatste aangezien ze op verkoopprijs moeten concurreren).
Het was leuk om te zien dat die persauto een c63amg het snot voor de ogen reed in die test met chris harris, maar de concurrentie lacht zich nu drie keer in de rondte.
Ik denk dan ook dat volvo een enorme markttechnische blunder heeft begaan om het polestar spelletje zo te spelen. De autopers denkt daar volgens mij ook hetzelfde over. Je moet gewoon nóóit iets laten zien wat je niet kunt waarmaken. Dat kan toch iedereen bedenken, laat staan marketinggoeroe's die daar voor gestudeerd hebben?
Ik denk dus dat het een verspilling van geld en moeite is, en het merkimago wellicht meer schade aanbrengt dan goed doet. Zeker bij het werven van nieuwe klanten in dit segment. Als ze het anders/behoudener hadden aangepakt was dat wellicht anders geweest en hadden ze een sterkere marketingnaam kunnen lanceren. Dit voorval gaat namelijk tot in lengte der dagen in de pers aangehaald worden. "leuke auto.... ja maar niet zo vet als dat ze eerst beloofd hadden" en dat soort reviews.
[
Voor 15% gewijzigd door
mr_petit op 19-11-2013 01:39
]