Dat had inderdaad nog leuker geweest, maar was met een rit van de club en dan heb je de dagplanning niet zo in de hand. Had ook de klok kunnen verzetten, maar dan ga je net zien dat je een minuut te vroeg of een minuut te laat bent.mphilipp schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:50:
[...]
Had nóg mooier/nerdier geweest wanneer je het had volbracht om 7 over half 2...
Vraagje voor de mede-V40 rijders: Bij mijn vorige auto was ik gewend: verlichting op standje stadslicht, richtingaanwijzer op links of rechts en aan de betreffende kant gaat het parkeerlicht branden. dat krijg ik bij de V40 niet voor elkaar als ik langs de kant van de weg geparkeerd sta...
Kan iemand mij uit de brand helpen?
Daar heb ik al eerder een vraag over voorbij zien komen, volgens mij was de conclusie dat er geen dergelijk parkeerlicht op de V40 zit. Ik vind het ook niet terug in de handleiding..
Wellicht dat je het nog kan navragen bij de dealer om er zeker van te zijn
Wellicht dat je het nog kan navragen bij de dealer om er zeker van te zijn
Twee weken terug, dimlicht links kapot. Naar de dealer gegaan en gratis (zeer netjes) vervangen. Aangeven dat het misschien beter zou zijn om rechts ook meteen te vervangen aangezien ze vaak na elkaar kapot gaan (volgens mijn buurman, die monteur is). Maar nee, dat was niet nodig... Nu vanmorgen dimlicht rechts kapot
I intend to live forever. So far, so good.
Lol, mijn vrouw belt net... ze is bij de dealer geweest en met haar slaperige kop heeft ze niet in de gaten gehad dat de monteur dimlicht links heeft vervangen. Onderweg naar haar werk nog steeds de melding dimlicht defect. Vanmiddag een nieuwe pogingIkWilbert schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:05:
Twee weken terug, dimlicht links kapot. Naar de dealer gegaan en gratis (zeer netjes) vervangen. Aangeven dat het misschien beter zou zijn om rechts ook meteen te vervangen aangezien ze vaak na elkaar kapot gaan (volgens mijn buurman, die monteur is). Maar nee, dat was niet nodig... Nu vanmorgen dimlicht rechts kapot

IkWilbert schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:35:
[...]
Lol, mijn vrouw belt net... ze is bij de dealer geweest en met haar slaperige kop heeft ze niet in de gaten gehad dat de monteur dimlicht links heeft vervangen. Onderweg naar haar werk nog steeds de melding dimlicht defect. Vanmiddag een nieuwe poging

En de slaperige kop van de monteur denk ik, die moet toch wel even checken wat hij vervangt
Zal nog wel geen koffie hebben gehad, was ook vroegTankiej schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:37:
[...]
![]()
En de slaperige kop van de monteur denk ik, die moet toch wel even checken wat hij vervangt
Lees net dit op volvo forum:jmderonde schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:40:
Vraagje voor de mede-V40 rijders: Bij mijn vorige auto was ik gewend: verlichting op standje stadslicht, richtingaanwijzer op links of rechts en aan de betreffende kant gaat het parkeerlicht branden. dat krijg ik bij de V40 niet voor elkaar als ik langs de kant van de weg geparkeerd sta...
Parkeerverlichting bij Volvo is de lichtenknop op de stand tussen 0 en AUTO in zetten Gewoon altijd aan beide kanten dus, wel zo veilig
Verwijderd
Het kostte wat moeite & het nodige geluk, maar het resultaat mag er dan ook zijn
Volvo V40 uit 2000
Volvo V40 uit 2000

Op naar de 666666
Ik tik vanmiddag op de terugweg naar huis de 330.000 aan, bij de 332.393 ga ik m'n dagteller resetten
Vaak bu'j te bang!
Nice 
Ik heb net de 6500 aangetikt met m'n V40
Ik heb net de 6500 aangetikt met m'n V40
Wie heeft hier eigenlijk de hoogste KM stand in zijn Volvo?
Ik zit met de 440 rond de 161.xxx, gekocht bijna 2 jaar geleden met 115.xxx op de teller.
Dus bijna ingereden als er 200.000 op staat!
Ik zit met de 440 rond de 161.xxx, gekocht bijna 2 jaar geleden met 115.xxx op de teller.
Dus bijna ingereden als er 200.000 op staat!
Mijn V70 heb ik in December gekocht met 91000 op de teller. Inmiddels staat die op 150.000.
Living the American Dream
Ik zit rond de 330k met mijn 940, en ik weet dat ik rond de 'middenmoot' zit wat betreft KM-standen van de 700/900-serie Volvo's die bekend zijn bij de 700/900-club, sommige km-standen zijn echt ziek daar
(9 ton ofzo is het hoogste, maar er zijn er ook heel veel met 5 ton of meer)
Vaak bu'j te bang!
S40 uit '99. Februari '10 met 152k op de teller. Nu staat ie op de 199k.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
XC60 uit 2009 (MY10) met 236k hier.
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Dat is een beste KM-stand voor zo'n jonge auto, allemaal zelf gereden?ppFreddy schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:46:
XC60 uit 2009 (MY10) met 236k hier.
Ohja, ik ben voorbij de 330k nu
Vaak bu'j te bang!
354k in de 740, maar of dat klopt weet ik niet: de oude tellerbak is bij 260k ermee opgehouden en is vervangen door eentje met een km-stand van 315k maar de tandwiel ervan is bij 325k ermee opgehouden om vervolgens 5k (gok ik) later vervangen te worden. En nu hapert het ding heel soms met de kilometers tellen. Dus die 354k zal waarschijnlijk ongeveer kloppen, maar kan ook zomaar 10k of 20k afwijken. 
De S80 heeft gisteren de 216k aangetikt.
De S80 heeft gisteren de 216k aangetikt.
Overigens voor de MY13 V40 bezitters, schijnt toch (*bron Volvo-forum / autoweek forum en bevestigd door Beesd) dat er miv week 48 een upgrade mogelijkheid komt om bij DRL toch de lichten achter ook te laten branden...
Dat wordt een dealer bezoekje dus
"Mekker, blaat"
Als ze dat nu ook eens op de C30 gingen doen. Dan zou ik dat meteen laten doen tijdens mijn 40K beurt, die ik over een paar weken moet hebben.djidee schreef op woensdag 06 november 2013 @ 22:09:
Overigens voor de MY13 V40 bezitters, schijnt toch (*bron Volvo-forum / autoweek forum en bevestigd door Beesd) dat er miv week 48 een upgrade mogelijkheid komt om bij DRL toch de lichten achter ook te laten branden...
Ik sta nu dus ergens rond de 38k a 39k.
Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
M'n 740 heeft is net ingereden net over de 150.000. De 240 had toen ik 'm kocht 78.000 op de teller staan, maar daar zat al een andere motor en dash in, dus die klopt niet echt. Een vanwege een instrumentenpaneel zonder toerenteller is er een andere instrumenten paneel ingekomen die op ca 280.000 staat. En de 850 van mn ouders wordt vandaag ingeruild met 315.000 op de teller voor een S70 (met voor mij onbekend aantal km's).
Eigenlijk allemaal vrij maagdelijke kilometers dus
.
Eigenlijk allemaal vrij maagdelijke kilometers dus
Mooi! Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal niet meer dan een parameter in de software, dus zeer waarschijnlijk was het al mogelijk (voor de techneuten in de autowereld). Overigens wordt het vanaf 1 januari 2015 verplicht, dus ja, waarom niet iedereen dezelfde instelling meegeven.djidee schreef op woensdag 06 november 2013 @ 22:09:
Nu gaat het een leuk systeem worden!
Jammer voor iedereen die er geen vertrouwen in had en hem geannuleerd heeft!
(Nou ja, de laatste update enige weken geleden heeft de GPS-functie verbetert en het is nu eigenlijk al best een aardig ding, maar ja, we want more)
Is het verstandig om nog even de update van volgende week (?) af te wachten?
(Nou ja, de laatste update enige weken geleden heeft de GPS-functie verbetert en het is nu eigenlijk al best een aardig ding, maar ja, we want more)
Is het verstandig om nog even de update van volgende week (?) af te wachten?
[ Voor 49% gewijzigd door Stefke op 07-11-2013 12:08 ]
Zag het elders al voorbij komen... NetjesGet!em schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:05:
FF kleine update;
Volvo SCT is rootable op dit moment
Zie xda.
Wat anders: Vanochtend een bus in de flank van mijn V40 gehad....
Voorheen: busbaan rechtsaf en rijstrook rechtsaf, krijgen niet tegelijk groen/wit.
Maps: https://maps.google.nl/?l...yQ&cbp=12,338.63,,0,25.06
Sinds 2 weken: 2 rijstroken rechtsaf (andere weg dichtgegooid). Dus sta naast bus, trek op, ga ruim de bocht om op de eigen strook, kan ze schijnbaar de bocht niet draaien op haar eigen rijstrook en parkeert ze hem rechtsachter in de flank van de V40
Deuk (gelukkig net in het achterportier) en kras van daar tot boven de wielkast
http://ow.ly/i/3Eseu
http://ow.ly/i/3EseU
http://ow.ly/i/3EsfO
"Mekker, blaat"
Ik het daar toch geen spijt van (spijt is voor de dommen zeg ik altijd maar). Het blijft een systeem dat eraan vastgeplakt is. Zo heeft het buiten het ingebouwd zijn geen toegevoegde waarde. En ik vraag me af of het nou zoveel werk is om een Android apparaat te pakken en een handige interface te maken via de boordcomputer. Ik denk dat het meer werk was om die Parrot Astroid te castreren en af te schermen. Dat ie vroeg of laat geroot zou worden stond min of meer vast.stefijn schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:07:
Nu gaat het een leuk systeem worden!Jammer voor iedereen die er geen vertrouwen in had en hem geannuleerd heeft!
Persoonlijk had ik eigenlijk alleen maar belang bij een leuke ingebouwde navigatie. Ik doe niet aan Spotify enzo en internetten tijdens het rijden is niet zo handig. Had leuk geweest als buienalarm erop had kunnen draaien en soms is het ook handig om even iets te kunnen Googlen, maar ik heb mijn eigen mobiel bij me om dat te kunnen doen. En toen ik de knoop moest doorhakken, vond ik het een te groot risico om eerst een jaar met een zo goed als waardeloos systeem rond te rijden waar ik me dagelijks aan erger. Als RTI niets is, ros ik gewoon een TomTom op het dashboard en dan ben ik er klaar mee.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Op zich werkt de rti gewoon. Handmatig invoeren vind ik onhandig, maar de spraakinvoer werkt best goed, en kan je onder het rijden doen.
Ik heb vroeger wel eens een gps gehad (in de tijd dat er nog pda's waren, dus nu ca 10 jaar geleden), en die kreeg bijv. lastig een fix als je uit een parkeergarage kwam. Dan merk je opeens dat goede ontvangst gewoon heel belangrijk is. Op het moment dat je die garage uitrijdt, zit je vaak midden in een grote stad, en heb je op een gegeven moment de keuze tussen links en rechts. Als je geen flauw idee hebt hoe je moet rijden (zelfde weg terug werkt vaak niet ivm een richtingsverkeer), en je nog steeds geen ontvangst hebt, dan baal je als een stekker. (ik weet niet of de eventuele ontvangstproblemen van dat nieuwe ding zo erg zijn.....).
Wat bij de rti lastig is, is de voorgaande route annuleren. Als je ergens bent gekomen via de rti, en je haalt je einddoel net niet (de ster staat net ergens anders), dan houdt hij bij vertrek vaak de route daar naar toe aan. Die route wil je dus annuleren, en dat vergt onnodig veel handelingen binnen de menustructuur. Dat vind ik echt een puntje van kritiek.
Maar ja, een volvo moet je ook niet om het navigatiesysteem kopen. Het kost trouwens ook erg weinig, in ieder geval in het optiepakket wat ik heb (als ik het met de audi/mercedes/bmw concurrentie vergelijk)
Ik heb vroeger wel eens een gps gehad (in de tijd dat er nog pda's waren, dus nu ca 10 jaar geleden), en die kreeg bijv. lastig een fix als je uit een parkeergarage kwam. Dan merk je opeens dat goede ontvangst gewoon heel belangrijk is. Op het moment dat je die garage uitrijdt, zit je vaak midden in een grote stad, en heb je op een gegeven moment de keuze tussen links en rechts. Als je geen flauw idee hebt hoe je moet rijden (zelfde weg terug werkt vaak niet ivm een richtingsverkeer), en je nog steeds geen ontvangst hebt, dan baal je als een stekker. (ik weet niet of de eventuele ontvangstproblemen van dat nieuwe ding zo erg zijn.....).
Wat bij de rti lastig is, is de voorgaande route annuleren. Als je ergens bent gekomen via de rti, en je haalt je einddoel net niet (de ster staat net ergens anders), dan houdt hij bij vertrek vaak de route daar naar toe aan. Die route wil je dus annuleren, en dat vergt onnodig veel handelingen binnen de menustructuur. Dat vind ik echt een puntje van kritiek.
Maar ja, een volvo moet je ook niet om het navigatiesysteem kopen. Het kost trouwens ook erg weinig, in ieder geval in het optiepakket wat ik heb (als ik het met de audi/mercedes/bmw concurrentie vergelijk)
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2013 19:46 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dat annuleren is inderdaad een beetje omslachtig. De FAV knop kun je wel instellen als navigatie onderbreken, maar niet annuleren.
Wel krijg je (volgens mij) met Exit meteen een menu waar je meteen de optie annuleren hebt.
De TMC functie ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd, laatst wilde hij me door het centrum van utrecht sturen omdat de A12 last had van langzaamrijdend verkeer.. stilstaan in het centrum is niet bepaald sneller
Wat ik wel weer ideaal vind is dat bij de lijst met tankstations ook de merken staan opgegeven, aangezien ik een tankpas heb voor 1 merk komt dat best wel eens van pas
Wel krijg je (volgens mij) met Exit meteen een menu waar je meteen de optie annuleren hebt.
De TMC functie ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd, laatst wilde hij me door het centrum van utrecht sturen omdat de A12 last had van langzaamrijdend verkeer.. stilstaan in het centrum is niet bepaald sneller
Wat ik wel weer ideaal vind is dat bij de lijst met tankstations ook de merken staan opgegeven, aangezien ik een tankpas heb voor 1 merk komt dat best wel eens van pas
Het gaat mij in de eerste plaats om het navigeren zelf. Als je met Garmin hebt gewerkt, weet je waarom 
Ik heb niet zo'n best richtingsgevoel, dus het zegt heel wat als zelfs ik door heb dat we aan het omrijden zijn. En dwars door centrum A'dam om bij Panama te komen (wat vlak aan de A10 ligt) is ook zoiets. De terugweg pakte ie wel over de A10...bizar. Tomtom is daar gewoon veel slimmer in, en door de live traffic is TT ook veel beter op de hoogte van afsluitingen en files. TMC werkt gewoon niet lekker, dat is ook op de Garmin niet perfect.
Bovendien is het ontlopen van files in Nederland niet eenvoudig. Zo groot is het land ook weer niet dat je even een andere snelweg kunt pakken. En als het bal is, is het ook bal op die andere weg. Als je in de spits reist, heb je te maken met een dynamisch verkeersbeeld. Files ontstaan op het moment dat je nét wegrijdt, en TMC is niet heel erg snel merk ik.
Ik heb niet zo'n best richtingsgevoel, dus het zegt heel wat als zelfs ik door heb dat we aan het omrijden zijn. En dwars door centrum A'dam om bij Panama te komen (wat vlak aan de A10 ligt) is ook zoiets. De terugweg pakte ie wel over de A10...bizar. Tomtom is daar gewoon veel slimmer in, en door de live traffic is TT ook veel beter op de hoogte van afsluitingen en files. TMC werkt gewoon niet lekker, dat is ook op de Garmin niet perfect.
Bovendien is het ontlopen van files in Nederland niet eenvoudig. Zo groot is het land ook weer niet dat je even een andere snelweg kunt pakken. En als het bal is, is het ook bal op die andere weg. Als je in de spits reist, heb je te maken met een dynamisch verkeersbeeld. Files ontstaan op het moment dat je nét wegrijdt, en TMC is niet heel erg snel merk ik.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Oh ja, dat bedoelde ik in mijn vorige post i.p.v. de Exit knopReinier schreef op donderdag 07 november 2013 @ 20:53:
Bij mij is cancellen NAV, vijf klikjes naar beneden, OK, OK. Klaar
Toch vreemd dat je het niet onder de FAV knop in kunt stellen.
Voor alle C30 eigenaren, deze in Shanghai gemaakt afgelopen zondag :-) :

IMG_8476 by ed-oorklep, on Flickr

Bij mij ook, maar het kostte me wel even moeite om het te vinden. Waarom is het niet gewoon onder de menu-knop te vinden? Vind het sowieso vreemd dat je door op het functieknopje te drukken je een ander menu krijgt dan door op het menuknopje te drukken.Reinier schreef op donderdag 07 november 2013 @ 20:53:
Bij mij is cancellen NAV, vijf klikjes naar beneden, OK, OK. Klaar
Ziet er leuk uited-oorklep schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:14:
Voor alle C30 eigenaren, deze in Shanghai gemaakt afgelopen zondag :-) :
[afbeelding]
Zal die ook 14% zijn?
Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
Klopt, dat is ook wel vreemd ja.Blik1984 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:43:
[...]
Bij mij ook, maar het kostte me wel even moeite om het te vinden. Waarom is het niet gewoon onder de menu-knop te vinden? Vind het sowieso vreemd dat je door op het functieknopje te drukken je een ander menu krijgt dan door op het menuknopje te drukken.
Dat is niet helemaal waar: SCT is prima met het stuur of dashboard te bedienen (al zijn er verbeterpunten) en is ook geintegreerd v.w.b. audio (al valt er altijd wel wat te klagen, zoals dat muziek helemaal gemute wordt tijdens aanwijzingen...mphilipp schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:02:
[...]
Ik het daar toch geen spijt van (spijt is voor de dommen zeg ik altijd maar). Het blijft een systeem dat eraan vastgeplakt is. Zo heeft het buiten het ingebouwd zijn geen toegevoegde waarde. En ik vraag me af of het nou zoveel werk is om een Android apparaat te pakken en een handige interface te maken via de boordcomputer. Ik denk dat het meer werk was om die Parrot Astroid te castreren en af te schermen. Dat ie vroeg of laat geroot zou worden stond min of meer vast.
En buienalarm kan er inmiddels op...zie XDA
Je kunt ook overdrijven....en daarbij, als SCT niets is kun je er óók een tomtom naast gooien. Maar SCT functioneert prima als navigatiesysteem. Blijft over dat je er die 500 euro meerprijs voor over moet hebben. Sja, dat is ieder zijn beslissing.En toen ik de knoop moest doorhakken, vond ik het een te groot risico om eerst een jaar met een zo goed als waardeloos systeem rond te rijden waar ik me dagelijks aan erger. Als RTI niets is, ros ik gewoon een TomTom op het dashboard en dan ben ik er klaar mee.
Sinds de GPS goed functioneert erger ik me nergens aan bij SCT (al zal ik niet ontkennen dat er genoeg te verbeteren is)
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 08-11-2013 11:26 ]
De stuurbediening is echt wel makkelijk ja.
Scroll wheel werkt in de meeste apps, oa Flitsmeister en Flitsnav (zijn dus geen SCT apps!) werken gewoon middels scrollwheel in de file en flitser lijsten).
Scroll wheel indrukken werkt in meeste apps als OK knop
Exit knop werkt in meeste apps als Back knop van android.
Bij telefoongesprek of andere geluiden van SCT of vanaf Sensus zelf gaat SCT gewoon op pauze als je een USB -mp3 afspeelt.
Nu het eindelijk geroot is, staat de wereld open en zijn de nuttige apps voor NL gewoon uit te voeren.
SCT had bijv al wel een Weer app, een Coyote en Wikango voor files en flitsers en Deezer/Spotify voor muziek. Maar allemaal buitenlands en meeste met abonnement.
Die heb ik nu dus vervangen door Nederlandse apps zonder abonnement.
Buienradar/alarm, Flitsmeister, Flitsnav, MixCloud
Scroll wheel werkt in de meeste apps, oa Flitsmeister en Flitsnav (zijn dus geen SCT apps!) werken gewoon middels scrollwheel in de file en flitser lijsten).
Scroll wheel indrukken werkt in meeste apps als OK knop
Exit knop werkt in meeste apps als Back knop van android.
Bij telefoongesprek of andere geluiden van SCT of vanaf Sensus zelf gaat SCT gewoon op pauze als je een USB -mp3 afspeelt.
Nu het eindelijk geroot is, staat de wereld open en zijn de nuttige apps voor NL gewoon uit te voeren.
SCT had bijv al wel een Weer app, een Coyote en Wikango voor files en flitsers en Deezer/Spotify voor muziek. Maar allemaal buitenlands en meeste met abonnement.
Die heb ik nu dus vervangen door Nederlandse apps zonder abonnement.
Buienradar/alarm, Flitsmeister, Flitsnav, MixCloud
Is er ook al zicht op het verwijderen van die meuk? Ik geloof dat de ruimte op de SCT nogal beperkt is
Of zijn "we" nog niet zo ver
Of zijn "we" nog niet zo ver
De logica van rooten is, dat je volledige controle hebt. Dus verwijderen zou mogelijk moeten zijn. Je hebt gewoon r/w rechten op \system\app\ dus deleten van een .apk van een systemapp is dan geen probleem 
Of het systeemtechnisch kan (zitten er andere hooks die naar die apk's verwijzen) is dan wel de vraag.
Of het systeemtechnisch kan (zitten er andere hooks die naar die apk's verwijzen) is dan wel de vraag.
Ja, daar ga ik me nog even niet aan wagen
Maar ik zou het niet erg vinden om Deezer, Spotify, Coyota en Wikanga eraf te pleuren..
Ander vervelend item van de rtiaudio/radio is dat je het niet kan uitzetten na herstart.
Je kan het hele systeem uitzetten (dus monitor/nav/bc), maar als je radio luistert, en op de uitknop drukt, wordt het systeem gemute. Die mute onthoudt hij niet; nadat je de auto herstart, begint de radio weer gewoon met spelen.
Ik zet de radio dus uit door 'm op een input bron te zetten waar geen signaal op staat (ipod ofzo)
Je kan het hele systeem uitzetten (dus monitor/nav/bc), maar als je radio luistert, en op de uitknop drukt, wordt het systeem gemute. Die mute onthoudt hij niet; nadat je de auto herstart, begint de radio weer gewoon met spelen.
Ik zet de radio dus uit door 'm op een input bron te zetten waar geen signaal op staat (ipod ofzo)
Krijg je met SCT geen navigatieaanwijzingen op je dashboard? Ik had gedacht dat het wel iets meer geïntegreerd zou zijn. Ik zou die pijltjes/aanwijzingen niet willen missen.
Dat is echt ergerlijk inderdaad. Bij mij staat de radio default behoorlijk hard bij het starten van de auto wat ik echt irritant vind. Zelfs heel zacht zetten vóór het uitzetten van de auto maakt niet uitmr_petit schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:28:
Ander vervelend item van de rtiaudio/radio is dat je het niet kan uitzetten na herstart.

Verwijderd
wat foto's uit de oude doos
wat mis ik die oudje toch
Heerlijke B230K motor, zee van ruimte, en 768+K kilometer op de klok.
ging oorspronkelijk als een grijze muis door het leven maar met mijn dronken kop en paar vrienden de Volvo 740 wit gemaakt
ondanks zijn mishandeld uiterlijk bleef die mij altijd trouw. ook op reis naar frankrijk
als ik hem terug kon krijgen in ruil voor de grand marquis deed ik dat meteen

wat mis ik die oudje toch
ging oorspronkelijk als een grijze muis door het leven maar met mijn dronken kop en paar vrienden de Volvo 740 wit gemaakt

ondanks zijn mishandeld uiterlijk bleef die mij altijd trouw. ook op reis naar frankrijk
als ik hem terug kon krijgen in ruil voor de grand marquis deed ik dat meteen

Verwijderd
Prachtig dit! Ik snap je gemisVerwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:42:
wat foto's uit de oude doos![]()
wat mis ik die oudje toch![]()
![]()
![]()
ging oorspronkelijk als een grijze muis door het leven maar met mijn dronken kop en paar vrienden de Volvo 740 wit gemaakt![]()
ondanks zijn mishandeld uiterlijk bleef die mij altijd trouw. ook op reis naar frankrijk![]()
als ik hem terug kon krijgen in ruil voor de grand marquis deed ik dat meteen![]()
€500 betalen voor een systeem dat gecastreerd is, om vervolgens nóg een keer geld uit te geven vind ik iets teveel van het goede. Ik zou dat SCT primair voor de navigatie willen. De rest was echt bijzaak en zou ik erg weinig gebruiken.stefijn schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:24:
[...]
Je kunt ook overdrijven....en daarbij, als SCT niets is kun je er óók een tomtom naast gooien. Maar SCT functioneert prima als navigatiesysteem. Blijft over dat je er die 500 euro meerprijs voor over moet hebben. Sja, dat is ieder zijn beslissing.
Ik benader het sowieso anders. Ik had bepaalde verwachtingen bij het systeem die niet waar gemaakt bleken. Wat me ook nog tegenviel is dat als je navigeert en onderweg stopt om te tanken, je het hele ding weer opnieuw kon opstarten. Hij navigeert dan wel weer verder, maar toch. Je moet dus steeds weer die handeling verrichten. Nu het rooten mogelijk is, kun je een programmaatje erop zetten dat de boel weer opstart, dus dat scheelt dan weer.Sinds de GPS goed functioneert erger ik me nergens aan bij SCT (al zal ik niet ontkennen dat er genoeg te verbeteren is)
Hoe dan ook, het systeem is gewoon altijd een 'afterthought' geweest voor Volvo. Dat blijkt ook wel dat ze zo snel alweer een nieuw eigen systeem voor de S60 hebben. Dus ze gaan niet verder met SCT.
Ik had het liefst helemaal niets gehad, maar door die pakketten ben je bijna 'verplicht' om of RTI of SCT te nemen. Dan maar RTI.
Ik klink dan wel erg negatief, maar dat is meer uit teleurstelling met Volvo dat ze de boel zo hebben verkracht. Alleen dát al is voor mij genoeg reden om het systeem niet te willen. Voor de mensen die het wel hebben ben ik blij dat het geroot is; dan wordt het weer een beetje buikbaar. Met echte navigatie (TomTom) heb je er tenminste wat aan.
Niks mis met iGO, werkt perfect. Waarom zou dat geen echte navigatie zijn? Ik vind het niet minder functioneren dan Tomtommphilipp schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:19:
[...]
Ik klink dan wel erg negatief, maar dat is meer uit teleurstelling met Volvo dat ze de boel zo hebben verkracht. Alleen dát al is voor mij genoeg reden om het systeem niet te willen. Voor de mensen die het wel hebben ben ik blij dat het geroot is; dan wordt het weer een beetje buikbaar. Met echte navigatie (TomTom) heb je er tenminste wat aan.
Nope, in januari 2012 gekocht met 180k. Auto was van een zelfstandig vertegenwoordiger die benelux en Duitsland deed, was niet afgeragd, gewoon heel veel kilometers gedaan, lekker ingereden. Heb kort na aankoop de wagen even bij Rica langs gereden ook om die 2 turbo's wat meer te gebruiken ipv zo'n afgeknepen D5. Nu dus 236k, waarvan 56k met 230pk ipv 163, geen kosten aan gehad.-tom-562 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:37:
[...]
Dat is een beste KM-stand voor zo'n jonge auto, allemaal zelf gereden?
Ohja, ik ben voorbij de 330k nu
Beest van een wagen, relaxed rijden met geartronic, power wanneer nodig, awd is ook gewoon leuk :-)
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Ben een vergelijking aan het maken tussen een nieuwe lease en een privé auto.
Zit te denken om een Volvo V70 D5 (2008) aan te schaffen met ongeveer 100.000 km op de teller. Moet wel lukken voor ~20k euro. Echter in mijn berekening moet ik ook geld reserveren voor het onderhoud incl. banden. Zijn hier rijders van een >2008 V70 en zo ja, wat zijn jullie ongeveer kwijt aan onderhoud per jaar? De maandelijkse reservering is incl. een reserve voor onvoorziene onderhoudskosten.
Zit te denken om een Volvo V70 D5 (2008) aan te schaffen met ongeveer 100.000 km op de teller. Moet wel lukken voor ~20k euro. Echter in mijn berekening moet ik ook geld reserveren voor het onderhoud incl. banden. Zijn hier rijders van een >2008 V70 en zo ja, wat zijn jullie ongeveer kwijt aan onderhoud per jaar? De maandelijkse reservering is incl. een reserve voor onvoorziene onderhoudskosten.
[ Voor 3% gewijzigd door Zware Unit op 09-11-2013 18:44 ]
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Gewoon omdat ik dat vind. Ik heb met aardig wat systemen gewerkt en ik begin er eigenlijk liever niet eens meer aan. Al zo vaak gehad dat 'iedereen' riep dat systeem xyz zó goed was en de eerste 3 willekeurig gekozen router verprutst ie gewoon volledig. Ik weet dan niet hoe die mensen met zo'n ding omgaan, maar kritisch kijken naar hoe dat ding werkt doen ze blijkbaar niet. Het uiterlijk is erg belangrijk merk ik, want ik hoor vaak dat systeem abc er beter uit ziet. En de routes die gegenereerd worden worden ook niet kritisch beoordeeld.Tankiej schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:42:
[...]
Niks mis met iGO, werkt perfect. Waarom zou dat geen echte navigatie zijn? Ik vind het niet minder functioneren dan Tomtom
Kijk, elk navigatiesysteem brengt je op de plaats van bestemming. Zelfs die Garmin die ik nu aan boord heb. Maar als ie je dwars door het centrum van een grote stad stuurt (en ja, ik snap hoe ik zo'n ding instel), terwijl je ook direct naar de ring kunt rijden (ik weet dat omdat ik zo gekomen ben), dan klopt er iets niet.
Als mensen dat soort dingen niet doorhebben, zal ie inderdaad voldoen.
Ik heb een keer eentje geprobeerd die me van plek x in Gorinchem helemaal buitenom liet rijden, terwijl plek y (de bestemming) in een rechte lijn bereikbaar was.
Op die momenten denk ik dan weer met weemoed terug aan de tijd dat ik met TomTom rond reed. Het enige kuttige daaraan was toen het Windows Mobile platform dat eronder zat. Daardoor crashte mijn HTC smartphone om de 2 uur ofzo. Altijd middenin het navigeren. Maar TomTom liet me nooit (vreselijk) omrijden. Tuurlijk is ie niet heilig en zal ie best hier en daar een minder handige route pakken, dat snap ik ook wel. Maar over het algemeen is de routebepaling van TomTom gewoon de beste. En gecombineerd met hun HD traffic systeem is het wat mij betreft een onverslaanbare combi.
En nu kun je de terechte opmerking maken dat ik niet met de nieuwe iGo heb gewerkt, maar laten we het erop houden dat ik al genoeg teleurgesteld ben in allerlei navigatiesystemen dat ik er eigenlijk klaar mee ben. Ik krijg straks RTI en ik hoop dat die het een beetje doet, maar ik kon er niet omheen. Ik sta klaar met mijn geld om er een TT in te knalllen.
Jammer dat Volvo blijft volhouden dat ze een eigen systeem moeten ontwikkelen. Dom, want het kost alleen maar geld en ze bakken er uiteindelijk niet veel van.
Vergeet niet dat TomTom, in de vorm van het oorspronkelijke bedrijf Palmtop Software, als sinds de jaren '90 navigatiesoftware maakt. En dat is te merken. Het enige dat zo'n programma goed moet doen - navigeren - doet ie gewoon goed.
Tot nu toe heb ik geen negatieve ervaringen met de RTI qua route, natuurlijk hij doet wel eens wat raars maar niet vaker dan de 4 jaar oude stand-alone tomtom die ik hiervoor gebruikte. Vooral de TMC functie wil je wel eens laten omrijden maar je kunt natuurlijk zelf koppig de oude route blijven volgen 
Dingen die ik vooral beter vind dan de Tomtom zijn:
- Navigatie zegt niet alleen bijvoorbeeld 'rechtsaf' maar 'rechtsaf richting plaats x' dit vind ik erg handig bij grote kruispunten waar 'rechtsaf' meerdere opties kent, je kunt gewoon op de borden kijken welke afslag je precies moet hebben.
- Bij complexe navigatie in de stad (veel afslagen achter elkaar) krijg je een plattegrondje waar de route duidelijk op staat, zo kun je snel zien wat de volgende afslag is.
- Instuctie op je instrumentarium, beperkt nuttig maar ziet er wel leuk uit
- Met POI's kan ik ook zoeken naar tankstations van een bepaald merk - handig voor m'n tankpas
- Spraakbediening werkt prima
Je lijkt wel heilig overtuigd dat alleen een Tomtom goed kan navigeren, geef die RTI eerst maar eens een kans. Je moet zelf ook een beetje blijven nadenken bij het rijden, dit geldt óók bij een TomTom.
Dingen die ik vooral beter vind dan de Tomtom zijn:
- Navigatie zegt niet alleen bijvoorbeeld 'rechtsaf' maar 'rechtsaf richting plaats x' dit vind ik erg handig bij grote kruispunten waar 'rechtsaf' meerdere opties kent, je kunt gewoon op de borden kijken welke afslag je precies moet hebben.
- Bij complexe navigatie in de stad (veel afslagen achter elkaar) krijg je een plattegrondje waar de route duidelijk op staat, zo kun je snel zien wat de volgende afslag is.
- Met POI's kan ik ook zoeken naar tankstations van een bepaald merk - handig voor m'n tankpas
Je lijkt wel heilig overtuigd dat alleen een Tomtom goed kan navigeren, geef die RTI eerst maar eens een kans. Je moet zelf ook een beetje blijven nadenken bij het rijden, dit geldt óók bij een TomTom.
Ik heb met drie navi's gewerkt... TomTom, Toyota en Volvo RTI.
De TomTom vond ik eigenlijk het makkelijkst in gebruik, zeker qua systeem beter en een geweldige oplossing voor een auto waar geen navigatie is ingebouwd. Maar toch vind ik in het dagelijks gebruik de ingebouwde systemen van Toyota en Volvo handiger. Die zitten namelijk ingebouwd. Een druk op een knop en je kunt navigeren. Met de TomTom was het dan altijd de vraag of je hem überhaupt bij je had, dan moest je stoppen om hem uit het dashboardkastje te halen, aan de voorruit maken, laadkabel aansluiten, wachten tot hij een fix heeft... Zoals ik al zei, qua systeem beter, maar in het dagelijks gebruik veel onhandiger. Vandaar dat ik mijn beide leaseauto's (eerst de Prius, daarna de C30) ook ingebouwde navigatie had.
Het systeem van toyota was vooral heel goed op de snelweg. Het scherm werd dan een "split screen" met links een smalle kaart (meer heb je op de snelweg toch niet nodig) en rechts een lijst van alle volgende afslagen waar je langs zou gaan komen. Daar stond ook een [P] knopje bij, als je daarop drukte liet hij alleen de komende parkeerplaatsen zien. Vooral op de lange afstanden (vakantie) was dat geweldig want dan kan je heel makkelijk inplannen waar en wanneer je de volgende stop gaat houden. En als je op de snelweg bij een afslag of splitsing kwam waar je iets moet doen gaf hij ook een grafische weergave van het bord dat je moet volgen inclusief de plaatsnamen erbij.
De Volvo RTI in mijn C30 is eigenlijk wat minder goed dan die navi van Toyota, voornamelijk omdat je het ding met zo'n stom joystickje en twee knopjes bedient - de Toyota had een touchscreen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent is het wel veiliger want je kunt de navi bedienen zonder je hand van het stuur te houden en veel acties (als je de volgorde kent, bijvoorbeeld Esc Down Right Up Right Up Enter Esc Esc om de huidige eindbestemming te verwijderen en Esc Up Enter om RTI af te sluiten en Enter Left Up Enter Esc om een niveau uit te zoomen) kun je zelfs leren te doen zonder überhaupt naar het scherm te kijken. TMC is in Nederland zo goed als nutteloos want het filebeeld verandert zo snel dat de informatie die TMC geeft eigenlijk per definitie outdated is en er is over het algemeen een compleet gebrek aan praktische secundaire routes waardoor zelfs wanneer de informatie klopt, je er weinig mee kunt doen behalve weten dat je een half uur later op je bestemming gaat komen. Maar in Frankrijk op vakantie was het wel heel nuttig, vooral bij keuzes zoals "Ga ik linksom of rechtsom om Lyon heen? Neem ik de binnenste of de buitenste rondweg van Parijs?" en om een sporadische wegafsluiting aan te geven en een alternatieve route te bepalen.
Al met al ben ik niet ontevreden met RTI - maar een geïntegreerde TomTom zou beter zijn.
De TomTom vond ik eigenlijk het makkelijkst in gebruik, zeker qua systeem beter en een geweldige oplossing voor een auto waar geen navigatie is ingebouwd. Maar toch vind ik in het dagelijks gebruik de ingebouwde systemen van Toyota en Volvo handiger. Die zitten namelijk ingebouwd. Een druk op een knop en je kunt navigeren. Met de TomTom was het dan altijd de vraag of je hem überhaupt bij je had, dan moest je stoppen om hem uit het dashboardkastje te halen, aan de voorruit maken, laadkabel aansluiten, wachten tot hij een fix heeft... Zoals ik al zei, qua systeem beter, maar in het dagelijks gebruik veel onhandiger. Vandaar dat ik mijn beide leaseauto's (eerst de Prius, daarna de C30) ook ingebouwde navigatie had.
Het systeem van toyota was vooral heel goed op de snelweg. Het scherm werd dan een "split screen" met links een smalle kaart (meer heb je op de snelweg toch niet nodig) en rechts een lijst van alle volgende afslagen waar je langs zou gaan komen. Daar stond ook een [P] knopje bij, als je daarop drukte liet hij alleen de komende parkeerplaatsen zien. Vooral op de lange afstanden (vakantie) was dat geweldig want dan kan je heel makkelijk inplannen waar en wanneer je de volgende stop gaat houden. En als je op de snelweg bij een afslag of splitsing kwam waar je iets moet doen gaf hij ook een grafische weergave van het bord dat je moet volgen inclusief de plaatsnamen erbij.
De Volvo RTI in mijn C30 is eigenlijk wat minder goed dan die navi van Toyota, voornamelijk omdat je het ding met zo'n stom joystickje en twee knopjes bedient - de Toyota had een touchscreen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent is het wel veiliger want je kunt de navi bedienen zonder je hand van het stuur te houden en veel acties (als je de volgorde kent, bijvoorbeeld Esc Down Right Up Right Up Enter Esc Esc om de huidige eindbestemming te verwijderen en Esc Up Enter om RTI af te sluiten en Enter Left Up Enter Esc om een niveau uit te zoomen) kun je zelfs leren te doen zonder überhaupt naar het scherm te kijken. TMC is in Nederland zo goed als nutteloos want het filebeeld verandert zo snel dat de informatie die TMC geeft eigenlijk per definitie outdated is en er is over het algemeen een compleet gebrek aan praktische secundaire routes waardoor zelfs wanneer de informatie klopt, je er weinig mee kunt doen behalve weten dat je een half uur later op je bestemming gaat komen. Maar in Frankrijk op vakantie was het wel heel nuttig, vooral bij keuzes zoals "Ga ik linksom of rechtsom om Lyon heen? Neem ik de binnenste of de buitenste rondweg van Parijs?" en om een sporadische wegafsluiting aan te geven en een alternatieve route te bepalen.
Al met al ben ik niet ontevreden met RTI - maar een geïntegreerde TomTom zou beter zijn.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Na wat vage ervaringen met de Garmin (Volvo Portable Navigation) heb ik het automatisch herberekenen van de route op basis van verkeersinfo uitgezet. Ik kan nl niet beïnvloeden wat hij een file noemt die erg genoeg is om te ontwijken. En dat domme ding weet niet of het alternatief niet erger is. Op een of andere manier heeft TMC soms veel te laat en/of veel te oude info. Ik kan er absoluut niet op rekenen dat het klopt. Soms sta ik al een kwartier stil en de info zegt dat alles hunky dory is...Cheezus schreef op zondag 10 november 2013 @ 10:27:
Vooral de TMC functie wil je wel eens laten omrijden maar je kunt natuurlijk zelf koppig de oude route blijven volgen
Je hebt een oude TT. Tegenwoordig heeft TT ook een rijbaanassistent. Elke moderne navi eigenlijk.Dingen die ik vooral beter vind dan de Tomtom zijn:
Dat zijn dingen die ik wel handig vind. Splitscreen en pijltjes voor je neus (pijltjes zijn in de meeste gevallen voldoende)- Bij complexe navigatie in de stad (veel afslagen achter elkaar) krijg je een plattegrondje waar de route duidelijk op staat, zo kun je snel zien wat de volgende afslag is.
POI's heb je op elk navigatiesysteem.- Met POI's kan ik ook zoeken naar tankstations van een bepaald merk - handig voor m'n tankpas
Spraakbediening ga het proberen, maar ik heb tot nu toe nooit zo'n goede ervaringen met dat soort gadgets. En ik ben een gadgetfreak en wil graag alles uitproberen. Misschien is dat juist het probleem. Ik probeer dan dingen als ze helemaal nieuw zijn, en dan werkt het soms van geen meter. Dan moet je jezelf dwingen om het later nog eens te proberen.
Dat laatste ben ik het niet zo mee eens. Ik heb al bijna 30 jaar mijn rijbewijs en heb tot een paar jaar geleden gewoon vrolijk rond gereden zonder navigatiesysteem. Als ik ergens heen wil waar ik nog nooit ben geweest, geef ik dat ding een instructie en dan moet ik erop kunnen rekenen dat ie me niet om laat rijden. Anders had ik dat ding ook niet gevraagd om de route voor me te bepalen. Dus ik ga niet zelf met een kaart op mijn schoot zitten om dat ding te controleren. En bij een fatsoenlijke navigatie is dat ook helemaal niet nodig. Maar bij die rare Garmin zou je het haast gaan doen. Gisteravond nog liet me door de achterbuurten van Brussel kruipen terwijl ik midden in het centrum zat en er ook met zijn begeleiding gekomen was. Vanaf hetzelfde punt nota bene. Maar ja...niets is zo ondoorgrondelijk als de routebepaling van Garmin. Op de motor is het perfect, omdat ik dan voorgeprogrammeerde routes kan rijden en ook alternatieve kaarten kan laden (topografisch bv).Je lijkt wel heilig overtuigd dat alleen een Tomtom goed kan navigeren, geef die RTI eerst maar eens een kans. Je moet zelf ook een beetje blijven nadenken bij het rijden, dit geldt óók bij een TomTom.
Uiteindelijk kom je er altijd wel, maar je hebt een grote kans op een touristische route. Of hij pakt een veerpontje erbij, gewoon omdat het kán. Ik weet wel hoe ik de Garmin kan fixen, maar dat is een soort Mr.Bean oplossing. Het is gewoon een slecht navigatieapparaat.
En wat RTI betreft: die ga ik zeker een kans geven. Het zou dom zijn om dat ding meteen te negeren. Maar ik basseer mijn reserves tov RTI op de klaagthreads op het volvo forum en de vragen die ik zo links en recht zie langskomen. Dan ga je je wel eens achter het oor krabben. Het lijkt er wel op dat de laatste incarnatie van RTI redelijk veel verbeteringen kent. Alleen het updaten van de kaarten is een procedure om te gillen natuurlijk. Vier uur lang de boel laten draaien...wie verzindt zoiets? Ja, het kan tijdens het rijden, maar dan kun je niet meer navigeren.
Helemaal mee eens. Maar dan moet ie dat wel goed doen. Navigeren is de belangrijkste taak van een navigatieapparaat, daarna komt bedieningsgemak. Een quirky bediening kun je nl aan wennen (met tegenzin misschien), maar hij moet goed navigeren. Punt.Mx. Alba schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:24:
Ik heb met drie navi's gewerkt... TomTom, Toyota en Volvo RTI.
De TomTom vond ik eigenlijk het makkelijkst in gebruik, zeker qua systeem beter en een geweldige oplossing voor een auto waar geen navigatie is ingebouwd. Maar toch vind ik in het dagelijks gebruik de ingebouwde systemen van Toyota en Volvo handiger. Die zitten namelijk ingebouwd. Een druk op een knop en je kunt navigeren.
[quit]Met de TomTom was het dan altijd de vraag of je hem überhaupt bij je had, dan moest je stoppen om hem uit het dashboardkastje te halen, aan de voorruit maken, laadkabel aansluiten, wachten tot hij een fix heeft...[quote]
Ik rij nu al 4 jaar met een losse Garmin (van Volvo) en die ligt dus gewoon in mijn middenconsole (achter het luikje) en dankzij de houder met stroom, hoef je 'm er alleen in te klikken. De nieuwe TomTom heeft ook een powered houder waar je in de voet een usb kabel kan prikken. Dus op het dashboard spijkeren en gaan. Het ding zou bij mij altijd in de auto blijven liggen. Dat punt is dus een kwestie van hoe je ermee omgaat.
Dat zijn handige functies. Daar lijkt wel over nagedachtHet systeem van toyota was vooral heel goed op de snelweg. Het scherm werd dan een "split screen" met links een smalle kaart (meer heb je op de snelweg toch niet nodig) en rechts een lijst van alle volgende afslagen waar je langs zou gaan komen. Daar stond ook een [P] knopje bij, als je daarop drukte liet hij alleen de komende parkeerplaatsen zien. Vooral op de lange afstanden (vakantie) was dat geweldig want dan kan je heel makkelijk inplannen waar en wanneer je de volgende stop gaat houden.
Inderdaad, quirky bediening kun je aan wennen. Volgens mij hebben ze dat pookje tegenwoordig niet meer.De Volvo RTI in mijn C30 is eigenlijk wat minder goed dan die navi van Toyota, voornamelijk omdat je het ding met zo'n stom joystickje en twee knopjes bedient - de Toyota had een touchscreen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent is het wel veiliger want je kunt de navi bedienen zonder je hand van het stuur te houden en veel acties (als je de volgorde kent, bijvoorbeeld Esc Down Right Up Right Up Enter Esc Esc om de huidige eindbestemming te verwijderen en Esc Up Enter om RTI af te sluiten en Enter Left Up Enter Esc om een niveau uit te zoomen) kun je zelfs leren te doen zonder überhaupt naar het scherm te kijken.
Amen!TMC is in Nederland zo goed als nutteloos want het filebeeld verandert zo snel dat de informatie die TMC geeft eigenlijk per definitie outdated is en er is over het algemeen een compleet gebrek aan praktische secundaire routes waardoor zelfs wanneer de informatie klopt, je er weinig mee kunt doen behalve weten dat je een half uur later op je bestemming gaat komen.
Daarom zeg ik: TomTom HD Traffic. Dat werkt als een speer.
Het Toyota systeem ken ik niet (alleen het oude in de Yaris van mijn moeder), maar ik hoor over het algemeen weinig goeds over de ingebouwde navigatiesystemen van de autofabrikanten. Het ergste is nog de actualiteit van de kaarten. Ik heb voor die Garmijn €90 uitgegeven voor een lifetime update abo. Dan krijg ik minimaal 4x per jaar nieuwe kaarten. Niet dat de tunnel bij Utrecht er al op staat, maar goed...het zouden nieuwe kaarten zijn... Het systeem van BMW krijgt rondom lof van iedereen die ik erover spreek. Tenzij het de schaamte is dat het in zo'n dure auto niet werkt...Al met al ben ik niet ontevreden met RTI - maar een geïntegreerde TomTom zou beter zijn.
Nogmaals: ik ben door zo cynisch uit ervaring. Helaas. Maar ik ga die RTI een slinger geven. Kijken of ie er wat van kan. Een ingebouwd en geïntegreerd systeem is altijd fijner en mooier dan een los ding op je dash. Maar in the end krijgt functionaliteit van mij voorrang.
This made me LOL.mphilipp schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:44:
Uiteindelijk kom je er altijd wel, maar je hebt een grote kans op een touristische route. Of hij pakt een veerpontje erbij, gewoon omdat het kán. Ik weet wel hoe ik de Garmin kan fixen, maar dat is een soort Mr.Bean oplossing. Het is gewoon een slecht navigatieapparaat.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hahah dat is een mooi hobby projectje!. Vooral geneig als je die achter dat model V70 hangt!
Ik ben benieuwd hoe lang je bij deze "keuze" blijft. Ik verwacht dat je volgende week weer iets anders wil (klik).Zware Unit schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:43:
Ben een vergelijking aan het maken tussen een nieuwe lease en een privé auto.
Maar, je kunt redelijk uit die voeten met de standaardprijzen denk ik:
120.000 - € 515
150.000 - € 385
180.000 - € 990 (oef...)
Verder zal het toch aan jezelf liggen of je na 30.000 nieuwe slofjes wilt, of dat je er 80.000 mee haalt.
Bedankt voor je input. Heb is idd nog steeds work in progress...
- De V60 (lease) Summum met nieuwe D4 en automaat lijkt me geweldig, maar is vrij krap voor het geld. Prijsverschil in de lease tussen D2 en D4 is minimaal. Vriend van mij heeft jarenlang een S60 D5 gehad en dat was een geweldige auto.
- De V70 (lease) Momentum met D2 en automaat is een veilige keus en heerlijk ruim. D4 met automaat wordt te duur
- Skoda Octavia Combi is bijzonder mooie auto geworden, maar geen Volvo. Met DSG en full options een prima auto en een forse besparing
- Outlander PHEV valt binnen budget, maar werkgever staat momenteel geen "auto's met een stekker" toe.
Begin volgend jaar moet ik de knoop doorhakken, dus ben nog steeds aan het puzzelen. Gaat idd nog alle kanten op
Vandaar dat ik mijn vraag ook begon met "zit te denken om een..."
- De V60 (lease) Summum met nieuwe D4 en automaat lijkt me geweldig, maar is vrij krap voor het geld. Prijsverschil in de lease tussen D2 en D4 is minimaal. Vriend van mij heeft jarenlang een S60 D5 gehad en dat was een geweldige auto.
- De V70 (lease) Momentum met D2 en automaat is een veilige keus en heerlijk ruim. D4 met automaat wordt te duur
- Skoda Octavia Combi is bijzonder mooie auto geworden, maar geen Volvo. Met DSG en full options een prima auto en een forse besparing
- Outlander PHEV valt binnen budget, maar werkgever staat momenteel geen "auto's met een stekker" toe.
Begin volgend jaar moet ik de knoop doorhakken, dus ben nog steeds aan het puzzelen. Gaat idd nog alle kanten op

Vandaar dat ik mijn vraag ook begon met "zit te denken om een..."
[ Voor 6% gewijzigd door Zware Unit op 10-11-2013 22:25 ]
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
V70 D2? Die D2 is een prima motor voor een C30 of V40, maar voor een V70 heb ik er flinke twijfels bij...
Staat daarom ook vrij laag op mijn lijstje. Collega heeft hem echter icm de automaat en is erg tevreden. Natuurlijk rijdt een V70 een stuk lekkerder icm een D4/D5, maar dit is in de lease voor mij niet betaalbaar. Vandaar mijn quest
Is er iemand die ervaring heeft met onderstaande heldere koplampen op een volvo S60/V70? Er wordt beweerd dat het 'geen imitatie' is. Dat maakt me eerlijk gezegd niks uit, als het maar niet in no-time dof uitslaat...
http://www.koebergenautos..._LET_OP_HELDER_GLAS_.html
http://www.koebergenautos..._LET_OP_HELDER_GLAS_.html
Zie ondertitel
Is dat dezelfde motor? Lijkt mij ook te licht voor een (zware) V70 (wel zuinig natuurlijkMx. Alba schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:38:
V70 D2? Die D2 is een prima motor voor een C30 of V40, maar voor een V70 heb ik er flinke twijfels bij...
Zelfs de 163pk sterke D4 maakt de V70 nog steeds niet tot een heel snelle auto. Die motor heeft wel koppel zat (400Nm), dus een tussensprintje (zonder terugschakelen) gaat lekker, maar wil je echt snel zijn en dus 2 of 3 versnellingen terugschakelen, dan merk je dat daar geeneens zoveel verschil tussenzit

Ik lees trouwens op de volvo site dat die d2 een volvo motor zou zijn die in zweden gebouwd wordt ("ontwikkeld én geproduceerd in Zweden"). Ik was altijd in de veronderstelling dat dat een ford blok was? Weet iemand hoe dat zit?
Zwaar gemodificeerd Ford (eigenlijk PSA) blok.... Laatste versie van het blok is wat ik gehoord heb alleen de basis nog gelijk. Daarbovenop/omheen is alles inmiddels vervangen door andere meuk.
"Mekker, blaat"
Filipe heeft deze wel degelijk hangen achter een V70RTc-Chub schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:33:
[...]
Hahah dat is een mooi hobby projectje!. Vooral geneig als je die achter dat model V70 hangt!

Toch is dat een raar gezicht 
Die kleur is trouwens wel onwijs mooi.
Die kleur is trouwens wel onwijs mooi.
Wat een bazencombi. Maar volgens mij heeft het ding wel behoorlijk veel kogeldruk
Vaak bu'j te bang!
Vorige blok was van Ford, huidige blok is volledig zelf ontworpen zover ik weet en ook eigen productie.djidee schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:37:
Zwaar gemodificeerd Ford (eigenlijk PSA) blok.... Laatste versie van het blok is wat ik gehoord heb alleen de basis nog gelijk. Daarbovenop/omheen is alles inmiddels vervangen door andere meuk.
Vandaar ook het verschil qua rijkarakteristiek en vermogen.
BazencombiYouk schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:54:
[...]
Filipe heeft deze wel degelijk hangen achter een V70R
[afbeelding]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
vwb de navigatie discussie. Ik kan me volledig scharen achter de mening van Albantar. Ook ervaringen met TomTom, Lexus (Toyota dus) en Volvo nu. De Lexus-navigatie wint het van die van Volvo. Voornamelijk de splitscreen op de snelweg zodat je snel een overzicht hebt van alle komende afslagen/stops/tankstations is erg handig. Ook de gesproken instructie bij Volvo vind ik zo dramatisch, dat ik die standaard heb uitgezet.
om nog even wat munitie te geven in diezelfde discussie:
iGo op de Volvo SCT heeft:
- Lijstweergave van alle verkeersincidenten (ongelukken, blokkades, files), via internet en dus relatief snel en ook op secundaire wegen.
- Helaas zijn deze incidenten wel met wat vertraging (+/- 20 minuten), dat is een eeuw op onze snelwegen..
- weergave van komende afslagen, parkeerplaatsen, tankstations middels lijst ook mogelijk, druk op de knop.
- Gesproken tekst is bagger
- Routes zijn over het algemeen redelijk goed. In mijn ervaring is TT nog iets secuurder met de keuze: alleen via hoofdwegen.
- Start traag op, heeft standaard veiligheidswaarschuwing die niet uit kan.
- Herberekenen route redelijk snel.
-Voor dagelijks ww verkeer is de snelste en beste optie nog altijd zelf je route kennen, tomtom places (gratis app!) op je mobiel hebben aanstaan en dan zelf beoordelen of je links of rechts gaat.
-TT + live services is nog meest ideaal in NL van alle opties die ik heb geprobeerd. Mogelijk dat ik die dus binnenkort maar op de SCT ga zetten
Dan zit hij dus mooi in het dashboard.
iGo op de Volvo SCT heeft:
- Lijstweergave van alle verkeersincidenten (ongelukken, blokkades, files), via internet en dus relatief snel en ook op secundaire wegen.
- Helaas zijn deze incidenten wel met wat vertraging (+/- 20 minuten), dat is een eeuw op onze snelwegen..
- weergave van komende afslagen, parkeerplaatsen, tankstations middels lijst ook mogelijk, druk op de knop.
- Gesproken tekst is bagger
- Routes zijn over het algemeen redelijk goed. In mijn ervaring is TT nog iets secuurder met de keuze: alleen via hoofdwegen.
- Start traag op, heeft standaard veiligheidswaarschuwing die niet uit kan.
- Herberekenen route redelijk snel.
-Voor dagelijks ww verkeer is de snelste en beste optie nog altijd zelf je route kennen, tomtom places (gratis app!) op je mobiel hebben aanstaan en dan zelf beoordelen of je links of rechts gaat.
-TT + live services is nog meest ideaal in NL van alle opties die ik heb geprobeerd. Mogelijk dat ik die dus binnenkort maar op de SCT ga zetten
Ik vind het wel mooi van iGo dat hij vanzelf gaat vragen wat je zoekt als je van de route afwijkt en dan met een aantal opties komt (o.a. tanken).
De stem vind ik niet zo slecht. iGo heeft ook de optie om het aantal keren dat je instructie krijgt in te stellen, ik krijg maar één keer een instructie. Wel zo rustig.
Het verkeer is wat twijfelachtig: als je alle opties aanzet krijg je elke kilometer zowat een vertragingsmelding die niks blijkt te zijn. Daar zijn er continue 2000+ van in de lijst. Ik denk een soort van realtime verkeersinfo maar het werkt voor geen meter.
Maar ik rij meestal met iGo op de achtergrond en Maps op de voorgrond voor de verkeersinfo. Meestal is Googlemaps bij mij op de meter (bij wijze van) nauwkeurig met files
Als je die optie uitzet krijg je alleen grootschalige problemen (werkzaamheden, afsluitingen) maar krijg je geen normale filemeldingen meer.
En ik vind iGo er goed uitzien, duidelijk. Ik heb in de vakantie TT gebruikt in Canada, maar als je geen route ingeeft (maar gewoon de kaart laat zien) zie je niks
De stem vind ik niet zo slecht. iGo heeft ook de optie om het aantal keren dat je instructie krijgt in te stellen, ik krijg maar één keer een instructie. Wel zo rustig.
Het verkeer is wat twijfelachtig: als je alle opties aanzet krijg je elke kilometer zowat een vertragingsmelding die niks blijkt te zijn. Daar zijn er continue 2000+ van in de lijst. Ik denk een soort van realtime verkeersinfo maar het werkt voor geen meter.
Maar ik rij meestal met iGo op de achtergrond en Maps op de voorgrond voor de verkeersinfo. Meestal is Googlemaps bij mij op de meter (bij wijze van) nauwkeurig met files
Als je die optie uitzet krijg je alleen grootschalige problemen (werkzaamheden, afsluitingen) maar krijg je geen normale filemeldingen meer.
En ik vind iGo er goed uitzien, duidelijk. Ik heb in de vakantie TT gebruikt in Canada, maar als je geen route ingeeft (maar gewoon de kaart laat zien) zie je niks
Soms moet ik er wel om lachen. Autoreclames van nu.. Er word geschreeuwd met extra's, zoals airco, rvs instap-lijsten, abs, x-airbags, lederen bekleding.. Allemaal leuk en aardig, maar zelfs mijn 14 jaar oude Volvo S40 is hier al mee uitgerust.
[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 11-11-2013 13:14 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
Jup, mijn Cadillac Limousine uit 1984 had dat ook allemaal..._Apache_ schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:10:
Soms moet ik er wel om lachen. Autoreclames van nu.. Er word geschreeuwd met extra's, zoals airco, rvs instap-lijsten, abs, x-airbags, lederen bekleding.. Allemaal leuk en aardig, maar zelfs mijn 14 jaar oude Volvo S40 is hier al mee uitgerust.
Reed als een comfortabel schip op de weg trouwens
Helaas, onbetaalbaar met de belastingwetgeving (2200 kg, lpg)
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 11-11-2013 13:30 ]
Gewoon LPG eruit donderen en een injectiesysteem erop toveren.
Een vriend van me heeft hetzelfde gedaan met zijn 164: van een schrikbarende 1 op 6,5 is 'ie naar 1 op 10 gegaan (zat D-Jetronic in en die zuipen behoorlijk, nu ligt er Megasquirt in en die kan je perfect instellen zodat je echt stukken zuiniger kan rijden).
Verwijderd
Sorry maar heet dat ding serieus zo?Bart-Willem schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:40:
Gewoon LPG eruit donderen en een injectiesysteem erop toveren.Een vriend van me heeft hetzelfde gedaan met zijn 164: van een schrikbarende 1 op 6,5 is 'ie naar 1 op 10 gegaan (zat D-Jetronic in en die zuipen behoorlijk, nu ligt er Megasquirt in en die kan je perfect instellen zodat je echt stukken zuiniger kan rijden).
Ik denk dat wanneer je zonder filters gaat Googlen je op hele andere dingen uit komt
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:55:
Sorry maar heet dat ding serieus zo?
Ik denk dat wanneer je zonder filters gaat Googlen je op hele andere dingen uit komt

Haha, collega van mij heeft een 240 met een 2.3 met zo'n K-jetronic en automaat, ook LPG op gebouwd, die haalt met moeite 1:7 ofzo. Die zit er nu aan te denken om er een B230FK/FT in te klussen, zuiniger en een bult meer vermogenBart-Willem schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:40:
Gewoon LPG eruit donderen en een injectiesysteem erop toveren.Een vriend van me heeft hetzelfde gedaan met zijn 164: van een schrikbarende 1 op 6,5 is 'ie naar 1 op 10 gegaan (zat D-Jetronic in en die zuipen behoorlijk, nu ligt er Megasquirt in en die kan je perfect instellen zodat je echt stukken zuiniger kan rijden).
Vaak bu'j te bang!
Jep, ik zou dan ook niet googlen op het frisdrankje Squirt (merk wat in de USA en Mexico veel verkocht wordt, tegenhanger van Fanta ofzo). Dat logo maakt het alleen maar fouter.Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:55:
[...]
Sorry maar heet dat ding serieus zo?
Met een netjes afgestelde carburateur op een goed onderhouden motor haal je ook de 1:10 wel in een 240. Maar met de aerodynamica van een baksteen moet je niet harder gaan rijden dan 110...
Die snap ik niet. Maar misschien omdat ik tt places niet ken.Get!em schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:21:
Mijn dagelijkse route ken ik idd, maar ik zet de navi altijd aan voor de verkeersinfo. Niet dat ik er wat aan heb (TMC), maar ik verwacht met TT HD traffic dat je er iets meer aan hebt.
Sowieso zet ik altijd dat automatisch bepalen of je de file wilt ontwijken uit. Tenminste, zolang ik niet zeker weet of ik erop kan rekenen. Vanavond bv ging de file info op de Garmin weer alle kanten op. Ik begin groen (geen file), en dan schiet ie naar 1u20 vertraging, loopt weer terug, is op enig moment nog 7min, en dan ineens weer 2u. Ik weet niet waar ie het allemaal vandaan haalt, maar je snapt dat ik 'm niets automatisch laat doen. Ik zou het hele land doorrrijden...
Ach...ik ga het meemaken met RTI. Misschien valt het me mee en kan ik er mee leven. Maar het zegt al genoeg dat mensen die vaker met me meerijden bang zijn voor de Garmin...dus als ik zeg dat je nooit een Garmin moet nemen als je op je navi wilt vertrouwen, overdrijf ik echt niet. Op de motor is het helemaal een feest. Als je met mensen op pad gaat die allemaal een Garmin hebben, maar een ander type of met oudere/nieuwere kaarten. 100% garantie dat iedereen een andere route heeft. Soms scheelt het niet veel, maar je moet dus echt oppassen. Als ik een route maak, zeg ik erbij dat ze die absoluut niet moeten herberekenen. Hij gooit het compleet door elkaar. Die mannen bij Garmin kunnen gewoon geen software schrijven. Een drama, dat is het.
Ik zit een beetje te oriënteren op een oude Volvo Estate. 740/850 iets in die richting. Een grote bak waar ik gerust met wat vrienden een weekend op pad kan zonder te hoeven letten op ruimte of kleine schades.
Nu zie ik bij dat soort auto's dat de prijzen enorm uiteen lopen. Van €400 tot €8000+. De duurdere auto's hebben dan vaak wel een LPG installatie, maar ik denk niet dat ik er zoveel mee ga rijden. En volgens mij kun je in die prijsklasse dan net zo goed een mooie V50 kopen.
Waar zit dat prijsverschil 'm in? Oldtimer ja/nee? Kleine schade's zoals barst in de ruit of lakschade en deukjes zie je bij de goedkope auto's vaak terugkomen. Maar vanaf welke prijs heb ik gewoon een goede? Ik kan er niet echt een pijl op trekken. Een heleboel anderen hier denk ik wel. Ik verwacht er niet superveel in te rijden, woon namelijk in het centrum van Groningen (parkeerplek heb ik bij kantoor op 1 minuut fietsen). Maar ja, als je eenmaal een auto hebt dan valt dat vast wel weer tegen
andere suggesties zijn ook zeker welkom. Voor mij is de ruimte belangrijk. En het moet een Volvo zijn (uiteraard). Grijs kenteken zou evt nog kunnen (ZZP), maar dan heb je geen achterbank voor vrienden
Nu zie ik bij dat soort auto's dat de prijzen enorm uiteen lopen. Van €400 tot €8000+. De duurdere auto's hebben dan vaak wel een LPG installatie, maar ik denk niet dat ik er zoveel mee ga rijden. En volgens mij kun je in die prijsklasse dan net zo goed een mooie V50 kopen.
Waar zit dat prijsverschil 'm in? Oldtimer ja/nee? Kleine schade's zoals barst in de ruit of lakschade en deukjes zie je bij de goedkope auto's vaak terugkomen. Maar vanaf welke prijs heb ik gewoon een goede? Ik kan er niet echt een pijl op trekken. Een heleboel anderen hier denk ik wel. Ik verwacht er niet superveel in te rijden, woon namelijk in het centrum van Groningen (parkeerplek heb ik bij kantoor op 1 minuut fietsen). Maar ja, als je eenmaal een auto hebt dan valt dat vast wel weer tegen
andere suggesties zijn ook zeker welkom. Voor mij is de ruimte belangrijk. En het moet een Volvo zijn (uiteraard). Grijs kenteken zou evt nog kunnen (ZZP), maar dan heb je geen achterbank voor vrienden
[ Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 12-11-2013 13:10 ]
If it aint fixed, it's broken.
De stations zijn allemaal erg ruim. De 240, 740 en 940 hebben achterwiel aandrijving en hebben nog oude techniek (starre achteras) waar zelf makkelijk aan te sleutelen is, zeker als ze een carburateur motor hebben.
Het prijsverschil kan m inderdaad zitten in het wel of niet oldtimer (voor '88 op benzine). Maar ook in de algemene staat van onderhoud, met name roest. De 940 is niet meer zo roestgevoelig, maar de 240 en 740 (de vroege modellen) wel.
De 850 en V70 (classic) zijn ook goedkoop te koop. Maar mocht je achterstallig onderhoud willen gaan inhalen kunnen dat dure auto's zijn.
Het prijsverschil kan m inderdaad zitten in het wel of niet oldtimer (voor '88 op benzine). Maar ook in de algemene staat van onderhoud, met name roest. De 940 is niet meer zo roestgevoelig, maar de 240 en 740 (de vroege modellen) wel.
De 850 en V70 (classic) zijn ook goedkoop te koop. Maar mocht je achterstallig onderhoud willen gaan inhalen kunnen dat dure auto's zijn.
Dan zou ik een lekker goede 740/745 uit 87 kopen op benzine. Lage vaste lasten omdat het een oldtimer is. Ben je niet zon sleutelaar haal een goedkope 940 of 850 waar je weinig aan doet, zodra hij stuk is lever je hem in als statiegeld en koop je een andere."Een grote bak waar ik gerust met wat vrienden een weekend op pad kan zonder te hoeven letten op ruimte of kleine schades."
Je geeft zelf de uitleg al :mphilipp schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:54:
[...]
Die snap ik niet. Maar misschien omdat ik tt places niet ken.
Zelf beoordelen op basis van de beschikbare informatie is het slimst en levert vaak de meeste tijdwinst op.Vanavond bv ging de file info op de Garmin weer alle kanten op. Ik begin groen (geen file), en dan schiet ie naar 1u20 vertraging, loopt weer terug, is op enig moment nog 7min, en dan ineens weer 2u. Ik weet niet waar ie het allemaal vandaan haalt, maar je snapt dat ik 'm niets automatisch laat doen. Ik zou het hele land doorrrijden...
De TT places app laat me zien of het een blokkade/ongeluk is of dat het een file is met langzaamrijden. Door zelf te beoordelen dat een file van 7 minuten met een blokkade ernstiger is, dan een file van 12 minuten met langzaamrijdend verkeer ben je vaak efficienter. Ervaring leert namelijk dat die eerste meestal snel toeneemt en dat die 7 minuten puur is omdat er nu mensen nog maar 7 minuten vaststaan en het snel oploopt. Bij die tweede weet je dat het langzaam door gaat, en meestal niet langer of korter wordt.
Tegenwoordig gebruik ik de Flitsmeister app hier ook wel voor, aangezien die de incidenten in een lijstje laat zien, incl oorzaak/blokkades etc voor de weg waar je op dat moment op rijdt.
Dat van die oldtimerregeling zal we afgelopen zijn in 2014. Ik zou voor een late 940 station gaan ('96/'97/'98), gegalvaniseerd, dus in principe geen roest, en vaak erg luxe uitgevoerd, en bijna altijd met een 2.3 turbo blok.DopdeDouwer schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:37:
De stations zijn allemaal erg ruim. De 240, 740 en 940 hebben achterwiel aandrijving en hebben nog oude techniek (starre achteras) waar zelf makkelijk aan te sleutelen is, zeker als ze een carburateur motor hebben.
[...]
Dan zou ik een lekker goede 740/745 uit 87 kopen op benzine. Lage vaste lasten omdat het een oldtimer is. Ben je niet zon sleutelaar haal een goedkope 940 of 850 waar je weinig aan doet, zodra hij stuk is lever je hem in als statiegeld en koop je een andere.
Vaak bu'j te bang!
Dat eerste is niet zo. Voor een oldtimer 240 of 740 maak je met de nieuwe belastingregels nog steeds gebruik van voordeel; maximum MRB is 120 per jaar (dus zo goed als gratis vind ik). Maar zoals ik al zei geldt dat alleen voor auto's van voor 1988 en rijdend op benzine. (op LPG en diesel moet je wel belasting betalen).
Voor die late modellen 940 zou ik niet een multilinkophaning nemen. Indien wel aanwezig goed laten kijken of de rubbers en bladveer nog goed zijn.
Voor die late modellen 940 zou ik niet een multilinkophaning nemen. Indien wel aanwezig goed laten kijken of de rubbers en bladveer nog goed zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 12-11-2013 14:04 ]
Volgens mij waren de plannen zo dat dat in principe klopt, maar dan mag je je auto maar maximaal X maanden per jaar gebruiken (9 dacht ik...).DopdeDouwer schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:03:
Dat eerste is niet zo. Voor een oldtimer 240 of 740 maak je met de nieuwe belastingregels nog steeds gebruik van voordeel; maximum MRB is 120 per jaar (dus zo goed als gratis vind ik). Maar zoals ik al zei geldt dat alleen voor auto's van voor 1988 en rijdend op benzine. (op LPG en diesel moet je wel belasting betalen).
Dus of je daar echt wat aan hebt....
Anyway, het is nog geen done deal, maar zou ik ff uitzoeken
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Owja, vergeet ik er inderdaad bij te vermelden. (heb zelf een 740 op benzine, als 2e auto die in de winter toch al amper buiten komt dus was dat vergeten.) Je mag vanaf volgende winter (dec 2014) in de maanden dec,jan en feb niet gebruiken. Zo wel, moet je het volle tarief betalen, dus kan je misschien net zo goed een goede 940 kopen.
Leuk, maar dan bespaar je een paar honderd per jaar? Daar tegenover staat b.v. wel een auto zonder multipoint injectie, onzuiniger, minder luxe, minder veiligheid, minder vermogen en met kans op een hoop roest. Plus je mag hem dan in de wintermaanden 3 maanden niet gebruiken en mag hij ook niet langs de weg staan. Ik wist het wel voor die paar honderd euro....DopdeDouwer schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:03:
De multilinkophanging is overigens alleen op de 960/S90/V90 geleverd. Een 940 heeft altijd een starre as.
Vaak bu'j te bang!
vandaar:
Anyway, kortom ik denk dat er meer dan genoeg keuze is in aanbod in volvo stations in het kaliber "afraggen tijdens weekendjes weg met vrienden" en je bent voor weinig geld klaar.
Over de andere voor- en nadelen van 740 oldtimers vs late 940/960's ben ik het niet helemaal met je eens. Mijn 740 is bijvoorbeeld even luxe en sneller dan de S70 van mn pa (beide standaard). En multipoint injectie (injector per cilinder ipv carburateur je?) is ook in vroege 740's geleverd. Maar Tjebakka weet nu in ieder geval wat de bandbreedte is.DopdeDouwer schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:10:
Owja, vergeet ik er inderdaad bij te vermelden. ...
... dus kan je misschien net zo goed een goede 940 kopen.
Anyway, kortom ik denk dat er meer dan genoeg keuze is in aanbod in volvo stations in het kaliber "afraggen tijdens weekendjes weg met vrienden" en je bent voor weinig geld klaar.
[ Voor 54% gewijzigd door DopdeDouwer op 12-11-2013 14:50 ]
Dat is enkel de 960 en S90/V90.DopdeDouwer schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:03:
[ Voor 4% gewijzigd door Bart-Willem op 12-11-2013 17:34 ]
Wat kost nou die Megasquirt conversie? Ik ken hier wel een aantal die willen volgens mij D-Jetronic inbouwen op hun B30A motor wat volgens mij een zinloze opgave is. (kans op storingen, dure onderdelen...) Immers een setje stromberg heb je gereviseerd voor weinig van marktplaats. Maar alsnog rijdt ik net niet 1 op 4Bart-Willem schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:40:
[ Voor 3% gewijzigd door Ghostrider op 12-11-2013 17:41 ]
Asus Zenbook i7 256gb
En je kunt in Nederland vaak niet eens makkelijk een alternatieve route nemen. Binnendoor is vaak niet eens tijdsbesparend meer door de anti-sluipmaatregelen of het is écht bal op de snelweg en dan is het binnendoor ook vaak te druk. Ons land is er een beetje te klein voor. Omrijden loont niet altijd of is niet altijd mogelijk.Get!em schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:41:
[...]
Zelf beoordelen op basis van de beschikbare informatie is het slimst en levert vaak de meeste tijdwinst op.
Ik lees niet heel veel goede ervaringen met Megasquirt en de kdfi achtigen. Zeker als je er niet al te veel verstand van hebt wordt je erg afhankelijk van (commerciële) anderen mocht het niet in 1 keer lukken. Maar volgens mij zat B-lennium ook op dit forum en hij is ervaringsexpert, dus kan er zinnigere dingen over zeggen.Ghostrider schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 17:41:
[...]
Wat kost nou die Megasquirt conversie? Ik ken hier wel een aantal die willen volgens mij D-Jetronic inbouwen op hun B30A motor wat volgens mij een zinloze opgave is. (kans op storingen, dure onderdelen...) Immers een setje stromberg heb je gereviseerd voor weinig van marktplaats. Maar alsnog rijdt ik net niet 1 op 4
Maar op zich is je verbruik gezien jouw auto toch ook niet zo heel raar?
Degenen met slechte ervaringen zijn dan ook de lui die A: niet weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn en B: aan lopen te klooien met verkeerde zuinigheid op een totaal doorleefd/slecht onderhouden blok. En dan kom je op C uit: men gaat aanrommelen met allerlei zooi om het beter proberen te krijgen (o.a. J-nokkenassen die totaal niet werken in zo'n blok en andere onzin die er eigenlijk niet toe doet en een gokkende noodoplossing blijkt te zijn). Als de basis al slecht is, dan kan er nooit wat goeds van komen.
Zo'n systeem is geen rocket science, maar je moet gewoon een goede basis hebben en zorgen voor een goede afstelling.
@Ghostrider: die maat van me met die 164 was rond de 1400 Euro kwijt, maar dat is wel de meest uitgebreide versie die er is en er hangt ook nog een speciaal LPG-apparaatje tussen.
Zonder LPG-stuk zou het rond de 1000-1100 zijn denk ik. Wel rekening ermee houden dat er nog een B30E-kop erop moet aangezien je nu een B30A hebt.
En ook verdeler ombouwen naar nokkenaspositiesensor, fixen van een krukaspositiesensor, andere brandstofpomp en een breedband lambda.Tip: lees je eens in op www.msextra.com.
@Ghostrider: die maat van me met die 164 was rond de 1400 Euro kwijt, maar dat is wel de meest uitgebreide versie die er is en er hangt ook nog een speciaal LPG-apparaatje tussen.
[ Voor 28% gewijzigd door Bart-Willem op 12-11-2013 22:58 ]
Dit topic is gesloten.