Het grote Volvo topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 92 Laatste
Acties:
  • 470.473 views

Onderwerpen

Verwijderd

wow! binnenkort maar naar de bank voor een extra hypotheek :)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Hij schijnt iets van 400+ pk te krijgen. De nieuwe 2.0 Liter Benzine met Turbo en Compressor en dan ook nog een Elektro motor. (hybride + plugin aandrijflijn)

Nu is het natuurlijk de vraag of hij in productie gaat. En zo ja ook met deze specs. Maar onmogelijk is het niet :)

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 29-08-2013 12:07 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Had er nog iemand het idee "designed by Nokia" bij het stuur? Kan je daarmee door het menu navigeren?

Afbeeldingslocatie: http://img.broadbandgenie.co.uk/fckImages/reviews/2008/07/nokia-e71/nokia-e71-keyboard-01.jpg

En de vertikale verwarming in de middenconsole doet me een beetje aan de lelijke Focus console denken.

Meestal zit er een verschil van dag en nacht tussen de concept tekeningen en de versie die uiteindelijk verkocht wordt. Dus deze zie je waarschijnlijk nooit rond rijden.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is een behoorlijk gaaf ding geworden vind ik. Ben benieuwd wat we allemaal terug gaan zien in de uiteindelijke productiemodellen.

Jammer alleen van het Fiat Panda stuur

Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1my5rabrtvp.jpg

vs

Afbeeldingslocatie: http://images.cardekho.com/car-images/carinteriorimages/large/Fiat/Fiat-Panda/fiat-panda-steering-wheel-054.jpg

• Astennu
Het stuur vond ik ook minder mooi dan de voorgaande. Maar de klokken zijn wel weer super gaaf. En het intotainment scherm en de bediening ziet er ook mooi en clean uit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:24:
De C30 rijdt gewoon beter dan een V40.
Ik heb zelf 2 C30's gehad, maar de V40 rijdt echt stukken beter dan een C30 (qua weggedrag) / S40 / V50. De C30's reden overigens gewoon goed, maar een V40 rijdt beter. Alle collega's die hier zijn overstapt (ongeveer 10) van een C30 \ S40 \ V50 hebben in ieder geval over het weggedrag dezelfde mening.

Verwijderd

Het stuur en de achterlampen vind ik minder, maar voor de rest een hele mooie auto :9~

Als het aan mij ligt moet die meer dan 200 PK hebben :P

• Astennu
fredkroket schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:20:
[...]

Ik heb zelf 2 C30's gehad, maar de V40 rijdt echt stukken beter dan een C30 (qua weggedrag) / S40 / V50. De C30's reden overigens gewoon goed, maar een V40 rijdt beter. Alle collega's die hier zijn overstapt (ongeveer 10) van een C30 \ S40 \ V50 hebben in ieder geval over het weggedrag dezelfde mening.
Tja dan zoeken wij denk ik iets anders in een auto qua rij gedrag. Ik heb meerdere C30's en V40's gereden.
Ik heb een C30 Sport gehad en nu een V40 met sport onderstel.

De V40 heeft minder onderstuur maar veel meer body roll. En dat is heel irritant als je aan het racen bent.
Daarnaast moet de auto zich echt zetten in de bocht. Je stuurt in, de auto zet zich en dan kun je wat harder.

Bij de C30 heb je dat niet. Hij heeft minder body roll en je weet na een tijdje precies hoe hard je de bocht in kan. Hij hoeft zich niet te zetten. De versie zonder sport onderstel ging ook veel overhangen dat was wel irritant.

Het kan zijn dat het deels komen door wat volvo "torque vecotoring" noemt. Maar dit is gewoon Elektronisch afremmen op de wielen ipv een echte diff.
Ik vind het in ieder geval minder lekker rijden. Veel kunstmatiger. Op de snelweg woon werk is het allemaal prima.
Maar op het Circuit is er een groot verschil.

Daarnaast rijden de S40 en de V50 weer heel anders dan een C30. Achterophanging en gewicht verdeling is totaal anders. Die waren lang niet zo strak als de C30. Dus daar kan ik het wel mee eens zijn dat de V40 die auto's overtreft.
De C30 voelt voor mij gewoon beter in balans als je hem tot het uiterste pushed. Dat is bij de V40 gewoon minder. Maar dat is mijn mening.

Ik vind een S60 ook veel minder goed rijden dan de C30. Veel te groot en lomp veel extra gewicht wat je in de bochten echt kunt voelen. En dan komt de achterkant eerder om. Maar ook dit is weer als je hem tot het uiterste aan het drijven bent. Dat doet bijna niemand.

Het is maar net wat jij vind horen bij een beter rij gedrag. Bij mij is dat Sportief. Goede gewicht verdeling. Niet overhangen, geen body roll en geen / weinig onderstuur, communicatief stuur waar je de grip van de wielen kan voelen.

Andere zullen zeggen: weinig trilling in het stuur, Stilte in de auto, Zachte demping dat je geen hobbeltjes kan voelen.

Dus het is erg persoonlijk. Qua comfort is de V40 duidelijk beter.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 29-08-2013 13:33 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:27:
[...]

Tja dan zoeken wij denk ik iets anders in een auto qua rij gedrag. Ik heb meerdere C30's en V40's gereden.
Ik heb een C30 Sport gehad en nu een V40 met sport onderstel.
Lijkt me logisch, want de mensen die een V40 kopen voor op het circuit, zullen op de vingers van 1 hand te tellen zijn.

Voor overige, meer doorsnee, toepassingen ben ik het volledig met fredkroket eens: de V40 rijdt beter dan de C30. Voor sportief rijgedrag op de openbare weg is ie wat mij betreft ook leuker. Hij plakt beter aan de weg (inderdaad nadat ie zich gezet heeft) en geeft meer vertrouwen, in mijn ervaring.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Astennu
Daar verschillen de meningen blijkbaar. Ik vind de C30 voor sportief op de openbare weg ook beter en juist meer vertrouwen geven. Maar ik had wel een C30 Sport. De standaard C30 was lang niet zo strak.

De V40 plakt wel beter maar ik heb ook 18" 225 waar mijn C30 maar 205 had. Onderstuur is ook met 205 wel iets minder. Maar dat hij moet zetten en dat je het gewicht zo om voelt komen geeft mij juist minder vertrouwen het is minder voorspelbaar.
De C30 zet je in en hij ligt meteen mooi en je weet dan meteen wat hij aan het doen is.

Maar het zijn beide erg leuke auto's om mee te rijden. Als je het bv vergelijkt met een Honda Civic is die Civic echt een dweil. Giga onderstuur en lang niet zo mooi in balans.

• Astennu
Hier wat beelden van de nieuwe XC90: http://www.autoweek.nl/ni...xc90-laat-zn-gezicht-zien

Ziet er in mijn ogen nog allemaal erg concept uit. Als hij echt zo wordt is het erg gedurfd. Ik zou het zelf wel mooi vinden :)

Verwijderd

Astennu schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:27:
Daar verschillen de meningen blijkbaar. Ik vind de C30 voor sportief op de openbare weg ook beter en juist meer vertrouwen geven. Maar ik had wel een C30 Sport. De standaard C30 was lang niet zo strak.
'Sportief op de openbare weg' klopt ook niet heel erg mijns inziens ;)

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:48:
[...]

Ghehe :P

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Astennu schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:35:
Hier wat beelden van de nieuwe XC90: http://www.autoweek.nl/ni...xc90-laat-zn-gezicht-zien

Ziet er in mijn ogen nog allemaal erg concept uit. Als hij echt zo wordt is het erg gedurfd. Ik zou het zelf wel mooi vinden :)
Slimme zet van Volvo om voor erg herkenbare LED verlichting te gaan à la Audi. Je herkent van kilometers afstand welk merk (en vaak ook welk type) het is puur door de vormgeving van de voorste LED's. Erg mooi trouwens dat diffuus licht.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 14:18

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

jeuj; mijn V40 is op transport; eind volgende week bij dealer 8)

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

dat word aftellen voor jou :)
Astennu schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:35:

das wat anders dan ik verwacht had, maar ik vind het wel mooi :P
zou dat logo dan ook echt ligt geven?
ben ook benieuwd of het nog een 7-zitter is en wat voor motoren er beschikbaar zijn, en natuurlijk benieuwd wat ze met de prijs doen, en wat ze met het verbruik hebben gedaan :9

ik hoop wel dat ze ongeveer het zelfde design achterlampen aanhouden als bij de (nu nog) huidige generatie, maar het lijkt er wel op hebben we kunnen zien :)

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

J0YR1D3R schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:04:
Is een behoorlijk gaaf ding geworden vind ik. Ben benieuwd wat we allemaal terug gaan zien in de uiteindelijke productiemodellen.

[afbeelding]

vs

[afbeelding]
Het valt mee: dat Panda-stuur is niet eens echt rond. :X En het is een knipoog naar het verleden: de latere P1800-modellen hadden ook een wat "apart" 3-spaaks stuur. :)

Volvotips.com

• fredkroket
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:27:
Gaat je eigen vergelijk dan ook niet mank hier? Een C30 (met sportonderstel?) vergelijken met een V40 (zonder sportonderstel?). En zonder al te diep op zaken als body roll in te hoeven gaan, als ze de auto stijver maken krijg je vaak meer onderstuur. Dus de C30 was wat stijver, maar daardoor te vaak en te snel onderstuurd.

Overigens was mijn eerste C30 een 1.6D (Momentum) ook niet te vergelijken met mijn tweede C30 (D3 GearTronic). Die 2e was was erg rap, maar icm de zware motor in de neus en de automaat ga je minder makkelijk sportief bochtig sturen (daar is die combi gewoon niet voor gemaakt).

En op de een of andere manier, zoals je het hier beschrijft, zie ik een coureur voor me... Linkerbaan piraat met een D2, weinig bijtelling... Ik zou bijna zeggen "doe normaal". De V40 is voor 99,9% van de mensen in ieder geval de beter sturende auto t.o.v. de C30, behalve voor diegene die zich coureur voelen.

[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 29-08-2013 17:14 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die concept ziet er uit als een A5 killer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

als je alleen de voorkant ziet wel, maar als we gaan kijken naar de lengte en deuren denk ik eerder aan een A1 killer :P

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 16:30

mphilipp

Romanes eunt domus

fredkroket schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 17:13:
[...]
En op de een of andere manier, zoals je het hier beschrijft, zie ik een coureur voor me... Linkerbaan piraat met een D2, weinig bijtelling... Ik zou bijna zeggen "doe normaal". De V40 is voor 99,9% van de mensen in ieder geval de beter sturende auto t.o.v. de C30, behalve voor diegene die zich coureur voelen.
*kuch* iemand die zich coureur noemt en dan in een C30 of V40 rijdt, lach ik eigenlijk uit, vooral in een eco-diesel. Pak dan een écht sportieve auto en niet een die er (misschien) alleen zo uit ziet.
En sowieso is het not done om op de openbare weg te gaan racen. Coureurs doen het niet voor niets op een circuit. Ik doe af en toe bepaalde stukjes even lekker 'aanpakken', bijvoorbeeld een klaverblad. Die leent zich wel om 'goed' te nemen. En als het niet goed gaat, hang je zelf in de vangrail. No harm done to the general public. En soms een mini-rotonde als er niemand in de buurt is. Maar ja, dat is leuk, maar niet racen natuurlijk. Niki Lauda zou zich een breuk lachen...
Ik zou er een auto niet op uitkiezen iig. Veel te beperkt. 99% van de tijd zit je in de stad of op de snelweg en dan heb je er geen ruk aan. Dan liever comfort. Mijn motor is ook voor comfort. En met die 70pk trek ik menig Porsche er nog uit als ik dat belangrijk zou vinden (not). Mensen met een racer vinden het niks, maar ik kan rustig 1000km op een dag rijden op dat ding met 3x tanken. Het is maar welk doel je voor ogen hebt met het vervoermiddel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:18
Mijn V40 staat bij de dealer voor een dagje, hij was vergeten dat mijn werkgever een blackbox in de leaseauto's eist voor kilometerregistratie.. Heb een V60 2.0T meegekregen als leenauto :D
Hoewel die 200pk heeft, vind ik dat hij helemaal niet snel aan voelt. Hij voelt erg groot, log en zwaar aan.

Nu ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik active cruise control eerder irritant vind dan een toevoeging. Ik had eerst niet eens door dat het erop zat, ik dacht alleen: 'waarom gaat hij niet naar de snelheid die ik instel?!'. Maar toen versnelde mijn voorligger opeens en deed de V60 hetzelfde, toen had ik het door :')
Je moet echt heel vroeg op zij wil je niet dat de acc automatisch gaat afremmen. Als hij dan al wel afremt en je gaat alsnog naar links, duurt het even voordat hij weer versnelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 16:59:
dat word aftellen voor jou :)

[...]

das wat anders dan ik verwacht had, maar ik vind het wel mooi :P
zou dat logo dan ook echt ligt geven?
ben ook benieuwd of het nog een 7-zitter is en wat voor motoren er beschikbaar zijn, en natuurlijk benieuwd wat ze met de prijs doen, en wat ze met het verbruik hebben gedaan :9

ik hoop wel dat ze ongeveer het zelfde design achterlampen aanhouden als bij de (nu nog) huidige generatie, maar het lijkt er wel op hebben we kunnen zien :)
Daarom dacht ik dat het om een Concept ging. Aangezien ik het niet zie gebeuren dat die hele gril + logo licht gaat geven.
fredkroket schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 17:13:
[...]

Gaat je eigen vergelijk dan ook niet mank hier? Een C30 (met sportonderstel?) vergelijken met een V40 (zonder sportonderstel?). En zonder al te diep op zaken als body roll in te hoeven gaan, als ze de auto stijver maken krijg je vaak meer onderstuur. Dus de C30 was wat stijver, maar daardoor te vaak en te snel onderstuurd.

Overigens was mijn eerste C30 een 1.6D (Momentum) ook niet te vergelijken met mijn tweede C30 (D3 GearTronic). Die 2e was was erg rap, maar icm de zware motor in de neus en de automaat ga je minder makkelijk sportief bochtig sturen (daar is die combi gewoon niet voor gemaakt).

Nope. Mijn V40 heeft een sport onderstel + adaptieve stuur bekrachtiging en 18"225. Dus veel sportiever kan af fabriek niet :)
Mijn C30 had een 1.6D handbak en de V40 de D2 handbak. Dus gewicht gelijk. Beide chip tunning van +- 140 pk. De D2 heeft alleen 30nm koppel extra.

Wow waarom meteen zo aanvallend en op de man :(
Waarom is het nodig mensen meteen uit te maken voor linkerbaan pritaat en bijtelling profiteur!

Om even heel duidelijk te zijn!
1: Ik rijdt 95% van de tijd de maximum snelheid of daar onder.
2: Ik geef andere bestuurders juist de ruimte als ik zie dat zij wel te hard willen rijden. Ga dan naar rechts hell rem zelf soms bij zodat zij ongestoord hard kunnen rijden.
Daarnaast probeer ik zo snel mogelijk rechts te gaan rijden als het even kan.
Bumper kleven is een no go.
3:Ik wilde een D3 maar het mocht niet! ik mocht van de werkgever alleen nog maar 14%. Voorheen was die beperking er niet. Ik had graag meer betaald voor een echte Volvo motor!
4: Ja ik houd van sportief rijden! Dat houd dus in met de max snelheid / max 10/20km/h er boven. En bochten gewoon rijden met de snelheid die je mag. Ipv de helft wat de meeste doen.
5: Ja ik rijdt wel eens wat rondjes op de nurburgring
6: toen ik mijn auto inleverde was hij en betere staat dan de meeste ex lease auto's. Ze waren hardstikke tevreden. Ik ben altijd erg zuinig op mijn spullen. Ik zag die auto alsof het mijn eigen was. (is het eigenlijk ook voor die periode)
7: Ik zie me zelf echt niet als Coureur! Daar ben is helemaal niet goed genoeg voor. Ik vind het gewoon leuk om sportief te rijden. En ik merk wel dat bepaalde rij eigenschappen / verschillen tussen auto's mij opvallen waar andere die ik ken dan niets merken. Ik ben daar gewoon kies keurig in.

Daarnaast ben ik zelf altijd de gene die zegt dat de V40 voor 99% van de mensen een betere auto zal zijn.
Mag ik ook mijn eigen mening hebben? Erg jammer dat je meteen zo moet reageren. Ik zeg alleen maar dat ik het niet met jullie eens was. En leg duidelijk uit waarom. Ik vind het niet erg als je het er niet mee eens bent. Ik snap heel goed dat iedereen dingen anders ervaart of iets anders in een auto zoekt dan ik zelf. Ik vind het alleen wel jammer als er zo gereageerd moet worden en voelde me er door beledigd. (misschien was het niet zo bedoelt. Maar zo kwam het op mijn over)

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 30-08-2013 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tankiej schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:06:
Mijn V40 staat bij de dealer voor een dagje, hij was vergeten dat mijn werkgever een blackbox in de leaseauto's eist voor kilometerregistratie.. Heb een V60 2.0T meegekregen als leenauto :D
Hoewel die 200pk heeft, vind ik dat hij helemaal niet snel aan voelt. Hij voelt erg groot, log en zwaar aan.

Nu ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik active cruise control eerder irritant vind dan een toevoeging. Ik had eerst niet eens door dat het erop zat, ik dacht alleen: 'waarom gaat hij niet naar de snelheid die ik instel?!'. Maar toen versnelde mijn voorligger opeens en deed de V60 hetzelfde, toen had ik het door :')
Je moet echt heel vroeg op zij wil je niet dat de acc automatisch gaat afremmen. Als hij dan al wel afremt en je gaat alsnog naar links, duurt het even voordat hij weer versnelt..
Die ervaring heb ik ook. Hij voelt zwaarder en log in verhouding met de C30/V40. Maar die 2.0 benzine vind ik toch wel een heel stuk sneller.

Je kan de afstand die hij moet houden instellen. Minimaal 2 of 2.5 seconden afstand en max 3.5 of 4 (weer het niet pressies meer te lang geleden) Maar dat is ook het probleem. De meeste mensen houden maar 1 a 1,5 sec afstand. Eigenlijk veel te weinig.
Maar ik vond het zelf erg goed werken. Al helemaal in de file. Dat was erg relax. Wat ik wel eng vond was als mensen heel krap gingen invoegen. Je merkte gewoon dat hij echt recht voor zich kijkt hij ziet het niet aan komen als mensen dat doen. Ik heb toen zelf altijd maar ingegrepen. Wellicht dat het uiteindelijk wel werkte als ze ver genoeg komen. Maar dan zit je er zo dicht op. En ik heb geen idee of hij dan ineens hard gaat remmen. En dan zouden er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Dit soort techniek is mooi en handig. Maar je moet toch altijd zelf op blijven letten.
mphilipp schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:49:
[...]

*kuch* iemand die zich coureur noemt en dan in een C30 of V40 rijdt, lach ik eigenlijk uit, vooral in een eco-diesel. Pak dan een écht sportieve auto en niet een die er (misschien) alleen zo uit ziet.
En sowieso is het not done om op de openbare weg te gaan racen. Coureurs doen het niet voor niets op een circuit. Ik doe af en toe bepaalde stukjes even lekker 'aanpakken', bijvoorbeeld een klaverblad. Die leent zich wel om 'goed' te nemen. En als het niet goed gaat, hang je zelf in de vangrail. No harm done to the general public. En soms een mini-rotonde als er niemand in de buurt is. Maar ja, dat is leuk, maar niet racen natuurlijk. Niki Lauda zou zich een breuk lachen...
Ik zou er een auto niet op uitkiezen iig. Veel te beperkt. 99% van de tijd zit je in de stad of op de snelweg en dan heb je er geen ruk aan. Dan liever comfort. Mijn motor is ook voor comfort. En met die 70pk trek ik menig Porsche er nog uit als ik dat belangrijk zou vinden (not). Mensen met een racer vinden het niks, maar ik kan rustig 1000km op een dag rijden op dat ding met 3x tanken. Het is maar welk doel je voor ogen hebt met het vervoermiddel.
Dat is eigenlijk met elke personen auto. BMW 1 serie is daar ook niet geschikt voor. Alleen de M versie's van de 1,3 enz zijn er geschikter voor. Maar ook dat zijn geen race wagens. Dan moet je ze toch nog wat verder om bouwen.

Tja ik houd zelf van de combinatie. De sport versies van bepaalde auto's kan ik wel waarderen. in het geval van de C30 had het voor mij nog wel ietsjes harder gemogen. Maar zo hard als een kart wat echt handig is voor het Circuit hoeft voor mij nou ook weer niet. Dan is het voor dagelijks gebruik gewoon niet handig meer.

Qua motor ben ik het ook met je eens. Ik heb zelf een FZ6 S2 Faser. Daar kan ik de hele dag op rijden zonder ergens last van te hebben. Op een racer zou ik dat niet kunnen. Maar ik ken wel mensen die daar ook geen enkel probleem mee hebben. En die power graag beschikbaar willen hebben mochten ze het een keer willen.

Wat je zelf ook zegt. Iedereen heeft andere wensen. en dat is maar goed ook. Anders je alleen maar dezelfde voertuigen op de weg zien.

[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 30-08-2013 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Astennu schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:31:
[...]

Die ervaring heb ik ook. Hij voelt zwaarder en log in verhouding met de C30/V40. Maar die 2.0 benzine vind ik toch wel een heel stuk sneller.

Je kan de afstand die hij moet houden instellen. Minimaal 2 of 2.5 seconden afstand en max 3.5 of 4 (weer het niet pressies meer te lang geleden) Maar dat is ook het probleem. De meeste mensen houden maar 1 a 1,5 sec afstand. Eigenlijk veel te weinig.
Maar ik vond het zelf erg goed werken. Al helemaal in de file. Dat was erg relax. Wat ik wel eng vond was als mensen heel krap gingen invoegen. Je merkte gewoon dat hij echt recht voor zich kijkt hij ziet het niet aan komen als mensen dat doen. Ik heb toen zelf altijd maar ingegrepen. Wellicht dat het uiteindelijk wel werkte als ze ver genoeg komen. Maar dan zit je er zo dicht op. En ik heb geen idee of hij dan ineens hard gaat remmen. En dan zouden er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Dit soort techniek is mooi en handig. Maar je moet toch altijd zelf op blijven letten.

[...]
Hij is ook vast wel sneller, maar ik vind het niet zo aanvoelen in ieder geval. Rijdt ook veel minder strak door de bochten, wat ook niet zo raar is aangezien mijn V40 een sportonderstel heeft :)

In de file, of in ieder geval als de linkerbaan ook bezet is, dan zie ik er het voordeel ook wel van in. Dan hoef je niet zelf af te remmen maar doet de auto dat en geeft weer gas als je voorligger naar rechts gaat.
Ik gok dat deze dan op de maximale afstand staat. Hij gaat echt ver van te voren al remmen, meer dan 2 - 2,5 sec in ieder geval. Klopt inderdaad dat de meesten (in de randstad/midden NL tenminste) te weinig afstand houden. Maar het is in de spits ook niet te doen om meer afstand te houden, er komt toch altijd wel iemand tussen. Dan zou je constant moeten afremmen en kom je niet echt verder..

Dat is waar ik ook wel bang voor ben, dat als er iemand opeens kort voor je invoegt. Maakt hij dan een noodstop of remt hij geleidelijk af? Ik heb hem ook maar even afgezet vanochtend toen ik dat zag aankomen, ik wilde dat niet in de praktijk ondervinden wat er gebeurd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Je kan dat met een "wieltje" in het midden van de 4 cruise control knopjes doen. Op de hoogste stand werkte het niet zo goed. Dan kwamen er telkens mensen tussen en ging hij remmen.

Daar heb je gelijk in. Er wordt te krap ingevoegd. zelfs met de korte afstanden proppen sommige hem er gewoon tussen (bijna bumper aan bumper). Heel irritant.

Inderdaad. Eigenlijk zou je dat een keer moeten kunnen testen op een test baan/terrein. Helaas zijn er niet veel plaatsen waar wij dat zelf met de juiste snelheden zouden kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:26:
Nope. Mijn V40 heeft een sport onderstel + adaptieve stuur bekrachtiging en 18"225. Dus veel sportiever kan af fabriek niet :)
Mijn C30 had een 1.6D handbak en de V40 de D2 handbak. Dus gewicht gelijk. Beide chip tunning van +- 140 pk. De D2 heeft alleen 30nm koppel extra.

Wow waarom meteen zo aanvallend en op de man :(
Waarom is het nodig mensen meteen uit te maken voor linkerbaan pritaat en bijtelling profiteur!
Het is gewoon de schijnwerper die je zelf aanzet volgens mij; je hebt een D2 (waarbij het verder mij niet uitmaakt of dat je eigen keuze was of een beperking van je werkgever) en je hebt het over dat je C30 beter was om te racen.
Daarnaast ben ik zelf altijd de gene die zegt dat de V40 voor 99% van de mensen een betere auto zal zijn.
Mag ik ook mijn eigen mening hebben?
Dat mag.

Misschien komt het stukje wat rot over, maar soms ontbreken de intonatie tags (en hier de sarcasme tags).

[ Voor 5% gewijzigd door fredkroket op 30-08-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 17:51
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:48:
[...]

Mooie bergweggetjes op vakantie, af en toe net iets steviger over een klaverblad of op- / afrit van een snelweg... mwa kan sportief voor op de openbare weg best begrijpen. En dan hoef je nog lang geen grenzen op te zoeken om een stabiel platform onder je prettig te vinden. Het gemak, scherpte en het gebrek aan drama waarmee je een reeks bochten door kan echt wel heel prettig zijn.

Verder rijden eigenlijk alle op het focus platform gebaseerde auto's eigenlijk wel lekker. En dan is de C30 nog lang niet de sportiefste van het stel. Een Mazda 3 of de snelle Fordjes kunnen ook akelig haaks de hoek om.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

J0YR1D3R schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:04:
Ja, zo kun je alle sturen met veel knopjes erbij slepen.
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1my5rabrtvp.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: http://images.cardekho.com/car-images/carinteriorimages/large/Fiat/Fiat-Panda/fiat-panda-steering-wheel-054.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: http://www.6thgear.nl/wp-content/uploads/2012/09/Volvo-V40-R-Design-05.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/testdrive/gallery/medium/citroen-ds5-test-drive-2012-medium_27.jpg?v=920
Dan komt het stuur van de Citroen nog het meest in de buurt... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sportief rijden is makkelijk :P

Als je de snelweg op rijd op het oprij stukje (hoe heet dit ook alweer....) opgaat moet je al 120/130 rijden voordat je de snelweg op bent

leuke sprintjes trekken bij stoplichten

op lange rechte regionale wegen (zonder flitspaal in de buurt) waar op dat moment niemand is eens flink optrekken, deed ik nog met iemand 3 maandjes terug, we reden 140 met een Focus C max waar je 80 mag 8)

bij tolhuisjes optrekken van 0-100 :P

en natuurlijk: de Autobähn

een paar dingetjes waar ik aan denk bij sportief rijden, maar de mensen die dat echt doen kunnen er vast meer over zeggen ;)

ikzelf heb niks tegen sportieve rijders, als ze maar rekening houden met anderen. dus ik zou het niet erg waarderen als je op een weg waar je 120 mag 160 gaat rijden :/

vorige week toen mijn moeder en ik een stoet vrachtwagens inhaalden (max snelheid 120, en wij reden 115/120) op de linkerbaan (2 baans snelweg, in de toekomst miss 3) kwam er van achteren ineens zo'n gloednieuwe Mazda CX-5 (draai CX eens om en maak van de 5 een 90 en haal het streepje weg :P) met 130/140 er aan rijden, die reed echt veelste dicht achter ons, dus toen wij weer naar rechts konden floepte die ons snel voorbij :(

ik hoop dat die geflitst is })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:20:
leuke sprintjes trekken bij stoplichten
Je moet voor de gein eens kijken wat dat kost aan brandstof, en dan zien of het opweegt tegen de (kortstondige) lol die je eraan hebt...

En nee, dit is niet een zure ouwe moraalridder. Met mijn vorige auto (Astra GTC) reed ik bijna altijd 'pedal to the metal' en dat heeft me aardig wat centjes gekost. En uiteindelijk, als je op de boordcomputer kijkt, is je gemiddelde snelheid niet heel veel hoger. Hangt er natuurlijk een beetje af waar je rijdt, maar ik beweeg voornamelijk in de randstad en dan kom je niet veel hoger dan 90-95. Een paar jaar geleden reed ik voornamelijk op Amsterdam en Den Haag. Amsterdam is nu gefixed, maar toen kreeg ik niet meer dan 75 gemiddeld. Ik heb een jaartje in Goes gezeten, en dan kon je doorrijden, en had ik 110-120 gemiddeld (!) op de bc staan (maar die Opel loog enorm tegen me).
In de laatste paar maanden van de Opel ben ik wat zuiniger gaan rijden en dat scheelde 2L/100km. Daarna kreeg ik de C30 DrivE en die bracht het nog 1-1.5L verder terug. Nu zit ik op 4.3L/100km. Voornaamste reden is dat ik een hele rits aan bekeuringen had. Ik had er een mooiere motor van kunnen kopen. Dus nu zet ik 'm op de cruise control waar ik kan (als ik 100m dezelfde snelheid rij bv) en hou me aan de max.snelheid. Je went er zo aan en je bent uiteindelijk niet heel veel later thuis. Je kunt ook niet echt hard doorrijden als je steeds in de spits rijdt in de randstad. Overal kamera's, trajectcontroles en lasers. Er is geen lol meer aan. Ja, Koos Spee heeft gewonnen.

Dat het geen nut had, wist ik al jaren natuurlijk, maar het is idd leuk om lekker door te rijden. Maar helaas hangt daar een prijskaartje aan en je hebt er uiteindelijk niet veel aan. Ik kies dus bewust voor een relatief trage auto, maar wel met veel luxe. Ik zet de stereo op 11 en zak lekker weg in mijn leren zetel...het ritje mag van mij best langer duren ;)

En ik heb gemerkt dat het op een gegeven moment een sport wordt om zo zuinig mogelijk te rijden. En nee, ik ben niet van de tree-huggers crowd. Ik wordt er ook steeds beter in om op de snelweg steeds op tijd van baan te wisselen zodat ik niet van het gas af hoeft. Jammer dat ik geen adaptive cc kon bestellen op de D2. Ik ben ook benieuwd of de V40 zuiniger is als de C30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja als je op het brandstofverbruik let dan moet je niet op een sportieve manier rijden met een XC90, maar bij een 2 tonner gaat dat ook niet makkelijk ;)

ben wel benieuwd wat voor verbruik je krijgt bij de V40 als je sportief rijd, mijn toekomstige autotje (geërfd van opa) een klein (gelukkig vol opties ex- en interieur) Toyota Yarisje uit 2004 moet ongeveer met 5/6 liter benzine 100 km (304 euro belasting per jaar BAM :p ) verderop zijn, ben benieuwd wat voor sportiviteit ik over een paar jaar daar uit kan vissen. tegen die tijd maar eerst kijken of we die 87PK in 100+ PK kunnen veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:23:
Tja als je op het brandstofverbruik let dan moet je niet op een sportieve manier rijden met een XC90, maar bij een 2 tonner gaat dat ook niet makkelijk ;)
Tjsa, het is maar net wat je wilt. Als je eenmaal ziet dat het geen bal uitmaakt en alleen maar extra geld kost ('vrienden van Shell' noem ik het altijd) hou ik het voor gezien.
Maar goed, ieder het zijne natuurlijk. Al die PK's maken allemaal geen moet uit. Aan het einde van de week hebben we waarchijnlijk ongeveer hetzelfde getalletje op de boordcomputer staan onder gemiddelde snelheid.

En ik hoeft het niet eens zelf te betalen (leasebak). Ah! Ben ik dan die ene leaserijder die zijn auto niet afragt, altijd links rijdt en altijd scheurt? Waarschijnlijk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Als je let op het brandstof verbruik dan moet je een aygo of prius kopen.

Zelf vind ik het gewoon fijn als een motor een flinke reserve heeft. Dan kan je ten minste nomaal een vrachtwagen voorbij schieten op een provinciale weg als er een gaatje voordoet.

Laatst zat ik ook (uiteraard weer eens...) achter een vrachtwagen, met zo'n muts in een trutteschudder ertussen. Ik geef gas, schiet naar links, zet ze 'm er opeens tussen... (ik vol op de rem), en dat is nog geeneens het ergste... geeft ze geen gas (en dat is levensgevaarlijk: het doel van inhalen is er voorbij gaan.... zo efficient mogelijk). Als je niet harder durft dan de toegestane snelheid heb je ook niks op die tegengestelde baan te zoeken...
Echt.... sommige mensen...... Dat het gaspedaal zo ver naar beneden kan heeft een reden.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:02:
Dus nu zet ik 'm op de cruise control waar ik kan (als ik 100m dezelfde snelheid rij bv) en hou me aan de max.snelheid.
100m tegen 100km/h is 3.6s, daar zet ik mijn cruise niet voor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:42:
[...]

Ja, zo kun je alle sturen met veel knopjes erbij slepen.
[afbeelding]
vs
[afbeelding]
Het ging mij vooral om het middenstuk, waarbij de afgeronde hoeken (het stijlelement van de Panda, de zogenaamde squircle) me nogal opvielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Elke keer dat ik Volvo zie, moet ik toch even denken aan m'n eigen eerste Volvo; een 360 GLT uit 1986. 2.0 liter op de achterwielen... Man wat een lol heb ik gehad met die wagen :) Meer dan met m'n huidige Ford ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:36

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mr_petit schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:46:
Sorry hoor, maar wat een onzin. Waarom zou je met een andere auto niet op je verbruik kunnen of mogen letten? Ik hou het verbruik van mijn C30 nauwgezet bij en vind het een sport om vlot maar toch zuinig te rijden. Vandaag 1100km teruggereden van mijn vakantieadres, met karretje erachter, in Frankrijk met 120 op de cruise control, in Luxemburg, België en Nederland 100 - de teller stond bij thuiskomst op 4,7:100 gemiddeld. In werkelijkheid dus waarschijnlijk 4,9:100, onder de 1:20. Met aanhangwagentje. Dat vind ik best een prestatie voor die wagen.

Het is me trouwens weer eens opgevallen hoe weinig Volvo's je in Frankrijk ziet. De meeste zijn buitenlands. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Mx. Alba schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:01:
[...]
Sorry hoor, maar wat een onzin.
Dat is geen onzin: die auto's zijn gewoon beter in zuinig rijden (even uitgaande van dezelfde brandstof).
Zeker als je een praktijkwaarde neemt. Ten minste, ik neem aan dat je er op let om zo zuinig mogelijk te rijden, dus dat dat je doel is.

Je mag natuurlijk op letten waar je zelf op wilt, net als dat je van mijn part je auto roze mag schilderen hoor. Ik slaap er geen minuut minder om.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 30-08-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mphilipp, je hoeft niet persé lease rijder zijn om je auto af te raggen, af en toe laat mijn moeder de toerenteller wel eens bij de 4200 toeren komen terwijl de bij de 4500 rode lijntjes komen :P maarja met een tank van 70 liter sta je gelukkig net niet iedere week bij de pomp ;)

en in de tijd dat wij hem hebben hebben (4 jaar en bj2005) we nog nooit met de motor problemen gehad :)

(wel een keer was de motor te warm in de bergen, maarja 163 PK en 4 ton (caravan is ook lekker zwaar) en bergen, een goede combinatie?)

maarja een auto die ouder word gaat vast en zeker problemen meebrengen :(

@Mr_petit, voor een autotje uit 2004 met het B-label (133 gram p/km) schaam ik me niet :)

een Oom van mijn vader heeft ook iets van 7 jaar in een XC70 gereden, maar sinds het begin al kuren gehad met de versnellingsbak (automaat), en nou is die het zat dus hoopt hij volgend jaar een V60 Plug-in Hybrid te ontvangen. lijkt mij veel zuiniger dan een XC70

toen we dit jaar op een passante camping stonden in Frankrijk raakte mijn vader in gesprek met een man die in een XC90 2,5T rijd (achterkant wast ontdaan van alle tekst :( ) en toen begonnen ze het te hebben over een XC90 V8 die iets verderop stond, en mijn vader zij "die zal vast niet blij zijn met die caravan erachter :+ "

2 van de 3 auto's die op onze naam staan zijn ook van die onzuinige dingen, de XC90 met zijn 1 op 8/10 en dan mijn vaders muscle car met een dikke V6 die ongeveer 1 op 6/8 moet rijden. alleen het Toyotatje is een beetje zuinig

@Albantar, idd! ik ben 1 week in Zuid-Frankrijk en 2 weken in Spanje geweest, je ziet bijna geen Volvo auto's op de weg, heb er 11 (op Frans kenteken) geteld in 1 week en dan nog de terug reis, Volvo trucks zie je wel veel maar die hebben daar een redelijke naam aangezien zij eigenaar zijn van Renault trucks. maar in Spanje zie je veel buitenlandse Volvo's (op een parkeerplaats een NL'se V60 Hybrid gezien :P), en je wordt er echt overspoelt met Seat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:11:
@mphilipp, je hoeft niet persé lease rijder zijn om je auto af te raggen, af en toe laat mijn moeder de toerenteller wel eens bij de 4200 toeren komen terwijl de bij de 4500 rode lijntjes komen :P maarja met een tank van 70 liter sta je gelukkig net niet iedere week bij de pomp ;)

[...]
Dat is geen afraggen, af en toe de motor op z'n staart trappen tot de toerenbegrenzer. Dat is juist wel eens goed om te doen, ipv altijd laag in de toeren te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Hangt wel een beetje van de motor af. De ene motor is daar meer op ontworpen dan de ander.
Zolang er nog flink koppel voor handen is heeft de motor er geen moeite mee, maar met name diesels vinden die hoge toerentallen niet fijn. Dat heeft ook te maken met het gewicht van de bewegende delen en de lengte van je slag. De toerenbegrenzer is vooral gericht op zwevende kleppen, maar er zijn natuurlijk meer zaken die spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn oma blijft altijd onder de 2200 toeren bij haar 205 PK XC60 :( (bij de 5000 komen rode lijntjes)
Je zou eens moeten weten hoe erg ik dat ding op zijn staart wil trappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
fredkroket schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:05:
[...]

Het is gewoon de schijnwerper die je zelf aanzet volgens mij; je hebt een D2 (waarbij het verder mij niet uitmaakt of dat je eigen keuze was of een beperking van je werkgever) en je hebt het over dat je C30 beter was om te racen.

[...]

Dat mag.

Misschien komt het stukje wat rot over, maar soms ontbreken de intonatie tags (en hier de sarcasme tags).
Je hebt niet extreem veel vermogen nodig om hard over een baan te gaan. Ook al was het een 140PK diesel je kan nog steeds grote verschillen merken tussen beide auto's. Natuurlijk was een T5 mooier geweest :)

Ik snap em :)
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:36:
Mijn oma blijft altijd onder de 2200 toeren bij haar 205 PK XC60 :( (bij de 5000 komen rode lijntjes)
Je zou eens moeten weten hoe erg ik dat ding op zijn staart wil trappen :P
Klinkt als een D5? Moet je zeker een keer doen. Prachtig geluid voor een Diesel! (wel eerst goed warm rijden)

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 31-08-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:07
xAn52 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:58:
Elke keer dat ik Volvo zie, moet ik toch even denken aan m'n eigen eerste Volvo; een 360 GLT uit 1986. 2.0 liter op de achterwielen... Man wat een lol heb ik gehad met die wagen :) Meer dan met m'n huidige Ford ;)
Mijn eerste Volvo was een 340 :) Dat was zelfs met een 1.4 leuk in de sneeuw en op rotondes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mr_petit schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:10:
Dat is geen onzin: die auto's zijn gewoon beter in zuinig rijden (even uitgaande van dezelfde brandstof).
Zeker als je een praktijkwaarde neemt. Ten minste, ik neem aan dat je er op let om zo zuinig mogelijk te rijden, dus dat dat je doel is.
Nee, ik doe het niet om zo zuinig mogelijk te rijden. Ik rij, zoals gezegd, vlot maar wel bewust - niet krampachtig zuinig. De D2 is zeker ook gemaakt om zuinig te zijn, wat zou anders het bestaansrecht van dat kleine dieseltje zijn? Volvo pakt zuinigheid alleen anders aan, ze gaan uit van comfort en werken er dan aan om de auto stapje voor stapje steeds zuiniger te maken. Terwijl Toyota bij bijvoorbeeld de Prius volledig is uitgegaan van zuinigheid. Met mijn Prius reed ik in de praktijk 1:20 gemiddeld. Met mijn C30 ook. Oke, de C30 is diesel dus helemaal 1:1 vergelijken kan je het niet. Maar om eens zo'n voorbeeld te nemen aan dat vakantieritje, met de Prius moest ik op vakantie met een dakkoffer op het dak want die kan niets trekken. Gevolg: 1:15 door de sterk verslechterde aerodynamica. Met de C30 met een karretje erachter reed ik 1:20 gemiddeld, bij 120km/u... Daar kan de Prius niet aan tippen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Mx. Alba schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:01:
[...]
Het is me trouwens weer eens opgevallen hoe weinig Volvo's je in Frankrijk ziet. De meeste zijn buitenlands. :D
Niet zo gek als een Renault in Frankrijk stukken goedkoper is dan een Volvo. Dan neem je het premium gekraak wel voor lief :P

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 31-08-2013 10:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kluyze schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:48:
[...]
100m tegen 100km/h is 3.6s, daar zet ik mijn cruise niet voor op.
Het is maar een beweging van de duim, cc druk ik sowieso altijd standaard aan als ik weg rij (jammer dat dat niet automagisch gaat). Ik druk 'm echt heel vaak aan.

Alleen heb ik gemerkt dat ze in de V40 de automatische afslag van de cc hebben veranderd. Hij blijft nou gewoon aan als je koppelt. Heel raar en een klein beetje gevaarlijk. Ik had er eentje mee als vervangende auto en naderde een rotonde met een vrachtwaggel voor me en wilde een lui afremmen en schakelde eerst maar eens terug...en dan ineens alsnog voelen dat de auto accelereert...
Ik was niet anders gewend dat de cc met koppeling en rem afsloeg. Maar blijkbaar zijn de inzichten daarover verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mr_petit schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:46:
Waarbij een Prius niet heel bijzonder zuinig is. Net als al die andere Hybrides valt het best mee. En een Prius heeft door zijn electromotoren een hele leuke stoplichtscheurfactor. Erg leuk om GTItjes mee te treiteren. Je bent nl door die electrodingen heel snel weg.
Zelf vind ik het gewoon fijn als een motor een flinke reserve heeft. Dan kan je ten minste nomaal een vrachtwagen voorbij schieten op een provinciale weg als er een gaatje voordoet.
Lukt met een D2 ook. Je moet wel gas geven natuurlijk en evt.een tikkie terug. Als je daar een hele krachtige motor voor hebt, is de marge waarschijnlijk te klein ;)
Dat was een grap. Er was even terug een discussie over het afraggen van auto's door leaserijders. Daar prikte ik nog even in, slecht als ik ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

mphilipp schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:27:
Alleen heb ik gemerkt dat ze in de V40 de automatische afslag van de cc hebben veranderd. Hij blijft nou gewoon aan als je koppelt. Heel raar en een klein beetje gevaarlijk. Ik had er eentje mee als vervangende auto en naderde een rotonde met een vrachtwaggel voor me en wilde een lui afremmen en schakelde eerst maar eens terug...en dan ineens alsnog voelen dat de auto accelereert...
Ik was niet anders gewend dat de cc met koppeling en rem afsloeg. Maar blijkbaar zijn de inzichten daarover verandert.
Is dat niet gewoon een foutje in die auto? Schakelaartje bij de pedalen kapot, of resume schakelaartje dat contact blijft maken? Want ja, het lijkt mij ook een behoorlijk tricky situatie als je cc in blijft bij terugschakelen.

[ Voor 57% gewijzigd door kraats op 31-08-2013 10:40 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door kraats op 31-08-2013 10:40 . Reden: iPad is niet geschikt om mee te editen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:34:
[...]

Dat was een grap. Er was even terug een discussie over het afraggen van auto's door leaserijders. Daar prikte ik nog even in, slecht als ik ben :+
Ik weet het ik weet het, toen die tijd wou ik me al mengen in het topic maar aangezien die discussie hab ik het maar uitgesteld

Hier in het begin van de straat waar ik woon (50/60 huizen) staan volgens mij maar 2 lease auto's, de buur van mijn buur met zo'n gloednieuwe A6 Sedan, en iets verderop een XC60 vol met opties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

Reinier

\o/

kraats schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

Is dat niet gewoon een foutje in die auto? Schakelaartje bij de pedalen kapot, of resume schakelaartje dat contact blijft maken? Want ja, het lijkt mij ook een behoorlijk tricky situatie als je cc in blijft bij terugschakelen.
Nee, dit is by design bij de V40. En als je eraan gewend bent is het juist irritant als je in een auto rijdt waarbij de cc juist wel uitschakelt als je de koppeling aanraakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kraats schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

Ik denk het niet. Ik hoorde het ook al van iemand anders. Even zoeken en ik zie het ook staan in een lezerstest:
Wat wel anders is, is de instelling van de cruise control. Normaliter ontkoppelt de cruisecontrol als er geschakeld wordt. Nu is dat anders; bij het opschakelen hoeft alleen geschakeld te worden, de creuise control blijft dus aan. Handig!
bron
Zo bekeken is het handig, maar de andere kant op 'even wennen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ik herinner me dat een kameraad ooit vertelde dat zijn ouders hun oude Volvo dat ook had. Dat de CC behouden blijft bij schakelen. Al was het wel maar de eerste of tot de tweede versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 13:43
Volgens mij is dat tegenwoordig standaard op meer auto's.
Op mijn audi a1 gaat de cc ook niet uit door koppelen, en ik heb het ook al van meer collega's met diverse andere auto's gehoord.

Is even wennen, en omdat er geen knopje op het stuur zit in mijn geval ben je al gauw geneigd om toch maar ff kort de rem aan te tikken. In m'n vorige auto koppelde ik dan gewoon even, is rustiger voor het verkeersbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Waarbij een Prius niet heel bijzonder zuinig is. Net als al die andere Hybrides valt het best mee. En een Prius heeft door zijn electromotoren een hele leuke stoplichtscheurfactor. Erg leuk om GTItjes mee te treiteren. Je bent nl door die electrodingen heel snel weg.

[...]

Lukt met een D2 ook. Je moet wel gas geven natuurlijk en evt.een tikkie terug. Als je daar een hele krachtige motor voor hebt, is de marge waarschijnlijk te klein ;)

[...]

In Nederland is een D2 prima. Maar in de bergen inhalen is erg lastig. Kun je daar beter helemaal niet doen :P Als je dan 200/250 PK hebt doe je dat veel gemakkelijker. En is het daardoor ook veiliger omdat je er snel voorbij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Astennu schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:50:
[...]
In Nederland is een D2 prima. Maar in de bergen inhalen is erg lastig. Kun je daar beter helemaal niet doen :P Als je dan 200/250 PK hebt doe je dat veel gemakkelijker. En is het daardoor ook veiliger omdat je er snel voorbij bent.
Ik kom nooit in de bergen met de auto; daar heb ik mijn motor voor. Dan is 70pk zat om in te halen ;)
Maar jij hebt 200+ pk voor die ene keer per jaar dat je in de bergen bent en wil inhalen? Interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 31-08-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

Dus jij hebt speciaal een motor voor in de bergen? Interessant :P
Natuurlijk is een hogere power-to-weight ratio ook in alle overige gevallen prettig, maar vaak niet noodzakelijk. Maar het bevordert wel het rijplezier. En dat is ook wat waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 11:00

itsalwaysme

Graast voor DB

Astennu schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:50:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Die D2 (mits genoeg toeren) trekt het in de bergen gemakkelijk. Ook het inhalen. Heb van de winter en van de zomer leuke weggetjes gehad. Het ligt meer aan de bestuurder dan de auto, als mensen niet makkelijk boven komen.

En om eerdere opmerkingen over leaserijders onderuit te halen: Ja er zijn leaserijders die hun auto aftrappen. Maar ook een stel (waaronder ik) die denken: De auto is niet van mij, waarom zou ik iets van een ander wel kapot maken/aftrappen. En ik ben het ook wel met Albantar eens, het is ook leuk om zuinig(er) te rijden. Ik rij tegenwoordig vaker korte stukjes, en in files etc. En haal ook wel de 4,7 a 4,8. Wat dus wel iets van 5l/100km zijn. Vind ik niet slecht als ik het vergelijk met de Megane's en de Focussen bij ons op de afdeling.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

[...]

Waarbij een Prius niet heel bijzonder zuinig is. Net als al die andere Hybrides valt het best mee
Kijk voor de gein eens op spritmonitor. De prius is verreweg de zuinigste auto in z'n klasse, en dat is dus een gemiddelde over honderden (duizenden?) auto's en honderdduizenden (miljoenen?) kilometers, en dus geen verzonnen waarde door de lolbroekerij van wat autojournalisten die ons wat dingen willen doen geloven in een verhaal wat vooral goed verkoopt.
Misschien komen de Volt en insight en dergelijken hier nu bij, maar het praktijkverbruik van een plug in is doorgaans niet te meten omdat je een aanname moet doen voor de plug in charge. Ook is nooit duidelijk in hoeverre het bijladen via het net energie kost. Het rendement van een centrale+netdistributie is niet zo makkelijk te herleiden. Je kan het in kosten uitdrukken (voor de gebruiker belangrijk), maar dat zegt niets over de consumptie van energie, omdat de prijs van energie compleet fictief is door de legio verschillende belastingen en overige heffingen.

Audi A2 dieseltje en lupo 3l zijn natuurlijk ook bijzonder zuinig (vooral als gekeken wordt naar het tijdsbeeld waarin ze uitkwamen)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kraats schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:15:
Dus jij hebt speciaal een motor voor in de bergen? Interessant :P
Ja, speciaal daarvoor gekocht. Ik wil nl niet in een kooi op vakantie ;) En ik ga het liefst in de bergen op vakantie.
Natuurlijk is een hogere power-to-weight ratio ook in alle overige gevallen prettig, maar vaak niet noodzakelijk. Maar het bevordert wel het rijplezier. En dat is ook wat waard ;)
Ja, ik zou ook veel liever een mooie M5 hebben, en nog een beetje opgefokt ook. Echt waar.
Ware het niet dat het volstrekt nutteloos is imho. Je kunt hier in de randstad met goed fatsoen niet boven de 140 uit komen. Ga je harder rijden, moet je constant remmen, gas geven, weer remmen, gas geven...zo gruwelijk irritant. Uiteindelijk schiet je nauwelijks op. Het steeds moeten vertragen heeft een grotere (nadelige) invloed op je uiteindelijke gemiddelde snelheid dan een tussensprintje. En die sprintjes kosten het meeste brandstof. Als je eenmaal op gang bent, valt het wel mee.

Daarbij komt de struikroversbrigade van Koos Spee. Hard rijden is alles behalve ontspannend, want achter elke boom kan een camera obscura schuil gaan. En ik heb geen zin in al die zogenaamde flitspaalwaarschuwingen, want het werkt niet. Er is er altijd een die er niet op staat, en dan heb je weer een prent te pakken. En het rijdt ook helemaal niet lekker als je steeds op je hoede moet zijn. Ik heb er dus voor gekozen om dat hard rijden maar af te zweren en lekker relaxed in een comfortabele auto met een goede stereo te genieten van elke kilometer. Niet steeds de berm afzoekend naar flitsers. Dus Koos heeft gewonnen, maar I don't care. Ik red zo nog wat bomen ook, zegt Greenpeace. Die zullen het wel weten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mr_petit schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:05:
[...]
Kijk voor de gein eens op spritmonitor. De prius is verreweg de zuinigste auto in z'n klasse, en dat is dus een gemiddelde over honderden (duizenden?) auto's en honderdduizenden (miljoenen?) kilometers, en dus geen verzonnen waarde door de lolbroekerij van wat autojournalisten die ons wat dingen willen doen geloven in een verhaal wat vooral goed verkoopt.
Ik praat geen autojournalisten na. Een vriend van me heeft er een en die rijdt altijd bijzonder rustig en die haalt ongeveer 4.9L/100 km. Nou is het verbruik sterk afhankelijk van het gebruik; doe je veel snelweg of veel stad, dus daar zit enige variatie in. En die plug-in zal best wel wat zuiniger kunnen zijn. Het gemiddelde op Spritmonitor geeft dat ook aan. Als je de plug-ins weg laat, kan iemand die een Prius rijdt, beter een zuinige diesel nemen, want die verbruiken minder brandstof.

Ik heb zelf echt wel wat onderzoek gedaan naar die hybrides en ook even naar de diesel hybrides zoals de Citroen DS5. Maar vooral die laatste lokt mensen met 200pk. Het verbruik komt niet onder dat van de V40 D2, dus om de planeet te redden, heb je geen ingewikkelde diesel van 44k nodig.

Even buiten de werkelijke verbruikcijfers uit Spritmonitor (ook niet objectief overigens) om is het natuurlijk niet heel erg raar dat iedereen roept dat die zogenaamde zuinige ecomobielen helemaal niet zuinig zijn. Als ik op de snelweg wordt ingehaald door Opel Ampera's weet je hoe laat het is. Die 0% en 14% zijn natuurlijk de lokkertjes en ik schat dat 75% van de rijders geen reet geeft om het milieu, maar alleen voor de lage bijtelling/subsidie gaat. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. Kijk gewoon om je heen op de snelweg. Met zulke auto's hard rijden is nog erger dan met een gewone auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

mphilipp schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:20:
[...]
Als je de plug-ins weg laat, kan iemand die een Prius rijdt, beter een zuinige diesel nemen, want die verbruiken minder brandstof.

Ik heb zelf echt wel wat onderzoek gedaan naar die hybrides en ook even naar de diesel hybrides zoals de Citroen DS5. Maar vooral die laatste lokt mensen met 200pk. Het verbruik komt niet onder dat van de V40 D2, dus om de planeet te redden, heb je geen ingewikkelde diesel van 44k nodig.
Ja maar nu vergelijk je wel appels met peren. Diesel kan je niet met benzine vergelijken.
Net zoals het een beetje raar is om te verwachten dat een hybride motor met 200pk gelijk zuiniger is dan een ecomodelletje met 100pk. Je hebt die 44k nodig om f#cking 200pk te krijgen bij dat verbruik. En als liefhebber van auto's met vermogen kan ik je 1 ding vertellen: 200pk rijdt héél anders dan 100pk, ook als het een hybride is.

Trouwens, om dat verbruik van die prius met een diesel te evenaren, moet je nog steeds een behoorlijk zuinige diesel nemen (dus een D2 of eenwelk ander teruggetuned ecomodelltje), dus zo simpel is het ook weer niet. Ik denk dat het bijvoorbeeld al lastig wordt om een diesel in dezelfde grootte te vinden die ook nog eens hetzelfde vermogen heeft.
mphilipp schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:20:
[...]
Even buiten de werkelijke verbruikcijfers uit Spritmonitor (ook niet objectief overigens)
Nooit 100% objectief idd (want dat bestaat niet), maar veel objectiever dan 'die vriend die er een heeft en bla bla bla zegt' of een babbelende journalist.
Je kan verwachten dat mensen met een prius doorgaans een wat andere rijstijl hebben dan mensen met een BMW M5, maar dat verschil zal minder zijn als je de rijstijl gaat vergelijken met een soortgelijke auto; bijvoorbeeld mensen die rijden met een v40 d2.
Hoe dan ook: ik kan geen objectievere bron vinden, en al helemaal niet tussen de voorbeelden die jij aandraagt. Dus wat dat betreft is het imho de meest objectieve bron hier aangaande het praktijkverbruik
Of lopen die 1750 mensen die het invullen allemaal te liegen? En de honderden gebruikers van die andere auto allemaal niet?

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

mphilipp schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:45:
[...]

Ik denk het niet. Ik hoorde het ook al van iemand anders. Even zoeken en ik zie het ook staan in een lezerstest:

[...]

bron
Zo bekeken is het handig, maar de andere kant op 'even wennen'.
Lijkt mij een eerder gare feature bij het terugschakelen. Ga je opeens 70 km/h rijden in zijn twee (bij wijze van) als je een rotonde of een scherpe bocht neemt. Voor het opschakelen lijkt het mij dan wel weer handig maar hoeveel moeite is het om een resumeknopje op het stuur te maken.

Maar ze zullen er wel over nagedacht hebben daar in Zweden... :z

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

vhal schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:43:
[...]

Lijkt mij een eerder gare feature bij het terugschakelen. Ga je opeens 70 km/h rijden in zijn twee (bij wijze van) als je een rotonde of een scherpe bocht neemt. Voor het opschakelen lijkt het mij dan wel weer handig maar hoeveel moeite is het om een resumeknopje op het stuur te maken.

Maar ze zullen er wel over nagedacht hebben daar in Zweden... :z
Hij gaat wel uit als je remt he, dus in de praktijk gebeurt dat wat jij noemt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Reinier schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:31:
[...]

Hij gaat wel uit als je remt he, dus in de praktijk gebeurt dat wat jij noemt nooit.
Hmm ok, maar remmen op de motor door het terugschakelen kan dan niet? Meestal schakel ik terug zodat ik niet hoeft te remmen, lukt overigens niet altijd maar bij de meeste rotondes kan het wel.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Tja, je hebt een punt, maar de vraag is of cc bedoeld is voor situaties waarbij je een rotonde tegenkomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mr_petit schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:28:
[...]
Ja maar nu vergelijk je wel appels met peren. Diesel kan je niet met benzine vergelijken.
Weet ik. Maar als je het doet om het verbruik, moet je dan persé een hele dure electro-benzineauto hebben? Neem dan een zuinig dieseltje. Ik vind de Primus niet écht high tech. Dat ding was al achterhaald bij de introductie. Hij is alleen maar zo populair vanwege de subsidies. Wat niet raar is, en ik veroordeel dat ook niet, maar het is géén high-tech brandstofwonder.
Net zoals het een beetje raar is om te verwachten dat een hybride motor met 200pk gelijk zuiniger is dan een ecomodelletje met 100pk. Je hebt die 44k nodig om f#cking 200pk te krijgen bij dat verbruik.
Om in jouw taalgebruik te blijven: waarom dan de fuck zo'n ding? Het is dan toch een compleet zinloze auto? Een ecodiesel haalt exact hetzelfde verbruik. Je vind het misschien niet leuk, maar die diesel hybride van Citroen en Peugeot hebben ze alleen maar gemaakt om 'salonfähig' te zijn. De DS5 en de 508 hebben NIETS met zuinig rijden, het redden van de planeet of ecologisch doen te maken. In de marketing campagne ligt voornamelijk de nadruk op de 200pk. Dus lekker gassen met die bak, want net als met de Primus ben je lekker snel weg bij het stoplicht. Maar brandstof besparen? Give me a break. Om aan dát verbruik te komen, hadden ze makkelijk een andere motor kunnen pakken. Maar ja, dan hadden ze de cijfertjes niet kunnen fucken om aan de uitstoot grens te komen. Dát is de werkelijke reden achter die auto. Dat wordt ook gestaafd door mijn (subjectieve) observaties op de weg. Ik zie er niet één rechts rijden met 100kmh. Ik heb er even over getwijfeld, maar de V40 gaat me €100 in de maand minder kosten, dus de DS5 laat ik liggen.
Nooit 100% objectief idd (want dat bestaat niet), maar veel objectiever dan 'die vriend die er een heeft en bla bla bla zegt' of een babbelende journalist.
Spritmonitor is niet 100% objectief, want je weet niet welke doorsnee je hebt. Niet iedereen is erop gebrand om zijn verbruik precies bij te houden. Ik denk dat voornamelijk mensen die zich daarmee bezig houden zoiets in zullen vullen. Dus hoewel ik ook enorme uitschieters naar boven zie, zullen de mensen die de 'who bloody cares' rijstijl aanhouden niet genegen zijn om dat allemaal bij te houden. Vandaar. Het is geen aanval of kritiek op spritmonitor. Ik vind het een geweldige site. Ik heb het een tijdje bijgehouden, totdat ik merkte dat de C30 niet liegt en het aangegeven verbruik precies klopt. Dus doe ik de moeite niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Reinier schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:39:
Tja, je hebt een punt, maar de vraag is of cc bedoeld is voor situaties waarbij je een rotonde tegenkomt ;)
Er staat nergens waar de cc voor bedoeld is, dus ik gebruik 'm zoals ik wil. Overal waar ik eventjes een bepaalde snelheid moet rijden. Ik rij denk ik meer op cc dan dat ik zelf gas geef. Het is maar een duimbeweging. Voet op het dashboard en pimpen maar... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

mphilipp schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:15:
[...]
Ik vind de Prius niet écht high tech. Dat ding was al achterhaald bij de introductie.
Wat?!?
Noem dan eens wat subsystemen in die auto die achterhaald zijn?
Dan noem ik wel wat systemen die uniek zijn voor de prius en nergens anders toegepast zijn.
Ik neem aan dat je op technisch detail weet hoe een prius in elkaar zit?
Om in jouw taalgebruik te blijven: waarom dan de fuck zo'n ding? Het is dan toch een compleet zinloze auto? Een ecodiesel haalt exact hetzelfde verbruik.
Ze zijn toch niet even snel?
Moet ik jou nu gaan uitleggen wat het genot is van een potente motor? Op het moment dat je dat moet uitleggen, is dat al tevergeefs. Dat ervaar je of dat ervaar je niet.
Ze maken dat ding zo zuinig omdat ie dan beter verkoopt. Weinig uitstoot=weinig bpm=lage verkoopprijs (òf meer winst)...
Zoveel auto's met die uitrusting, uitstraling en 200pk voor die prijs zijn er niet
En je kan natuurlijk redeneren dat als je minder verbruik hebt, je dat brandstofgeld kan stoppen in de aanschaf van de auto. Als je er veel mee gaat rijden, dan bespaar je op de levensduur van de auto wellicht 5000 euro aan brandstofkosten, dus kost dat ding maar eigenlijk 39k.
Het draait allemaal om geld hoor, niet om het milieu te besparen. Als je vind dat dat zo hoort, dan kan je ook wel stoppen met stemmen, want milieubesparende maatregelen worden ook op staatsniveau alleen genomen als het totaalplaatje kostendekkend is. Milieu is business.
En dan moet je al helemaal geen zuinig dieseltje nemen, of welke andere auto want milieuvriendelijk rijden bestaat niet (wat dat betreft kan je idd de ds5hybrid rijder uitlachen). Gewoon gaan lopen. Want zelfs bij de fabrikage van de fiets wordt het milieu belast ;)
Je moet die ds5hybrid idd niet vanuit milieutechnisch oogpunt aanschaffen. Vanuit milieutechnisch oogpunt moet je helemaal geen auto aanschaffen.
Spritmonitor is niet 100% objectief, want je weet niet welke doorsnee je hebt. Niet iedereen is erop gebrand om zijn verbruik precies bij te houden. Ik denk dat voornamelijk mensen die zich daarmee bezig houden zoiets in zullen vullen.
Ik heb een zwaar getunede bmw met bijna 400pk waar ik ook het verbruik op spirtmonitor op bijhou....
Denk je nou echt dat ik dat vermogen bijna verdubbeld heb om er zuinig mee te gaan rijden? Ik documenteer het gewoon. Ik kan je namelijk gelijk gerust stellen: dat ding loopt niet zuinig :P

Hoe dan ook, je draagt allerlei argumenten aan, maar je komt zelf met niets beters.... Daar kunnen we dan toch niets mee? Dan ben je toch helemaal niet constructief bezig? dan kunnen we deze discussie toch wel stoppen?
Of ben je nog steeds van mening dat die uitspraak van die ene vriend die die ene auto heeft een beter statistisch gegeven representeert dan 1750 eigenaren die hun uitgaven registreren op spritmonitor? (je kan zelf wel aan de invoerdata en de invoerhoeveelheid zien of dat een invoer op regelmatige interval is..)

Het is zoals ik al zei: het is de meest objectieve en reele bron van gegevens die je kan aandragen. Ik ken geen betere en jij komt in je argumentenreeks al helemaal met niets objectievers aan.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 17:36

NoFearCreations

3DPrint the world!

Sta op het punt om het op te geven, kan in mijn prijsklasse geen fatstoenlijke 850 vinden. En denk je er een te hebben gevonden, "vergeet" de verkoper aan de telefoon even te melden dat hij onder de roest zit, interieur helemaal uitgeleeft, lekke koppakking, enzovoorts. Wordt er een beetje moedeloos van.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jammer, waarom wil je eigenlijk een 850? en geen 940 of V70 classic of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Gisteren in 6 uur naar Berlijn gereden vanuit Amsterdam met m'n 2003 S40. Veel stukken lekker hard kunnen rijden alleen boven de 160 trilt 't wel. Waar kan ik dan het beste naar kijken? De banden zijn 4 weken geleden allemaal vervangen (Sportrac 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hadden wij in Spanje, bij 130, 135 begon de XC90 onregelmatig te trillen. ik heb ook geen idee waarom die dat doet maar normaal komen we nooit bij dat soort snelheden dus doen wij er niks mee.

maar ben wel benieuwd wat de rede kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Waarschijnlijk minder dan optimale balancering van een of meerdere wielen. Onregelmatig trillen kan een combinatie zijn van verkeerde balancering van meerdere wielen waarvan de trillingen elkaar soms versterken en soms annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:00:
jammer, waarom wil je eigenlijk een 850? en geen 940 of V70 classic of iets in die richting?
Wil eigenlijk onder de 1450KG blijven kwa gewicht, dan is het nog enigzins te betalen. V70 gaat daar net overheen, en de 7-940 vind ik eerlijk gezegt niet heel mooi.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Albantar,kan dit ook de rede zijn waarom de vorige XC90 ook vaak trilde bij (NL) snelwegsnelheid (deze had chip)

@NoFearCreations, heb je voorkeur aan een sedan of estate of een bepaald modeljaar/model? want ik denk dat er zat keuze is kwa modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Trillen bij snelheden rond de 130 is hoogstwaarschijnlijk een slecht uitgeblanceerd wiel aan de voorkant.

Trillingen bij 160 doet mij meer denken aan iets in de ophanging

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Van de 850 vind ik de Estate mooier, en wil geen fase 1. Maar wil nu best concessies doen. Automaat, CC, en airco zijn een pré.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat vind ik redelijke dingen, en een Estate is idd mooier. maar zijn dat niet veel eisen voor een iets ouder model? (niks beledigends voor 850 rijders ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

O ja, ik zag trouwens vandaag een koperkleurige V70 R AWD rijden. Mooie bak... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Darkstar schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:49:
Trillen bij snelheden rond de 130 is hoogstwaarschijnlijk een slecht uitgeblanceerd wiel aan de voorkant.

Trillingen bij 160 doet mij meer denken aan iets in de ophanging
Dan ga ik de schokdempers laten checken. Hij zoekt/dweilt een beetje boven de 130.

[ Voor 5% gewijzigd door Vinnienerd op 31-08-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mphilipp schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:58:
[...]

Ik kom nooit in de bergen met de auto; daar heb ik mijn motor voor. Dan is 70pk zat om in te halen ;)
Maar jij hebt 200+ pk voor die ene keer per jaar dat je in de bergen bent en wil inhalen? Interessant.
Nee ik heb het helaas niet :P ben het wel aan het overwegen. Maar niet alleen voor de bergen ;)
itsalwaysme schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:40:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Die D2 (mits genoeg toeren) trekt het in de bergen gemakkelijk. Ook het inhalen. Heb van de winter en van de zomer leuke weggetjes gehad. Het ligt meer aan de bestuurder dan de auto, als mensen niet makkelijk boven komen.

En om eerdere opmerkingen over leaserijders onderuit te halen: Ja er zijn leaserijders die hun auto aftrappen. Maar ook een stel (waaronder ik) die denken: De auto is niet van mij, waarom zou ik iets van een ander wel kapot maken/aftrappen. En ik ben het ook wel met Albantar eens, het is ook leuk om zuinig(er) te rijden. Ik rij tegenwoordig vaker korte stukjes, en in files etc. En haal ook wel de 4,7 a 4,8. Wat dus wel iets van 5l/100km zijn. Vind ik niet slecht als ik het vergelijk met de Megane's en de Focussen bij ons op de afdeling.
Dat mag.
Ik heb een chip tunned D2 en ik vond dat die zelfs te kort komt.
Maar ik rijdt dan een tempo waarmee de snelste "locals" ook rijden. Dus dat is dan wel echt vlot. En dan moet je ook relatief snel verkeer helling op in kunnen halen. En dat wil dan niet. Dus moet je er lang achter blijven hangen tot je een rechter stuk krijgt of een stuk naar beneden. Anders ben je niet ruim voor de bocht er voorbij.
Ik zie sommige echt pas vlak voor de bocht er voor bij zijn. Dat is zo link. Je weet niet wat er achter die bocht zit. Voor het zelfde geld komt er een met ook 80-100 aan zetten en dan? is het nog maar de vraag of je op tijd kan uitwijken omdat je misschien nog naast die andere auto zit.
En dan is dat extra vermogen dus nodig. Zodat je net als met een motor er snel voorbij kan en dus ruim voor de bocht weer rechts zit.

Je hebt gelijk dat een D2 genoeg is als je normaal tempo rijdt. En als je niet snel hoeft te kunnen versnellen is het meer dan voldoende.
In Nederland zou je ook genoeg hebben aan 80 pk :)

En over dat lease rijder verhaal. Helemaal mee eens. Ik heb goed voor mijn C30 gezorgd. Ja ik gebruikte hem wel "extreem". Ik heb er wat rondjes mee op de Nurburgring gereden (ik weet het grijs gebied of het wel of niet mag. Hier stond in ieder geval niet expliciet vermeld dat het niet mocht. Maar ik weet dat je problemen kan krijgen. In ieder geval had ik de waarde van de auto cash op de rekening staan voor het geval het fout zou gaan en dan zou ik hem meteen kunnen afbetalen. Wel zo netjes)
Maar mijn banden slijtage was ondanks dat normaal 40-45K op die sport banden die er af fabriek onder zaten (achter 80-85k). Remmen eens in de 110.000. Kunnen langer mee maar ook veel korter.
Motor altijd goed warm gereden voordat ik er vol gas mee ging rijden. Ook in de winter altijd rustig aan tot hij op temp was en dan pas meer gas geven.

Ik heb ook nooit rare problemen gehad. Een keer een sensor in het uitlaat systeem moeten laten vervangen. Maar daar kon ik niets aan doen. Bij inname zijn er ook geen dingen naar boven gekomen. En kreeg van collega's te horen dat de auto er erg netjes uit zag voor een auto van meer dan 4 jaar en 180.000 km oud.

Maar ik ken ook collega's waarbij de auto misschien een jaar oud is en nu al klinkt of die 400.000 gelopen heeft en 20 jaar oud is. Helemaal aan het ratelen. Die trok hem ook vol open toen hij nog koud was. En heb ook verhalen gehoord van motor swaps. Echt idioot dat je zo iets in zo'n korte tijd dusdanig kapot maakt.

En hyper mile'en is inderdaad leuk :) maar wel erg inspannend om echt laag te komen zonder het verkeer veel te hinderen. Ik probeer dan alleen maar in te halen als ik heel veel ruimte heb. Want ik vind het niet netjes om het andere verkeer op te houden omdat ik langzaam wil inhalen. Maar ik doe het maar af en toe.
Meestal rijd ik gewoon "normaal" de max snelheid 1-2km/h er boven.

Alleen in duitsland wil ik wel eens gek doen. Maar dan rijdt ik hem eerst goed warm. En zolang je niet in het rode gebied komt is er ook niets aan de hand. Moet hij prima kunnen hebben. En mijn vorige wagen heeft dat wel bewezen. 190.000 probleem loze kilometers met 140pk-300nm ipv de standaard 109-240.
Zo zie je maar als je er netjes mee om gaat kan dat prima. Andere krijgen het met standaard vermogens al kapot :'(

[ Voor 32% gewijzigd door Astennu op 31-08-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
itsalwaysme schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:40:
Het ligt meer aan de bestuurder dan de auto, als mensen niet makkelijk boven komen.
Volledig mee eens, veel klagende mensen compenseren hun tekort aan anticiperend vermogen met motor vermogen. Uiteraard rijdt een wat grotere motor wat makkelijker in de bergen, maar vaak kun je met een kleine motor meer dan voldoende.

Bij een kleine motor ben je vaak alleen wat meer afhankelijk van het juiste toerental en de juiste versnelling, bij een grote motor kun je daar wat minder precies in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
fredkroket schreef op maandag 02 september 2013 @ 21:50:
[...]

Volledig mee eens, veel klagende mensen compenseren hun tekort aan anticiperend vermogen met motor vermogen. Uiteraard rijdt een wat grotere motor wat makkelijker in de bergen, maar vaak kun je met een kleine motor meer dan voldoende.

Bij een kleine motor ben je vaak alleen wat meer afhankelijk van het juiste toerental en de juiste versnelling, bij een grote motor kun je daar wat minder precies in zijn.
Ben ik het niet helaal mee eens. Als je lange stukken rechte weg hebt. Ja. maar als je op korte stukken in wilt halen met een D2 kun je anticiperen wat je wilt maar gaat het je gewoon niet veilig lukken. En kun je dus niet inhalen.

Voor normaal gebruik prima maar je moet niet proberen in de bergen snel te zijn als je trager verkeer regelmatig voor bij wilt. Als je echt in de bergen zit heb je amper lange rechte stukken.

Als je het vergelijkt met een motor die kan op hele korten stukken er al voorbij omdat hij gewoon zo snel optrekt en minder lang is. Helaas hebben we geen X-Ray vision en kun je niet zien wat er achter de bocht zit en soms weet je dat je met een D2 vlak voor die bocht pas terug kan en dus gevaarlijk bezig bent als je daar gaat inhalen.

Maar goed je zou kunnen zeggen dat dat ook anticiperen is. Ik haal het niet op een veilige manier. Dus niet doen :) Maar er zijn wel mensen die inderdaad wat meer mogen anticiperen. Dat ben ik wel met jullie eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 02-09-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Mwa, niet mee eens. Mijn eerste auto was een Daihatsu Cuore, 850cc 3-cilinder met 40 pk (ofzoiets?), en ik heb nog nooit gehad dat ik dacht van 'Dit is onveilig', wat betreft vermogen dan ;)
Als je perse een meer vermogen hebt om in te halen, dan was het imo sowieso al niet veilig, want tijdens het inhalen bereik je dan ook (makkelijk) snelheden die niet legaal zijn.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Inmiddels de zoektocht naar een nette 850 op een laag pitje. Kreeg een Alfa 166 2.5 V6 aangeboden voor een bedrag wat ik niet kon weerstaan. Kijk over een paar maanden wel weer of er wat meer een beter aanbod in de 850's is.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoeveel hebben ze je erbij gegeven dan?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Shit man, je koopt wel echt 'risicovolle' auto's waar je financieel echt totaal leeg op kan lopen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij dat nieuwe concept van Volvo zie je trouwens weer een beetje de "vinnetjes" (en andere lijnen) van de 1800 terugkomen. <3

Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1my5rabdtv0_600.jpg

Afbeeldingslocatie: http://theinvisibleagent.files.wordpress.com/2011/04/1962-volvo-p1800-white-795833.jpg

Mooi ding!

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 03-09-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:15:
Als je perse een meer vermogen hebt om in te halen, dan was het imo sowieso al niet veilig, want tijdens het inhalen bereik je dan ook (makkelijk) snelheden die niet legaal zijn.
Een tijdje terug, een lange baan, (kilometertje of 15 vanaf Eindhoven richting België) waar je enkel een tractor ed. mag inhalen. Je mag er gewoon 80 buiten de kernen, maar een tractor doet meestal maar iets van 20-30km/h. Er zitten wel eens wat bochtjes in de weg, dus je hebt niet altijd veel tijd. Daar had ik de laatste keer met mijn D2 eigenlijk net wat te kort. Maar ik hoef geen 120km/h te halen om die tractor voorbij te gaan.

En die hele weg achter een tractor hangen is ook niet interessant, dat scheelt bijna 20 min op een afstand van 15km om 30km/h te moeten rijden ipv. 80km/h. En ja, ik kwam uit Nieuwegein dus ik wou graag snel terug thuis zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 03-09-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Met een D2 kan je als je echt vlot wil zijn tot over de 100 doortrekken in de 3e versnelling. Of als je de motor niet te veel wil laten schrikken ( ;) ) dan kan je tot 80 in de 3 en dan snel naar de 4 en weer gas erop.

Daarnaast rijden de meeste trekkers op zo'n weg eerder 50 dan de voor hun eigenlijk toegestane 16km/u...

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 03-09-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 25-09 14:18

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

jeuj; donderdag de V40 ophalen en de C30 inleveren...

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kluyze schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:19:
[...]
Een tijdje terug, een lange baan, (kilometertje of 15 vanaf Eindhoven richting België) waar je enkel een tractor ed. mag inhalen. Je mag er gewoon 80 buiten de kernen, maar een tractor doet meestal maar iets van 20-30km/h. Er zitten wel eens wat bochtjes in de weg, dus je hebt niet altijd veel tijd. Daar had ik de laatste keer met mijn D2 eigenlijk net wat te kort. Maar ik hoef geen 120km/h te halen om die tractor voorbij te gaan.
Het op dat soort weggetjes ook een kwestie van klaar staan. Goed langs de trekker kijken en als je een geschikte bocht aan ziet komen al op de juiste afstand van die trekker zitten, poot klaar om even 1 of 2 versnellingen terug te gaan en 'gedecideerd' inhalen. Het is een kwestie van timing.

Eigenlijk is dit een goede reden om tegen die snelheidsbegrenzer te zijn die ze willen gaan invoeren. Het kan ook een vrachtwaggel of busje zijn die 50 voor je kachelt waar je 80 mag. Dan kan het dus best zijn dat je even 90 moet rijden om in te halen. Dat moet kunnen. Maar door die begrenzer kun je dat dus wel schudden. Ook op de snelweg wordt het dan vrijwel onmogelijk om in te halen. Of de hele snelweg wordt gewoon geblokkeerd doordat iemand die 95 rijdt vrijwel niet ingehaald kan worden. Of heeeeeeel langzaam. Dat wordt heel erg frustrerend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:05:
[...]

Het op dat soort weggetjes ook een kwestie van klaar staan. Goed langs de trekker kijken en als je een geschikte bocht aan ziet komen al op de juiste afstand van die trekker zitten, poot klaar om even 1 of 2 versnellingen terug te gaan en 'gedecideerd' inhalen. Het is een kwestie van timing.

Eigenlijk is dit een goede reden om tegen die snelheidsbegrenzer te zijn die ze willen gaan invoeren. Het kan ook een vrachtwaggel of busje zijn die 50 voor je kachelt waar je 80 mag. Dan kan het dus best zijn dat je even 90 moet rijden om in te halen. Dat moet kunnen. Maar door die begrenzer kun je dat dus wel schudden. Ook op de snelweg wordt het dan vrijwel onmogelijk om in te halen. Of de hele snelweg wordt gewoon geblokkeerd doordat iemand die 95 rijdt vrijwel niet ingehaald kan worden. Of heeeeeeel langzaam. Dat wordt heel erg frustrerend...
gewoon hopen dat ze er ook een ondergrens aan hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:42:

Dat mag.
Ik heb een chip tunned D2 en ik vond dat die zelfs te kort komt.
Maar ik rijdt dan een tempo waarmee de snelste "locals" ook rijden. Dus dat is dan wel echt vlot. En dan moet je ook relatief snel verkeer helling op in kunnen halen. En dat wil dan niet. Dus moet je er lang achter blijven hangen tot je een rechter stuk krijgt of een stuk naar beneden. Anders ben je niet ruim voor de bocht er voorbij.
De locals in Italie rijden met hun Punto met 60pk en krap 100Nm tegen de bergen op met een snelheid die ik niet bij kon houden met 105pk en 175Nm. Dus met een getunede D2 zou je toch zat vermogen en vooral koppel moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
J0YR1D3R schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:43:
[...]

De locals in Italie rijden met hun Punto met 60pk en krap 100Nm tegen de bergen op met een snelheid die ik niet bij kon houden met 105pk en 175Nm. Dus met een getunede D2 zou je toch zat vermogen en vooral koppel moeten hebben?
Ghehe de mensen die ik tegen kwam die sneller waren dan ik hadden heel wat meer. OF waren echt gevaarlijk bezig.
Maar wat hier boven gezegd wordt is ook wel waar. Als je meer vermogen wilt om snel in te halen. Ga je waarschijnlijk ook boven de maximum snelheid.

Mja ik kom daar vaak mensen tegen die er onder rijden. Dus ga je over het maximum er voor bij om vervolgens de maximum snelheid te rijden (max 10-15km/h er boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beschuitfluiter schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:28:
jeuj; donderdag de V40 ophalen en de C30 inleveren...
maak een foto's van de 2 bakkies bij elkaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

De 166 heb ik kunnen kopen voor een prijs, dat ik alleen in onderdelen al winst maak. Heeft full options, en nieuwe APK. Daar is over een maand of wat wel wat winst op te maken. Kan ik weer in een hoger segment naar een 850 gaan kijken.

---RAWE CEEK!!!---

Pagina: 1 ... 35 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.