Het grote Volvo topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 92 Laatste
Acties:
  • 470.476 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:37

mphilipp

Romanes eunt domus

Eind van dit jaar komt er een mooie C30 vrij met dan iets van 120k op de klok. Altijd keurig in gereden. Niet binnen gestaan en niet van een oud vrouwtje, maar wél ex-lease. Als de leasemaatschappij tenminste een schappelijke prijs vraagt. Dat wil nog wel eens tegenvallen hoor ik.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

RobbertDs1 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 18:05:
Tijdens de zoektocht naar een C30 deze tegen gekomen:
http://www.autoscout24.nl...?id=234374906&asrc=st%7Cs
Hij bevalt me wel alleen de leeftijd spreekt me niet zo aan, de km's daarin tegen wel.
Het 2010 model vind ik persoonlijk iets mooier, maar daar betaal je dan ook voor.
Is het trouwens duur om gespoten bumpers/skirts te kopen?
Wil je een beetje een leuk geluidje dan raad ik ook aan om te kijken naar tenminste de High Performance Audio. Dit zie je doordat de portieren t.h.v. de buitenspiegels aan de binnenkant tweeters hebben.

Ik kan zo niet zien of dat ook bij die auto is, mocht je een proefrit maken dan staat het ook in het scherm bij opstarten, zoals:

Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/3883/17112007004pf9.jpg

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 09:48
RomeoJ schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 18:46:
[...]

Wil je een beetje een leuk geluidje dan raad ik ook aan om te kijken naar tenminste de High Performance Audio. Dit zie je doordat de portieren t.h.v. de buitenspiegels aan de binnenkant tweeters hebben.

Ik kan zo niet zien of dat ook bij die auto is, mocht je een proefrit maken dan staat het ook in het scherm bij opstarten, zoals:
Tnx voor de tip, ik ga morgen eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dan kan je ook juist een ander kleurtje nemen. Ik zie wel eens een witte C30 rondrijden met een "cappuccino" body kit, ziet er heel gaaf uit. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.carsandtuning.org/wp-content/uploads/2006/11/volvo-c30.jpg

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 08:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Deze kleurencombinatie vind ik niet mooi, maar er zijn ongetwijfeld mooie combinaties te kiezen. Spannende velgen zijn dat trouwens d:)b

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 17:51
mphilipp schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 18:44:
Eind van dit jaar komt er een mooie C30 vrij met dan iets van 120k op de klok. Altijd keurig in gereden. Niet binnen gestaan en niet van een oud vrouwtje, maar wél ex-lease. Als de leasemaatschappij tenminste een schappelijke prijs vraagt. Dat wil nog wel eens tegenvallen hoor ik.
Altijd goed onderhouden heb ik ook zo m'n twijfels in. Bedrijfswagens worden in de regel zo minimaal mogenlijk onderhouden. Het ding moet blijven rollen meer niet. Elk onderhoud kost de lease maatschappij alleen maar geld.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En waarin is dat slechter dan het onderhoud dat de gemiddelde eigenaar doet, vooral in crisistijd? ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

martijn_tje schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 20:47:
[...]
Altijd goed onderhouden heb ik ook zo m'n twijfels in. Bedrijfswagens worden in de regel zo minimaal mogenlijk onderhouden. Het ding moet blijven rollen meer niet. Elk onderhoud kost de lease maatschappij alleen maar geld.
Je kunt twijfels hebben, maar ik heb liever dat je het onderbouwt dan het zomaar poneert als waarheid. De leasemaatschappij heeft geen belang bij een slecht onderhouden auto, want die leeft niet lang. Hij krijgt gewoon het reguliere onderhoud zoals Volvo voorschrijft en niets minder. Iets met garantie zeg maar.
Ik weet niet of iemand meer doet dan dat. Jij?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 23:18
Leaseauto's worden juist goed onderhouden is mijn ervaring. Er wordt alleen wel meer dan eens wat ruig mee gereden, omdat de berijder vaak toch zelf de kosten niet heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42

mr_petit

opperprutser

Onderhoud speelt maar een heel heel heeeeeel klein deel van hoe de auto er na 3 jaar bijstaat.

3 jaar afraggen (wat je bij lease ziet, en nog veel erger bij huurauto's) is veel meer van invloed.
Dat is gewoon een logisch gevolg van dat mensen heel anders met spullen van anderen omgaan dan met hun eigen spullen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 02-08-2013 21:49 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07
Onderhoud is idd zeer goed, bij al m'n leasewagens die ik heb gehad was onderhoud gewoon verplicht bij de intervallen. Staat ook in de overeenkomst.
Ik kan met droge ogen beweren dat mijn ex leaseautos stuk voor stuk perfect onderhouden auto's waren.

Veel leaserijders gaan ook gewoon goed met de auto om, als zijnde hun eigen auto. Ik heb dit altijd gedaan, en bijna al mijn collega's idem.
Niet elke leaserijder is een aso.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik denk dat het ook vaak wel aan het type auto kunt zien welk soort mensch erin gereden heeft.

Ik zou zo een ex lease kopen.
Ik vraag me alleen af hoeveel km's die eco motortjes van tegenwoordig kunnen hebben. De toekomst zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Leaseauto's die door hun berijders worden afgeragd zijn meestal de goedkope "dertien in een dozijn" auto's, puur gekozen omdat het goedkoop is. De wat specialere auto's wordt meestal veel voorzichtiger mee omgesprongen. (Ik koester "mijn" C30je veel meer dan mijn vorige Prius, dat is wel iets wat zeker is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07
Ik denk dat het ook een beetje met leeftijd te maken heeft.
Daarmee zeg ik niet dat elke jonge berijder scheurt, en elke ouwe (zoals ik) met een slakkegangetje rijdt.

Zoals de agenten van blik op de weg altijd zeggen: "daar heb je weer een petje"

Ik rij zelf nu in mijn 7e leaseauto, ik geef toe dat ik in de eerste wat ruiger reed dan nu. Al zou ik die eerste ook zonder blikken of blozen direct kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door rinkel op 02-08-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mr_petit schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 21:49:
3 jaar afraggen (wat je bij lease ziet, en nog veel erger bij huurauto's) is veel meer van invloed.
Ware het niet dat de garage de staat van de auto moet doorgeven (beschadigingen e.d) en men het niet accepteert als je die auto écht afragt. Volgens mij zijn het allemaal vooroordelen van mensen die geen leaseauto hebben. Ik moet een berijdersovereenkomst tekenen en ik wordt er echt wel op aangesproken als ik de boel sloop.
Ik rij nu al een hele poos leaseauto's (nog nooit een eigen auto gehad) en misschien dat men in de jaren '90, toen de bomen de hemel in groeiden, wat toleranter was. Maar de leasemaatschappijen kijken die auto's echt wel na als ie weer terugkomt. En wat kapot is mag je gewoon betalen.

btw: als de garage 'm aan de computer hangt, kunnen ze van alles zien. Als ik 'm steeds tot de begrenzer doortrek, komt dat eruit.

[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 02-08-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Even een ander onderwerp, vandaar een nieuwe post.

Ik begin ernstig te twijfelen over mijn keuze voor het Connected Touch met navigatie. Ik lees er alleen maar slechte verhalen over. Het is een Parrot unit die gebasseerd is op Android, die voor Volvo onder handen is genomen. Dat betekent dat ie nóg beperkter is geworden. Je kunt er geen eigen Android software op zetten, en uit de Parrot market mag je ook al niet de andere navigatie (TomTom bv) kiezen/kopen. Functionaliteit als de smartlink (apps van je Android Smartphone op het CT scherm draaien) is ook alweer eruit gehaald.
Integratie is slecht; je moet bv steeds weer de navi (iGo) opstarten als de auto uit is geweest (benzinestation bv) en dat werkt omslachtig en duurt lang.

Als ik het zo zie, heb je er eigenlijk geen bal aan. En dat kost dan €500 extra (bij Plusline business pakket), maar ik zit met een systeem dat erger dicht zit als Apple, minus de functionaliteit (met een ingebouwde iOS toestand zou ik nog kunnen leven). Volvo is hier een beetje tever gegaan. Helaas. Ook zijn er problemen met de GPS ontvangst, maar dat komt door slechte montage van de antenne. De dealers moeten hier nog leren blijkbaar.
De Parrot unit heeft de mogelijkheid om eigen apk's (Android programma's) te installeren via de sd kaart. Maar voor Volvo is dat eraf gehaald en je kunt ook geen programma's downloaden en installeren. Rooten is erg lastig/moeilijk/onmogelijk gemaakt door bepaalde opties eruit te halen. Ik denk dat alleen de unit er fysiek uit halen bepaalde connectoren blootlegt die je nodig hebt om het ding te kraken. Maar dan nog. Ik denk dat dit een totaal mislukte poging is van Volvo om 'mee te doen' met de in-car-multimedia rage.De Parrot is op XDA al geroot, maar er wordt aangegeven dat het met die Volvo nog niet voor elkaar is.

Ik denk dat ik 'm maar weer afbestel en kijk hoever ik met dat rotte RTI kom. Want die zit in dat pakket, het kan niet zonder. Als dat niet bevalt, koop ik net zo lief een TomTom die ik dan maar op het dash erbij plak. Zonde van dat mooie extra scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mphilipp schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 22:46:
En wat kapot is mag je gewoon betalen.
En dat is onwettig.

Volgens de wet is een leaseauto een arbeidsmiddel. En volgens de wet mag een werknemer niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan arbeidsmiddelen tenzij de schade te wijten is aan roekeloos of opzettelijk gedrag van de werknemer. Privé-gebruik zorgt wel voor een grijs gebied, maar dan nog vloeit het eigen risico dat de leasemaatschappij aan de werkgever in rekening brengt voort uit een overeenkomst tussen de werkgever en de leasemaatschappij, waarop de werknemer geen invloed heeft, waardoor de werkgever ook in dat geval een verhoogde aansprakelijkheid heeft. Al met al wijst de jurisprudentie uit dat zelfs wanneer er schade ontstaat door de schuld van de werknemer tijdens een privé-rit (wel schuld - maar geen roekeloosheid of opzet), het van goed werkgeverschap getuigt om het door de leasemaatschappij in rekening gebrachte eigen risico niet door te belasten aan de werknemer. (En sowieso mag dat dan niet worden ingehouden op het salaris.)

Oftewel, in de praktijk is het zo dat de werkgever alleen het eigen risico mag doorbelasten aan de werknemer als:
- de werkgever kan aantonen dat de werknemer roekeloos handelde of opzettelijk schade veroorzaakte.
- of als de schade ontstond tijdens privé-gebruik door schuld van de werknemer (maar zonder opzet of roekeloosheid), en de werkgever er weinig waarde aan hecht om zich als goed werkgever te gedragen.

Na 4 a 5 jaar en 100.000 a 200.000km kan je niet verwachten dat een auto in pico bello "als nieuw" staat wordt ingeleverd. Enige gebruiksschade (deukjes, krasjes, vlekjes, etc.) is niet te voorkomen en kosten daarvoor die door de leasemaatschappij in rekening worden gebracht zijn overduidelijk voor risico van de werkgever.

Veel werkgevers hebben daar alleen lak aan en berekenen dat soort kosten gewoon door aan de werknemer. Maar stel jezelf eens de vraag: als je werklaptop die je van je werkgever hebt gekregen stuk gaat, moet je dat dan ook zelf lappen? Stel dat je werkt met een thermografische camera of andere apparatuur die tienduizenden euro's waard is en die laat je vallen tijdens je werk, moet je daar dan als werknemer ook voor opdraaien? Nee, natuurlijk niet, want de wet stelt dat werknemers nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade die zij tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden veroorzaken en die bescherming wordt door jurisprudentie ook uitgerekt naar schade aan arbeidsmiddelen die buiten werktijd ontstaat (bijvoorbeeld apparatuur die je na het werk mee naar huis neemt en die dan stuk gaat). En zoals gezegd, een leasewagen is in eerste instantie ook gewoon een arbeidsmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
mphilipp schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 22:56:
Even een ander onderwerp, vandaar een nieuwe post.

Ik begin ernstig te twijfelen over mijn keuze voor het Connected Touch met navigatie. Ik lees er alleen maar slechte verhalen over. Het is een Parrot unit die gebasseerd is op Android, die voor Volvo onder handen is genomen. Dat betekent dat ie nóg beperkter is geworden. Je kunt er geen eigen Android software op zetten, en uit de Parrot market mag je ook al niet de andere navigatie (TomTom bv) kiezen/kopen. Functionaliteit als de smartlink (apps van je Android Smartphone op het CT scherm draaien) is ook alweer eruit gehaald.
Integratie is slecht; je moet bv steeds weer de navi (iGo) opstarten als de auto uit is geweest (benzinestation bv) en dat werkt omslachtig en duurt lang.

Als ik het zo zie, heb je er eigenlijk geen bal aan. En dat kost dan €500 extra (bij Plusline business pakket), maar ik zit met een systeem dat erger dicht zit als Apple, minus de functionaliteit (met een ingebouwde iOS toestand zou ik nog kunnen leven). Volvo is hier een beetje tever gegaan. Helaas. Ook zijn er problemen met de GPS ontvangst, maar dat komt door slechte montage van de antenne. De dealers moeten hier nog leren blijkbaar.
De Parrot unit heeft de mogelijkheid om eigen apk's (Android programma's) te installeren via de sd kaart. Maar voor Volvo is dat eraf gehaald en je kunt ook geen programma's downloaden en installeren. Rooten is erg lastig/moeilijk/onmogelijk gemaakt door bepaalde opties eruit te halen. Ik denk dat alleen de unit er fysiek uit halen bepaalde connectoren blootlegt die je nodig hebt om het ding te kraken. Maar dan nog. Ik denk dat dit een totaal mislukte poging is van Volvo om 'mee te doen' met de in-car-multimedia rage.De Parrot is op XDA al geroot, maar er wordt aangegeven dat het met die Volvo nog niet voor elkaar is.

Ik denk dat ik 'm maar weer afbestel en kijk hoever ik met dat rotte RTI kom. Want die zit in dat pakket, het kan niet zonder. Als dat niet bevalt, koop ik net zo lief een TomTom die ik dan maar op het dash erbij plak. Zonde van dat mooie extra scherm...
Ik heb de Sensus Connected Touch er ook bij besteld. Ik heb alle negatieve verhalen erover wel gelezen, maar het meeste gaat toch over de GPS ontvangst heb ik het gevoel. Dat is gewoon iets dat goed moet zijn, dus het lijkt me dat Volvo hier nog wel mee bezig gaat.

Dat mirrorlink is erg jammer inderdaad, dat was toch wel een hele gave optie inderdaad. Staat ook een filmpje op youtube waar je ziet dat het wel op een demo auto van Volvo zit, dus ze hadden het wel in het systeem zitten.

Wat betreft dat opnieuw opstarten van iGO als de auto is uitgeweest, dat hoeft pas als de auto langer dan 15 min uit is geweest voor zover ik weet. Connected touch sluit daarna pas af, dat gaat niet gelijk zodra je de auto uitzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...]

Ware het niet dat de garage de staat van de auto moet doorgeven (beschadigingen e.d) en men het niet accepteert als je die auto écht afragt. Volgens mij zijn het allemaal vooroordelen van mensen die geen leaseauto hebben. Ik moet een berijdersovereenkomst tekenen en ik wordt er echt wel op aangesproken als ik de boel sloop.
Ja, en het is ook zó duidelijk als je net met koude motor wegscheurt...
Sorry hoor, maar jouw redenering is een redenering van iemand die niets van auto's afweet (nofi).
De meeste schade (als in slecht gebruik) zie je niet aan de buitenkant en manifesteert zich vooral bij hogere km standen (200dkm oid). Waarom denk je dat lease contracten altijd tussen de 150 en 200dkm aflopen?
De hele suspensie, motor, koppeling, versnellingsbak, aandrijfassen.... allemaal niet zichtbaar, en daar gaat een garage ook helemaal niets aan doorgeven.

Uiteindelijk is het heel simpel: als je s'ochtends vroeg iemand als een gek ziet wegscheuren dan kunnen het 2 personen zijn:
1. oude auto met als berijder een petje (bmw, golfje, crx je kent het wel)
2. Leaserijder

Niemand doet dat met z'n eigen auto.
Ook het 'leaseauto's zijn altijd goed onderhouden' is echt een kulargument. Als jij een ex lease koopt is ie 3-4 jaar oud. Als jij een niet-lease 3-4 jaar oude auto koopt dan heeft ie ook echt wel al z'n beurtjes gehad. Anders heb je sowieso geen recht op garantie. Iemand die uit z'n eigen zak effe 30 mille oid lapt voor een auto is er echt wel zuinig op hoor. (ik weet niet of je ooit zelf in 1 keer zoveel geld hebt uitgegeven aan een auto...). Mensen die zelf gewoon het volledige bedrag voor hun nieuwe auto moeten dokken gaan daar echt anders mee om. Mensen die iets anders beweren hebben denk ik nog nooit een nieuwe auto gekocht.

Ik zal iig niet snel een ex lease kopen tenzij ik weet van wie hij is geweest.

Ik zeg niet dat elke leaserijder z'n auto afragt, maar àls je een vrij nieuwe auto afgeragd ziet worden is het wel altijd een lease rijder......
Je zou maar de volgende bestuurder van die auto zijn.....'ja hij zag er zó goed uit, maar nu blijken alle rubbers en kogels aan vervanging toe te zijn omdat er altijd zo hard mee over drempels gereden is.....'
[...]
btw: als de garage 'm aan de computer hangt, kunnen ze van alles zien. Als ik 'm steeds tot de begrenzer doortrek, komt dat eruit.
En dat is dus niet waar.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 03-08-2013 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mr_petit schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:36:
[...]
Sorry hoor, maar jouw redenering is een redenering van iemand die niets van auto's afweet (nofi).
En jij als iemand die een hekel heeft aan leaserijders :+ Ik hoor dit soort lulkoek veel en ik vraag me af hoe mensen aan de buitenkant kunnen zien dat het een leaseauto is. En ik zie mensen met beiden rare dingen doen. Leaserijders zijn geen apart ras mensen hoor. Er zullen er best tussen zitten die 'm afrossen, maar dat heb je ook met bezitters van auto's. Niet iedereen gaat er slecht mee om omdat ie niet van hen is. Je breekt een huurhuis ook niet af omdat het niet van jou is. Onzinverhalen, vooroordelen en vooringenomenheid meer niet. En heel misschien jaloezie ofzo. Ik weet het niet.
Ik zeg niet dat elke leaserijder z'n auto afragt, maar àls je een vrij nieuwe auto afgeragd ziet worden is het wel altijd een lease rijder......
En jij stapt elke keer uit om het te vragen zeker. Hou toch op, man!

Maar goed, ik heb gezegd wat ik te zeggen heb. Laten we er geen oeverloos gehaal en getrek van maken.

[ Voor 11% gewijzigd door mphilipp op 03-08-2013 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mphilipp schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 01:53:
[...]

En jij als iemand die een hekel heeft aan leaserijders :+
Hoe kan ik nou een hekel hebben aan leaserijders? Het is toch niet mijn auto die afgeragged wordt? Ik ben toch niet de baas die het bedrag moet opbrengen? Ze betalen extra bijtelling, dus toch mooi voor de staatskas?
Ik hoor dit soort lulkoek veel en ik vraag me af hoe mensen aan de buitenkant kunnen zien dat het een leaseauto is.....
Onzinverhalen, vooroordelen en vooringenomenheid meer niet. En heel misschien jaloezie ofzo
Ik weet toch ongeveer wel wie er bij mij in de straat een leaseauto heeft? En wie van mijn vrienden leased?
En ik zie toch ook hoe er met die auto's omgesprongen wordt? Daar zit gewoon een verschil tussen met de mensen die hun eigen auto nieuw kopen. Dat is geen onzinverhaal en geen vooroordeel, en al helemaal geen jaloezie (waar moet ik dan jaloers op zijn? Ik kocht vorig jaar gewoon een nieuwe xc70 met de opties die ik wou bij de dealer (eigen baas dus.....)....). Het is niet dat ik mezelf in een oud gebakje moet verplaatsen ofzo. Ik koop een auto waar leaserijders doorgaans van dromen.

Het is gewoon een constatering, en compleet logisch te verklaren omdat mensen met andermans spullen gewoon minder zuinig omgaan dan met hun eigen spullen. Ik zeg ook niet dat àlle leaserijders zo zijn, maar gemiddeld wèl. Gemiddeld wordt er gewoon veel slordiger mee omgesprongen.
Ik denk dat je zelf een keer je ogen open moet doen. Ook betreffende wat een garage met de computer aan je auto kan zien en hoe slijtage in techniek zich manifesteerd. Waarom denk je dat een leasecontract tussen de 150dkm en 200dkm afloopt? Ik rij als het moet gewoon door tot 400dkm oid zonder dat 'kosten voor onderhoud heel erg uit de pan gaan rijzen'. Maar leasemaatschappijen hebben kennelijk een andere visie (ra ra ra hoe zou dat toch komen?!?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mr_petit schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 02:50:
Het is gewoon een constatering, en compleet logisch te verklaren omdat mensen met andermans spullen gewoon minder zuinig omgaan dan met hun eigen spullen. Ik zeg ook niet dat àlle leaserijders zo zijn, maar gemiddeld wèl. Gemiddeld wordt er gewoon veel slordiger mee omgesprongen.
[Citation needed]...

Er zijn inderdaad mensen die met andermans spullen minder zuinig omgaan dan met eigen spullen. Maar ook mensen die juist wel zuinig omgaan met andermans spullen omdat het andermans spullen zijn. Ik zie het ook aan de laptops en telefoons van mijn users. Sommigen presteren het om hun apparatuur er na een paar maanden uit te laten zien alsof het jarenlang op een vuilnisbelt heeft gelegen, anderen leveren na drie, vier of zelfs vijf jaar spullen in die er nog als nieuw uitzien. Laatst nog van een user die met pensioen ging een vier jaar oude ThinkPad T61 en een nog oudere klassieke Nokia-telefoon teruggekregen die er beide nog uitzagen alsof ze een week oud waren... Maar de meesten gaan er gewoon "gemiddeld" mee om.

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 03-08-2013 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
[...]

Hoe kan ik nou een hekel hebben aan leaserijders? Het is toch niet mijn auto die afgeragged wordt? Ik ben toch niet de baas die het bedrag moet opbrengen? Ze betalen extra bijtelling, dus toch mooi voor de staatskas?

[...]

Ik weet toch ongeveer wel wie er bij mij in de straat een leaseauto heeft? En wie van mijn vrienden leased?
1) En ik zie toch ook hoe er met die auto's omgesprongen wordt? Daar zit gewoon een verschil tussen met de mensen die hun eigen auto nieuw kopen. 2) Dat is geen onzinverhaal en geen vooroordeel, en al helemaal geen jaloezie (waar moet ik dan jaloers op zijn? Ik kocht vorig jaar gewoon een nieuwe xc70 met de opties die ik wou bij de dealer (eigen baas dus.....)....). Het is niet dat ik mezelf in een oud gebakje moet verplaatsen ofzo. 1) Ik koop een auto waar leaserijders doorgaans van dromen.

2) Het is gewoon een constatering, en compleet logisch te verklaren omdat mensen met andermans spullen gewoon minder zuinig omgaan dan met hun eigen spullen. Ik zeg ook niet dat àlle leaserijders zo zijn, maar gemiddeld wèl. 2) Gemiddeld wordt er gewoon veel slordiger mee omgesprongen.
Ik denk dat je zelf een keer je ogen open moet doen. Ook betreffende wat een garage met de computer aan je auto kan zien en hoe slijtage in techniek zich manifesteerd. 1) Waarom denk je dat een leasecontract tussen de 150dkm en 200dkm afloopt? 1) Ik rij als het moet gewoon door tot 400dkm oid zonder dat 'kosten voor onderhoud heel erg uit de pan gaan rijzen'. Maar leasemaatschappijen hebben kennelijk een andere visie (1) ra ra ra hoe zou dat toch komen?!?)
1) aanname
2) vooroordeel
De discussie over hoe mensen ermee omgaan laat ik voor wat het is, ik zie juist hele andere dingen om mij heen dus daar worden we het nooit over eens. Waarom worden al die privé autos dan zo slecht onderhouden? Deuken, krassen, niemand doet er wat aan. Kijk maar naar het gemiddelde straatbeeld. Iedereen om mij heen met een mooie leaseauto die ze naar eigen smaak hebben uitgezocht is hier zuinig op. Dus dit wordt een oneindige discussie. Over de leasem kan ik je wel wat uitleggen:

Boven bepaalde kilometerstanden wordt een auto te onderhoudsgevoelig. Ook als je hem elke avond in de wax zet en droog blaast met de phone en hem daarna door elfjes laat knuffelen onder het fantastische mooie maanlicht. Dit is heel simpel kosten/baten analyse over het gemiddelde wagenpark en het omslagpunt ligt idealiter rond de 180.000km. Boven de 200k komen er vaak weer andere slijtage gevoelige onderdelen die duur zijn, waardoor een auto daarna periode x gereden moet worden om dit weer rendabel te maken. Verkopen is de betere keus voor de Leasem. Als jij jou xc70 (waar de meeste leaserijders echt niet van dromen hoor) netjes blijft onderhouden rij je 400k, als je doorblijft gaan 800k (mits er geen serieuze motor, carroserie, elektronica problemen of dergelijke optreden). Ik ken ook mensen om me heen die een auto nieuw gekocht hebben en inmiddels 500k erop hebben staan. Ze zeggen altijd, ja alleen regulier onderhoud maar dat zegt niets over de €'s die erin gaan zitten. Bepaalde onderdelen vervang je normaal nooit, behalve als je juist veel kilometers gaat rijden en die kunnen flink aantikken.

Dit kan een leasem ook doen maar dit is niet rendabel (genoeg). Want als iemand een 7 jaar oude auto zou leasen dan verwacht deze ook korting op zijn maandbedrag anders betaal je hetzelfde als nieuw. Ook worden de meeste defecten de eerste jaren door fabrieksgarantie gedekt, leasem betaald alleen regulier onderhoud. Dit is afhankelijk van merk na 2/3/4/5 jaar afgelopen. Als eigen baas hoef ik je de rekensom niet uit te leggen denk ik. Korting op tarief, ander soort duurder onderhoud wat volledig voor rekening leasem komt, etc. Niet winstgevend genoeg :+ Kunnen ze beter afscheid nemen en een nieuwe wagen inzetten. Daarom hebben contracten een bepaalde lengte, heeft niets met jou vooroordeel te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 03-08-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lijkt me een mooi moment om het weer over Volvo's te gaan hebben :)

Ik ga die C30 van mij (ja, een leasert; nee, niet afgeragd) vanmiddag maar eens even uitlaten op een mooi rondje Achterhoek dat ik van internet geplukt heb. Anders loop ik het risico dat ik 'em straks met MINDER dan 20.000 km op de teller moet inleveren (na 4 jaar, ja ;)).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08

Cheezus

Luiaard

thefox154 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:50:
... en droog blaast met de phone ...
Heb je daar tegenwoordig ook al een app voor? :+
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 11:47:
Anders loop ik het risico dat ik 'em straks met MINDER dan 20.000 km op de teller moet inleveren (na 4 jaar, ja ;)).
Wow, 5k per jaar in een leaseauto? En dan ook nog incl. privé kilometers? Er zijn er niet veel die je dat nadoen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

Reinier

\o/

Heeft iemand een V40 (MY13 of MY14) met de originele Volvo-lastdragers? Daar schijnen wat problemen mee te zijn (dragers te dicht op het dak, lakschade). Ik heb mede om die reden een gewoon setje van Thule gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Reinier schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 12:54:
Heeft iemand een V40 (MY13 of MY14) met de originele Volvo-lastdragers? Daar schijnen wat problemen mee te zijn (dragers te dicht op het dak, lakschade). Ik heb mede om die reden een gewoon setje van Thule gekocht.
Volvo gebruikt ook spul van Thule, dus het wil niet gelijk zeggen dat het dan goed is :)
Maar er loopt een topic op volvo-forum hierover, zijn inderdaad problemen mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom denk je dat een leasecontract tussen de 150dkm en 200dkm afloopt? Ik rij als het moet gewoon door tot 400dkm oid zonder dat 'kosten voor onderhoud heel erg uit de pan gaan rijzen'. Maar leasemaatschappijen hebben kennelijk een andere visie (ra ra ra hoe zou dat toch komen?!?)
Mensen willen (privé of lease) zo eens in de 4/5 jaar ook wel eens een nieuwe auto hebben. En met veel leaserijders tussen de 30dkm á 40dkm is dat een logische rekensom. Uiteraard telt het mee dat er ook extra onderhoud nodig is bij bepaalde km standen en dat leasemaatschappijen dan inderdaad daar niet in investeren. € 1000 onderhoud bij een hoge km stand is geen € 1000 extra dagwaarde als de auto er bijvoorbeeld het volgende jaar uit moet.

edit: mijn antwoord is deels al door thefox154 gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 03-08-2013 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

fredkroket schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:04:
[...]
Uiteraard telt het mee dat er ook extra onderhoud nodig is bij bepaalde km standen en dat leasemaatschappijen dan inderdaad daar niet in investeren.
Wat moet er dan extra - naast het reguliere onderhoud dus - gebeuren aan een auto? Eerlijke vraag, ik weet het niet. Als er iets aan een auto gedaan moet worden, wordt dat gewoon gedaan. Volvo heeft toch richtlijnen die je moet volgen? En dan vraag ik me af: wat doet een privé eigenaar dan? Ik zie die eerder bepaalde zaken overslaan als het financiëel even niet goed gaat. Of naar een beunhaas gaan.

Mijn auto gaat er in december uit. Pas nog net even een grote beurt gehad, maar die gaan ze echt niet overslaan. En als ik straks een maand voordat ie eruit gaat, weer een beurt nodig heeft, kan ik me niet voorstellen dat ze me een maand (+/- 3000km) laten rijden zonder die beurt. Degene die 'm koopt ziet meteen op het dashboard staan dat ik een beurt heb overgeslagen en aan het onderhoudsboekje kunnen ze zien dat het niet goed zit. Lijkt me dus niet realistisch.

Wie helpt me uit de droom met een praktijkverhaal. Ik hoor alleen vermoedens. Graag een reëel verhaal, dat representatief is voor de leasemarkt.

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 03-08-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat ik zie is een aanname?!? Mijn ogen bedenken zelf iets? Die auto van daarnet reed daar niet in het echt?
Weet je wel wat de betekenis is van een constatering? Waarschijnlijk niet.
Ik zie toch gewoon hoe mensen met hun leaseauto omspringen?
Je ziet het ook aan reacties over schades; ook hier op het forum (bijv. show je auto topic). Mensen die heel licht doen over krassen in de auto's->lease. Mensen die er echt van balen ->eigendom.
De discussie over hoe mensen ermee omgaan laat ik voor wat het is,
Leuk, maar een forum is een plek voor hoor en wederhoor.
. Dit is heel simpel kosten/baten analyse over het gemiddelde wagenpark en het omslagpunt ligt idealiter rond de 180.000km. Boven de 200k komen er vaak weer andere slijtage gevoelige onderdelen die duur zijn, waardoor een auto daarna periode x gereden moet worden om dit weer rendabel te maken. Verkopen is de betere keus voor de Leasem.
Hoeveel auto's heb jij nieuw gekocht en helemaal zelf opgereden (dus tot boven de 300dkm)?
Als je normaal met een auto omgaat dan is een auto boven de 200dkm nog echt wel rendabel hoor.
Dat dat bij lease volgens jou anders ligt, bevestigd alleen maar mijn stelling.
Als jij jou xc70 (waar de meeste leaserijders echt niet van dromen hoor)
Het gaat om het bedrag wat je eraan spendeert. Als je ziet dat de meeste leaserts 14% of 20% bijtellingsbakjes zijn met een nieuwwaarde van <40k, dan heb ik toch helemaal niets om jaloers op te zijn? Dàt was namelijk de bewering en stelling! Je moet de post wel ff 'begrijpend' lezen (ik weet het, lastig voor tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou ja, ergens zit er natuurlijk wel logica in.

Iemand die zelf een nieuwe auto heeft gekocht zal er die eerste 4 a 5 jaar natuurlijk zeer goed voor zorgen. Het risico dat een leaserijder zijn auto "mishandelt" is natuurlijk groter. Maar dat betekent niet dat alle leasewagens afgeragd worden. Of dat alle privé-wagens pico bello behandeld en onderhouden zijn.

Je kan het ook in een pro/con-lijstje zetten:

Leasewagen...
Pro: Regulier dealeronderhoud
Con: Kan afgeragd zijn

Privéwagen...
Pro: Hoogstwaarschijnlijk niet afgeragd
Con: Onderhoud misschien niet zo nauwgezet gedaan

Een tweedehands auto kopen is en blijft een gok tenzij je weet wie de eerste eigenaar was en hoe die met zijn auto is omgegaan...

mr_petit, "rendabel zijn" heeft voor een privé-eigenaar een andere betekenis dan voor een leasemaatschappij. Het is gewoon zo dat na 150.000km de onderhoudskosten gemiddeld toenemen. Dure beurten (riemen, remmen, evt. turbo, etc.), meer risico op falen van bewegende onderdelen, geen fabrieksgarantie meer... Een leasemaatschappij maakt gewoon een simpele financiële afweging. Afschrijving en verwachte onderhoudskosten tegenover verwachte inkomsten. Vooral het wegvallen van de fabrieksgarantie voegt een flink financieel risico toe.

[ Voor 27% gewijzigd door Mx. Alba op 03-08-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Mx. Alba schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 15:48:
. Maar dat betekent niet dat alle leasewagens afgeragd worden.
Maar dàt beweer ik ook nergens. Sterker nog: ik schreef:
mr_petit schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:36:
[...]
Ik zeg niet dat elke leaserijder z'n auto afragt, maar àls je een vrij nieuwe auto afgeragd ziet worden.....
Je kan het ook in een pro/con-lijstje zetten:

Leasewagen...
Pro: Regulier dealeronderhoud
Con: Kan afgeragd zijn

Privéwagen...
Pro: Hoogstwaarschijnlijk niet afgeragd
Con: Onderhoud misschien niet zo nauwgezet gedaan
En dat laatste betwijfel ik dus. Als jij een gebruikte lease koopt, dan is ie pak 'm beet 4 jaar oud.
Niemand die prive een auto koopt gaat in de 1e 4 jaar beknibbelen op onderhoud, omdat dit direct invloed kan hebben op de waarde van hun eigen investering. Sterker nog: mensen die hun eigen auto nieuw kopen staan met elk wissewasje weer bij de dealer. Het is immers hun investering, hun eigendom. Alles wat eventueel door slecht onderhoud kapot kan gaan krijgen ze linea recta op hun boterham.
Voor een leaserijder ontbreekt die prikkel. Lease doet gewoon het voorgeschreven onderhoud en voor de rest zaken die echt nodig zijn (kapotte onderdelen). Ik denk dus dat een privé auto van 4 jaar oud minstens net zo goed onderhouden is, wellicht zelfs beter.

Waar het mij om gaat is dat je bij een ex lease gewoon een grotere kans loopt dat je een auto kan kopen waar slecht mee omgesprongen is.
En dat is - in tegenstelling tot wat sommigen hier denken - niet altijd aan de buitenkant te zien, ook niet door een garage te zien (tenzij ze een turbo of versnellingsbak of cilinderkop uit elkaar gaan halen, wat ze dus overduidelijk niet doen), en ook niet met 'de computer' te zien .
Kleine verschillen zoals de eerste 3-4 minuten rustig rijden (zeker in de winter), de laatste 2 minuten rustig rijden, net wat minder snel over drempels etc etc, zijn maatregelen die ervoor zorgen dat een auto veel langer meegaat, maar buiten het belevingsbereik van een leaserijder liggen omdat wanneer deze maatregelen effect gaan hebben de leaseauto al verkocht is.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 03-08-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mr_petit schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 15:59:
[...]
Maar dàt beweer ik ook nergens. Sterker nog: ik schreef:
Inderdaad. Je schreef zelfs nóg grotere onzin. Namelijk dat áls een auto afgeragd wordt, het meestal een leaseauto is. Ik neem je gewoon niet meer serieus. Ik stop ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Er is maar 1 iemand die hier onzin schreef en dat zijn jouw opmerkingen betreffende techniek van auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

And now for something completely different: Volvo Pornofilmpjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Net trouwens een uurtje op een ander Zweeds voertuig gezeten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cvr4B5EWAvQBbe0PHj5jRf4w/full.png

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:00

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik ben al voorzichtig weer aan het rondkijken voor een volvo. De Alfa 145 vind ik toch te klein, en wil weer een automaat. Ben opzoek naar een rode 855 T5, maar die zijn lastig te vinden.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Mx. Alba schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 17:47:
Net trouwens een uurtje op een ander Zweeds voertuig gezeten:

[afbeelding]

:+
Moet jij niet op de hoofdweg zijn met je C30, lekker scheuren door het weiland? :+

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Stampertje schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 21:46:
Moet jij niet op de hoofdweg zijn met je C30, lekker scheuren door het weiland? :+
Als je de autocross bedoelt - dat is zo goed als in mijn achtertuin. Heng heng heeeeng heeeeeeeng de hele dag door. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Die bedoel ik inderdaad, reed er gisteravond langs (Kanaal), en toe ik direct daar na een post van jou zag moest ik meteen daaraan denken. Gelukkig staat de wind dit jaar goed en heb ik er geen last van :)

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

NoFearCreations schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 17:49:
Ik ben al voorzichtig weer aan het rondkijken voor een volvo. De Alfa 145 vind ik toch te klein, en wil weer een automaat. Ben opzoek naar een rode 855 T5, maar die zijn lastig te vinden.
Dat kan ermee te maken hebben dat dat model niet bestaat _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zeg Tomatoman, wil je aspirant-Volvoisten er niet zo hard op afrekenen dat ze nog niet zo bekend zijn met de Volvo-terminologie? ;)

Waarschijnlijk bedoelt hij dat hij graag een 850 met een vijfcilinder benzinemotor zou willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Voordat iedereen doorgaat met uitlachen en het tentoonspreiden van z'n eigen gebrek aan kennis:

'855' is een hele gangbare aanduiding voor een 850 estate (de laatste 5 staat voor het aantal deuren, niet het aantal cilinders). '854' is dan de sedan-uitvoering.

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-08-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:00

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dus,....Volgende keer even research doen voordat je wat gaat rondblaten. Bedoelde inderdaad een 850 Estate, die onder 850 eigenaren/liefhebbers als 855 wordt aangeduid. Heb een 854 gehad, en vond dat een zeer fijne auto.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

Die 855 staat overigens op wiki aangeduid als station...hier staat ergens een gele in de straat. Wel een grappig ding, je kan zo een dressoir naar binnen schuiven als het moet.

[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 04-08-2013 13:08 . Reden: Pic werkt nie ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:43:
[...]

Wat moet er dan extra - naast het reguliere onderhoud dus - gebeuren aan een auto? Eerlijke vraag, ik weet het niet. Als er iets aan een auto gedaan moet worden, wordt dat gewoon gedaan. Volvo heeft toch richtlijnen die je moet volgen? En dan vraag ik me af: wat doet een privé eigenaar dan? Ik zie die eerder bepaalde zaken overslaan als het financiëel even niet goed gaat. Of naar een beunhaas gaan.
Bijvoorbeeld distributieriem, schokdempers... Als dat dan rond de 150dkm dan allemaal samenvalt is het voor de leasemaatschappij misschien aantrekkelijker afscheid te nemen. Alles vervangen kost dan een aardige duit, terwijl als de auto er niet te lang daarna uit gaan dat niet per sé wordt gezien als meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

fredkroket schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 13:05:
[...]
Bijvoorbeeld distributieriem, schokdempers... Als dat dan rond de 150dkm dan allemaal samenvalt is het voor de leasemaatschappij misschien aantrekkelijker afscheid te nemen. Alles vervangen kost dan een aardige duit, terwijl als de auto er niet te lang daarna uit gaan dat niet per sé wordt gezien als meerwaarde.
Ok, grote uitgaven vlak voordat ie 'uit dienst' moet zullen ze wel proberen te mijden. Maar iets als een distributieriem staat gewoon in het boekje voor zoveel km (toch?). Schokdempers lijkt mij niet, en is afhankelijk van gebruik. Die kunnen ze skippen. Maar een distributieriem die knapt, sloopt je hele motor.

Evengoed, ze zien dergelijke zaken aankomen en in principe staat een leaseauto voor zoveel km en/of zoveel tijd op contract. Whatever comes first. Als mijn auto heel veel km meer rijdt dan de 35k die op contract staat, gaat de lm piepen bij mijn werkgever dat ie eruit moet en dat er waarschijnlijk bijbetaald moet worden. Want ook dát staat in het contract: als de auto meer kost dan begroot, mag de klant bijbetalen.

Dus alsnog geloof ik niet veel van het verhaal dat lm bepaald onderhoud overslaan om kosten te sparen. Als het in het reguliere onderhoudsschema staat, doen ze het gewoon. Je ontkomt daar niet aan omdat iedereen die de auto daarna wil kopen het kan zien (onderhoudsboekje). Natuurlijk proberen ze zoveel mogelijk te besparen, maar absoluut niet op essentiëel onderhoud dat gewoon noodzakelijk is.

En nogmaals: ik wil een concreet verhaal horen. Niet 'ik denk', 'ik ga ervan uit' of 'ik neem aan'. Een concreet verhaal. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn als 'iedereen' ervan overtuigd is dat lm dit soort dingen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

M'n vorige V70 was anders ook een ex-lease-auto en die was eruit gekickt bij 167k km, de distributieriem had bij 160k vervangen moeten worden maar is dus pas nadat 'ie uit de lease gegaan was door de dealer vervangen. Is niet de eerste auto (die ex-lease is) waar ik het bij tegen kom. :P

Het is in ieder geval geen vreemd verhaal: een (groot) aantal leasemaatschappijen slaan grote beurten vlak voor het einde van de periode gewoon over.

[ Voor 20% gewijzigd door Bart-Willem op 04-08-2013 13:26 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een collega van me kreeg in eerste instantie van de leasemaatschappij zelfs geen toestemming voor nieuwe banden tegen het eind van de leaseperiode... Terwijl hij op totaal versleten zomerbanden stond en de winter aanbrak... Uiteindelijk heeft hij bij onze wagenparkbeheerder aangegeven dat ze dan maar een auto voor hem zouden moeten gaan huren omdat het onverantwoord was om in de winter te gaan rijden op versleten zomerbanden - en toen mocht hij opeens wel nieuwe winterbanden eronder laten zetten. :)

Net trouwens even een testritje gemaakt met mijn volgeladen vakantiekarretje erachter om te kijken hoe het rijdt en of het karretje me wel wil volgen. ;) Allemaal pico bello voor elkaar. 100 op de CC met karretje erachter nog steeds ruim boven de 1:20 en dat D2-tje trekt het zonder problemen. Ruim voldoende koppel om nog steeds vlot te kunnen optrekken als dat nodig is. Bij een inhaalactie ook een stukje 120 gereden (wilde medeweggebruikers niet tot last zijn) en alles bleef perfect stabiel. Nog een weekje en dan richting La Douce France. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 04-08-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 13:24:
M'n vorige V70 was anders ook een ex-lease-auto en die was eruit gekickt bij 167k km, de distributieriem had bij 160k vervangen moeten worden maar is dus pas nadat 'ie uit de lease gegaan was door de dealer vervangen. Is niet de eerste auto (die ex-lease is) waar ik het bij tegen kom. :P

Het is in ieder geval geen vreemd verhaal: een (groot) aantal leasemaatschappijen slaan grote beurten vlak voor het einde van de periode gewoon over.
Kijk, da's tenminste een concreet verhaal. Ik heb er nog nooit van gehoord en ook nog nooit meegemaakt. En ik rij al een jaar of 25 in leaseauto's.
Blijft wel staan dat de onderhoudsgeschiedenis duidelijk is. Die staat in het boekje. En ex-leaseauto's worden volgens mij nooit direct aan particulieren verkocht. Daar zit altijd minimaal een dealer tussen, maar meestal zijn het handelaren die vaak ongezien die dingen opkopen voor de handel. De dealer waar jij uiteindelijk je ex-leasebak koopt, zal dit onderhoud dan alsnog moeten uitvoeren. Als je tenminste bij een bonafide handelaar je auto koopt.

Dus er is eigenlijk nog steeds geen probleem. Er worden geen dingen nagelaten waardoor hij meteen in de soep loopt. Een distributieriem die vervangen moet worden is pas een gevaar voor je auto als ie breekt.
En dat verhaal van die banden is natuurlijk helemaal van de zotte. Ik zou mijn baas gewoon voor het blok zetten: ik blijf lekker thuis of hij laat die banden wisselen. Dat zijn wel hele vage leasemaatschappijen als ze zo met hun klanten omgaan.

Zouden particulieren nog wél even snel een dure beurt doen voordat de auto verkocht wordt? Of doen ze een quicky die niet teveel kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, dat van die banden... Ze hebben gewoon een regel dat er de laatste x tijd voor het einde van een leasecontract geen nieuwe banden meer op gezet worden. Op zich ook wel logisch natuurlijk. Alleen in dit geval zou dat gewoon hebben geleid tot gevaarlijke situaties en het is uiteindelijk ook wel rechtgetrokken.

Maar ja, dat was GE Lease, had ik ook voor mijn vorige auto, en heb ik ook matige ervaringen mee gehad - zoals geen winterbanden want "daar deden ze niet aan". En aan het eind van het leasecontract meerdere keren eigen risico incasseren voor de onvermijdelijke deukjes en krasjes die elke auto van 4 à 5 jaar oud natuurlijk heeft... 8)7 Zit nu bij Business Lease, blijkt een veel betere toko te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

mphilipp schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 17:02:
[...]

Zouden particulieren nog wél even snel een dure beurt doen voordat de auto verkocht wordt? Of doen ze een quicky die niet teveel kost?
Dat laatste. :P Je kan er eigenlijk van uit gaan dat bij het kopen van een tweedehands auto je altijd de ellende van iemand anders koopt. :P Alleen betrouwbare bedrijven en dealers zullen voor aflevering de auto goed nakijken en een (grote) beurt geven. Auto's met zogenaamde "meeneemprijzen" kan je dus beter laten staan: daar is de gok te groot bij.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 23:51

wouterve

Swinger of States

Het is interessant om te zien hoe anders er in de VS tegen auto-onderhoud wordt aangekeken dan in Nederland. Waar ik in Nederland veel mensen tegenkwam die hun auto altijd precies op schema lieten onderhouden (nog geen kilometer te laat bij wijze van spreken, want er zóu maar eens iets kapot kunnen gaan... :P ), zie ik hier in Amerika juist het omgekeerde: mensen die zich geen bal aantrekken van wat de fabrikant voorschrijft, maar alleen eens in de drie- tot vijfduizend mijl een keer een oliewissel laten doen bij de lokale KwikFit. En erg strikt kijken naar de interval doet men ook niet, het kan soms rustig eens 2000 mijl later zijn dan volgens het volgende-beurt-stickertje eigenlijk had gemoeten ("geen tijd! En de auto rijdt toch nog?" :P ).

Ander onderhoud wordt vaak niet gedaan, dingen worden pas vervangen als ze stuk of compleet versleten zijn (remmen, banden). Vandaar dat zoveel Amerikanen in Honda's en Toyota's rondrijden: die kunnen wel tegen dat soort 'misbruik', want die gaan over het algemeen niet stuk en hebben niet veel bijzonders aan onderhoud nodig. Iedere andere auto (Europese merken) die wèl regelmatig onderhoud nodig heeft (meer dan alleen olie en een filter) is voor een Amerikaan dan ook vaak meteen kwalitatief teleurstellend, en men is dan al heel snel ontevreden. In Nederland denk je niet snel na over een beurtje van twee, driehonderd euro, maar hier is men gewend om eens in de zoveel tijd $20 te betalen voor een plasje olie en dan weer verder te kunnen... Tsja, dan wordt er bij een Volvo bijvoorbeeld nooit het PCV-systeem gecontroleerd, het differentieel van de AWD van verse olie voorzien, of de remvloeistof vervangen--maar dan wel klagen als het dan allemaal een keer stukgaat, of de turbo eronder vandaan blaast :/

Hoe je hier dan een niet-verwaarloosde, goed onderhouden auto vindt? Speld in een hooiberg, serieus... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08

Cheezus

Luiaard

Gelukkig kun je daar gewoon een nieuwe auto kopen voor een redelijke prijs. Hier valt dat nogal tegen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

wouterve schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 19:23:

Hoe je hier dan een niet-verwaarloosde, goed onderhouden auto vindt? Speld in een hooiberg, serieus... :P
Auto kopen via een forum van een liefhebber :)

Wel apart dat ze heel vaak olie verversen (is mij ook al vaker opgevallen, en je kan daar ook redelijk goedkoop olie-analyses doen), maar dat er op andere vlakken toch weinig onderhoud wordt gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve

wouterve

Swinger of States

mr_petit schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:01:
[...]

Auto kopen via een forum van een liefhebber :)
Klopt, dat is een optie—maar ook dat is in Nederland makkelijker dan hier. De VS is namelijk zo ontzettend groot, en de liefhebbersfora dus ook: er worden wel auto's te koop aangeboden maar door de enorme afstanden is het niet altijd praktisch om een auto van een andere liefhebber te kopen (tenzij je altijd als eens een cross country road trip wilde doen natuurlijk). Soms heb je geluk en staat er iets dichtbij (en dat komt hier in New England in het geval van Europese merken nog wel eens voor), maar als je bijvoorbeeld in het zuiden van de VS woont dan heb je wat meer geluk nodig :P .

Ach, en het zoeken naar de speld in de hooiberg is op zich ook nog wel leuk entertainment, en het geeft wel voldoening als je een mooi exemplaar gevonden hebt :)
mr_petit schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:01:
Wel apart dat ze heel vaak olie verversen (is mij ook al vaker opgevallen, en je kan daar ook redelijk goedkoop olie-analyses doen), maar dat er op andere vlakken toch weinig onderhoud wordt gepleegd.
Tsja, dat is denk ik een combinatie van traditie/borrelpraat en lage prijzen: olie is hier altijd erg goedkoop geweest, en het was wellicht vroeger inderdaad wel nodig om olie iedere 3,000 mijl te laten verversen. Veel mensen hebben nog steeds die gewoonte en zien het als een soort van goedkope verzekering tegen motorschade…Ze hebben het van hun ouders/grootouders/vrienden meegekregen, en Kwikfitters springen daar handig op in (extra inkomsten!), maar het is volstrekt onnodig natuurlijk.

En zo krijg je dan mensen die gemiddeld vijf keer per jaar hun olie verversen maar vervolgens doodleuk vergeten dat hun distributieriem ook een keer moet worden vervangen…tot'ie *KNAP* zegt, natuurlijk, en dan is het de fout van die "piece of shit car" 8)7 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wouterve schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 19:23:
Het is interessant om te zien hoe anders er in de VS tegen auto-onderhoud wordt aangekeken dan in Nederland. Waar ik in Nederland veel mensen tegenkwam die hun auto altijd precies op schema lieten onderhouden (nog geen kilometer te laat bij wijze van spreken, want er zóu maar eens iets kapot kunnen gaan... :P ), zie ik hier in Amerika juist het omgekeerde: mensen die zich geen bal aantrekken van wat de fabrikant voorschrijft, maar alleen eens in de drie- tot vijfduizend mijl een keer een oliewissel laten doen bij de lokale KwikFit. En erg strikt kijken naar de interval doet men ook niet, het kan soms rustig eens 2000 mijl later zijn dan volgens het volgende-beurt-stickertje eigenlijk had gemoeten ("geen tijd! En de auto rijdt toch nog?" :P ).
Niet helemaal zo extreem, maar zo ongeveer gaat het met mijn motor ook. Het is al een oudje ('97 met 170k op de klok) en hij wordt al een tijdje niet meer door een dealer onderhouden, maar sinds ie van mij is door een 'mannetje'. Dat is toevallig wel iemand die bij een BMW dealer werkt (auto's) en hij heeft vriendjes bij een BMW motorzaak. Hij gaat elk jaar een keer uit logeren bij hem en ik heb het ook een keer overgeslagen omdat ik niet veel heb gereden. Ik hou idd wel goed het oliepeil in de gaten. Maar echt nodig is dat bij de mijne niet, want hij lust geen olie. Per 10.000km krijg ik er met moeite een kwart litertje in. Ding loopt als een tiet en ook de monteur is er erg over te spreken.

Zo heel religieus met die intervallen omgaan is ook niet zo hard nodig, zolang je maar hetgeen dat noodzakelijk is zeker niet overslaat. Wat wil je ook allemaal doen bij een moderne auto? Kleppen stellen hoeft niet meer, onsteking ook niet. Koppeling is hydraulisch en de computers doen de rest. Dus heel veel meer dan olie verversen en wat zaken controleren is het ook niet. Alleen weet een merkmonteur wel goed waar ie op moet letten en wat per model de zwakke punten zijn waar ie extra aandacht aan moet schenken. Hoe lang doen ze nu over een beurt, en dan écht? Een uurtje?

In de VS zijn ze toch ook helemaal wild van olie- en benzine-additieven? Ook zoiets wonderbaarlijks. Maar dat zal dan wel te maken hebben met hun lakse houding tov het onderhoud. Dan ga je naar wondermiddeltjes grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve

wouterve

Swinger of States

Je hebt gelijk hoor, van mij is religieus die intervallen volgen ook helemaal niet nodig, da's ook weer overdreven. En er gaat over het algemeen inderdaad ook weinig mis, zeker zo in de eerste vijf jaar. Ik vind het alleen vreemd dat àls er dan eens een keer iets stukgaat (een distributieriem breekt, een fuseekogel breekt af, etc.) na tussen de 150.000 en 200.000 kilometer met die auto gereden te hebben, men de neiging heeft te roepen dat de auto troep is—terwijl veel van die dingen, hetzij door een dealer, hetzij door een specialist die een beetje verder kijkt dan alleen een oliefiltertje, in een vroeger stadium aangepakt hadden kunnen worden zónder verstrekkende gevolgen voor de portemonnaie :P .

Ik bedoel, dat je niet bij een dealer of specialist langsrijdt om je vloeistofniveaus te laten controleren en je scharnieren te laten smeren: prima, da's ook niet echt nodig. Maar om nou helemaal nooit naar het fabrieksvoorschrift te kijken en gewoon stug door te gaan met je oliebeurtjes terwijl je al 50.000 kilometer over de vervangingstermijn van je distributieriem heen zit is nou ook weer het andere uiterste. Preventief onderhoud wil er hier gewoon niet in: men is hier bij voorkeur reactief bezig (optreden als iets ècht kapot is).

Persoonlijk ben ik echt geen hypernauwkeurige onderhoudsintervalvolger (scrabble! :P ), maar ik voel me er wèl prettiger bij als iemand af en toe eens naar, om maar wat te noemen, m'n wiellagers luistert en dan zegt dat die een aandachtspuntje zijn in plaats dat ik ze pas vervang als m'n wiel een keer blokkeert en ik tegen een of ander betonblok tot stilstand ben gekomen ;)

En ja, additieven zijn hier inderdaad big business: een lekke koppakking of radiateur los je bij voorkeur op met StopLeak, bij olie gooi je een flesje van een of ander heksenbrouwsel om de motor stiller te maken (en dat gaat er vervolgens 5.000 km later weer uit bij je—te vroege—oliewissel :P) in plaats van de oorzaak te verhelpen, en er zijn genoeg mensen die heilig geloven dat het tanken van benzine met bepaalde additieven het leven van hun auto dramatisch verlengt...

[ Voor 13% gewijzigd door wouterve op 04-08-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat Mike en Ian daar grotendeels schuldig aan zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

C30 vanmorgen naar de dealer gebracht voor onderhoud. Stond een C30 DRIVe met facelift voor me klaar als leenwagen alleen bleek de bestuurdersstoel het niet te doen. De rugleuning wilde wel naar voren maar niet meer naar achteren... Ik heb nog gevist naar een C70 ;) maar kreeg uiteindelijk een S60 mee. Vijfpitter benzine. Rijdt best lekker. :) Zuipt alleen ongeveer 2x zo veel als mijn C30 als ik de boordcomputer mag geloven...

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 05-08-2013 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:23
Mx. Alba schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 08:55:
C30 vanmorgen naar de dealer gebracht voor onderhoud. Stond een C30 DRIVe met facelift voor me klaar als leenwagen alleen bleek de bestuurdersstoel het niet te doen. De rugleuning wilde wel naar voren maar niet meer naar achteren... Ik heb nog gevist naar een C70 ;) maar kreeg uiteindelijk een S60 mee. Vijfpitter benzine. Rijdt best lekker. :) Zuipt alleen ongeveer 2x zo veel als mijn C30 als ik de boordcomputer mag geloven...
Nice man. Hoeveel km heb je er al op zitten? Heb toevallig ook vanmorgen een 40 dkm beurtje gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die van mij zit nu op 39k km maar omdat ik a.s. weekeind op vakantie ga en dan dus midden in de vakantie over de 40 ga is besloten om de beurt voor de vakantie te doen ipv erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 25-09 16:34
Afgelopen zaterdag onze C30 opgehaald.
Volvo C30 1.8 Momentum van 2007 met nog geen 50.000 op de teller (inmiddels wel ;))
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cyPdL4eN964PSxUO7J9oOsDZ/full.jpg
Zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vond ik op Autoweek forum, al een oudje:

V40 vs Audi A8 - frontaaltje

Afbeeldingslocatie: http://www.feuerwehr-tamsweg.at/einsaetze/einsaetze_2013/130202/bild-(15).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.feuerwehr-tamsweg.at/einsaetze/einsaetze_2013/130202/bild-(18).jpg
http://www.feuerwehr-tams...ze_2013/130202/130202.htm

Ziet er vrij heftig uit. Ook dat de A8 zwakker is dan de V40. (meer gekreukeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Da's denk ik een 1e generatie A8. Begin jaren 90 ontworpen.
Dan zie je goed dat de veiligheidstechniek voortgang heeft geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Get!em schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 13:50:
Vond ik op Autoweek forum, al een oudje:

V40 vs Audi A8 - frontaaltje

[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.feuerwehr-tams...ze_2013/130202/130202.htm

Ziet er vrij heftig uit. Ook dat de A8 zwakker is dan de V40. (meer gekreukeld)
Dat wil niet zeggen dat die zwakker is. Kan ook zijn dat de A8 een betere kreukelzone heeft en dus beter de energie verspreid dan de Volvo. De A8 is hier ook al open geknipt aan de zijkant.. Daarnaast is die A8 wel een flink stuk ouder dan de V40 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 05-08-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 19:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De Audi lijkt ook meer op 1 hoek geraakt te zijn ipv op de hele voorkant zoals de Volvo.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tankiej schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Dat wil niet zeggen dat die zwakker is. Kan ook zijn dat de A8 een betere kreukelzone heeft en dus beter de energie verspreid dan de Volvo. De A8 is hier ook al open geknipt aan de zijkant.. Daarnaast is die A8 wel een flink stuk ouder dan de V40 :)
Betere kreukelzone is tot daar aan toe. Verregaande vervorming van de cabine, zoals bij die Audi, is dat niet. Ook in tests met recente modellen blijkt dat vaak een groot probleem (behalve voor Volvo, uiteraard ;)): http://www.iihs.org/news/rss/pr081412.html
ajhaverkamp schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:00:
De Audi lijkt ook meer op 1 hoek geraakt te zijn ipv op de hele voorkant zoals de Volvo.
Volgens mij zijn beide auto's hooguit half geraakt (de linkerkant van zowel de Audi also de Volvo is zo goed als onbeschadigd, zie de andere foto's op de gelinkte pagina), een typische "small overlap" frontale botsing.

[ Voor 27% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-08-2013 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Herko_ter_Horst schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 10:40:
Voordat iedereen doorgaat met uitlachen en het tentoonspreiden van z'n eigen gebrek aan kennis:

'855' is een hele gangbare aanduiding voor een 850 estate (de laatste 5 staat voor het aantal deuren, niet het aantal cilinders). '854' is dan de sedan-uitvoering.
Aha, dan zal ik voortaan mijn 530d Touring aanduiden als een 535d :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Herko_ter_Horst schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:01:
[...]
Volgens mij zijn beide auto's hooguit half geraakt (de linkerkant van zowel de Audi also de Volvo is zo goed als onbeschadigd, zie de andere foto's op de gelinkte pagina), een typische "small overlap" frontale botsing.
Heeft de V40 daar ook zo'n speciale voorziening voor, net als de S60. Ik vind alleen maar van die lyrische verhalen over hoe de S60 daar zo goed mee scoorde. Maar is de V40 ook op die manier gebouwd. Ik kan dat nergens vinden. Ook de crashtest filmpjes laten allemaal de gewone frontale botsingen zien.

Ik zag overigens dit filmpje, waarin City Safety gestest wordt...

Vandaar de voetgangers airbag...het werkt niet altijd zo te zien... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Geniaal filmpje. Maar het ziet er dus naar uit dat het heel goed werkt voor een stilstaande voetganger, maar niet voor eentje die opeens voor je auto komt... Beter dan niets, dat zeker, maar toch jammer...

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 05-08-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mphilipp schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 18:48:
[...]

Ik zag overigens dit filmpje, waarin City Safety gestest wordt...
Je bedoelt pedestrian detection.
City Safety is het systeem van Volvo dat auto's en andere massieve objecten detecteert en de auto afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tenminste iemand die wakker is :+

@Albantar: Klopt. Maar volgens mij was het verhaal dat ie voetgangers detecteert en die steken meestal over. Ik zie weinig stilstaande mensen op het zebrapad staan. Maar Volvo kennende hebben ze inmiddels de boel wel wat verfijnd. Hoewel...

City Safety werkt ook niet altijd ;)

Wat ook kan, is dat die clowns van dat filmpje hebben lopen fucken met het systeem om een leuk filmpje te kunnen maken. Er is best wel aardig getest en het lijkt gewoon helemaal niet te werken in het filmpje. Ik bedoel: 9 van de 10x een voetganger plat rijden is gewoon slecht. Dan heeft ie gewoon 1x goed gegokt en is het systeem erg onbetrouwbaar. En het is een combinatie van die camera (of is dat City Safety) en de sensoren in de bumper. De parkeertoestand. En die werkt gewoon. Dus het is een beetje raar dat het dan ineens vrijwel niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

City safety werkt op mijn auto prima. Vaak genoeg vol in de ankers gegaan als ie plotseling een slagboom ziet (slagboom+drempel=opeens een object in beeld=maximaal remmen)
Of het ook bij stilstaande auto's werkt ga ik niet uittesten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mr_petit schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:46:
City safety werkt op mijn auto prima. Vaak genoeg vol in de ankers gegaan als ie plotseling een slagboom ziet (slagboom+drempel=opeens een object in beeld=maximaal remmen)
Rij je zo hard op een slagboom aan dan? Of een slagboom die nét omhoog gaat?

Ik heb wel een keer op een leen-V70 gehad dat ie op de snelweg ingreep. Nou ja, ik was aan het uitvoegen (A27, bij Gorinchem, komende uit Utrecht) en ik wilde een sukkelaar voor me nog even inhalen, dus over de parallelrijbaan. Toen remde hij ook ineens, want er stond een vangrail naast die parallelrijbaan en ik denk dat ie dat teveel van het goede vond op zo'n korte afstand. Leuk voor iemand die achter je rijdt...ik reed iets van 80--90 denk ik. Was dus geen City Safety, maar dat uitgebreide systeem die voorkomt dat je op een plotseling afremmende auto botst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 23:27

djidee

Mr. Slungel

mr_petit schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:46:
Of het ook bij stilstaande auto's werkt ga ik niet uittesten ;)
Been there, done that :F

Die hele auto op de rotonde niet gezien :/ En daarna ontkenningsfase dat de auto mij red... Onzinveiligheidsgadgets :+

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

"Wat doe je nou?" _o_ _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mphilipp schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:26:
[...]

Rij je zo hard op een slagboom aan dan? Of een slagboom die nét omhoog gaat?
Nee, hij krijgt de slagboom 'opeens' in z'n vizier.

Je rijdt op een slagboom af, die op een verkeersheuvel staat. Het citysafety oog kijkt onder de slagboom door. Op het moment dat je de heuvel oprijdt (5km/u oid) dan gaat de neus van de auto omhoog, dus gaat het oog ook meer naar boven kijken en ziet opeens die slagboom in z'n kijkhoek. Dan grijpt de auto in.
Ten minste, dat is de situatie die ik zo nu en dan tegenkom (bij een legerbasis in dit geval.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hmmm...Youtube on the blink. Was het filmpje zó erg?
500 Internal Server Error

Sorry, something went wrong.

A team of highly trained monkeys has been dispatched to deal with this situation.

[ Voor 60% gewijzigd door mphilipp op 05-08-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

djidee schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:52:
[...]

Die hele auto op de rotonde niet gezien :/ En daarna ontkenningsfase dat de auto mij red... Onzinveiligheidsgadgets :+
[video]
Zo dan, werkt goed! Zulke situaties kunnen je altijd overkomen, dan is dit toch een mooi stukje actieve veiligheid.

Mooi reactie daarna ook, zou hetzelfde hebben gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mooi spul, die nieuwe Volvo's die ik hier de laatste pagina's zie verschijnen. Blijft op de een of andere manier ook wel een beetje een tweaker auto, maar dat is wellicht alleen mijn gevoel.

Hierbij mezelf mogelijk in de positie brengend dat deze post wordt gezien als een schaamteloze verkooppost, dan op voorhand excuses. Echter, mijn ouwe V70 (213K) gaat binnen 2 weken in de inruil bij de dealer. Deze geeft er de handelsprijs voor (1500), indien er een tweaker interesse heeft mag de V70 voor deze prijs ook particulier van de hand. Op autoscout/marktplaats ed gaan dergelijke modellen weg voor prijzen tussen 2000 en 3500. Wie weet een mooie kans voor de beginnende Volvo rijder met een klein budget?

V70 IS WEG!

[ Voor 11% gewijzigd door Gotfather op 09-08-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

[...]

[video]
Het is dat de snelheid onder in beeld staat anders had ik het idee dat het met een aardig vaartje ging.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Die hele auto op de rotonde niet gezien :/ En daarna ontkenningsfase dat de auto mij red...
Tsjaa...zo iemand ook een keer meegemaakt. In het donker, op een verlichte rotonde. Ik rij erop en ik zag die auto van rechts wel naderen, maar pas als je 'm in je zijruit ziet, weet je dat het te laat is.
Ik denk dat die mevrouw gewoon aan het bellen was, want ze kwam volgens mij met haar telefoon in de hand de auto uit en zei toen iets en hing op. Iets anders kan ik me ook niet voorstellen, want vooral in het donker zie je van meters afstand of er iets aan komt.

Dan is zo'n systeem wel handig. Ik ben geloof ik ooit één keer tegen iemand aan gereden en dat was (uiteraard mijn fout, want van achteren) toen de meute op de afrit stil bleek te staan. Het was allemaal erg kort op elkaar; invoegen en vrijwel meteen moest je er weer af. Geen excuus, want ik was de enige die tegen iemand aan reed. Was heel zachtjes, dus geen schade. Maar verder vind ik het inderdaad een klein beetje onzingadgets. Punt is dat er nu al genoeg idioten zijn die onderweg met vergadernotulen of routebeschrijvingen zitten te kloten. Dankzij blis, lane assist en adaptive cc en auto brake, kun je dus gewoon Hans & Grietje gaan zitten lezen op de A2, want er kan je gewoon niets meer gebeuren. Slechte ontwikkeling, want helemaal feilloos zijn die dingen ook niet.

Het enige dat ik denk ik wel zou willen hebben, als het niet zo duur was (op de V40 ben je ruim €2000 kwijt omdat het in een pakket zit) is adaptive cc. En op de D2 is het pas in het najaar leverbaar. Bliss lijkt me op zich wel handig, maar sinds ik 15 jaar geleden mijn motorrijbewijs heb gehaald, kijk ik religieus over mijn schouder bij elke move. Laatst wel een of twee keer bijna een auto in mijn blinde hoek gemist, maar ik denk dat ik gewoon niet goed keek, want dat is me echt nooit eerder overkomen. Bliss is wat dat betreft wel handig, maar de rest werkt heel veel nonchalance in de hand. An sich zijn het mooie systemen, maar er wordt gewoon niet verantwoordelijk mee omgegaan door veel mensen.

Ohja...ik was gelukkig nog op tijd om dat vreselijke Connected Touch af te bestellen. Dan maar kijken hoe ver ik kom met RTI. Da's ook geen feest, maar desnoods koop ik een TomTom. Apart eigenlijk dat Volvo ervoor kiest om dat RTI nog in stand te houden. Een TomTom Go720 kost €200 en als ze die nou inbouwen en je laten kiezen of je dat wil, of Connected Touch. Maar nu moet je kiezen uit 2 kwaden...tenminste, als ik de forumdeskundigen moet geloven. We gaan het zien in december. Maar CT is echt niets voor mij. Het zou (voor mij) één grote frustratie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mphilipp schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:29:
Punt is dat er nu al genoeg idioten zijn die onderweg met vergadernotulen of routebeschrijvingen zitten te kloten. Dankzij blis, lane assist en adaptive cc en auto brake, kun je dus gewoon Hans & Grietje gaan zitten lezen op de A2, want er kan je gewoon niets meer gebeuren. Slechte ontwikkeling, want helemaal feilloos zijn die dingen ook niet.
De wet van de remmende voorsprong. Het is al meerdere keren bewezen dat het feit dat je je veiliger voelt ervoor zorgt dat je meer risico gaat nemen waardoor meer "bruto-veiligheid" uiteindelijk kan leiden tot een daling van de "netto-veiligheid". In de winter als het sneeuwt zijn het ook niet de oudere auto's zonder ABS, traction control, etc die je nog steeds met 120 over de snelweg ziet racen - nee, het zijn juist de nieuwere auto's die al die gadgets wel hebben. Omdat de bestuurder zich veilig waant terwijl hij onder dat soort omstandigheden eigenlijk niet eens zo veel veiliger is dan in een oudere auto bij de zelfde snelheid.

Maar dat is dus ook de reden dat City Safety pas op het allerlaatste moment ingrijpt. De bestuurder moet er in ieder geval van schrikken. In het live filmpje dat hier gepost is merk je ook dat de bestuurder er wel degelijk van is geschrokken - hij is eigenlijk best wel beduusd en dat is goed want als je schrikt let je een volgende keer beter op als het goed is. Als het systeem zo "goed" zou zijn dat het allemaal "business as usual" lijkt dan heeft het alleen maar een averechts effect.

Eigenlijk zou er een arm ingebouwd moeten worden die de bestuurder een klap in zijn gezicht geeft elke keer dat een safety gadget moet ingrijpen. >:)

BLISS... Wat is er gebeurd met gewoon situational awareness? Als je regelmatig spiegelt weet je hoe het verkeer om je heen gedraagt en weet je dat je een auto die je net nog achter je zag nu niet meer ziet; die zou dus wel eens in je dode hoek kunnen zitten. Gecombineerd met gewoon je spiegels goed afstellen waardoor je de dode hoek tot een minimum beperkt kan het eigenlijk niet misgaan. Waar heb je BLISS dan nog voor nodig? Vooral in mijn C30 heb ik voortreffelijk zicht naar achteren. Doordat de achterkant zo smal is kan ik in beide buitenspiegels het verkeer recht achter me zien, en de gebogen buitenkant van de linker buitenspiegel heft de dode hoek links op. En de grote zijruit dankzij driedeurs zorgt ervoor dat ik met een snelle blik uit mijn ooghoek naar links niet tegen de deurstijl zit aan te kijken maar gewoon naar buiten naast me.

[ Voor 19% gewijzigd door Mx. Alba op 06-08-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

BLISS, Blind Spot Information System Solution? ;)

Hatsekidee, fietsdrager er nog op en de oranje rakker is klaar voor de vakantie :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EvCSua9B7OTM4Vpectiw8Pn5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

BBBBLLLLIIIIIISSSSSSSSSSSSSSS

Mooi dakkoffertje, ziet er net zo gestroomlijnd uit als die oranje rakker eronder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ja staat niet slecht hae? Met een beetje fantastie heeft die Thule box dezelfde vorm als de greenhouse van de V40 8)
Blij met m'n gewone Thule dakdragers ipv de specifieke V40 variant die lakschade veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mx. Alba schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:52:
[...]
BLISS... Wat is er gebeurd met gewoon situational awareness?
Precies. Gewoon goed blijven kijken. Keep your head on a swivel...
Vanmorgen ook weer zo'n situatie waar je van een rotonde af komt en er een fietser nét mijn dode hoek in dook. Je ziet 'm dan niet meer als je over je schouder kijkt, en ook niet in de spiegels omdat ie nét onder een andere hoek tov je auto zit. Maar ik had in mijn ooghoeken 2 fietsers gespot toen ik op de rotonde zat en toen af wilde slaan had ik er nog maar één. Een tel later zie je 'm dan rijden. Maar je kunt 'm net zo makkelijk missen. Vooral als het wat drukker is en je overal moet opletten. Is ook geen excuus, want dan moet je gewoon vertragen en goed blijven kijken. Maar je zult ze de kost moeten geven die gewoon doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Gotfather schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:34:
Mooi spul, die nieuwe Volvo's die ik hier de laatste pagina's zie verschijnen. Blijft op de een of andere manier ook wel een beetje een tweaker auto, maar dat is wellicht alleen mijn gevoel.

Hierbij mezelf mogelijk in de positie brengend dat deze post wordt gezien als een schaamteloze verkooppost, dan op voorhand excuses. Echter, mijn ouwe V70 (213K) gaat binnen 2 weken in de inruil bij de dealer. Deze geeft er de handelsprijs voor (1500), indien er een tweaker interesse heeft mag de V70 voor deze prijs ook particulier van de hand. Op autoscout/marktplaats ed gaan dergelijke modellen weg voor prijzen tussen 2000 en 3500. Wie weet een mooie kans voor de beginnende Volvo rijder met een klein budget?

[afbeelding]
Altijd als ik een V70 Classic met die kleur en die velgen zie denk ik meteen aan Breaking Bad. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bart-Willem schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 00:04:
[...]
Altijd als ik een V70 Classic met die kleur en die velgen zie denk ik meteen aan Breaking Bad. :P
Dat was toch een blauwe?

Ik wordt overigens wel warm van deze V70
Afbeeldingslocatie: http://img2.autosport1.nl/cms/images/stories/2010/Diversen/walkinshaw_lammers_volvo_480.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door mphilipp op 07-08-2013 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 04:42

Youk

Volvo For Life

Euhm, is een 850, geen V70. Staat trouwens op de zijkant van de wagen. :+

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
mphilipp schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 00:27:
[...]

Dat was toch een blauwe?

[afbeelding]
Die op de foto van Gotfather is toch ook blauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Dat was toch een blauwe?

[afbeelding]
Het mooie is: er wordt nog geracet met die wagen en wel door een Nederlander, zie http://volvo850.is-sponsored.by/

De wagen van Lammers' teamgenoot Rydell staat overigens in het Volvo museum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Dat was toch een blauwe?

[afbeelding]
Die hierboven is toch ook blauw? :P En die Lammers-bak is een 850 (geen V70, en al helemaal geen 480 wat het plaatje zegt). :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Hoe kom je daar nou bij? Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat het een Volvo Q8 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tomatoman schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:13:
Hoe kom je daar nou bij? Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat het een Volvo Q8 is.
Niet waar, het is duidelijk een Volvo Omega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 23:27

djidee

Mr. Slungel

vhal schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:40:
[...]

Het is dat de snelheid onder in beeld staat anders had ik het idee dat het met een aardig vaartje ging.
Vertekend inderdaad vrij snel, fisheye lens op die dashcam... Overigens is de dashcam langzaam aan het overlijden. Alleen op warme dagen, als de zon vol op de cam heeft gestaan, doet hij het nog... Binnenkort eens open halen....

De V40 mag binnenkort alweer voor zijn 40k beurt, gaat hard :X En dan nog niet eens de jaarlijkse trip naar Kroatie dit jaar..

Wel nog contact gehad met dealer en Volvo Nederland over de modificaties die bij MY14 zijn doorgevoerd voor de V40. Zou ook graag bij DRL achter de lampen hebben branden (is bij de MY14 wel zo namelijk), maar die modificatie kan men niet achteraf doorvoeren op een MY13. Jammer. En ja, ik weet dat ik ook gewoon de hele dag met dimlichten kan rijden, maar dan heb je de hele dag die xenonpitten aan, vind ik ook weer zo iets.... Ja, ik ben lastig :9 8)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

^^^ zou me ook wel wat lijken, achterlichten plus stadslichtjes in combinatie met DRL.

Ik heb de mijne net naar de dealer gebracht voor een steeds terugkerende airbag/DSTC melding, plus ze gaan foto's maken van het bekende lakprobleem op de achterbumper. Heb een kekke C30 R-Design mee, leuke auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Youk schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:36:
Euhm, is een 850, geen V70. Staat trouwens op de zijkant van de wagen. :+
Is toch hetzelfde. 850, V70, één pot nat! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:36

_Apache_

For life.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn als tijdens het gasgeven - op het moment dat de motor begint te trekken - de motor begint te schokken en bokken. Gebeurt voornamelijk in lage versnellingen bij het optrekken, zo rond de 1800-2500rpm, maar is in kleine mate ook te voelen op de snelweg als ik iemand wil inhalen.

Het bokken is alsof direct het vermogen wegvalt en meteen weer terug, koppeling is dan los.

'99 S40, 1.8i benzine.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Pagina: 1 ... 31 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.