ed-oorklep schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:48:
[...]
Lijkt me n beetje een hoge km stand, een V50 Diesel met tussen de 250-300k is in t reguliere cirquit te vinden voor een prijs van rond de 5k, dus ik zou zeggen zo goedkoop is ie niet, tenminste niet voor die km stand.
Zit er dan nog veel verschil in hoeveel de blokken kunnen hebben? Volgens de specs is de 1.6 het zuinigst en is de auto dan het lichtst, de 2.0 en 2.4 zijn een klasse zwaarder en minder zuinig. Klopt dit in de praktijk ook bij redelijk veel rustig snelweggebruik of moet de 1.6 daar zo hard werken dat het juist onzuiniger uitpakt?
Volgens spritmonitor.de komt de 1.6D (109PK) gemiddeld rond de 17,8 km/l, de 2.0D (136pk) op 15,3 km/l en de 2.4 (163pk?) rond de 13,3 km/l. Ik kan alleen moeilijk inschatten bij wat voor soort gebruik die verbruiken gehaald worden en hoe het aanvoelt tijdens het rijden.....
Goed om te weten dat de prijs aan de hoge kant is, dan laat ik domeinen even voor wat het is. Het is sowieso fijner om een auto goed te kunnen bekijken van binnen en buiten en een proefrit te kunnen maken. Als de prijs nou erg scherp zou zijn is het misschien de moeite waard om een gokje te wagen, maar volgens mij zijn het veel oud-politiewagens, dus zullen ze best onderhouden zijn maar ook regelmatig goed op de staart getrapt.
Ik wil eigenlijk een auto met < 250k km op de teller omdat ik er zelf nog zonder al te veel problemen een ton bij wil draaien. De stilo houdt het vooralsnog goed uit (op 339k), maar de Xantia die ik hiervoor had begon her en der te rammelen. Die hebben we er bij 343k uitgedaan volgens mij.