Prachtig model toch zo een C30.

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:21:
Ik heb een volvo S80 D5 uit 2007 en heb nu inmiddels 220k op de teller staan,
ik ben echter benieuwd hoelang ik nog met deze auto kan rijden voordat dit motorblok "op" is en de kosten voor onderhoud niet meer opwegen tegen het vervangen van de auto.
iemand enige indicatie? :-)
Zolang je niet alles bij de dealer laat doen maar een goede Bosch service punt, of je doet het in mijn geval met een kennis allemaal zelf, dan kun je er heel lang mee doen. Ik heb bij 240 toen ik mijn V kocht hem wat goedkoper kunnen krijgen vanwege de rotte koppeling/drukgroep en hulpcilinder. En sindsdien een hoop klein spul moeten vervangen buiten de beurten. Grote beurt net na aanschaf was wel duur, alle filters preventief vervangen. En dat laatste bleek ook wel echt nodig want zoals het brandstoffilter en interieurfilter hadden ze een keer of 2 niet meegenomen. Maar opzich, paar honderd euro aan materiaal, dat ging nog.
De remmen rondom was wat duurder, maar ook daarbij had ik wel zoiets van ik neem gelijk beter spul. Velgen wilde ik zelf heel graag en de banden ook, en die kan ik dadelijk nog wel los verkopen.
Dus eigenlijk is het allemaal niet zo spannend. In verhouding bij jouw D5 is het allemaal net wat duurder maar dat valt nog wel mee. Je kan pech hebben met een keer de gloeibougies die eraan komen, die moet je gewoon origineel nemen is mijn mening en die kosten wel knaken, ook met de korting die ik krijg.
Voor mij is het punt van te hoge uitgaves dadelijk bij de 370 (oolgens mijn boekje, onderhoud is 5dkm opgeschoven door wat later de beurten te krijgen vroeger) maar pas bereikt. Ik heb net bij 310 de kleine beurt gedaan, 325 wordt de grote beurt die wel weer wat gaat kosten maar dat moet gewoon, die zal eind dit jaar wel weer moeten. Dan komt de 350 beurt, dat is ook een kleine. Maar dan gaat hij eruit. Want volgens zijn geschiedenis moet bij 370dkm de riemen en hele bende vervangen worden. Dat is en een pokke klus, en tering duur qua materiaal want het is dan een grote beurt en alles wat eromheen zit moet vervangen worden.
En als die dadelijk de 4 ton over gaat, dan is die helemaal geen kont meer waard. Dus voor die tijd gaat ie er voor mij dan, uit.
Maar maak je geen zorgen hoor, D5's zijn hele goeie betrouwbare motoren. Alleen de onderhoudsinterval van 30dkm ben ik het, en heel veel mensen, niet mee eens. Blokken slijten toch teveel dan, en met name de klepstoters. Dus dan raad ik je bij deze km stand wel aan om het onderhoud om de 15dkm te doen. Lijkt misschien overdreven maar een cilinderkop revisie is niet goedkoop bij die wagens.
Verder, goed warmrijden (10-15km absoluut volgas en te hoge toeren mijden (3-3,5k max) en dan mag je hem langzaam meer gaan belasten. Maar ook na het rijden, niet direct uitzetten. Ik laat hem altijd even lopen en wissel dan de zonnebril met de gewone bril, pak even mijn spullen van de bijrijders stoel, etc. Als het warm buiten is wacht ik even tot de fan klaar is. En als ik heb lopen stampen laat ik hem altijd een minuutje minimaal nalopen tot ook weer de fan na die minuut is geweest. Puur om de turbo heel te houden.
Houd je oliepijl ook goed in de gaten, beter ietsie onder het streepje als net erover maar ook niet te laag laten komen. Keeringen willen wel eens gaan lekken dus als het een vettige toelie wordt achter je blok of ik noem maar wat even goed in de gaten houden. Bij mij is nu al voor de 2e keer bij de EGR de boel gaan lekken. Ook een zwak punt, maar bij jouw is die af te doppen (plaatje tussen de luchtaanvoer en de klep) of uit te programmeren.
Dat was het zo een beetje.

Oja, uitlijnen is zeker met meer kilometers per jaar wel jaarlijks aan te raden. Achterkant is erg gevoelig voor cuppen en het scheef afslijten, goed in de gaten blijven houden.