Ik ken het met chippen idd, ik reed bij mij op het werk ook vaak met serieus gechipte diesels rond tot een die met een compleet milltek systeem reed (wat een geil geluid en zelfs bij een diesel) en dikkere fmic en toebehoren. Een ontgrensde motor die goed afgesteld is reageerd een stuk fijner op het gas en loopt soepeler door. Ik heb nu een vrij trage respons door de lage druk turbo en zo nog wat zaken, en als die opnieuw afgesteld wordt dan heb je echt een felle donder. Ik heb het gemerkt met een 150pk 1.9D van een kennis van mij. Die reed alleen lomp en sloopte koppelingen (zwak punt bij deze motor en een vervanging is niet plug and play).Astennu schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:56:
[...]
Ik heb het bij mijn C30 gedaan. Dat was gewoon een standaard chip dus geen rollerbank (helaas)
Hij zou 140pk 300nm moeten hebben. Ik vraag me af of hij het haalt maar 135-290 moet hij zeker wel doen. Eerst kwam hij niet zo lekker van zijn plaats maar na de tunning wel. Het rijdt veel rustiger en ook zuiniger. En hij gaat mooier door de versnellingen heen.
De V40 D2 voelt niet zo traag aan als mijn C30 1.6D DrivE als hij geen tunning heeft. Komt denk ik mede door de 6 bak waar mijn DrivE een 5 bak heeft. Maar de C30 met tunning is beduidend sneller. Top 212 waar de V40 D2 maar 197 doet. Ook het optrekken en inhalen gaat een stuk vlotter.
Een V40 D2 met chip tunning krijg heel wat meer koppel dan mijn oude 1.6D. Scheelt toch 50nm en dat is behoorlijk! De D2 heeft sowieso al meer koppel onderin (8 kleppen vs 16 kleppen) maar de 1.6D kan wel hoger in de toeren. Die kan tot 4500 door waar de D2 bij 4000 afhaakt.
1.9D is welliswaar een 8 klepper, vandaar relatief lage vermogen maar koppel is wel ontiegelijk fijn. Jammerlijke is wel dat 4000 toeren eigenlijk wel alles is.
Klopt idd, jij hebt ook een heel erg fijne motor. Enige nadeel vind ik is dat ie toch een slokje lust, de 2.0T van de nieuwere modellen is een veel interessanter blok en in vergelijking met T4's met gemak op hetzelfde vermogen te brengen.-tom-562 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:05:
[...]
Vermogen, en dan vooral koppel + souplesse went snel. Ik zie mezelf niet meer zo gauw in een ongeblazen 1.6 o.i.d. rijdende redblock die in m'n 940 ligt is 1 van de meest soepele benzinemotoren waarmee ik ooit gereden heb (ok, de Lexus LS400 van een maat van me reed ook wel lekker, maar dat is een 4 liter V8
)
Ik zo zelf ook niet graag meer een turboloze motor willen rijden, of een hele goeie 2 liter N/A (denk aan een SR20DE van Nissan bv maar die zijn er niet meer, die tijd is geweest).
[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 11-04-2013 21:24 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!