Het grote Volvo topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 92 Laatste
Acties:
  • 470.473 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Astennu schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:56:
[...]

Ik heb het bij mijn C30 gedaan. Dat was gewoon een standaard chip dus geen rollerbank (helaas)
Hij zou 140pk 300nm moeten hebben. Ik vraag me af of hij het haalt maar 135-290 moet hij zeker wel doen. Eerst kwam hij niet zo lekker van zijn plaats maar na de tunning wel. Het rijdt veel rustiger en ook zuiniger. En hij gaat mooier door de versnellingen heen.
De V40 D2 voelt niet zo traag aan als mijn C30 1.6D DrivE als hij geen tunning heeft. Komt denk ik mede door de 6 bak waar mijn DrivE een 5 bak heeft. Maar de C30 met tunning is beduidend sneller. Top 212 waar de V40 D2 maar 197 doet. Ook het optrekken en inhalen gaat een stuk vlotter.

Een V40 D2 met chip tunning krijg heel wat meer koppel dan mijn oude 1.6D. Scheelt toch 50nm en dat is behoorlijk! De D2 heeft sowieso al meer koppel onderin (8 kleppen vs 16 kleppen) maar de 1.6D kan wel hoger in de toeren. Die kan tot 4500 door waar de D2 bij 4000 afhaakt.
Ik ken het met chippen idd, ik reed bij mij op het werk ook vaak met serieus gechipte diesels rond tot een die met een compleet milltek systeem reed (wat een geil geluid en zelfs bij een diesel) en dikkere fmic en toebehoren. Een ontgrensde motor die goed afgesteld is reageerd een stuk fijner op het gas en loopt soepeler door. Ik heb nu een vrij trage respons door de lage druk turbo en zo nog wat zaken, en als die opnieuw afgesteld wordt dan heb je echt een felle donder. Ik heb het gemerkt met een 150pk 1.9D van een kennis van mij. Die reed alleen lomp en sloopte koppelingen (zwak punt bij deze motor en een vervanging is niet plug and play).

1.9D is welliswaar een 8 klepper, vandaar relatief lage vermogen maar koppel is wel ontiegelijk fijn. Jammerlijke is wel dat 4000 toeren eigenlijk wel alles is.
-tom-562 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:05:
[...]

Vermogen, en dan vooral koppel + souplesse went snel. Ik zie mezelf niet meer zo gauw in een ongeblazen 1.6 o.i.d. rijden :') de redblock die in m'n 940 ligt is 1 van de meest soepele benzinemotoren waarmee ik ooit gereden heb (ok, de Lexus LS400 van een maat van me reed ook wel lekker, maar dat is een 4 liter V8 :P)
Klopt idd, jij hebt ook een heel erg fijne motor. Enige nadeel vind ik is dat ie toch een slokje lust, de 2.0T van de nieuwere modellen is een veel interessanter blok en in vergelijking met T4's met gemak op hetzelfde vermogen te brengen. :P

Ik zo zelf ook niet graag meer een turboloze motor willen rijden, of een hele goeie 2 liter N/A (denk aan een SR20DE van Nissan bv maar die zijn er niet meer, die tijd is geweest).

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 11-04-2013 21:24 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:14

-tom-562

Oliesjeik

Tja, 1:10/1:11, als ik veel snelweg rij gaat het richting de 1:12. Maarja, ik rij gelukkig niet absurd veel (tussen de 15 en 20k per jaar) en krijg een vrij goede KM-vergoeding van m'n werk.
Aan de andere kant, ik kan er ook niet echt wakker van liggen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 10:57

BreeeZe

Devt

Ik rij meestal 1 op 7.5 omdat ik bijna alleen maar stad rij (elke dag 10min naar werk en 10min weer terug :P)
Tank ongeveer 1x per maand, maar dat is met een s60 dan wel weer meteen voor +/- €105,-
Ach ja, je moet wat voor een beetje vermogen over hebben hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Met 10 minuten in stadsverkeer rijden is je motor niet eens warm. :X :P Geen wonder dat je zo'n absurd verbruik hebt. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Bart-Willem schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:55:
Met 10 minuten in stadsverkeer rijden is je motor niet eens warm. :X :P Geen wonder dat je zo'n absurd verbruik hebt. :+
Het is beter als de fabrieks opgave, die is 1 op 6,9 :+
http://www.autoweek.nl/auto/22742/volvo-s60-t5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Niet echt bevorderlijk voor je blok ook he die hele korte afstanden, neem dan de fiets of noem maar op en martel de auto dan niet zo. :P Maar goed dat vind ik dan persoonlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 23:27

djidee

Mr. Slungel

Joopieboy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:49:
Polestar tuning is idd alleen interessant met lease. En de advies prijs is idd behoorlijk stevig. Voor 600 euro laat je een auto helemaal afstellen op de rollenbank bij Fasttech. Daarover gesproken ik begin er wel steeds meer over te denken omdat ik de 115pk op de snelweg toch wat tegen begin te vallen. :X
Wat voor snelheden wil je dan halen? Als ik bij 120 weer ruim baan krijg is het even terug naar de 5, maar dan ben je in mijn ogen vlot zat bij 160/170... Ja, tuurlijk als er een S60 D5 zit te drammen ben je niet snel genoeg weg, maar voor de rest is het vaak even een kwestie van terugschakelen en je maakt best forse stappen...

Voor de 'gewone' gebruiker lijkt me dat zat, en voor de wat vlottere rijder is het ook prima... Veel sneller is ook niet handig trouwens, zit je zo buiten wet mulder op een lege a6...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik heb een 5 bak en opzich komt ie goed van zijn plek af, maar waar we het hierboven ook al over hadden de soepelheid van de motor na het tunen en vaak ook de betere gasrespons is gewoon erg fijn.

En ik moet ook toegeven dat ik verwend ben met veel sneller spul waar ik regelmatig mee rijd, en vermogen went gewoon haha. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Joopieboy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:02:
Niet echt bevorderlijk voor je blok ook he die hele korte afstanden, neem dan de fiets of noem maar op en martel de auto dan niet zo. :P Maar goed dat vind ik dan persoonlijk. :)
Ja maar.. als ik elke dag met de fiets naar m'n werk ga staat ie de meeste van de tijd stil en daar wordt ie ook niet blij van :'(

* BreeeZe gaat voortaan wel een stuk omrijden :P

Maar verder zorg ik goed voor hem, trap hem niet op z'n staart tijdens de korte stukjes, laat em geregeld lekker los gaan op de snelweg (heerlijk die tussen sprintjes van 100 tot 140 8) ) en krijgt hij steeds verse vloeistoffen van de dealer <3

Alleen elke keer euro 98 tanken gaat me net even te ver.. misschien eens kijken of ik daar een goedkope pomp voor kan vinden ;)

[ Voor 28% gewijzigd door BreeeZe op 11-04-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Joopieboy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:09:
Ik heb een 5 bak en opzich komt ie goed van zijn plek af, maar waar we het hierboven ook al over hadden de soepelheid van de motor na het tunen en vaak ook de betere gasrespons is gewoon erg fijn.

En ik moet ook toegeven dat ik verwend ben met veel sneller spul waar ik regelmatig mee rijd, en vermogen went gewoon haha. :+
Oh wacht, geen V40 D2 115pk natuurlijk 8)7 Dat was mijn vergelijk (met 6bak idd)... Verder ontlopen specs vermogen/koppel 1.9d 115pk en de D2 elkaar niet zoveel 8)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Wat had jij ook alweer voor een auto BeeeeZe? Maar als je een auto voor in het weekend gebruikt en die door de weeks stil staal is minder slecht voor hem (zeker als je hem eens in de week goed warm rijdt en een lekker stuk mee gaat rijden) dan iedere keer die kortere stukken. Denk aan je koppakking, uitlaat, noem maar op. :)
djidee schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:14:
[...]

Oh wacht, geen V40 D2 115pk natuurlijk 8)7 Dat was mijn vergelijk (met 6bak idd)... Verder ontlopen specs vermogen/koppel 1.9d 115pk en de D2 elkaar niet zoveel 8)
Is idd hetzelfde maar mijne is laagtoeriger (8V) en gasrespons is vele malen trager. Nieuwe D2 is een heel fijn blok en voelde sneller/soepeler aan als mijn diesel. :)

Toch wel mooi verschil in techniek ik ruwweg 10 jaar. Van de snelste 1.9 diesel naar een 'eco' 1.6 16V diesel. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 11-04-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Joopieboy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:18:
Wat had jij ook alweer voor een auto BeeeeZe?
Zie signature ! :)

2002 S60 T5 (2.3 turbo)

Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/s60-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Damn netjes zo met die velgen. :) Toch blijf ik een fan van dat model S60 en zeker met BBS velgen.

Goeie motor ook, handbak of automaat? Ik zal je eens toevoegen aan de TS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Joopieboy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:22:
Damn netjes zo met die velgen. :) Toch blijf ik een fan van dat model S60 en zeker met BBS velgen.

Goeie motor ook, handbak of automaat? Ik zal je eens toevoegen aan de TS. :)
Automaat, lekker relaxed 8)
Helaas geen geartronic, dus ik kan niet wat meer controle krijgen als ik dat wens, maar ja, je kan niet alles hebben hè ;)
+/- 160.000 op de teller.

En die velgjes maken het idd wel af ja, vind het de mooiste volvo/bbs velgen.

[ Voor 7% gewijzigd door BreeeZe op 11-04-2013 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Oeioeioei als ik zoiets zie begint het toch wel te kriebelen :P eerst maar eens een jaartje ofzo met de 940 rijden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

-tom-562 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:25:
Oeioeioei als ik zoiets zie begint het toch wel te kriebelen :P eerst maar eens een jaartje ofzo met de 940 rijden
JA, dit kan ik toch onmogelijk voor de deur laten staan elke dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
BreeeZe schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:24:
[...]

Automaat, lekker relaxed 8)
Helaas geen geartronic, dus ik kan niet wat meer controle krijgen als ik dat wens, maar ja, je kan niet alles hebben hè ;)
+/- 160.000 op de teller.

En die velgjes maken het idd wel af ja, vind het de mooiste volvo/bbs velgen.
Geartronic schakelt ook net wat fijner vind ik, maar zeker geen verkeerde auto. Lekker weinig kilometers ook, maar zeker met dit blok en turbo, rijdt alsjeblieft geen korte stukjes. :) Puur voor het behoud van je blok en de turbo, zeker als daar stukken aan komen ben je duur uit. Is maar een tip. :)

Wat voor uitvoering is het trouwens, met leer en alles? Misschien nog wat meer foto's? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Hier wat foto's van de binnenkant, zijn wel foto's van 3 jaar oud, maar ik kan je zeggen dat ie niet veel veranderd is in de afgelopen jaren :+
Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/6.jpg

Heeft een mobility pack: dvd navigatie / ingebouwde telefoon
En performance sound system, hu803 dolby met versterkers.
Heb er een IMiv aan waarmee m'n iPhone is geintegreerd met het audio systeem.
En heb een achteruitrij camera ingebouwd, cheapo dealextreme cammetje en de IMiv zorgt voor de logica.
Ook nog, afneembare trekhaak en parkeer sensoren.

Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/cam.jpg
Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/cam1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/cam2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door BreeeZe op 11-04-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat van die camera op je schermpje is wel heel erg nice. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nice die velgen, en nu baal ik dat ik geen navigatie heb. Die cam is wel erg vet. Zie je snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Bart-Willem schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:06:
Dat van die camera op je schermpje is wel heel erg nice. :P
Die iMIV is wel een mooi kastje, ze worden nu niet meer gemaakt door http://www.imiv.ca (nog 1 laatste run)
Waren in nl te krijgen via www.volvotech.nl

Het ding communiceert op de Melbus met de volvo audio en navigatie apparatuur.
Heb overigens source code in C liggen voor m'n Arduino om het ook te kunnen doen maar nog niet mee gespeeld.

@Rev, mooiste van de navigatie is idd het scherm :)
Mijn unit zelf is helaas net te oud om kopietjes te draaien, en elke jaar nieuwe dvd-tjes a €250,- kopen gaat me te ver....
Heb nu kaarten uit 2007...

De iMIV, heeft nog een video-in functie voor de iPhone en ben bezig om met wat geknutsel en een hdmi naar rca video converter om m'n iPhone 5 scherm gemirrored te krijgen op het dvd schermpje.
Mis nog 1 component en dat is een lightning verleng kabel, maar die is sinds een week uit, en als het goed is inmiddels onderweg vanuit dealextreme :)

[ Voor 30% gewijzigd door BreeeZe op 11-04-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Zijn wel heel duur, en tegenwoordig kan de Grom module dat ook prima met usb en alles. Sinds versie 13 bij de mijne werkt ie nog goed ook met cd tekst, wat eerst alleen de iMIV kon. Achteruitrij camera is wel super trouwens, mooi gedaan! Ben eigenlijk wel benieuwd naar de techniek/werking hierachter. :)

Interieur is ook prachtig, High Performance audio erin zitten zie ik al (had net de vraag gesteld via PB haha :+ ), maar dat is zeker leuk. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 11-04-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Joopieboy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:30:
Zijn wel heel duur, en tegenwoordig kan de Grom module dat ook prima met usb en alles. Sinds versie 13 bij de mijne werkt ie nog goed ook met cd tekst, wat eerst alleen de iMIV kon. Achteruitrij camera is wel super trouwens, mooi gedaan! Ben eigenlijk wel benieuwd naar de techniek/werking hierachter. :)

Interieur is ook prachtig, High Performance audio erin zitten zie ik al (had net de vraag gesteld via PB haha :+ ), maar dat is zeker leuk. :)
Achteruitrij camera wordt mogelijk gemaakt door de iMIV.
Hij biedt de mogelijkheid om de video van een ipod/iphone op het navigatie scherm te tonen, maar heeft ook een extra video in met bijbehorende firmware optie om deze te switchen als de auto in z'n achteruit wordt gezet.

Edit:
Overigens nog een aanvulling op de specs :
verwarmde voorstoelen en automagisch dimmende binnen spiegel :)

En in de winter zijn verwarmde stoelen bij leer geen luxe maar een must :P

[ Voor 10% gewijzigd door BreeeZe op 11-04-2013 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Haha ja dat ken ik idd, je vriest vast haha. :+ Is wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Ik had niet gedacht dat ik stoelverwarming zo prettig zou vinden. Ik kan het ook iedereen aanraden. Ik zet hem nu ook nog gewoon aan.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 17:36

NoFearCreations

3DPrint the world!

Vandaag een blauwe enveloppe binnen gehad, die ik wel leuk vindt. M'n Volvo'tje is vanaf 5 Juni belastingvrij !

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat zijn de betere enveloppen die je binnen kunt krijgen ja. 8)
-tom-562 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:30:
Idd. Ik had niet gedacht dat ik stoelverwarming zo prettig zou vinden. Ik kan het ook iedereen aanraden. Ik zet hem nu ook nog gewoon aan.
Vooral bij die diesel van mij, eerste 10km doet de kachel niks (blokverwarming) en dan is die stoelverwarming wel fijn om even op temperatuur te komen. En soms heb ik geen zin met de climate control op 24 en dan lekker even de stoelverwarming aan, ook heerlijk als ik weer eens last heb van mijn rug. Standje sambal. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 12-04-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Joopieboy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:18:
Toch wel mooi verschil in techniek ik ruwweg 10 jaar. Van de snelste 1.9 diesel naar een 'eco' 1.6 16V diesel. :+
Een D2 is een 'eco' 1.6 8V diesel. De 1.6D DRIVe was inderdaad een 1.6 16V (die met 110pk en een 5-bak)

Zelf even wat ge-wikied, en de DLD-416 van ford is blijkbaar sinds 2011 een 8 klepper ipv 16. Al moet ik zeggen dat de wikipedia pagina's hierover niet helemaal juist/up-to-date lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Semi cross post met het show je auto topic uit de HK :

Vandaag m'n zomer velgen weer onder de S60 gezet.
'S ochtends m'n velgen naar de bandenman gebracht en 's middags weer opgehaald met 4 nieuwe banden, Goodyear eagle f1 asymmetric 2 maatje 225/45/17 91Y.
Heb ze er daarna zelf onder geschroef aangezien hij daar helaas geen tijd voor had.
(Opzich niet heel erg, hij zet ze eigenlijk altijd te hard vast, en ik doe het volgens Vida van Volvo op 140NM met een momentsleutel ;) )

Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/s60-2013041301.jpg
Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/s60-2013041302.jpg
Afbeeldingslocatie: http://got.breeeze.com/volvo/s60-2013041303.jpg

Net een proefrit gemaakt, en echt geweldige banden.
Sowieso een heel stuk stiller als de winter conti's maar ook stiller als de michelin pilot sport 3.
Met 140 op goed asfalt hoorde ik alleen maar wind geruis, heerlijk.
Qua grip ook niets te klagen, even wat steviger een bochtje pakket gaat fluitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
kluyze schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 12:09:
[...]
Een D2 is een 'eco' 1.6 8V diesel. De 1.6D DRIVe was inderdaad een 1.6 16V (die met 110pk en een 5-bak)

Zelf even wat ge-wikied, en de DLD-416 van ford is blijkbaar sinds 2011 een 8 klepper ipv 16. Al moet ik zeggen dat de wikipedia pagina's hierover niet helemaal juist/up-to-date lijken te zijn.
Mm apart, ik dacht dat alle huidige diesels een 16V waren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Met een enkele nokkenas heb je natuurlijk wel minder interne frictie. En als je toch niet van plan bent een motor met hoge prestaties te gaan neerzetten....

Ach, een corvette motor heeft ook slechts 2 kleppen per cilinder :) (maar dat heeft een andere reden)

Zit die 8v variant motor trouwens ook niet in psa's en dan heet 'ie eHDi?

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 14-04-2013 22:38 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

mr_petit schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:32:
Zit die 8v variant motor trouwens ook niet in psa's en dan heet 'ie eHDi?
Het D2 blok is volgens mij van origine een PSA blok

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
BreeeZe schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:43:
Semi cross post met het show je auto topic uit de HK :

Vandaag m'n zomer velgen weer onder de S60 gezet.
'S ochtends m'n velgen naar de bandenman gebracht en 's middags weer opgehaald met 4 nieuwe banden, Goodyear eagle f1 asymmetric 2 maatje 225/45/17 91Y.
Heb ze er daarna zelf onder geschroef aangezien hij daar helaas geen tijd voor had.
(Opzich niet heel erg, hij zet ze eigenlijk altijd te hard vast, en ik doe het volgens Vida van Volvo op 140NM met een momentsleutel ;) )

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Net een proefrit gemaakt, en echt geweldige banden.
Sowieso een heel stuk stiller als de winter conti's maar ook stiller als de michelin pilot sport 3.
Met 140 op goed asfalt hoorde ik alleen maar wind geruis, heerlijk.
Qua grip ook niets te klagen, even wat steviger een bochtje pakket gaat fluitend.
Zag er goed uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Darkstar schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:43:
[...]

Het D2 blok is volgens mij van origine een PSA blok
Huidige D2 blok niet meer, blok hiervoor wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Joopieboy schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:45:
[...]

Is toch nog altijd zwaar verwant aan de hdi/tdci generatie? Of heeft Volvo er echt heel veel aan lopen sleutelen?

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Joopieboy schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:00:
[...]

Mm apart, ik dacht dat alle huidige diesels een 16V waren. :)
Tja, het aantal kleppen zegt ook helemaal niets eigenlijk. De kleppen moeten voldoende lucht kunnen inlaten en uitlaatgas uitlaten. Of je dat nu met 2, 3 of 4 kleppen per cilinder doet maakt niet uit, als het maar optimaal werkt. Als je een manier vindt om het met 2 kleppen per cilinder optimaal te doen, waarom zou je dan 4 kleppen gebruiken? Dat geeft dan namelijk alleen maar meer risico op falen doordat er meer bewegende onderdelen zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Nee maar goed, een 8V is vaak laagtoeriger als een 16V en de 16V's zijn aardig in opmars de laatste tijd. Daarmee kun je ook veel preciezer regelen, en met al dat eco gebeuren van de laatste tijd niet zo een heel gek idee. :)

@djidee: zal vast wel afgekeken of verwant zijn aan een blok, maar bij de Volvo zeggen ze dat het hun eerste echte eigen blok is, geen idee hoe ver dat waar is natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Thanks, jouw S60 mag er zeker ook wezen :)

Binnenkort maar eens een duo fotoshoot doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Mx. Alba schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:25:
[...]

Of je dat nu met 2, 3 of 4 kleppen per cilinder doet maakt niet uit, als het maar optimaal werkt.
Met 4 kleppen heb je minder stromingsverlies, zowel in- als uitlaatkant. Zeker bij een diesel, waar er in de regel geen extra gasklep benodigd is (egr even daargelaten).

Ik denk dat dit soort laagvermogen dieseltjes in de toekomst dan ook nog een stuk kleiner gaan worden (1000cc oid) om nog zuiniger te worden. Dit soort lage vermogens (ca 100pk) zou je nu ook met een kleinere meer performance gerichte motor kunnen behalen imho, maar ik denk dat vooral de markt/consument daar nog niet klaar voor is (1 liter motortjes worden vooral geassocieerd met hele kleine auto's). Terwijl een 2 liter 200pk diesel wel mogelijk is met wat inspanning. Dan wil de helft natuurlijk ook, en zal nog zuiniger zijn. De 1,6 met 100pk is tegen die tijd het spreekwoordelijke grote laagtechnologische blok wat nog relatief veel verbruikt (vergelijk een amerikaanse 5 liter v8 met 300pk tov een europese high performance 3 liter met hetzelfde vermogen maar lager verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat lijkt me inderdaad een goede analyse. Over een paar jaar zal een 1.2 liter dieseltje huidige D2-waardes (115pk) kunnen halen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Als de trend zich doorzet zoals de laatste jaren dan zie ik dat ook wel gebeuren. Zal ook wel steeds meer aan aerodynamica moeten gedaan worden en minder gewicht als ze die dingen willen gaan halen...

Maar goed, je ziet het met mijn V40 met de 'dikste' 1.9D en 115pk, dat is nu de D2. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
BreeeZe schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:57:
[...]

Thanks, jouw S60 mag er zeker ook wezen :)

Binnenkort maar eens een duo fotoshoot doen :P
Zeker, meer liefhebbers ?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Joopieboy schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:35:
en minder gewicht als ze die dingen willen gaan halen...
Auto's lichter maken kan wel, maar is heel erg duur. Immers willen we nauwelijks inboeten op luxe (de trend is juist dat auto's luxer worden), en inboeten op veiligheid is al helemaal een taboe (zie verkopen van gmc landwind).
Veilige en lichte auto's maken gaat nauwelijks samen, zeker voor een bepaald budget.
Als je kijkt dat in een moderne auto er soms al 20 of 30 soorten staal gebruikt worden in de koets, om veiligheid en stabiliteit te waarborgen kan je je ook indenken dat het moeilijk zal zijn om daarop te bezuinigen. Met een materiaal als aluminium is het veel moeilijker om verschillende eigenschappen te creeeren, en verwerking daarvan is ook veel moeilijker. De onderdelen die makkelijk van aluminium te maken zijn (motorkap etc) zijn ook al daarin uitgevoerd. Ook moet je er op letten dat je aluminium nauwelijks structureel met staal kan verbinden, en als je dat doet, je kans loopt op galvanische corrosie.
En composieten.... in massaproductie..... dàt is onbetaalbaar vanwege het vele handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rev! schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:14:
[...]

Zeker, meer liefhebbers ?:)
Ja hoor, kom maar langs ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mr_petit schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:41:
[...]

Auto's lichter maken kan wel, maar is heel erg duur. Immers willen we nauwelijks inboeten op luxe (de trend is juist dat auto's luxer worden), en inboeten op veiligheid is al helemaal een taboe (zie verkopen van gmc landwind).
Veilige en lichte auto's maken gaat nauwelijks samen, zeker voor een bepaald budget.
Als je kijkt dat in een moderne auto er soms al 20 of 30 soorten staal gebruikt worden in de koets, om veiligheid en stabiliteit te waarborgen kan je je ook indenken dat het moeilijk zal zijn om daarop te bezuinigen. Met een materiaal als aluminium is het veel moeilijker om verschillende eigenschappen te creeeren, en verwerking daarvan is ook veel moeilijker. De onderdelen die makkelijk van aluminium te maken zijn (motorkap etc) zijn ook al daarin uitgevoerd. Ook moet je er op letten dat je aluminium nauwelijks structureel met staal kan verbinden, en als je dat doet, je kans loopt op galvanische corrosie.
En composieten.... in massaproductie..... dàt is onbetaalbaar vanwege het vele handwerk.
Wacht maar tot 3D-printers groot en goed en goedkoop genoeg zijn om er een hele auto mee te kunnen printen, dan zal er vast wel e.e.a. veranderen aan de gebruikte materialen en vormen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Ik denk dat dat juist wel veel gebeurd, als ik kijk naar de achteras van mijn Fiat Punto Evo, dan is de as eigenlijk nog maar de helft van de normale ronde as die je zou verwachten. Alle het extra staal dat weg kon is weggehaald, en ik verwacht dat er langzaam maar zeker steeds meer van dat soort dingen gaan gebeuren. Idem met volledige onderkant van de auto beplaten met plastic, puur voor die paar % luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:36:
[...]

Ja hoor, kom maar langs ;)
Staat me iets vaags bij dat jij in de UK woont toch? Is goed dan, heb ik meteen een vakantie bestemming. Kan ik ook blijven slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Mx. Alba schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:52:
Wacht maar tot 3D-printers groot en goed en goedkoop genoeg zijn om er een hele auto mee te kunnen printen, dan zal er vast wel e.e.a. veranderen aan de gebruikte materialen en vormen...
Een 3d printer kan nog steeds alleen maar plastic printen. Een groot plastic onderdeel maken is nu helemaal geen probleem; de series waarin auto's worden gemaakt is een prima maatstaf om een mal te maken. Maar 3d printers die composieten met de benodigde eigenschappen kunnen printen (koolstof en kevlar bijv.) bestaan niet omdat die materialen zich niet laten printen afaik.
Ik zie dan ook helemaal geen plaats voor 3d printers in autoproductie. Alleen al om de snelheid. 3d printers zijn traag.
Sander schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:54:
[...]
Ik denk dat dat juist wel veel gebeurd, als ik kijk naar de achteras van mijn Fiat Punto Evo, dan is de as eigenlijk nog maar de helft van de normale ronde as die je zou verwachten.
Je bedoelt deze as?
Afbeeldingslocatie: http://admin.sgpetch.co.uk/admin/system-content/part_images/Fiat/Punto%20Evo/Rear_Suspension_Beam_large.jpg
Je bent bekend met ophangsystemen van auto's? (je schrijft dat je iets verwacht, maar ik lees helemaal niets inhoudelijks, dus kan ik daar ook niet inhoudelijk op reageren :P ).
Als ik hier 1 ding zie, dan is het wel een constructie die minimaal 50 jaar al wordt toegepast.
Sander schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:54:
[...]
Idem met volledige onderkant van de auto beplaten met plastic, puur voor die paar % luchtweerstand.
Je vertelt hier niets nieuws en ook niet iets wat tegen mijn bewerking (betreffende het gewicht van auto's) strookt, dus ik zie niet in hoe dit een argument kan zijn?
Behalve natuurlijk dat je auto zwaarder wordt van de plastig beplating aan de onderkant :+

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Joopieboy schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:45:
[...]

Ik dacht mij toch te herinneren dat er op het gelijkvormigheidsattest als fabrikant "PSA" vermeld stond. Ik check het even, iets met assumptions en zo :9

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Momenteel nog wel ja, maar er wordt hard gewerkt aan automatisering van composietproductie. Voor kleine series is composiet momenteel wel goedkoper dan metaal, maar massaproductie (van complexe delen) zit er vooralsnog niet in :) Ik denk dat we tegen die tijd hele grote stappen kunnen zetten.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Joopieboy schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:13:
Dat zijn de betere enveloppen die je binnen kunt krijgen ja. 8)

[...]

Vooral bij die diesel van mij, eerste 10km doet de kachel niks (blokverwarming) en dan is die stoelverwarming wel fijn om even op temperatuur te komen. En soms heb ik geen zin met de climate control op 24 en dan lekker even de stoelverwarming aan, ook heerlijk als ik weer eens last heb van mijn rug. Standje sambal. :9
De kachel van mijn V40 blaast echt wel sneller warme lucht dan na 10km pas, eerder na n kilometertje of 5 even zo uit mijn hoofd. Overigens heb ik die stoelverwarming in de winter ook altijd aan en dat is inderdaad wel erg lekker ;)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:33
Ik vind t niet zo uit mijn ervaringen. Net alsof je in je broek plast (maar dat kun je lekker vinden ;) )

Ik heb het wel op mijn bestelde auto zitten...voor mijn vriendin. Die zal niet op dat kouwe leer willen zitten anders :)

Vraagje over die Quickheater, hoe snel krijg je daarmee warme lucht? Is dat al binnen een minuut of zo?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 16-04-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Grrrrrene schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 07:32:
[...]
Ik denk dat we tegen die tijd hele grote stappen kunnen zetten.
Dat is wel erg speculatief. Net zoals het energieprobleem oplossen omdat we straks toch wel kernfusie hebben.
Autoonderdelen mogen echt niets kosten. Denk aan een gevormde plastic (of metalen) deksel van 40x60cm die ongeveer 35 cent kost om te maken. In koolstof zou zo'n onderdeel wellicht 350 euro kosten. Dat gat is onoverbrugbaar.
En de prijs van de grondstoffen speelt ook mee. Koolstof mat is ook niet goedkoop.
Daarom zie je bijv. ook nergens rvs in auto;s toegepast. Zelfs dat beetje nikkel is al te duur. Alles is ijzer of aluminium. Lekker goedkoop.
Ik denk dat er in de aankomende 25 jaar op dat punt weinig verandert. Sterker nog: ik denk dat auto's wellicht nòg zwaarder gaan worden. Er zal meer luxe komen, meer geintergreerde systemen, en men zal meer veiligheid eisen. Zelfs autoruiten worden dikker vanwege de geluidwerende eigenschappen. Er wijst ook helemaal niets in de trend dat het de andere kant op zal gaan. Er wordt al sinds begin jaren 90 gesproken over dat auto's zwaar zijn, maar elke 5 jaar worden autos in een bepaald segment (bijv. c segment) tòch zwaarder. En met de opkomst van hybrides en EV's gaat het gewicht natuurlijk extreem stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

stefijn schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:28:
Ik vind t niet zo uit mijn ervaringen. Net alsof je in je broek plast (maar dat kun je lekker vinden ;) )

Ik heb het wel op mijn bestelde auto zitten...voor mijn vriendin. Die zal niet op dat kouwe leer willen zitten anders :)

Vraagje over die Quickheater, hoe snel krijg je daarmee warme lucht? Is dat al binnen een minuut of zo?
Ik dacht eerst ook dat het niks zou vinden, maar ik vind het echt heerlijk O+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die hoge stand is wel heel errug hoog trouwens... Als ik 'm aanzet (als het vriest) dan altijd op de lage stand. Geweldige uitvinding. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30
stefijn schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:28:

Dat werkt behoorlijk snel, ik neem me steeds voor om dit te testen, maar steeds niet van gekomen. Als ik bij mij het dorp uit ben blaast ie warme lucht, pak em beet 2 a 3 KM.

Kan het nu niet testen aangezien het alleen werkt <14 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:28:
[...]

Dat is wel erg speculatief. Net zoals het energieprobleem oplossen omdat we straks toch wel kernfusie hebben.
True.
Autoonderdelen mogen echt niets kosten. Denk aan een gevormde plastic (of metalen) deksel van 40x60cm die ongeveer 35 cent kost om te maken. In koolstof zou zo'n onderdeel wellicht 350 euro kosten. Dat gat is onoverbrugbaar.
Ik snap de voorliefde voor koolstof, maar waarom per se koolstof? Qua gewichtsbesparing ideaal (veel stijfheid en sterkte), maar glasvezel of basalt kan ook prima en kost een fractie van de prijs. Bovendien maken metaalboeren vaak de fout om een metalen onderdeel 1:1 in composiet te maken, terwijl composiet in een herontwerp veel grotere voordelen behaalt.
Er wijst ook helemaal niets in de trend dat het de andere kant op zal gaan.
Maar toch is de nieuwe Mazda 2 100kg lichter en heeft Landrover van de nieuwe Range Rover ruim 400kg geschaafd. Hoezo niet lichter? Hoe hoger de benzineprijs, hoe belangrijker gewichtsbesparing en hoe sneller composieten betaalbaar worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 16-04-2013 17:05 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 13-10 16:16

Dentheman

Zie signature

show je volvo in vakantiemodus
Afbeeldingslocatie: http://www.dentheman.nl/Fotos/vakantiemodus.JPG
Helaas is de boot niet van mij :P Moest 'm even wegbrengen voor een kameraad, de fiets is gelukkig wel van mij :+

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Dentheman schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:13:
show je volvo in vakantiemodus
[afbeelding]
Helaas is de boot niet van mij :P Moest 'm even wegbrengen voor een kameraad, de fiets is gelukkig wel van mij :+
Netjes, mooie velgen ook _/-\o_ . Zelf net op een 17inch setje geboden, in principe akkoord alleen heb ik de pech weer met een of andere goud eerlijke verkoper te maken hebben die andere mensen een paar dagen de tijd geeft om te beslissen, terwijl ik ze binnen 5 minuten kan komen ophalen maar goed :X.

Net even Xenon ingebouwd in mijn S60, en de stadlampjes vervangen door Philips blue vision. Was zowiezo een stadslampje kapot, maar vreemd genoeg krijg ik nergens melding van, ook geen storing nu de Xenon erin zit. Misschien is het allemaal al eerder aangepast ofzo... Meteen de auto uitgelezen met een ODB2 meter en gelukkig geen enkele storing of melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 13-10 16:16

Dentheman

Zie signature

Rev! schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:28:
Net even Xenon ingebouwd in mijn S60, en de stadlampjes vervangen door Philips blue vision. Was zowiezo een stadslampje kapot, maar vreemd genoeg krijg ik nergens melding van, ook geen storing nu de Xenon erin zit. Misschien is het allemaal al eerder aangepast ofzo... Meteen de auto uitgelezen met een ODB2 meter en gelukkig geen enkele storing of melding.
Zou je er een foto van kunnen maken als het donker is? (Zowel van blue vision als de xenon) Ik ben benieuwd hoeveel K, en hoe het staat zonder heldere koplampen ....

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Grrrrrene schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:04:
[...]

Maar toch is de nieuwe Mazda 2 100kg lichter en heeft Landrover van de nieuwe Range Rover ruim 400kg geschaafd. Hoezo niet lichter? Hoe hoger de benzineprijs, hoe belangrijker gewichtsbesparing en hoe sneller composieten betaalbaar worden.
Ja, je noemt nou 2 modellen op, de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Je snapt toch ook wel dat we het hier over modellen in het algemeen hebben? Voor jouw 2 modellen kan ik er wel 200 tegenover zetten (ik zal me het werk besparen, dus doe ik het 1:1 en hou ik me voor het gemak bij hetzelfde merk.... bmw z4 en 5 touring. Ik weet zeker dat ik deze pissing match langer kan volhouden met de legio voorbeelden :+ ).
Maar jij moet toch ook wel inzien dat 99,9% van de auto's van nu zwaarder zijn dan 10 jaar geleden?
Hoezo lichter? We beschouwen hier toch het mondiale wagenpark?
En daarin is het tevens gewoon een feit dat composieten die ook daadwerkelijk lichter zijn (dus geen glasvezel, dat wordt al toegepast sinds de jaren 50 in productie en biedt dus duidelijk géén soelaas) absoluut onbetaalbaar zijn. Ik weet 100% zeker dat er de eerstkomende 10 jaar geen auto met koolstof chassis uitkomt die minder dan 100.000 euro kost. Tevens is het gewicht van de staalconstructie van het casco natuurlijk maar een deel van het gewicht. Comfortsystemen/uitrusting en onderstellen zijn ook zwaar. En een onderstel uit composiet.... da's pas ècht onbetaalbaar.
Vooralsnog wordt het pareren van de benzineprijs gezocht in motortechnologie. Gewichtsbesparing is nauwelijks aan de orde (zie mijn betoog), en ook luchtweerstand speelt een ondergeschikte rol. Er zijn genoeg voorbeelden uit de jaren 70 van auto's de een vergelijkbare of lagere cw hebben dan hedendaagse auto's. Modebeeld is 100% belangrijker dan luchtweerstand. Het is heus niet alsof ze niet zouden weten hoe ze een auto met pak 'm beet de helft van de cw waarde moeten maken van een gemiddelde huidige auto

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 16-04-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Glasvezel is ook een composiet materiaal. Het ligt eraan hoe het toegepast wordt. Composiet is niet alleen carbon en carbon is niet alleen composiet. Composiet kan b.v. ook hennep zijn, of een ander soort vlas. Met slim construeren met composieten kan je echt een hele hoop gewicht besparen (denk aan sandwichpanelen, en nee, wederom hiervoor, hongraat is niet alleen sandwich en sandwich is niet alleen honingraatpaneel...).
Waar denk je trouwens dat de bladveer van de mulitlink ophanging van een Volvo 960/S90 van is gemaakt... ;)

Overigens ligt het er maar net aan wat de filosofie van de desbetreffende autofabrikant is. Mazda gaat duidelijk de richting in van lichter maken van auto's, met efficientere ongeblazen motoren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

-tom-562 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:35:
Glasvezel is ook een composiet materiaal. Het ligt eraan hoe het toegepast wordt. Composiet is niet alleen carbon en carbon is niet alleen composiet. Composiet kan b.v. ook hennep zijn, of een ander soort vlas.
Zoek jij nou ook al de randen van de discussie op? :P
Het ging erom dat een auto structureel lichter wordt door het gebruik van composieten, ipv de meer traditionele materialen. En dat houdt in de regel in dat je grote hoeveelheden koolstof zou moeten gebruiken (genoeg supercars als voorbeeld), aangezien een glasvezelpaneel vaak helemaal niet lichter is dan staal, en in de regel zelfs zwaarder is dan aluminium.

Ik weet ook niet precies wat je punt is, als we dat naar een wereldlijk voorbeeld moeten vertalen: bijvoorbeeld: wanneer exact wordt er een sandwichpaneel toegepast in het dak van een middenklasser in de prijsrange 30k-40k, en hoeveel gaat dat besparen tov de voorheen gebruikte constructie (staal)?
Want deze discussie gaat over dat/of auto's lichter worden, en met name wanneer.
En dus niet wat in theorie allemaal mogelijk is: met onbeperkt budget kan alles, ook een auto die naar mars kan vliegen, maar daar hebben we niet zoveel aan. De theoretische auto bestaat namelijk niet en zal ook nooit gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nu niet nee, maar ik zie dat in de toekomst nog best gebeuren (b.v. een dak van een sandwichconstructie), vrachtwagentrailers b.v. worden daar nu b.v. al voornamelijk van gebouwd.

Mss worden in de toekomst wel auto's gedeeltelijk van grafeen gemaakt :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wanneer dan in de toekomst en bij welke auto's dan, en hoeveel % van het mondiale wagenpark zullen deze dat vertegenwoordigen?
Ik bedoel: je hebt nu ook auto's volledig uit koolstof, maar dat zegt niets over de auto's waar wij gemiddeld in rijden.
De toekomst is heel erg lang, dus het zou fijn zijn als je die tijdsmarge zou kunnen beperken in een range van 5 jaar ofzo. Anders zegt het zo weinig. Zo kan ik immers ook met zekerheid zeggen dat er een meteoriet met een diameter >1km gaat inslaan. Maar of je daar nu al je schuilkeldertje op moet gaan baseren....
Het 'wat ooit' is niet zo'n constructieve bijdrage in een discussie.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 16-04-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik ben in 18.000km finaal door de vloermat van m'n V40 gesleten. Is dat normaal? Ik draag volgens mij best gewone schoenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Dentheman schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 18:06:
[...]

Zou je er een foto van kunnen maken als het donker is? (Zowel van blue vision als de xenon) Ik ben benieuwd hoeveel K, en hoe het staat zonder heldere koplampen ....
Zal straks even voor je kijken. Het is iig 6000K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Reinier schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:40:
Ik ben in 18.000km finaal door de vloermat van m'n V40 gesleten. Is dat normaal? Ik draag volgens mij best gewone schoenen :)
Sneakers of herenschoenen met (houten) hak? Sinds ik Van Bommeltjes draag met harde hak slijt m'n bestuurdersmat ook aanzienlijk meer

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ja, van Bommels bijvoorbeeld, maar bij minder dan 18k km? Oh well :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat niet, ik heb mn matten er pas 10k inliggen en ze slijten wel precies bij de hak.
Overigens denk ik dat de vorige eigenaar ook schoenen droeg met een harde hak, de hele bekleding onder de mat is ook helemaal versleten precies op de plek waar je met je hak zit

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Dentheman schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 18:06:
[...]

ff snel hoor

Alleen de Philips Bluevision stadslichten aan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mflfPQX0lG3V0CSyirPsUh6a/full.jpg

Stadslichten + xenon 6000K
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t5nG9DwWKUmcHtLNGMn92IKW/full.jpg

Er lijkt kleurverschil te zijn op de foto, maar dat komt door de hoek ofzo zag het RL niet namelijk.

Wel erg blij dat je bij een S60 redelijk makkelijk erbij kunt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Reinier schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:35:
Ja, van Bommels bijvoorbeeld, maar bij minder dan 18k km? Oh well :D
Ik heb onderhand 27k km op mijn C30 zitten en de mat begint aan de onderkant wel slechter te worden zag ik bij de laatste schoonmaakbeurt, maar aan de bovenkant is nauwelijks iets te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
KLopt het dat als je een Businesspack op een V40 bestelt (met daarin navigatie) en daar bovenop Sensus Touch, je dan geen gebruik meer kunt maken van de oorspronkelijke navigatie van het businesspack (met daarin bijv. TMC-verkeersinformatie)?

(En dus alleen nog Igo-navigatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 23:18
stefijn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:48:
KLopt het dat als je een Businesspack op een V40 bestelt (met daarin navigatie) en daar bovenop Sensus Touch, je dan geen gebruik meer kunt maken van de oorspronkelijke navigatie van het businesspack (met daarin bijv. TMC-verkeersinformatie)?

(En dus alleen nog Igo-navigatie)
Dat lijkt me niet nee.. Wel zit er bij iGO ook verkeersinformatie: Internet traffic pro (voor in ieder geval 5 jaar) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat weet ik, maar daarvoor ben je afhankelijk van een internetverbinding. In nederland prima, maar dan heb je in het buitenland geen gratis verkeesinformatie (daarvoor moet de internetverbinding aan, en wie weet hoeveel data je dan gaat verbruiken. Er zal ws. meer data binnengehaald worden dan alleen verkeersinfo)

Waardeloos. Ik heb toch betaald voor het navigatiesysteem in het businesspack?!

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 17-04-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Je hebt betaalt voor het businesspack en laat tegen een meerprijs de standaard navigatie (+audio en wat dat ding ook allemaal doet) daarvan vervangen voor het Senus Connected Touch systeem. Als je dat niet wil dan moet je die optie niet kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Audio? Dus je bent de normale radio ook kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ja, heb je je wel goed laten informeren wat het Sensus Connected Touch systeem eigenlijk is? Ik krijg namelijk het idee van niet. Lees deze pagina eens door: http://www.volvocars.com/...nsus-Connected-Touch.aspx

Het Sensus systeem vervangt het multimedia gedeelte dat er anders in zou komen. Het systeem gebruikt internetradio, geen FM. Hierdoor kan je nog steeds alle normale NL zenders luisteren, plus nog veel meer. Daarnaast heb je toegang tot Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Voor zover mogelijk ja? De gemiddelde verkoper komt niet verder dan het erbij pakken van een leaflet en weet er verder NIETS over te vertellen, en daar staat hetzelfde op als op deze link. Dat is dan ook het enige waar ik de koop op kon baseren. Eén en al geilheid maar de nadelen worden niet genoemd...Ik begrijp nergens uit dat de FM-radio helemaal vervalt.

Wel heb ik uit een (van de spaarzame) video's op Youtube gehaald dat dit - technisch gezien - een losstaande addon is op het normale systeem (en ook los staat van de overige functionaliteit), en dus helemaal niet perse ergens voor in de plaats komt, behalve dan de navigatie.

[ Voor 49% gewijzigd door Stefke op 17-04-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

*O* *O* http://www.autoblog.nl/ni...r-gaat-in-productie-58480 *O* *O*

Wel 350pk ipv 500pk maar toch 0-100 in 4.9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Maar met 350pk is het dus absoluut geen match voor bijv. een m3 of rs4.
Het is dus meer een 335i/s4 equivalent met ongeveer 25-50pk meer.
Dan komt ie in een heel lastig prijssegment, aangezien een S60 T6 het al moeilijk genoeg heeft om prijstechnisch te concurreren met de duitsers. De polestar zal denk ik een behoorlijke portie duurder zijn, en daardoor denk ik commercieel geen hit worden. Ze zullen 'm absoluut niet in de getalen (100.000+) kunnen verkopen zoals een m3 (hier natuurlijk zeldzaam, maar niet in dld/usa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:44:
Maar met 350pk is het dus absoluut geen match voor bijv. een m3 of rs4.
Het is dus meer een 335i/s4 equivalent met ongeveer 25-50pk meer.
Dan komt ie in een heel lastig prijssegment, aangezien een S60 T6 het al moeilijk genoeg heeft om prijstechnisch te concurreren met de duitsers. De polestar zal denk ik een behoorlijke portie duurder zijn, en daardoor denk ik commercieel geen hit worden. Ze zullen 'm absoluut niet in de getalen (100.000+) kunnen verkopen zoals een m3 (hier natuurlijk zeldzaam, maar niet in dld/usa)
Uiteindelijk zit er natuurlijk een verschil tussen 500pk of 350pk, maar ik denk dat Volvo hier een wat nuchtere visie in heeft (in 2006 hebben ze geloof ik hier eens een persbericht over gegeven). Je zal inderdaad sneller bij de 100 zijn, sneller bij de 200, maar wellicht is de fun-factor (wat vaak toch telt) niet 1,5x zo hoog bijvoorbeeld.

Uiteindelijk troeven Audi en Mercedes elkaar keer op keer af wie de meeste PK's heeft, maar wordt met iedere schep PK's de auto beter? Hij wordt denk ik alleen gewilder bij het publiek dat graag wil laten zien dat ze 5XXpk kunnen betalen, niet bij de liefhebbers. Dit trekt meteen een bepaald soort volk aan, misschien is dat ook gewoon niet hun wens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja maar waarom zou je dan zo'n Polestar kopen en niet gewoon een T6? Met een V60 T6 of met een V60 PIH heb je ook al een heel hoge "fun factor". :)

Die Polestar doe je alleen vanwege de meer PK's en dan zijn er dus alternatieven bij andere merken met nog meer PK's...

[ Voor 29% gewijzigd door Mx. Alba op 17-04-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

fredkroket schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:57:
[...]
maar wellicht is de fun-factor (wat vaak toch telt) niet 1,5x zo hoog bijvoorbeeld.
Ik denk dat een m3 zich voldoende bewezen heeft op het circuit? Er bestaat bijna geen betere personenauto als het op stuureigenschappen aankomt.
Wellicht een 1m, maar dat is onderhuids ook een m3 (exact hetzelfde onderstel), maar dan lichter en kortere wielbasis.
Als het bij een m3 ergens niet om draait zijn het 0-100 tijden. Dat ding is een bochtenmonster pur sang voor zover dat met een personenauto gaat.
Waar baseer jij dan de fun-factor op? Dat is namelijk een inhoudsloze term.

Vergis je niet: we hebben het hier over €100k auto's (ik verwacht dat die polestar ook €80k+ gaat kosten), en dan worden er toch wel wat prestaties verwacht. Dat is waarom een m3 zo goed verkoopt (wereldwijd althans, in NL is ie natuurlijk onbetaalbaar vanwege het overheidsgegraai). Een kick ass motor en geweldige wegligging bij elkaar.
Mx. Alba schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:25:
Die Polestar doe je alleen vanwege de meer PK's en dan zijn er dus alternatieven bij andere merken met nog meer PK's...
Dat is niet de insteek: er zit bijvoorbeeld ook een onderstel van Ohlins onder, en dat is wel 1e klas spul :9~
Maar het zal absoluut geen m3 killer worden, ook niet op het circuit. Daarvoor is het verschil in vermogen veel te groot.
Zonder dat ik nu de prijs weet voorspel ik toch dat hij te duur zal zijn voor wat hij aan prestaties kan bieden, en daarom zal het geen commercieel succes zijn. Wellicht maken ze er 5.000 van oid, en die raken ze wellicht nog wel kwijt (al denk ik dat zelfs dat getal hoog is), maar dat is dus helemaal niets in vergelijk tot de getalen waarin m3's (de begrote productie van de e90m3 was 100.000) en rs4'en gemaakt worden, laat staan 335i's etc.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat een m3 zich voldoende bewezen heeft op het circuit? Er bestaat bijna geen betere personenauto als het op stuureigenschappen aankomt.
Ik doelde meer op het vermogen... Volvo mengt zich gewoon niet in de vermogenswedloop, wil niet zeggen dat ze niet de goed sturende auto willen maken. En om in jouw voorbeeld te blijven: als we die M3 700pk geven, wordt de funfactor daarmee stukken hoger? (misschien is fun-factor niet helemaal het goede woord). Hij zal allicht nog wat sneller zijn, maar daarmee komen er ook (nog) meer eisen aan onderstel, remmerij, banden, etc... Volvo blijft hiermee gewoon meer bij het bereikbare en betaalbare.

En natuurlijk, échte liefhebbers zullen een goedsturende auto willen (even daar gelaten welk merk\model). Alleen hangt er rondom de merken Audi \ Mercedes \ BMW toch een grotere groep "IK" volk, dan om menig ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:40:
[...]
Zonder dat ik nu de prijs weet voorspel ik toch dat hij te duur zal zijn voor wat hij aan prestaties kan bieden, en daarom zal het geen commercieel succes zijn. Wellicht maken ze er 5.000 van oid, en die raken ze wellicht nog wel kwijt (al denk ik dat zelfs dat getal hoog is), maar dat is dus helemaal niets in vergelijk tot de getalen waarin m3's (de begrote productie van de e90m3 was 100.000) en rs4'en gemaakt worden, laat staan 335i's etc.
En wordt het dan geen commercieel succes omdat die auto net iets minder presteert, of omdat het een Volvo is en geen BMW. Wat als er nu een 330 logo op zou staan? Dan verkoopt hij beter, maar is hij dan ook beter? Soms hoe goed een auto ook kan of mag zijn (kijk naar een Honda S2000), als er een Audi \ BMW logo op had gestaan, was hij waarschijnlijk vaker verkocht. Waarom? Het is (voor sommige) mensen gewoon interessanter om BMW te zeggen ipv een Honda (want ja, Japans, minder status...).

Ik denk dat Volvo gewoon hiermee een goede auto maakt voor het publiek dat bij Volvo gaat winkelen. Met 500+pk halen ze misschien dezelfde verkopen, maar misschien nog minder (nog meer geld voor maar n "Volvo").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat deze polestar niet bij het bereikbare en betaalbare zal blijven hoor. De s60t6 is in de basis al 10k duurder dan een 335i, terwijl ze exact hetzelfde vermogen hebben.
En daarmee is hij dus overpriced. En dat zal de polestar ook zijn. En met deze auto's geeft volvo aan de ze zich weldegelijk in de vermogenswedloop mengen. Iets anders kan ik 300+pk in een C segment sedan niet noemen. En qua milieu is er al helemaal geen concessie gedaan: de s60T6 heeft een F label en de 335i een C of D label
Alleen hangt er rondom de merken Audi \ Mercedes \ BMW toch een grotere groep "IK" volk, dan om menig ander merk.
Wat een bullshit. Ik rij zelf zowel volvo als bmw, en ik wordt er -voornamelijk door vrouwen- vaak op gewezen dat zij juist volvo's typische 'kijk mij nou' auto's vinden (die uitspraak verzin ik niet, dat komt van een vrouwtje ;)). It's all in the eye of the beholder hoor.
fredkroket schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat Volvo gewoon hiermee een goede auto maakt voor het publiek dat bij Volvo gaat winkelen.
En ik denk dat volvo bij hun publiek onnodig teveel geld aftroggelt. Zie het vergelijk van hierboven 335i - s60T6. Met de eerste krijg je gewoon meer bang for your buck (je bespaart jezelf grofweg 10(!) mille).
Dat je er meer 'vermeende status' bijkrijgt (dat zegt imho meer over degene die dat beweert dan degene die de auto daadwerkelijk koopt) zal dan wel mooi meegenomen zijn :?
Wat dat betreft zal de concurrerende marktwaarde van zo'n s60 polestar ongeveer op 80 mille liggen (in vergelijk wat de duitse 3 daar als equivalent tegenoverzet), maar ik verwacht dat hij veel duurder zal zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik denk dat we het niet eens gaan worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me altijd af of dit soort auto's gemaakt worden voor de omzet of uit marketingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
fredkroket schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:33:
Ik denk dat we het niet eens gaan worden :).
Dat is het leuke aan discussiëren. :P

En het terugvoeren van de S60 Polestar is erg jammer maar zeer begrijpelijk. :X Wel tof dat ze hem gaan uitbrengen!

[ Voor 23% gewijzigd door Joopieboy op 17-04-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ze hadden 'm gewoon in 500+pk moeten uitbrengen, dus hetzelfde ding waar ze een jaar lang de gehele autopers lekker mee hebben gemaakt. Dan hadden ze een lange neus kunnen trekken naar de complete concurrentie, en dan kan je vrijwel vragen wat je wilt. Dan hèb je ten minste iets om ècht te showen. Maar om zo'n auto productiekwaliteitproof te maken (want dat is natuurlijk het probleem) blijkt dus toch niet zo makkelijk.
Nu doe je gewoon niet mee op het hoogste niveau in het supersedan segment. Het zal dus volledig afhangen van de prijs die ze ervoor gaan vragen of het een hit of een mis wordt.

Ik vraag me ook af wanneer ze ermee gaan komen. Nu zouden ze nog een kleine voorsprong hebben op de concurrentie (meer vermogen dan de 335i, c350 en s4), maar die zitten ook niet stil. BMW is namelijk hard bezig z''n Mxxx label uit te breiden. Er is al een m135i, een m550D, en je kan er op wachten dat er dus nog een versie tussen de 335i en M3 in komt (dus een subm label in de 3/4 serie). Dat wordt de gedoodverfde concurrent voor een s60 polestar met 350pk.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
De "normale" S60 T6 met polestar tuning heeft ook al 329 pk. Dus de S60 Polestar heeft maar 21 PK meer. Nou die kan je met een ander uitlaatje onder de S60 ook wel halen. Ik vind het dus ook niet zo schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

er wordt hier wel heel droog naar pk/fun factor gekeken, wat zeker een goed punt is, maar ik zal je eerlijk zeggen; zoals een auto voor mijn een estetisch gevoelsproduct is (uiteindelijk niet bijzonderder dan een grasmaaier of naaimachine) word ik wel warm van een mooie auto.

dat gezegd hebbende maak ik dus verschil tussen een stuk staal: een schaar en een auto: een emotiebom.

Komen we terug op de wedloop pk/fun/prijs kwaliteit, maar ik zou persoonlijk nooit een bmw overwegen. niet omdat ik denk/vind dat hij slechter is (weggedrag/betrouwbaarheid etc) maar puur op uiterlijk en emotie die een bepaald model/merk voor mij met zich meebrengt.

Ik vind persoonlijk een M3 een pauperbak....dat hoeft het niet te zijn, maar dat is wel mijn emotie. Ik kan ook begrijpen dat men een volvo een burgelijke tandarts auto vind....ook de polestar. echter vind ik de polestart ontzettend gaaf, maar een M3 helemaal niet.

Ik ben wel eens dat alles van de prijs afhangt (hij zou niet meer moetn kosten dan een lambo/ferrari bij wijze van), maar om 1:1 een M3 of een 335 of een C-klasse tegen overelkaar te zetten als gedefinieerde tegenstanders gaat mij ver; ik zou nooit, als ik het geld zou hebben, een bmw met huidige vormgeving kopen (wat oudere modellen zou ik nog wel overwegen). Datzelfde geldt voor Audi; ik vind het een veredelde saaie golf, weinig verassing, weinig element qua uiterlijk.

dat is natuurlijk mijn mening, maar dat geeft wel dus aan dat er meer is dan Pk's en funfactor......het is niet alsof je tussen 2 komkommers kiest welke de grootste is voor hetzelfde geld; auto = emotie als je er omgeeft; anders hadje wel een fijne dacia gekocht.

Zelfde geldt voor horloges; een gemiddelde 5 pleuro quartz horloge loopt langer, preciezer en is steviger dan een rolex ;en toch betaald men x1000 voor zo'n ding; dan kun je dat toch ook niet 1:1 zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 17-04-2013 21:02 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Nee, als je het compleet subjectief beschouwd dan kan je niks tegenover elkaar zetten.
Echter zijn al die merken slechts bezig met 1 ding: geld verdienen. Dat is het doel van een automerk, net zoals elk ander commercieel bedrijf. En dan moet je jezelf wel vergelijken met de concurrentie. En dan doet bmw opeens hele goede zaken in dat segment. En audi en mercedes lopen wereldwijd iets minder in het segment, en volvo doet nauwelijks mee. Dat is hoe de situatie is.
Dus kennelijk de mensen die wèl het geld hebben, en dat wèl bereid zijn uit te geven hebben een andere mening. Wat mensen persoonlijk vinden is compleet onbelangrijk voor een fabrikant. Het gaat erom hoeveel geld je naar jezelf toe kan trekken cq. bij de concurrentie weg kan snoepen.
En ik voorspel dus dat deze polestar geen groot commercieel succes gaat worden, en absoluut niet in de getale gaat verkopen zoals bijvoorbeeld bmw in deze klasse doet. Waarom? omdat de meeste mensen de bmw's de betere auto's zullen vinden. PK's of funfactor is onbelangrijk. Het gaat om de verkopen, en degene die het meest verkoopt zal wel het meest gelijk hebben.
Hoe dan ook levert bmw een auto af die tot 10 mille goedkoper is (feit), krachtiger is (feit, edoch slechts 2pk) en sneller accelereert (feit) dan de s60T6 (en dan doel ik op 335i al dan niet met xdrive naar keuze). Dat een volvo liefhebber liever een volvo heeft is leuk, maar ik denk dat volvo zelf liever die 335i in hun aanbod had :+ (want die verkoopt ongetwijfeld beter).
Als volvo wil meespelen in dat segment, dan moeten ze òf iets bieden wat de concurrentie niet heeft, òf iets bieden wat de concurrentie wel heeft, maar dan goedkoper. En beide kunnen ze dus niet, en ik denk dus niet dat die polestar daar verandering in gaat brengen. Ik denk namelijk dat hij te duur zal zijn.
Als het ze gelukt was om de originele polestar productiewaardig te krijgen, dan hadden ze ten minste iets. :O

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

maar het gaat mij om de discussie hier, niet hoe een merk probeert om zijn merk zo emotievol op de markt probeert te krijgen; dat ze allemaal pretenderen de beste, de snelste EN de passioneelste te zijn; dat geloof ik.

Maar als je dat hier uit eenzet dat de Polestar per definitie een flop wordt omdat een m3 meer vermogen zou hebben voor hetzelfde geld; daar zou ik als koper niet voor gaan. uiteraard kan het wel een bepaalde twijfelgroep over een streep trekken; dat geloof ik ook wel. Maar de discussie hier en de argumenten; het zijn valide argumenten, maar ik denk niet dat dat speelt als je twijfelt tussen een M3 en een polestar; er moet toch meer zijn dan alleen de specsheet?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Mja buiten dat als je technisch gaat kijken hoe duur een S60 Polestar is, blok is van onder tot boden compleet anders om maar wat te noemen, dat is geen doen voor een straatauto want de levensduur kan ook gewoon niet lang zijn met zulke vermogens. Is allemaal wel leuk en aardig.

Maar ze hebben nu een betrouwbaar blok weer net even wat verder gekieteld met wat verbetering, wel een grappig iets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ja, de bmw zal weinig volvo emoties oproepen; daarvoor is het een ander merk.
Maar het doel van een auto met een hele grote motor (en dito geld) is dat ze bepaalde sportieve prestaties neer kunnen zetten. En een bmw m3 gaat gehakt maken van een s60 die 70 pk achter loopt, óók op een circuit. En dan hebben we het over de oude e90 m3, een auto van onderhand 6 jaar oud. De nieuwe m3 (die wellicht zelfs nog eerder uitkomt) zal weer een nieuw verhaal zijn, want die moet de c63amg pareren.
Ook zeg ik nergens dat het alleen om vermogen draait (wat jij wilt doen geloven dat ik dat beweer, terwijl ik zelf al gelijk zei dat juist de m3 een circuitkanon pur sang is).

Goed, ik weet niet wat jij voor magische emoties zoekt, maar nofi: dat zijn typisch argumenten van mensen die niet (kunnen) shoppen in die klasse. Als jij weldegelijk meer dan een ton op de bank hebt, vrij opneembaar, en dat ook nog eens gaat besteden aan een auto, die voldoet aan het signalement klein D segment, dan ga je op prestaties letten. En dat kan acceleratie zijn, of hoe goed hij rijdt op mooie stuurwegen, en waarschijnlijk een combi van beiden.

@jopieboy: bmw produceert toch ook blokken die compleet anders zijn dan hun standaardblokken? En die lopen ook nog eens tot 8000rpm als het ff moet.
Het gaat erom dat ze waarschijnlijk een auto gaan maken die te duur is voor wat hij gaat bieden. Pas als hij onder de ca. 80 mille (in nederland) zal kosten, zal hij denk ik economisch bestaansrecht krijgen (afhankelijk wanneer hij uitkomt; die 80 mille is wel zo'n beetje op dit jaar gebaseerd). Ikzelf denk dus dat het rond de 100 mille zal zijn, en dat hij niet dit jaar zal komen, en later dan de nieuwe m3, en misschien ook wel later dan goedkopere m performance daar onder.

Het enige waar de concurrentie niet aan kan tippen is dat hun embleem niet lijkt op het 'mannetje' logo

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
xpost

Net deze velgen gehaald en gemonteerd, weet iemand het type? Het zijn volgens mij wel originele Volvo velgen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pp2nEuKMMYIJpivCzHCAckzv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:03:
Goed, ik weet niet wat jij voor magische emoties zoekt, maar nofi: dat zijn typisch argumenten van mensen die niet (kunnen) shoppen in die klasse. Als jij weldegelijk meer dan een ton op de bank hebt, vrij opneembaar, en dat ook nog eens gaat besteden aan een auto, die voldoet aan het signalement klein D segment, dan ga je op prestaties letten. En dat kan acceleratie zijn, of hoe goed hij rijdt op mooie stuurwegen, en waarschijnlijk een combi van beiden.
En toch blijft dit een bekrompen gedachten kronkel... Stel ik heb maar 20k te besteden, dan zou ik iets kopen waar ik warm van zou worden, bijvoorbeeld misschien een mooie 2e hands V70, leuk aangekleed en wel. Voor hetzelfde geld zou ik dan misschien wel een veel snellere BMW of whatever kunnen kopen, maar, sorry, daar ga ik gewoon niet eens naar kijken. Ga ik meedoen aan cup-races of iets dergelijks, dan zal ik mijn keuze inderdaad anders gaan baseren. Maar ga ik voor een dagelijks bruikbare auto, dan zou ik me toch afvragen of ik die auto met 100% "rijders gevoel" zou nemen, maar waar ik me niet in zie rijden of dat ik zou kiezen voor die auto met maar 80% "rijders gevoel" en waar ik mezelf wel in zie rijden en waarmee ik mijn emotie meer mee associeer.

Volgens de redenatie die jij hier toont (maar dan nog even iets meer zwart-wit): Ferrari en Lamborgihini hebben beide een supercar (zelfde weggedrag), zelfde prijs, maar de Lamborgihini heeft 200pk meer... Dan zou die Ferrari niet meer verkopen? Uiteindelijk vinden sommige mensen een Ferrari nou eenmaal mooier of associëren ze zich met het merk en kopen ze tóch die Ferrari.
Pagina: 1 ... 21 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.