Goed, zoals belooft zou ik hier mijn bevindingen geven over de Oculus Rift. De Oculus Rift eerste impressie:
WAUW! gewoon WAUW! Mooie strakke doos, en stevig ook. Alles netjes verpakt zoals het hoort.
Installatie: Dit ging eigenlijk heel vlot en zonder enige problemen. Uiteraard had ik alle drivers van mijn moederbord als software van Oculus up to date gehouden. De setup ervan ging eigenlijk ook soepeltjes. Alles spreekt voor zich.
Vervolgens de spellen en content en films die er zijn en geprobeerd heb. Ik heb niet veel games nog, aangezien ik eerst de rift zelf binnen wilde hebben voordat ik zuur verdiende centen ging uitgeven. Dus momenteel Lucky's Tale, Eve Valkery en Farlands gespeeld vanuit de Oculus store. Wauw mensen, echt wauw. De ervaring het genot het gevoel vanuit het binnenste is niet in woorden te beschrijven.
Maar hoe kan ik het wel omschrijven, hhmmm eens zien. Kijk naar je monitor, bedenk nu het 3D effect hoe alles uit je scherm komt. Heb je dat voor je? Ja? top! Bedenk nu alsof je in het beeld zelf zit, dus 360 graden beeld. Je bent altijd het centrale punt en waar je ook kijkt, overal is iets te zien. Alsof je in een Sphere zit met 3D beeld.
Kippenvel kreeg ik ervan. Henry was het eerste wat ik speelde en hoe zielig ik de egel ook vond, de immersie die je ervan krijgt alsof je zelf aan tafel zit met hem en hij je aankijkt alsof je er echt bent, is wonderbaarlijk.
Nu heb je veel contents in Oculus home, helaas geeft de store niet alles weer en krijg je maar een klein gedeelte te zien. Maar als je games kent en zoekt in oculus home, krijg je toch echt heel wat meer naar voren. En er 1 demo die mij bijna van de ene kant van de kamer naar de andere kant kreeg en die demo heet Showdown. Wauw..de reactie van mij zei me vriendin was zorgwekkend omdat ze eerst dacht ik de kabels en al uit de pc zou rukken zover rolde ik naar achter omdat ik dacht dat de kogels en de robot zelf tegen en op mij kwamen.
Nu speel ik zelf Elite Dangerous al enige tijd. Ik ken het spel vanuit de cockpit op mijn monitor. Nou kan je vertellen met de helm op, ziet je schip opeens 10 x zo groot eruit en het raam wat je voor je hebt in je schip is opeens overal. Alles ziet er opeens huge uit en dat geeft echt kippenvel. Ik gebruik mijn eigen headset omdat de noise cancelling daarop beter is plus het heeft meer bass. Dat geeft voor zulke spellen toch echt wel meer leven.
Een aanrader voor iedereen die binnenkort of al heeft de rift om Elite Dangerous in VR te spelen.
Goed op naar het volgende: BigScreen Virtual. Dit is een gratis programma van Steam en is nog in ontwikkeling maar mag ik even zeggen: Amazing!! BigScreen laat je met maximaal 4 vrienden in een virtuele omgeving alles doen wat je wilt doen. Je ziet letterlijk je eigen scherm met je programma's en muziek en films en games voor je op een bordless scherm die je zo curved en zo groot kan maken als je wilt.
Het werkt echt perfect, behalve dat er geen audio chat nog is in het programma. Maar denk je, van 4 vrienden in een virtuele omgeving zoals bijvoorbeeld in de Nebula wolk hangen en samen potje Rocket League doen of World of Warcraft of Diablo 3 of welk spel dan ook, kan dat. Je kan gewoon ook het scherm zien van je vrienden. Je kunt ook gezellig met z'n 4en film kijken op een gigantisch scherm.
Alleen audio zit er nog niet ingebouwd dus je bent de enige die wat hoort. Maar het is beta wat verwacht je!
Nu zijn er door aardig wat mensen gekritiseerd omtrent de resolutie van de rift en vive (aangezien beiden dezelfde resolutie hebben). Ik moet eerlijk zijn en ja het klopt. De resolutie is lager dan je normaal gewend bent op een 1080p scherm. Je kan het vergelijken met een kwart minder dan 1080p. Maar daarnaast ook weer niet.
Probleem is dat VR op een hele andere manier werkt dan dat men denkt. Je bent in de content je bent in het spel en alles eromheen en resolutie had misschien wat hoger gekund voor wat meer scherpte, maar je merkt er niks van. Het stoort niet en het geeft niet, immers je kunt VR en resolutie van monitoren niet met elkaar vergelijken.
Daarnaast zit de helm perfect, geen enkel probleem en kan uren lang spelen. Misselijkheid zit er bij mij gelukkig niet in. Zelfs niet in Elite en tig rondjes draai. Headtracking gaat zeer soepen en geen enkele keer gehad dat dit niet goed werkte. Ging zelfs headbangen om te testen of de tracking goed bleef en snelle bewegingen maken met me hoofd, geen enkel punt. Het volgde alle bewegingen die ik maakte nauwkeurig.
Het volgende: SDE. Welke SDE er is geen SDE aanwezig. Mensen die vanuit DK1 en DK2 komen waar SDE nog wel aanwezig was hebben dit in hun hoofd zitten en gaan er super geconcentreerd op letten. Ik heb in nog geen enkel spel of content SDE opgemerkt.
Daarnaast, is er geen mogelijkheid om je resolutie van je bril aan te passen. De bril geeft de maximale resolutie weer wat ie aankan. Dus daaraan hoef je niet te zitten. Het is opzetten en gaan met die banaan.
Er zijn wel wat problemen met bepaalde AAA games waarbij zelfs je dikste videokaart het spel niet soepel laat draaien op ultra. Zoals PCars draait niet 90fps als je het op ultra gooit en moet je het op medium gaan spelen. Dit beïnvloed natuurlijk de echtheid van het spel. Gelukkig is dit geen echte ramp, aangezien de opkomende GPU's dit probleem teniet zal doen.
Het is een GPU probleem, deze is gewoon niet krachtig genoeg. Andere games kun je wel alles op ultra gooien zonder enige problemen. Zoals Elite Dangerous.
Dit is uiteraard sterk afhankelijk wat voor soort GPU je bezit met wat voor CPU.
Mensen moeten ook beseffen dat de rift niet voor niets CV1 heet. Die 1 staat er niet voor jan joke. Het is de eerste versie. Het moet mensen de belevenis thuis van VR geven. Ja prijskaartje is hoog, maar je krijgt er ook heel veel voor terug en steeds meer content komt er voor uit.
Resolutie stap zal ook moeten meegaan met de GPU kracht. Wat als de resolutie nu 4k per oog zou zijn, geen enkele GPU die dat trekt naar 90fps. Dus dan had je geen klap aan je hmd.
Voor nu, ga ik heerlijk genieten van mijn Rift en tijd voor Lucky's Tale