• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
_/-\o_ Hoera de RPi binnen :) meteen maar aan de slag gegaan.

Begonnen met een clean Xbian install, i.c.m. Win32imager erg gemakkelijk om op te zetten. Start ging perfect alleen geen mogelijkheid om XBMC te besturen. Van me pc even een bluetooth dongle + toetsenbord gepakt en voila ik kon xbmc besturen.

Wat meteen opviel dat de gui nog niet je van het was. Traag, maar wel browsebaar. Rechtsonderin kwam er ook een notificatie van de HDMI-CEC module, maar besturen via de afstandbediening werkt nog niet.

Vervolgens me library opgezet en hij heeft daarna rond de 50 films geindexeerd. Hierna was de RPI gui helemaal niet meer vooruit te branden. Vanaf starten van de RPI en compleet in ruststand tot aan de film starten meer dan een minuut. Nu heb ik wel wat guides gezien waar dit aan kan liggen.

- HDMI - CEC module
- Stroom adapter
- SD Kaart

Nu maar even Raspbmc proberen kijken hoe dat werkt. Daarna nog de OpenELEC versie proberen. Is er een gemakkelijke manier om de OpenELEC vanuit windows op de SD Kaart te zetten?

Ik heb ook nog een guide gezien waarmee je het naar een stick kunt laten starten dit zou kwa peformance ook moeten schelen. Ik had al wel een standaard clock naar 840 gedaan. Iemand nog andere tips voor gui peformance?

*Update
Raspbmc heeft helaas niet het gewenste resultaat. Films spelen wel, maar een stotter om ongeveer de 30 seconden. Al is het dat ik de gui om 720p heb gezet de gui een stuk beter draait. maar nog steeds niet om naar huis te schrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 30-08-2012 21:12 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
OpenElec installeer je op dezelfde manier als XBian. Even image downloaden en op je SD gooien

iRacing Profiel

• Daanieboy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 08:35

Daanieboy

Instant Freeze

Wat voor SD kaart gebruik je? Ik ben overgestapt van class 4 naar class 10 en het verschil was zeer goed merkbaar.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

read/write test gedaan al?
Altijd leuk, misschien even een keer een data-gathering opzetten om statistiekjes te verzamelen.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb hier gisteren gevraagd of iemand wist hoe je keys van je remote kan binden voor andere functies indien je gebruik maakt van CEC. Ondertussen heb ik dit gevonden en voor de mensen die dit misschien ook willen doen het is redelijk simpel.

Maak in /home/pi/.xbmc/userdata/keymaps/ een bestand remote.xml aan

De inhoud van dit xml bestand ziet er bij mij zo uit:

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<keymap>
   <global>
      <remote>
         <green>OSD</green>
         <yellow>ContextMenu</yellow>
         <blue>Pause</blue>
      </remote>
   </global>
</keymap>

Dan gewoon xbmc opnieuw opstarten en het is inorde (normaal ;))

Indien je meer informatie hierover wilt dit kan je vinden op

http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=2243
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Keyboard.xml

* edit, nu zie ik net dat iemand de post onder mijn vraag dit toch beantwoord had, any way bedankt voor het antwoord Senaxx maar had het niet gezien :) *

[ Voor 12% gewijzigd door Nactive op 31-08-2012 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firesphere schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:18:
read/write test gedaan al?
Altijd leuk, misschien even een keer een data-gathering opzetten om statistiekjes te verzamelen.
Dan raad ik wel aan om een CrystalDiskMark test te doen aangezien deze het hele scala en lees/schrijf tests doen. Ook de random writes wat voor OS nogal belangrijk is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
Ik heb een vreemd probleem.
Mijn Pi wil niet opstarten als de TV aanstaat. Dan krijg ik het multi collored screen, als ik mn TV uit zet dan start hij op maar krijg ik van ze lang zal ze leven geen beeld meer in XBMC.

Wat ik dus moet doen is TV uit, pi opstarten, als ik zie dat er data geladen wordt zet ik snel de TV aan, als dan (bij Xbian) het logo in beeld komt krijgt mij TV signaal en kan ik kijken.

Moet de PI onverhoopt opnieuw starten moet ik weer op deze manier booten. Ik heb een nokia 1200MaH voeding en gebruik een class4 8Gb kingston kaartje, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Ik heb verschillende kaarten met verschillende distro's (Xbian, openelec) en bij alles gaat het hetzelfde...

Iemand enig idee?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:58
Multi colored scherm wil vaak zeggen brakke voeding of brakke voedingskabel.. Althans bij mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Rubman schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:37:
[...]

[...]

Voor beide zou ik jullie verwijzen naar het Couchpotato,Sickbeard,Headphones topic Ik gebruik zelf alledrie in combinatie met een NAS en Sabnzbd en zodra ik een serie binnen hem gaat er een rename en relocate overheen zodat elke serie en film op eenzelfde manier word opgeslagen. zowel qua naam en mapstructuur.

Het staat bij mij nu op deze manier.
Tv-Shows -> Serie naam -> Seizoen x -> Titel Aflevering SxEx (en eventuele ondertitel bestanden)
Movies -> Film naam -> Titel Film (en eventuele ondertitel bestanden)

Hierdoor blijft alles lekker op orde en zie XBMC het allemaal zeer goed en netjes geordend.
Het beste hiervan is nog wel dat ik hier helemaal niks voor hoef te doen _/-\o_ en me het dus geen extra tijd kost. (Uitzonderingen daargelaten maar dat is heel sporadisch)
Ok thx, ik ga hier even mee aan de slag. Ik laat wel weten als het bevalt :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 11-09 11:23
Lieuwe15 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:13:
Multi colored scherm wil vaak zeggen brakke voeding of brakke voedingskabel.. Althans bij mij wel.
Dat klopt, maar dat is het bij mij dus niet, meerdere voedingen en meerdere SD kaarten.
Als ie loopt looptie ook maar een reboot via software resulteert weer in hetzelfde color screen...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verlaag de clockspeed eens naar 750

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
Ik heb OpenELEC opnieuw als image weggeschreven en mijn library teruggezet. Dat werkte goed, alhoewel ik de XBMC settings weer opnieuw moest instellen en ook de add-ons opnieuw moest installeren. Hoe kan ik ook dat de volgende keer backuppen?

Ik draai nu de nieuwste OpenELEC build. Het menu is inderdaad weer een stukje sneller, mooi! Het opstarten direct vanuit de TV (zie mijn vorige post) werkt nog steeds niet goed. Krijg nu wel beeld maar dat is 480p en CEC werkt niet. Handmatig voeding opnieuw aansluiten lost het op, maar ik sluit em dus nu weer op mijn losse Nokia oplader aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Daanieboy schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:06:
Wat voor SD kaart gebruik je? Ik ben overgestapt van class 4 naar class 10 en het verschil was zeer goed merkbaar.
Ik heb van de tweaker waarvan ik hem overgekocht heb er een SD Kaart bij gekregen. Oorsprong is unknown, maar er zit een sticker van DX.com op, en dus chinees... weet niet of dat veel goeds voorspeld. Ik zal wel eens een crystalmark test draaien.

En toch ook nog eens even de openELEC versie gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
Hm met die nieuwe update is wel mijn CEC weer verkloot. Waar ik normaal de "options" knop op mijn Bravia afstandsbediening kon gebruiken om context menu te openen en om codec info tijdens het afspelen weer te geven, krijg ik nu het OSD tijdens het afspelen en gaat ie helemaal terug naar home tijdens het bekijken van de library. Heeft dat misschien iets te maken met de geupdate CEC support vanuit Raspberry Pi zelf?

Keymappings al geprobeerd aan te passen dmv. remote.xml, werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Rubman schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:37:
[...]

[...]

Voor beide zou ik jullie verwijzen naar het Couchpotato,Sickbeard,Headphones topic Ik gebruik zelf alledrie in combinatie met een NAS en Sabnzbd en zodra ik een serie binnen hem gaat er een rename en relocate overheen zodat elke serie en film op eenzelfde manier word opgeslagen. zowel qua naam en mapstructuur.

Het staat bij mij nu op deze manier.
Tv-Shows -> Serie naam -> Seizoen x -> Titel Aflevering SxEx (en eventuele ondertitel bestanden)
Movies -> Film naam -> Titel Film (en eventuele ondertitel bestanden)

Hierdoor blijft alles lekker op orde en zie XBMC het allemaal zeer goed en netjes geordend.
Het beste hiervan is nog wel dat ik hier helemaal niks voor hoef te doen _/-\o_ en me het dus geen extra tijd kost. (Uitzonderingen daargelaten maar dat is heel sporadisch)
Hoe heb jij de subtitels geregeld? Voor zover ik het begrijp moet ik voor SickBeard een branch van iemand anders gebruiken en voor couchpotato is het helemaal niet mogelijk?

Via XMBC heb ik ook een subtitel plugin maar ik denk niet dat ie werkt, hij download wel (zegt ie) maar er komt niks in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:12

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik gebruik de subliminal package voor de Synology. (geen idee of er meerdere varianten zijn)
Het kan ook met Sickbeard en/of Sabnzbd maar weet ook niet zo snel hoe.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ok, bedankt dan ga ik ff kloten daarmee...

Engels is geen probleem voor mij, maarja er zijn meer mensen die films willen kijken. Er moet toch wel een handige manier zijn om óf downloads te zoeken incl NL subs of later de subs te downloaden.....

(op windows dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Mattie112 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:00:
Ok, bedankt dan ga ik ff kloten daarmee...

Engels is geen probleem voor mij, maarja er zijn meer mensen die films willen kijken. Er moet toch wel een handige manier zijn om óf downloads te zoeken incl NL subs of later de subs te downloaden.....

(op windows dus)
Wil je het alleen voor films? of ook voor series? voor Series is het hele gemakkelijke Autosub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
In princiepe alleen voor series. Films doe ik (nog) via spotweb en XMBC ziet het merendeel ook automatisch goed ;)

Ik heb toevallig net autosub ff geprobeerd maar het werkt toch nog niet echt.

Bijvoorbeeld ik zoek subtitles voor Star Trek The Next Generation:

Hij ziet keurig de juiste naam:

code:
1
2012-08-31 17:04:58,519 INFO  scanDir: Dutch subtitle wanted for Star Trek The Next Generation - s01e23 - Skin of Evil.mkv and added to wantedQueue

Maar dan gaat ie (denk) zoeken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
2012-08-31 17:05:03,211 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation
2012-08-31 17:05:03,213 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation
2012-08-31 17:05:03,213 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation
2012-08-31 17:05:03,214 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation
2012-08-31 17:05:03,214 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation
2012-08-31 17:05:03,216 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation

Naja atm is SickBeard even bezig om wat zooi te downloaden, die subtitles komen wel hoop ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy

Daanieboy

Instant Freeze

Je hernoemt al je afleveringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nee ik hernoem niks, alleen sickbeart hernoemt ze zodat ze mooi "Show Name - s01e02 - Ep Name" zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
Het is me gelukt om de 4 gekleurde knoppen via een remote.xml bestandje toe te wijzen aan de functies die ik wil. Er schijnen nog flink wat problemen te zijn met Bravia TV's (maar ook andere) en een correcte werking van alle knoppen op de ABs icm. CEC. Daar zijn ze aan het werken, dus dit is even een tussentijdse noodoplossing. Heb bovendien meteen even mijn Pi overgeklokt naar 800 Mhz, en GPU freq naar 275. Loopt nu nog stabiel, kijken hoe dat is als ie een tijdje aan heeft gestaan. Ook dirtyregions aan, voor wat soepeler menu.

Zie ook: http://mrpfister.com/jour...elec-on-the-raspberry-pi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01

thof

FP ProMod
Om te kijken of het kan (en omdat ik een beperkt bekabeld netwerk heb) wil ik mijn Raspberry Pi met RaspBMC graag proberen aan mijn WiFi netwerk te hangen. Op het moment van bestellen las ik dat het handig was om te kijken of een adapter geschikt was. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de lijst op http://elinux.org/RPi_Ver...Working_USB_Wifi_Adapters

Vervolgens een goedkope adapter aangeschaft, welke een Ralink RT5370 chip heeft. Deze vandaag ingeplugd op een powered usb hub en usbutils geïnstalleerd om het lsusb commando te kunnen gebruiken. Daarnaast ook de ralink-firmware geïnstalleerd welke ook nog twee andere packages mee nam. Een of andere wireless manager iets :) Na het impluggen en uitvoeren van lsusb duikt in de output netjes de adapter op. Vreemd genoeg verdwijnt deze na verloop van tijd uit de lijst...

code:
1
2
3
apt-get update
apt-get install usbutils
apt-get install firmware-ralink

Na wat googlen en zoeken op het forum van RaspBMC zelf kwamen er wel wat topics bovendrijven, waaronder deze: http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=796
In dat topic staat in de OP een dmesg output, waarbij ik min of meer dezelfde laatste drie regels kan herinneren:
[ 952.894376] phy1 -> rt2x00usb_vendor_request: Error - Vendor Request 0x06 failed for offset 0x02a0 with error -19.
[ 952.959072] phy1 -> rt2800_wait_bbp_ready: Error - BBP register access failed, aborting.
[ 952.959118] phy1 -> rt2800usb_set_device_state: Error - Device failed to enter state 4 (-5).
[ 176.943553] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: kevent 4 may have been dropped
Mogelijk heeft het te maken met de driver van het device: rt2800usb. Heb bij de wireless dongle ook een driver CD gekregen met zowel windows, mac als linux drivers. Deze zijn echter vrij oud gezien de bestandsnamen:
2008_0925_RT2870_Linux_STA_v1.4.0.0.tar.bz2
2008_0925_RT2870_Linux_STA_WebUI_v1.4.0.0.tar.bz2

Op de website van Ralink zelf zijn netjes recentere drivers te vinden, geen binaries maar source:
2011_0719_RT3070_RT3370_RT5370_RT5372_Linux_STA_V2.5.0.3_DPO.bz2
Zie: http://www.ralinktech.com/en/04_support/support.php?sn=501

Ik heb geen idee in welke hoek ik de problemen moet zoeken om het aan de praat te krijgen. Iemand een suggestie om mij verder op weg te helpen in drivers/hardware?

Edit:
OpenElec r11850 geprobeerd, na booten is de WiFi adapter niet zichtbaar via lsusb. Loskoppelen en weer inpluggen (zelfde poort) maakt de adapter wel zichtbaar via lsusb.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 004: ID 03eb:0902 Atmel Corp. 4-Port Hub
Bus 001 Device 005: ID 1a2c:0023
Bus 001 Device 006: ID 03eb:0902 Atmel Corp. 4-Port Hub
Bus 001 Device 012: ID 148f:5370 Ralink Technology, Corp. RT5370 Wireless Adapter
Vervolgens ifconfig voor interface informatie, output:
ifconfig: wlan0: error fetching interface information: Device not found
Vervolgens lsmod om de geladen modules in te zien:
Module Size Used by
rt2800usb 12270 0
rt2800lib 40002 1 rt2800usb
rt2x00usb 7423 1 rt2800usb
rt2x00lib 31320 3 rt2x00usb,rt2800lib,rt2800usb
Daarna lsusb laat zien dat de adapter niet meer herkend wordt... Lijkt mijn adapter defect? Werkt mijn usb hub niet goed? Alles maar eens testen op windows...

[ Voor 20% gewijzigd door thof op 31-08-2012 20:19 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy

Daanieboy

Instant Freeze

Mattie112 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:39:
Nee ik hernoem niks, alleen sickbeart hernoemt ze zodat ze mooi "Show Name - s01e02 - Ep Name" zijn
Ik raad je aan dit uit te zetten bij SickBeard. Omdat de meeste subtitle website's gebruik maken van de naam van de file (behalve Opensubtitles, die zoekt via hashing) (Entertainment vanuit de luie stoel: [s]Periscope[/s] Subliminal!)
kthxbye schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:44:
Het is me gelukt om de 4 gekleurde knoppen via een remote.xml bestandje toe te wijzen aan de functies die ik wil. Er schijnen nog flink wat problemen te zijn met Bravia TV's (maar ook andere) en een correcte werking van alle knoppen op de ABs icm. CEC. Daar zijn ze aan het werken, dus dit is even een tussentijdse noodoplossing. Heb bovendien meteen even mijn Pi overgeklokt naar 800 Mhz, en GPU freq naar 275. Loopt nu nog stabiel, kijken hoe dat is als ie een tijdje aan heeft gestaan. Ook dirtyregions aan, voor wat soepeler menu.

Zie ook: http://mrpfister.com/jour...elec-on-the-raspberry-pi/
ik heb dit in mijn config.txt staan

hdmi_drive=1
hdmi_mode=4
arm_freq=875
sdram_freq=515

Met deze snelheden draait hij erg soepel. Merkte het vooral toen ik van 1080p naar 720p ging in resolutie dat vooral bufferen beter ging.

Een andere rpi heb ik ook op 1175/550 gehad, maar merkte er eigenlijk weinig aan.

[ Voor 49% gewijzigd door Daanieboy op 31-08-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Daanieboy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:38:
[...]

Ik raad je aan dit uit te zetten bij SickBeard. Omdat de meeste subtitle website's gebruik maken van de naam van de file (behalve Opensubtitles, die zoekt via hashing) (Entertainment vanuit de luie stoel: [s]Periscope[/s] Subliminal!)

[...]
Ik zou zeggen dat een naam als "MythBusters - s10e12 - Hollywood Gunslingers.mkv" beter is dan "mythbusterss10e12-uploadedbyPietjePuk-dvdversie-www.reclamehier.nl"?
Of vergis ik me dan heel erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy

Daanieboy

Instant Freeze

Voor ons is dat veel beter te lezen ja. Echter hebben de meeste ondertitel sites dit niet zo in het systeem staan.

Ik quote even van de website
2e gebod: Rename niet!
Stel Sickbeard, of whatever tvshow-manier van downloaden je ook gebruikt, zo in dat de originele releasenamen, zoals ze van internet komen dus, ook blijven bestaan.
Dus geen renaming! Je zult daar geen subs voor vinden via Bierdopje. Alleen via Opensubtitles.org, die via hashing zoekt in plaats van bestandsnamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Mattie112 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:24:
In princiepe alleen voor series. Films doe ik (nog) via spotweb en XMBC ziet het merendeel ook automatisch goed ;)

Ik heb toevallig net autosub ff geprobeerd maar het werkt toch nog niet echt.

Bijvoorbeeld ik zoek subtitles voor Star Trek The Next Generation:

Hij ziet keurig de juiste naam:

code:
1
2012-08-31 17:04:58,519 INFO  scanDir: Dutch subtitle wanted for Star Trek The Next Generation - s01e23 - Skin of Evil.mkv and added to wantedQueue

Maar dan gaat ie (denk) zoeken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
2012-08-31 17:05:03,211 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation
2012-08-31 17:05:03,216 ERROR  getShowid: showid not found for Star Trek The Next Generation

Naja atm is SickBeard even bezig om wat zooi te downloaden, die subtitles komen wel hoop ik :p
Hij geeft de fout eigenlijk al aan. Hij kan niet de show vinden. Je kan dit fixxen door naar Config -> Namemapping te gaan en daar toe the voegen: Star Trek The Next Generation = 8493

Ikzelf gebruik al bijna 2 jaar de renaming van SickBeard en i.c.m. Bierdopje heb ik hier helemaal geen problemen mee. Autosub werkt hier ook perfect mee.

Maar voordat we teveel offtopic raken, kan je dit soort vragen denk ik beter stellen in: [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 2

Ik heb trouwens ook een test op mijn SD kaart gedaan met crystalmark. Kan iemand zeggen of dit een beetje goede waardes zijn aangezien ik hier helemaal niet van op de hoogte ben.

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/i7b455rBHbUNR.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 31-08-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:02
In XBMC kan je ook de de Bierdopje show id invullen zodat de subtitle addon de juiste kan vinden.
Dat doe je in het XBMC gebruikersprofiel:
userdata\addon_data\script.xbmc.subtitles\bierdopje_show_ids.txt

De syntax wijst zich vanzelf; bijvoorbeeld:
code:
1
{'The Big Bang Theory': '9203', 'Star Trek The Next Generation': '8493'}

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Het probleem met de USB poorten en te weinig prik schijnt opgelost te zijn in nieuwe revisies van de Raspberry Pi:
quote: Eben on 25 august 2012
Yes. After seeing how many people have decided to modify their boards with zero-ohm links, and having done some safety and reliability testing, we've decided that the best course of action is to remove the USB fuses from the design. Right now they're linked out, but on a subsequent board revision the pads will be removed entirely.
Bron: http://www.raspberrypi.or...php?f=63&t=8591&start=150

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
Daanieboy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:38:
[...]

[...]

ik heb dit in mijn config.txt staan

hdmi_drive=1
hdmi_mode=4
arm_freq=875
sdram_freq=515

Met deze snelheden draait hij erg soepel. Merkte het vooral toen ik van 1080p naar 720p ging in resolutie dat vooral bufferen beter ging.

Een andere rpi heb ik ook op 1175/550 gehad, maar merkte er eigenlijk weinig aan.
Zo,dat zijn beste overkloks. Heb je je GPU niet overgeklokt?

Met hdmi_mode=4 zet je je Pi op 720p toch? Is dat dan ook bij afspelen van content? Wordt 1080p content dan geschaald naar 720p? Zoja, dan is het niets voor mij. Of gaat het hier alleen om het weergeven van het menu van XBMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:44:
@Kraades.

Ik ben ook aan het overclocken geslagen en ik kan zeggen dat 1080p over NFS zonder externe DTS decoder nu vloeiend werkt met raspbmc RC4.

Ik heb de volgende instellingen gebruikt om te overclocken:

arm_freq=900
sdram_freq=500
disable_overscan=1
core_freq=450
gpu_freq=300

succes!

Echter ben ik wel van mening dat overclocken niet nodig is als men goed programmeerd (openelec 11034).
XBian 0.6.3.

Op de Pi van RS werkte dit niet -> Rainbow screen.
Ik moest sdram_freq laten zakken naar 400 mogelijk i.v.m. het Hynix RAM in de RS versie i.t.t. Samsung RAM in de Farnell versie?

root@XBian:/boot# cat /boot/config.txt
arm_freq=900
sdram_freq=400
disable_overscan=1
core_freq=450
gpu_freq=300
root@XBian:/boot#

Ook hier is 1080p/H.264 met DTS smooth af te spelen zonder externe DTS decoder.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
kraades schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:35:
[...]

XBian 0.6.3.

Op de Pi van RS werkte dit niet -> Rainbow screen.
Ik moest sdram_freq laten zakken naar 400 mogelijk i.v.m. het Hynix RAM in de RS versie i.t.t. Samsung RAM in de Farnell versie?

root@XBian:/boot# cat /boot/config.txt
arm_freq=900
sdram_freq=400
disable_overscan=1
core_freq=450
gpu_freq=300
root@XBian:/boot#

Ook hier is 1080p/H.264 met DTS smooth af te spelen zonder externe DTS decoder.
Klopt inderdaad, heeft met het geheugen te maken. Welk geheugen je hebt kun je vaak afleiden via de volgende wiki pagina: http://elinux.org/RaspberryPi_Boards

Ik heb er ook een van RS Components en heb een avond op de volgende settings gedraaid:
code:
1
2
3
4
5
arm_freq=900
core_freq=450
disable_overscan=1

#hdmi_force_hotplug=1

Dit bleek niet helemaal stabiel te zijn waardoor ik de boel iets omlaag gezet heb. Ram overclock scheen weinig zin te hebben en heb ik dus ook niet toegepast. 1080p gaat redelijk maar nog niet perfect. Heb geen ext4 geformatteerde usb disk en ook geen NFS share, waardoor ik dus moet testen met CIFS/Samba wat nadelig is voor de performance. Op dit moment gebruik ik dan ook:
code:
1
2
3
4
5
arm_freq=900
core_freq=450
disable_overscan=1

#hdmi_force_hotplug=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy

Daanieboy

Instant Freeze

kthxbye schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:22:
[...]

Zo,dat zijn beste overkloks. Heb je je GPU niet overgeklokt?

Met hdmi_mode=4 zet je je Pi op 720p toch? Is dat dan ook bij afspelen van content? Wordt 1080p content dan geschaald naar 720p? Zoja, dan is het niets voor mij. Of gaat het hier alleen om het weergeven van het menu van XBMC?
Ja het menu etc komt dan op 720p te staan. Maar de film word niet geschaald (als ik naar de codec info kijk). De GPU heeft zeker genoeg kracht. Het is meer het geheugen en cpu die tegen werken. Tot nog toe geen problemen gehad met 1080p mkv's van rond de 10-15gb.

Ik raad je wel aan als je rond de 1ghz gaat zitten actief te gaan koelen. Met een usb fan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
Ik heb em gekregen tot:

code:
1
2
3
arm_freq=900
sdram_freq=460
core_freq=360

Merkbaar minder gestotter bij een 9 GB grote episode van Breaking Bad (1080p + DTS) ivm. niet / lager overgeklokt. Tijdens dagelijk gebruik maar eens zien of ie het een beetje uithoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Als iemand onder systeminformation wil gaan kijken. Wat voor FPS krijgen jullie dan voor de gui? Mijne zit rond de 45 a 47, maar ik heb ook al iemand gelezen die het rond de 60 FPS had, maar dit is mij nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
Films scaled ie mij ook naar 720p trouwens, bij het wijzigen naar hdmi_mode=4. Ook het menu krijgt dan underscan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thof schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:51:
[...]

Klopt inderdaad, heeft met het geheugen te maken. Welk geheugen je hebt kun je vaak afleiden via de volgende wiki pagina: http://elinux.org/RaspberryPi_Boards
Bedankt, ik heb een 1222 van RS met Hynix geheugen inderdaad.
Op de Pi van Farnel (die nu bij mijn ouders staat) kan ik makkelijk onderstaande settings draaien:

code:
1
2
3
4
5
arm_freq=900
sdram_freq=500
disable_overscan=1
core_freq=450
gpu_freq=300

Nu draai ik daar Raspbmc RC4 en op deze XBian 0.6.3 dus eigenlijk zou ik denk ik op deze ook Raspbmc RC4 moeten draaien om goed te kunnen vergelijken.
Ik heb hoge overclock settings nodig om 1080p/H.264 met DTS zonder externe DTS decoder af te kunnen spelen.

Over de MPEG2 licentie...
Na het aanvullen van de config.txt file met decode_MPG2=0xb...... kan ik inderdaad individuele VOB files afspelen uit de VIDEO_TS directory. Ik zie nu beeld dus dat is okay.

Echter...

Subtitles zijn wel beschikbaar maar in het zwart met een groene rand (volgens mij is dit omdat deze niet goed worden verwerkt; je krijgt dan per DVD de gekste kleuren combinaties).

Starten vanuit "fanart" (dus uit de lijst met film cover plaatjes) krijg ik de volgende error in de xbmc.log file.
De film start dus niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
07:22:22 T:1103417344  NOTICE: COMXPlayer: Opening: /media/usb/Media/Mrs. Doubtfire/VIDEO_TS/VIDEO_TS.IFO
07:22:22 T:1103417344 WARNING: CDVDMessageQueue(player)::Put MSGQ_NOT_INITIALIZED
07:22:22 T:1305908288  NOTICE: Thread COMXPlayer start, auto delete: false
07:22:22 T:1305908288  NOTICE: OMXClock using video as reference
07:22:22 T:1305908288  NOTICE: Creating InputStream
07:22:22 T:1305908288  NOTICE: COMXPlayer::OnExit()
07:22:22 T:1305908288  NOTICE: COMXPlayer::OnExit() deleting input stream
07:22:22 T:1103417344   ERROR: Playlist Player: skipping unplayable item: 0, path [/media/usb/Media/Mrs. Doubtfire/VIDEO_TS/VIDEO_TS.IFO]
07:22:22 T:1276544064  NOTICE: Thread Background Loader start, auto delete: false
07:22:22 T:1103417344 WARNING: CDVDMessageQueue(player)::Put MSGQ_NOT_INITIALIZED

Mijn vraag is: heeft iemand dit werkend? Op een andere distro? OpenELEC, Raspbmc, ...?

Ik ga denk ik maar switchen van XBian naar Raspbmc en kijken of dat beter gaat...

Edit:

Volgens mij is dit meer een problem van XBMC? Hoewel ik op mijn Apple TV 2 gewoon via de lijst een DVD kan kiezen en deze direct afspeelt. Ik zie dus in feite geen verschil tussen het starten van MKV of DVD of wat dat ook. En zo wil ik het ook graag t.b.v. consistentie.

Hhmm, snap ik niet helemaal:
De Hulk schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:54:
@kraades
Volgens mij is het standaard dat als je in XBMC niet via de bibliotheek, maar via bestandssysteem een film opzoekt dat je in je view instellingen (dus even 1 of 2 keer naar links klikken als je in je films directory aan het browsen bent) het "groeperen" aan kunt zetten. Als je daarna de map met de vobjes selecteerd zou hij de film moeten starten en niet de inhoud van de map.

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 01-09-2012 10:08 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
[b]kraades schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 09:47:
Volgens mij is dit meer een problem van XBMC? Hoewel ik op mijn Apple TV 2 gewoon via de lijst een DVD kan kiezen en deze direct afspeelt. Ik zie dus in feite geen verschil tussen het starten van MKV of DVD of wat dat ook. En zo wil ik het ook graag t.b.v. consistentie.
In XBMC voor de RPI is het bewust uitgeschakeld, omdat MPEG op dat moment niet supported was. Er wordt al mee gepuzzeld en er zijn al een paar (kleine) resultaten. Meer hierover in dit topic op het forum van RaspBMC: http://forum.stmlabs.com/...ex.php?thread-2235-4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, bedankt voor de verheldering! Hopelijk enabled men het snel weer...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:52
Er is ook al een PVR nighly verschenen van raspbmc maar wees gerust, deze werkt nog niet ;w

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Senaxx schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:51:
[...]

Hij geeft de fout eigenlijk al aan. Hij kan niet de show vinden. Je kan dit fixxen door naar Config -> Namemapping te gaan en daar toe the voegen: Star Trek The Next Generation = 8493

Ikzelf gebruik al bijna 2 jaar de renaming van SickBeard en i.c.m. Bierdopje heb ik hier helemaal geen problemen mee. Autosub werkt hier ook perfect mee.

Maar voordat we teveel offtopic raken, kan je dit soort vragen denk ik beter stellen in: [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 2

Ik heb trouwens ook een test op mijn SD kaart gedaan met crystalmark. Kan iemand zeggen of dit een beetje goede waardes zijn aangezien ik hier helemaal niet van op de hoogte ben.

[afbeelding]
Ok thx,

Ik ga eens kijken hoe dat bevalt, ben persoonlijk meer van de "clean" namen. En anders toch terug op de handmatige download (waar ik vooraf kijk of er subtitles bij zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
Draai nu Xbian, en het afspelen van de meeste files gaat versassend goed. Is er een mogelijkheid om op de pi Sickbeard te installeren? Dan kan ik er een all in 1 apparaatje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsJH
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:39
Je komt er alleen achter door het te proberen ;-) Maar het werkt, ik heb het zelf ook draaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
MathijsJH schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:26:
Je komt er alleen achter door het te proberen ;-) Maar het werkt, ik heb het zelf ook draaiend.
En hoe heb je dat voor elkaar gekregen? eventueel mag het ook via pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thof schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:14:
[...]

In XBMC voor de RPI is het bewust uitgeschakeld, omdat MPEG op dat moment niet supported was. Er wordt al mee gepuzzeld en er zijn al een paar (kleine) resultaten. Meer hierover in dit topic op het forum van RaspBMC: http://forum.stmlabs.com/...ex.php?thread-2235-4.html
Ik heb XBMC zelf gecompileerd en de DVD support weer aangezet zodat de IFO file weer wordt opgepikt.

Dit werkt alleen nu staat de ondertitel ergens links in het midden... :?

Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/6271/subsm.jpg

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
kraades schreef op zondag 02 september 2012 @ 18:46:
[...]

Ik heb XBMC zelf gecompileerd en de DVD support weer aangezet zodat de IFO file weer wordt opgepikt.

Dit werkt alleen nu staat de ondertitel ergens links in het midden... :?

[afbeelding]
Klopt, dat stond inderdaad ergens in de reacties. Hopelijk wordt dat ook snel gefikst. Het zelfde probleem schijnt er ook te zijn met de tekst van de menu´s. Zo uit mijn hoofd had dit te maken met het schalen van de video op het scherm. Voor tekst zou er gekeken worden naar de positie van de film (480p) i.p.v. het scherm (1080p). Iets in die hoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt. Ik las het nu ook pas goed... 8)7

I'm quite convinced that the problem with subs/menu alignment is because the video size reported from OMXPlayer to DVDOverlay is not taking the hardware zoom into concideration. The overlay seem to be placed with 1:1 pixel alignment to the video stream resolution, not the screen resolution.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
Net even Mpeg2 getest hier.
Aangezien al mijn DVD's omgezet zijn naar mpeg2 in een mkv, wou ik eens zien wat de raspi er mee deed na het ontvangen van mijn license-keys.
Speelt heel netjes af, en de subtitles staan op de de correcte plaats ;)

Echte ISO's, die doet hij inderdaad nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, het is jammer dat de subs bij een originele DVD nog niet goed staan. DVD support staat blijkbaar niet voor niets uit. :)
Waarmee heb je de DVD's omgezet? Ik heb een tijdje terug wel Handbrake gebruikt maar het resulttaat was qua ondertitels ook niet altijd even goed helaas...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDVken
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11-2023
Fire69 schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:59:
Echte ISO's, die doet hij inderdaad nog niet...
Xbian heeft een test-versie op het forum staan waarmee img/iso's wel werken.
Het menu is echter niet correct weergegeven. (maar het werkt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KDVken schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:25:
[...]

Xbian heeft een test-versie op het forum staan waarmee img/iso's wel werken.
Het menu is echter niet correct weergegeven. (maar het werkt...)
Hij heeft dezelfde truuk als ik gedaan en dus starten IFO en ISO goed alleen de subtitles staan op de verkeerde plek (480p positie).

Also with some dvd movies I get the subtitles on the left side of the screen (left in the middle).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
kraades schreef op maandag 03 september 2012 @ 07:08:
Ja, het is jammer dat de subs bij een originele DVD nog niet goed staan. DVD support staat blijkbaar niet voor niets uit. :)
Waarmee heb je de DVD's omgezet? Ik heb een tijdje terug wel Handbrake gebruikt maar het resulttaat was qua ondertitels ook niet altijd even goed helaas...
DVD's gaan bij mij altijd door het volgende proces:
ISO/VIDEO_TS -> DVD Shrink (menu en onnodige talen eruit) -> ISO
ISO -> MakeMKV -> MKV
MKV -> Mkvmerge (default taal zetten en namen van streams corrigeren)

Dit is trouwens enkel voor kinderfilms, gewone films download in direct in HD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14
Fire69 schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:43:
[...]

DVD's gaan bij mij altijd door het volgende proces:
ISO/VIDEO_TS -> DVD Shrink (menu en onnodige talen eruit) -> ISO
ISO -> MakeMKV -> MKV
MKV -> Mkvmerge (default taal zetten en namen van streams corrigeren)

Dit is trouwens enkel voor kinderfilms, gewone films download in direct in HD :P
en je arme kinderen zien dus niks in HD? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Ben inmidels bezig met rasxbmc IPTV.
Heb hier thuis al een MediaPortal tv-server draaien, maar krijg de addon in XBMC nog niet werkend hierop, wil maar niet verbinden. Zou wel moeten werken volgens rasxbmc

[edit]
Werkt al :-D
Kan nu mooi al mijn IPTV-Streams, zowel HD als SD kanalen (glashart media) afspelen op de PI _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door TripleQ op 03-09-2012 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
TripleQ schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:50:
Ben inmidels bezig met rasxbmc IPTV.
Heb hier thuis al een MediaPortal tv-server draaien, maar krijg de addon in XBMC nog niet werkend hierop, wil maar niet verbinden. Zou wel moeten werken volgens rasxbmc

[edit]
Werkt al :-D
Kan nu mooi al mijn IPTV-Streams, zowel HD als SD kanalen (glashart media) afspelen op de PI _/-\o_
Dan speel je dus niet rechtstreeks maar via die MediaPortal? Want rechtstreeks werkt het bij mij niet op HD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Nee, heb een windows machine staan waarop enkel de mediaportal-tv-server is geïnstalleerd.
Waarschijnlijk kan het ook wel rechtstreeks, maar dan heb je weer een dubbele netwerkaansluiting nodig op de PI (lan-iptv). En ook kwa CPU verbruik heb ik mijn twijfels dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
TripleQ schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:53:
Nee, heb een windows machine staan waarop enkel de mediaportal-tv-server is geïnstalleerd.
Waarschijnlijk kan het ook wel rechtstreeks, maar dan heb je weer een dubbele netwerkaansluiting nodig op de PI (lan-iptv). En ook kwa CPU verbruik heb ik mijn twijfels dan?
oh sorry...nou dat komt in een ander forum ter sprake..je kan je iptv signaal op je lan erbij plaatsen, dus dan heeft je hele lan iptv toegang maar de Pi trekt (ook niet mpeg2 decoder ) de hd signalen niet zo best ..dus dacht dat je misschien transcode op die windows bak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Maar afgezien daarvan zou ik nog niet weten hoe je met Raspbmc je kanalen / EPG data kan beheren.
Je hebt toch een stukje software (MediaPortal / Myttv / TVHeadend / nodig die als backend speelt. en dan een PVR-Addon op je PI ernaar toe laat verbinden

[ Voor 7% gewijzigd door TripleQ op 03-09-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
TripleQ schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:02:
Maar afgezien daarvan zou ik nog niet weten hoe je met Raspbmc je kanalen / EPG data kan beheren.
Je hebt toch een stukje software (MediaPortal / Myttv / TVHeadend / nodig die als backend speelt. en dan een PVR-Addon op je PI ernaar toe laat verbinden
ik heb geen EPG data in de zin van programma's, maar wel zenders door middel van een playlist (m3u) die ik via upnp serve vanaf mijn router. Je kan die playlist ook rechtstreeks benaderen maar dan gaat XBMC hem eerst helemaal parsen en per zender een verzoek doen, duurt uren.
Werkt prima, voor meer info zie het IPTV forum : IPTV op je HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Ik ken die topics wel, experimenteer er al jaren mee (sinds ik glasvezel heb)

Maar wat jij dus doet heeft niks met IPTV pvr te maken zoals (rasp)XBMC dat bedoeld.
Dat gaat veel verder, met time-shifting, epg, programma's opnemen.
Daar raspbmc heeft daar net sinds dit weekend ondersteuning voor gekregen
http://www.raspbmc.com/20...r-easy-to-install-codecs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
TripleQ schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:14:
Ik ken die topics wel, experimenteer er al jaren mee (sinds ik glasvezel heb)

Maar wat jij dus doet heeft niks met IPTV pvr te maken zoals (rasp)XBMC dat bedoeld.
Dat gaat veel verder, met time-shifting, epg, programma's opnemen.
Daar raspbmc heeft daar net sinds dit weekend ondersteuning voor gekregen
http://www.raspbmc.com/20...r-easy-to-install-codecs/
Ah ja, nee ik doe gewoon inderdaad met een playlist, excuses. Ik ga wel spelen met die andere features inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
datadevil schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:10:
[...]

en je arme kinderen zien dus niks in HD? :+
offtopic:
Toch wel, maar jammergenoeg heb je niet zo veel HD-rips waar ook Vlaams in zit, meestal zit dat enkel bij de DVD9 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit gelukt? En zo ja hoe ?
Dacuuu schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:25:
Draai nu Xbian, en het afspelen van de meeste files gaat versassend goed. Is er een mogelijkheid om op de pi Sickbeard te installeren? Dan kan ik er een all in 1 apparaatje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:46:

[...]
Hi,

Sickbeard is redelijk eenvoudig te installeren. Even uit mijn hoofd, hoop dat ik het allemaal nog weet.

apt-get install python-cheetah

Vervolgens ga je op de console naar het pad waar je Sickbeard wilt installeren en voer je het volgende commando uit om de code op te halen.

git clone git://github.com/midgetspy/Sick-Beard.git

Vervolgens kan je SickBeard draaien door python SickBeard.py uit te voeren. That's all. Je kan nzbget of sabnzbd bijv. nog installeren om je nzb's te downloaden.

Deze uitleg komt van de Tweaker: MathijsJH. Nu heb ik alleen het probleem dat zodra ik PuttY afsluit, de Sickbeard ook meteen dood is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Er is een nieuwe (beta) versie van XBian
Changelog
- Fixed some typos in the XBian setting add-on (thanks to Fma965).
- Added a script which allows you to set MPEG-2/VC-1 license key's, available in the XBian settings addon.
- New Memcpy/Memset this should make XBMC more fluent in some cases.
- Added colors to console (thanks to r-win)
- Added usb automount support for exFat formatted devices
- Fixed the "Unable to resolve host" when running sudo
- Added a sd resize script this allows you to use all space on the sd card, available in XBian settings addon (thanks to r-win for creating this!)
- Included FIQ patch this will increase performance and stability
- New raspberry pi firmware
- XBMC can now play .ISO/.IMG files (with video_ts and audio_ts inside) it also supports dvd menu's (still buggy though)
URL: http://forum.xbian.org/viewtopic.php?f=13&t=1182

_/-\o_ Ik moet zeggen dat ik heel erg te spreken ben over deze update.
Update commando uitgevoerd en na een reboot direct merkbaar sneller. Daarna gekeken bij systeminfo en 97MB free, en tot 58 fps (10 fps meer) in gui rendering.
Het starten van een film gaat ook nu veel sneller. Nu nog benieuwd als ik me Class 10 memorycard binnen krijg hoe dat gaat lopen. Tot nu toe een hele goeie verbetering!

[ Voor 18% gewijzigd door Senaxx op 04-09-2012 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het nog even opgeschreven: Building XBMC voor Raspbmc.
Misschien heb je er wat aan...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy

Daanieboy

Instant Freeze

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:46:
[...]
Je kunt dit scriptje draaien https://github.com/Mar2zz/LaSi
INSTALL:
Download LaSi.sh @ http://dl.dropbox.com/u/18712538/LaSi/LaSi.sh
Make it executable (sudo chmod +x LaSi.sh on Debian*/freeBSD* or chmod +x LaSi.sh on Synology)
wget http://dl.dropbox.com/u/18712538/LaSi/LaSi.sh
sudo chmod +x LaSi.sh
sh LaSi.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Niet online
Dacuuu schreef op maandag 03 september 2012 @ 23:07:
Deze uitleg komt van de Tweaker: MathijsJH. Nu heb ik alleen het probleem dat zodra ik PuttY afsluit, de Sickbeard ook meteen dood is..
Om iets te laten draaien terwijl je uitlogt moet je nohup gebruiken.

Bash:
1
nohup command-with-options &

Bijvoorbeeld

Bash:
1
nohup ping 8.8.8.8 & #(let op dit blijft dus heel de tijd google dns server pinen)

Voor meer uitleg over nohup: http://linux.101hacks.com/unix/nohup-command/
Om een script dat je met nohup draait af te sluiten moet je het proces killen (http://www.cyberciti.biz/...in-unix-or-linux-systems/)

[ Voor 27% gewijzigd door Nactive op 04-09-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Nactive schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:12:
[...]

Om iets te laten draaien terwijl je uitlogt moet je nohup gebruiken.

Bash:
1
nohup command-with-options &

Bijvoorbeeld

Bash:
1
nohup ping 8.8.8.8 & #(let op dit blijft dus heel de tijd google dns server pinen)

Voor meer uitleg over nohup: http://linux.101hacks.com/unix/nohup-command/
Om een script dat je met nohup draait af te sluiten moet je het proces killen (http://www.cyberciti.biz/...in-unix-or-linux-systems/)
Volgensmij werkt het ook om het met de -d optie te draaien. Zo start ik hem iig altijd op me nas na een update, en werkt hij ook nog als ik me putty sessie afsluit.

Bash:
1
python SickBeard.py -d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Niet online
Senaxx schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:17:
[...]

Volgensmij werkt het ook om het met de -d optie te draaien. Zo start ik hem iig altijd op me nas na een update, en werkt hij ook nog als ik me putty sessie afsluit.

Bash:
1
python SickBeard.py -d
Kan zijn dat sickboard een optie heeft ervoor (-d wat waarschijnlijk voor deamon staat).
Voordeel van nohup is dat het ook werkt met programma's die geen `deamon optie` hebben, maar voor sickboard zal -d dan inderdaad wel handiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Even uitproberen zo, is inloggen vis ssh een 'sessie'? zodra je die afsluit alles uit is? Nu had MathijsJH mij de uitleg gestuurd, maar hoe moet ik zelf achter al die commando's komen? Is er ergens een database waar ik bijv alle codes kan vinden? bijv : apt-get install python-cheetah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:25:
Even uitproberen zo, is inloggen vis ssh een 'sessie'? zodra je die afsluit alles uit is?
Ja, via ssh (met putty ga je via ssh naar je pi) heb je een sessie, sluit je putty af is je sessie afgesloten.
Nu had MathijsJH mij de uitleg gestuurd, maar hoe moet ik zelf achter al die commando's komen? Is er ergens een database waar ik bijv alle codes kan vinden? bijv : apt-get install python-cheetah
apt-get is het programma om packages op je linux te instaleren. Je kan met apt-cache search <zoekterm> de cache doorzoeken naar programma's die je wilt installeren.

Ik denk niet echt dat er een lijst bestaat van alle programma's, maar er zijn maar een paar programma's die altijd terugkomen dus je leert ze wel snel allemaal kennen.

Gewoon als je een probleem hebt een tutorial googlen, ongeveer voor alles bestaat er wel ergens een tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Even uitproberen zo, is inloggen vis ssh een 'sessie'? zodra je die afsluit alles uit is? Nu had MathijsJH mij de uitleg gestuurd, maar hoe moet ik zelf achter al die commando's komen? Is er ergens een database waar ik bijv alle codes kan vinden? bijv : apt-get install python-cheetah
Je kan denk ik ook even dit topic neuzen. [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 2 Dat is iets meer ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:32
Krijg net een mailtje dat m'n Pi is verzonden. 3 minuten nadat ik vroeg wat de status hiervan is.
Ben erg benieuwd en ga dan gelijk het topic opnieuw doorneuzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Senaxx schreef op maandag 03 september 2012 @ 23:16:
Er is een nieuwe (beta) versie van XBian

[...]

URL: http://forum.xbian.org/viewtopic.php?f=13&t=1182

_/-\o_ Ik moet zeggen dat ik heel erg te spreken ben over deze update.
Update commando uitgevoerd en na een reboot direct merkbaar sneller. Daarna gekeken bij systeminfo en 97MB free, en tot 58 fps (10 fps meer) in gui rendering.
Het starten van een film gaat ook nu veel sneller. Nu nog benieuwd als ik me Class 10 memorycard binnen krijg hoe dat gaat lopen. Tot nu toe een hele goeie verbetering!
Ik heb via XBian-settings ingesteld dat hij mijn MPEG2/VC1-license moet vragen bij het booten.
Nu zit ik dus in een soort van loop vast 8)7

[edit]
Opgelost, licensekey.sh uit /etc/profile verwijderen blijkbaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 04-09-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Fire69 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:39:
[...]

Ik heb via XBian-settings ingesteld dat hij mijn MPEG2/VC1-license moet vragen bij het booten.
Nu zit ik dus in een soort van loop vast 8)7
Even inloggen via SSH, .xbmc/plugins/scripts.xbiansettings even verplaatsen naar je root.
Opnieuw opstarten, daarna via SSH de plugin weer terug zetten en dan die instelling voor't gemak maar weer uit zetten.

Dat zou moeten werken toch?

*edit
Werkt ook wat beter ja...

[ Voor 3% gewijzigd door Firesphere op 04-09-2012 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Werkt blijkbaar niet via het xbmc-script, maar via een script bij het booten :)
Zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Fire69 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:50:
Werkt blijkbaar niet via het xbmc-script, maar via een script bij het booten :)
Zie boven.
Kwam ik inderdaad ook achter ja.

Of eigenlijk.... had ik moeten weten :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Voor wie het leuk vinden, ik heb een kleine XBian 0.7 beta 1 peformance video gemaakt. Draait super soepel nu sinds deze nieuwe beta. Op 720p draait de gui rond de 60 fps. Avatar film die ik start is rond de 11.5 GB en is 1080p en heeft DTS. (filmpje is in 720p)

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 05-09-2012 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Nu online
Inderdaad een flink stuk soepeler!, Er wordt aan alle kanten (verschillende distributies) mooie vooruitgang geboekt. Inmiddels
is het ook mogelijk usb-audio werkend te krijgen onder xbmc via raspbmc (handig als muziek speler), ook voor films http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=1052. Werkt
nog niet helemaal perfect (nog wat haperend af en toe), maar het wordt in ieder geval steeds leuker... :)

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedsmile schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:48:
Inderdaad een flink stuk soepeler!, Er wordt aan alle kanten (verschillende distributies) mooie vooruitgang geboekt. Inmiddels
is het ook mogelijk usb-audio werkend te krijgen onder xbmc via raspbmc (handig als muziek speler), ook voor films http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=1052. Werkt
nog niet helemaal perfect (nog wat haperend af en toe), maar het wordt in ieder geval steeds leuker... :)
USB audio zal pas echt goed gaan werken zodra ALSA goed word ondersteund op de RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Nog even over Raspbmc. Ik heb de nieuwe rc4 erop gezet. Schoon begonnen. Echter snap ik een ding niet.
Het apparaat krijgt via DHCP een lokaal ip adres. bijv 192.168.1.19. Daarna geeft de pi aan dat er geen verbinding is met internet. Dus het apparaat even een ander vast ip adres gegeven. (.20) Lokaal kan ik overal bij, bij me nas e.d.
Echter zodra er een verbinding word gelegd naar internet. Apparaat heeft dan aan, Ja verbonden met internet BAM Freeze. Een paar x gereboot, echter zodra er verbinding is met internet is. Is het Freeze
- RC3 geen problemen mee (Behalve de CEC dan)
- image een keer opnieuw geinstalleerd.
- Firewall gecheckt
- kabel is goed, want m'n ps3 doet het er ook goed op

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heeft ie wel een dns server die hij kan gebruiken? Kan je pingen? Anders in /etc/resolve.conf het adres van de DNS server van je provider opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Ik ga het vanavond ff proberen!
Cec Was igg wel een stuk stabieler!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Nu online
CurlyMo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:54:
[...]

USB audio zal pas echt goed gaan werken zodra ALSA goed word ondersteund op de RPi.
Niet alleen, volgens mij is ALSA ansich best ok, de usb_audio kernel moduls zijn redelijk platform onafhankelijk lijkt me. De problemen lijken ook voort te komen uit brakke USB drivers vanuit de broadcom kant, zie onder andere: http://www.raspberrypi.or...6cb816bf49d633d&start=425. In het kort lijkt het probleem er op neer te komen dat de interrupt latency te hoog is, waardoor er bij teveel activiteit over de usb bus (netwerk/usb/sdcard) wat hickups te verwachten zijn.. :O

Ik heb ook niet echt een probleem om gewoon met mpg123 mp3'tjes via usb-audio af te spelen, als alsa geinstalleerd is, en zoals er in het forum te lezen is, zitten de hickups vooral in de afhandeling van usb-transfer, niet zozeer in het audio framework. Maar omdat de huidige xbmc's omxplayer gebruiken (hardware specifieke player) om af te spelen, en die direct voor deze hardware gemaakt is (door xbmc team) en alle video en audio op de hardware afhandeld, is het op het moment dus lastig het geluid van xbmc via usb te sturen.

[ Voor 25% gewijzigd door Speedsmile op 05-09-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mij was het nog niet gelukt om via ALSA mijn M-Audio Fasttrack Pro aan te sturen. Zal er nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik heb het idee dat 5.1 niet word doorgestuurd naar mijn versterker.

Mijn setup is als volgt Pi (met 5.1 dts signaal) -->hdmi-->Samsung LE40C550-->spdif-->Yamaha receiver.
Nu zou ik op mijn tv moeten kunnen kiezen om dolby digital door te sturen naar de externe speakers echter blijft deze optie grijs. Stemmen lijken hierdoor soms wat zacht te klinken (en heb het idee dat het geluid gewoon 2.0 is ipv 5.1, dat is natuurlijk niet gewenst)

Weet iemand dus hoe ik het signaal op volle 5.1 pracht door kan sturen via mijn tv over spdif of hoe ik door middel van spdif direct van de pi naar mijn receiver kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Rubman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:13:
Ik heb het idee dat 5.1 niet word doorgestuurd naar mijn versterker.

Mijn setup is als volgt Pi (met 5.1 dts signaal) -->hdmi-->Samsung LE40C550-->spdif-->Yamaha receiver.
Nu zou ik op mijn tv moeten kunnen kiezen om dolby digital door te sturen naar de externe speakers echter blijft deze optie grijs. Stemmen lijken hierdoor soms wat zacht te klinken (en heb het idee dat het geluid gewoon 2.0 is ipv 5.1, dat is natuurlijk niet gewenst)

Weet iemand dus hoe ik het signaal op volle 5.1 pracht door kan sturen via mijn tv over spdif of hoe ik door middel van spdif direct van de pi naar mijn receiver kan sturen?
Het SPDIF naar Receiver in maar 2.0 heb ik vaker gezien. Het schijnt dat in veel Samsung TV's het signaal als 2.0 over de SPDIF wordt gestuurd i.p.v. als 5.1. Ik zelf heb dit niet (geen receiver) maar bij een vriend van me ervaarde ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ok het ligt dus aan de TV is dit aan te passen door middel van firmware of drivers?
of zal ik op een of andere manier de TV moeten omzeilen? het liefst dan via een optisch signaal direct naar de receiver, zet ik daar wel een splitter op zodat hij en het signaal van de tv en van de pi kan ontvangen.
Maar hoe krijg ik spdif van de Pi naar de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Heeft inderdaad met het toestel te maken. De meeste TV's kunnen geen DTS passthrough doen. Afhankelijk van je settings in XBMC wordt het dus of als stereo-geluid gedownmixed of je krijgt gewoon geen geluid. Dolby Digital wordt vaak wel ondersteund. Dit is omdat fabrikanten moeten betalen om DTS Passthrough te mogen doen, en daarom is het beter om je pc / pi of whatever aan je receiver te hangen, en vanaf je receiver naar je tv te gaan. Als je geen HDMI-inputs op je receiver hebt kun je eventueel nog via SPDIF naar je receiver voor audio, en HDMI naar je TV, maar die mogelijkheid heb je niet op de Pi.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Nu online
CurlyMo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:08:
Mij was het nog niet gelukt om via ALSA mijn M-Audio Fasttrack Pro aan te sturen. Zal er nog eens naar kijken.
Je moet idd wel even wat 'details' oplossen, bij mij lukte het met Xbian vrij snel, maar voor de duidelijkheid, via
command line player, en niet via xbmc (omdat die omxplayer gebruikt)
Even zo uit mijn hoofd:
- Alsa installen
- Check via lsmod of de usb audio modules geladen zijn
- snd_bcm.... even uit kernel removen zodat je daar geen gezeik met krijgt, volgens mij heb ik hem geblacklist.
- De default output is dan als het goed is usb
-mpg123 installen, en proberen maar.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:58

KingCrash

Angry Rabbit

Speedsmile schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:48:
Ziet er leuk uit!
Eens kijken welke cheap USB soundcard DTS geluid wil doorsturen naar mijn receiver (optical).
Ik zag dat de turtle beach II (deze) een aantal keer genoemd wordt in het topic op raspbmc forum..
Nu is deze met €30 bijna net zo duur als de PI zelf.. Maar goed, ik kan hem in de toekomst altijd nog gebruiken voor aan men laptop/android tablet.

Angry Rabbit

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:07
KingCrash schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:58:
[...]

Eens kijken welke cheap USB soundcard DTS geluid wil doorsturen naar mijn receiver (optical).
Misschien hier tussen kijken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Het probleem met deze is volgens mij weer hoe krijg je de audio van de Pi naar deze receivers.
Dan denk ik ook vooral aan de drivers, er word wel geexpirimenteerd met verschillende geluidsoplossingen maar het voornaamste is de driver om deze via USB aan te sturen.

De ideale oplossing zou een splitter zijn die als volgt werkt:
Pi-->hdmi-->splitter-->HDMI + Spdif/Optisch/Toslink (kies er 1)

Waarna je dis een HDMI kabel naar de tv kan gooien en een optisch kabeltje naar een receiver die geen HDMI heeft.

Heb wel iets gezien maar dat kost meteen weer een paar honderd euro en past dus niet direct in de Cheap factor van de Pi.

[ Voor 56% gewijzigd door Rubman op 07-09-2012 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Rubman schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:31:
Het probleem met deze is volgens mij weer hoe krijg je de audio van de Pi naar deze receivers.
Dan denk ik ook vooral aan de drivers, er word wel geexpirimenteerd met verschillende geluidsoplossingen maar het voornaamste is de driver om deze via USB aan te sturen.

De ideale oplossing zou een splitter zijn die als volgt werkt:
Pi-->hdmi-->splitter-->HDMI + Spdif/Optisch/Toslink (kies er 1)

Waarna je dis een HDMI kabel naar de tv kan gooien en een optisch kabeltje naar een receiver die geen HDMI heeft.

Heb wel iets gezien maar dat kost meteen weer een paar honderd euro en past dus niet direct in de Cheap factor van de Pi.
Klopt; dat is de enige oplossing die je kan toepassen als je geen additionele drivers nodig wilt gaan moeten hebben, is bedrijfszekerder, en zal geen extra belasting voor je pi vormen... Daar staat dan de prijs weer tegenover, maar voordeel is wel weer dat je elk device daarachter kan hangen met hetzelfde resultaat, dus ook andere hardware (vaak zit er meteen een HDMI-switch bij ingebouwd).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

De zoektocht naar een goedkope splitter kan dus beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
kthxbye schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:38:
Ik heb OpenELEC opnieuw als image weggeschreven en mijn library teruggezet. Dat werkte goed, alhoewel ik de XBMC settings weer opnieuw moest instellen en ook de add-ons opnieuw moest installeren. Hoe kan ik ook dat de volgende keer backuppen?
Zou iemand hier nog een antwoord op weten? Als ik een nieuw SD kaartje koop wil ik liever niet alles weer moeten instellen. Hoe backup je, naast je library, al je settings van XBMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
kthxbye schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 10:11:
[...]

Zou iemand hier nog een antwoord op weten? Als ik een nieuw SD kaartje koop wil ik liever niet alles weer moeten instellen. Hoe backup je, naast je library, al je settings van XBMC?
Gewoon met de backup addon?
Kan je van alles aanvinken wat er gebackuped moet worden (en waar die opgeslagen moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
He die kende ik helemaal niet, thanks! Werkt die ook als je XBMC (OpenElec) daarna naar een nieuwe versie (inclusief nieuwe loader) update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

kthxbye schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 10:11:
[...]

Met Win32DiskImager kan je (in Windows) een image trekken van je SD en deze vervolgens ook met Win32DiskImager weer terug zetten op je nieuwe SD.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Pagina: 1 ... 6 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.