Gisteren nacht is de nieuwe image build server van XBian in gebruik genomen (met dank aan
Felosity Automatisering). Dat betekent dat er voor nu elke nacht een nieuwe image van XBian wordt gegenereerd en beschikbaar wordt gesteld op
https://sourceforge.net/projects/xbian/files/ en
http://download.xbian.org. Dit is een lang gekoesterde wens van mk01 en op de achtergrond hebben er grote veranderingen plaats gevonden om dit mogelijk te maken. Het opnieuw inrichten van de github repositories en het schrijven van de scripts hebben tenminste een jaar in beslag genomen.
Wanneer alles zonder problemen werkt, dan zal tenminste wekelijks geheel automatisch een nieuwe XBian image gegenereerd worden.
- Als gebruiker heb je dan altijd de laatste versie van XBian.
- Wanneer er een bug blijkt te zijn, dan halen we die image offline en wachten op de nieuwe
weekly.
Het genereren van de XBian images gebeurt simpelweg door het installeren van Debian/Raspbian/XBian pakketten via de officiële repositories in een lege image. Als een nieuwe versie beschikbaar komt via apt, dan wordt die automatisch meegenomen in de volgende image build. Zo simpel kan het zijn
Daarnaast hebben we bij XBian ook het radicale besluit genomen om de standaard versie nummering los te laten. Eigenlijk is dit al tijden een niets zeggend fenomeen geworden in Raspberry Pi XBMC land. Zo zegt een OpenElec changelog eigenlijk niets meer dan "Pakket X versie Y bijgewerkt naar versie Z.". Het hebben van tig Release Candidates zonder een stable vrij te geven haalt bij XBian (en in den beginnen bij RaspBMC) het hele idee van een RC weg. Daarnaast is XBian al tijden net zo stabiel of stabieler dan de andere distro's zonder daadwerkelijk met een Stable te komen. Die komt er dus ook niet meer in de officële zin
Wij stoppen dus met het gebruik van Alpha, Beta, RC, en Stable. In plaats daarvan krijgen al onze images en updates een datum / tijd ID mee. Het zal misschien de mensen die XBian regelmatig updaten dan ook al wel opgevallen zijn:
code:
1
| XBian 20141231-2 - Bleeding Edge, 2012 - 2014 |
Dus ondanks dat we wat conservatiever zijn geworden willen we met deze infrastructuur toch ook onze bleeding edge karakter behouden
Misschien ook wel interessant (achtergrond) leesvoer:
CurlyMo in "De 'nieuwe' Cubox i" (Even een linkje om niet alles te cross-posten). Hier geef ik een reactie op @Jazco2nd:
GeeXBox, OpenElec, XBian gebruiken volgens mij allemaal een kernel die volgens mij van SolidRun afkomstig is, correct me if Im wrong. Ze moeten allemaal ook op dezelfde manier de hardware aansturen.
Het antwoord is namelijk net zo van toepassing op de Raspberry Pi als de CuBox-i / Hummingboard.
[
Voor 9% gewijzigd door
CurlyMo op 11-01-2015 12:06
]