@azerty, het is enige tijd geleden dat deze casus speelde (voor mij) maar een groot deel hangt volgensmij ook af van het feit of de dame in kwestie nog maagd is en dat het pas echt effectief is als volgensmij de jongetjes ook ingeent worden terwijl die geen baarmoederhalskanker (BHK) kunnen krijgen.
bovendien is de incidentie extreem laag waardoor de risico's en kosten al niet meer opwegen.
van de vrouwen die gediagnosticeerd worden met BHK is de overlevingskans nog redelijk.
Bovendien word en procentueel gezien een hele kleine groep getroffen door deze akelige ziekte.
Toch wil/wou men opeens op een compleet ineffectieve manier dit toevoegen aan de rijksvaccinatie.
Pure bangmakerij door de farmacie.
edit: als antwoord op je okinawa/japan voorbeeld dit stukje nieuws:
http://www.plusonline.nl/...n-is-oudste-bewoners-zoek
edit ff feitjes HPV (baarmoederhalskanker).
incidentie 584 pj totale bevolking.
bevolking zet ik op 16 miljoen. ik ga uit van 8 miljoen vrouwen gemakshalve.
bron
584/8.000.000=0,000073
dat staat gelijk aan een kans van 0,0073%
de morbiditeit van BHK is 235 per jaar.
235/8.000.000=0.000029375
dat is 0,00294% kans om eraan te overlijden.
Dan weet ik niet wat de effectiviteit is van gardasil. voorkomt het 100%, 80%, 50% etc.
Wel weet ik dat maagdelijkheid en inenting van jongens een belangrijke rol speelt.
Bovendien zijn de lange termijn effecten niet bekend.
de effectiviteit is niet 100% -->
bron
de kosten van beide vaccins zijn 118 euro
bron
elk jaar worden er afgerond 88.000 meisjes geboren.
bron
dus elk jaar zou je kosten maken van:
88.000x118=10,4 miljoen
dit is afgezien van een eenmalige gigantische investering voor meisjes van 0 tot zeg 12 jaar.
10,4 miljoen investeren (jaarlijks en wellicht stijgend als bevolking toeneemt) zonder gegarandeerde effectiviteit, lange termijn gevolgen en een morbiditeit van 0,00294% jaarlijks.
Ik zeg niet dat BHK niet erg is, ik wil wel ter discussie stellen of we niet compleet doorslaan.
edit de precentages zijn voor vrouwen berekend.
anders moet je het door twee delen voor totale populatie.
Als je de jongens mee neemt moet je de kosten nog eens x2 doen.
edit2: voor de oplettende lezer. Mijn berekeningen zijn gebaseerd op incidentie terwijl prevalentie ook belangrijk is. een vrouw maakt dus elk levensjaar gemiddeld kans op 0,00294%. dit zou dus gecorrigeerd moeten worden voor de totale periode dat ze leeft en lans maakt op HPV. Maar dan nog blijft het een klein percentage
[
Voor 65% gewijzigd door
Verwijderd op 02-08-2012 22:02
]