Naar aanleiding van het artikel op fok van het onderzoek van ZorgKiezer.nl wil ik graag een discussie starten over het volgende:
Toch ben ik er van overtuigd dat een discussie voor dergelijke problemen open moet staan en dat wij, als maatschappij, moeten gaan nadenken hoe we de zorgkosten de komende 10-20 jaar binnen de perken kunnen houden. Heeft het nog wel zin om een 80+ jarige man/vrouw te opereren in bepaalde gevallen? Heeft het nog zin om iemand die nagenoeg hersendood is, nog een tijd met life-support in leven te houden? Heeft het nog zin om iemand die als gevolg van een zwaar ongeluk zwaar lichamelijk/verstandelijk gehandicapt is, te ondersteunen? Dergelijke vragen zullen besproken moeten worden, op de huidige wijze voorzie ik namelijk grote problemen met het zorgstelsel. Noem me een pessimist, maar ik verwacht dat de komende 10-20 jaar de zorgkosten dermate hoog zullen stijgen dat deze nagenoeg onbetaalbaar gaan worden. Hoe gaan we hiermee om?
Disclaimer: Ik wil graag iedereen waarschuwen om niemand op de man aan te vallen. Het vriendelijke verzoek om hier een OPEN discussie te kunnen voeren over het huidige zorgstelsel en de huidige zorgkosten. Houd het open, eerlijk en vriendelijk en respecteer de mening van een ander.
De komende jaren zullen de zorgkosten, mede door vergrijzing, alleen maar verder stijgen. Nu ligt er, naar mijn idee, een taboe op het bespreken van oplossingen voor deze toenemende kosten aangezien men al snel de richting op gaat van “Dan maar geen zorg voor ouderen”, wat ethisch gezien toch wel een heel gevoelig punt is.Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 zijn Nederlanders bijna de helft meer gaan betalen aan hun zorgverzekering. Een alleenstaande betaalt volgend jaar gemiddeld 1786 euro. Dat is 567 euro meer dan in 2006, terwijl de verzekerde er minder voor terugkrijgt, concludeert vergelijkingssite Zorgkiezer.nl.
Een doorsneegezin is met 3572 euro ongeveer 1134 euro duurder uit dan in 2006. De basisverzekering is in vijf jaar tijd flink versoberd. Zo wordt volgend jaar het trekken van tanden bij de kaakchirurg niet meer vergoed. Ook worden onder meer slaapmiddelen, maagzuurremmers en antidepressiva niet meer of maar beperkt vergoed.
De vergelijkingssite concludeert dat de belofte dat de zorg toegankelijk, betaalbaar en houdbaar blijft niet is waargemaakt. Het is echter niet na te gaan wat de zorg had gekost als het oude systeem nog steeds van kracht zou zijn. De zorgkosten stijgen sowieso door de vergrijzing, door technologische innovaties en doordat mensen sneller naar de dokter stappen.
Toch ben ik er van overtuigd dat een discussie voor dergelijke problemen open moet staan en dat wij, als maatschappij, moeten gaan nadenken hoe we de zorgkosten de komende 10-20 jaar binnen de perken kunnen houden. Heeft het nog wel zin om een 80+ jarige man/vrouw te opereren in bepaalde gevallen? Heeft het nog zin om iemand die nagenoeg hersendood is, nog een tijd met life-support in leven te houden? Heeft het nog zin om iemand die als gevolg van een zwaar ongeluk zwaar lichamelijk/verstandelijk gehandicapt is, te ondersteunen? Dergelijke vragen zullen besproken moeten worden, op de huidige wijze voorzie ik namelijk grote problemen met het zorgstelsel. Noem me een pessimist, maar ik verwacht dat de komende 10-20 jaar de zorgkosten dermate hoog zullen stijgen dat deze nagenoeg onbetaalbaar gaan worden. Hoe gaan we hiermee om?
Disclaimer: Ik wil graag iedereen waarschuwen om niemand op de man aan te vallen. Het vriendelijke verzoek om hier een OPEN discussie te kunnen voeren over het huidige zorgstelsel en de huidige zorgkosten. Houd het open, eerlijk en vriendelijk en respecteer de mening van een ander.
[ Voor 31% gewijzigd door Swedish Clown op 15-11-2011 13:08 . Reden: Foutje weggewerkt. @Boss: Was een copy/paste foutje van mijn kant. ]
Always looking for developers wanting to work with Erlang.