XMS Glasvezel ervaring - XVI summer special Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 70 Laatste
Acties:
  • 242.325 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 01:51
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2321631273.png

Snelheid nog steeds prima (faster then 99% of NL :P) en ook netjes mijn "vaste" 188.142.102.xxx IP gekregen.. Van mijn kant dus niks te klagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 17:44
Ik zit ook constant op 95/95 (zowel reggefiber beta intern als via speedtest.net).

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2321747385.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
boekee schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:47:
Maar ik zie zoveel mensen met DNS problemen, mijn vraag is: waarom maken mensen geen gebruik voor alternatieve open dns servers, ik snap dat je 208.67.220.220 / 208.67.222.222 niet zou willen gebruiken, bij een typo in url kom je via opendns op searchpages uit.
Dat is an sich al een reden...
Sinds begin van opendns.com ben ik geruiker puur om niet afhankelijk te zijn van dns servers van providers, zelfs mijn eigen DNS server op debian gebruik ik niet, de belangen van opendns zijn groot, hebben dus een betere fallback dan mijn eigen DNS server
DNS is een vrij rechttoe-rechtaan protocol, dus ik voor normaal client gebruik geen enkele reden om niet de DNS server van een ISP te gebruiken.
bartjoo574 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:58:
Precies. Wachten het rustig af! Ben allang blij dat het zo "soepel" is verlopen ;) We zitten wel op KPN zijn netwerk, maar gelukkig niet met een poort 25 "dicht". Wie gebruikt eigenlijk de mailserver van Xmsnet nog? als je via hen mailt duurt het 20minuten voordat hij binnenkomt.
Ja, dus? SMTP is geen real-time protocol... (edit: nav de terechte correctie hieronder: e-mail is geen realtime dienst. Mailservers kunnen en mogen berichten bufferen. Dit kan zomaar een paar uur duren; niet gebruikelijk, maar zeker niet defect)
Heb maar een relay via een KPN abonnee ingesteld :) Is het IP adres wat wij nu hebben ook STATISCH in de wereld bekend? Het vorige "vaste" ip was dit niet. Waardoor veel spamfilters de eigen exchange SMTP weigerde..
Daar is geen centrale registratie van; dat zal men dus per filterlist moeten bijhouden of en hoe men er in staat.

Verder geen specifieke verbetering voor/na de migratie. Upload heeft nu last van mijn remote sessie, zit normaal 1:1 met download.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2321808862.png

[ Voor 42% gewijzigd door ijdod op 21-11-2012 08:46 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:59

Thasaidon

If nothing goes right, go left

ijdod schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:17:
DNS is een vrij rechttoe-rechtaan protocol, dus ik voor normaal client gebruik geen enkele reden om niet de DNS server van een ISP te gebruiken.
Klopt, maar als de servers van je IPS niet lekker zijn kan het drama zijn. Vroeger bij UPC was dat zo. Die DNS servers waren zo rot, dat normaal surfen af en toe gewoon niet kon. Sinds die tijd ben ik de servers van OpenDNS gaan gebruiken en dat bevalt me al jaren prima.
Het ligt er dus maar net aan wat je prettig vind.
Ja, dus? SMTP is geen real-time protocol...
Ja, dus? dat is HTTP ook niet. Maar als jij 20 minuten op het laden van een webpagina moet wachten ga jij ook klagen.
Maar dat het 20 minuten duurt voordat een verstuurde mail aan komt heeft niks met het protocol te maken, maar eerder met instellingen van de betreffende server(s).

En nou niet je post blijven aanpassen :P

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Thasaidon schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:38:

Ja, dus? dat is HTTP ook niet. Maar als jij 20 minuten op het laden van een webpagina moet wachten ga jij ook klagen.
Maar dat het 20 minuten duurt voordat een verstuurde mail aan komt heeft niks met het protocol te maken, maar eerder met instellingen van de betreffende server(s).
Klopt, heb je gelijk in. Ik doelde idd op het kunnen/mogen bufferen van de tussenliggende mailservers.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 07:45
Ook maar even een berichtje van mijn kant, zal niet veel toevoegen maar:

Gisteravond modem op DHCP gezet, kreeg gelijk een IP adres in de 'vaste' range, dns wijzigingen doorgevoerd en sinds vanochtend draait alles weer als een zonnetje. Zero problems.

Thx

If it still works, tweak it ! until it is broke.. then start over again..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p1k0
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
3825 hier
Vast IP niet meer nodig, sinds gisteren dus DHCP

Meegestuurde DNS instellingen werken niet:

Default Gateway :37.251.40.1
Primary DNS Server :188.142.0.6
Secondary DNS Server :188.142.0.22

Nieuwe DNS instellingen worden niet vermeld in het berichtje op de site
http://xmsnet.nl/storingen/wijziging-vast-ip-adres
Als er meer gebruikers zijn met dit issue dan lijkt me dat wel op zijn plaats

Voor nu maar even 8.8.8.8 ingesteld :-)

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik ben ook weg gegaan bij de DNSsen van XMS, gezien er veel problemen mee waren. Het NOC gaf aan dat er geen problemen mee waren, echter een paar simpele meetingen van mij gaven al aan dat de servers niet goed reageerde (een op de x verzoeken kwam niet door) op een manier die vooral tijdens browsen bijzonder vervelend is (tests gerunned op 8 verschillende PC's, zelfde uitkomst ook direct op modem).

Kon niet volgens XMS, DNSsen van een ander gebruikt, nooit dat probleem meer gezien.

Genoeg reden om dus niet altijd blind je ISP DNSsen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j1nx schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:43:
Ik zie in de afgelopen uren geen renewal van het IP na 1800 seconden! en dus expired hij na 3600 en moet de verbinding opnieuw opgebouwd worden.

Iemand enig idee?
Als je zeker weet dat er vanaf jouw kant een DHCP-renewal komt op de halve leasetijd, moet je me maar even een DM sturen. Dat is waarschijnlijk je probleem. Bij (feitelijk na) 3600 seconden wordt de dienst gedeactiveerd vanaf je poort en bestaat je gateway dus ook niet meer. De eerstvolgende lease vanaf jouw kant activeert de boel weer en is de gateway weer beschikbaar. Dat kan dus inderdaad up en down blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:15

j1nx

Geek - Enjoying life

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:51:
[...]

Als je zeker weet dat er vanaf jouw kant een DHCP-renewal komt op de halve leasetijd, moet je me maar even een DM sturen. Dat is waarschijnlijk je probleem. Bij (feitelijk na) 3600 seconden wordt de dienst gedeactiveerd vanaf je poort en bestaat je gateway dus ook niet meer. De eerstvolgende lease vanaf jouw kant activeert de boel weer en is de gateway weer beschikbaar. Dat kan dus inderdaad up en down blijven gaan.
De renewal op 50% vind niet plaats, maar weet nog niet of dat nu bij mij zit of niet. Zo ver ik nu kan beoordelen gaat de dhclient op pfsense na zijn werk op zijn muil??? Waarom, heb ik nog niet kunnen achter halen...

Ik had het ook al toen hij nog op 2 minuten stond, want toen gaf ik al aan dat ik om en nabij de 2 minuten steeds van mijn SSH afgegooid werd.

Zolang ik geen renwal request vanaf mij kant weg zie ga, ga ik er maar vanuit dat het bij mij zit. Zo niet dan kom ik daar later wel op terug.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

j1nx schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:15:
[...]

De renewal op 50% vind niet plaats, maar weet nog niet of dat nu bij mij zit of niet. Zo ver ik nu kan beoordelen gaat de dhclient op pfsense na zijn werk op zijn muil??? Waarom, heb ik nog niet kunnen achter halen...

Ik had het ook al toen hij nog op 2 minuten stond, want toen gaf ik al aan dat ik om en nabij de 2 minuten steeds van mijn SSH afgegooid werd.

Zolang ik geen renwal request vanaf mij kant weg zie ga, ga ik er maar vanuit dat het bij mij zit. Zo niet dan kom ik daar later wel op terug.
pfsense 2.0 ?
Ff updaten naar de beta 2.1

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07
Dat dat al een reden is, zijn er genoeg alternatieven.

Ik heb een paar keer goed problemen gehad met DNS servers van isp(s) en daar wil ik dan niet meer afhankelijk van zijn.

Al zou ik extra moeten betalen voor een dienst die DNS aanbied dan zou ik dat al doen.

De verbinding van XMS is in de afgelopen jaren perfect zo niet uitmuntent geweest (static internl op packetfront)

Alleen als DNS servers gaat bokken dan heb je niets aan je goeie verbinding.

Ik ben graag zo min mogenlijk afhankelijk van 1 partij vanwege problemen e.d.
[...]

Dat is an sich al een reden...

[...]

[...]

Ja, dus? SMTP is geen real-time protocol... (edit: nav de terechte correctie hieronder: e-mail is geen realtime dienst. Mailservers kunnen en mogen berichten bufferen. Dit kan zomaar een paar uur duren; niet gebruikelijk, maar zeker niet defect)

[...]

Daar is geen centrale registratie van; dat zal men dus per filterlist moeten bijhouden of en hoe men er in staat.

Verder geen specifieke verbetering voor/na de migratie. Upload heeft nu last van mijn remote sessie, zit normaal 1:1 met download.
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

GerkeP schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:16:
[...]

pfsense 2.0 ?
Ff updaten naar de beta 2.1
Die 2.1 Beta lijkt iid goed te werken en heeft IPv6 support.
Het was alleen ff zoeken naar die versie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Thasaidon schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:28:
[...]

Die 2.1 Beta lijkt iid goed te werken en heeft IPv6 support.
Het was alleen ff zoeken naar die versie :X
Gewoon te downloaden van: http://snapshots.pfsense.org/ 8)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 09:22

Jheroen

Jheroen

Beste mensen,

hebben jullie een oplossing om het dns probleem van deze dagen op te lossen? Ik heb een aantal domeinen ruim 14 uur geleden verhuisd en nog steeds wijst de dns van xms naar de oude locaties :F
Modem resetten oid stroom er even af roept u maar...

dank!

:X

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman1965
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 19:22
Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:37:
Beste mensen,

hebben jullie een oplossing om het dns probleem van deze dagen op te lossen? Ik heb domeinen 14 uur geleden verhuisd en nog steeds wijst de dns van xms naar de oude locaties :F

dank!

Ik had dat probleem ook, bleef op m'n oude IP adres uitkomen met de DNS servers die XMS meegaf. Heb nu de DNS servers van Google gebruikt 8.8.8.8 en 8.8.4.4 en de handel werkt als een zonnetje. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j1nx schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:15:
[...]

Ik zit je nu te debuggen.
Ik zie de timer bijv nu op 1232 sec staan, dus feitelijk al zo'n 10 minuten te laat dat de renewal komt.
Als deze timer naar 0 gaat, sterft de lease.

l13-dp1-a62-ac1-9# sh client | i net2
188.142.102.64 000c.296c.b006 T-1232 dhcp fastethernet2

Ik laat de debugging wel effe lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

En ik me maar de $#$$@* zoeken op die ftp van ze ;-)

..
Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:37:
Beste mensen,

hebben jullie een oplossing om het dns probleem van deze dagen op te lossen? Ik heb een aantal domeinen ruim 14 uur geleden verhuisd en nog steeds wijst de dns van xms naar de oude locaties :F

dank!

Welke DNS servers heb je het over? De oude (verkeerde) of de nieuwe van XMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Welke DNS servers heb je het over? De oude (verkeerde) of de nieuwe van XMS?
Default Gateway : 37.251.97.1
Primary DNS Server : 188.142.0.6
Secondary DNS Server : 188.142.0.22

zo staat het nu...

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:48:
[...]

Default Gateway : 37.251.97.1
Primary DNS Server : 188.142.0.6
Secondary DNS Server : 188.142.0.22

zo staat het nu...
Dan denk ik dat de DNS servers nog niet ge-update zijn.
Dit kun je controleren door even op je pc 208.67.220.220 in te stellen als DNS server. Werkt dat wel, dan zijn de XMS servers dus niet up to date.

Maar je kunt ook hier even je FQDN invoeren en laten pingen. Als de translatie goed gaat is het echt een XMS probleem
http://www.ris.ripe.net/cgi-bin/lg/index.cgi

Vwbt de mensen die (nog) verkeerde DNS servers binnen krijgen middels de DHCP. Dat is toch de DHCP server welke dit mee stuurt naar de clients? Dan zou dat toch zo moeten zijn aan te passen?
Ik denk ik nou te simpel?

[ Voor 15% gewijzigd door Thasaidon op 21-11-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:42:
[...]

Ik zit je nu te debuggen.
Ik zie de timer bijv nu op 1232 sec staan, dus feitelijk al zo'n 10 minuten te laat dat de renewal komt.
Als deze timer naar 0 gaat, sterft de lease.

l13-dp1-a62-ac1-9# sh client | i net2
188.142.102.64 000c.296c.b006 T-1232 dhcp fastethernet2

Ik laat de debugging wel effe lopen.
l13-dp1-a62-ac1-9# *Nov 21 11:01:40 CET: %CM_CLNT-7-TIMEO: Client fastethernet2 000c.296c.b006 timed out in state Leasing

Dus nu 13 minuten geleden. In debugging geen enkele actie te zien vanuit jouw kant. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:15:
[...]

l13-dp1-a62-ac1-9# *Nov 21 11:01:40 CET: %CM_CLNT-7-TIMEO: Client fastethernet2 000c.296c.b006 timed out in state Leasing

Dus nu 13 minuten geleden. In debugging geen enkele actie te zien vanuit jouw kant. :?
En weer actief. Volgende timers nu. Neem aan dat je weet wat dit betekent 8)

*Nov 21 11:17:39 CET: %DHCP-7-OPT: 51 (lease-time) : 3600 seconds
*Nov 21 11:17:39 CET: %DHCP-7-OPT: 58 (t1-timer) : 1800 seconds
*Nov 21 11:17:39 CET: %DHCP-7-OPT: 59 (t2-timer) : 3150 seconds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Dan denk ik dat de DNS servers nog niet ge-update zijn.
Dit kun je controleren door even op je pc 208.67.220.220 in te stellen als DNS server. Werkt dat wel, dan zijn de XMS servers dus niet up to date.
Geprobeerd en inderdaad via deze dns server werkt het wel goed, xms servers zijn dus niet up to date...

What's next?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:33:
[...]

Geprobeerd en inderdaad via deze dns server werkt het wel goed, xms servers zijn dus niet up to date...

What's next?
Ik weet niet of dat oude of nieuwe servers zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat, als het de oude zijn en deze na de migratie niet meer gebruikt zouden worden, deze dus ook niet meer updaten?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Ik weet niet of dat oude of nieuwe servers zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat, als het de oude zijn en deze na de migratie niet meer gebruikt zouden worden, deze dus ook niet meer updaten?!?
Wellicht is er een xms goeroe die dit kan bevestigen of ontkennen en een oplossing kan bieden? ;)

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Wat ik niet snap is dat ITNS totaal anders werkt dan haar moederbedrijf KPN met het uitdelen van de IP's
Bij KPN krijg je altijd het zelfde IP omdat deze aan de lijn is gekoppeld zover ik weet.
Was het niet beter geweest om een uniform systeem te maken? aangezien je zo steeds meer eilanden gaat creëren, dacht dat dit laatste iets was waar KPN juist vanaf wilde.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:26
Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:33:
[...]

Kun je aangeven om welk domein het gaat? Heb je eraan gedacht om de TTL van je records op tijd te verlagen voor de wijziging? Want anders is het een kwestie van wachten tot die verloopt, daar kan XMS weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Had de TTL 48uur van tevoren verlaagt van 1 dag naar 1 minuut.
Na de IP change en het aanpassen van de dns records werkte alles weer binnen 10 minuten :)

Als hij bij jou op een dag stond kan het wel een dag of 2 duren voordat alles er weer doorheen is.

Het kan ook zijn dat je oude gegevens nog in de windows cache staan (als die service nog draait).

cmd: ipconfig /flushdns
cmd: net stop dnscache

Je haalt zo altijd de meest recente informatie op (afhankelijk van je dns server natuurlijk)

[ Voor 32% gewijzigd door fast-server op 21-11-2012 12:26 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:31:
[...]

En weer actief. Volgende timers nu. Neem aan dat je weet wat dit betekent 8)

*Nov 21 11:17:39 CET: %DHCP-7-OPT: 51 (lease-time) : 3600 seconds
*Nov 21 11:17:39 CET: %DHCP-7-OPT: 58 (t1-timer) : 1800 seconds
*Nov 21 11:17:39 CET: %DHCP-7-OPT: 59 (t2-timer) : 3150 seconds
Super !!!

Dat confirmeerd het feit dat ik hier ook geen renewal request uit zie gaan. PfSense dan maar weer even updaten. Vreemd, aangezien hij voor het vaste ip abders wel gewoon op DHCP werkte.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

fast-server schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:20:
Het kan ook zijn dat je oude gegevens nog in de windows cache staan (als die service nog draait).

cmd: ipconfig /flushdns
cmd: net stop dnscache

Je haalt zo altijd de meest recente informatie op (afhankelijk van je dns server natuurlijk)
Dat zou volgens mij het probleem niet kunnen zijn, want hij gaf al aan dat het bij gebruik met een andere DNS het wel werkt. Het zal dus geen eigen cache zijn.

Dus of het de TTL is weet ik niet, want het zou dan wel raar zijn dat OpenDNS wel de update al heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 21-11-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Dat zou volgens mij het probleem niet kunnen zijn, want hij gaf al aan dat het bij gebruik met een andere DNS het wel werkt. Het zal dus geen eigen cache zijn.
Dat klopt, na de actie van hierboven heb ik dezelfde configuratie voor wb de dns servers. Ook modem en router al eens gereboot maar ik krijg dezelfde ip reeksen toebedeeld die dus niet (goed) functioneren :'(

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Dan gebruik je toch de adressen die webcare een aantal posts geleden heeft vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

fast-server schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:46:
Dan gebruik je toch de adressen die webcare een aantal posts geleden heeft vermeld.
Dat is een workaround, wat niet wegneemt dat het probleem nog wel opgelost moet worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j1nx schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:28:
[...]

Super !!!

Dat confirmeerd het feit dat ik hier ook geen renewal request uit zie gaan. PfSense dan maar weer even updaten. Vreemd, aangezien hij voor het vaste ip abders wel gewoon op DHCP werkte.
Dit kan ik even niet rijmen. :?
Voorheen had je een vast IP-address en was er helemaal geen sprake van DHCP-request, offers, renewals etc etc.

Stond je IP-address hard-coded in je device en was ook de gateway altijd aanwezig op de PAcketFront ASR waar je op aangesloten was.

Anyway, Het probleem zit idd bij jezelf. Pfsense updaten dan maar.
Komt vast goed. Hou me op de hoogte.
Als je nog wat nodig hebt, hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Dat is een workaround, wat niet wegneemt dat het probleem nog wel opgelost moet worden. ;)
Dat zou wel prettig zijn, anders moeten we voor ieder apparaat afzonderlijk die aanpassing doorvoeren terwijl in de basis de config vanuit xms niet goed werkt :|

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:53:
[...]

Dat zou wel prettig zijn, anders moeten we voor ieder apparaat afzonderlijk die aanpassing doorvoeren terwijl in de basis de config vanuit xms niet goed werkt :|
Uit "inside info" weet ik dat ze er iig hard mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Uit "inside info" weet ik dat ze er iig hard mee bezig zijn.
Laten we er vanuit gaan dat hard werken beloond wordt, dan zou het binnenkort weer goed moeten werken ... ;w

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:53:
[...]

Volgens mij kun je in de meeste routers gewoon andere dns servers opgeven, ieder device zal dan de door jouw opgegeven dns adressen ontvangen bij een dhcp request.

Zal ergens bij je lan dhcp server settings staan.

[ Voor 5% gewijzigd door fast-server op 21-11-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Volgens mij kun je in de meeste routers gewoon andere dns servers opgeven, ieder device zal dan de door jouw opgegeven dns adressen ontvangen bij een dhcp request.

Zal ergens bij je lan dhcp server settings staan.
Klopt, voor nu wacht ik maar even af totdat xms de zaken weer op orde heeft, indien niet dan kan ik die oplossing nog toepassen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:49
fast-server schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:45:
Wat ik niet snap is dat ITNS totaal anders werkt dan haar moederbedrijf KPN met het uitdelen van de IP's
Bij KPN krijg je altijd het zelfde IP omdat deze aan de lijn is gekoppeld zover ik weet.
Was het niet beter geweest om een uniform systeem te maken? aangezien je zo steeds meer eilanden gaat creëren, dacht dat dit laatste iets was waar KPN juist vanaf wilde.
Er is een groot verschil tussen KPN retail en KPN wholesale. Dat draait op twee verschillende netwerken en verschillende systemen. Uniform zou inhouden dat:
- je analoog/dvb-c zou kwijtraken
- IPTV alleen via KPN mogelijk zou zijn (KPN streams, KPN STB)
- er geen WGDO geleverd zou worden (alleen WBA).
- In gebieden waar alleen WGDO mogelijk is zouden er geen diensten mogelijk zijn
- Je een experiabox zou krijgen
- etc.

Er zijn nog meer dingen die *veel* impact zouden hebben voor jullie maar ik denk dat dit wel een goede top 6 is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Maar even voor mijn beeldvorming... dit probleem speelt dus alleen bij aansluitingen van mensen binnen die nieuwe vaste ip ranges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke DNS servers werken er nu eigenlijk het beste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Jheroen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:03:
[...]

Klopt, voor nu wacht ik maar even af totdat xms de zaken weer op orde heeft, indien niet dan kan ik die oplossing nog toepassen.
Nou is unix voor mij al weer een jaar of 10 geleden.. maar met een digje kun je toch zo zien waar de nieuwe DNS server heen resolved? Inclusief de update time?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:11:
welke DNS servers werken er nu eigenlijk het beste ?
ik gebruik al jaren die van OpenDNS 208.67.220.220 208.67.222.222 en voor de kinderen die "kindvriendelijke" variant 208.67.220.123 en 208.67.222.123 (geloof ik)
Maar anderen gebruiken die van Google 8.8.8.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thasaidon schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:12:
[...]

ik gebruik al jaren die van OpenDNS 208.67.220.220 208.67.222.222 en voor de kinderen die "kindvriendelijke" variant 208.67.220.123 en 208.67.222.123 (geloof ik)
Maar anderen gebruiken die van Google 8.8.8.8
thnxx.. kun je deze dan beste aanpassen in je router, of pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:15:
[...]

thnxx.. kun je deze dan beste aanpassen in je router, of pc ?
Als je router op je LAN ook de DHCP server is, is het op de router het handigst.
Ik heb thuis alles met vaste IP's en op de pc's van de kinderen dus die "kindvriendelijke" DNS servers ingesteld. Alles lokaal op de laptop/pc dus.
Dat scheelt een hoop vragen als ze per ongeluk op "verkeerde" sites komen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 21-11-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thasaidon schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:17:
[...]

Als je router op je LAN ook de DHCP server is, is het op de router het handigst.
Ik heb thuis alles met vaste IP's en op de pc's van de kinderen dus die "kindvriendelijke" DNS servers ingesteld. Alles lokaal op de laptop/pc dus.
Dat scheelt een hoop vragen als ze per ongeluk op "verkeerde" sites komen :P
Idd in jou situatie wel dus.
Bij mij is het vaste ip/ lan op de router ingesteld.
Dus dan kan ik het beste de DNS ook instellen op de router dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:21:
[...]

Idd in jou situatie wel dus.
Bij mij is het vaste ip/ lan op de router ingesteld.
Dus dan kan ik het beste de DNS ook instellen op de router dus?
Yup,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
denan schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:08:
[...]

Er is een groot verschil tussen KPN retail en KPN wholesale. Dat draait op twee verschillende netwerken en verschillende systemen. Uniform zou inhouden dat:
- je analoog/dvb-c zou kwijtraken
- IPTV alleen via KPN mogelijk zou zijn (KPN streams, KPN STB)
- er geen WGDO geleverd zou worden (alleen WBA).
- In gebieden waar alleen WGDO mogelijk is zouden er geen diensten mogelijk zijn
- Je een experiabox zou krijgen
- etc.

Er zijn nog meer dingen die *veel* impact zouden hebben voor jullie maar ik denk dat dit wel een goede top 6 is ;)
Ligt er maar aan hoe je dit ziet, ze zouden ook het beste van twee werelden kunnen combineren.

- Analoog/dvb-c is ook mogelijk op het KPN netwerk, een hoop klanten zouden daar zelfs erg blij mee zijn. (die zitten om die reden vaak nog niet op glas!)
-IPTV de GHM streams gebruiken voor alle glasvezel klanten, een KPN STB is niet slechter als een amino.
GHM gebruikt nu tock ook al KPN streams, waarom zou dat andersom niet gaan?
- WBA of niet dat maakt niets uit, zolang alle diensten maar beschikbaar zijn die de klanten willen.
- In oude WGDO gebieden is de oude hardware toch al (bijna) afgeschreven, na het vernieuwen heb je ook maar 1 beheer systeem en kunnen diensten uniform geleverd worden.
- Een experiabox voldoet prima voor het gros van de klanten, hoeven ze ook geen router te kopen! en een beetje tweakert pakt zo die VLAN's op en gebruikt zijn eigen apparatuur.

Allemaal prima mogelijk :)

Persoonlijk denk ik dat er mensen bang zijn oor hun baantje en daarom zeggen dat het erg lastig is en niet zo kan.

Daarom werkt glasvezel ook nog niet hoe het zou moeten werken, op dit moment is glasvezel geen next gen terwijl dit makkelijk zou moeten kunnen als de onderdelen maar samenwerken.

Nee we gaan lekker door met 2 separate netwerken aanleggen... 1 met goede TV en beperkt internet en de ander met goed internet en beperkte TV 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:52:
[...]
Dit kan ik even niet rijmen. :?
Voorheen had je een vast IP-address en was er helemaal geen sprake van DHCP-request, offers, renewals etc etc.
Ik heb mijn vast IP pas 1,5 jaar. Mijn vebinding en router al langer. Voordat ik een vast IP aanvroeg en die dus static geconfigureerd had, stond de router dus gewoon op DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:12
Bedankt namens m'n moeder: ze heeft haar adresboek terug @webmail :+
Nu alleen nog SSL-versleuteling (HTTPS) (hoewel ik begrijp dat XMS op dit moment wel grotere zorgen heeft dan versleutelde webmail :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjoo574
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:24
Dns servers zijn inderdaad wat traag. Gisteren langer dan 24uur gewacht tot mijn site bereikbaar was. 8.8.8.8 werkte wel al. Dus de settings waren goed. En inderdaad, de monitoringsoftware kwam vannacht pas met een GOED melding. Dus dat is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

bartjoo574 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:24:
Dns servers zijn inderdaad wat traag. Gisteren langer dan 24uur gewacht tot mijn site bereikbaar was. 8.8.8.8 werkte wel al. Dus de settings waren goed. En inderdaad, de monitoringsoftware kwam vannacht pas met een GOED melding. Dus dat is opgelost :)
Voortaan niet vergeten 48 uur van te voren even de TTL te verlagen naar ~5 minuten. Dan 24 uur na de verandering kan die weer op 1 dag (of 1 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
fast-server schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:49:
Ligt er maar aan hoe je dit ziet, ze zouden ook het beste van twee werelden kunnen combineren.
- Analoog/dvb-c is ook mogelijk op het KPN netwerk, een hoop klanten zouden daar zelfs erg blij mee zijn. (die zitten om die reden vaak nog niet op glas!)
Zeker zouden ze daar blij mee zijn, maar het kan niet op het WBA netwerk. KPN's leverstraat heeft geen voorzieningen voor het leveren van analoge TV/dvb-c. Niet voor de levering en het management van het signaal, en niet voor het leveren van de benodigde hardware (NT's).
-IPTV de GHM streams gebruiken voor alle glasvezel klanten, een KPN STB is niet slechter als een amino.
GHM gebruikt nu tock ook al KPN streams, waarom zou dat andersom niet gaan?
KPN heeft een compleet andere middleware en opzet. Geen 5.1 geluid, encryptie op alle feeds, etc.
- WBA of niet dat maakt niets uit, zolang alle diensten maar beschikbaar zijn die de klanten willen.
Als dat zo zou zijn zouden mensten wel een contract afgesloten hebben bij KPN retail. Mocht je dat willen dan kan dat nu ook, dus waarom zou men alles en iedereen gaan migreren als de meerwaarde 0 is?
- In oude WGDO gebieden is de oude hardware toch al (bijna) afgeschreven, na het vernieuwen heb je ook maar 1 beheer systeem en kunnen diensten uniform geleverd worden.

- Een experiabox voldoet prima voor het gros van de klanten, hoeven ze ook geen router te kopen! en een beetje tweakert pakt zo die VLAN's op en gebruikt zijn eigen apparatuur.

Allemaal prima mogelijk :)

Persoonlijk denk ik dat er mensen bang zijn oor hun baantje en daarom zeggen dat het erg lastig is en niet zo kan.

Daarom werkt glasvezel ook nog niet hoe het zou moeten werken, op dit moment is glasvezel geen next gen terwijl dit makkelijk zou moeten kunnen als de onderdelen maar samenwerken.

Nee we gaan lekker door met 2 separate netwerken aanleggen... 1 met goede TV en beperkt internet en de ander met goed internet en beperkte TV 8)7
Je denkt echt te makkelijk over een aantal complexe zaken.. en het argument "het gebeurt niet omdat mensen bang zijn voor hun baantje" slaat natuurlijk nergens op. Eigenlijk zeg jij hierboven dat mensen prima tevreden zouden zijn met het KPN WBA aanbod. Als men dat wil dan kan men toch gewoon bij KPN orderen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, ik ben het ergens wel eens met fast-server dat er binnen KPN best eens over de grenzen van KPN Wholesale en KPN Retail (bij elkaar) gekeken zou kunnen gaan worden. Dat op dit moment de processen, ordersystemen en leverstraten er niet naar ingericht zijn betekent natuurlijk niet dat dat technisch ook onmogelijk is......

Maar ik zie wel weer in waarom dit organisatorisch en administratief nogal wat voeten in de aarde heeft.

En eerlijk gezegd: Ik ben wel blij met de huidige opzet (met dien verstande dat ik middels Lijbrandt al op WMP+ zit). De WBA opzet (wat eigenlijk WMP zonder + heet toch?) ben ik geweest (ben driekwart Tweak Groen klant geweest). En natuurlijk, VLAN's en dergelijke is allemaal te doen, maar je hebt erg veel overhead van de PPPoE tunnel op te moeten bouwen, los van het lage aantal routers waar je keuze uit hebt omdat die allemaal standaard geen VLAN's kunnen.

Overigens, @Denan: Je opmerking over geen dd5.1 streams bij KPN vind ik wel een leuke. Maar dat is van jouw kant dan weer kort door de bocht. Want helaas heb ik ook bij GHM, dat met de HD+ streams van KPN werkt, geen dd5.1 :'(

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
[b]eymey schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:07:
Overigens, @Denan: Je opmerking over geen dd5.1 streams bij KPN vind ik wel een leuke. Maar dat is van jouw kant dan weer kort door de bocht. Want helaas heb ik ook bij GHM, dat met de HD+ streams van KPN werkt, geen dd5.1 :'(
Die had ik ook wel verwacht, maar vergeet niet dat fast-server in WGDO gebied zit. Hij heeft dit probleem dus niet. En mbt 5.1 geluid ben ik het natuurlijk helemaal met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True :).

Maar het blijft me idd verbazen dat in dit topic veel mensen haast blij lijken te zijn dat dingen meer KPN lijken te worden. Terwijl je in het Lijbrandt topic compleet tegenovergestelde geluiden leest.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
eymey schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:19:
True :).

Maar het blijft me idd verbazen dat in dit topic veel mensen haast blij lijken te zijn dat dingen meer KPN lijken te worden. Terwijl je in het Lijbrandt topic compleet tegenovergestelde geluiden leest.
Verschil van insteek:
- Binnen het XMS topic is het idee dat het XMS een beetje richting KPN gaat qua processen en procedures (en wellicht de footprint) maar dat het geen 100% kopie van KPN zal worden .
- Binnen het Lijbrandt topic is iedereen bang dat het 100% KPN gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Ik zie XMS en Lijbrandt een beetje als hetnet en de planet van een aantal jaar geleden.
Als KPN een ISP overneemt dan weet je gewoon dat deze over een paar jaar niet meer bestaan (een sluwe vos verleerd zijn streken niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

fast-server schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:34:
Ik zie XMS en Lijbrandt een beetje als hetnet en de planet van een aantal jaar geleden.
Als KPN een ISP overneemt dan weet je gewoon dat deze over een paar jaar niet meer bestaan (een sluwe vos verleerd zijn streken niet)
Swieber niet stelen, swieber niet stelen !

Yes we did it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:00
j1nx schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:56:
Swieber niet stelen, swieber niet stelen !

Yes we did it!
Weet jij hoe Dora daar komt?

door de modempoort!
langs de verimatrix!
over het glasvezelpad!

Klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

:P *proest*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fast-server schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:34:
Ik ben beslist niet pro KPN, heb heel veel te stellen met ze gehad,maar dat klopt natuurlijk niet allemaal, ze zijn juist bezig met Telfort flink in de markt te zetten en XS4all, er zijn vele tientallen anderen geweest van de concurrentie die ook zijn opgedoekt.
De andere quotes ken ik niet... zal zijn omdat mijn kids de leeftijd van de doelgroep niet hebben ?

[ Voor 7% gewijzigd door Nick39 op 21-11-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:06:
[...]
[snip]
De andere quotes ken ik niet... zal zijn omdat mijn kids de leeftijd van de doelgroep niet hebben ?
:)
Te jong of al te oud })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Is het noodzakelijk om je router permanent DHCP te laten gebruiken? Nu het nieuwe vaste IP-adres bekend is en gekoppeld is aan mijn router's MAC-adres kan ik het nieuwe IP toch weer gewoon als static configureren? Het IP is gereserveerd voor mij dus niemand anders zal dit IP gebruiken.

Ik vind een statische config beter omdat naast de overhead van periodieke lease-renewals (die dus niet nodig zijn omdat het IP toch fixed is) je ook geen last hebt van eventuele storingen in een externe DHCP-server.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:33
ari3 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:25:
Is het noodzakelijk om je router permanent DHCP te laten gebruiken? Nu het nieuwe vaste IP-adres bekend is en gekoppeld is aan mijn router's MAC-adres kan ik het nieuwe IP toch weer gewoon als static configureren? Het IP is gereserveerd voor mij dus niemand anders zal dit IP gebruiken.

Ik vind een statische config beter omdat naast de overhead van periodieke lease-renewals (die dus niet nodig zijn omdat het IP toch fixed is) je ook geen last hebt van eventuele storingen in een externe DHCP-server.
Vroeg ik me ook al af..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof nooit dat dat gaat werken. Volgens mij zijn er in het verleden hier al mensen geweest die hebben geprobeerd om hun packetfront dhcp IP vast te zetten, maar in de praktijk betekent dat gewoon geen internet meer als je lease is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even laaste vraagje betreffende DNS servers.

Als je dus moest kiezen uit die van Google of OpenDNS welke zou je dan nemen ?
Of zijn deze beide even goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz-oz
  • Laatst online: 18-09 11:15
ik weet niet wat die van google doet, die van opendns hebben de nare eigenschap dat als ze een host niet kunnen resolven ze niet de dns query doorsturen naar een eventuele volgende dns server. Dat kan je zien in je browser doordat je dan de pagina krijgt met host niet gevonden.

Da's vervelend als je meerdere dnsservers op je client kan gebruiken (bijvoorbeeld als je ook nog een vpn gebruikt met een eigen dns). Geen idee wat die van google doen, die heb ik nog nooit gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ik zou zeggen zet die van google als 1e neer en OpenDNS als 2e
bevalt google niet, draai je ze om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als primair 8.8.8.8
en secondary 208.67.222.222 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

yup
maar 208.67.220.220 als secundary kan ook, zijn beiden gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okey thnxx voor de info Thasaidon en wiz-oz.
Ga het nu even instellen :)

Laat zo nog even van mij horen.
Als ik niet terug kom, heb ik het verkloot hahaha.

Heb namelijk nog nooit met DNS veranderd.
Maar omdat ik meer om mij heen hoor, dat die van google en opendns sneller zijn wil ik toch eens proberen.

Jullie ervaren dat deze sneller zijn dan van xms zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:26
bartjoo574 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:24:
Dns servers zijn inderdaad wat traag. Gisteren langer dan 24uur gewacht tot mijn site bereikbaar was. 8.8.8.8 werkte wel al. Dus de settings waren goed.
Heb je wel de TTL verlaagd? Zo nee, dan kun je deze conclusie helemaal niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:50:
Okey thnxx voor de info Thasaidon en wiz-oz.
Ga het nu even instellen :)

Laat zo nog even van mij horen.
Als ik niet terug kom, heb ik het verkloot hahaha.

Heb namelijk nog nooit met DNS veranderd.
Maar omdat ik meer om mij heen hoor, dat die van google en opendns sneller zijn wil ik toch eens proberen.

ik heb, sinds ik ben overgestapt naar OpenDNS toen ik nog bij Chello zat (UPC), nooit meer andere servers gebruikt, dus ik weet niet hoe goed/slecht die van XMS zijn/waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:50:

U vraagt wij draaien :)

OpenDns
Average response time of DNS Server 208.67.222.222 is: 0.0901 seconds

Google
Average response time of DNS Server 8.8.8.8 is: 0.1175 seconds

XMS
Average response time of DNS Server 188.142.0.22 is: 0.1488 seconds
Average response time of DNS Server 188.142.0.6 is: 0.1533 seconds

OpenDns is het snelste, Google een goede 2e en de XMS servers zijn de helft langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:35
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:47:
[...]

Ik geloof nooit dat dat gaat werken. Volgens mij zijn er in het verleden hier al mensen geweest die hebben geprobeerd om hun packetfront dhcp IP vast te zetten, maar in de praktijk betekent dat gewoon geen internet meer als je lease is verlopen.
Klopt, al ligt dat natuurlijk aan de implementatie. Alleen iemand die wat meer van de opbouw van het netwerk weet kan hier iets zinnigs over zeggen. Daarnaast kan er ook goed verschil zijn tussen WGDO en WMP+ netwerken.

Vaak wordt DHCP ook gebruikt om een poort open te houden. Dynamisch mac filter op een poort is een vrij voorkomende oplossing. Adhv dhcp requests blijft je mac bekend op de switch. Geen dhcp request (renew of discover) en je mac timed-out op de switch en je verbinding wordt gedropped.

Kwa dns servers: tja, overal is wat voor te vinden.
OpenDNS heeft het nadeel dat elke typo of unknown host toch resolved -> naar hun vangpagina. (net zoals UPC doet (deed?)

Google.. niet iedereen is daar enthousiast over, omdat in theorie Google dan nog meer info kan matchen (alles wat je doet loopt via hun dns, mooiste manier om surfgedrag te analyseren....)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 21-11-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fast-server schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:59:
[...]

U vraagt wij draaien :)

OpenDns
Average response time of DNS Server 208.67.222.222 is: 0.0901 seconds

Google
Average response time of DNS Server 8.8.8.8 is: 0.1175 seconds

XMS
Average response time of DNS Server 188.142.0.22 is: 0.1488 seconds
Average response time of DNS Server 188.142.0.6 is: 0.1533 seconds

OpenDns is het snelste, Google een goede 2e en de XMS servers zijn de helft langzamer.
wow... dat zegt genoeg idd.

Ik ging het toch al doen, maar dit overtuigt mij helemaal.

Laat het zo eventjes weten.

Kwam weer wat tussen net, dus ga het nu veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:00:
[...]
Kwa dns servers: tja, overal is wat voor te vinden.
OpenDNS heeft het nadeel dat elke typo of unknown host toch resolved -> naar hun vangpagina. (net zoals UPC doet (deed?)

Google.. niet iedereen is daar enthousiast over, omdat in theorie Google dan nog meer info kan matchen (alles wat je doet loopt via hun dns, mooiste manier om surfgedrag te analyseren....)
Ach ja... ik heb toch geen geheimen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Vroeger was OpenDns niet zo snel aangezien je request naar de US ging, maar sinds 2009 resolved de 222.222 naar Amsterdam.

Zie ook: nieuws: OpenDNS neemt resolver in Amsterdam in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Allen > heb het aangepast.
Moet zeggen... ben even beetje wat wezen surfen naar sites.
En ik merk wel degelijk verschil in snelheid van laden.
Ik surf echt sneller nu, dan 10 min geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

welkom op glasvezel, het netwerk van de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:23:
@ Allen > heb het aangepast.
Moet zeggen... ben even beetje wat wezen surfen naar sites.
En ik merk wel degelijk verschil in snelheid van laden.
Ik surf echt sneller nu, dan 10 min geleden :)
Beiden hoor, 208.67.220.220 & 208.67.222.222

C:\Windows\system32>tracert 208.67.220.220

Traceren van de route naar resolver2.opendns.com [208.67.220.220]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.100.1
2 * * * Time-out bij opdracht.
3 * * * Time-out bij opdracht.
4 * * * Time-out bij opdracht.
5 * * * Time-out bij opdracht.
6 * * * Time-out bij opdracht.
7 * * * Time-out bij opdracht.
8 * * * Time-out bij opdracht.
9 2 ms 1 ms 1 ms 188.142.0.37
10 2 ms 2 ms 2 ms peer1.rtr1.ams.opendns.com [195.69.144.88
11 2 ms 2 ms 2 ms resolver2.opendns.com [208.67.220.220]

De trace is voltooid.

C:\Windows\system32>tracert 208.67.222.222

Traceren van de route naar resolver1.opendns.com [208.67.222.222]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.100.1
2 * <1 ms <1 ms 188-142-102-1.FTTH.ispfabriek.nl [188.142.1
3 * * * Time-out bij opdracht.
4 * * * Time-out bij opdracht.
5 * * * Time-out bij opdracht.
6 * * * Time-out bij opdracht.
7 * * * Time-out bij opdracht.
8 * * * Time-out bij opdracht.
9 2 ms 1 ms 2 ms 188.142.0.37
10 26 ms 2 ms 2 ms peer1.rtr1.ams.opendns.com [195.69.144.88
11 15 ms 2 ms 2 ms resolver1.opendns.com [208.67.222.222]

Wist je ook dat je gratis kan registreren en dan stats kan bij houden van het aantal DNS request, je kan zelfs shortcuts aanmaken (gebruik ik zelf overigens niet) als je bijv internet in je browser intikt en jij hebt ingesteld dat die shortcut fiets.nl is ga je dus naar fiets.nl

Zo kan je ook je eigen logo toekennen als je dus een typo maakt komt je uit op hun search pages met je eigen logo.

Ja het is niet echt boeiend allemaal, maar het is verreweg het snelste, requests zijn retesnel en heb vanaf het begin nog geen downtime gehad

[ Voor 70% gewijzigd door boswandeling op 21-11-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

En vergeet niet dat je met opendns ook je eigen filters etc in kunt stellen ;)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 17:44

Volgens mij wordt de verbinding aan de andere kant dan dichtgegooid, dit was toch het verhaal waar j1nx last van had ? Zijn dhcp client crashte, waardoor er geen renewal van de lease plaatsvond, en vervolgens waren zijn servers offline na een uur.

Ik zou ook liever een ouderwetse static IP configureren, en niet meer afhankelijk zijn van de (laatste tijd brakke) servers van XMS (ik denk aan dhcp, dns, mail, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DNS getest via kpn glas met http://www.grc.com/dns/benchmark.htm

ns1.wxs.nl en ns2.wxs.nl heb ik handmatig toegevoegd

Final benchmark results, sorted by nameserver performance:
(average cached name retrieval speed, fastest to slowest)

195.121. 1. 34 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
----------------+-------+-------+-------+-------+-------+
- Cached Name | 0,005 | 0,006 | 0,008 | 0,001 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,008 | 0,101 | 0,378 | 0,105 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,009 | 0,053 | 0,129 | 0,044 | 100,0 |
---<-------->---+-------+-------+-------+-------+-------+
ns1.wxs.nl PLANET TECHNOLOGIES

195.121. 1. 66 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,005 | 0,006 | 0,009 | 0,001 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,008 | 0,152 | 1,191 | 0,258 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,009 | 0,057 | 0,129 | 0,044 | 100,0 |
ns2.wxs.nl PLANET TECHNOLOGIES

156.154. 70. 1 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,008 | 0,008 | 0,010 | 0,001 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,009 | 0,102 | 0,400 | 0,112 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,009 | 0,047 | 0,124 | 0,039 | 100,0 |
rdns1.ultradns.net NeuStar

129.250. 35.250 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,008 | 0,009 | 0,011 | 0,001 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,009 | 0,074 | 0,356 | 0,100 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,009 | 0,013 | 0,095 | 0,012 | 100,0 |
x.ns.gin.ntt.net NTT America Technical Operations

156.154. 71. 1 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,008 | 0,009 | 0,010 | 0,001 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,009 | 0,078 | 0,317 | 0,088 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,010 | 0,049 | 0,112 | 0,038 | 100,0 |
rdns2.ultradns.net NEUSTAR

208. 67.222.222 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,008 | 0,011 | 0,016 | 0,002 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,010 | 0,095 | 0,340 | 0,089 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,010 | 0,081 | 0,188 | 0,057 | 100,0 |
resolver1.opendns.com openDNS, LLC

208. 67.220.220 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,008 | 0,011 | 0,015 | 0,002 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,010 | 0,100 | 0,350 | 0,106 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,014 | 0,085 | 0,188 | 0,052 | 100,0 |
resolver2.opendns.com OpenDNS, LLC

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:52:
[...]
Anyway, Het probleem zit idd bij jezelf. Pfsense updaten dan maar.
Komt vast goed. Hou me op de hoogte.
Als je nog wat nodig hebt, hoor ik het wel.
Ik kon het echt niet vinden. Denk dat er gewoon een freebsd binary niet helemaa jofel meer was. Heb gewoon geupgrade naar 2.1beta. En nu weer elk half uur een renew.

BTW: Zag inderdaad ook de IPv6 in die build. Even aangezet en inderdaad er zit al IPv6 op het netwerk. Even geconfigureerd en getest. Doet niet onder voor mijn HE en Sixxs tunnels. Aangezien ik de usenet downloads toch al had gecapped op 2560 kb/s heb ik heb maar laten staan.

Ziet er goed uit!

• Thasaidon

Thasaidon

j1nx schreef op donderdag 22 november 2012 @ 00:14:
[...]

Ik kon het echt niet vinden. Denk dat er gewoon een freebsd binary niet helemaa jofel meer was. Heb gewoon geupgrade naar 2.1beta. En nu weer elk half uur een renew.

BTW: Zag inderdaad ook de IPv6 in die build. Even aangezet en inderdaad er zit al IPv6 op het netwerk. Even geconfigureerd en getest. Doet niet onder voor mijn HE en Sixxs tunnels. Aangezien ik de usenet downloads toch al had gecapped op 2560 kb/s heb ik heb maar laten staan.

Ziet er goed uit!
Is dat 6rd of 6to4?
Ik dacht ook dat er wat aangeboden werd, totdat bleek dat mijn router, als hij niets krijgt, zelf maar 6to4 tunnel opzet. ;)

Dat is idd wel belangrijk om te weten. Probeer bv te loggen of capturen wat voor DHCP response je router terug krijgt van XMS/ITNS.

Als het goed is (volgens Denan) kan 6rd nog niet aan staan voor het gros van de klanten (op de pilot deelnemers na dan).

[ Voor 32% gewijzigd door eymey op 22-11-2012 08:56 ]

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:51:
Dat is idd wel belangrijk om te weten. Probeer bv te loggen of capturen wat voor DHCP response je router terug krijgt van XMS/ITNS.

Als het goed is (volgens Denan) kan 6rd nog niet aan staan voor het gros van de klanten (op de pilot deelnemers na dan).
Die 6rd pilot stamt nog uit de InterNLnet tijd. Tenzij men de 6rd gateway van nieuwe ip nummers heeft voorzien gaat dat niet meer werken.
Dat klopt niet helemaal hoor.

Bij Lijbrandt liep er ook een 6rd pilot (oftewel, bij ISPfabriek want Lijbrandt heeft in WMP+ gebied nooit InterNL gedraaid ). Daar heb ik namelijk aan mee gedaan.

En volgens mij deden bij de pilot begin dit jaar / eind vorig jaar ook al gebieden bij XMS mee die al gemigreerd waren naar ISPfabriek :)

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 22-11-2012 09:36 ]

• Thasaidon

Thasaidon

@Webcare

Het viel mij op dat de webmail pagina (http://webmail.xmsnet.nl) nog steeds enkel via http te benaderen is.
Lijkt me niet zo handig om user/pass in plaintext over het net te laten lopen.
Gaat dit nog aangepast worden naar https?

De mijn.xmsweb.nl pagina is namelijk wel netjes via https beschikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 22-11-2012 10:01 ]

Grappig.. ik gebruik Simple adblock al jaren ( nieuwe versie moet ik voor betalen en ik heb er een hekel aan om te betalen voor iets te blokkeren waar ik niet om vraag ) maar als ik 6to4 gebruik dan haalt ie de advertenties niet weg op bepaalde sites, zou dat dan komen omdat de site die ik dan bezoek ( nu.nl bv ) het eerst in ipv6 aanbiedt... in dat geval betaal ik niet, en ga ik wel op zoek naar een andere addblocker ( huppa het oerwoud in, er zijn er nogal wat )

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Thasaidon schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:19:
[...]

Is dat 6rd of 6to4?
Ik dacht ook dat er wat aangeboden werd, totdat bleek dat mijn router, als hij niets krijgt, zelf maar 6to4 tunnel opzet. ;)
6to4

In PfSense zat je dus bij de WAN interface IPv6 aan op "6to4"
Dan bij de LAN interface zet je IPv6 aan op "track interface" en dan bij de iterface to track die daar een beetje onderaan verschijnt kies je de WAN interface. Dit laatste configureerd RD voor je LAN.

Je IPv6 capable hardware op je LAN zal dan een IP6 moeten krijgen.

• Thasaidon

Thasaidon

j1nx schreef op donderdag 22 november 2012 @ 10:38:
[...]
6to4

In PfSense zat je dus bij de WAN interface IPv6 aan op "6to4"
Dan bij de LAN interface zet je IPv6 aan op "track interface" en dan bij de iterface to track die daar een beetje onderaan verschijnt kies je de WAN interface. Dit laatste configureerd RD voor je LAN.

Je IPv6 capable hardware op je LAN zal dan een IP6 moeten krijgen.
Ja, 6to4 doet mijn Netgear ook automatisch (zie een paar posts eerder van mij).
En alles wat dan op mijn LAN ipv6 draait kan daarmee ook gewoon naar het internet. Sterker nog, vanaf het internet kun je (helaas) dan ook rechtstreeks naar de machines op het LAN.
De router filtert dat namelijk niet, ondanks dat hij op "secure" staat en comodo op mijn systeem bleef toen ook aardig stil...

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Thasaidon schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:36:
[...]

Ja, 6to4 doet mijn Netgear ook automatisch (zie een paar posts eerder van mij).
En alles wat dan op mijn LAN ipv6 draait kan daarmee ook gewoon naar het internet. Sterker nog, vanaf het internet kun je (helaas) dan ook rechtstreeks naar de machines op het LAN.
De router filtert dat namelijk niet, ondanks dat hij op "secure" staat en comodo op mijn systeem bleef toen ook aardig stil...
Dat is hoe internet ooit bedoelt was _/-\o_

Je zal dus nu inderdaad weer of een echte firewall moeten draaien op je router, of zorgen dat de clients gewoon een goede firewall hebben draaien. Ik zelf kies liever voor beide. De eerste globale voor het inkomende, maar de lokale eigenlijk meer voor het uitgaande. Ik kan nooit echt in de smiezen houden wat de kids allemaal op die USB sticks hebben staan vandaag de dag, en die zijn mijn zwakste schakel. Dus op de clients houd ik meer het uitgaande onder controle en op de router het ingaande.

Nou moet ik alleen toegeven, dat ik gister wel even moe was van dat hele PfSense gedoe en ik nog niet eens naar de firewall heb gekeken icm IPv6. :+

• Thasaidon

Thasaidon

Ja ik was ook al bezig met een pfsense bak, de 2.1 Beta versie.
Maar het is een beetje druk op het werk en thuis, dus zal nog wel ff duren voordat die er ook echt tussen hangt. En ik moet ook weer bij de vrouw verantwoorden dat er weer een systeem in de meterkast komt :P

Verwijderd

Thasaidon schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:59:
@Webcare

Het viel mij op dat de webmail pagina (http://webmail.xmsnet.nl) nog steeds enkel via http te benaderen is.
Lijkt me niet zo handig om user/pass in plaintext over het net te laten lopen.
Gaat dit nog aangepast worden naar https?

De mijn.xmsweb.nl pagina is namelijk wel netjes via https beschikbaar.
We hebben deze vraag doorgestuurd naar onze collega's, zodra we een reactie hebben ontvangen zullen we dit hier laten weten. -Tim

• Thasaidon

Thasaidon

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 12:57:
[...]

We hebben deze vraag doorgestuurd naar onze collega's, zodra we een reactie hebben ontvangen zullen we dit hier laten weten. -Tim
Dank je wel.

Verwijderd

Twee maanden gratis HBO kijken vanaf 9 december.
Voor 6 februari weer zelf uitzetten, anders gaat het je geld kosten.

Zie actiemail 22 november.

En dit keer krijg je zelfs een bevestigings-email dat je aanmelding is verwerkt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2012 17:23 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 70 Laatste

Dit topic is gesloten.