In leiden is het op dit moment nog niet mogelijk om van glas provider te veranderen ik hoop dat Denan hier wat meer duidelijk kan verschaffen.
Verwijderd
Hoe het met die exclusiviteit nu na al die jaren zit weet ik niet, maar er moeten ook geïnteresseerde anderen zijn natuurlijk en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, gezien de 'KPN'-verhoudingen.Arjanjnl schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:17:
Als ik bij Reggefiber kijken welke providers ik in Maarsenbroek (een ex-Portaal woning) kan kiezen zie ik alleen XMS staan.
Net als veel woningen hier in de buurt, is het geen huur huis meer. Ik vind het wel vreemd dat ik dan nog gebonden ben aan de afspraken die Portaal en XMS hebben gemaakt over de exclusiviteit. Andersom kan ik ook geen aanspraak meer maken op het onderhoudscontract dat Portaal heeft voor CV.
Hier in Nijmegen:
koper -> concurrentie zat
kabel -> UPC
glas -> XMS
Aansluitkastjes genoeg in m'n huiskamer, 2 door de buitenmuur, UPC & XMS en een telefooncontact, maar als je een beetje behoorlijk up & down internet wilt hebben dus maar één mogelijkheid.
Portaal heeft natuurlijk wel betaald voor de aanleg van het glas, dus enige exclusiviteit is niet onredelijk en in feite profiteer jij daar ook van, want er is al glas aanwezig in jouw huis.
Terzijde:
Heeft hier niets mee te maken, maar vind het wel een verhaal.
Mijn moeder woont in een appartement in een flat van Portaal. Totaal staan er drie van die ouderenflats met zo'n kleine 200 woningen. De meterkast is aan de galerijkant geplaatst. Daar zijn bij iedereen PF's geplaatst plus een prachtig dubbel stopkontakt. Alleen er liggen geen loze leidingen in die kast en als je door de muur zou boren kom je uit in de keuken. Ik schat dat daar in die flats ongeveer 0% aansluitingen gerealiseerd zijn.
Verwijderd
Geldt dit ook voor packetfront? 6rd doet hier niks.denan schreef op maandag 19 november 2012 @ 12:10:
[...]
IPv6 draait op zowel WGDO als WMP+ (6rd, native volgt)
[...]
Dat het er op draait wil niet zeggen dat het ook aangeboden wordt..Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:48:
[...]
Geldt dit ook voor packetfront? 6rd doet hier niks.
Er leveren meerdere ISP's in nijmegen hoor, op zowel WGDO als WBA (KPN). Helaas stopt dat kabeltje 100 meter van mijn woning.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:37:
Hier in Nijmegen:
koper -> concurrentie zat
kabel -> UPC
glas -> XMS
Verwijderd
Er zijn ook redelijk wat mensen die indertijd bij Vathorstnet (ja het bestaat nog) een vast IP adres kregen en daar jaren op gedraaid hebben.
Na een mail heb ook ik aangegeven dat ik daar geen behoefte meer aan had (door niet te reageren op de mail). Plannen voor een eigen server zijn vervallen.
Alle behouders van het vaste IP adres hebben nu blijkbaar informatie gekregen.
Bij een contact met de helpdesk (inlog probleempje
) heb ik de vraag gesteld hoe dat nu bij mij de 20e gaat en waarom ik geen informatie gekregen heb.....
Hoezo? dat was toch niet nodig?
Hoezo niet? Gaat mijn router automatisch om van static IP naar automatisch verkrijgen...???
Oeps...
Ik ga er vanuit dat dinsdagochtend mij Internet even plat ligt en pas dan de router wel aan.Ben alleen benieuwd hoeveel niet echt ingewijde mensen dit weten en hoe vaak dit mis gaat bij ex-vast IP klanten.....
Na een mail heb ook ik aangegeven dat ik daar geen behoefte meer aan had (door niet te reageren op de mail). Plannen voor een eigen server zijn vervallen.
Alle behouders van het vaste IP adres hebben nu blijkbaar informatie gekregen.
Bij een contact met de helpdesk (inlog probleempje
Hoezo? dat was toch niet nodig?

Oeps...
Ik ga er vanuit dat dinsdagochtend mij Internet even plat ligt en pas dan de router wel aan.Ben alleen benieuwd hoeveel niet echt ingewijde mensen dit weten en hoe vaak dit mis gaat bij ex-vast IP klanten.....
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de migratie aardig wat nasleep heeft die ervoor zorgt dat niet alles op orde is, netwerktechnisch dan. 6rd heeft dan ook niet echt prio 1 om op te lossen, maar op WGDO draait het al wel.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:48:
Geldt dit ook voor packetfront? 6rd doet hier niks.
jaja dat weten we nu wel van die 100 meter, en ja ik zou komen helpen graven bij je.denan schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:49:
[...]
Er leveren meerdere ISP's in nijmegen hoor, op zowel WGDO als WBA (KPN). Helaas stopt dat kabeltje 100 meter van mijn woning.
Ik ga me eerst maar eens in dat ipv4 en ipv6 begraven, als ik mijn eigen apparatuur op ipv4 wil houden moet dat toch kunnen ( intern ) ? Toevallig ontdekte ik dat mijn oude Linksys router ( wrt-610N) door een hidden option wel via 6to4 werkt, maar dat schijnt geen schoonheidsoptie te zijn..er zullen wel ergens translator sites zijn die e.e.a kunnen omrekenen maar als bv een nas geen ipv6 ondersteunt,heeft het toch ook weinig zin hem een ipv6 ip nummer toe te kennen ? kom op, weet ik net hoe ik de site van sesamstraat kan bereiken,wordt alles weer veranderd
Intern moet zeker geen probleem zijn. Veel 6rd implementaties delen ook aan klanten lan adressen uit (geen publiek IP meer, maar 10.x.x.x) en werken via een NAT implementatie van de ISP. En nee: ik weet niet of men dit bij XMS ooit zo gaat uitrollen.. dus maak je geen zorgen. Dit is puur een voorbeeld van een ipv4->ipv6 oplossing die "transparant" is.Nick39 schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:56:
[...]
jaja dat weten we nu wel van die 100 meter, en ja ik zou komen helpen graven bij je.
Ik ga me eerst maar eens in dat ipv4 en ipv6 begraven, als ik mijn eigen apparatuur op ipv4 wil houden moet dat toch kunnen ( intern ) ? Toevallig ontdekte ik dat mijn oude Linksys router ( wrt-610N) door een hidden option wel via 6to4 werkt, maar dat schijnt geen schoonheidsoptie te zijn..er zullen wel ergens translator sites zijn die e.e.a kunnen omrekenen maar als bv een nas geen ipv6 ondersteunt,heeft het toch ook weinig zin hem een ipv6 ip nummer toe te kennen ? kom op, weet ik net hoe ik de site van sesamstraat kan bereiken,wordt alles weer veranderd
Een tijdje geleden gaf iemand hier aan dat imap misschien zou werken met een mijn xmsweb account, ik heb dit toen getest en toen werkte dat prima.
Helaas lijkt dit nu niet meer te werken
Iemand van de insiders die weet (en dit mag zeggen) of dit wel weer aangeboden zal worden?
Iemand van de insiders die weet (en dit mag zeggen) of dit wel weer aangeboden zal worden?
Kom je nog wel in je webmail?Phoolie schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:02:
Een tijdje geleden gaf iemand hier aan dat imap misschien zou werken met een mijn xmsweb account, ik heb dit toen getest en toen werkte dat prima.
Op de site van XMS wordt over mail inlogproblemen gesproken: http://xmsnet.nl/nieuws/login-problemen-met-e-mail
Kunnen jullie trouwens webmail wél via HTTPS benaderen?
Volgens mij draait er op 'mail.xmsweb.nl' een IMAP server (Dovecot), probeer die eens...Phoolie schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:02:
Ehh Google translate doet het nietdenan schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:59:
[...]
Intern moet zeker geen probleem zijn. Veel 6rd implementaties delen ook aan klanten lan adressen uit (geen publiek IP meer, maar 10.x.x.x) en werken via een NAT implementatie van de ISP. En nee: ik weet niet of men dit bij XMS ooit zo gaat uitrollen.. dus maak je geen zorgen. Dit is puur een voorbeeld van een ipv4->ipv6 oplossing die "transparant" is.
Ik zie alleen:
Ethernet-adapter voor LAN-verbinding 2:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek PCI GBE Family Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 1B-16-0A-24-16-83
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:db8:1::****(voorkeur)
Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 19 november 2012 9:59:27
Lease verlopen. . . . . . . . . . : dinsdag 27 november 2012 17:59:27
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::393c:2df2:8aa0:b******(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.***(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 369104
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-12-5B-6D-3A-00-24-81-BB-A3-3B
Ik zal wel 14% toeslag krijgen omdat ik lease
Ethernet-adapter voor LAN-verbinding 2:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek PCI GBE Family Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 1B-16-0A-24-16-83
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:db8:1::****(voorkeur)
Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 19 november 2012 9:59:27
Lease verlopen. . . . . . . . . . : dinsdag 27 november 2012 17:59:27
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::393c:2df2:8aa0:b******(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.***(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 369104
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-12-5B-6D-3A-00-24-81-BB-A3-3B
Ik zal wel 14% toeslag krijgen omdat ik lease
Mmm... volgens mij zit ik in een WGDO gebied (Veenendaal), maar als ik op mijn Netgear 3700 ipv6 aan zet en op auto, zegt deze dat het een 6to4 tunnel is, maar het adres is niet te benaderen...denan schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:51:
[...]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de migratie aardig wat nasleep heeft die ervoor zorgt dat niet alles op orde is, netwerktechnisch dan. 6rd heeft dan ook niet echt prio 1 om op te lossen, maar op WGDO draait het al wel.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Verwijderd
Vergeet het maar, bij Lijbrandt op WMP+ niets van dit alles.fast-server schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:46:
[...]
Persoonlijk hoop dat dit wel snel gaat gebeuren (liever vandaag als morgen), WMP+ heeft voor mij en ik denk ook voor anderen namelijk veel meer voordelen.
[...], PTR (r-DNS), IPv6, netschijf/remote backup, vast IP of meerdere vaste IP's etc. etc.
Lijbrandt gaat volgens Webcare zelfs bij (het toekomstige) ipv6 geen vaste ipadressen hanteren.
Lijbrandt, XMS, Scarlet etc (ISPFABRIEK/ITNS) allemaal 1 pot nat, en als Lijbrandt geen vaste IPv6 adressen gaat aanbieden dan gaat XMS dit ook niet doen.
Daarom zou ik hier ook graag XS4all zien
Daarom zou ik hier ook graag XS4all zien
[ Voor 64% gewijzigd door fast-server op 19-11-2012 16:43 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Hier is het beschikbaar, maar ik wil het niet hebben. Dan hang je toch weer aan het KPN-touwtje.
Ik zet in op Tweak blauw. De servicedesk reageert binnen een dag (!) op een e-mailtje, zelfs op een zondag. Ze zijn nu intern aan het uitzoeken waarom Hilversum wel op de lijst staat bij blauw, maar de postcode-check geen sjoege geeft.
Ben benieuwd...
Ik denk ook aan Tweak blauw, zou een WGDO-WGDO overstap soepel gaan?
Enige minpuntje is dat telefonie via een door Tweak geleverde router werkt, dan staan er straks 2 routers.
Als dat Tweak ding niet meer dan voip hoeft te doen is een andere oplossing misschien ook wel mogelijk, ik ga eens in dat topic kijken hoe men dit doet
Oh ja, dit zal ik bij Xms niet zo snel gaan zien
Enige minpuntje is dat telefonie via een door Tweak geleverde router werkt, dan staan er straks 2 routers.
Als dat Tweak ding niet meer dan voip hoeft te doen is een andere oplossing misschien ook wel mogelijk, ik ga eens in dat topic kijken hoe men dit doet
Oh ja, dit zal ik bij Xms niet zo snel gaan zien

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-11-2012 17:16 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
Ik bedoelde ook feitelijk hier bij mij, niet per se in heel Nijmegen.denan schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:49:
[...]
Er leveren meerdere ISP's in nijmegen hoor, op zowel WGDO als WBA (KPN). Helaas stopt dat kabeltje 100 meter van mijn woning.
Als ik over goud geld zou beschikken zijn er nog wel meer mogelijkheden.
En kabels en leidingen meer dan genoeg in de grond; sinds een week of wat weer een 'verantwoorde' gasleiding in de grond gekregen en even gekeken wat voor wirwar daar nog meer aanwezig is. Indrukwekkend moet ik zeggen.
En dat alleen nog maar aan de voorkant van het huis, aan de achterkant wordt het ook steeds drukker; je moet flink uitkijken als je een huisdier wilt begraven.
Verwijderd
21 september heb ik een alles-in-1 pakket besteld, nu nog niet aangesloten...
Bel ik vandaag op hoe het zit, zegt men dat het bedrijf over is gegaan op een nieuw registratie systeem en dat er niets met mijn aanvraag is gebeurt! Dus na twee maanden nog steeds geen internet en ik kan ook niet gelijk van het contract af.
Het gekke is dat er al een glas aansluiting met een dummy modem in mijn meterkast hangt (nieuwbouw woning), dit hoeft alleen nog geactiveerd en aangesloten te worden, dit kan een monteur zo doen.
Ik heb een klacht mail gestuurd, als ze dit niet binnen een week of twee oplossen schakel ik mijn rechtsbijstand in.
Bel ik vandaag op hoe het zit, zegt men dat het bedrijf over is gegaan op een nieuw registratie systeem en dat er niets met mijn aanvraag is gebeurt! Dus na twee maanden nog steeds geen internet en ik kan ook niet gelijk van het contract af.
Het gekke is dat er al een glas aansluiting met een dummy modem in mijn meterkast hangt (nieuwbouw woning), dit hoeft alleen nog geactiveerd en aangesloten te worden, dit kan een monteur zo doen.

Ik heb een klacht mail gestuurd, als ze dit niet binnen een week of twee oplossen schakel ik mijn rechtsbijstand in.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 18:26 ]
Zolang je geen "brief" hebt gekregen heb je geen contract.. ze zullen (net als bij mij) Nu over een week of 2/3 een brief sturen waar je nog 7 dagen opzegtermijn hebt.
(lijbrandt is niet sneller door die overname met kpn etc)
(lijbrandt is niet sneller door die overname met kpn etc)
Verwijderd
Ik had op 4 oktober een inderdaad een brief gekregen maar daarna niets meer gehoord..
Ik had steeds zelf na moeten bellen om een update te krijgen, maar uiteindelijk heeft de provider dus helemaal niets gedaan.
Ik had steeds zelf na moeten bellen om een update te krijgen, maar uiteindelijk heeft de provider dus helemaal niets gedaan.
Even een hele diepe zucht.
Ik ben aan het downloaden en wat denk je dat er gebeurt.
GAAT DIE FUCKING TV WEER STOTTEREN!!!
Het leek zo opgelost, en nu is het weer RUK.
Even snel getest en die lijkt het te doen.barryl schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:09:
[...]
Volgens mij draait er op 'mail.xmsweb.nl' een IMAP server (Dovecot), probeer die eens...
De netschijf-pilot loopt blijkbaar nog steeds (sinds augustus 2010), ik kan nog steeds inloggen via http://xms.netschijf.nl/.fast-server schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:59:
...
Ideeën en pilots zoals de netschijf/remote backup >> nooit meer wat van gehoord.
...
dit probleem gaat nooit goed komenboekee schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:01:
Even een hele diepe zucht.
het Qos probleem
volgens mij zit het probleem ook in de centrale
anders kan het toch niet zo onregelmatig zijn de ene dag wel en andere dag weer ruk
word tijd dat ze het nu is serrieus gaan onderzoeken
Zo Moeilijk moet het toch niet zijn om in firmware bepaald verkeer voorang te geven
Ik neem mijn woorden terug.Thasaidon schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:30:
[...]
Mmm... volgens mij zit ik in een WGDO gebied (Veenendaal), maar als ik op mijn Netgear 3700 ipv6 aan zet en op auto, zegt deze dat het een 6to4 tunnel is, maar het adres is niet te benaderen...
ik ben nog wat aan het pielen geweest en heb nu gewoon een 6to4 tunnel.
Volgens http://test-ipv6.com/
Your IPv4 address on the public Internet appears to be 37.251.x.x
Your IPv6 address on the public Internet appears to be 2002:25fb:xxxx:......
Your IPv6 service appears to be: 6to4
En laat nou ipv4 37.251.x.x gelijk staan aan ipv6 6to4 25fb:xxxx
uiteraard zet ik niet m'n gehele ip neer
Wel raar, want zoals Denan al aangaf en ook tijdens de Tweakers meeting besproken is, zouden we ipv6 6rd gaan draaien. Dus waarom ik nu een 6to4 tunnel heb is mij even een raadsel.
De router WNDR3700 staat gewoon op "auto" voor ipv6.
Het werkt iig wel, want ik kan via ipv6 bv ook pingen naar bv reader.ipv6.xsnews.nl 2001:67c:174:101::2
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| C:\Windows\system32>ping 2001:67c:174:101::2 Pinging 2001:67c:174:101::2 with 32 bytes of data: Reply from 2001:67c:174:101::2: time=4ms Reply from 2001:67c:174:101::2: time=4ms Reply from 2001:67c:174:101::2: time=4ms Reply from 2001:67c:174:101::2: time=4ms Ping statistics for 2001:67c:174:101::2: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 4ms, Maximum = 4ms, Average = 4ms C:\Windows\system32>tracert 2001:67c:174:101::2 Tracing route to reader.ipv6.xsnews.nl [2001:67c:174:101::2] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 2002:25fb:xxxxxxxxx 2 3 ms 3 ms 3 ms 2002:c058:6301:: 3 3 ms 3 ms 11 ms v529.nl-ams1-cr1.widexs.net [2001:898:2000:f::2] 4 3 ms 3 ms 3 ms te-4-1-912.nl-ams2-bb-r1.widexs.net [2001:898:1000:64::2] 5 13 ms 4 ms 3 ms tge5-1.ams05-1.eu.as5580.net [2001:7f8:1::a500:5580:1] 6 4 ms 12 ms 4 ms as48345-gw.r2.ams5.nl.as5580.net [2a02:d28:5580:1::3304:2] 7 4 ms 4 ms 4 ms reader.ipv6.xsnews.nl [2001:67c:174:101::2] Trace complete. |
ik knijp ze alvast goed samen voor straks
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Verwijderd
6to4 lukt altijd wel min of meer, daar heb je geen support van je isp voor nodig.Thasaidon schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:46:
[...]
ik ben nog wat aan het pielen geweest en heb nu gewoon een 6to4 tunnel.
Ik ben nog niet helemaal thuis in ipv6, maar weet wel dat van 6to4 naar 6to4 goed zou moeten werken over een ipv4 netwerk.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:07:
[...]
6to4 lukt altijd wel min of meer, daar heb je geen support van je isp voor nodig.
Maar met 6to4 naar native ipv6 (wat 2001:67c:174:101::2 volgens mij is) heb je toch relay servers nodig om te communiceren? Ik neem aan dat die dan ook binnen het ISP netwerk geplaats zijn?
"6rd", wat ISPfabriek (ITNS) draait IS ook gewoon 6to4 !!
Het enige wat "6rd" regelt is dat je in de DHCP offer van je gewone IPV4 ook een IPV6 prefix en 6to4 gateway adres mee gestuurd krijgt van waaruit je client of router z'n IPV6 kan berekenen
.
Verder wel leuke discussies hier (moet dit topic toch ook eens in de gaten houden, werd erop gewezen via het topic over Tweak glasvezel). Ik heb de indruk dat sommige mensen hier een wat vertekend beeld hebben van wat KPN WMP+ inhoudt (zoals dat je dan ook een netschijf en semi-vast IP a la KPN gaat krijgen).
Terwijl KPN WMP+ niets anders inhoudt dan dat je als ISP je eigen internet- en telefoniedienst kan aanbieden (of dat evt. ook over laten aan ITNS) en automatisch zonder eigen voorzieningen IPTV en CATV van Glashart Media.
Het is ondertussen dus wel duidelijk dat XMS, maar ook zusje Lijbrandt, op het gebied van veel zaken behoorlijk opgenomen worden in de KPN infrastructuur en systemen.
Mij maakt dit soms wel een beetje bezorgd, maar aan de andere kant. Als er, naast het aanbod met KPN Wholesale Multiplay (kpn interactieve tv, etc.) ook gewoon het WMP+ aanbod met televisie van GHM en CATV blijft bestaan en een behoorlijk aantal ISP's die dat aanbieden (liefst ook niet-KPN isp's zoals Vodafone, Solcon, Tweak), dan vind ik het allang best.
Slagroom op de taart zou zijn als er uiteindelijk naast KPN ook meer partijen netwerkapparatuur in de POP's van Reggefiber gaan plaatsen.
Het enige wat "6rd" regelt is dat je in de DHCP offer van je gewone IPV4 ook een IPV6 prefix en 6to4 gateway adres mee gestuurd krijgt van waaruit je client of router z'n IPV6 kan berekenen
Verder wel leuke discussies hier (moet dit topic toch ook eens in de gaten houden, werd erop gewezen via het topic over Tweak glasvezel). Ik heb de indruk dat sommige mensen hier een wat vertekend beeld hebben van wat KPN WMP+ inhoudt (zoals dat je dan ook een netschijf en semi-vast IP a la KPN gaat krijgen).
Terwijl KPN WMP+ niets anders inhoudt dan dat je als ISP je eigen internet- en telefoniedienst kan aanbieden (of dat evt. ook over laten aan ITNS) en automatisch zonder eigen voorzieningen IPTV en CATV van Glashart Media.
Het is ondertussen dus wel duidelijk dat XMS, maar ook zusje Lijbrandt, op het gebied van veel zaken behoorlijk opgenomen worden in de KPN infrastructuur en systemen.
Mij maakt dit soms wel een beetje bezorgd, maar aan de andere kant. Als er, naast het aanbod met KPN Wholesale Multiplay (kpn interactieve tv, etc.) ook gewoon het WMP+ aanbod met televisie van GHM en CATV blijft bestaan en een behoorlijk aantal ISP's die dat aanbieden (liefst ook niet-KPN isp's zoals Vodafone, Solcon, Tweak), dan vind ik het allang best.
Slagroom op de taart zou zijn als er uiteindelijk naast KPN ook meer partijen netwerkapparatuur in de POP's van Reggefiber gaan plaatsen.
[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 19-11-2012 22:26 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
Wat je zelf moet hebben is een route naar de relay router, 192.88.99.1. Dat adres komt uit een blokje dat met anycast wordt aangekondigd op diversche plekken. Voor KPN-ITNS ga je daarvoor naar een doos bij widexs zo te zien. Dus de relay is niet van KPN zelf maar van iemand anders die zo aardig is geweest.Thasaidon schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:15:
[...]
Ik ben nog niet helemaal thuis in ipv6, maar weet wel dat van 6to4 naar 6to4 goed zou moeten werken over een ipv4 netwerk.
Maar met 6to4 naar native ipv6 (wat 2001:67c:174:101::2 volgens mij is) heb je toch relay servers nodig om te communiceren? Ik neem aan dat die dan ook binnen het ISP netwerk geplaats zijn?
Dat is het probleem niet, het probleem zit hem in de ASR4000's is mij verteld.Horza2011 schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:13:
[...]
dit probleem gaat nooit goed komen
het Qos probleem
volgens mij zit het probleem ook in de centrale
anders kan het toch niet zo onregelmatig zijn de ene dag wel en andere dag weer ruk
word tijd dat ze het nu is serrieus gaan onderzoeken
Zo Moeilijk moet het toch niet zijn om in firmware bepaald verkeer voorang te geven
Op het moment dat deze moet teveel moet shapen voor profielen lager als 100Mbps dan draait de CPU op 100% met het gevolg dat er delays komen.
Daarom hoop ik ook dat ze bestaande packetfront gebieden snel migreren naar het genexis.
Ik weet niet hoe groot de POP's/wijkverdelers bij jullie zijn maar hier zijn ze aardig klein (150x90x60cm o.i.d.), denk niet dat daar nog wat bijpast.eymey schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:23:
In de nieuwe gebieden staan mooie grote pops waar dit wel zou kunnen.
[ Voor 23% gewijzigd door fast-server op 19-11-2012 22:46 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Lijkt me eerder een probleem in de router firmware dan in de CPU. Die dingen zouden ervoor gemaakt moeten zijn om dit soort traffic aan te kunnen. (even los van die enkele user die zijn pc direct aan de FTU hangt en 400k torrent sessies open gooit)
Als dat inhoudt dat de duct-tape die mijn (hopelijk) vaste IP-adres nog vasthoudt dan toch definitief losgaat, dan hoop ik dat de Packetfronts nog lang blijven hangen ;-)fast-server schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:42:
[...]
Daarom hoop ik ook dat ze bestaande packetfront gebieden snel migreren naar het genexis.
Als er Genexis komt dan neem je toch tweak blauw met een vast IP en rDNS o.i.d.
@Denan
Bron van dit QOS/CPU verhaal is iemand van reggefiber (naam laat ik achterwege i.v.m. privacy)
Alles upgraden naar het nieuwe Genexis systeem, of iedereen op het oude systeem op 100Mbps zetten.
@Denan
Bron van dit QOS/CPU verhaal is iemand van reggefiber (naam laat ik achterwege i.v.m. privacy)
Je kan dus wel raden wat de oplossing is..."Het probleem zit m in het verschil tussen shapers voor de bandbreedte of policies voor de bandbreedte. Als er gebruik wordt gemaakt van policies (softwarematig) dan is de processorload te groot voor de asr4000."
Alles upgraden naar het nieuwe Genexis systeem, of iedereen op het oude systeem op 100Mbps zetten.
[ Voor 91% gewijzigd door fast-server op 19-11-2012 22:57 ]
Denk dat ik dan eerder naar XS4ALL ga met Ziggo voor de DVB-C. Tweak levert hier alleen groen (volgens de postcode-check) en daar schiet ik weinig mee op.fast-server schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:48:
Als er Genexis komt dan neem je toch tweak blauw met een vast IP en rDNS o.i.d.
Ik weet niet waar jij woont en of je bv. nog op een POP zit die stamt uit de "portaal" tijd, maar volgens mij zijn alle Reggefiber pops, of iig de city-pop's waar het bulk van de apparatuur moet komen bij ODF toegang, groot genoeg hiervoor. En dan heb ik het over alle Reggefiber netwerken vanaf de allereerste 'massale' projecten in o.a. Deventer en Almerefast-server schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:42:
[...]
Ik weet niet hoe groot de POP's/wijkverdelers bij jullie zijn maar hier zijn ze aardig klein (150x90x60cm o.i.d.), denk niet dat daar nog wat bijpast.
In de nieuwe gebieden staan mooie grote pops waar dit wel zou kunnen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
@eymey
Dit is een heel oud portaal gebied, eind 2003 begin 2004 geloof ik.
Hier hangt ook nog een antieke 42networks
Neem aan dat wij straks het eerste aan de beurt zijn als de boel vervangen gaat worden
Dit is een heel oud portaal gebied, eind 2003 begin 2004 geloof ik.
Hier hangt ook nog een antieke 42networks
Neem aan dat wij straks het eerste aan de beurt zijn als de boel vervangen gaat worden
[ Voor 49% gewijzigd door fast-server op 19-11-2012 23:25 ]
Ik heb in elk geval de WiFi inlogcodes van mijn buurman gevraagd, mocht er met de migratie iets misgaan...
Ja nog 18 minuten en dan gaat het gebeuren.
tik tak tik tak ......fast-server schreef op maandag 19 november 2012 @ 23:42:
Ja nog 18 minuten en dan gaat het gebeuren.
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
LoL ook een ping lopen en een service restart bij de hand?
Watvoor migratie krijgen we nu weer?
Vaste IP's ^^
Hoop echt dat ze een beetje opschieten. Dan kan ik eventueel nog even naar bed
oh god, dat wordt weer ellende. ik weet nogsteeds niet wat mn ip is na de zoveelste change. Hopelijk houden jullie wel je ip
het zal mij benieuwen....
laten we hopen dat deze actie goed verloopt:s
laten we hopen dat deze actie goed verloopt:s
Is het eigelijk bekend of je in een oud portaal gebied ook een andere isp kan kiezen? alle isp's welke ik heb geprobeerd leveren niet in naarden. Alleen XMS.
die vraag moet je stellen aan reggefiberMidas.e schreef op maandag 19 november 2012 @ 23:59:
Is het eigelijk bekend of je in een oud portaal gebied ook een andere isp kan kiezen? alle isp's welke ik heb geprobeerd leveren niet in naarden. Alleen XMS.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Bij mij in Hilversum lijkt mijn vaste IP nu los gelaten, maar DHCP pakt hem nog niet... ben benieuwd morgenochtend
Ik zit hier nog steeds op mijn oude (vaste) IP - toch maar eens gaan slapen en morgen de router aanpassen op DHCP ... ;-)
Hier Leiden 2324 ook vast ip goodby
Dhcp pakt alleen nog niet op, maar slaap weet ff verder
;-)
EDIT
heb tijdelijk 37.x adres gaat goedkomen
Dhcp pakt alleen nog niet op, maar slaap weet ff verder
;-)
EDIT
heb tijdelijk 37.x adres gaat goedkomen
[ Voor 20% gewijzigd door boswandeling op 20-11-2012 05:48 ]
Hier inmiddels ook op een 37.x adres...
Hopelijk voor 9 uur een "vast" IP zodat de servertjes weer kunnen draaien...
we wachten af
Hopelijk voor 9 uur een "vast" IP zodat de servertjes weer kunnen draaien...
we wachten af
Verwijderd
Hier in Naarden bij mij nog geen leven bij de dhcp request ;-(
Ojee, of ook nog andere zonder dhcp ?
Ojee, of ook nog andere zonder dhcp ?
Verwijderd
Hier in Hilversum (1222) moeten ze ook nog even het power-knopje van de DHCP server indrukken
HILVERSUM hier geen internet....zoals ik al gedacht heb drama dus...
[ Voor 7% gewijzigd door jacques1971 op 20-11-2012 07:02 ]
Hier in Amersfoort in tegenstelling tot wat er in de brief stond geen IP via DHCP... Ga nu werken, ben benieuwd of t vanavond wel werkt
[ Voor 48% gewijzigd door Wilde op 20-11-2012 07:01 ]
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
^^^ wat hij zegt. Inmiddels ben ik ook maar aan het kijken naar DynDNS om straks mijn server te kunnen draaien. Ik moet nu toch aanpassingen maken in de DNS, dus dan liever in een keer goed.Wilde schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 06:59:
Hier in Amersfoort in tegenstelling tot wat er in de brief stond geen IP via DHCP... Ga nu werken, ben benieuwd of t vanavond wel werkt
"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005
Hier ook Hilversum (1223). Geen antwoord op DHCP
Ik heb hier in Maarssen een tijdelijk adres met een lease tijd van 2 minuten. En de eerste twee dns servers zijn niet bereikbaar (217.149.196.6 en 217.149.182.6). Als derde heb ik nu erbij staan 188.142.0.6 die wel werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Arjanjnl op 20-11-2012 07:25 ]
Ik denk dat ik hem begin te snappenVerwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:25:
[...]
Wat je zelf moet hebben is een route naar de relay router, 192.88.99.1. Dat adres komt uit een blokje dat met anycast wordt aangekondigd op diversche plekken. Voor KPN-ITNS ga je daarvoor naar een doos bij widexs zo te zien. Dus de relay is niet van KPN zelf maar van iemand anders die zo aardig is geweest.
Dus dankzij die "ander" die anycast werkt het nu. Was die er niet geweest dan had het niet gewerkt.
ITNS heeft dus zelf nog geen relay routers in het netwerk begrijp ik?
Is het normaal dat zo'n anycast van een 3e partij dus blijkbaar ook het KPN netwerk in mag?
XSM: Goede Tijden Slechte tijden is er niets bij...Hier ook Hilversum (1223). Geen antwoord op DHCP
Hier zelfde probleem...
Die 2 dns servers uit de 217 range kun je schrappen. Die komen uit de internl range en zijn per vandaag out of orderArjanjnl schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 07:23:
Ik heb hier in Maarssen een tijdelijk adres met een lease tijd van 2 minuten. En de eerste twee dns servers zijn niet bereikbaar (217.149.196.6 en 217.149.182.6). Als derde heb ik nu erbij staan 188.142.0.6 die wel werkt.
Dat komt ook pas later vanochtend.Mr.Aargh schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 07:46:
Ik krijg wel een IP via DHCP maar niet in de "vaste" IP-range die via de e-mail is aangekondigd
"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005
Ik zou wel willen, maar ze sturen ze nog mee via dhcp.Die 2 dns servers uit de 217 range kun je schrappen. Die komen uit de internl range en zijn per vandaag out of order
In de mail staat om 7:00u is alles klahr, jammer.
Mijn interpretatie fout, je krijgt een tijdelijk IP. Pffft, overheen gelezen "dynamisch" en tijdelijk op een hoop gegooid.
[ Voor 22% gewijzigd door Mr.Aargh op 20-11-2012 07:55 ]
Arnhem 185.2.174.xxx als tijdelijk adres.
Na de omzetting, die uiterlijk op 20 november om 07:00 uur is afgerond, heeft u weer toegang tot internet.
Echter, u heeft dan een tijdelijk IP adres toegewezen gekregen.
In de loop van de ochtend zal uw nieuwe vaste IP actief worden.
Echter, u heeft dan een tijdelijk IP adres toegewezen gekregen.
In de loop van de ochtend zal uw nieuwe vaste IP actief worden.
U weet of uw nieuwe vaste IP actief is geworden is als uw IP adres valt in de range: 188.142.... tot 188.142.of 188.142...zoiets
Hier in Vathorst zojuist een tijdelijk IP adres 37.251... gekregen
Hier Amersfoort met nieuw (tijdelijk) IP: 37.x.x.x
DNS servers zijn in 188.x.x.x range.
Tot nu toe lijkt het goed te gaan....
Verwijderd
zojuist gebeld met xms en direct na ophangen omdat ze het nog niet wisten een dhcp iptje. Alvast voorbarig blij kijkend naar mijn vaste ip ads. 8P
Verwijderd
Zo werkt dat met bgp - een anycast route is niet anders dan een 'normale' route.Thasaidon schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 07:26:
[...]
Ik denk dat ik hem begin te snappen
Dus dankzij die "ander" die anycast werkt het nu. Was die er niet geweest dan had het niet gewerkt.
ITNS heeft dus zelf nog geen relay routers in het netwerk begrijp ik?
Is het normaal dat zo'n anycast van een 3e partij dus blijkbaar ook het KPN netwerk in mag?
Met 6to4 heb je het probleem dat de relay router voor je uitgaande packets meestal een geheel andere is dan de relay router voor de retour packets (als die al bereikbaar is). Dat werkt niet echt. Dus ik denk ook niet dat men erg hard aan het werken is om een 6to4 relay te maken.
Het voordeel van 6rd t.o.v. 6to4 is dat je pakketjes altijd via dezelfde relay router lopen.
Verwijderd
Das fijn die communicatie (mail).....Mr.Aargh schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:04:
U weet of uw nieuwe vaste IP actief is geworden is als uw IP adres valt in de range: 188.142.... tot 188.142.of 188.142...zoiets
Heb alleen een brief gehad en uitgevoerd wat daar in stond!
xmsnet.nl/vastip etc. bla bla
We zullen wel zien wat er gebeurt in de ochtend, moet zo de deur uit. DNS omgezet naar 37.251.x.x adres.
Kan er straks dan alsnoch niet bij op afstand
Ik heb een scriptje draaien dat iedere 15 minuten een mail stuurt. Zo kan ik in de mail headers m'n IP adres weer vinden
Ik gebruik no-ip.org, als mijn mobiel begint te roepen dat hij niet meer kan syncen weet ik direct welk ip ik dan wel hebjavka schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:11:
Ik heb een scriptje draaien dat iedere 15 minuten een mail stuurt. Zo kan ik in de mail headers m'n IP adres weer vinden
GerkeP
idem, jammer dat ik ook geen internet heb, terwijl dat wel is toegezegd.javka schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:06:
Hier in Vathorst zojuist een tijdelijk IP adres 37.251... gekregen
Vanmorgen geen internet... "Hmm, had ik niet een tijdje terug een brief gehad over mn vaste IP?"
Omgezet naar DHCP in mn router; nog geen internet. Zie ik dat de 217.* DNS servers niet meer werken. Fijn dat ze dat vantevoren ff melden...
Nu maar opendns adressen ingevuld en iig weer online.
Hoop dat ik nog steeds een vast IP heb, daar heb ik ooit voor betaald.
Omgezet naar DHCP in mn router; nog geen internet. Zie ik dat de 217.* DNS servers niet meer werken. Fijn dat ze dat vantevoren ff melden...
Hoop dat ik nog steeds een vast IP heb, daar heb ik ooit voor betaald.
https://www.strava.com/athletes/10490675
Welke DNS heb je gebruikt, want ik gebruikte dezelfde. grapjassen
Edit: 8.8.8.8 en 8.8.4.4 kan ik natuurlijk ook altijd gebruiken.
@ fast server, thanks
Edit: 8.8.8.8 en 8.8.4.4 kan ik natuurlijk ook altijd gebruiken.
@ fast server, thanks
[ Voor 42% gewijzigd door Cardinal op 20-11-2012 08:29 ]
208.67.222.222
8.8.8.8
8.8.8.8
Verwijderd
Ik heb een nieuw IP (188.142.xxx.xxx). Fijn dat t zo vroeg al geregeld is (was: in de loop van de ochtend).
Operatortje en collega's: Bedankt!
*edit* Crap.. te vroeg gejuicht... heb net een ander ip gekregen ;o(
Operatortje en collega's: Bedankt!
*edit* Crap.. te vroeg gejuicht... heb net een ander ip gekregen ;o(
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 09:35 ]
Wat zijn de nieuwe DNS IP's geworden?
Dank voor de info.Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:09:
[...]
Zo werkt dat met bgp - een anycast route is niet anders dan een 'normale' route.
Met 6to4 heb je het probleem dat de relay router voor je uitgaande packets meestal een geheel andere is dan de relay router voor de retour packets (als die al bereikbaar is). Dat werkt niet echt. Dus ik denk ook niet dat men erg hard aan het werken is om een 6to4 relay te maken.
Het voordeel van 6rd t.o.v. 6to4 is dat je pakketjes altijd via dezelfde relay router lopen.
Ik vermoed dat mijn router, omdat ie niets vanuit XMS krijgt, idd zelf maar een 6to4 opzet.
We wachten het dus nog wel even af.
Verwijderd
nameserver 188.142.0.6buzzlightyear schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:44:
Wat zijn de nieuwe DNS IP's geworden?
nameserver 188.142.0.22
Bij mij is de migratie ook gelukt. En mijn ip zit inmiddels in de range van de vaste ip's (volgens de brief) dus ik denk dat ik ook het vaste ip inmiddels heb. Valkuil is inderdaad de DNS-servers; die ip's moet je ook aanpassen in je router.
Verwijderd
Script voor de definitieve adressen loopt. Eerste semi-static klanten komen online.
Reeksen 188.142.112.0/24 en 188.142.102.0/23
Als je hier een adres uit hebt, is het klaar.
Zitten jullie in het eerste of tweede blok wat opgegeven was?
Toppie!Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:50:
Script voor de definitieve adressen loopt. Eerste semi-static klanten komen online.
GerkeP
Thanks! op het moment van je post kreeg ik mijn nieuwe adresVerwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:50:
Verwijderd
dat DNS ging vorige week bij Lijbrant niet goed.barryl schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:07:
Hier Amersfoort met nieuw (tijdelijk) IP: 37.x.x.x
kijk maar of je vi.nl kunt bereiken daar zijn bij lijbrandt namelijk problemen mee.
Vijf hops voordat je uit het netwerk van ISPfabriek bent. Heb er eerder niet zo op gelet, maar zijn dat normale cijfers voor ISPs? Voor een webserver in een datacenter zou dat veel zijn.
Verwijderd
zo ik heb hier mijn vastip al alles is netjes verlopen
mensen achter de schermen heel erg bedankt allemaal mag ook wel gezegt worden vindt ik
top werk verricht
mensen achter de schermen heel erg bedankt allemaal mag ook wel gezegt worden vindt ik
top werk verricht
Dit topic is gesloten.