Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Nick Nick Nick.... wat heb jij niet lolNick39 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:13:
[...]
Daar heb ik True Me voor, als een page om mijn wachtwoord vraagt haal ik mijn vinger over de vingerafdruk lezer in en de software onthoudt de wachtwoorden.
[afbeelding]
Zelfde met inloggen, zodra de schermbeveiliging aanslaat of je kiest voor andere gebruiker dan hoef je niet meer te selecteren welke gebruiker ( dat scherm is er niet meer) aan de hand van 1 van de 10 ingevoerde vingerafdrukken wordt vanzelf de gebruiker geladen en diens desktop.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 18:41 ]
lolFiber schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:37:
Ze meenden het echt... Maar de praktijk is weerbarstig...
Ik vermoed, dat de komende tijd weinig zal veranderen, maar.......
KPN blijft KPN en zal dus echt wel enige (nare) wijzigingen gaan doorvoeren. Ze zijn alleen op overname-pad en niet bepaald op "vernieuwings"pad, dus tja.. oude portaal zooi blijft oude portaal zooi, vaste ip's zullen wel verdwijnen, met als gevolg wel wat klanten kwijtraken...
just my two cents...
Het vervelende van KPN is dat ze zich altijd via bv'tjes afdekken.MrPompidom schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:41:
[...]
lol
Ik vermoed, dat de komende tijd weinig zal veranderen, maar.......
KPN blijft KPN en zal dus echt wel enige (nare) wijzigingen gaan doorvoeren. Ze zijn alleen op overname-pad en niet bepaald op "vernieuwings"pad, dus tja.. oude portaal zooi blijft oude portaal zooi, vaste ip's zullen wel verdwijnen, met als gevolg wel wat klanten kwijtraken...
just my two cents...
Via XMS naar de ISP Fabriek.
ISP fabriek bij de KVK:
Glashart, met als vestigingsadres weer Lijbrandt-Telecom te Hoofddorp.
Maar de isp fabriek heeft nog een tweede record :
KPN ITNS Services BV
Als adres echter weer Glashart te Hoofddorp, welke weer verwijst naar Lijbrandt.
Ga je verder dan verwijst de boel naar Reggefiber Holding en daar zijn op de KVK meer dan 45 bladzijdes tegen met de originele namen: Reggefiber Finance Holding Company 1 BV. Reggefiber Finance Holding Company 2 BV. Reggefiber Finance Holding Company 3 BV. Reggefiber Operator BV. Stichting Participatieregeling RF Holding.
Op bladzijde 4 vind je dan weer KPN ITNS Networks B.V. en zo is de boel al rond, in totaal 225 vermeldingen voor Reggefiber alleen al.
Een stuk of TIG Nem holdingen.
Daaronder vallen nog eens een zooi sub bv's, dus als XMS zou klappen dan is dat helemaal afgedekt.
Er is een hoop te zeggen over KPN.. maar om ze nou de BV structuur van reggefiber/reggeborgh kwalijk te nemen gaat me een beetje ver.Nick39 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:27:
[...]
Het vervelende van KPN is dat ze zich altijd via bv'tjes afdekken.
ISP fabriek bij de KVK:
KPN ITNS Services BV
Als adres echter weer Glashart te Hoofddorp, welke weer verwijst naar Lijbrandt.
Ga je verder dan verwijst de boel naar Reggefiber Holding en daar zijn op de KVK meer dan 45 bladzijdes tegen met de originele namen: Reggefiber Finance Holding Company 1 BV. Reggefiber Finance Holding Company 2 BV. Reggefiber Finance Holding Company 3 BV. Reggefiber Operator BV. Stichting Participatieregeling RF Holding.
Op bladzijde 4 vind je dan weer KPN ITNS Networks B.V. en zo is de boel al rond, in totaal 225 vermeldingen voor Reggefiber alleen al.
Daaronder vallen nog eens een zooi sub bv's, dus als XMS zou klappen dan is dat helemaal afgedekt.
Het is gewoon heel simpel Nick, (gedeeltelijk) Reggefiber, glashart media, XMSnet, Lijbrandt en vodafone en KPN itns zitten allemaal in 1 pand en dat is in Hoofddorp.Nick39 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:27:
[...]
Het vervelende van KPN is dat ze zich altijd via bv'tjes afdekken.
ISP fabriek bij de KVK:
KPN ITNS Services BV
De structuur daarbinnen is ook niet heel spectaculair: er is 1 grote servicedesk die zowel xms, lijbrandt en vodafone doet. De administratie is het zelfde, de technische tweede lijn is het zelfde en de administratieve systemen worden nu gelijk getrokken.
Alles op het administratieve systeem van ispfabriek of zoals het nu zo mooi heet: KPN itns
En als ik mij niet vergis, zit de KPN itns club ook in dat gebouw
Nooit opgevallen dat de 088 nummers wel heel dichtbij elkaar liggen?
xms:
088 555 2 555
Lijbrandt:
088 555 2 522
Maarja, het is tegenwoordig niks nieuws. KPN doet het ook. Als ik bel vanaf mijn 06 nummer naar de klanten service dan vergissen de servicedesk medewerkers zich nog wel eens zoals: Goedemiddag met Hi of: Goedemiddag met KPN
Het enige wat anders is het merkje, en de prijzen. Voor de rest allemaal 1 pot nat.
Het is dan natuurlijk heel interessant voor kpn om dit soort bv op te kopen. Je koopt in 1 klap drie sterke merken in de glasvezel markt, en het enige wat je hoeft te doen is 1 lijn te trekken in uitbrengen van nieuwe diensten.
[ Voor 22% gewijzigd door White_Collar op 17-10-2012 20:34 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Even een terugmelding: genexis NTU is vandaag vervangen. Analoge tv is nu weer ok. @webcare dank voor het volgen. Kunnen jullie aub aan de helpdesk doorgeven dat ze niet meer moeten vragen om de NTU een uur van de spanning te halen om een analoog probleem op te lossen? Grotere onzin heb ik de laatste tijd niet gehoord.souris schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:44:
[...]
Allen dank voor de reacties. Ik heb geen buren met XMS, dus ik kan het niet vragen. Ik heb webcare gevraagd, maar die stuurden Telecom Services op me af die voor € 55 wel even wilden komen vaststellen dat niet aan mijn coax kabels ligt. Inmiddels heb ik de helpdesk zover dat er iemand van Reggefiber komt.
Doe je dat niet dan heb je pech en dan heb je geen mogelijkheid meer om een vast IP aan te vragen.
Edit:
ff een foto met de tel van de brief gemaakt (mindere kwaliteit)
[ Voor 18% gewijzigd door fast-server op 18-10-2012 11:46 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Wil ik door met XMS, zijn ze de hele verlenging kwijt.
Bier = beter
Vreemd dat je bij die site niet eens je klantnummer in hoeft te voeren. Het mac-adres wat je in moet vullen, dat is van je router toch? Dat betekent dus wel dat wanneer je ooit vervangende hardware krijgt dat je het mac adres aan moet passen om je vaste ip te behouden.fast-server schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:33:
Goed nieuws! Ik kreeg net een brief van XMS over het vaste IP, daarin staat dat als voor 2 november op http://www.xmsnet.nl/vastip je macadres doorgeeft dan krijg je een nieuw vast IP.
Doe je dat niet dan heb je pech en dan heb je geen mogelijkheid meer om een vast IP aan te vragen.
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als iemand die nu geen vast ip heeft dit in zou vullen.
Lijkt mij ook raar, én dat je het MAC van de router moet invullen. Als ik nu een andere router / netwerkkaart neem zou ik het IP kwijt zijn? Kan ik niet de MAC van de modem invullen?Phoolie schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:46:
[...]
Vreemd dat je bij die site niet eens je klantnummer in hoeft te voeren. Het mac-adres wat je in moet vullen, dat is van je router toch? Dat betekent dus wel dat wanneer je ooit vervangende hardware krijgt dat je het mac adres aan moet passen om je vaste ip te behouden.
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als iemand die nu geen vast ip heeft dit in zou vullen.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
//Aluhat modus
Je moet dan h.w.s. zelf aangeven dat je dit wil, ze zullen dan niet zeggen dat je dan je vaste IP kwijtraakt en gaan dan wijzen naar deze brief als je merkt dat je IP weg is.
[ Voor 5% gewijzigd door fast-server op 18-10-2012 12:08 ]
Even voor alle duidelijkheid: kan iedereen (dus ook huidige semi IP klanten) nu nog een vast IP-adres aanvragen, of geldt deze eenmalige actie alleen voor klanten die al een vast IP-adres hadden?fast-server schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:33:
Goed nieuws! Ik kreeg net een brief van XMS over het vaste IP, daarin staat dat als voor 2 november op http://www.xmsnet.nl/vastip je macadres doorgeeft dan krijg je een nieuw vast IP.
Edit:
ff een foto met de tel van de brief gemaakt (mindere kwaliteit)
[afbeelding]
Ik ben namelijk al overgezet naar het nieuwe administratieve systeem op xmsweb.
If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape.
Verder hebben zijn ze in sommige wijken goedkoop geweest en hebben ze volgens mij niet spul neergehangen die 1GBit per glasvezel aankan.
Ik neem ze de structuur van Reggefiber niet kwalijk, hoewel ze daar ook voor zoveel % in zitten, KPN heeft een vergelijkbare BV structuur, aan de ene kant wel handig want als het ergens goed fout gaat, kan de "klap" verdeeld worden, maar je zit zometeen wel van, bij wie moet je zijn, je ziet nu al bij een vezel overname dat die moet wat doorgeven aan die dan moet daar weer een ticket voor gemaakt worden, hoe meer kastjes des te meer muren waar je straks naartoe gestuurd kan worden, voor jou als insider zul je waarschijnlijk al weten in welke la iets ligt maar net als gisteren toen geen enkel wachtwoord meer klopte werd ik eerst naar dat andere inlog paneel verwezen en blijkt dat het wachtwoord wat aan je hoofd pop account hangt,ook aan je FTP vast zit.denan schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:50:
[...]
Er is een hoop te zeggen over KPN.. maar om ze nou de BV structuur van reggefiber/reggeborgh kwalijk te nemen gaat me een beetje ver.Het lijkt me juist dat de situatie na de overname een stuk helderder gaat worden.
Nu staat er uiteindelijk bij de FTP settings dat als je daar het wachtwoord veranderd dat dan het wachtwoord van je hoofdpop e-mail meeveranderd, maar andersom staat dat er niet.
Dus toen ik op advies van mevrouw het wachtwoord van de hoofdpop veranderde omdat ze dat gereset had,was ook mijn FTP niet meer bereikbaar.
En dat is nog maar intern, ik heb de helpdesk niet zoveel nodig maar uiteindelijk zat ik met 4 telefoontjes dus een uur verder.
En dat had ik met KPN's internetPLUSbellen ook,voor het een moest je hier een account aan maken,voor het ander daar,moest je de ene afdeling hebben dan moest je naar Groningen bellen, en daar vrees ik een beetje voor nu, of van die hopeloze menu's waarbij je na optie 22 echt gaat vragen,bent u nu echt een mens of niet.
Nee, maar dat komt omdat ik de helpdesk zelden bel,en ik ben goed met woorden maar niet met cijfers (dislectie) ik bel mijn zonen regelmatig en de oudste heeft al denk ik 5 jaar hetzelfde nummer,maar ik ken het niet uit mijn hoofd, ik heb al 45 jaar 2 zussen, de een is 13 mei jarig en de andere 14 mei maar vraag me niet welke van de 2 nu jarig is op de 13e of op de 14e...White_Collar schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 20:15:
[...]
Het is gewoon heel simpel Nick, (gedeeltelijk) Reggefiber, glashart media, XMSnet, Lijbrandt en vodafone en KPN itns zitten allemaal in 1 pand en dat is in Hoofddorp.
Nooit opgevallen dat de 088 nummers wel heel dichtbij elkaar liggen?
xms:
088 555 2 555
Lijbrandt:
088 555 2 522
Vroeger kon je aan het begin van de 06 of vaste nummers nog zien wat waarbij hoorde maar dat overzicht is ook allang weg.
En waar is me oude layout
Mijn snelheid is nog nooit verhoogd. Zit altijd al op 100mbit.White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:23:
De snelheid is net verhoogt ?!?!?!
Van 100 naar ???White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:23:
(nu breek ik zelf ook de pratchett regel "Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind")
15 euro goedkoper in de maand?Darkangle schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:53:
[...]
Van 100 naar ???
(nu breek ik zelf ook de pratchett regel "Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind")
Niet, ik had al 100, de prijs, die is wel verlaagdWhite_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:23:
En na de overname geloof ik niet dat daar haast mee wordt gemaakt!
Zelf zie ik liever de diensten eens stabiel blijven,kijk kabelbreuken da's wat anders,en hoewel ik geen iptv heb zie ik bijna dagelijks wel klachten er over, zwabberende servers,spam,dan weer helemaal geen mail voor meerdere dagen, fix dat eerst maar eens..MrPompidom schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:59:
Eigenlijk geen gekke vraag; inmiddels een jaar of 2 geleden kondigde XMS 200/200 Mbit aan. In eerste instantie alleen in Zeewolde, maar de rest zou volgen. Een half jaar terug is die info verdwenen van de homepage. Verder hangen er in de meeste pop's ook gewoon 100/100 switches, dus die zullen eerst vervangen moeten worden. En dan ook de modem, want die zijn max 100 mbit.
En na de overname geloof ik niet dat daar haast mee wordt gemaakt!
[mierencopuleermodus]
Da's een valuta, geen snelheid
[/mierencopuleermodus]
Moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit klachten heb gehad over iptv in al die jaren...White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:09:
Nouja, ik zie anders in de afgelopen weken anders weinig klachten over iptv.
Dat betekend niet dat ze er niet zijn. De iptv is op de meeste punten stabiel maar op sommige punten na jaren nog steeds buggy als wat (de app, syncissues, traagheid, noem maar op)White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:09:
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Dat jij tevreden bent betekend toch niet dat iedereen tevreden is? Stilstand is achteruitgang tenslotte. Ik weet niet of je weleens een blueray hebt binnengehaald, maar 50gb downloaden duurt al snel anderhalf uur met 100mbit. De 1e tv's in hogere resoluties worden reeds verkocht dus het eerste aanbod in een hogere resulutie zal ook snel komen. Daarnaast verwacht ik de komende jaren wel nieuwe diensten waarbij je bijvoorbeeld bluerays of nog hogere resoluties kan streamen. Ik wil gewoon graag de nieuwste producten en diensten zo snel mogelijk kunnen afnemen. Voor gewoon surfen heb je tenslotte ook geen 30/30 abbo nodig.Phoolie schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:49:
Mensen willen altijd maar sneller en sneller. Waarom eigenlijk? Zou zelf al tevreden zijn met 30 up en down.
Ik weet niet of je wel eens een film hebt gedownload met een analoge lijn? Dat duurde nog veel langer.Malt007 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:16:
[...]
Dat jij tevreden bent betekend toch niet dat iedereen tevreden is? Stilstand is achteruitgang tenslotte. Ik weet niet of je weleens een blueray hebt binnengehaald, maar 50gb downloaden duurt al snel anderhalf uur met 100mbit. De 1e tv's in hogere resoluties worden reeds verkocht dus het eerste aanbod in een hogere resulutie zal ook snel komen. Daarnaast verwacht ik de komende jaren wel nieuwe diensten waarbij je bijvoorbeeld bluerays of nog hogere resoluties kan streamen. Ik wil gewoon graag de nieuwste producten en diensten zo snel mogelijk kunnen afnemen. Voor gewoon surfen heb je tenslotte ook geen 30/30 abbo nodig.
Maar ik zeg dus ook niet dat iedereen tevreden moet zijn, ik vroeg mij af waarom mensen 100 niet voldoende vinden.
Daarnaast zeg je zelf dat een blueray downloaden zo'n anderhalf uur duurt. Prima tijd toch? De film kijken duurt waarschijnlijk langer. Dus als je sneller internet hebt heb je niet meer voldoende tijd om alles te kijken. Dan download je dus of nutteloos dingen (deed ik vroeger ook trouwens) of je download niet alles voor jezelf.
Trouwens, welke bandbreedte verwacht jij dat er nodig is om bluerays te kunnen streamen?
dat gaat over je interne netwerk en die is (bekabeld) toch wel gbit's zeker?Trouwens, welke bandbreedte verwacht jij dat er nodig is om bluerays te kunnen streamen?
Verwijderd
Ik snap je conclusie dat je niet genoeg tijd hebt om alles te kijken bij sneller internet niet helemaal, maar ik neem aan dat je er niet vanuit gaat dat ik de hele dag download. Ik vind het gewoon prettig om na een beslissing iets te willen zien, zo snel mogelijk te kunnen kijken.
Wat betreft de benodigde snelheid voor het streamen van bd's betreft. Theoretisch zou je af moeten kunnen met 50-60 mbit volgens mij. Tenminste, ik zie op mijn dune de bandbreedte nooit hoger gaan (al controleer ik dat niet vaak). Maar in de praktijk is dit toch niet genoeg heb ik gemerkt. Zelfs met cat6 heb ik soms happeringen en met de huidige noodoplossing met van die 500mbit adapters via het stroomnet(eigen groep) kom ik niet eens boven de 15mbit uit...
In de brief word het mac adres bedoeld van je router.Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:38:
Brief hier ook ontvangen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Het modem wat hier hangt heeft toch een mac adres?
Wanneer je dat mac adres doorgeeft en je router aansluit zal de dhcp server je een ip adres doorgeven die voor dat mac adres is gereserveerd.
Ik meen dat er ook een gebied was waar je twee ip adressen kon aanvragen.
Voor dat gebied moest dus na het modem een switch aangesloten worden en hier achter konden dan weer twee routers aangesloten worden. Je gaf de twee mac adressen door en je had voor iedere router een vast ip adres.
[ Voor 25% gewijzigd door Gangster93 op 18-10-2012 14:44 ]
Nee. Je zult je mac adres van je router moeten geven om er voor te zorgen dat je een vast ip adres behoud.Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:38:
Brief hier ook ontvangen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Het modem wat hier hangt heeft toch een mac adres?
Verwijderd
Dat zeg ik net: nee dat heeft hij nietVerwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:44:
Ik snap wat er bedoelt word. Ik snap ook wat ik door moet geven. Mijn vraag is of het modem een mac adres heeft en waarom dat niet leidend is.
[ Voor 12% gewijzigd door White_Collar op 18-10-2012 14:46 ]
Een blueray kopen gaat nog altijd sneller dan downloaden en als je naar de bioscoop gaat dan zie je hem vaak nog snellerMalt007 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:38:
Als ik zie dat er een film aangeboden wordt dan zet ik pas de download aan. Dan zou ik het perfect vinden als dat binnen een paar minuten kan. Dan pak ik even wat chips en cola en tegen de tijd dat de download klaar is kan ik beginnen met kijken :-) Vergeet trouwens de tijd van het parren en unrarren ook niet, daar gaat ook veel tijd inzitten.
Ik snap je conclusie dat je niet genoeg tijd hebt om alles te kijken bij sneller internet niet helemaal, maar ik neem aan dat je er niet vanuit gaat dat ik de hele dag download. Ik vind het gewoon prettig om na een beslissing iets te willen zien, zo snel mogelijk te kunnen kijken.
Wat betreft de benodigde snelheid voor het streamen van bd's betreft. Theoretisch zou je af moeten kunnen met 50-60 mbit volgens mij. Tenminste, ik zie op mijn dune de bandbreedte nooit hoger gaan (al controleer ik dat niet vaak). Maar in de praktijk is dit toch niet genoeg heb ik gemerkt. Zelfs met cat6 heb ik soms happeringen en met de huidige noodoplossing met van die 500mbit adapters via het stroomnet(eigen groep) kom ik niet eens boven de 15mbit uit...
Het voorbeeld wat ik gaf was wel bij de hele dag downloaden ja. Blijkbaar heb ik gewoon meer geduld dan dat jij hebt. Maar goed, ieder zijn ding. De enkele keer dat ik nog een film download (is denk ik al meer dan een jaar geleden geweest) dan wacht ik rustig tot hij binnen is en kijk ik hem vaak nog een paar dagen later. Het scheelt misschien dat ik niet hele dagen de tijd heb om tv te kijken, sterker nog heel weinig tijd zelfs. Die ene keer dat ik een filmpje wil kijken zonder reclame dan zoek ik wel iets uit in de VOD videotheek of leen ik een blueray van een vriend.
Nu hou ik al een tijdje deze ervaring topic in de gaten, maar ongeacht dat heb ik nog wel een paar vraagjes..
Er hangt al "PacketFront CPS300" en switch voor telefoon dat nog nooit is gebruikt door vorige bewoner.
Die had UPC.

Ja moet het nog goed schoonmaken, want vorige bewoner was een kettingroker.
Nu heb ik UPC, maar kijk naar glasvezel vanwege de upload snelheid.
Heb ook geen lopende contracten meer bij UPC, zo ik kan zo overstapen.
En UPC knijp dat af ook al kan het UPC netwerk symmetrisch aan.
Maar ik heb nog een paar je vraagjes..
Vaste IP, ik zag al dat je dat voor 2nov moet aanvragen, en dat via DHCP op je mac adres en IP krijgt toegewezen.1. Hoelang duurt overstapen en op wat voor netwerk wordt je aan gesloten WGDO/WMP+ en welke is beter en waarom?
Misschien moet de modem vervangen worden omdat ik het in één keer goed wil doen.
Wij proberen minimaal 2/3 weken en overlap te hebben met UPC zodat ik wel internet heb.
2. Waar moet ik op letten bij het aanvragen?
Ik bel liever niet de klantenservice, liever via webcare en dat XMS mij belt.![]()
Omdat bij UPC in ieder geval je beter werd geholpen via die weg.
Weet niet wat jullie ervaringen zijn met de XMS klantenservice?
3. Monteur, nu kan ik het meeste gewoon zelf doen, maar in deze woning liggen al pvc buizen in de muren om kabels doorheen te treken die in de slaapkamers uitkomen.
Als je 100,- euro betaalt voor een Monteur kunnen die er dan ethernet kabels er door treken, of moet ik daar iemand anders voor zoeken?
4. Wat is de algemene ervaring met de betrouwbaarheid van het internet?
Omdat ik eerst maar even een laptop daar heb staan, gebruik ik de mac adres daarvan en later kloon ik het in mij (Dlink dir655), dat werkt bij UPC goede.
Dit is niet het beste moment om over te stappen, wat ik hier kan lezen met alle reorganisatie eind okt begin nov.
Alle vormen van advies zijn welkom.
Vriendelijke groeten,
MADLAX
Weet jij misschien dit antwoord anders, of wie dan ook?:White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:09:
Mau_Maus in "XMS Glasvezel ervaring - XVI summer special"
...Nu webcare tijdje afwezig lijkt.
BTW: niet echt een klacht natuurlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Mau_Maus op 18-10-2012 14:48 ]
Er wordt dus ergens op een server een lijst gemaakt die gaat kijken, hee dat mac nummer is ingelogd, die moet dit ip nummer krijgen... en als dat crasht... mensen met een vast ip geen internet meer of in hun router ff tijdelijk een ander mac adres zetten zodat ze bij de volgende DHCP Cycle in elk geval weer kunnen internetten ?White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:41:
[...]
Nee. Je zult je mac adres van je router moeten geven om er voor te zorgen dat je een vast ip adres behoud.
Er wordt dus gewoon een soort van vaste ip adres pool opgebouwd.. is dat nu wel de goede oplossing ?
1. Kijk even in de topic start. Daar wordt precies uit gelegt wat de verschillen zijn. Zo te zien zit je in een WGDO gebied.MADLAX schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:46:
Ik zit al een tijdje te kijk om over te stappen naar XMS, omdat we verhuizen naar een glasvezel gebied in Arnhem.
Nu hou ik al een tijdje deze ervaring topic in de gaten, maar ongeacht dat heb ik nog wel een paar vraagjes..
Er hangt al "PacketFront CPS300" en switch voor telefoon dat nog nooit is gebruikt door vorige bewoner.
Die had UPC.
[afbeelding]
Ja moet het nog goed schoonmaken, want vorige bewoner was een kettingroker.
Nu heb ik UPC, maar kijk naar glasvezel vanwege de upload snelheid.
Heb ook geen lopende contracten meer bij UPC, zo ik kan zo overstapen.
En UPC knijp dat af ook al kan het UPC netwerk symmetrisch aan.
Maar ik heb nog een paar je vraagjes..
[...]
Vaste IP, ik zag al dat je dat voor 2nov moet aanvragen, en dat via DHCP op je mac adres en IP krijgt toegewezen.
Omdat ik eerst maar even een laptop daar heb staan, gebruik ik de mac adres daarvan en later kloon ik het in mij (Dlink dir655), dat werkt bij UPC goede.
Dit is niet het beste moment om over te stappen, wat ik hier kan lezen met alle reorganisatie eind okt begin nov.
Alle vormen van advies zijn welkom.
Vriendelijke groeten,
MADLAX
--------------------------------------------------------------------------------
2. Even wachten met aanvragen als ik jou was. Er komt zometeen een dikke migratie aan. Ik zou je aanvrag daarna pas indienen.
--------------------------------------------------------------------------------
3. Ja dat doen ze. Maar ik zou het liever eerst zelf proberen.
Goed, bijna nooit storingen.
Verwijderd
Nee, je modem heeft geen mac adres was duidelijker geweest. Jouw antwoord zag eruit als een antwoord op de gehele vraag. (insert willekeurig smiley)White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:45:
[...]
Dat zeg ik net: nee dat heeft hij nietHij heeft een FPQN (packetfront) of connection id (Genexis) nummer.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 14:50 ]
Het lijkt eerder een hack die ze ook in glazenkamp toepaste. Gewoon een ip hard locken op een mac adres.Nick39 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:49:
[...]
Er wordt dus ergens op een server een lijst gemaakt die gaat kijken, hee dat mac nummer is ingelogd, die moet dit ip nummer krijgen... en als dat crasht... mensen met een vast ip geen internet meer of in hun router ff tijdelijk een ander mac adres zetten zodat ze bij de volgende DHCP Cycle in elk geval weer kunnen internetten ?
Er wordt dus gewoon een soort van vaste ip adres pool opgebouwd.. is dat nu wel de goede oplossing ?
En zo heeft ieder zijn eigen ding gelukkig. Ik heb besloten veel geld uit te geven aan een server, een dure mediaspeler en een hele homecinemaset zo dat ik een filmpje of serie kan kijken wanneer ik wil. Vaak wacht ik tot een nieuwe aflevering in hd beschikbaar is en kan ik deze binnen 2 minuten kijken. Ik ga hierdoor ook niet snel naar de bios en huren doe ik ook niet meer, dat zou dan erg dubbelop zijn.Phoolie schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:46:
[...]
Een blueray kopen gaat nog altijd sneller dan downloaden en als je naar de bioscoop gaat dan zie je hem vaak nog sneller
Het voorbeeld wat ik gaf was wel bij de hele dag downloaden ja. Blijkbaar heb ik gewoon meer geduld dan dat jij hebt. Maar goed, ieder zijn ding. De enkele keer dat ik nog een film download (is denk ik al meer dan een jaar geleden geweest) dan wacht ik rustig tot hij binnen is en kijk ik hem vaak nog een paar dagen later. Het scheelt misschien dat ik niet hele dagen de tijd heb om tv te kijken, sterker nog heel weinig tijd zelfs. Die ene keer dat ik een filmpje wil kijken zonder reclame dan zoek ik wel iets uit in de VOD videotheek of leen ik een blueray van een vriend.
Lijkt er inderdaad op dat hij verkeerd telt. Ticket naar glashart media zou ik zeggen?Mau_Maus schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:46:
[...]
Weet jij misschien dit antwoord anders, of wie dan ook?:
Mau_Maus in "XMS Glasvezel ervaring - XVI summer special"
...Nu webcare tijdje afwezig lijkt.
BTW: niet echt een klacht natuurlijk.
Waarom zou dat geen goede oplossing zijn dan? Voor interne netwerken gebruikt men ook vaak die oplossing. Bijkomend voordeel daarvan is dat wanneer bijvoorbeeld het ip-adres van een dns server wijzigt, deze wijziging gewoon door de dhcp server mee gegeven kunnen worden.Nick39 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:49:
[...]
Er wordt dus ergens op een server een lijst gemaakt die gaat kijken, hee dat mac nummer is ingelogd, die moet dit ip nummer krijgen... en als dat crasht... mensen met een vast ip geen internet meer of in hun router ff tijdelijk een ander mac adres zetten zodat ze bij de volgende DHCP Cycle in elk geval weer kunnen internetten ?
Ik denk het niks uit maakt wanneer hij zich inschrijft.White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:50:
[...]
1. Kijk even in de topic start. Daar wordt precies uit gelegt wat de verschillen zijn. Zo te zien zit je in een WGDO gebied.
2. Even wachten met aanvragen als ik jou was. Er komt zometeen een dikke migratie aan. Ik zou je aanvrag daarna pas indienen.
Inschrijving komt meteen in het nieuwe systeem en vanuit daar gaat de aanvraag gewoon lopen.
Aannemer aansturen, patch zetten wijkcentrale, misschien nog langs gaan. Dit alles duurt sowieso twee weken. Bekende verhaal inmiddels
Als patches er nog zijn dan wellicht sneller.
Gelukkig denken we daar niet allemaal hetzelfde over, anders zouden er nooit meer nieuwe films komen.Malt007 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:52:
[...]
En zo heeft ieder zijn eigen ding gelukkig. Ik heb besloten veel geld uit te geven aan een server, een dure mediaspeler en een hele homecinemaset zo dat ik een filmpje of serie kan kijken wanneer ik wil. Vaak wacht ik tot een nieuwe aflevering in hd beschikbaar is en kan ik deze binnen 2 minuten kijken. Ik ga hierdoor ook niet snel naar de bios en huren doe ik ook niet meer, dat zou dan erg dubbelop zijn.
Ik download ook wel eens wat hoor, maar voor kwalliteit ben ik bereid te betalen.
Wat betreft series begrijp ik je volledig dat je die download, want daar is nog niet een echt goed alternatief voor wat legaal is. Voor zover ik weet kan je namelijk alleen nederlandse series via de VOD diensten terug zien. Zelf zou ik juist willen betalen voor buitenlandse series.
Oke? Dus als ik het goed begrijp gaan aanvragen nu rechtstreeks in het systeem van de ispfabriek en niet meer van internl?Gangster93 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:56:
[...]
Ik denk het niks uit maakt wanneer hij zich inschrijft.
Inschrijving komt meteen in het nieuwe systeem en vanuit daar gaat de aanvraag gewoon lopen.
Aannemer aansturen, patch zetten wijkcentrale, misschien nog langs gaan. Dit alles duurt sowieso twee weken. Bekende verhaal inmiddels![]()
Klopt ik denk al meer als twee weken inmiddels. Als het niet langer is.White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:57:
[...]
Oke? Dus als ik het goed begrijp gaan aanvragen nu rechtstreeks in het systeem van de ispfabriek en niet meer van internl?
Daarom krijgen nieuwe klanten ook xmsweb email adres en toegang tot nieuwe portal.
[ Voor 7% gewijzigd door Gangster93 op 18-10-2012 14:59 ]
Zolang het goed werkt is het een oplossing,maar wel een die gevoeliger is,dat wordt dan handmatig inkloppen en altijd bij aanschaf van nieuwe hardware zorgen dat je het oude mac adres invoert, maar als je ff los een laptop aan het modem hangt dan werkt het niet meer want in je modem inkloppen is een stuk eenvoudiger dan een losse pc of laptop van een ander mac adres te voorzien.Phoolie schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:52:
[...]
Waarom zou dat geen goede oplossing zijn dan? Voor interne netwerken gebruikt men ook vaak die oplossing. Bijkomend voordeel daarvan is dat wanneer bijvoorbeeld het ip-adres van een dns server wijzigt, deze wijziging gewoon door de dhcp server mee gegeven kunnen worden.
Je dient dus altijd van een router voorzien te zijn,koop je een andere pc dan moet je een router kopen en daar het mac adres van je oude pc inzetten... als je dat genoteerd hebt...
Volgens mij begrijp je het niet helemaal goed (of ik, dat zou ook kunnenNick39 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:58:
[...]
Zolang het goed werkt is het een oplossing,maar wel een die gevoeliger is,dat wordt dan handmatig inkloppen en altijd bij aanschaf van nieuwe hardware zorgen dat je het oude mac adres invoert, maar als je ff los een laptop aan het modem hangt dan werkt het niet meer want in je modem inkloppen is een stuk eenvoudiger dan een losse pc of laptop van een ander mac adres te voorzien.
Je dient dus altijd van een router voorzien te zijn,koop je een andere pc dan moet je een router kopen en daar het mac adres van je oude pc inzetten... als je dat genoteerd hebt...
Lijkt mij juist een prima oplossing, op dat uurtje na dan.
Ik dacht hoe eerder je het laat weten dat je wilt overstappen, hoe beter dat is.Gangster93 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:56:
[...]
Ik denk het niks uit maakt wanneer hij zich inschrijft.
Aannemer aansturen, patch zetten wijkcentrale, misschien nog langs gaan. Dit alles duurt sowieso twee weken. Bekende verhaal inmiddels![]()
Nu heb ik wel al een modem, weet nog niet of die werkt of dat die up to date is.
Ja ik heb niet hele topic na gekeken maar kan geen kaarten vinden van wat WGDO gebied is.White_Collar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:50:
[...]
1. Kijk even in de topic start. Daar wordt precies uit gelegt wat de verschillen zijn. Zo te zien zit je in een WGDO gebied.
Ik snap nu wel dat het iets te maken heeft met service/levels gebieden , maar dat is het dan ook.
En in een anderen post word gesuggereerd dat WMP+ weer beters.
Maar dat hele verhaal snap ik niet echt, nog.
Kan je via hun website de aanvraag doen en nog wat opmerkingen bij zetten in de aanvraag?
Of is het beter de klantenservice bellen, want ik moet ook nog UPC opzeggen.
Verwijderd
Wat ze (denk ik) gaan doen is een aparte DHCP pool aanmaken met static assignments. Dat is in dit geval wel de beste oplossing. Zo houden ze de administratie op 1 plek (in de DHCP config), hoeven ze geen dingen aan te passen in hun klantenadministratie (immers, de static assignment heeft voorrang op de 'dynamische').Nick39 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:49:
[...]
Kortom, het 'aparte netwerk' voor statics komt te vervallen en er bestaat straks een subnetje voor de statics, beheerd via DHCP.
Daarom verwijs ik ook naar de "first post" ook wel de topic start.
White_Collar in "XMS Glasvezel ervaring - XVI summer special"
Bij de aanvraag kan je aangeven of dat je gebruik wil maken van uitgesteld aansluiten.MADLAX schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:23:
[...]
Ik dacht hoe eerder je het laat weten dat je wilt overstappen, hoe beter dat is.
Nu heb ik wel al een modem, weet nog niet of die werkt of dat die up to date is.
[...]
Ja ik heb niet hele topic na gekeken maar kan geen kaarten vinden van wat WGDO gebied is.
Ik snap nu wel dat het iets te maken heeft met service/levels gebieden , maar dat is het dan ook.
En in een anderen post word gesuggereerd dat WMP+ weer beters.
Maar dat hele verhaal snap ik niet echt, nog.
Kan je via hun website de aanvraag doen en nog wat opmerkingen bij zetten in de aanvraag?
Of is het beter de klantenservice bellen, want ik moet ook nog UPC opzeggen.
Als je de datum bijvoorbeeld op oer een jaar zet, het maximum. Dan gebeurd er tot die tijd helemaal niks.
Op het moment dat de datum bereikt is gaat er een aanvraag naar de aannemer, als dit nodig is.
Stel dat de patches in de wijkcentrale al geplaatst zijn en er is al iemand actief geweest op het adres dan zou ik theorie het abonnement meteen opgeleverd kunnen worden. Maar ik begreep dat de vorige bewoner geen glasvezel afnam.
Als je een inschrijving doet bij XMS dan kan je aan de helpdesk vragen of ze je een overstap formulier toe sturen. Dan zou XMS de oude diensten kunnen opzeggen met eventueel een overlap.
Met uitzondering van rtv die moet je altijd zelf opzeggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Gangster93 op 18-10-2012 15:33 ]
Denk dat jij mij niet goed begrijpt, er zijn zat mensen die geen router hebben en rechtstreeks op "het xms kassie" zitten, het mac adres is dan dus van je pc waar je zo graag een vast ip op wilde waar bv je site op draait.Phoolie schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:04:
[...]
Volgens mij begrijp je het niet helemaal goed (of ik, dat zou ook kunnen). Je kan namelijk best een ander mac adres aansluiten op je modem, alleen krijg je dan dus niet je vaste ip adres. Al kan het wel zijn dat je even een uurtje moet wachten.
Lijkt mij juist een prima oplossing, op dat uurtje na dan.
Pc crasht.. andere pc, alles opbouwen,maar je bent dan wel je vaste ip kwijt,want je nieuwe pc heeft een ander mac nummer, dan moet je dus of een router kopen en daar je oude mac adres clonen ( als je dat nog wist ) en anders XMS bellen en hopen dat zij het nieuwe macnummer in kunnen kloppen.
Hang je nu een andere pc aan je router dan hou je dat vaste ip ( bv voor een mirror zodat je onderhoud aan je site kan plegen) maar heb je die router niet dan werkt dat niet, je nieuwe pc krijgt na een uurtje een ander ip nummer en je site is onbereikbaar,je moet bij je hosting provider weer je nieuwe tijdelijke ip adres koppelen,die dan pas bij de volgende dns update bereikbaar is.
Je bent dus feitelijk verplicht om er een router tussen te hangen want anders heb JIJ wel internet op een tijdelijk ip adres,maar ben JIJ niet meer bereikbaar op je vaste ip adres.
Ja die had UPC.Gangster93 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:29:
[...]
Bij de aanvraag kan je aangeven of dat je gebruik wil maken van uitgesteld aansluiten.
Als je de datum bijvoorbeeld op oer een jaar zet, het maximum. Dan gebeurd er tot die tijd helemaal niks.
Op het moment dat de datum bereikt is gaat er een aanvraag naar de aannemer, als dit nodig is.
Stel dat de patches in de wijkcentrale al geplaatst zijn en er is al iemand actief geweest op het adres dan zou ik theorie het abonnement meteen opgeleverd kunnen worden. Maar ik begreep dat de vorige bewoner geen glasvezel afnam.
Als je een inschrijving doet bij XMS dan kan je aan de helpdesk vragen of ze je een overstap formulier toe sturen. Dan zou je xmsnet eventueel de oude diensten kunnen laten opzeggen met overlap.
Met uitzondering van rtv dan zou je zelf moeten opzeggen.
Maar er hangt een modem.

En ja dat had ik al gelezen dat je analog tv van upc zelf moet opzeggen.
Ik probeer alleen een sort van inschatting te maken van hoeveel tijd het gaat kosten.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel mensen zijn zonder een router die een website draaien op een pc.Nick39 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:38:
[...]
Denk dat jij mij niet goed begrijpt, er zijn zat mensen die geen router hebben en rechtstreeks op "het xms kassie" zitten, het mac adres is dan dus van je pc waar je zo graag een vast ip op wilde waar bv je site op draait.
Pc crasht.. andere pc, alles opbouwen,maar je bent dan wel je vaste ip kwijt,want je nieuwe pc heeft een ander mac nummer, dan moet je dus of een router kopen en daar je oude mac adres clonen ( als je dat nog wist ) en anders XMS bellen en hopen dat zij het nieuwe macnummer in kunnen kloppen.
Hang je nu een andere pc aan je router dan hou je dat vaste ip ( bv voor een mirror zodat je onderhoud aan je site kan plegen) maar heb je die router niet dan werkt dat niet, je nieuwe pc krijgt na een uurtje een ander ip nummer en je site is onbereikbaar,je moet bij je hosting provider weer je nieuwe tijdelijke ip adres koppelen,die dan pas bij de volgende dns update bereikbaar is.
Je bent dus feitelijk verplicht om er een router tussen te hangen want anders heb JIJ wel internet op een tijdelijk ip adres,maar ben JIJ niet meer bereikbaar op je vaste ip adres.
Maar wat voor oplossing had je dan in gedachten voor mensen met een vast ip?
Ik denk dat dit een nette oplossing is.
Daarnaast kan je natuurlijk ook een mac adres aanpassen op een pc.Gangster93 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:45:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel mensen zijn zonder een router die een website draaien op een pc.
Kan ook op de meeste routers.Phoolie schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:51:
[...]
Daarnaast kan je natuurlijk ook een mac adres aanpassen op een pc.
We zien wel wat hier uit komt. Ik vrees alleen met grote vrezen dat zodra je van mac moet veranderen (andere/kapotte hardware bv) je in de grootst mogelijke ellende beland.
We gaan het zien.
Gegroet Jacques1971
Ze kunnen je modem nu ook bereiken,van firmware voorzien,ze kunnen je desnoods op afstand afsluiten,je modem uitlezen, dan kunnen ze dat modem toch ook voorzien van een vast ip, ipv de router die er achterhangt, of kunnen ze in de nieuwe opzet je modem ( packetfront/whatever) dan niet meer bereiken ?Gangster93 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:45:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel mensen zijn zonder een router die een website draaien op een pc.
Dat zou een stunt zijn,maar daar geloof ik niet in.
In praktijk ben ik al tig keer vergeten dat er een router tussen zit en zit ik maar te klooien,waarom is die server weer niet bereikbaar... oh shit, wel ff het mac adres clonen sofkop, mijn oudere router kan de snelheid makkelijk aan maar staat na een power failure weer in default settings met eigen mac adres.
XMS herkent je modem,weet wie je bent,weet hoe snel je abonnement is,en kan dat op afstand in je modem laden of in de wijkpop zetten maar in dat mooie nieuwe administratie systeem kan blijkbaar geen optie, vast ip aanzetten, worden aangevinkt.
Er is dus weer een workaround gemaakt.. en wat als iemand je mac adres spooft ?
Dat vind ik eigenlijk ook een hele enge gedachte...Nick39 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:09:
en wat als iemand je mac adres spooft ?
Dit had anders gekund,maar dit is wel het goedkoopst, en dat zegt toch wat over de toekomst.
We schakelen over, maar u kunt 2 dagen niet meer mailen... dat dit gewoon allemaal anno 2012 moet,je maakt mij niet wijs dat er geen klantvriendelijker alternatief is.
Je moet je inschrijven om op de hoogte te blijven voor meer expert dingen, maar hoor je er wat van,je moet steeds maar gokken waar men nu weer mee komt.
Dan hebben we de techniek van de toekomst,maar het wordt niet gebruikt,we gaan op mac adres filteren... in 2012, jongens,werkelijk ?? Dat gevoel heb ik er bij,onterecht misschien,maar dit had echt wel wat eleganter gekund en dan vlak na zo'n "noodmeeting" wordt dit je weer door de maag geduwd, je moet je zelf melden,ook nog voor een dienst waar je zelf voor betaald hebt, ik ben geen IT-er maar ik moet echt aan de film "Electric Dreams" denken hierbij...
Er is een flinke mail storing geweest, maar een officieel excuus.... dat bedoel ik dus met KPN nivo.
En dat vind ik het jammere aan dit verhaal. Ik snap niet waarom ze de vast ips gewoon hard provisionen op de packetfront modems. Dat is namelijk nu het geval. Er is een aparte dienst: internl_vastip wat op de lijn word gezet. Waarom zo moeilijk doen als er al een systeem bestaat?
Ik ben al vele jaren klant van XMS, nooit problemen gehad, maar om dit kan ik echt boos om worden.
Ik wil gewoon mijn huidige IP behouden.
http://dump.xs2data.nl/xmsnet/xms_vast_ip.pdf
Ik heb hem direct ingevuld, wel lauw dat als je van pakket wisselt of wat dan ook je vaste IP zal gaan vervallen.
Maargoed, we zijn een stap verder in de goede richting!
De kans dat iemand jou exacte mac addres weet in te voeren is erg klein. Tenzij ze daar echt op uit zijn en ook je IP weten, dan zou het kunnen. Maar iemand die zomaar wat invoert zal niet zo gauw het jouwe zijn.ToniW schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:12:
[...]
Dat vind ik eigenlijk ook een hele enge gedachte...
volgens mij is het totaal aantal mac adressen 2^48 of te wel 281,474,976,710,656 mogelijkheden
[ Voor 10% gewijzigd door Thasaidon op 18-10-2012 18:55 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ik gok overigens ook dat ze de dhcp leases aan een lijn-id koppelen, eventueel tesamen met mac. In de WMP+ gebieden krijgen ze ook een lijn-id via optie 82 aangeleverd, ik gok dat iets dergelijks ook wel in de WGDO gebieden is.Thasaidon schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:41:
[...]
De kans dat iemand jou exacte mac addres weet in te voeren is erg klein. Tenzij ze daar echt op uit zijn en ook je IP weten, dan zou het kunnen. Maar iemand die zomaar wat invoert zal niet zo gauw het jouwe zijn.
volgens mij is het totaal aantal mac adressen 2^48
Het lijkt me echter handiger om een (vast) ip adhv lijn-id uit te delen, die is immers altijd hetzelfde, tenzij een klant fysiek van poort verhuisd. Maar misschien is dat niet beschikbaar op (sommige) netwerken, waardoor ze terugvallen naar het uitdelen-op-client-mac.
Maar goed, er wordt iig een optie geboden, en dat is nog altijd beter dan niets
Het IP wat ik al die tijd gehad heb was gekoppeld aan mijn line id. Daardoor kreeg ik ook altijd hetzelfde IP, ongeacht wat ik er dus aan hing en ongeacht het mac.DJSmiley schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:54:
[...]
Ik gok overigens ook dat ze de dhcp leases aan een lijn-id koppelen, eventueel tesamen met mac. In de WMP+ gebieden krijgen ze ook een lijn-id via optie 82 aangeleverd, ik gok dat iets dergelijks ook wel in de WGDO gebieden is.
Het lijkt me echter handiger om een (vast) ip adhv lijn-id uit te delen, die is immers altijd hetzelfde, tenzij een klant fysiek van poort verhuisd. Maar misschien is dat niet beschikbaar op (sommige) netwerken, waardoor ze terugvallen naar het uitdelen-op-client-mac.
Maar goed, er wordt iig een optie geboden, en dat is nog altijd beter dan niets
Dit zou echter in de nieuwe IspFabriek range technisch niet mogelijk zijn en dus is mijn IP nu gekoppeld aan het mac adres van mijn aangesloten device. Zolang ik de dhcp lease dus niet laat verlopen hou ik met dat mac dus hetzelfde IP.
Heb ik stroomuitval of gebruik ik een ander mac, dan ben ik dus mijn IP kwijt.
Verder neem ik aan dat XMS vanaf 20 november de mogelijkheid biedt om een ander MAC adres te registreren wanneer je van router wisselt. Mocht dat (nog) niet het geval zijn dan kun je met de meeste routers het MAC adres van de WAN interface veranderen.
Ik moet zeggen dat ik het niet zo'n hele grote ramp vind. Een mac-adres spoofen kost nog geen 20 seconden. Zolang ik niet in de situatie kom dat het originele mac als client van een router met gespoofed mac zit zal er niets fout gaan.
Het ergste wat dan nog zou kunnen gebeuren is dat XMS of geen mogelijkheid geeft om het mac te wijzigen, of dat als je je mac onverhoopt moet wijzigen dat je een nieuw ip krijgt.
Ach ja het zal wel loslopen.
Een week voor de overgang zet ik de TTL op mijn domeinen gewoon op 60 seconden, en dan maar hopen dat we niet al te lang down zijn op de dag van de overgang zelf.
too weird to live too rare to die
Zo maar weg, zonder bericht...
Heeft iemand op z'n minst nog een PMmetje van ze gekregen deze week?
Verwijderd
Evenals Fleur & Ruben van Lijbrandt, zei waren gister nog op Twitter, krijg het idee dat de webcare van Tweakers verdwijnt... Maar niet te snel conclusie's trekken
Zoals ik al zei... In Genexis gebieden "deden" ze dat idd zo, maar nu deze gebieden gemigreerd zijn naar de nieuwe IP range is dat dus niet meer mogelijk (of men wil het gewoon niet meer).barryl schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:31:
Bij stroomuitval hoor je gewoon hetzelfde IP adres te krijgen (DHCP static lease / reservation).
Verder neem ik aan dat XMS vanaf 20 november de mogelijkheid biedt om een ander MAC adres te registreren wanneer je van router wisselt. Mocht dat (nog) niet het geval zijn dan kun je met de meeste routers het MAC adres van de WAN interface veranderen.
Het zou me niks verbazen als ze het niet meer doen omdat er anders niet genoeg IP's zijn.
Mijn range is een /17 en dus max 32.766hosts
1
2
3
4
5
| route: 188.142.0.0/17 descr: XMS origin: AS49562 mnt-by: MNT-XMS source: RIPE # Filtered |
Ik weet niet hoe veel klanten XMS heeft, maar ik kan me voorstellen dat als ze dus iedereen een vast IP zouden geven, ze dus IP's te kort komen. Ik kan namelijk ook geen andere IP ranges vinden voor dat AS nummer.
[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 19-10-2012 09:23 ]
Ik krijg het idee dat de gemiddelde Tweaker slimmer is dan Webcare en dat webcare dingen zit te doen die men bij de helpdesk ook kan,dus dubbel op.Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 01:06:
Die waren 16 oktober nog op Twitter.
Evenals Fleur & Ruben van Lijbrandt, zei waren gister nog op Twitter, krijg het idee dat de webcare van Tweakers verdwijnt... Maar niet te snel conclusie's trekken..
Ik heb bij KPN een bron,ik kan geen namen noemen,maar ik heb die ook bij Ziggo ( vandaar dat ik wist dat bv de qam modulatie van 64 naar 256 zou gaan, 23 streams staan nog op 64,de homestream moet op 64 blijven, dus 22 streams kunnen nog over en 1 stream is zelfs leeg dat terzijde,maar die info klopte ook)
Volgens mijn bron,ik "praat" hem na dus het kan mogelijk zijn dat ik dingen verkeerd begrepen heb,ik ben geen notulist.
Wat het vaste ipnummer betreft, het zegt al genoeg over het systeem wat men bij de isp fabriek gebruikt.
KPN wil een zoveel mogelijk uniform systeem zodat men van KPN ook kan monitoren.
Aangezien KPN voor glas de Experiabox gebruikt met allemaal een vast ip ontstaat er een probleem met de Packetfronts en Genexis boxen, die zijn niet compatible met het systeem dat KPN gebruikt want dat is ingericht op de experia boxen.
Maar het systeem wat KPN gebruikt kan wel wat met MAC nummers.
In het kader van de flexibiliteit mag deze situatie ook niet te lang duren,vandaar dat je bij abonnementswissel e.d. gelijk uit die pool wordt gehaald.
Op den duur wordt elk modem omgeruild voor een Experiabox, dat gebeurt niet in een keer maar geleidelijk aan.
Bij nieuwe klanten van de overgenomen providers wordt in de toekomst een systeem aangelegd (wijkpops moeten eerst gewijzigd worden) waarbij je een doe het zelf pakket kan bestellen ( is nu al voor de huidige klanten) of een door een monteur.
Ook het provisioning systeem voor de oude packetfronts en genexis is niet helemaal compatible.
In de toekomst gaat men dus naar het systeem wat KPN gebruikt en de werkzaamheden zijn een eerste stap daarheen.
Voordeel, het overstappen naar een andere dozenschuiver binnen KPN wordt dan makkelijker en de tijdsduur korter.
Alleen in noodgevallen wordt er nog firmware gemaakt voor de huidige packetfronts, is de wijkpop al veranderd en je modem begeeft het dan krijg je een experia.
Eindscenario: op den duur zullen alle pops, tv streams,voip diensten via het uniforme kpn systeem draaien via thuis de experiabox,men wil uiteindelijk naar 1 systeem toe,dat kan nog even duren want een hoop apparatuur dat in de pops en bij de mensen thuis hangt is nog niet afgeschreven.
Oh,vergeten: KPN heeft niet zoveel statische ip nummers,vandaar dat we dynamisch hebben en vandaar dat men ook zo moeilijk doet over het vasthouden van 1 ip adres maar dat zou worden opgelost door een vorm van IPv6 die al door Denan in het verleden is genoemd.
[ Voor 4% gewijzigd door Nick39 op 19-10-2012 09:30 ]
Er wordt een soort van Terminator aan het eind van het glasdeel geplaatst, dat noemen ze dan de aflevering, en die heeft 1 utp connector, dat wordt in alle huizen en bij alle aansluitingen zo gedaan.White_Collar schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:32:
Je kan een glas modem niet omruilen voor een experiabox. Simpelweg omdat de experiabox geen glas connector heeft. Ik denk eerder dat hij bedoeld dat het glasvezel modem om geruild word voor een ander type glasmodem met alleen een netwerk aansluiting erop.
De experia box kun je dan zelf aansluiten met een utp kabel op die terminator, net als bij het vroegere ISDN.
Ik vertel het alleen zoals hij het gezegd heeft maar tijdens een telefoongesprek kun je moeilijk laten zien hoe het er bij de klant uit komt te zien,het voordeel van die opstelling zou zijn dat er later ook gewoon andere modems opgestuurd konden worden zonder dat men aan het glasdeel nog niets moet doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Nick39 op 19-10-2012 09:40 ]
37.251.0.0/17 Dummy description for 37.251.0.0/17AS49562Thasaidon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:20:
[...]
Zoals ik al zei... In Genexis gebieden "deden" ze dat idd zo, maar nu deze gebieden gemigreerd zijn naar de nieuwe IP range is dat dus niet meer mogelijk (of men wil het gewoon niet meer).
Het zou me niks verbazen als ze het niet meer doen omdat er anders niet genoeg IP's zijn.
Mijn range is een /17 en dus max 32.766hosts
code:
1 2 3 4 5 route: 188.142.0.0/17 descr: XMS origin: AS49562 mnt-by: MNT-XMS source: RIPE # Filtered
Ik weet niet hoe veel klanten XMS heeft, maar ik kan me voorstellen dat als ze dus iedereen een vast IP zouden geven, ze dus IP's te kort komen. Ik kan namelijk ook geen andere IP ranges vinden voor dat AS nummer.
Die ook geloof ik... Ik heb iig in die range een IP-adres in Wijchen.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Klopt, op dat kastje doelde ik op.Nick39 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:36:
[...]
Er wordt een soort van Terminator aan het eind van het glasdeel geplaatst, dat noemen ze dan de aflevering, en die heeft 1 utp connector, dat wordt in alle huizen en bij alle aansluitingen zo gedaan.
De experia box kun je dan zelf aansluiten met een utp kabel op die terminator, net als bij het vroegere ISDN.
Maar op dat kastje kon je volgens hem dus niet direct je UTP/internet/tv hangen er moest dus op dat kastje een experiabox worden aangesloten.
Ik gok dat XMS ongeveer 35000 klanten heeft dus met 2x een /17 zou dat voorlopig nog genoeg zijn.Thasaidon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:20:
[...]
Als ze echt IP adressen te kort komen dan zou dat dus betekenen dat er soms iemand niet online zou kunnen omdat alle adressen zijn uitgedeeld. Dat zou wel heel jammer zijn.

Op de experia zijn aanwezig:
Eén Wan-poort 1 max 1 gigabit;
Drie Lan-poorten max 100 megabit;
Eén Lan-poort 100 megabit, gereserveerd voor TV/Radio;
Twee telefoonpoorten (voip);
Dat is wat men op het glasvezel forum noemt.
Maar goed,het verhaal klopt, op een detail kun je me niet afschieten, natuurlijk laat KPN niet toe dat je zelf aan de vezel zit,welk apparaat er uiteindelijk komt,het gaat niet meer zo worden dat de glasvezel direct je "modem" ingaat en van daaruit naar je diensten, de vezel gaat nu in een soort van Genexis met een uitgang waar je dan een Thomson of Experiabox aan moet hangen die je diensten splitst, de verbinding tussen je glas en je feitelijke aansluitingen wordt dus los.
Als er nu wat kapot gaat in je modem moet er altijd een monteur komen, nu volstaat het omruilen per post van de feitelijke aansluitbox, volgens zeggen zit degene die me ingelicht heeft niet op Tweakers en ik kan alleen vertellen wat de persoon zegt en dan hoe ik het interpreteer.
[ Voor 54% gewijzigd door Nick39 op 19-10-2012 10:05 ]
Verwijderd
Je krijgt nu een V8 (Arcadyan) modem met gigabit poorten
https://www.kpn.com/prive...bellen-handleidingen.htm#
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 10:28 ]
Sorry hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke oplossing gekozen wordt. Dit is gewoon pessimistisch giswerk.Nick39 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:55:
Dit zou het dus worden:
[afbeelding]
Op de experia zijn aanwezig:
Eén Wan-poort 1 max 1 gigabit;
Drie Lan-poorten max 100 megabit;
Eén Lan-poort 100 megabit, gereserveerd voor TV/Radio;
Twee telefoonpoorten (voip);
Dat is wat men op het glasvezel forum noemt.
Maar goed,het verhaal klopt, op een detail kun je me niet afschieten, natuurlijk laat KPN niet toe dat je zelf aan de vezel zit,welk apparaat er uiteindelijk komt,het gaat niet meer zo worden dat de glasvezel direct je "modem" ingaat en van daaruit naar je diensten, de vezel gaat nu in een soort van Genexis met een uitgang waar je dan een Thomson of Experiabox aan moet hangen die je diensten splitst, de verbinding tussen je glas en je feitelijke aansluitingen wordt dus los.
Als er nu wat kapot gaat in je modem moet er altijd een monteur komen, nu volstaat het omruilen per post van de feitelijke aansluitbox, volgens zeggen zit degene die me ingelicht heeft niet op Tweakers en ik kan alleen vertellen wat de persoon zegt en dan hoe ik het interpreteer.
Allereerst zit je met het verschil tussen WGDO, WBA en WMP+. Daarnaast noem je geen bron. Als laatste zou ik het raar vinden als KPN 150.000 klanten gaat migreren, nieuwe apparatuur kopen, etc. terwijl alles gewoon naar behoren werkt.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Verwijderd
Heeft die bron nog wat over GHM IPTV gezegd? Word dit ook gemigreerd naar KPN iTV?
(op dat formulier is het mac-adres trouwens niet eens een verplicht veld...)
@Webcare: ik wil echt wel graag voor 2 november bevestiging dat XMS mijn verzoek in goede orde ontvangen heeft.
Gelukkig heb ik mijn SLM2008 nog liggen. Want die gruwel van een EB hoef ik geen tweede maal in mijn leven. Was juist blij weer XMS te hebben, volledige vrijheid! Hoop dat het allemaal heel lang gaat duren....Nick39 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:26:
Op den duur wordt elk modem omgeruild voor een Experiabox, dat gebeurt niet in een keer maar geleidelijk aan.
Je leest niet, er staat nergens dat KPN dit IN EEN KEER gaat doen maar geleidelijk aan,dit is wat MIJ verteld is en degenen die me al wat langer kennen weten dat ik nooit zo maar iets zeg op die gebieden.Mojo schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:29:
[...]
Sorry hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke oplossing gekozen wordt. Dit is gewoon pessimistisch giswerk.
Ziggo heeft bij de overgang naar eurodocsis 3 wel meer dan 150.000 modems ( Motorola) vervangen hoor ( Voor o.a. Ubee.).
KPN trouwens ook, de eerste ADSL generatie modems experia waren Siemens dozen, die zijn toen allemaal vervangen door Alcatel, die ze ook weer experia noemen.
Hele DSLAM platen moesten er in de centrales uit voor anderen, giga operatie.
Experia is maar een KPN naam en zegt weinig over het echte merk en model.
De foto is maar illustratief, en alleen om aan te tonen dat de boel niet meer uit een vaste glasvezelbox bestaat maar uit een vast glas component en een los modem,welke door de eindgebruiker vervangen kan worden.
En wat bron betreft moet ik als bron maar gewoon vertellen hoe die meneer heet zodat ie morgen op straat staat ?
En zowel White_Collar en Denan kunnen getuigen dat eerder door mij gegeven info tot nu toe klopte.
En je hoeft mij ook niet te geloven,dat is de hele insteek niet,maar ik geloof mijn bron wel en weet dus waar het zoals ook al gezegd,binnen een paar jaar heengaat.
DUS NIET MORGEN.
Ik wist al voor Denan wist dat er DVB-C kwam, en die zei ook al, lijkt me onwaarschijnlijk, paar maanden later was het zover, idem dito toen ik vertelde dat er ook HD tv overheen zou komen,nee dat zou niet gebeuren.
Just don't shoot the messenger, we zien het over een paar jaar.
Je hoeft mij niet te geloven,maar ik geloof degene die het me vertelde wel,een discussie met me er over voeren kan ook niet want dit is alles wat ik weet en de volgende keer hou ik het gewoon helemaal voor mezelf.
[ Voor 3% gewijzigd door Nick39 op 19-10-2012 11:59 ]
Kan ik tenminste PRO-ACTIEF reageren. Of in ieder geval voor de lange termijn er alvast rekening ermee houden.
Zo wilde ik binnekort mijn mediacenter laptop vervangen, maar na deze berichten wacht ik wel even.
Scheelt weer enkele euro's.
Ik houd het deze week nog even op herfstvakantie. Als ze er volgende week nog niet zijn dan ga ik me officieel zorgen maken.Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 01:06:
Die waren 16 oktober nog op Twitter.
Evenals Fleur & Ruben van Lijbrandt, zei waren gister nog op Twitter, krijg het idee dat de webcare van Tweakers verdwijnt... Maar niet te snel conclusie's trekken..
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dit topic is gesloten.
![]()